Sprawowanie nadzoru nad ochroną informacji niejawnych w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych oraz w komórkach organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MON.2015.252

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 stycznia 2024 r.

DECYZJA Nr 345/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 27 sierpnia 2015 r.
w sprawie sprawowania nadzoru nad ochroną informacji niejawnych w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych oraz w komórkach organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej

Departament Ochrony Informacji Niejawnych

Na podstawie § 2 pkt 6, 13 i 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933), w związku z § 3 ust. 2 pkt 9, § 4 ust. 1 pkt 4 oraz § 5 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 19 grudnia 2013 r. w sprawie szczegółowych zadań pełnomocników ochrony w zakresie ochrony informacji niejawnych w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych (Dz. U. poz. 1660 oraz z 2015 r. poz. 236), ustala się, co następuje:

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

1. Decyzja określa organizację, warunki i tryb sprawowania nadzoru nad ochroną informacji niejawnych w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, zwanych dalej "jednostkami organizacyjnymi" oraz w komórkach organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej, zwanych dalej "komórkami organizacyjnymi".

2. Przepisy decyzji stosuje się do działalności kontrolnej w zakresie stanu zabezpieczenia informacji niejawnych wykonywanej przez:

1) Ministra Obrony Narodowej;

2) osoby zajmujące kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej;

3) kierowników jednostek organizacyjnych;

4) Pełnomocnika Ministra Obrony Narodowej do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych - Dyrektora Departamentu Ochrony Informacji Niejawnych, zwanego dalej "Pełnomocnikiem Ministra";

5) pełnomocników kierowników jednostek organizacyjnych do spraw ochrony informacji niejawnych w jednostkach organizacyjnych.

3. Użyte w decyzji określenia oznaczają:

1) 1  ustawa - ustawę z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 756,1030 i 1532);

2) komórka wewnętrzna - wyodrębnioną w jednostce lub komórce organizacyjnej strukturę organizacyjną powołaną do wykonywania określonych zadań wynikających z zakresu działania tej jednostki lub komórki organizacyjnej;

3) kierownik jednostki organizacyjnej - dowódcę, szefa, dyrektora, komendanta, prezesa, kierownika lub inną osobę stojącą na czele jednostki organizacyjnej, która kieruje całokształtem jej działalności, w tym również osobę czasowo pełniącą jego obowiązki;

4) kierownik komórki organizacyjnej - dyrektora, szefa, lub inną osobę stojącą na czele komórki organizacyjnej, która kieruje całokształtem jej działalności, w tym również osobę czasowo pełniącą jego obowiązki;

5) pełnomocnik ochrony - pełnomocnika kierownika jednostki organizacyjnej do spraw ochrony informacji niejawnych;

6) pion ochrony - wyodrębnioną komórkę wewnętrzną, podległą pełnomocnikowi ochrony, wykonującą zadania określone w ustawie;

7) system ochrony informacji niejawnych - zespół przedsięwzięć organizacyjno-technicznych obejmujących: bezpieczeństwo osobowe, ochronę fizyczną i techniczną informacji niejawnych, obieg informacji niejawnych oraz bezpieczeństwo teleinformatyczne w jednostce organizacyjnej;

8) działalność kontrolna - planowanie, organizowanie, koordynowanie i przeprowadzanie kontroli, jej dokumentowanie oraz przedstawianie wyników właściwym organom, a także postępowanie pokontrolne;

9) kontrola (czynności kontrolne) - celową i zorganizowaną działalność zespołu (komisji, grupy, kontrolera, inspektora) prowadzoną w jednostce kontrolowanej, na podstawie planu i upoważnienia do jej przeprowadzenia;

10) książka kontroli - wyodrębnioną, prowadzoną w jednostce lub komórce organizacyjnej w formie papierowej, książkę przeznaczoną do dokonywania przez kontrolującego wpisów dotyczących przedmiotu i zakresu kontroli, a także czasu jej trwania;

11) akta kontroli - zbiór dokumentów obejmujących w szczególności: zawiadomienie o zamiarze przeprowadzenia kontroli, upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, wyniki kontroli, notatki i inne dokumenty - odpisy, wyciągi z rozkazów i informacje od kierownika jednostki kontrolowanej dotyczące usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych podczas kontroli;

12) przełożony - żołnierza lub inną osobę niebędącą żołnierzem, której na mocy przepisów prawa, dokumentów kompetencyjnych lub decyzji podporządkowano podwładnych i nadano prawo kierowania ich czynnościami służbowymi;

13) kancelaria tajna międzynarodowa - komórkę wewnętrzną, o której mowa w § 2 pkt 3 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 19 grudnia 2013 r. w sprawie szczegółowych zadań pełnomocników ochrony w zakresie ochrony informacji niejawnych w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych.

4. Nadzór nad ochroną informacji niejawnych realizuje się w formie:

1) kontroli ochrony informacji niejawnych i przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji;

2) oceny stanu zabezpieczenia informacji niejawnych;

3) decyzji wynikających z kontroli i oceny, o których mowa w ppkt 1 i 2.

5. Kontrole ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji w jednostkach i komórkach organizacyjnych realizuje się w celu:

1) ustalenia stanu faktycznego realizacji zadań w zakresie ochrony informacji niejawnych i oceny przestrzegania przepisów wydanych w tym zakresie;

2) określenia przyczyn i skutków ewentualnych naruszeń przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz wskazania osób za to odpowiedzialnych;

3) wskazania sposobów umożliwiających usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości;

4) sformułowania i przedłożenia przełożonym wniosków oraz zaleceń dotyczących doskonalenia systemu ochrony informacji niejawnych.

6. Kontrole, o których mowa w pkt 5, realizuje się, jako:

1) kontrole bieżące;

2) kontrole okresowe ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów, zwane dalej "kontrolami okresowymi";

3) kontrole stanu zabezpieczenia informacji niejawnych.

7. Do przeprowadzenia kontroli, o których mowa w pkt 6 ppkt 3, uprawnia pisemne imienne upoważnienie wystawione przez zarządzającego kontrolę, wraz z legitymacją służbową lub dowodem osobistym. Wzór upoważnienia określa załącznik Nr 1 do decyzji.

8. Kontrolujący musi posiadać poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli, co najmniej równej klauzuli materiałów podlegających kontroli, ważne nie krócej niż do dnia zakończenia kontroli albo pisemne upoważnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 4 pkt 1 ustawy, w przypadku, gdy przedmiotem kontroli są materiały o klauzuli "zastrzeżone". W przypadku kontroli materiałów kryptograficznych dodatkowo wymagane jest posiadanie przez kontrolującego właściwego upoważnienia wydanego na podstawie przepisów określających zasady dostępu do materiałów kryptograficznych.

9. Kontrolowany ma obowiązek przedstawić do kontroli posiadane materiały niejawne, udzielać wyczerpujących ustnych i pisemnych wyjaśnień, udostępniać do wglądu prowadzone urządzenia ewidencyjne, pomieszczenia oraz urządzenia techniczne przeznaczone do przetwarzania informacji niejawnych.

