Sprawozdawczość budżetowa.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MF.1974.15.35

Akt utracił moc
Wersja od: 1 czerwca 1974 r.

INSTRUKCJA Nr 20/KS
MINISTERSTWA FINANSÓW
z dnia 9 maja 1974 r.
w sprawie sprawozdawczości budżetowej.

Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 25 listopada 1970 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 29, poz. 244) ustala się, co następuje:

Przepisy wstępne.

§  1.
1.
Użyte w instrukcji określenie "organ finansowy" w zakresie sprawozdawczości budżetów terenowych oznacza terenowy organ administracji państwowej lub kierownika wydziału finansowego podległego terenowemu organowi administracji państwowej, upoważnionego przez ten organ na podstawie art. 66 ust. 3 ustawy o radach narodowych (Dz. U. z 1973 r. Nr 47, poz. 277) do załatwiania w jego imieniu określonych spraw.
2.
Sprawozdania budżetowe składają:
1)
dysponenci kredytów - dysponentom wyższego stopnia,
2)
zakłady budżetowe - nadzorującym je dysponentom kredytów budżetowych,
3)
dysponenci główni - organom finansowym,
4)
organy finansowe - organom finansowym wyższego stopnia.
3.
Rozróżnia się sprawozdania:
1)
jednostkowe, sporządzane przez każdą jednostkę sprawozdawczą z własnych ksiąg,
2)
łączne, sporządzane przez dysponentów drugiego i pierwszego stopnia ze sprawozdań jednostek podległych i własnego sprawozdania jednostkowego,
3)
zbiorcze, sporządzane przez organy finansowe z wykonania budżetów zbiorczych.
4.
Sporządza się sprawozdania operatywne, półroczne i roczne.
5.
Sprawozdania sporządza się w sumach narastających tj. sumach od początku roku do końca okresu sprawozdawczego.
6.
Poszczególne sprawozdania przesyła się w takiej ilości egzemplarzy, jaką ustali odbiorca sprawozdań.
7.
Jednostki przyjmujące sprawozdania powinny przyjmowane sprawozdania zbadać pod względem prawidłowości rachunkowej, w szczególności, czy:
1)
złożono wypełnione w należyty sposób wszystkie obowiązujące daną jednostkę sprawozdawczą formularze sprawozdawcze,
2)
sprawozdania nie zawierają błędów arytmetycznych,
3)
poszczególne sprawozdania są ze sobą powiązane w należyty sposób, pod względem liczbowym,
4)
sprawozdania zawierają prawidłową klasyfikację budżetową.
8.
W celu wykonania czynności, o których mowa w ust. 7, jednostki przyjmujące sprawozdania mogą żądać złożenia do wglądu wraz z tym sprawozdaniem ksiąg i innych dokumentów.
9.
Wszelkie nieprawidłowości ujawnione w trakcie badania sprawozdań jednostek niższego stopnia powinny być usunięte przed sporządzeniem sprawozdań łącznych (zbiorczych) w drodze właściwych księgowań w okresie sprawozdawczym.
10.
Nieprawidłowości, których usunięcie w terminie przewidzianym dla złożenia sprawozdań nie było możliwe powinny być omówione w notatce objaśniającej, dołączonej do sprawozdania łącznego (zbiorczego) wraz z podaniem środków przedsięwziętych celem ich usunięcia w następnym okresie sprawozdawczym.

Sprawozdania operatywne o dochodach i wydatkach budżetów terenowych.

§  2.
1.
W zakresie budżetów terenowych organy finansowe sporządzają zbiorcze sprawozdania operatywne z wykonania budżetów terenowych:

- o dochodach budżetowych,

- o wydatkach budżetowych.

2.
Sprawozdania o dochodach i o wydatkach budżetowych sporządza się według stanu na koniec miesiąca: marca, maja, sierpnia, września, października i grudnia.
3.
Dla potrzeb organów finansowych stopnia wojewódzkiego i powiatowego dopuszcza się możliwość sporządzania sprawozdań wymienionych w ust. 2 według stanu na koniec miesiąca listopada.
4.
Jednostki budżetowe sporządzają sprawozdania operatywne z wykonania budżetów terenowych z częstotliwością i szczegółowością określoną w niniejszej instrukcji dla sprawozdań zbiorczych sporządzanych przez organy finansowe.
5.
Sprawozdania zbiorcze o dochodach budżetowych sporządza się w układzie według działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej, wymienionych w wykazie stanowiącym załącznik Nr 1 do niniejszej instrukcji.
6.
Sprawozdania zbiorcze o wydatkach budżetowych sporządza się w układzie według działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej, wymienionych w wykazie stanowiącym załącznik Nr 2 do niniejszej instrukcji. Ponadto w każdym dziale wykazuje się następujące paragrafy klasyfikacji budżetowej:

- § 11 - "Wynagrodzenia wynikające ze stosunku pracy",

- § 12 - "Wynagrodzenia różne",

- § 18 - "Fundusz na podróże służbowe krajowe".

Wydatki w zakresie § 11 - "Wynagrodzenia wynikające ze stosunku pracy" należy wykazywać w dwóch pozycjach:

- poz. 110 - wydatki w zakresie wypłat wynagrodzeń za dany okres sprawozdawczy,

- poz. 111 - wydatki dokonane w okresie sprawozdawczym a dotyczące wynagrodzeń za następny miesiąc.

7.
Technika sporządzania sprawozdań jest następująca:
1)
dla każdego działu klasyfikacji budżetowej dochodów lub wydatków przeznacza się osobny formularz (formularze) sprawozdawczy,
2)
w sprawozdaniu podaje się odpowiednie podziałki klasyfikacji dochodów lub wydatków (nie wypełnia się rubryki "część"),
3)
w sprawozdaniu o dochodach budżetowych nie wykazuje się wpływów realizowanych na rzecz PZU, FRR i funduszu gminnego (miejskiego),
4)
w sprawozdaniu o wydatkach budżetowych na końcu każdego działu podaje się wydatki § 11, 12 i 18, dotyczące całego działu.
8.
W zakresie wpływów podatkowych sporządza się ponadto odrębne sprawozdanie obejmujące wpływy podatkowe oraz informacje dodatkowe w szczegółowości wymienionej w załączniku Nr 3 do niniejszej instrukcji.

W sprawozdaniu tym obowiązuje wykazywanie niektórych wpływów w liczniku i mianowniku, a mianowicie:

1)
rozdz. 4496 § 35 - "Podatki i opłaty wiejskie od jednostek gospodarki uspołecznionej":

- w liczniku: dochody budżetowe

- w mianowniku: fundusz gminny od jednostek gospodarki uspołecznionej,

2)
rozdz. 9911 § 69 - "Równoważnik pieniężny za zaległe dostawy obowiązkowe":

- w liczniku: dochody budżetowe

- w mianowniku: FRR, fundusz gminny,

3)
rozdz. 9912 § 52 - "Podatki obrotowy i dochodowy od rzemiosła":

- w liczniku: dochody budżetowe

- w mianowniku: fundusz miejski (fundusz gminny).

W rozdziale 4496 § 34 - "Podatki i opłaty wiejskie od spółdzielni produkcyjnych" i rozdziale 9911 § 51 - "Podatki i opłaty wiejskie od gospodarstw indywidualnych" wykazuje się tylko dochody budżetowe. Informacje dodatkowe w tym sprawozdaniu, oznaczone symbolami 9000 - 9002, podaje się także z podziałem na licznik i mianownik, w następujący sposób:

1)
symbol 9000 - wpływy należne FRR z tytułu podatku gruntowego wymierzonego według stawek kwotowych:

- w liczniku: od gospodarstw indywidualnych (z rozdziału 9911 § 51)

- w mianowniku: od rolniczych spółdzielni produkcyjnych (z rozdziału 4496 § 34),

2)
symbol 9001 - wpływy funduszu gminnego:

- w liczniku: od gospodarstw indywidualnych i ludności (z rozdziału 9911 § 51)

- w mianowniku: od rolniczych spółdzielni produkcyjnych (z rozdziału 4496 § 34),

3)
symbol 9002 - wpływy należne PZU z tytułu składki za obowiązkowe ubezpieczenia majątkowe:

- w liczniku: od gospodarstw indywidualnych i od ludności (z rozdziału 9911 § 51)

- w mianowniku: od rolniczych spółdzielni produkcyjnych (z rozdziału 4496 § 34).

