Sprawozdanie Radom Meteo sp. z o.o. z działalności za rok 2020 w obszarze osłony meteorologicznej lotnictwa cywilnego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2022.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 12 stycznia 2022 r.

OGŁOSZENIE Nr 1
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 12 stycznia 2022 r.
w sprawie "Sprawozdania Radom Meteo sp. z o.o. z działalności za rok 2020 w obszarze osłony meteorologicznej lotnictwa cywilnego"

Na podstawie art. 128a ust. 2 w związku z art. 23 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2020 r. poz. 1970 oraz z 2021 r. poz. 784, 847 i 1898) ogłasza się "Sprawozdanie Radom Meteo sp. z o.o. z działalności za rok 2020 w obszarze osłony meteorologicznej lotnictwa cywilnego", stanowiące załącznik do ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

SPRAWOZDANIE RADOM METEO SP. Z O.O. z działalności za rok 2020 w obszarze osłony meteorologicznej lotnictwa cywilnego

RADOM, WRZESIEŃ 2021

Spis treści

I. Wstęp

II. Ocena poziomu skuteczności działania dostarczonych służb

żeglugi powietrznej.

III. Informacje na temat skuteczności działania instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej w porównaniu z docelowymi poziomami skuteczności działania ustalonymi w planie biznesowym,

IV. Wyjaśnienie rozbieżności z docelowymi poziomami i wskazanie środków służących usunięciu luk w okresie odniesienia,

V. Zmiany w operacjach i infrastrukturze.

VI. Wyniki finansowe

VII. Informacje dotyczące formalnego procesu konsultacji z użytkownikami służb instytucji.

VIII. Informacje na temat polityki kadrowej.

I. 

Wstęp

Niniejsze sprawozdanie Radom Meteo Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, ul. Lubelska 158, 26-600 Radom, NIP 796 296 35 21, REGON 146993798, KRS 0000 488272, zostało sporządzone zgodnie z wymaganiami z Załącznika III pkt ATM/ANS.OR.D.025 - Wymagania dotyczące sprawozdawczości oraz Rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2017/373,

Podstawą prawną działalności Radom Meteo Sp. z o.o. jest Umowa Spółki zawarta w akcie notarialnym z dnia 29 sierpnia 2013 r. sporządzonym przed notariuszem Agnieszką Terlecką za Repertorium A Nr 4105/2013, zmieniona w zakresie § 8 ust. 1 i § 25 aktem notarialnym z dnia 14 listopada 2013 r. sporządzonym przed notariuszem Agnieszką Terlecką za Repertorium A Nr 5408/2013, zmieniona w zakresie § 14, 15, 22 i 23 (zmiana dotycząca właściciela Spółki) aktem notarialnym z dnia 29 września 2015 r. sporządzonym przed notariuszem Marzeną Giermakowską za Repertorium A Nr 8166/2015, zmieniona w zakresie § 18, 21 (wprowadzono Radę Nadzorczą) aktem notarialnym z dnia 31 lipca 2017 r. sporządzonym przed notariuszem Agnieszką Jażdżyk za Repertorium A Nr 4882/2017. Aktem notarialnym z dnia 13 października 2018 r. sporządzonym przed notariuszem Pawłem Ziemiańczykiem za Repertorium A Nr 8781/2018 dokonano sprzedaży 100 udziałów w Spółce Radom Meteo na rzecz Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze". Aktem notarialnym z dnia 10 maja 2019 roku przed Notariuszem Rafał Patykowski w siedzibie Kancelarii w Warszawie, zmieniona w całości poprzez uchylenie jej całej dotychczasowej treści, przyjmując tekst jednolity umowy Spółki Repetytorium A Nr 2386/2019.

