Sposób przeprowadzania przez funkcjonariuszy Straży Granicznej kontroli przemieszczania przez granicę państwową szkodliwych substancji chemicznych, odpadów, materiałów promieniotwórczych, broni i amunicji, materiałów wybuchowych, środków odurzających i substancji psychotropowych, towarów niebezpiecznych oraz zapobiegania zanieczyszczaniu wód granicznych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGSG.2017.5

Akt obowiązujący
Wersja od: 29 marca 2017 r.

ZARZĄDZENIE Nr 9
KOMENDANTA GŁÓWNEGO STRAŻY GRANICZNEJ
z dnia 7 lutego 2017 r.
w sprawie sposobu przeprowadzania przez funkcjonariuszy Straży Granicznej kontroli przemieszczania przez granicę państwową szkodliwych substancji chemicznych, odpadów, materiałów promieniotwórczych, broni i amunicji, materiałów wybuchowych, środków odurzających i substancji psychotropowych, towarów niebezpiecznych oraz zapobiegania zanieczyszczaniu wód granicznych

Na podstawie art. 9 ust. 7 pkt 1 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1643, 1948 i 1955 oraz z 2017 r. poz. 60) w związku z art. 86a ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe (Dz. U. z 2014 r. poz. 1512, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Zarządzenie określa:
1)
sposób przeprowadzania przez funkcjonariuszy Straży Granicznej kontroli w celu zapobiegania:
a)
przemieszczaniu przez granicę państwową wbrew obowiązującym przepisom szkodliwych substancji chemicznych, odpadów, materiałów promieniotwórczych, broni, amunicji i materiałów wybuchowych, środków odurzających i substancji psychotropowych, zwanych dalej "towarami mogącymi stanowić zagrożenie", oraz towarów niebezpiecznych,
b)
zanieczyszczeniu wód granicznych

- zwanej dalej "kontrolą";

2)
procedurę postępowania w przypadku wykrycia przez funkcjonariusza Straży Granicznej próby nielegalnego przywozu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub wywozu z tego terytorium materiałów promieniotwórczych, o ile nie doszło do zdarzenia radiacyjnego, o którym mowa w § 2 pkt 20;
3)
zasady postępowania w przypadku stwierdzenia możliwości powstania zagrożenia albo powstania zagrożenia dla życia, zdrowia ludzkiego lub środowiska naturalnego w związku z przemieszczaniem wbrew obowiązującym przepisom towarów, o których mowa w pkt 1 lit. a, zwanego dalej "zagrożeniem", a także w związku z ujawnieniem zanieczyszczenia wód granicznych;
4)
zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas dokonywania czynności, o których mowa w pkt 1 - 3;
5)
instrukcję przeprowadzania kontroli radiometrycznej;
6)
wzory:
a)
informacji z przeprowadzonej kontroli radiometrycznej,
b)
zgłoszenia przemieszczania przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej transportu z materiałami wybuchowymi, bronią lub amunicją,
c)
zaświadczenia o ukończeniu szkolenia w zakresie kontroli radiometrycznej,
d)
dziennika kontroli napromieniowania stanów osobowych.
§  2. 
Użyte w zarządzeniu określenia i skróty oznaczają:
1)
aplikacja BWK2 - aplikację "Bezpieczeństwo w Komunikacji", stanowiącą system teleinformatyczny służący do ewidencjonowania i monitorowania danych z przeprowadzonych przez funkcjonariuszy Straży Granicznej kontroli w zakresie przemieszczania towarów, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a;
2)
broń i amunicja - broń i amunicję w rozumieniu ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (Dz. U. z 2012 r. poz. 576, z 2013 r. poz. 829, z 2014 r. poz. 295, z 2015 r. poz. 1505 oraz z 2016 r. poz. 1954);
3)
CBD SG SWK - Centralną Bazę Danych Straży Granicznej System Wspomagania Kierowania stanowiącą system informatyczny przeznaczony do planowania oraz dokumentowania przebiegu służby;
4)
CEZAR - Centrum do Spraw Zdarzeń Radiacyjnych Państwowej Agencji Atomistyki;
5)
dokument związany z przemieszczaniem - każdy dokument wymagany na podstawie odrębnych przepisów w związku z przemieszczaniem towarów mogących stanowić zagrożenie;
6)
fałszywy alarm - włączenie się alarmu sygnalizacyjnego urządzenia radiometrycznego spowodowane nieprawidłowym jego działaniem, w szczególności w przypadku braku materiału wykazującego podwyższone promieniowanie w strefie kontrolnej tego urządzenia albo czynnikiem zewnętrznym, skutkującym jego przypadkowym włączeniem;
7)
funkcjonariusz - funkcjonariusza Straży Granicznej;
8)
jednostka organizacyjna - oddział, placówka lub dywizjon Straży Granicznej;
9)
kierownik jednostki organizacyjnej - komendanta oddziału, placówki lub dywizjonu Straży Granicznej;
10)
materiały promieniotwórcze - materiały jądrowe, źródła promieniotwórcze, urządzenia zawierające takie źródła, odpady promieniotwórcze i wypalone paliwo jądrowe w rozumieniu ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe;
11)
kontrola radiometryczna - czynności związane z kontrolą przemieszczania materiałów wykazujących podwyższone promieniowanie, mające na celu ochronę osób przed negatywnym wpływem promieniowania, jak również zapewnienie zgodnego z przepisami prawa przemieszczania tych materiałów;
12)
materiały wybuchowe - materiały wybuchowe w rozumieniu ustawy z dnia 21 czerwca 2002 r. o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego (Dz. U. z 2012 r. poz. 1329, z późn. zm.) i prekursory materiałów wybuchowych podlegające ograniczeniom w rozumieniu ustawy z dnia 13 kwietnia 2016 r. o bezpieczeństwie obrotu prekursorami materiałów wybuchowych (Dz. U. poz. 669);
13)
odpady - odpady w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21, z późn. zm.);
14)
nielegalne przemieszczanie odpadów - nielegalne przemieszczanie odpadów w rozumieniu art. 2 pkt 35 rozporządzenia (WE) Nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów (Dz. U. UE L 190 z 12.07. 2006, str. 1);
15)
Prezes PAA - Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki;
16)
środki odurzające i substancje psychotropowe - środki odurzające, substancje psychotropowe i ich preparaty oraz prekursory kategorii 1 w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2016 r. poz. 224, 437 i 2003);
17)
towar niebezpieczny - towar niebezpieczny w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1834 i 1954);
18)
urządzenie radiometryczne - urządzenie sygnalizacyjne, pomiarowe bądź identyfikujące izotopy promieniotwórcze;
19)
Zarząd Graniczny - Zarząd Graniczny Komendy Głównej Straży Granicznej;
20)
zdarzenie radiacyjne - zdarzenie radiacyjne w rozumieniu ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe.
§  3. 
1. 
Kontrolę przeprowadzają funkcjonariusze w czasie pełnienia służby granicznej, w szczególności podczas przeprowadzania kontroli granicznej osób, towarów i środków transportu oraz podczas wykonywania innych działań na terenie kraju.
2. 
Kierownik jednostki organizacyjnej odpowiada za właściwą organizację kontroli i realizację działań, o których mowa w § 1 pkt 3, w tym za:
1)
zapewnienie odpowiednich urządzeń technicznych i psów służbowych do przeprowadzania kontroli;
2)
zapewnienie odpowiedniego przeszkolenia funkcjonariuszy;
3)
zapewnienie właściwych warunków bezpieczeństwa i higieny służby;
4)
współpracę z innymi właściwymi służbami kontrolnymi;
5)
współdziałanie z organami i instytucjami na podstawie podpisanych porozumień;
6)
obserwację wód granicznych i terenu przyległego do tych wód.
§  4. 
1. 
Kontrola osób, towarów i środków transportu polega na ustaleniu, czy przemieszczany przedmiot, substancja bądź ładunek, zwane dalej "towarem", stanowi towar mogący stanowić zagrożenie.
2. 
Ustalenia, o których mowa w ust. 1, dokonuje się na podstawie:
1)
dokumentów związanych z przemieszczaniem;
2)
oględzin przewożonych towarów w zakresie spełniania wymogów określonych w odrębnych przepisach;
3)
kontroli dokonanej z wykorzystaniem psów służbowych, dostępnych urządzeń technicznych, testów lub odczynników chemicznych;
4)
konsultacji z właściwymi organami lub instytucjami w zakresie weryfikacji, oceny lub klasyfikacji towarów.
§  5. 
1. 
W przypadku, gdy towar mogący stanowić zagrożenie jest jednocześnie towarem niebezpiecznym to kontrola tego towaru obejmuje czynności określone odpowiednio w jednym z rozdziałów 2 - 6 oraz dodatkowo czynności określone w rozdziale 7.
2. 
W przypadku, gdy jeden z towarów mogących stanowić zagrożenie, jest jednocześnie innym towarem mogącym stanowić zagrożenie to kontrola tego towaru obejmuje czynności przewidziane dla obu rodzajów towarów mogących stanowić zagrożenie określone odpowiednio w rozdziałach 2 - 6.
§  6. 
1. 
Wszystkie dane zgromadzone w ramach przeprowadzonej kontroli ewidencjonuje się w aplikacji BWK2, a niektóre z tych danych dokumentuje się również w systemie CBD SG SWK, zgodnie z wymogami przyjętymi dla dokumentowania danych w tym systemie.
2. 
Do danych ewidencjonowanych w aplikacji BWK2 należą w szczególności:
1)
dane nadawcy, odbiorcy i przewoźnika;
2)
rodzaj i dane dotyczące środka transportu;
3)
rodzaj i ilość przewożonego towaru;
4)
przeprowadzone konsultacje;
5)
podjęte decyzje;
6)
ewentualne uwagi.
3. 
W przypadku awarii bądź wyłączenia aplikacji BWK2, dane zgromadzone w ramach przeprowadzonej kontroli ewidencjonuje się w formie pisemnej, zgodnie z wytycznymi określonymi w "Zasadach korzystania z programu BWK2".
§  7. 
W przypadku stwierdzenia przemieszczania towarów mogących stanowić zagrożenie z naruszeniem wymagań określonych w odrębnych przepisach, należy w szczególności:
1)
zabezpieczyć towar mogący stwarzać zagrożenie przed dostępem do niego osób nieuprawnionych;
2)
ustalić dane nadawcy i odbiorcy, miejsce załadunku i wyładunku, rodzaj, nazwę oraz przeznaczenie przemieszczanego towaru;
3)
sporządzić:
a)
dokumentację fotograficzną lub filmową,
b)
kopię dokumentu podróży i dokumentów związanych z przemieszczaniem,
c)
notatkę opisującą zdarzenie, ewentualnie konsultacje z właściwymi organami i podjęte decyzje;
4)
odnotować fakt przemieszczania takich towarów w dokumentacji służbowej lub w aplikacji BWK2.
§  8. 
W przypadku stwierdzenia rozbieżności w dokumentach związanych z przemieszczaniem, pojawienia się wątpliwości co do autentyczności tych dokumentów lub właściwej klasyfikacji towarów mogących stanowić zagrożenie oraz w innych przypadkach, nie dotyczących dokumentów związanych z przemieszczaniem, a wymagających wyjaśnienia, przed podjęciem decyzji o dalszym postępowaniu przeprowadza się odpowiednio konsultacje z:
1)
CEZAR - w przypadku przewozu materiałów promieniotwórczych;
2)
Wojewódzkim Inspektoratem Ochrony Środowiska lub Wydziałem Transgranicznego Przemieszczania Odpadów Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska - w przypadku przewozu odpadów;
3)
Wojewódzkim Inspektoratem Transportu Drogowego - w przypadku przewozu towarów niebezpiecznych;
4)
Państwową Inspekcją Ochrony Roślin i Nasiennictwa - w przypadku środków ochrony roślin;
5)
innymi instytucjami i organami właściwymi w zależności od rodzaju przewożonych towarów, ładunków i środków transportu.
§  9. 
W przypadku, gdy podczas kontroli zachodzi uzasadnione podejrzenie popełnienia czynu wypełniającego znamiona:
1)
przestępstwa, którego rozpoznanie, zapobieganie i wykrywanie:
a)
należy do właściwości Straży Granicznej - informuje się komórkę jednostki organizacyjnej właściwą do prowadzenia postępowania przygotowawczego przekazując jej materiały istotne dla tego postępowania,
b)
nie należy do właściwości Straży Granicznej - sprawę przekazuje się organowi właściwemu do prowadzenia postępowania przygotowawczego, a w przypadku niecierpiącym zwłoki, przed przekazaniem tej sprawy należy wykonać czynności w celu zabezpieczenia śladów i dowodów przed ich utratą, zniekształceniem lub zniszczeniem;
2)
wykroczenia, którego rozpoznanie, zapobieganie i wykrywanie:
a)
należy do właściwości Straży Granicznej - podejmuje się czynności zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia (stosuje się środek oddziaływania wychowawczego, nakłada się grzywnę w drodze mandatu karnego albo kieruje wniosek o ukaranie),
b)
nie należy do właściwości Straży Granicznej - przekazuje się sprawę właściwemu organowi, a w przypadku niecierpiącym zwłoki przed przekazaniem tej sprawy należy wykonać czynności w celu zabezpieczenia śladów i dowodów przed ich utratą, zniekształceniem lub zniszczeniem.

