Sprawozdawczość budżetowa.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MF.1979.7.16

Akt utracił moc
Wersja od: 23 maja 1979 r.

INSTRUKCJA Nr 7/KS
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 15 maja 1979 r.
w sprawie sprawozdawczości budżetowej.

Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 25 listopada 1970 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 29, poz. 244) ustala się, co następuje:
Przepisy wstępne.
§  1.
1.
Sprawozdania budżetowe składają:
1)
dysponenci kredytów budżetowych - dysponentom wyższego stopnia,
2)
zakłady budżetowe - nadzorującym je jednostkom budżetowym,
3)
terenowe organy administracji państwowej stopnia podstawowego - terenowym organom administracji państwowej stopnia wojewódzkiego,
4)
terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego oraz główni dysponenci kredytów budżetu centralnego - Ministerstwu Finansów.
2.
Rozróżnia się sprawozdania:
1)
jednostkowe, sporządzane przez każdą jednostkę sprawozdawczą z własnych ksiąg,
2)
łączne, sporządzane przez dysponentów drugiego i pierwszego stopnia ze sprawozdań jednostek podległych i własnego sprawozdania jednostkowego,
3)
zbiorcze, sporządzane przez terenowe organy administracji państwowej z wykonania zbiorczych budżetów terenowych.
3.
Sporządza się sprawozdania operatywne, półroczne i roczne.
4.
Sprawozdania sporządza się w sumach narastających od początku roku do końca okresu sprawozdawczego.
5.
Sprawozdania jednostkowe sporządza się z dokładnością do pełnych złotych a sprawozdania łączne i zbiorcze w zaokrągleniu do tysięcy złotych.
6.
Sprawozdania przesyła się w takiej ilości egzemplarzy, jaką ustali odbiorca sprawozdań.
7.
Jednostki otrzymujące sprawozdania powinny je zbadać pod względem prawidłowości rachunkowej, a w szczególności, czy:
1)
zostały wypełnione czytelnie i w należyty sposób wszystkie formularze sprawozdawcze obowiązujące daną jednostkę sprawozdawczą,
2)
nie zawierają błędów arytmetycznych,
3)
są ze sobą powiązane w należyty sposób pod względem liczbowym,
4)
zawierają prawidłową klasyfikację budżetową.
8.
W celu wykonania czynności, o których mowa w ust. 7, jednostki otrzymujące sprawozdania mogą żądać przedłożenia do wglądu wraz z tymi sprawozdaniami ksiąg i innych dokumentów.
9.
Nieprawidłowości ujawnione w trakcie badania sprawozdań jednostek niższego stopnia powinny być usunięte przed sporządzeniem sprawozdań łącznych (zbiorczych) w drodze skorygowania księgowań w okresie sprawozdawczym.
10.
Nieprawidłowości, których usunięcie nie było możliwe w terminie przewidzianym dla złożenia sprawozdań, powinny być omówione w notatce objaśniającej, dołączonej do sprawozdania łącznego (zbiorczego) wraz z podaniem środków przedsięwziętych, celem ich usunięcia w następnym okresie sprawozdawczym.

Sprawozdania operatywne o dochodach i wydatkach budżetów terenowych.

§  2.
1.
Terenowe organy administracji państwowej sporządzają zbiorcze sprawozdania operatywne z wykonania budżetów terenowych, obejmujące dochody i wydatki budżetowe.
2.
Sprawozdania operatywne o dochodach i wydatkach budżetowych sporządza się dla potrzeb Ministerstwa Finansów według stanu na koniec marca, maja, czerwca, sierpnia, września, października, listopada i grudnia.
3.
Szczegółowość danych sprawozdawczych, dla potrzeb Ministerstwa Finansów ustala to Ministerstwo, a dla potrzeb planowania budżetu terenowego - terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego; organ ten określi również okresy sprawozdawcze, w których podaje się sumy planowanych dochodów i wydatków budżetowych.
4.
Poza sprawozdaniami, o których mowa w ust. 2, sporządza się odrębne zestawienie dochodów i wydatków jednostkowego budżetu województwa według działów klasyfikacji budżetowej, przeznaczając osobny formularz sprawozdawczy dla dochodów i osobny dla wydatków.
5.
W zakresie wpływów podatkowych sporządza się odrębne zestawienie obejmujące wpływy podatkowe według szczegółowości danych sprawozdawczych określonej przez Ministerstwo Finansów.
6.
Wpływy podatkowe, które podlegają rozliczeniu, wykazuje się w wysokości wynikającej z okresowych rozliczeń przypadającej na rzecz poszczególnych wierzycieli za dany okres sprawozdawczy - bez względu na to, kiedy dokonano przelewu tych kwot. W okresach sprawozdawczych, w których wpływy nie podlegają rozliczeniu, a także za grudzień - ze względu na późniejszy termin dokonywania rozliczeń, wpływy rozlicza się statystycznie, stosując zgodnie z instrukcją o rozliczaniu wpływów zobowiązania pieniężnego przyjęty przy rozliczaniu wpływów za ostatni okres rozliczeniowy, procentowy udział przypisów netto tych należności w ogólnej kwocie przypisów netto zobowiązania pieniężnego.
7.
Sprawozdania operatywne sporządza się na formularzach Min. Fin. Nr 7920 dostarczanych przez Ministerstwo Finansów.
8.
Oprócz sprawozdań operatywnych, o których mowa w ust. 1-6, jednostki sprawozdawcze przesyłają jednostkom - odbiorcom sprawozdań zestawienie planowanego i wykonanego funduszu płac, w szczegółowości danych sprawozdawczych określonej przez Ministerstwo Finansów, a terenowe organy administracji państwowej ponadto dane o stanie funduszu zasobowego na koniec okresu sprawozdawczego.
9.
Terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego składają Ministerstwu Finansów sprawozdania o dochodach i wydatkach budżetowych i sprawozdania o wpływach podatkowych - w 2 egzemplarzach, pozostałe sprawozdania w 1 egzemplarzu.
10.
Ustala się następujące terminy doręczenia sprawozdań:
1)
dla dysponentów kredytów trzeciego stopnia - do dnia 3-go po upływie okresu sprawozdawczego,
2)
dla terenowych organów administracji państwowej stopnia podstawowego - do dnia 5-go po upływie okresu sprawozdawczego,
3)
dla terenowych organów administracji państwowej stopnia wojewódzkiego - do dnia 12-go po upływie okresu sprawozdawczego.
11.
Termin doręczenia sprawozdań oznacza, że najpóźniej w dniu określonym w ust. 10 sprawozdania te powinna otrzymać jednostka nadrzędna. Terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego powinny wysłać sprawozdania pocztą dworcową najpóźniej dnia 11-go po upływie okresu sprawozdawczego.
12.
W sprawozdaniach za grudzień, ujmuje się również dochody i wydatki okresu przejściowego danego roku, zrealizowane w okresie od dnia 1 do dnia 8 stycznia roku następnego. W związku z tym określone w ust. 10 terminy doręczenia jednostkom wyższego stopnia sprawozdań za grudzień należy liczyć od dnia 9 stycznia następnego roku.

