Sprawozdanie z działalności Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej za 2014 r. w obszarze Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego.
Dz.Urz.ULC.2015.52
Akt nienormatywnyOGŁOSZENIE Nr 18
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 16 października 2015 r.
w sprawie sprawozdania z działalności Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej za 2014 r. w obszarze Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego
ZAŁĄCZNIK
Sprawozdanie z działalności w obszarze
Sprawozdanie z działalności w obszarze
Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego (MOLC)
w 2014 roku
Warszawa, marzec 2015 r.
Spis treści
I. WSTĘP
II. Ocena poziomu skuteczności działania dostarczonych służb żeglugi powietrznej oraz informacje na temat skuteczności działania instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej
III. Rozbieżności z docelowymi poziomami i wskazanie środków służących usunięciu luk
IV. Zmiany w operacjach i infrastrukturze
V. Informacje dotyczące formalnego procesu konsultacji z użytkownikami
VI. Informacje na temat polityki kadrowej
I.
WSTĘP
WSTĘP
Zgodnie z wymaganiami pkt. 9 lit. e) załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1035/2011 oraz bez uszczerbku dla artykułu 12 rozporządzenia (WE) nr 549/2004, wyniki finansowe Instytutu zostaną opublikowane zgodnie z wymaganiami. Dlatego w poniższym sprawozdaniu nie będą omawiane.
Biorąc pod uwagę wymagania dotyczące sprawozdawczości instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej, zamieszczone w pkt. 9 załącznika I do rozporządzenia (WE) 1035/2011, sprawozdanie z działalności w obszarze MOLC przedstawia się następująco.
II.
Ocena poziomu skuteczności działania dostarczonych służb żeglugi powietrznej oraz informacje na temat skuteczności działania instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej
Ocena poziomu skuteczności działania dostarczonych służb żeglugi powietrznej oraz informacje na temat skuteczności działania instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej
Ocena poziomu skuteczności działania IMGW-PIB w zakresie osłony meteorologicznej lotnictwa cywilnego wynika z analizy efektywności kosztowej tego obszaru. Celem głównym Instytutu w zakresie efektywności kosztowej omawianego obszaru jest wykonanie budżetu, który uwzględnia parametr efektywności kosztowej na poziomie wymaganym w Krajowym Planie Skuteczności Działania dla pierwszego okresu referencyjnego (RP I), tj. 3,5 %. Instytut na bieżąco monitoruje koszty związane z osłoną meteorologiczną lotnictwa cywilnego, co w pełni umożliwia kontrolę realizacji założonego planu, a tym samym osiągnięcie zakładanej efektywności kosztowej.
Poniżej zamieszczono tabele i informacje wskazujące, iż Instytut osiągnął cel główny założony w Krajowym Planie Skuteczności Działania w zakresie efektywności kosztowej dla 11 lotnisk.
Opłaty trasowe - 2014 r.
IMGW - ER | Waluta | 2014 Plan | 2014 Wykonanie |
ustalone koszty w wartościach nominalnych | |||
Personel | 000 PLN | 6 017 | 4 815 |
Koszty operacyjne | 000 PLN | 11 829 | 11 849 |
Amortyzacja | 000 PLN | 1 044 | 38 |
Koszt kapitału | 000 PLN | 623 | 54 |
Koszty wyjątkowe | 000 PLN | ||
Koszty całkowite ER | 000 PLN | 19 513 | 16 756 |
% n/(n-1) | -14,13% | ||
ustalone koszty w wartościach realnych 2009 | |||
Personel | 000 PLN | 5 202 | 4 261 |
Koszty operacyjne | 000 PLN | 10 227 | 10 486 |
Amortyzacja | 000 PLN | 902 | 34 |
Koszt kapitału | 000 PLN | 539 | 48 |
Koszty wyjątkowe | 000 PLN | ||
Koszty całkowite ER | 000 PLN | 16 871 | 14 829 |
% n/(n-1) | -12,10% |
Założony plan kosztów Instytutu dla opłat trasowych w 2014 r. wynosił 19 513 tys. PLN. Uwzględniał on parametr efektywności kosztowej na poziomie 3,5 % wymagany w KPSD. Wykonanie kosztów dla 11 lotnisk wyniosło tylko 16 756 tys. PLN, co oznacza przekroczenie założonego wcześniej parametru o kolejne 14,13 %.