Rozdział  2

Kontrola przemieszczania szkodliwych substancji chemicznych

§  10. 
Kontrola przemieszczania przez granicę państwową szkodliwych substancji chemicznych obejmuje te same czynności, które są przeprowadzane w ramach kontroli przemieszczania towarów niebezpiecznych określone w rozdziale 7.

Rozdział  3

Kontrola przemieszczania odpadów

§  11. 
1. 
Kontrola przemieszczania przez granicę państwową odpadów obejmuje:
1)
sprawdzenie posiadania:
a)
zezwolenia na przywóz z zagranicy, wywóz za granicę lub przewóz przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej odpadów,
b)
dokumentu zgłoszenia transgranicznego przesyłania lub przemieszczania odpadów,
c)
informacji wymaganej w przypadku przemieszczania odpadów, o których mowa w załączniku VII do rozporządzenia, o którym mowa w § 2 pkt 14,
d)
innych niż wymienione w lit. a - c dokumentów związanych z przemieszczaniem odpadów;
2)
sprawdzenie:
a)
zgodności przemieszczania odpadów z warunkami określonymi w dokumentach związanych z przemieszczaniem,
b)
okresu ważności zezwolenia, o którym mowa w pkt 1 lit. a,
c)
spełnienia warunków w zakresie sposobu i bezpieczeństwa przemieszczania odpadów.
2. 
Zakres czynności kontrolnych, o których mowa w ust. 1, jest realizowany z uwzględnieniem rodzaju przemieszczanego odpadu i celu jego przemieszczania, zgodnie z odrębnymi przepisami dotyczącymi międzynarodowego przemieszczania odpadów.
§  12. 
Kopie zezwoleń wydanych przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, skierowane do Komendanta Głównego Straży Granicznej, o których mowa w odrębnych przepisach dotyczących międzynarodowego przemieszczania odpadów, udostępniane są przez Zarząd Graniczny jednostkom organizacyjnym.
§  13. 
1. 
W przypadku uzasadnionego podejrzenia nielegalnego międzynarodowego przemieszczania odpadów, powiadamia się właściwego miejscowo wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska w celu uzyskania potwierdzenia podejrzenia lub określenia faktycznego stanu towaru i podjęcia dalszych działań. Powiadomienia dokonuje się na formularzu stanowiącym załącznik nr 1 do porozumienia Nr 14 pomiędzy Głównym Inspektorem Ochrony Środowiska, Szefem Służby Celnej oraz Komendantem Głównym Straży Granicznej z dnia 4 marca 2015 r. w sprawie współdziałania w zakresie międzynarodowego przemieszczania odpadów.
2. 
W przypadku stwierdzenia nielegalnego międzynarodowego przemieszczania odpadów informację w tej sprawie przekazuje się Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska, w formie elektronicznej lub faksem, na formularzu stanowiącym załącznik nr 2 do porozumienia, o którym mowa w ust. 1.
3. 
Wraz z informacją, o której mowa w ust. 2, Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska przekazuje się kompletną dokumentację związaną z nielegalnym międzynarodowym przemieszczaniem odpadów stanowiącą:
1)
kopię protokołu sporządzanego w ramach kontroli z zakresu transportu drogowego;
2)
kopię notatki opisującej stwierdzenie nielegalnego międzynarodowego przemieszczania odpadów;
3)
opis odpadów;
4)
dokumentację fotograficzną lub filmową dotyczącą nielegalnego międzynarodowego przemieszczania odpadów, w przypadku jej sporządzenia;
5)
kopię dokumentów związanych z przemieszczaniem;
6)
kopię dokumentów podróży kierowcy.

