Sprawozdanie z działalności instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej za rok 2016 - Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin sp. z o.o.
Dz.Urz.ULC.2017.527
Akt nienormatywnyOGŁOSZENIE Nr 32
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 28 listopada 2017 r.
w sprawie sprawozdania z działalności instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej za rok 2016 - Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin sp. z o.o.
Nadrzędnym celem Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin sp. z o.o.("Spółka") w 2016 r. była realizacja specyficznych procesów właściwych dla portu lotniczego i procesów ogólnych, na najwyższym możliwym do uzyskania poziomie bezpieczeństwa.
Jednocześnie w roku 2016 Spółka dążyła do doskonalenia systemu zarządzania bezpieczeństwem, jak również rozwijania kultury bezpieczeństwa w realizacji procesów Lotniskowej Służby Informacji Powietrznej (AFIS) Portu Lotniczego Warszawa/Modlin.
W tym celu w roku 2016 zrealizowano następujące działania:
1. Zabezpieczenie operacji lotniczych, zapewnianych przez służbę AFIS na wymaganym prawem poziomie bezpieczeństwa.
2. Ciągłe doskonalenie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem służby AFIS w przestrzeni powietrznej lotniska Warszawa/Modlin.
3. Stałe monitorowanie i przestrzeganie obowiązujących przepisów prawnych, wymagań i zalecanej praktyki w zakresie bezpieczeństwa dotyczących działalności służby AFIS.
4. Promowanie kultury bezpieczeństwa wśród pracowników i użytkowników lotniska.
5. Zapewnianie sposobów skutecznego komunikowania załodze i użytkownikom lotniska Warszawa/Modlin kwestii związanych z bezpieczeństwem.
6. Zapewnianie szkoleń załogi służby AFIS.
7. Zapewnianie zasobów wymaganych do utrzymania możliwie najwyższego poziomu bezpieczeństwa.
Od roku 2015 Port Lotniczy Warszawa/Modlin został włączony do Planu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2015-2019.
Łącznie za rok 2016 Spółka wystąpiła do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju z czterema wnioskami o wypłatę kwot dotacji celowych na rozliczenie kosztów refundowanych utrzymania Lotniskowej Służby Informacji Powietrznej (AFIS) w przestrzeni niekontrolowanej ATZ EPMO.
Kwoty należnych dotacji celowych za rok 2016 prezentuje poniższa tabela.
Za okres | |
1.01-31.12.2016 | |
Dotacja z tytułu zapewnienia służby żeglugi powietrznej za I kw 2016 r | 88 685,00 |
Dotacja z tytułu zapewnienia służby żeglugi powietrznej za II kw 2016 r | 115 678,00 |
Dotacja z tytułu zapewnienia służby żeglugi powietrznej za III kw 2016 r | 117 263,00 |
Dotacja z tytułu zapewnienia służby żeglugi powietrznej za IV kw 2016 r | 17 496,00 |
Dotacja z tytułu zapewnienia służby żeglugi powietrznej, razem | 339 122,00 |
W roku 2016 Spółka w związku z prowadzona działalnością instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej poniosła następujące koszty.
a) koszty personelu
Poniesione w roku 2016 koszty personelu to koszty wynagrodzeń zasadniczych pracowników zaangażowanych w realizację zadań służby AFIS wraz z narzutami na wynagrodzenia z tytułu ubezpieczeń społecznych.
Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o.o. nie zatrudniał w roku 2016 dedykowanych pracowników do obsługi meteo. Usługi meteo świadczone były przez cały ten okres przez IMGiW. Zespół AFIS korzystał z danych i urządzeń meteo w zakresie swoich uprawnień i obowiązków.
b) inne koszty operacyjne
Poniesione w roku 2016 inne koszty operacyjne to przede wszystkim koszty związane z używanymi przez służby AFIS elementami infrastruktury, takie jak koszty remontów i serwisu, usług związanych z obsługą komunikacji i teleinformatyki, inne koszty usług obcych oraz materiałów i mediów.
c) amortyzacja
Poniesione w roku 2016 koszty amortyzacji dotyczą Wieży Kontroli Lotów ("WKL"), urządzeń Meteo, oraz pojazdów z których korzysta zespół AFIS.
d) koszt kapitału
Koszty kapitału związanego z finansowaniem środków trwałych wykorzystywanych na potrzeby AFIS zostały skorygowane w sposób odzwierciedlający poziom wkładu własnego, oraz wymiar czasu pracy AFIS.
Do wyliczenia kosztów kapitału skorygowano wartość netto środków trwałych dla każdego roku o wskaźnik 25,3% odzwierciedlający poziom wkładu własnego.
Wskaźnik ROE przyjęto na poziome oprocentowania czteroletnich obligacji skarbowych czyli 3,5% w skali roku.
Oprocentowanie obligacji przyjęto w/g aktualnego poziomu oprocentowania obligacji wyemitowanych przez Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o.o.
