Sposób realizacji wymagań jakości danych lotniczych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2014.39

Akt utracił moc
Wersja od: 2 czerwca 2014 r.

WYTYCZNE Nr 7
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 30 maja 2014 r.
w sprawie sposobu realizacji wymagań jakości danych lotniczych

Na podstawie art. 21 ust. 2 pkt 16 oraz art. 23 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393) ogłasza się, co następuje:
§  1.
1.
W celu realizacji przepisów rozporządzenia Komisji (UE) nr 73/2010 z dnia 26 stycznia 2010 r. ustanawiającego wymagania dotyczące jakości danych i informacji lotniczych dla jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (Dz. Urz. UE L 23 z 27.01.2010, str. 6), zaleca się stosowanie wymagań ustanowionych przez Europejską Organizację do Spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL) w "Specyfikacji Eurocontrol - Wymagania jakości danych lotniczych".
2.
Wymagania, o których mowa w ust. 1, określa załącznik do wytycznych.
§  2.
Wytyczne wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

SPECYFIKACJA EUROCONTROL WYMAGANIA JAKOŚCI DANYCH LOTNICZYCH

DS. BEZPIECZEŃSTWA ŻEGLUGI POWIETRZNEJ

Nr referencyjny dokumentu: EUROCONTROL - SPEC - 152

Wydanie: 1.0

Data wydania: 18.01.2013

Status: opublikowane

Przeznaczenie: ogół społeczeństwa

Kategoria: Specyfikacja EUROCONTROL

OPIS DOKUMENTU

TYTUŁ
Specyfikacja EUROCONTROL - Wymagania jakości danych lotniczych
Nr publikacji:SPEC-152
Nr ISBN:978-2-87497-067-2
Nr referencyjny dokumentuWydanie:1.0
EUROCONTROL-SPEC-152Data wydania:18.01.2013
Streszczenie
Specyfikacja EUROCONTROL - Wymagania jakości danych lotniczych, stanowi możliwy środek spełnienia wymagań art. 6 ust. 1 oraz Załącznika IV, część A rozporządzenia Komisji (UE) nr 73/2010 z dnia 26 stycznia 2010 r. ustanawiającego wymagania dotyczące jakości danych i informacji lotniczych dla jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej. Specyfikacja wprowadza wymagania jakościowe danych i informacji lotniczych, w tym celu w dokumencie zawarto Zharmonizowaną Listę - ustanawiającą minimalne wymagania w zakresie dokładności, rozdzielczości i spójności odpowiednich elementów danych, do których ma zastosowanie rozporządzenie Komisji nr 73/2010.
Słowa kluczowe
ADQ

Rozporządzenie wykonawcze

InteroperacyjnośćSES
Osoby do kontaktuTel.Komórka
Manfred UNTERREINER

Miguel RODRIGUES PAULO

+32 2 729 2028

+32 2 729 9819

DSS/REG/SES

DSS/REG/SES

STATUS, ZAKRES UDOSTĘPNIANIA I DOSTĘPNOŚĆ
StatusZakres udostępnianiaDostępność
Wersja roboczaOgół społeczeństwaţIntranet
ProjektEUROCONTROLExtranet
Wersja proponowanaOgraniczonyInternet (www.eurocontrol.int)ţ
Wersja opublikowanaţ

ZATWIERDZENIA DOKUMENTU

Poniższa tabela przedstawia wszystkie władze, które zatwierdziły niniejszy dokument w jego obecnej postaci.

ORGANNAZWISKO I PODPISDATA
Redaktor

DSS/REG/SES

Miguel

RODRIGUES PAULO

Manfred

UNTERREINER

18.01.2013
Kierownik komórki

SES

Peter GREEN30.01.2013
Dyrektor SESLuc TYGAT6.02.2013
Z upoważnienia Dyrektora Generalnego Dyrektor ATMBo REDEBORN6.02.2013

REJESTR ZMIAN DOKUMENTU

Poniższa tabela przedstawia rejestr zmian niniejszego dokumentu.

NUMER WYDANIADATA WYDANIAPRZYCZYNA WPROWADZENIAZMIENIONE STRONY
1.018.01.2013Wersja opublikowanaWszystkie
Publications
EUROCONTROL Headquarters
96 Rue de la Fusee
B-1130 Brussels
Tel: +32 (0)2 729 4715
Fax: +32 (0)2 729 5149
E-mail: publications@eurocontrol.int

SPIS TREŚCI

OPIS DOKUMENTU

ZATWIERDZENIA DOKUMENTU

REJESTR ZMIAN DOKUMENTU

STRESZCZENIE

1. Wprowadzenie

1.1 Informacje wprowadzające

1. 2 Kontekst

1.2.1 Specyfikacje EUROCONTROL

1.2.2 Specyfikacje Wspólnotowe a Specyfikacje EUROCONTROL

1.3 Cel

1.4 Zakres

1.4.1 Ogólny zarys

1.4.2 Regulowane podmioty

1.4.3 Regulowane dane

1.4.4 Ograniczenia stosowania

1.5 Zastosowane praktyki i charakterystyka wymagań

1.6 Struktura dokumentu

1.7 Dokumenty referencyjne

1.8 Związek z innymi dokumentami

1.9 Skróty i definicje

2. Zarządzanie wymaganiami jakościowymi danych

2.1 Wstęp

2.2 Wymagania jakościowe danych - odpowiedzialność stron

2.2.1 EUROCONTROL

2.2.2 Organizacja międzynarodowego lotnictwa cywilnego

2.2.3 Państwa członkowskie

2.2.4 Podmioty w ramach państwa

2.3 Aktualizacja Zharmonizowanej Listy

2.3.1 Aktualizacja - poziom państwa

2.3.2 Aktualizacja - poziom europejski/światowy

3. Specyfikacja - wymagania jakości danych lotniczych

3.1 Wymagania ogólne

3.2 Dodawanie pojedynczych elementów danych i zbiorów danych

3.3 Modyfikacja wymagań jakości danych lotniczych

3.4 Usuwanie pojedynczych elementów danych

3.5 Ocena bezpieczeństwa

ZAŁĄCZNIK A - INFORMACJE O DOKUMENCIE

A.1 Identyfikacja dokumentu

A.2 Rejestr zmian dokumentu

A.3 Przyporządkowanie do przepisów prawnych

ZAŁĄCZNIK B - ZESTAWIENIE WYMAGAŃ DO SPEŁNIENIA

ZAŁĄCZNIK C - ZWIĄZEK Z PRZEPISAMI ROZPORZĄDZENIA ADQ

ZAŁĄCZNIK D - PROCEDURA AKTUALIZACJI SPECYFIKACJI

ZAŁĄCZNIK E - ZHARMONIZOWANA LISTA

LISTA RYSUNKÓW

Rys. 1. Relacja specyfikacji DQR z innymi dokumentami

Rys. 2. Aktualizacja Zharmonizowanej Listy wymagań

LISTA TABEL

brak

STRESZCZENIE

Rozporządzenie Komisji (UE) nr 73/2010 z dnia 26 stycznia 2010 r. ustanawiające wymagania dotyczące jakości danych i informacji lotniczych dla jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej służy poprawie jakości danych/informacji lotniczych udostępnianych przez państwa, w celu wsparcia żeglugi powietrznej.

Specyfikacja EUROCONTROL - Wymagania jakości danych lotniczych opracowana została jako możliwy środek spełnienia wymagań art. 6 ust. 1 oraz Załącznika IV, część A rozporządzenia Komisji (UE) nr 73/2010 z dnia 26 stycznia 2010 r. ustanawiającego wymagania dotyczące jakości danych i informacji lotniczych dla jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej. Specyfikacja wprowadza wymagania jakościowe danych i informacji lotniczych, w tym celu w ZAŁĄCZNIKU E zawarto Zharmonizowaną Listę - ustanawiającą minimalne wymagania w zakresie dokładności, rozdzielczości i spójności odpowiednich elementów danych, do których ma zastosowanie rozporządzenie Komisji (UE) nr 73/2010. Wymagania w zakresie terminowości oraz możliwości prześledzenia danych omawia Załącznik 15 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym oraz rozporządzenie Komisji (UE) nr 73/2010 i w związku z tym ta Specyfikacja nie odnosi się do nich.

Wymagania ICAO stanowią bazę wymagań jakościowych danych. Obecnie stosowane wymagania w zakresie dokładności, rozdzielczości i spójności opublikowane w Zharmonizowanej Liście wynikają z Załącznika 15 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym oraz pozostałych norm i zalecanych metod postępowania ICAO. Jednakże powszechnie znanym faktem jest, że te wymagania jakościowe nie są doskonałe i powinny zostać uzupełnione, w celu wsparcia rozwiązań przyszłościowych. Specyfikacja ta zawiera również wymagania w zakresie definiowania wspólnej metodologii w zakresie wprowadzania i walidacji nowych lub aktualizacji istniejących wymagań jakościowych danych. Pozwala to na aktualizację Zharmonizowanej Listy.

Specyfikacja ta jest adresowana do Państw członkowskich. Na jej podstawie mogą one ustanowić zbiór wymagań jakościowych danych, które będą obowiązkowe w ich obszarze odpowiedzialności. Należy to uczynić poprzez formalne przyjęcie Zharmonizowanej Listy.

1.

 WPROWADZENIE

Specyfikacja EUROCONTROL - Wymagania jakości danych lotniczych (zwana dalej Specyfikacja DQR) stanowi uzupełnienie wymagań w zakresie jakości danych lotniczych, rozporządzenia Komisji (UE) nr 73/2010 z dnia 26 stycznia 2010 r. ustanawiającego wymagania dotyczące jakości danych i informacji lotniczych dla jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (zwanego dalej rozporządzeniem ADQ) [DR 3]. Rozporządzenie ADQ zostało opracowane zgodnie z mandatem ADI 1 (Aeronautical Data Integrity - spójność danych lotniczych) Komisji Europejskiej, który został przekazany EUROCONTROL w roku 2007.

Potrzeba specyfikacji w zakresie jakości danych lotniczych jest wynikiem wniosków końcowych zawartych w raporcie podsumowującym mandat ADI. Opracowanie tej specyfikacji jest wynikiem potrzeb wszystkich zainteresowanych stron. Potrzeba ta została również wyrażona przez ICB (Industrial Consultation Body - Organ konsultacyjny przemysłu) oraz Komisję Europejską.

Specyfikacja DQR dostarcza państwom jasnych i jednoznacznych wymagań do opracowania i aktualizacji wymagań w zakresie jakości danych. Zbiór wymagań w zakresie jakości danych lotniczych opublikowano jako Zharmonizowaną Listę, zawartą w Załączniku E do tej Specyfikacji.

1.1 Informacje wprowadzające

Rozporządzenie ADQ stanowi, że zapewnienie odpowiedniej jakości danych i informacji lotniczych to wymóg służący zapewnieniu bezpieczeństwa i wspieraniu nowych koncepcji działania w ramach europejskiej sieci zarządzania ruchem lotniczym (EATMN). Organizacja międzynarodowego lotnictwa cywilnego (ICAO) definiuje jakość danych w zakresie ich:

- dokładności,

- rozdzielczości,

- spójności.