Rozdział  4

Kontrola przemieszczania materiałów promieniotwórczych

§  14. 
1. 
Kontrola przemieszczania przez granicę państwową materiałów promieniotwórczych obejmuje sprawdzenie:
1)
posiadania:
a)
zezwolenia lub zgody Prezesa PAA na przywóz na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wywóz z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub tranzyt przez to terytorium odpadów promieniotwórczych,
b)
zezwolenia lub kopii zezwolenia wymaganego zgodnie z odrębnymi przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej,
c)
potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia przez Prezesa PAA na wykonywanie działalności, o której mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe,
d)
świadectwa źródła promieniotwórczego wydanego przez producenta,
e)
innych niż wymienione w lit. a - d dokumentów związanych z przemieszczaniem materiałów promieniotwórczych;
2)
poziomu promieniowania jonizującego przy użyciu pomiarowych urządzeń radiometrycznych.
2. 
Zakres czynności kontrolnych, o których mowa w ust. 1, jest realizowany z uwzględnieniem rodzaju przemieszczanego materiału promieniotwórczego i celu jego przemieszczania, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe.
3. 
Uzyskane od Prezesa PAA informacje o udzielaniu zezwolenia lub zgody, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a, przekazywane są przez Zarząd Graniczny właściwym jednostkom organizacyjnym.
§  15. 
1. 
Kierownik jednostki organizacyjnej niezwłocznie informuje:
1)
Dyrektora Zarządu Granicznego i CEZAR - o wykrytych próbach przywozu, wywozu lub tranzytu materiałów promieniotwórczych z naruszeniem obowiązującym przepisów i działaniach podjętych w tych przypadkach;
2)
Dyrektora Zarządu Granicznego, CEZAR i właściwe Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego - o przypadkach dotyczących zdarzeń na terenach przygranicznych państw sąsiednich, mogących wywołać zagrożenie radiacyjne dla Rzeczypospolitej Polskiej.
2. 
W przypadku stwierdzenia przemieszczania materiałów promieniotwórczych bez wymaganych dokumentów, o których mowa w § 14 ust. 1 pkt 1, lub wbrew warunkom określonym w odrębnych przepisach dotyczących przewozu towarów niebezpiecznych, należy stosować przepisy § 7, a następnie dostosować się do zaleceń dyżurnego CEZAR.
§  16. 
1. 
Kontrola radiometryczna podejmowana jest przez funkcjonariuszy w przypadku:
1)
wzbudzenia alarmu sygnalizacyjnych urządzeń radiometrycznych;
2)
dokonywania kontroli transportu zadeklarowanego jako przewóz materiałów promieniotwórczych;
3)
posiadania informacji lub uzasadnionego podejrzenia, że materiał promieniotwórczy jest przywożony z zagranicy lub wywożony za granicę bez dokumentu związanego z przemieszczaniem lub jest przewożony wbrew warunkom, których spełnienie jest wymagane na podstawie odrębnych przepisów.
2. 
Kontrola radiometryczna wobec osób, które wzbudziły alarm, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, obejmuje:
1)
sprawdzenie poziomu promieniowania jonizującego przy użyciu pomiarowych urządzeń radiometrycznych;
2)
ustalenie przyczyny emisji promieniowania;
3)
sprawdzenie dokumentacji potwierdzającej przebycie terapii lub badania z zastosowaniem izotopów promieniotwórczych.
3. 
Kontrolę radiometryczną przeprowadza się przy użyciu urządzenia radiometrycznego, zgodnie z zasadami określonymi w Instrukcji przeprowadzania kontroli radiometrycznej przez funkcjonariuszy Straży Granicznej, stanowiącej załącznik nr 1 do zarządzenia.
§  17. 
1. 
Każdorazowe wzbudzenie alarmu urządzeń radiometrycznych, wyniki pomiarów dokonanych za pomocą tych urządzeń oraz podjęte w związku z tym decyzje ewidencjonuje się w aplikacji BWK2, zgodnie z § 6 ust. 1.
2. 
W przypadku stwierdzenia wzrostu poziomu promieniowania przekraczającego 2,5 - krotnie tło promieniowania niezwłocznie przekazuje się informację z przeprowadzonej kontroli radiometrycznej do CEZAR. Wzór tej informacji określa załącznik nr 2 do zarządzenia.
3. 
Informacji, o której mowa w ust. 2, nie przekazuje się w przypadku fałszywego alarmu.
4. 
Wydruki potwierdzające włączenie się alarmu urządzeń radiometrycznych przechowuje się przez okres 6 miesięcy.
5. 
W przypadku stwierdzenia podwyższonego poziomu promieniowania w transportach towarów spożywczych lub towarów, które mogą być wykorzystywane do produkcji wyrobów spożywczych, z wyjątkiem przypadków, gdy podwyższony poziom promieniowania jest uzasadniony naturalnymi właściwościami towaru, informację w tej sprawie przekazuje się niezwłocznie właściwym służbom sanitarnym.
§  18. 
Kierownik jednostki organizacyjnej zgłasza na bieżąco podmiotowi właściwemu do utrzymania urządzeń radiometrycznych w stanie umożliwiającym przeprowadzenie skutecznej kontroli radiometrycznej informacje w sprawie nieprawidłowości działania tych urządzeń.

Rozdział  5

Kontrola przemieszczania broni i amunicji oraz materiałów wybuchowych

§  19. 
Kontrola przemieszczania przez granicę państwową broni i amunicji na potrzeby własne, polega na sprawdzeniu:
1)
posiadania, wymaganego zgodnie z odrębnymi przepisami, zaświadczenia:
a)
uprawniającego do przewozu broni i amunicji przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wydanego przez właściwego konsula Rzeczypospolitej Polskiej,
b)
uprawniającego do przywozu broni i amunicji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz jej wywozu za granicę wydanego przez właściwego konsula Rzeczypospolitej Polskiej,
c)
zastępującego pozwolenie na broń i uprawniającego do wywozu z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej broni i amunicji przez cudzoziemca wydanego przez Komendanta Wojewódzkiego Policji właściwego ze względu na miejsce nabycia broni i amunicji,
d)
uprawniającego do nabycia broni lub amunicji wydanego przez Komendanta Wojewódzkiego Policji właściwego ze względu na miejsce nabycia broni i amunicji;
2)
posiadania, wymaganej zgodnie z odrębnymi przepisami, zgody przewozowej, poświadczonej przez Komendanta Wojewódzkiego Policji właściwego ze względu na miejsce nabycia broni i amunicji;
3)
posiadania Europejskiej karty broni palnej;
4)
zgodności wykonywania przewozu z warunkami określonymi w posiadanych dokumentach.
§  20. 
Kontrola przemieszczania przez granicę państwową materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego i przemieszczania przez przedsiębiorcę broni, polega na sprawdzeniu:
1)
posiadania, wymaganych zgodnie z odrębnymi przepisami:
a)
zezwolenia na przemieszczanie wydanego przez właściwego ministra,
b)
zgody przewozowej i urzędowo poświadczonej kopii uprzedniej zgody przewozowej,
c)
koncesji na wytwarzanie materiałów wybuchowych lub obrót tymi materiałami, wydanej przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych;
2)
zgodności przemieszczania broni, amunicji i materiałów wybuchowych z warunkami określonymi w dokumentach, o których mowa w pkt 1;
3)
posiadania wyposażenia oraz oznakowania transportu, zgodnie z wymogami określonymi w odrębnych przepisach dotyczących przewozu towarów niebezpiecznych;
4)
właściwego zabezpieczenia transportu oraz przewożonego ładunku.
§  21. 
1. 
Kierownik jednostki organizacyjnej zgłasza, właściwym ze względu na miejsce przekroczenia granicy państwowej, Wojewódzkiemu Centrum Zarządzania Kryzysowego i delegaturze Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego każdy stwierdzony transport broni i amunicji lub materiałów wybuchowych, przemieszczany na potrzeby handlowe lub przemysłowe, przekraczający granicę państwową.
2. 
Kierownik jednostki organizacyjnej zgłasza, właściwemu ze względu na miejsce przekroczenia granicy państwowej, zarządowi terenowemu Centralnego Biura Śledczego Policji i Wydziałowi do Zwalczania Zorganizowanej Przestępczości Kryminalnej Centralnego Biura Śledczego Policji stwierdzenie nieprawidłowości w trakcie przemieszczania broni, amunicji lub materiałów wybuchowych.
3. 
Wzór zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1 i 2, określa załącznik nr 3 do zarządzenia.
4. 
W przypadku stwierdzenia przemieszczania broni, amunicji lub materiałów wybuchowych z naruszeniem obowiązujących przepisów, przewożony towar należy zatrzymać i zabezpieczyć przed dostępem do niego osób innych niż uprawnieni funkcjonariusze.

Rozdział  6

Kontrola przemieszczania środków odurzających i substancji psychotropowych

§  22. 
Kontrola przemieszczania środków odurzających i substancji psychotropowych obejmuje sprawdzenie posiadania:
1)
zezwolenia Głównego Inspektora Farmaceutycznego na wytwarzanie, przetwarzanie, przerabianie, przywóz lub dystrybucję środków odurzających lub substancji psychotropowych, a także na obrót hurtowy tymi środkami i substancjami;
2)
pozwolenia wydanego przez Głównego Inspektora Farmaceutycznego na przywóz, wywóz, wewnątrzwspólnotową dostawę lub wewnątrzwspólnotowe nabycie;
3)
pozwolenia wydanego przez właściwe władze kraju wywozu na wywóz lub wewnątrzwspólnotową dostawę;
4)
pozwolenia wydanego przez właściwe władze kraju przywozu na przywóz lub wewnątrzwspólnotowe nabycie;
5)
pozwolenia wydanego przez Naczelnego Inspektora Farmaceutycznego Wojska Polskiego

- zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii.

§  23. 
W przypadku stwierdzenia przemieszczenia środków odurzających i substancji psychotropowych z naruszeniem obowiązujących przepisów, w tym przemieszczania tych środków i substancji bez wymaganego zezwolenia na ich przywóz na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, wywóz z terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub przewóz przez to terytorium, należy stosować przepisy § 7.

