Sposób wykonywania zadań w ramach obowiązku obrony w dziale administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MN.2024.13
Akt obowiązujący Wersja od: 23 lutego 2024 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI 1
z dnia 22 lutego 2024 r.
w sprawie sposobu wykonywania zadań w ramach obowiązku obrony w dziale administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka
Na podstawie art. 7 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2022 r. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347, 641, 1615, 1834 i 1872) i § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 kwietnia 2022 r. w sprawie sposobu wykonywania zadań w ramach obowiązku obrony (Dz. U. poz. 875) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Zarządzenie określa sposób wykonywania zadań w ramach obowiązku obrony w dziale administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, zwanych dalej "zadaniami obronnymi", w:1)
Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwanym dalej "Ministerstwem";2)
jednostkach organizacyjnych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, zwanego dalej "Ministrem".§ 2.
Zadania obronne wykonywane w Ministerstwie i w jednostkach organizacyjnych nadzorowanych przez Ministra, zwanych dalej "jednostkami", obejmują:1)
przygotowanie do wykonywania zadań obronnych, w tym:a)
tworzenie warunków organizacyjnych i prawnych,b)
zapewnianie zasobów osobowych;2)
planowanie obronne, w tym:a)
planowanie operacyjne,b)
programowanie obronne,c)
przeglądy obronne;3)
planowanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń obronnych;4)
planowanie i organizowanie świadczeń rzeczowych i osobistych na rzecz obrony;5)
tworzenie warunków do wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa;6)
przygotowanie systemu kierowania Ministra;7)
organizowanie współpracy cywilno-wojskowej (Civil-Military Cooperation);8)
realizację zadań w zakresie wsparcia przez państwo-gospodarza (Host Nation Support), zwanego dalej "HNS";9)
planowanie, organizowanie i prowadzenie kontroli realizacji zadań obronnych w jednostkach.§ 3.
Tworzenie warunków organizacyjnych i prawnych wykonywania zadań obronnych obejmuje:1)
przygotowanie struktury organizacyjnej Ministerstwa i jednostek do:a)
planowania i realizacji zadań obronnych,b)
przekazywania informacji dotyczących planowania i realizacji zadań obronnych,c)
ochrony informacji niejawnych dotyczących wykonywania zadań obronnych;2)
zapewnienie warunków do przetwarzania informacji niejawnych odpowiednich do klauzuli tajności przetwarzanych informacji;3)
zapewnienie systemu teleinformatycznego przeznaczonego do przetwarzania informacji niejawnych odpowiedniego do klauzuli tajności przetwarzanych informacji;4)
opracowanie i aktualizowanie:a)
aktów prawnych regulujących wykonywanie zadań obronnych,b)
dokumentacji w zakresie planowania i realizacji zadań obronnych;5)
koordynowanie procesu planowania i realizacji zadań obronnych;6)
inicjowanie współpracy z podmiotami uczestniczącymi w realizacji zadań obronnych.§ 4.
1.
Zapewnianie zasobów osobowych na potrzeby wykonywania zadań obronnych obejmuje:1)
wyznaczenie w komórkach organizacyjnych Ministerstwa pracowników zabezpieczających funkcjonowanie głównego stanowiska kierowania Ministra;2)
wyznaczenie w komórkach organizacyjnych Ministerstwa i w jednostkach:a)
pracowników realizujących zadania obronne,b)
pracowników zabezpieczających funkcjonowanie systemu stałych dyżurów Ministra;3)
opracowywanie i przekazywanie do właściwego szefa wojskowego centrum rekrutacji:a)
zawiadomień o wyłączeniu z urzędu pracowników Ministerstwa od obowiązku pełnienia służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny oraz zawiadomień o ustaniu przyczyn wyłączenia,b)
wniosków w sprawie wyłączenia pracowników Ministerstwa od obowiązku pełnienia służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny.2.
Dyrektor Generalny Ministerstwa i kierownicy jednostek zapewniają zasoby osobowe niezbędne do wykonywania zadań obronnych.§ 5.
Planowanie operacyjne obejmuje:1)
opracowanie i aktualizowanie planu operacyjnego funkcjonowania działu administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, zwanego dalej "działem", w tym jednostek, w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;2)
uzgadnianie zadań operacyjnych przyjmowanych do realizacji i ich zakresu;3)
zatwierdzanie planów operacyjnych jednostek.§ 6.
1.
Programowanie obronne obejmuje:1)
sporządzenie programu pozamilitarnych przygotowań obronnych działu;2)
planowanie wydatków w ramach pozamilitarnych przygotowań obronnych działu;3)
realizowanie przedsięwzięć wynikających z Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Rzeczypospolitej Polskiej dotyczących:a)
przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym,b)
zaspokajania potrzeb Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych,c)
organizowania szkoleń obronnych,d)
przeprowadzania kontroli realizacji zadań obronnych.2.