Wymagania te muszą być spełniane w ramach EATMN przy tworzeniu i przetwarzaniu danych i informacji lotniczych. Wymagania ICAO stanowią obecnie bazę w zakresie wymagań jakości danych lotniczych i Specyfikacja DQR przyjmuje je poprzez powtórzenie wymagań ICAO w zakresie dokładności, rozdzielczości i spójności w Zharmonizowanej Liście. Należy jednak zauważyć, że rozporządzenie ADQ wskazuje braki w tym zakresie, szczególnie w zakresie wsparcia rozwiązań przyszłościowych oraz sugeruje wprowadzanie nowych lub aktualizację istniejących wymagań jakościowych danych. Specyfikacja ADQ wprowadza wymagania w tym zakresie.

Dodatkowo, rozporządzenie ADQ [DR3] wprowadza wymagania w zakresie terminowości i możliwości prześledzenia danych lotniczych, jak również ich tworzenia. Jednakże nie są one przedmiotem Specyfikacji DQR.

1.2 Kontekst

1.2.1 Specyfikacje EUROCONTROL

Zgodnie z ERAF (EUROCONTROL Regulatory and Advisory Framework - ustalenia w zakresie prawodawstwa i doradztwa) definicja Specyfikacji EUROCONTROL jest następująca:

Szczegółowa specyfikacja w zakresie charakterystyk fizycznych, konfiguracji, materiałów, osiągów, personelu lub procedur. Zgodność z nią jest uważana za spełnienie wymagań w odniesieniu do bezpieczeństwa i efektywności systemów i służb w kontekście ATM, w państwach członkowskich EUROCONTROL, tak jak zostało to zdefiniowane w materiale regulacyjnym EUROCONTROL.

ERAF wprowadza następujące dokumenty: rozporządzenie EUROCONTROL (obowiązkowe), Specyfikacja (dobrowolne) oraz Wytyczne (dobrowolne). Celem tych dokumentów jest wsparcie przepisów w zakresie Wspólnej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (SES), szczególnie rozporządzeń wykonawczych SES, takich jak rozporządzenie ADQ. Specyfikacje EUROCONTROL są opracowywane zgodnie z procesem ENPRM (EUROCONTROL Notice of Proposed Rulemaking).

Specyfikacja DQR została opracowana jako Specyfikacja EUROCONTROL, w celu spełnienia wymagań art. 6 ust. 1 oraz Załącznika IV, część A rozporządzenia ADQ [DR3]. Została ona opracowana zgodnie z procesem ENPRM oraz przy pełnym uwzględnieniu przepisów rozporządzenia ADQ. W związku z tym uważana jest za środek spełnienia odpowiednich wymagań rozporządzenie ADQ. Specyfikacja DQR w pełni uwzględnia Wytyczne w zakresie zgodności [DR7], które z kolei stanowią wsparcie wdrożenia przepisów w zakresie interoperacyjności.

Wdrożenie Specyfikacji DQR nie jest obowiązkowe, jednakże władze państwa mogą zdecydować o ich dobrowolnym lub obowiązkowym zastosowaniu, w ramach swojego systemu prawnego. Sposób ich wdrożenia zależeć będzie od oceny narodowych wymagań.

1.2.2 Specyfikacje Wspólnotowe a Specyfikacje EUROCONTROL

EUROCONTROL opracowuje specyfikacje celem wsparcia swoich państw członkowskich, jako środki spełnienia wymagań (MoC - Means od Compliance). Jednakże odpowiednie podmioty mogą zdecydować, czy wdrożyć te specyfikacje, tak jak np. Specyfikacja DQR - celem spełnienia wymagań rozporządzenia ADQ [DR3], czy nie.

W kontekście rozporządzenia (WE) nr 552/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie interoperacyjności Europejskiej Sieci Zarządzania Ruchem Lotniczym (Rozporządzenie w sprawie interoperacyjności) [DR2], Komisja Europejska może prosić EUROCONTROL o opracowanie specyfikacji, które posłużą jako Specyfikacje Wspólnotowe. Numer referencyjny specyfikacji będzie następnie opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i w ten sposób uznany formalnie. Sytuację spełnienia przez system EATMN wymagań takiej specyfikacji uznaje się za spełnienie odpowiednich przepisów prawnych.

1.3 Cel

Pierwotnym celem Specyfikacji ADQ jest spełnienie wymagań art. 6 ust. 1 rozporządzenia ADQ [DR3]:

Państwa członkowskie zobowiązane są zagwarantować, aby instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej przestrzegały wymagań dotyczących jakości danych, określonych w załączniku IV część A.

Specyfikacja DQR ustanawia Zharmonizowaną Listę, jako podstawę w zakresie wymagań dokładności, rozdzielczości i spójności danych i informacji lotniczych, do których odnosi się rozporządzenie ADQ [DR3]. Wprowadza również wspólne wymagania proceduralne w zakresie wprowadzania i walidacji nowych lub aktualizacji istniejących wymagań jakościowych danych.

Zharmonizowana Lista zawiera wymagania jakościowe danych określone w Dodatku 7 do Załącznika 15 ICAO [DR9] (zgodnie z Załącznikiem III, pkt 11 rozporządzenia ADQ [DR9]), który stanowi pierwotne źródło odpowiednich wartości. Zharmonizowaną Listę uzupełniono również o powiązane wymagania Załącznika 14 ICAO [DR5] oraz Załącznika 11 ICAO [DR6] 2 . Wymagania w rozdziale 3 tej Specyfikacji definiują metodologię aktualizacji i doskonalenia Zharmonizowanej Listy.

1.4 Zakres

1.4.1 Ogólny zarys

Zakres rozporządzenia ADQ [DR3] jest szeroki i odnosi się do systemów europejskiej sieci zarządzania ruchem lotniczym ("EATMN"), ich części składowych i powiązanych procedur w zakresie tworzenia, opracowywania, przechowywania, obróbki, przetwarzania, przekazywania oraz rozpowszechniania danych i informacji lotniczych. Specyfikacja DQR odnosi się jednakże tylko do części przepisów rozporządzenia ADQ [DR3].

Zakres Specyfikacji DQR jest ograniczony do aspektów art. 6 "Jakość danych" ust. 1 rozporządzenia ADQ [DR3] oraz Załącznika IV, część A, gdzie określono zasady określania, walidacji oraz aktualizacji wymagań w zakresie jakości danych i informacji lotniczych.

Wymagania w zakresie możliwości prześledzenia danych, o których mowa w Załączniku IV, część A, pkt 5, lit. c) pokrywają się z wymaganiami art. 1 oraz Załącznika I, część C. Wymagania w zakresie terminowości, wskazane w Załączniku IV, część A, pkt 5, lit. d) pokrywają się z wymaganiami art. 7 ust. 3 oraz art. 7 ust. 4 rozporządzenia ADQ [DR3]. W związku z tym Specyfikacja DQR odnosi się ogólnie do tych wymagań.

EUROCONTROL opracowała inne specyfikacje, w celu spełnienia innych przepisów rozporządzenia ADQ [DR3]. Jedną z tych specyfikacji jest Specyfikacja EUROCONTROL - Poziomy ufności danych (Specyfikacja DAL) [DR8], która odnosi się do art. 6 ust. 2 rozporządzenia ADQ [DR3] i stanowi środek spełnienia wymagań w zakresie zapewnienia odpowiednich poziomów spójności danych.

1.4.2 Regulowane podmioty

Rozporządzenie ADQ [DR3] stosuje się do następujących stron, określonych w art. 2 ust. 2:

1) instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej;

2) jednostek zarządzających lotniskami i heliportami, dla których opublikowano przepisy wykonywania lotów według wskazań przyrządów (IFR) lub specjalne przepisy wykonywania lotów z widocznością (VFR) w krajowych zbiorach informacji lotniczych;

3) publicznych lub prywatnych podmiotów, zapewniających, do celów niniejszego rozporządzenia:

a) służby tworzące i dostarczające dane pomiarowe;

b) służby projektowania procedur;

c) elektroniczne dane topograficzne;

d) elektroniczne dane o przeszkodach.

Spełnienie wymagań w zakresie jakości danych, o których mowa w Załączniku IV, część A rozporządzenia ADQ [DR3] jest obowiązkowe w odniesieniu do instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej. Zapewnienie zgodności z tymi wymogami stanowi odpowiedzialność państwa. Analogicznie, Specyfikacja DQR odnosi się do państw członkowskich, celem przyjęcia określonego zestawu wymagań jakościowych danych oraz zapewniania ich przestrzegania przez instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej. W związku z tym, jeśli państwo członkowskie zdecyduje się formalnie przyjąć Specyfikację DQR, instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej będą musiały wdrożyć odpowiednie procesy, celem spełnienia wymagań w zakresie jakości danych, określonych w Zharmonizowanej Liście.

Dodatkowo, państwa członkowskie powinny efektywnie zarządzać działaniami związanymi z tworzeniem danych i informacji lotniczych celem zapewnienia, że jakość danych jest odpowiednia do zamierzonego wykorzystania. W związku z tym państwa członkowskie mogą wprowadzić obowiązek stosowania wymagań jakościowych ze Zharmonizowanej Listy, przez inne podmioty.

1.4.3 Regulowane dane

Biorąc pod uwagę służby operacyjne w ramach systemów EATMN, wymagania jakości danych wprowadzane przez rozporządzenie ADQ [RD3] mają zastosowanie głównie do danych geoprzestrzennych oraz innych danych nawigacyjnych, w szczególności elementów danych wymienionych w Dodatku 7 do Załącznika 15 ICAO [DR9]. Jest to zgodne z przepisami Załącznika IV, część A rozporządzenia ADQ [DR3].

Istniejące wymagania ICAO stanowią wystarczającą podstawę obecnie obowiązujących wymagań w zakresie jakości danych. Analiza bezpieczeństwa, która została przeprowadzona podczas etapu opracowania rozporządzenia ADQ zakładała, że systemy EATMN wykorzystujące dane zgodne z istniejącymi wymaganiami jakości, są bezpieczne.

W związku z tym Zharmonizowana Lista w Specyfikacji DQR zawiera głównie wymagania jakościowe elementów danych pochodzące z Dodatku 7 do Załącznika 15 ICAO [DR9]. Te elementy danych opublikowano z odpowiadającymi im wymaganiami w zakresie rozdzielczości i spójności, które uzupełniono o wymagania dokładności wynikające z Załącznika 11 ICAO [DR6] oraz Załącznika 14 ICAO [DR5]. Do Zharmonizowanej Listy dodano kilka dodatkowych elementów danych, które nie są wymienione w Dodatku 7 do Załącznika 15 ICAO [DR9]. Elementy te, wynikają z Załącznika 11 ICAO [DR6] oraz Załącznika 14 ICAO [DR5].

Rozporządzenie ADQ [DR3] dostrzega również niedoskonałości norm i zalecanych metod postępowania ICAO, szczególnie w zakresie zastosowań przyszłościowych. Analizy bezpieczeństwa związane z wprowadzaniem nowych systemów mogą wskazać konieczność aktualizacji istniejących wymagań jakości lub przyjęcia nowych elementów danych (nie wymienionych w Dodatku 7 do Załącznika 15 ICAO [DR9] i zdefiniowania dla nich wymagań jakościowych.