Szczegółowe zestawienie poniesionych przez Spółkę w roku 2016 r. kosztów związanych z prowadzoną działalnością instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej prezentuje poniższa tabela:
Grupa kosztów w Planie Skuteczności Działania | Ewidencja księgowa | Wartość w zł. |
1.1 Koszty personelu | 910-10 Koszty wynagrodzenia | 325 216,30 |
910-11 Składki ZUS | 65 308,76 | |
1.2 Inne koszty operacyjne | 910-11 Inne usługi obce | 9 441,81 |
910-12 Koszty remontów i serwisu | 10 179,62 | |
910-13 Obsługa IT i komunikacja | 53 544,00 | |
910-14 Sprzątanie | 0,00 | |
910-15 Szkolenia i edukacja | 8 400,00 | |
910-16 Samochód i podróże służbowe | 6 603,39 | |
910-17 Ubezpieczenie | 0,00 | |
910-18 Certyfikacja | 0,00 | |
910-20 Media (elektryczność, woda, ogrzewanie) | 6 083,34 | |
910-21 Amortyzacja meteo | 5 257,32 | |
910-30 Koszty kapitału meteo | 3 218,55 | |
1.3 Amortyzacja | 910-21 Amortyzacja TWR | 12 401,88 |
910-21 Amortyzacja poz. | 11 182,92 | |
1.4 Koszt kapitału | 910-30 Koszty kapitału TWR | 7 607,53 |
524 445,42 |
Wynik finansowy (w zł) instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej za rok 2016 przedstawia się następująco:
Przychody (należne dotacje) | 339 122,00 |
Koszty działalności AFIS | 524 445,42 |
Wynik finansowy | -185 323,42 |
Ocena skuteczności działania dokonywana jest w ramach obowiązków sprawozdawczych przedkładania baz kosztowych do Urzędu Lotnictwa Cywilnego w związku z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 15 maja 2007 r. w sprawie opłat nawigacyjnych. Proces koordynuje ULC udostępniając odpowiednie tabele sprawozdawcze opłat terminalowych do wypełnienia.
Niezależnie Spółka wypełnia, opracowany przez PRU EUROCONTROL i przekazywany przez ULC szablon sprawozdania z monitorowania realizacji Planu Skuteczności Działania zawierający informacje w zakresie działalności Spółki jako instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej w obszarze terminalowej efektywności kosztowej. W przypadku Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin Sp. z o.o. w sprawozdaniu stwierdzono jedynie fakt poniesienia niższych kosztów w roku 2016 niż zakładano pierwotnie w Planie Skuteczności Działania w związku z czym dalsze wyjaśnienia (plan naprawczy) nie były wymagane.
W roku 2016 nie wystąpiły zmiany w infrastrukturze.
W roku 2016 obsłużono łącznie 131 operacji lotniczych, z czego 75,6% dotyczyło lotów VFR, oraz lotów zwolnionych IFR.
Poniża tabela zawiera porównanie kosztów rzeczywistych do kosztów zawartych w Planie Skuteczności Działania. Dane przedstawiono w pełnych tysiącach złotych.
Koszty | 2016 Wykonanie | 2016 Plan | Różnica |
Personel | 390,5 | 390,0 | 0,5 |
Inne koszty operacyjne | 102,7 | 563,7 | -461,0 |
Amortyzacja | 23,6 | 42,5 | -18,9 |
Koszty kapitału | 7,6 | 27,0 | -19,4 |
Koszty nadzwyczajne | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Razem koszty | 524,4 | 1023,2 | -498,8 |
Koszty personelu - Wyższe koszty wynikają ze zmiany struktury zatrudnienia osób zaangażowanych w AFIS i wyższego średniego poziomu wynagrodzeń.
Inne koszty operacyjne - Niższe niż zakładano koszty napraw i serwisu, usług obcych, szkoleń i edukacji głównie na skutek mniejszej niż zakładano aktywności służb AFIS.
Amortyzacja i koszt kapitału - Koszty poniżej planu w związku z ograniczaniem w ciągu roku 2016 średniej długości czasu pracy służb AFIS na dobę, a tym samych mniejsze od planowanego wykorzystanie istniejącej infrastruktury rzeczowych aktywów trwałych.
Ponieważ koszty kształtowały się poniżej kosztów zawartych w Planie Skuteczności Działania i nie przewiduje się, aby w kolejnych latach sytuacja miała ulec zmianie nie ma potrzeby wskazywania środków i działań, które zostaną podjęte do wyeliminowania luk.
Proces konsultacji z użytkownikami służb żeglugi powietrznej odbywa się pod kuratelą i z inicjatywy Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Spółka nie prowadzi samodzielnie konsultacji z użytkownikami służb, jednak dane przekazywane do ULC brane są pod uwagę w trakcje formalnego procesu konsultacji.
W roku 2016 Spółka w ramach działań instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej zatrudniała wystarczająca liczbę certyfikowanych pracowników, dbając jednocześnie o utrzymanie odpowiedniego poziomu kwalifikacji, umiejętności i uprawnień poprzez zapewniania udziału w odpowiednich kursach i szkoleniach.