Statut Szkoły Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Poznaniu.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSW.1993.5.102

Akt utracił moc
Wersja od: 1 września 1993 r.

ZARZĄDZENIE Nr 108
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 27 sierpnia 1993 r.
w sprawie statutu Szkoły Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Poznaniu.

Na podstawie art. 58 ust. 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425, z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) w związku z § 3 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 lipca 1990 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 49, poz. 287) zarządza się, co następuje:
§  1.
Szkole Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Poznaniu nadaje się statut stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia podpisania.

ZAŁĄCZNIK

Statut

Szkoły Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Poznaniu

I. 

Postanowienia ogólne

§  1.
1.
Szkoła Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Poznaniu, zwana dalej "Szkołą", jest policealną szkołą zawodową.
§  2.
1.
Szkoła kształci i wychowuje funkcjonariuszy pożarnictwa, przygotowując ich do objęcia w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej stanowisk wymagających średniego wykształcenia zawodowego.
2.
Absolwent Szkoły uzyskuje tytuł technika pożarnictwa i nabywa uprawnienia do nadania mu stopnia młodszego aspiranta.
3.
Nauka w Szkole prowadzona jest systemem stacjonarnym z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.
4.
W celu umożliwienia zdobywania kwalifikacji zawodowych technika pożarnictwa osobom pełniącym służbę lub zatrudnionym w jednostkach ochrony przeciwpożarowej, organizuje się również kształcenie systemem zaocznym, przemiennym i eksternistycznym.
5.
Szkoła może prowadzić kursy specjalistyczne oraz kursy doskonalenia zawodowego dla funkcjonariuszy pożarnictwa i pracowników jednostek ochrony przeciwpożarowej.
§  3.
Nadzór nad Szkołą sprawuje Minister Spraw Wewnętrznych za pośrednictwem Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej.
§  4.
1.
Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej w razie potrzeby może tworzyć filie Szkoły.
2.
Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej ustala etaty dla Szkoły.
§  5.
Użyte w statucie określenia oznaczają:
1)
"kadet" - osobę, która po złożeniu ślubowania, odbywa naukę w Szkole w systemie kształcenia stacjonarnego,
2)
"słuchacz" - osobę, która odbywa naukę w Szkole w okresie unitarnym kształcenia stacjonarnego (przed złożeniem ślubowania) oraz strażaka odbywającego naukę w Szkole w systemie kształcenia zaocznego, przemiennego lub eksternistycznego.
§  6.
1.
Szkoła może mieć sztandar, którego tryb nadania określają odrębne przepisy.
2.
Szkoła może ubiegać się o nadanie jej imienia osoby mającej wybitne osiągnięcia w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej.
3.
Imię Szkole nadaje się na podstawie odrębnych przepisów.
§  7.
1.
Szkoła może mieć własny ceremoniał szkolny.
2.
Ceremoniał szkolny określa komendant Szkoły.

II.

Cele i zadania Szkoły

§  8.
1.
Szkoła, realizując zadania dydaktyczno-wychowawcze, uczestniczy w ochronie życia, zdrowia oraz mienia przed pożarami, klęskami żywiołowymi i innymi miejscowymi zagrożeniami.
2.
Do podstawowych zadań Szkoły należy:
1)
kształcenie i wychowanie specjalistów ochrony przeciwpożarowej,
2)
kształtowanie umiejętności samodzielnego myślenia oraz sprawnego i twórczego działania kadetów i słuchaczy,
3)
rozwijanie u kadetów i słuchaczy nawyków samokształcenia i doskonalenia w zakresie wiedzy zawodowej, ogólnej oraz kultury,
4)
kształcenie praktyczne kadetów przez udział w ćwiczeniach i uczestniczenie w działaniach ratowniczo-gaśniczych,
5)
organizowanie praktyk zawodowych kadetów,
6)
zapewnienie warunków socjalno-bytowych oraz zaspokajanie potrzeb materiałowo-technicznych kadetów i słuchaczy oraz pracowników Szkoły na podstawie odrębnych przepisów,
7)
prowadzenie działalności wydawniczej dla potrzeb dydaktyczno-wychowawczych.
3.
Zadania Szkoły realizowane są przez:
1)
działalność dydaktyczno-wychowawczą,
2)
zabezpieczenie chronionego obszaru,
3)
współpracę z jednostkami ochrony przeciwpożarowej, szkołami wyższymi, instytutami naukowo-badawczymi oraz placówkami oświatowo-wychowawczymi i placówkami kultury,
4)
wydawanie skryptów, podręczników i innych materiałów dydaktycznych,
5)
kultywowanie tradycji pożarniczych oraz upowszechnianie wiedzy o historii pożarnictwa.
§  9.
Szkołą do udziału w działaniach ratowniczo-gaśniczych na terenie województwa dysponuje właściwy miejscowo komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej.
§  10.
1.
Rodzaj i ilość sprzętu i urządzeń pożarniczych niezbędnych do realizacji zadań Szkoły określa Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej.
2.
Szkołą do działań ratowniczo-gaśniczych na terenie kraju dysponuje Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej.