Rozdział  2

Kontrola bieżąca

10. Kontrolę bieżącą prowadzi się w celu sprawdzenia:

1) stanu przestrzegania przez osoby kontrolowane przepisów o ochronie informacji niejawnych w zakresie przetwarzania informacji niejawnych;

2) zgodności stanu faktycznego materiałów niejawnych posiadanych przez osoby kontrolowane ze stanem ewidencyjnym.

11. Kontrolę bieżącą w jednostce organizacyjnej prowadzą stosownie do potrzeb:

1) 2  pełnomocnik ochrony i upoważnieni przez niego pracownicy pionu ochrony, nie rzadziej niż raz w roku;

2) przełożeni wobec podwładnych.

12. 3  Z przeprowadzonej kontroli bieżącej sporządza się notatkę służbową, w której w szczególności:

1) wymienia się komórki wewnętrzne lub stanowiska służbowe osób objętych kontrolą;

2) zamieszcza się informację dotyczącą zgodności lub niezgodności stanu faktycznego ze stanem ewidencyjnym materiałów niejawnych posiadanych przez osoby objęte kontrolą;

3) jeżeli zostały stwierdzone nieprawidłowości, zamieszcza się ich opis oraz imiona i nazwiska osób, u których one wystąpiły;

4) określa się terminy usunięcia nieprawidłowości oraz przedstawia się wnioski wynikające z kontroli.

13. 4  Z wynikami kontroli bieżącej przeprowadzonej przez osoby, o których mowa w pkt 11 ppkt 1, zapoznaje się kierownika jednostki organizacyjnej a w przypadku Ministerstwa Obrony Narodowej kierownika komórki organizacyjnej.

Rozdział  3

Kontrola okresowa

14. Kontrola okresowa jest podstawową formą sprawdzenia ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów niejawnych w jednostce organizacyjnej. Zakres przedmiotowy kontroli okresowej określa załącznik Nr 2 do decyzji.

15. 5  Kontrolę okresową za rok kalendarzowy prowadzi się w pierwszym kwartale roku następnego, z zastrzeżeniem pkt 15a.

15a. 6  Kontrolę okresową można przeprowadzić w innym terminie niż termin wskazany w pkt 15, na podstawie decyzji Ministra Obrony Narodowej, z uwzględnieniem art. 15 ust. 1 pkt 4 ustawy, jeżeli przemawiają za tym szczególne okoliczności.

16. 7  W czasie trwania kontroli okresowej w jednostce organizacyjnej nie prowadzi się kontroli stanu zabezpieczenia informacji niejawnych oraz kontroli bieżących.

17. 8  Kontrolę okresową przeprowadza komisja wyznaczona rozkazem lub decyzją kierownika jednostki organizacyjnej, z uwzględnieniem następujących zasad:

1) skład komisji powinien wynosić co najmniej trzy osoby; w przypadkach uzasadnionych względami organizacyjnymi komisja może składać się z podkomisji liczących nie mniej niż trzy osoby;

2) osoby wchodzące w skład komisji muszą spełniać wymagania określone w pkt 8;

3) ostateczne zniszczenie materiałów niejawnych powinno być realizowane przez co najmniej trzech członków komisji (podkomisji);

4) zasady niszczenia materiałów niejawnych określają przepisy zarządzenia Ministra Obrony Narodowej wydanego na podstawie art. 47 ust. 3 ustawy;

5) do składu komisji nie wyznacza się osób odpowiedzialnych za prowadzenie ewidencji materiałów niejawnych w jednostkach organizacyjnych objętych kontrolą, z zastrzeżeniem ppkt 6;

6) przepis ppkt 5 nie dotyczy dokumentów niejawnych NATO, UE i innych organizacji międzynarodowych oznaczonych kategoriami specjalnymi.

18. Kontrolę okresową w Ministerstwie Obrony Narodowej przeprowadza komisja powołana decyzją Ministra Obrony Narodowej.

19. Decyzja albo rozkaz, o których mowa w pkt 17 i 18, powinny zawierać w szczególności następujące dane:

1) 9  imienny skład osobowy komisji, z uwzględnieniem numerów poświadczeń bezpieczeństwa, poświadczeń bezpieczeństwa w zakresie dostępu do informacji NATO, UE lub innych organizacji międzynarodowych, ich klauzul i terminów ważności oraz pisemnych upoważnień do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli "zastrzeżone";

2) termin rozliczenia wykonawców z materiałów niejawnych;

3) termin przygotowania do kontroli okresowej kancelarii tajnych, kancelarii tajnych międzynarodowych i komórek, o których mowa w art. 44 ust. 1 ustawy;

4) termin rozpoczęcia i zakończenia oraz przedstawienia wyników kontroli okresowej.

20. Sposób oraz terminy prowadzenia kontroli okresowej dokumentów operacyjnych w jednostkach organizacyjnych Żandarmerii Wojskowej określa Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej.

21. Pełnomocnik ochrony odpowiada za przygotowanie organizacyjne i nadzorowanie przebiegu kontroli okresowej w jednostce organizacyjnej, a w szczególności za:

1) opracowanie projektu rozkazu albo decyzji, o których mowa w pkt 17 i 18;

2) 10  przeprowadzenie szkolenia członków komisji kontroli okresowej w zakresie metodyki prowadzenia tej kontroli i dokumentowania jej wyników oraz kierowników kancelarii tajnych i innych komórek wymienionych w pkt 19 ppkt 3, w zakresie przygotowania tych komórek do kontroli okresowej.

22. 11  Wyniki kontroli okresowej komisje oraz podkomisje, o których mowa w pkt 17 i 18, dokumentują w protokole, którego układ przedstawia załącznik Nr 3 do decyzji.

22a. 12  Kierownik jednostki organizacyjnej potwierdza podpisem na protokole, o którym mowa w pkt 22, fakt zapoznania się z jego treścią. Fakt zapoznania się z treścią protokołów sporządzonych przez komisję, o której mowa w pkt 18, potwierdza swoim podpisem Pełnomocnik Ministra.

23. Wyniki kontroli okresowej przeprowadzonej w jednostce organizacyjnej jej kierownik przedkłada do dnia 15 marca bezpośredniemu przełożonemu w formie meldunku, z zastrzeżeniem pkt 24. Meldunek winien zawierać informacje dotyczące zgodności lub niezgodności stanu faktycznego materiałów niejawnych ze stanem ewidencyjnym i zasadnicze uwagi stwierdzone przez komisję w czasie kontroli.

24. 13  Kierownicy jednostek organizacyjnych podporządkowanych Ministrowi Obrony Narodowej i przewodniczący komisji, o której mowa w pkt 18, przedkładają Ministrowi Obrony Narodowej meldunki o wynikach kontroli okresowej za pośrednictwem Pełnomocnika Ministra.

25. 14  Pełnomocnik Ministra przedkłada Ministrowi Obrony Narodowej do dnia 1 kwietnia meldunek zbiorczy o wynikach kontroli okresowej przeprowadzonej w Ministerstwie Obrony Narodowej i jednostkach organizacyjnych podporządkowanych Ministrowi Obrony Narodowej.

