Sposób przeprowadzania inspekcji gotowości operacyjnej podmiotów krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGPSP.2017.21

Akt obowiązujący
Wersja od: 29 grudnia 2017 r.

ZARZĄDZENIE Nr 10
KOMENDANTA GŁÓWNEGO PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
z dnia 28 grudnia 2017 r.
w sprawie sposobu przeprowadzania inspekcji gotowości operacyjnej podmiotów krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego

Na podstawie art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1204, 1321 i 1567) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Zarządzenie określa sposób przeprowadzania inspekcji gotowości operacyjnej podmiotów krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, zwanej dalej "inspekcją".
2. 
Inspekcja jest niezapowiedzianą wizytacją mającą na celu ocenę zdolności do reagowania na nagłe zagrożenie oraz stopnia przygotowania podmiotu krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego do podejmowania działań ratowniczych.
§  2. 
Inspekcji podlegają:
1)
stanowiska kierowania Państwowej Straży Pożarnej, zwane dalej "stanowiskami kierowania";
2)
jednostki ratowniczo-gaśnicze komend powiatowych (miejskich) Państwowej Straży Pożarnej;
3)
jednostki ochotniczych straży pożarnych;
4)
zakładowe straże pożarne, zakładowe służby ratownicze oraz inne niż jednostki ochrony przeciwpożarowej podmioty włączone do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego.
§  3. 
1. 
Zarządzającym inspekcję, zwanym dalej "Zarządzającym" jest:
1)
Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej - dla podmiotów krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, których siły tworzą centralny odwód operacyjny;
2)
komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej - dla podmiotów krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze województwa;
3)
komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej - dla ochotniczych straży pożarnych na obszarze powiatu.
2. 
Zarządzający:
1)
prowadzi ewidencję przeprowadzonych inspekcji;
2)
opracowuje analizy i wnioski z przeprowadzonych inspekcji;
3)
organizuje doskonalenie zawodowe dla członków zespołów inspekcyjnych;
4)
aktualizuje pytania sprawdzające i założenia taktyczne dostosowując je do bieżących potrzeb.
§  4. 
1. 
Inspekcję przeprowadza zespół inspekcyjny, zwany dalej "Zespołem", powoływany przez Zarządzającego.
2. 
Wzory upoważnień do jednorazowego lub na określony czas przeprowadzenia inspekcji określa załącznik nr 1 do zarządzenia.
§  5. 
1. 
W skład Zespołu powoływanego przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej wchodzi co najmniej dwóch oficerów pełniących służbę w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej. Skład Zespołu może zostać uzupełniony o dowódców lub zastępców dowódców kompanii i batalionów centralnego odwodu operacyjnego, a także oficerów lub koordynatorów ratownictwa medycznego z jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej.
2. 
Zespołowi przewodniczy oficer z Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej posiadający doświadczenie praktyczne w kierowaniu działaniami ratowniczymi, wskazany przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej.
3. 
Sposób powoływania, zadania Zespołu Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej oraz zadania komórki prowadzącej sprawy inspekcji w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej określa załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  6. 
1. 
W skład Zespołu powoływanego przez komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej wchodzi co najmniej dwóch oficerów lub aspirantów pełniących służbę w komendzie wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej. Skład zespołu może zostać uzupełniony o dowódców kompanii odwodu operacyjnego na obszarze województwa, a także oficerów lub koordynatorów ratownictwa medycznego z podległych komend powiatowych (miejskich) Państwowej Straży Pożarnej.
2. 
Zespołowi przewodniczy oficer z komendy wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej posiadający doświadczenie praktyczne w kierowaniu działaniami ratowniczymi, wskazany przez komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej.
3. 
Zadania przewodniczącego Zespołu komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej określa załącznik nr 3 do zarządzenia.
§  7. 
1. 
W skład Zespołu powoływanego przez komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej wchodzi co najmniej dwóch oficerów lub aspirantów pełniących służbę w komendzie powiatowej (miejskiej) Państwowej Straży Pożarnej. Skład Zespołu może zostać uzupełniony o oficerów, aspirantów lub koordynatorów ratownictwa medycznego komendy wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej lub szkoły Państwowej Straży Pożarnej powoływanych w porozumieniu z właściwym terytorialnie komendantem wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej lub komendantem szkoły Państwowej Straży Pożarnej.
2. 
Zespołowi przewodniczy oficer lub aspirant z komendy powiatowej (miejskiej) Państwowej Straży Pożarnej posiadający doświadczenie praktyczne w kierowaniu działaniami ratowniczymi, wskazany przez komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej.
3. 
Zadania przewodniczącego Zespołu komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej określa załącznik nr 3 do zarządzenia.
§  8. 
Skład Zespołu może być uzupełniany o ekspertów do spraw prognozowania zagrożeń i specjalistów do spraw ratownictwa lub inne osoby, które posiadają wiedzę i doświadczenie przydatne do przeprowadzenia inspekcji.
§  9. 
1. 
Inspekcję przeprowadza się na podstawie planów i wytycznych do inspekcji, sporządzanych przez Zarządzającego.
2. 
Przewodniczący Zespołu ma prawo do przerwania lub odstąpienia od inspekcji w przypadku:
1)
rażącego naruszenia dyscypliny służby lub stwierdzenia naruszenia przepisów i zasad bezpieczeństwa, które zagrażają życiu bądź zdrowiu;
2)
udziału sił i środków w ćwiczeniach lub szkoleniach z udziałem innych podmiotów;
3)
innych nadzwyczajnych zdarzeń.
3. 
W przypadku skorzystania z uprawnienia o którym mowa w ust. 2:
1)
przewodniczący Zespołu powołanego przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej powiadamia kierownika inspekcjonowanego podmiotu, właściwe terytorialnie stanowisko kierowania i Dyżurnego Operacyjnego Kraju o przerwaniu lub odstąpieniu od inspekcji oraz o przyczynach przerwania lub odstąpienia;
2)
przewodniczący pozostałych Zespołów powiadamiają stanowisko kierowania zarządzającego inspekcję oraz stanowisko kierowania właściwe terytorialnie dla podmiotu inspekcjonowanego o przerwaniu lub odstąpieniu od inspekcji oraz o przyczynach przerwania lub odstąpienia.
§  10. 
Przewodniczący Zespołu powiadamia stanowisko kierowania właściwego komendanta Państwowej Straży Pożarnej o rozpoczęciu inspekcji.
§  11. 
1. 
Podczas inspekcji stanowisk kierowania ocenie podlegają w szczególności:
1)
stan obsady osobowej stanowiska kierowania, w tym:
a)
zgodność obsady z dokumentacją i danymi raportu SWD PSP,
b)
przestrzeganie regulaminu pełnienia służby,
c)
stan psychofizyczny.
2)
stan przygotowania zawodowego, w tym
a)
znajomość własnego terenu działania i obszarów chronionych do realizacji podstawowych czynności ratowniczych,
b)
znajomość własnego terenu działania i obszarów chronionych do realizacji specjalistycznych czynności ratowniczych,
c)
znajomość potencjału ratowniczego sił i środków włączonych do odwodów operacyjnych i możliwości ich wykorzystania,
d)
znajomość wyposażenia technicznego stanowiska kierowania i możliwości jego wykorzystania,
e)
upoważnienie abonenta do pracy w sieciach radiowych UKF PSP,
f)
znajomość dokumentacji operacyjnej znajdującej się w stanowisku kierowania,
g)
umiejętność wykorzystania podczas działań i ćwiczeń ratowniczych dokumentacji operacyjnej znajdującej się w stanowisku kierowania;
3)
stan wiedzy obsady osobowej, na podstawie przeprowadzonego pisemnego, testowego sprawdzianu wiedzy;
4)
stan wybranych środków technicznych, a w szczególności:
a)
sprawność publicznej i resortowej sieci telekomunikacyjnej oraz łączy bezpośrednich,
b)
sprawność urządzeń sieci radiowej, w tym prawidłowe oprogramowanie radiotelefonów,
c)
prawidłowość funkcjonowania urządzeń informatycznych, baz danych i programów wspomagających pracę stanowiska kierowania,
d)
zapewnienie rejestracji rozmów, w tym lokalizacji osoby zgłaszającej,
e)
zapewnienie zapasowego źródła zasilania elektrycznego,
f)
synchronizacja czasów w urządzeniach na stanowisku kierowania;
5)
aktualność, prawidłowość i terminowość prowadzenia dokumentacji stanowiska kierowania, w tym:
a)
raport z przebiegu służby,
b)
zatwierdzenie obsad osobowych,
c)
przekazanie danych dotyczących poziomu gotowości operacyjnej grup specjalistycznych krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego - monitoring grup,
d)
ewidencja całodobowych racji żywnościowych,
e)
ewidencja środka pianotwórczego,
f)
ewidencja dotycząca organizacji ćwiczeń podmiotów krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego i podmiotów z nim współpracujących,
g)
"Informacja ze zdarzenia" wraz z "Kartą ze zdarzenia",
h)
nadzór nad prawidłową ewidencją zdarzeń w rejestrze wyjazdów SWD PSP,
i)
pozostała dokumentacja.
2. 
Obowiązkowym elementem inspekcji stanowiska kierowania jest ćwiczenie aplikacyjne, sprawdzające przygotowanie obsady stanowiska do organizowania, koordynowania i wspomagania działań ratowniczych w zakresie:
1)
uruchamiania procedur i stosowania zasad wynikających odpowiednio z wojewódzkiego lub powiatowego planu ratowniczego;
2)
dysponowania sił i środków, z uwzględnieniem specyfiki obszarów chronionych;
3)
wspomagania i koordynacji działań kierującego działaniem ratowniczym;
4)
współdziałania z podległymi stanowiskami kierowania, w tym wspomagania działań przez nie realizowanych;
5)
współdziałania z dyspozytorami centrów powiadamiania ratunkowego, innych służb i podmiotów ratowniczych i współdziałających;
6)
informowania przełożonych oraz stanowiska kierowania komendanta wyższego szczebla o powstałych zdarzeniach lub zagrożeniach, prognozie ich rozwoju oraz skali i miejscu ich wystąpienia;
7)
dysponowanie pododdziałów i oddziałów włączonych do odwodów operacyjnych;