III.

Organy Szkoły

§  11.
Organami Szkoły są:
1)
komendant Szkoły,
2)
rada pedagogiczna,
3)
samorząd kadetów lub słuchaczy.
§  12.
1.
Działalnością Szkoły kieruje komendant.
2.
Komendanta Szkoły powołuje i odwołuje Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej.
3.
Komendant Szkoły odpowiada za działalność dydaktyczno-wychowawczą oraz administracyjno-gospodarczą Szkoły, a w szczególności za:
1)
realizację planów i programów nauczania,
2)
opracowywanie oraz realizację rocznego planu pracy dydaktyczno-wychowawczej,
3)
realizację doskonalenia zawodowego,
4)
sprawowanie nadzoru pedagogicznego i doskonalenie metodyki kształcenia pożarniczego,
5)
zapewnienie warunków rozwoju psychofizycznego kadetów i słuchaczy,
6)
realizację uchwał rady pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących,
7)
organizowanie współpracy ze szkołami wyższymi oraz instytutami naukowo-badawczymi,
8)
działania ratowniczo-gaśnicze Szkoły,
9)
realizację budżetu Szkoły,
10)
przestrzeganie zasad bhp.
4.
W sprawach dotyczących:
1)
działalności Szkoły jako jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej decyzje podejmuje komendant Szkoły,
2)
nauczania i wychowania oraz organizacji życia Szkoły decyzje podejmuje komendant Szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej,
3)
warunków socjalno-bytowych, życia kulturalnego i rozwijania zainteresowań kadetów decyzje podejmuje komendant Szkoły po zasięgnięciu opinii lub na wniosek samorządu kadetów lub słuchaczy.
5.
Komendant Szkoły wykonuje swoje zadania przy pomocy zastępców oraz personelu pedagogicznego i administracyjnego.
6.
Podziału zadań między zastępcami komendanta Szkoły dokonuje komendant Szkoły.
7.
W razie nieobecności komendanta pracą Szkoły kieruje wyznaczony zastępca komendanta Szkoły.
§  13.
Organizację i zasady działania rady pedagogicznej Szkoły określają odrębne przepisy.
§  14.
Organizację i zasady działania samorządu kadetów lub słuchaczy określają odrębne przepisy dotyczące samorządu uczniowskiego.

IV.