Rozdział  4

Kontrola stanu zabezpieczenia informacji niejawnych

26. Kontrola stanu zabezpieczenia informacji niejawnych jest podstawową formą sprawdzania ochrony informacji niejawnych i przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji w jednostkach organizacyjnych.

27. Minister Obrony Narodowej zarządza przeprowadzenie kontroli stanu zabezpieczenia informacji niejawnych we wszystkich jednostkach organizacyjnych. Do zarządzania kontroli stanu zabezpieczenia informacji niejawnych są uprawnieni ponadto:

1) Pełnomocnik Ministra - we wszystkich jednostkach organizacyjnych, z wyłączeniem uczelni wojskowych;

2) 15  Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego oraz osoby, o których mowa w pkt 3 ppkt 3, którym podporządkowano jednostki organizacyjne - w podporządkowanych jednostkach organizacyjnych.

28. Kontrole stanu zabezpieczenia informacji niejawnych przeprowadzają zespoły z pionów ochrony jednostek organizacyjnych, jako organy kontroli upoważnione przez osoby, o których mowa w pkt 27. Zarządzający kontrolę może w uzasadnionych przypadkach uzupełnić skład zespołu kontrolującego o inne osoby pełniące służbę lub zatrudnione w kierowanej przez niego jednostce organizacyjnej.

29. Kontrola stanu zabezpieczenia informacji niejawnych jest prowadzona w celu dokonania oceny:

1) stanu realizacji zaleceń pokontrolnych z wcześniej przeprowadzonych kontroli stanu zabezpieczenia informacji niejawnych;

2) organizacji systemu ochrony informacji niejawnych w jednostce organizacyjnej;

3) bezpieczeństwa osobowego;

4) organizacji i funkcjonowania systemu ochrony fizycznej informacji niejawnych jednostki organizacyjnej;

5) obiegu informacji niejawnych w jednostce organizacyjnej;

6) bezpieczeństwa teleinformatycznego;

7) bezpieczeństwa przemysłowego;

8) przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych.

30. Szczegółowy zakres przedmiotowy kontroli stanu zabezpieczenia informacji niejawnych określa załącznik Nr 4 do decyzji; w uzasadnionych przypadkach osoby zarządzające kontrolę mogą zmienić jej zakres.

31. W czasie kontroli stanu zabezpieczenia informacji niejawnych nie sprawdza się ewidencji operacyjnej oraz dokumentów operacyjnych Żandarmerii Wojskowej.

32. 16  W trakcie kontroli stanu zabezpieczenia informacji niejawnych zarządzonych przez osoby, o których mowa w pkt 27, prowadzonych przez zespoły kontrolujące wyłonione z etatowych komórek kontrolnych wchodzących w skład pionów ochrony, mogą być kontrolowane kancelarie tajne międzynarodowe w zakresie określonym w załączniku Nr 4 do decyzji pkt 1.6. lit. c-k.

33. Kontrolę stanu zabezpieczenia informacji niejawnych przeprowadza się zgodnie z rocznym planem kontroli; w przypadkach wskazujących na występowanie istotnych zagrożeń dla systemu ochrony informacji niejawnych, osoby wymienione w pkt 27 mogą zarządzić kontrolę nieujętą w planie.

34. Planowanie kontroli stanu zabezpieczenia informacji niejawnych koordynuje Pełnomocnik Ministra.

35. 17  Pełnomocnicy ochrony kierowników jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych informują do dnia 1 września danego roku Pełnomocnika Ministra o planowanych do przeprowadzenia w następnym roku kalendarzowym kontrolach stanu zabezpieczenia informacji niejawnych w podległych jednostkach organizacyjnych.

36. Pełnomocnik Ministra, jako koordynator zamierzeń kontrolnych, po uzgodnieniu z osobami, o których mowa w pkt 35, ma prawo dokonywania zmian terminów planowanych przedsięwzięć kontrolnych. Pełnomocnik Ministra informuje Służbę Kontrwywiadu Wojskowego do dnia 1 października o planowanych do przeprowadzenia w następnym roku kalendarzowym kontrolach stanu zabezpieczenia informacji niejawnych.

37. Czas trwania kontroli stanu zabezpieczenia informacji niejawnych ustala, w zależności od potrzeb, zarządzający kontrolę.

38. Podstawę do przeprowadzenia kontroli stanu zabezpieczenia informacji niejawnych stanowi plan jej przeprowadzenia, zatwierdzony przez osobę, o której mowa w pkt 27.

38a. 18  Plan kontroli zawiera w szczególności:

1) nazwę kontrolowanej jednostki organizacyjnej;

2) podstawę prawną przeprowadzenia kontroli;

3) imienny skład zespołu kontrolującego;

4) termin rozpoczęcia i zakończenia kontroli;

5) zakres przedmiotowy kontroli;

6) organizację i harmonogram przeprowadzenia kontroli.

39. Kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej zapewnia kontrolującym warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli stanu zabezpieczenia informacji niejawnych.

40. Kontrola stanu zabezpieczenia informacji niejawnych kończy się omówieniem, którego czas, miejsce, tryb prowadzenia i uczestników ustala przewodniczący zespołu kontrolującego.

41. Przewodniczący zespołu kontrolującego dokonuje wpisu o przeprowadzeniu kontroli w książce kontroli kontrolowanej jednostki organizacyjnej.

42. Wyniki kontroli stanu zabezpieczenia informacji niejawnych dokumentuje się w protokole, który powinien zawierać:

1) podstawę prawną przeprowadzenia kontroli;

2) imienny skład zespołu kontrolującego wraz z numerami i datą ważności upoważnień do przeprowadzenia kontroli;

3) termin rozpoczęcia i zakończenia kontroli;

4) zakres przedmiotowy kontroli;

5) oznaczenie kontrolowanej jednostki organizacyjnej, jej siedzibę i adres, a także nazwę nadrzędnej jednostki organizacyjnej;

6) 19  stopień wojskowy, imię i nazwisko, nazwę stanowiska służbowego kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej, datę objęcia stanowiska służbowego z podstawą prawną, zakres dostępu do informacji niejawnych - numer i datę ważności wydanych poświadczeń bezpieczeństwa oraz zaświadczenia o przeszkoleniu w zakresie ochrony informacji niejawnych;

7) 20  stopień wojskowy, imię i nazwisko, nazwę stanowiska służbowego poprzedniego kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej, okres pełnienia przez niego obowiązków, numery i daty ważności posiadanych poświadczeń bezpieczeństwa oraz zaświadczeń stwierdzających odbycie szkolenia w zakresie ochrony informacji niejawnych - w przypadku gdy nieprawidłowości w zakresie stanu zabezpieczenia informacji niejawnych zaistniały w tym okresie;

8) stopień wojskowy, imię i nazwisko, nazwę stanowiska służbowego pełnomocnika ochrony i pozostałych osób z pionu ochrony jednostki kontrolowanej, datę objęcia stanowiska służbowego z podstawą prawną, zakres dostępu do informacji niejawnych - numer i datę ważności wydanych poświadczeń bezpieczeństwa, a także zaświadczeń o przeszkoleniu w zakresie ochrony informacji niejawnych;

9) stan realizacji zaleceń pokontrolnych z wcześniej przeprowadzonych kontroli stanu zabezpieczenia informacji niejawnych;

10) opis stanu faktycznego stwierdzonego w czasie kontroli, w tym ustalone nieprawidłowości i przyczyny ich powstania, osoby za to odpowiedzialne, wnioski oraz zalecenia pokontrolne;

11) pouczenie o prawie, sposobie i terminie zgłoszenia zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole;

12) 21  parafy przewodniczącego zespołu kontrolującego umieszczone na każdej stronie protokołu pod jego treścią;

13) podpisy przewodniczącego zespołu kontrolującego i kierownika jednostki kontrolowanej zamieszczone na ostatniej stronie oraz miejsce i datę podpisania protokołu kontroli.

