Sprawozdawczość z wykonania planu rewizji gospodarczej i jej wyników.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MF.1980.8.14

Akt utracił moc
Wersja od: 10 listopada 1980 r.

INSTRUKCJA Nr 5/KS
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 23 października 1980 r.
w sprawie sprawozdawczości z wykonania planu rewizji gospodarczej i jej wyników.

W związku z § 32 pkt 3 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 9 listopada 1971 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania rewizji gospodarczej (Monitor Polski z 1971 r. Nr 55, poz. 362 i z 1975 r. Nr 36, poz. 216) ustala się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w instrukcji jest mowa o:
1)
uchwale - należy przez to rozumieć uchwałę Nr 191 Rady Ministrów z dnia 10 września 1971 r. w sprawie resortowej kontroli działalności gospodarczej państwowych jednostek organizacyjnych (Monitor Polski z 1977 r. Nr 36, poz. 185),
2)
ministrze - należy przez to rozumieć również kierownika urzędu centralnego oraz prezesa banku,
3)
urzędzie wojewódzkim - należy przez to rozumieć również urząd miasta stopnia wojewódzkiego.
§  2.
1.
Jednostki organizacyjne określone w § 21 i 22 uchwały, a także banki oraz zakłady ubezpieczeń majątkowych i osobowych sporządzają roczne sprawozdanie z wykonania plany rewizji gospodarczej i jej wyników - zwanej dalej "sprawozdaniem z rewizji".
2.
Właściwi ministrowie i wojewodowie (prezydenci miast stopnia wojewódzkiego) mogą wprowadzić obowiązek sporządzania sprawozdań z rewizji także za okresy półroczne oraz ustalić terminy ich składania.
3.
Sprawozdaniem z rewizji należy objąć dane o rewizjach przeprowadzonych przez rewidentów powołanych w trybie ustalonym w § 31 uchwały.
§  3.
1.
Oddziały wojewódzkie banków, jak również centrale zjednoczeń (jednostki równorzędne) objęte budżetem centralnym składają sprawozdania z rewizji jednostek działających w ich ramach, obejmujące dane sprawozdana własnego oraz sprawozdań działających w ich ramach przedsiębiorstw wielozakładowych, w których powołano komórki rewizyjne w terminie do dnia 31 stycznia roku następującego po roku sprawozdawczym:
1)
właściwemu ministerstwu,
2)
Najwyższej Izbie Kontroli - właściwemu zespołowi branżowemu.
2.
Ministrowie (urzędu centralne i centrale banków) sporządzają zbiorcze sprawozdania z rewizji obejmujące dane sprawozdania własnego, sprawozdań central zjednoczeń (jednostek równorzędnych) oraz jednostek organizacyjnych podporządkowanych ministrowi i składają je w terminie do dnia 28 (29) lutego roku następującego po roku sprawozdawczym:
1)
Ministrowi Finansów - Departamentowi Księgowości,
2)
Najwyższej Izbie Kontroli - właściwemu zespołowi branżowemu.
§  4.
1.
Centrale terenowe zjednoczeń (jednostek równorzędnych) oraz terenowe przedsiębiorstwa wielozakładowe podporządkowane bezpośrednio radom narodowym stopnia wojewódzkiego, w których powołano komórki rewizyjne, sporządzają sprawozdanie z rewizji jednostek działających w ich ramach i składają je w terminie ustalonym w § 3 ust. 1:
1)
wydziałowi finansowemu w urzędzie wojewódzkim,
2)
właściwemu ministerstwu,
3)
właściwemu okręgowemu urzędowi kontroli.
2.
Wydziały (jednostki równorzędne) w urzędach wojewódzkich, w których powołano komórki rewizyjne sporządzają sprawozdanie z rewizji gospodarczej i składają je w terminie ustalonym w § 3 ust. 1:
1)
wydziałowi finansowemu w urzędzie wojewódzkim,
2)
właściwemu ministerstwu,
3)
właściwemu okręgowemu urzędowi kontroli,

z tym, że wydział finansowy nie przedkłada tego sprawozdania Ministerstwu Finansów.