8)
korzystania z programów i systemów wspomagania działaniami ratowniczymi, w tym SWD PSP;
9)
organizacji łączności, w tym prowadzenia nasłuchu wskazanych sieci radiowych;
10)
dokumentowania działań.
§  12. 
1. 
Podczas inspekcji jednostek ratowniczo-gaśniczych Państwowej Straży Pożarnej ocenie podlegają w szczególności:
1)
alarmowanie, w tym:
a)
czas dysponowania sił ratowniczych z miejsc stacjonowania, liczony od momentu przyjęcia zgłoszenia przez dyżurnego stanowiska kierowania, przekazanego przez przewodniczącego Zespołu, do momentu wyjazdu alarmowanych sił z miejsca ich stacjonowania,
b)
ewentualne przyczyny opóźniające lub utrudniające przebieg alarmowania i zagrażające bezpieczeństwu (oświetlenie alarmowe, awaryjne, drogi dobiegu, ześlizgi, oznakowanie elementów niebezpiecznych);
2)
gotowość ratowników, w tym:
a)
faktyczny stan zmiany służbowej w odniesieniu do wymagań i dokumentacji,
b)
stan psychofizyczny ratowników pełniących służbę,
c)
stan wyposażenia ratowników;
3)
gotowość pojazdów, sprzętu silnikowego i sprzętu ratowniczego oraz ich zgodność z danymi wprowadzonymi do SWD PSP, a także wobec wymaganych przepisami dokumentów, w tym w szczególności:
a)
pojazdy i sprzęt będący w podziale bojowym oraz sprzęt wycofany z podziału bojowego,
b)
aktualność wymaganych badań i przeglądów technicznych, atestów, konserwacji i w przypadku możliwego dostępu do dokumentów - obsługi sprzętu,
c)
sprawność i kompletność sprzętu oraz jego zamocowanie w pojeździe,
d)
sprawność sprzętu ochrony dróg oddechowych,
e)
oznakowanie operacyjne pojazdów, sprzętu pływającego i silnikowego,
f)
ilość środków gaśniczych, neutralizatorów i sorbentów będących na wyposażeniu pojazdów oraz jednostki;
4)
prawidłowość prowadzenia dokumentacji jednostki, a w szczególności: książki podziału bojowego, rozkazów dziennych i ich zgodności z danymi w Bazie Sił i Środków w programie SWD PSP, za prawidłowe prowadzenie książki podziału bojowego uznaje się również jej prowadzenie w postaci elektronicznej;
5)
przygotowanie zawodowe ratowników w postaci pisemnego sprawdzianu wiedzy.
2. 
Obowiązkowym elementem inspekcji jednostki ratowniczo-gaśniczej jest ćwiczenie praktyczne mające na celu sprawdzenie poziomu przygotowania ratowników i dowódców oraz pojazdów i sprzętu ratowniczego do realizowania działań ratowniczych.
3. 
Podczas przeprowadzenia ćwiczenia praktycznego, ocenie podlega w szczególności:
1)
określenie celu działań oraz wyboru sposobu jego osiągnięcia;
2)
rozpoznanie i wskazanie zasięgu strefy zagrożenia;
3)
sposób realizacji zamiaru taktycznego, w tym sprawianie i obsługa sprzętu, organizacja łączności, technika działań, przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa;
4)
reagowanie na zmiany rozwoju sytuacji;
5)
sposób dowodzenia pododdziałem (rozkazodawstwo, rozdział zadań, określanie sposobu realizacji zadań, kontrola ich realizacji, korekta zadań, bezpieczeństwo ratowników i poszkodowanych);
6)
sposób kierowania działaniami ratowniczymi (sposób wprowadzania sił, organizacja terenu akcji, wybór miejsca kierującego działaniem ratowniczym, współpraca ze stanowiskiem kierowania).
4. 
Ćwiczenie praktyczne powinno zawierać elementy uwzględniające stan wyszkolenia i wyposażenia oraz gotowości do realizowania zadań w poszczególnych dziedzinach ratownictwa.
5. 
W przypadku, gdy w jednostce utworzona jest specjalistyczna grupa ratownicza, ćwiczenie może obejmować elementy ratownictwa właściwe dla tej grupy.
§  13. 
1. 
Podczas inspekcji jednostek ochotniczych straży pożarnych ocenie podlegają w szczególności:
1)
przebieg alarmowania;
2)
gotowość członków ochotniczych straży pożarnych biorących bezpośredni udział w działaniach ratowniczych, w szczególności:
-
stan wyposażenia indywidualnego członków ochotniczych straży pożarnych,
-
ocena posiadanych uprawnień;
3)
gotowość pojazdów, sprzętu ratowniczego i sprzętu łączności do natychmiastowego użycia;
4)
dokumentacja jednostki ochotniczej straży pożarnej;
5)
stan wiedzy członków ochotniczej straży pożarnej, na podstawie przeprowadzonego pisemnego sprawdzianu wiedzy;
6)
wykonanie ćwiczenia, w szczególności:
a)
określenie zamiaru taktycznego,
b)
rozkazodawstwo i kierowanie działaniami ratowniczymi,
c)
wykonawstwo czynności ratowniczych i optymalne wykorzystanie sprzętu,
d)
przestrzeganie zasad bezpieczeństwa,
e)
przestrzeganie zasad korespondencji radiowej.
2. 
Elementem inspekcji, o której mowa w ust. 1 jest również dokonanie opisowej oceny stanu strażnicy, w zakresie warunków wpływających na gotowość operacyjną.
§  14. 
Podczas inspekcji zakładowych straży pożarnych, zakładowych służb ratowniczych oraz innych niż jednostki ochrony przeciwpożarowej podmiotów włączonych do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, są sprawdzane elementy gotowości operacyjnej ujęte w porozumieniu lub umowie cywilnoprawnej o współdziałaniu z krajowym systemem ratowniczo-gaśniczym.
§  15. 
1. 
Testowe sprawdziany wiedzy, o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 5 i w § 13 ust. 1 pkt 5, obejmują zakres wiedzy niezbędnej do prowadzenia działań ratowniczych i składają się z pytań dostosowanych poziomem i zakresem do funkcji pełnionych przez poszczególnych ratowników, a w szczególności obejmują:
1)
parametry taktyczno-techniczne sprzętu będącego na wyposażeniu jednostki oraz zasady jego obsługi;
2)
zasady taktyki ratowniczej i bezpieczeństwa działań;
3)
zasady organizacji łączności i prowadzenia korespondencji radiowej.
2. 
Testowe sprawdziany wiedzy, o których mowa w §11 ust. 1 pkt 3, obejmują znajomość zagadnień obowiązujących w stanowisku kierowania, wytycznych, zarządzeń, instrukcji i zasad przyjętych przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej do stosowania w krajowym systemie ratowniczo-gaśniczym.
3. 
Do sprawdzianu teoretycznego można wykorzystać pytania zawarte w udostępnionej bazie Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej. W przypadku pytań spoza bazy, powinny one być spójne z pytaniami zawartymi w bazie.
§  16. 
1. 
Zarządzający poleca przeprowadzenie inspekcji, które obejmują sprawdzenie wszystkich elementów gotowości operacyjnej w liczbie wskazanej w planie zatwierdzonym przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej.
2. 
Dopuszcza się przeprowadzanie inspekcji, która nie zawiera sprawdzenia wszystkich elementów gotowości operacyjnej.
3. 
Inspekcja, o której mowa w ust. 2, musi zawierać co najmniej element alarmowania oraz ćwiczenie.
§  17. 
1. 
Metodyka oceny gotowości operacyjnej stanowi załącznik nr 4 do zarządzenia.
2. 
Do oceny elementów inspekcji, o której mowa w §16 ust. 2, należy stosować skalę punktową według odpowiednich części metodyki oceny gotowości operacyjnej.
3. 
Do oceny końcowej inspekcji, o której mowa w §16 ust. 2 należy przyjąć proporcjonalnie zmniejszoną skalę punktową oceny końcowej określoną w metodyce oceny gotowości operacyjnej.
§  18. 
1. 
Przewodniczy Zespołu może zarządzić przerwanie inspekcji w przypadku zadysponowania podmiotu ratowniczego do działań ratowniczych oraz jej kontynuowanie po jego powrocie.
2. 
Zespół może uczestniczyć w organizacji działań ratowniczych, w sytuacji wyjazdu sił i środków podmiotu poddanego inspekcji.
§  19. 
Przewodniczący Zespołu jest uprawniony do dokonania korekty punktacji w przypadku stwierdzenia podczas inspekcji czynników wpływających na gotowość operacyjną, których nie przewidziała metodyka oceny, o której mowa w § 17.
§  20. 
1. 
Z przeprowadzonej inspekcji Zespół sporządza protokół, którego jeden egzemplarz pozostawia w podmiocie poddanym inspekcji, a drugi przekazuje Zarządzającemu. Niezależnie od sporządzanego protokołu, ćwiczenia praktyczne mogą być dodatkowo filmowane i nagrywane.
2. 
Protokół inspekcji zawiera:
1)
datę i godzinę rozpoczęcia i zakończenia inspekcji, nazwę podmiotu poddanego inspekcji, nazwę podmiotu zarządzającego inspekcję i skład Zespołu;
2)
wyszczególnienie elementów inspekcji;
3)
stwierdzone nieprawidłowości oraz wykaz popełnionych błędów podczas inspekcji, w przypadku gdy wystąpiły podczas inspekcji wraz z wnioskami z przeprowadzonej inspekcji;
4)
ocenę końcową inspekcji.
3. 
Wzór protokołu inspekcji określa załącznik nr 5 do zarządzenia.
4. 
Protokół inspekcji podpisują kierownik podmiotu poddanego inspekcji albo jego przedstawiciel oraz członkowie Zespołu.
5. 
W przypadku rażącego naruszenie zasad pełnienia służby lub odmowy poddaniu się inspekcji wystawia się negatywną ocenę z inspekcji.
6. 
W przypadku odmowy podpisania protokołu z inspekcji kierownik podmiotu poddanego inspekcji w terminie 14 dni powiadamia, z zachowaniem drogi służbowej, Zarządzającego o powodach odmowy.
7. 
Kierownik podmiotu poddanego inspekcji jest zobowiązany do podjęcia działań zmierzających do wyeliminowania nieprawidłowości wskazanych w protokole.
8. 
Zarządzający po zapoznaniu się z protokołem z inspekcji, może sporządzić wystąpienie poinspekcyjne z wnioskami i zaleceniami, które z zachowaniem drogi służbowej, przekazuje właściwemu komendantowi, a w przypadku inspekcji ochotniczej straży pożarnej - wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta).
9. 
Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej może sporządzić wystąpienie poinspekcyjne skierowane do właściwego terenowo komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej, jeżeli w protokole z inspekcji zostały stwierdzone poważne uchybienia wymagające natychmiastowej poprawy.
10. 
Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej sporządza raz na pół roku podsumowanie zbiorcze uchybień mających charakter ogólny, powtarzający się lub stanowiący problem systemowy, a następnie przekazuje je komendantom wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej i komendantom szkół Państwowej Straży Pożarnej.
§  21. 
Traci moc zarządzenie Nr 5 Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie w sprawie sposobu przeprowadzania inspekcji gotowości operacyjnej podmiotów krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego (Dz. Urz. KG PSP poz. 14).
§  22. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2018 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

UPOWAŻNIENIE NR..../20...

