Sposób realizacji kompetencji Prokuratora Generalnego i prokuratorów okręgowych w zakresie kontroli operacyjnej i innych czynności operacyjno-rozpoznawczych dokonywanych przez uprawnione organy.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MS.2004.8.35

Akt utracił moc
Wersja od: 26 października 2009 r.

ZARZĄDZENIE
PROKURATORA GENERALNEGO
z dnia 22 grudnia 2004 r.
w sprawie sposobu realizacji kompetencji Prokuratora Generalnego i prokuratorów okręgowych w zakresie kontroli operacyjnej i innych czynności operacyjno-rozpoznawczych dokonywanych przez uprawnione organy

Na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze (Dz. U. z 2002 r. Nr 21, poz. 206 i Nr 213, poz. 1802 oraz z 2003 r. Nr 228, poz. 2256) zarządza się, co następuje:
§  1.
1. 1
Wnioski, materiały lub informacje przedstawiane w związku z kontrolą operacyjną i innymi czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi, o których mowa w ustawach: z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2002 r. Nr 7, poz. 58, z późn. zm.), z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2005 r. Nr 234, poz. 1997, z późn. zm.) z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 65, z późn. zm.), z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. Nr 74, poz. 676, z późn. zm.), z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. Nr 104, poz. 708) podlegają wstępnej analizie i merytorycznej ocenie dokonywanej przez prokuratorów, którym takie zadania zostały powierzone w Prokuraturze Krajowej i w prokuraturach okręgowych.
2. 2
Zadania, o jakich mowa w ust. 1, powierza w Prokuraturze Krajowej - Prokurator Krajowy, a w prokuraturach okręgowych - kierownicy tych jednostek.
§  2.
Analiza i ocena, o których mowa w § 1 ust. 1, powinny uwzględniać:
1)
formalną podstawę stosowania czynności operacyjno-rozpoznawczych, w związku z którymi złożono wnioski, materiały, informacje lub inne pisma,
2)
dopuszczalność stosowanych środków technicznych,
3)
zakres i sposób przeprowadzenia czynności,
4)
czas, przez jaki czynności operacyjno-rozpoznawcze mają być lub były stosowane,
5)
niezbędność planowanych lub wykonywanych czynności,
6)
sposób dokumentowania czynności pod względem przydatności wykorzystania dla potrzeb postępowania karnego, z uwzględnieniem stosowanych druków dokumentów i ich zgodności z wzorami wynikającymi z przepisów wydanych na podstawie ustaw wymienionych w § 1 ust. 1.
§  3.
1. 3
Jeżeli wnioski, materiały lub informacje, o których mowa w § 1, dotyczą toczących się postępowań karnych, prokurator dokonujący analizy - przed przedstawieniem oceny - może zapoznać się z informacją prokuratora właściwego ze względu na prowadzone postępowanie.
2.
Stanowiska prokuratora okręgowego lub apelacyjnego można - za pośrednictwem dyrektora właściwego biura Prokuratury Krajowej - zasięgnąć także w innych wypadkach, jeśli zachodzi taka potrzeba.
§  4.
Prokurator dokonujący analizy przedstawia ustnie, a w razie potrzeby na piśmie, merytoryczną ocenę wniosku bezpośrednio upoważnionemu do zajęcia stanowiska przełożonemu. Kompetencje w tym zakresie określają: zarządzenie Ministra Sprawiedliwości - Prokuratora Generalnego w sprawie ustalenia zakresu czynności członków kierownictwa Ministerstwa Sprawiedliwości oraz zarządzenie prokuratora okręgowego o podziale czynności w kierowanej jednostce.
§  5.
W przypadkach niecierpiących zwłoki wnioski, o których mowa w § 1 ust. 1, przedstawia się upoważnionemu przełożonemu także poza godzinami urzędowania lub w dniu wolnym od pracy.
§  6. 4
Stanowisko upoważnionego przełożonego, odnotowane na wymaganej liczbie egzemplarzy wniosku lub informacji, odnotowuje się także w rejestrach do tego przeznaczonych, zgodnie z wzorami określonymi w przepisach - dotyczących sposobu dokumentowania kontroli operacyjnej, przechowywania i przekazywania wniosków, zarządzeń i materiałów uzyskanych podczas tej kontroli, a także przetwarzania i niszczenia tych materiałów - wydanych na podstawie ustaw wymienionych w § 1 ust. 1.
