Sposób pełnienia służby przez funkcjonariuszy Straży Granicznej w strzeżonym ośrodku dla cudzoziemców oraz w pomieszczeniach, w których wykonywany jest areszt w celu wydalenia.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGSG.2008.3.26

Akt utracił moc
Wersja od: 1 grudnia 2012 r.

REGULAMIN Nr 2
KOMENDANTA GŁÓWNEGO STRAŻY GRANICZNEJ
z dnia 20 marca 2008 r.
w sprawie sposobu pełnienia służby przez funkcjonariuszy Straży Granicznej w strzeżonym ośrodku dla cudzoziemców oraz w pomieszczeniach, w których wykonywany jest areszt w celu wydalenia

Na podstawie art. 85 ust. 2 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2005 r. Nr 234, poz. 1997, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711 i Nr 170, poz. 1218 oraz z 2007 r. Nr 57, poz. 390 i Nr 82, poz. 558) ustala się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy Ogólne

§  1.
Regulamin określa sposób pełnienia służby w strzeżonym ośrodku dla cudzoziemców i w pomieszczeniach, w których wykonywany jest areszt w celu wydalenia.
§  2.
Użyte w regulaminie określenia oznaczają:
1)
ośrodek - strzeżony ośrodek dla cudzoziemców utworzony na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2006 r. Nr 234, poz. 1694 oraz z 2007 r. Nr 120, poz. 818 i Nr 165, poz. 1170);
2)
areszt - pomieszczenie będące w dyspozycji Straży Granicznej wyznaczone na podstawie zarządzenia Nr 61 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 3 września 2007 r. w sprawie wyznaczenia pomieszczeń, w których wykonywany jest areszt w celu wydalenia (Dz. Urz. Min. Spraw Wew. i Ad. Nr 9, poz. 43 z późn. zm.);
3) 1
służba dyżurna - funkcjonariusze pełniący służbę na stanowiskach kierownika zmiany w ośrodku, profosa w ośrodku lub profosa w areszcie;
4)
kierownik komórki organizacyjnej - naczelnik wydziału - kierownik strzeżonego ośrodka dla cudzoziemców, naczelnik Wydziału do Spraw Cudzoziemców w jednostkach organizacyjnych Straży Granicznej, w których areszt znajduje się w strukturze Wydziału do Spraw Cudzoziemców;
5)
funkcjonariusz - funkcjonariusz Straży Granicznej;
6)
komórka edukacyjna - funkcjonariusze i pracownicy cywilni wykonujący zadania edukacyjne i rekreacyjno-sportowe wobec cudzoziemców przebywających w ośrodku;
7)
wydarzenia nadzwyczajne - w szczególności samobójstwo, zgon, ucieczka, zamach na własne życie lub zdrowie, zamach na życie lub zdrowie innej osoby, naruszenie nietykalności funkcjonariusza, zamach w celu uwolnienia osoby osadzonej, przygotowanie do ucieczki, bunt osadzonych, grupowa odmowa przyjmowania posiłków, zbiorowe zatrucie pokarmowe, pożar obiektów oraz znaczne zniszczenie wyposażenia pomieszczenia;
8)
oddział mieszkalny - wyodrębniony organizacyjnie zespół pomieszczeń mieszkalnych/cel mieszkalnych dla cudzoziemców umieszczonych w ośrodku lub w areszcie;
9)
depozyt - rzeczy należące do cudzoziemca, które zostały zdeponowane na czas pobytu cudzoziemca w ośrodku/areszcie;
10)
osadzony - cudzoziemiec umieszczony w ośrodku/areszcie na podstawie postanowienia sądu rejonowego;
11)
zmiana - grupa funkcjonariuszy kierowana przez służbę dyżurną;
12)
wartownik - funkcjonariusz bezpośrednio nadzorujący cudzoziemców przebywających w ośrodku/areszcie;
13) 2
wartownik-konwojent - funkcjonariusz bezpośrednio nadzorujący cudzoziemców przebywających w ośrodku lub areszcie, wyznaczony do udziału w doprowadzeniu;
14) 3
dowódca doprowadzenia - funkcjonariusz biorący udział w doprowadzeniu, wyznaczony na dowódcę doprowadzenia;
15) 4
placówka służby zdrowia - podmiot leczniczy udzielający świadczeń zdrowotnych w stosunku do cudzoziemca umieszczonego w ośrodku lub areszcie.
§  3.
1. 5
Służbę w ośrodku lub areszcie pełnią funkcjonariusze Straży Granicznej przeszkoleni w tym zakresie, zgodnie z ustalonym zakresem obowiązków.
2.
Przełożonym służby dyżurnej jest kierownik właściwej komórki organizacyjnej.
3.
Służba dyżurna w czasie pełnienia służby jest przełożonym funkcjonariuszy zmiany.