9.
W sprawozdaniach o dochodach budżetowych sporządzanych według załącznika Nr 1 oraz załącznika Nr 3 - według stanu na koniec miesiąca: marca, września, października i listopada wpływy, które podlegają rozliczeniu, wykazuje się w wysokości wynikającej z okresowych rozliczeń udziałów tj. w wysokości przypadającej na rzecz poszczególnych wierzycieli za dany okres sprawozdawczy - bez względu na to kiedy dokonano przelewu tych kwot. W okresach sprawozdawczych, w których wpływy nie podlegają rozliczeniu, tj. za maj i sierpień a także za grudzień - ze względu na późniejszy termin dokonywania rozliczeń - wpływy rozlicza się statystycznie, stosując przyjęty przy rozliczaniu wpływów za ostatni okres rozliczeniowy, procentowy udział przypisów netto tych należności w ogólnej kwocie przypisów netto zobowiązania pieniężnego (§ 3 ust. 1 instrukcji Nr 8/KS Ministerstwa Finansów z dnia 1 marca 1973 r. w sprawie rozliczania wpływów zobowiązania pieniężnego - Dz. Urz. Min. Fin. Nr 4, poz. 10), bądź - w odniesieniu do wpływów z tytułu równoważnika pieniężnego za zaległe obowiązkowe dostawy w sprawozdaniu sporządzanym według załącznika Nr 1 - według stałego klucza podziału wpływów, ustalonego w zarządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 1971 r. w sprawie udziału budżetów gromadzkich rad narodowych we wpływach z tytułu równoważnika pieniężnego w zamian nie wykonanych obowiązkowych dostaw zbóż, ziemniaków i zwierząt rzeźnych (Monitor Polski Nr 60, poz. 406).
10.
Sprawozdania sporządza się na formularzach Min. Fin. 7920 dostarczanych organom finansowym przez Ministerstwo Finansów.
11.
Sprawozdania jednostkowe sporządza się z dokładnością do pełnych złotych i groszy, a sprawozdania łączne w zaokrągleniu do tysięcy złotych. Organy finansowe stopnia powiatowego sporządzają sprawozdania zbiorcze w zaokrągleniu do tysięcy złotych. Zaokrąglenia dokonuje się przez odrzucenie końcówek w sumach wynikowych sprawozdania zbiorczego poniżej 500 zł i zaokrąglenia do pełnego tysiąca danych liczbowych powyżej 500 zł. Organy finansowe stopnia wojewódzkiego składają Ministerstwu Finansów sprawozdania (sporządzone z dokładnością do tysięcy złotych) w 2 egzemplarzach.
12.
Terminy doręczenia sprawozdań są następujące:
1)
dla dysponentów trzeciego stopnia - do dnia 3-go po upływie okresu sprawozdawczego,
2)
dla urzędów gmin, urzędów miast nie stanowiących powiatów, dysponentów głównych stopnia powiatowego i organów finansowych urzędów dzielnicowych miast stanowiących powiaty - do dnia 5-go po upływie okresu sprawozdawczego,
3)
dla dysponentów głównych stopnia wojewódzkiego i organów finansowych stopnia powiatowego - do dnia 8-go po upływie okresu sprawozdawczego,
4)
dla organów finansowych stopnia wojewódzkiego - do dnia 12-go po upływie okresu sprawozdawczego.
13.
Terminy wymienione w ust. 12 są terminami doręczenia sprawozdań, co oznacza, że w dniu określonym w ust. 12 sprawozdania powinny się znaleźć najpóźniej do końca dnia w nadrzędnej jednostce sprawozdawczej. Wydziały finansowe urzędów terenowych organów administracji państwowej stopnia wojewódzkiego powinny wysłać sprawozdania pocztą dworcowa najpóźniej dnia 11-go po upływie okresu sprawozdawczego.
14.
W sprawozdaniach za miesiąc grudzień ujmuje się również dochody i wydatki okresu przejściowego danego roku, zrealizowane w okresie od 1-8 stycznia roku następnego. W związku z tym określone w ust. 12 terminy doręczenia jednostkom wyższego stopnia sprawozdań za miesiąc grudzień należy liczyć od dnia 9 stycznia następnego roku.

Sprawozdania półroczne i roczne.

§  3.
Sporządza się następujące sprawozdania półroczne i roczne:
1)
bilans sald Rb 49,
2)
sprawozdanie o dochodach budżetowych Rb 27,
3)
sprawozdanie o wydatkach budżetowych Rb 28,
4)
sprawozdanie o środkach specjalnych - zakładach budżetowych Rb 30,
5)
sprawozdanie o funduszach celowych Rb 26,
6)
sprawozdanie o gospodarstwach pomocniczych Rb 29.

Bilans jednostek i zakładów budżetowych Rb 49 Bilans jednostkowy.

§  4.
1.
Bilans jednostkowy sporządza się na podstawie podsumowanych, uzgodnionych i kompletnych zapisów księgowości syntetycznej.
2.
Salda początkowe powinny być zgodne z saldami końcowymi, wykazanymi w bilansie zamknięcia z poprzedniego roku, uwzględniającym ewentualne korekty dokonane w wyniku badania sprawozdania przez biegłych księgowych. Ewentualne różnice na poszczególnych kontach mogą wystąpić w przypadku zmian uzasadniających przekształcenie bilansu otwarcia (np. zmiana planu kont, przekształcenie jednostki budżetowej na zakład budżetowy).
3.
Jednostkowy bilans zawiera salda bilansu otwarcia, salda na koniec okresu sprawozdawczego i salda bilansu zamknięcia.
4.
W bilansie wykazuje się saldo konta 171 skorygowane o saldo konta 172, którego w bilansie w odrębnej pozycji nie wykazuje się.
5.
Konta mające dwa salda wykazuje się na koniec okresu sprawozdawczego i w bilansie zamknięcia dwoma saldami.
6.
Konta zespołu 8 "Fundusze i wyniki" oraz konta 65 i 66 wykazuje się na koniec okresu sprawozdawczego dwoma saldami zgodnie z obrotami. Na kontach tych obowiązuje przestrzeganie zasady czystości obrotów. W bilansie zamknięcia wykazuje się na kontach zespołu 8 "Fundusze i wyniki" planu kont dla jednostek i zakładów budżetowych, salda jednostronne.
7.
Do jednostkowego bilansu rocznego Rb 49 dołącza się wykazy należności i zobowiązań oraz rozliczenie wyników inwentaryzacji, zawierające wartość ujawnionych, w poszczególnych rodzajach składników majątkowych, niedoborów i nadwyżek oraz sposób ich rozliczenia (niedobory zawinione, niezawinione, kompensaty itp.).
8.
Jednostki będące dysponentami kredytów różnych budżetów sporządzają jeden bilans, który przedkładają swojej jednostce nadrzędnej.

Bilans łączny i zbiorczy.

§  5.
1.
Bilans łączny stanowi sumę bilansów jednostkowych (łącznych). W bilansach łącznych nie należy kompensować sald; jeżeli w bilansach stanowiących podstawę sporządzania bilansu łącznego są wykazane na poszczególnych kontach salda debetowe i kredytowe, wówczas w bilansie łącznym wykazuje się sumy sald dwustronnie.
2.
Między saldami łącznego bilansu otwarcia, a saldami łącznego bilansu zamknięcia z roku poprzedniego mogą zachodzić tylko różnice wynikające ze zmian organizacyjnych, polegających na włączeniu lub wyłączeniu z systemu sprawozdawczego jednostek podległych oraz z przyczyn, o których mowa w § 4 ust. 2, jak również w wyniku korekt dokonanych w jednostkowych bilansach zamknięcia na skutek badania sprawozdań przez biegłych księgowych.
3.
Urzędy gmin i urzędy miast nie stanowiących powiatów oraz wydziały finansowe urzędów terenowych organów administracji państwowej włączają do bilansu pozaksięgowo na podstawie półrocznych i rocznych sprawozdań o dochodach budżetowych, należności, wpływy oraz salda zaległości i nadpłat z tytułu podatków i opłat. Włączenia należy dokonać w sposób następujący:
1)
do sald na koniec okresu sprawozdawczego

- należności - Ma konto 61

- wpływy - Wn konto 62

- zaległości końcowe - Wn konto 35

- nadpłaty końcowe - Ma konto 35,

2)
do sald bilansu zamknięcia:

- zaległości końcowe - Wn konto 35

- nadpłaty końcowe - Ma konto 35

- należności minus wpływy - Ma konto 61

4.
Ministerstwa i urzędy centralne dokonują analogicznych włączeń do bilansów danych, wynikających ze sprawozdań o dochodach budżetu centralnego, wpłacanych na rachunki organów finansowych, o których mowa w § 7 ust. 8.
5.
Zakres i szczegółowość informacji o zmianach w funduszach ustala jednostka nadrzędna.
6.
Bilansów łącznych i zbiorczych dla potrzeb Ministerstwa Finansów nie sporządza się. Organy finansowe mogą stosować analogiczne zwolnienia w stosunku do organów finansowych niższego stopnia i głównych dysponentów kredytów a ministerstwa i urzędy centralne w stosunku do podległych dysponentów kredytów drugiego stopnia.

Sprawozdanie jednostkowe o dochodach budżetowych Rb 27.

§  6.
1.
Sprawozdanie o dochodach budżetowych sporządza się na podstawie danych księgowości analitycznej dochodów budżetowych. W rubryce zatytułowanej "Należności" wykazuje się salda początkowe: zaległości minus nadpłaty oraz kwoty przypisów po zmniejszeniu ich o kwoty odpisów. Jeżeli kwota nadpłat i odpisów przewyższa kwotę zaległości i przypisów wówczas różnicę wykazuje się zapisem czerwonym. W rubryce "Wpływy wykonane" wykazuje się wpływy po zmniejszeniu o dokonane zwroty; jeżeli suma zwrotów przewyższa sumę wpłat, różnicę wykazuje się zapisem czerwonym. W rubrykach "Saldo końcowe" wykazuje się faktyczne zaległości i nadpłaty ustalone na podstawie kont analitycznych.
2.
Sprawozdanie o dochodach budżetowych powinno bilansować się w następujący sposób: należności minus wpływy równają się zaległościom końcowym minus nadpłaty końcowe.
3.
W sumach wykazanych w sprawozdaniu o dochodach budżetowych oraz w bilansie powinny zgadzać się:
1)
należności - z saldem końcowym konta 61,
2)
wpływy od początku roku - z saldem konta 06, a w jednostkach budżetów terenowych z sumą sald konta 06 i 62,
3)
kwoty zaległości i nadpłat końcowych - z odpowiednimi saldami konta 35.