Sprawozdania półroczne i roczne.

§  3.
Dla potrzeb sprawozdawczości półrocznej i rocznej wprowadza się następujące formularze sprawozdawcze:
1)
bilans Rb 49,
2)
sprawozdanie o dochodach budżetowych Rb 27,
3)
sprawozdanie o wydatkach budżetowych Rb 28,
4)
sprawozdanie o zapasach, należnościach i zobowiązaniach z tytułu wydatków budżetowych Rb 29,
5)
sprawozdanie o środkach pozabudżetowych Rb 30, które służy do sporządzania sprawozdań o:
a)
zakładach budżetowych,
b)
środkach specjalnych,
c)
funduszach celowych,
d)
gospodarstwach pomocniczych,
6)
sprawozdanie o wskaźnikach budżetowych Rb 31.

Bilans jednostek i zakładów budżetowych Rb 49.

Bilans jednostkowy.

§  4.
1.
Bilans jednostkowy Rb 49 sporządza się na podstawie podsumowanych, uzgodnionych i kompletnych zapisów księgowości syntetycznej. Bilans sporządza się za okresy roczne.
2.
Salda początkowe powinny być zgodne z saldami końcowymi, wykazanymi w bilansie z poprzedniego roku, uwzględniającymi ewentualne korekty dokonane w wyniku badania przez dyplomowanych biegłych księgowych lub rewizję gospodarczą. Ewentualne różnice na poszczególnych kontach mogą wystąpić w przypadku zmian uzasadniających przekształcenie bilansu otwarcia np. zmiana planu kont, przekształcenie jednostki budżetowej na zakład budżetowy.
3.
Bilans zawiera aktywa i pasywa według stanu na początek roku i na koniec okresu sprawozdawczego. Konta mające dwa salda wykazuje się w bilansie dwoma saldami.
4.
Do bilansu Rb 49 dołącza się imienne wykazy należności i zobowiązań sporządzone według podziałek klasyfikacji budżetowej oraz rozliczenie wyników inwentaryzacji, zawierające wartość ujawnionych w poszczególnych rodzajach składników majątkowych, niedoborów i nadwyżek oraz sposób ich rozliczenia (niedobory zawinione, niezawinione, kompensaty itp.).
5.
Jednostki będące dysponentami kredytów różnych budżetów sporządzają jeden bilans, który przedkładają jednostce nadrzędnej.

Bilans łączny i zbiorczy.

§  5.
1.
Bilans łączny stanowi sumę bilansów jednostkowych (łącznych). W bilansie łącznym nie należy kompensować sald. Jeżeli w bilansach stanowiących podstawę sporządzania bilansu łącznego są wykazywane na poszczególnych kontach salda debetowe i kredytowe, wówczas w bilansie łącznym wykazuje się sumy sald dwustronnie.
2.
Między saldami łącznego i zbiorczego bilansu otwarcia, a saldami łącznego i zbiorczego bilansu na koniec roku poprzedniego mogą zachodzić tylko różnice wynikające ze zmian organizacyjnych, polegających na włączeniu lub wyłączeniu z systemu sprawozdawczego jednostek podległych oraz innych zmian uzasadniających przekształcenie bilansu otwarcia, jak również w wyniku korekt dokonanych w jednostkowych bilansach na skutek badania sprawozdań przez dyplomowanych biegłych księgowych lub rewizję gospodarczą.
3.
Bilans łączny i zbiorczy sporządza się tylko w przypadkach określonych przez jednostkę nadrzędną będącą odbiorcą tego bilansu.

Sprawozdanie jednostkowe o dochodach budżetowych Rb 27.

§  6.
1.
Sprawozdanie jednostkowe o dochodach budżetowych Rb 27 sporządza się odrębnie dla każdego działu w ramach części klasyfikacji budżetowej.
2.
Sprawozdania o dochodach budżetowych z tytułu podatków i opłat, a także o dochodach państwa realizowanych przez terenowe organy administracji państwowej oraz okręgowe zarządy dochodów państwa i kontroli finansowej (wydziały zamiejscowe) sporządza się na podstawie danych księgowości szczegółowej podatków i dochodów państwa. W rubryce "Wpływy planowane na rok" wykazuje się dane o planowanych dochodach budżetowych po dokonanych zmianach. W rubryce zatytułowanej "Należności" wykazuje się salda początkowe zaległości zmniejszone o nadpłaty oraz kwoty przypisów po zmniejszeniu ich o kwoty odpisów. Jeżeli kwota nadpłat i odpisów przewyższa kwotę zaległości i przypisów, wówczas różnicę wykazuje się jako liczbę ujemną otoczoną ramką. W rubryce "Wpływy wykonane" wykazuje się wpływy po zmniejszeniu o dokonane zwroty. Jeżeli suma zwrotów przewyższa sumę wpłat, różnicę wykazuje się jako liczbę ujemną. W rubrykach "Saldo końcowe" wykazuje się faktyczne zaległości i nadpłaty ustalone na podstawie analitycznych kont podatkowych. Sprawozdanie to powinno bilansować się w następujący sposób: należności minus wpływy równają się zaległościom końcowym minus nadpłaty końcowe. W sprawozdaniu o dochodach budżetu centralnego sporządzanym przez okręgowe zarządy dochodów państwa i kontroli finansowej (wydziały zamiejscowe) nie wypełnia się rubryki "Plan". Sprawozdanie to sporządza się wyłącznie za okresy roczne.
3.
Sprawozdanie o dochodach budżetowych nie wymienionych w ust. 2 sporządza się w zakresie wpływów planowanych i wykonanych oraz zaległości (salda końcowego, nie zmniejszonego o ewentualne salda nadpłat). Wpływy wykonane wykazuje się na podstawie danych księgowości analitycznej dochodów budżetowych do konta 871 - "Przekazane wpływy budżetowe", a zaległości na podstawie ewidencji analitycznej do konta 221 - "Należności z tytułu dochodów budżetowych".