Rozdział  7

Kontrola przemieszczania towarów niebezpiecznych

§  24. 
1. 
Kontrola przemieszczania towarów niebezpiecznych polega na sprawdzeniu:
1)
zgodności wykonywanego przemieszczania towarów niebezpiecznych z wymaganiami określonymi w ADR w rozumieniu ustawy, o której mowa w § 2 pkt 17, oraz wymaganiami określonymi w tej ustawie;
2)
stanu technicznego naczyń, opakowań, urządzeń transportowych służących do przemieszczania towarów niebezpiecznych;
3)
stanu technicznego środka transportu użytego do przewozu towarów niebezpiecznych, jego oznakowania i wyposażenia;
4)
dokumentów wymaganych przy przemieszczaniu towarów niebezpiecznych.
2. 
Do dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 4, należą:
1)
dokument przewozowy, zawierający dane o przemieszczanych towarach niebezpiecznych;
2)
instrukcje pisemne dla załogi pojazdu;
3)
zaświadczenie ADR dla kierowcy przewożącego towary niebezpieczne;
4)
dokument ze zdjęciem potwierdzającym tożsamość każdego członka załogi pojazdu;
5)
świadectwo dopuszczenia pojazdu ADR;
6)
certyfikat pakowania kontenera, jeżeli przewóz drogowy towaru niebezpiecznego wykonywany jest bezpośrednio przed przewozem morskim;
7)
inne dokumenty wymagane z uwzględnieniem rodzaju przemieszczanego towaru niebezpiecznego i celu jego przemieszczania, zgodnie z przepisami o przewozie towarów niebezpiecznych.
§  25. 
1. 
Podczas kontroli drogowego przemieszczania towarów niebezpiecznych wypełnia się listę kontrolną oraz sporządza protokół kontroli.
2. 
Lista kontrolna i protokół kontroli są sporządzane w dwóch egzemplarzach, z czego:
1)
jeden egzemplarz jest przekazywany kontrolowanemu;
2)
drugi egzemplarz przechowywany jest przez okres 5 lat od dnia sporządzenia protokołu w dokumentacji prowadzonej przez właściwy organ Straży Granicznej.
3. 
W przypadku kontroli drogowego przemieszczania towarów niebezpiecznych protokół kontroli, o którym mowa w ust. 2, jest sporządzany według wzoru określonego na podstawie przepisów o transporcie drogowym.
4. 
W przypadku kontroli drogowego przemieszczania towarów niebezpiecznych dokonywanej podczas odprawy granicznej protokół kontroli jest sporządzany tylko w sytuacji stwierdzenia naruszeń.
§  26. 
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości związanych z drogowym przemieszczaniem towarów niebezpiecznych, mających wpływ na bezpieczeństwo tego przemieszczania:
1)
uniemożliwia się przekroczenie granicy środkiem transportu i jego wjazd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli środek transportu znajduje się w zasięgu terytorialnym przejścia granicznego;
2)
podejmuje się czynności zmierzające do usunięcia środka transportu wraz z ładunkiem i zdeponowania go w miejscu postojowym umożliwiającym bezpieczne jego pozostawienie na koszt właściciela lub posiadacza środka transportu;
3)
w stosunku do środków transportu należących do sił zbrojnych lub środków transportu, za które siły zbrojne są odpowiedzialne, podejmuje się czynności zmierzające do usunięcia środka transportu wraz z ładunkiem i zdeponowania go w jednostce wojskowej.

Rozdział  8

Zapobieganie zanieczyszczeniu wód granicznych

§  27. 
1. 
Zapobieganie zanieczyszczaniu wód granicznych polega na obserwacji wód granicznych i terenu przylegającego do tych wód, z uwzględnieniem jednostek pływających poruszających się po tych wodach.
2. 
W przypadku stwierdzenia zanieczyszczania wód granicznych funkcjonariusz, który ujawnił to zanieczyszczenie lub uzyskał informacje na ten temat od innych osób, niezwłocznie powiadamia o tym swojego bezpośredniego przełożonego.
3. 
Kierownik jednostki organizacyjnej niezwłocznie po uzyskaniu informacji o zanieczyszczeniu wód granicznych:
1)
podejmuje czynności celem powiadomienia właściwych organów;
2)
podejmuje, w miarę możliwości i posiadanych środków, czynności celem zapobieżenia dalszemu zanieczyszczaniu wód granicznych.
4. 
W przypadku stwierdzenia powstania zanieczyszczania wód granicznych służby dyżurne jednostki organizacyjnej:
1)
sporządzają dokumentację informującą o rodzaju powstałego zanieczyszczenia oraz miejscu i godzinie jego powstania;
2)
dokonują odpowiedniej adnotacji w systemie CBD SG SWK.

Rozdział  9

Zasady postępowania wprzypadku powstania zagrożenia

§  28. 
W przypadku stwierdzenia powstania zagrożenia kierownik jednostki organizacyjnej:
1)
dokonuje oceny zagrożenia;
2)
podejmuje działania mające na celu zabezpieczenie towaru mogącego stwarzać zagrożenie przed oddziaływaniem na środowisko, w tym szczególnie na życie i zdrowie ludzi;
3)
niezwłocznie informuje, w zależności od rodzaju zagrożenia:
a)
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska,
b)
Państwową Straż Pożarną,
c)
stację sanitarno - epidemiologiczną,
d)
CEZAR,
e)
Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego,
f)
zespół ratownictwa medycznego,
g)
Policję,
h)
Służbę Celno - Skarbową,
i)
Straż Ochrony Kolei,
j)
Służbę Ochrony Lotniska,
k)
patrol rozminowania saperskiego,
l)
służby odpowiedzialne za ochronę granicy państwowej i kontrolę ruchu granicznego państwa sąsiedniego;
4)
sporządza notatkę opisującą stwierdzone zagrożenie dołączając do niej wykonaną dokumentację fotograficzną lub filmową;
5)
składa meldunek o stwierdzeniu powstania zagrożenia bezpośredniemu przełożonemu i w systemie służb dyżurnych.
§  29. 
1. 
W przypadku stwierdzenia powstania zagrożenia służby dyżurne jednostki organizacyjnej postępują zgodnie z planem działania na wypadek zagrożenia, opracowanym zgodnie z odrębnymi przepisami oraz dokumentują na bieżąco rozwój sytuacji związanej z zagrożeniem.
2. 
Dokumentacja, o której mowa w ust. 1, obejmuje:
1)
datę, godzinę i miejsce stwierdzenia zagrożenia;
2)
rodzaj środka transportu i przewożonego towaru mogącego stanowić zagrożenie;
3)
nazwę i siedzibę nadawcy oraz odbiorcy towaru mogącego stanowić zagrożenie, a także jego pochodzenie i przeznaczenie;
4)
informację, czy transport dokonywany był zgodnie z warunkami określonymi w dokumentach związanych z przemieszczaniem;
5)
ewentualną przyczynę powstania zagrożenia;
6)
rodzaj i stopień zagrożenia;
7)
podjęte przedsięwzięcia.

Rozdział  10

Zasady bezpieczeństwa podczas przeprowadzania kontroli

§  30. 
1. 
Podczas przeprowadzania kontroli przemieszczania towarów funkcjonariusz obowiązany jest:
1)
używać urządzeń technicznych zgodnie z ich przeznaczeniem;
2)
zachować szczególne środki ostrożności;
3)
przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny służby.
2. 
Podczas kontroli przemieszczania towarów zabrania się:
1)
otwierania przesyłek w rozumieniu przepisów dotyczących towarów niebezpiecznych;
2)
otwierania cystern, również pustych, nieczyszczonych;
3)
otwierania pojazdów oznaczonych znakiem fumigacji.
§  31. 
1.  1
 Kontroli radiometrycznej dokonuje funkcjonariusz, który ukończył szkolenie w zakresie kontroli radiometrycznej i ochrony radiologicznej, potwierdzone ważnym zaświadczeniem.
2. 
Funkcjonariusz dokonujący kontroli radiometrycznej podlega ochronie przed promieniowaniem jonizującym na zasadach określonych w ustawie z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe.
3. 
Czynności związane z kontrolą radiometryczną powinny być ograniczone do wykonywania niezbędnych pomiarów. W przypadku konieczności dokonania szczegółowych pomiarów lub likwidacji skażeń wzywa się wyspecjalizowane służby.
4. 
W czasie wykonywania czynności związanych z kontrolą radiometryczną funkcjonariusz powinien posiadać przydzielony mu dawkomierz indywidualny oraz pomiarowe urządzenie radiometryczne.
5. 
Roczna dawka promieniowania jonizującego dla funkcjonariusza nie może przekroczyć 1 mSv (milisiwert).
6. 
W celu ewidencji ilości otrzymanych przez funkcjonariusza dawek promieniowania, kierownik jednostki organizacyjnej prowadzi dziennik kontroli napromieniowania stanów osobowych, którego wzór określa załącznik nr 5 do zarządzenia.
7. 
Komórka organizacyjna komendy oddziału Straży Granicznej właściwa w sprawach świadczeń zdrowotnych analizuje otrzymane przez funkcjonariuszy dawki napromieniowania na podstawie danych z odczytów dawkomierzy w celu niedopuszczenia do przekroczenia dawki, o której mowa w ust. 5, i okresowo, raz na kwartał, przekazuje te dane poszczególnym kierownikom jednostek organizacyjnych w celu uzupełnienia dziennika kontroli, o którym mowa w ust. 6.
§  32. 
1. 
Kontrolę przemieszczania towarów niebezpiecznych przeprowadza funkcjonariusz, który ukończył wymagane szkolenie w zakresie kontroli przemieszczania towarów niebezpiecznych.
2. 
Kontrola przewozu towarów niebezpiecznych powinna być dokonywana przy zachowaniu szczególnych środków ostrożności.

