Sprawozdanie z działalności Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej za 2015 r. w obszarze Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego.
Dz.Urz.ULC.2016.101
Akt nienormatywnyOGŁOSZENIE Nr 15
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 21 października 2016 r.
w sprawie sprawozdania z działalności Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej za 2015 r. w obszarze Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego
ZAŁĄCZNIK
Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego (MOLC)
w 2015 roku
Warszawa, marzec 2016 r.
Aktualizacja danych: październik 2016 r.
Spis treści
I. WSTĘP
II. Ocena poziomu skuteczności działania dostarczonych służb żeglugi powietrznej oraz informacje na temat skuteczności działania instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej
III. Rozbieżności z docelowymi poziomami i wskazanie środków służących usunięciu luk
IV. Zmiany w operacjach i infrastrukturze
V. Informacje dotyczące formalnego procesu konsultacji z użytkownikami
VI. Informacje na temat polityki kadrowej
I.
WSTĘP
WSTĘP
Zgodnie z wymaganiami pkt 9 lit. e) załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1035/2011 oraz bez uszczerbku dla artykułu 12 rozporządzenia (WE) nr 550/2004 i z uwzględnieniem rozporządzenia (WE) 1070/2009 (zmieniającego (WE) 550/2004), wyniki finansowe Instytutu zostaną opublikowane zgodnie z wymaganiami. Dlatego w poniższym sprawozdaniu nie będą omawiane.
Biorąc pod uwagę wymagania dotyczące sprawozdawczości instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej, zamieszczone w pkt 9 załącznika I do rozporządzenia (WE) 1035/2011, sprawozdanie z działalności w obszarze MOLC przedstawia się następująco.
II.
Ocena poziomu skuteczności działania dostarczonych służb żeglugi powietrznej oraz informacje na temat skuteczności działania instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej
Ocena poziomu skuteczności działania dostarczonych służb żeglugi powietrznej oraz informacje na temat skuteczności działania instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej
Ocena poziomu skuteczności działania IMGW-PIB w zakresie osłony meteorologicznej lotnictwa cywilnego wynika z analizy efektywności kosztowej tego obszaru. Celem głównym Instytutu w zakresie efektywności kosztowej omawianego obszaru jest wykonanie budżetu, który uwzględnia parametr efektywności kosztowej na poziomie celu unijnego dla drugiego okresu referencyjnego (RP II), tj. 3,3 %. Instytut na bieżąco monitoruje koszty związane z osłoną meteorologiczną lotnictwa cywilnego, co w pełni umożliwia kontrolę realizacji założonego planu, a tym samym osiągnięcie zakładanej efektywności kosztowej.
Poniżej zamieszczono tabele i informacje wskazujące, w jakim stopniu Instytut zrealizował cel w zakresie skuteczności finansowej, zapisany w Planie Skuteczności Działania dla roku 2015 i dla 13 lotnisk.
Opłaty trasowe - 2015 r.
IMGW - ER | Waluta | 2015 Plan | 2015 Wykonanie | ||
ustalone koszty w wartościach nominalnych | |||||
Personel | 000 PLN | 6 653 | 6 208 | ||
Koszty operacyjne | 000 PLN | 16 889 | 14 186 | ||
Amortyzacja | 000 PLN | 397 | 89 | ||
Koszt kapitału | 000 PLN | 93 | 81 | ||
Koszty wyjątkowe | 000 PLN | ||||
Koszty całkowite ER | 000 PLN | 24 032 | 20 565 | ||
% n/(n-1) | -14,43 % | ||||
ustalone koszty w wartościach realnych 2009 | |||||
Personel | 000 PLN | 5 743 | 5 600 | ||
Koszty operacyjne | 000 PLN | 14 578 | 12 796 | ||
Amortyzacja | 000 PLN | 343 | 81 | ||
Koszt kapitału | 000 PLN | 80 | 72 | ||
Koszty wyjątkowe | 000 PLN | ||||
Koszty całkowite ER | 000 PLN | 20 743 | 18 549 | ||
% n/(n-1) | | | - 10,58 % |
Założony plan kosztów Instytutu dla opłat trasowych w 2015 r. wynosił 24 032 tys. PLN. Uwzględniał on parametr efektywności kosztowej na poziomie celu unijnego -3,3 %. Wykonanie kosztów dla 13 lotnisk wyniosło 20 565 tys. PLN, co oznacza przekroczenie założonego wcześniej parametru o kolejne 11,13 p.p.