Spółka utworzona została na czas nieograniczony ze wskazanym w umowie Spółki i Krajowym Rejestrze Sądowym przedmiotem działalności, w tym:

* 74.90.Z - pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana,

* 72.19.Z - badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych,

* 82.30.Z - działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów,

* 85.59.B - pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Na podstawie art. 160 ust. 3 pkt 8, art. 161 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393, z 2014 r. poz. 768 oraz z 2015 r. poz. 978, 1221, 1586 i 1893), art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 23) oraz § 4 pkt 13 lit. c), § 3 ust. 2 pkt 3, § 26 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 marca 2013 r. w sprawie certyfikacji działalności w lotnictwie cywilnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 421), po rozpoznaniu wniosku Radom Meteo Sp. z o.o., 26-600 Radom, ul. Kaszubska 2 oraz po przeprowadzeniu procesu certyfikacji Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego decyzją z dnia 18.03.2016 r. wydał firmie Radom Meteo Sp. z o.o. przedłużenie Certyfikatu Instytucji Zapewniającej Służby Żeglugi Powietrznej upoważniający do zapewniania służb meteorologicznych dla żeglugi powietrznej nr PL-02/2015 z ważnością od 20 marca 2016 r. do 19 marca 2017 r. W dniu 14 marca 2017 r. Radom Meteo Sp. z o.o. uzyskała przedłużenie ważności Certyfikatu Instytucji Zapewniającej Służby Żeglugi Powietrznej do dnia 19 marca 2020 r. W wyniku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o przedłużenie certyfikatu, po pomyślnej weryfikacji spełnienia wszystkich wymogów dotyczących zapewnienia służby meteorologicznej przez Spółkę, Prezes ULC decyzją z dnia 18 marca 2020 r. przedłużył ważność ważności Certyfikatu Instytucji Zapewniającej Służby Żeglugi Powietrznej na czas nieokreślony.

Firma Radom Meteo Sp. z o.o. spełniła wymagania i została uznana za zdolną do prowadzenia działalności w lotnictwie cywilnym w zakresie:

* wykonywania pomiarów i obserwacji meteorologicznych;

* przygotowywania prognoz meteorologicznych;

* opracowywania ostrzeżeń meteorologicznych;

* informowania o warunkach meteorologicznych;

* dystrybucji danych i informacji meteorologicznych;

* opracowywania danych klimatycznych.

Służba meteorologiczna jest zapewniana operacyjnie przez Lotniskowe Biuro Meteorologiczne na lotnisku Radom-Sadków (EPRA).

Zadania realizowane przez Lotniskowe Biuro Meteorologiczne EPRA to:

* opracowywanie 9h prognoz TAF;

* wykonywanie obserwacji co 30' i przygotowywanie komunikatów METAR;

* prowadzenie briefingu dla załóg lotniczych;

* opracowywanie ostrzeżeń lotniskowych zgodnie z kryteriami zawartymi w "Porozumieniu z Zarządzającym";

* udzielanie konsultacji meteorologicznych dla Zarządzającego, służb ruchu lotniczego i załóg statków powietrznych;

* opracowywanie dokumentacji lotniczo - meteorologicznej dla użytkowników przestrzeni powietrznej;

* wykonywanie analiz klimatologicznych.

Główne cele firmy Radom Meteo Sp. z o.o. w roku 2020 to:

- utrzymanie ważności Certyfikatu instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej;

- utrzymanie w ciągłej pracy system pomiarowy AWOS w celu zbierania danych z pomiarów meteorologicznych do opracowywania informacji klimatycznej lotniska EPRA.

W oparciu o uzyskane uprawnienia i dokumenty, firma, oprócz świadczenia usług dla portu Radom-Sadków, planowała rozwijanie działalności marketingowej usług osłony meteorologicznej, kierując oferty zarówno do portów lotniczych (w obszarach nieobjętych monopolem IMGW), jak i do Zarządzających lotniskami niekontrolowanymi, a także tych z sektora prywatnego.