Nieumieszczenie określonego elementu lub zbioru danych w Zharmonizowanej Liście nie powoduje wyłączenia działania rozporządzenia ADQ [DR3] w tych przypadkach. Podmioty, do których ma zastosowanie rozporządzenie pozostają odpowiedzialne za spełnienie każdego z przepisów rozporządzenia ADQ [DR3], odnoszącego się do tych elementów lub zbiorów danych.

1.4.4 Ograniczenia stosowania

Rozporządzenie ADQ [DR3], zgodnie z art. 2 ust. 3 tego rozporządzenia stosuje się do momentu, w którym instytucja zapewniająca służby informacji lotniczej udostępnia dane lub informacje lotnicze kolejnemu docelowemu użytkownikowi.

1.5 Zastosowane praktyki i charakterystyka wymagań

Przyjęcie tej specyfikacji jest dobrowolne, jednakże wymagania tu zdefiniowane opisano stosując następujące konwencje:

- Wymagania, w których występuje słowo "będzie" - muszą być wdrożone, celem wypełnienia celów specyfikacji.

- Wymagania, w których występuje słowo "powinien" - stanowią zalecenia. Ich spełnienie umożliwi pełniejszą implementację tej specyfikacji.

- Wymagania wykorzystujące słowo "może" wskazują możliwość wyboru zastosowania.

Słowa kluczowe w specyfikacji wyróżnione są czerwonym kolorem, jak to zastosowano powyżej.

Każde z wymagań posiada indywidualne oznaczenie o formacie DQR-REQ-XXX. Załącznik B zawiera zestawienie wszystkich wymagań ze specyfikacji oraz wskazanie, czy wymaganie jest Obowiązkowe (O), Zalecane (Z), czy Opcjonalne (O).

Załącznik C stanowi matrycę, która przyporządkowuje szczegółowe techniczne wymagania tej specyfikacji określonym przepisom rozporządzenia ADQ [RD3].

1.6 Struktura dokumentu

Kolejne części Specyfikacji DQR stanowią:

- Streszczenie - stanowią słowo wstępne i ogólne omówienie specyfikacji,

- Rozdział 1 - Wprowadzenie - materiał wprowadzający w tematykę,

- Rozdział 2 - Zarządzanie wymaganiami jakościowymi danych - opisuje proces administracji Zharmonizowanej Listy.

- Rozdział 3 - Specyfikacja - wymagania jakości danych lotniczych - definiuje wymagania w zakresie wdrożenia i aktualizacji Zharmonizowanej Listy.

- Załączniki: zawierające dodatkowe informacje wyjaśniające:

ZAŁĄCZNIK A - INFORMACJE O DOKUMENCIE

ZAŁĄCZNIK B - ZESTAWIENIE WYMAGAŃ

ZAŁĄCZNIK C - ZWIĄZEK Z PRZEPISAMI ROZPORZĄDZENIA ADQ

ZAŁĄCZNIK D - PROCEDURA AKTUALIZACJI SPECYFIKACJI

ZAŁĄCZNIK E - ZHARMONIZOWANA LISTA

1.7 Dokumenty referencyjne

Dokumenty referencyjne wskazane są w tekście w skróconej formie, np. rozporządzenie ADQ [DR3].

[DR1] ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 549/2004 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Rozporządzenie ramowe), zmienione przez ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (WE) nr 1070/2009 z dnia 21 października 2009 r. zmieniające rozporządzenia (WE) nr 549/2004, (WE) nr 550/2004, (WE) nr 551/2004 oraz (WE) nr 552/2004 w celu poprawienia skuteczności działania i zrównoważonego rozwoju europejskiego systemu lotnictwa;

[DR2] ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 552/2004 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie interoperacyjności Europejskiej Sieci Zarządzania Ruchem Lotniczym (Rozporządzenie w sprawie interoperacyjności);

[DR3] ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) nr 73/2010 z dnia 26 stycznia 2010 r. ustanawiającego wymagania dotyczące jakości danych i informacji lotniczych dla jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej;

[DR4] Załącznik 15 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym - Służby informacji lotniczej (wydanie 13, lipiec 2010);

[DR5] Załącznik 14 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym - Lotniska (wydanie 5, lipiec 2009);

[DR6] Załącznik 11 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym - Służby ruchu lotniczego (wydanie 13, lipiec 2001);

[DR7] Wytyczne EUROCONTROL w zakresie oceny zgodności z Rozporządzeniem w sprawie interoperacyjności (wersja 3.0, 20 luty 2002);

[DR8] Specyfikacja EUROCONTROL - Poziomy ufności danych (DAL) (wersja 1.0, 15 marca 2012);

[DR9] Dodatek 7 (Wymagania odnoszące się do jakości danych lotniczych) do Załącznika 15 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym - Służby informacji lotniczej (wydanie 13, lipiec 2010).

1.8 Związek z innymi dokumentami

Relacja pomiędzy regulacjami Unii Europejskiej, rozporządzeniem ADQ [DR3], Specyfikacją DQR oraz innymi dokumentami przedstawiona jest na rys. 1.

grafika

Rys. 1. Relacja Specyfikacji DQR z innymi dokumentami

1.9 Skróty i definicje

W dokumencie występują następujące skróty:

ADQ - Aeronautical Data Quality - Jakość danych lotniczych

ATM - Air Traffic Management - Zarządzanie ruchem lotniczym

DAL - Data Assurance Level - Poziom ufności danych

DQR - Data Quality Requirement - Wymaganie jakości danych

EATMN - European Air Traffic Management Network - Europejska sieć zarządzania ruchem lotniczym

ENPRM - EUROCONTROL Notice of Proposed Rulemaking - Wniosek EUROCONTROL w zakresie proponowanych działań prawodawczych

ERAF - EUROCONTROL Regulatory and Advisory Framework - Ustalenia EUROCONTROL w zakresie prawodawstwa i doradztwa

EUROCONTROL - Organizacja ds. bezpieczeństwa żeglugi powietrznej w Europie

ICAO - International Civil Aviation Organisation - Organizacja międzynarodowego lotnictwa cywilnego

SES - Single European Sky - Wspólna europejska przestrzeń powietrzna

Rozporządzenie ADQ [DR3] odnosi się do art. 2 Rozporządzenia 549/2004 (zmienione przez Rozporządzenie 1070/2009) [DR3]), które jest głównym źródłem wykorzystywanej w specyfikacji terminologii. Dodatkowo rozporządzenie ADQ [DR3] w artykule 3 wprowadza szereg definicji, które również mają zastosowanie. Specyfikacja DQR wykorzystuje obydwa te źródła.

2.

 ZARZĄDZANIE WYMAGANIAMI JAKOŚCIOWYMI DANYCH

2.1 Wstęp

Służby ruchu lotniczego zapewniane w ramach EATMN już dzisiaj silnie uzależnione są od dostarczania im odpowiednich danych i informacji lotniczych. Rola jakości tych danych, definiowanej w kontekście ich dokładności, rozdzielczości, spójności, terminowości, kompletności, zgodności, możliwości ich prześledzenia, rośnie w wyniku upowszechniania się automatyzacji. Dodatkowo, spełnienie wymagań w zakresie interoperacyjności oraz rozwój i wsparcie naziemnych i powietrznych technologii przyszłości uzależnione jest od ogólnie uzgodnionych i standardowych zbiorów danych.

Obecnie definicja jakości danych, odnosząca się do danych i informacji lotniczych oraz powiązanych z nimi wymagań jakościowych, posiada pewne niedoskonałości, które powinny zostać wyjaśnione np. Załącznik 15 ICAO [DR4] wskazuje liczne wymagania w zakresie spójności danych (duży wpływ na bezpieczeństwo), jednakże wymagania te nie są przedstawione w sposób spójny w całym tym dokumencie.

Konsultacje ze wszystkimi zainteresowanymi stronami, przeprowadzone w ramach mandatu ADQ, wykazały konieczność szybkiego opracowania zharmonizowanego zestawu wymagań jakościowych danych. Byłyby on opublikowany i zarządzany przez wyznaczony podmiot i mógłby spowodować, o ile będzie to wymagane, sformułowanie odpowiednich propozycji zmian w dokumentach ICAO. W rezultacie opublikowano Zharmonizowaną Listę wymagań, które stanowią Załącznik E tej Specyfikacji i będą aktualizowane przez EUROCONTROL.

Przewiduje się, że państwa członkowskie w przyszłości wspólnie zidentyfikują konieczne do zmiany wymagania jakościowe tak, aby odpowiadały one potrzebom przyszłych zastosowań. Specyfikacja DQR wprowadza więc wymagania związane z tymi działaniami, jak również wynikającą z nich aktualizacją Zharmonizowanej Listy wymagań.

2.2 Wymagania jakościowe danych - odpowiedzialność stron

Rozdział ten omawia rolę, odpowiedzialność oraz związki pomiędzy różnymi podmiotami/stronami zainteresowanymi wymaganiami jakościowymi danych oraz Zharmonizowaną Listą wymagań.

grafika

Rys. 2. Aktualizacja Zharmonizowanej Listy wymagań

Istnieje szereg podmiotów, zaangażowanych w zarządzanie aktualizacją wymagań w zakresie jakości danych, tak jak to pokazano na rys. 2 powyżej:

- EUROCONTROL - odpowiedzialny za Zharmonizowaną Listę wymagań - patrz p. 2.2.1;

- ICAO - patrz p. 2.2.2;

- państwa członkowskie - patrz p. 2.2.2;

- narodowe źródła danych - patrz p. 2.2.4.

Każdy z tych podmiotów jest omówiony poniżej. Zidentyfikowano również wymagania mające zastosowanie do tych podmiotów.

2.2.1 EUROCONTROL

Zharmonizowana Lista wymagań stworzona przez EUROCONTROL została włączona do tej Specyfikacji. Zapewnia ona podstawowy zestaw wymagań w zakresie jakości danych lotniczych, zdefiniowanych głównie w Dodatku 7 Załącznika 15 ICAO [DR9] oraz innych normach i zalecanych metodach postępowania ICAO.

EUROCONTROL będzie odpowiedzialna za aktualizację Zharmonizowanej Listy wymagań. Obejmuje to:

- zarządzanie procesem próśb o zmiany, otrzymywanych od państw członkowskich oraz umożliwianie państwom dyskusji na temat ewentualnych zmian w Zharmonizowanej Liście wymagań;

- konsolidacja stanowisk państw członkowskich, w zakresie potencjalnych propozycji zmian do Załączników ICAO;

- monitorowanie propozycji zmian do Załącznika 15 ICAO [DR4] oraz innych norm i zalecanych metod postępowania ICAO.

2.2.2 Organizacja międzynarodowego lotnictwa cywilnego (ICAO)

Rozdział ten nie nakłada na ICAO żadnych obowiązków. Jest to poza zasięgiem tej Specyfikacji.