Sprawozdania łączne i zbiorcze o dochodach budżetowych Rb 27.

§  7.
1.
Ministerstwa i urzędy centralne sporządzają sprawozdania łączne o dochodach budżetowych Rb 27 w zakresie ustalonym dla sprawozdań jednostkowych w § 6 ust. 3.
2.
Okręgowe zarządy dochodów państwa i kontroli finansowej przesyłają roczne sprawozdania łączne o dochodach państwa w zakresie budżetu centralnego w terminach ustalonych w instrukcji dla dysponentów kredytów drugiego stopnia budżetu centralnego właściwym ministerstwom i urzędom centralnym oraz centralom organizacji spółdzielczych, w celu włączenia do sprawozdań łącznych z danej części budżetu centralnego. Analogiczny tryb postępowania stosuje się w zakresie dochodów budżetu centralnego wpłacanych na rachunek Urzędu Dzielnicowego Warszawa-Śródmieście z tytułu opodatkowania zagranicznych osób fizycznych i osób prawnych. Ministerstwa i urzędy centralne wprowadzają do sprawozdań łącznych informacje w zakresie planu na podstawie własnych danych.
3.
Ministerstwa i urzędy centralne oraz centrale organizacji spółdzielczych włączają do sprawozdań łącznych za okres pierwszego półrocza, na podstawie sprawozdań Narodowego Banku Polskiego (NBP), zawierających pełne wykonanie dochodów w poszczególnych częściach budżetu centralnego, wpływy z tytułu dochodów budżetu centralnego zrealizowane przez okręgowe zarządy dochodów państwa i kontroli finansowej.
4.
Terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego sporządzają półroczne sprawozdania o dochodach budżetów terenowych w zakresie i szczegółowości niezbędnej dla potrzeb opracowania projektu zbiorczego budżetu województwa na rok następny. Roczne sprawozdania zbiorcze o dochodach budżetów terenowych opracowuje się według części budżetu centralnego właściwych dla resortów nadzorujących. Sprawozdania o dochodach budżetowych z tytułu podatków i opłat oraz dochodów państwa sporządza się w pełnym zakresie informacji wynikających z formularza Rb 27 (§ 6 ust. 2), dla pozostałych dochodów w zakresie danych wymienionych w § 6 ust. 3.
5.
Jeżeli terenowy organ administracji państwowej realizuje dochody przypadające w całości na rzecz innego budżetu, wówczas z tych dochodów sporządza osobne sprawozdanie i przesyła terenowemu organowi administracji państwowej, na rzecz którego realizuje te dochody. Do sprawozdań tych dołącza się wykazy zawierające stan wpływów na koniec okresu sprawozdawczego sporządzone w sumach od początku roku oraz kwoty przelane i kwoty pozostające do przelania.
6.
W przypadku, gdy inny budżet uczestniczy w dochodach realizowanych przez terenowy organ administracji państwowej udziałem procentowym we wpływach, do sprawozdania o dochodach dołącza się wykazy, zawierające rozliczenie wpływów między poszczególne budżety sporządzone w sumach od początku roku, przykładowo według następującego wzoru:
Lp.Nazwa budżetu otrzymującego udziałStan wpływówUdział w podatku
procent udziałunależnyprzelanypozostaje do przelania
7.
Przy sporządzaniu zbiorczych sprawozdań o dochodach budżetowych terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego nie włączają do tych sprawozdań kwot dochodów, wykazanych w sprawozdaniach z tytułu otrzymanych wpływów (udziałów) w dochodach innych budżetów.
8.
W sprawozdaniu rocznym terenowe organy administracji państwowej wykazują w zakresie podatków i opłat sumy wpływów w ułamkach w następujący sposób:
1)
w zobowiązaniu pieniężnym:

w liczniku wykazuje się wpływy stanowiące dochody budżetowe, a w mianowniku wpływy przypadające na rzecz innych wierzycieli (Państwowy Zakład Ubezpieczeń (PZU), fundusz rozwoju rolnictwa, fundusz gminny),

2)
w podatku obrotowym i dochodowym od rzemiosła:

w liczniku wykazuje się wpływy stanowiące dochody budżetowe, a w mianowniku wpływy przypadające na rzecz funduszu miejskiego (gminnego).

Mianownik umieszcza się w następnym wierszu, bez powtarzania symbolu klasyfikacji. Do rocznego sprawozdania o dochodach budżetowych w zakresie części 08 "Ministerstwo Finansów" należy dołączyć wykaz zawierający następujące informacje:

w tys. zł
ParagrafKwoty zrealizowanych wpływów przypadających na rzecz
PZUfunduszu rozwoju rolnictwafunduszu gminnego
34
35
51

Sprawozdanie jednostkowe o wydatkach budżetowych Rb 28.

§  8.
1.
Sprawozdanie jednostkowe o wydatkach budżetowych Rb 28 sporządza się odrębnie dla każdej części klasyfikacji budżetowej. W sprawozdaniu tym wykazuje się w kolejności według paragrafów klasyfikacji wydatków budżetowych:
1)
w rubryce "Plan" - dane o planowanych wydatkach budżetowych (po zmianach),
2)
w rubryce "Wykonanie" - dane o wykonanych wydatkach, wynikające z konta 881 "Wykorzystane kredyty budżetowe",
3)
w rubryce "Koszty, straty i dotacje" - dane o kosztach, stratach nadzwyczajnych i dotacjach, wynikające z kont zespołu 4 - "Koszty do rozliczenia i straty" oraz z kont zespołu 8 - "Fundusze i wyniki".
2.
Niewłaściwe obciążenia oraz uznania rachunków wydatków budżetowych należy wykazywać w sprawozdaniu, oznaczając je symbolem 99. Niewłaściwe uznania należy wykazywać jako liczbę ujemną.
3.
Na marginesie sprawozdania należy podawać informację uzupełniającą następującej treści: "W dotacji wykazanej w rozdziale 0093 § 73 mieści się dotacja wykorzystana na finansowanie inwestycji w kwocie zł .....".

Sprawozdania łączne i zbiorcze o wydatkach budżetowych Rb 28.

