Statut Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.2010.1.23

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 stycznia 2010 r.

DECYZJA Nr 4
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 30 grudnia 2009 r.
w sprawie statutu Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie

Na podstawie § 2 ust. 2 i 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. Nr 200, poz. 1537) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ośrodkowi Rozwoju Edukacji w Warszawie nadaje się statut, stanowiący załącznik do decyzji.
§  2.
Tracą moc:
1)
decyzja nr 4 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 czerwca 2008 r. w sprawie statutu Centrum Metodycznego Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Warszawie;
2)
decyzja nr 19 Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie statutu Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie.
§  3.
Decyzja wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT OŚRODKA ROZWOJU EDUKACJI W WARSZAWIE

§ 1.
Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie, zwany dalej "Ośrodkiem", jest publiczną placówką doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym, działającą na podstawie:
1)
ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.);
2)
rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. Nr 200, poz. 1537);
3)
niniejszego statutu.
§  2.
Siedzibą Ośrodka jest m.st. Warszawa.
§  3.
Organem prowadzącym Ośrodek jest Minister Edukacji Narodowej, zwany dalej "Ministrem".
§  4.
Ośrodek jest państwową jednostką budżetową.
§  5.
Celem działania Ośrodka jest:
1)
podejmowanie działań na rzecz podnoszenia jakości edukacji zgodnie z polityką oświatową państwa, w szczególności poprzez wspieranie szkół i placówek systemu oświaty w realizacji ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
2)
wspieranie zmian wprowadzanych w systemie oświaty poprzez realizację zadań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli.
§  6.
1.
Do zadań Ośrodka należy w szczególności:
1)
przygotowywanie nauczycieli i specjalistów do rozpoznawania i analizy potrzeb rozwojowych szkół i placówek w zakresie jakości kształcenia, opieki i wychowania, z wykorzystaniem wyników egzaminów zewnętrznych i wyników nadzoru pedagogicznego;
2)
opracowywanie metod wspierania szkół i placówek w zakresie wykorzystania wyników ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej, wykorzystania wyników egzaminów zewnętrznych oraz opracowywania programów naprawczych;
3)
tworzenie systemowych projektów wspierania szkół i placówek oświatowych;
4)
planowanie i opracowywanie programów doskonalenia zawodowego nauczycieli w optymalny sposób wspierających rozwój szkół i placówek, w szczególności w zakresie:
a)
podnoszenia kompetencji nauczycieli w kształceniu i wychowaniu dzieci i młodzieży,
b)
wykorzystywania technologii informacyjnych w edukacji,
c)
pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznej,
d)
kształcenia integracyjnego i specjalnego,
e)
edukacji przedszkolnej,
f)
wczesnego wspomagania rozwoju,
g)
form realizacji rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki,
h)
doradztwa metodycznego,
i)
poradnictwa edukacyjno-zawodowego,
j)
rozwoju organizacyjnego szkoły lub placówki,
k)
informacji pedagogicznej;
5)
przygotowywanie ogólnokrajowych programów doskonalenia zawodowego nauczycieli, opracowywanie materiałów edukacyjnych oraz przygotowywanie osób realizujących te programy, w tym doskonalenie specjalistów w zakresie poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego, edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia, psychoedukacji, integracji, profilaktyki i resocjalizacji, edukacji multimedialnej;
6)
realizacja ogólnokrajowych programów doskonalenia zawodowego nauczycieli placówek doskonalenia nauczycieli, zakładów kształcenia nauczycieli, bibliotek pedagogicznych prowadzonych przez samorząd województwa, poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz osób wykonujących zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego;
7)
organizowanie szkoleń dla kandydatów na ekspertów komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych awansu zawodowego nauczycieli, prowadzonych zgodnie z przepisami w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, sposobu prowadzenia listy ekspertów oraz trybu wpisywania i skreślania ekspertów z listy;
8)
prowadzenie ogólnokrajowego systemu informacji pedagogicznej, w tym gromadzenie i udostępnianie informacji dotyczących dostępnych form kształcenia i doskonalenia nauczycieli oraz form pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalistycznej;
9)
opracowywanie i publikacja materiałów informacyjnych i metodycznych, w tym opracowywanie materiałów diagnostycznych, analitycznych i prognostycznych dotyczących systemu doskonalenia nauczycieli i systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, prowadzenie serwisu internetowego oraz opracowywanie i upowszechnianie informatorów i raportów dla środowiska oświatowego;
10)
promowanie działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli i pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym prowadzenie działalności wydawniczej w tym zakresie;
11)
opracowywanie narzędzi i metod diagnozy i terapii, zajęć rewalidacyjnych i terapeutycznych oraz programów z obszaru wychowania, promocji zdrowia i profilaktyki, realizacja pilotażowych wdrożeń;
12)
przygotowywanie i publikowanie materiałów edukacyjnych;
13)
realizacja wybranych zadań z Narodowego Planu Działań na rzecz Dzieci oraz narodowych programów profilaktycznych i zdrowotnych;
14)
