Sprawozdanie Radom Meteo sp. z o.o. z działalności za rok 2020 w obszarze osłony meteorologicznej lotnictwa cywilnego.
Dz.Urz.ULC.2022.1
Akt nienormatywnyOGŁOSZENIE Nr 1
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 12 stycznia 2022 r.
w sprawie "Sprawozdania Radom Meteo sp. z o.o. z działalności za rok 2020 w obszarze osłony meteorologicznej lotnictwa cywilnego"
ZAŁĄCZNIK
SPRAWOZDANIE RADOM METEO SP. Z O.O. z działalności za rok 2020 w obszarze osłony meteorologicznej lotnictwa cywilnego
SPRAWOZDANIE RADOM METEO SP. Z O.O. z działalności za rok 2020 w obszarze osłony meteorologicznej lotnictwa cywilnego
Spis treści
I. Wstęp
II. Ocena poziomu skuteczności działania dostarczonych służb
żeglugi powietrznej.
III. Informacje na temat skuteczności działania instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej w porównaniu z docelowymi poziomami skuteczności działania ustalonymi w planie biznesowym,
IV. Wyjaśnienie rozbieżności z docelowymi poziomami i wskazanie środków służących usunięciu luk w okresie odniesienia,
V. Zmiany w operacjach i infrastrukturze.
VI. Wyniki finansowe
VII. Informacje dotyczące formalnego procesu konsultacji z użytkownikami służb instytucji.
VIII. Informacje na temat polityki kadrowej.
I.
Wstęp
Wstęp
Podstawą prawną działalności Radom Meteo Sp. z o.o. jest Umowa Spółki zawarta w akcie notarialnym z dnia 29 sierpnia 2013 r. sporządzonym przed notariuszem Agnieszką Terlecką za Repertorium A Nr 4105/2013, zmieniona w zakresie § 8 ust. 1 i § 25 aktem notarialnym z dnia 14 listopada 2013 r. sporządzonym przed notariuszem Agnieszką Terlecką za Repertorium A Nr 5408/2013, zmieniona w zakresie § 14, 15, 22 i 23 (zmiana dotycząca właściciela Spółki) aktem notarialnym z dnia 29 września 2015 r. sporządzonym przed notariuszem Marzeną Giermakowską za Repertorium A Nr 8166/2015, zmieniona w zakresie § 18, 21 (wprowadzono Radę Nadzorczą) aktem notarialnym z dnia 31 lipca 2017 r. sporządzonym przed notariuszem Agnieszką Jażdżyk za Repertorium A Nr 4882/2017. Aktem notarialnym z dnia 13 października 2018 r. sporządzonym przed notariuszem Pawłem Ziemiańczykiem za Repertorium A Nr 8781/2018 dokonano sprzedaży 100 udziałów w Spółce Radom Meteo na rzecz Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze". Aktem notarialnym z dnia 10 maja 2019 roku przed Notariuszem Rafał Patykowski w siedzibie Kancelarii w Warszawie, zmieniona w całości poprzez uchylenie jej całej dotychczasowej treści, przyjmując tekst jednolity umowy Spółki Repetytorium A Nr 2386/2019.
Spółka utworzona została na czas nieograniczony ze wskazanym w umowie Spółki i Krajowym Rejestrze Sądowym przedmiotem działalności, w tym:
* 74.90.Z - pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana,
* 72.19.Z - badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych,
* 82.30.Z - działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów,
* 85.59.B - pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Na podstawie art. 160 ust. 3 pkt 8, art. 161 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393, z 2014 r. poz. 768 oraz z 2015 r. poz. 978, 1221, 1586 i 1893), art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 23) oraz § 4 pkt 13 lit. c), § 3 ust. 2 pkt 3, § 26 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 marca 2013 r. w sprawie certyfikacji działalności w lotnictwie cywilnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 421), po rozpoznaniu wniosku Radom Meteo Sp. z o.o., 26-600 Radom, ul. Kaszubska 2 oraz po przeprowadzeniu procesu certyfikacji Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego decyzją z dnia 18.03.2016 r. wydał firmie Radom Meteo Sp. z o.o. przedłużenie Certyfikatu Instytucji Zapewniającej Służby Żeglugi Powietrznej upoważniający do zapewniania służb meteorologicznych dla żeglugi powietrznej nr PL-02/2015 z ważnością od 20 marca 2016 r. do 19 marca 2017 r. W dniu 14 marca 2017 r. Radom Meteo Sp. z o.o. uzyskała przedłużenie ważności Certyfikatu Instytucji Zapewniającej Służby Żeglugi Powietrznej do dnia 19 marca 2020 r. W wyniku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o przedłużenie certyfikatu, po pomyślnej weryfikacji spełnienia wszystkich wymogów dotyczących zapewnienia służby meteorologicznej przez Spółkę, Prezes ULC decyzją z dnia 18 marca 2020 r. przedłużył ważność ważności Certyfikatu Instytucji Zapewniającej Służby Żeglugi Powietrznej na czas nieokreślony.