§  9.
1.
Ministerstwa i urzędy centralne sporządzają sprawozdania łączne o wydatkach budżetowych w pełnym zakresie informacji wynikających ze sprawozdań jednostkowych (§ 8), z tym że koszty wykazuje się tylko w paragrafach od 11 do 49. Zakres kosztów w sprawozdaniach łącznych o wydatkach budżetowych dysponentów kredytów drugiego stopnia określają dysponenci główni.
2.
Terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego sporządzają półroczne zbiorcze sprawozdania o wydatkach budżetów terenowych w zakresie i szczegółowości niezbędnej dla potrzeb opracowania projektu zbiorczego budżetu województwa na rok następny. Roczne sprawozdania zbiorcze o wydatkach budżetów terenowych sporządza się w pełnym zakresie informacji wynikających ze sprawozdań jednostkowych (§ 8), z tym że koszty wykazuje się tylko w paragrafach od 11 do 49. Zakres kosztów w sprawozdaniach łącznych o wydatkach budżetowych określają terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego.

Sprawozdanie jednostkowe o zapasach, należnościach i zobowiązaniach z tytułu wydatków budżetowych Rb 29.

§  10.
1.
Sprawozdanie o zapasach, należnościach i zobowiązaniach z tytułu wydatków budżetowych Rb 29 sporządza się według stanu na koniec roku. W sprawozdaniu tym wykazuje się dane o zapasach materiałów w magazynach, należnościach i zobowiązaniach w powiązaniu z podziałkami klasyfikacji wydatków budżetowych, z których są finansowane. Zapasy materiałów w magazynach wykazuje się, na podstawie kont: 300, 311, 319 i 320, w tych podziałkach, z których są finansowane zakupy tych materiałów. W rubryce "Należności" wykazuje się należności i roszczenia, wynikające z odpowiednich kont zespołu 2 - "Rozrachunki i roszczenia", podlegające zaliczeniu na wznowienie kredytów budżetowych. W rubryce "Zobowiązania" wykazuje się wymagalne zobowiązania wynikające z zapisów księgowych na kontach zespołu 2.
2.
Sprawozdania jednostkowe sporządza się z pełną szczegółowością wynikającą z formularza sprawozdania.

Sprawozdania łączne i zbiorcze o zapasach, należnościach i zobowiązaniach z tytułu wydatków budżetowych Rb 29.

§  11.
Sprawozdania łączne o zapasach, należnościach i zobowiązaniach z tytułu wydatków budżetowych Rb 29 sporządza się ze szczegółowością określoną przez jednostkę nadrzędną. Sprawozdania łączne i zbiorcze dla potrzeb Ministerstwa Finansów sporządza się ze szczegółowością część - dział - paragraf.

Sprawozdanie jednostkowe o środkach pozabudżetowych Rb 30.

§  12.
1.
Sprawozdania jednostkowe o środkach pozabudżetowych Rb 30 sporządza się dla zakładów budżetowych, środków specjalnych, gospodarstw pomocniczych i funduszów celowych według poszczególnych rodzajów i typów środków pozabudżetowych.
2.
W rubryce "Przychody" wykazuje się:
1)
dane wchodzące do wyniku finansowego:
a)
dochody i zyski nadzwyczajne, wynikające z kont zespołu 7 - "Dochody i zyski" - według podziałek klasyfikacji budżetowej,
b)
zwiększenie stanu produktów wynikające z salda kredytowego konta 490 - "Rozliczenie kosztów", a w gospodarstwach pomocniczych rolnych z konta 860 "Wynik finansowy",
c)
dodatnie wyrównanie rentowności wynikające z salda kredytowego konta 740 - "Wyrównanie rentowności",
d)
dochody wewnętrzne wynikające z salda kredytowego konta 769 - "Inne dochody wewnętrzne",
2)
poniżej wiersza "Razem" - dane dotyczące rozliczenia wyniku finansowego: dotacje otrzymane, wynikające z kont 882, 883 i 884 - według symboli kont i podziałek klasyfikacji budżetowej.
3.
W rubryce "Rozchody" wykazuje się:
1)
dane wchodzące do wyniku finansowego:
a)
koszty i straty nadzwyczajne, wynikające z kont zespołu 4 "Koszty do rozliczenia i straty" - według podziałek klasyfikacji budżetowej,
b)
zmniejszenie stanu produktów, wynikające z salda debetowego konta 490 "Rozliczenie kosztów" a w gospodarstwach pomocniczych rolnych z konta 860 - "Wynik finansowy",
c)
ujemne wyrównania rentowności (podatek obrotowy, dodatnie różnice budżetowe, inne obciążenia), wynikające z salda debetowego konta 740 - "Wyrównanie rentowności",
d)
saldo debetowe konta 769 - "Inne dochody wewnętrzne",
2)
poniżej wiersza "Razem" - dane dotyczące rozliczenia wyniku finansowego:
a)
wpłaty do budżetu, wynikające z kont 872 i 874 - według symboli kont i podziałek klasyfikacji budżetowej,
b)
odpisy na fundusze, wynikające z konta 877 - według symboli kont i podziałek klasyfikacji budżetowej,
c)
dotacje przekazane, wynikające z konta 885 - według symboli kont i podziałek klasyfikacji budżetowej.
4.
W pozycji oznaczonej symbolem 810 podaje się sumę ogółem przychodów, a w pozycji 812 sumę ogółem rozchodów.
5.
W sprawozdaniach o gospodarstwach pomocniczych w rubrykach "Przychody" i "Rozchody" wykazuje się wszystkie dane według symboli kont. W zakresie konta 431 - "Wynagrodzenia objęte funduszem płac" dane wykazuje się z podziałem na 2 symbole:
1)
symbol 431 - obejmujący koszty osobowego funduszu płac,
2)
symbol 432 - obejmujący koszty bezosobowego funduszu płac.
6.
W rubryce "Fundusz obrotowy" wykazuje się:
1)
w poz. 809 stan podatkowy, wynikający z kont 807, 808 i 845 po dokonaniu przeksięgowań wyników rocznych za rok ubiegły,
2)
w poz. 810 - sumę ogólną przychodów podaną w poz. 810 "Ogółem przychody",
3)
w poz. 811 - zwiększenia funduszu obrotowego, wynikające z zapisów na koncie 807 i 808 z wyłączeniem zapisów dotyczących przeksięgowań wyników rocznych za rok ubiegły oraz księgowań dotyczących korekty funduszu w związku z nieodpłatnym otrzymaniem środków obrotowych,
4)
w poz. 812 - sumę ogólną rozchodów podaną w poz. 812 "Ogółem rozchody",
5)
w poz. 813 - zmniejszenia funduszu obrotowego, wynikające z zapisów na koncie 807 i 808 z wyłączeniem zapisów dotyczących przeksięgowań wyników rocznych za rok ubiegły oraz księgowań dotyczących korekty funduszu w związku z nieodpłatnym przekazaniem środków obrotowych,
6)
w poz. 814 - stan końcowy funduszu obrotowego, wynikający z następującego wyliczenia: poz. 809 + 810 + 811 - 812 - 813.
7.
W rubryce "Środki obrotowe" wykazuje się informację o środkach obrotowych rodzaju i typu środków pozabudżetowych, którego sprawozdanie dotyczy. W poszczególnych pozycjach wykazuje się:
1)
w poz. 821 - środki pieniężne w kasie i na rachunkach bankowych oraz środki pieniężne w drodze,
2)
w poz. 822 - zapasy materiałów gospodarczych zakupionych z § 31 - "Materiały i przedmioty nietrwałe", w sprawozdaniu o gospodarstwach pomocniczych wszystkie zapasy materiałów gospodarczych objęte kontami 300, 311, 319 i 320,
3)
w poz. 823 - zapasy środków żywności zakupionych z § 32 - "Środki żywności" oraz artykuły spożywcze objęte kontami 333, 337, 339, 343 i 347,
4)
w poz. 824 - zapasy materiałów zakupione z innych paragrafów,
5)
w poz. 825 - saldo sald wszystkich kont zespołu 6 - "Produkty",
6)
w poz. 826 - należności i roszczenia wynikające z kont zespołu 2 - "Rozrachunki i roszczenia",
7)
w poz. 827 - zobowiązania wynikające z kont zespołu 2,
8)
poz. 828 - suma "Razem środki obrotowe" wynika z następującego wyliczenia: poz. 821 + 822 + 823 + 824 + 825 + 826 - 827.
8.
W zakresie funduszów celowych oraz środków specjalnych objętych działalnością finansowo wyodrębnioną sprawozdanie na formularzu Rb 30 sporządza się na podstawie danych ewidencji analitycznej prowadzonej do konta 971 - "Pozostałe fundusze specjalne". Przychody i rozchody wykazuje się według podziałek klasyfikacji występujących w planach finansowych poszczególnych funduszy i środków specjalnych w kolejności tych podziałek. Sumę ogólną przychodów wykazuje się w poz. 810, a rozchodów w poz. 812. Nie wypełnia się wiersza "Razem". Rubrykę "Fundusz obrotowy" wypełnia się na podstawie danych ewidencji analitycznej do konta 971, zgodnie z objaśnieniami zawartymi w ust. 6. Dane do rubryki "Środki obrotowe" ustala się na podstawie odpowiednich kont zespołów 1, 2 i 3, zgodnie z objaśnieniami podanymi w ust. 7.
9.
W sprawozdaniach o zakładach budżetowych i o funduszach celowych przychody i rozchody tych zakładów budżetowych i funduszów celowych, dla których w obowiązującej klasyfikacji budżetowej przewidziany jest podział na pozycje, wykazuje się według tych pozycji.