Opłaty terminalowe - 2014 r.
IMGW - TNC | Waluta | 2014 Plan | 2014 Wykonanie |
ustalone koszty w wartościach nominalnych | |||
Personel | 000 PLN | 4 975 | 3 958 |
Koszty operacyjne | 000 PLN | 9 781 | 9 740 |
Amortyzacja | 000 PLN | 863 | 31 |
Koszt kapitału | 000 PLN | 515 | 45 |
Koszty wyjątkowe | 000 PLN | ||
Koszty całkowite TNC | 000 PLN | 16 135 | 13 774 |
% n/(n-1) | -14,63% | ||
ustalone koszty w wartościach realnych 2009 | |||
Personel | 000 PLN | 4 302 | 3 503 |
Koszty operacyjne | 000 PLN | 8 457 | 8 620 |
Amortyzacja | 000 PLN | 746 | 28 |
Koszt kapitału | 000 PLN | 446 | 40 |
Koszty wyjątkowe | 000 PLN | ||
Koszty całkowite TNC | 000 PLN | 13 950 | 12 190 |
% n/(n-1) | -12,61% |
Założony plan kosztów Instytutu dla opłat terminalowych w 2014 r. wynosił 16 135 tys. PLN. Uwzględniał on parametr efektywności kosztowej na poziomie 3,5 % wymagany w KPSD. Wykonanie kosztów dla 11 lotnisk wyniosło 13 774 tys. PLN, co oznacza przekroczenie założonego wcześniej parametru o kolejne 14,63 %.
III.
Rozbieżności z docelowymi poziomami i wskazanie środków służących usunięciu luk
Rozbieżności z docelowymi poziomami i wskazanie środków służących usunięciu luk
Wyższy poziom realizacji parametru efektywności kosztowej dla 11 lotnisk o 14,13 % dla opłat trasowych oraz o 14,63 % dla opłat terminalowych w 2014 r. spowodowany został, przede wszystkim:
* przesunięciem realizacji inwestycji w systemy AWOS na rok następny. Przełożyło się to na niższe wykonanie kosztów zaplanowanych dla wynagrodzeń, amortyzacji, kosztu kapitału oraz kosztu utrzymania serwisu systemu AWOS.
Ogłaszając przetarg w grudniu 2013 przyjęto założenie, że pierwsze systemy zostaną oddane do pracy operacyjnej w październiku 2014. Niestety, odwołania i zmiany w przedmiocie zamówienia spowodowane tymi odwołaniami, zaowocowały znacznym wydłużeniem czasu trwania postępowania przetargowego. W efekcie podpisanie umowy z wyłonionym wykonawcą nastąpiło w grudniu 2014.
* wstrzymaniem, z uwagi na niepewną sytuację Instytutu w kwestii realizacji osłony terminalowej lotnictwa cywilnego w kolejnych latach, premii zadaniowych dla pracowników obszaru MOLC.
* niezrealizowaniem podwyżki wynagrodzeń. W sytuacji, gdy brak jest środków na wzrost wynagrodzeń w Państwowej Służbie Hydrologiczno - Meteorologicznej Dyrekcja nie zdecydowała się na ich podniesienie dla wąskiej w sumie grupy pracowników.
IV.