Organizacja Szkoły

§  15.
Nauka w Szkole odbywa się według planów i programów nauczania ustalonych przez Ministra Spraw Wewnętrznych w porozumieniu z Ministrem Edukacji Narodowej.
§  16.
Zadania Szkoły realizowane są przez:
1)
Wydział Kształcenia Zawodowego,
2)
Wydział Planowania Kształcenia,
3)
Wydział Liniowy,
4)
Wydział Kwatermistrzowski,
5)
Wydział Finansowy,
6)
Wydział Organizacyjno-Kadrowy,
7)
stanowisko ds. bhp.
§  17.
Zakres działania Wydziału Kształcenia Zawodowego obejmuje w szczególności:
1)
realizację planów i programów nauczania,
2)
organizowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej,
3)
analizowanie efektywności kształcenia,
4)
opracowywanie i doskonalenie metodyki kształcenia pożarniczego,
5)
opracowywanie skryptów dla potrzeb realizowanego procesu dydaktycznego,
6)
rozwijanie indywidualnych zdolności kadetów i słuchaczy,
7)
dbałość o poziom sprawności fizycznej kadetów,
8)
współpracę z uczelniami oraz placówkami naukowo-badawczymi,
9)
organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego dla pracowników Szkoły,
10)
organizowanie i prowadzenie kursów dla potrzeb jednostek ochrony przeciwpożarowej.
§  18.
Zakres działania Wydziału Planowania Kształcenia obejmuje w szczególności:
1)
planowanie i koordynowanie kształcenia, dokształcania i doskonalenia zawodowego,
2)
współpracę z wykładowcami i instruktorami w celu bieżącego zaznajamiania się z postępami w nauce kadetów i słuchaczy,
3)
prowadzenie dokumentacji działalności dydaktycznej i wychowawczej,
4)
koordynowanie działalności dotyczącej wyposażenia szkoły w środki i materiały dydaktyczne,
5)
planowanie i organizowanie działalności wydawniczej,
6)
nadzór nad funkcjonowaniem biblioteki szkolnej i zapewnienie Szkole informacji naukowo-technicznej.
§  19.
Zakres działania Wydziału Liniowego obejmuje w szczególności:
1)
organizowanie praktycznej nauki zawodu przez prowadzenie działań ratowniczo-gaśniczych,
2)
analizowanie skuteczności prowadzonych przez Szkołę działań ratowniczo-gaśniczych,
3)
prowadzenie prac nad rozwijaniem taktyki działań ratowniczo-gaśniczych,
4)
opiniowanie założeń techniczno-eksploatacyjnych sprzętu pożarniczego,
5)
planowanie potrzeb w zakresie sprzętu ratowniczo-gaśniczego, sprzętu łączności i środków gaśniczych,
6)
organizowanie wymiany doświadczeń między Szkołą a jednostkami ratowniczo-gaśniczymi Państwowej Straży Pożarnej.
§  20.
Zakres działania Wydziału Kwatermistrzowskiego obejmuje w szczególności:
1)
administrowanie majątkiem Szkoły,
2)
wykonywanie zadań związanych z utrzymaniem właściwych warunków pracy w Szkole pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy oraz estetyki,
3)
zapewnienie wyżywienia kadetom i słuchaczom,
4)
zaopatrywanie kadetów i pracowników Szkoły w odzież ochronną, roboczą, sprzęt ochrony osobistej i umundurowanie,
5)
utrzymanie w sprawności technicznej pojazdów, sprzętu ratowniczo-gaśniczego i kwatermistrzowskiego,
6)
zabezpieczenie mienia Szkoły.
§  21.
Zakres działania Wydziału Finansowego obejmuje w szczególności:
1)
planowanie dochodów i wydatków budżetowych Szkoły,
2)
planowanie działalności pozabudżetowej w zakresie środków specjalnych,
3)
prowadzenie rachunkowości Szkoły zgodnie z obowiązującymi przepisami,
4)
prowadzenie gospodarki finansowej,