Rozbudowa zakresu usług oraz realizacja potrzeb lotniska Radom-Sadków wymaga dalszych inwestycji w infrastrukturę, które Spółka w zależności od charakteru poniesie ze środków własnych lub innych w przypadku zlecenia zewnętrznego. Utrzymanie poziomu jakościowego usług oraz ewentualny dalszy rozwój usług jest planowany w oparciu o wysoko wykwalifikowaną kadrę specjalistów z wieloletnim doświadczeniem zawodowym oraz w oparciu o wdrożone systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwa usług.

II. 

Ocena poziomu skuteczności działania dostarczonych służb żeglugi powietrznej.

a) Efektywność kosztowa

Na dzień sporządzenia niniejszego sprawozdania, Plan Skuteczności Działania na trzeci okres odniesienia (lata 2020-2024) nie został jeszcze zatwierdzony - na szczeblu unijnym została podjęta decyzja o jego ogólnoeuropejskiej aktualizacji, a Radom Meteo Sp. z o.o. aktywnie uczestniczy w tym procesie. Niemniej jednak, zgodnie z art. 17 ust. 1 Rozporządzenia 2019/317 z dnia 11 lutego 2019 r. ustanawiającego system skuteczności działania i opłat w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej oraz uchylające rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013, tymczasowo stosuje się docelowe parametry skuteczności działania uwzględnione w najnowszej wersji projektów planów skuteczności działania, tj. w dokumencie przekazanym przez Polskę do Komisji Europejskiej w listopadzie 2019 r.

Należy wskazać, że w związku z toczącym się procesem aktualizacji PSD RP3, wartości wykonania staną się wartościami planowanymi w opracowywanej aktualizacji, tym samym ich porównywanie stanie się bezprzedmiotowe ze względu na tożsamość tych wartości. W związku z powyższym, zasadne jest przyrównanie wykonania kosztów 2020 r. do kosztów pierwotnie planowanych.

Szczegóły dotyczące kosztów w rozbiciu rodzajowym oraz na koszty trasowe i terminalowe przedstawione są w tabelach poniżej.

Tabela 1. Koszty trasowe osłony meteorologicznej w roku 2020

RP3 Monitoring - Year 2020
ANSP: Radom Meteo
Pozycje kosztowe2020 wykonanie [tys. zł]2020 plan* [tys. zł]Różnice [tys. zł]
1.1 Personel152202-50
w tym koszty emerytur921-12
1.2 Koszty operacyjne805624
1.3 Amortyzacja501238
1.4 Koszt kapitału16016
1.5 Koszty wyjątkowe000
Koszty całkowite En-route29927029

*Plan spójny z wersją projektu Planu Skuteczności Działania na lata 2020-2024 przekazaną Komisji Europejskiej w listopadzie 2019 r.

Wykonanie kosztów dla opłat trasowych w 2020 roku było wyższe od planowanego o 11%. Planowany na 2020 rok koszt całkowity realizacji dla opłat trasowych wynosił 270 tys. PLN. Koszty wynagrodzeń wraz z pochodnymi były o 25% niższe niż planowane, a pozostałe koszty operacyjne były wyższe w stosunku do przewidzianych w planie o 43%. Koszty amortyzacji były wyższe w stosunku do planowanych o 319% z uwagi na kontynuację amortyzacji i użytkowania sprzętu komputerowego, oprogramowania i zapasowego systemu pomiarowego parametrów meteorologicznych AWOS, jak również ze względu na zmianę alokacji kosztów w okresie zamknięcia operacyjnego lotniska EPRA. Spółka rozpoczęła także identyfikację kosztu kapitału, którego wartość przypisana do obszaru trasowego wyniosła 16 tys. PLN.

Tabela 2. Koszty terminalowe osłony meteorologicznej w roku 2020

RP3 Monitoring - Year 2020
ANSP: Radom Meteo
Pozycje kosztowe2020 wykonanie [tys- zł]2020 plan* [tys. zł]Różnice [tys. zł]
1.1 Personel51303-252
w tym koszty emerytur331-28
1.2 Koszty operacyjne2785-58
1.3 Amortyzacja1718-1
1.4 Koszt kapitału505
1.5 Koszty wyjątkowe000
Koszty całkowite TNC100406-306

*Plan spójny z wersją projektu Planu Skuteczności Działania na lata 2020-2024 przekazaną Komisji Europejskiej w listopadzie 2019 r.