Rozdział  11

Przepisy przejściowe i końcowe

§  33.  2
 Wydane dotychczas zaświadczenia o ukończeniu szkolenia z zakresu kontroli radiometrycznej i ochrony radiologicznej zachowują ważność do czasu wydania nowych zaświadczeń potwierdzających ukończenie szkolenia, o którym mowa w § 31 ust. 1, wydanych według wzoru określonego w załączniku nr 5 do decyzji nr 35 Dyrektora Biura Kadr i Szkolenia Komendy Głównej Straży Granicznej z dnia 7 kwietnia 2015 r. w sprawie rodzajów oraz wzorów świadectw, dyplomów i zaświadczeń ukończenia szkoleń realizowanych w Straży Granicznej oraz trybu wydawania ich duplikatów, zmienionej decyzją nr 123 z dnia 18 listopada 2016 r.
§  34. 
Traci moc zarządzenie Nr 57 Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia 13 października 2006 r. w sprawie procedury postępowania funkcjonariuszy Straży Granicznej w przypadku wykrycia próby nielegalnego przewozu przez granicę państwową substancji promieniotwórczej (Dz. Urz. KGSG poz. 62).
§  35. 
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

INSTRUKCJA PRZEPROWADZANIA KONTROLI RADIOMETRYCZNEJ PRZEZ FUNKCJONARIUSZY STRAŻY GRANICZNEJ

Rozdział  1

Zasady, sposób i warunki prowadzenia kontroli radiometrycznej

1. 

Ogólne zasady przeprowadzania kontroli radiometrycznej

1.1. Zakres kontroli radiometrycznej obejmuje:

1) wykrycie promieniowania jonizującego;

2) lokalizację źródła promieniowania jonizującego;

3) pomiar mocy dawki promieniowania jonizującego, zwany dalej "pomiarem", oraz w miarę posiadanych urządzeń, również identyfikację radionuklidów.

1.2. Zasady wykonywania kontroli radiometrycznej:

1) pomiarowe urządzenia radiometryczne należy obsługiwać zgodnie z instrukcją ich obsługi;

2) stosować zasady ochrony radiologicznej i używać środków ochrony osobistej;

3) przed podjęciem czynności kontrolnych należy:

a) upewnić się, że urządzenie radiometryczne jest sprawne,

b) sprawdzić prawidłowość kalibracji urządzenia radiometrycznego, zgodnie z instrukcją obsługi - w przypadku urządzeń radiometrycznych, które takiej kalibracji wymagają;

4) w trakcie czynności kontrolnych należy:

a) dokonać pomiaru naturalnego tła promieniowania w bezpiecznej odległości od źródła promieniowania,

b) odczytać wskazania urządzenia radiometrycznego w zakresie poziomu naturalnego tła promieniowania (urządzenie radiometryczne nie może wskazywać zera z wyjątkiem detektorów neutronowych, a w przypadku wskazania mocy dawki o wartości zero, co świadczy o awarii urządzenia - należy w takim przypadku użyć innego urządzenia radiometrycznego),

c) po ustabilizowaniu się wskazań naturalnego tła promieniowania należy powoli zbliżać się do kontrolowanego obiektu z włączonym urządzeniem radiometrycznym obserwując jego wskazania (wynik pomiaru należy interpretować wykorzystując współczynniki wzorcowania zawarte w świadectwie wzorcowania/legalizacji),

d) dokonywać pomiaru na powierzchni kontrolowanych towarów, bagaży, środków transportu, burty środka transportu, kabiny kierowcy, wnętrz środka transportu, bagażnika, zderzaków i kół, czy też innych obiektów.

1.3. Zasady bezpieczeństwa podczas dokonywania kontroli radiometrycznej:

1) nie otwierać sztuki przesyłki, w której znajduje się źródło promieniotwórcze ponieważ jego opakowanie stanowi osłonę przed promieniowaniem i chroni przed przypadkowym skażeniem;

2) kontrolę radiometryczną prowadzić w taki sposób, aby nie doszło do skażenia promieniotwórczego urządzenia radiometrycznego, ciała oraz odzieży funkcjonariusza prowadzącego pomiar;

3) po zakończeniu kontroli radiometrycznej dokonać pomiaru dłoni, odzieży oraz obuwia funkcjonariusza dokonującego pomiaru i sprawdzić, czy urządzenia radiometryczne wykorzystywane do pomiaru nie zostały skażone.

Uwaga: W przypadku wykrycia promieniowania neutronowego lub wykrycia promieniowania jonizującego emitowanego przez produkty spożywcze, zabawki, kosmetyki oraz przedmioty osobiste należy każdorazowo uzgodnić procedurę postępowania z dyżurnym CEZAR.

1.4. Urządzenia radiometryczne należy utrzymywać w stanie gotowym do pracy. W związku z tym, należy sprawdzać okresowo, czy urządzenia te są sprawne technicznie, czy zasilające je baterie lub akumulatorki nie są rozładowane i czy posiadają one aktualne świadectwa legalizacji/wzorcowania (jeśli są wymagane).

2. 

Kontrola materiałów promieniotwórczych zadeklarowanych lub wymienionych w dokumentach przewozowych

2.1. Międzynarodowy przewóz materiałów promieniotwórczych, stanowiących siódmą klasę towarów niebezpiecznych, odbywa się na podstawie następujących przepisów:

1) dla transportu drogowego - na podstawie Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR);

2) dla transportu kolejowego - na podstawie Załącznika do regulaminu międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID);

3) dla transportu śródlądowego - na podstawie Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN);

4) dla transportu lotniczego - na podstawie ICAO Technical Instructions for the Safe Transport of Dangerous Goods By Air lub IATA Dangerous Goods Regulations (DGR);

5) dla transportu morskiego - na podstawie International Maritime Dangerous Goods Code (IMDG Code).

2.2. W przypadku przewozu materiałów promieniotwórczych stanowiących siódmą klasę towarów niebezpiecznych należy za pomocą urządzenia radiometrycznego przeprowadzić pomiary środka transportu i towaru w celu potwierdzenia, że przewóz odbywa się zgodnie z obowiązującymi przepisami ADR, jak również w celu stwierdzenia zgodności tego towaru z dokumentami związanymi z przemieszczaniem. Należy również sprawdzić prawidłowość oznakowania sztuk przesyłki z informacjami zamieszczonymi w dokumentacji przewozowej.

2.3. Celem wykluczenia nielegalnego przewozu substancji promieniotwórczych należy dokonać pomiaru w możliwie najbliższej odległości od kontrolowanej powierzchni towarów i środków transportu, a w przypadku transportu drogowego również pomiaru burty środka transportu, kabiny kierowcy, wnętrza środka transportu, bagażnika, zderzaków i kół.

2.4. W przypadku wykrycia nierównomiernego rozkładu wartości mocy dawki promieniowania jonizującego, zaleca się dokonanie identyfikacji izotopów przy użyciu spektrometru. W celu ustalenia czy kontrolowany ładunek ze względu na swój skład chemiczny może emitować promieniowanie jonizujące należy ustalić, czy znajduje się w Wykazie izotopów promieniotwórczych najczęściej występujących w substancjach, materiałach i przedmiotach, zamieszczonym w ust. 7 rozdziału 3 instrukcji.

2.5. Celem sprawdzenia zgodności przewożonego towaru z przepisami ADR należy przeanalizować wynik pomiaru zgodnie z wymogami:

1) dla wyłączonych sztuk przesyłki moc równoważnika dawki promieniowania jonizującego nie może przekraczać 5 µSv/h, w każdym jej punkcie zewnętrznej powierzchni;

2) moc równoważnika dawki promieniowania jonizującego na zewnętrznej powierzchni sztuki przesyłki lub opakowania zbiorczego nie może przekraczać 2 mSv/h (2000 µSv/h), z wyjątkiem przesyłek kategorii III - przewożonych na warunkach używania wyłącznego, w przypadku których moc równoważnika dawki nie może przekraczać 10 mSv/h;

3) moc równoważnika dawki promieniowania jonizującego w odległości 1 m od powierzchni sztuki przesyłki nie może przekraczać wielkości mocy równoważnika dawki określonej wskaźnikiem transportowym TI dla danej sztuki przesyłki;

4) moc równoważnika dawki promieniowania jonizującego nie powinna przekraczać 2 mSv/h w każdym punkcie zewnętrznej powierzchni pojazdu i 100 µSv/h w odległości 2 m od powierzchni zewnętrznej pojazdu.