§  4.
Kierownik komórki organizacyjnej jest odpowiedzialny za:
1)
opracowanie rozkładu służb;
2)
określenie obowiązków służby dyżurnej;
3)
organizowanie i nadzór nad właściwym pełnieniem służby;
4)
zarządzanie przeprowadzania kontroli pokoi dla cudzoziemców/cel mieszkalnych oraz pomieszczeń oddziału mieszkalnego oraz przeglądów zabezpieczeń techniczno-ochronnych;
5)
określenie organizacji i zabezpieczenia kontaktów z osobami z opieki zdrowotnej widzeń, spacerów, kąpieli, korzystania z biblioteki, zakupów artykułów żywnościowych, wyrobów tytoniowych oraz innych przedmiotów dopuszczonych do używania w areszcie/ośrodku;
6)
wskazanie sposobu postępowania z przedmiotami niebezpiecznymi i niedozwolonymi;
7)
nadzorowanie merytorycznego przygotowania podległych funkcjonariuszy do pełnienia służby;
8)
nadzorowanie właściwego i zgodnego z przepisami wyposażenia miejsc pełnienia służby.
§  5.
1.
Do obowiązków służby dyżurnej podczas przyjmowania służby należy w szczególności:
1)
zapoznanie się z wydarzeniami, które miały miejsce podczas służby pełnionej przez poprzednią służbę dyżurną;
2)
porównanie zgodności faktycznego stanu liczbowego osadzonych ze stanem ewidencyjnym;
3)
sprawdzenie ilości i stanu sprzętu znajdującego się w magazynie podręcznym oraz innych pomieszczeniach;
4)
sprawdzenie ilości i stanu zabezpieczeń techniczno-ochronnych, monitoringu, środków sygnalizacji, alarmowania i łączności, a także na podstawie prowadzonej dokumentacji, zgodności stanu faktycznego ze stanem ewidencyjnym kluczy specjalnych i zwykłych;
5)
przeprowadzenie odprawy zmiany, w miejscu niedostępnym dla osób postronnych;
6)
prowadzenie w zakresie określonym obowiązkami dokumentacji służbowej.
2.
W czasie odprawy zmiany do obowiązków służby dyżurnej należy w szczególności:
1)
sprawdzenie obecności funkcjonariuszy i ich zdolności do pełnienia, służby;
2)
przekazanie poleceń przełożonych oraz zapoznanie funkcjonariuszy z wydarzeniami, które miały miejsce podczas poprzedniej służby;
3)
dokonanie przeglądu umundurowania;
4)
sprawdzenie u funkcjonariuszy znajomości obowiązków wynikających z przepisów i instrukcji dla danego stanowiska oraz przepisów w zakresie stosowania środków przymusu bezpośredniego;
5)
przypomnienie o konieczności przestrzegania przepisów w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy lub służby oraz przepisów przeciwpożarowych;
6)
przypomnienie o obowiązku poszanowania praw i godności cudzoziemców umieszczonych w ośrodku lub w areszcie, ich wartości kulturowych, symboli, języka, obyczajów i tradycji.
3. 6
Podczas nieobecności kierownika komórki organizacyjnej, w uzasadnionych przypadkach, służba dyżurna może zmienić podległym mu funkcjonariuszom ustalony przydział stanowisk lub posterunków. Dokonane zmiany dokumentuje się w książce służby, podając ich przyczynę i zakres.
§  6.
1.
Do obowiązków służby dyżurnej w czasie pełnienia służby należy w szczególności:
1)
organizacja pełnienia służby oraz realizacja powierzonych zadań;
2)
kontrolowanie sposobu pełnienia służby przez funkcjonariuszy na wyznaczonych stanowiskach;
3)
zapewnienie ochrony terenu ośrodka przy wykorzystaniu urządzeń technicznych i elektronicznych;
4)
nadzorowanie i koordynowanie rozpoznania przez podległych funkcjonariuszy nastrojów i atmosfery panującej wśród osadzonych oraz występowania zamiarów godzących w porządek i bezpieczeństwo;
5)
kontrolowanie ruchu osadzonych i systemu przepustkowego;
6)
kontrolowanie sposobu realizacji zabezpieczenia osadzonych;
7)
kontrolowanie sprawności działania zabezpieczeń techniczno-ochronnych;
8)
odnotowanie w książce służby stwierdzonych nieprawidłowości, braków i usterek, w przypadku gdy godzą one w bezpieczeństwo ośrodka/aresztu, oraz niezwłoczne meldowanie o tym kierownikowi komórki organizacyjnej;
9)
zapewnienie przestrzegania ustalonego porządku wewnętrznego;
10)
przechowywanie w zabezpieczonym miejscu kluczy niebędących w użyciu;