43. Protokół sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, z przeznaczeniem dla:

1) zarządzającego kontrolę;

2) kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej;

3) przełożonego kierownika kontrolowanej jednostki lub komórki organizacyjnej.

44. W przypadku, gdy protokół kontroli zawiera informacje niejawne, przewodniczący zespołu kontrolującego nadaje mu stosowną klauzulę tajności.

45. Termin przekazania protokołu kierownikowi kontrolowanej jednostki organizacyjnej nie powinien być dłuższy niż 30 dni od dnia zakończenia czynności kontrolnych.

46. 22  Kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej ma prawo zgłoszenia osobie zarządzającej kontrolę, w terminie siedmiu dni roboczych od dnia otrzymania protokołu, umotywowanych pisemnych zastrzeżeń do jego treści.

47. Osoba zarządzająca kontrolę:

1) odrzuca zastrzeżenia, jeżeli zostały zgłoszone przez osobę nieuprawnioną do ich wniesienia lub wniesione po terminie określonym w pkt 46 albo

2) uwzględnia zastrzeżenia w całości lub w części albo je oddala

3) o podjętej decyzji zawiadamia na piśmie zgłaszającego zastrzeżenia.

48. W przypadku stwierdzenia zasadności zgłoszonych zastrzeżeń dokonuje się zmiany treści protokołu kontroli i dołącza do niego wykaz uwzględnionych zastrzeżeń.

49. 23  Kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej w terminie 30 dni od dnia otrzymania protokołu lub zakończenia procedury odwoławczej informuje pisemnie jednostkę nadrzędną oraz organ, który przeprowadził kontrolę, o sposobie wykorzystania uwag i wniosków, a także usunięciu nieprawidłowości wymienionych w protokole.

50. Zarządzający kontrolę dokonuje analizy zebranych wyników przeprowadzonych kontroli stanu zabezpieczenia informacji niejawnych, w celu określenia ewentualnych zmian koniecznych do wprowadzenia w obowiązujących przepisach i wypracowania rozwiązań zmierzających do poprawy organizacji oraz sytemu ochrony informacji niejawnych w podległych i nadzorowanych jednostkach organizacyjnych.

Rozdział  5

Ocena stanu zabezpieczenia informacji niejawnych

51. Pełnomocnik ochrony opracowuje ocenę stanu zabezpieczenia informacji niejawnych w jednostce organizacyjnej za poprzedni rok kalendarzowy, która stanowi zasadniczą formę rozliczenia się z realizacji zadań i przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz podstawę do doskonalenia systemu ochrony informacji niejawnych w tej jednostce.

52. Ocenę, o której mowa w pkt 51, opracowuje się na podstawie:

1) 24  wyników kontroli okresowych, bieżących i stanu zabezpieczenia informacji niejawnych przeprowadzonych w jednostkach lub komórkach organizacyjnych;

2) meldunków o naruszeniu przepisów o ochronie informacji niejawnych.

53. Ocena stanu zabezpieczenia informacji niejawnych powinna obejmować:

1) zastosowane w jednostce organizacyjnej rozwiązania systemowe mające na celu obniżenie prawdopodobieństwa wystąpienia realnych zagrożeń lub ich wykluczenia, wynikających między innymi z oceny zarządzania ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych;

2) organizację systemu ochrony informacji niejawnych;

3) funkcjonowanie systemu ochrony informacji niejawnych;

4) przyczyny niezrealizowania niektórych zadań;

5) wnioski i propozycje oraz potrzeby.

54. Układ i szczegółową treść oceny określa załącznik Nr 5 do decyzji.

55. 25  Pełnomocnicy ochrony kierowników jednostek organizacyjnych składają do Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Pełnomocnika Ministra do dnia 30 kwietnia ocenę, o której mowa w pkt 51, z wykorzystaniem Dedykowanego Systemu Informatycznego Oceny Stanu Zabezpieczenia Informacji Niejawnych (DSI OSZIN) funkcjonującego w ST MILNET-Z. Z oceną zapoznaje się kierownika jednostki organizacyjnej.

55a. 26  W przypadku otrzymania decyzji o rozformowaniu lub przeformowaniu jednostki organizacyjnej, ocenę, o której mowa w pkt 51, przesyła się nie później niż na 14 dni przed upływem określonego w decyzji terminu rozformowania lub przeformowania tej jednostki.

55b. 27  W szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą Pełnomocnika Ministra, dopuszcza się opracowanie oceny, o której mowa w pkt 51, według wzoru, o którym mowa w pkt 54 oraz jej przesłanie w wersji papierowej do dnia 15 kwietnia pełnomocnikowi ochrony bezpośrednio nadrzędnej jednostki organizacyjnej.

56. 28  Pełnomocnicy ochrony kierowników jednostek organizacyjnych podporządkowanych:

1) Ministrowi Obrony Narodowej,

2) Sekretarzom stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, podsekretarzom stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, Szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego i Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa Obrony Narodowej,

3) kierownikom komórek organizacyjnych - ocenę, o której mowa w pkt 55b, przesyłają do dnia 30 kwietnia Szefowi Służby Kontrwywiadu Wojskowego i Pełnomocnikowi Ministra.

57. Pełnomocnik Ministra do dnia 15 maja przedstawia Szefowi Służby Kontrwywiadu Wojskowego ocenę stanu zabezpieczenia informacji niejawnych w Ministerstwie Obrony Narodowej.

58. Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego, corocznie do dnia 15 czerwca, przygotowuje informację o stanie zabezpieczenia informacji niejawnych w resorcie obrony narodowej za poprzedni rok kalendarzowy i przedstawia ją Ministrowi Obrony Narodowej.

Rozdział  7

Postanowienia końcowe

59. 29  Traci moc decyzja Nr 61/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 marca 2012 r. w sprawie sprawowania nadzoru nad ochroną informacji niejawnych w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych oraz w komórkach organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 86 oraz z 2013 r. poz. 373).

60. 30  Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

....................................................... dnia ............