Firma Radom Meteo Sp. z o.o. spełniła wymagania i została uznana za zdolną do prowadzenia działalności w lotnictwie cywilnym w zakresie:
* wykonywania pomiarów i obserwacji meteorologicznych;
* przygotowywania prognoz meteorologicznych;
* opracowywania ostrzeżeń meteorologicznych;
* informowania o warunkach meteorologicznych;
* dystrybucji danych i informacji meteorologicznych;
* opracowywania danych klimatycznych.
Służba meteorologiczna jest zapewniana operacyjnie przez Lotniskowe Biuro Meteorologiczne na lotnisku Radom-Sadków (EPRA).
Zadania realizowane przez Lotniskowe Biuro Meteorologiczne EPRA to:
* opracowywanie 9h prognoz TAF;
* wykonywanie obserwacji co 30' i przygotowywanie komunikatów METAR;
* prowadzenie briefingu dla załóg lotniczych;
* opracowywanie ostrzeżeń lotniskowych zgodnie z kryteriami zawartymi w "Porozumieniu z Zarządzającym";
* udzielanie konsultacji meteorologicznych dla Zarządzającego, służb ruchu lotniczego i załóg statków powietrznych;
* opracowywanie dokumentacji lotniczo - meteorologicznej dla użytkowników przestrzeni powietrznej;
* wykonywanie analiz klimatologicznych.
Główne cele firmy Radom Meteo Sp. z o.o. w roku 2020 to:
- utrzymanie ważności Certyfikatu instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej;
- utrzymanie w ciągłej pracy system pomiarowy AWOS w celu zbierania danych z pomiarów meteorologicznych do opracowywania informacji klimatycznej lotniska EPRA.
W oparciu o uzyskane uprawnienia i dokumenty, firma, oprócz świadczenia usług dla portu Radom-Sadków, planowała rozwijanie działalności marketingowej usług osłony meteorologicznej, kierując oferty zarówno do portów lotniczych (w obszarach nieobjętych monopolem IMGW), jak i do Zarządzających lotniskami niekontrolowanymi, a także tych z sektora prywatnego.
Rozbudowa zakresu usług oraz realizacja potrzeb lotniska Radom-Sadków wymaga dalszych inwestycji w infrastrukturę, które Spółka w zależności od charakteru poniesie ze środków własnych lub innych w przypadku zlecenia zewnętrznego. Utrzymanie poziomu jakościowego usług oraz ewentualny dalszy rozwój usług jest planowany w oparciu o wysoko wykwalifikowaną kadrę specjalistów z wieloletnim doświadczeniem zawodowym oraz w oparciu o wdrożone systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwa usług.
II.
Ocena poziomu skuteczności działania dostarczonych służb żeglugi powietrznej.
Ocena poziomu skuteczności działania dostarczonych służb żeglugi powietrznej.
Na dzień sporządzenia niniejszego sprawozdania, Plan Skuteczności Działania na trzeci okres odniesienia (lata 2020-2024) nie został jeszcze zatwierdzony - na szczeblu unijnym została podjęta decyzja o jego ogólnoeuropejskiej aktualizacji, a Radom Meteo Sp. z o.o. aktywnie uczestniczy w tym procesie. Niemniej jednak, zgodnie z art. 17 ust. 1 Rozporządzenia 2019/317 z dnia 11 lutego 2019 r. ustanawiającego system skuteczności działania i opłat w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej oraz uchylające rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013, tymczasowo stosuje się docelowe parametry skuteczności działania uwzględnione w najnowszej wersji projektów planów skuteczności działania, tj. w dokumencie przekazanym przez Polskę do Komisji Europejskiej w listopadzie 2019 r.
Należy wskazać, że w związku z toczącym się procesem aktualizacji PSD RP3, wartości wykonania staną się wartościami planowanymi w opracowywanej aktualizacji, tym samym ich porównywanie stanie się bezprzedmiotowe ze względu na tożsamość tych wartości. W związku z powyższym, zasadne jest przyrównanie wykonania kosztów 2020 r. do kosztów pierwotnie planowanych.