11)
nadzorowanie stosowania środków przymusu bezpośredniego;
12) 7
przekazywanie cudzoziemca wraz z jego depozytem dowódcy doprowadzenia.
2.
Służbie dyżurnej w czasie służby nie wolno w szczególności:
1)
opuszczać terenu ośrodka/aresztu bez zgody kierownika komórki organizacyjnej;
2)
opuszczać miejsca pełnienia służby bez pozostawienia swojego zastępcy, a w przypadkach braku etatowego zastępcy - wyznaczonego funkcjonariusza;
3)
poruszać się poza miejscem pełnienia służby bez środka łączności;
4)
zezwalać na wchodzenie do pomieszczenia pełnienia służby osobom nieupoważnionym.
3.
Kierownik komórki organizacyjnej dokonuje podziału obowiązków, o których mowa w ust. 1, pomiędzy służbą dyżurną a jego zastępcą.
§  7.
Do obowiązków wartownika należy w szczególności:
1) 8
sprawdzanie stanu liczbowego osadzonych podczas obejmowania służby oraz w zależności od pojawiających się w tym zakresie potrzeb;
2)
dokonywanie wspólnie z funkcjonariuszem przekazującym kontroli osadzonych;
3)
porównanie faktycznego stanu liczbowego osadzonych ze stanem ewidencyjnym;
4)
zapoznanie się z wydarzeniami, które miały miejsce w ośrodku/areszcie podczas poprzedniej służby;
5)
stałe dozorowanie osadzonych;
6)
pouczanie osadzonych o zasadach zachowania i poruszania się po terenie ośrodka/aresztu;
7) 9
przeprowadzanie kontroli pokoi dla cudzoziemców, cel mieszkalnych oraz innych pomieszczeń oddziału mieszkalnego według planu ustalonego przez kierownika komórki organizacyjnej lub doraźnie na polecenie służby dyżurnej;
8)
egzekwowanie od osadzonych przestrzegania ustalonego porządku wewnętrznego i obowiązków wynikających z regulaminu organizacyjno-porządkowego pobytu cudzoziemców w ośrodku/areszcie;
9)
kontrolowanie i obserwowanie osadzonych oraz niedopuszczanie do niedozwolonych kontaktów i zachowań godzących w porządek i bezpieczeństwo ośrodka/aresztu;
10)
niezwłoczne informowanie służby dyżurnej o występujących zagrożeniach bezpieczeństwa w oddziale mieszkalnym albo zdrowia lub życia osadzonych;
11)
przekazywanie przełożonym informacji osobopoznawczych o osadzonych oraz spostrzeżeń dotyczących nastrojów i atmosfery wśród nich;
12)
przyjmowanie od osadzonych próśb, skarg, wniosków i korespondencji oraz przekazywanie ich właściwym funkcjonariuszom lub pracownikom;
13)
nadzorowanie wydawania posiłków osadzonym;
14)
sprawdzanie w oddziale mieszkalnym, w pokojach dla cudzoziemców, celach mieszkalnych stanu zabezpieczeń techniczno-ochronnych;
15)
kontrolowanie stanu zabezpieczeń technicznych ośrodka, monitorowanie zabezpieczenia obiektu przy wykorzystaniu elektronicznych urządzeń wizyjno-alarmowych;
16)
zapewnienie asysty osobom przybyłym na widzenie w przypadku przechodzenia przez teren komend oddziałów do ośrodka;
17)
sprawdzenie po apelu wieczornym zamknięcia drzwi cel i pomieszczeń oraz drzwi wyjściowych z oddziału mieszkalnego;
18)
kontrolowanie w czasie pełnienia służby w porze nocnej, w nieregularnych odstępach czasu, nie rzadziej niż co dwie godziny, zachowania osadzonych w pokojach dla cudzoziemców/celach mieszkalnych oraz zwiększanie częstotliwości kontroli, jeżeli wynika to z własnych spostrzeżeń lub poleceń przełożonych;
19) 10
dozorowanie osadzonych w trakcie ich pobytu w placówce służby zdrowia.
§  8.
Do obowiązków wartownika dozorującego spacery osadzonych, należy w szczególności:
1)
sprawdzanie, przed rozpoczęciem spaceru przez osadzonego lub grupę osadzonych oraz po zakończeniu spacerów w danym dniu, placu spacerowego i znajdujących się tam zabezpieczeń techniczno-ochronnych, a także sprawdzenie, czy na placu nie znajdują się przedmioty niebezpieczne lub niedozwolone;
2)
sprawdzanie stanu liczbowego osadzonych w grupie spacerowej;
3)
pouczanie osadzonych o możliwości wcześniejszego zakończenia spaceru w razie naruszenia ustalonego sposobu jego odbywania;
4)
powiadamianie służby dyżurnej o konieczności wcześniejszego zakończenia spaceru i odprowadzenia osadzonego do oddziału;