Uwaga: W przypadku wystąpienia wątpliwości, co do rodzaju lub sposobu transportowania towaru należy skonsultować się z dyżurnym CEZAR.

2.6. W przypadku przewozu materiałów promieniotwórczych inną drogą niż lądowa w trakcie dokonywania kontroli należy uwzględnić także inne wymogi, co do danego rodzaju transportu, które zostały określone w odpowiednich przepisach, zwłaszcza pod kątem spełnienia warunków bezpieczeństwa i posiadania odpowiedniej dokumentacji.

3. 

Dokumentacja wymagana przy przemieszczaniu materiałów promieniotwórczych

3.1. W jednostce transportowej powinny znajdować się następujące dokumenty związane z przemieszczaniem:

1) w przypadku przewozu materiałów jądrowych i źródeł promieniotwórczych:

a) dokumenty określone w przepisach o przewozie towarów niebezpiecznych właściwe dla danego rodzaju transportu, np. w przypadku przewozu drogowego - zaświadczenie ADR dla kierowcy, instrukcje pisemne, dokument przewozowy,

b) kopia zezwolenia Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki na transport materiałów jądrowych lub źródeł promieniotwórczych, a jeżeli transport odbywa się na podstawie zgłoszenia - kopia potwierdzenia dokonania zgłoszenia,

c) wydane przez producenta świadectwo źródła promieniotwórczego, określające nazwę izotopu, aktywność oraz postać fizyczną i chemiczną a także rodzaj tego źródła (źródło zamknięte, źródło otwarte, materiał w specjalnej postaci),

d) deklaracja przewozu źródła promieniotwórczego, poświadczona przez właściwy organ kraju odbiorcy (w Polsce przez Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki) - w przypadku zamkniętego źródła promieniotwórczego przywożonego z państwa nie będącego członkiem Unii Europejskiej albo wywożonego do takiego państwa;

2) w przypadku przewozu urządzenia zawierającego źródło promieniotwórcze:

a) dokumenty, o których mowa w pkt 3.1. ppkt 1,

b) dokumenty identyfikujące to urządzenie;

3) w przypadku przewozu wypalonego paliwa jądrowego lub odpadów promieniotwórczych:

a) dokumenty, o których mowa w pkt 3.1. ppkt 1 lit. a i b,

b) zezwolenie Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki w przypadku:

- wywozu z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego,

- przywozu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego z państwa trzeciego,

- tranzytu przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego, przemieszczanych między państwami trzecimi, w przypadku, gdy Polska jest pierwszym państwem członkowskim UE,

c) zgoda Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki w przypadku:

- przywozu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego z państwa członkowskiego UE,

- tranzytu przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego przemieszczanych między państwami trzecimi, w przypadku gdy Polska nie jest pierwszym państwem członkowskim UE,

- tranzytu przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego przemieszczanych z lub do państwa członkowskiego UE.

3.2. Zgoda oraz zezwolenie zawarte są w Standardowym dokumencie dla nadzoru i kontroli nad przemieszczaniem odpadów promieniotwórczych oraz wypalonego paliwa jądrowego.

3.3. Podczas kontroli należy sprawdzić, czy sposób transportu oraz rodzaj przewożonego materiału promieniotwórczego jest zgodny z warunkami określonymi w zezwoleniu lub potwierdzeniu dokonania zgłoszenia.

4. 

Kontrola niezadeklarowanego przewozu materiałów promieniotwórczych

4.1. W przypadku ujawnienia przewozu materiałów promieniotwórczych bez odpowiednich dokumentów należy:

1) zachować szczególną ostrożność;

2) stosować środki ochrony osobistej (np. rękawiczki, fartuch);

3) zabezpieczyć podejrzany ładunek przed dostępem do niego osób nieuprawnionych;

4) wyznaczyć strefę awaryjną, o której mowa w rozdziale 2;

5) jeżeli wyznaczenie strefy awaryjnej nie jest konieczne dokonać pomiaru:

a) burty środka transportu, kabiny kierowcy, wnętrza środka transportu, bagażnika, zderzaków i kół w możliwie najbliższej odległości od powierzchni,

b) mocy dawki promieniowania przy powierzchni towarów w możliwie najbliższej odległości od ścian przedmiotu lub towaru;

6) w miarę możliwości dokonać identyfikacji izotopu promieniotwórczego przy pomocy spektrometru;

7) powiadomić niezwłocznie przełożonego, Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego i CEZAR o wykryciu nielegalnego przewozu materiałów promieniotwórczych.

4.2. Po dokonaniu pomiaru, o którym mowa w pkt 4.1 ppkt 5, należy podjąć czynności wyjaśniające, w szczególności pod kątem możliwości użycia zatrzymanych przedmiotów w celu stworzenia powszechnego zagrożenia dla życia i zdrowia ludzi. Ustalić należy również okoliczności wejścia w posiadanie tych przedmiotów, a w przypadku uzasadnionego podejrzenia wystąpienia skażenia przedmiotów dokonać, w miarę możliwości, identyfikacji izotopu i zabezpieczyć miejsce tego skażenia do czasu przybycia służby właściwego miejscowo wojewody uprawnionej do kierowania akcją likwidacji zagrożenia i usuwania skutków zdarzenia lub służby awaryjnej Państwowej Agencji Atomistyki.

4.3. W przypadku przemieszczania przedmiotów i urządzeń pokrytych farbą fluorescencyjną zawierającą izotopy promieniotwórcze (np. zegarki, kompasy, busole, urządzenia nawigacyjne itp.) moc dawki promieniowania z odległości 10 cm nie może przekraczać 1 µSv/h.

5. 

Kontrola przewozu towarów zawierających naturalne radioizotopy promieniotwórcze

5.1. W związku z włączeniem się systemu alarmowego stacjonarnych urządzeń do kontroli promieniowania jonizującego podczas przemieszczania towarów zawierających naturalne radioizotopy promieniotwórcze potasu, radu, uranu i toru (np. materiały i wyroby ceramiczne, różnego rodzaju minerały i rudy, granit, łupki, piaskowiec, materiały ogniotrwałe, nawozy potasowe i inne związki potasu, korund cyrkonowy, propan butan, cegła, glina surowa, beton, materiały ścierne) należy dokonać pomiaru za pomocą przenośnych urządzeń do pomiaru mocy równoważnika dawki.

5.2. W przypadku, gdy wynik kontroli radiometrycznej wykazuje poziom mocy dawki 10 - krotnie przewyższający poziom naturalnego tła promieniowania (typowe wskazania od kilkuset nSv/h nawet do kilku µSv/h) należy skonsultować się z dyżurnym CEZAR, co do dalszego sposobu postępowania.

5.3. Kontrolę przewozu towarów zawierających naturalne radioizotopy promieniotwórcze dokonywać w następujący sposób:

1) w przypadku środka transportu pomiar mocy dawki przeprowadzić przy powierzchni burty środka transportu, kabiny kierowcy (w przypadku samochodu ciężarowego), wnętrza środka transportu, bagażnika (w przypadku samochodu osobowego), zderzaków i kół z możliwie najbliższej odległości od powierzchni;

2) w przypadku przedmiotów i towarów - przeprowadzać pomiar mocy dawki w możliwie najbliższej odległości od ścian przedmiotu lub towaru.

Uwaga: Nie dotykać urządzeniem pomiarowym przedmiotów i powierzchni, wobec których dokonuje się kontroli radiometrycznej.

5.4. W przypadku, gdy pomiar, o którym mowa w pkt 5.3. wykazuje nierównomierny rozkład wartości mocy dawki, a wynik tego pomiaru nie wynika z nierównomiernego rozkładu przewożonego ładunku lub jego niejednolitego rodzaju, należy wykonać pomiary dodatkowe, powiadomić o wynikach dyżurnego CEZAR, a następnie postępować według jego wskazań.

5.5. Po dokonaniu pomiaru, o którym mowa w pkt 5.3. w przypadku:

1) przekroczenia poziomu mocy dawki 1 µSv/h w dowolnym punkcie na powierzchni zewnętrznej mierzonego obiektu;

2) wystąpienia miejsc o wyraźnie (ponad dwukrotnie) podwyższonym poziomie mocy dawki promieniowania, nie wynikającym ze sposobu rozmieszczenia ładunku;

3) podejrzenia wystąpienia skażeń promieniotwórczych, tj. widocznych plam cieczy, śladów materiałów sypkich itp. charakteryzujących się podwyższonym poziomem promieniowania

- należy zabezpieczyć przedmioty, towary lub środki transportu przed dostępem osób nieuprawnionych i postępować według wskazań dyżurnego CEZAR.

6. 

Kontrola radiometryczna osób

6.1. Pomiaru radiometrycznego osoby należy dokonać w najbliższej odległości od powierzchni ciała lub ubioru, uwzględniając zasady poszanowania godności osobistej (zalecana odległość - nie dalej niż 10 cm). Kontrolę zaczyna się od kończyn, a kończy na klatce piersiowej i głowie. Urządzenie radiometryczne należy przesuwać jak najwolniej, z prędkością nie większą niż 20 cm/s, uwzględniając zalecenia producenta tego urządzenia odnośnie sposobu dokonywania kontroli.

