Statut Instytutu Rozwoju Języka Polskiego im. świętego Maksymiliana Marii Kolbego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEiN.2022.122

Akt utracił moc
Wersja od: 3 kwietnia 2023 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI 1
z dnia 13 grudnia 2022 r.
w sprawie statutu Instytutu Rozwoju Języka Polskiego im. świętego Maksymiliana Marii Kolbego

Na podstawie art. 2 ust. 4 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o Instytucie Rozwoju Języka Polskiego im. świętego Maksymiliana Marii Kolbego (Dz. U. poz. 2463) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Instytutowi Rozwoju Języka Polskiego im. świętego Maksymiliana Marii Kolbego nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 15 grudnia 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

STATUT INSTYTUTU ROZWOJU JĘZYKA POLSKIEGO IM. ŚWIĘTEGO MAKSYMILIANA MARII KOLBEGO

§  1. 
Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. świętego Maksymiliana Marii Kolbego, zwany dalej "Instytutem", działa na podstawie ustawy z dnia 7 października 2022 r. o Instytucie Rozwoju Języka Polskiego im. świętego Maksymiliana Marii Kolbego (Dz. U. poz. 2463) i niniejszego statutu.
§  2. 
1. 
Dyrektor Instytutu działa przy pomocy:
1)
zastępcy Dyrektora Instytutu;
2)
głównego księgowego Instytutu;
3)
kierowników komórek organizacyjnych Instytutu.
2. 
Dyrektor Instytutu ustala zakresy czynności osób, o których mowa w ust. 1.
§  3. 
1. 
Zastępca Dyrektora Instytutu zastępuje Dyrektora Instytutu w czasie jego nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków.
2. 
Zastępca Dyrektora Instytutu sprawuje nadzór nad wyznaczonymi przez Dyrektora Instytutu obszarami działalności Instytutu.
§  4. 
1. 
Rada Instytutu obraduje na posiedzeniach, które odbywają się nie rzadziej niż raz na kwartał.
2. 
Posiedzenia Rady Instytutu mogą odbywać się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, zapewniających w szczególności:
1)
transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym,
2)
wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy posiedzenia mogą wypowiadać się w jego toku

- z zachowaniem niezbędnych zasad bezpieczeństwa.

3. 
Rada Instytutu wybiera wiceprzewodniczącego i sekretarza spośród swoich członków w głosowaniu tajnym.
4. 
Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do zmiany wiceprzewodniczącego Rady Instytutu i sekretarza Rady Instytutu.
5. 
Uchwały Rady Instytutu są podejmowane w drodze głosowania jawnego, z tym że Rada Instytutu może postanowić o przeprowadzeniu głosowania tajnego.
6. 
Rada Instytutu może uchwalić regulamin określający szczegółowy tryb pracy Rady Instytutu.
§  5. 
1. 
W uzasadnionych przypadkach, związanych w szczególności z koniecznością pilnego zajęcia stanowiska, przewodniczący Rady Instytutu może zdecydować o rozpatrzeniu sprawy i podjęciu uchwały w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (tryb obiegowy).
2.  2
 W przypadku, o którym mowa w ust. 1, sporządza się protokół.
§  6.  3
1. 
Z posiedzeń Rady Instytutu sporządza się protokół. Protokół podpisuje przewodniczący Rady Instytutu.
2. 
Przewodniczący Rady Instytutu przekazuje ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania oraz Dyrektorowi Instytutu kopie protokołów, o których mowa w ust. 1 i § 5 ust. 2.
§  7. 
Obsługę organizacyjną i administracyjną Rady Instytutu zapewnia Instytut.
§  8.  4
1. 
W skład Instytutu wchodzą:
1)
komórki organizacyjne lub stanowiska samodzielne, właściwe do spraw:
a)
przedsięwzięć i stypendiów,
b)
strategii i współpracy międzynarodowej,
c)
komunikacji i promocji,
d)
organizacyjnych,
e)
prawnych,
f)
administracyjnych,
g)
finansowo-księgowych;
2)
stanowisko samodzielne - główny księgowy Instytutu.
2. 
Komórki organizacyjne lub stanowiska samodzielne, właściwe do spraw, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a-f, mogą być łączone.
3. 
Bezpośredni nadzór nad:
1)
komórkami organizacyjnymi lub stanowiskami samodzielnymi, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a-f, sprawuje Dyrektor Instytutu albo zastępca Dyrektora Instytutu;
2)
komórką organizacyjną właściwą do spraw finansowo-księgowych sprawuje główny księgowy Instytutu.
4. 
Dyrektor Instytutu ustala, w drodze zarządzenia, regulamin organizacyjny Instytutu określający zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych oraz stanowisk samodzielnych, o których mowa w ust. 1.
1 Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 18 i 1842).
2 Załącznik § 5 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 31 marca 2023 r. (Dz.Urz.MEiN.2023.30) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 kwietnia 2023 r.
3 Załącznik § 6 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 31 marca 2023 r. (Dz.Urz.MEiN.2023.30) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 kwietnia 2023 r.
4 Załącznik § 8 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 31 marca 2023 r. (Dz.Urz.MEiN.2023.30) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 kwietnia 2023 r.