Sposób gospodarowania sprzętem transportowym Policji.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2023.14

Akt obowiązujący
Wersja od: 24 lutego 2023 r.

WYTYCZNE Nr 1
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 24 lutego 2023 r.
w sprawie sposobu gospodarowania sprzętem transportowym Policji

Na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2023 r. poz. 171, z 2022 r. poz. 2600 oraz z 2023 r. poz. 185, 240 i 289) postanawia się, co następuje:
§  1. 
1. 
Wytyczne określają sposób wykonywania przez kierowników jednostek organizacyjnych Policji zadań określonych w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 października 2019 r. w sprawie szczegółowego sposobu gospodarowania składnikami rzeczowymi majątku ruchomego Skarbu Państwa (Dz. U. z 2022 r. poz. 998 i 1617), zwanego dalej "rozporządzeniem".
2. 
Wytyczne stosuje się do pojazdów mechanicznych i sprzętu pływającego, stanowiących wyposażenie Policji, zwanych dalej "sprzętem transportowym", zakwalifikowanych do dalszego użytkowania albo do kategorii zbędnych lub zużytych składników rzeczowych majątku ruchomego Skarbu Państwa, w rozumieniu przepisów rozporządzenia.
3. 
Ilekroć w wytycznych jest mowa o "jednostce Policji", należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną Policji prowadzącą gospodarkę transportową.
4. 
Ilekroć w wytycznych jest mowa o "kierowniku jednostki Policji", należy przez to rozumieć kierownika jednostki organizacyjnej Policji prowadzącej gospodarkę transportową lub osobę przez niego upoważnioną.
§  2. 
1. 
Do trybu postępowania ze zbędnym lub zużytym sprzętem transportowym stosuje się odpowiednio przepisy rozporządzenia.
2. 
Komisja, o której mowa w § 5 ust. 2 rozporządzenia, do oceny przydatności sprzętu transportowego do dalszego użytkowania, stosuje szczegółowe kryteria oceny, o których mowa w § 3, według których sprzęt ten kwalifikuje:
1)
do dalszego użytkowania;
2)
jako zbędny z powodów określonych w § 2 pkt 1 rozporządzenia;
3)
jako zużyty sprzęt transportowy o stopniu przydatności dla jednostki Policji wynoszącym 0 %, obliczonym na podstawie § 3;
4)
jako zużyty sprzęt transportowy o stopniu przydatności dla jednostki Policji wynoszącym do 40 %, do którego zalicza się sprzęt transportowy eksploatowany w warunkach uznanych przez komisję jako trudne, w szczególności pojazdy komórek organizacyjnych ruchu drogowego wyposażone w wideorejestratory (pojazdy RD-VIDEO);
5)
jako zużyty z powodu uszkodzenia lub zniszczenia, w takim stopniu, którego naprawę uznaje się za nieopłacalną, jeżeli jej koszt przekracza 70 % wartości tego sprzętu przed uszkodzeniem lub zniszczeniem.
§  3. 
1. 
Stopień przydatności sprzętu transportowego dla jednostki Policji oznacza się symbolem "Sp" i określa się jako różnicę między stopniem przydatności sprzętu w stanie nowym a stopniem zmniejszenia tej przydatności z powodu przebiegu lub okresu eksploatacji.
2. 
Normatywne przebiegi całkowite sprzętu transportowego, oznaczone symbolem "Ps" oraz całkowite czasy eksploatacji sprzętu transportowego, oznaczone symbolem "Ce", uwzględniające poszczególne rodzaje sprzętu transportowego, są określone w załączniku nr 1 do wytycznych.
3. 
"Sp" dla sprzętu transportowego, który osiągnął normatywny przebieg całkowity "Ps", określony w załączniku nr 1 do wytycznych, wylicza się według wzoru: Sp = [1 - (Pr / Ps)] x 100%
-
gdzie "Pr" oznacza rzeczywisty przebieg sprzętu transportowego. W przypadku wyliczenia wartości ujemnej, przyjmuje się Sp o wartości 0 %.
4. 
"Sp" dla sprzętu transportowego, który osiągnął całkowity czas eksploatacji "Ce", określony w załączniku nr 1 do wytycznych, wylicza się według wzoru: Sp = [1 - (Cu / Ce)] x 100%
-
gdzie "Cu" oznacza rzeczywisty czas eksploatacji sprzętu transportowego. W przypadku wyliczenia wartości ujemnej, przyjmuje się Sp o wartości 0 %.
5. 
Dla sprzętu transportowego, określonego w załączniku nr 1 do wytycznych, stopień przydatności "Sp" wylicza się w zależności od tego, które z kryteriów wystąpi jako pierwsze - normatywny przebieg całkowity "Ps", albo całkowity czas eksploatacji "Ce".
§  4. 
1. 
Komisja dokumentuje w protokole, którego wzór jest określony w załączniku nr 2 do wytycznych:
1)
informacje o sprzęcie zawierające:
a)
markę,
b)
typ,
c)
model,
d)
rok produkcji,
e)
numer wewnętrzny,
f)
numer rejestracyjny,
g)
numer VIN lub numer podwozia i nadwozia,
h)
rodzaj i pojemność silnika,
i)
przebieg;
2)
ocenę przydatności sprzętu transportowego do dalszego użytkowania, a w przypadku jego zakwalifikowania jako zużytego, celowość i zakres demontażu nieuszkodzonych podzespołów lub części sprzętu, z przeznaczeniem do wykorzystania w innych egzemplarzach sprzętu transportowego, eksploatowanych w jednostce Policji;
3)
wykaz uzyskanych w wyniku demontażu podzespołów i części zamiennych.
2. 
Dokonując oceny, o której mowa w ust. 1 pkt 2, ustala się w szczególności:
1)
wartość rynkową sprzętu transportowego w stanie przed uszkodzeniem lub zniszczeniem - w zaokrągleniu do setek złotych, poprzez porównanie z wartościami sprzętu transportowego o najbardziej zbliżonych parametrach technicznych i eksploatacyjnych, podawanymi w publikacjach zawierających notowania lokalnego lub krajowego rynku motoryzacyjnego, oznaczaną symbolem "W";
