Sposób realizacji zadań wynikających z Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji na lata 2014-2019.
Dz.Urz.CBA.2014.10
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 9/14
SZEFA CENTRALNEGO BIURA ANTYKORUPCYJNEGO
z dnia 18 czerwca 2014 r.
w sprawie sposobu realizacji zadań wynikających z Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji na lata 2014-2019
ZAŁĄCZNIK Nr 1
1
1
Zadanie CBA jako instytucji wiodącej | Jednostka odpowiedzialna | Jednostka współpracująca | ||
1.1 | Wypracowanie mechanizmu oceny projektów przepisów prawnych w procesie legislacyjnym pod względem zagrożeń korupcyjnych oraz zaprojektowanie i wprowadzenie stosownych zmian prawnych umożliwiających stosowanie tego mechanizmu, np. zobowiązanie do dołączania do projektów aktów prawnych oceny wpływu aktu na potencjalne możliwości wystąpienia korupcji oraz zapewnienie udziału organizacji pozarządowych w ich ocenie | Departament Analiz | Biuro Prawne Departament Postępowań Kontrolnych Departament Operacyjno-Śledczy Biuro Kontroli i Spraw Wewnętrznych | |
2.1.7 | Opracowanie analizy wraz z rekomendacjami w zakresie rozwiązań prawnych dotyczących niekaralnych form korupcji (konfliktu interesów, nepotyzmu, kumoterstwa) | Departament Postępowań Kontrolnych | Gabinet Szefa Departament Analiz Biuro Prawne | |
8.1 | Przeprowadzenie analizy najczęstszych ryzyk korupcyjnych występujących w urzędach administracji publicznej | Gabinet Szefa | Departament Analiz Departament Postępowań Kontrolnych, Departament Operacyjno-Śledczy Biuro Kontroli i Spraw Wewnętrznych | |
8.2 | Opracowanie - zgodnie z wnioskami wynikającymi z analizy - zasad postępowania osób narażonych na korupcję | Gabinet Szefa | Departament Analiz Departament Postępowań Kontrolnych, Departament Operacyjno-Śledczy Biuro Kontroli i Spraw Wewnętrznych | |
13.1 | Analiza istniejących struktur antykorupcyjnych w urzędach administracji publicznej | Gabinet Szefa | Departament Analiz Biuro Prawne Biuro Kontroli i Spraw Wewnętrznych | |
13.2 | Stworzenie wytycznych dotyczących jednolitych standardów organizacyjnych w ww. zakresie oraz ich wdrożenie | Gabinet Szefa | Departament Analiz Biuro Prawne Biuro Kontroli i Spraw Wewnętrznych | |
17.1 | Opracowanie mechanizmu koordynacji i współpracy pomiędzy właściwymi organami ścigania w zakresie zwalczania korupcji i działalności godzącej w interesy ekonomiczne państwa | Departament Analiz | Gabinet Szefa Departament Postępowań Kontrolnych Departament Operacyjno-Śledczy Biuro Prawne | |
17.2 | Opracowywanie cyklicznych raportów dotyczących obszarów, w których występuje przestępczość korupcyjna oraz zagrożonych taką przestępczością, wraz z rekomendacjami | Departament Analiz | Gabinet Szefa Departament Postępowań Kontrolnych Departament Operacyjno-Śledczy Biuro Prawne | |
17.3 | Usprawnianie mechanizmów współdziałania i wymiany informacji między służbami. | Departament Analiz | Gabinet Szefa Departament Postępowań Kontrolnych Departament Operacyjno-Śledczy Biuro Prawne | |
Zadanie wszystkich ministerstw i urzędów centralnych | Jednostka odpowiedzialna | Jednostka współpracująca | ||
1.2 | Dokonywanie przez administrację publiczną przy udziale organizacji pozarządowych i społeczeństwa, przeglądu i oceny efektywności działania aktów prawnych pod kątem obniżania ryzyka wystąpienia korupcji, w szczególności w zakresie ograniczania uznaniowości przy podejmowaniu decyzji przez pracowników i urzędników w administracji publicznej, w tym: - angażowanie instytucji społecznych w diagnozowanie zagrożeń korupcyjnych oraz tworzenie i wdrażanie rozwiązań w zakresie właściwego reagowania na nie; - sygnalizowanie organom ustawodawczym luk prawnych lub przepisów mających charakter korupcjogenny, dostrzeganych w ramach bieżącej pracy. | Departament Analiz | Biuro Prawne Departament Postępowań Kontrolnych Departament Operacyjno-Śledczy Biuro Kontroli i Spraw Wewnętrznych | |
1.3 | Opracowanie i wdrożenie mechanizmu efektywnego wdrażania wniosków "de lege ferenda" zgłaszanych przez NIK. | Departament Analiz | Biuro Prawne Departament Postępowań Kontrolnych Departament Operacyjno-Śledczy Biuro Kontroli i Spraw Wewnętrznych | |
2.2 | Wdrożenie rekomendacji z analiz szczegółowo opisanych w punkcie 2.1 Rządowego programu Przeciwdziałania Korupcji na lata 2014-2019, w razie potrzeby wraz ze stosownymi zmianami legislacyjnymi. | jednostki organizacyjne CBA zgodnie z właściwością merytoryczną | wszystkie jednostki organizacyjne CBA | |
2.3 | Przeprowadzenie akcji informacyjnej i szkoleniowej w administracji rządowej i samorządowej, zorganizowanie systemu wymiany najlepszych praktyk. Organizowanie seminariów, konferencji z udziałem ekspertów rządowych, naukowych i pozarządowych na temat rozwiązań obecnie funkcjonujących, dobrych praktyk zagranicznych oraz założeń zmian legislacyjnych, jeśli takie wynikały będą z rekomendacji. | Gabinet Szefa | Biuro Prawne Departament Postępowań Kontrolnych Departament Analiz | |
12.2 | Wymiana doświadczeń i dobrych praktyk z innymi państwami w obszarze przeciwdziałania korupcji | Gabinet Szefa | Departament Analiz Departament Postępowań Kontrolnych, Departament Operacyjno-Śledczy | |
15.3 | Organizowanie spotkań (konferencji) przedstawicieli organizacji pozarządowych, szkół wyższych i organów przeciwdziałających i zwalczających korupcję w celu wymiany wiedzy i doświadczeń. | Gabinet Szefa | Departament Analiz Departament Postępowań Kontrolnych, Departament Operacyjno-Śledczy | |
19.2 | Wymiana doświadczeń i dobrych praktyk z innymi państwami w obszarze zwalczania korupcji. | Gabinet Szefa | Departament Analiz Departament Postępowań Kontrolnych, Departament Operacyjno-Śledczy |