Opłaty terminalowe - 2015 r.
IMGW - TNC | Waluta | 2015 Plan | 2015 Wykonanie | ||
ustalone koszty w wartościach nominalnych | |||||
Personel | 000 PLN | 4 031 | 3 795 | ||
Koszty operacyjne | 000 PLN | 10 233 | 8 350 | ||
Amortyzacja | 000 PLN | 11 | 103 | ||
Koszt kapitału | 000 PLN | 65 | 117 | ||
Koszty wyjątkowe | 000 PLN | ||||
koszty całkowite TNC | 000 PLN | 14 341 | 12 366 | ||
% n/(n-1) | -13,77 % | ||||
ustalone koszty w wartościach realnych 2009 | |||||
Personel | 000 PLN | 3 479 | 3 423 | ||
Koszty operacyjne | 000 PLN | 8 833 | 7 532 | ||
Amortyzacja | 000 PLN | 10 | 93 | ||
Koszt kapitału | 000 PLN | 56 | 105 | ||
Koszty wyjątkowe | 000 PLN | ||||
Koszty całkowite TNC | 000 PLN | 12 378 | 11 153 | ||
% n/(n-1) | - 9,9 % |
Założony plan kosztów Instytutu dla opłat terminalowych w 2015 r. wynosił 14 341 tys. PLN. Uwzględniał on parametr efektywności kosztowej na poziomie celu unijnego -3,3 %. Wykonanie kosztów dla 13 lotnisk wyniosło 12 366 tys. PLN, co oznacza przekroczenie założonego wcześniej parametru o kolejne 10,47 p.p.
III.
Rozbieżności z docelowymi poziomami i wskazanie środków służących usunięciu luk
Rozbieżności z docelowymi poziomami i wskazanie środków służących usunięciu luk
Wyższy poziom realizacji parametru efektywności kosztowej dla 13 lotnisk o 14,43 % dla opłat trasowych oraz o 13,77 % dla opłat terminalowych w 2015 r. spowodowany został, przede wszystkim:
* Przesunięcie poza rok 2015 inwestycji polegającej na zainstalowaniu na części lotnisk zapasowych automatycznych systemów pomiarowych parametrów meteorologicznych MAWS. Instytut dąży do instalacji na 8 lotniskach jednopunktowych systemów MAWS, które będą pozwalały na prowadzenie osłony meteorologicznej lotnictwa dla operacji w kategorii I na lotniskach z drogami precyzyjnego podejścia, w miejsce używanych obecnie meteorologicznych czujników zapasowych.
* Wdrożeniem od stycznia 2015 r. planu oszczędnościowego m.in. w zakresie wynagrodzeń (kolejny rok brak podwyżek wynagrodzeń dla personelu, monitorowanie wysokości premii zadaniowych), inwestycji, szkoleń, a przede wszystkim bieżących kosztów operacyjnych. Celem IMGW-PIB było zbudowanie bufora finansowego, który w latach kolejnych, tj. 2017-2019, zapewni finansowanie kosztów przekraczających przychody wynikające z kosztów ustalonych Instytutu dla II Okresu Referencyjnego.
Decyzje w tym zakresie zostały podjęte w wyniku znaczącej administracyjnej redukcji budżetu kosztów ustalonych IMGW-PIB na II Okres Referencyjny na etapie opracowywania PSD oraz na podstawie analiz monitorowanego od 2 lat wzrostu cen szeregu usług koniecznych do zakupienia w związku z pełnieniem osłony MET. Dotyczy to w szczególności cen za dane z systemów AWOS należących do PAŻP oraz z nowego systemu w Zielonej Górze i już posadowionych w Modlinie i Lublinie. W 2015 r. koszt zakupu danych AWOS wzrósł o ok. 48 % w porównaniu z kosztami poniesionymi przez Instytut na ten cel w roku 2014. W PLN wzrost ten oznacza kwotę ok. 2 170 tys. - koszt w 2014 r. to 4 553 tys. PLN, a w 2015 r. to już 6.723 tys. PLN.