Szczegóły dotyczące kosztów w rozbiciu rodzajowym oraz na koszty trasowe i terminalowe przedstawione są w tabelach poniżej.
Tabela 1. Koszty trasowe osłony meteorologicznej w roku 2020
RP3 Monitoring - Year 2020 | |||
ANSP: Radom Meteo | |||
Pozycje kosztowe | 2020 wykonanie [tys. zł] | 2020 plan* [tys. zł] | Różnice [tys. zł] |
1.1 Personel | 152 | 202 | -50 |
w tym koszty emerytur | 9 | 21 | -12 |
1.2 Koszty operacyjne | 80 | 56 | 24 |
1.3 Amortyzacja | 50 | 12 | 38 |
1.4 Koszt kapitału | 16 | 0 | 16 |
1.5 Koszty wyjątkowe | 0 | 0 | 0 |
Koszty całkowite En-route | 299 | 270 | 29 |
*Plan spójny z wersją projektu Planu Skuteczności Działania na lata 2020-2024 przekazaną Komisji Europejskiej w listopadzie 2019 r.
Wykonanie kosztów dla opłat trasowych w 2020 roku było wyższe od planowanego o 11%. Planowany na 2020 rok koszt całkowity realizacji dla opłat trasowych wynosił 270 tys. PLN. Koszty wynagrodzeń wraz z pochodnymi były o 25% niższe niż planowane, a pozostałe koszty operacyjne były wyższe w stosunku do przewidzianych w planie o 43%. Koszty amortyzacji były wyższe w stosunku do planowanych o 319% z uwagi na kontynuację amortyzacji i użytkowania sprzętu komputerowego, oprogramowania i zapasowego systemu pomiarowego parametrów meteorologicznych AWOS, jak również ze względu na zmianę alokacji kosztów w okresie zamknięcia operacyjnego lotniska EPRA. Spółka rozpoczęła także identyfikację kosztu kapitału, którego wartość przypisana do obszaru trasowego wyniosła 16 tys. PLN.
Tabela 2. Koszty terminalowe osłony meteorologicznej w roku 2020
RP3 Monitoring - Year 2020 | |||
ANSP: Radom Meteo | |||
Pozycje kosztowe | 2020 wykonanie [tys- zł] | 2020 plan* [tys. zł] | Różnice [tys. zł] |
1.1 Personel | 51 | 303 | -252 |
w tym koszty emerytur | 3 | 31 | -28 |
1.2 Koszty operacyjne | 27 | 85 | -58 |
1.3 Amortyzacja | 17 | 18 | -1 |
1.4 Koszt kapitału | 5 | 0 | 5 |
1.5 Koszty wyjątkowe | 0 | 0 | 0 |
Koszty całkowite TNC | 100 | 406 | -306 |
*Plan spójny z wersją projektu Planu Skuteczności Działania na lata 2020-2024 przekazaną Komisji Europejskiej w listopadzie 2019 r.
Wykonanie kosztów dla opłat terminalowych w 2020 roku było niższe od planowanego o 75%. Planowany na 2020 rok koszt całkowity realizacji dla opłat trasowych wynosił 406 tys. PLN. Koszty wynagrodzeń wraz z pochodnymi były o 83% niższe niż planowane, a pozostałe koszty operacyjne były niższe w stosunku do przewidzianych w planie o 69%. Koszty amortyzacji były niższe w stosunku do planowanych jedynie o 7%, z uwagi na kontynuację amortyzacji i użytkowania sprzętu komputerowego, oprogramowania i zapasowego systemu pomiarowego parametrów meteorologicznych AWOS, jak również zmianę alokacji kosztów. Spółka rozpoczęła także identyfikację kosztu kapitału, którego wartość przypisana do obszaru terminalowego wyniosła 5 tys. PLN.
Znaczące niewykonanie kosztów, wynikało z faktu braku ponownego otwarcia lotniska Radom-Sadków, które było pierwotnie planowane na ostatnie miesiące 2020 r. i tym samym kontynuację polityki polegającej na zachowaniu ciągłości zapewniania służb przy minimalnych poziomach kosztów. Dysproporcja pomiędzy poziomem realizacji kosztów trasowych i terminalowych wynikała z czasowej zmiany metodologii alokacji kosztów do obszaru trasowego i terminalowego w związku ze zmianą zakresu oraz kręgu odbiorców tworzonych produktów meteorologicznych w trakcie zamknięcia lotniska - szczegółowe dane w tym zakresie zostały przedstawione w publicznie dostępnej informacji dodatkowej do tabel sprawozdawczych.