5)
dozorowanie osadzonych w czasie spaceru, egzekwowanie od nich określonych odrębnymi przepisami wymogów w zakresie porządku i bezpieczeństwa.
§  9.
Do obowiązków wartownika dozorującego widzenia osadzonych należy w szczególności:
1)
sprawdzanie ilości i stanu zabezpieczeń techniczno-ochronnych znajdujących się w pomieszczeniach, w których udziela się widzeń, przed ich rozpoczęciem i po ich zakończeniu w danym dniu;
2)
sprawdzanie tożsamości osadzonego na podstawie karty identyfikacyjnej, po jego doprowadzeniu i przed odprowadzeniem z pomieszczenia, w którym udziela się widzenia;
3)
prowadzenie ewidencji osadzonych, którym udzielane są widzenia;
4)
znajomość stanu liczbowego osadzonych przebywających w pomieszczeniach, w których odbywają się widzenia;
5)
pouczanie osadzonych i osób odwiedzających o możliwości przerwania widzenia lub zakończenia go przed czasem w razie naruszenia ustalonego sposobu jego odbywania;
6)
niedopuszczanie do przekazywania osadzonym przedmiotów niebezpiecznych i niedozwolonych;
7)
przestrzeganie ustalonego czasu oraz porządku widzeń.
§  9a. 11
Obowiązki dowódcy doprowadzenia oraz wartowników-konwojentów określają odrębne przepisy.
§  10.
1.
Funkcjonariusz pełniący służbę w ośrodku/areszcie przeciwdziała w szczególności:
1)
zachowaniom mogącym zakłócić bezpieczeństwo lub porządek;
2)
podejmowaniu prób ucieczki lub oddalania się z miejsca pobytu;
3)
negatywnym oddziaływaniom osadzonych na współosadzonych.
2.
O zaistnieniu lub zaobserwowaniu przypadków, o których mowa w ust. 1, funkcjonariusz niezwłocznie informuje przełożonego.
§  11.
Wyznaczając funkcjonariuszy do pełnienia służby na poszczególnych stanowiskach uwzględnia się ich cechy psychofizyczne oraz przygotowanie i doświadczenie zawodowe.
§  12.
1. 12
Służba w ośrodku lub areszcie odbywa się w sposób ciągły, zapewniający nieprzerwany jej tok, zgodnie z przepisami regulującymi rozkład czasu służby funkcjonariuszy.
2.
Kierownik komórki organizacyjnej, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, może zmienić czas i sposób pełnienia służby w ośrodku/areszcie.
§  13.
1.
Funkcjonariusze pełniący służbę w ośrodku/areszcie wyposażeni są w środki łączności, umożliwiające właściwe wykonywanie zadań i zapewnienie bezpieczeństwa.
2.
Funkcjonariusza pełniącego służbę w bezpośrednim kontakcie z osadzonymi można, na polecenie kierownika komórki organizacyjnej, wyposażyć w środki przymusu bezpośredniego.
§  14.
Funkcjonariusze w pomieszczeniach ośrodka/aresztu pełnią służbę nieuzbrojeni.
§  15.
Funkcjonariusze wyznaczeni do pełnienia służby w ośrodku/areszcie są obowiązani stale przebywać w tych pomieszczeniach za wyjątkiem przypadków przewidzianych w porządku wewnętrznym ośrodka/aresztu.
§  16.
1.
W rejonie placów spacerowych, w czasie odbywania spaceru przez osadzonych służbę pełni nie mniej niż dwóch funkcjonariuszy.
2.
W przypadku, gdy place spacerowe są monitorowane, można ograniczyć nadzór, o którym mowa w ust. 1, do jednego funkcjonariusza.
§  17.
1.
Spacer osadzonych podlega obserwacji przez funkcjonariusza, wyznaczonego w tym czasie do pełnienia służby na zewnątrz budynków.
2.
Przed rozpoczęciem spaceru funkcjonariusz, o których mowa w ust. 1, dokonuje sprawdzenia placu spacerowego pod względem ujawnienia przedmiotów mogących zagrozić bezpieczeństwu osób trzecich.
3.
W przypadku pozostania na oddziale mieszkalnym części osadzonych odpowiednia liczba funkcjonariuszy kontynuuje pełnienie służby w tym oddziale mieszkalnym.
4.
Dyslokacja funkcjonariuszy powinna być przeprowadzona w sposób gwarantujący zapewnienie bezpieczeństwa osób przebywających na spacerze.
5.
Decyzję o przerwaniu spaceru, w przypadku naruszenia ustalonego sposobu jego odbywania, podejmuje służba dyżurna.
6.
Dzieci z rodzicami/opiekunami mogą za zgodą służby dyżurnej przebywać na placu rekreacyjno-sportowym ponad czas ustalony w porządku wewnętrznym ośrodka.