IV.
Zmiany w operacjach i infrastrukturze
Zmiany w operacjach i infrastrukturze
Od 1 stycznia 2015 Instytut był wyznaczony w zakresie osłony trasowej do 31 grudnia 2019, a w zakresie osłony terminalowej do 31 grudnia 2015. Dopiero w dniu 3 września 2015 Minister Infrastruktury i Rozwoju wydał decyzję wyznaczającą IMGW-PIB w zakresie osłony CTR i TMA dla wszystkich lotnisk w FIR Polska z wyjątkiem Radomia i Szyman, ważną do 31 grudnia 2019.
W związku z decyzją MIR z dnia 17 kwietnia 2014 (wyznaczenie terminalowe tylko do 31.12.2015) Instytut zawiesił program modernizacji czujników i urządzeń zapasowych. Przyjęto, że do końca 2015 nie będą dokonywane żadne działania inwestycyjne w zapasowe wyposażenie meteorologiczne.
Dlatego w roku 2015 w zakresie czujników zapasowych prowadzono tylko serwis czujników i urządzeń należących do Instytutu.
W styczniu 2015 rozpoczął się proces instalacji na 7 lotniskach komunikacyjnych nowoczesnych systemów AWOS, w ramach realizacji przetargu otwartego, rozpoczętego w grudniu 2013. Pierwsze instalacje zostały przeprowadzone na lotniskach w Krakowie-Balicach i Katowicach-Pyrzowicach. W II kwartale 2015 przeprowadzono testy SAT i testy operacyjne obu systemów. Automatyczny system pomiarowy parametrów meteorologicznych (AWOS) został włączony do pracy operacyjnej lotniska Katowice-Pyrzowice w dniu 28 maja 2015, a system na lotnisku w Krakowie-Balicach rozpoczął pracę operacyjną w dniu 12 czerwca 2015.
Testy operacyjne kolejnych dwóch systemów, na lotniskach w Szczecinie-Goleniowie i Wrocławiu-Strachowicach, rozpoczęto w listopadzie i w grudniu, odpowiednio. Do końca roku zakończono również instalację systemów AWOS w Łodzi, Rzeszowie i w Gdańsku. Odbiory SAT dla wszystkich systemów są zaplanowane na styczeń - luty 2016, a rozpoczęcie pracy operacyjne ostatniego z systemów nastąpi w końcu kwietnia 2016.
We wrześniu 2015 zostało zaktualizowane porozumienie operacyjne dotyczące rozpowszechniania przez IMGW-PIB produktów opracowywanych przez Radom-Meteo. Dokument szczegółowo określa zasady rozpowszechniania przez IMGW-PIB produktów innej instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej na wymianę krajową i międzynarodową.
V.
Informacje dotyczące formalnego procesu konsultacji z użytkownikami
Informacje dotyczące formalnego procesu konsultacji z użytkownikami
W dniu 12 maja w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego odbyło się spotkanie konsultacyjne z przedstawicielami przewoźników oraz innych instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej. Podczas konsultacji Instytut przedstawił planowane koszty na RP II w zakresie zgodnym z posiadanymi wyznaczeniami oraz kwotami ustalonymi administracyjnie dla osłony MET i zapisanymi w PSD dla lat 2015-2019.
W roku 2015 kontynuowano program szkoleń otwartych dla użytkowników przestrzeni powietrznej w ramach programu, propagującego wiedzę meteorologiczną wśród użytkowników przestrzeni powietrznej. Szkolenia cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Na prośbę uczestników szkolenia były prowadzone dla trzech poziomów zaawansowania, od podstawowego do zaawansowanego. Ten ostatni poziom był prawie w całości prowadzony w postaci warsztatów.
W roku 2015 wprowadzono do użytku operacyjnego wewnętrzne podręczniki regulujące opracowywanie prognoz TAF i TREND. Są one oparte na "Podręczniku kodów" (WMO nr 306) oraz Załączniku 3 ICAO i zawierają komentarze i przykłady uściślające zasady stosowania poszczególnych zapisów.