Sprawozdania łączne i zbiorcze o dochodach budżetowych Rb 27.

§  7.
1.
Ministerstwa i urzędy centralne sporządzają za I półrocze sprawozdania łączne o dochodach budżetowych w zakresie planu i wpływów.
2.
Organy finansowe stopnia wojewódzkiego i powiatowego sporządzają zbiorcze sprawozdania o dochodach budżetowych za I półrocze w zakresie planu i wpływów.
3.
Organy finansowe stopnia powiatowego sporządzają następujące sprawozdania o dochodach budżetów terenowych:
1)
sprawozdanie o dochodach budżetowych realizowanych w całości na rzecz budżetu wojewódzkiego, które przesyłają wydziałowi finansowemu urzędu wojewódzkiego; jeżeli wydział finansowy urzędu powiatowego pobiera dochody budżetowe na rzecz miasta stanowiącego powiat, wówczas z tych dochodów sporządza osobne sprawozdanie i przesyła wydziałowi finansowemu urzędu miejskiego; do sprawozdań tych dołącza się sporządzone w sumach od początku roku wykazy zawierające stan wpływów na koniec okresu sprawozdawczego, kwoty przelane i kwoty pozostające do przelania,
2)
sprawozdanie o pozostałych dochodach (również w przypadku, gdy inny budżet uczestniczy w tych dochodach); do sprawozdania tego dołącza się sporządzone w sumach od początku roku wykazy, zawierające rozliczenie wpływów między poszczególne budżety - według następującego wzoru:
Lp.Nazwa budżetu otrzymującego udziałStan wpływówUdział w podatku
% udziałunależnyprzelanypozostaje do przelania
4.
Urzędy gmin i urzędy miast nie stanowiących powiatów dołączają do sprawozdań o dochodach budżetowych wymieniony w ust. 3 wykaz rozliczenia wpływów, w wypadku, gdy we wpływach przez nie realizowanych został ustalony udział na rzecz budżetu wyższego stopnia.
5.
Przy sporządzaniu zbiorczych sprawozdań o dochodach budżetowych powiatowe organy finansowe nie włączają do tych sprawozdań sumy dochodów, wykazanych we własnych sprawozdaniach z tytułu otrzymanych wpływów (udziałów) w dochodach od budżetów niższych stopni.
6.
W sprawozdaniu rocznym wydziały finansowe urzędów terenowych organów administracji państwowej oraz urzędy gmin i urzędy miast nie stanowiących powiatów wykazują w zakresie podatków i opłat sumy wpływów wykonanych w ułamkach w następujący sposób:

- w zobowiązaniu pieniężnym: w liczniku wpływy stanowiące dochody budżetowe, w mianowniku wpływy przypadające na rzecz innych wierzycieli (PZU, FRR, fundusz gminny),

- w równoważniku pieniężnym za zaległe dostawy obowiązkowe: w liczniku wpływy stanowiące dochody budżetowe, w mianowniku wpływy przypadające na rzecz innych wierzycieli (FRR, fundusz gminny),

- w podatku obrotowym i dochodowym od rzemiosła: w liczniku wpływy stanowiące dochody budżetowe, w mianowniku wpływy przypadające na rzecz funduszu miejskiego (gminnego).

W sprawozdaniu za I półrocze w zakresie wyżej wymienionych wpływów wykazuje się tylko dochody budżetowe.

Do sprawozdania o dochodach budżetowych za I półrocze oraz za rok w zakresie części 80 należy dołączyć wykaz zawierający następujące informacje:

w tys. zł

§Kwoty zrealizowanych wpływów przypadające na rzecz:
PZUFRRfunduszu gminnego
34
35
51
69
7.
Podana w § 2 ust. 9 zasada wykazywania wpływów wynikających z rozliczenia udziałów, ma również zastosowanie do sprawozdań o dochodach budżetowych za I półrocze.
8.
Organy finansowe stopnia wojewódzkiego sporządzają na podstawie otrzymanych od powiatowych organów finansowych oraz własnych sprawozdań półroczne i roczne sprawozdania łączne o dochodach budżetu centralnego, wpłacanych na rachunki organów finansowych, odrębnie dla poszczególnych części budżetowych, według obowiązującej klasyfikacji dochodów budżetowych. Sprawozdania uzgodnione z Narodowym Bankiem Polskim (uzgodnienie dotyczy sprawozdań rocznych, co do ogólnych kwot części budżetowych) przesyła się w terminach ustalonych w § 17 i 18 niniejszej instrukcji dla dysponentów kredytów drugiego stopnia budżetu centralnego, właściwym ministerstwom i centralnym urzędom oraz centralom organizacji spółdzielczych, celem włączenia do sprawozdań łącznych z danej części budżetu centralnego oraz do bilansów łącznych w sposób podany w § 5 ust. 3.

Analogiczny tryb pompowania stosuje się w zakresie dochodów budżetu centralnego wpłacanych na rachunek Ministerstwa Finansów.

Sprawozdania sporządza się z dokładnością do złotych i groszy.

Sprawozdanie jednostkowe o wydatkach budżetowych Rb 28.

§  8.
1.
W sprawozdaniu o wydatkach budżetowych podaje się w kolejności według paragrafów:
1)
wydatki objęte kontem 01,
2)
koszty objęte kontem 11.
2.
Niewłaściwe obciążenia oraz uznania rachunków wydatków budżetowych należy wykazywać w sprawozdaniu, oznaczając je symbolem 99; niewłaściwe uznania należy wykazywać zapisem czerwonym.
3.
Sprawozdanie o wydatkach budżetowych w części dotyczącej wskaźników i norm budżetowych opracowuje się z uwzględnieniem niżej podanych wskazówek:
1)
rubrykę "Stan na koniec okresu sprawozdawczego" wypełnia się tylko w przypadkach, gdy wskaźnik wyraża średni stan ilościowy przedmiotu wydatków np. liczbę uczniów; etatów itp. wpisując do wymienionej rubryki faktyczny stan np. uczniów uczęszczających do szkoły, faktyczny stan etatów obsadzonych, istniejący na koniec okresu sprawozdawczego,
2)
dane dotyczące zadań rzeczowych planowanych (przeciętne średnioroczne zatrudnienie planowane) podaje się zgodnie z zatwierdzonymi planami wydatków budżetowych, po uwzględnieniu zmian powstałych w toku wykonywania budżetu,
3)
dane dotyczące zadań rzeczowych wykonanych wykazuje się w sposób następujący:
a)
jeżeli wskaźnik wyraża bezwzględną ilość jednostek miary (np. liczbę osobodni, kursogodzin itp.) podaje się bezwzględną ilość tych jednostek wykonanych od początku roku do końca okresu sprawozdawczego,
b)
w przypadku gdy wskaźnik budżetowy wyraża średni stan ilościowy przedmiotu wydatków podaje się średni stan ilościowy wykonany od początku roku do końca okresu sprawozdawczego; średni stan ilościowy przedmiotu wydatków otrzymuje się przez dodanie poszczególnych stanów ilościowych na koniec każdego miesiąca i podzielenie otrzymanej sumy ogólnej przez ilość miesięcy okresu sprawozdawczego, np. wskaźnik budżetowy wykonany w pierwszym półroczu (wyrażający średni stan) wynosi:
stan na koniec 1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 6 miesiąca
6 (ilość miesięcy)
4)
przy obliczaniu teoretycznej liczby etatów na podstawie pracownikodniówek lub roboczodniówek, pracownikogodzin i roboczogodzin należy mieć na uwadze, że:
a)
liczbę pracownikodniówek lub roboczodniówek przelicza się na pełne etaty, dzieląc ogólną liczbę pracownikodniówek lub roboczodniówek w danym miesiącu, kwartale, półroczu itd. przez 25 dni w miesiącu, 75 w kwartale, 150 w półroczu itd. (liczba pracownikodniówek lub roboczodniówek przypadająca na 1 pełny etat w ciągu roku wynosi 300),
b)
liczbę pracownikogodzin przelicza się dzieląc ogólną liczbę pracownikogodzin w danym okresie sprawozdawczym przez 175 w miesiącu, 525 w kwartale itd. (liczba pracownikogodzin przypadająca na 1 pełny etat w ciągu roku wynosi 2.100). W stosunku do pracowników o innym wymiarze pracy niż 42 godziny tygodniowo stosuje się przy przeliczeniu na pełny etat przepisy resortowe,
c)
liczbę roboczogodzin przelicza się dzieląc ogólną liczbę godzin przez 200 w miesiącu, 600 w kwartale itd. (liczba roboczogodzin przypadająca na 1 pełny etat w ciągu roku wynosi 2.400).
5)
normy budżetowe planowane na rok podaje się zgodnie z zatwierdzonymi planami wydatków budżetowych po uwzględnieniu zmian powstałych w toku wykonywania budżetu,
6)
normy budżetowe wykonane oblicza się dzieląc sumę kosztów objętych normami przez wskaźniki budżetowe wykonane,
7)
do kosztów objętych normami zalicza się koszty § 11, 12, 14, 15, 16, 18, 22, 25, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 39, 41 i 42.
4.
Wykaz jednostek miary zawiera załącznik Nr 4.
5.
Wykazane w sprawozdaniach dane dotyczące wskaźników budżetowych powinny być zgodne z danymi przekazywanymi w tym zakresie Głównemu Urzędowi Statystycznemu i innym organom.
6.
W sprawozdaniu rocznym w zakresie rozdziału 6591 "Rozliczenia różnic w przecenie towarów" należy podać sumy planu w wysokości dokonanych wydatków.

Sprawozdania łączne i zbiorcze o wydatkach budżetowych Rb 28.

§  9.
1.
Ministerstwa i urzędy centralne sporządzają za I półrocze sprawozdania łączne w zakresie planu i wydatków oraz planu i wykonania zadań rzeczowych. Koszty wykazuje się tylko w zakresie § 11 "Wynagrodzenia wynikające ze stosunku pracy", § 12 "Wynagrodzenia różne", § 16 "Dodatki do wynagrodzeń" i § 18 "Fundusz na podróże służbowe krajowe".
2.
Organy finansowe stopnia wojewódzkiego i powiatowego sporządzają sprawozdania o wydatkach budżetowych za I półrocze w zakresie planu i wydatków oraz planu i wykonania zadań rzeczowych. Koszty wykazuje się: w zakresie wszystkich działów § 11 "Wynagrodzenia wynikające ze stosunku pracy", § 12 "Wynagrodzenia różne", § 16 "Dodatki do wynagrodzeń" i § 18 "Fundusz na podróże służbowe krajowe". W zakresie działu 84 - "Ochrona zdrowia" i 87 - "Świadczenia społeczne" koszty wykazuje się we wszystkich podziałkach klasyfikacji paragrafowej wydatków budżetowych.
3.
W zakresie działu 84 - "Ochrona zdrowia" i 87 - "Świadczenia społeczne" w części 21 i 35 budżetu centralnego i części 93 budżetów terenowych, w sprawozdaniach łącznych i zbiorczych podaje się w górnym prawym rogu formularza sprawozdawczego informację uzupełniającą, zawierającą koszty pozycji 150 - "Wyżywienie personelu".
4.
W sprawozdaniach zbiorczych organy finansowe stopnia wojewódzkiego, a ministerstwa i centralne urzędy w sprawozdaniach łącznych nie podają norm budżetowych planowanych i wykonanych. Organy finansowe oraz ministerstwa i centralne urzędy mogą udzielać analogicznych zwolnień w zakresie sprawozdań łącznych i zbiorczych opracowywanych przez podległe jednostki sprawozdawcze.
5.
Urzędy gmin oraz urzędy miast nie stanowiących powiatów sporządzają sprawozdania o wydatkach budżetowych w zakresie inwestycji i kapitalnych remontów objętych działem 00 z podaniem części klasyfikacji budżetowej, do których stosownie do przeznaczenia dotacji należy zakwalifikować te wydatki.

Sprawozdanie jednostkowe o środkach specjalnych i o zakładach budżetowych Rb 30.

§  10.
1.
Sprawozdania sporządza się na podstawie danych księgowości analitycznej, prowadzonej do kont: 13, 16, 19, 63 i 83.
2.
W sprawozdaniu podaje się:
1)
w rubryce 3 i 6 - dochody objęte kontem 63 oraz koszty objęte kontem 13,
2)
w wierszu "Zwiększenie - zmniejszenie funduszu" - w rubryce 3 sumę zwiększeń, księgowanych na stronie Ma konta 83, w rubryce 6 sumę zmniejszeń funduszu, księgowanych na stronie Wn konta 83,
3)
w wierszu "Stan na początek roku" w rubryce 3 - saldo sald początkowych kont 16, 19 i 83 (saldo debetowe wykazuje się zapisem czerwonym),
4)
w wierszu "Stan na koniec okresu" - różnicę bilansującą koszty z dochodami (różnicę ujemną podaje się zapisem czerwonym).

Sumy "Ogółem" rubryk 2 i 3 powinny bilansować się z sumami wykazanymi w rubrykach 5 i 6.

3.
Część sprawozdania dotyczącą wskaźników opracowuje się w sposób podany w § 8 ust. 3. Wykazywanie wskaźników obowiązuje tylko w zakresie zakładów budżetowych. Wykazuje się wskaźniki budżetowe, przewidziane dla odpowiedniego typu jednostek lub zadań budżetowych (załącznik Nr 4).
4.
W sprawozdaniach o zakładach gospodarki mieszkaniowej dochody § 42 - "Wpływy z czynszu najmu i dzierżawy" wykazuje się z podziałem na pozycje:

poz. 421 - czynsze i podatki za lokale mieszkalne,

poz. 422 - czynsze, świadczenia i podatki za lokale użytkowe.

Sprawozdania łączne i zbiorcze o środkach specjalnych i o zakładach budżetowych Rb 30.

§  11.
1.
Ministerstwa i urzędy centralne oraz organy finansowe stopnia wojewódzkiego i powiatowego nie sporządzają za I półrocze sprawozdań o zakładach budżetowych "Placówki akcji wczasów dla dzieci i młodzieży".
2.
Sprawozdania w zakresie mienia gminnego (mającego formę środków specjalnych) sporządza się ze szczegółowością określoną w § 13 ust. 2 niniejszej instrukcji dla sprawozdań o funduszu gminnym.
3.
W informacjach uzupełniających należy podać dane dotyczące kosztów wyżywienia personelu (poz. 150 klasyfikacji budżetowej) w zakresie ustalonym w § 9 ust. 3.

Sprawozdanie jednostkowe o funduszach celowych Rb 26.

§  12.
1.
Sprawozdanie sporządza się na podstawie danych księgowości analitycznej prowadzonej do kont 02, 13, 63 i 83.
2.
W sprawozdaniu podaje się:
1)
w rubryce 4 - wpływy i wydatki objęte kontem 02,
2)
w rubryce 5 - dochody objęte kontem 63 oraz koszty objęte kontem 13,
3)
w wierszu "Zwiększenia funduszu" - sumę zwiększeń księgowanych na stronie Ma konta 83,
4)
w wierszu "Stan na początku roku" - w rubryce 4 saldo początkowe konta 02, w rubryce 5 saldo początkowe konta 83,
5)
w wierszu "Zmniejszenia funduszu" - sumę zmniejszeń księgowanych na stronie Wn konta 83,
6)
w wierszu "Stan na koniec okresu sprawozdawczego" - w rubryce 4 saldo końcowe konta 02, w rubryce 5 - różnicę bilansującą koszty z dochodami.
3.
Niewłaściwe obciążenia i uznania rachunków bankowych w zakresie funduszów celowych należy wykazywać jako wpływy lub wydatki oznaczając je symbolem 99.
4.
Rubrykę 2 sprawozdania Rb 26 wypełnia się tylko w wypadkach odrębnie określonych.
5.
Wpływy i dochody oraz wydatki i koszty funduszów celowych, dla których w obowiązującej klasyfikacji budżetowej przewidziany jest podział na pozycje wykazuje się w sprawozdaniu Rb 26 według tych pozycji.

Sprawozdania łączne i zbiorcze o funduszach celowych Rb 26.

§  13.
1.
Ministerstwa i centralne urzędy sporządzają za I półrocze sprawozdania łączne o funduszach celowych a organy finansowe stopnia wojewódzkiego i powiatowego sprawozdania zbiorcze tylko w zakresie planu oraz wpływów i wydatków.
2.
Następujące sprawozdania o funduszach celowych sporządza się w specjalnym układzie informacji:

- sprawozdania o funduszu gminnym: w układzie dział - paragraf,

- sprawozdania o funduszu miejskim: w układzie dział - paragraf z wyjątkiem działu 67 - "Gospodarka mieszkaniowa i komunalna", w którym należy wykazać dane w układzie dział-rozdział-paragraf,

- sprawozdania o powiatowych i miejskich funduszach mieszkaniowych: w układzie planów finansowych tych funduszów (dla bliższego określenia źródeł wpływów i kierunków wydatków wykorzystuje się rubrykę 2 sprawozdania Rb 26),

- sprawozdania o funduszu dobrowolnych świadczeń społecznych: w układzie wg części i paragrafów klasyfikacji budżetowej,

- sprawozdania, o których mowa w § 12 ust. 5: według obowiązujących podziałek klasyfikacji do pozycji włącznie.

Sprawozdanie jednostkowe o gospodarstwach pomocniczych Rb 29.

§  14.
1.
Sprawozdania sporządza się na podstawie danych księgowości analitycznej prowadzonej do kont 15, 36, 66, 84, 87, 88 i 89.
2.
W sprawozdaniu podaje się:

Część A. Koszty, dochody, wynik finansowy

1)
w wierszu 1 "Koszty ogółem" - saldo konta 15,
2)
w wierszach 2-8 - podział kosztów z wiersza 1 wg rodzajów kosztów,
3)
w wierszu 9 "Koszt własny sprzedaży produkcji i usług" - saldo Wn konta 66,
4)
w wierszach 10-12 - podział kosztu własnego sprzedaży wg rodzajów działalności, jeżeli jednostka nadrzędna taki podział ustaliła,
5)
w wierszu 13 - księgowany na stronie Wn konta 66 podatek obrotowy,
6)
w wierszu 14 "Zmniejszenie zapasów gospodarstw rolnych" - zmniejszenie w gospodarstwach rolnych wartości zapasów w porównaniu z bilansem otwarcia na podstawie zapisu księgowego na koncie 15,
7)
w wierszu 15 "Dochody" - saldo Ma konta 66,
8)
w wierszach 16-18 - dochody wg podziału ustalonego dla kosztu własnego sprzedaży (wiersze 10-12),
9)
w wierszu 19 "Zwiększenie zapasów gospodarstw rolnych" - zwiększenie wartości zapasów gospodarstw rolnych w porównaniu z bilansem otwarcia na podstawie zapisu na stronie Ma konta 66,
10)
w wierszu 20 "Straty nadzwyczajne" - saldo Wn konta 89,
11)
w wierszu 21 "Zyski nadzwyczajne" - saldo Ma konta 89,
12)
w wierszu 22 "Zysk" - w sprawozdaniu za I półrocze: saldo Ma konta 66 i 89, w sprawozdaniu rocznym: saldo Ma konta 89 wynikające z bilansu zamknięcia,
13)
w wierszach 23-27 - podział zysku według zapisów na koncie 88,
14)
w wierszu 28 "Strata" - w sprawozdaniu za I półrocze: saldo Wn kont 66 i 89, w sprawozdaniu rocznym: saldo Wn konta 89 wynikające z bilansu zamknięcia,
15)
w wierszach 29-30 - pokrycie straty według zapisów na koncie 88.

Cześć B. Fundusze

16)
w wierszu 1 "Stan funduszu na początku roku" - saldo z bilansu otwarcia konta 84 (po włączeniu sald kont 88 i 89),
17)
w wierszu 2 "Zwiększenia razem" - obroty strony Ma konta 84,
18)
w wierszach 3-6 - zwiększenia środków obrotowych, wynikające z zapisów na stronie Ma konta 84,
19)
w wierszu 7 "Zmniejszenia razem" - obroty strony Wn konta 84,
20)
w wierszach 8-10 zmniejszenia środków obrotowych, wynikające z zapisów na stronie Wn konta 84,
21)
w wierszu 11 "Stan funduszu na koniec okresu" - saldo na koniec okresu konta 84,
22)
w wierszu 12 "Stan funduszu na początku roku" - saldo z bilansu otwarcia konta 874,
23)
w wierszu 13 "Zwiększenia razem" - obroty strony Ma konta 874,
24)
w wierszu 14 "Wykorzystanie" - obroty strony Wn konta 874.

Część C. Informacje uzupełniające

25)
w wierszu 15 "Amortyzacja naliczona" - wysokość dokonanych w ciężar kosztów (konto 15) odpisów amortyzacyjnych środków trwałych,
26)
w wierszu 16 "wpłacona do budżetu" - odprowadzone na dochody budżetowe kwoty amortyzacji, na podstawie zapisów na stronie Wn konta 36,
27)
w wierszu 17 "wpłacona na środki specjalne" - odprowadzone na środki specjalne kwoty amortyzacji, na podstawie zapisów na stronie Wn konta 36,
28)
w wierszu 18 "Dochody z likwidacji środków trwałych" - dochody z likwidacji środków trwałych (zmniejszone o koszty tej likwidacji lub zbycia) księgowane na koncie 36,
29)
w wierszu 19 "z tego: wpłacone do budżetu" - odprowadzone do budżetu dochody z likwidacji środków trwałych, na podstawie zapisów na stronie Wn konta 36.
3.
Jako inne informacje podaje się:

- odpisy dokonane w ciężar konta kosztów na zakładowy fundusz socjalny,

- odpisy dokonane w ciężar konta kosztów na zakładowy fundusz mieszkaniowy.

Sprawozdania łączne i zbiorcze o gospodarstwach pomocniczych Rb 29.

§  15.
W sprawozdaniach łącznych i zbiorczych nie wypełnia się wierszy 10-12 i wierszy 16-18 z wyjątkiem sprawozdania gospodarstwa pomocniczego typu "I - Kamieniołomy, żwirownie, wytwórnie prefabrykatów, asfaltownie i bazy sprzętu drogowego", w którym w wierszach 10-12 i 16-18 specyfikuje się dochody i koszty według rodzaju gospodarstw (kamieniołomy, żwirownie, wytwórnie prefabrykatów itd.). W wypadku wielu rodzajów działalności w jednym gospodarstwie zalicza się je do działalności przeważającej.

Bilans organów finansowych.

§  16.
1.
Bilans jednostkowy organu finansowego sporządza się na podstawie podsumowanych, uzgodnionych i kompletnych zapisów księgowości syntetycznej. Salda początkowe w bilansie powinny być uzgodnione z saldami końcowymi, wykazanymi w bilansie zamknięcia z poprzedniego roku.
2.
Bilans zbiorczy organu finansowego sporządza się przez dodanie do sum bilansu jednostkowego sum dotyczących budżetów niższego stopnia. Zasada dwustronnego wykazywania sald w bilansach zbiorczych wyrażona w § 5 ma tu również zastosowanie. Między saldami początkowymi, a saldami końcowymi z roku poprzedniego mogą zachodzić tylko różnice, wynikające ze zmian granic terytorialnych powiatów i województw. W przypadku takich zmian należy w danych uzupełniających do bilansu podać ich uzasadnienie, dotyczące wszystkich kont bilansu otwarcia ze wskazaniem sum otrzymanych i przekazanych do innych powiatów (województw).
3.
Powiatowe organy finansowe włączają do bilansu zbiorczego salda kont 101, 103, 104, 107, 108, 109 i 110 z bilansów urzędów gmin i urzędów miast nie stanowiących powiatów. Podstawę włączenia stanowi wykaz sald w układzie analitycznym według poniższego wzoru, który urzędy gmin i urzędy miast dołączają do bilansu:
Lp.TreśćSaldoWłącza się do kont bilansu organów finansowych
WnMa
Konto 10101
Konto 10307
Konto 104
1Środki na rachunkach dochodów jednostek05
2Wydatki na rachunkach wydatków jednostek04
3Zasiłki kasowe udzielone51
4Zasiłki kasowe otrzymane52
5Rozliczenia międzyokresowe47
6Inne rozrachunki49
Razem konto 104
Konto 107
1Wydatki budżetu21
2Środki przekazane innym budżetom25
Razem konto 107
Konto 108
1Dochody budżetu (bez dotacji, udziałów w dochodach budżetu centralnego i środków otrzymanych z innych budżetów) 31
2Dotacje i środki otrzymane z innych budżetów oraz udziały w dochodach budżetu centralnego35
Razem konto 108
Konto 10981
Konto 11085
Ogółem

Informacje dodatkowe:

1)
należności od innych budżetów - Wn konto 91
2)
zobowiązania wobec innych budżetów - Ma konto 91.
4.
W wypadku, gdy budżet niższego stopnia posiada udział w dochodach budżetu powiatu, powiatowe organy finansowe, niezależnie od zaksięgowania udziałów przypadających na rzecz budżetu powiatowego, włączają do zbiorczego bilansu organu finansowego (pozaksięgowo) do strony Wn konta 05 i do strony Ma konta 31 tę część udziałów, przypadających na rzecz budżetów niższego stopnia, która wykazana jest w wykazie rozliczenia wpływów jako nie przelana na r-ki tych budżetów.
5.
Do bilansu rocznego organu finansowego należy dołączyć:
1)
imienny wykaz należności i zobowiązań objętych kontem 49 - "Inne rozrachunki"; w wykazie poza nazwą dłużnika lub wierzyciela i kwotą należy podać tytuł i datę powstania należności lub zobowiązania oraz przyczynę nierozliczenia (wydziały finansowe stopnia wojewódzkiego nie przesyłają wyżej wymienionego wykazu Ministerstwu Finansów),
2)
wykaz podziału zrealizowanych dochodów i wydatków budżetów terenowych według budżetów oraz wykaz nadwyżek, niedoborów i funduszu zasobowego według stopni rad narodowych - według wzorów ustalonych odrębnie.
6.
Dochody i wydatki budżetowe wykazywane w rozdziale 0026 - "Rozliczenia między budżetami województw" powinny być objaśnione dodatkową specyfikacją, dołączoną do bilansu organu finansowego, w której należy podać, od których województw i w jakiej wysokości środki otrzymano oraz którym województwom i w jakiej wysokości środki przekazano. Specyfikacja ta powinna zawierać także stwierdzenie, że sumy środków otrzymanych względnie przekazanych zostały uzgodnione z właściwym wydziałem finansowym urzędu wojewódzkiego.

Terminy doręczania sprawozdań półrocznych i rocznych.