Rozdział  2

Przyjmowanie, zwalnianie i przekazywanie cudzoziemców

§  18.
1.
Funkcjonariusz przyjmujący cudzoziemca do ośrodka/aresztu jest zobowiązany do:
1)
dokonania odpowiednich wpisów w prowadzonej dokumentacji oraz w przypadkach gromadzenia danych w systemach informatycznych zaewidencjonowania osoby zgodnie z określonymi wymogami;
2)
kontroli osobistej cudzoziemca w celu odebrania przedmiotów niebezpiecznych, których posiadanie na terenie ośrodka/aresztu jest zabronione;
3) 13
sporządzenia:
a)
kwitu depozytowego, którego wzór określa załącznik nr 1 do regulaminu,
b)
karty rozliczenia zdeponowanych przedmiotów, której wzór określa załącznik nr 2 do regulaminu,
c)
karty rozliczenia środków finansowych cudzoziemca, której wzór określa załącznik nr 3 do regulaminu;
4)
wydania cudzoziemcowi w języku dla niego zrozumiałym pouczenia o przysługujących mu prawach i obowiązkach oraz zapoznania go z przepisami regulującymi pobyt w ośrodku/areszcie;
5)
skierowania cudzoziemca do służb medycznych celem dokonania badania lekarskiego, przeglądu sanitarnego cudzoziemca oraz postępowania zgodnie z otrzymanymi zaleceniami w tym konieczności zastosowania określonej diety;
6) 14
sporządzenia karty przedmiotów wydanych cudzoziemcowi, której wzór określa załącznik nr 4 do regulaminu;
7)
założenia akt osobowych cudzoziemca w oparciu o dokumentację dostarczoną przez organ doprowadzający oraz wydruki ze zbiorów danych zgromadzonych w systemach informatycznych. Akta mogą być prowadzone w systemie informatycznym;
8)
wydania cudzoziemcowi identyfikatora.
2.
Do akt osobowych, o których mowa w ust. 1 pkt 7, włącza się dokumenty urzędowe dotyczące osadzonego cudzoziemca.
§  19.
Cudzoziemca będącego obywatelem dwóch lub więcej państw ewidencjonuje się jako obywatela tego państwa, którego dokument podróży stanowił podstawę wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, chyba że w postanowieniu sądu stanowiącym podstawę umieszczenia w ośrodku/areszcie ustalono inaczej.
§  20.
1.
Dokumentacja medyczna przechowywana jest w pomieszczeniach Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej właściwego oddziału Straży Granicznej.
2.
Zalecenia wynikające z przeprowadzonych badań lekarskich są przechowywane w dokumentacji ośrodka/aresztu.
§  20a. 15
1.
W przypadku nieobecności personelu medycznego funkcjonariusze pełniący służbę w ośrodku lub areszcie wydają osadzonym przygotowane leki zgodnie z zaleceniami lekarza.
2.
Wydanie leków osadzonym w przypadku, o którym mowa w ust. 1, służba dyżurna dokumentuje w książce służby.
§  21.
Datę i godzinę przekazania/powrotu osadzonego wydanego do czynności procesowych lub administracyjnych na podstawie nakazu wydania odnotowuje się na nakazie przekazania oraz w książce kontroli osób osadzonych.

Rozdział  3

Pełnienie służby w strzeżonym ośrodku

§  22.
1.
Funkcjonariusze pełnią służbę w co najmniej dwuosobowych zespołach po jednym zespole na oddział mieszkalny.
2.
W skład zespołu, o którym mowa w ust. 1, wchodzi co najmniej jeden funkcjonariusz tej samej płci co osoby osadzone.
§  23.
Do pełnienia służby, poza funkcjonariuszami wymienionymi w § 22 ust. 1, wyznacza się ponadto funkcjonariuszy pełniących służbę na stanowiskach, których ilość i zakres zadań wynikają ze specyfiki obiektu i systemu ochrony. Funkcjonariusze pełnią służbę w szczególności:
1)
na posterunkach stałych;
2)
w patrolach wewnętrznych i zewnętrznych;
3)
przy zabezpieczeniu izolatek/separatek;
4)
przy zabezpieczeniu pobytu cudzoziemców na placach rekreacyjno-sportowych;
5) 16
w placówce służby zdrowia, w czasie udzielania cudzoziemcowi świadczeń zdrowotnych.
§  24.
Służba dyżurna ze składu każdego zespołu, o którym mowa w § 22 ust. 1, wyznacza funkcjonariusza odpowiedzialnego za prowadzenie dokumentacji służbowej oraz informowanie o wszystkich zdarzeniach mających wpływ na przebieg służby.
§  25.
Funkcjonariusze dokonują kontroli zachowań osadzonych w pokojach dla cudzoziemców doraźnie w godzinach 6.00-22.00.
§  26.
1.
Cudzoziemcom, którzy wyrazili zgodę na wykonywanie nieodpłatnie prac porządkowych na terenie ośrodka wydaje się niezbędne na czas prowadzonych prac urządzenia, które przechowywane są na terenie ośrodka w zabezpieczonym pomieszczeniu.
2.
Po zakończeniu prac porządkowych urządzenia podlegają sprawdzeniu pod względem stanu technicznego i ukompletowania przez wartownika nadzorującego pracę.
3.
W razie stwierdzenia braku części urządzeń, wartownik nadzorujący prowadzenie prac dokonuje przeglądu pomieszczeń i miejsc, w których wykonywane były prace oraz w razie konieczności kontroli osobistej cudzoziemca.
§  27.
W czasie przeznaczonym na spacer funkcjonariusze i pracownicy komórki edukacyjnej, organizują zajęcia i rozgrywki sportowe dla dorosłych oraz zabawy ruchowo-edukacyjne dla dzieci.
§  28.
1.
Wydawanie posiłków cudzoziemcom odbywa się w punkcie żywienia - stołówce, pod nadzorem funkcjonariuszy wyznaczonych przez służbę dyżurną.
2.
Ilość cudzoziemców doprowadzonych jednorazowo do punktu żywienia - stołówki powinna być odpowiednia do ilości miejsc przy stołach jadalnych.
3.
Przy rozmieszczeniu cudzoziemców przy stołach jadalnych należy uwzględnić odmienności kulturowe oraz ewentualne wrogie nastawienia wobec siebie określonych narodowości.
§  29.
1.
Przygotowywanie przez cudzoziemca posiłków, we własnym zakresie, na terenie oddziałów ośrodka jest dopuszczalne wyłącznie w pomieszczeniach do tego przeznaczonych lub w innych pomieszczeniach wskazanych przez kierownika komórki organizacyjnej.
2.
Pomieszczenia, w których przygotowywane są posiłki, podlegają szczególnemu nadzorowi.
§  30.
Służba dyżurna współdziała z innymi służbami wyodrębnionymi strukturalnie i organizacyjnie, utworzonymi w ramach komend oddziałów Straży Granicznej, w zakresie alarmowania, powiadamiania i w przypadku wystąpienia zdarzeń nadzwyczajnych.