§  7.
Dokumenty zawierające informacje niejawne przedstawione upoważnionemu do zajęcia stanowiska prokuratorowi przełożonemu poza godzinami urzędowania mogą być przechowywane poza Kancelarią Tajną tylko przy zachowaniu warunków wynikających z ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95 z późn. zm.).
§  8.
Prokuratorzy wyznaczeni do analiz i opiniowania, o których mowa w § 1, dokonują okresowych kontroli biegu spraw, w których upoważniony prokurator przełożony zajmował stanowisko. Kontrola prowadzona jest na podstawie rejestrów, o jakich mowa w § 6, i obejmuje także sprawy, w których upoważniony prokurator przełożony zajmował stanowisko bez zasięgania opinii przewidzianej w § 1, 2 i 3.
§  9. 5
1.
Kontrola sposobu realizowania przez prokuratorów okręgowych czynności wynikających z niniejszego zarządzenia, wykonywana jest na polecenie Prokuratora Generalnego bądź jego zastępców przez osoby wskazane w treści pisemnego polecenia, które określa zakres i termin kontroli.
2.
Z dokonanych w toku kontroli ustaleń sporządza się sprawozdanie, które przedstawia się organowi zlecającemu kontrolę w terminie zakreślonym przez ten organ.
3.
W przypadku stwierdzenia w toku kontroli nieprawidłowości, osoba przeprowadzająca kontrolę wskazuje je bezpośrednio prokuratorowi okręgowemu, w razie potrzeby na piśmie, udzielając przy tym stosownych wskazówek.
§  10.
1.
Wgląd do akt sprawy, poza upoważnionym prokuratorem przełożonym, mają wyłącznie:
1)
prokuratorzy wyznaczeni do dokonywania analiz i przedstawiania opinii oraz projektu stanowiska,
2) 6
wyznaczeni przez Prokuratora Krajowego w zarządzeniu, o którym mowa w § 1 ust. 2, dyrektor oraz zastępca dyrektora biura Prokuratury Krajowej nadzorujący pracę komórki organizacyjnej (stanowiska pracy) do spraw kontroli działań operacyjnych.
2. 7
(uchylony).
§  11.
Traci moc zarządzenie nr 29/98/PR Ministra Sprawiedliwości - Prokuratora Generalnego z dnia 23 października 1998 r. w sprawie sposobu realizacji kompetencji Prokuratora Generalnego wynikających z ustaw: o Policji, o Urzędzie Ochrony Państwa, o Straży Granicznej, o Inspekcji Celnej i ustawy o kontroli skarbowej oraz trybu postępowania z wiadomościami stanowiącymi w tym zakresie tajemnicę państwową i służbową.
§  12.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
1 § 1 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 25 stycznia 2007 r. (Dz.Urz.MS.07.1.2) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 stycznia 2007 r.
2 § 1 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 26 października 2009 r. (Dz.Urz.MS.09.12.127) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 października 2009 r.
3 § 3 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 26 października 2009 r. (Dz.Urz.MS.09.12.127) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 października 2009 r.
4 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 25 stycznia 2007 r. (Dz.Urz.MS.07.1.2) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 stycznia 2007 r.
5 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 26 października 2009 r. (Dz.Urz.MS.09.12.127) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 października 2009 r.
6 § 10 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 25 stycznia 2007 r. (Dz.Urz.MS.07.1.2) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 stycznia 2007 r.
7 § 10 ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 26 października 2009 r. (Dz.Urz.MS.09.12.127) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 października 2009 r.