ICAO, poprzez Załącznik 15 [DR4], ustanawia jednolity sposób zapewniania służby informacji lotniczej na całym świecie. Zgodnie z Rozdziałem 1 Załącznika 15 ICAO [DR4]:

Rola i znaczenie danych i informacji lotniczych zmieniły się znacznie wraz z wprowadzeniem nawigacji obszarowej (RNAV), nawigacji opartej na charakterystykach (RNP), pokładowych, komputerowych systemów nawigacyjnych oraz systemów transmisji danych. Zniekształcone, błędne, opóźnione lub brakujące dane i informacje lotnicze mogą mieć negatywny wpływ na bezpieczeństwo żeglugi powietrznej.

ICAO będzie definiować zmiany do Załączników do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym (jak to pokazano na rys. 2). Może to mieć z kolei wpływ na Zharmonizowaną Listę wymagań. ICAO jednakże otrzymuje również wnioski o zmiany bezpośrednio od państw członkowskich lub skonsolidowane przez EUROCONTROL. Dodatkowo ICAO otrzymuje od państw członkowskich odstępstwa od Załączników do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym.

2.2.3 Państwa członkowskie

Każde z państw członkowskich odpowiedzialne jest za formalne przyjęcie Zharmonizowanej Listy, jako środka spełnienia wymagań art. 6 ust. 1 i Załącznika IV, część A rozporządzenia ADQ [DR3].

Celem zapewnienia stosowania Zharmonizowanej Listy wymagań przez wszystkie podmioty związane z danymi i informacjami lotniczymi, państwa członkowskie mogą wykorzystać swój narodowy system prawny.

Państwa członkowskie powinny również zapewnić aktualizację i identyfikację nowych wymagań jakościowych danych, wynikających z nowych czy zaktualizowanych potrzeb operacyjnych. Państwa te powinny wprowadzić odpowiednie ustalenia, w celu koordynacji i zarządzania tymi działaniami oraz zapewnienia wymiany informacji w tym zakresie z użytkownikami danych lotniczych.

Kiedy zidentyfikowano nowe lub aktualizuje się obecne wymagania jakościowe danych, państwo członkowskie powinno dokonać przeglądu wymaganych analiz bezpieczeństwa, które zastosowano dla potrzeb opracowania i walidacji nowych lub aktualizacji istniejących wymagań jakościowych danych.

Użytkownicy danych lotniczych mogą nie mieć okazji wyrażenia swoich opinii na tym etapie. Przykładem użytkownika danych może być przemysł. Bardzo często w takich przypadkach środki finansowe przeznaczane na zakup danych nie odpowiadają kosztom ich pozyskiwania (wytworzenia). Państwo członkowskie może więc ułatwić kontakty z użytkownikami danych lotniczych.

W niektórych przypadkach oceny zasadności wprowadzenia zmian w wymaganiach jakości danych może wystąpić potrzeba przeprowadzenia analizy kosztów i zysków tej operacji lub przeprowadzenia konsultacji z EUROCONTROL, jako podmiotem odpowiedzialnym za utrzymanie Zharmonizowanej Listy wymagań, szczególnie w przypadkach, gdy potrzebne jest globalne wprowadzenie takich zmian.

Państwa pozostają oczywiście odpowiedzialne za zgłaszanie do ICAO odstępstw od Załączników do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym.

2.2.4 Podmioty w ramach państwa

Rozporządzenie ADQ [DR3] wprowadza wymaganie, aby instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej przedstawiły dowody spełniania wymagań jakości danych, określonych w Załączniku IV, część A rozporządzenia. W związku z tym takie instytucje, pozostające w ramach systemu prawnego państwa, które przyjęło do stosowania Zharmonizowaną Listę jakości danych, jako środek spełnienia wymagań art. 6 ust. 1 rozporządzenia ADQ [DR3], powinny wdrożyć konieczne procesy, umożliwiające spełnienie wymagań jakości danych, określonych w Zharmonizowanej Liście.

Zaleca się, aby te instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej zapewniły, że wszystkie inne podmioty (zobowiązane do stosowania rozporządzenia ADQ [DR3] lub nie) zaangażowane w tworzenie, przechowywanie, przetwarzanie, przesyłanie lub dystrybucję danych i informacji lotniczych, były świadome wymagań w zakresie jakości danych, określonych w Zharmonizowanej Liście oraz je stosowały. Można to zrealizować poprzez zawarcie odpowiednich porozumień formalnych, co powinno być wspierane przez państwo.

Narodowe podmioty związane z danymi lotniczymi powinny przekazywać organom władzy lotniczej ich wymagania w zakresie stworzenia nowych lub aktualizacji istniejących wymagań jakości danych, które mogą wynikać z analiz bezpieczeństwa związanych z wprowadzaniem nowych rozwiązań operacyjnych. Narodowe podmioty związane z danymi lotniczymi powinny współpracować z organami państwa w zakresie opracowania i walidacji nowych wymagań jakości danych lotniczych.

2.3 Aktualizacja Zharmonizowanej Listy

Zharmonizowana Lista zawiera skonsolidowaną listę wymagań jakościowych związanych z określonymi elementami danych lotniczych, wchodzących w skład danych i informacji lotniczych, wymienionych w art. 2, ust. 1 rozporządzenia ADQ [DR3]. Zharmonizowana Lista bazuje na zbiorze wymagań jakościowych danych, zdefiniowanych przez ICAO. Przewiduje się jednakże ewolucję Zharmonizowanej Listy, celem usunięcia ich niedoskonałości oraz wsparcia przyszłych rozwiązań operacyjnych.

2.3.1 Aktualizacja - poziom państwa

Po formalnym przyjęciu przez państwo Zharmonizowanej Listy musi ona być aktualizowana w taki sposób, aby odzwierciedlała wszystkie zmiany poczynione na szczeblu państwa. Państwa członkowskie mogą więc:

dodać - nowy element danych i powiązane z nim wymagania jakości, które nie występują w Zharmonizowanej Liście oraz Załącznikach do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym.

zmodyfikować - wymagania jakości danych dla elementów danych, które mają bardziej lub mniej rygorystyczne wymagania jakości.

usunąć - elementy danych i/lub powiązane wymagania jakości danych.

2.3.2 Aktualizacja - poziom europejski/światowy

Aktualność Zharmonizowanej Listy, określonej w Załączniku E tej Specyfikacji, w odniesieniu do norm i zalecanych metod postępowania ICAO jak również uzasadnionych zmian przedstawianych przez państwa członkowskie, jest zapewniana przez EUROCONTROL.

3.

 SPECYFIKACJA - WYMAGANIA JAKOŚCI DANYCH LOTNICZYCH

3.1 Wymagania ogólne

Następujące wymagania mają zastosowanie w odniesieniu do elementów danych i zbiorów danych zawartych w Zharmonizowanej Liście.

[DQR-REQ-010] Państwo członkowskie informuje EUROCONTROL o formalnym przyjęciu Specyfikacji - Jakość danych lotniczych, stanowiącej środek spełnienia wymagań art. 6 ust. 1 i Załącznika IV, część A rozporządzenia (KE) nr 73/2010.

Uwaga 1: Formalne przyjęcie Specyfikacji EUROCONTROL - Jakość danych lotniczych rozumie się jako zatwierdzenie i przyjęcie Zharmonizowanej Listy, stanowiącej zbiór wymagań jakości danych, które stosują instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej, celem spełnienia wymagania art. 6 ust. 1 rozporządzenia (KE) nr 73/2010.

Uwaga 2: EUROCONTROL utrzymuje i publikuje listę wszystkich krajów członkowskich, które przyjęły Specyfikację EUROCONTROL - Jakość danych lotniczych.

[DQR-REQ-020] Jeśli państwo członkowskie formalnie przyjęło Specyfikację EUROCONTROL - Jakość danych lotniczych, stanowiącej środek spełnienia wymagań art. 6 ust. 1 i Załącznika IV, część A rozporządzenia (KE) nr 73/2010, poprzez swój narodowy system prawny zapewnia, że instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej stosują wymagania jakości danych lotniczych zawarte w Zharmonizowanej Liście.

Uwaga: Metoda wykorzystana w celu nałożenia na instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej obowiązku stosowania wymagań jakości danych lotniczych zawartych w Zharmonizowanej Liście, może różnić się w zależności od państwa i nie jest przedmiotem tej specyfikacji.

[DQR-REQ-030] Jeśli państwo członkowskie formalnie przyjęło Specyfikację EUROCONTROL - Jakość danych lotniczych, stanowiącej środek spełnienia wymagań art. 6 ust. 1 i Załącznika IV, część A rozporządzenia (KE) nr 73/2010, poprzez swój narodowy system prawny powinno zapewnić, że wszystkie podmioty zaangażowane w tworzenie, przechowywanie, przetwarzanie, przesyłanie lub dystrybucję danych i informacji lotniczych, stosują wymagania jakości danych lotniczych zawarte w Zharmonizowanej Liście.

Uwaga: Metoda wykorzystana w celu nałożenia na odpowiednie podmioty obowiązku stosowania wymagań jakości danych lotniczych zawartych w Zharmonizowanej Liście, może różnić się w zależności od państwa i nie jest przedmiotem tej specyfikacji.

[DQR-REQ-040] Jeśli państwo członkowskie formalnie przyjęło Specyfikację EUROCONTROL - Jakość danych lotniczych, stanowiącej środek spełnienia wymagań art. 6 ust. 1 i Załącznika IV, część A rozporządzenia (KE) nr 73/2010, instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej, za które odpowiedzialne jest państwo, wdrażają odpowiednie procesy, zapewniające zgodność z wymaganiami jakości danych lotniczych zawartymi w Zharmonizowanej Liście.

[DQR-REQ-050] Formalnego przyjęcia i implementacji Specyfikacji EUROCONTROL - Jakość danych lotniczych, dokonuje się, unikając ujemnego wpływu na zgodność z pozostałymi wymaganiami rozporządzenia (KE) nr 73/2010.

Uwaga: Należy zauważyć, że przepisy rozporządzenia (KE) nr 73/2010 mają pierwszeństwo w odniesieniu do wymagań tej specyfikacji. Brak jakiegokolwiek elementu lub zbioru danych w Zharmonizowanej Liście, nie wyłącza go z działania rozporządzenia (KE) nr 73/2010. Regulowane podmioty są odpowiedzialne za spełnienie wszystkich przepisów rozporządzenia (KE) nr 73/2010 odnoszących się do tego elementu lub zbioru danych.

[DQR-REQ-060] Państwo członkowskie, które formalnie przyjęło Specyfikację EUROCONTROL - Jakość danych lotniczych, stanowiącą środek spełnienia wymagań art. 6 ust. 1 i Załącznika IV, część A rozporządzenia (KE) nr 73/2010 informuje EUROCONTROL o wszelkich odstępstwach od wymagań jakości danych zdefiniowanych w Załączniku 15 ICAO (Dodatek 7), Załączniku 11 ICAO (Dodatek 5), Załączniku 14 ICAO tom I (Dodatek 5) lub Załączniku 14 ICAO tom II (Dodatek 1), o których poinformowano ICAO po formalnym przyjęciu Specyfikacji EUROCONTROL - Jakość danych lotniczych.

Uwaga: EUROCONTROL będzie utrzymywać i publikować wszystkie odstępstwa w zakresie wymagań jakości danych zdefiniowane w wymienionych powyżej Załącznikach ICAO, zgłoszone przez państwa do ICAO.