5)
analizowanie wykorzystania środków budżetowych w zakresie wydatków płacowych, rzeczowych i inwestycyjnych,
6)
analizowanie wykorzystania środków pozabudżetowych,
7)
kontrolę wewnętrzną dokumentów,
8)
sporządzanie sprawozdawczości finansowej,
9)
opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości.
§  22.
Zakres działania Wydziału Organizacyjno-Kadrowego obejmuje w szczególności:
1)
obsługę administracyjno-biurową związaną z pobytem kadetów i słuchaczy w Szkole,
2)
prowadzenie spraw kadrowych pracowników Szkoły,
3)
zapewnienie Szkole obsługi prawnej,
4)
organizowanie leczenia ambulatoryjnego kadetów i słuchaczy oraz pracowników Szkoły,
5)
prowadzenie działalności socjalnej,
6)
prowadzenie archiwum Szkoły.
§  23.
Zakres działania stanowiska ds. bhp określają odrębne przepisy.
§  24.
Komendant Szkoły ustala:
1)
strukturę organizacyjną wydziałów i ich szczegółowy zakres działania,
2)
organizację kształcenia w Szkole,
3)
zasady i tok pełnienia służby w Szkole.
§  25.
1.
Kadeci w czasie nauki w Szkole są skoszarowani.
2.
Słuchacze podczas nauki w Szkole mogą być skoszarowani.
§  26.
1.
Kadeci lub słuchacze są zorganizowani w kompanie szkolne, które dzielą się na plutony i sekcje.
2.
Pluton kadetów lub słuchaczy stanowi klasę szkolną.
§  27.
1.
Kadeci po ukończeniu okresu nauczania unitarnego uczestniczą w działaniach ratowniczo-gaśniczych.
2.
Słuchacze mający odpowiednie kwalifikacje, podczas pobytu w Szkole mogą być włączani do udziału w działaniach ratowniczo-gaśniczych.
§  28.
W czasie nauki w Szkole kadeci odbywają szkolenie obronne, a po ukończeniu Szkoły przenoszeni są do rezerwy.
§  29.
1.
W Szkole tworzy się pracownie i laboratoria przedmiotowe.
2.
Na potrzeby kształcenia praktycznego mogą być tworzone warsztaty szkolne.
§  30.
1.
W Szkole mogą być tworzone zespoły przedmiotowe.
2.
Zespół przedmiotowy tworzą wykładowcy i instruktorzy uczący tego samego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych.
3.
Zadania zespołu przedmiotowego obejmują:
1)
organizowanie współpracy wykładowców i instruktorów w celu uzgadniania sposobów realizacji programów nauczania i korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych,
2)
aktualizowanie i opiniowanie programów nauczania,
3)
zapewnienie wysokiego poziomu kształcenia, a także zachowanie właściwych proporcji między kształceniem teoretycznym i praktycznym,
4)
rozwijanie metodyk nauczania przedmiotów wchodzących w skład zespołu przedmiotowego,
5)
opracowywanie szczegółowych kryteriów oceniania kadetów i słuchaczy oraz sposobów badania efektywności nauczania,
6)
współdziałanie w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmiotowych oraz warsztatów szkolnych.
4.
Pracą zespołu przedmiotowego kieruje przewodniczący powołany przez komendanta Szkoły.
§  31.
1.
W Szkole działa biblioteka umożliwiająca realizację zadań dydaktyczno-wychowawczych, rozwijanie zainteresowań kadetów i słuchaczy, doskonalenie warsztatu pracy nauczycieli i popularyzowanie wiedzy pedagogicznej.
2.
Organizację pracy biblioteki oraz zadania nauczyciela bibliotekarza ustala komendant Szkoły.
§  32.
W Szkole działa przychodnia przyzakładowa, która prowadzi badania profilaktyczne i leczenie ambulatoryjne kadetów i słuchaczy oraz pracowników Szkoły.