6.2. Jeżeli podczas pomiaru okaże się, że zakres pomiarowy urządzenia w pobliżu ciała został przekroczony, pomiaru należy dokonać z odległości 1m.

6.3. W przypadku stwierdzenia zwiększonej mocy dawki promieniowania jonizującego pochodzącej od osoby kontrolowanej, jeśli osoba ta nie posiada żadnych źródeł promieniotwórczych, należy sprawdzić posiadanie zaświadczenia potwierdzającego przebycie terapii lub badania z zastosowaniem izotopów promieniotwórczych.

6.4. W przypadku braku dokumentu potwierdzającego odbycie terapii lub badania z wykorzystaniem źródeł promieniotwórczych osoba kontrolowana składa oświadczenie o odbyciu terapii lub badania stanowiące podstawę zezwolenia na kontynuowanie podróży, o ile nie występują inne przeciwwskazania w tym zakresie. Wzór tego oświadczenia został określony w ust. 6 rozdziału 3 instrukcji.

6.5. W przypadku, gdy osoba kontrolowana odmówi złożenia oświadczenia, o którym mowa w pkt 6.4, funkcjonariusz sporządza notatkę służbową, w której określa powód odmowy złożenia oświadczenia oraz podaną przez tę osobę przyczynę podwyższonego poziomu promieniowania jonizującego.

6.6. Podczas kontroli osoby należy zwrócić szczególną uwagę na rodzaj izotopu oraz jego umiejscowienie w organizmie np. w przypadku terapii jodowej przy użyciu jodu I-131 (zwiększony poziom mocy dawki promieniowania jonizującego będzie występował w okolicy tarczycy).

6.7. Wykaz radioizotopów stosowanych w medycynie został określony w rozdziale 3.

6.8. W przypadku braku potwierdzenia odbycia przez osobę kontrolowaną terapii lub badania z zastosowaniem radioizotopów należy skonsultować się z dyżurnym CEZAR w celu ustalenia dalszego sposobu postępowania.

6.9. W uzasadnionych przypadkach należy dokonać kontroli osobistej lub przeszukania osoby w celu znalezienia ukrytych źródeł promieniotwórczych.

Rozdział  2

Zasady postępowania w przypadku ujawnienia niekontrolowanego źródła promieniowania jonizującego lub zdarzenia radiacyjnego

1. W przypadku ujawnienia niekontrolowanego źródła promieniowania jonizującego lub zdarzenia radiacyjnego należy postępować zgodnie z następującymi zasadami:

1) zapobiegać narażeniu zewnętrznemu i wewnętrznemu wykonując czynności związane z kontrolą radiometryczną w jak najkrótszym czasie, zachowując jak największy dystans od źródła promieniowania i stosując bariery odpowiednie dla danego rodzaju zagrożenia;

2) stosować środki ochrony osobistej;

3) nie jeść i nie pić w rejonie skażenia promieniotwórczego.

2. W przypadku zdarzenia radiacyjnego wykonać następujące czynności:

1) podjąć czynności ratujące życie poszkodowanych;

2) zabezpieczyć miejsce zdarzenia przed dostępem osób nieuprawnionych i wyznaczyć strefę awaryjną wokół miejsca zdarzenia przy użyciu dostępnych materiałów: taśmy, sznurów, słupków, tablic, twardych ogrodzeń itp. zgodnie z zasadami określonymi w Planie postępowania awaryjnego w przypadku zdarzeń radiacyjnych;

grafika

Rys. Przykładowy schemat strefy awaryjnej

3) ewakuować ze strefy awaryjnej osoby poszkodowane oraz wszystkie osoby postronne;

4) zabezpieczyć strefę przed dostępem osób nieuprawnionych oraz nie dopuścić do przemieszczania z rejonu strefy awaryjnej środków transportu, materiałów, wyposażenia oraz innych przedmiotów;

5) niezwłocznie powiadomić:

a) bezpośredniego przełożonego,

b) właściwego miejscowo wojewodę (Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego) i Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki (za pośrednictwem CEZAR),

c) Straż Pożarną, pogotowie ratunkowe i Policję;

6) w miarę możliwości zapobiec dalszemu rozprzestrzenianiu się zagrożenia, np. w sytuacji gdy doszło do wydostania się substancji promieniotwórczej z opakowania transportowego zabezpieczyć to opakowanie oraz potencjalne miejsce skażenia poprzez nakrycie ich plastikową folią lub brezentem;

Uwaga: materiał użyty do zabezpieczenia uznaje się za skażony

7) ugasić ewentualne pożary z użyciem właściwych dostępnych gaśnic i innych środków gaśniczych;

8) przekazać osoby ewakuowane służbom medycznym, jeżeli występuje taka potrzeba, wraz z informacją o podejrzeniu napromieniowania i/lub skażenia;

9) podjąć działania zgodnie z wytycznymi CEZAR (do czasu przybycia służb właściwego miejscowo wojewody, uprawnionych do kierowania akcją likwidacji i usuwania skutków zdarzenia radiacyjnego lub służby awaryjnej Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki);

10) w przypadku podejrzenia wystąpienia skażenia urządzenia radiometrycznego używanego podczas kontroli, odzieży lub środków ochrony zabezpieczyć te przedmioty w workach foliowych.

Rozdział  3

Wzór

OŚWIADCZENIE

W ramach kontroli radiometrycznej należy stosować obliczenia i informacje dotyczące podstawowych pomiarów, określone w niniejszym rozdziale.

1. Obliczanie krotności przekroczenia poziomu tła naturalnego promieniowania

(k) =wynik pomiaru mocy dawki od źródła promieniowania
wynik pomiaru naturalnego tła promieniowania

Przykład:

Wynik pomiaru naturalnego tła promieniowania: 0,16 µSv/h

Wynik pomiaru mocy dawki od źródła promieniowania: 0,26 µSv/h

k = 0,26 µSv/h : 0,16 µSv/h = 1,62

2. Wielokrotności jednostek

n (nano)0,000 000 00110-9
µ (mikro)0,000 00110-6
m (mili)0,00110-3
cm (centy)0,0110-2
1100
k (kilo)1000103
M (mega)1 000 000106
G (giga)1 000 000 000109
T (tera)1 000 000 000 0001012

Przykłady:

Dawka równoważna:

1000 nSv = 1 µSv

1000 µSv = 1 mSv

1000 mSv = 1 Sv

Aktywność:

1000 Bq =1 kBq 1000 GBq = 1 TBq

1000 kBq = 1 MBq

1000 MBq = 1 GBq

3. Przeliczanie jednostek

Dawka równoważnaDawka pochłonięta
1 Sv =0,87 Gy1 Gy= 1,15 Sv
1 mSv = 0,087 c Gy1 cGy = 11,5 mSv
1 Sv = 100 rem1 Gy = 100 rad
1mSv = 0,1 rem1 mGy = 0,1 rad
Dawka ekspozycyjna - tylko dla promieniowania gamma i X
1 mR = 8,7 µGy1 mR = 10 µSv
1 R =0,87 cGy (8,7 mGy)1 R = 1cSv (10 mSv)
100 R = 0,87 Gy100 R = 1 Sv

4. Obliczanie mocy równoważnika dawki (H) na podstawie wskaźnika transportowego (TI)

H = TI x 10 [µSv/h]

Przykład:

Wskaźnik transportowy: 0,6

Moc równoważnika dawki H z odległości 1 m powinna wynosić:

H = 0,6 x 10 = 6 µSv/h.

5. Wykaz ważniejszych radioizotopów stosowanych w medycynie

Lp.NazwaSymbolOkres półrozpaduZastosowanie
1Cez 129Cs-12932 godzinybadania serca oraz dużych naczyń krwionośnych
2Chrom 51Cr-5127,7 dniabadania krwi
3Fluor 18F-18109,8 minutybadania scyntygraficzne szkieletu, lokalizacja nowotworów układu szkieletowego
4Fosfor 32P-3214,3 dniabadania krwi
5Ind 111In-1112,8 dniabadania układu krążenia, płuc, płynu mózgowo - rdzeniowego, oraz układu limfatycznego
6Jod 125I-12559,9 dniadiagnostyka tarczycy, leczenie nowotworów gałki ocznej, badania czynnościowe nerek i pęcherza moczowego
7Jod 131I-1318 dnileczenie schorzeń tarczycy
8Jod 132I-1322,4 godzinydiagnostyka tarczycy
9Potas 42K-4212,4 godzinybadania serca oraz dużych naczyń krwionośnych, diagnostyka nowotworów mózgu
10Potas 43K-4322,3 godzinybadania serca oraz dużych naczyń krwionośnych, diagnostyka nowotworów mózgu
11Technet 99Tc-996 godzindiagnostyka mózgu, wątroby, nerek, tarczycy
12Wapń 47Ca-474,5 dniawykrywanie nowotworów układu szkieletowego, określanie dokładnego miejsca złamania kości
13Żelazo 52Fe-528,3 godzinybadania hematologiczne (między innymi badania szpiku kostnego)
14Żelazo 59Fe-5944,5 dniabadania krwi

6. Wzór oświadczenia o przebytej terapii lub badaniach diagnostycznych radiofarmaceutykami

............................... ......................

