Sprawozdanie z działalności instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej za rok 2016 - Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin sp. z o.o.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.527

Akt nienormatywny
Wersja od: 28 listopada 2017 r.

OGŁOSZENIE Nr 32
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 28 listopada 2017 r.
w sprawie sprawozdania z działalności instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej za rok 2016 - Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin sp. z o.o.

Na podstawie art. 128a ust. 2 w związku z art. 23 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2017 r. poz. 959 i 1089) ogłasza się sprawozdanie z działalności instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej za rok 2016 - Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin sp. z o.o., stanowiące załącznik do ogłoszenia.
5.13. Sprawozdanie z działalności instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej za rok 2016.

Nadrzędnym celem Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin sp. z o.o.("Spółka") w 2016 r. była realizacja specyficznych procesów właściwych dla portu lotniczego i procesów ogólnych, na najwyższym możliwym do uzyskania poziomie bezpieczeństwa.

Jednocześnie w roku 2016 Spółka dążyła do doskonalenia systemu zarządzania bezpieczeństwem, jak również rozwijania kultury bezpieczeństwa w realizacji procesów Lotniskowej Służby Informacji Powietrznej (AFIS) Portu Lotniczego Warszawa/Modlin.

W tym celu w roku 2016 zrealizowano następujące działania:

1. Zabezpieczenie operacji lotniczych, zapewnianych przez służbę AFIS na wymaganym prawem poziomie bezpieczeństwa.

2. Ciągłe doskonalenie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem służby AFIS w przestrzeni powietrznej lotniska Warszawa/Modlin.

3. Stałe monitorowanie i przestrzeganie obowiązujących przepisów prawnych, wymagań i zalecanej praktyki w zakresie bezpieczeństwa dotyczących działalności służby AFIS.

4. Promowanie kultury bezpieczeństwa wśród pracowników i użytkowników lotniska.

5. Zapewnianie sposobów skutecznego komunikowania załodze i użytkownikom lotniska Warszawa/Modlin kwestii związanych z bezpieczeństwem.

6. Zapewnianie szkoleń załogi służby AFIS.

7. Zapewnianie zasobów wymaganych do utrzymania możliwie najwyższego poziomu bezpieczeństwa.

Od roku 2015 Port Lotniczy Warszawa/Modlin został włączony do Planu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2015-2019.

Łącznie za rok 2016 Spółka wystąpiła do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju z czterema wnioskami o wypłatę kwot dotacji celowych na rozliczenie kosztów refundowanych utrzymania Lotniskowej Służby Informacji Powietrznej (AFIS) w przestrzeni niekontrolowanej ATZ EPMO.

Kwoty należnych dotacji celowych za rok 2016 prezentuje poniższa tabela.

Za okres
1.01-31.12.2016
Dotacja z tytułu zapewnienia służby żeglugi powietrznej za I kw 2016 r88 685,00
Dotacja z tytułu zapewnienia służby żeglugi powietrznej za II kw 2016 r115 678,00
Dotacja z tytułu zapewnienia służby żeglugi powietrznej za III kw 2016 r117 263,00
Dotacja z tytułu zapewnienia służby żeglugi powietrznej za IV kw 2016 r17 496,00
Dotacja z tytułu zapewnienia służby żeglugi powietrznej, razem339 122,00

W roku 2016 Spółka w związku z prowadzona działalnością instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej poniosła następujące koszty.

a) koszty personelu

Poniesione w roku 2016 koszty personelu to koszty wynagrodzeń zasadniczych pracowników zaangażowanych w realizację zadań służby AFIS wraz z narzutami na wynagrodzenia z tytułu ubezpieczeń społecznych.

Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o.o. nie zatrudniał w roku 2016 dedykowanych pracowników do obsługi meteo. Usługi meteo świadczone były przez cały ten okres przez IMGiW. Zespół AFIS korzystał z danych i urządzeń meteo w zakresie swoich uprawnień i obowiązków.

b) inne koszty operacyjne

Poniesione w roku 2016 inne koszty operacyjne to przede wszystkim koszty związane z używanymi przez służby AFIS elementami infrastruktury, takie jak koszty remontów i serwisu, usług związanych z obsługą komunikacji i teleinformatyki, inne koszty usług obcych oraz materiałów i mediów.

c) amortyzacja

Poniesione w roku 2016 koszty amortyzacji dotyczą Wieży Kontroli Lotów ("WKL"), urządzeń Meteo, oraz pojazdów z których korzysta zespół AFIS.

d) koszt kapitału

Koszty kapitału związanego z finansowaniem środków trwałych wykorzystywanych na potrzeby AFIS zostały skorygowane w sposób odzwierciedlający poziom wkładu własnego, oraz wymiar czasu pracy AFIS.

Do wyliczenia kosztów kapitału skorygowano wartość netto środków trwałych dla każdego roku o wskaźnik 25,3% odzwierciedlający poziom wkładu własnego.