(nazwa organu zarządzającego kontrolę)

Upoważnienie Nr ...

Na podstawie pkt decyzji Nr /MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2015 r. w sprawie sprawowania nadzoru nad ochroną informacji niejawnych w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych oraz w komórkach organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz.)

upoważniam:

....................................................................................

(stopień wojskowy, imię i nazwisko kontrolera)

do przeprowadzania kontroli stanu zabezpieczenia informacji niejawnych w:

.............................................................................................................

(nazwa i adres kontrolowanej jednostki/komórki organizacyjnej)

Upoważnienie ważne jest za okazaniem legitymacji służbowej (dowodu osobistego). Ważność upoważnienia upływa z dniem ....................................

(m.p)

pieczęć okrągła

organu zarządzającego kontrolę

...........................................................................

(stanowisko służbowe, stopień wojskowy, imię i nazwisko,

organu zarządzającego kontrolę)

Ważność upoważnienia przedłuża się do dnia ..................

(m.p)

pieczęć okrągła

organu zarządzającego kontrolę

..................................................................

(stanowisko służbowe, stopień wojskowy, imię i nazwisko

zarządzającego kontrolę)

ZAŁĄCZNIK Nr  2 31

ZAKRES PRZEDMIOTOWY KONTROLI OKRESOWEJ

1. Sprawdzenie stanu przestrzegania zasad postępowania z materiałami niejawnymi w kancelariach tajnych, tajnych międzynarodowych i innych komórkach, w których są przechowywane, ewidencjonowane i udostępniane materiały niejawne, polega na:

1.1. Szczegółowym sprawdzeniu stanu faktycznego materiałów niejawnych przechowywanych w kancelariach tajnych i innych komórkach, w których są przetwarzane materiały niejawne oraz porównaniu ze stanem ewidencyjnym z wyłączeniem teczek akt postępowań sprawdzających.

1.2. Sprawdzeniu przestrzegania zasad przetwarzania materiałów niejawnych.

1.3. Sprawdzeniu przestrzegania obowiązku dokumentowania faktu zapoznania się z informacjami niejawnymi oznaczonymi klauzulą "ściśle tajne" i "tajne".

2. Sprawdzenie stanu przestrzegania zasad postępowania z materiałami niejawnymi przez wykonawców, polega na szczegółowym sprawdzeniu i porównaniu ze stanem ewidencyjnym materiałów niejawnych pobranych przez wykonawców.

3. Zniszczenie uprzednio zakwalifikowanych przez uprawnione osoby materiałów niejawnych.

ZAŁĄCZNIK Nr  3 32

WZÓR

PROTOKÓŁ Z KONTROLI OKRESOWEJ

1. Część ogólna:

Powołana rozkazem (decyzją) Nr (numer i data wydania rozkazu albo decyzji kierownika jednostki organizacyjnej) w sprawie przeprowadzenia kontroli okresowej ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów niejawnych za rok ..... w (nazwa jednostki organizacyjnej) komisja w składzie:

(stopnie wojskowe, imiona, nazwiska członków komisji (podkomisji), numery, klauzule tajności oraz terminy ważności poświadczeń bezpieczeństwa, a także pisemnych upoważnień do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli "zastrzeżone")

przeprowadziła w dniach (wpisać datę rozpoczęcia i datę zakończenia) kontrolę okresową ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów niejawnych.

Kontrolą objęto następujące komórki organizacyjne (komórki wewnętrzne): (wymienić komórki organizacyjne lub komórki wewnętrzne objęte kontrolą).

2. Część merytoryczna:

1) stan faktyczny materiałów niejawnych przetwarzanych lub przekazanych przez kontrolowane komórki organizacyjne (wewnętrzne) sprawdzono na podstawie niżej wymienionych dzienników ewidencyjnych kancelarii tajnej (nazwa kancelarii) oraz ewidencji dokumentów niejawnych (w wersji papierowej), prowadzonej w (nazwa kancelarii) z wykorzystaniem PSI ARCUS: (wyszczególnienie nazw dzienników ewidencyjnych oraz pozycji zapisów w tych dziennikach, jak również numerów ewidencyjnych dokumentów niejawnych (w wersji papierowej) zaewidencjonowanych z wykorzystaniem PSI ARCUS, na podstawie których sprawdzono stan faktyczny materiałów niejawnych przetwarzanych lub przekazanych przez jednostkę organizacyjną);

2) dane dotyczące stanu faktycznego materiałów niejawnych:

a) stan faktyczny materiałów niejawnych w (nazwa kontrolowanej jednostki lub komórki organizacyjnej) jest zgodny (niezgodny) ze stanem ewidencyjnym,

b) w (nazwy wewnętrznych komórek organizacyjnych) nie okazano do kontroli następujących materiałów niejawnych: (wyszczególnienie brakujących materiałów/nieprzedstawionych do kontroli, utraconych lub uznanych za utracone), z podaniem ich klauzuli tajności, tytułu lub czego dotyczą, numerów ewidencyjnych oraz nazwisk osób, które je pobrały ze wskazaniem przyczyn, okoliczności i skutków utraty oraz czynności podjętych przez komisję w celu ich odszukania);

3) przestrzeganie zasady selektywnego udostępniania informacji niejawnych oraz dokumentowania faktu zapoznania się z materiałami zawierającymi informacje niejawne oznaczone klauzulą "ściśle tajne" i "tajne" (nie stwierdzono naruszenia zasad postępowania z dokumentami zawierającymi takie informacje niejawne - w innym przypadku opisać stwierdzone naruszenia zasad);

4) przestrzeganie zasad przechowywania i przekazywania materiałów niejawnych (w przypadku stwierdzenia naruszenia zasad przechowywania lub przekazywania opisać stwierdzone nieprawidłowości);

5) ogólna ocena przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych w jednostce albo komórce organizacyjnej (opisowo przedstawić, na jakim poziomie przestrzega się przepisów o ochronie informacji niejawnych);

6) wnioski i zalecenia pokontrolne.

3. W załącznikach:

1) wykaz materiałów niejawnych zniszczonych przez komisję kontroli okresowej;

2) wyszczególnienie numerów skontrolowanych materiałów niejawnych zarejestrowanych w dziennikach ewidencyjnych, które nie zostały podszyte do właściwych teczek akt i nie zostały przerejestrowane na rok następny, z wyłączeniem dokumentów ujętych w urządzeniach ewidencyjnych kancelarii tajnych międzynarodowych i punktów kontroli informacji niejawnych międzynarodowych.

4. Podpisy członków komisji (podkomisji).

(stopień, imię i nazwisko) ....................

(stopień, imię i nazwisko) ....................

(stopień, imię i nazwisko) ....................

5. Podpis kierownika jednostki organizacyjnej (Pełnomocnika Ministra 33 ), potwierdzający fakt zapoznania się z protokołem z kontroli okresowej.

"Z protokołem zapoznałem się":

(stopień, imię i nazwisko) (data) ................