Rozdział  4

Pełnienie służby w areszcie w celu wydalenia

§  31.
1.
Funkcjonariusze pełnią służbę w co najmniej dwuosobowych zespołach po jednym zespole na oddział mieszkalny.
2.
W skład zespołu, o którym mowa w ust. 1, wchodzi co najmniej jeden funkcjonariusz tej samej płci co osoby osadzone.
§  32.
1.
Funkcjonariusz przed otwarciem celi mieszkalnej sprawdza przez wizjer stan celi oraz zachowanie osób osadzonych.
2.
Dopuszcza się uchylenie drzwi do celi mieszkalnej bez odbezpieczenia łańcucha drzwi w przypadku braku możliwości przeprowadzenia sprawdzenia, o którym mowa w ust. 1.
3.
Funkcjonariusz otwiera drzwi celi mieszkalnej po upewnieniu się, że ze strony osadzonych nie zagraża mu niebezpieczeństwo.
4.
Przy otwarciu drzwi cel mieszkalnych obecnych jest co najmniej 2 funkcjonariuszy, chyba że zachowanie osób osadzonych nie uzasadnia takiej konieczności.
§  33.
1.
Cele mieszkalne, w których przebywają osadzeni, są zamknięte.
2.
W jednym ciągu komunikacyjnym, w tym samym czasie, dopuszcza się otwarcie jednej celi mieszkalnej, z zastrzeżeniem ust. 3.
3.
Na otwarcie więcej niż jednej celi mieszkalnej, w przypadkach uzasadnionych sytuacją, wyraża zgodę kierownik komórki organizacyjnej lub osoba przez niego upoważniona.
4.
Czynności, o których mowa w ust. 3, są podejmowane w przypadku dostatecznej ilości sił i środków w celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku.
5.
Zdarzenie, o którym mowa w ust. 3, jest dokumentowane w książce służby.
§  34.
1.
Funkcjonariusze pełniący służbę w pomieszczeniach aresztu dokonują przeglądu cel mieszkalnych oraz, w uzasadnionych przypadkach, dokonują kontroli osobistej cudzoziemców.
2.
Funkcjonariusze dokonują kontroli zachowań osób osadzonych w celach mieszkalnych w odstępach czasu nie przekraczających:
1)
30 minut, jeżeli z informacji lub spostrzeżeń nie wynika zagrożenie funkcjonowania aresztu, bezpieczeństwa osadzonych lub pełniących służbę funkcjonariuszy;
2)
15 minut, jeżeli z informacji lub spostrzeżeń wynika zagrożenie dla prawidłowego funkcjonowania aresztu, bezpieczeństwa osadzonych lub pełniących służbę funkcjonariuszy a cudzoziemiec znajduje się w stanie depresji psychicznej, przejawia agresję wobec siebie lub otoczenia, podejmował próbę ucieczki lub z innych przyczyn wymaga nadzoru;
3.
Przeglądu cel mieszkalnych w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, nie podejmuje się jeżeli cele mieszkalne podlegają nadzorowi audiowizualnemu.
§  35.
1. 17
Kontrolę osobistą cudzoziemców przeprowadza się w przypadku:
1)
osadzenia w celi, po wydaniu postanowienia sądu, na podstawie którego cudzoziemiec został przeniesiony z ośrodka do aresztu;
2)
przenoszenia z celi do celi;
3)
po zakończeniu widzenia;
4)
w innych okolicznościach uzasadnionych względami bezpieczeństwa i porządku.
§  36.
Kontroli osobistej cudzoziemca dokonuje osoba tej samej płci.
§  37.
Pozostawianie przedmiotów mogących umożliwić zamach na funkcjonariuszy lub inną osobę, ucieczkę lub zakłócenie porządku, w miejscach dostępnych dla cudzoziemców jest zabronione.
§  38.
Cudzoziemca przebywającego poza celą mieszkalną, również w przypadku objęcia aresztu systemem monitoringu, obejmuje się ciągłym nadzorem funkcjonariuszy.
§  39.
1.
Posiłki dla osadzonych wydaje uprawniony do tego funkcjonariusz.
2.
W przypadku wydawania posiłków przez inne osoby, funkcjonariusz nadzoruje te czynności.