Wykonanie kosztów dla opłat terminalowych w 2020 roku było niższe od planowanego o 75%. Planowany na 2020 rok koszt całkowity realizacji dla opłat trasowych wynosił 406 tys. PLN. Koszty wynagrodzeń wraz z pochodnymi były o 83% niższe niż planowane, a pozostałe koszty operacyjne były niższe w stosunku do przewidzianych w planie o 69%. Koszty amortyzacji były niższe w stosunku do planowanych jedynie o 7%, z uwagi na kontynuację amortyzacji i użytkowania sprzętu komputerowego, oprogramowania i zapasowego systemu pomiarowego parametrów meteorologicznych AWOS, jak również zmianę alokacji kosztów. Spółka rozpoczęła także identyfikację kosztu kapitału, którego wartość przypisana do obszaru terminalowego wyniosła 5 tys. PLN.

Znaczące niewykonanie kosztów, wynikało z faktu braku ponownego otwarcia lotniska Radom-Sadków, które było pierwotnie planowane na ostatnie miesiące 2020 r. i tym samym kontynuację polityki polegającej na zachowaniu ciągłości zapewniania służb przy minimalnych poziomach kosztów. Dysproporcja pomiędzy poziomem realizacji kosztów trasowych i terminalowych wynikała z czasowej zmiany metodologii alokacji kosztów do obszaru trasowego i terminalowego w związku ze zmianą zakresu oraz kręgu odbiorców tworzonych produktów meteorologicznych w trakcie zamknięcia lotniska - szczegółowe dane w tym zakresie zostały przedstawione w publicznie dostępnej informacji dodatkowej do tabel sprawozdawczych.

Ponadto, szczegółowe informacje dotyczące kosztów zostały zawarte w Sprawozdaniu finansowym Radom Meteo Sp. z o.o. za rok 2020 wraz ze sprawozdaniem niezależnego biegłego rewidenta z badania rocznego sprawozdania finansowego za 2020 r.

Wskazać należy, że pomimo zachowania ciągłości zapewnianych służb żeglugi powietrznej i pełnej realizacji obowiązków wynikających z posiadanego certyfikatu i wyznaczenia, Spółka nie otrzymała należnego jej wynagrodzenia za świadczenie służb żeglugi powietrznej.

b) Jakość świadczonych usług

Jakość świadczonych usług osłony meteorologicznej lotnictwa cywilnego jest oceniana na podstawie wartości mierników jakości świadczonych usług w odniesieniu do poszczególnych produktów na lotnisku EPRA, gdzie Radom Meteo Sp. z o.o. w roku 2020 świadczyła usługi osłony meteorologicznej lotnictwa cywilnego. Mierniki te obejmują:

- operacyjnie pożądane dokładności prognoz zgodnie z Załącznikiem 3 ICAO do konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym (przedstawione w Tabeli nr 3) oraz

- terminowość, poprawność i dostępność produktów usługi osłony meteorologicznej lotnictwa cywilnego (przedstawione w Tabeli nr 4),

w szczególności dla regularnych komunikatów obserwacji meteorologicznych METAR, prognoz TAF oraz ostrzeżeń lotniskowych.