Wskaźnik ROE przyjęto na poziome oprocentowania czteroletnich obligacji skarbowych czyli 3,5% w skali roku.

Oprocentowanie obligacji przyjęto w/g aktualnego poziomu oprocentowania obligacji wyemitowanych przez Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o.o.

Szczegółowe zestawienie poniesionych przez Spółkę w roku 2016 r. kosztów związanych z prowadzoną działalnością instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej prezentuje poniższa tabela:

Grupa kosztów w Planie Skuteczności DziałaniaEwidencja księgowaWartość w zł.
1.1 Koszty personelu910-10 Koszty wynagrodzenia325 216,30
910-11 Składki ZUS65 308,76
1.2 Inne koszty operacyjne910-11 Inne usługi obce9 441,81
910-12 Koszty remontów i serwisu10 179,62
910-13 Obsługa IT i komunikacja53 544,00
910-14 Sprzątanie0,00
910-15 Szkolenia i edukacja8 400,00
910-16 Samochód i podróże służbowe6 603,39
910-17 Ubezpieczenie0,00
910-18 Certyfikacja0,00
910-20 Media (elektryczność, woda, ogrzewanie)6 083,34
910-21 Amortyzacja meteo5 257,32
910-30 Koszty kapitału meteo3 218,55
1.3 Amortyzacja910-21 Amortyzacja TWR12 401,88
910-21 Amortyzacja poz.11 182,92
1.4 Koszt kapitału910-30 Koszty kapitału TWR7 607,53
524 445,42

Wynik finansowy (w zł) instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej za rok 2016 przedstawia się następująco:

Przychody (należne dotacje)339 122,00
Koszty działalności AFIS524 445,42
Wynik finansowy-185 323,42

Ocena skuteczności działania dokonywana jest w ramach obowiązków sprawozdawczych przedkładania baz kosztowych do Urzędu Lotnictwa Cywilnego w związku z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 15 maja 2007 r. w sprawie opłat nawigacyjnych. Proces koordynuje ULC udostępniając odpowiednie tabele sprawozdawcze opłat terminalowych do wypełnienia.

Niezależnie Spółka wypełnia, opracowany przez PRU EUROCONTROL i przekazywany przez ULC szablon sprawozdania z monitorowania realizacji Planu Skuteczności Działania zawierający informacje w zakresie działalności Spółki jako instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej w obszarze terminalowej efektywności kosztowej. W przypadku Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin Sp. z o.o. w sprawozdaniu stwierdzono jedynie fakt poniesienia niższych kosztów w roku 2016 niż zakładano pierwotnie w Planie Skuteczności Działania w związku z czym dalsze wyjaśnienia (plan naprawczy) nie były wymagane.

W roku 2016 nie wystąpiły zmiany w infrastrukturze.

W roku 2016 obsłużono łącznie 131 operacji lotniczych, z czego 75,6% dotyczyło lotów VFR, oraz lotów zwolnionych IFR.

Poniża tabela zawiera porównanie kosztów rzeczywistych do kosztów zawartych w Planie Skuteczności Działania. Dane przedstawiono w pełnych tysiącach złotych.

Koszty2016 Wykonanie2016 PlanRóżnica
Personel390,5390,00,5
Inne koszty operacyjne102,7563,7-461,0
Amortyzacja23,642,5-18,9
Koszty kapitału7,627,0-19,4
Koszty nadzwyczajne0,00,00,0
Razem koszty524,41023,2-498,8

Koszty personelu - Wyższe koszty wynikają ze zmiany struktury zatrudnienia osób zaangażowanych w AFIS i wyższego średniego poziomu wynagrodzeń.

Inne koszty operacyjne - Niższe niż zakładano koszty napraw i serwisu, usług obcych, szkoleń i edukacji głównie na skutek mniejszej niż zakładano aktywności służb AFIS.

Amortyzacja i koszt kapitału - Koszty poniżej planu w związku z ograniczaniem w ciągu roku 2016 średniej długości czasu pracy służb AFIS na dobę, a tym samych mniejsze od planowanego wykorzystanie istniejącej infrastruktury rzeczowych aktywów trwałych.

Ponieważ koszty kształtowały się poniżej kosztów zawartych w Planie Skuteczności Działania i nie przewiduje się, aby w kolejnych latach sytuacja miała ulec zmianie nie ma potrzeby wskazywania środków i działań, które zostaną podjęte do wyeliminowania luk.

Proces konsultacji z użytkownikami służb żeglugi powietrznej odbywa się pod kuratelą i z inicjatywy Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Spółka nie prowadzi samodzielnie konsultacji z użytkownikami służb, jednak dane przekazywane do ULC brane są pod uwagę w trakcje formalnego procesu konsultacji.

W roku 2016 Spółka w ramach działań instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej zatrudniała wystarczająca liczbę certyfikowanych pracowników, dbając jednocześnie o utrzymanie odpowiedniego poziomu kwalifikacji, umiejętności i uprawnień poprzez zapewniania udziału w odpowiednich kursach i szkoleniach.