Rozdział  5

Wydarzenia nadzwyczajne oraz wzmożone środki bezpieczeństwa

§  40.
1.
W przypadku zaistnienia wydarzenia nadzwyczajnego, funkcjonariusz niezwłocznie powiadamia o tym służbę dyżurną a następnie podejmuje działania polegające w szczególności na:
1)
udzieleniu pierwszej pomocy;
2)
wykonaniu niezbędnych czynności związanych z zabezpieczeniem miejsca zdarzenia;
3)
sporządzeniu szczegółowego raportu z przebiegu zdarzenia i przekazaniu go bezpośredniemu przełożonemu.
2.
Służba dyżurna melduje o zdarzeniu dyżurnemu operacyjnemu oddziału Straży Granicznej oraz kierownikowi komórki organizacyjnej.
3.
Kierownik komórki organizacyjnej sporządza meldunek do komendanta oddziału Straży Granicznej, w którym określa:
1)
dane personalne osób, których dotyczyło zdarzenie;
2)
czas, miejsce i okoliczności zdarzenia;
3)
imiona i nazwiska funkcjonariuszy nadzorujących cudzoziemców w czasie zdarzenia;
4)
sposób sprawowania nadzoru w chwili zaistnienia zdarzenia;
5)
liczbę osób przebywających w pomieszczeniu, w którym zaistniało zdarzenie, i ich obywatelstwo;
6)
przyczynę zaistnienia zdarzenia, wnioski płynące z podjętych lub zaniechanych działań;
7)
podjęte czynności uniemożliwiające na przyszłość wystąpienie tego typu zdarzeń.
§  41.
1.
Wzmożone środki bezpieczeństwa stosuje się w stosunku do osób, które:
1)
uczestniczyły w wydarzeniu nadzwyczajnym podczas doprowadzania lub konwoju;
2)
zagrażają porządkowi i bezpieczeństwu w pomieszczeniach;
3)
niszczą przedmioty stanowiące wyposażenie pomieszczeń;
4)
nakłaniają do buntu lub zbiorowej ucieczki;
5)
są w stanie nietrzeźwym lub pod wpływem środków odurzających i przejawiają agresję;
6)
z uzyskanych informacji lub obserwacji wynika, że mogą być sprawcą wydarzenia nadzwyczajnego.
2.
Wzmożone środki bezpieczeństwa polegają w szczególności na:
1)
zastosowaniu wzmożonej obserwacji;
2)
użyciu środków przymusu bezpośredniego na zasadach określonych odrębnymi przepisami;
3)
izolacji od innych osób.
3.
Wzmożone środki bezpieczeństwa mogą być stosowane po bezskutecznym przywołaniu cudzoziemca do przestrzegania porządku wewnętrznego.
4. 18
Decyzję o zastosowaniu wzmożonych środków bezpieczeństwa podejmuje kierownik komórki organizacyjnej, a w razie jego nieobecności służba dyżurna.
5.
Jeżeli w wyniku zastosowania wzmożonych środków bezpieczeństwa cudzoziemiec doznał obrażeń ciała lub nastąpiło zagrożenie życia i zdrowia należy udzielić mu pierwszej pomocy a następnie wezwać lekarza oraz powiadomić bezpośredniego przełożonego.
6.
Zastosowanie wzmożonych środków bezpieczeństwa odnotowuje się w dokumentacji służbowej.

Rozdział  6

Dokumentacja służbowa

§  42.
1.
W areszcie/ośrodku prowadzona jest następująca dokumentacja służbowa:
1)
książka służby;
2)
książka kontroli osób osadzonych;
3)
książka wizyt lekarskich;
4)
skorowidz osób osadzonych w areszcie/ośrodku;
5)
ewidencja kwitów depozytowych;
6) 19
ewidencja osadzonych, którym udziela się widzenia.
2.
W celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania aresztu/ośrodka kierownik komórki organizacyjnej może wprowadzić dodatkową dokumentację służbową.
§  43.
1.
Dokumentacja służbowa jest prowadzona w formie pisemnej lub elektronicznej.
2.
Wpisów w dokumentach służbowych oraz do zbioru danych zgromadzonych w systemach informatycznych dokonuje się niezwłocznie po zaistnieniu podstawy do ich zamieszczenia.

Rozdział  7

Przepisy końcowe

§  44.
Traci moc Decyzja nr 35 Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia 10 sierpnia 1995 r. wprowadzająca instrukcję w sprawie sposobu pełnienia służby przez funkcjonariuszy Straży Granicznej w pomieszczeniach przeznaczonych do wykonywania aresztu w celu wydalenia.
§  45.
Regulamin wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia podpisania.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 20

WZÓR

KWIT DEPOZYTOWY NR..........