Program, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, jest sporządzany co cztery lata na piętnastoletni okres planistyczny rozpoczynający się w roku nieparzystym.§ 7.
Realizacja przeglądów obronnych obejmuje analizę stanu przygotowań obronnych w Ministerstwie i w jednostkach oraz sporządzenie Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych dla działu.§ 8.
1.
Szkolenie obronne jest organizowane i prowadzone w formie ćwiczeń obronnych zgodnie z:1)
wykazem ćwiczeń obronnych planowanych w danym roku kalendarzowym;2)
planem poszczególnych ćwiczeń obronnych, który określa w szczególności cele, temat, formę, termin, miejsce, uczestników oraz główne przedsięwzięcia ćwiczeń;3)
zaleceniami koordynatora ćwiczeń obronnych dotyczącymi tematyki i sposobu ich prowadzenia.2.
Organizatorem szkolenia obronnego jest Minister.3.
Dokumenty, o których mowa w ust. 1, są opracowywane przez dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej do spraw obronności i bezpieczeństwa państwa, zwanej dalej "komórką do spraw obronnych".4.
Pracownicy Ministerstwa i jednostek biorą udział w szkoleniu obronnym zgodnie z podziałem na grupy szkoleniowe określonym w planie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2.5.
W przypadku braku możliwości uczestniczenia Ministra albo kierownika jednostki w szkoleniu obronnym bierze w nim udział wyznaczona osoba.§ 9.
1.
Planowanie i organizowanie świadczeń rzeczowych i osobistych niezbędnych do realizacji zadań obronnych obejmuje:1)
określenie potrzeb materialnych, w szczególności w zakresie nieruchomości, urządzeń i sprzętu transportowego oraz zasobów osobowych;2)
składanie wniosków do właściwych organów administracji publicznej o nałożenie obowiązku świadczeń rzeczowych lub osobistych;3)
przygotowanie warunków organizacyjnych do przyjmowania świadczeń rzeczowych lub osobistych.2.
Wnioski, o których mowa w ust. 1 pkt 2, składa Minister lub kierownik jednostki.3.
ZadaniazwiązanezprzyjmowaniemświadczeńrzeczowychlubosobistychwMinisterstwierealizujekomórka organizacyjna właściwa do spraw obsługi administracyjno-logistycznej.§ 10.
1.
Tworzenie warunków do wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa obejmuje:1)
ustalenie procedur wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa;2)
przygotowaniedozapewnieniaciągłościfunkcjonowaniaMinistrawczasietrwaniawyższychstanówgotowości obronnej państwa;3)
organizowanie funkcjonowania systemu stałych dyżurów Ministra.2.
System stałych dyżurów Ministra tworzy się na potrzeby uruchamiania przedsięwzięć:1)
związanych z podwyższeniem gotowości obronnej państwa oraz przekazywaniem decyzji w sprawach dotyczących uruchamiania zadań operacyjnych;2)
wynikających z planu zarządzania kryzysowego dla działu oraz z wprowadzonych stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP, o których mowa w ustawie z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 92), w przypadku zagrożenia wystąpieniem zdarzenia o charakterze terrorystycznym.§ 11.
1.
Przygotowanie systemu kierowania Ministra obejmuje przygotowanie głównego stanowiska kierowania Ministra.2.
System kierowania Ministra powinien zapewniać Ministrowi możliwość kierowania działem w czasie funkcjonowania państwa w wyższych stanach gotowości obronnej.§ 12.
Organizowanie współpracy cywilno-wojskowej obejmuje w szczególności:1)
wymianę informacji z przedstawicielami Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;2)
współpracę podczas wsparcia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej dla środowiska cywilnego i pozamilitarnego;3)
wsparcie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w realizacji celów Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) i zadań wynikających ze zobowiązań Rzeczypospolitej Polskiej realizowanych w ramach planowania obronnego tej organizacji.§ 13.
1.
Realizacja zadań w zakresie HNS obejmuje w szczególności:1)
tworzenie warunków organizacyjnych kierowania i funkcjonowania HNS;2)
zapewnienie właściwego działania Punktów Kontaktowych HNS w Ministerstwie i w jednostkach, w tym zabezpieczenie ciągłości obsady kadrowej oraz aktualizację instrukcji funkcjonowania HNS;3)
opracowanie dokumentacji umożliwiającej realizację zadań, o których mowa w pkt 1 i 2;4)
wyznaczenie w Ministerstwie pełnomocnika Ministra do spraw HNS.2.
Koordynowanie realizacji zadań w zakresie HNS, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, w Ministerstwie i w jednostkach zapewnia pełnomocnik Ministra do spraw HNS.§ 14.
1.
Kontrola realizacji zadań obronnych w jednostkach obejmuje w szczególności weryfikację przygotowania jednostki do funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.2.