V.

Nauczyciele i inni pracownicy Szkoły

§  33.
1.
Pracę dydaktyczno-wychowawczą prowadzą wykładowcy, instruktorzy i dowódcy.
2.
Do obowiązków wykładowców i instruktorów należy w szczególności:
1)
realizowanie w toku zajęć dydaktyczno-wychowawczych planów i programów nauczania,
2)
stosowanie i stałe rozwijanie metodyk nauczania poszczególnych przedmiotów,
3)
stosowanie w kształceniu środków i materiałów dydaktycznych,
4)
analiza efektywności procesu dydaktyczno-wychowawczego,
5)
wspieranie rozwoju psychofizycznego kadetów i słuchaczy oraz ich zdolności i zainteresowań,
6)
obiektywna i sprawiedliwa ocena kadetów i słuchaczy,
7)
udział w pracach rady pedagogicznej oraz zespołów przedmiotowych,
8)
stałe pogłębianie własnych wiadomości i umiejętności zawodowych i pedagogicznych,
9)
opracowywanie publikacji w zakresie nauczanego przedmiotu.
3.
Obowiązki dowódców obejmują w szczególności:
1)
organizowanie i prowadzenie działalności dydaktyczno-wychowawczej na podstawie planów i programów nauczania, zarządzeń oraz regulaminów obowiązujących w Szkole,
2)
wspieranie rozwoju psychofizycznego kadetów i słuchaczy oraz ich zdolności i zainteresowań,
3)
kształtowanie u kadetów i słuchaczy nawyków zespołowego działania oraz osobistej odpowiedzialności,
4)
obiektywna i sprawiedliwa ocena kadetów i słuchaczy,
5)
analiza skuteczności stosowanych metod wychowawczych i metod nauczania,
6)
udzielanie kadetom i słuchaczom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych i kłopotów życiowych,
7)
wpływanie przez osobistą postawę na pogłębianie identyfikacji kadetów i słuchaczy ze służbą pożarniczą,
8)
stałe pogłębianie własnych wiadomości i umiejętności zawodowych i pedagogicznych,
9)
dbałość o sprawność sprzętu Szkoły przekazanego do wykorzystania lub dyspozycji.
§  34.
1.
Prace nie wymienione w § 33 ust. 1 wykonują pracownicy administracyjno-techniczni oraz pracownicy obsługi zatrudnieni przez komendanta Szkoły na podstawie odrębnych przepisów.
2.
Komendant Szkoły ustala zakresy czynności dla poszczególnych stanowisk służbowych i stanowisk pracy.

VI.

