Sposób wykonywania zadań w ramach obowiązku obrony w dziale administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MN.2024.13

Akt obowiązujący
Wersja od: 23 lutego 2024 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI 1
z dnia 22 lutego 2024 r.
w sprawie sposobu wykonywania zadań w ramach obowiązku obrony w dziale administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka

Na podstawie art. 7 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2022 r. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347, 641, 1615, 1834 i 1872) i § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 kwietnia 2022 r. w sprawie sposobu wykonywania zadań w ramach obowiązku obrony (Dz. U. poz. 875) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Zarządzenie określa sposób wykonywania zadań w ramach obowiązku obrony w dziale administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, zwanych dalej "zadaniami obronnymi", w:
1)
Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwanym dalej "Ministerstwem";
2)
jednostkach organizacyjnych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, zwanego dalej "Ministrem".
§  2. 
Zadania obronne wykonywane w Ministerstwie i w jednostkach organizacyjnych nadzorowanych przez Ministra, zwanych dalej "jednostkami", obejmują:
1)
przygotowanie do wykonywania zadań obronnych, w tym:
a)
tworzenie warunków organizacyjnych i prawnych,
b)
zapewnianie zasobów osobowych;
2)
planowanie obronne, w tym:
a)
planowanie operacyjne,
b)
programowanie obronne,
c)
przeglądy obronne;
3)
planowanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń obronnych;
4)
planowanie i organizowanie świadczeń rzeczowych i osobistych na rzecz obrony;
5)
tworzenie warunków do wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa;
6)
przygotowanie systemu kierowania Ministra;
7)
organizowanie współpracy cywilno-wojskowej (Civil-Military Cooperation);
8)
realizację zadań w zakresie wsparcia przez państwo-gospodarza (Host Nation Support), zwanego dalej "HNS";
9)
planowanie, organizowanie i prowadzenie kontroli realizacji zadań obronnych w jednostkach.
§  3. 
Tworzenie warunków organizacyjnych i prawnych wykonywania zadań obronnych obejmuje:
1)
przygotowanie struktury organizacyjnej Ministerstwa i jednostek do:
a)
planowania i realizacji zadań obronnych,
b)
przekazywania informacji dotyczących planowania i realizacji zadań obronnych,
c)
ochrony informacji niejawnych dotyczących wykonywania zadań obronnych;
2)
zapewnienie warunków do przetwarzania informacji niejawnych odpowiednich do klauzuli tajności przetwarzanych informacji;
3)
zapewnienie systemu teleinformatycznego przeznaczonego do przetwarzania informacji niejawnych odpowiedniego do klauzuli tajności przetwarzanych informacji;
4)
opracowanie i aktualizowanie:
a)
aktów prawnych regulujących wykonywanie zadań obronnych,
b)
dokumentacji w zakresie planowania i realizacji zadań obronnych;
5)
koordynowanie procesu planowania i realizacji zadań obronnych;
6)
inicjowanie współpracy z podmiotami uczestniczącymi w realizacji zadań obronnych.
§  4. 
1. 
Zapewnianie zasobów osobowych na potrzeby wykonywania zadań obronnych obejmuje:
1)
wyznaczenie w komórkach organizacyjnych Ministerstwa pracowników zabezpieczających funkcjonowanie głównego stanowiska kierowania Ministra;
2)
wyznaczenie w komórkach organizacyjnych Ministerstwa i w jednostkach:
a)
pracowników realizujących zadania obronne,
b)
pracowników zabezpieczających funkcjonowanie systemu stałych dyżurów Ministra;
3)
opracowywanie i przekazywanie do właściwego szefa wojskowego centrum rekrutacji:
a)
zawiadomień o wyłączeniu z urzędu pracowników Ministerstwa od obowiązku pełnienia służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny oraz zawiadomień o ustaniu przyczyn wyłączenia,
b)
wniosków w sprawie wyłączenia pracowników Ministerstwa od obowiązku pełnienia służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny.
2. 
Dyrektor Generalny Ministerstwa i kierownicy jednostek zapewniają zasoby osobowe niezbędne do wykonywania zadań obronnych.
§  5. 
Planowanie operacyjne obejmuje:
1)
opracowanie i aktualizowanie planu operacyjnego funkcjonowania działu administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, zwanego dalej "działem", w tym jednostek, w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
2)
uzgadnianie zadań operacyjnych przyjmowanych do realizacji i ich zakresu;
3)
zatwierdzanie planów operacyjnych jednostek.
§  6. 
1. 
Programowanie obronne obejmuje:
1)
sporządzenie programu pozamilitarnych przygotowań obronnych działu;
2)
planowanie wydatków w ramach pozamilitarnych przygotowań obronnych działu;
3)
realizowanie przedsięwzięć wynikających z Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Rzeczypospolitej Polskiej dotyczących:
a)
przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym,
b)
zaspokajania potrzeb Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych,
c)
organizowania szkoleń obronnych,
d)
przeprowadzania kontroli realizacji zadań obronnych.