Tabela 3. Dane operacyjne dotyczące jakości świadczonych usług w roku 2020

Prognozowane parametry

Lotnisko

Kierunek wiatru DDD +/-20°Prędkość wiatru FF +/-10 km/h (5kt)Widzialność WWOpadyWielkość zachmurzenia NHWysokość podstawy chmur H
do 800 mod 800 m do 10 kmponiżej 450 mod 450 m do 3000 mod 30 m do 300 mod 300 m do 3000 m
Radom (EPRA) - styczeń 202094,4%100,0%66,70%93,9%96,9%91,7%91,4%88,9%94,2%
Radom (EPRA) - luty 202089,4%98%nie oceniano*96,9%91,7%87,0%86,3%90,0%91,1%
Radom (EPRA) - marzec 202094,8%99,0%nie oceniano*99,4%96,1%95,3%80,0%100%94,0%
Radom (EPRA) - kwiecień 202096,9%99,1%nie oceniano*99,5%94,4%nie oceniano*100%nie oceniano*99,5%
Radom (EPRA) - maj 202091,4%100%nie oceniano*97,5%100%95,8%96,9%91,7%98,0%
Radom (EPRA) - czerwiec 202087,6%100%nie oceniano*96,3%81,1%80,0%88,5%100%88,5%
Radom (EPRA) - lipiec 202092,9%98,3%nie oceniano*100%95,2%75%99,6%100%97,9%
Radom (EPRA) - sierpień 202093,2%99,1%nie oceniano*99,6%100%87,5%97,6%100%95,2%
Radom (EPRA) - wrzesień 202095,0%100%nie oceniano*99,2%97,4%97,2%97,1%74,2%92,6%
Radom (EPRA) - październik 202090,7%99,6%100%98,6%92,9%96,2%98,2%100%90,5%
Radom (EPRA) - listopad 202096,1%100%nie oceniano*87,1%99,3%92,1%86,4%92,4%85,2%
Radom (EPRA) - grudzień 202097,9%100,0%75,00%90,1%95,8%78,4%90,4%88,1%87,5%
Razem93,4%99,4%80,6%96,5%95,1%88,7%92,7%93,2%92,9%

* - w analizowanym czasie pracy LBM EPRA brak przypadków spełniających kryteria.

Tabela 4. Dane operacyjne dotyczące jakości świadczonych usług w roku 2020

MiernikTERMINOWOŚĆPOPRAWNOŚĆ FORMALNADOSTĘPNOŚĆ
Rodzaj depeszyMETARTAFMETARTAFOstrzeżenie lotniskoweMETARTAFOstrzeżenie lotniskowe
Radom (EPRA) - styczeń 202099,3%98,8%100%100%100%100%98,8%100%
Radom (EPRA) - luty 202098,0%98,4%99,5%100%100%100%100%100%
Radom (EPRA) - marzec 202098,6%100%100%100%100%100%100%100%
Radom (EPRA) - kwiecień 202098,0%100%99,0%100%100%100%100%100%
Radom (EPRA) - maj 202099,0%100%100%100%100%100%100%100%
Radom (EPRA) - czerwiec 202098,6%100%100%100%100%100%100%100%
Radom (EPRA) - lipiec 202099,6%98,2%99,6%100%100%100%100%100%
Radom (EPRA) - sierpień 202099,1%100%100%100%100%100%100%100%
Radom (EPRA) - wrzesień 202099,5%100%100%100%100%100%100%100%
Radom (EPRA) - październik 202099,5%98,2%100%100%100%100%100%100%
Radom (EPRA) - listopad 202098,5%98,4%99,0%100%100%100%100%100%
Radom (EPRA) - grudzień 202099,5%100%99,5%100%100%100%100%100%
Razem98,9%99,3%99,7%100%100%100%100%100%

III. 

Informacje na temat skuteczności działania instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej w porównaniu z docelowymi poziomami skuteczności działania ustalonymi w planie biznesowym.

W projekcie Planu Skuteczności Działania na lata 2020-2024 z listopada 2019 r. wyznaczono Spółce cele jedynie w obszarze efektywności kosztowej.

Celem efektywności kosztowej w obszarze trasowym był jednostkowy koszt ustalony (DUC) w wysokości 0,05 PLN, natomiast jego wykonanie wyniosło 0,13 PLN, co oznacza niespełnienie celu.

Celem efektywności kosztowej w obszarze terminalowym był jednostkowy koszt ustalony (DUC) w wysokości 2,63 PLN, natomiast jego wykonanie wyniosło 1,52 PLN, co oznacza spełnienie celu.