[DQR-REQ-070] Wymieniając dane i/lub informacje lotnicze, podmioty za które odpowiedzialne jest Państwo członkowskie, które formalnie przyjęło Specyfikację EUROCONTROL - Jakość danych lotniczych, stanowiącą środek spełnienia wymagań art. 6 ust. 1 i Załącznika IV, część A rozporządzenia (KE) nr 73/2010 włączają do porozumień formalnych odpowiednie elementy Zharmonizowanej Listy wymagań.

Uwaga: W przyszłości Zharmonizowana Lista będzie prawdopodobnie aktualizowana bez konieczności aktualizacji tekstu Specyfikacji DQR. W związku z tym numer wersji Zharmonizowanej Listy będzie niezależny od numeru wersji Specyfikacji DQR. Wdrożony zostanie mechanizm zapewniający spójność.

[DQR-REQ-080] W przypadku, gdy państwo członkowskie stwierdzi, że wymagania w zakresie terminowości oraz możliwości prześledzenia danych określone przez Załącznik 15 ICAO oraz rozporządzenie (KE) nr 73/2010 nie są wystarczające, państwo to definiuje wymagania jakości danych dla każdego elementu danych, obejmujące poniższe elementy (o ile mają zastosowanie):

1) możliwość ustalenia pochodzenia danych,

2) poziom gwarancji udostępniania danych kolejnemu docelowemu użytkownikowi przed datą/czasem rzeczywistego rozpoczęcia okresu ważności i ich nie usuwania przed datą/czasem rzeczywistego zakończenia okresu ważności.

Uwaga: Tekst pkt. 1) i 2) powyżej zaczerpnięto w dosłownym brzmieniu z rozporządzenia (KE) nr 73/2010. Te specyficzne wymagania jakości danych nie zostały włączone do Zharmonizowanej Listy ponieważ zostały już omówione w rozporządzeniu (KE) nr 73/2010, w art. 4 i Załączniku I, część C oraz w art. 7 ust. 3 i ust. 4. Przedstawienie dowodów spełnienia tych wymagań jest wystarczające do zapewnienia zgodności z nimi. Państwa członkowskie ciągle jednak mają możliwość podwyższenia wymagań jakości danych dla określonych elementów/zbiorów danych (np. elementów danych krytycznych). Można to zrobić przez określenie wymagań jakości danych samodzielnie (np. poprzez zawarcie ustaleń formalnych) lub poprzez zastosowanie Specyfikacji EUROCONTROL - Poziomy ufności danych, która opisuje zadania w zakresie ustanowienia procesów zapewniających terminowość, zgodność i możliwość prześledzenia danych i informacji lotniczych dla każdego poziomu spójności danych (Zwykłe, Ważne i Krytyczne).

[DQR-REQ-090] Państwo członkowskie, które formalnie przyjęło Specyfikację EUROCONTROL - Jakość danych lotniczych, stanowiącą środek spełnienia wymagań art. 6 ust. 1 i Załącznika IV, część A rozporządzenia (KE) nr 73/2010 stosuje odpowiednie procesy pozwalające monitorować ważność (w ramach państwa) wymagań jakościowych danych zdefiniowanych w Zharmonizowanej Liście, celem identyfikacji nowych i aktualizacji istniejących wymagań jakości danych, których wprowadzenie może być spowodowane nowymi potrzebami operacyjnymi.

[DQR-REQ-100] Do celów analizy i definiowania wymagań jakości danych państwo członkowskie powinno, o ile jest to możliwe, wykorzystywać zdanie użytkowników danych w danym państwie celem zapewnienia, że wymagania jakości danych są odpowiednie i zgodne na poziomie globalnym.

3.2 Dodawanie pojedynczych elementów danych i zbiorów danych

[DQR-REQ-110] Każde państwo członkowskie może zaproponować dodanie do Zharmonizowanej Listy nowych elementów danych lub zbiorów danych.

[DQR-REQ-120] Dodanie do Zharmonizowanej Listy nowych elementów danych lub zbiorów danych jest realizowane po upewnieniu się przez państwo członkowskie, że przeprowadzono analizę bezpieczeństwa zgodną z wymaganiem [DQR-REQ-300].

[DQR-REQ-130] Państwa członkowskie powinny zasięgać rady innych państw członkowskich, ICAO lub EUROCONTROL, jeśli ich zdaniem stanowić to będzie wsparcie dla procesu oceny możliwości wprowadzenia nowych elementów danych lub zbiorów danych do Zharmonizowanej Listy.

[DQR-REQ-140] Propozycja w zakresie wprowadzenia nowych elementów danych lub zbiorów danych do Zharmonizowanej Listy jest przesyłana do EUROCONTROL i zawiera minimalnie:

1) Uzasadnienie propozycji;

2) Opis elementów danych/zbiorów danych, które proponuje się dodać;

3) Proponowane nazwy elementów danych/zbiorów danych;

4) W przypadku zbioru danych, opis i proponowane nazwy wszystkich elementów danych wchodzących w skład zbioru;

5) Wszystkie zidentyfikowane zastosowania elementów danych/zbiorów danych;

6) Proponowane wartości dokładności i rozdzielczości elementów danych/zbiorów danych;

7) Proponowane wartości poziomu spójności elementów danych/zbiorów danych, zgodnie z klasyfikacją ICAO (Zwykłe, Ważne i Krytyczne);

8) Opis metodologii wykorzystanej do ustalenia i walidacji wymagań jakości danych;

9) Dokumentację w zakresie przeprowadzonych analiz bezpieczeństwa.

Uwaga: EUROCONTROL dokona konsultacji przedstawionej propozycji ze wszystkimi państwami, które formalnie przyjęły Specyfikację EUROCONTROL - Wymagania jakości danych. Jeśli konsultacje zakończą się wynikiem pozytywnym EUROCONTROL opublikuje nową wersję Specyfikacji, zawierającą nowe elementy/zbiory danych.

[DQR-REQ-150] W przypadku przeprowadzania wymaganych analiz bezpieczeństwa, potrzebnych do ustanowienia nowych wymagań jakościowych danych, państwa członkowskie powinny, o ile jest to możliwe, angażować odpowiednich użytkowników danych.

[DQR-REQ-160] Dowolny podmiot zaangażowany w tworzenie, przechowywanie, przetwarzanie, przesyłanie lub dystrybucję danych i informacji lotniczych, który jest zdania, że istniejący zbiór elementów danych lub zbiorów danych określonych w Zharmonizowanej Liście nie jest kompletny, powinien powiadomić o tym fakcie odpowiednie organy państwa członkowskiego.

3.3 Modyfikacja wymagań jakości danych lotniczych

[DQR-REQ-170] Każde z państw członkowskich może zaproponować modyfikację wartości dokładności, rozdzielczości i poziomu spójności elementów danych i zbiorów danych zawartych w Zharmonizowanej Liście.

[DQR-REQ-180] Modyfikacja wartości dokładności, rozdzielczości i poziomu spójności elementów danych i zbiorów danych zawartych w Zharmonizowanej Liście jest dokonywana po upewnieniu się przez państwo członkowskie, że przeprowadzona została odpowiednia analiza bezpieczeństwa, zgodna z wymaganiem [DQR-REQ-300].

[DQR-REQ-190] Państwa członkowskie powinny zasięgać rady innych państw członkowskich, ICAO lub EUROCONTROL, jeśli ich zdaniem stanowić to będzie wsparcie dla procesu oceny możliwości wprowadzenia nowych wymagań jakości danych.

[DQR-REQ-200] Propozycja w zakresie wprowadzenia nowych wymagań jakości danych do Zharmonizowanej Listy jest przesyłana do EUROCONTROL i zawiera minimalnie:

1) Uzasadnienie propozycji;

2) Nazwę elementów danych/zbiorów danych, które proponuje się zmodyfikować;

3) W przypadku zbioru danych, nazwy wszystkich elementów danych wchodzących w skład zbioru, które są modyfikowane;

4) Wskazanie wszystkich zidentyfikowanych zastosowań elementów danych/zbiorów danych, które spowodowały potrzebę modyfikacji;

5) Nowe, proponowane wartości dokładności i rozdzielczości elementów danych/zbiorów danych, o ile występują;

6) Nowe, proponowane wartości poziomu spójności elementów danych/zbiorów danych, zgodnie z klasyfikacją ICAO (Zwykłe, Ważne i Krytyczne);

7) Opis metodologii wykorzystanej do ustalenia i walidacji nowych wymagań jakości danych;

8) Dokumentację w zakresie przeprowadzonych analiz bezpieczeństwa.

Uwaga: EUROCONTROL dokona konsultacji przedstawionej propozycji z wszystkimi państwami, które formalnie przyjęły Specyfikację EUROCONTROL - Wymagania jakości danych. Jeśli konsultacje zakończą się wynikiem pozytywnym EUROCONTROL opublikuje nową wersję Specyfikacji, zawierającą nowe wartości wymagań jakościowych danych.

[DQR-REQ-210] W przypadku przeprowadzania wymaganych analiz bezpieczeństwa, potrzebnych do ustanowienia poprawionych wymagań jakościowych danych, państwa członkowskie powinny, o ile jest to możliwe, angażować odpowiednich użytkowników danych.

[DQR-REQ-220] Dowolny podmiot zaangażowany w tworzenie, przechowywanie, przetwarzanie, przesyłanie lub dystrybucję danych i informacji lotniczych, który jest zdania, że wymagania jakości danych określone w Zharmonizowanej Liście nie są kompletne lub są nieprawidłowe, powinien powiadomić o tym fakcie odpowiednie organy państwa członkowskiego.

3.4 Usuwanie pojedynczych elementów danych

[DQR-REQ-230] Każde z państw członkowskich może zaproponować usunięcie określonego elementu danych ze Zharmonizowanej Listy.

[DQR-REQ-240] Państwa członkowskie powinny zasięgać rady innych państw członkowskich, ICAO lub EUROCONTROL, jeśli ich zdaniem stanowić to będzie wsparcie dla procesu oceny potrzeby usunięcia określonych elementów danych.

[DQR-REQ-250] Propozycja w zakresie usunięcie określonych elementów danych lub zbiorów danych ze Zharmonizowanej Listy jest przesyłana do EUROCONTROL i zawiera minimalnie:

1) Uzasadnienie propozycji;

2) Opis elementów danych/zbiorów danych, które proponuje się usunąć.

Uwaga: EUROCONTROL dokona konsultacji przedstawionej propozycji z wszystkimi państwami, które formalnie przyjęły Specyfikację EUROCONTROL - Wymagania jakości danych. Jeśli konsultacje zakończą się wynikiem pozytywnym, EUROCONTROL opublikuje nową wersję Specyfikacji, zawierającą zaktualizowaną Zharmonizowaną Listę.