2. 
Program, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, jest sporządzany co cztery lata na piętnastoletni okres planistyczny rozpoczynający się w roku nieparzystym.
§  7. 
Realizacja przeglądów obronnych obejmuje analizę stanu przygotowań obronnych w Ministerstwie i w jednostkach oraz sporządzenie Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych dla działu.
§  8. 
1. 
Szkolenie obronne jest organizowane i prowadzone w formie ćwiczeń obronnych zgodnie z:
1)
wykazem ćwiczeń obronnych planowanych w danym roku kalendarzowym;
2)
planem poszczególnych ćwiczeń obronnych, który określa w szczególności cele, temat, formę, termin, miejsce, uczestników oraz główne przedsięwzięcia ćwiczeń;
3)
zaleceniami koordynatora ćwiczeń obronnych dotyczącymi tematyki i sposobu ich prowadzenia.
2. 
Organizatorem szkolenia obronnego jest Minister.
3. 
Dokumenty, o których mowa w ust. 1, są opracowywane przez dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej do spraw obronności i bezpieczeństwa państwa, zwanej dalej "komórką do spraw obronnych".
4. 
Pracownicy Ministerstwa i jednostek biorą udział w szkoleniu obronnym zgodnie z podziałem na grupy szkoleniowe określonym w planie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2.
5. 
W przypadku braku możliwości uczestniczenia Ministra albo kierownika jednostki w szkoleniu obronnym bierze w nim udział wyznaczona osoba.
§  9. 
1. 
Planowanie i organizowanie świadczeń rzeczowych i osobistych niezbędnych do realizacji zadań obronnych obejmuje:
1)
określenie potrzeb materialnych, w szczególności w zakresie nieruchomości, urządzeń i sprzętu transportowego oraz zasobów osobowych;
2)
składanie wniosków do właściwych organów administracji publicznej o nałożenie obowiązku świadczeń rzeczowych lub osobistych;
3)
przygotowanie warunków organizacyjnych do przyjmowania świadczeń rzeczowych lub osobistych.
2. 
Wnioski, o których mowa w ust. 1 pkt 2, składa Minister lub kierownik jednostki.
3. 
ZadaniazwiązanezprzyjmowaniemświadczeńrzeczowychlubosobistychwMinisterstwierealizujekomórka organizacyjna właściwa do spraw obsługi administracyjno-logistycznej.
§  10. 
1. 
Tworzenie warunków do wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa obejmuje:
1)
ustalenie procedur wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa;
2)
przygotowaniedozapewnieniaciągłościfunkcjonowaniaMinistrawczasietrwaniawyższychstanówgotowości obronnej państwa;
3)
organizowanie funkcjonowania systemu stałych dyżurów Ministra.
2. 
System stałych dyżurów Ministra tworzy się na potrzeby uruchamiania przedsięwzięć:
1)
związanych z podwyższeniem gotowości obronnej państwa oraz przekazywaniem decyzji w sprawach dotyczących uruchamiania zadań operacyjnych;
2)
wynikających z planu zarządzania kryzysowego dla działu oraz z wprowadzonych stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP, o których mowa w ustawie z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 92), w przypadku zagrożenia wystąpieniem zdarzenia o charakterze terrorystycznym.
§  11. 
1. 
Przygotowanie systemu kierowania Ministra obejmuje przygotowanie głównego stanowiska kierowania Ministra.
2. 
System kierowania Ministra powinien zapewniać Ministrowi możliwość kierowania działem w czasie funkcjonowania państwa w wyższych stanach gotowości obronnej.
§  12. 
Organizowanie współpracy cywilno-wojskowej obejmuje w szczególności:
1)
wymianę informacji z przedstawicielami Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
współpracę podczas wsparcia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej dla środowiska cywilnego i pozamilitarnego;
3)
wsparcie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w realizacji celów Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) i zadań wynikających ze zobowiązań Rzeczypospolitej Polskiej realizowanych w ramach planowania obronnego tej organizacji.
§  13. 
1. 
Realizacja zadań w zakresie HNS obejmuje w szczególności:
1)
tworzenie warunków organizacyjnych kierowania i funkcjonowania HNS;
2)
zapewnienie właściwego działania Punktów Kontaktowych HNS w Ministerstwie i w jednostkach, w tym zabezpieczenie ciągłości obsady kadrowej oraz aktualizację instrukcji funkcjonowania HNS;
3)
opracowanie dokumentacji umożliwiającej realizację zadań, o których mowa w pkt 1 i 2;
4)
wyznaczenie w Ministerstwie pełnomocnika Ministra do spraw HNS.
2. 
Koordynowanie realizacji zadań w zakresie HNS, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, w Ministerstwie i w jednostkach zapewnia pełnomocnik Ministra do spraw HNS.
§  14. 
1. 
Kontrola realizacji zadań obronnych w jednostkach obejmuje w szczególności weryfikację przygotowania jednostki do funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.
2. 