Na podstawie Zarządzenia Nr .... Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej z dnia ....................... 2017 r. w sprawie sposobu przeprowadzania inspekcji gotowości operacyjnej podmiotów krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, powołuję zespół inspekcyjny w składzie:

1. ......................................................................................................

2. ......................................................................................................

3. ......................................................................................................

4. ......................................................................................................

który upoważniam do przeprowadzenia inspekcji gotowości operacyjnej w ........................................................................................................................................................................................

w terminie od ............................................................... do ............................................................

Zakres inspekcji:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

 ............................................................

 (podpis zarządzającego inspekcję)

Upoważnienie jest ważne po okazaniu legitymacji służbowej funkcjonariusza upoważnionego do przeprowadzania inspekcji gotowości operacyjnej.

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Sposób powoływania, zadania Zespołu Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej oraz zadania komórki prowadzącej sprawy inspekcji w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej

1. Sposób postępowania w przypadku powoływania zespołu:

1) dyrektorzy biur Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, zwaną dalej "KG PSP", wskazują funkcjonariuszy z podległych komórek, którzy mogą zostać wyznaczeni do składu zespołu;

2) komórka KCKRiOL prowadząca sprawy inspekcji, zwana dalej "komórką ds. inspekcji", przed przygotowaniem planu inspekcji na dane półrocze, przesyła pocztą elektroniczną proponowane terminy inspekcji do funkcjonariuszy wyznaczonych do udziału w inspekcjach, za pośrednictwem dyrektorów właściwych biur KG PSP;

3) funkcjonariusze wyznaczeni do udziału w inspekcjach w terminie 7 dni od otrzymania informacji wskazanej w pkt 2) odsyłają propozycję terminu własnego udziału w inspekcji, drogą służbową, w uzgodnieniu z przełożonymi;

4) komórka ds. inspekcji z otrzymanych propozycji przygotowuje plan inspekcji, który przedkłada, drogą służbową, do zatwierdzenia Komendantowi Głównemu Państwowej Straży Pożarnej;

5) komórka ds. inspekcji na podstawie wykazu funkcjonariuszy wyznaczonych do udziału w inspekcjach przygotowuje w układzie półrocznym plan inspekcji, w terminach do dnia 30 czerwca oraz 31 grudnia na kolejne półrocze;

6) komórka ds. inspekcji przed wyjazdem inspekcyjnym przygotowuje upoważnienia dla zespołu, które po podpisaniu przez zarządzającego inspekcję przekazuje przewodniczącemu Zespołu, a ponadto inicjuje i organizuje spotkanie dotyczące inspekcji;

7) komórka ds. inspekcji organizuje, we współpracy z właściwą komórką Biura Logistyki KG PSP, środek transportu do wyjazdu Zespołu;

8) komórka ds. inspekcji pobiera niezbędne druki i przygotowuje wnioski o delegację dla osób wyznaczonych do przeprowadzenia inspekcji;

9) komórka ds. sprawy inspekcji może uwzględnić w planie inspekcji osoby spoza KG PSP, na podstawie wykazu funkcjonariuszy przesłanego do KG PSP z komend wojewódzkich Państwowej Straży Pożarnej;

10)termin i zasady udziału w inspekcji osoby z innej niż KG PSP jednostki organizacyjnej, są każdorazowo ustalane z tą osobą, oraz z kierownictwem jej jednostki organizacyjnej przez przedstawiciela komórki ds. inspekcji.

2. Zadania przewodniczącego zespołu:

1) w zakresie organizacji wyjazdu, w szczególności:

a) pobranie od Dyżurnego Operacyjnego Kraju sprzętu rejestrującego, komputera przenośnego (jeśli nie jest w zasobach przewodniczącego) lub innego sprzętu niezbędnego do przeprowadzenia inspekcji,

b) zabezpieczenie logistyczne dla zespołu w przypadku zaistnienia takiej potrzeby,

c) zapoznanie się z charakterystyką inspekcjonowanych jednostek na podstawie danych w SWD-PSP,

d) przygotowanie testów sprawdzających wiedzę.

2) w zakresie przeprowadzenia czynności inspekcyjnych, w szczególności:

a) zaalarmowanie sił podmiotu poddanego inspekcji,

b) powiadomienie właściwego stanowiska kierowania o rozpoczęciu inspekcji,

c) przeprowadzenie czynności inspekcyjnych zgodnie z metodyką oceny gotowości operacyjnej, w sposób nie utrudniający prowadzenia działań ratowniczych, z zachowaniem zasad nadrzędności czynności ratowniczych nad inspekcyjnymi, w zakresie określonym przez zarządzającego inspekcję.

3) w zakresie zakończenia inspekcji, w szczególności:

a) przedstawienie w terminie do 4 dni roboczych od powrotu z wyjazdu inspekcyjnego komórce ds. inspekcji protokołu z przeprowadzonej inspekcji,

b) przedstawienie propozycji wniosków i ewentualnych zaleceń, odnoszących się do uwag zawartych w protokołach.

3. Komórka ds. spraw inspekcji:

a) po otrzymaniu protokołów z przeprowadzonej inspekcji opracowuje do każdego wniosku propozycje działań zmierzających do wyeliminowania nieprawidłowości, a ponadto propozycje wystąpienia poinspekcyjnego,

b) podczas spotkania w obecności dyrektora KCKRiOL lub jego zastępcy z zarządzającym inspekcję prezentuje uwagi i wnioski z przeprowadzonej inspekcji oraz rekomendacje, o których mowa w podpunkcie a),

c) opracowuje wystąpienia poinspekcyjne do KW PSP lub biur KG PSP,

d) prowadzi ewidencję planowanych i zrealizowanych inspekcji zawierającą w szczególności: wykaz inspekcjonowanych jednostek, termin realizacji inspekcji, nr inspekcjonowanej zmiany służbowej, ocenę inspekcji, stwierdzone nieprawidłowości, wydane zalecenia,

e) opracowuje półroczne zestawienia z inspekcji przeprowadzanych i zarządzanych przez Komendanta Głównego PSP, komendantów wojewódzkich (miejskich, powiatowych) PSP, zawierające w szczególności: liczbę planowanych i zrealizowanych inspekcji, kategorie powtarzających się nieprawidłowości,

f) inicjuje przedsięwzięcia dotyczące organizacji i realizacji inspekcji gotowości operacyjnej,

g) opracowuje na podstawie wyników przeprowadzonych inspekcji analizę gotowości operacyjnej w terminie do dnia 15 marca, za poprzedni rok.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

Zadania przewodniczącego zespołu inspekcyjnego komendanta wojewódzkiego (miejskiego, powiatowego) PSP

1. Do zadań przewodniczącego zespołu inspekcyjnego komendanta wojewódzkiego (miejskiego, powiatowego) PSP w zakresie organizacji wyjazdu, należy w szczególności:

1) zorganizowanie, we współpracy z właściwą komórką organizacyjną komendy środka transportu do wyjazdu Zespołu;

2) pobranie z komendy sprzętu niezbędnego do przeprowadzenia inspekcji;

3) pobranie niezbędnych druków i przygotowanie wniosków o delegację dla osób wyznaczonych do przeprowadzenia inspekcji;

4) w przypadku zaistnienia potrzeby, zorganizowanie zabezpieczenia logistycznego dla Zespołu;

5) przygotowanie testów sprawdzających wiadomości i założenia taktycznego;

6) sprawdzenie czy siły w inspekcjonowanym podmiocie zaangażowane są w realizację zaplanowanych ćwiczeń wojewódzkich lub między powiatowych.

2. W zakresie przeprowadzenia czynności inspekcyjnych do zadań przewodniczącego zespołu inspekcyjnego komendanta wojewódzkiego (miejskiego, powiatowego) PSP, należy w szczególności:

1) zaalarmowanie sił podmiotu poddanego inspekcji poprzez właściwe stanowisko kierowania;

2) przeprowadzenie czynności inspekcyjnych zgodnie z metodyką oceny gotowości operacyjnej w sposób nie utrudniający prowadzenia działań ratowniczych z zachowaniem zasad nadrzędności czynności ratowniczych nad inspekcyjnymi, w zakresie określonym przez zarządzającego inspekcję.

3. W zakresie zakończenia inspekcji do zadań przewodniczącego zespołu inspekcyjnego komendanta wojewódzkiego (miejskiego, powiatowego) PSP, należy w szczególności:

1) sporządzenie protokołu z inspekcji;

2) zapoznanie kierownika inspekcjonowanego podmiotu z ustaleniami zawartymi w protokole oraz omówienie wyników inspekcji;

3) przedstawienie zarządzającemu inspekcję protokołu z przeprowadzonej inspekcji;

4) w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości przedstawienie zarządzającemu inspekcje propozycji wniosków i zaleceń po inspekcji wraz z terminami ich realizacji dla kierownika podmiotu poddanego inspekcji.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

METODYKA OCENY GOTOWOŚCI OPERACYJNEJ

METODYKA OCENY INSPEKCJI JEDNOSTKI RATOWNICZO-GAŚNICZEJ

I. 

Ocena przebiegu alarmowania

Przewidywana ilość punktów za zagadnienie - 10 punktów.

Ocena zagadnienia polega na określeniu czasu dysponowania sił i środków, mierzonego od momentu przyjęcia zgłoszenia przez dyżurnego stanowiska kierowania potwierdzonego słowami "przyjąłem", do momentu wyjazdu (ruszenia) dysponowanych sił z miejsca stacjonowania, przy równoczesnym spełnieniu warunków:

a) założenie przez załogę ubrań specjalnych oraz, poza kierowcą, hełmów,

b) zajęcie miejsc w samochodzie pożarniczym,

c) zamknięcie przez załogę drzwi oraz skrytek,

d) włączenie świateł drogowych lub mijania,

e) włączenie sygnałów alarmowych świetlnych i akustycznych,

f) całkowite otwarcie bramy garażowej.