VI.
Informacje na temat polityki kadrowej
Informacje na temat polityki kadrowej
Plan w zakresie polityki kadrowej Centrum Meteorologicznej Osłony Lotnictw Cywilnego na rok 2015 zakładał następujące zatrudnienie:
Lp. | Centrum MOLC | Plan 2015 |
1. | Centrum Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego | 7,5 |
2. | Centralne Laboratorium Aparatury Pomiarowej | 1 |
3. | Biuro ds. Systemu Zarządzania Jakością i Miernictwa w PSHM | 1 |
4. | Biuro Informatyki, Bezpieczeństwa i Ochrony | 0,5 |
5. | Centrum Szkolenia Trenerów i Oceny Kompetencji | 1 |
6. | Razem: | 11 |
W dniu 1 września 2015 nastąpiła zmiana na stanowisku Operacyjnego Szefa MOLC. Odwołany pracownik pozostał w strukturze MOLC na stanowisku głównego specjalisty. W związku ze zwiększeniem zatrudnienia w komórce, a także z powodów planowanych zmian w regulaminie organizacyjnym Instytutu podjęto decyzję o przesunięciu powołania Centrum Szkolenia Trenerów i Oceny Kompetencji na rok 2017. To działanie pozwoliło na utrzymanie zatrudnienia na planowanym poziomie. Obecnie zatrudnienie w Centrum MOLC przedstawia się następująco:
Lp. | Centrum MOLC | Stan aktualny |
1. | Centrum Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego | 8,5 |
2. | Centralne Laboratorium Aparatury Pomiarowej | 1 |
3. | Biuro ds. Systemu Zarządzania Jakością i Miernictwa w PSHM | 1 |
4. | Biuro Informatyki, Bezpieczeństwa i Ochrony | 0,5 |
5. | Centrum Szkolenia Trenerów i Oceny Kompetencji | 0 |
6. | Razem: | 11 |
W obszarze Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego przykłada się bardzo dużą wagę do ciągłego procesu szkolenia doskonalącego personelu. Plan szkoleń na rok 2015 zakładał utrzymanie jakości szkoleń na poziomie poprzednich lat, jednocześnie zmieniając zasady ich prowadzenia. Szkolenie rozpoczyna się fazą on-line, która obejmuje zdecydowaną większość pracowników obszaru, a jego zakończeniem są warsztaty, w których uczestniczą wskazani przez kierowników pracownicy poszczególnych komórek. Jako miernik wykonania "Planu szkoleń dla pracowników biur prognoz i Lotniskowych Stacji Meteorologicznych w roku 2015" przyjęto zrealizowanie przynajmniej 75% zaplanowanych szkoleń.
Zakładany plan nie został zrealizowany tylko w przypadku Lotniskowej Stacji Meteorologicznej Łódź-Lublinek. Powodem niewykonania planu były problemy kadrowe w I połowie 2015 roku, spowodowane zmniejszeniem zatrudnienia o jeden etat. Sytuacja kadrowa wróciła do normy dopiero w trzecim kwartale 2015. Szczegółowe wartości wskaźnika szkoleń przedstawiają zamieszczone poniżej tabele.
W listopadzie 2015 IMGW-PIB był współorganizatorem, wspólnie z Działem Szkoleń i Treningów WMO i EUMETCAL, warsztatów dla trenerów meteorologicznych. Warsztaty były uwieńczeniem szeregu szkoleń on-line, które rozpoczęły się w styczniu 2015 i obejmowały uczestników z kilkunastu krajów. Udział IMGW-PIB w organizacji warsztatów jest sposobem propagowania wiedzy meteorologicznej i wkładem w podnoszenie jakości pracy służb meteorologicznych w rejonie VI WMO.
W grudniu 2015 grupa pracowników CBPL-MBN została przeszkolona na organizatora symulatora meteorologicznego. Dzięki temu w roku 2016 zostanie uruchomione szkolenie dla synoptyków MOLC z wykorzystaniem symulatora, co wpłynie na podniesienie jakości opracowywanych produktów.