3.5 Ocena bezpieczeństwa

[DQR-REQ-300] Proces oceny bezpieczeństwa ustanowienia nowych lub aktualizacji istniejących wymagań jakości danych jest dokumentowany i zawiera wszystkie niezbędne kroki potrzebne do określenia wymagań jakości danych celem zapewnienia, że jakość danych dla każdego elementu danych jest odpowiednia do zamierzonego zastosowania. Proces ten zawiera co najmniej:

1) Opis wszystkich zastosowań elementów danych/zbiorów danych lotniczych;

2) Identyfikację i analizę zagrożeń;

3) Określenie rozważanych wymagań w zakresie dokładności i rozdzielczości zawierające:

a) Funkcjonalność i dostępność wymagane przy zamierzonym zastosowaniu dla uzyskania akceptowalnego poziomu bezpieczeństwa.

b) Powiązane ograniczenia w zakresie tworzenia elementu/zbioru danych.

4) Określenie poziomu spójności danych, bazując na przedsięwzięciach opisanych w pkt. 1) i 2), dla najbardziej wymagającego zastosowania;

5) Uwzględnienie potrzeby określenia wymagań w zakresie ustalenia pochodzenia danych, innych niż określone w Załączniku I, część C rozporządzenia Komisji (UE) nr 73/2010;

6) Uwzględnienie potrzeby określenia wymagań w zakresie poziomu pewności, że dane udostępniane są kolejnemu docelowemu użytkownikowi przed datą/czasem rzeczywistego rozpoczęcia okresu ważności i nie usuwane przed datą/czasem rzeczywistego zakończenia okresu ich ważności, innych niż wymagania określone w art. 7 ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia Komisji (UE) nr 73/2010.

Uwaga 1: Kroki opisane powyżej są zgodne z Metodologią Oceny Bezpieczeństwa EUROCONTROL (EUROCONTROL Safety Assessment Methodology 3 ) i w związku z tym są uznawane za zgodne z międzynarodowymi standardami.

Uwaga 2: Proces oceny bezpieczeństwa zdefiniowany został w sposób ogólny, mówiąc co powinno zostać wykonane. Pozwala to na elastyczne decydowanie o sposobie wykonania określonych przedsięwzięć.

Załącznik  A

- INFORMACJE O DOKUMENCIE

A.1 Identyfikacja dokumentu
NazwaNr referencyjnyWydanie
Specyfikacja EUROCONTROL - Wymagania Jakości Danych LotniczychEUROCONTROL-SPEC-1521.0

A.2 Rejestr zmian dokumentu

Nr referencyjnyWydanieDataPrzyczyna zmianyZmieniane rozdziały
EUROCONTROL-SPEC-1521.018.01.2013Wydanie dokumentuwszystkie

A.3 Przyporządkowanie do przepisów prawnych

Nr referencyjnyWydanieRozporządzenie wykonawczePrzepisData walidacji
EUROCONTROL-SPEC-1521.0Rozporządzenie Komisji (UE)

73/2010

Art. 6, ust. 1wszystkie

Załącznik  B

- ZESTAWIENIE WYMAGAŃ DO SPEŁNIENIA

Załącznik ten określa materiały w zakresie oceny spełnienia wymagań dla tej Specyfikacji EUROCONTROL.
Identyfikator wymaganiaOpisStatus zgodności

O - obowiązkowy

Z - zalecany

N - nieobowiązkowy, opcjonalny

DQR-REQ-010Powiadomienie o formalnym przyjęciu (państwo członkowskie)O
DQR-REQ-020Zapewnienie zgodności instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej (państwa członkowskie)O
DQR-REQ-030Zapewnienia zgodności innych podmiotów (państwa członkowskie)Z
DQR-REQ-040Implementacja procesów zapewniających zgodność z wymaganiami jakości danych (instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej)O
DQR-REQ-050Przyjęcie i implementacja bez szkody dla innych przepisów rozporządzenia Komisji (UE) nr 73/2010O
DQR-REQ-060Powiadomienie EUROCONTROL o odstępstwach od norm ICAO (państwo członkowskie)O
DQR-REQ-070Zawarcie Zharmonizowanej Listy wymagań w ustaleniach formalnych (instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej)O
DQR-REQ-080Dodanie wymagań w zakresie terminowości i możliwości prześledzenia (państwa członkowskie)O
DQR-REQ-090Monitorowanie ważności wymagań jakości danych (państwa członkowskie)O
DQR-REQ-100Uwzględnianie opinii użytkowników danych (państwa członkowskie)Z
DQR-REQ-110Proponowanie dodania elementów danych do Zharmonizowanej Listy (państwa członkowskie)N
DQR-REQ-120Stosowanie oceny bezpieczeństwa w zakresie dodawania elementów do Zharmonizowanej Listy (państwa członkowskie)O
DQR-REQ-130Zasięganie opinii innych państw członkowskich, ICAO i EUROCONTROL, celem oceny dodania elementów do Zharmonizowanej Listy (państwa członkowskie)Z
DQR-REQ-140Zawartość propozycji w zakresie dodania elementów do Zharmonizowanej Listy (państwa członkowskie)O
DQR-REQ-150Angażowanie użytkowników danych w proces oceny bezpieczeństwa dodania elementów do Zharmonizowanej Listy (państwa członkowskie)Z
DQR-REQ-160Raportowanie opinii w zakresie dodania elementów do Zharmonizowanej Listy (wszystkie podmioty)Z
DQR-REQ-170Proponowanie modyfikacji wymagań jakości danych zawartych w Zharmonizowanej Liście (państwa członkowskie)N
DQR-REQ-180Stosowanie oceny bezpieczeństwa w zakresie modyfikacji wymagań jakości zawartych w Zharmonizowanej Liście (państwa członkowskie)O
DQR-REQ-190Zasięganie opinii innych państw członkowskich, ICAO i EUROCONTROL, celem oceny modyfikacji Zharmonizowanej Listy (państwa członkowskie)Z
DQR-REQ-200Zawartość propozycji w zakresie modyfikacji Zharmonizowanej Listy (państwa członkowskie)O
DQR-REQ-210Angażowanie użytkowników danych w proces oceny bezpieczeństwa modyfikacji Zharmonizowanej Listy (państwa członkowskie)Z
DQR-REQ-220Raportowanie opinii w zakresie modyfikacji Zharmonizowanej Listy (wszystkie podmioty)Z
DQR-REQ-230Proponowanie usunięcia elementów danych zawartych w Zharmonizowanej Liście (państwa członkowskie)N
DQR-REQ-240Zasięganie opinii innych państw członkowskich, ICAO i EUROCONTROL, celem oceny usunięcia elementów danych ze Zharmonizowanej Listy (państwa członkowskie)Z
DQR-REQ-250Zawartość propozycji w zakresie usunięcia elementów danych ze Zharmonizowanej Listy (państwa członkowskie)O
DQR-REQ-300Metodologia oceny bezpieczeństwa (wszystkie podmioty)O

Załącznik  C

- ZWIĄZEK Z PRZEPISAMI ROZPORZĄDZENIA ADQ

Przepis rozporządzenia Komisji (UE) nr 73/2010Wymaganie rozporządzeniaWymaganie Specyfikacji DQR
Art. 6 ust. 1Państwa członkowskie zobowiązane są zagwarantować, aby instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej przestrzegały wymagań dotyczących jakości danych, określonych w załączniku IV część A.DQR-REQ-010

DQR-REQ-020

Załącznik IV,

część A pkt 1

Wymagania odnoszące się do jakości danych dotyczące każdego elementu danych w zakresie danych i informacji lotniczych, o których mowa w art. 2 ust. 1 akapit drugi, odpowiadają wymaganiom określonym w normach ICAO, o których mowa w załączniku III, pkt 11 oraz w innych odpowiednich normach ICAO, bez uszczerbku dla pkt 2 niniejszego załącznika.DQR-REQ-010

DQR-REQ-020

Załącznik IV,

część A pkt 2

Wymagania odnoszące się do jakości danych dotyczące każdego elementu danych w zakresie danych i informacji lotniczych, o których mowa w art. 2 ust. 1 akapit drugi, ustala się w oparciu o ocenę bezpieczeństwa zamierzonego zastosowania elementu danych w przypadku gdy:

a) element danych nie jest określony w normach ICAO dotyczących jakości, o których mowa w załączniku III pkt 11 oraz w innych odpowiednich normach ICAO; lub

b) wymagania odnoszące się do jakości danych dotyczące dowolnego elementu danych nie są spełnione przez normy ICAO dotyczące jakości, o których mowa w załączniku III pkt 11 oraz w innych odpowiednich normach ICAO.

DQR-REQ-110

DQR-REQ-120

DQR-REQ-140

DQR-REQ-170

DQR-REQ-180

DQR-REQ-200

DQR-REQ-300

Załącznik IV,

część A pkt 3

Wymagania odnoszące się do jakości danych dotyczące określonych w pkt 2 elementów danych opracowuje się według znormalizowanego procesu opisującego metodologię w zakresie derywacji i walidacji tych wymagań przed publikacją, z uwzględnieniem potencjalnego wpływu odpowiednich przepisów ICAO.DQR-REQ-090

DQR-REQ-140

DQR-REQ-200

Załącznik IV,

część A pkt 4

W przypadku gdy element danych posiada więcej niż jedno zamierzone zastosowanie, w odniesieniu do tego elementu stosuje się tylko najsurowsze wymagania dotyczące jakości danych wynikające z oceny bezpieczeństwa, o której mowa w pkt 2.DQR-REQ-140

DQR-REQ-200

DQR-REQ-300

Załącznik IV,

część A pkt 5

W odniesieniu do każdego elementu danych w zakresie danych i informacji lotniczych, o których mowa w art. 2 ust. 1 akapit drugi, określa się wymagania odnoszące się do jakości danych, uwzględniając:

a) dokładność i rozdzielczość danych;

b) poziom spójności danych;

c) możliwość ustalenia pochodzenia danych;

d) poziom gwarancji udostępniania danych kolejnemu docelowemu użytkownikowi przed datą/czasem rzeczywistego rozpoczęcia okresu ważności i ich nieusuwania przed datą/czasem rzeczywistego zakończenia okresu ważności.

DQR-REQ-010

DQR-REQ-020

DQR-REQ-080

Załącznik IV,

część A pkt 6

Określa się wszystkie elementy danych konieczne do obsługi każdego zbioru danych/aplikacji lub zachowującego ważność podzbioru zbioru danych.DQR-REQ-140

DQR-REQ-200

Załącznik  D

- PROCEDURA AKTUALIZACJI SPECYFIKACJI

Niezbędne jest okresowe sprawdzanie zgodności tej Specyfikacji EUROCONTROL z materiałami w niej przywołanymi tzn. głównie z normami i zalecanymi metodami postępowania oraz podręcznikami ICAO 4 . Specyfikacja będzie prawdopodobnie zmieniana w wyniku doświadczeń i projektów, jak również rozwoju technologii.

Główne cele utrzymania aktualności Specyfikacji to:

- poprawa jakości wymagań (np. klarowności itp.);

- weryfikacja poziomu szczegółowości specyfikacji;

- zapewnienie uniknięcia stosowania wymagań, które mogą stanowić ograniczenia dla rozwiązań technicznych;

- zapewnienie odpowiedniego odzwierciadlania postępu technologicznego;

- uświadamianie przemysłu w zakresie kierunków zmian w systemach informacji lotniczej i przygotowanie go w zakresie dostarczania odpowiednich systemów.