Przyznanie odpowiedniej liczby punktów za zagadnienie określa poniższa tabela:

Lp.Czas dysponowania [s]Punktacja
1.-do 6010 pkt.
2.powyżej 60do 709 pkt.
3.powyżej 70do 808 pkt.
4.powyżej 80do 907 pkt.
5.powyżej 90do 1056 pkt
6.powyżej 105do 1205 pkt.
7.powyżej 120do 1354 pkt.
8.powyżej 135do 1503 pkt.
9.powyżej 150do 1652 pkt.
10.powyżej 165do 1801 pkt.
11.powyżej 180-0 pkt.

W sytuacji braku spełnienia warunków dot. przebiegu alarmowania, za każdy przypadek niespełnionego warunku nalicza się 1 punkt karny. Ogólną punktację za zagadnienie stanowi różnica punktów pomiędzy punktacją za czas dysponowania (wynikająca z tabeli) i sumą punktów karnych, wynikających z braku spełnienia ww. warunków. Końcowa punktowa ocena zagadnienia nie może być liczbą ujemną.

W uwagach do oceny zagadnienia należy ująć:

a) warunki lokalowe danej jednostki, w tym lokalizacja funkcjonalna pomieszczeń i obiektów,

b) sprawności środków alarmowania:

- brak sprawności oświetlenia alarmowego i awaryjnego,

- brak należytej sprawności urządzeń optycznych i akustycznych do nadawania sygnału alarmu dla załogi,

c) zachowania zasad bezpieczeństwa w czasie alarmu:

- niewłaściwa drożność i warunki bezpieczeństwa na drogach dobiegu i garażach (brak zabezpieczenia przed poślizgiem, uderzeniem, potknięciem),

- nie oznakowane elementy niebezpieczne, stanowiska pojazdów, poduszki amortyzacyjne ześlizgów,

- nieprzestrzeganie procedury wyjazdu alarmowego przez zadysponowany zastęp, w tym zgłoszenia wyjazdu.

Do oceny jest uwzględniany czas wyjazdu drugiego z zadysponowanych zastępów. W szczególnej sytuacji w uzasadnionym przypadku wyjazdu tylko jednego zastępu do oceny uwzględniony jest jego czas wyjazdu.

W szczególnej sytuacji braku wyjazdu zadysponowanych zastępów za zagadnienie zostaje przyznane 0 punktów (błąd krytyczny zagadnienia).

II. 

Ocena gotowości ratowników

Przewidywana ilość punktów za zagadnienie - 8 punktów

Na ocenę składają się:

- Ocena stanu zmiany służbowej - forma opisowa,

- Ocena stanu psychofizycznego zmiany służbowej - forma opisowa

lub błąd krytyczny całej inspekcji,

- Ocena stanu wyposażenia strażaków - 8 punktów.

1. Ocena stanu zmiany służbowej

Ocena zagadnienia nie podlega ocenie punktowej. Wszelkie uwagi dotyczące stanu faktycznego ratowników zmiany służbowej, spełnienia wymaganego stanu minimalnego, zgodności stanu faktycznego zmiany z SWD PSP, stanu osobowego specjalistycznej grupy, jeżeli została utworzona na bazie jednostki, winny znaleźć odzwierciedlenie w uwagach dot. przedmiotowego zagadnienia.

W przypadku stwierdzenia braku dowódców (zmiany, sekcji, zastępu) lub ratowników - kierowców (operatorów), zostaje przyznane 0 punktów za całe zagadnienie (błąd krytyczny zagadnienia). W takiej sytuacji kierownik podmiotu poddanego inspekcji lub osoba przez niego upoważniona musi niezwłocznie zapewnić minimalny stan służbowy zmiany służbowej.

2. Ocena stanu psychofizycznego zmiany służbowej (ratowników)

W przypadku braku jakichkolwiek uwag odnośnie stanu psychofizycznego ratowników należy powyższe odnotować w protokole z inspekcji.

Jeżeli ze wstępnej oceny stanu psychofizycznego dokonanej przez Zespół wynika, że ratownik/ratownicy mogą być w stanie wskazującym na spożycie alkoholu, środków odurzających itp., ostateczne badanie winien przeprowadzić, na wniosek Przewodniczącego Zespołu, kierownik podmiotu inspekcjonowanego lub osoba przez niego upoważniona. W przypadku potwierdzenia powyższego - kierownik podmiotu poddanego inspekcji podejmie kroki zmierzające do niezwłocznego uzupełnienia minimalnego stanu zmiany służbowej. Stwierdzenie takiej sytuacji stanowi błąd krytyczny inspekcji. Sprawdzanie pozostałych elementów może być kontynuowane (bez udziału osób, u których stwierdzono obniżony stan psychofizyczny), jednakże uzyskane punkty nie wpłyną na zmianę oceny.

3. Ocena stanu wyposażenia ratowników.

Maksymalna liczba punktów za zagadnienie - 8 punktów.

Na ocenę stanu wyposażenia indywidualnego wszystkich ratowników składają się następujące elementy:

a) ocena stanu wyposażenia w indywidualne środki ochrony osobistej: ubrania i rękawice specjalne, kominiarki, hełmy, buty strażackie oraz wyposażenia: maski do aparatów oddechowych, pasy strażackie / szelki bezpieczeństwa, zatrzaśniki, podpinki - 4 punkty,

b) ocena kompletności dokumentów osobistych - zagadnienie polega na ocenie dokumentów ratowników-kierowców i operatorów sprzętu specjalnego, ocenie w skali punktowej nie podlegają dokumenty tożsamości ratowników - 4 punkty,

c) ocena stanu kompletności wyposażenia indywidualnego strażaków na potrzeby odwodów operacyjnych - zagadnienie nie podlega ocenie w skali punktowej. Uwagi i wnioski należy podać w polu "uwagi" w części protokołu poświęconej stanowi wyposażenia ratowników.

3.1. Kryterium oceny stanu indywidualnego wyposażenia ochronnego (środków ochrony indywidualnej i ekwipunku osobistego).

Maksymalna liczba punktów - 4 punkty.

Kompletne wyposażenie (dotyczy stanu osobowego inspekcjonowanej zmiany służbowej) w zakresie: ubrań i rękawic specjalnych, kominiarek, hełmów i butów strażackich, masek do aparatów oddechowych, sygnalizatorów bezruchu, pasów strażackich/szelek asekuracyjnych, zatrzaśników, podpinek - 4 pkt

Co najmniej dwa uszkodzenia lub braki ww. wyposażenia - 0 pkt;

Uwaga - za kompletne wyposażenie można przyjąć w przypadku braku pasów strażackich minimum 2 komplety szelek bezpieczeństwa na załogę samochodu pożarniczego (gaśniczego oraz specjalnego przewidzianego do prowadzenia działań ratowniczych na wysokości). W przypadku wprowadzenia uregulowań prawnych zgodnie z zapisami tych przepisów.

3.2. Kryterium oceny kompletności dokumentów osobistych.

Maksymalna liczba punktów - 4 punkty.

Ocenie podlegają dokumenty ratowników-kierowców i operatorów sprzętu specjalnego: prawo jazdy odpowiedniej kategorii (może dotyczyć także przyczep), zaświadczenie potwierdzające kwalifikacje do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych w ruchu i obsługi sprzętu ratowniczego (sprawdzenie tylko w przypadku możliwego dostępu do dokumentacji). - 4 pkt.

Ocenie w skali punktowej nie podlegają dokumenty tożsamości wszystkich ratowników (np. aktualna legitymacja służbowa). - forma opisowa.

3.3 Kryterium oceny stanu kompletności wyposażenia indywidualnego ratowników na potrzeby odwodów operacyjnych.

Zagadnienie nie podlega ocenie w skali punktowej - forma opisowa.

III. 

Ocena gotowości pojazdów, sprzętu silnikowego i ratowniczego - ocena rzetelności obsługi codziennej, stanu oznakowania operacyjnego oraz przewożonego wyposażenia, a także wymaganych przepisami dokumentów.

Przewidywana maksymalna liczba punktów za zagadnienie -15 punktów.

Liczba uzyskanych punktów podlega zmniejszeniu w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w zakresie:

a) brak aktualnych badań technicznych w dowodzie rejestracyjnym - 3 pkt;

b) przedłużające się wycofanie pojazdu, sprzętu silnikowego lub ratowniczego z eksploatacji, brak podjęcia działań zmierzających do niezwłocznego wprowadzenia do podziału bojowego, brak lub niepełny stan środków gaśniczych, neutralizatorów i sorbentów, niezgodność stanu faktycznego z Bazą Sił i Środków - 3 pkt;

c) brak aktualnych dopuszczeń UDT, dopuszczeń i atestów serwisów producentów odnośnie stosownych badań sprzętu - 3 pkt;

d) brak właściwych zapisów w okresowej karcie pracy pojazdu, sprzętu silnikowego lub pływającego - 2pkt;

e) brak kompletności i sprawności sprzętu, niewłaściwe zamocowanie i przewożenie w pojeździe - 2pkt;

f) niewłaściwa konserwacja i obsługa codzienna - 1 pkt;

g) brak właściwego oznakowania operacyjnego - 1 pkt.

Uwaga

Punkty za każdą stwierdzoną nieprawidłowość naliczane są tylko raz niezależnie od liczby stwierdzonych przypadków.

Ocenę zagadnienia stanowi różnica pomiędzy maksymalną liczbą punktów i sumą punktów przyznanych za stwierdzone nieprawidłowości.

IV. 

Ocena prowadzenia dokumentacji jednostki

Liczba punktów za zagadnienie - 2 pkt.

Ocenie podlega prawidłowość prowadzenia książki podziału bojowego, książki rozkazów dziennych, dokumentowanie przebiegu służby, zaistniałych zdarzeń, czytelność prowadzenia dokumentacji.

W przypadku braku uwag za zagadnienie należy przyznać - 2 pkt.

W sytuacji stwierdzenia więcej niż jednej nieprawidłowości za zagadnienie należy przyznać - 0 pkt.

Wszelkie uwagi i zastrzeżenia dotyczące prowadzenia dostępnej dokumentacji jednostki należy wpisać w polu "uwagi" w protokole inspekcji.