Sprawozdania łączne i zbiorcze o środkach pozabudżetowych Rb 30.

§  13.
1.
Ministerstwa i urzędy centralne sporządzają sprawozdania łączne o środkach pozabudżetowych Rb 30 w zakresie ustalonym dla sprawozdań jednostkowych (§ 12).
2.
Terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego nie sporządzają półrocznych sprawozdań zbiorczych o środkach pozabudżetowych. Roczne sprawozdania o środkach pozabudżetowych sporządza się w zakresie ustalonym dla sprawozdań jednostkowych (§ 12).
3.
W sprawozdaniach łącznych i zbiorczych dla określenia rodzaju i typu środka przyjmuje się trzycyfrowy symbol, który wpisuje się w rubryce 6 formularza Rb 30. Pierwszy znak symbolu określa rodzaj środka, drugi i trzeci znak określają symbol typu środka. Należy stosować następujące symbole rodzajów środków:

1 - zakłady budżetowe,

2 - środki specjalne,

3 - fundusze celowe,

4 - gospodarstwa pomocnicze.

4.
Symbole typów środków stosuje się zgodnie z:
1)
wykazem typów środków specjalnych stanowiącym załącznik do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 25 stycznia 1978 r. w sprawie środków specjalnych jednostek budżetowych (Monitor Polski Nr 7, poz. 24),
2)
wykazem liczb porządkowych, w miejsce typów dla funduszów celowych, stanowiącym załącznik do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 18 lutego 1978 r. w sprawie zasad gospodarowania funduszami celowymi (Monitor Polski Nr 9, poz. 31),
3)
wykazem typów gospodarstw pomocniczych działających na zasadach uproszczonych stanowiącym załącznik do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lutego 1978 r. w sprawie gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych (Monitor Polski Nr 9, poz. 32).

Dla zakładów budżetowych w rubryce 6 formularza Rb 30 wpisywać należy symbol "100".

5.
Sprawozdania zbiorcze o gospodarstwach pomocniczych typu 03 - "Warsztaty szkolne" z symbolem części 33 - "Ministerstwo Oświaty i Wychowania" sporządza się odrębnie dla warsztatów płacących podatek obrotowy oraz odrębnie dla pozostałych warsztatów szkolnych. Przy oznaczeniu gospodarstwa pomocniczego w rubryce przeznaczonej na symbol typu należy stosować oznaczenie "31" dla warsztatów szkolnych płacących podatek obrotowy, dla pozostałych warsztatów szkolnych "32".
6.
Niektóre sprawozdania łączne i zbiorcze sporządza się w specjalnym układzie informacji, a mianowicie:
1)
sprawozdania o funduszu gminnym, funduszu miejskim, funduszu rozwoju ziemi sądeckiej, funduszu rozwoju miasta Sopotu, funduszu rozwoju miasta Kołobrzegu i o tatrzańskim funduszu rozwoju sporządza się w zakresie przychodów w układzie paragrafowym, a w zakresie rozchodów w układzie dział - paragraf,
2)
sprawozdania o funduszu dobrowolnych świadczeń społecznych sporządza się według symboli części (bez podziału na działy) i paragrafów klasyfikacji budżetowej,
3)
sprawozdania o środkach specjalnych typu 02 - "Scentralizowane akcje gospodarcze" sporządza się odrębnie dla środków funduszu prewencyjnego według działów, tytułów (ustalonych w klasyfikacji PZU) i paragrafów klasyfikacji budżetowej oraz odrębnie dla pozostałych środków; przy oznaczaniu typu środka specjalnego w rubryce przeznaczonej na symbol typu należy stosować oznaczenie "21" dla funduszu prewencyjnego, dla pozostałych środków specjalnych "22",
4)
sprawozdanie o środkach specjalnych typu 11 - "Mienie gminne" w zakresie przychodów sporządza się według paragrafów, a w zakresie rozchodów według działów i paragrafów klasyfikacji budżetowej.