Ponadto, szczegółowe informacje dotyczące kosztów zostały zawarte w Sprawozdaniu finansowym Radom Meteo Sp. z o.o. za rok 2020 wraz ze sprawozdaniem niezależnego biegłego rewidenta z badania rocznego sprawozdania finansowego za 2020 r.
Wskazać należy, że pomimo zachowania ciągłości zapewnianych służb żeglugi powietrznej i pełnej realizacji obowiązków wynikających z posiadanego certyfikatu i wyznaczenia, Spółka nie otrzymała należnego jej wynagrodzenia za świadczenie służb żeglugi powietrznej.
b) Jakość świadczonych usług
Jakość świadczonych usług osłony meteorologicznej lotnictwa cywilnego jest oceniana na podstawie wartości mierników jakości świadczonych usług w odniesieniu do poszczególnych produktów na lotnisku EPRA, gdzie Radom Meteo Sp. z o.o. w roku 2020 świadczyła usługi osłony meteorologicznej lotnictwa cywilnego. Mierniki te obejmują:
- operacyjnie pożądane dokładności prognoz zgodnie z Załącznikiem 3 ICAO do konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym (przedstawione w Tabeli nr 3) oraz
- terminowość, poprawność i dostępność produktów usługi osłony meteorologicznej lotnictwa cywilnego (przedstawione w Tabeli nr 4),
w szczególności dla regularnych komunikatów obserwacji meteorologicznych METAR, prognoz TAF oraz ostrzeżeń lotniskowych.
Tabela 3. Dane operacyjne dotyczące jakości świadczonych usług w roku 2020
Prognozowane parametry Lotnisko | Kierunek wiatru DDD +/-20° | Prędkość wiatru FF +/-10 km/h (5kt) | Widzialność WW | Opady | Wielkość zachmurzenia NH | Wysokość podstawy chmur H | |||
do 800 m | od 800 m do 10 km | poniżej 450 m | od 450 m do 3000 m | od 30 m do 300 m | od 300 m do 3000 m | ||||
Radom (EPRA) - styczeń 2020 | 94,4% | 100,0% | 66,70% | 93,9% | 96,9% | 91,7% | 91,4% | 88,9% | 94,2% |
Radom (EPRA) - luty 2020 | 89,4% | 98% | nie oceniano* | 96,9% | 91,7% | 87,0% | 86,3% | 90,0% | 91,1% |
Radom (EPRA) - marzec 2020 | 94,8% | 99,0% | nie oceniano* | 99,4% | 96,1% | 95,3% | 80,0% | 100% | 94,0% |
Radom (EPRA) - kwiecień 2020 | 96,9% | 99,1% | nie oceniano* | 99,5% | 94,4% | nie oceniano* | 100% | nie oceniano* | 99,5% |
Radom (EPRA) - maj 2020 | 91,4% | 100% | nie oceniano* | 97,5% | 100% | 95,8% | 96,9% | 91,7% | 98,0% |
Radom (EPRA) - czerwiec 2020 | 87,6% | 100% | nie oceniano* | 96,3% | 81,1% | 80,0% | 88,5% | 100% | 88,5% |
Radom (EPRA) - lipiec 2020 | 92,9% | 98,3% | nie oceniano* | 100% | 95,2% | 75% | 99,6% | 100% | 97,9% |
Radom (EPRA) - sierpień 2020 | 93,2% | 99,1% | nie oceniano* | 99,6% | 100% | 87,5% | 97,6% | 100% | 95,2% |
Radom (EPRA) - wrzesień 2020 | 95,0% | 100% | nie oceniano* | 99,2% | 97,4% | 97,2% | 97,1% | 74,2% | 92,6% |
Radom (EPRA) - październik 2020 | 90,7% | 99,6% | 100% | 98,6% | 92,9% | 96,2% | 98,2% | 100% | 90,5% |
Radom (EPRA) - listopad 2020 | 96,1% | 100% | nie oceniano* | 87,1% | 99,3% | 92,1% | 86,4% | 92,4% | 85,2% |
Radom (EPRA) - grudzień 2020 | 97,9% | 100,0% | 75,00% | 90,1% | 95,8% | 78,4% | 90,4% | 88,1% | 87,5% |
Razem | 93,4% | 99,4% | 80,6% | 96,5% | 95,1% | 88,7% | 92,7% | 93,2% | 92,9% |
* - w analizowanym czasie pracy LBM EPRA brak przypadków spełniających kryteria.