ZAŁĄCZNIK Nr  4  34  

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES PRZEDMIOTOWY KONTROLI STANU ZABEZPIECZENIA INFORMACJI NIEJAWNYCH

1. OCHRONA INFORMACJI NIEJAWNYCH.

1.1. Kontrola planowania i organizacji systemu ochrony informacji niejawnych uwzględniająca:

a) spójność dokumentów normatywnych wydanych przez kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej z aktami prawnymi i normatywnymi szczebli nadrzędnych,

b) sprecyzowanie zadań, dotyczących ochrony informacji niejawnych, w zakresach zadań i zakresach obowiązków osób funkcyjnych,

c) reagowanie na fakty naruszania przepisów o ochronie informacji niejawnych, utraty dokumentów niejawnych i ujawnienia informacji niejawnych osobom nieupoważnionym,

d) instrukcję "Sposób i tryb przetwarzania informacji niejawnych o klauzuli "zastrzeżone" oraz zakres i warunki stosowania środków bezpieczeństwa fizycznego w celu ich ochrony",

e) dokumentację określającą sposób i tryb przetwarzania informacji niejawnych o klauzuli "poufne" w podległych komórkach organizacyjnych,

f) dokumentację określającą poziom zagrożeń związanych z nieuprawnionym dostępem do informacji niejawnych lub ich utratą,

g) plan ochrony informacji niejawnych w jednostce organizacyjnej, w tym postępowania z materiałami zawierającymi informacje niejawne oznaczone klauzulą "tajne" lub "ściśle tajne" w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego, a także sposób jego realizacji,

h) zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności szacowanie ryzyka,

i) ujęcie w planie zasadniczych przedsięwzięć jednostki organizacyjnej zadań pionu ochrony,

j) sporządzenie przez pełnomocnika ochrony planu kontroli stanu zabezpieczenia informacji niejawnych w jednostkach organizacyjnych wyszczególnionych w pkt 27.

1.2. Kontrola dostępu do informacji niejawnych uwzględniająca:

a) prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych lub pełniących służbę w jednostce organizacyjnej albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto,

b) (uchylona),

c) przestrzeganie terminu informowania organu, który wydał poświadczenie bezpieczeństwa i Służby Kontrwywiadu Wojskowego o zatrudnieniu na stanowisku osoby legitymującej się odpowiednim poświadczeniem bezpieczeństwa,

d) ewidencję, przechowywanie i archiwizowanie akt postępowań sprawdzających,

e) przestrzeganie przepisów w zakresie upoważniania osób do dostępu do informacji niejawnych.

1.3. Kontrola planowania i realizacji szkolenia z zakresu ochrony informacji niejawnych obejmująca:

a) szkolenie podstawowe oraz uzupełniające żołnierzy i pracowników oraz specjalistyczne w zakresie ochrony informacji niejawnych,

b) prowadzenie rejestru wydanych zaświadczeń o przeszkoleniu,

c) prowadzenie ewidencji szkoleniowej,

d) sporządzenie planów szkolenia podstawowego i uzupełniającego.

1.4. Kontrola sprawowania nadzoru nad ochroną informacji niejawnych obejmująca:

a) realizację zaleceń pokontrolnych z kontroli stanu zabezpieczenia informacji niejawnych przeprowadzonych w jednostce organizacyjnej,

b) prowadzenie nadzoru służbowego w zakresie stanu zabezpieczenia informacji niejawnych i dokumentowanie jego wyników,

c) sprawdzenie wartości merytorycznej przeprowadzonych w jednostce organizacyjnej ocen stanu zabezpieczenia informacji niejawnych.

1.5. Sprawdzenie znajomości przepisów o ochronie informacji niejawnych na podstawie przeprowadzonego sprawdzianu wiedzy.

1.6. Kontrola działalności kancelarii tajnej obejmująca sprawdzenie:

a) stanu zabezpieczenia i wyposażenia pomieszczeń kancelaryjnych,

b) fizycznego oddzielenia materiałów o różnych klauzulach tajności oraz przestrzegania zasady przechowywania dokumentów uzyskanych w ramach realizacji porozumień międzynarodowych odrębnie dla każdego państwa,

c) przygotowania specjalistycznego kierownika, jego zastępcy i pracowników kancelarii tajnej,

d) organizacji pracy kancelarii i zakresów obowiązków osób funkcyjnych,

e) przestrzegania zasad ewidencjonowania dokumentów,

f) przestrzegania zasad wydawania, rozliczania i obiegu dokumentów niejawnych, a także adresowania, zabezpieczania i ekspedycji przesyłek,

g) prowadzenia wykazu osób upoważnionych do dostępu do informacji niejawnych i jego bieżącej aktualizacji,

h) przestrzegania zasad kompletowania i brakowania akt oraz niszczenia dokumentów niejawnych,

i) dokonywania zmian klauzul tajności na materiałach niejawnych i w urządzeniach ewidencyjnych,

j) ewidencjonowania, obiegu i rozliczania dokumentów ćwiczebnych,

k) przygotowania kancelarii tajnej do realizacji zadań na czas "W".

1.7. Kontrola postępowania z materiałami niejawnymi w innych komórkach przechowujących i prowadzących ewidencję materiałów niejawnych. Postępowanie wykonawców z informacjami niejawnymi obejmująca sprawdzenie:

a) zabezpieczenia i wyposażenia pomieszczeń, w których są przechowywane materiały niejawne,

b) przeszkolenia specjalistycznego personelu,

c) prowadzenia ewidencji materiałów niejawnych,

d) prowadzenia i bieżącej aktualizacji wykazu osób upoważnionych do dostępu do informacji niejawnych,

e) przestrzegania zasad przechowywania, udostępniania i niszczenia materiałów niejawnych,

f) przestrzegania przepisów w zakresie przechowywania i przekazywania informacji niejawnych,

g) terminowości rozliczania się wykonawców z wytworzonych materiałów niejawnych.

1.8. Kontrola sposobu przetwarzania, ewidencji i niszczenia materiałów niejawnych obejmująca:

a) przestrzeganie zasad przetwarzania, ewidencji materiałów niejawnych i oznaczania, w tym klauzulami tajności,

b) niszczenie materiałów niejawnych,

c) aktualizację klauzul tajności na materiałach niejawnych i w urządzeniach ewidencyjnych.

1.9. Kontrola bezpieczeństwa przemysłowego obejmująca sprawdzenie:

a) prowadzenia ewidencji przedsiębiorców realizujących na rzecz jednostki organizacyjnej umowy lub zadania związane z dostępem do informacji niejawnych,

b) opracowania Instrukcji Bezpieczeństwa Przemysłowego - jako integralnej części umowy,

c) sprawowania nadzoru nad realizacją umowy, z wykonaniem której wiąże się dostęp do informacji niejawnych,

d) warunków określonych przez kierownika jednostki organizacyjnej, które powinien spełniać przedsiębiorca realizujący umowy lub zadania związane z dostępem do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą "zastrzeżone".

2. ORGANIZACJA I PRZYGOTOWANIE ORAZ FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OCHRONY FIZYCZNEJ INFORMACJI NIEJAWNYCH.