Aktualizacja specyfikacji przebiegać będzie zgodnie z procedurami ENPRM 5 (EUROCONTROL Notice of Proposed Rule Making) opisanymi w tym załączniku.

Proces aktualizacji tej Specyfikacji EUROCONTROL opisać można w sposób następujący:

1) Wszystkie propozycje zmian oraz wydane zmiany w dokumentach referencyjnych zostaną szczegółowo sprawdzone przez grupę oceny ich wpływu (Impact Assessment Group). Grupa ta przedstawi raport w tym zakresie dla grupy tworzącej zmiany w specyfikacji (SDG - Specification Drafting Group).

2) Grupa SDG przedstawi projekt zmian specyfikacji wraz z oceną wpływu tych zmian, celem ich przedyskutowania.

3) Nowy projekt specyfikacji zostanie poddany ocenie zgodności z prawem, mającymi zastosowanie wymaganiami ICAO oraz ocenie bezpieczeństwa.

4) O ile to konieczne, zostaną wytworzone kolejne projekty specyfikacji.

5) Po zatwierdzeniu przez grupę SDG projektu zmian specyfikacji, zostanie on skierowany do konsultacji do zainteresowanych podmiotów zgodnie z mechanizmem ENPRM. Może tu wyniknąć potrzeba organizacji roboczych grup konsultacyjnych, w zależności od zakresu proponowanych zmian.

6) Po otrzymaniu uwag zostaną sporządzone kolejne wersje projektów specyfikacji, o ile to konieczne, oraz przesłane do zainteresowanych stron (opcjonalnie).

7) Po czasie niezbędnym do otrzymania kolejnych uwag zakładając, że nie ma sprzeciwu, projekt specyfikacji otrzyma status wersji bazowej. Zaktualizowane zostaną części dokumentu zawierające wymagane akceptacje i aktualną wersję dokumentu. Po konsultacji z zainteresowanymi podmiotami ustalona zostanie data wejścia w życie dokumentu.

8) O ile ma to zastosowanie, nastąpi poinformowanie Komisji Europejskiej o potrzebie aktualizacji numeru referencyjnego specyfikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, celem uznania nowej wersji specyfikacji za Specyfikację Wspólnotową, która stanowi akceptowalny sposób spełnienia wymagań w ramach systemu prawnego Unii Europejskiej.

Załącznik  E

- ZHARMONIZOWANA LISTA WYMAGANIA JAKOŚCI DANYCH LOTNICZYCH

Zharmonizowana Lista wymagań jakości danychWersja 1.018.01.2013
LP.DANE LOTNICZEROZDZIELCZOŚĆ PUBLIKACJIŹRÓDŁODOKŁADNOŚĆŹRÓDŁOTYP DANYCHKLASYFIKACJA SPÓJNOŚCI

(zgodnie z Załącznikiem 15 do Konwencji)