3.
Wydziały finansowe w urzędach terenowych organów administracji państwowej stopnia podstawowego, w których powołano komórki rewizyjne (§ 22 ust. 4 pkt 2 uchwały) sporządzają sprawozdanie z przeprowadzonych przez siebie rewizji gospodarczych i składają je w terminie ustalonym w § 3 ust. 1 wydziałowi finansowemu w urzędzie wojewódzkim.
4.
Wydziały finansowe w urzędach wojewódzkich sporządzają na podstawie sprawozdań z rewizji jednostek podporządkowanych i nadzorowanych następujące odrębne zbiorcze sprawozdania:
1)
jednostek organizacyjnych wymienionych w ust. 1,
2)
jednostek organizacyjnych wymienionych w ust. 2 i 3 i składają je w terminach ustalonych w § 3 ust. 2:
a)
Ministrowi Finansów - Departamentowi Księgowości,
b)
właściwemu okręgowemu urzędowi kontroli.
§  5.
Sprawozdanie z rewizji składa się z części liczbowej i części opisowej. Część liczbową sprawozdania z rewizji sporządza się na formularzu o symbolu "MF-rew.", zarejestrowanym w GUS za nr IX/102/47.
§  6.
Sporządzając sprawozdanie liczbowe należy przestrzegać następujących zasad:
1)
przy wypełnianiu poszczególnych rubryk sprawozdanie:
a)
w Dziale 1, rubryka 2 oraz w Dziale 4, rubryka 3 wykazuje się dane dotyczące jednostek państwowych działających według zasad rozrachunku gospodarczego, tj. przedsiębiorstw, kombinatów, jednostek naukowo-badawczych, central zjednoczeń (jednostek równorzędnych) oraz gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych, działających według zasad tego rozrachunku,
b)
w Dziale 2, rubryka 3 oraz w Dziale 4, rubryka 4 wykazuje się dane dotyczące jednostek budżetowych i zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych działających według zasad uproszczonych oraz organizacji społecznych dotowanych z budżetu Państwa,
2)
przy wypełnianiu poszczególnych wierszy sprawozdania:

Dział 1

- w wierszu 01 podaje się liczbę jednostek organizacyjnych, podlegających rewizji gospodarczej według stanu na początek roku sprawozdawczego;

- w wierszu 02 wykazuje się liczbę jednostek organizacyjnych, w których w roku sprawozdawczym przeprowadzono rewizję pełną lub problemową (kompleksową). Za rewizję problemową należy uważać również rewizję doraźną, jeżeli jej zakres kwalifikuje ją do uznania za rewizję problemową;

- w wierszu 03 wykazuje się liczbę jednostek organizacyjnych, które w ciągu ubiegłych 5 lat nie zostały objęte rewizją pełną w rozumieniu przepisu § 20 ust. 1 uchwały;

- w wierszu 04 wykazuje się liczbę jednostek organizacyjnych, które w ciągu ubiegłych dwu lat nie zostały objęte planową rewizją problemową (kompleksową) lub doraźną, jeżeli jej zakres kwalifikuje ją do uznania za rewizję problemową;

- w wierszu 05 i 06 wykazuje się dane dotyczące liczby ujawnionych w toku rewizji czynów noszących znamiona przestępstw gospodarczych przeciwko mieniu społecznemu, polegających na jego zagarnięciu, karalnej niegospodarności lub niedoborze przekraczającym granice dopuszczalne przepisami wraz z kwotą wynikłych z tego tytułu strat;

- w wierszu 07 i 08 wykazuje się dane dotyczące liczby ujawnionych w toku rewizji innych czynów powodujących szkody gospodarczej, przez które rozumie się działania lub zaniechania nie mające charakteru przestępstwa, ale powodujące uszczuplenie majątku rewidowanej jednostki lub Skarbu Państwa oraz kwotę wynikłych z tego tytułu strat;

