Sposób postępowania przy określaniu przepisów kancelaryjnych i archiwalnych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.NDAP.2021.18

Akt obowiązujący
Wersja od: 30 grudnia 2021 r.

ZARZĄDZENIE Nr 18
NACZELNEGO DYREKTORA ARCHIWÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 30 grudnia 2021 r.
w sprawie sposobu postępowania przy określaniu przepisów kancelaryjnych i archiwalnych

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 1a ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2020 r. poz. 164) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Zarządzenie określa sposób postępowania w Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych oraz w archiwach państwowych przy określaniu w porozumieniu z Naczelnym Dyrektorem Archiwów Państwowych lub upoważnionym przez niego dyrektorem archiwum państwowego:
1)
instrukcji kancelaryjnych oraz zmian do tych instrukcji,
2)
jednolitych rzeczowych wykazów akt, które mogą zostać uzupełnione przez kwalifikatory dokumentacji oraz zmian w tych wykazach,
3)
instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego lub składnicy akt oraz zmian do tych instrukcji

- zwanych dalej "przepisami kancelaryjnymi i archiwalnymi".

§  2. 
1. 
Dla każdego wniosku o określenie w porozumieniu przepisów kancelaryjnych i archiwalnych składanego w archiwum państwowym, w ciągu 7 dni od dnia wpływu wniosku, wypełnia się "Kartę Informacyjną", której wzór stanowi załącznik do zarządzenia, i przesyła się ją na adres elektronicznej skrzynki podawczej Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych.
2. 
Przepisów ust. 1 nie stosuje się do spraw, w których wnioskodawcą jest samorządowa jednostka organizacyjna.
§  3. 
1. 
Określenia w porozumieniu przepisów kancelaryjnych i archiwalnych dokonuje się poprzez podpisanie przez Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych lub dyrektora archiwum państwowego pisma potwierdzającego uzgodnienie przepisów kancelaryjnych i archiwalnych.
2. 
W przypadku, gdy przepisy kancelaryjne i archiwalne zostają przedłożone do uzgodnienia w postaci papierowej, pracownik odpowiedzialny za załatwienie sprawy obowiązany jest do parafowania każdej strony tych przepisów przed przedłożeniem ich do podpisu Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych lub dyrektora archiwum państwowego.
3. 
W przypadku, gdy określane w porozumieniu przepisy kancelaryjne i archiwalne dotyczą podmiotów mających siedzibę na terenie właściwości innego archiwum państwowego, pismo, o którym mowa w ust. 1, przesyła się do wiadomości tego archiwum.
§  4. 
1. 
Sprawę uważa się za zakończoną:
1)
po wysłaniu pisma, o którym mowa w § 3 ust. 1, wraz z przepisami kancelaryjnymi i archiwalnymi, które zostały określone w porozumieniu;
2)
jeżeli wnioskodawca nie podejmuje z Naczelnym Dyrektorem Archiwów Państwowych lub dyrektorem archiwum państwowego kontaktu w sprawie przez okres co najmniej 6 miesięcy od dnia doręczenia wnioskodawcy ostatniego w niej pisma.
2. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, sprawę pozostawia się bez rozpoznania.
§  5. 
W sprawach niezakończonych, wszczętych przed wejściem w życie niniejszego zarządzenia, stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  6. 
Traci moc zarządzenie nr 20 Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych z dnia 27 listopada 2015 r. w sprawie sposobu postępowania przy określaniu przepisów kancelaryjnych i archiwalnych wydawanych przez organy i kierowników jednostek organizacyjnych w porozumieniu z Naczelnym Dyrektorem Archiwów Państwowych, zmienione zarządzeniem nr 65 Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych z dnia 28 września 2018 r.
§  7. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

KARTA INFORMACYJNA w sprawie określania w porozumieniu przepisów kancelaryjnych i archiwalnych z upoważnienia Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych

Lp.Zakres informacji
1Nazwa archiwum państwowego
2Znak sprawy w archiwum państwowym
3Pełna nazwa wnioskodawcy
4Adres wnioskodawcy:- ulica/aleja/plac i numer
- kod i miejscowość
5Stanowisko osoby podpisującej wniosek
6Przedmiot sprawy*):
- instrukcja kancelaryjna*)- jednolity rzeczowy wykaz akt*)- instrukcja archiwalna*)
- zmiany w instrukcji kancelaryjnej*)- zmiany w jednolitym rzeczowym wykazie akt*)- zmiany w instrukcji archiwalnej*)
- inne*) (jeżeli tak, to prosimy o podanie rodzaju)
7Data wniosku wszczynającego sprawę
8Czy wnioskodawca został ustalony jako wytwarzający materiały archiwalne i figuruje w ewidencji jednostek nadzorowanych przez archiwum państwowe:TAK / NIE*)
- jeżeli TAK, należy podać datę ustalenia wnioskodawcy
- jeżeli NIE, należy odpowiedzieć, czy wnioskodawca będzie oceniany pod kątem ustalenia, czy wytwarza materiały archiwalne
9Czy wnioskodawca po raz pierwszy występuje o uzgodnienie przepisów kancelaryjnych i archiwalnych?TAK / NIE*)
10Czy wnioskodawca posiada już przepisy kancelaryjne i archiwalne?TAK / NIE*)
- jeżeli TAK należy podać rodzaj tych przepisów, datę ich wydania i nazwę archiwum państwowego, które je uzgodniło
*) niepotrzebne skreślić lub usunąć