Sprawozdanie z działalności Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej za 2015 r. w obszarze Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2016.101

Akt nienormatywny
Wersja od: 21 października 2016 r.

OGŁOSZENIE Nr 15
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 21 października 2016 r.
w sprawie sprawozdania z działalności Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej za 2015 r. w obszarze Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego

Na podstawie art. 128a ust. 2 w związku z art. 23 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2016 r. poz. 605, 904 i 1361) ogłasza się sprawozdanie z działalności Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej za 2015 r. w obszarze Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego, stanowiące załącznik do ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

INSTYTUT METEOROLOGII I GOSPODARKI WODNEJ PAŃSTWOWY INSTYTUT BADAWCZY

grafika

Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego (MOLC)

w 2015 roku

Warszawa, marzec 2016 r.

Aktualizacja danych: październik 2016 r.

Spis treści

I. WSTĘP

II. Ocena poziomu skuteczności działania dostarczonych służb żeglugi powietrznej oraz informacje na temat skuteczności działania instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej

III. Rozbieżności z docelowymi poziomami i wskazanie środków służących usunięciu luk

IV. Zmiany w operacjach i infrastrukturze

V. Informacje dotyczące formalnego procesu konsultacji z użytkownikami

VI. Informacje na temat polityki kadrowej

I. 

WSTĘP

Sprawozdanie roczne z działalności Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego, pełnionej przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Państwowy Instytut Badawczy w roku 2015, dotyczy wyników finansowych i operacyjnych oraz wszelkich innych działań i zmian, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa.

Zgodnie z wymaganiami pkt 9 lit. e) załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1035/2011 oraz bez uszczerbku dla artykułu 12 rozporządzenia (WE) nr 550/2004 i z uwzględnieniem rozporządzenia (WE) 1070/2009 (zmieniającego (WE) 550/2004), wyniki finansowe Instytutu zostaną opublikowane zgodnie z wymaganiami. Dlatego w poniższym sprawozdaniu nie będą omawiane.

Biorąc pod uwagę wymagania dotyczące sprawozdawczości instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej, zamieszczone w pkt 9 załącznika I do rozporządzenia (WE) 1035/2011, sprawozdanie z działalności w obszarze MOLC przedstawia się następująco.

II. 

Ocena poziomu skuteczności działania dostarczonych służb żeglugi powietrznej oraz informacje na temat skuteczności działania instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej

(załącznik I, pkt 9 a) i b))

Ocena poziomu skuteczności działania IMGW-PIB w zakresie osłony meteorologicznej lotnictwa cywilnego wynika z analizy efektywności kosztowej tego obszaru. Celem głównym Instytutu w zakresie efektywności kosztowej omawianego obszaru jest wykonanie budżetu, który uwzględnia parametr efektywności kosztowej na poziomie celu unijnego dla drugiego okresu referencyjnego (RP II), tj. 3,3 %. Instytut na bieżąco monitoruje koszty związane z osłoną meteorologiczną lotnictwa cywilnego, co w pełni umożliwia kontrolę realizacji założonego planu, a tym samym osiągnięcie zakładanej efektywności kosztowej.

Poniżej zamieszczono tabele i informacje wskazujące, w jakim stopniu Instytut zrealizował cel w zakresie skuteczności finansowej, zapisany w Planie Skuteczności Działania dla roku 2015 i dla 13 lotnisk.

Opłaty trasowe - 2015 r.

IMGW - ERWaluta2015 Plan2015 Wykonanie
ustalone koszty w wartościach nominalnych
Personel000 PLN6 6536 208
Koszty operacyjne000 PLN16 88914 186
Amortyzacja000 PLN39789
Koszt kapitału000 PLN9381
Koszty wyjątkowe000 PLN
Koszty całkowite ER000 PLN24 03220 565
% n/(n-1)-14,43 %
ustalone koszty w wartościach realnych 2009
Personel000 PLN5 7435 600
Koszty operacyjne000 PLN14 57812 796
Amortyzacja000 PLN34381
Koszt kapitału000 PLN8072
Koszty wyjątkowe000 PLN
Koszty całkowite ER000 PLN20 74318 549
% n/(n-1)|- 10,58 %

Założony plan kosztów Instytutu dla opłat trasowych w 2015 r. wynosił 24 032 tys. PLN. Uwzględniał on parametr efektywności kosztowej na poziomie celu unijnego -3,3 %. Wykonanie kosztów dla 13 lotnisk wyniosło 20 565 tys. PLN, co oznacza przekroczenie założonego wcześniej parametru o kolejne 11,13 p.p.

