Sposób gospodarowania sprzętem transportowym Policji.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.KGP.2023.14
Akt obowiązujący Wersja od: 24 lutego 2023 r.
WYTYCZNE Nr 1
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 24 lutego 2023 r.
w sprawie sposobu gospodarowania sprzętem transportowym Policji
Na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2023 r. poz. 171, z 2022 r. poz. 2600 oraz z 2023 r. poz. 185, 240 i 289) postanawia się, co następuje:
§ 1.
1.
Wytyczne określają sposób wykonywania przez kierowników jednostek organizacyjnych Policji zadań określonych w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 października 2019 r. w sprawie szczegółowego sposobu gospodarowania składnikami rzeczowymi majątku ruchomego Skarbu Państwa (Dz. U. z 2022 r. poz. 998 i 1617), zwanego dalej "rozporządzeniem".2.
Wytyczne stosuje się do pojazdów mechanicznych i sprzętu pływającego, stanowiących wyposażenie Policji, zwanych dalej "sprzętem transportowym", zakwalifikowanych do dalszego użytkowania albo do kategorii zbędnych lub zużytych składników rzeczowych majątku ruchomego Skarbu Państwa, w rozumieniu przepisów rozporządzenia.3.
Ilekroć w wytycznych jest mowa o "jednostce Policji", należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną Policji prowadzącą gospodarkę transportową.4.
Ilekroć w wytycznych jest mowa o "kierowniku jednostki Policji", należy przez to rozumieć kierownika jednostki organizacyjnej Policji prowadzącej gospodarkę transportową lub osobę przez niego upoważnioną.§ 2.
1.
Do trybu postępowania ze zbędnym lub zużytym sprzętem transportowym stosuje się odpowiednio przepisy rozporządzenia.2.
Komisja, o której mowa w § 5 ust. 2 rozporządzenia, do oceny przydatności sprzętu transportowego do dalszego użytkowania, stosuje szczegółowe kryteria oceny, o których mowa w § 3, według których sprzęt ten kwalifikuje:1)
do dalszego użytkowania;2)
jako zbędny z powodów określonych w § 2 pkt 1 rozporządzenia;3)
jako zużyty sprzęt transportowy o stopniu przydatności dla jednostki Policji wynoszącym 0 %, obliczonym na podstawie § 3;4)
jako zużyty sprzęt transportowy o stopniu przydatności dla jednostki Policji wynoszącym do 40 %, do którego zalicza się sprzęt transportowy eksploatowany w warunkach uznanych przez komisję jako trudne, w szczególności pojazdy komórek organizacyjnych ruchu drogowego wyposażone w wideorejestratory (pojazdy RD-VIDEO);5)
jako zużyty z powodu uszkodzenia lub zniszczenia, w takim stopniu, którego naprawę uznaje się za nieopłacalną, jeżeli jej koszt przekracza 70 % wartości tego sprzętu przed uszkodzeniem lub zniszczeniem.§ 3.
1.
Stopień przydatności sprzętu transportowego dla jednostki Policji oznacza się symbolem "Sp" i określa się jako różnicę między stopniem przydatności sprzętu w stanie nowym a stopniem zmniejszenia tej przydatności z powodu przebiegu lub okresu eksploatacji.2.
Normatywne przebiegi całkowite sprzętu transportowego, oznaczone symbolem "Ps" oraz całkowite czasy eksploatacji sprzętu transportowego, oznaczone symbolem "Ce", uwzględniające poszczególne rodzaje sprzętu transportowego, są określone w załączniku nr 1 do wytycznych.3.
"Sp" dla sprzętu transportowego, który osiągnął normatywny przebieg całkowity "Ps", określony w załączniku nr 1 do wytycznych, wylicza się według wzoru: Sp = [1 - (Pr / Ps)] x 100%-
gdzie "Pr" oznacza rzeczywisty przebieg sprzętu transportowego. W przypadku wyliczenia wartości ujemnej, przyjmuje się Sp o wartości 0 %.4.
"Sp" dla sprzętu transportowego, który osiągnął całkowity czas eksploatacji "Ce", określony w załączniku nr 1 do wytycznych, wylicza się według wzoru: Sp = [1 - (Cu / Ce)] x 100%-
gdzie "Cu" oznacza rzeczywisty czas eksploatacji sprzętu transportowego. W przypadku wyliczenia wartości ujemnej, przyjmuje się Sp o wartości 0 %.5.
Dla sprzętu transportowego, określonego w załączniku nr 1 do wytycznych, stopień przydatności "Sp" wylicza się w zależności od tego, które z kryteriów wystąpi jako pierwsze - normatywny przebieg całkowity "Ps", albo całkowity czas eksploatacji "Ce".§ 4.
1.
Komisja dokumentuje w protokole, którego wzór jest określony w załączniku nr 2 do wytycznych:1)
informacje o sprzęcie zawierające:a)
markę,b)
typ,c)
model,d)
rok produkcji,e)
numer wewnętrzny,f)
numer rejestracyjny,g)
numer VIN lub numer podwozia i nadwozia,h)
rodzaj i pojemność silnika,i)
przebieg;2)
ocenę przydatności sprzętu transportowego do dalszego użytkowania, a w przypadku jego zakwalifikowania jako zużytego, celowość i zakres demontażu nieuszkodzonych podzespołów lub części sprzętu, z przeznaczeniem do wykorzystania w innych egzemplarzach sprzętu transportowego, eksploatowanych w jednostce Policji;3)
wykaz uzyskanych w wyniku demontażu podzespołów i części zamiennych.2.
Dokonując oceny, o której mowa w ust. 1 pkt 2, ustala się w szczególności:1)
wartość rynkową sprzętu transportowego w stanie przed uszkodzeniem lub zniszczeniem - w zaokrągleniu do setek złotych, poprzez porównanie z wartościami sprzętu transportowego o najbardziej zbliżonych parametrach technicznych i eksploatacyjnych, podawanymi w publikacjach zawierających notowania lokalnego lub krajowego rynku motoryzacyjnego, oznaczaną symbolem "W";2)
koszt naprawy elementów uszkodzonych lub odtworzenia elementów zniszczonych - na podstawie opisu uszkodzeń sprzętu transportowego, sporządzonego przez komisję lub uprawnionego rzeczoznawcę albo zawartego w protokole oględzin sporządzonym przez rzeczoznawcę zakładu ubezpieczeń, oznaczany symbolem "Kn";3)
procentowy stosunek kosztów określonych w pkt 2 do wartości rynkowej określonej w pkt 1, oznaczany symbolem "Pu";4)
wartość rynkową pozostałości sprzętu transportowego - z uwzględnieniem stanu poszczególnych jego zespołów, w sposób określony w załączniku nr 2 do wytycznych, oznaczaną symbolem "Wrp".3.
Wartości oraz koszt, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 2 i 4, mogą być ustalane z wykorzystaniem specjalistycznych programów informatycznych, a w przypadku ust. 2 pkt 4, również na podstawie wyceny uprawnionego rzeczoznawcy.4.
Przy dokonywaniu ocen, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, mogą być wykorzystywane informacje zawarte w opiniach rzeczoznawców oraz dokumentacji napraw i innych czynności obsługowych sprzętu transportowego, których kopie dołącza się do protokołu.§ 5.
1.
Komisja, po dokonaniu oceny przydatności sprzętu transportowego do dalszego użytkowania, sporządza "Wykaz sprzętu transportowego zbędnego lub zużytego przeznaczonego do dalszego zagospodarowania", którego wzór jest określony w załączniku nr 3 do wytycznych, a następnie przedkłada go kierownikowi jednostki Policji lub osobie przez niego upoważnionej, w celu uzyskania jego akceptacji oraz rozpoczęcia procesu zagospodarowania tego sprzętu.2.
Kierownik jednostki Policji lub osoba przez niego upoważniona, zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej, na właściwej stronie podmiotowej, informację o sprzęcie transportowym zbędnym lub zużytym, ze wskazaniem terminu, w jakim można zgłaszać wniosek dotyczący jego pozyskania w formie wskazanej w przedmiotowej informacji.3.
Na podstawie złożonych wniosków, o których mowa w ust. 2, komisja sporządza "Wykaz sprzętu transportowego zbędnego lub zużytego zakwalifikowanego do dalszego zagospodarowania", którego wzór jest określony w załączniku nr 4 do wytycznych oraz przedkłada go kierownikowi jednostki Policji lub osobie przez niego upoważnionej, w celu podjęcia decyzji w zakresie wnioskowanego przez komisję zagospodarowania sprzętu transportowego na rzecz rekomendowanego podmiotu.4.
Komisja sporządzając wykaz, o którym mowa w ust. 3, uwzględnia, w pierwszej kolejności, potrzeby jednostek Policji oraz przepisy wydane przez Komendanta Głównego Policji dotyczące zasad współpracy jednostek organizacyjnych Policji w zakresie zbywania lub likwidacji niektórych składników majątku ruchomego.5.
Sprzęt transportowy uznany za zbędny lub zużyty zabezpiecza się przed zdekompletowaniem lub zniszczeniem do czasu jego zagospodarowania w sposób określony przez kierownika jednostki Policji lub osobę przez niego upoważnioną i pozbawia cech służbowego przeznaczenia, w tym urządzeń uprzywilejowania w ruchu drogowym, łączności policyjnej, techniki operacyjnej i oznakowania oraz wymontowuje się inne dodatkowe wyposażenie policyjne.§ 6.
1.
Sprzęt transportowy uzyskany przez Policję w drodze darowizny lub użyczenia albo zakupu z zastrzeżeniem zwrotu, który został zakwalifikowany jako zbędny lub zużyty, odpowiednio, przekazuje się nieodpłatnie, sprzedaje, wydzierżawia lub wynajmuje albo zwraca z dochowaniem warunków określonych w odpowiedniej umowie darowizny, użyczenia lub zakupu z zastrzeżeniem zwrotu.2.
Kierownik jednostki Policji lub osoba przez niego upoważniona może podjąć decyzję o przeznaczeniu zbędnego lub zużytego sprzętu transportowego na cele szkoleniowe lub na eksponaty dla jednostek organizacyjnych Policji.3.
W przypadku sprzętu transportowego niekoncesjonowanego, kierownik jednostki Policji lub osoba przez niego upoważniona, może wystąpić do Komendanta Głównego Policji z pisemnym wnioskiem o odstąpienie od stosowania trybu postępowania określonego w przepisach wydanych przez Komendanta Głównego Policji dotyczących zasad współpracy jednostek organizacyjnych Policji w zakresie zbywania lub likwidacji niektórych składników majątku ruchomego, w celu zastosowania zapisów rozporządzenia związanych ze sposobem postępowania ze zbędnymi lub zużytymi składnikami rzeczowymi majątku ruchomego Skarbu Państwa. Wniosek wymaga uzasadnienia.§ 7.
Likwidację sprzętu transportowego, przeprowadza się w sposób uwzględniający wymogi określone w odrębnych przepisach o ochronie środowiska oraz o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.§ 8.
Tracą moc wytyczne nr 4 Komendanta Głównego Policji z dnia 7 września 2017 r. w sprawie sposobu postępowania ze zbędnym lub zużytym sprzętem transportowym Policji (Dz. Urz. KGP poz. 60).§ 9.
Wytyczne wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
Normatywne przebiegi całkowite oraz całkowite czasy eksploatacji sprzętu transportowego Policji
Normatywne przebiegi całkowite oraz całkowite czasy eksploatacji sprzętu transportowego Policji
RODZAJ SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO* | Normatywny przebieg całkowity "Ps" w tys. km | Całkowity czas eksploatacji "Ce" w latach |
SAMOCHODY OSOBOWE | ||
oznakowane i nieoznakowane z segmentów A i B | 200 | X |
oznakowane i nieoznakowane z segmentu C | 230 | X |
RD-VIDEO i pozostałe z segmentu D | 300 | X |
osobowe terenowe oznakowane i nieoznakowane | 250 | X |
FURGONY | ||
Patrolowe, Wypadowe, Nieoznakowane | 250 | X |
Małe Więźniarki (MW) | 300 | X |
Ekip Techniki Drogowej i Ekologii (ETDiE), Ambulanse Pogotowia Ruchu Drogowego (APRD), Profilaktyczno- Edukacyjne (PE) | X | 12 |
POJAZDY SPECJALISTYCZNE | ||
Ambulanse Poczty Specjalnej (APS), Ambulanse Monitoringu Wizyjnego (AMW), Ruchome Stanowisko Dowodzenia (RSD), Ambulanse Sanitarne (AS), | 300 | 12 |
Ambulanse Pirotechniczne (AP), Automatyczne Wyrzutnie Gazów Łzawiących/Reflektory Olśniewające (AWGŁ/RO), Long Range Acoustic Device (LRAD) | X | 15 |
osobowo terenowe opancerzone | X | 15 |
Transportery Opancerzone/Lekkie Transportery Opancerzone (TO/LTO) | X | 20 |
Duże Więźniarki (DW) | 400 | 20 |
Armatki Wodne (AW) | X | 20 |
pomoc drogowa | 300 | 12 |
pozostałe pojazdy specjalistyczne | X | 15 |
CIĘŻAROWE | ||
skrzyniowe, wywrotki | X | 20 |
AUTOBUSY | ||
minibusy, busy | 400 | 20 |
PRZYCZEPY | ||
specjalistyczne | X | 15 |
skrzyniowe | X | 20 |
POZOSTAŁY SPRZĘT TRANSPORTOWY | ||
koparko-spycharki, ciągniki rolnicze, wózki widłowe | X | 25 |
MOTOCYKLE | ||
motocykle RD | 80 | 12 |
pozostałe - policyjne motocykle, motorowery, pojazdy czterokołowe | 80 | 12 |
SPRZĘT PŁYWAJĄCY | ||
łodzie kategorii R-1 | X | 20 |
łodzie kategorii R-2 lub R-3 | X | 15 |
pozostały | X | 15 |
ZAŁĄCZNIK Nr 2
ZAŁĄCZNIK Nr 3
WZÓR
WYKAZ SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO ZBĘDNEGO LUB ZUŻYTEGO PRZEZNACZONEGO DO DALSZEGO ZAGOSPODAROWANIA
ZAŁĄCZNIK Nr 4
WZÓR
WYKAZ SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO ZBĘDNEGO/ZUŻYTEGO ZAKWALIFIKOWANEGO DO DALSZEGO ZAGOSPODAROWANIA