IV. 

Wyjaśnienie rozbieżności z docelowymi poziomami i wskazanie środków służących usunięciu luk w okresie odniesienia.

Należy wskazać, że niewykonanie celu było kwestią niezależną od Spółki. Zarówno w zakresie wykonania kosztów w ujęciu nominalnym, jak i realnym Spółka zmieściła się w narzuconych jej limitach (w ujęciu sumarycznym obszaru trasowego i terminalowego). Brak realizacji celu kosztu jednostkowego był konsekwencją wystąpienia pandemii COVID-19 i znaczących spadków ruchu, który w sposób matematyczny implikował znaczące zwiększenie kosztu jednostkowego, pomimo ograniczenia przez Spółkę sumy kosztów i ich wykonania znacząco poniżej wartości planowanych, co z kolei wynikało z opóźnienia ponownego otwarcia lotniska Radom- Sadków.

V. 

Zmiany w operacjach i infrastrukturze.

W roku 2020 w Radom Meteo Sp. z o.o. nie wprowadzano zmiany w operacjach i strukturze, kontynuowano świadczenie usługi osłony meteorologicznej na lotnisku Radom-Sadków.

Po zakończeniu umowy z PAŻP na świadczenie usługi METEO dla lotniska EPRA od 31 maja 2019 r., opracowano "Plan restrukturyzacji Radom METEO Sp. z o. o. na lata 2019-2024", który podlega ciągłym aktualizacjom. Plan przewiduje realizację osłony meteorologicznej lotniska EPRA w ograniczonym zakresie do czasu ponownego uruchomienia lotniska po przebudowie. Działalność LBM EPRA będzie skupiona na potrzymaniu umiejętności i utrzymania gotowości do wykonywania zadań zgodnie z Certyfikatem. Utrzymywany będzie w ciągłej pracy system pomiarowy AWOS w celu zbierania danych z pomiarów meteorologicznych do opracowywania informacji klimatycznej lotniska EPRA.

VI. 

Wyniki finansowe

Wyniki finansowe Radom Meteo Sp. z o.o. przedstawione są w odrębnym dokumencie, tj. sprawozdaniu finansowym Radom Meteo Sp. z o.o. za rok 2020 wraz ze sprawozdaniem niezależnego biegłego rewidenta z badania rocznego sprawozdania finansowego za rok 2020.

VII. 

Informacje dotyczące formalnego procesu konsultacji z użytkownikami służb instytucji.

Spółka brała udział w konsultacjach korespondencyjnych w lipcu 2020 r. z użytkownikami przestrzeni powietrznej za pośrednictwem Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, odpowiadając wyczerpująco na informacje związane z działalnością Spółki.

Ponadto, w roku 2020 zostały przeprowadzone konsultacje z następującymi użytkownikami:

* służby operacyjne lotniska EPRA - pozytywna ocena świadczonych usług, brak uwag;

* zarządzający lotniskiem EPRA - pozytywna ocena świadczonych usług, brak uwag.

VIII. 

Informacje na temat polityki kadrowej.

Radom Meteo Sp. z o.o. w roku 2020 realizowała zasady prowadzenia polityki kadrowej opisane w dokumentacji systemu zarządzania jakością. W pionie operacyjnym w roku 2020 zatrudniony był wyłącznie doświadczony, kompetentny i wykwalifikowany personel. Pracownicy personelu operacyjnego posiadają wydane przez certyfikowane instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej dopuszczenia do pracy na stanowisku synoptyka i obserwatora meteorologicznego. W pionie technicznym zatrudnieni byli pracownicy posiadający certyfikaty szkoleń prowadzonych przez dostawcę systemu AWOS.

Zatrudniona ilość personelu operacyjnego i technicznego umożliwiała bezpieczne świadczenie usług osłony meteorologicznej na lotnisku Radom-Sadków w systemie dyżurów w czasie wskazanym w AIP Polska.