Kontrolę realizacji zadań obronnych w jednostkach zarządza Minister.
3. 
Sprawy związane z planowaniem, organizowaniem i prowadzeniem kontroli realizacji zadań obronnych koordynuje dyrektor komórki do spraw obronnych.
§  15. 
1. 
Komórka do spraw obronnych wspiera Ministra w realizacji zadań obronnych.
2. 
Do zadań komórki do spraw obronnych należy w szczególności:
1)
planowanie zadań obronnych w dziale oraz określanie sposobu i priorytetów ich realizacji;
2)
podział zadań obronnych między komórki organizacyjne Ministerstwa;
3)
koordynowanie planowania i realizacji zadań obronnych przez komórki organizacyjne Ministerstwa oraz jednostki;
4)
zapewnianie warunków przekazywania informacji i decyzji dotyczących planowania i realizacji zadań obronnych;
5)
sporządzenie:
a)
planu operacyjnego funkcjonowania działu, w tym jednostek, w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
b)
programu pozamilitarnych przygotowań obronnych działu,
c)
Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych dla działu;
6)
opracowywanie i opiniowanie projektów dokumentów związanych z wykonywaniem zadań obronnych;
7)
przygotowanie Ministerstwa do funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
8)
planowanie realizacji przedsięwzięć organizacyjnych w Ministerstwie i w jednostkach w czasie funkcjonowania państwa w wyższych stanach gotowości obronnej;
9)
koordynowanie przygotowania głównego stanowiska kierowania Ministra do funkcjonowania w wyższych stanach gotowości obronnej państwa;
10)
współdziałanie z urzędami obsługującymi Ministra Obrony Narodowej i ministra właściwego do spraw wewnętrznych w planowaniu i realizacji zadań obronnych;
11)
planowanie, organizowanie i prowadzenie:
a)
szkoleń obronnych,
b)
kontroli realizacji zadań obronnych w jednostkach;
12)
sporządzanie i przekazywanie zawiadomień i wniosków, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 3;
13)
prowadzenie rejestru pracowników Ministerstwa wyłączonych od obowiązku pełnienia służby wojskowej.
§  16. 
Komórki organizacyjne Ministerstwa uczestniczą, zgodnie z właściwością, w realizacji zadań obronnych, w szczególności:
1)
analizują akty prawne i ich projekty, w tym opracowywane przez Ministra, dotyczące zagadnień związanych z zagrożeniami bezpieczeństwa państwa i obronnością oraz uwarunkowań funkcjonowania działu w czasie kryzysu i w czasie wojny;
2)
uczestniczą w przygotowywaniu:
a)
warunków organizacyjnych i prawnych wykonywania zadań obronnych,
b)
warunków niezbędnych do organizacji i funkcjonowania systemu stałych dyżurów Ministra i głównego stanowiska kierowania Ministra,
c)
struktury organizacyjnej oraz obsady personalnej głównego stanowiska kierowania Ministra;
3)
uczestniczą w opracowaniu:
a)
planu operacyjnego funkcjonowania działu, w tym jednostek, w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
b)
projektów dokumentów dotyczących wykonywania zadań obronnych w Ministerstwie i w jednostkach;
4)
wspierają udział Ministra w kierowaniu bezpieczeństwem narodowym na stanowisku kierowania;
5)
współpracują z komórką do spraw obronnych w zakresie realizacji powierzonych jej zadań;
6)
biorą udział w realizacji zadań operacyjnych wskazanych w dokumentacji planistycznej zadań obronnych Ministra;
7)
opracowują i aktualizują karty realizacji zadań operacyjnych;
8)
przekazują dane liczbowe i opisowe oceny dotyczące stanu przygotowań obronnych na potrzeby sporządzenia Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych dla działu;
9)
realizują inne zadania obronne zlecone przez Ministra.
§  17. 
Komórka do spraw obronnych i komórki organizacyjne Ministerstwa właściwe do spraw:
1)
obsługi administracyjno-logistycznej,
2)
budowy, rozwoju, utrzymania i zapewnienia bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych

- są odpowiedzialne za przygotowanie głównego stanowiska kierowania Ministra.

§  18. 
1. 
Kierownicy jednostek są odpowiedzialni za:
1)
tworzenie warunków organizacyjnych i prawnych wykonywania zadań obronnych przez jednostki;
2)
przygotowanie jednostek do funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
3)
planowanie i realizację zadań obronnych przez jednostki;
4)
uzgadnianie z Ministrem zakresu zadań obronnych realizowanych przez jednostki;
5)
przekazywanie danych liczbowych i opisowych ocen dotyczących stanu przygotowań obronnych jednostki na potrzeby sporządzenia Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych dla działu.
2. 
Kierownicy jednostek przekazują Ministrowi dane i oceny, o których mowa w ust. 1 pkt 5, w terminie do dnia 31 stycznia roku następującego po roku, których one dotyczą.
§  19. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Nauki kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki (Dz. U. poz. 2716).