§  17.
1.
Ustala się następujące terminy doręczania sprawozdań półrocznych jednostkom wyższego stopnia po upływie okresu sprawozdawczego:
1)
w zakresie budżetu centralnego:
a)
dla dysponentów kredytów trzeciego stopnia i zakładów budżetowych - do dnia 7,
b)
dla dysponentów kredytów drugiego stopnia:

– dla sprawozdań o dochodach i wydatkach budżetowych - do dnia 14,

– dla pozostałych sprawozdań - do dnia 16,

c)
dla głównych dysponentów kredytów:

– dla sprawozdań o dochodach i wydatkach budżetowych - do dnia 20,

– dla pozostałych sprawozdań - do dnia 25,

2)
w zakresie budżetów terenowych:
a)
dla dysponentów kredytów trzeciego stopnia i zakładów budżetowych - do dnia 5,
b)
dla głównych dysponentów kredytów budżetów stopnia powiatowego, urzędów gmin i urzędów miast nie stanowiących powiatów, urzędów dzielnicowych miast stanowiących powiaty oraz głównych dysponentów kredytów budżetów stopnia wojewódzkiego nie posiadających jednostek podległych - do dnia 8,
c)
dla głównych dysponentów kredytów budżetów stopnia wojewódzkiego posiadających jednostki podległe - do dnia 12,
d)
dla organów finansowych stopnia powiatowego:

– dla sprawozdań o dochodach i wydatkach budżetowych - do dnia 15,

– dla pozostałych sprawozdań - do dnia 20,

e)
dla organów finansowych stopnia wojewódzkiego:

– dla sprawozdań o dochodach i wydatkach budżetowych - do dnia 25,

– dla pozostałych sprawozdań - do dnia 35.

2.
W przypadku nieotrzymania sprawozdań w oznaczonym terminie jednostka nadrzędna może wystąpić do właściwego oddziału NBP o spowodowanie wstrzymania wypłat z rachunku właściwej jednostki. Wstrzymanie wypłat może dotyczyć wyłącznie dyspozycji własnych jednostek z wyjątkiem: funduszu płac, zwrotów sum obcych oraz wszelkiego rodzaju dotacji.
§  18.
1.
Ustała się następujące terminy doręczania liczbowych sprawozdań rocznych jednostkom wyższego stopnia:
1)
w zakresie budżetu centralnego:
a)
dla dysponentów kredytów trzeciego stopnia i zakładów budżetowych - do dnia 28 stycznia,
b)
dla dysponentów kredytów drugiego stopnia - do dnia 10 lutego,
c)
dla głównych dysponentów kredytów:

– dla sprawozdań o dochodach i wydatkach budżetowych - do dnia 20 lutego,

– dla pozostałych sprawozdań - do dnia 28 lutego,

2)
w zakresie budżetów terenowych:
a)
dla dysponentów kredytów trzeciego stopnia i zakładów budżetowych

- do dnia 20 stycznia,

b)
dla głównych dysponentów kredytów budżetów stopnia powiatowego, urzędów gmin i urzędów miast nie stanowiących powiatów oraz urzędów dzielnicowych miast stanowiących powiaty - do dnia 31 stycznia,
c)
dla głównych dysponentów kredytów budżetów stopnia wojewódzkiego i organów finansowych stopnia powiatowego:

– dla sprawozdań o dochodach i wydatkach budżetowych oraz bilansów organów finansowych - do dnia 15 lutego,

– dla pozostałych sprawozdań - do dnia 20 lutego,

d)
dla organów finansowych stopnia wojewódzkiego:

– dla sprawozdań o dochodach i wydatkach budżetowych oraz bilansów organów finansowych - do dnia 5 marca,

– dla pozostałych sprawozdań - do dnia 15 marca.

2.
Terminy doręczenia sprawozdań opisowo-analitycznych Ministerstwu Finansów są następujące:
1)
w zakresie budżetu centralnego:

- dla głównych dysponentów kredytów wymienionych w § 19 uchwały nr 5 Rady Ministrów z dnia 11 stycznia 1973 r. w sprawie rocznych analiz ekonomicznych oraz kompleksowych ocen działalności jednostek gospodarczych (M. Pol. Nr 2, poz. 8) - terminy ustalone w § 24 powołanej wyżej uchwały,

- dla pozostałych głównych dysponentów kredytów nie wymienionych w uchwale

- do dnia 15 kwietnia,

2)
w zakresie budżetów terenowych:

- dla organów finansowych stopnia wojewódzkiego - terminy określone w art. 82 ust. 2 ustawy z dnia 25 listopada 1970 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 29, poz. 244).

Uzgadnianie sprawozdań z bankami.

§  19.
1.
Sprawozdania roczne podlegają uzgodnieniu z właściwymi oddziałami NBP w następującym zakresie:
1)
bilanse jednostkowe - co do zgodności sald na wszystkich rachunkach bankowych prowadzonych w NBP, z wyjątkiem rachunków w zakresie działalności inwestycyjnej i remontowej,
2)
sprawozdania jednostkowe i łączne o dochodach budżetowych Rb 27 oraz o wydatkach budżetowych Rb 28, w zakresie budżetu centralnego - co do zgodności ogólnych sum zrealizowanych dochodów i wydatków budżetowych (wymienione sprawozdania uzgadniają tylko te jednostki, które nie mają obowiązku sporządzania bilansów Rb 49) ; ogólne kwoty dochodów i wydatków w sprawozdaniach łącznych dysponentów kredytów drugiego stopnia, oddziały wojewódzkie NBP poświadczają na życzenie tych dysponentów.
2.
Organy finansowe stopnia wojewódzkiego i powiatowego oraz Ministerstwo Finansów uzgadniają z właściwymi oddziałami NBP sprawozdania Rb 27 o dochodach budżetowych objętych resortowymi częściami budżetu centralnego, wpłacanych na rachunki tych organów. Uzgodnieniu podlega ogólna kwota wpływów wykazana w sprawozdaniu odrębnym dla każdej części budżetu centralnego.
3.
Uzgodnienie sprawozdań oddziały banków potwierdzają odciskiem stempla dziennego na właściwych sprawozdaniach.
4.
NBP potwierdza zgodność sprawozdań rocznych:
1)
w zakresie budżetu centralnego:
a)
oddziały operacyjne - w okresie od 9 do 26 stycznia,
b)
oddziały wojewódzkie - w okresie od 1 do 9 lutego,
c)
centrala - w okresie od 15 do 20 lutego,
2)
w zakresie budżetów terenowych oddziały operacyjne potwierdzają sprawozdania:

- jednostkom i zakładom budżetowym - w okresie od 9 do 20 dnia po upływie roku,

- urzędom gmin i urzędom miast nie stanowiących powiatów oraz urzędom dzielnicowym miast stanowiących powiaty - w okresie od 9 do 30 dnia po upływie roku,

- organom finansowym stopnia powiatowego i wojewódzkiego - w okresie od 9 do 35 dnia po upływie roku.

5.
W przypadku nieuzgodnienia sprawozdań w obowiązujących terminach NBP może wstrzymać wypłaty z rachunków właściwych jednostek.

Sprawozdania banków.

§  20.
Narodowy Bank Polski przedstawia Ministerstwu Finansów następujące sprawozdania z wykonania budżetu:
1)
sprawozdania o stanach kont bilansowych, na których są ewidencjonowane środki budżetu Państwa - w terminach ustalonych odrębnie,
2)
sprawozdania o dochodach i wydatkach budżetu centralnego - w układzie i terminach ustalonych odrębnie,
3)
sprawozdanie roczne o dochodach i wydatkach budżetu centralnego w układzie według części klasyfikacji budżetowej - do dnia 5 po uzgodnieniu rachunków budżetowych z głównymi dysponentami kredytów.

Przesyłanie sprawozdań.

§  21.
1.
Organy finansowe stopnia wojewódzkiego i powiatowego jednocześnie z doręczeniem sprawozdań zbiorczych jednostce wyższego stopnia doręczają w 2 egzemplarzach kopie półrocznych i rocznych sprawozdań o dochodach budżetowych Rb 27 oraz o wydatkach budżetowych Rb 28 właściwym wydziałom urzędów terenowych organów administracji państwowej.
2.
Wydziały te przesyłają niezwłocznie sprawozdania, wymienione w ust. 1 nadrzędnym jednostkom.
3.
Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się również do sprawozdań o środkach pozabudżetowych, określonych przez właściwe jednostki nadrzędne.
4.
Odpisy wszystkich sprawozdań półrocznych i rocznych główni dysponenci kredytów budżetu centralnego przesyłają Najwyższej Izbie Kontroli, a organy finansowe stopnia wojewódzkiego - właściwym delegaturom Najwyższej Izby Kontroli.
5.
Ministerstwa i urzędy centralne przesyłają łączne, a organy finansowe stopnia wojewódzkiego i powiatowego zbiorcze sprawozdania do urzędów i instytucji jak następuje:
1)
sprawozdania Rb 26 o miejskich i powiatowych funduszach mieszkaniowych: organy finansowe stopnia wojewódzkiego - oddziałowi wojewódzkiemu i centrali właściwego banku, a ministerstwa i urzędy centralne - centrali banku finansującego inwestycje mieszkaniowe,
2)
sprawozdania Rb 26 o funduszu prewencyjnym: organy finansowe stopnia wojewódzkiego i powiatowego - właściwym komórkom organizacyjnym Państwowego Zakładu Ubezpieczeń, a ministerstwa i urzędy centralne - Centrali Państwowego Zakładu Ubezpieczeń,
3)
sprawozdania Rb 27 o dochodach budżetowych objętych resortowymi częściami budżetu centralnego, wpłacanych na rachunki organów finansowych: organy finansowe stopnia wojewódzkiego oraz Ministerstwo Finansów - właściwym ministerstwom, urzędom centralnym oraz centralom organizacji spółdzielczych,
4)
sprawozdania o wydatkach budżetowych Rb 28, o środkach specjalnych i zakładach budżetowych Rb 30, o funduszach celowych Rb 26 i gospodarstwach pomocniczych Rb 29 w zakresie działu 91 - "Administracja państwowa" organy finansowe stopnia wojewódzkiego do wojewódzkich urzędów statystycznych.

