Sposób realizacji zadań wynikających z Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji na lata 2014-2019.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.CBA.2014.10

Akt utracił moc
Wersja od: 9 czerwca 2016 r.

ZARZĄDZENIE Nr 9/14
SZEFA CENTRALNEGO BIURA ANTYKORUPCYJNEGO
z dnia 18 czerwca 2014 r.
w sprawie sposobu realizacji zadań wynikających z Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji na lata 2014-2019

Na podstawie art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. z 2012 r. poz. 621 z późn. zm.) w związku z uchwałą nr 37 Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 2014 r. w sprawie Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji na lata 2014-2019 (M.P. poz. 299), zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie określa sposób realizacji przez Centralne Biuro Antykorupcyjne, zwane dalej "CBA", zadań wynikających z Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji na lata 2014-2019, zwanego dalej "Programem", a w szczególności podział kompetencji w zakresie realizacji zadań oraz ich wykaz.
§  2.
1.
W CBA powołuje się Koordynatora do realizacji zadań wynikających z Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji na lata 2014-2019, zwanego dalej "Koordynatorem".
2.
Funkcję Koordynatora powierza się dyrektorowi Gabinetu Szefa CBA.
§  3.
Do wynikających z Programu zadań Koordynatora należy w szczególności:
1)
opracowanie planu realizacji zadań CBA w zakresie przeciwdziałania korupcji, zawierającego mierniki, zakresy odpowiedzialności i harmonogram prac;
2)
bieżące monitorowanie realizacji Programu;
3)
opracowanie okresowych sprawozdań z wykonania planów realizacji zadań;
4)
informowanie Szefa CBA o planowanych działaniach i stanie ich realizacji, na podstawie informacji od kierowników jednostek odpowiedzialnych, o których mowa w § 5.
§  4.
1.
Wykaz zadań wraz z wyznaczonymi do ich realizacji jednostkami organizacyjnymi CBA określa załącznik.
2.
Jednostki organizacyjne CBA mogą być wyznaczone do realizacji innych niż określone w załączniku zadań wynikających z Programu.
§  5.
1.
Jednostki organizacyjne CBA realizują zadania jako jednostki odpowiedzialne i współpracujące.
2.
Za realizację zadania odpowiedzialny jest kierownik jednostki organizacyjnej CBA, wskazanej w załączniku jako jednostka odpowiedzialna.
3.
Do obowiązków kierownika jednostki, o którym mowa w ust. 2, należy w szczególności:
1)
opracowanie planu realizacji zadania, zawierającego harmonogram prac, mierniki i zakresy odpowiedzialności;
2)
wdrożenie planu, bieżące monitorowanie i aktualizacja;
3)
opracowywanie okresowych sprawozdań z wykonania planu i przekazywanie ich Koordynatorowi;
4)
informowanie Koordynatora o stanie realizacji zadań.
4.
Kierownicy jednostek odpowiedzialnych realizują zadania przy udziale kierowników jednostek współpracujących.
5.
Kierownicy jednostek organizacyjnych CBA udzielają kierownikowi jednostki odpowiedzialnej wszelkiej pomocy, niezbędnej do prawidłowego wykonania zadań.
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  1

  1

Zadanie CBA jako instytucji wiodącejJednostka

odpowiedzialna

Jednostka współpracująca
1.1Wypracowanie mechanizmu oceny projektów przepisów prawnych w procesie legislacyjnym pod względem zagrożeń korupcyjnych oraz zaprojektowanie i wprowadzenie stosownych zmian prawnych umożliwiających stosowanie tego mechanizmu, np. zobowiązanie do dołączania do projektów aktów prawnych oceny wpływu aktu na potencjalne możliwości wystąpienia korupcji oraz zapewnienie udziału organizacji pozarządowych w ich ocenieDepartament AnalizBiuro Prawne

Departament Postępowań Kontrolnych

Departament Operacyjno-Śledczy

Biuro Kontroli i Spraw Wewnętrznych

2.1.7Opracowanie analizy wraz z rekomendacjami w zakresie rozwiązań prawnych dotyczących niekaralnych form korupcji (konfliktu interesów, nepotyzmu, kumoterstwa)Departament

Postępowań

Kontrolnych

Gabinet Szefa

Departament Analiz

Biuro Prawne

8.1Przeprowadzenie analizy najczęstszych ryzyk korupcyjnych występujących w urzędach administracji publicznejGabinet SzefaDepartament Analiz

Departament Postępowań Kontrolnych,

Departament Operacyjno-Śledczy

Biuro Kontroli i Spraw Wewnętrznych

8.2Opracowanie - zgodnie z wnioskami wynikającymi z analizy - zasad postępowania osób narażonych na korupcjęGabinet SzefaDepartament Analiz