Sprawozdanie jednostkowe o wskaźnikach budżetowych Rb 31.

§  14.
1.
Sprawozdanie jednostkowe o wskaźnikach budżetowych Rb 31 sporządza się za okresy półroczne i roczne.
2.
Dane o normach obliczeniowych wykazuje się tylko w sprawozdaniach jednostkowych.
3.
Sprawozdanie jednostkowe o wskaźnikach budżetowych opracowuje się w następujący sposób:
1)
dane dotyczące zadań rzeczowych wykonanych (rubryka 13) wykazuje się:
a)
jeżeli wskaźnik budżetowy wyraża średni stan jednostek miary podaje się średni stan, ustalony przez dodanie poszczególnych stanów ilościowych na koniec każdego miesiąca i podzielenie otrzymanej sumy ogólnej przez ilość miesięcy okresu sprawozdawczego, np. wskaźnik budżetowy wykonany w pierwszym półroczu, wyrażający średni stan, wynosi:

stan na koniec 1+2+3+4+5+6 miesiąca

----------------------------------------------

6 (liczba miesięcy),

przy obliczaniu teoretycznej liczby etatów na podstawie pracownikodniówek lub roboczodniówek, pracownikogodzin i roboczogodzin należy mieć na uwadze, że:

- liczbę pracownikodniówek lub roboczodniówek przelicza się na pełne etaty, dzieląc ogólną liczbę pracownikodniówek lub roboczodniówek w danym miesiącu, kwartale, półroczu itd. przez 25 dni w miesiącu, 75 w kwartale, 150 w półroczu itd.; liczba pracownikodniówek lub roboczodniówek przypadająca na 1 pełny etat w ciągu roku wynosi 300,

- liczbę pracownikogodzin przelicza się, dzieląc ogólną liczbę pracownikogodzin w danym okresie sprawozdawczym przez 175 w miesiącu, 525 w kwartale itd.; liczba pracownikogodzin przypadająca na 1 pełny etat w ciągu roku wynosi 2.100. W stosunku do pracowników o innym wymiarze pracy niż 42 godziny tygodniowo stosuje się przy przeliczeniu na pełny etat przepisy resortowe,

- liczbę roboczogodzin przelicza się, dzieląc ogólną liczbę godzin przez 200 w miesiącu, 600 w kwartale itd.; liczba roboczogodzin przypadająca na 1 pełny etat w ciągu roku wynosi 2.400,

b)
jeżeli wskaźnik budżetowy wyraża bezwzględną liczbę jednostek miary, np. osobodni, podaje się tę liczbę,
2)
rubrykę 14 - "Stan na koniec okresu sprawozdawczego" wypełnia się tylko w tych przypadkach, gdy wskaźnik wyraża średni stan liczbowy przedmiotu wydatków np. liczbę uczniów, etatów itp. wpisując do tej rubryki faktyczny stan na koniec okresu sprawozdawczego.
4.
Do kosztów objętych normami zalicza się koszty objęte następującymi paragrafami: 11, 12, 13, 15, 18, 19, 22, 25, 31, 32, 33, 35, 36, 37, 39, 41, 42, 49, 67, 68 i 69. Normy budżetowe wykonane oblicza się dzieląc sumę kosztów występujących w paragrafach objętych daną normą przez liczbę wykonanych wskaźników budżetowych.
5.
Wykazane w sprawozdaniach dane dotyczące wskaźników budżetowych powinny być zgodne z danymi przekazywanymi w tym zakresie Głównemu Urzędowi Statystycznemu i innym organom.
6.
Wykaz jednostek miary (wskaźników budżetowych) ustala Ministerstwo Finansów.

Sprawozdania łączne i zbiorcze o wskaźnikach budżetowych Rb 31.

§  15.
1.
Terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego sporządzają dla potrzeb Ministerstwa Finansów zbiorcze sprawozdania o wskaźnikach budżetowych tylko za okres roczny.
2.
Sprawozdania łączne i zbiorcze o wskaźnikach budżetowych sporządza się na oddzielnych formularzach Rb 31 dla jednostek budżetowych i oddzielnych dla zakładów budżetowych.

Bilans urzędu terenowego organu administracji państwowej Rb 49.

§  16.
1.
Bilans jednostkowy urzędu terenowego organu administracji państwowej sporządza się za okresy półroczne i roczne na podstawie podsumowanych, uzgodnionych i kompletnych zapisów księgowości syntetycznej. Salda początkowe w bilansie powinny być zgodne z saldami końcowymi bilansu z poprzedniego roku.
2.
Bilans zbiorczy sporządza się przez dodanie do sum bilansu jednostkowego sum dotyczących budżetów niższego stopnia. Przepis § 5 ust. 1 stosuje się odpowiednio. Między saldami początkowymi, a saldami końcowymi z roku poprzedniego mogą zachodzić tylko różnice wynikające ze zmian granic województw. W przypadku takich zmian należy w danych uzupełniających do bilansu podać ich uzasadnienie, dotyczące wszystkich kont bilansu otwarcia ze wskazaniem sum otrzymanych z innych województw i przekazanych do innych województw.
3.
Do bilansu rocznego urzędu terenowego organu administracji państwowej należy dołączyć:
1)
wykaz należności i zobowiązań objętych kontami 246, 247 i 249, w wykazie oprócz nazwy dłużnika lub wierzyciela i kwoty należy podać tytuł i datę powstania należności lub zobowiązania oraz przyczynę nierozliczenia; urzędy terenowych organów administracji państwowej stopnia wojewódzkiego nie przesyłają tego wykazu Ministerstwu Finansów,
2)
wykaz podziału zrealizowanych dochodów i wydatków budżetów terenowych według budżetów oraz wykaz nadwyżek, niedoborów i funduszu zasobowego według stopni rad narodowych - według wzorów ustalonych odrębnie.
4.
Dochody i wydatki budżetowe wykazywane w rozdziale 0026 - "Rozliczenia między budżetami województw" powinny być objaśnione dodatkową specyfikacją, dołączoną do bilansu urzędu terenowego organu administracji państwowej, w której należy podać, od których województw i w jakiej wysokości środki otrzymano oraz którym województwom i w jakiej wysokości środki przekazano. Specyfikacja ta powinna zawierać także stwierdzenie, że sumy środków otrzymanych względnie przekazanych zostały uzgodnione z właściwym urzędem terenowego organu administracji państwowej stopnia wojewódzkiego.
5.
Bilanse jednostkowe i zbiorcze sporządza się z dokładnością do złotych i groszy.