Kadeci i słuchacze

§  35.
1.
Do Szkoły przyjmowani są absolwenci średnich szkół ogólnokształcących oraz średnich szkół zawodowych.
2.
Warunkiem przyjęcia do Szkoły jest:
1)
w systemie kształcenia stacjonarnego:
a)
posiadanie świadectwa dojrzałości lub świadectwa ukończenia szkoły średniej,
b)
pozytywny wynik egzaminu wstępnego,
c)
stan zdrowia kategorii A,
d)
wiek do 22 lat;
2)
w systemie kształcenia pozastacjonarnego:
a)
posiadanie świadectwa dojrzałości lub świadectwa ukończenia szkoły średniej,
b)
ukończony kurs dający pełne kwalifikacje podoficerskie,
c)
co najmniej dwuletni okres służby lub pracy w jednostkach ochrony przeciwpożarowej,
d)
skierowanie do Szkoły przez uprawnionego przełożonego,
e)
pozytywny wynik egzaminu wstępnego.
§  36.
1.
Kadeci i słuchacze mają prawo do:
1)
udziału w procesie kształcenia zorganizowanego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
2)
opieki wychowawczej i warunków pobytu w Szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed . wszelkimi przejawami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz poszanowania ich godności,
3)
życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
4)
swobody wyrażania myśli i przekonań - jeśli nie naruszają tym dobra innych osób,
5)
rozwijanie zainteresowań, zdolności i talentów,
6)
sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny,
7)
pomocy w razie trudności w nauce,
8)
korzystania z pomieszczeń szkolnych, środków i materiałów dydaktycznych, księgozbioru biblioteki oraz sprzętu i urządzeń sportowych,
9)
wpływania na życie Szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w Szkole.
2.
Kadeci w czasie nauki w Szkole otrzymują należności pieniężne, zakwaterowanie, wyżywienie, umundurowanie, odzież specjalną i wyekwipowanie osobiste na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§  37.
Do obowiązków kadetów i słuchaczy należy w szczególności:
1)
przestrzeganie postanowień statutu Szkoły oraz zarządzeń i regulaminów obowiązujących w Szkole,
2)
systematyczne uczestniczenie we wszystkich zajęciach przewidzianych planami i programami nauczania,
3)
przestrzeganie zasad kultury wobec kolegów i pracowników Szkoły oraz podczas pobytu poza Szkołą;
4)
zachowanie godności funkcjonariusza Państwowej Straży Pożarnej,
5)
przestrzeganie zasad bezpieczeństwa,
6)
dbałość o mienie Szkoły oraz poszanowanie różnych form własności.
§  38.
1.
Kadetom wyróżniającym się w nauce i w służbie oraz przestrzegającym obowiązującej w Szkole dyscypliny mogą być udzielone następujące nagrody:
1)
pochwała ustna na zbiórce kompanii,
2)
pochwała w rozkazie komendanta Szkoły,
3)
przepustka 24-godzinna,
4)
przyznanie odznaki "Wzorowy Kadet Pożarnictwa",
5)
urlop nagrodowy do 5 dni,
6)
list pochwalny skierowany do rodziców lub opiekunów,
7)
pieniężne lub rzeczowe - na podstawie odrębnych przepisów,
8)
wyróżnienia - na podstawie odrębnych przepisów.
2.
Słuchaczom za osiągnięcia w nauce i przestrzeganie obowiązującej w Szkole dyscypliny mogą być udzielone następujące nagrody:
1)
pochwała ustna na zbiórce słuchaczy Szkoły,
2)
pochwała w rozkazie komendanta Szkoły,
3)
list pochwalny skierowany do właściwego przełożonego,
4)
wnioskowanie do właściwego przełożonego o przyznanie wyróżnienia.
§  39.
1.
Wobec kadetów uzyskujących negatywne wyniki w nauce i służbie lub naruszających obowiązującą w Szkole dyscyplinę stosuje się następujące kary:
1)
upomnienie na zbiórce kompanii,
2)
upomnienie w rozkazie komendanta Szkoły,
3)
wstrzymanie przepustki na okres do 21 dni,
4)
pozbawienie odznaki "Wzorowy Kadet Pożarnictwa",
5)
list informujący o niedostatecznych wynikach w nauce lub służbie skierowany do rodziców lub opiekunów,
6)
dyscyplinarne - na podstawie odrębnych przepisów.
2.
Od kar, wymienionych w ust. 1 pkt 1-5, przysługuje kadetom odwołanie skierowane do komendanta Szkoły.
3.
Odwołanie od kar dyscyplinarnych regulują odrębne przepisy.
4.
Wobec słuchaczy uzyskujących negatywne wyniki w nauce lub naruszających obowiązującą w Szkole dyscyplinę stosuje się:
1)
upomnienie na zbiórce słuchaczy Szkoły,
2)
upomnienie w rozkazie komendanta Szkoły,
3)
ostrzeżenie o możliwości zwolnienia ze Szkoły,
4)
przekazanie właściwemu przełożonemu informacji o niedostatecznych wynikach w nauce lub nagannym zachowaniu się słuchacza w Szkole.
§  40.
Kadeta zwalnia się ze Szkoły w razie:
1)
niedostatecznych postępów w nauce,
2)
nieprzestrzegania postanowień statutu i regulaminów Szkoły,
3)
zwolnienie ze służby na podstawie przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 88, poz. 400 oraz z 1992 r. Nr 21, poz. 86 i Nr 54, poz. 254).
§  41.
Słuchacza zwalnia się ze Szkoły w razie:
1)
niedostatecznych postępów w nauce,
2)
nieprzestrzegania postanowień statutu i regulaminów Szkoły,
3)
zwolnienia ze służby w Państwowej Straży Pożarnej lub z pracy w innych jednostkach ochrony przeciwpożarowej.

VII.

Odznaka "Wzorowy Kadet Pożarnictwa"