Zmiany w operacjach i infrastrukturze
Zmiany w operacjach i infrastrukturze
Od początku roku 2014 trwał przetarg otwarty mający na celu zakup i zainstalowanie systemów AWOS na 7 lotniskach komunikacyjnych w Polsce. Przetarg dotyczył projektu, dostawy, instalacji i uruchomienia operacyjnego automatycznych systemów pomiarowych parametrów meteorologicznych AWOS na potrzeby meteorologicznej osłony lotnictwa cywilnego na lotniskach w Katowicach, Krakowie, Wrocławiu, Rzeszowie, Łodzi, Szczecinie i Gdańsku oraz automatycznych systemów pomiaru stanu nawierzchni drogi startowej (Ice- Alert) dla portów lotniczych w Krakowie, Katowicach, Rzeszowie, Łodzi i Szczecinie, stosownie do umów zawartych pomiędzy IMGW-PIB a Zarządzającymi portami lotniczymi. Plan działalności operacyjnej na rok 2014 zakładał, że postępowanie przetargowe zostanie rozstrzygnięte w kwietniu, a do końca maja zostanie podpisana umowa z wyłonionym wykonawcą. Zakładano również, że instalacja pierwszych dwóch systemów AWOS zostanie ukończona jeszcze w roku 2014, pozostałe miały być oddane do użytku operacyjnego w roku 2015.
Decyzja Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 17 kwietnia 2014 wyznaczająca IMGW-PIB na okres 5 lat w zakresie osłony trasowej i tylko do końca roku 2014 w zakresie osłony terminalowej miała wpływ na postępowanie przetargowe. W efekcie odwołań poszczególnych przystępujących i zawirowań wywołanych decyzją MIR, przetarg został rozstrzygnięty dopiero 24 listopada 2014, a umowa z Wykonawcą została podpisana 5 grudnia. Oznacza to, że termin realizacji inwestycji przesunął się o ponad 6 miesięcy.
W dniu 10 grudnia 2014 Minister Infrastruktury i Rozwoju wyznaczył IMGW-PIB w zakresie osłony terminalowej na okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2015 na cały FIR z wyłączeniem TMA i CTR Radom.
W związku z decyzją MIR z dnia 17 kwietnia Instytut zawiesił program modernizacji czujników i urządzeń zapasowych. Dodatkowym powodem podjęcia takiej decyzji było ogłoszenie przez PAŻP w dniu 22 sierpnia 2014 przetargu otwartego na osłonę terminalową na okres od 1 stycznia 2015 do 31 grudnia 2017. Nie mając pewności, że IMGW-PIB będzie pełnił osłonę terminalową po 1 stycznia 2015 Instytut nie podjął ryzyka inwestowania w nowoczesne czujniki i urządzenia zapasowe, które w przypadku utraty osłony terminalowej należałoby zdemontować po 31 grudnia 2014.
Dlatego w roku 2014 prowadzono tylko serwis czujników i urządzeń należących do Instytutu, jedynie na lotnisku w Bydgoszczy zainstalowano nowy zestaw czujników zapasowych (Microstep), ponieważ dotychczasowy zestaw zapasowy, będący własnością Zarządzającego, został wycofany z eksploatacji.
W roku 2014 zakończono modernizację systemu łączności, co pozwoliło dwukrotnie zwiększyć prędkość transmisji danych z lotniskowych stacji meteorologicznych i w sieci wewnętrznej IMGW-PIB. Zakupiono również nową aplikację do przesyłania danych łączami AFTN, która w większym stopniu automatycznie nadzoruje terminowość i poprawność formalną przesyłanych komunikatów i prognoz.
W ramach działalności operacyjnej Meteorologicznego Biura Nadzoru uruchomiono Krajowy Ośrodek Rozpowszechniania Danych, który zbiera, nadzoruje terminowość i poprawność formalną oraz przesyła do sieci AFTN dane i produkty związane z osłoną meteorologiczną lotnictwa.
V.