W roku 2015 kontynuowano ocenę kompetencji informatorów lotniskowych stacji i biur meteorologicznych. Badania przebiegały zgodnie z przyjętym harmonogramem, a ich zakończenie przesunięto na rok 2016.
Realizacja Planu szkoleń dla pracowników biur prognoz, LSM i LBM w roku 2015
Nazwa komórki | Okres szkolenia | ilość szkoleń zaplanowanych | ilość szkoleń zrealizowanych | Zrealizowano w % | |
CBPL- MBN | I 2015 | 6 | 6 | ||
II 2015 | 5 | 5 | |||
III 2015 | 5 | 4 | |||
IV 2015 | 5 | 5 | |||
SUMA | 21 | 20 | 95% | ||
CBPIM | I 2015 | 10 | 8 | ||
II 2015 | 7 | 6 | |||
III 2015 | 8 | 6 | |||
IV 2015 | 7 | 6 | |||
SUMA | 32 | 26 | 81% | ||
BPWR | I 2015 | 3 | 2 | ||
II 2015 | 4 | 3 | |||
III 2015 | 2 | 4 | |||
IV 2015 | 4 | 5 | |||
SUMA | 13 | 14 | 108% | ||
EPWA | I 2015 | 3 | 2 | ||
II 2015 | 6 | 8 | |||
III 2015 | 6 | 5 | |||
IV 2015 | 6 | 5 | |||
SUMA | 21 | 20 | 95% | ||
EPKK | I 2015 | 2 | 1 | ||
II 2015 | 4 | 4 | |||
III 2015 | 3 | 4 | |||
IV 2015 | 4 | 4 | |||
SUMA | 13 | 13 | 100% | ||
EPGD | I 2015 | 3 | 2 | ||
II 2015 | 4 | 5 | |||
III 2015 | 4 | 4 | |||
IV 2015 | 5 | 5 | |||
SUMA | 16 | 16 | 100% | ||
EPWR | I 2015 | 2 | 1 | ||
II 2015 | 3 | 3 | |||
III 2015 | 2 | 2 | |||
IV 2015 | 3 | 3 | |||
SUMA | 10 | 9 | 90% | ||
EPLL | I 2015 | 4 | 2 | ||
II 2015 | 5 | 3 | |||
III 2015 | 5 | 4 | |||
IV 2015 | 4 | 4 | |||
SUMA | 18 | 13 | 72% | ||
EPKT | I 2015 | 3 | 2 | ||
II 2015 | 4 | 3 | |||
III 2015 | 3 | 3 | |||
IV 2015 | 5 | 5 | |||
SUMA | 15 | 13 | 87 | ||
EPBY | I 2015 | 1 | 1 | ||
II 2015 | 4 | 4 | |||
III 2015 | 2 | 2 | |||
IV 2015 | 3 | 3 | |||
SUMA | 10 | 10 | 100% | ||
EPRZ | I 2015 | 2 | 1 | ||
II 2015 | 4 | 4 | |||
III 2015 | 3 | 3 | |||
IV 2015 | 3 | 3 | |||
SUMA | 12 | 11 | 92% | ||
EPPO | I 2015 | 3 | 1 | ||
II 2015 | 3 | 5 | |||
III 2015 | 5 | 4 | |||
IV 2015 | 4 | 5 | |||
SUMA | 15 | 15 | 100% | ||
EPSC | I 2015 | 1 | 1 | ||
II 2015 | 4 | 4 | |||
III 2015 | 3 | 3 | |||
IV 2015 | 2 | 2 | |||
SUMA | I 2015 | 10 | 10 | 100% | |
EPMO | II 2015 | 3 | 4 | ||
III 2015 | 3 | 4 | |||
IV 2015 | 2 | 2 | |||
SUMA | 11 | 11 | 100% | ||
EPLB | I 2015 | 3 | 1 | ||
II 2015 | 4 | 6 | |||
III 2015 | 4 | 4 | |||
IV 2015 | 5 | 5 | |||
SUMA | 16 | 16 | 100% | ||
EPZG | I 2015 | 4 | 3 | ||
II 2015 | 7 | 6 | |||
III 2015 | 6 | 5 | |||
IV 2015 | 7 | 7 | |||
SUMA | 24 | 21 | 88% |