§  42.
Ustanawia się odznakę "Wzorowy Kadet Pożarnictwa".
§  43.
1.
Odznaka "Wzorowy Kadet Pożarnictwa" może być nadana kadetom wyróżniającym się bardzo dobrymi wynikami w nauce i służbie oraz zdyscyplinowaniem.
2.
Odznaka jest dwustopniowa: srebrna i złota.
3.
Odznakę srebrną można nadać kadetom, którzy spełniają wymagania określone w ust. 1 oraz ukończyli pierwszy semestr nauki z oceną średnią 4,0.
4.
Odznakę złotą można nadać kadetom, którzy mają odznakę srebrną i ukończyli drugi semestr nauki z oceną średnią nie niższą niż 4,51.
§  44.
1.
Odznakę "Wzorowy Kadet Pożarnictwa" nadaje komendant Szkoły na wniosek dowódcy kompanii.
2.
Wraz z odznaką kadet otrzymuje legitymację stwierdzającą nadanie odznaki.
§  45.
1.
Wzór i opis odznaki oraz wzór legitymacji zawiera załącznik do statutu.
2.
Kadet nosi odznakę symetrycznie pod klapą prawej górnej kieszeni kurtki munduru wyjściowego.
§  46.
1.
Uzyskanie srebrnej odznaki "Wzorowy Kadet Pożarnictwa" uprawnia do:
1)
otrzymania stałej przepustki na opuszczanie Szkoły w czasie wolnym od zajęć,
2)
wykonania na życzenie kadeta zdjęcia na tle sztandaru Szkoły.
2.
Uzyskanie złotej odznaki "Wzorowy Kadet Pożarnictwa" uprawnia do:
1)
wyboru miejsca pełnienia służby po ukończeniu Szkoły,
2)
ubiegania się o zwolnienie z egzaminu wstępnego do Szkoły Głównej Służby Pożarniczej - dotyczy to absolwentów Szkoły posiadających świadectwo dojrzałości.
§  47.
1.
Pozbawienie odznaki "Wzorowy Kadet Pożarnictwa" następuje w razie:
1)
zawinionego przez kadeta obniżenia wyników w nauce, służbie lub dyscyplinie,
2)
wymierzenia kary dyscyplinarnej.
2.
Decyzję o pozbawieniu kadeta odznaki podejmuje komendant Szkoły.
§  48.
1.
Koszty nadawania odznaki "Wzorowy Kadet Pożarnictwa" ponosi Szkoła.
2.
Szkoła prowadzi ewidencję wydanych odznak "Wzorowego Kadeta Pożarnictwa".

VIII.

Majątek i finanse Szkoły

§  49.
1.
Szkoła jest jednostką budżetową Państwowej Straży Pożarnej.
2.
Majątek Szkoły stanowi własność państwową i może być przekazywany lub zbywany na podstawie odrębnych przepisów.
3.
Szkoła prowadzi gospodarkę finansową na podstawie przepisów o wykonywaniu budżetu państwa i przepisów rachunkowości budżetowej obowiązujących w Państwowej Straży Pożarnej.
4.
Potrzeby Szkoły mogą być ponadto zaspokajane z darowizn lub przez przyjmowanie rzeczy w użytkowanie.

IX.

Postanowienia końcowe

§  50.
Szkoła używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami.
§  51.
Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

ZAŁĄCZNIK

Wzór i opis odznaki "WZOROWY KADET POŻARNICTWA"

oraz wzór legitymacji

1. Odznaka "Wzorowy Kadet Pożarnictwa", zwana dalej odznaką, ma kształt prostokąta o wysokości 35 mm i szerokości 20 mm.

(grafikę pominięto)

2. Odznaka wykonana jest z metalu, pokryta emalią koloru granatowego z krawędzią metalową o szerokości 1 mm.

3. W górnej części odznaki znajduje się napis "WZOROWY KADET", a w dolnej części napis "POŻARNICTWA".

4. W części środkowej odznaki widnieje znicz z gałązką laurową.

5. Krawędź, napisy oraz znicz z gałązką laurową wykonane są z metalu o barwie srebrnej lub złotej, odpowiadającej stopniowi odznaki.

6. Wzór legitymacji wręczanej wraz z odznaką:

Szkoła Aspirantów
Państwowej Straży Pożarnej
w...............................................
Kadetowi ........................................

(stopień, imię i nazwisko)

nadaję
SREBRNĄ* ODZNAKĘ

WZOROWY KADET POŻARNICTWA

m.p. .............................

(Podpis komendanta)

......................

(Miejscowość i data)

Legitymacja Nr ............

* W druku legitymacji uwzględnić stopień odznaki (srebrna lub złota).

7. Legitymacja o wymiarach 6,5 x 10 cm na pierwszej stronie (bez tekstu) może mieć zamieszczony wizerunek znaku szkoły.