Terminy doręczania sprawozdań półrocznych i rocznych.

§  17.
1.
Ustala się następujące terminy doręczania sprawozdań półrocznych jednostkom wyższego stopnia po upływie okresu sprawozdawczego:
1)
w zakresie budżetu centralnego:
a)
dla dysponentów kredytów trzeciego stopnia i zakładów budżetowych - do dnia 7,
b)
dla dysponentów kredytów drugiego stopnia:

– dla sprawozdań o dochodach i wydatkach budżetowych - do dnia 14,

– dla pozostałych sprawozdań - do dnia 16,

c)
dla głównych dysponentów kredytów:

– dla sprawozdań o dochodach i wydatkach budżetowych - do dnia 20,

– dla pozostałych sprawozdań - do dnia 25,

2)
w zakresie budżetów terenowych - do dnia określonego przez terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego.
2.
Termin doręczenia Ministerstwu Finansów bilansu urzędu terenowego organu administracji państwowej stopnia wojewódzkiego ustala się na dzień 25 lipca.
3.
W przypadku nieotrzymania sprawozdań w oznaczonym terminie, jednostka nadrzędna może wystąpić do właściwego oddziału banku o spowodowanie wstrzymania wypłat z rachunku wydatków i rachunku rozliczeniowego właściwej jednostki. Wstrzymanie wypłat może dotyczyć wyłącznie dyspozycji własnych jednostki, z wyjątkiem funduszu płac, zwrotów sum obcych oraz wypłat dotacji.
§  18.
1.
Ustala się następujące terminy doręczania liczbowych sprawozdań rocznych jednostkom wyższego stopnia:
1)
w zakresie budżetu centralnego:
a)
dla dysponentów kredytów trzeciego stopnia i zakładów budżetowych - do dnia 28 stycznia,
b)
dla dysponentów kredytów drugiego stopnia - do dnia 10 lutego,
c)
dla głównych dysponentów kredytów:

– dla sprawozdań o dochodach i wydatkach budżetowych - do dnia 20 lutego,

– dla pozostałych sprawozdań - do dnia 28 lutego,

2)
w zakresie budżetów terenowych:
a)
dla dysponentów kredytów trzeciego stopnia i zakładów budżetowych - do dnia 20 stycznia,
b)
dla terenowych organów administracji państwowej stopnia podstawowego - do dnia 31 stycznia,
c)
dla terenowych organów administracji państwowej stopnia wojewódzkiego:

– dla sprawozdań o dochodach i wydatkach budżetowych oraz bilansu organu finansowego - od dnia 25 lutego,

- do dnia 5 marca,

– dla pozostałych sprawozdań:

- od dnia 15 marca,

- do dnia 25 marca,

według terminarza ustalonego odrębnie.

2.
Terminy określone w ust. 1 są terminami ostatecznymi. W granicach tych terminów jednostki będące odbiorcami sprawozdań mogą ustalać terminy wcześniejsze dla poszczególnych grup jednostek sprawozdawczych. Terminy dla wydziałów branżowych urzędów terenowych organów administracji państwowej stopnia wojewódzkiego ustala wojewoda.

Uzgadnianie sprawozdań z bankami.

§  19.
1.
Sprawozdania roczne podlegają uzgodnieniu z właściwymi oddziałami banków w następującym zakresie:
1)
sprawozdania jednostkowe o dochodach i wydatkach budżetowych budżetu centralnego podlegają uzgodnieniu z oddziałami NBP co do zgodności ogólnych sum zrealizowanych dochodów i wydatków budżetowych; dotyczy to również sprawozdań łącznych ministerstw i urzędów centralnych z wykonania ich części budżetowych budżetu centralnego; ogólne kwoty dochodów i wydatków w sprawozdaniach łącznych dysponentów kredytów drugiego stopnia, oddziały wojewódzkie NBP poświadczają na życzenie tych dysponentów,
2)
okręgowe zarządy dochodów państwa i kontroli finansowej (wydziały zamiejscowe) uzgadniają z właściwymi oddziałami NBP sprawozdania Rb 27 o dochodach państwa objętych resortowymi częściami budżetu centralnego, wpłacanych na ich rachunki; uzgodnieniu podlega ogólna kwota wpływów wykazana w sprawozdaniu odrębnym dla każdej części budżetu centralnego,
3)
bilanse jednostkowe w zakresie zgodności salda rachunku wydatków budżetowych, objętego kontem 881 - "Wykorzystane kredyty budżetowe", a w jednostkach, dla których banki prowadzą odrębne rachunki dochodów budżetowych, również salda konta 871 - "Przekazane wpływy budżetowe" - z oddziałami NBP i bankami spółdzielczymi.
2.
Uzgodnienie sprawozdań oddziały NBP i banki spółdzielcze potwierdzają odciskiem stempla dziennego na właściwych sprawozdaniach.
3.
Banki potwierdzają zgodność sprawozdań rocznych:
1)
w zakresie budżetu centralnego:
a)
oddziały operacyjne - w okresie od dnia 9 do dnia 26 stycznia,
b)
centrala NBP - w okresie od dnia 15 do dnia 20 lutego,
2)
w zakresie budżetów terenowych oddziały operacyjne NBP i banki spółdzielcze:
a)
jednostkom i zakładom budżetowym - w okresie od dnia 9 do dnia 20 stycznia,
b)
terenowym organom administracji państwowej stopnia podstawowego - w okresie od dnia 9 do dnia 30 stycznia.
4.
W przypadku nieuzgodnienia sprawozdań w obowiązujących terminach bank może wstrzymać wypłaty z rachunków właściwych jednostek.
5.
Jednostka nadrzędna przyjmując bilans żąda do wglądu dokumentów stwierdzających uzgodnienie z właściwym oddziałem banku sald rachunków bankowych według stanu na dzień 31 grudnia. Nie przedkłada się tych dokumentów w zakresie rachunków dochodów i wydatków budżetowych.

Sprawozdania banków.

§  20.
1.
NBP przedstawia Ministerstwu Finansów następujące sprawozdania z wykonania budżetu:
1)
sprawozdania o stanach kont bilansowych, na których są ewidencjonowane środki budżetu Państwa - w terminach ustalonych odrębnie,
2)
sprawozdania o dochodach i wydatkach budżetu centralnego - w układzie i terminach ustalonych odrębnie,
3)
sprawozdanie roczne o dochodach i wydatkach budżetu centralnego w układzie według części klasyfikacji budżetowej - do dnia 5-go po uzgodnieniu stanu dochodów i wydatków budżetowych z głównymi dysponentami kredytów.
2.
Bank Gospodarki Żywnościowej przedstawia Ministerstwu Finansów sprawozdania, o których mowa w ust. 1 pkt 1.