Departament Postępowań Kontrolnych,

Departament Operacyjno-Śledczy

Biuro Kontroli i Spraw Wewnętrznych

13.1Analiza istniejących struktur antykorupcyjnych w urzędach administracji publicznejGabinet SzefaDepartament Analiz

Biuro Prawne

Biuro Kontroli i Spraw Wewnętrznych

13.2Stworzenie wytycznych dotyczących jednolitych standardów organizacyjnych w ww. zakresie oraz ich wdrożenieGabinet SzefaDepartament Analiz

Biuro Prawne

Biuro Kontroli i Spraw Wewnętrznych

17.1Opracowanie mechanizmu koordynacji i współpracy pomiędzy właściwymi organami ścigania w zakresie zwalczania korupcji i działalności godzącej w interesy ekonomiczne państwaDepartament AnalizGabinet Szefa

Departament Postępowań Kontrolnych

Departament Operacyjno-Śledczy

Biuro Prawne

17.2Opracowywanie cyklicznych raportów dotyczących obszarów,

w których występuje przestępczość korupcyjna oraz zagrożonych taką przestępczością, wraz z rekomendacjami

Departament AnalizGabinet Szefa

Departament Postępowań Kontrolnych

Departament Operacyjno-Śledczy

Biuro Prawne

17.3Usprawnianie mechanizmów współdziałania i wymiany informacji między służbami.Departament AnalizGabinet Szefa

Departament Postępowań Kontrolnych

Departament Operacyjno-Śledczy

Biuro Prawne

Zadanie wszystkich ministerstw i urzędów centralnychJednostka

odpowiedzialna

Jednostka współpracująca
1.2Dokonywanie przez administrację publiczną przy udziale organizacji pozarządowych i społeczeństwa, przeglądu i oceny efektywności działania aktów prawnych pod kątem obniżania ryzyka wystąpienia korupcji, w szczególności

w zakresie ograniczania uznaniowości przy podejmowaniu decyzji przez pracowników i urzędników w administracji publicznej, w tym:

- angażowanie instytucji społecznych w diagnozowanie zagrożeń korupcyjnych oraz tworzenie i wdrażanie rozwiązań w zakresie właściwego reagowania na nie;

- sygnalizowanie organom ustawodawczym luk prawnych lub przepisów mających charakter korupcjogenny, dostrzeganych w ramach bieżącej pracy.

Departament AnalizBiuro Prawne

Departament Postępowań Kontrolnych

Departament Operacyjno-Śledczy

Biuro Kontroli i Spraw Wewnętrznych

1.3Opracowanie i wdrożenie mechanizmu efektywnego wdrażania wniosków "de lege ferenda" zgłaszanych przez NIK.Departament AnalizBiuro Prawne

Departament Postępowań Kontrolnych

Departament Operacyjno-Śledczy

Biuro Kontroli i Spraw Wewnętrznych

2.2Wdrożenie rekomendacji z analiz szczegółowo opisanych w punkcie 2.1 Rządowego programu Przeciwdziałania Korupcji na lata 2014-2019, w razie potrzeby wraz ze stosownymi zmianami legislacyjnymi.jednostki organizacyjne

CBA zgodnie z

właściwością

merytoryczną

wszystkie jednostki organizacyjne CBA
2.3Przeprowadzenie akcji informacyjnej i szkoleniowej w administracji rządowej i samorządowej, zorganizowanie systemu wymiany najlepszych praktyk. Organizowanie seminariów, konferencji z udziałem ekspertów rządowych, naukowych i pozarządowych na temat rozwiązań obecnie funkcjonujących, dobrych praktyk zagranicznych oraz założeń zmian legislacyjnych, jeśli takie wynikały będą z rekomendacji.Gabinet SzefaBiuro Prawne

Departament Postępowań Kontrolnych

Departament Analiz

12.2Wymiana doświadczeń i dobrych praktyk z innymi państwami w obszarze przeciwdziałania korupcjiGabinet SzefaDepartament Analiz

Departament Postępowań Kontrolnych,

Departament Operacyjno-Śledczy

15.3Organizowanie spotkań (konferencji) przedstawicieli organizacji pozarządowych, szkół wyższych i organów przeciwdziałających i zwalczających korupcję w celu wymiany wiedzy i doświadczeń.Gabinet SzefaDepartament Analiz

Departament Postępowań Kontrolnych,

Departament Operacyjno-Śledczy

19.2Wymiana doświadczeń i dobrych praktyk z innymi państwami w obszarze zwalczania korupcji.Gabinet SzefaDepartament Analiz

Departament Postępowań Kontrolnych,

Departament Operacyjno-Śledczy

1 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 15/16 z dnia 7 czerwca 2016 r. (Dz.Urz.CBA.2016.15) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 9 czerwca 2016 r.