Informacje dotyczące formalnego procesu konsultacji z użytkownikami
Informacje dotyczące formalnego procesu konsultacji z użytkownikami
W dniu 14 maja w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego odbyło się spotkanie konsultacyjne z przedstawicielami przewoźników oraz innych instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej. Ze względu na wyznaczenie z dnia 17 kwietnia 2014 IMGW-PIB nie przedstawił planowanych kosztów na RP2 w zakresie osłony meteorologicznej lotnictwa dotyczącej części terminalowej. W części osłony trasowej Instytut zaprezentował planowane koszty na lata 2015-2019, skalkulowane zgodnie z zatwierdzonymi metodykami produktowymi. Finalnie koszty te określił ULC po spotkaniu z PAŻP i IMGW-PIB, przyjmując projekt podziału produktowego dla opłat trasowych odmienny od dotychczas obowiązującego, co miało wpływ na zmianę wysokości środków, dedykowanych osłonie trasowej. Podobne zmiany nastąpiły w podziale produktowym dla opłat terminalowych. Ich wartość także została określona decyzją administracyjną.
W dniu 15 maja 2014 odbyło się spotkanie konsultacyjne w ramach Bałtyckiego FAB. W trakcie spotkania nie omawiano kwestii związanych z dostarczaniem służb meteorologicznych w ramach Bloku.
W roku 2014 kontynuowano program szkoleń otwartych dla użytkowników przestrzeni powietrznej w ramach programu "Just culture", propagującego wiedzę meteorologiczną wśród użytkowników przestrzeni powietrznej.
Na rok 2014 planowano wprowadzenie do użytku instrukcji opracowywania produktów prognostycznych i ostrzegawczych. Zakładano, że powstające instrukcje będą konsultowane przez PAŻP oraz ULC i staną się obowiązującymi dokumentami dla osłony meteorologicznej w Polsce. Jednak pod koniec pierwszej połowy roku Urząd zmienił podejście do nadzoru nad instytucją zapewniającą służbę meteorologiczną i opracowanie instrukcji stało się tylko wewnętrznym przedsięwzięciem IMGW-PIB. Wpływ na prace nad instrukcjami miała też decyzja MIR z kwietnia 2014 dotycząca wyznaczenia, w rezultacie której możliwa była utrata osłony terminalowej. Dlatego postanowiono, że wprowadzenie instrukcji do pracy operacyjnej nastąpi dopiero w roku 2015.
Na rok 2014 planowano również publikację nowego wydania dokumentacji systemu zarządzania bezpieczeństwem. Początkowo podręcznik SZB miał być konsultowany w trakcie opracowywania przez inspektorów ULC, jednak ostatecznie Urząd wskazał, że opracowanie dokumentacji leży po stronie instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej. Prace nad nowym podręcznikiem rozpoczęto w połowie roku. Zmiany organizacyjne w IMGW-PIB oraz konieczność dostosowania wymagań do rozporządzenia (UE) 1035/2011 spowodowały, że ostateczna wersja podręcznika zostanie opublikowana w I kwartale 2015.
VI.
Informacje na temat polityki kadrowej
Informacje na temat polityki kadrowej
Sytuacja kadrowa w obszarze MOLC w roku 2014 nie uległa zmianie.
W obszarze Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego przykłada się bardzo dużą wagę do ciągłego procesu szkolenia doskonalącego personelu. Plan szkoleń na rok 2014 zakładał utrzymanie ilości i jakości szkoleń na poziomie roku 2013. Jako miernik wykonania "Planu szkoleń dla pracowników biur prognoz i Lotniskowych Stacji Meteorologicznych w roku 2014" przyjęto zrealizowanie przynajmniej 75% zaplanowanych szkoleń. Wskaźnik został osiągnięty w 13 z 16 komórek (tabela poniżej).
W roku 2014 kontynuowano ocenę kompetencji informatorów lotniskowych stacji i biur meteorologicznych. Badania przebiegały zgodnie z przyjętym harmonogramem, a ich zakończenie planowane jest na rok 2015.