- w wierszu 09 wykazuje się liczbę spraw z tytuł ujawnionych przestępstw gospodarczych, wykroczeń przeciwko mieniu lub innych czynów powodujących straty gospodarcze, skierowanych w roku sprawozdawczym na drogę postępowania: karnego, cywilnego, w sprawach o wykroczenia oraz do komisji orzekających w sprawach naruszenia dyscypliny budżetowej;

- w wierszu 10 i 11 podaje się kwoty roszczeń skierowanych do dochodzenia w roku sprawozdawczym w trybie określonym w wyjaśnieniach do wiersza 09 z tytułu ujawnionych w toku rewizji przestępstw gospodarczych i innych czynów powodujących straty gospodarcze;

- w wierszu 12 podaje się łączną liczbę pracowników rewidowanych jednostek oraz pracowników jednostek nadrzędnych nad rewidowanym jednostkami, ukaranych w roku sprawozdawczym w wyniku ustaleń rewizji karami dyscyplinarnymi, porządkowymi, przez sądy i inne organy;

- w wierszu 13 podaje się liczbę pracowników zwolnionych z pracy w wyniku ustaleń rewizji na wniosek organu kontrolującego;

Dział 2

- w rubryce 1 podaje się średnią roczną liczbę przydzielonych komórkom rewizji etatów, a w rubryce 2 średnią roczną liczbę etatów obsadzonych;

- w rubryce 3, 4 i 5 podaje się dane o wykształceniu osób, wykazanych w rubryce 2; osoby posiadające nieukończone studia wyższe należy kwalifikować do rubryki 4, a posiadające nieukończone wykształcenie średnie do rubryki 5;

Dział 3

- rubryki 1 i 2 wypełnia się analogicznie jak rubryki 1 i 2 Działu 2;

- w rubryce 3 należy podać w dniach nominalny czas pracy kontrolerów zakładowych jednostek organizacyjnych podlegających rewizji gospodarczej, rozumiany jako czas kalendarzowy, pomniejszony o dni wolne o pracy, a pomnożony przez średnią roczną liczbę obsadzonych etatów;

- w rubrykach 4 i 5 podaje się odpowiednio liczę dni, zużytych przez kontrolerów zakładowych oraz pracowników innych służb, nie będących rewidentami ani kontrolerami zakładowymi, na przeprowadzenie rewizji wspólnie z rewidentami jednostek nadrzędnych.

Dział 4

- w wierszu 01, rubryka 1 wykazuje się planowaną na rok sprawozdawczy liczbę rewizji pełnych i problemowych (kompleksowych), a w rubryce 2 liczbę zakończonych w roku sprawozdawczym rewizji pełnych, problemowych (kompleksowych) oraz doraźnych. Przez rewizje zakończone rozumie się rewizje, z których sporządzono i podpisano protokół z rewizji oraz przeprowadzono - jeżeli w danym wypadku okazała się konieczna - naradę prowizyjną. Rewizje niezakończone wykazuje się w sprawozdaniu za rok, w którym nastąpiło ich zakończenie;

- w wierszach 02, 03 i 04 wykazuje się odpowiednio liczby planowanych i zakończonych rewizji pełnych, problemowych (kompleksowych) i doraźnych;

- w wierszu 05 podaje się liczbę zakończonych rewizji doraźnych, przeprowadzonych na zlecenie sądów, organów ścigania przestępstw i innych jednostek obcych. Nie zalicza się do rewizji zleconych rewizji doraźnych dokonanych na polecenie jednostek nadrzędnych nad jednostkami dokonującymi rewizji;

- w wierszu 06 podaje się nominalny planowany i rzeczywisty czas pracy faktycznej obsady osobowej komórek rewizji gospodarczej, stanowiący czas kalendarzowy zmniejszony od ni wolne od pracy;