Kontrolę realizacji zadań obronnych w jednostkach zarządza Minister.3.
Sprawy związane z planowaniem, organizowaniem i prowadzeniem kontroli realizacji zadań obronnych koordynuje dyrektor komórki do spraw obronnych.§ 15.
1.
Komórka do spraw obronnych wspiera Ministra w realizacji zadań obronnych.2.
Do zadań komórki do spraw obronnych należy w szczególności:1)
planowanie zadań obronnych w dziale oraz określanie sposobu i priorytetów ich realizacji;2)
podział zadań obronnych między komórki organizacyjne Ministerstwa;3)
koordynowanie planowania i realizacji zadań obronnych przez komórki organizacyjne Ministerstwa oraz jednostki;4)
zapewnianie warunków przekazywania informacji i decyzji dotyczących planowania i realizacji zadań obronnych;5)
sporządzenie:a)
planu operacyjnego funkcjonowania działu, w tym jednostek, w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,b)
programu pozamilitarnych przygotowań obronnych działu,c)
Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych dla działu;6)
opracowywanie i opiniowanie projektów dokumentów związanych z wykonywaniem zadań obronnych;7)
przygotowanie Ministerstwa do funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;8)
planowanie realizacji przedsięwzięć organizacyjnych w Ministerstwie i w jednostkach w czasie funkcjonowania państwa w wyższych stanach gotowości obronnej;9)
koordynowanie przygotowania głównego stanowiska kierowania Ministra do funkcjonowania w wyższych stanach gotowości obronnej państwa;10)
współdziałanie z urzędami obsługującymi Ministra Obrony Narodowej i ministra właściwego do spraw wewnętrznych w planowaniu i realizacji zadań obronnych;11)
planowanie, organizowanie i prowadzenie:a)
szkoleń obronnych,b)
kontroli realizacji zadań obronnych w jednostkach;12)
sporządzanie i przekazywanie zawiadomień i wniosków, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 3;13)
prowadzenie rejestru pracowników Ministerstwa wyłączonych od obowiązku pełnienia służby wojskowej.§ 16.
Komórki organizacyjne Ministerstwa uczestniczą, zgodnie z właściwością, w realizacji zadań obronnych, w szczególności:1)
analizują akty prawne i ich projekty, w tym opracowywane przez Ministra, dotyczące zagadnień związanych z zagrożeniami bezpieczeństwa państwa i obronnością oraz uwarunkowań funkcjonowania działu w czasie kryzysu i w czasie wojny;2)
uczestniczą w przygotowywaniu:a)
warunków organizacyjnych i prawnych wykonywania zadań obronnych,b)
warunków niezbędnych do organizacji i funkcjonowania systemu stałych dyżurów Ministra i głównego stanowiska kierowania Ministra,c)
struktury organizacyjnej oraz obsady personalnej głównego stanowiska kierowania Ministra;3)
uczestniczą w opracowaniu:a)
planu operacyjnego funkcjonowania działu, w tym jednostek, w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,b)
projektów dokumentów dotyczących wykonywania zadań obronnych w Ministerstwie i w jednostkach;4)
wspierają udział Ministra w kierowaniu bezpieczeństwem narodowym na stanowisku kierowania;5)
współpracują z komórką do spraw obronnych w zakresie realizacji powierzonych jej zadań;6)
biorą udział w realizacji zadań operacyjnych wskazanych w dokumentacji planistycznej zadań obronnych Ministra;7)
opracowują i aktualizują karty realizacji zadań operacyjnych;8)
przekazują dane liczbowe i opisowe oceny dotyczące stanu przygotowań obronnych na potrzeby sporządzenia Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych dla działu;9)
realizują inne zadania obronne zlecone przez Ministra.§ 17.
Komórka do spraw obronnych i komórki organizacyjne Ministerstwa właściwe do spraw:1)
obsługi administracyjno-logistycznej,2)
budowy, rozwoju, utrzymania i zapewnienia bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych- są odpowiedzialne za przygotowanie głównego stanowiska kierowania Ministra.
§ 18.
1.
Kierownicy jednostek są odpowiedzialni za:1)
tworzenie warunków organizacyjnych i prawnych wykonywania zadań obronnych przez jednostki;2)
przygotowanie jednostek do funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;3)
planowanie i realizację zadań obronnych przez jednostki;4)
uzgadnianie z Ministrem zakresu zadań obronnych realizowanych przez jednostki;5)
przekazywanie danych liczbowych i opisowych ocen dotyczących stanu przygotowań obronnych jednostki na potrzeby sporządzenia Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych dla działu.2.
Kierownicy jednostek przekazują Ministrowi dane i oceny, o których mowa w ust. 1 pkt 5, w terminie do dnia 31 stycznia roku następującego po roku, których one dotyczą.§ 19.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.1 Minister Nauki kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki (Dz. U. poz. 2716).