Realizacja Planu szkoleń dla pracowników biur prognoz, LSM i LBM w roku 2014
Nazwa komórki | Okres szkolenia | ilość szkoleń zaplanowanych | ilość szkoleń zrealizowanych | Zrealizowano w % | |
CBPL- MBN | I 2014 | 9 | 9 | ||
II 2014 | 7 | 2 | |||
III 2014 | 4 | 7 | |||
IV 2014 | 4 | 1 | |||
SUMA | 24 | 19 | 79% | ||
CBPM | I 2014 | 12 | 12 | ||
II 2014 | 16 | 15 | |||
III 2014 | 9 | 11 | |||
IV 2014 | 15 | 10 | |||
SUMA | 52 | 48 | 92% | ||
BPWR | I 2014 | 4 | 4 | ||
II 2014 | 4 | 3 | |||
III 2014 | 2 | 3 | |||
IV 2014 | 4 | 3 | |||
SUMA | 14 | 13 | 93% | ||
EPWA | I 2014 | 6 | 6 | ||
II 2014 | 9 | 5 | |||
III 2014 | 6 | 4 | |||
IV 2014 | 5 | 3 | |||
SUMA | 26 | 18 | 69% | ||
EPKK | I 2014 | 3 | 3 | ||
II 2014 | 4 | 4 | |||
III 2014 | 3 | 2 | |||
IV 2014 | 5 | 4 | |||
SUMA | 15 | 13 | 87% | ||
EPGD | I 2014 | 4 | 4 | ||
II 2014 | 4 | 4 | |||
III 2014 | 5 | 4 | |||
IV 2014 | 5 | 3 | |||
SUMA | 18 | 15 | 83% | ||
EPWR | I 2014 | 3 | 3 | ||
II 2014 | 2 | 2 | |||
III 2014 | 3 | 3 | |||
IV 2014 | 4 | 3 | |||
SUMA | 12 | 11 | 92% | ||
EPLL | I 2014 | 5 | 5 | ||
II 2014 | 4 | 3 | |||
III 2014 | 4 | 3 | |||
IV 2014 | 6 | 6 | |||
SUMA | 19 | 17 | 90% | ||
EPKT | I 2014 | 4 | 4 | ||
II 2014 | 3 | 3 | |||
III 2014 | 4 | 3 | |||
IV 2014 | 5 | 4 | |||
SUMA | 16 | 14 | 88% | ||
EPBY | I 2014 | 5 | 4 | ||
II 2014 | 3 | 3 | |||
III 2014 | 3 | 2 | |||
IV 2014 | 1 | 1 | |||
SUMA | 12 | 10 | 83% | ||
EPRZ | I 2014 | 5 | 5 | ||
II 2014 | 3 | 3 | |||
III 2014 | 3 | 2 | |||
IV 2014 | 4 | 3 | |||
SUMA | 15 | 13 | 87% | ||
EPPO | I 2014 | 5 | 5 | ||
II 2014 | 4 | 4 | |||
III 2014 | 4 | 2 | |||
IV 2014 | 5 | 6 | |||
SUMA | 18 | 17 | 94% | ||
EPSC | I 2014 | 4 | 4 | ||
II 2014 | 3 | 3 | |||
III 2014 | 4 | 3 | |||
IV 2014 | 1 | 1 | |||
SUMA | 12 | 11 | 92% | ||
EPMO | I 2014 | 4 | 3 | ||
II 2014 | 3 | 2 | |||
III 2014 | 4 | 2 | |||
IV 2014 | 4 | 2 | |||
SUMA | 15 | 9 | 60% | ||
EPLB | I 2014 | 4 | 3 | ||
II 2014 | 3 | 2 | |||
III 2014 | 4 | 3 | |||
IV 2014 | 4 | 1 | |||
SUMA | 15 | 9 | 60% | ||
EPZG | I 2014 | 8 | 8 | ||
II 2014 | 8 | 5 | |||
III 2014 | 6 | 4 | |||
IV 2014 | 6 | 5 | |||
SUMA | 28 | 22 | 79% |