Sposoby wykonywania operacji przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych w związku z wejściem w życie przepisów rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2020.79

Akt utracił moc
Wersja od: 30 grudnia 2020 r.

WYTYCZNE Nr 25
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 30 grudnia 2020 r.
w sprawie sposobów wykonywania operacji przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych w związku z wejściem w życie przepisów rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych

Na podstawie art. 21 ust. 2 pkt 16 i art. 23 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2020 r. poz. 1970) w związku z zawarciem w dniu 6 listopada 2019 r. Porozumienia administracyjnego, dotyczącego powierzenia przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej niektórych kompetencji właściwego organu w celu realizacji zadań określonych w art. 18 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych (Dz. Urz. UE L 152 z 11.06.2019, str. 45,1) Dz. Urz. UE L 255 z 04.10.2019, str. 11, Dz. Urz. UE L 150 z 13.05.2020, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 176 z 05.06.2020, str. 13), zmienionego Aneksem nr 1 z dnia 18 maja 2020 r. oraz Aneksem nr 2 z dnia 30 lipca 2020 r., ogłasza się, co następuje:
§  1. 
W celu realizacji obowiązków wynikających z art. 18 lit. a-e oraz g-k i m oraz art. 20-22 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych, mając na względzie art. 21 ust. ustawy z dnia 3 lipca 2002 - Prawo lotnicze oraz zawarcie w dniu 6 listopada 2019 r. Porozumienia administracyjnego zmienionego Aneksem nr 1 z dnia 18 maja 2020 r. oraz Aneksem nr 2 z dnia 30 lipca 2020 r., zaleca się stosowanie niniejszych wytycznych.
§  2. 
Wytyczne określają:
1)
warunki wykonywania operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego w kategorii "otwartej" i kategorii "szczególnej", w tym w ramach klubów i stowarzyszeń modelarstwa lotniczego - stanowiące załącznik nr 1 do wytycznych;
2)
sposób prowadzenia przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego rejestru operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych - stanowiący załącznik nr 2 do wytycznych;
3)
sposób wyznaczania operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych oraz uznanych podmiotów, przeprowadzających szkolenia praktyczne i ocenę umiejętności praktycznych pilotów bezzałogowych statków powietrznych - stanowiący załącznik nr 3 do wytycznych;
4)
sposób przeprowadzania szkoleń i egzaminów potwierdzających kwalifikacje pilotów bezzałogowych statków powietrznych - stanowiący załącznik nr 4 do wytycznych;
5)
rodzaje dokumentów wydawanych dla pilotów bezzałogowych statków powietrznych uprawniających do wykonywania operacji systemami bezzałogowych statków powietrznych w kategorii "otwartej", "szczególnej" i "certyfikowanej" - stanowiące załącznik nr 5 do wytycznych;
6)
sposób przeprowadzenia konwersji dokumentów wydanych do dnia 30 grudnia 2020 r. dla operatorów bezzałogowych statków powietrznych UAVO, na podstawie przepisów ustawy - Prawo lotnicze oraz aktów wykonawczych do tej ustawy, pozwalających na wykonywanie operacji przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych w terminach przewidzianych w art. 20-23 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych - stanowiący załącznik nr 6 do wytycznych.
§  3. 
Użyte w wytycznych określenia oznaczają:
1)
bezpieczna odległość - odległość bezzałogowego statku powietrznego od innych statków powietrznych, przeszkód, pojazdów, osób lub zwierząt, umożliwiającą uniknięcie kolizji, wynikającą z analizy panujących warunków meteorologicznych, otoczenia i przeszkód znajdujących się w obszarze wykonywania operacji oraz rodzaju używanego bezzałogowego statku powietrznego i kwalifikacji pilota;
2)
kontakt wzrokowy nieuzbrojonym okiem - obserwację wzrokową prowadzoną przez pilota lub obserwatora bez pomocy przyrządów optycznych, z wyłączeniem szkieł korekcyjnych noszonych w celu korekcji posiadanej wady wzroku;
3)