2)
koszt naprawy elementów uszkodzonych lub odtworzenia elementów zniszczonych - na podstawie opisu uszkodzeń sprzętu transportowego, sporządzonego przez komisję lub uprawnionego rzeczoznawcę albo zawartego w protokole oględzin sporządzonym przez rzeczoznawcę zakładu ubezpieczeń, oznaczany symbolem "Kn";
3)
procentowy stosunek kosztów określonych w pkt 2 do wartości rynkowej określonej w pkt 1, oznaczany symbolem "Pu";
4)
wartość rynkową pozostałości sprzętu transportowego - z uwzględnieniem stanu poszczególnych jego zespołów, w sposób określony w załączniku nr 2 do wytycznych, oznaczaną symbolem "Wrp".
3. 
Wartości oraz koszt, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 2 i 4, mogą być ustalane z wykorzystaniem specjalistycznych programów informatycznych, a w przypadku ust. 2 pkt 4, również na podstawie wyceny uprawnionego rzeczoznawcy.
4. 
Przy dokonywaniu ocen, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, mogą być wykorzystywane informacje zawarte w opiniach rzeczoznawców oraz dokumentacji napraw i innych czynności obsługowych sprzętu transportowego, których kopie dołącza się do protokołu.
§  5. 
1. 
Komisja, po dokonaniu oceny przydatności sprzętu transportowego do dalszego użytkowania, sporządza "Wykaz sprzętu transportowego zbędnego lub zużytego przeznaczonego do dalszego zagospodarowania", którego wzór jest określony w załączniku nr 3 do wytycznych, a następnie przedkłada go kierownikowi jednostki Policji lub osobie przez niego upoważnionej, w celu uzyskania jego akceptacji oraz rozpoczęcia procesu zagospodarowania tego sprzętu.
2. 
Kierownik jednostki Policji lub osoba przez niego upoważniona, zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej, na właściwej stronie podmiotowej, informację o sprzęcie transportowym zbędnym lub zużytym, ze wskazaniem terminu, w jakim można zgłaszać wniosek dotyczący jego pozyskania w formie wskazanej w przedmiotowej informacji.
3. 
Na podstawie złożonych wniosków, o których mowa w ust. 2, komisja sporządza "Wykaz sprzętu transportowego zbędnego lub zużytego zakwalifikowanego do dalszego zagospodarowania", którego wzór jest określony w załączniku nr 4 do wytycznych oraz przedkłada go kierownikowi jednostki Policji lub osobie przez niego upoważnionej, w celu podjęcia decyzji w zakresie wnioskowanego przez komisję zagospodarowania sprzętu transportowego na rzecz rekomendowanego podmiotu.
4. 
Komisja sporządzając wykaz, o którym mowa w ust. 3, uwzględnia, w pierwszej kolejności, potrzeby jednostek Policji oraz przepisy wydane przez Komendanta Głównego Policji dotyczące zasad współpracy jednostek organizacyjnych Policji w zakresie zbywania lub likwidacji niektórych składników majątku ruchomego.
5. 
Sprzęt transportowy uznany za zbędny lub zużyty zabezpiecza się przed zdekompletowaniem lub zniszczeniem do czasu jego zagospodarowania w sposób określony przez kierownika jednostki Policji lub osobę przez niego upoważnioną i pozbawia cech służbowego przeznaczenia, w tym urządzeń uprzywilejowania w ruchu drogowym, łączności policyjnej, techniki operacyjnej i oznakowania oraz wymontowuje się inne dodatkowe wyposażenie policyjne.
§  6. 
1. 
Sprzęt transportowy uzyskany przez Policję w drodze darowizny lub użyczenia albo zakupu z zastrzeżeniem zwrotu, który został zakwalifikowany jako zbędny lub zużyty, odpowiednio, przekazuje się nieodpłatnie, sprzedaje, wydzierżawia lub wynajmuje albo zwraca z dochowaniem warunków określonych w odpowiedniej umowie darowizny, użyczenia lub zakupu z zastrzeżeniem zwrotu.
2. 
Kierownik jednostki Policji lub osoba przez niego upoważniona może podjąć decyzję o przeznaczeniu zbędnego lub zużytego sprzętu transportowego na cele szkoleniowe lub na eksponaty dla jednostek organizacyjnych Policji.
3. 
W przypadku sprzętu transportowego niekoncesjonowanego, kierownik jednostki Policji lub osoba przez niego upoważniona, może wystąpić do Komendanta Głównego Policji z pisemnym wnioskiem o odstąpienie od stosowania trybu postępowania określonego w przepisach wydanych przez Komendanta Głównego Policji dotyczących zasad współpracy jednostek organizacyjnych Policji w zakresie zbywania lub likwidacji niektórych składników majątku ruchomego, w celu zastosowania zapisów rozporządzenia związanych ze sposobem postępowania ze zbędnymi lub zużytymi składnikami rzeczowymi majątku ruchomego Skarbu Państwa. Wniosek wymaga uzasadnienia.
§  7. 
Likwidację sprzętu transportowego, przeprowadza się w sposób uwzględniający wymogi określone w odrębnych przepisach o ochronie środowiska oraz o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.
§  8. 
Tracą moc wytyczne nr 4 Komendanta Głównego Policji z dnia 7 września 2017 r. w sprawie sposobu postępowania ze zbędnym lub zużytym sprzętem transportowym Policji (Dz. Urz. KGP poz. 60).
§  9. 
Wytyczne wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Normatywne przebiegi całkowite oraz całkowite czasy eksploatacji sprzętu transportowego Policji

RODZAJ SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO*Normatywny przebieg całkowity "Ps" w tys. kmCałkowity czas eksploatacji "Ce" w latach
SAMOCHODY OSOBOWE
oznakowane i nieoznakowane z segmentów A i B200X
oznakowane i nieoznakowane z segmentu C230X
RD-VIDEO i pozostałe z segmentu D300X
osobowe terenowe oznakowane i nieoznakowane250X
FURGONY
Patrolowe, Wypadowe, Nieoznakowane250X
Małe Więźniarki (MW)300X
Ekip Techniki Drogowej i Ekologii (ETDiE), Ambulanse Pogotowia Ruchu Drogowego (APRD), Profilaktyczno- Edukacyjne (PE)X12
POJAZDY SPECJALISTYCZNE
Ambulanse Poczty Specjalnej (APS), Ambulanse Monitoringu Wizyjnego (AMW), Ruchome Stanowisko Dowodzenia (RSD), Ambulanse Sanitarne (AS),30012
Ambulanse Pirotechniczne (AP), Automatyczne Wyrzutnie Gazów Łzawiących/Reflektory Olśniewające (AWGŁ/RO), Long Range Acoustic Device (LRAD)X15
osobowo terenowe opancerzoneX15
Transportery Opancerzone/Lekkie Transportery Opancerzone (TO/LTO)X20
Duże Więźniarki (DW)40020
Armatki Wodne (AW)X20
pomoc drogowa30012
pozostałe pojazdy specjalistyczneX15
CIĘŻAROWE
skrzyniowe, wywrotkiX20
AUTOBUSY
minibusy, busy40020
PRZYCZEPY
specjalistyczneX15
skrzynioweX20
POZOSTAŁY SPRZĘT TRANSPORTOWY
koparko-spycharki, ciągniki rolnicze, wózki widłoweX25
MOTOCYKLE
motocykle RD8012
pozostałe - policyjne motocykle, motorowery, pojazdy czterokołowe8012
SPRZĘT PŁYWAJĄCY
łodzie kategorii R-1X20
łodzie kategorii R-2 lub R-3X15
pozostałyX15
* Należy przyjąć definicje sprzętu transportowego Policji, zgodne z przepisami zarządzenia nr 9 Komendanta Głównego Policji z dnia 5 maja 2015 r. w sprawie norm wyposażenia jednostek i komórek organizacyjnych Policji oraz policjantów w sprzęt transportowy (Dz. Urz. KGP poz. 29, z późn. zm.).

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

PROTOKÓŁ OCENY PRZYDATNOŚCI SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO DO DALSZEGO UŻYTKOWANIA

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

WYKAZ SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO ZBĘDNEGO LUB ZUŻYTEGO PRZEZNACZONEGO DO DALSZEGO ZAGOSPODAROWANIA

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

WYKAZ SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO ZBĘDNEGO/ZUŻYTEGO ZAKWALIFIKOWANEGO DO DALSZEGO ZAGOSPODAROWANIA

grafika