V. 

Ocena przygotowania zawodowego ratowników

Przewidywana maksymalna liczba punktów za zagadnienie -15 punktów.

Należy przeprowadzić test sprawdzający wiedzę składający się z 15 pytań z podziałem na 3 grupy (dowódcy, ratownicy, ratownicy-kierowcy i operatorzy sprzętu), z których każde pytanie oceniane jest w systemie 0 do 1. W celu oceny wiedzy zmiany służbowej należy wyliczyć średnią arytmetyczną wyników testów ratowników poddanych sprawdzianowi. W przypadku gdy ww. średnia nie jest liczbą całkowitą winna być ona zaokrąglona wg poniższej zasady:

ŚredniaPunkty
0-0,500
0,51-1,501
1,51 - 2,502
2,51 - 3,503
3,51 - 4,504
4,51 - 5,505
5,51 - 6,506
6,51 - 7,507
7,51 - 8,508
8,51 - 9,509
9,51 ÷ 10,5010
10,51 ÷ 11,5011
11,51 ÷ 12,5012
12,51 ÷ 13,5013
13,51 ÷ 14,5014
pow. 14,5115

VI. 

Ocena ćwiczenia

Ćwiczenie praktyczne należy oceniać według skali punktowej określonej w poniższej tabeli:
L.p.ZagadnienieMaksymalna liczba punktówOceniane elementyMaks. liczba pkt karnych za jeden błąd (*)Skala punktów
Suma punktów karnych za zagadnieniePunkty oceny
1234567
1Określenie celu działań8błąd w określeniu priorytetu ratowniczegoBKC (**)08
2określanie celu głównego526
3określanie celu pośredniego27 i pow.0
4Przyjęty sposób osiągnięcia celu (zamiar taktyczny)7przyjęty wariant rozwinięcia207
5dobór technik ratowniczych225
6dobór sprzętu243
7niezgodność z możliwościami taktycznymi pododdziału26 i pow.0
8Sposób realizacji zamiaru takt. (rozwinięcie sił)20sposób sprawiania sprzętu2020
9obsługa sprzętu2218
10sposób organizacji i realizacji łączności2416
11technika wykonywania czynności ratowniczych2512
12przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa5610
1375
148 i pow.0
15błędy krytyczne wg wykazuBKC (**)
16Reagowanie na zmiany rozwoju sytuacji5brak reakcji505
17reagowanie z opóźnieniem223
19nieprawidłowa reakcja (nieadekwatna do sytuacji)24 i pow.0
20Sposób dowodzenia pododdziałem5jasność, jednoznaczność rozkazów205
21rozdział zadań524
22określenie sposobu realizacji zadań2413
23kontrola realizacji zadań (ingerencja, reagowanie na błędy w realizacji postawionych zadań)552
24korygowanie zadań w zależności od rozwoju sytuacji26 i pow.0
25Sposób kierowania działaniami5Organizacja terenu akcji205
26Umiejętność korzystania z uprawnień224
27Wybór miejsca pracy KDR243
28Współpraca z PSK/MSK262
29Sporządzenie wymaganej dokumentacji28 i pow.0
RAZEM50

Uwagi:

(*) oceniający przydziela liczbę punktów karnych za konkretny oceniany element zagadnienia.

(**) Błąd Krytyczny Ćwiczenia - ocena za ćwiczenie "0"

Ocenę ćwiczenia stanowi suma "punktów oceny" (kolumna 7) za poszczególne zagadnienia wynikająca z liczby punktów karnych za poszczególne elementy.

Za ćwiczenie uzyskać można maksymalnie 50 punktów.

Ocenie podlega sześć zagadnień wymienionych w kolumnie "2". Każde zagadnienie podzielone jest na oceniane elementy "kol. 4", które podlegają ocenie podczas przeprowadzanego ćwiczenia.

Objaśnienia do ocenianych elementów:

1. Błąd w określeniu priorytetu ratowniczego - w założonej w ćwiczeniu sytuacji, pominięcie podczas działań ratowniczych celów priorytetowych.

2. Błąd w określaniu celu głównego - oznacza inne błędy niż wymienione w punkcie 1 np. przyjęcie celu przekraczającego możliwości ćwiczących sił ratowniczych.

3. Przykładowe błędy w zakresie zamiaru taktycznego: budowa systemu zaopatrzenia wodnego nie gwarantującego ciągłości podawania prądów gaśniczych, zastosowanie w strefach zagrożenia wybuchem urządzeń ratowniczych nie przystosowanych do pracy w tych strefach itp.

4. Błędy w zakresie rozwinięcia sił - wszelkie błędy wykonawcze mające wpływ na skuteczność działań ratowniczych i gaśniczych ze szczególnym uwzględnieniem błędów krytycznych ćwiczenia wg poniższego wykazu:

- wykonywanie czynności ratowniczych bez wymaganych uprawnień,

- nie przeprowadzenie rozpoznania oraz nie użycie właściwego sprzętu pomiarowego i wykrywczego, skutkujące nie ujawnieniem poważnego zagrożenia mogącego wpłynąć bezpośrednio na utratę życia lub zdrowia ratowników,

- brak asekuracji ratowników,

- użycie sprzętu lub narzędzi w sposób ewidentny zagrażający życiu lub zdrowiu ratowników lub poszkodowanych,

- brak zastosowania innych środków ochrony indywidualnej w sytuacjach w sposób ewidentny zagrażający życiu lub zdrowiu ratowników,

- zaniechanie ewakuacji osób ze strefy bezpośredniego zagrożenia,

- narażenie na urazy wtórne poprzez ewakuację poszkodowanego, pomimo braku wskazań (wskazania: zagrożenia taktyczne grożące eskalacją, zagrożenia fizjologiczne: brak funkcji życiowych, wstrząs),

- pozostawienie poszkodowanego nieprzytomnego ewakuowanego, bez opieki ratownika za wyjątkiem zdarzeń o charakterze mnogim i/lub masowym,

- wejście w strefę zagrożenia wybuchem z butlą tlenową,

- brak podjęcia prób zatrzymania krwotoku zewnętrznego u poszkodowanych we wstrząsie,

- brak wykonania badania przytomności oraz kontroli ABC u poszkodowanych, których stan jest nieznany,

- brak wdrożenia tlenoterapii u poszkodowanych wymagających oddechu zastępczego, w stanie wstrząsu, u poszkodowanych zatrutych i poszkodowanych nieprzytomnych, za wyjątkiem zdarzeń o charakterze masowym,

- brak stałego udrożnienia dróg oddechowych u osoby nieprzytomnej (przy wykorzystaniu zestawu R1 należy wykorzystać rurkę ustno-gardłową i ssak, u osób nieurazowych / w zdarzeniach o charakterze masowym, pozycja bezpieczna),

- brak stabilizacji i unieruchomienia kręgosłupa oraz kończyn podczas udzielania pomocy osobie po urazie mechanicznym (za stabilizację uważa się użycie kołnierza ortopedycznego oraz wszelkie manewry ręczne ograniczające ruchomość w stawach; za unieruchomienie uważa się wykorzystanie deski ortopedycznej oraz szyn Kramera).

5. Błędy w zakresie dowodzenia pododdziałem dotyczą organizacji przez dowódcę pracy podległych pododdziałów oraz nadzoru nad realizowanymi przez podwładnych zadaniami.

6. Błędy w zakresie sposobu kierowania działaniami ratowniczymi dotyczą organizacji terenu akcji ratowniczej, podziału na odcinki bojowe, wprowadzania sił ratowniczych do działań, ponadto ocenie podlegają umiejętności kierującego działaniami w zakresie wyboru dogodnego miejsca pracy, korzystania z uprawnień, współdziałania ze stanowiskiem kierowania, oraz znajomości zasad sporządzania dokumentacji zdarzenia.

Ćwiczenie poprzedza przekazanie przez przewodniczącego zespołu opisu sytuacyjnego zdarzenia, omówienie zasad przebiegu ćwiczenia oraz kryteriów oceny, określenie ewentualnej pozoracji.

Przed dokonaniem oceny ćwiczenia należy jego przebieg omówić z ćwiczącymi, dając im możliwość uzasadnienia przyjętych sposobów realizacji zadań.

VII. 

Informacje dodatkowe

Dział nie podlega ocenie punktowej. W polu "uwagi" należy wpisać wszelkie uwagi i zastrzeżenia dotyczące warunków pełnienia służby przez strażaków, zakwaterowania, stanu pomieszczeń garażowych i koszarowych, stanu budynków.

VIII. 

Ogólna ocena inspekcji

Ogólną punktową ocenę inspekcji stanowi suma punktów uzyskanych podczas oceny poszczególnych działów.

Korekta punktacji (0-10 pkt) - przewodniczący zespołu inspekcyjnego ma prawo do skorzystania z dodania lub odjęcia punktów w przypadkach wystąpienia sytuacji nie przewidzianej w elementach podlegających ocenie.

Ocena końcowa inspekcji ustalana jest po uwzględnieniu korekty, na podstawie uzyskanych punktów wg poniższej tabeli:

Liczba punktówOcena
pow. 98 - 100 pkt.6celujący
pow. 93 - 98 pkt.5bardzo dobry
pow. 80 - 93 pkt.4dobry
pow. 65 - 80 pkt.3dostateczny
pow. 50 - 65 pkt.2dopuszczający
0 - 50 pkt.1niedostateczny

W przypadku gdy liczba punktów nie jest liczbą całkowitą należy postępować zgodnie z zasadą określoną w rozdziale V "Ocena wiedzy teoretycznej".

IX. 

Uwagi i wnioski

W punkcie należy umieścić uwagi i wnioski wynikające z przeprowadzonej inspekcji, mające na celu doskonalenie funkcjonowania jednostki ratowniczo-gaśniczej.

METODYKA OCENY INSPEKCJI STANOWISKA KIEROWANIA KOMENDANTA WOJEWÓDZKIEGO (MIEJSKIEGO, POWIATOWEGO) PSP

Oceniane zagadnienia:

I. 

Stan obsady osobowej.

Ocenie podlega:

- zgodność obsady osobowej z zatwierdzonym harmonogramem miesięcznym służby oraz raportem z przebiegu służby w SWD PSP,

- zgodność obsady osobowej faktycznie pełniącej służbę z zatwierdzoną przez przełożonych dokumentacją - sprawdzenie dokumentów tożsamości, w tym prawidłowość prowadzenia ewidencji zmian zaakceptowanych przez przełożonych,

- przestrzeganie regulaminu pełnienia służby, w tym zgodność umundurowania,

- stan psychofizyczny.

II. 

Stan przygotowania zawodowego.

Ocenie podlega:

- znajomość własnego terenu działania i obszarów chronionych do realizacji podstawowych czynności ratowniczych,

- znajomość własnego terenu działania i obszarów chronionych do realizacji specjalistycznych czynności ratowniczych,

- znajomość potencjału ratowniczego sił włączonych do odwodów operacyjnych i możliwości ich wykorzystania,

- znajomość wyposażenia technicznego stanowiska kierowania i możliwości jego wykorzystania,

- "dopuszczenie" abonenta do pracy w sieciach radiowych UKF PSP(***),

(***) "dopuszczenie" w rozumieniu przejścia przez abonenta szkolenia, stosownego do zajmowanego stanowiska - zgodnie z zapisami "Instrukcji w sprawie organizacji łączności w sieciach radiowych UKF Państwowej Straży Pożarnej".

- znajomość dokumentacji operacyjnej znajdującej się w stanowisku kierowania, w szczególności:

* zasad/procedur zwiększania stanu osobowego,

* zasad/procedur powiadamiania i współdziałania podmiotów na obszarze kraju podczas działań ratowniczych,

* zasad/procedur dysponowania sił i środków stanowiących element odwodów operacyjnych,

* zasad współdziałania PSP z BOR w zakresie zabezpieczenia osób podlegających ochronie,

* zasad ewidencjonowania zdarzeń w SWD PSP,

* zasad dysponowania PSP oraz zasad doraźnego zabezpieczenia operacyjnego terenu powiatu po zadysponowaniu zasobów ratowniczych,

* wytycznych do obsługi zgłoszeń alarmowych kierowanych do numeru 112:

- w modelu telefonicznym,

- za pośrednictwem systemu teleinformatycznego CPR.

* procedury dot. przyjęcia zgłoszenia na telefon alarmowy 998 lub inne numery ogólnodostępne, na które mogą wpływać zgłoszenia alarmowe,

- umiejętność wykorzystania dokumentacji operacyjnej znajdującej się w stanowisku kierowania:

* wojewódzkiego(1), powiatowego(2) planu ratowniczego,

* zasad/procedur informowania przełożonych o zaistniałych zdarzeniach,

* zasad/procedur alarmowego przeniesienia stanowiska kierowania,

* organizacji łączności,

* zasad monitoringu sił i środków ksrg, w szczególności w zakresie gotowości specjalistycznych grup ratowniczych,

* zasad organizacji doraźnych baz koncentracji dla sił COO ksrg,

* zasad organizacji systemu pomocy psychologicznej w PSP,

* zasad postępowania podczas interwencji prowadzonych w związku ze zgłoszeniem wystąpienia zagrożeń od rojów gniazd owadów błonkoskrzydłych,

* zasad postępowania jednostek ochrony p.poż. w związku ze zdarzeniami na drogach,

* zasad postępowania zarządcy drogi podczas zdarzeń na zarządzanej sieci dróg krajowych,

* zasad postępowania jednostek PSP w przypadku wystąpienia podejrzenia zagrożenia chorobami szczególnie niebezpiecznymi i wysoce zakaźnymi,

* zasad działań PSP podczas wystąpienia zagrożenia z niezidentyfikowaną przesyłką oraz organizacja transportu materiałów biologicznych do laboratorium WIHiE.

III. 

Test wiedzy.

Należy przeprowadzić test sprawdzający wiedzę składający się z 10 pytań, z których każde pytanie oceniane jest w systemie 0 do 1. W celu oceny wiedzy zmiany służbowej należy wyliczyć średnią arytmetyczną wyników testów dyżurnych poddanych sprawdzianowi. W przypadku gdy ww. średnia nie jest liczbą całkowitą winna być ona zaokrąglona wg poniższej zasady:
ŚredniaPunkty
0-0,500
0,51-1,501
1,51 - 2,502
2,51 - 3,503
3,51 - 4,504
4,51 - 5,505
5,51 - 6,506
6,51 - 7,507
7,51 - 8,508
8,51 - 9,509
pow. 9,5110

IV. 

Sprawność wybranych środków technicznych, w tym łączności.

Ocenie podlega:

- sprawność publicznej i resortowej sieci telekomunikacyjnej oraz łącz bezpośrednich;

- sprawność urządzeń sieci radiowej, w tym: prawidłowe oprogramowanie radiotelefonów (KSW, PR(2), PW, KSWL, KO),

- prawidłowość funkcjonowania urządzeń informatycznych, baz danych i programów wspomagających pracę stanowiska kierowania,

- zapewnienie rejestracji rozmów (w tym lokalizacji osoby zgłaszającej(2)), w szczególności:

* treści zgłoszeń alarmowych, czasu oczekiwania na nawiązanie połączenia, czasu przyjęcia zgłoszenia, czasu obsługi zgłoszenia,

* korespondencji prowadzonej w stanowisku kierowania,

* linii /innych niż alarmowe/ do nawiązywania połączeń z miejsca prowadzonych działań z wykorzystaniem sieci komórkowej,

* kanałów radiowych KSW, PR(2), PW, KO;

- zapewnienie zapasowego źródła zasilania elektrycznego,

- synchronizacja czasów w urządzeniach na stanowisku kierowania.

V. 

Aktualność, prawidłowość i terminowość prowadzenia dokumentacji stanowiska kierowania, w tym z wykorzystaniem SWD PSP.

Ocenie podlega:

- raport z przebiegu służby,

- zatwierdzenie obsad osobowych,

- przekazanie danych dotyczących poziomu gotowości operacyjnej grup specjalistycznych ksrg - monitoring grup,

- ewidencja całodobowych racji żywnościowych,

- ewidencja środka pianotwórczego,

- ewidencja dotycząca organizacji ćwiczeń podmiotów krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego i podmiotów z nim współpracujących,

- "Informacja ze zdarzenia" wraz z "Kartą ze zdarzenia",

- nadzór nad prawidłową ewidencją zdarzeń w rejestrze wyjazdów SWD PSP(2),

- pozostała dokumentacja, wymieniona w punkcie II.

VI. 

Ćwiczenie aplikacyjne

Ocenie podlega:

- uruchamianie procedur i stosowanie zasad wynikających z wojewódzkiego(1), powiatowego(2) planu ratowniczego,

- dysponowanie sił i środków z uwzględnieniem specyfiki obszarów chronionych,

- wspomaganie i koordynacja działań wynikających z decyzji kierującego działaniem ratowniczym,

- współdziałanie z podległymi stanowiskami kierowania, w tym wspomaganie działań przez nie realizowanych,

- współdziałanie z dyspozytorami innych służb i podmiotów ratowniczych i współdziałających,

- informowanie przełożonych oraz SK KW PSP(2) i SK KG PSP(1) o powstałych zdarzeniach/zagrożeniach, prognozie ich rozwoju oraz skali i miejscu ich wystąpienia,

- uruchamianie pododdziałów i oddziałów włączonych do odwodów operacyjnych,

- korzystanie z programów i systemów wspomagania działań, w tym SWD PSP,

- organizacja łączności, w tym prowadzenie nasłuchu wskazanych sieci radiowych,

- dokumentowanie działań.

Punktację poszczególnych działów określa poniższa tabela:

DziałZagadnienieTematyka / elementy ocenianeIlość punktów za zagadnienieSkala oceny elementuPunkty oceny
123456
I.Stan obsady osobowejZgodność obsady osobowej z zatwierdzonym harmonogramem miesięcznym służby oraz raportem z przebiegu służby w SWD PSP.83Suma punktów za poszczególne elementy
Zgodność obsady osobowej faktycznie pełniącej służbę z zatwierdzoną przez przełożonych dokumentacją - sprawdzenie dokumentów tożsamości, w tym prawidłowość prowadzenia ewidencji zmian zaakceptowanych przez przełożonych.3
Przestrzeganie regulaminu pełnienia służby, w tym zgodność umundurowania.2
Stan psychofizyczny.Opis lub BK

(*)

II.Stan przygotowania zawodowegoZnajomość własnego terenu działania i obszarów chronionych do realizacji podstawowych czynności ratowniczych.131Suma punktów za poszczególne elementy
Znajomość własnego terenu działania i obszarów chronionych do realizacji specjalistycznych czynności ratowniczych.1
Znajomość potencjału ratowniczego sił włączonych do odwodów operacyjnych i możliwości ich wykorzystania.1
Znajomość wyposażenia technicznego stanowiska kierowania i możliwości jego wykorzystania.1
"Dopuszczenie" abonenta do pracy w sieciach radiowych UKF PSP.1
Znajomość dokumentacji operacyjnej znajdującej się w stanowisku kierowania, w szczególności:

1. zasad/procedur zwiększania stanu osobowego,

2. zasad/procedur powiadamiania i współdziałania podmiotów na obszarze kraju podczas działań ratowniczych,

3. zasad/procedur dysponowania sił i środków stanowiących element odwodów operacyjnych,

4. zasad współdziałania PSP z BOR w zakresie zabezpieczenia osób podlegających ochronie(1),

5. zasad ewidencjonowania zdarzeń w SWD PSP,

6. zasad dysponowania PSP oraz zasad doraźnego zabezpieczenia operacyjnego terenu powiatu po zadysponowaniu zasobów ratowniczych,

7. wytycznych do obsługi zgłoszeń alarmowych kierowanych do numeru 112:

7.1. w modelu telefonicznym,

7.2 za pośrednictwem systemu teleinformatycznego CPR,

8. procedury dot. przyjęcia zgłoszenia na telefon alarmowy 998 lub inne numery ogólnodostępne, na które mogą wpływać zgłoszenia alarmowe (2),

1
1
1
1****
1
1
1
1
1****
II.Stan przygotowania zawodowegoUmiejętność wykorzystania dokumentacji operacyjnej znajdującej się w stanowisku kierowania:

1. wojewódzkiego(1), powiatowego(2) planu ratowniczego,

2. zasad/procedur informowania przełożonych o zaistniałych zdarzeniach,

3. zasad/procedur alarmowego przeniesienia stanowiska kierowania,

4. organizacji łączności,

5. zasad monitoringu sił i środków ksrg, w szczególności w zakresie gotowości specjalistycznych grup ratowniczych,

6. zasad organizacji doraźnych baz koncentracji dla sił COO ksrg,

7. zasad organizacji systemu pomocy psychologicznej w PSP,

8. zasad postępowania podczas interwencji prowadzonych w związku ze zgłoszeniem wystąpienia zagrożeń

od rojów gniazd owadów błonkoskrzydłych,

9. zasad postępowania jednostek ochrony przeciwpożarowej w związku ze zdarzeniami na drogach,

10. zasad postępowania zarządcy drogi podczas zdarzeń na zarządzanej sieci dróg krajowych,

11. zasad postępowania jednostek PSP w przypadku wystąpienia podejrzenia zagrożenia chorobami szczególnie niebezpiecznymi i wysoce zakaźnymi,

12. zasad działań PSP podczas wystąpienia zagrożenia z niezidentyfikowaną przesyłką oraz organizacja transportu materiałów biologicznych do laboratorium WIHiE.

1212Suma punktów za poszczególne elementy
III.Test wiedzy1010
IV.Sprawność wybranych środków technicznych, w tym łącznościSprawność publicznej i resortowej sieci telekomunikacyjnej oraz łącz bezpośrednich.91Suma punktów za poszczególne elementy
Sprawność urządzeń sieci radiowej, w tym: prawidłowe oprogramowanie radiotelefonów (KSW, PR(2), PW, KSWL, KO).1
Prawidłowość funkcjonowania urządzeń informatycznych, baz danych i programów wspomagających pracę stanowiska kierowania.1
Zapewnienie rejestracji rozmów (w tym lokalizacji osoby zgłaszającej(2)), w szczególności:

1. treści zgłoszeń alarmowych, czasu oczekiwania na nawiązanie połączenia, czasu przyjęcia zgłoszenia, czasu obsługi zgłoszeń,

2. korespondencji prowadzonej w stanowisku kierowania,

3. linii /innych niż alarmowe/ do nawiązywania połączeń

4. kanałów radiowych KSW, PR(2), PW, KO.

4
Zapewnienie zapasowego źródła zasilania elektrycznego.1
Synchronizacja czasów w urządzeniach na stanowisku kierowania.1
V.Aktualność, prawidłowość i terminowość prowadzenia dokumentacji stanowiska kierowania, w tym z wykorzystaniem SWD PSPRaport z przebiegu służby.81Suma punktów za poszczególne elementy
Zatwierdzenie obsad osobowych.1
Przekazanie danych dotyczących poziomu gotowości operacyjnej grup specjalistycznych ksrg - monitoring grup.1
Ewidencja całodobowych racji żywnościowych.1
Ewidencja środka pianotwórczego.1
Ewidencja dotycząca organizacji ćwiczeń podmiotów krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego i podmiotów z nim współpracujących.1
"Informacja ze zdarzenia" wraz z "Kartą ze zdarzenia" (2).1****
Nadzór nad prawidłową ewidencją zdarzeń w rejestrze wyjazdów SWD PSP (1).1****
Pozostała dokumentacja, wymieniona w punkcie II.1
VI.Ćwiczenie aplikacyjneUruchamianie procedur i stosowanie zasad wynikających z wojewódzkiego(1), powiatowego(2) planu ratowniczego.40Od 0 do 5Suma punktów za poszczególne elementy
Dysponowanie sił i środków z uwzględnieniem specyfiki obszarów chronionych.Od 0 do 4
Wspomaganie i koordynacja działań wynikających z decyzji kierującego działaniem ratowniczym.Od 0 do 4
Współdziałanie z podległymi stanowiskami kierowania, w tym wspomaganie działań przez nie realizowanych.Od 0 do 4
Współdziałanie z dyspozytorami innych służb i podmiotów ratowniczych i współdziałających.Od 0 do 4
Informowanie przełożonych oraz SK KW PSP(2) i SK KG PSP(1) o powstałych zdarzeniach/ zagrożeniach, prognozie ich rozwoju oraz skali i miejscu ich wystąpienia.Od 0 do 2
Uruchamianie pododdziałów i oddziałów włączonych do odwodów operacyjnych.Od 0 do 4
Korzystanie z programów i systemów wspomagania działań, w tym SWD PSP.Od 0 do 6
Organizacja łączności, w tym prowadzenie nasłuchu wskazanych sieci radiowych.Od 0 do 5
Dokumentowanie działań.Od 0 do 2
Razem za całość inspekcji100

**** - w zależności od (1) lub (2)

(*) W przypadku braku jakichkolwiek uwag odnośnie stanu psychofizycznego dyżurnych należy powyższe odnotować w protokole z inspekcji.

Jeżeli ze wstępnej oceny stanu psychofizycznego dokonanej przez Zespół wynika, że dyżurny/dyżurni mogą być w stanie wskazującym na spożycie alkoholu, środków odurzających itp., ostateczne badanie winien przeprowadzić, na wniosek Przewodniczącego Zespołu, kierownik podmiotu inspekcjonowanego lub osoba przez niego upoważniona. W przypadku potwierdzenia powyższego - kierownik podmiotu poddanego inspekcji podejmie kroki zmierzające do niezwłocznego uzupełnienia minimalnego stanu zmiany służbowej. Stwierdzenie takiej sytuacji stanowi "błąd krytyczny" inspekcji. Sprawdzanie pozostałych elementów może być kontynuowane (bez udziału osób, u których stwierdzono obniżony stan psychofizyczny), jednakże uzyskane punkty nie wpłyną na zmianę oceny.

Jeżeli stwierdzono pełnienie służby przez dyżurnych niezgodnie z obowiązującymi przepisami (rozporządzeniem MSWiA z 30.03.2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie pełnienia służby przez strażaków PSP Dz.U.2011.69.371) należy to odnotować w uwagach do zagadnienia.

Objaśnienia:

0/1 - oznacza, że inspekcjonujący przyznaje 1 lub 0 punktów

od 0 do 6 - oznacza, że punktacja za zagadnienie może się zawierać w przedziale

od 0 do 6 punktów

VII. 

Informacje dodatkowe

Dział nie podlega ocenie punktowej. W polu "uwagi" należy wpisać wszelkie uwagi i zastrzeżenia dotyczące warunków pełnienia służby przez dyżurnych.

VIII. 

Ogólna ocena inspekcji

Ogólną punktową ocenę inspekcji stanowi suma punktów uzyskanych podczas oceny poszczególnych działów "Razem za całość inspekcji".

Korekta punktacji (0-10 pkt) - przewodniczący zespołu inspekcyjnego ma prawo do skorzystania z dodania lub odjęcia punktów w przypadkach wystąpienia sytuacji nie przewidzianej w elementach podlegających ocenie.

Ocena końcowa inspekcji ustalana jest po uwzględnieniu korekty, na podstawie uzyskanych punktów wg poniższej tabeli:

Liczba punktówOcena
pow. 98 - 100 pkt.6celujący
pow. 93 - 98 pkt.5bardzo dobry
pow. 80 - 93 pkt.4dobry
pow. 65 - 80 pkt.3dostateczny
pow. 50 - 65 pkt.2dopuszczający
0-50 pkt.1niedostateczny

IX. 

Uwagi i wnioski

W punkcie należy umieścić uwagi i wnioski wynikające z przeprowadzonej inspekcji, mające na celu doskonalenie funkcjonowania stanowiska kierowania komendanta wojewódzkiego (miejskiego, powiatowego).

(1) - dotyczy SK KW PSP,

(2) - dotyczy SK KM/KP PSP,

METODYKA OCENY GOTOWOŚCI OPERACYJNEJ OCHOTNICZYCH STRAŻY POŻARNYCH

1. 

Ocena przebiegu alarmowania

Liczba punktów za zagadnienie - 0-10 punktów.

Ocenie alarmowania podlega 1 zastęp, bez względu na kategorię osp (liczbę posiadanych samochodów).

Dla zaalarmowanej osp (jednego zastępu), należy przyjąć następujące kryteria czasowe:

- czas alarmowania do 5 min - 10 pkt;

- każda kolejna minuta obniża ocenę o 1 pkt;

- stwierdzenie braku możliwości wyjazdu zastępu ratowniczego w czasie 15 minut skutkuje wystawieniem oceny niedostatecznej z całej inspekcji, niezależnie od ilości uzyskanych punktów z pozostałych ocenianych elementów inspekcji.

Alarmowanie - czas dysponowania siłami i środkami, liczony od momentu ogłoszenia alarmu w ochotniczej straży pożarnej do momentu wyjazdu zadysponowanych sił i środków z miejsca ich stacjonowania przed garaż (miejsce postojowe samochodu), przy równoczesnym spełnieniu następujących warunków:

- założenie ubrań specjalnych i hełmów (oprócz kierowcy),

- zajęcie miejsc w samochodzie pożarniczym,

- zamknięcie drzwi przez załogę,

- włączenie świateł mijania,

- włączenie sygnałów alarmowych świetlnych i akustycznych,

- zgłoszenie wyjazdu zadysponowanego zastępu/zastępów drogą radiową do stanowiska kierowania.

W sytuacji braku spełnienia warunków dot. przebiegu alarmowania za każdy niespełniony warunek niezależnie od liczby stwierdzonych przypadków odejmuje się 1 punkt.

Ogólną punktację za zagadnienie stanowi różnica punktów pomiędzy punktacją za czas dysponowania i sumą punktów ujemnych wynikających z braku spełnienia ww. warunków. Końcowa punktowa ocena zagadnienia nie może być liczbą ujemną.

2. 

Ocena gotowości druhów osp

Liczba punktów za zagadnienie - 0-10 punktów.

Ocenie punktowej podlega zastęp (zastępy), który przybył na alarm. W przypadku, gdy liczba druhów osp przybyłych na alarm jest mniejsza niż 4 (w tym dowódca i kierowca), nie przyznaje się punktów za gotowość druhów.

W przypadku stwierdzenia braku dowódców lub kierowców - zostaje przyznana ocena niedostateczna z inspekcji, niezależnie od liczby punktów uzyskanych z pozostałych elementów.

W przypadku braku jakichkolwiek uwag odnośnie stanu psychofizycznego druhów osp, należy powyższe odnotować w protokole z inspekcji.

Jeżeli ze wstępnej oceny stanu psychofizycznego dokonanej przez Zespół wynika, że druh/druhowie osp mogą być w stanie wskazującym na spożycie alkoholu lub środków odurzających itp., ostateczne badanie winien przeprowadzić, na wniosek przewodniczącego Zespołu, kierownik, naczelnik podmiotu inspekcjonowanego lub osoba przez niego upoważniona. Stwierdzenie takiej sytuacji stanowi błąd krytyczny inspekcji. Sprawdzanie pozostałych elementów może być kontynuowane (bez udziału osób, u których stwierdzono obniżony stan psychofizyczny), jednakże uzyskane punkty nie wpłyną na zmianę oceny.