2.1. Kontrola planowania systemu ochrony fizycznej informacji niejawnych obejmująca:

a) organizację ochrony informacji niejawnych na podstawie planu ochrony informacji niejawnych jednostki organizacyjnej, w tym postępowania z materiałami zawierającymi informacje niejawne oznaczone klauzulą "tajne" lub "ściśle tajne" w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego i niezbędne elementy planu ochrony,

b) opracowanie decyzji (rozkazu) w sprawie organizacji systemu przepustkowego w jednostce organizacyjnej,

c) opracowywanie analiz zagrożeń,

d) organizację współdziałania w zakresie ochrony informacji niejawnych z organami Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Żandarmerii Wojskowej, Policji i innymi organami porządkowymi.

2.2. Kontrola przewożenia materiałów niejawnych na podstawie opracowanych w jednostce organizacyjnej zasad postępowania z ochranianymi i przewożonymi przesyłkami niejawnymi.

2.3. Kontrola funkcjonowania ochrony fizycznej informacji niejawnych obejmująca:

a) zorganizowanie stref ochronnych oraz systemu wejść i wyjść z tych stref,

b) zabezpieczenie stref ochronnych,

c) oznaczanie stref ochronnych.

2.4. Kontrola funkcjonowania technicznych środków wspomagających ochronę informacji niejawnych w tym ich ilość i stan techniczny obejmująca:

a) ilość, stan techniczny i zgodność urządzeń oraz systemów alarmowych z parametrami określonymi w obowiązujących przepisach,

b) sprawność, konserwację systemów i urządzeń alarmowych.

2.5. Kontrola funkcjonowania systemu przepustkowego i kontroli dostępu, przechowywania, wydawania oraz zdawania kluczy i kodów oraz przestrzegania zasad używania urządzeń do rejestracji, kopiowania lub transmisji obrazu i dźwięku w strefach ochronnych obejmująca:

a) funkcjonowanie systemu przepustkowego i kontroli dostępu,

b) nadawanie uprawnień do wstępu do stref ochronnych,

c) sposób przechowywania i zabezpieczenia kluczy użytku bieżącego oraz zapasowych, kodów do zamków szyfrowych i kodów systemów alarmowych do pomieszczeń, w których przetwarzane są informacje niejawne, a także znajdujących się w nich urządzeń do przechowywania dokumentów niejawnych,

d) przestrzeganie zasad używania urządzeń do rejestracji, kopiowania lub transmisji obrazu i dźwięku.

3. BEZPIECZEŃSTWO TELEINFORMATYCZNE.

3.1. Kontrola organizacji bezpieczeństwa teleinformatycznego obejmująca:

a) posiadanie zatwierdzonej przez kierownika jednostki organizacyjnej dokumentacji bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych przeznaczonych do przetwarzania informacji niejawnych oznaczonych klauzulą "zastrzeżone" i realizację czynności, o których mowa w art. 48 ust. 11 i 12 ustawy,

b) posiadanie świadectwa akredytacji bezpieczeństwa systemu teleinformatycznego dla systemów przeznaczonych do przetwarzania informacji niejawnych oznaczonych klauzulą "poufne" lub wyższą,

c) (uchylony).

3.2. Kontrola bezpieczeństwa osobowego użytkowników systemów teleinformatycznych obejmująca:

a) zgodność poświadczeń bezpieczeństwa lub pisemnych upoważnień wydanych przez kierownika jednostki organizacyjnej dla użytkowników systemu teleinformatycznego z postanowieniami dokumentacji bezpieczeństwa,

b) posiadanie zaświadczeń o odbyciu przez użytkowników systemów teleinformatycznych szkoleń, o których mowa w art. 19 ustawy.

3.3. Kontrola zgodności elementów systemu teleinformatycznego i realizowanych w nim czynności z ustaleniami szczególnych wymagań bezpieczeństwa, obejmująca:

a) oprogramowanie systemowe, użytkowe i narzędziowe,

b) konfigurację sprzętu komputerowego,

c) zabezpieczenie sprzętu przed nieuprawnionym dostępem,

d) monitorowanie i dokumentowanie dostępu do systemu,

e) zgodność ze szczególnymi wymaganiami bezpieczeństwa zabezpieczeń i wyposażenia pomieszczenia systemu teleinformatycznego przeznaczonego do przetwarzania informacji niejawnych.

3.4. Kontrola przestrzegania przez użytkowników przepisów o ochronie informacji niejawnych przy użytkowaniu niejawnych systemów teleinformatycznych, obejmująca:

a) znajomość oraz przestrzeganie przez użytkowników postanowień procedur bezpiecznej eksploatacji,

b) wykonywanie i rozliczanie wydruków niejawnych dokumentów,

c) przechowywanie, ewidencjonowanie, udostępnianie i niszczenie elektronicznych nośników informacji.

3.5. Kontrola sprawowania nadzoru nad niejawnymi systemami teleinformatycznymi, obejmująca:

a) wyznaczenie przez kierownika jednostki organizacyjnej administratora systemu teleinformatycznego i inspektora bezpieczeństwa teleinformatycznego, jak również ukończenie przez nich szkolenia specjalistycznego z zakresu bezpieczeństwa teleinformatycznego,

b) sprawdzenie dokumentacji inspektora bezpieczeństwa teleinformatycznego, planowania i dokumentowania kontroli zgodności funkcjonowania systemów teleinformatycznych z ich szczególnymi wymaganiami bezpieczeństwa oraz procedurami bezpiecznej eksploatacji,

c) prowadzenie przez administratora systemu teleinformatycznego dokumentacji eksploatacyjnej systemu teleinformatycznego i jej zgodność z postanowieniami stosownej dokumentacji bezpieczeństwa.

ZAŁĄCZNIK Nr  5  35  

OCENA STANU ZABEZPIECZENIA INFORMACJI NIEJAWNYCH ZA ROK ..........

1 Pkt 3 ppkt 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 decyzji nr 160/MON z dnia 2 października 2019 r. (Dz.Urz.MON.2019.196) zmieniającej nin. decyzję z dniem 4 października 2019 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 decyzji nr 158/MON z dnia 8 grudnia 2023 r. (Dz.Urz.MON.2023.186) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2024 r.