ZAŁĄCZNIK Nr  2 21

WZÓR

KARTA ROZLICZENIA ZDEPONOWANYCH PRZEDMIOTÓW

ZAŁĄCZNIK Nr  3

  22 WZÓR

KARTA ROZLICZENIA ŚRODKÓW FINANSOWYCH CUDZOZIEMCA

ZAŁĄCZNIK Nr  4 23

WZÓR

Karta przedmiotów wydanych cudzoziemcowi

1 § 2 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) regulaminu nr 3 z dnia 25 października 2012 r. (Dz.Urz.KGSG.12.73) zmieniającego nin. regulamin z dniem 1 grudnia 2012 r.
2 § 2 pkt 13 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) regulaminu nr 3 z dnia 25 października 2012 r. (Dz.Urz.KGSG.12.73) zmieniającego nin. regulamin z dniem 1 grudnia 2012 r.
3 § 2 pkt 14 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) regulaminu nr 3 z dnia 25 października 2012 r. (Dz.Urz.KGSG.12.73) zmieniającego nin. regulamin z dniem 1 grudnia 2012 r.
4 § 2 pkt 15 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) regulaminu nr 3 z dnia 25 października 2012 r. (Dz.Urz.KGSG.12.73) zmieniającego nin. regulamin z dniem 1 grudnia 2012 r.
5 § 3 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 regulaminu nr 3 z dnia 25 października 2012 r. (Dz.Urz.KGSG.12.73) zmieniającego nin. regulamin z dniem 1 grudnia 2012 r.
6 § 5 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 regulaminu nr 3 z dnia 25 października 2012 r. (Dz.Urz.KGSG.12.73) zmieniającego nin. regulamin z dniem 1 grudnia 2012 r.
7 § 6 ust. 1 pkt 12 dodany przez § 1 pkt 4 regulaminu nr 3 z dnia 25 października 2012 r. (Dz.Urz.KGSG.12.73) zmieniającego nin. regulamin z dniem 1 grudnia 2012 r.
8 § 7 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. a) regulaminu nr 3 z dnia 25 października 2012 r. (Dz.Urz.KGSG.12.73) zmieniającego nin. regulamin z dniem 1 grudnia 2012 r.
9 § 7 pkt 7 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. b) regulaminu nr 3 z dnia 25 października 2012 r. (Dz.Urz.KGSG.12.73) zmieniającego nin. regulamin z dniem 1 grudnia 2012 r.
10 § 7 pkt 19 dodany przez § 1 pkt 5 lit. c) regulaminu nr 3 z dnia 25 października 2012 r. (Dz.Urz.KGSG.12.73) zmieniającego nin. regulamin z dniem 1 grudnia 2012 r.
11 § 9a dodany przez § 1 pkt 6 regulaminu nr 3 z dnia 25 października 2012 r. (Dz.Urz.KGSG.12.73) zmieniającego nin. regulamin z dniem 1 grudnia 2012 r.
12 § 12 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 7 regulaminu nr 3 z dnia 25 października 2012 r. (Dz.Urz.KGSG.12.73) zmieniającego nin. regulamin z dniem 1 grudnia 2012 r.
13 § 18 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 8 lit. a) regulaminu nr 3 z dnia 25 października 2012 r. (Dz.Urz.KGSG.12.73) zmieniającego nin. regulamin z dniem 1 grudnia 2012 r.
14 § 18 ust. 1 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 8 lit. b) regulaminu nr 3 z dnia 25 października 2012 r. (Dz.Urz.KGSG.12.73) zmieniającego nin. regulamin z dniem 1 grudnia 2012 r.
15 § 20a dodany przez § 1 pkt 9 regulaminu nr 3 z dnia 25 października 2012 r. (Dz.Urz.KGSG.12.73) zmieniającego nin. regulamin z dniem 1 grudnia 2012 r.
16 § 23 pkt 5 dodany przez § 1 pkt 10 regulaminu nr 3 z dnia 25 października 2012 r. (Dz.Urz.KGSG.12.73) zmieniającego nin. regulamin z dniem 1 grudnia 2012 r.
17 § 35 ust. 1 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 11 regulaminu nr 3 z dnia 25 października 2012 r. (Dz.Urz.KGSG.12.73) zmieniającego nin. regulamin z dniem 1 grudnia 2012 r.
18 § 41 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 12 regulaminu nr 3 z dnia 25 października 2012 r. (Dz.Urz.KGSG.12.73) zmieniającego nin. regulamin z dniem 1 grudnia 2012 r.
19 § 42 ust. 1 pkt 6 dodany przez § 1 pkt 13 regulaminu nr 3 z dnia 25 października 2012 r. (Dz.Urz.KGSG.12.73) zmieniającego nin. regulamin z dniem 1 grudnia 2012 r.
20 Załącznik nr 1 dodany przez § 1 pkt 14 lit. a) regulaminu nr 3 z dnia 25 października 2012 r. (Dz.Urz.KGSG.12.73) zmieniającego nin. regulamin z dniem 1 grudnia 2012 r.
21 Załącznik nr 2 dodany przez § 1 pkt 14 lit. b) regulaminu nr 3 z dnia 25 października 2012 r. (Dz.Urz.KGSG.12.73) zmieniającego nin. regulamin z dniem 1 grudnia 2012 r.
22 Załącznik nr 3 dodany przez § 1 pkt 14 lit. c) regulaminu nr 3 z dnia 25 października 2012 r. (Dz.Urz.KGSG.12.73) zmieniającego nin. regulamin z dniem 1 grudnia 2012 r.
23 Załącznik nr 4 dodany przez § 1 pkt 14 lit. d) regulaminu nr 3 z dnia 25 października 2012 r. (Dz.Urz.KGSG.12.73) zmieniającego nin. regulamin z dniem 1 grudnia 2012 r.