Przepisy ogólne.

§  22.
1.
Ministerstwa i urzędy centralne mogą w zakresie budżetu centralnego wprowadzić obowiązek sporządzania sprawozdań za III kwartał.
2.
Zakres informacji sprawozdań łącznych dysponentów głównych budżetów terenowych za I półrocze ustalają organy finansowe stopnia wojewódzkiego i powiatowego, a dysponentów drugiego stopnia budżetu centralnego - dysponenci główni.
3.
Do sprawozdań łącznych i zbiorczych Rb 27 i 28 sporządza się zestawienia w układzie według części i według działów.
4.
W sprawozdaniach: o wydatkach budżetowych Rb 28 (na marginesie w prawym górnym rogu formularza), o środkach specjalnych i o zakładach budżetowych Rb 30, o gospodarstwach pomocniczych Rb 29 oraz o funduszach celowych Rb 26 sporządzanych z zakresu działu 91 - "Administracja państwowa", w których występuje § 11 - "Wynagrodzenia wynikające ze stosunku pracy" należy w rubrykach przeznaczonych dla informacji dodatkowych podać informację obejmującą kwotę podatku od wynagrodzeń i składki na fundusz emerytalny, potrąconą w okresie sprawozdawczym z wynagrodzeń objętych § 11.
5.
Jednostki organizacyjne, działające według zasad rozrachunku gospodarczego obowiązane są sporządzać sprawozdania z wykonania planów finansowych zadań budżetowych według zasad obowiązujących jednostki i zakłady budżetowe. Jednostki te powinny sporządzać sprawozdania o dochodach budżetowych Rb 27, o wydatkach budżetowych Rb 28, o środkach specjalnych i o zakładach budżetowych Rb 30 i o funduszach celowych Rb 26. Wymienione sprawozdania jednostki organizacyjne działające według zasad rozrachunku gospodarczego składają właściwym jednostkom finansującym, które włączają je do łącznej sprawozdawczości budżetowej na ogólnych zasadach, jednak bez włączania do bilansu jednostek budżetowych. Sprawozdania Rb 30 dotyczące przyzakładowych urządzeń socjalnych, działających w formie zakładów budżetowych, dotowanych z budżetów terenowych, przedsiębiorstwa składają wydziałom urzędów terenowych organów administracji państwowej, udzielającym im dotacji z budżetów terenowych.
6.
Sprawozdania o dochodach i wydatkach budżetowych oraz wszystkie inne sprawozdania urzędów gmin, urzędów miast nie stanowiących powiatów i urzędów dzielnicowych (w miastach stanowiących powiaty) włącza się do sprawozdań zbiorczych z uwzględnieniem obowiązującej klasyfikacji budżetowej w zakresie części. Za podstawę włączenia dochodów i wydatków do poszczególnych części przyjmuje się podział zadań, występujący w budżecie powiatowym.
7.
Dla zapewnienia kontroli prawidłowości perforowania danych sprawozdawczych na kartach (taśmach) dziurkowanych stosuje się w sprawozdaniach łącznych (ministerstw i urzędów centralnych) i zbiorczych (organów finansowych stopnia wojewódzkiego) o dochodach i wydatkach budżetowych odpowiednie liczby kontrolne:
1)
dla sprawozdań o dochodach budżetowych liczbę kontrolną stanowi suma symboli części, działu, rozdziałów i paragrafów w ramach każdego działu; zamieszcza się ją w rubryce zatytułowanej "Rozdział" w wierszu następnym poniżej wiersza, w którym podaje się ogólną sumę działu; sprawozdanie z każdego działu w ramach danej części należy sporządzić na oddzielnym formularzu,
2)
dla sprawozdań o wydatkach budżetowych liczbę kontrolną stanowi suma symboli części, działu, rozdziału i paragrafów (wykazywanych dwucyfrowo) w ramach każdego rozdziału; zamieszcza się ją obok tytułu "Wskaźniki budżetowe" po lewej stronie tych wyrazów.
8.
Składanie podpisów przez głównego księgowego i kierownika jednostki wymagane jest na sprawozdaniach jednostkowych, natomiast w sprawozdaniach łącznych i zbiorczych można się ograniczyć do podpisania jedynie zestawień zbiorczych. Jako zestawienie zbiorcze należy traktować formularz sprawozdawczy zawierający porządkowe zestawienie sum ogólnych poszczególnych sprawozdań w zakresie danej części, działu i innych podziałek klasyfikacji budżetowej (np. w sprawozdaniu o dochodach i wydatkach budżetowych), a także zestawienie o cechach sprawozdania jednostkowego zawierające w poszczególnych elementach sprawozdawczych sumy łączne (np. bilans).
9.
Jednostki sprawozdawcze zatrzymują u siebie oryginały sprawozdań finansowych. Odbiorcom przesyła się kopie. Należy zapewnić aby kopie sprawozdań były czytelne.
10.
Wszystkie sprawozdania przedkładane Ministerstwu Finansów sporządza się w zaokrągleniu do tysięcy złotych z wyjątkiem bilansu organu finansowego, który sporządza się bez zaokrągleń.
11.
Główni dysponenci kredytów budżetu centralnego oraz organy finansowe stopnia wojewódzkiego składają Ministerstwu Finansów wszystkie sprawozdania w dwóch egzemplarzach (pierwszą i drugą kopię).

Przepisy końcowe.

§  23.
Traci moc instrukcja Nr 28/KS z dnia 13 maja 1971 r. w sprawie zasad, trybu i terminów sporządzania sprawozdań z wykonania budżetu (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 8/3 gr, poz. 16).
§  24.
Instrukcję stosuje się od dnia 1 czerwca 1974 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

WYKAZ

szczegółowości zbiorczych sprawozdań operatywnych z wykonania dochodów budżetów terenowych
KlasyfikacjaNazwa
działrozdział§
01Przemysł
w tym:1742Meblarskie spółdzielnie pracy
2351Jednostki organizacyjne spółdzielczości mleczarskiej
2801Jednostki organizacyjne spółdzielczości pracy
2802Jednostki organizacyjne spółdzielczości inwalidów
2891Zjednoczenia i przedsiębiorstwa przemysłowe (dotyczy państwowych przedsiębiorstw przemysłowych podległych radom narodowym)
2996Różne wpłaty przedsiębiorstw i jednostek na rozrachunku gospodarczym
31Budownictwo
w tym:3221Przedsiębiorstwa budowlano-montażowe, pomocnicze i usługowe gospodarki komunalnej
3222Budowlano-montażowe spółdzielnie pracy
3731Pracownie, zespoły urbanistyczne, zespoły usług projektowych
3881Przedsiębiorstwa projektowania budownictwa i biura projektów
3992Prace geodezyjne (nieinwestycyjne)
3993Szkoły górnicze
3996Różne wpłaty przedsiębiorstw i jednostek na rozrachunku gospodarczym
40Rolnictwo
w tym:4496Różne wpłaty przedsiębiorstw i jednostek na rozrachunku gospodarczym
45Leśnictwo
50Transport i łączność
w tym:5111Zjednoczenie PKS (wojewódzkie przedsiębiorstwa PKS)
5621Jednostki dróg publicznych lokalnych
6096Różne wpłaty przedsiębiorstw i jednostek na rozrachunku gospodarczym
61Handel wewnętrzny
w tym:6104Wojewódzkie przedsiębiorstwa aptek
6131Rozliczenie różnych przedsiębiorstw terenowych (dotyczy MHWiU)
6132Jednostki organizacyjne spółdzielni "Społem"
6133Jednostki organizacyjne spółdzielni "Samopomoc Chłopska"
6134Terenowe przedsiębiorstwa handlowe i gastronomiczne (dotyczy MHWiU)
6341Jednostki organizacyjne spółdzielczości ogrodniczej
6342Jednostki organizacyjne spółdzielczości rzemieślniczej
6337Centrale i przedsiębiorstwa handlowe (obciążenia funduszu płac)
6596Różne wpłaty przedsiębiorstw i jednostek na rozrachunku gospodarczym
67Gospodarka mieszkaniowa i komunalna
w tym:7091Przedsiębiorstwa gospodarki komunalnej
7211Dyrekcje inwestycji miejskich
7396Różne wpłaty przedsiębiorstw i jednostek na rozrachunku gospodarczym
74Nauka
76Szkolnictwo ogólnokształcące i wychowanie
77Szkolnictwo zawodowe
78Szkolnictwo wyższe
81Kultura i sztuka
84Ochrona zdrowia
w tym:8411Szpitale, izby chorych i izby porodowe
8651Zespoły opieki zdrowotnej
87Świadczenia społeczne
88Kultura fizyczna, turystyka i wypoczynek
89Finanse i ubezpieczenia
91Administracja państwowa
w tym:9191Kolegia do spraw wykroczeń
94Różna działalność
99Dochody z gospodarki nie uspołecznionej i od ludności
00Inwestycje, kapitalne remonty i różne rozliczenia
w tym:0012Przelew równowartości obciążenia funduszu płac
0013Przelew równowartości opodatkowania obrotów detalicznych
0026Rozliczenia między budżetami województw
0071Nadwyżka budżetu z roku ubiegłego
0072Wpływy do wyjaśnienia
0073Wpływy do rozliczenia
0074Pozostałość środków z roku ubiegłego na rozwój gmin wzorcowych