2 Pkt 11 ppkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 decyzji nr 158/MON z dnia 8 grudnia 2023 r. (Dz.Urz.MON.2023.186) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2024 r.
3 Pkt 12 zmieniony przez § 1 pkt 3 decyzji nr 158/MON z dnia 8 grudnia 2023 r. (Dz.Urz.MON.2023.186) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2024 r.
4 Pkt 13 zmieniony przez § 1 pkt 3 decyzji nr 158/MON z dnia 8 grudnia 2023 r. (Dz.Urz.MON.2023.186) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2024 r.
5 Pkt 15 zmieniony przez § 1 pkt 1 decyzji nr 158/MON z dnia 19 listopada 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.184) zmieniającej nin. decyzję z dniem 19 listopada 2020 r.
6 Pkt 15a dodany przez § 1 pkt 2 decyzji nr 158/MON z dnia 19 listopada 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.184) zmieniającej nin. decyzję z dniem 19 listopada 2020 r.
7 Pkt 16 zmieniony przez § 1 pkt 2 decyzji nr 160/MON z dnia 2 października 2019 r. (Dz.Urz.MON.2019.196) zmieniającej nin. decyzję z dniem 4 października 2019 r.
8 Pkt 17 zmieniony przez § 1 pkt 3 decyzji nr 160/MON z dnia 2 października 2019 r. (Dz.Urz.MON.2019.196) zmieniającej nin. decyzję z dniem 4 października 2019 r.
9 Pkt 19 ppkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 decyzji nr 160/MON z dnia 2 października 2019 r. (Dz.Urz.MON.2019.196) zmieniającej nin. decyzję z dniem 4 października 2019 r.
10 Pkt 21 ppkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 decyzji nr 158/MON z dnia 8 grudnia 2023 r. (Dz.Urz.MON.2023.186) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2024 r.
11 Pkt 22 zmieniony przez § 1 pkt 5 decyzji nr 160/MON z dnia 2 października 2019 r. (Dz.Urz.MON.2019.196) zmieniającej nin. decyzję z dniem 4 października 2019 r.
12 Pkt 22a dodany przez § 1 pkt 6 decyzji nr 160/MON z dnia 2 października 2019 r. (Dz.Urz.MON.2019.196) zmieniającej nin. decyzję z dniem 4 października 2019 r.
13 Pkt 24 zmieniony przez § 1 pkt 5 decyzji nr 158/MON z dnia 8 grudnia 2023 r. (Dz.Urz.MON.2023.186) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2024 r.
14 Pkt 25 zmieniony przez § 1 pkt 5 decyzji nr 158/MON z dnia 8 grudnia 2023 r. (Dz.Urz.MON.2023.186) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2024 r.
15 Pkt 27 ppkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 7 decyzji nr 160/MON z dnia 2 października 2019 r. (Dz.Urz.MON.2019.196) zmieniającej nin. decyzję z dniem 4 października 2019 r.
16 Pkt 32 zmieniony przez § 1 pkt 6 decyzji nr 158/MON z dnia 8 grudnia 2023 r. (Dz.Urz.MON.2023.186) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2024 r.
17 Pkt 35:

- zmieniony przez § 1 pkt 8 decyzji nr 160/MON z dnia 2 października 2019 r. (Dz.Urz.MON.2019.196) zmieniającej nin. decyzję z dniem 4 października 2019 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 7 decyzji nr 158/MON z dnia 8 grudnia 2023 r. (Dz.Urz.MON.2023.186) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2024 r.

18 Pkt 38a dodany przez § 1 pkt 9 decyzji nr 160/MON z dnia 2 października 2019 r. (Dz.Urz.MON.2019.196) zmieniającej nin. decyzję z dniem 4 października 2019 r.
19 Pkt 42 ppkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 10 decyzji nr 160/MON z dnia 2 października 2019 r. (Dz.Urz.MON.2019.196) zmieniającej nin. decyzję z dniem 4 października 2019 r.
20 Pkt 42 ppkt 7 zmieniony przez § 1 pkt 8 lit. a decyzji nr 158/MON z dnia 8 grudnia 2023 r. (Dz.Urz.MON.2023.186) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2024 r.
21 Pkt 42 ppkt 12 zmieniony przez § 1 pkt 8 lit. b decyzji nr 158/MON z dnia 8 grudnia 2023 r. (Dz.Urz.MON.2023.186) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2024 r.
22 Pkt 46 zmieniony przez § 1 pkt 9 decyzji nr 158/MON z dnia 8 grudnia 2023 r. (Dz.Urz.MON.2023.186) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2024 r.
23 Pkt 49 zmieniony przez § 1 pkt 11 decyzji nr 160/MON z dnia 2 października 2019 r. (Dz.Urz.MON.2019.196) zmieniającej nin. decyzję z dniem 4 października 2019 r.
24 Pkt 52 ppkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 12 decyzji nr 160/MON z dnia 2 października 2019 r. (Dz.Urz.MON.2019.196) zmieniającej nin. decyzję z dniem 4 października 2019 r.
25 Pkt 55 zmieniony przez § 1 pkt 10 decyzji nr 158/MON z dnia 8 grudnia 2023 r. (Dz.Urz.MON.2023.186) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2024 r.
26 Pkt 55a dodany przez § 1 pkt 13 decyzji nr 160/MON z dnia 2 października 2019 r. (Dz.Urz.MON.2019.196) zmieniającej nin. decyzję z dniem 4 października 2019 r.
27 Pkt 55b:

- dodany przez § 1 pkt 13 decyzji nr 160/MON z dnia 2 października 2019 r. (Dz.Urz.MON.2019.196) zmieniającej nin. decyzję z dniem 4 października 2019 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 11 decyzji nr 158/MON z dnia 8 grudnia 2023 r. (Dz.Urz.MON.2023.186) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2024 r.

28 Pkt 56 zmieniony przez § 1 pkt 12 decyzji nr 158/MON z dnia 8 grudnia 2023 r. (Dz.Urz.MON.2023.186) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2024 r.
29 Pkt 59 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 13 decyzji nr 158/MON z dnia 8 grudnia 2023 r. (Dz.Urz.MON.2023.186) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2024 r.
30 Pkt 60 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 13 decyzji nr 158/MON z dnia 8 grudnia 2023 r. (Dz.Urz.MON.2023.186) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2024 r.
31 Załącznik nr 2 zmienionyprzez § 1 pkt 14 decyzji nr 160/MON z dnia 2 października 2019 r. (Dz.Urz.MON.2019.196) zmieniającej nin. decyzję z dniem 4 października 2019 r.
32 Załącznik nr 3:

-zmienionyprzez § 1 pkt 15decyzji nr 160/MON z dnia 2 października 2019 r. (Dz.Urz.MON.2019.196) zmieniającej nin. decyzję z dniem 4 października 2019 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 14decyzji nr 158/MON z dnia 8 grudnia 2023 r. (Dz.Urz.MON.2023.186) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2024 r.

33 W Ministerstwie Obrony Narodowej fakt zapoznania się z protokołem potwierdza Pełnomocnik Ministra Obrony Narodowej do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych.
34 Załącznik nr 4:

- zmieniony przez § 1 pkt 16 decyzji nr 160/MON z dnia 2 października 2019 r. (Dz.Urz.MON.2019.196) zmieniającej nin. decyzję z dniem 4 października 2019 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 15 decyzji nr 158/MON z dnia 8 grudnia 2023 r. (Dz.Urz.MON.2023.186) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2024 r.

35 Załącznik nr 5:

- zmieniony przez § 1 pkt 17 decyzji nr 160/MON z dnia 2 października 2019 r. (Dz.Urz.MON.2019.196) zmieniającej nin. decyzję z dniem 4 października 2019 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 16 decyzji nr 158/MON z dnia 8 grudnia 2023 r. (Dz.Urz.MON.2023.186) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2024 r.