Opłaty terminalowe - 2015 r.

IMGW - TNCWaluta2015 Plan2015 Wykonanie
ustalone koszty w wartościach nominalnych
Personel000 PLN4 0313 795
Koszty operacyjne000 PLN10 2338 350
Amortyzacja000 PLN11103
Koszt kapitału000 PLN65117
Koszty wyjątkowe000 PLN
koszty całkowite TNC000 PLN14 34112 366
% n/(n-1)-13,77 %
ustalone koszty w wartościach realnych 2009
Personel000 PLN3 4793 423
Koszty operacyjne000 PLN8 8337 532
Amortyzacja000 PLN1093
Koszt kapitału000 PLN56105
Koszty wyjątkowe000 PLN
Koszty całkowite TNC000 PLN12 37811 153
% n/(n-1)- 9,9 %

Założony plan kosztów Instytutu dla opłat terminalowych w 2015 r. wynosił 14 341 tys. PLN. Uwzględniał on parametr efektywności kosztowej na poziomie celu unijnego -3,3 %. Wykonanie kosztów dla 13 lotnisk wyniosło 12 366 tys. PLN, co oznacza przekroczenie założonego wcześniej parametru o kolejne 10,47 p.p.

III. 

Rozbieżności z docelowymi poziomami i wskazanie środków służących usunięciu luk

(załącznik I, pkt 9 c))

Wyższy poziom realizacji parametru efektywności kosztowej dla 13 lotnisk o 14,43 % dla opłat trasowych oraz o 13,77 % dla opłat terminalowych w 2015 r. spowodowany został, przede wszystkim:

* Przesunięcie poza rok 2015 inwestycji polegającej na zainstalowaniu na części lotnisk zapasowych automatycznych systemów pomiarowych parametrów meteorologicznych MAWS. Instytut dąży do instalacji na 8 lotniskach jednopunktowych systemów MAWS, które będą pozwalały na prowadzenie osłony meteorologicznej lotnictwa dla operacji w kategorii I na lotniskach z drogami precyzyjnego podejścia, w miejsce używanych obecnie meteorologicznych czujników zapasowych.

* Wdrożeniem od stycznia 2015 r. planu oszczędnościowego m.in. w zakresie wynagrodzeń (kolejny rok brak podwyżek wynagrodzeń dla personelu, monitorowanie wysokości premii zadaniowych), inwestycji, szkoleń, a przede wszystkim bieżących kosztów operacyjnych. Celem IMGW-PIB było zbudowanie bufora finansowego, który w latach kolejnych, tj. 2017-2019, zapewni finansowanie kosztów przekraczających przychody wynikające z kosztów ustalonych Instytutu dla II Okresu Referencyjnego.

Decyzje w tym zakresie zostały podjęte w wyniku znaczącej administracyjnej redukcji budżetu kosztów ustalonych IMGW-PIB na II Okres Referencyjny na etapie opracowywania PSD oraz na podstawie analiz monitorowanego od 2 lat wzrostu cen szeregu usług koniecznych do zakupienia w związku z pełnieniem osłony MET. Dotyczy to w szczególności cen za dane z systemów AWOS należących do PAŻP oraz z nowego systemu w Zielonej Górze i już posadowionych w Modlinie i Lublinie. W 2015 r. koszt zakupu danych AWOS wzrósł o ok. 48 % w porównaniu z kosztami poniesionymi przez Instytut na ten cel w roku 2014. W PLN wzrost ten oznacza kwotę ok. 2 170 tys. - koszt w 2014 r. to 4 553 tys. PLN, a w 2015 r. to już 6.723 tys. PLN.

IV. 

Zmiany w operacjach i infrastrukturze

(załącznik I, pkt 9 d))

Od 1 stycznia 2015 Instytut był wyznaczony w zakresie osłony trasowej do 31 grudnia 2019, a w zakresie osłony terminalowej do 31 grudnia 2015. Dopiero w dniu 3 września 2015 Minister Infrastruktury i Rozwoju wydał decyzję wyznaczającą IMGW-PIB w zakresie osłony CTR i TMA dla wszystkich lotnisk w FIR Polska z wyjątkiem Radomia i Szyman, ważną do 31 grudnia 2019.