współpraca w zakresie konstruowania, wdrażania i ewaluacji programów rozwoju szkół i placówek oraz doskonalenia zawodowego nauczycieli z kuratoriami oświaty, Centralną Komisją Egzaminacyjną i okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi, a także z innymi partnerami krajowymi i zagranicznymi, w tym z ogólnopolskimi stowarzyszeniami nauczycielskimi;
15)
podejmowanie inicjatyw służących współpracy i koordynacji działań różnych środowisk, instytucji i organizacji działających na rzecz rozwoju edukacyjnego dziecka oraz wspierania dziecka i rodziców;
16)
prowadzenie baz danych dotyczących młodzieżowych ośrodków wychowawczych i młodzieżowych ośrodków socjoterapii oraz nieletnich posiadających postanowienie sądu o zastosowaniu środka wychowawczego, prowadzenie systemu wskazywania miejsc dla nieletnich w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii.
2.
Ośrodek może także wykonywać inne zadania w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli zlecane i finansowane przez Ministra.
§  7.
1.
Ośrodkiem kieruje dyrektor.
2.
Stanowisko dyrektora Ośrodka powierza i z niego odwołuje Minister.
3.
Do zadań dyrektora należy w szczególności:
1)
kierowanie pracą Ośrodka;
2)
sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań Ośrodka;
3)
zarządzanie majątkiem i funduszami Ośrodka;
4)
opracowywanie i przedkładanie Ministrowi planów i sprawozdań, o których mowa w § 8;
5)
sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad pracą nauczycieli w Ośrodku;
6)
dokonywanie czynności prawnych z zakresu prawa pracy na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
7)
reprezentowanie Ośrodka.
§  8.
Dyrektor Ośrodka przedstawia Ministrowi:
1)
plan pracy na kolejny rok, w terminie do dnia 31 października roku poprzedzającego;
2)
sprawozdanie z wykonania planu pracy za dany rok, w terminie do 31 marca następnego roku;
3)
wieloletni plan doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz, w terminie do 31 marca danego roku, sprawozdanie ze sposobu wykorzystania środków przyznanych na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli w poprzednim roku, zgodnie z odrębnymi przepisami;
4)
plany i sprawozdania finansowe, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§  9.
1.
W Ośrodku, za zgodą Ministra, mogą być tworzone stanowiska wicedyrektorów.
2.
Stanowisko wicedyrektora, po zasięgnięciu opinii Ministra, powierza i z niego odwołuje dyrektor Ośrodka.
3.
Zakres zadań wicedyrektora określa regulamin organizacyjny Ośrodka.
4.
Wskazany przez dyrektora wicedyrektor zastępuje dyrektora w czasie jego nieobecności.
§  10.
W Ośrodku tworzy się stanowisko głównego księgowego na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§  11.
1.
W Ośrodku tworzy się następujące komórki organizacyjne:
1)
Pracownię Edukacji Obywatelskiej;
2)
Pracownię Informacji Pedagogicznej;
3)
Pracownię Edukacji Językowej;
4)
Pracownię Rozwoju Kadr Zarządzających;
5)
Pracownię Rozwoju Zawodowego Nauczycieli;
6)
Pracownię Rozwoju Szkół i Placówek;
7)
Pracownię Wychowania i Profilaktyki;
8)
Pracownię Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych;
9)
Pracownię Resocjalizacji i Socjoterapii;
10)
Pracownię Nowych Technologii;
11)
Pracownię Wydawnictw Edukacyjnych;
12)
Centrum Szkoleniowe.
2.
W Ośrodku mogą być ponadto tworzone inne komórki organizacyjne, w tym zespoły i samodzielne stanowiska.
3.
Liczbę, nazwę i zadania komórek, o których mowa w ust. 2, określa regulamin organizacyjny Ośrodka.
4.
Liczbę stanowisk w komórkach organizacyjnych, o których mowa w ust. 1 i 2, a także ich szczegółowe zadania, określa regulamin organizacyjny Ośrodka.
§  12.
1.
W Ośrodku tworzy się stanowiska kierowników pracowni oraz innych komórek organizacyjnych, o których mowa w § 11 ust. 1 i 2.
2.
Stanowiska kierowników pracowni oraz innych komórek organizacyjnych, o których mowa w § 11 ust. 1 i 2, powierza i odwołuje z tych stanowisk dyrektor Ośrodka, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
3.
Stanowiska, o których mowa w ust. 1, mogą być powierzone zatrudnionym w Ośrodku nauczycielom konsultantom. Na tych stanowiskach mogą być również zatrudnione osoby niebędące nauczycielami, posiadające wykształcenie wyższe.
4.
Kierownik komórki organizacyjnej Ośrodka realizuje zadania w zakresie określonym przez dyrektora Ośrodka, w szczególności:
1)
kieruje pracą komórki organizacyjnej;
2)
przedkłada dyrektorowi Ośrodka do zatwierdzenia projekty planów pracy komórki organizacyjnej;
3)
planuje i przedkłada dyrektorowi Ośrodka do zatwierdzenia wysokość środków finansowych niezbędnych do realizacji planu, o którym mowa w pkt 2;
4)
sporządza okresowe i roczne sprawozdania z realizacji zadań przypisanych komórce organizacyjnej;
5)
wykonuje inne zadania powierzane przez dyrektora Ośrodka.
§  13.
1.
W Ośrodku są zatrudniani nauczyciele konsultanci, specjaliści niebędący nauczycielami, pracownicy ekonomiczni, inżynieryjno-techniczni, administracji i obsługi, zgodnie z odrębnymi przepisami.
2.
Zakres zadań poszczególnych pracowników Ośrodka wynika z zadań komórki organizacyjnej, w której pracownik jest zatrudniony.
§  14.
1.
Kandydat do składu komisji konkursowej powoływanej w celu przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora Ośrodka wyłaniany jest przez pracowników Ośrodka w głosowaniu tajnym, w obecności co najmniej 2/3 zatrudnionych w Ośrodku, zwykłą większością głosów.
2.
W przypadku uzyskania równej liczby głosów przez dwóch lub więcej nauczycieli kandydatem zostaje osoba, która w wyniku kolejnego głosowania uzyskała największą liczbę głosów spośród tych nauczycieli.
§  15.
Zmiany w statucie dokonywane są przez Ministra z własnej inicjatywy lub na wniosek dyrektora Ośrodka, w trybie właściwym dla jego nadania.