Tabela 4. Dane operacyjne dotyczące jakości świadczonych usług w roku 2020
Miernik | TERMINOWOŚĆ | POPRAWNOŚĆ FORMALNA | DOSTĘPNOŚĆ | |||||
Rodzaj depeszy | METAR | TAF | METAR | TAF | Ostrzeżenie lotniskowe | METAR | TAF | Ostrzeżenie lotniskowe |
Radom (EPRA) - styczeń 2020 | 99,3% | 98,8% | 100% | 100% | 100% | 100% | 98,8% | 100% |
Radom (EPRA) - luty 2020 | 98,0% | 98,4% | 99,5% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Radom (EPRA) - marzec 2020 | 98,6% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Radom (EPRA) - kwiecień 2020 | 98,0% | 100% | 99,0% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Radom (EPRA) - maj 2020 | 99,0% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Radom (EPRA) - czerwiec 2020 | 98,6% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Radom (EPRA) - lipiec 2020 | 99,6% | 98,2% | 99,6% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Radom (EPRA) - sierpień 2020 | 99,1% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Radom (EPRA) - wrzesień 2020 | 99,5% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Radom (EPRA) - październik 2020 | 99,5% | 98,2% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Radom (EPRA) - listopad 2020 | 98,5% | 98,4% | 99,0% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Radom (EPRA) - grudzień 2020 | 99,5% | 100% | 99,5% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Razem | 98,9% | 99,3% | 99,7% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
III.
Informacje na temat skuteczności działania instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej w porównaniu z docelowymi poziomami skuteczności działania ustalonymi w planie biznesowym.
Informacje na temat skuteczności działania instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej w porównaniu z docelowymi poziomami skuteczności działania ustalonymi w planie biznesowym.
Celem efektywności kosztowej w obszarze trasowym był jednostkowy koszt ustalony (DUC) w wysokości 0,05 PLN, natomiast jego wykonanie wyniosło 0,13 PLN, co oznacza niespełnienie celu.
Celem efektywności kosztowej w obszarze terminalowym był jednostkowy koszt ustalony (DUC) w wysokości 2,63 PLN, natomiast jego wykonanie wyniosło 1,52 PLN, co oznacza spełnienie celu.
IV.
Wyjaśnienie rozbieżności z docelowymi poziomami i wskazanie środków służących usunięciu luk w okresie odniesienia.
Wyjaśnienie rozbieżności z docelowymi poziomami i wskazanie środków służących usunięciu luk w okresie odniesienia.
V.
Zmiany w operacjach i infrastrukturze.
Zmiany w operacjach i infrastrukturze.
Po zakończeniu umowy z PAŻP na świadczenie usługi METEO dla lotniska EPRA od 31 maja 2019 r., opracowano "Plan restrukturyzacji Radom METEO Sp. z o. o. na lata 2019-2024", który podlega ciągłym aktualizacjom. Plan przewiduje realizację osłony meteorologicznej lotniska EPRA w ograniczonym zakresie do czasu ponownego uruchomienia lotniska po przebudowie. Działalność LBM EPRA będzie skupiona na potrzymaniu umiejętności i utrzymania gotowości do wykonywania zadań zgodnie z Certyfikatem. Utrzymywany będzie w ciągłej pracy system pomiarowy AWOS w celu zbierania danych z pomiarów meteorologicznych do opracowywania informacji klimatycznej lotniska EPRA.
VI.
Wyniki finansowe
Wyniki finansowe
VII.
Informacje dotyczące formalnego procesu konsultacji z użytkownikami służb instytucji.
Informacje dotyczące formalnego procesu konsultacji z użytkownikami służb instytucji.
Ponadto, w roku 2020 zostały przeprowadzone konsultacje z następującymi użytkownikami:
* służby operacyjne lotniska EPRA - pozytywna ocena świadczonych usług, brak uwag;
* zarządzający lotniskiem EPRA - pozytywna ocena świadczonych usług, brak uwag.
VIII.
Informacje na temat polityki kadrowej.
Informacje na temat polityki kadrowej.
Zatrudniona ilość personelu operacyjnego i technicznego umożliwiała bezpieczne świadczenie usług osłony meteorologicznej na lotnisku Radom-Sadków w systemie dyżurów w czasie wskazanym w AIP Polska.