model latający - system bezzałogowego statku powietrznego wykorzystywany do operacji wykonywanych w ramach klubów i stowarzyszeń modelarstwa lotniczego, o których mowa w art. 16 rozporządzenia nr 2019/947/UE;
4)
obserwator - obserwatora bezzałogowego statku powietrznego w rozumieniu art. 2 pkt 24 rozporządzenia nr 2019/947/UE;
5)
operacja automatyczna - operację, w której bezzałogowy statek powietrzny w sposób automatyczny realizuje start i lądowanie w wyznaczonym miejscu oraz lot po zaprogramowanej trasie, gdy pilot jedynie pełni zdalny nadzór nad operacją, zachowując możliwość niezwłocznego przejęcia zdalnego sterowania bezzałogowym statkiem powietrznym lub podjęcia innych działań na wypadek wystąpienia sytuacji niebezpiecznej;
6)
operacja autonomiczna - operację autonomiczną w rozumieniu art. 2 pkt 17 rozporządzenia nr 2019/947/UE;
7)
pilot - pilota bezzałogowego statku powietrznego w rozumieniu art. 3 pkt 31 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) Nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (Dz. Urz. UE. L 212 z 22.08.2018, str. 1);
8)
rozporządzenie nr 2019/947/UE - rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych;
9)
system teleinformatyczny - określony przez instytucję zapewniającą służbę ruchu lotniczego zespół współpracujących ze sobą urządzeń informatycznych i oprogramowania, zapewniający przetwarzanie i przechowywanie, a także wysyłanie i odbieranie danych przez sieci telekomunikacyjne za pomocą właściwego dla danego rodzaju sieci telekomunikacyjnego urządzenia końcowego w rozumieniu art. 2 pkt 43 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2019 r. poz. 2460 oraz z 2020 r. poz. 374, 695 i 875), będący unikalnym formatem cyfrowym w rozumieniu art. 15 ust. 3 rozporządzenia nr 2019/947/UE;
10)
szczególna ostrożność - ostrożność polegającą na zwiększeniu uwagi, dostosowaniu zachowania pilota lub zabezpieczenia i przystosowania miejsca startu i lądowania bezzałogowego statku powietrznego lub terenu, nad którym lot się odbywa, do warunków i sytuacji zmieniających się podczas wykonywania operacji, w stopniu umożliwiającym bezpieczne wykonanie lotu;
11)
środki komunikacji elektronicznej - rozwiązania techniczne, w tym urządzenia teleinformatyczne i współpracujące z nimi narzędzia programowe, umożliwiające indywidualne porozumiewanie się na odległość przy wykorzystaniu transmisji danych między systemami teleinformatycznymi, a w szczególności pocztę elektroniczną.
§  4. 
Wytyczne są publikowane w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
§  5. 
Wytyczne wchodzą w życie z dniem 31 grudnia 2020 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Wykonywanie operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego w kategorii "otwartej" i kategorii "szczególnej", w tym w ramach klubów i stowarzyszeń modelarstwa lotniczego

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Sposób prowadzenia przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego rejestru operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych

ZAŁĄCZNIK Nr  3

Sposób wyznaczania operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych oraz uznanych podmiotów, przeprowadzających szkolenia praktyczne i ocenę umiejętności praktycznych pilotów bezzałogowych statków powietrznych

ZAŁĄCZNIK Nr  4

Sposób przeprowadzania szkoleń i egzaminów potwierdzających kwalifikacje pilotów bezzałogowych statków powietrznych

ZAŁĄCZNIK Nr  5

Rodzaje dokumentów wydawanych dla pilotów bezzałogowych statków powietrznych uprawniające do wykonywania operacji systemami bezzałogowych statków powietrznych w kategorii "otwartej", "szczególnej" i "certyfikowanej"

ZAŁĄCZNIK Nr  6

Sposób przeprowadzenia konwersji dokumentów wydanych do dnia 30 grudnia 2020 r. dla operatorów bezzałogowych statków powietrznych UAVO, na podstawie przepisów ustawy - Prawo lotnicze oraz aktów wykonawczych do tej ustawy, pozwalających na wykonywanie operacji przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych w terminach przewidzianych w art. 20-23 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych