Sposób przeprowadzania inspekcji gotowości operacyjnej podmiotów krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego.
Dz.Urz.KGPSP.2017.21
Akt obowiązującyZARZĄDZENIE Nr 10
KOMENDANTA GŁÓWNEGO PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
z dnia 28 grudnia 2017 r.
w sprawie sposobu przeprowadzania inspekcji gotowości operacyjnej podmiotów krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
UPOWAŻNIENIE NR..../20...
UPOWAŻNIENIE NR..../20...
1. ......................................................................................................
2. ......................................................................................................
3. ......................................................................................................
4. ......................................................................................................
który upoważniam do przeprowadzenia inspekcji gotowości operacyjnej w ........................................................................................................................................................................................
w terminie od ............................................................... do ............................................................
Zakres inspekcji:
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
............................................................
(podpis zarządzającego inspekcję)
Upoważnienie jest ważne po okazaniu legitymacji służbowej funkcjonariusza upoważnionego do przeprowadzania inspekcji gotowości operacyjnej.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
Sposób powoływania, zadania Zespołu Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej oraz zadania komórki prowadzącej sprawy inspekcji w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej
Sposób powoływania, zadania Zespołu Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej oraz zadania komórki prowadzącej sprawy inspekcji w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej
1) dyrektorzy biur Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, zwaną dalej "KG PSP", wskazują funkcjonariuszy z podległych komórek, którzy mogą zostać wyznaczeni do składu zespołu;
2) komórka KCKRiOL prowadząca sprawy inspekcji, zwana dalej "komórką ds. inspekcji", przed przygotowaniem planu inspekcji na dane półrocze, przesyła pocztą elektroniczną proponowane terminy inspekcji do funkcjonariuszy wyznaczonych do udziału w inspekcjach, za pośrednictwem dyrektorów właściwych biur KG PSP;
3) funkcjonariusze wyznaczeni do udziału w inspekcjach w terminie 7 dni od otrzymania informacji wskazanej w pkt 2) odsyłają propozycję terminu własnego udziału w inspekcji, drogą służbową, w uzgodnieniu z przełożonymi;
4) komórka ds. inspekcji z otrzymanych propozycji przygotowuje plan inspekcji, który przedkłada, drogą służbową, do zatwierdzenia Komendantowi Głównemu Państwowej Straży Pożarnej;
5) komórka ds. inspekcji na podstawie wykazu funkcjonariuszy wyznaczonych do udziału w inspekcjach przygotowuje w układzie półrocznym plan inspekcji, w terminach do dnia 30 czerwca oraz 31 grudnia na kolejne półrocze;
6) komórka ds. inspekcji przed wyjazdem inspekcyjnym przygotowuje upoważnienia dla zespołu, które po podpisaniu przez zarządzającego inspekcję przekazuje przewodniczącemu Zespołu, a ponadto inicjuje i organizuje spotkanie dotyczące inspekcji;
7) komórka ds. inspekcji organizuje, we współpracy z właściwą komórką Biura Logistyki KG PSP, środek transportu do wyjazdu Zespołu;
8) komórka ds. inspekcji pobiera niezbędne druki i przygotowuje wnioski o delegację dla osób wyznaczonych do przeprowadzenia inspekcji;
9) komórka ds. sprawy inspekcji może uwzględnić w planie inspekcji osoby spoza KG PSP, na podstawie wykazu funkcjonariuszy przesłanego do KG PSP z komend wojewódzkich Państwowej Straży Pożarnej;
10)termin i zasady udziału w inspekcji osoby z innej niż KG PSP jednostki organizacyjnej, są każdorazowo ustalane z tą osobą, oraz z kierownictwem jej jednostki organizacyjnej przez przedstawiciela komórki ds. inspekcji.
2. Zadania przewodniczącego zespołu:
1) w zakresie organizacji wyjazdu, w szczególności:
a) pobranie od Dyżurnego Operacyjnego Kraju sprzętu rejestrującego, komputera przenośnego (jeśli nie jest w zasobach przewodniczącego) lub innego sprzętu niezbędnego do przeprowadzenia inspekcji,
b) zabezpieczenie logistyczne dla zespołu w przypadku zaistnienia takiej potrzeby,
c) zapoznanie się z charakterystyką inspekcjonowanych jednostek na podstawie danych w SWD-PSP,
d) przygotowanie testów sprawdzających wiedzę.
2) w zakresie przeprowadzenia czynności inspekcyjnych, w szczególności:
a) zaalarmowanie sił podmiotu poddanego inspekcji,
b) powiadomienie właściwego stanowiska kierowania o rozpoczęciu inspekcji,
c) przeprowadzenie czynności inspekcyjnych zgodnie z metodyką oceny gotowości operacyjnej, w sposób nie utrudniający prowadzenia działań ratowniczych, z zachowaniem zasad nadrzędności czynności ratowniczych nad inspekcyjnymi, w zakresie określonym przez zarządzającego inspekcję.
3) w zakresie zakończenia inspekcji, w szczególności:
a) przedstawienie w terminie do 4 dni roboczych od powrotu z wyjazdu inspekcyjnego komórce ds. inspekcji protokołu z przeprowadzonej inspekcji,
b) przedstawienie propozycji wniosków i ewentualnych zaleceń, odnoszących się do uwag zawartych w protokołach.
3. Komórka ds. spraw inspekcji:
a) po otrzymaniu protokołów z przeprowadzonej inspekcji opracowuje do każdego wniosku propozycje działań zmierzających do wyeliminowania nieprawidłowości, a ponadto propozycje wystąpienia poinspekcyjnego,
b) podczas spotkania w obecności dyrektora KCKRiOL lub jego zastępcy z zarządzającym inspekcję prezentuje uwagi i wnioski z przeprowadzonej inspekcji oraz rekomendacje, o których mowa w podpunkcie a),
c) opracowuje wystąpienia poinspekcyjne do KW PSP lub biur KG PSP,
d) prowadzi ewidencję planowanych i zrealizowanych inspekcji zawierającą w szczególności: wykaz inspekcjonowanych jednostek, termin realizacji inspekcji, nr inspekcjonowanej zmiany służbowej, ocenę inspekcji, stwierdzone nieprawidłowości, wydane zalecenia,
e) opracowuje półroczne zestawienia z inspekcji przeprowadzanych i zarządzanych przez Komendanta Głównego PSP, komendantów wojewódzkich (miejskich, powiatowych) PSP, zawierające w szczególności: liczbę planowanych i zrealizowanych inspekcji, kategorie powtarzających się nieprawidłowości,
f) inicjuje przedsięwzięcia dotyczące organizacji i realizacji inspekcji gotowości operacyjnej,
g) opracowuje na podstawie wyników przeprowadzonych inspekcji analizę gotowości operacyjnej w terminie do dnia 15 marca, za poprzedni rok.
ZAŁĄCZNIK Nr 3
Zadania przewodniczącego zespołu inspekcyjnego komendanta wojewódzkiego (miejskiego, powiatowego) PSP
Zadania przewodniczącego zespołu inspekcyjnego komendanta wojewódzkiego (miejskiego, powiatowego) PSP
1) zorganizowanie, we współpracy z właściwą komórką organizacyjną komendy środka transportu do wyjazdu Zespołu;
2) pobranie z komendy sprzętu niezbędnego do przeprowadzenia inspekcji;
3) pobranie niezbędnych druków i przygotowanie wniosków o delegację dla osób wyznaczonych do przeprowadzenia inspekcji;
4) w przypadku zaistnienia potrzeby, zorganizowanie zabezpieczenia logistycznego dla Zespołu;
5) przygotowanie testów sprawdzających wiadomości i założenia taktycznego;
6) sprawdzenie czy siły w inspekcjonowanym podmiocie zaangażowane są w realizację zaplanowanych ćwiczeń wojewódzkich lub między powiatowych.
2. W zakresie przeprowadzenia czynności inspekcyjnych do zadań przewodniczącego zespołu inspekcyjnego komendanta wojewódzkiego (miejskiego, powiatowego) PSP, należy w szczególności:
1) zaalarmowanie sił podmiotu poddanego inspekcji poprzez właściwe stanowisko kierowania;
2) przeprowadzenie czynności inspekcyjnych zgodnie z metodyką oceny gotowości operacyjnej w sposób nie utrudniający prowadzenia działań ratowniczych z zachowaniem zasad nadrzędności czynności ratowniczych nad inspekcyjnymi, w zakresie określonym przez zarządzającego inspekcję.
3. W zakresie zakończenia inspekcji do zadań przewodniczącego zespołu inspekcyjnego komendanta wojewódzkiego (miejskiego, powiatowego) PSP, należy w szczególności:
1) sporządzenie protokołu z inspekcji;
2) zapoznanie kierownika inspekcjonowanego podmiotu z ustaleniami zawartymi w protokole oraz omówienie wyników inspekcji;
3) przedstawienie zarządzającemu inspekcję protokołu z przeprowadzonej inspekcji;
4) w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości przedstawienie zarządzającemu inspekcje propozycji wniosków i zaleceń po inspekcji wraz z terminami ich realizacji dla kierownika podmiotu poddanego inspekcji.
ZAŁĄCZNIK Nr 4
METODYKA OCENY GOTOWOŚCI OPERACYJNEJ
METODYKA OCENY GOTOWOŚCI OPERACYJNEJ
I.
Ocena przebiegu alarmowania
Ocena przebiegu alarmowania
Ocena zagadnienia polega na określeniu czasu dysponowania sił i środków, mierzonego od momentu przyjęcia zgłoszenia przez dyżurnego stanowiska kierowania potwierdzonego słowami "przyjąłem", do momentu wyjazdu (ruszenia) dysponowanych sił z miejsca stacjonowania, przy równoczesnym spełnieniu warunków:
a) założenie przez załogę ubrań specjalnych oraz, poza kierowcą, hełmów,
b) zajęcie miejsc w samochodzie pożarniczym,
c) zamknięcie przez załogę drzwi oraz skrytek,
d) włączenie świateł drogowych lub mijania,
e) włączenie sygnałów alarmowych świetlnych i akustycznych,
f) całkowite otwarcie bramy garażowej.
Przyznanie odpowiedniej liczby punktów za zagadnienie określa poniższa tabela:
Lp. | Czas dysponowania [s] | Punktacja | |
1. | - | do 60 | 10 pkt. |
2. | powyżej 60 | do 70 | 9 pkt. |
3. | powyżej 70 | do 80 | 8 pkt. |
4. | powyżej 80 | do 90 | 7 pkt. |
5. | powyżej 90 | do 105 | 6 pkt |
6. | powyżej 105 | do 120 | 5 pkt. |
7. | powyżej 120 | do 135 | 4 pkt. |
8. | powyżej 135 | do 150 | 3 pkt. |
9. | powyżej 150 | do 165 | 2 pkt. |
10. | powyżej 165 | do 180 | 1 pkt. |
11. | powyżej 180 | - | 0 pkt. |
W sytuacji braku spełnienia warunków dot. przebiegu alarmowania, za każdy przypadek niespełnionego warunku nalicza się 1 punkt karny. Ogólną punktację za zagadnienie stanowi różnica punktów pomiędzy punktacją za czas dysponowania (wynikająca z tabeli) i sumą punktów karnych, wynikających z braku spełnienia ww. warunków. Końcowa punktowa ocena zagadnienia nie może być liczbą ujemną.
W uwagach do oceny zagadnienia należy ująć:
a) warunki lokalowe danej jednostki, w tym lokalizacja funkcjonalna pomieszczeń i obiektów,
b) sprawności środków alarmowania:
- brak sprawności oświetlenia alarmowego i awaryjnego,
- brak należytej sprawności urządzeń optycznych i akustycznych do nadawania sygnału alarmu dla załogi,
c) zachowania zasad bezpieczeństwa w czasie alarmu:
- niewłaściwa drożność i warunki bezpieczeństwa na drogach dobiegu i garażach (brak zabezpieczenia przed poślizgiem, uderzeniem, potknięciem),
- nie oznakowane elementy niebezpieczne, stanowiska pojazdów, poduszki amortyzacyjne ześlizgów,
- nieprzestrzeganie procedury wyjazdu alarmowego przez zadysponowany zastęp, w tym zgłoszenia wyjazdu.
Do oceny jest uwzględniany czas wyjazdu drugiego z zadysponowanych zastępów. W szczególnej sytuacji w uzasadnionym przypadku wyjazdu tylko jednego zastępu do oceny uwzględniony jest jego czas wyjazdu.
W szczególnej sytuacji braku wyjazdu zadysponowanych zastępów za zagadnienie zostaje przyznane 0 punktów (błąd krytyczny zagadnienia).
II.
Ocena gotowości ratowników
Ocena gotowości ratowników
Na ocenę składają się:
- Ocena stanu zmiany służbowej - forma opisowa,
- Ocena stanu psychofizycznego zmiany służbowej - forma opisowa
lub błąd krytyczny całej inspekcji,
- Ocena stanu wyposażenia strażaków - 8 punktów.
1. Ocena stanu zmiany służbowej
Ocena zagadnienia nie podlega ocenie punktowej. Wszelkie uwagi dotyczące stanu faktycznego ratowników zmiany służbowej, spełnienia wymaganego stanu minimalnego, zgodności stanu faktycznego zmiany z SWD PSP, stanu osobowego specjalistycznej grupy, jeżeli została utworzona na bazie jednostki, winny znaleźć odzwierciedlenie w uwagach dot. przedmiotowego zagadnienia.
W przypadku stwierdzenia braku dowódców (zmiany, sekcji, zastępu) lub ratowników - kierowców (operatorów), zostaje przyznane 0 punktów za całe zagadnienie (błąd krytyczny zagadnienia). W takiej sytuacji kierownik podmiotu poddanego inspekcji lub osoba przez niego upoważniona musi niezwłocznie zapewnić minimalny stan służbowy zmiany służbowej.
2. Ocena stanu psychofizycznego zmiany służbowej (ratowników)
W przypadku braku jakichkolwiek uwag odnośnie stanu psychofizycznego ratowników należy powyższe odnotować w protokole z inspekcji.
Jeżeli ze wstępnej oceny stanu psychofizycznego dokonanej przez Zespół wynika, że ratownik/ratownicy mogą być w stanie wskazującym na spożycie alkoholu, środków odurzających itp., ostateczne badanie winien przeprowadzić, na wniosek Przewodniczącego Zespołu, kierownik podmiotu inspekcjonowanego lub osoba przez niego upoważniona. W przypadku potwierdzenia powyższego - kierownik podmiotu poddanego inspekcji podejmie kroki zmierzające do niezwłocznego uzupełnienia minimalnego stanu zmiany służbowej. Stwierdzenie takiej sytuacji stanowi błąd krytyczny inspekcji. Sprawdzanie pozostałych elementów może być kontynuowane (bez udziału osób, u których stwierdzono obniżony stan psychofizyczny), jednakże uzyskane punkty nie wpłyną na zmianę oceny.
3. Ocena stanu wyposażenia ratowników.
Maksymalna liczba punktów za zagadnienie - 8 punktów.
Na ocenę stanu wyposażenia indywidualnego wszystkich ratowników składają się następujące elementy:
a) ocena stanu wyposażenia w indywidualne środki ochrony osobistej: ubrania i rękawice specjalne, kominiarki, hełmy, buty strażackie oraz wyposażenia: maski do aparatów oddechowych, pasy strażackie / szelki bezpieczeństwa, zatrzaśniki, podpinki - 4 punkty,
b) ocena kompletności dokumentów osobistych - zagadnienie polega na ocenie dokumentów ratowników-kierowców i operatorów sprzętu specjalnego, ocenie w skali punktowej nie podlegają dokumenty tożsamości ratowników - 4 punkty,
c) ocena stanu kompletności wyposażenia indywidualnego strażaków na potrzeby odwodów operacyjnych - zagadnienie nie podlega ocenie w skali punktowej. Uwagi i wnioski należy podać w polu "uwagi" w części protokołu poświęconej stanowi wyposażenia ratowników.
3.1. Kryterium oceny stanu indywidualnego wyposażenia ochronnego (środków ochrony indywidualnej i ekwipunku osobistego).
Maksymalna liczba punktów - 4 punkty.
Kompletne wyposażenie (dotyczy stanu osobowego inspekcjonowanej zmiany służbowej) w zakresie: ubrań i rękawic specjalnych, kominiarek, hełmów i butów strażackich, masek do aparatów oddechowych, sygnalizatorów bezruchu, pasów strażackich/szelek asekuracyjnych, zatrzaśników, podpinek - 4 pkt
Co najmniej dwa uszkodzenia lub braki ww. wyposażenia - 0 pkt;
Uwaga - za kompletne wyposażenie można przyjąć w przypadku braku pasów strażackich minimum 2 komplety szelek bezpieczeństwa na załogę samochodu pożarniczego (gaśniczego oraz specjalnego przewidzianego do prowadzenia działań ratowniczych na wysokości). W przypadku wprowadzenia uregulowań prawnych zgodnie z zapisami tych przepisów.
3.2. Kryterium oceny kompletności dokumentów osobistych.
Maksymalna liczba punktów - 4 punkty.
Ocenie podlegają dokumenty ratowników-kierowców i operatorów sprzętu specjalnego: prawo jazdy odpowiedniej kategorii (może dotyczyć także przyczep), zaświadczenie potwierdzające kwalifikacje do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych w ruchu i obsługi sprzętu ratowniczego (sprawdzenie tylko w przypadku możliwego dostępu do dokumentacji). - 4 pkt.
Ocenie w skali punktowej nie podlegają dokumenty tożsamości wszystkich ratowników (np. aktualna legitymacja służbowa). - forma opisowa.
3.3 Kryterium oceny stanu kompletności wyposażenia indywidualnego ratowników na potrzeby odwodów operacyjnych.
Zagadnienie nie podlega ocenie w skali punktowej - forma opisowa.
III.
Ocena gotowości pojazdów, sprzętu silnikowego i ratowniczego - ocena rzetelności obsługi codziennej, stanu oznakowania operacyjnego oraz przewożonego wyposażenia, a także wymaganych przepisami dokumentów.
Ocena gotowości pojazdów, sprzętu silnikowego i ratowniczego - ocena rzetelności obsługi codziennej, stanu oznakowania operacyjnego oraz przewożonego wyposażenia, a także wymaganych przepisami dokumentów.
Liczba uzyskanych punktów podlega zmniejszeniu w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w zakresie:
a) brak aktualnych badań technicznych w dowodzie rejestracyjnym - 3 pkt;
b) przedłużające się wycofanie pojazdu, sprzętu silnikowego lub ratowniczego z eksploatacji, brak podjęcia działań zmierzających do niezwłocznego wprowadzenia do podziału bojowego, brak lub niepełny stan środków gaśniczych, neutralizatorów i sorbentów, niezgodność stanu faktycznego z Bazą Sił i Środków - 3 pkt;
c) brak aktualnych dopuszczeń UDT, dopuszczeń i atestów serwisów producentów odnośnie stosownych badań sprzętu - 3 pkt;
d) brak właściwych zapisów w okresowej karcie pracy pojazdu, sprzętu silnikowego lub pływającego - 2pkt;
e) brak kompletności i sprawności sprzętu, niewłaściwe zamocowanie i przewożenie w pojeździe - 2pkt;
f) niewłaściwa konserwacja i obsługa codzienna - 1 pkt;
g) brak właściwego oznakowania operacyjnego - 1 pkt.
Uwaga
Punkty za każdą stwierdzoną nieprawidłowość naliczane są tylko raz niezależnie od liczby stwierdzonych przypadków.
Ocenę zagadnienia stanowi różnica pomiędzy maksymalną liczbą punktów i sumą punktów przyznanych za stwierdzone nieprawidłowości.
IV.
Ocena prowadzenia dokumentacji jednostki
Ocena prowadzenia dokumentacji jednostki
Ocenie podlega prawidłowość prowadzenia książki podziału bojowego, książki rozkazów dziennych, dokumentowanie przebiegu służby, zaistniałych zdarzeń, czytelność prowadzenia dokumentacji.
W przypadku braku uwag za zagadnienie należy przyznać - 2 pkt.
W sytuacji stwierdzenia więcej niż jednej nieprawidłowości za zagadnienie należy przyznać - 0 pkt.
Wszelkie uwagi i zastrzeżenia dotyczące prowadzenia dostępnej dokumentacji jednostki należy wpisać w polu "uwagi" w protokole inspekcji.
V.
Ocena przygotowania zawodowego ratowników
Ocena przygotowania zawodowego ratowników
Należy przeprowadzić test sprawdzający wiedzę składający się z 15 pytań z podziałem na 3 grupy (dowódcy, ratownicy, ratownicy-kierowcy i operatorzy sprzętu), z których każde pytanie oceniane jest w systemie 0 do 1. W celu oceny wiedzy zmiany służbowej należy wyliczyć średnią arytmetyczną wyników testów ratowników poddanych sprawdzianowi. W przypadku gdy ww. średnia nie jest liczbą całkowitą winna być ona zaokrąglona wg poniższej zasady:
Średnia | Punkty |
0-0,50 | 0 |
0,51-1,50 | 1 |
1,51 - 2,50 | 2 |
2,51 - 3,50 | 3 |
3,51 - 4,50 | 4 |
4,51 - 5,50 | 5 |
5,51 - 6,50 | 6 |
6,51 - 7,50 | 7 |
7,51 - 8,50 | 8 |
8,51 - 9,50 | 9 |
9,51 ÷ 10,50 | 10 |
10,51 ÷ 11,50 | 11 |
11,51 ÷ 12,50 | 12 |
12,51 ÷ 13,50 | 13 |
13,51 ÷ 14,50 | 14 |
pow. 14,51 | 15 |
VI.
Ocena ćwiczenia
Ocena ćwiczenia
L.p. | Zagadnienie | Maksymalna liczba punktów | Oceniane elementy | Maks. liczba pkt karnych za jeden błąd (*) | Skala punktów | |
Suma punktów karnych za zagadnienie | Punkty oceny | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
1 | Określenie celu działań | 8 | błąd w określeniu priorytetu ratowniczego | BKC (**) | 0 | 8 |
2 | określanie celu głównego | 5 | 2 | 6 | ||
3 | określanie celu pośredniego | 2 | 7 i pow. | 0 | ||
4 | Przyjęty sposób osiągnięcia celu (zamiar taktyczny) | 7 | przyjęty wariant rozwinięcia | 2 | 0 | 7 |
5 | dobór technik ratowniczych | 2 | 2 | 5 | ||
6 | dobór sprzętu | 2 | 4 | 3 | ||
7 | niezgodność z możliwościami taktycznymi pododdziału | 2 | 6 i pow. | 0 | ||
8 | Sposób realizacji zamiaru takt. (rozwinięcie sił) | 20 | sposób sprawiania sprzętu | 2 | 0 | 20 |
9 | obsługa sprzętu | 2 | 2 | 18 | ||
10 | sposób organizacji i realizacji łączności | 2 | 4 | 16 | ||
11 | technika wykonywania czynności ratowniczych | 2 | 5 | 12 | ||
12 | przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa | 5 | 6 | 10 | ||
13 | 7 | 5 | ||||
14 | 8 i pow. | 0 | ||||
15 | błędy krytyczne wg wykazu | BKC (**) | ||||
16 | Reagowanie na zmiany rozwoju sytuacji | 5 | brak reakcji | 5 | 0 | 5 |
17 | reagowanie z opóźnieniem | 2 | 2 | 3 | ||
19 | nieprawidłowa reakcja (nieadekwatna do sytuacji) | 2 | 4 i pow. | 0 | ||
20 | Sposób dowodzenia pododdziałem | 5 | jasność, jednoznaczność rozkazów | 2 | 0 | 5 |
21 | rozdział zadań | 5 | 2 | 4 | ||
22 | określenie sposobu realizacji zadań | 2 | 4 | 13 | ||
23 | kontrola realizacji zadań (ingerencja, reagowanie na błędy w realizacji postawionych zadań) | 5 | 5 | 2 | ||
24 | korygowanie zadań w zależności od rozwoju sytuacji | 2 | 6 i pow. | 0 | ||
25 | Sposób kierowania działaniami | 5 | Organizacja terenu akcji | 2 | 0 | 5 |
26 | Umiejętność korzystania z uprawnień | 2 | 2 | 4 | ||
27 | Wybór miejsca pracy KDR | 2 | 4 | 3 | ||
28 | Współpraca z PSK/MSK | 2 | 6 | 2 | ||
29 | Sporządzenie wymaganej dokumentacji | 2 | 8 i pow. | 0 | ||
RAZEM | 50 |
Uwagi:
(*) oceniający przydziela liczbę punktów karnych za konkretny oceniany element zagadnienia.
(**) Błąd Krytyczny Ćwiczenia - ocena za ćwiczenie "0"
Ocenę ćwiczenia stanowi suma "punktów oceny" (kolumna 7) za poszczególne zagadnienia wynikająca z liczby punktów karnych za poszczególne elementy.
Za ćwiczenie uzyskać można maksymalnie 50 punktów.
Ocenie podlega sześć zagadnień wymienionych w kolumnie "2". Każde zagadnienie podzielone jest na oceniane elementy "kol. 4", które podlegają ocenie podczas przeprowadzanego ćwiczenia.
Objaśnienia do ocenianych elementów:
1. Błąd w określeniu priorytetu ratowniczego - w założonej w ćwiczeniu sytuacji, pominięcie podczas działań ratowniczych celów priorytetowych.
2. Błąd w określaniu celu głównego - oznacza inne błędy niż wymienione w punkcie 1 np. przyjęcie celu przekraczającego możliwości ćwiczących sił ratowniczych.
3. Przykładowe błędy w zakresie zamiaru taktycznego: budowa systemu zaopatrzenia wodnego nie gwarantującego ciągłości podawania prądów gaśniczych, zastosowanie w strefach zagrożenia wybuchem urządzeń ratowniczych nie przystosowanych do pracy w tych strefach itp.
4. Błędy w zakresie rozwinięcia sił - wszelkie błędy wykonawcze mające wpływ na skuteczność działań ratowniczych i gaśniczych ze szczególnym uwzględnieniem błędów krytycznych ćwiczenia wg poniższego wykazu:
- wykonywanie czynności ratowniczych bez wymaganych uprawnień,
- nie przeprowadzenie rozpoznania oraz nie użycie właściwego sprzętu pomiarowego i wykrywczego, skutkujące nie ujawnieniem poważnego zagrożenia mogącego wpłynąć bezpośrednio na utratę życia lub zdrowia ratowników,
- brak asekuracji ratowników,
- użycie sprzętu lub narzędzi w sposób ewidentny zagrażający życiu lub zdrowiu ratowników lub poszkodowanych,
- brak zastosowania innych środków ochrony indywidualnej w sytuacjach w sposób ewidentny zagrażający życiu lub zdrowiu ratowników,
- zaniechanie ewakuacji osób ze strefy bezpośredniego zagrożenia,
- narażenie na urazy wtórne poprzez ewakuację poszkodowanego, pomimo braku wskazań (wskazania: zagrożenia taktyczne grożące eskalacją, zagrożenia fizjologiczne: brak funkcji życiowych, wstrząs),
- pozostawienie poszkodowanego nieprzytomnego ewakuowanego, bez opieki ratownika za wyjątkiem zdarzeń o charakterze mnogim i/lub masowym,
- wejście w strefę zagrożenia wybuchem z butlą tlenową,
- brak podjęcia prób zatrzymania krwotoku zewnętrznego u poszkodowanych we wstrząsie,
- brak wykonania badania przytomności oraz kontroli ABC u poszkodowanych, których stan jest nieznany,
- brak wdrożenia tlenoterapii u poszkodowanych wymagających oddechu zastępczego, w stanie wstrząsu, u poszkodowanych zatrutych i poszkodowanych nieprzytomnych, za wyjątkiem zdarzeń o charakterze masowym,
- brak stałego udrożnienia dróg oddechowych u osoby nieprzytomnej (przy wykorzystaniu zestawu R1 należy wykorzystać rurkę ustno-gardłową i ssak, u osób nieurazowych / w zdarzeniach o charakterze masowym, pozycja bezpieczna),
- brak stabilizacji i unieruchomienia kręgosłupa oraz kończyn podczas udzielania pomocy osobie po urazie mechanicznym (za stabilizację uważa się użycie kołnierza ortopedycznego oraz wszelkie manewry ręczne ograniczające ruchomość w stawach; za unieruchomienie uważa się wykorzystanie deski ortopedycznej oraz szyn Kramera).
5. Błędy w zakresie dowodzenia pododdziałem dotyczą organizacji przez dowódcę pracy podległych pododdziałów oraz nadzoru nad realizowanymi przez podwładnych zadaniami.
6. Błędy w zakresie sposobu kierowania działaniami ratowniczymi dotyczą organizacji terenu akcji ratowniczej, podziału na odcinki bojowe, wprowadzania sił ratowniczych do działań, ponadto ocenie podlegają umiejętności kierującego działaniami w zakresie wyboru dogodnego miejsca pracy, korzystania z uprawnień, współdziałania ze stanowiskiem kierowania, oraz znajomości zasad sporządzania dokumentacji zdarzenia.
Ćwiczenie poprzedza przekazanie przez przewodniczącego zespołu opisu sytuacyjnego zdarzenia, omówienie zasad przebiegu ćwiczenia oraz kryteriów oceny, określenie ewentualnej pozoracji.
Przed dokonaniem oceny ćwiczenia należy jego przebieg omówić z ćwiczącymi, dając im możliwość uzasadnienia przyjętych sposobów realizacji zadań.
VII.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
VIII.
Ogólna ocena inspekcji
Ogólna ocena inspekcji
Korekta punktacji (0-10 pkt) - przewodniczący zespołu inspekcyjnego ma prawo do skorzystania z dodania lub odjęcia punktów w przypadkach wystąpienia sytuacji nie przewidzianej w elementach podlegających ocenie.
Ocena końcowa inspekcji ustalana jest po uwzględnieniu korekty, na podstawie uzyskanych punktów wg poniższej tabeli:
Liczba punktów | Ocena | |
pow. 98 - 100 pkt. | 6 | celujący |
pow. 93 - 98 pkt. | 5 | bardzo dobry |
pow. 80 - 93 pkt. | 4 | dobry |
pow. 65 - 80 pkt. | 3 | dostateczny |
pow. 50 - 65 pkt. | 2 | dopuszczający |
0 - 50 pkt. | 1 | niedostateczny |
W przypadku gdy liczba punktów nie jest liczbą całkowitą należy postępować zgodnie z zasadą określoną w rozdziale V "Ocena wiedzy teoretycznej".
IX.
Uwagi i wnioski
Uwagi i wnioski
METODYKA OCENY INSPEKCJI STANOWISKA KIEROWANIA KOMENDANTA WOJEWÓDZKIEGO (MIEJSKIEGO, POWIATOWEGO) PSP
Oceniane zagadnienia:
I.
Stan obsady osobowej.
Stan obsady osobowej.
- zgodność obsady osobowej z zatwierdzonym harmonogramem miesięcznym służby oraz raportem z przebiegu służby w SWD PSP,
- zgodność obsady osobowej faktycznie pełniącej służbę z zatwierdzoną przez przełożonych dokumentacją - sprawdzenie dokumentów tożsamości, w tym prawidłowość prowadzenia ewidencji zmian zaakceptowanych przez przełożonych,
- przestrzeganie regulaminu pełnienia służby, w tym zgodność umundurowania,
- stan psychofizyczny.
II.
Stan przygotowania zawodowego.
Stan przygotowania zawodowego.
- znajomość własnego terenu działania i obszarów chronionych do realizacji podstawowych czynności ratowniczych,
- znajomość własnego terenu działania i obszarów chronionych do realizacji specjalistycznych czynności ratowniczych,
- znajomość potencjału ratowniczego sił włączonych do odwodów operacyjnych i możliwości ich wykorzystania,
- znajomość wyposażenia technicznego stanowiska kierowania i możliwości jego wykorzystania,
- "dopuszczenie" abonenta do pracy w sieciach radiowych UKF PSP(***),
(***) "dopuszczenie" w rozumieniu przejścia przez abonenta szkolenia, stosownego do zajmowanego stanowiska - zgodnie z zapisami "Instrukcji w sprawie organizacji łączności w sieciach radiowych UKF Państwowej Straży Pożarnej".
- znajomość dokumentacji operacyjnej znajdującej się w stanowisku kierowania, w szczególności:
* zasad/procedur zwiększania stanu osobowego,
* zasad/procedur powiadamiania i współdziałania podmiotów na obszarze kraju podczas działań ratowniczych,
* zasad/procedur dysponowania sił i środków stanowiących element odwodów operacyjnych,
* zasad współdziałania PSP z BOR w zakresie zabezpieczenia osób podlegających ochronie,
* zasad ewidencjonowania zdarzeń w SWD PSP,
* zasad dysponowania PSP oraz zasad doraźnego zabezpieczenia operacyjnego terenu powiatu po zadysponowaniu zasobów ratowniczych,
* wytycznych do obsługi zgłoszeń alarmowych kierowanych do numeru 112:
- w modelu telefonicznym,
- za pośrednictwem systemu teleinformatycznego CPR.
* procedury dot. przyjęcia zgłoszenia na telefon alarmowy 998 lub inne numery ogólnodostępne, na które mogą wpływać zgłoszenia alarmowe,
- umiejętność wykorzystania dokumentacji operacyjnej znajdującej się w stanowisku kierowania:
* wojewódzkiego(1), powiatowego(2) planu ratowniczego,
* zasad/procedur informowania przełożonych o zaistniałych zdarzeniach,
* zasad/procedur alarmowego przeniesienia stanowiska kierowania,
* organizacji łączności,
* zasad monitoringu sił i środków ksrg, w szczególności w zakresie gotowości specjalistycznych grup ratowniczych,
* zasad organizacji doraźnych baz koncentracji dla sił COO ksrg,
* zasad organizacji systemu pomocy psychologicznej w PSP,
* zasad postępowania podczas interwencji prowadzonych w związku ze zgłoszeniem wystąpienia zagrożeń od rojów gniazd owadów błonkoskrzydłych,
* zasad postępowania jednostek ochrony p.poż. w związku ze zdarzeniami na drogach,
* zasad postępowania zarządcy drogi podczas zdarzeń na zarządzanej sieci dróg krajowych,
* zasad postępowania jednostek PSP w przypadku wystąpienia podejrzenia zagrożenia chorobami szczególnie niebezpiecznymi i wysoce zakaźnymi,
* zasad działań PSP podczas wystąpienia zagrożenia z niezidentyfikowaną przesyłką oraz organizacja transportu materiałów biologicznych do laboratorium WIHiE.
III.
Test wiedzy.
Test wiedzy.
Średnia | Punkty |
0-0,50 | 0 |
0,51-1,50 | 1 |
1,51 - 2,50 | 2 |
2,51 - 3,50 | 3 |
3,51 - 4,50 | 4 |
4,51 - 5,50 | 5 |
5,51 - 6,50 | 6 |
6,51 - 7,50 | 7 |
7,51 - 8,50 | 8 |
8,51 - 9,50 | 9 |
pow. 9,51 | 10 |
IV.
Sprawność wybranych środków technicznych, w tym łączności.
Sprawność wybranych środków technicznych, w tym łączności.
- sprawność publicznej i resortowej sieci telekomunikacyjnej oraz łącz bezpośrednich;
- sprawność urządzeń sieci radiowej, w tym: prawidłowe oprogramowanie radiotelefonów (KSW, PR(2), PW, KSWL, KO),
- prawidłowość funkcjonowania urządzeń informatycznych, baz danych i programów wspomagających pracę stanowiska kierowania,
- zapewnienie rejestracji rozmów (w tym lokalizacji osoby zgłaszającej(2)), w szczególności:
* treści zgłoszeń alarmowych, czasu oczekiwania na nawiązanie połączenia, czasu przyjęcia zgłoszenia, czasu obsługi zgłoszenia,
* korespondencji prowadzonej w stanowisku kierowania,
* linii /innych niż alarmowe/ do nawiązywania połączeń z miejsca prowadzonych działań z wykorzystaniem sieci komórkowej,
* kanałów radiowych KSW, PR(2), PW, KO;
- zapewnienie zapasowego źródła zasilania elektrycznego,
- synchronizacja czasów w urządzeniach na stanowisku kierowania.
V.
Aktualność, prawidłowość i terminowość prowadzenia dokumentacji stanowiska kierowania, w tym z wykorzystaniem SWD PSP.
Aktualność, prawidłowość i terminowość prowadzenia dokumentacji stanowiska kierowania, w tym z wykorzystaniem SWD PSP.
- raport z przebiegu służby,
- zatwierdzenie obsad osobowych,
- przekazanie danych dotyczących poziomu gotowości operacyjnej grup specjalistycznych ksrg - monitoring grup,
- ewidencja całodobowych racji żywnościowych,
- ewidencja środka pianotwórczego,
- ewidencja dotycząca organizacji ćwiczeń podmiotów krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego i podmiotów z nim współpracujących,
- "Informacja ze zdarzenia" wraz z "Kartą ze zdarzenia",
- nadzór nad prawidłową ewidencją zdarzeń w rejestrze wyjazdów SWD PSP(2),
- pozostała dokumentacja, wymieniona w punkcie II.
VI.
Ćwiczenie aplikacyjne
Ćwiczenie aplikacyjne
- uruchamianie procedur i stosowanie zasad wynikających z wojewódzkiego(1), powiatowego(2) planu ratowniczego,
- dysponowanie sił i środków z uwzględnieniem specyfiki obszarów chronionych,
- wspomaganie i koordynacja działań wynikających z decyzji kierującego działaniem ratowniczym,
- współdziałanie z podległymi stanowiskami kierowania, w tym wspomaganie działań przez nie realizowanych,
- współdziałanie z dyspozytorami innych służb i podmiotów ratowniczych i współdziałających,
- informowanie przełożonych oraz SK KW PSP(2) i SK KG PSP(1) o powstałych zdarzeniach/zagrożeniach, prognozie ich rozwoju oraz skali i miejscu ich wystąpienia,
- uruchamianie pododdziałów i oddziałów włączonych do odwodów operacyjnych,
- korzystanie z programów i systemów wspomagania działań, w tym SWD PSP,
- organizacja łączności, w tym prowadzenie nasłuchu wskazanych sieci radiowych,
- dokumentowanie działań.
Punktację poszczególnych działów określa poniższa tabela:
Dział | Zagadnienie | Tematyka / elementy oceniane | Ilość punktów za zagadnienie | Skala oceny elementu | Punkty oceny |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
I. | Stan obsady osobowej | Zgodność obsady osobowej z zatwierdzonym harmonogramem miesięcznym służby oraz raportem z przebiegu służby w SWD PSP. | 8 | 3 | Suma punktów za poszczególne elementy |
Zgodność obsady osobowej faktycznie pełniącej służbę z zatwierdzoną przez przełożonych dokumentacją - sprawdzenie dokumentów tożsamości, w tym prawidłowość prowadzenia ewidencji zmian zaakceptowanych przez przełożonych. | 3 | ||||
Przestrzeganie regulaminu pełnienia służby, w tym zgodność umundurowania. | 2 | ||||
Stan psychofizyczny. | Opis lub BK (*) | ||||
II. | Stan przygotowania zawodowego | Znajomość własnego terenu działania i obszarów chronionych do realizacji podstawowych czynności ratowniczych. | 13 | 1 | Suma punktów za poszczególne elementy |
Znajomość własnego terenu działania i obszarów chronionych do realizacji specjalistycznych czynności ratowniczych. | 1 | ||||
Znajomość potencjału ratowniczego sił włączonych do odwodów operacyjnych i możliwości ich wykorzystania. | 1 | ||||
Znajomość wyposażenia technicznego stanowiska kierowania i możliwości jego wykorzystania. | 1 | ||||
"Dopuszczenie" abonenta do pracy w sieciach radiowych UKF PSP. | 1 | ||||
Znajomość dokumentacji operacyjnej znajdującej się w stanowisku kierowania, w szczególności: 1. zasad/procedur zwiększania stanu osobowego, 2. zasad/procedur powiadamiania i współdziałania podmiotów na obszarze kraju podczas działań ratowniczych, 3. zasad/procedur dysponowania sił i środków stanowiących element odwodów operacyjnych, 4. zasad współdziałania PSP z BOR w zakresie zabezpieczenia osób podlegających ochronie(1), 5. zasad ewidencjonowania zdarzeń w SWD PSP, 6. zasad dysponowania PSP oraz zasad doraźnego zabezpieczenia operacyjnego terenu powiatu po zadysponowaniu zasobów ratowniczych, 7. wytycznych do obsługi zgłoszeń alarmowych kierowanych do numeru 112: 7.1. w modelu telefonicznym, 7.2 za pośrednictwem systemu teleinformatycznego CPR, 8. procedury dot. przyjęcia zgłoszenia na telefon alarmowy 998 lub inne numery ogólnodostępne, na które mogą wpływać zgłoszenia alarmowe (2), | 1 | ||||
1 | |||||
1 | |||||
1**** | |||||
1 | |||||
1 | |||||
1 | |||||
1 | |||||
1**** | |||||
II. | Stan przygotowania zawodowego | Umiejętność wykorzystania dokumentacji operacyjnej znajdującej się w stanowisku kierowania: 1. wojewódzkiego(1), powiatowego(2) planu ratowniczego, 2. zasad/procedur informowania przełożonych o zaistniałych zdarzeniach, 3. zasad/procedur alarmowego przeniesienia stanowiska kierowania, 4. organizacji łączności, 5. zasad monitoringu sił i środków ksrg, w szczególności w zakresie gotowości specjalistycznych grup ratowniczych, 6. zasad organizacji doraźnych baz koncentracji dla sił COO ksrg, 7. zasad organizacji systemu pomocy psychologicznej w PSP, 8. zasad postępowania podczas interwencji prowadzonych w związku ze zgłoszeniem wystąpienia zagrożeń od rojów gniazd owadów błonkoskrzydłych, 9. zasad postępowania jednostek ochrony przeciwpożarowej w związku ze zdarzeniami na drogach, 10. zasad postępowania zarządcy drogi podczas zdarzeń na zarządzanej sieci dróg krajowych, 11. zasad postępowania jednostek PSP w przypadku wystąpienia podejrzenia zagrożenia chorobami szczególnie niebezpiecznymi i wysoce zakaźnymi, 12. zasad działań PSP podczas wystąpienia zagrożenia z niezidentyfikowaną przesyłką oraz organizacja transportu materiałów biologicznych do laboratorium WIHiE. | 12 | 12 | Suma punktów za poszczególne elementy |
III. | Test wiedzy | 10 | 10 | ||
IV. | Sprawność wybranych środków technicznych, w tym łączności | Sprawność publicznej i resortowej sieci telekomunikacyjnej oraz łącz bezpośrednich. | 9 | 1 | Suma punktów za poszczególne elementy |
Sprawność urządzeń sieci radiowej, w tym: prawidłowe oprogramowanie radiotelefonów (KSW, PR(2), PW, KSWL, KO). | 1 | ||||
Prawidłowość funkcjonowania urządzeń informatycznych, baz danych i programów wspomagających pracę stanowiska kierowania. | 1 | ||||
Zapewnienie rejestracji rozmów (w tym lokalizacji osoby zgłaszającej(2)), w szczególności: 1. treści zgłoszeń alarmowych, czasu oczekiwania na nawiązanie połączenia, czasu przyjęcia zgłoszenia, czasu obsługi zgłoszeń, 2. korespondencji prowadzonej w stanowisku kierowania, 3. linii /innych niż alarmowe/ do nawiązywania połączeń 4. kanałów radiowych KSW, PR(2), PW, KO. | 4 | ||||
Zapewnienie zapasowego źródła zasilania elektrycznego. | 1 | ||||
Synchronizacja czasów w urządzeniach na stanowisku kierowania. | 1 | ||||
V. | Aktualność, prawidłowość i terminowość prowadzenia dokumentacji stanowiska kierowania, w tym z wykorzystaniem SWD PSP | Raport z przebiegu służby. | 8 | 1 | Suma punktów za poszczególne elementy |
Zatwierdzenie obsad osobowych. | 1 | ||||
Przekazanie danych dotyczących poziomu gotowości operacyjnej grup specjalistycznych ksrg - monitoring grup. | 1 | ||||
Ewidencja całodobowych racji żywnościowych. | 1 | ||||
Ewidencja środka pianotwórczego. | 1 | ||||
Ewidencja dotycząca organizacji ćwiczeń podmiotów krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego i podmiotów z nim współpracujących. | 1 | ||||
"Informacja ze zdarzenia" wraz z "Kartą ze zdarzenia" (2). | 1**** | ||||
Nadzór nad prawidłową ewidencją zdarzeń w rejestrze wyjazdów SWD PSP (1). | 1**** | ||||
Pozostała dokumentacja, wymieniona w punkcie II. | 1 | ||||
VI. | Ćwiczenie aplikacyjne | Uruchamianie procedur i stosowanie zasad wynikających z wojewódzkiego(1), powiatowego(2) planu ratowniczego. | 40 | Od 0 do 5 | Suma punktów za poszczególne elementy |
Dysponowanie sił i środków z uwzględnieniem specyfiki obszarów chronionych. | Od 0 do 4 | ||||
Wspomaganie i koordynacja działań wynikających z decyzji kierującego działaniem ratowniczym. | Od 0 do 4 | ||||
Współdziałanie z podległymi stanowiskami kierowania, w tym wspomaganie działań przez nie realizowanych. | Od 0 do 4 | ||||
Współdziałanie z dyspozytorami innych służb i podmiotów ratowniczych i współdziałających. | Od 0 do 4 | ||||
Informowanie przełożonych oraz SK KW PSP(2) i SK KG PSP(1) o powstałych zdarzeniach/ zagrożeniach, prognozie ich rozwoju oraz skali i miejscu ich wystąpienia. | Od 0 do 2 | ||||
Uruchamianie pododdziałów i oddziałów włączonych do odwodów operacyjnych. | Od 0 do 4 | ||||
Korzystanie z programów i systemów wspomagania działań, w tym SWD PSP. | Od 0 do 6 | ||||
Organizacja łączności, w tym prowadzenie nasłuchu wskazanych sieci radiowych. | Od 0 do 5 | ||||
Dokumentowanie działań. | Od 0 do 2 | ||||
Razem za całość inspekcji | 100 |
**** - w zależności od (1) lub (2)
(*) W przypadku braku jakichkolwiek uwag odnośnie stanu psychofizycznego dyżurnych należy powyższe odnotować w protokole z inspekcji.
Jeżeli ze wstępnej oceny stanu psychofizycznego dokonanej przez Zespół wynika, że dyżurny/dyżurni mogą być w stanie wskazującym na spożycie alkoholu, środków odurzających itp., ostateczne badanie winien przeprowadzić, na wniosek Przewodniczącego Zespołu, kierownik podmiotu inspekcjonowanego lub osoba przez niego upoważniona. W przypadku potwierdzenia powyższego - kierownik podmiotu poddanego inspekcji podejmie kroki zmierzające do niezwłocznego uzupełnienia minimalnego stanu zmiany służbowej. Stwierdzenie takiej sytuacji stanowi "błąd krytyczny" inspekcji. Sprawdzanie pozostałych elementów może być kontynuowane (bez udziału osób, u których stwierdzono obniżony stan psychofizyczny), jednakże uzyskane punkty nie wpłyną na zmianę oceny.
Jeżeli stwierdzono pełnienie służby przez dyżurnych niezgodnie z obowiązującymi przepisami (rozporządzeniem MSWiA z 30.03.2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie pełnienia służby przez strażaków PSP Dz.U.2011.69.371) należy to odnotować w uwagach do zagadnienia.
Objaśnienia:
0/1 - oznacza, że inspekcjonujący przyznaje 1 lub 0 punktów
od 0 do 6 - oznacza, że punktacja za zagadnienie może się zawierać w przedziale
od 0 do 6 punktów
VII.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
VIII.
Ogólna ocena inspekcji
Ogólna ocena inspekcji
Korekta punktacji (0-10 pkt) - przewodniczący zespołu inspekcyjnego ma prawo do skorzystania z dodania lub odjęcia punktów w przypadkach wystąpienia sytuacji nie przewidzianej w elementach podlegających ocenie.
Ocena końcowa inspekcji ustalana jest po uwzględnieniu korekty, na podstawie uzyskanych punktów wg poniższej tabeli:
Liczba punktów | Ocena | |
pow. 98 - 100 pkt. | 6 | celujący |
pow. 93 - 98 pkt. | 5 | bardzo dobry |
pow. 80 - 93 pkt. | 4 | dobry |
pow. 65 - 80 pkt. | 3 | dostateczny |
pow. 50 - 65 pkt. | 2 | dopuszczający |
0-50 pkt. | 1 | niedostateczny |
IX.
Uwagi i wnioski
Uwagi i wnioski
(1) - dotyczy SK KW PSP,
(2) - dotyczy SK KM/KP PSP,
METODYKA OCENY GOTOWOŚCI OPERACYJNEJ OCHOTNICZYCH STRAŻY POŻARNYCH
1.
Ocena przebiegu alarmowania
Ocena przebiegu alarmowania
Ocenie alarmowania podlega 1 zastęp, bez względu na kategorię osp (liczbę posiadanych samochodów).
Dla zaalarmowanej osp (jednego zastępu), należy przyjąć następujące kryteria czasowe:
- czas alarmowania do 5 min - 10 pkt;
- każda kolejna minuta obniża ocenę o 1 pkt;
- stwierdzenie braku możliwości wyjazdu zastępu ratowniczego w czasie 15 minut skutkuje wystawieniem oceny niedostatecznej z całej inspekcji, niezależnie od ilości uzyskanych punktów z pozostałych ocenianych elementów inspekcji.
Alarmowanie - czas dysponowania siłami i środkami, liczony od momentu ogłoszenia alarmu w ochotniczej straży pożarnej do momentu wyjazdu zadysponowanych sił i środków z miejsca ich stacjonowania przed garaż (miejsce postojowe samochodu), przy równoczesnym spełnieniu następujących warunków:
- założenie ubrań specjalnych i hełmów (oprócz kierowcy),
- zajęcie miejsc w samochodzie pożarniczym,
- zamknięcie drzwi przez załogę,
- włączenie świateł mijania,
- włączenie sygnałów alarmowych świetlnych i akustycznych,
- zgłoszenie wyjazdu zadysponowanego zastępu/zastępów drogą radiową do stanowiska kierowania.
W sytuacji braku spełnienia warunków dot. przebiegu alarmowania za każdy niespełniony warunek niezależnie od liczby stwierdzonych przypadków odejmuje się 1 punkt.
Ogólną punktację za zagadnienie stanowi różnica punktów pomiędzy punktacją za czas dysponowania i sumą punktów ujemnych wynikających z braku spełnienia ww. warunków. Końcowa punktowa ocena zagadnienia nie może być liczbą ujemną.
2.
Ocena gotowości druhów osp
Ocena gotowości druhów osp
Ocenie punktowej podlega zastęp (zastępy), który przybył na alarm. W przypadku, gdy liczba druhów osp przybyłych na alarm jest mniejsza niż 4 (w tym dowódca i kierowca), nie przyznaje się punktów za gotowość druhów.
W przypadku stwierdzenia braku dowódców lub kierowców - zostaje przyznana ocena niedostateczna z inspekcji, niezależnie od liczby punktów uzyskanych z pozostałych elementów.
W przypadku braku jakichkolwiek uwag odnośnie stanu psychofizycznego druhów osp, należy powyższe odnotować w protokole z inspekcji.
Jeżeli ze wstępnej oceny stanu psychofizycznego dokonanej przez Zespół wynika, że druh/druhowie osp mogą być w stanie wskazującym na spożycie alkoholu lub środków odurzających itp., ostateczne badanie winien przeprowadzić, na wniosek przewodniczącego Zespołu, kierownik, naczelnik podmiotu inspekcjonowanego lub osoba przez niego upoważniona. Stwierdzenie takiej sytuacji stanowi błąd krytyczny inspekcji. Sprawdzanie pozostałych elementów może być kontynuowane (bez udziału osób, u których stwierdzono obniżony stan psychofizyczny), jednakże uzyskane punkty nie wpłyną na zmianę oceny.
Na ocenę zagadnienia składają się:
a) ocena stanu wyposażenia druhów osp,
b) ocena posiadanych uprawnień w zakresie:
- kwalifikacji ratowniczych,
- uprawnień do obsługi sprzętu ratowniczego,
- aktualności badań lekarskich,
- kursu kwalifikowanej pierwszej pomocy,
- innych szkoleń (kursów).
Brak badań lekarskich, kwalifikacji ratowniczych u przynajmniej jednego druha osp skutkuje wystawieniem oceny niedostatecznej z całej inspekcji, niezależnie od liczby uzyskanych punktów z pozostałych ocenianych elementów inspekcji.
Sprawdzeniu podlega wyposażenie w odzież specjalną, środki ochrony indywidualnej i ekwipunek osobisty, zgodny z poniższym wykazem:
1 | Ubranie specjalne |
2 | Rękawice specjalne |
3 | Kominiarka |
4 | Buty strażackie |
5 | Hełm strażacki |
6 | Uzbrojenie osobiste (pas strażacki lub szelki bezpieczeństwa, zatrzaśnik, toporek strażacki, podpinka) |
7 | Latarka |
8 | Maska do aparatu ODO |
9 | Sygnalizator bezruchu |
Za każdy stwierdzony przypadek braku ww. elementów u przynajmniej jednego z druhów osp, niezależnie od liczby stwierdzonych przypadków, należy odjąć 1 punkt (maski do aparatów ODO, sygnalizatory bezruchu, latarki oraz elementy uzbrojenia osobistego mogą stanowić wyposażenie samochodów pożarniczych; liczba masek do aparatów ODO i sygnalizatorów bezruchu musi być zgodna z liczbą posiadanych aparatów ODO; w przypadku braku pasów strażackich można dopuścić posiadanie 2 kompletów szelek bezpieczeństwa na zastęp).
Ocenie punktowej podlega wyposażenie druhów osp podlegających inspekcji.
3.
Ocena gotowości do natychmiastowego użycia pojazdów, sprzętu ratowniczego, sprzętu łączności
Ocena gotowości do natychmiastowego użycia pojazdów, sprzętu ratowniczego, sprzętu łączności
Należy poddać inspekcji wszystkie pojazdy pożarnicze zgłoszone do podziału bojowego (wpisane do SWD PSP). Sprawdzić ich uzbrojenie i wyposażenie w sprzęt ze szczególnym uwzględnieniem jego sprawności, kompletności oraz spełnienia wymogów bezpieczeństwa. Sprawdzić sprzęt, prawidłowość jego zamocowania, możliwość uruchomienia i prawidłowość działania, konserwację, itp. Sprawdzić również aktualność dokumentów pojazdów samochodowych. Ocenić wpływ wycofania samochodu pożarniczego lub innego sprzętu z podziału bojowego na skuteczność działań ochotniczej straży pożarnej. Sprawdzić stan oznakowania operacyjnego.
Liczba uzyskanych punktów podlega zmniejszeniu w przypadku stwierdzenia następujących nieprawidłowości:
- przedłużające się wycofanie pojazdu (brak podjęcia działań zmierzających do niezwłocznego wprowadzenia do podziału bojowego), sprzętu silnikowego lub ratowniczego z eksploatacji - 3 pkt,
- brak aktualnych dopuszczeń UDT, dopuszczeń i atestów serwisów producentów odnośnie stosownych badań sprzętu - 3 pkt,
- brak kompletności i sprawności sprzętu, niewłaściwe zamocowanie i przewożenie w pojeździe - 3 pkt
- niewłaściwa konserwacja i obsługa techniczna - 1 pkt,
- brak właściwego oznakowania operacyjnego - 1 pkt.
- niesprawność sprzętu łączności lub brak wymaganej obsady kanałowej - 1 pkt.
Punkty za każdą stwierdzoną nieprawidłowość naliczane są tylko raz niezależnie od liczby stwierdzonych przypadków.
Brak aktualnych badań technicznych lub aktualnego ubezpieczenia OC pojazdu w osp posiadającej jeden samochód pożarniczy skutkuje wystawieniem oceny niedostatecznej z całej inspekcji, niezależnie od liczby uzyskanych punktów z pozostałych ocenianych elementów inspekcji. W przypadku osp posiadającej więcej niż jeden samochód pożarniczy, brak aktualnych badań technicznych lub aktualnego ubezpieczenia OC jednego z pojazdów skutkuje odjęciem 3 punktów za zagadnienie.
Ocenę zagadnienia stanowi różnica pomiędzy maksymalną liczbą punktów i sumą punktów za stwierdzone nieprawidłowości. Końcowa punktowa ocena zagadnienia nie może być liczbą ujemną.
4.
Ocena dokumentacji
Ocena dokumentacji
Sprawdzeniu podlegają następujące elementy:
1 | Druki dokumentowania działań ratowniczych (zgodnie z rozporządzeniem MSWIA ws. szczegółowej organizacji ksrg) |
2 | Dokumentacja odwodowa (zgodnie z rozkazem właściwego kw PSP) - dotyczy osp wyznaczonych do wojewódzkich odwodów operacyjnych |
3 | Dokumentacja potwierdzająca wyszkolenie (lub aktualny wykaz osób posiadających szkolenia) |
4 | Dokumentacja potwierdzająca badania lekarskie (lub aktualny wykaz osób posiadających badania) |
5 | Dane radiowe |
6 | Instrukcja przyjęcia śmigłowca LPR |
Wszystkie wymienione elementy (oprócz dokumentacji potwierdzającej wyszkolenie i badania lekarskie) powinny znajdować się na wyposażeniu samochodu pożarniczego. Za każdy niespełniony element należy odjąć 1 punkt. Końcowa punktowa ocena zagadnienia nie może być liczbą ujemną.
5. Ocena wiedzy teoretycznej druhów OSP
Liczba punktów za zagadnienie - 0-10 punktów.
Należy przeprowadzić test sprawdzający wiedzę składający się z 10 pytań z podziałem na 3 grupy (dowódcy, ratownicy, kierowcy), z których każde pytanie oceniane jest w systemie 0 do 1.
W celu oceny wiedzy należy wyliczyć średnią arytmetyczną wyników testów druhów poddanych sprawdzianowi.
W przypadku gdy ww. średnia nie jest liczbą całkowitą winna być ona zaokrąglona wg poniższej zasady:
Średnia | Punkty |
0 ÷ 0,50 | 0 |
0,51 ÷ 1,50 | 1 |
1,51 ÷ 2,50 | 2 |
2,51 ÷ 3,50 | 3 |
3,51 ÷ 4,50 | 4 |
4,51 ÷ 5,50 | 5 |
5,51 ÷ 6,50 | 6 |
6,51 ÷ 7,50 | 7 |
7,51 ÷ 8,50 | 8 |
8,51 ÷ 9,50 | 9 |
9,51 ÷ 10,00 | 10 |
6.
Ocena ćwiczenia
Ocena ćwiczenia
Liczba punktów za zagadnienie - 0-50 punktów.
W tematyce ćwiczeń należy wykorzystać charakterystyczne zagrożenie obszaru chronionego.
W ich ocenie uwzględnić:
a) określenie zamiaru taktycznego,
b) rozkazodawstwo i kierowanie działaniami ratowniczymi,
c) wykonawstwo: właściwy dobór i optymalne wykorzystanie sprzętu, zgodnie z zasadami taktyki; przestrzeganie procedur ratowniczych,
d) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa,
e) znajomość zasad prowadzenia korespondencji radiowej.
Za każdy z ocenianych elementów przyznaje się punkty zgodnie z poniższą tabelą. Suma uzyskanych punktów stanowi ocenę ćwiczenia.
L.p. | Oceniane elementy | Zakres punktowy |
1 | Określenie zamiaru taktycznego | 0-5 |
2 | Rozkazodawstwo i kierowanie działaniami ratowniczymi | 0-5 |
3 | Wykonawstwo: właściwy dobór i optymalne wykorzystanie sprzętu, zgodnie z zasadami taktyki; przestrzeganie procedur ratowniczych | 0-20 |
4 | Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa | 0-15 |
5 | Znajomość zasad prowadzenia korespondencji radiowej | 0-5 |
W sytuacji stwierdzenia działania zagrażającego bezpieczeństwu druhów ćwiczenie należy natychmiast przerwać, nie przyznając punktów za ćwiczenie.
7.
Ocena stanu technicznego infrastruktury strażnicy, mającego wpływ na obniżenie gotowości operacyjnej ochotniczej straży pożarnej
Ocena stanu technicznego infrastruktury strażnicy, mającego wpływ na obniżenie gotowości operacyjnej ochotniczej straży pożarnej
Elementy podlegające sprawdzeniu:
- stan techniczny strażnicy,
- ilość boksów garażowych,
- ogrzewanie,
- selektywne alarmowanie,
- syrena,
- zaplecze socjalne (sala szkoleniowa, sanitariaty, natryski, szatnie, kuchnie).
8.
Ocena z inspekcji
Ocena z inspekcji
1 | Alarmowanie OSP | 0-10 pkt | |
2 | Gotowość druhów OSP | 0-10 pkt | |
3 | Gotowość do natychmiastowego użycia pojazdów, sprzętu ratowniczego, sprzętu łączności | 0-15 pkt | |
4 | Dokumentacja | 0-5 pkt | |
5 | Wiedza teoretyczna druhów | 0-10 pkt | |
6 | Ćwiczenie | 0-50 pkt | |
RAZEM: | 0-100 pkt |
Korekta punktacji (0-10 pkt) - przewodniczący zespołu inspekcyjnego ma prawo do skorzystania z dodania lub odjęcia punktów w przypadkach wystąpienia sytuacji nie przewidzianej w elementach podlegających ocenie.
Ocena końcowa inspekcji ustalana jest po uwzględnieniu korekty, na podstawie uzyskanych punktów wg poniższej tabeli:
Liczba punktów | Ocena | |
pow. 98 ÷ 100 pkt | 6 | celujący |
pow. 93 ÷ 98 pkt | 5 | bardzo dobry |
pow. 80 ÷ 93 pkt | 4 | dobry |
pow. 65 ÷ 80 pkt | 3 | dostateczny |
pow. 50 ÷ 65 pkt | 2 | dopuszczający |
0 ÷ 50 pkt | 1 | niedostateczny |
ZAŁĄCZNIK Nr 5
Protokół z inspekcji gotowości operacyjnej przeprowadzonej w Komendzie Miejskiej (Powiatowej) PSP w .............
Protokół z inspekcji gotowości operacyjnej przeprowadzonej w Komendzie Miejskiej (Powiatowej) PSP w .............