W związku z decyzją MIR z dnia 17 kwietnia 2014 (wyznaczenie terminalowe tylko do 31.12.2015) Instytut zawiesił program modernizacji czujników i urządzeń zapasowych. Przyjęto, że do końca 2015 nie będą dokonywane żadne działania inwestycyjne w zapasowe wyposażenie meteorologiczne.

Dlatego w roku 2015 w zakresie czujników zapasowych prowadzono tylko serwis czujników i urządzeń należących do Instytutu.

W styczniu 2015 rozpoczął się proces instalacji na 7 lotniskach komunikacyjnych nowoczesnych systemów AWOS, w ramach realizacji przetargu otwartego, rozpoczętego w grudniu 2013. Pierwsze instalacje zostały przeprowadzone na lotniskach w Krakowie-Balicach i Katowicach-Pyrzowicach. W II kwartale 2015 przeprowadzono testy SAT i testy operacyjne obu systemów. Automatyczny system pomiarowy parametrów meteorologicznych (AWOS) został włączony do pracy operacyjnej lotniska Katowice-Pyrzowice w dniu 28 maja 2015, a system na lotnisku w Krakowie-Balicach rozpoczął pracę operacyjną w dniu 12 czerwca 2015.

Testy operacyjne kolejnych dwóch systemów, na lotniskach w Szczecinie-Goleniowie i Wrocławiu-Strachowicach, rozpoczęto w listopadzie i w grudniu, odpowiednio. Do końca roku zakończono również instalację systemów AWOS w Łodzi, Rzeszowie i w Gdańsku. Odbiory SAT dla wszystkich systemów są zaplanowane na styczeń - luty 2016, a rozpoczęcie pracy operacyjne ostatniego z systemów nastąpi w końcu kwietnia 2016.

We wrześniu 2015 zostało zaktualizowane porozumienie operacyjne dotyczące rozpowszechniania przez IMGW-PIB produktów opracowywanych przez Radom-Meteo. Dokument szczegółowo określa zasady rozpowszechniania przez IMGW-PIB produktów innej instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej na wymianę krajową i międzynarodową.

V. 

Informacje dotyczące formalnego procesu konsultacji z użytkownikami

(załącznik I, pkt 9 f))

W dniu 12 maja w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego odbyło się spotkanie konsultacyjne z przedstawicielami przewoźników oraz innych instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej. Podczas konsultacji Instytut przedstawił planowane koszty na RP II w zakresie zgodnym z posiadanymi wyznaczeniami oraz kwotami ustalonymi administracyjnie dla osłony MET i zapisanymi w PSD dla lat 2015-2019.

W roku 2015 kontynuowano program szkoleń otwartych dla użytkowników przestrzeni powietrznej w ramach programu, propagującego wiedzę meteorologiczną wśród użytkowników przestrzeni powietrznej. Szkolenia cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Na prośbę uczestników szkolenia były prowadzone dla trzech poziomów zaawansowania, od podstawowego do zaawansowanego. Ten ostatni poziom był prawie w całości prowadzony w postaci warsztatów.

W roku 2015 wprowadzono do użytku operacyjnego wewnętrzne podręczniki regulujące opracowywanie prognoz TAF i TREND. Są one oparte na "Podręczniku kodów" (WMO nr 306) oraz Załączniku 3 ICAO i zawierają komentarze i przykłady uściślające zasady stosowania poszczególnych zapisów.

VI. 

Informacje na temat polityki kadrowej

(załącznik I, pkt 9 g))

Plan w zakresie polityki kadrowej Centrum Meteorologicznej Osłony Lotnictw Cywilnego na rok 2015 zakładał następujące zatrudnienie:

Lp.Centrum MOLCPlan 2015
1.Centrum Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego7,5
2.Centralne Laboratorium Aparatury Pomiarowej1
3.Biuro ds. Systemu Zarządzania Jakością i Miernictwa w PSHM1
4.Biuro Informatyki, Bezpieczeństwa i Ochrony0,5
5.Centrum Szkolenia Trenerów i Oceny Kompetencji1
6.Razem:11

W dniu 1 września 2015 nastąpiła zmiana na stanowisku Operacyjnego Szefa MOLC. Odwołany pracownik pozostał w strukturze MOLC na stanowisku głównego specjalisty. W związku ze zwiększeniem zatrudnienia w komórce, a także z powodów planowanych zmian w regulaminie organizacyjnym Instytutu podjęto decyzję o przesunięciu powołania Centrum Szkolenia Trenerów i Oceny Kompetencji na rok 2017. To działanie pozwoliło na utrzymanie zatrudnienia na planowanym poziomie. Obecnie zatrudnienie w Centrum MOLC przedstawia się następująco:

Lp.Centrum MOLCStan aktualny
1.Centrum Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego8,5
2.Centralne Laboratorium Aparatury Pomiarowej1
3.Biuro ds. Systemu Zarządzania Jakością i Miernictwa w PSHM1
4.Biuro Informatyki, Bezpieczeństwa i Ochrony0,5
5.Centrum Szkolenia Trenerów i Oceny Kompetencji0
6.Razem:11

W obszarze Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego przykłada się bardzo dużą wagę do ciągłego procesu szkolenia doskonalącego personelu. Plan szkoleń na rok 2015 zakładał utrzymanie jakości szkoleń na poziomie poprzednich lat, jednocześnie zmieniając zasady ich prowadzenia. Szkolenie rozpoczyna się fazą on-line, która obejmuje zdecydowaną większość pracowników obszaru, a jego zakończeniem są warsztaty, w których uczestniczą wskazani przez kierowników pracownicy poszczególnych komórek. Jako miernik wykonania "Planu szkoleń dla pracowników biur prognoz i Lotniskowych Stacji Meteorologicznych w roku 2015" przyjęto zrealizowanie przynajmniej 75% zaplanowanych szkoleń.

Zakładany plan nie został zrealizowany tylko w przypadku Lotniskowej Stacji Meteorologicznej Łódź-Lublinek. Powodem niewykonania planu były problemy kadrowe w I połowie 2015 roku, spowodowane zmniejszeniem zatrudnienia o jeden etat. Sytuacja kadrowa wróciła do normy dopiero w trzecim kwartale 2015. Szczegółowe wartości wskaźnika szkoleń przedstawiają zamieszczone poniżej tabele.

W listopadzie 2015 IMGW-PIB był współorganizatorem, wspólnie z Działem Szkoleń i Treningów WMO i EUMETCAL, warsztatów dla trenerów meteorologicznych. Warsztaty były uwieńczeniem szeregu szkoleń on-line, które rozpoczęły się w styczniu 2015 i obejmowały uczestników z kilkunastu krajów. Udział IMGW-PIB w organizacji warsztatów jest sposobem propagowania wiedzy meteorologicznej i wkładem w podnoszenie jakości pracy służb meteorologicznych w rejonie VI WMO.

W grudniu 2015 grupa pracowników CBPL-MBN została przeszkolona na organizatora symulatora meteorologicznego. Dzięki temu w roku 2016 zostanie uruchomione szkolenie dla synoptyków MOLC z wykorzystaniem symulatora, co wpłynie na podniesienie jakości opracowywanych produktów.

W roku 2015 kontynuowano ocenę kompetencji informatorów lotniskowych stacji i biur meteorologicznych. Badania przebiegały zgodnie z przyjętym harmonogramem, a ich zakończenie przesunięto na rok 2016.

Realizacja Planu szkoleń dla pracowników biur prognoz, LSM i LBM w roku 2015

Nazwa komórkiOkres szkoleniailość szkoleń zaplanowanychilość szkoleń zrealizowanychZrealizowano

w %

CBPL-

MBN

I 201566
II 201555
III 201554
IV 201555
SUMA212095%
CBPIMI 2015108
II 201576
III 201586
IV 201576
SUMA322681%
BPWRI 201532
II 201543
III 201524
IV 201545
SUMA1314108%
EPWAI 201532
II 201568
III 201565
IV 201565
SUMA212095%
EPKKI 201521
II 201544
III 201534
IV 201544
SUMA1313100%
EPGDI 201532
II 201545
III 201544
IV 201555
SUMA1616100%
EPWRI 201521
II 201533
III 201522
IV 201533
SUMA10990%
EPLLI 201542
II 201553
III 201554
IV 201544
SUMA181372%
EPKTI 201532
II 201543
III 201533
IV 201555
SUMA151387
EPBYI 201511
II 201544
III 201522
IV 201533
SUMA1010100%
EPRZI 201521
II 201544
III 201533
IV 201533
SUMA121192%
EPPOI 201531
II 201535
III 201554
IV 201545
SUMA1515100%
EPSCI 201511
II 201544
III 201533
IV 201522
SUMAI 20151010100%
EPMOII 201534
III 201534
IV 201522
SUMA1111100%
EPLBI 201531
II 201546
III 201544
IV 201555
SUMA1616100%
EPZGI 201543
II 201576
III 201565
IV 201577
SUMA242188%