Na ocenę zagadnienia składają się:

a) ocena stanu wyposażenia druhów osp,

b) ocena posiadanych uprawnień w zakresie:

- kwalifikacji ratowniczych,

- uprawnień do obsługi sprzętu ratowniczego,

- aktualności badań lekarskich,

- kursu kwalifikowanej pierwszej pomocy,

- innych szkoleń (kursów).

Brak badań lekarskich, kwalifikacji ratowniczych u przynajmniej jednego druha osp skutkuje wystawieniem oceny niedostatecznej z całej inspekcji, niezależnie od liczby uzyskanych punktów z pozostałych ocenianych elementów inspekcji.

Sprawdzeniu podlega wyposażenie w odzież specjalną, środki ochrony indywidualnej i ekwipunek osobisty, zgodny z poniższym wykazem:

1Ubranie specjalne
2Rękawice specjalne
3Kominiarka
4Buty strażackie
5Hełm strażacki
6Uzbrojenie osobiste (pas strażacki lub szelki bezpieczeństwa, zatrzaśnik, toporek strażacki, podpinka)
7Latarka
8Maska do aparatu ODO
9Sygnalizator bezruchu

Za każdy stwierdzony przypadek braku ww. elementów u przynajmniej jednego z druhów osp, niezależnie od liczby stwierdzonych przypadków, należy odjąć 1 punkt (maski do aparatów ODO, sygnalizatory bezruchu, latarki oraz elementy uzbrojenia osobistego mogą stanowić wyposażenie samochodów pożarniczych; liczba masek do aparatów ODO i sygnalizatorów bezruchu musi być zgodna z liczbą posiadanych aparatów ODO; w przypadku braku pasów strażackich można dopuścić posiadanie 2 kompletów szelek bezpieczeństwa na zastęp).

Ocenie punktowej podlega wyposażenie druhów osp podlegających inspekcji.

3. 

Ocena gotowości do natychmiastowego użycia pojazdów, sprzętu ratowniczego, sprzętu łączności

Liczba punktów za zagadnienie - 0-15 punktów.

Należy poddać inspekcji wszystkie pojazdy pożarnicze zgłoszone do podziału bojowego (wpisane do SWD PSP). Sprawdzić ich uzbrojenie i wyposażenie w sprzęt ze szczególnym uwzględnieniem jego sprawności, kompletności oraz spełnienia wymogów bezpieczeństwa. Sprawdzić sprzęt, prawidłowość jego zamocowania, możliwość uruchomienia i prawidłowość działania, konserwację, itp. Sprawdzić również aktualność dokumentów pojazdów samochodowych. Ocenić wpływ wycofania samochodu pożarniczego lub innego sprzętu z podziału bojowego na skuteczność działań ochotniczej straży pożarnej. Sprawdzić stan oznakowania operacyjnego.

Liczba uzyskanych punktów podlega zmniejszeniu w przypadku stwierdzenia następujących nieprawidłowości:

- przedłużające się wycofanie pojazdu (brak podjęcia działań zmierzających do niezwłocznego wprowadzenia do podziału bojowego), sprzętu silnikowego lub ratowniczego z eksploatacji - 3 pkt,

- brak aktualnych dopuszczeń UDT, dopuszczeń i atestów serwisów producentów odnośnie stosownych badań sprzętu - 3 pkt,

- brak kompletności i sprawności sprzętu, niewłaściwe zamocowanie i przewożenie w pojeździe - 3 pkt

- niewłaściwa konserwacja i obsługa techniczna - 1 pkt,

- brak właściwego oznakowania operacyjnego - 1 pkt.

- niesprawność sprzętu łączności lub brak wymaganej obsady kanałowej - 1 pkt.

Punkty za każdą stwierdzoną nieprawidłowość naliczane są tylko raz niezależnie od liczby stwierdzonych przypadków.

Brak aktualnych badań technicznych lub aktualnego ubezpieczenia OC pojazdu w osp posiadającej jeden samochód pożarniczy skutkuje wystawieniem oceny niedostatecznej z całej inspekcji, niezależnie od liczby uzyskanych punktów z pozostałych ocenianych elementów inspekcji. W przypadku osp posiadającej więcej niż jeden samochód pożarniczy, brak aktualnych badań technicznych lub aktualnego ubezpieczenia OC jednego z pojazdów skutkuje odjęciem 3 punktów za zagadnienie.

Ocenę zagadnienia stanowi różnica pomiędzy maksymalną liczbą punktów i sumą punktów za stwierdzone nieprawidłowości. Końcowa punktowa ocena zagadnienia nie może być liczbą ujemną.

4. 

Ocena dokumentacji

Liczba punktów za zagadnienie - 0-5 punktów.

Sprawdzeniu podlegają następujące elementy:

1Druki dokumentowania działań ratowniczych (zgodnie z rozporządzeniem MSWIA ws. szczegółowej organizacji ksrg)
2Dokumentacja odwodowa (zgodnie z rozkazem właściwego kw PSP) - dotyczy osp wyznaczonych do wojewódzkich odwodów operacyjnych
3Dokumentacja potwierdzająca wyszkolenie (lub aktualny wykaz osób posiadających szkolenia)
4Dokumentacja potwierdzająca badania lekarskie (lub aktualny wykaz osób posiadających badania)
5Dane radiowe
6Instrukcja przyjęcia śmigłowca LPR

Wszystkie wymienione elementy (oprócz dokumentacji potwierdzającej wyszkolenie i badania lekarskie) powinny znajdować się na wyposażeniu samochodu pożarniczego. Za każdy niespełniony element należy odjąć 1 punkt. Końcowa punktowa ocena zagadnienia nie może być liczbą ujemną.

5. Ocena wiedzy teoretycznej druhów OSP

Liczba punktów za zagadnienie - 0-10 punktów.

Należy przeprowadzić test sprawdzający wiedzę składający się z 10 pytań z podziałem na 3 grupy (dowódcy, ratownicy, kierowcy), z których każde pytanie oceniane jest w systemie 0 do 1.

W celu oceny wiedzy należy wyliczyć średnią arytmetyczną wyników testów druhów poddanych sprawdzianowi.

W przypadku gdy ww. średnia nie jest liczbą całkowitą winna być ona zaokrąglona wg poniższej zasady:

ŚredniaPunkty
0 ÷ 0,500
0,51 ÷ 1,501
1,51 ÷ 2,502
2,51 ÷ 3,503
3,51 ÷ 4,504
4,51 ÷ 5,505
5,51 ÷ 6,506
6,51 ÷ 7,507
7,51 ÷ 8,508
8,51 ÷ 9,509
9,51 ÷ 10,0010

6. 

Ocena ćwiczenia

W przypadku, gdy liczba druhów osp przybyłych na alarm jest mniejsza niż 4 (w tym dowódca i kierowca), nie przyznaje się punktów za ćwiczenie (nie przeprowadza się ćwiczenia).

Liczba punktów za zagadnienie - 0-50 punktów.

W tematyce ćwiczeń należy wykorzystać charakterystyczne zagrożenie obszaru chronionego.

W ich ocenie uwzględnić:

a) określenie zamiaru taktycznego,

b) rozkazodawstwo i kierowanie działaniami ratowniczymi,

c) wykonawstwo: właściwy dobór i optymalne wykorzystanie sprzętu, zgodnie z zasadami taktyki; przestrzeganie procedur ratowniczych,

d) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa,

e) znajomość zasad prowadzenia korespondencji radiowej.

Za każdy z ocenianych elementów przyznaje się punkty zgodnie z poniższą tabelą. Suma uzyskanych punktów stanowi ocenę ćwiczenia.

L.p.Oceniane elementyZakres punktowy
1Określenie zamiaru taktycznego0-5
2Rozkazodawstwo i kierowanie działaniami ratowniczymi0-5
3Wykonawstwo: właściwy dobór i optymalne wykorzystanie sprzętu, zgodnie z zasadami taktyki; przestrzeganie procedur ratowniczych0-20
4Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa0-15
5Znajomość zasad prowadzenia korespondencji radiowej0-5

W sytuacji stwierdzenia działania zagrażającego bezpieczeństwu druhów ćwiczenie należy natychmiast przerwać, nie przyznając punktów za ćwiczenie.

7. 

Ocena stanu technicznego infrastruktury strażnicy, mającego wpływ na obniżenie gotowości operacyjnej ochotniczej straży pożarnej

Zagadnienie nie podlega ocenie punktowej - ocena opisowa.

Elementy podlegające sprawdzeniu:

- stan techniczny strażnicy,

- ilość boksów garażowych,

- ogrzewanie,

- selektywne alarmowanie,

- syrena,

- zaplecze socjalne (sala szkoleniowa, sanitariaty, natryski, szatnie, kuchnie).

8. 

Ocena z inspekcji

Ogólną punktową ocenę inspekcji stanowi suma punktów uzyskanych podczas oceny poszczególnych działów.
1Alarmowanie OSP0-10 pkt
2Gotowość druhów OSP0-10 pkt
3Gotowość do natychmiastowego użycia pojazdów, sprzętu ratowniczego, sprzętu łączności0-15 pkt
4Dokumentacja0-5 pkt
5Wiedza teoretyczna druhów0-10 pkt
6Ćwiczenie0-50 pkt
RAZEM:0-100 pkt

Korekta punktacji (0-10 pkt) - przewodniczący zespołu inspekcyjnego ma prawo do skorzystania z dodania lub odjęcia punktów w przypadkach wystąpienia sytuacji nie przewidzianej w elementach podlegających ocenie.

Ocena końcowa inspekcji ustalana jest po uwzględnieniu korekty, na podstawie uzyskanych punktów wg poniższej tabeli:

Liczba punktówOcena
pow. 98 ÷ 100 pkt6celujący
pow. 93 ÷ 98 pkt5bardzo dobry
pow. 80 ÷ 93 pkt4dobry
pow. 65 ÷ 80 pkt3dostateczny
pow. 50 ÷ 65 pkt2dopuszczający
0 ÷ 50 pkt1niedostateczny

ZAŁĄCZNIK Nr  5

Protokół z inspekcji gotowości operacyjnej przeprowadzonej w Komendzie Miejskiej (Powiatowej) PSP w .............