Przesyłanie sprawozdań.

§  21.
1.
Terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego jednocześnie z doręczeniem rocznych sprawozdań zbiorczych Ministerstwu Finansów doręczają ministerstwom właściwym w zakresie odpowiednich części budżetowych kopie sprawozdań o dochodach budżetowych Rb 27 i wydatkach budżetowych Rb 28.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się również do pozostałych sprawozdań, określonych przez właściwe ministerstwa.
3.
Terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego nie przesyłają do Ministerstwa Finansów odpisów sprawozdań z wykonania budżetów terenowych dla symbolu części 08 - "Ministerstwo Finansów", o których mowa w ust. 1 i 2.
4.
Odpisy wszystkich sprawozdań rocznych główni dysponenci kredytów budżetu centralnego przesyłają Najwyższej Izbie Kontroli, terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego - właściwym okręgowym urzędom kontroli.
5.
Ministerstwa i urzędy centralne oraz terenowe organy administracji państwowej przesyłają sprawozdania Rb 30 typu 02 - "Scentralizowane akcje gospodarcze" w zakresie funduszu prewencyjnego właściwym jednostkom organizacyjnym PZU.

Przepisy ogólne.

§  22.
1.
Zakres sprawozdań łącznych z wykonania budżetów terenowych za półrocze ustalają terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego.
2.
Główni dysponenci kredytów budżetu centralnego oraz terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego składają Ministerstwu Finansów wszystkie sprawozdania w dwóch egzemplarzach.
3.
Jednostki organizacyjne, działające według zasad rozrachunku gospodarczego, obowiązane są sporządzać sprawozdania z wykonania planów finansowych wykonywanych zadań budżetowych i zakładów budżetowych według zasad obowiązujących jednostki i zakłady budżetowe. Jednostki te składają sprawozdania właściwym jednostkom finansującym, które włączają je do łącznej sprawozdawczości budżetowej na ogólnych zasadach.
4.
Dla ustalenia kompletności sprawozdań łącznych i zbiorczych sporządza się następujące zestawienia:
1)
według części dla sprawozdań o dochodach budżetowych (Rb 27) i wydatkach budżetowych (Rb 28) oraz dla sprawozdań o zapasach, należnościach i zobowiązaniach z tytułu wydatków budżetowych (Rb 29),
2)
według typów, w ramach poszczególnych rodzajów środków pozabudżetowych, ujmując kwoty globalne rubryk "Plan" i "Wykonanie" pozycji 810 po stronie "Przychody" i 812 po stronie "Rozchody". W rubryce "Paragraf" wpisuje się trzycyfrowy symbol rodzaju i typu środka, z wyjątkiem zakładów budżetowych, dla których w rubrykach "Konto" i "Paragraf" należy wpisywać symbole części i rozdziału.
5.
W celu zapewnienia kontroli prawidłowości wprowadzania danych na maszynowe nośniki informacji (karty dziurkowane, taśmy perforowane) stosuje się w sprawozdaniach łącznych i zbiorczych odpowiednie liczby kontrolne:
1)
dla sprawozdań o dochodach budżetowych (Rb 27), liczbę kontrolną stanowi suma symboli: części, działu, rozdziałów i paragrafów w ramach każdego działu; zamieszcza się ją w rubrykach "Rozdział" i "Paragraf" z wyrównaniem prawostronnym w tym wierszu, w którym podaje się kwotę ogółem działu; w sprawozdaniu nie należy podawać kwot rozdziałów,
2)
dla sprawozdań o wydatkach budżetowych (Rb 28), liczbę kontrolną stanowi suma symboli: części, działu, rozdziału i paragrafów w ramach każdego rozdziału; zamieszcza się ją w rubrykach "Rozdział" i "Paragraf" z wyrównaniem prawostronnym w wierszu, w którym podana jest kwota ogółem rozdziału,
3)
dla sprawozdań o zapasach, należnościach i zobowiązaniach z tytułu wydatków budżetowych (Rb 29), liczbę kontrolną stanowi suma symboli: części, działu i paragrafów w ramach każdego działu; zamieszcza się ją w rubrykach "Rozdział" i "Paragraf" z wyrównaniem prawostronnym w wierszu, w którym podana jest kwota ogółem działu,
4)
dla sprawozdań o środkach pozabudżetowych (Rb 30) liczby kontrolne stanowią:
a)
po stronie "Przychody" i "Rozchody" suma symboli: województwa (dla budżetów terenowych), symbolu środków pozabudżetowych (rodzaj, typ z rubryki 6), części, działu, rozdziału lub tytułu, kont, paragrafów dopełnionych zerem od prawej strony lub pozycji; liczby kontrolne zamieszcza się poniżej kwot ogółem, w pozycji "L" dla przychodów, w pozycji "S" dla rozchodów; w sprawozdaniu nie należy podawać kwot paragrafu, jeżeli ten paragraf dzieli się na pozycje,
b)
dla środków obrotowych - suma kwot wykazanych pod symbolem 820 i 828,
c)
dla funduszu obrotowego - suma kwot wykazanych pod symbolem 814 i 815,
5)
dla sprawozdań o wskaźnikach budżetowych (Rb 31) liczby kontrolne w ramach działu stanowi suma liczb wykazanych w rubrykach "Plan" i "Wykonanie", "Stan na koniec okresu sprawozdawczego"; liczbę kontrolną zamieszcza się w wierszu poniżej wymienionych wskaźników dla danego działu.
6.
Składanie podpisów przez głównego księgowego i kierownika jednostki jest wymagane na sprawozdaniach jednostkowych. W sprawozdaniach łącznych i zbiorczych główny księgowy i kierownik jednostki podpisują zestawienia zbiorcze. Jako zestawienie zbiorcze należy traktować formularz sprawozdawczy zawierający porządkowe zestawienie sum ogólnych poszczególnych sprawozdań w zakresie danej części, działu lub innych podziałek klasyfikacji budżetowej oraz zestawienie o cechach sprawozdania jednostkowego, zawierające w poszczególnych elementach sprawozdawczych sumy łączne.

Przepisy końcowe.

§  23.
Traci moc instrukcja nr 20/KS Ministerstwa Finansów z dnia 9 maja 1974 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 15, poz. 35).
§  24.
Instrukcję stosuje się począwszy od sprawozdań za pierwszy okres sprawozdawczy 1979 r.