(miejscowość, data)

o przebytej terapii/badaniach* diagnostycznych radiofarmaceutykami

Ja ...................................................................................................................................

(imię i nazwisko)

urodzony/a/ w dniu ..............................r. w ....................................................................

przebyłem/am terapię/badania* diagnostyczne z zastosowaniem radiofarmaceutyków - ...........

(nazwa

izotopu)

w .........................................................................................................................

(miejscowość, nazwa kliniki)

w okresie od dnia ............................20......... r. do dnia ................... 20.......... r.

..............................................................

(podpis osoby oświadczającej)

* niepotrzebne skreślić

___________________________________________________________________________

............................... ......................

(place, date)

STATEMENT

about treatment/examination using radiopharmaceuticals

I ...........................................................................................................................................

(full name)

born in ................................ in ................................................................................

(dateof birth) (place of birth)

had treatment/examination using radiopharmaceuticals - ..................................

(name of the isotope)

in .......................................................................................................................................

(place, hospital name)

In period from ...........................20.............. . to ....................... 20..............

(date of initiation of (date of completion of

treatment) treatment)

.....................................................

(signature of the declarer)

7. Wykaz izotopów promieniotwórczych najczęściej występujących w substancjach, materiałach i przedmiotach.

Materiał \ IzotopAmeryk (Am) 241Bar (Ba) 133Cez (Cs) 137Kobalt (Co) 57Kobalt (Co) 60Gal (Ga) 67Jod (J) 131Ind (In) 111Iryd (Ir) 192Neptun (Np) 237Pluton (Pu) 239Potas

(K) 40

Rad (Ra) 226Technet (Tc) 99mTal (Tl) 201Tor (Th) 232Uran (U) 233Uran (U) 238Uran (U) 235Ksenon (Xe) 133
CERAMIKA 1 SZKŁO
Biżuteria emaliowanaX
Ceramika stomatologicznaXXX
Szkło i szkliwaXXX
PorcelanaXX
Specjalistyczne szkło barwioneXX
MATERIAŁY BUDOWLANE
CementXX
Glina (cegła)XX
BetonXXX
Cegła ogniotrwałaX
GranitXXX
MarmurXXX
PiaskowiecXXX
Płytka ceramicznaXX
Płyta ścienna (gips)XX
DrewnoX
URZĄDZENIA, SPRZĘT
Przeciwwaga stosowana w samolotachX
Części silnika samolotowegoX
Sprzęt elektronicznyXX
Urządzenie kontrolne gaśnicyX
Radiograf promieni gammaXXX
System obrazujący na promienie gammaXX
Lampy żaroweX
ŻyrokompasX
WilgotnościomierzXX
Detektory neutronówX
Soczewki optyczne, obiektywyX
Proszek polerskiX
Aparat radiograficznyX
Produkty radioluminescencyjneX
Filtry przeciwprzepięcioweX
Urządzenia do pomiaru grubościXX
Drut spawalniczy z zawartością toruX
Wylew kadzi (wytapianie stali)X
Produkty zawierające wolfram (druty spawalnicze itp.)X
Regulatory napięciaX
Urządzenia kontrolujące spawyXXX
ŻYWNOŚĆ
Orzechy brazylijskieXX
Tytoń luzemXX
KawaXX
MEDYCYNA
BrachyterapiaXXX
Izotopy medyczneXXXXXXXXX
GOSPODARSTWO DOMOWE
Osłona lampy turystycznejX
NawozyXXX
Glazurowana zastawa stołowaX
Startery lamp fluoroscencyjnychXX
Żwirek dla kotaXX
Sól dietetyczna (niskosodowa)X
PropanX
Wełna owczaXX
Wykrywacz dymuXX
TelewizoryX
OponyX
PROCESY PRZEMYSŁOWE
Zbiorniki i rury gazu naturalnego||X||
SKAŁY I MINERAŁY
Łupek ałunowy (Szwecja)XXX
Bezwodnik (produkt uboczny produkcji gipsu)XX
BazaltXXX
Popiół węglowyXXX
DiorytXXX
SkaleńXXX
Gabro (skała magmowa)XXX
GranodiorytXXX
Piasek monacytowyXXX
PerydotytXXX
FosforanyXXX
FosfogipsXXX
Glina łupkowataXXX
ŁupekXXX
Koncentraty cyrkonuXX
Materiały stosowane do produkcji broniXXXX

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

Dyżurny Centrum ds. Zdarzeń Radiacyjnych

Państwowej Agencji Atomistyki

fax: 22 621 02 63, 22 695 98 52

Placówka StrażyPrzejście graniczne / placówka /Rodzaj ruchu1):Kierunek1):
Granicznej:jednostka organizacyjna:drogowe, kolejowe,wjazd
rzeczne, morskie,wyjazd
lotniczetranzyt wyjazd

tranzyt wjazd

kontrola w wewnątrz kraju

Przyczyna kontroli1):Wyniki kontroli2):
1) materiał wykazujący naturalne promieniowanie;przekroczenie tła (krotność): ........................................................
2) materiał klasy 7;typ/nazwa przyrządu pomiarowego: ..........................................
3) odpady promieniotwórcze;wynik pomiaru: ...............................................................................
4) osoba napromieniowana;zidentyfikowane izotopy (nazwa): .............................................
5) inne (podać jakie) ......................................................
Nadawca
Kraj pochodzenia:Nazwa i siedziba firmy/osoby fizycznejWielkość ładunku1):

liczba pojazdów: .................................

liczba wagonów: ..................................

ilość sztuk: ............................................

masa: .....................................................

(dane osoby)
Nr rej. pojazdu/naczepy/składu1
Odbiorca
Kraj przeznaczenia:Nazwa i siedziba firmy/osoby fizycznej
Uwagi oraz przeprowadzone konsultacje:
Podjęta decyzja1)
Nie zezwolić / zezwolić na przekroczenie granicy

Obiekt nie przekracza granicy

Inne (podać jakie):

.......................... ..................................................................................

(data) (stopień, imię i nazwisko dokonującego kontroli)

________________________________

1) właściwe zakreślić

2) odczyt na podstawie pomiaru przenośnym urządzeniem radiometrycznym

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

......................................................

Placówka Straży Granicznej

Wojewódzkie Centrum

Zarządzania Kryzysowego

w .................................

Delegatura Agencji Bezpieczeństwa

Wewnętrznego

w ................................

Zarząd Centralnego Biura Śledczego1)

w .........................

Wydział do Zwalczania Zorganizowanej

Przestępczości Kryminalnej

Centralnego Biura Śledczego Policji1)

w Warszawie

przemieszczania przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej transportu z materiałami wybuchowymi/bronią/amunicją2)

W dniu .................... o godz. ............................ w przejściu granicznym w ................................

na kierunku ............................................ odprawiono transport ..................................................,

(podać nazwę towaru)

klasa ........................, ilość ............... .

Posiadane dokumenty ..................................................................................................................

(wymienić jakie)

Nazwa, siedziba, adres:

- nadawcy: ..................................................................................................................................

- odbiorcy: ..................................................................................................................................

- przewoźnika/kierowcy: ............................................................................................................

Rodzaj pojazdu /numer rejestracyjny: ...........................................................................................

Trasa: ............................................................................................................................................

Ładunek zabezpieczony ...............................................................................................................

(podać rodzaj/sposób zabezpieczenia)

Transport odbywał się z konwojem/bez konwoju2).

......................... ...............................................................

(data) (stopień, imię i nazwisko kierownika

zmiany lub osoby upoważnionej)

________________________

1) Należy wypełnić i przesłać jeśli w trakcie kontroli stwierdzono nieprawidłowości w zakresie przemieszczania broni, amunicji, materiałów wybuchowych i prekursorów materiałów wybuchowych

2) Należy wypełnić i przesłać jeśli w trakcie kontroli stwierdzono nieprawidłowości w zakresie przemieszczania broni, amunicji, materiałów wybuchowych i prekursorów materiałów wybuchowych

ZAŁĄCZNIK Nr  4  3  

(uchylony)

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR

NAPROMIENIOWANIA STANÓW OSOBOWYCH

....................................................................................

(jednostka organizacyjna Straży Granicznej)

Rozpoczęto: ...............................

Zakończono: ..............................

Lp.Stopień, imię i nazwiskoOkres objęty pomiarem dawekNumer dawkomierzaCharakter pracyOtrzymana dawkaSumaryczna dawka (z uwzględnieniem poprzednio otrzymanej)Podpis funkcjonariuszaUwagi
1 § 31 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 27 z dnia 29 marca 2017 r. (Dz.Urz.KGSG.2017.17) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 marca 2017 r.
2 § 33 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 27 z dnia 29 marca 2017 r. (Dz.Urz.KGSG.2017.17) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 marca 2017 r.
3 Załącznik nr 4 uchylony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 27 z dnia 29 marca 2017 r. (Dz.Urz.KGSG.2017.17) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 marca 2017 r.