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

WYKAZ

szczegółowości zbiorczych sprawozdań operatywnych z wykonania wydatków budżetów terenowych
KlasyfikacjaNazwa
działrozdział§
01Przemysł
31Budownictwo
w tym:3221Przedsiębiorstwa budowlano-montażowe, pomocnicze i usługowe gospodarki komunalnej
3731Pracownie, zespoły urbanistyczne, zespoły usług projektowych
3741Wojewódzkie pracownie planów regionalnych
3992Prace geodezyjne (nieinwestycyjne)
40Rolnictwo
w tym:4013Wojewódzkie zjednoczenia państwowych gospodarstw rolnych
4015Gospodarstwa szkół rolniczych
4016Rolnicze rejonowe zakłady doświadczalne
4321Zarządy gospodarki wodnej i melioracji
4389Służba geodezyjna
4491Pomoc dla rolniczych spółdzielni produkcyjnych i kółek rolniczych
4493Gminna służba rolna
45Leśnictwo
50Transport i łączność
w tym:5621Jednostki dróg publicznych lokalnych
6097Pomoc państwa w realizacji czynów społecznych nieinwestycyjnych
61Handel wewnętrzny
67Gospodarka mieszkaniowa i komunalna
w tym:6711Przedsiębiorstwa gospodarki mieszkaniowej
6712Zakłady gospodarki mieszkaniowej
6821Ulice, place, mosty i wiadukty
6822Oświetlenie ulic
7021Oczyszczanie miast
7031Zieleń w miastach
7091Przedsiębiorstwa gospodarki komunalnej
7131Jednostki ochrony przeciwpożarowej
7211Dyrekcje inwestycji miejskich
7396Różne wpłaty przedsiębiorstw i jednostek na rozrachunku gospodarczym (odprowadzenia na fundusz miejski)
74Nauka
76Szkolnictwo ogólnokształcące i wychowanie
w tym:7611Szkoły podstawowe dla dzieci i młodzieży
7621Licea ogólnokształcące dla młodzieży
7661Internaty i stypendia dla uczniów szkół ogólnokształcących
7914Przedszkola miejskie
7981Zakłady opiekuńczo-wychowawcze
7983Kolonie i obozy
7991Pomoc dzieciom w rodzinach zastępczych
77Szkolnictwo zawodowe
w tym:7711Szkoły zasadnicze
7712Technika i licea zawodowe
7715Szkoły przysposobienia rolniczego
7716Zakłady kształcenia nauczycieli
7718Szkoły artystyczne
7751Internaty i stypendia dla uczniów szkół zawodowych
78Szkolnictwo wyższe
81Kultura i sztuka
w tym:8211Muzea
8222Biblioteki powszechne miejskie
8223Biblioteki powszechne wiejskie
8232Domy kultury
8233Ośrodki kultury
8241Świetlice, kluby i wiejskie domy kultury
8311Teatry, opery i operetki
8321Filharmonie, orkiestry, chóry, kapele
8351Kina
84Ochrona zdrowia
w tym:8411Szpitale, izby chorych i izby porodowe
8421Zakłady dla nerwowo i psychicznie chorych
8431Sanatoria przeciwgruźlicze
8511Lecznictwo otwarte
8583Leki dla uprawnionych
8611Stacje pogotowia ratunkowego
8612Kolumny transportu sanitarnego
8621Stacje krwiodawstwa
8641Żłobki
8651Zespoły opieki zdrowotnej
87Świadczenia społeczne
w tym:8711Domy pomocy społecznej
8791Zasiłki i pomoc w naturze
8792Akcja interwencyjna
88Kultura fizyczna, turystyka i wypoczynek
w tym:8814Ośrodki sportu, turystyki i wypoczynku
8851Organizacje sportowe i turystyczne
91Administracja państwowa
w tym:9137Urząd gminy (miasta - gminy)
9191Kolegia do spraw wykroczeń
9192Komisje poborowe
9193Komisje egzaminacyjne
9194Wynagrodzenia prowizyjne z tytułu inkasa podatków
9197Wynagrodzenia sołtysów
94Różna działalność
w tym:9583Zadania wyodrębnione
9711Laboratoria badania wód i ścieków
99Dochody z gospodarki nie uspołecznionej i od ludności (odprowadzenia na fundusz miejski)
00Inwestycje, kapitalne remonty i różne rozliczenia
w tym:0091Inwestycje branżowe
0092Inwestycje socjalne
0093Inwestycje i kapitalne remonty jednostek i zakładów budżetowych
w tym:73Dotacje na kapitalne remonty
0095Miejskie i powiatowe fundusze mieszkaniowe
0096Aktywizacja gospodarcza
0097Czyny społeczne inwestycyjne

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

WYKAZ

szczegółowości sprawozdań o wpływach podatkowych
KlasyfikacjaNazwa
działrozdział§
40449634Podatki i opłaty wiejskie od spółdzielni produkcyjnych
35Podatki i opłaty wiejskie od jednostek gospodarki uspołecznionej
57739631Podatek od nieruchomości jednostek gospodarki uspołecznionej
94979229Podatek od funduszu płac
979636Podatki obrotowy i dochodowy od organizacji społecznych
99991151Podatki i opłaty wiejskie od gospodarstw indywidualnych
69Równoważnik pieniężny za zaległe dostawy obowiązkowe
991252Podatki obrotowy i dochodowy od rzemiosła
53Podatki obrotowy i dochodowy od gospodarki nie uspołecznionej poza rzemiosłem
58Opłata skarbowa (z tytułu wykonywania rzemiosła)
995154Podatek od wynagrodzeń
995255Podatek od nieruchomości i od lokali
56Podatek od nabycia praw majątkowych
57Podatek wyrównawczy
58Opłata skarbowa
59Różne podatki i opłaty
65Dopłata do cen napojów alkoholowych
68Dodatki za zwłokę (wpływy wg ewidencji podatkowej)
symbolInformacje dodatkowe
9000Wpływy należne FRR z tytułu podatku gruntowego wymierzonego według stawek kwotowych
9001Wpływy funduszu gminnego
9002Wpływy należne PZU z tytułu składki za obowiązkowe ubezpieczenia majątkowe

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

WYKAZ

jednostek miary (wskaźników)
SymbolNazwaZastosowanie w rozdziałach
budżet centralnybudżety terenowe
01km rzek i kanałów4321
02km wałów przeciwpowodziowych objętych konserwacją4321
03wodociąg4321
04studnia publiczna4321
05etat inspektora nadzoru4323, 7211
06wartość nadzorowanego przerobu4323
07wartość realizowanego przerobu (inwestycje powiernicze) 7211
08wartość realizowanego przerobu (nadzór inwestorski) 7211
09
10
11krowa (locha) objęta oceną użytkowości4381
12krowa objęta inseminacją4381
13km odnowy nawierzchni5621
14tys. m2 ulic, chodników, mostów itp.6821
15punkt elektryczny6822
16punkt gazowy6822
17tys. m27021
18ha7131
19etat straży zawodowej7131
20ochotnicza straż pożarna7031
21oddział7621, 7711, 7712, 7713, 77167611, 7621, 7631, 7632, 7641, 7711, 7712, 7713, 7714, 7715, 7716, 7731
22uczeń7621, 7711, 7712, 7713, 7716, 7718, 77217611, 7621, 7641, 7711, 7712, 7713, 7714, 7715, 7716, 7718, 7731
23uczeń szkolony zaocznie7631, 7632
24uczeń-słuchacz szkolony zaocznie7721
25słuchacz szkolony zaocznie7621, 7711, 7712, 7713, 77167716
26student7811, 7891
27korzystający7691, 7791, 78917691, 7791, 7981, 7984
28korzystający z kolonii i obozów7983
29korzystający z półkolonii7983
30korzystający z wczasów w mieście dla dzieci ze wsi7983
31świetlica7911
32ogród7912
33plac zabaw7912
34dom7982
35ognisko7982
36miejsce78918641, 8642, 8711, 8713
37dziecko7913, 7914, 7915
38dziecko w rodzinie zastępczej7991
39dziecko w rodzinie własnej7991
40
41osobodzień7741, 8411, 8412, 8421, 8431, 8432, 8441, 8482, 87117741, 7913, 7914, 7915, 7981, 7984, 8411, 8421, 8431, 8432, 8483, 8484, 8641, 8642, 8651, 8711
42osobodzień na kolonii i obozie7983
43osobodzień na półkolonii7983
44osobodzień na wczasach w mieście dla dzieci ze wsi7983
45kursogodzina7741
46etat personelu szkół7811
47etat personelu7891
48
49
50
51łóżko8411, 8412, 8421, 8431, 8432, 8441, 8482, 87118411, 8421, 8431, 8432, 8483, 8484, 8651
52hospitalizowany8411, 8412, 8421, 8431, 8432, 8441, 8482, 87118411, 8651
53porada85118511, 8651
54proteza86818651, 8681
55dobokaretka86118611, 8651
56tys. km8612
57litr krwi pobranej8621
58skazany i tymczasowo aresztowany9231
59wychowanek9232
60etat9111, 9112, 9113, 9114, 9122, 9195, 9211, 9212, 9213, 9214, 9215, 9216, 9221, 9222, 9231, 92329133, 9134, 9135, 9136, 9137