- w wierszach 07, 08, 09 i 10 podaje się odpowiednio liczbę planowanych i rzeczywiście zużytych przez pracowników komórek rewizji gospodarczych dni na pobyt w rewidowanych jednostkach (prowadzenie badań, sporządzanie protokółu z rewizji, udział w naradach porewizyjnych) łącznie z podziałem według rodzajów rewizji. Dane tych wierszy dotyczą pobytu w kontrolowanych jednostkach w ciągu roku sprawozdawczego bez względu na to, czy określone rewizje zostały zakończone w rozumieniu wyjaśnień do wiersza 01. Norma czasu bytności rewidenta w rewidowanych jednostkach wynosi 200 dni w stosunku rocznym;

- w wierszu 11 podaje się czas zużyty na rewizje doraźne, prowadzone na zlecenie sądów i organów ścigania przestępstw i innych jednostek obcych;

- w wierszu 12 należy podać planowany oraz rzeczywisty czas pracy pracowników komórek rewizji, przewidziany do zużycia i faktycznie zużyty na inne prace związane z rewizją jak przygotowanie rewizji, kierowanie zespołem rewidentów, sporządzanie planów rewizji, opracowanie materiałów porewizyjnych (projektów zarządzeń, korespondencji itp.), sporządzanie okresowych sprawozdań, pobyt w związku z rewizjami w sądach i organach ścigania przestępstw, udział w odprawach i w szkoleniu itp.;

- w wierszu 13 podaje się planowany oraz rzeczywisty czas pracy, przeznaczony na urlopy wypoczynkowe i okolicznościowe pracowników komórek rewizji, ćwiczenia wojskowe, badanie sprawozdań finansowych w charakterze dyplomowanych biegłych księgowych i w trybie nadzoru, zwolnienia lekarskie itp. oraz na prace, zlecone do wykonania pracownikom komórek rewizji, nie mające merytorycznego związku z rewizja gospodarczą;

- w wierszy 14 do 17 są przeznaczone do ewentualnego wykorzystania przez ministerstwa i jednostki równorzędne dla dodatkowych informacji z zakresu pracy komórek rewizji gospodarczej;

- wiersz 18 rezerwuje się dla potrzeb Ministerstwa Finansów.

§  7.
Część opisowa sprawozdania z rewizji powinna zawierać:
1)
ocenę wykonania plany rewizji w okresie sprawozdawczym oraz przyczyny ewentualnych odchyleń od planu,
2)
omówienie wykorzystania czasu pracy rewidentów oraz przyczyny odchyleń od założonego planu,
3)
zwięzłą informację o nadużyciach, nieprawidłowościach i niedociągnięciach (typowe przypadki ujawnionych w czasie rewizji znaczniejszych powtarzających się nadużyć, nieprawidłowości, marnotrawstwa i niegospodarności, jednostki organizacyjne, w których je stwierdzono, stanowiska służbowe pracowników winnych czynu przestępczego lub braku nadzoru, kwoty, przyczyny i okoliczności powstawania wymienionych nadużyć i nieprawidłowości, wnioski w sprawie ich zwalczania),
4)
w odniesieniu od jednostek budżetowych i zakładów budżetowych - omówienie przypadków naruszenia dyscypliny budżetowej ujawnionych podczas przeprowadzania rewizji,
5)
wnioski dotyczące zwiększenia skuteczności działania aparatu rewizyjnego.
§  8.
Sprawozdawczość objęta niniejszą instrukcją obowiązuje począwszy od sprawozdań z wykonania rewizji gospodarczej i jej wyników za rok 1980.
§  9.
Uchyla się instrukcję Nr 17/KS Ministra Finansów z dnia 24 kwietnia 1974 r. w sprawie sprawozdawczości w wykonania planów rewizji gospodarczej i jej wyników (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 12, poz. 29), z tym że nadal obowiązują wzory formularzy, zamieszczone jako załączniki do instrukcji Nr 59/KS z dnia 22 listopada 1971 r. w sprawie sprawozdawczości z wykonania planów rewizji gospodarczej i jej wyników (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 15, poz. 39).