SZEROKOŚĆ I DŁUGOŚĆ GEOGRAFICZNA
LL001Punkty graniczne rejonu informacji powietrznej (FIR)1 minutaZałącznik 15 do Konwencji2 kmZałącznik 11 do KonwencjiDeklarowaneZwykła
LL002Punkty graniczne stref zakazanych (P), ograniczonych (R) i niebezpiecznych (D) (poza granicami CTA/CTR)1 minutaZałącznik 15 do Konwencji2 kmZałącznik 11 do KonwencjiDeklarowaneZwykła
LL003Punkty graniczne stref zakazanych (P), ograniczonych (R) i niebezpiecznych (D) (wewnątrz CTA/CTR)1 sekundaZałącznik 15 do Konwencji100 mZałącznik 11 do KonwencjiObliczoneWażna
LL004Punkty graniczne CTA/CTR1 sekundaZałącznik 15 do Konwencji100 mZałącznik 11 do KonwencjiObliczoneWażna
LL005Trasowe pomoce nawigacyjne, punkty skrzyżowania/przecięcia się i punkty drogi, punkty oczekiwania i punkty STAR/SID1 sekundaZałącznik 15 do Konwencji100 mZałącznik 11 do KonwencjiZmierzone/obliczoneWażna
LL006Przeszkody w strefie 1 (terytorium całego Państwa)1 sekundaZałącznik 15 do Konwencji50 mZałącznik 11 do KonwencjiZmierzoneZwykła
LL007Punkt odniesienia lotniska1 sekundaZałącznik 15 do Konwencji30 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzone/obliczoneZwykła
LL008Punkt odniesienia lotniska dla śmigłowców1 sekundaZałącznik 15 do Konwencji30 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IIZmierzone/obliczoneZwykła
LL009Pomoce nawigacyjne zlokalizowane na lotnisku1/10 sekundyZałącznik 15 do Konwencji3 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneWażna
LL010Pomoce nawigacyjne zlokalizowane na lotnisku dla śmigłowców1/10 sekundyZałącznik 15 do Konwencji3 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IIZmierzoneWażna
LL011Przeszkody w strefie 3 (lotniska)1/10 sekundyZałącznik 15 do Konwencji0,5 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneWażna
LL012Przeszkody w strefie 3 (lotniska dla śmigłowców)1/10 sekundyZałącznik 15 do Konwencji0,5 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IIZmierzoneWażna
LL013Przeszkody w strefie 2 (poza granicami lotniska/lotniska dla śmigłowców)1/10 sekundyZałącznik 15 do Konwencji5 mZałącznik 11 do KonwencjiZmierzoneWażna
LL014Przeszkody w strefie 2 (w granicach lotniska)1/10 sekundyZałącznik 15 do Konwencji5 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneWażna
LL015Przeszkody w strefie 2 (w granicach lotniska dla śmigłowców)1/10 sekundyZałącznik 15 do Konwencji5 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IIZmierzoneWażna
LL016Pozycje (fix)/punkty podejścia końcowego oraz inne ważne pozycje (fix)/punkty związane z procedurą podejścia według wskazań przyrządów1/10 sekundyZałącznik 15 do Konwencji3 mZałącznik 11 do KonwencjiZmierzone/obliczoneWażna
LL017Próg drogi startowej1/100 sekundyZałącznik 15 do Konwencji1 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneKrytyczna
LL018Koniec drogi startowej1/100 sekundyZałącznik 15 do Konwencji1 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneKrytyczna
LL019Miejsce oczekiwania przy drodze startowej1/100 sekundyZałącznik 15 do Konwencji0,5 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneKrytyczna
LL020Punkty osi drogi startowej--1 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneKrytyczna
LL021Punkty linii centralnej drogi kołowania/prowadzenia na stanowisko postojowe1/100 sekundyZałącznik 15 do Konwencji0,5 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneWażna
LL022Punkty powietrznej drogi kołowania/ tras tranzytowych1/100 sekundyZałącznik 15 do Konwencji0,5 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IIZmierzone/obliczoneWażna
LL023Linia oznaczająca skrzyżowanie dróg kołowania (lotniska)1/100 sekundyZałącznik 15 do Konwencji0,5 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneWażna
LL024Linia oznaczająca skrzyżowanie dróg kołowania (lotniska dla śmigłowców)1/100 sekundyZałącznik 15 do Konwencji0,5 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IIZmierzoneWażna
LL025Linia prowadzenia do wyjścia (lotnisko)1/100 sekundyZałącznik 15 do Konwencji0,5 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneWażna
LL026Linia prowadzenia do wyjścia (lotnisko dla śmigłowców)1/100 sekundyZałącznik 15 do Konwencji0,5 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IIZmierzoneWażna
LL027Stanowiska postojowe samolotów/punkty sprawdzania INS1/100 sekundyZałącznik 15 do Konwencji0,5 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneZwykła
LL028Stanowiska postojowe śmigłowców/punkty sprawdzania INS1/100 sekundyZałącznik 15 do Konwencji0,5 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IIZmierzoneZwykła
LL029Geometryczny środek TLOF lub progi FATO, lotniska dla śmigłowców1/100 sekundyZałącznik 15 do Konwencji1 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IIZmierzoneKrytyczna
LL030Granice płyty postojowej (wielokąt) (lotnisko)1/10 sekundyZałącznik 15 do Konwencji1 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneZwykła
LL031Granice płyty postojowej (wielokąt) (lotnisko dla śmigłowców)1/10 sekundyZałącznik 15 do Konwencji1 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IIZmierzoneZwykła
LL032Płaszczyzna odladzania (wielokąt) (lotnisko)1/10 sekundyZałącznik 15 do Konwencji1 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneZwykła
LL033Płaszczyzna odladzania (wielokąt) (lotnisko dla śmigłowców)1/10 sekundyZałącznik 15 do Konwencji1 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IIZmierzoneZwykła
WZNIESIENIE / WYSOKOŚĆ BEZWZGLĘDNA / WYSOKOŚĆ WZGLĘDNA
EH001Wzniesienie lotniska1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji0,5 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneWażna
EH002Wzniesienie lotniska dla śmigłowców1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji0,5 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IIZmierzoneWażna
EH003Undulacja geoidy WGS-84 w punkcie wzniesienia lotniska1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji0,5 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneWażna
EH004Undulacja geoidy WGS-84 w punkcie wzniesienia lotniska dla śmigłowców1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji0,5 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IIZmierzoneWażna
EH005Próg drogi startowej dla podejść nieprecyzyjnych1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji0,5 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneWażna
EH006Próg FATO dla podejść nieprecyzyjnych1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji0,5 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IIZmierzoneWażna
EH007Undulacja geoidy WGS-84 na progu drogi startowej dla podejść nieprecyzyjnych1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji0,5 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneWażna
EH008Undulacja geoidy WGS-84 na progu FATO, geometryczny środek TLOF, dla podejść nieprecyzyjnych1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji0,5 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IIZmierzoneWażna
EH009Próg drogi startowej dla podejść precyzyjnych0,1 metra lub 0,1 stopyZałącznik 15 do Konwencji0,25 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneKrytyczna
EH010Próg FATO dla podejść precyzyjnych0,1 metra lub 0,1 stopyZałącznik 15 do Konwencji0,25 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IIZmierzoneKrytyczna
EH011Undulacja geoidy WGS-84 na progu drogi startowej dla podejść precyzyjnych0,1 metra lub 0,1 stopyZałącznik 15 do Konwencji0,25 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneKrytyczna
EH012Undulacja geoidy WGS-84 na progu FATO, geometryczny środek TLOF, dla podejść precyzyjnych0,1 metra lub 0,1 stopyZałącznik 15 do Konwencji0,25 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IIZmierzoneKrytyczna
EH013Punkty osi drogi startowej--0,25 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneKrytyczna
EH014Punkty linii centralnej drogi kołowania/prowadzenia na stanowisko postojowe--1 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneWażna
EH015Punkty linii centralnej drogi kołowania/powietrznej drogi kołowania/tras tranzytowych--1 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IIZmierzoneWażna
EH016Wysokość względna nad progiem w podejściu precyzyjnym0,1 metra lub 0,1 stopyZałącznik 15 do Konwencji3 mZałącznik 11 do KonwencjiZmierzone/obliczoneKrytyczna
EH017Przeszkody w strefie 2 (poza granicami lotniska/lotniska dla śmigłowców)1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji3 mZałącznik 11 do KonwencjiZmierzoneWażna
EH018Przeszkody w strefie 2 (w granicach lotniska)1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji3 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneWażna
EH019Przeszkody w strefie 2 (w granicach lotniska dla śmigłowców)1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji3 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneWażna
EH020Przeszkody w strefie 3 (lotniska)0,1 metra lub 0,1 stopyZałącznik 15 do Konwencji0,5 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneWażna
EH021Przeszkody w strefie 3 (lotniska dla śmigłowców)0,1 metra lub 0,1 stopyZałącznik 15 do Konwencji0,5 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IIZmierzoneWażna
EH022Przeszkody w strefie 1 (terytorium całego Państwa)1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji30 mZałącznik 11 do KonwencjiZmierzoneZwykła
EH023Wysokość bezwzględna/względna zapewniająca minimalne przewyższenie nad przeszkodami (OCA/H)Jak określono w PANS-OPS (Doc 8168)Załącznik 11 do Konwencji-Ważna
EH024Radioodległościomierz precyzyjny (DME/P) (lotniska)3 metry lub 10 stópZałącznik 15 do Konwencji3 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneWażna
EH025Radioodległościomierz precyzyjny (DME/P) (lotniska dla śmigłowców)3 metry lub 10 stópZałącznik 15 do Konwencji3 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IIZmierzoneWażna
EH026Radioodległościomierz (DME)30 metrów lub 100 stópZałącznik 15 do Konwencji30 metrów lub 100 stópZałącznik 11 do KonwencjiZmierzoneWażna
EH027Wysokość bezwzględna instrumentalnej procedury podejścia--Jak określono w PANS-OPS (Doc 8168)Załącznik 11 do Konwencji-Ważna
EH028Minimalne wysokości bezwzględne50 metrów lub 100 stópZałącznik 15 do Konwencji50 mZałącznik 11 do KonwencjiObliczoneZwykła
DEKLINACJA I DEKLINACJA MAGNETYCZNA
DM001Deklinacja pomocy nawigacyjnej VHF wykorzystywana do technicznego zestrojenia1 stopieńZałącznik 15 do Konwencji1 stopieńZałącznik 11 do KonwencjiZmierzoneWażna
DM002Deklinacja magnetyczna NDB1 stopieńZałącznik 15 do Konwencji1 stopieńZałącznik 11 do KonwencjiZmierzoneZwykła
DM003Deklinacja magnetyczna lotniska1 stopieńZałącznik 15 do Konwencji1 stopieńZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneWażna
DM004Deklinacja magnetyczna lotniska dla śmigłowców1 stopieńZałącznik 15 do Konwencji1 stopieńZałącznik 14 do Konwencji, Tom IIZmierzoneWażna
DM005Deklinacja magnetyczna anteny nadajnika kierunku ILS (lotniska)1 stopieńZałącznik 15 do Konwencji1 stopieńZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneWażna
DM006Deklinacja magnetyczna anteny nadajnika kierunku ILS (lotniska dla śmigłowców)1 stopieńZałącznik 15 do Konwencji1 stopieńZałącznik 14 do Konwencji, Tom IIZmierzoneWażna
DM007Deklinacja magnetyczna anteny azymutu MLS (lotniska)1 stopieńZałącznik 15 do Konwencji1 stopieńZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneWażna
DM008Deklinacja magnetyczna anteny azymutu MLS (lotniska dla śmigłowców)1 stopieńZałącznik 15 do Konwencji1 stopieńZałącznik 14 do Konwencji, Tom IIZmierzoneWażna
NAMIAR
BR001Segment drogi lotniczej1 stopieńZałącznik 15 do Konwencji1/10 stopniaZałącznik 11 do KonwencjiObliczoneZwykła
BR002Pozycje (fix) na trasie i w rejonie lotniska1/10 stopniaZałącznik 15 do Konwencji1/10 stopniaZałącznik 11 do KonwencjiObliczoneZwykła
BR003Segmenty trasy dolotu/odlotu w rejonie lotniska1 stopieńZałącznik 15 do Konwencji1/10 stopniaZałącznik 11 do KonwencjiObliczoneZwykła
BR004Pozycje (fix) w procedurze podejścia według wskazań przyrządów1/100 stopniaZałącznik 15 do Konwencji1/100 stopniaZałącznik 11 do KonwencjiObliczoneWażna
BR005Zgranie wiązki nadajnika kierunku ILS (geograficzny) (lotniska)1/100 stopniaZałącznik 15 do Konwencji1/100 stopniaZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneWażna
BR006Zgranie wiązki nadajnika kierunku ILS (geograficzny) (lotniska dla śmigłowców)1/100 stopniaZałącznik 15 do Konwencji1/100 stopniaZałącznik 14 do Konwencji, Tom IIZmierzoneWażna
BR007Zgranie zera azymutu wiązki kierunku MLS (geograficzny) (lotniska)1/100 stopniaZałącznik 15 do Konwencji1/100 stopniaZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneWażna
BR008Zgranie zera azymutu wiązki kierunku MLS (geograficzny) (lotniska dla śmigłowców)1/100 stopniaZałącznik 15 do Konwencji1/100 stopniaZałącznik 14 do Konwencji, Tom IIZmierzoneWażna
BR009Kierunek drogi startowej (geograficzny)1/100 stopniaZałącznik 15 do Konwencji1/100 stopniaZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneZwykła
BR010Kierunek FATO (geograficzny)1/100 stopniaZałącznik 15 do Konwencji1/100 stopniaZałącznik 14 do Konwencji, Tom IIZmierzoneZwykła
DŁUGOŚĆ / ODLEGŁOŚĆ / WYMIAR
LD001Długość segmentu drogi lotniczej1/10 km lub 1/10 NMZałącznik 15 do Konwencji1/10 kmZałącznik 11 do KonwencjiObliczoneZwykła
LD002Odległość między pozycjami (fix) na trasie1/10 km lub 1/10 NMZałącznik 15 do Konwencji1/10 kmZałącznik 11 do KonwencjiObliczoneZwykła
LD003Długość segmentów trasy dolotu/odlotu w rejonie lotniska1/100 km lub 1/100 NMZałącznik 15 do Konwencji1/100 kmZałącznik 11 do KonwencjiObliczoneWażna
LD004Odległość między pozycjami (fix) w procedurze podejścia według wskazań przyrządów w rejonie lotniska1/100 km lub 1/100 NMZałącznik 15 do Konwencji1/100 kmZałącznik 11 do KonwencjiObliczoneWażna
LD005Długość drogi startowej1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji1 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneKrytyczna
LD006Długość FATO, wymiary TLOF1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji1 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IIZmierzoneKrytyczna
LD007Szerokość drogi startowej1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji1 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneWażna
LD008Odległość przesuniętego progu1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji1 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneZwykła
LD009Długość i szerokość zabezpieczenia wydłużonego startu (lotniska)1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji1 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneWażna
LD010Długość i szerokość zabezpieczenia wydłużonego startu (lotniska dla śmigłowców)1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji1 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IIZmierzoneWażna
LD011Długość i szerokość zabezpieczenia przerwanego startu1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji1 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneKrytyczna
LD012Rozporządzalna długość lądowania (LDA) (lotniska)1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji1 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneKrytyczna
LD013Rozporządzalna długość lądowania (LDA) (lotniska dla śmigłowców)1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji1 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IIZmierzoneKrytyczna
LD014Rozporządzalna długość rozbiegu (TORA)1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji1 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneKrytyczna
LD015Rozporządzalna długość startu (TODA) (lotniska)1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji1 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneKrytyczna
LD016Rozporządzalna długość startu (TODA) (lotniska dla śmigłowców)1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji1 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IIZmierzoneKrytyczna
LD017Rozporządzalna długość przerwanego startu (lotniska dla śmigłowców)--1 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IIZmierzoneKrytyczna
LD018Rozporządzalna długość przerwanego startu (ASDA)1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji1 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneKrytyczna
LD019Szerokość pobocza drogi startowej1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji1 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneWażna
LD020Szerokość drogi kołowania (lotniska)1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji1 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneWażna
LD021Szerokość drogi kołowania (lotniska dla śmigłowców)1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji1 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IIZmierzoneWażna
LD022Szerokość pobocza drogi kołowania1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji1 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IZmierzoneWażna
LD023Odległość między anteną nadajnika kierunku ILS i końcem drogi startowej1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji3 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IObliczoneZwykła
LD024Odległość między anteną nadajnika kierunku ILS i końcem FATO--3 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IIObliczoneZwykła
LD025Odległość między anteną ścieżki schodzenia ILS i progiem drogi startowej, mierzona wzdłuż linii centralnej (lotniska)1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji3 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IObliczoneZwykła
LD026Odległość między anteną ścieżki schodzenia ILS i progiem drogi startowej, mierzona wzdłuż linii centralnej (lotniska dla śmigłowców)1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji3 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IIObliczoneZwykła
LD027Odległość między markerami ILS i progiem drogi startowej (lotniska)1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji3 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IObliczoneWażna
LD028Odległość między markerami ILS i progiem drogi startowej (lotniska dla śmigłowców)1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji3 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IIObliczoneWażna
LD029Odległość między anteną ILS DME i progiem drogi startowej, mierzona wzdłuż linii centralnej (lotniska)1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji3 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IObliczoneWażna
LD030Odległość między anteną ILS DME i progiem drogi startowej, mierzona wzdłuż linii centralnej (lotniska)1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji3 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IIObliczoneWażna
LD031Odległość między anteną azymutu MLS i końcem drogi startowej1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji3 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IObliczoneZwykła
LD032Odległość między anteną azymutu MLS i FATO--3 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IIObliczoneZwykła
LD033Odległość między anteną elewacji MLS i progiem drogi startowej, mierzona wzdłuż linii centralnej (lotniska)1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji3 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IObliczoneZwykła
LD034Odległość między anteną elewacji MLS i progiem drogi startowej, mierzona wzdłuż linii centralnej (lotniska dla śmigłowców)1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji3 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IIObliczoneZwykła
LD035Odległość między anteną MLS DME/P i progiem drogi startowej, mierzona wzdłuż linii centralnej (lotniska)1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji3 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IObliczoneWażna
LD036Odległość między anteną MLS DME/P i progiem drogi startowej, mierzona wzdłuż linii centralnej (lotniska dla śmigłowców)1 metr lub 1 stopaZałącznik 15 do Konwencji3 mZałącznik 14 do Konwencji, Tom IIObliczoneWażna
1 ADI był początkową nazwą mandatu. Ostatnio nazwa ta zmieniła się na mandat ADQ (Aeronautical Data Quality). I taka nazwa używana będzie w dalszej części dokumentu.
2 W przypadku braku zbieżności w wymaganiach jakościowych danych, znajdujących się w Załącznikach ICAO, będę używane wartości z Załącznika 15 ICAO.
3 EUROCONTROL AIR NAVIGATION SYSTEM ASSESSMENT METHODOLOGY, Edition 2.1, 3 October 2006
4 Rozważa się wprowadzenie mechanizmów i ustaleń roboczych w tym zakresie.
5 Procedury ENPRM są opisane na stronie www.eurocontrol.int/enprm .