Sposób ewidencjonowania lasów, gruntów i innych nieruchomości w Lasach Państwowych.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2001.8.102

Akt utracił moc
Wersja od: 21 maja 2010 r.

ZARZĄDZENIE Nr 67
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 17 lipca 2001 r.
w sprawie sposobu ewidencjonowania lasów, gruntów i innych nieruchomości w Lasach Państwowych.

ZS-210-62-2000/01

Na podstawie § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, stanowiącego załącznik do Zarządzenia nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r. w sprawie nadania Statutu Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe, dla wykonania zadań określonych w art. 4, ust. 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (jednolity tekst w Dz. U. nr 56 z 2000 r., poz. 679 z późn. zm.), zarządza się, co następuje:

§  1.
1.
Dla lasów, gruntów i innych nieruchomości, o których mowa w art. 4 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, zwanej dalej ustawą o lasach, stanowiących własność Skarbu Państwa i pozostających w zarządzie, a także oddzielnie dla nieruchomości pozostających w trwałym zarządzie lub użytkowaniu wieczystym jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, zakłada się i prowadzi na bieżąco ewidencję gruntów, budynków i lokali.
2.
Ewidencję, wymienioną w ust 1, zakładają i prowadzą w Systemie Informatycznym Lasów Państwowych, zwanym dalej SILP:
1)
nadleśniczy lub upoważniona przez niego osoba w odniesieniu do gruntów, budynków i lokali pozostających w zarządzie, trwałym zarządzie lub użytkowaniu wieczystym nadleśnictwa;
2)
dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych lub upoważniona przez niego osoba w odniesieniu do gruntów, budynków i lokali pozostających w zarządzie, trwałym zarządzie lub użytkowaniu wieczystym dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych (w tym: gruntów, budynków i lokali przekazanych zakładom utworzonym przez dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych);
3)
dyrektor generalny Lasów Państwowych lub upoważniona przez niego osoba w odniesieniu do gruntów, budynków i lokali pozostających w zarządzie, trwałym zarządzie lub użytkowaniu wieczystym dyrektora generalnego Lasów Państwowych (w tym: gruntów, budynków i lokali przekazanych zakładom utworzonym przez dyrektora generalnego Lasów Państwowych).
3.
Ewidencję gruntów stanowią: komputerowy zbiór danych ewidencyjnych w SILP, wydruki rejestru gruntów i mapa ewidencyjna gruntów w postaci analogowej lub numerycznej, a ewidencję budynków i lokali - komputerowy zbiór danych ewidencyjnych i ich wydruki według stanu na dzień założenia i dzień weryfikacji, w układzie określonym w rozporządzeniu, o którym mowa w ust 5.

Mapa ewidencyjna może być sporządzona w postaci cyfrowej (numerycznej), w formacie przyjętym jako obowiązujący we właściwym terytorialnie ośrodku dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej lub w postaci analogowej.

Procedury zakładania ewidencyjnych map numerycznych w nadleśnictwach określa Zarządzenie nr 60 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z dnia 28 czerwca 1999 r. ze zmianą w Zarządzeniu nr 10 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z dnia 8 lutego 2001 r.

4.
Ewidencję gruntów, budynków i lokali zakłada się i prowadzi zgodnie z instrukcją w sprawie sposobu ewidencjonowania gruntów, budynków i lokali w Lasach Państwowych, która stanowi załącznik do niniejszego zarządzenia.
5.
Grunty określone w ustawie o lasach jako lasy ewidencjonuje się według podziału użytków zawartego w art. 3 tej ustawy oraz według zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. nr 38, poz. 454).

Pozostałe grunty oraz budynki i lokale ewidencjonuje się według zasad określonych w wymienionym rozporządzeniu, w tym według załącznika nr 6 do rozporządzenia pn.: "Zaliczanie gruntów do poszczególnych użytków gruntowych".

6.
Zasady podziału gruntów według grup i rodzajów użytków gruntowych oraz według kategorii użytkowania zawiera załącznik, o którym mowa w ust. 5.
7.
Dotychczasowe księgi ewidencji gruntów zamyka się według stanu na 31 grudnia, a dane w nich zawarte wykorzystuje się do dalszego prowadzenia ewidencji gruntów na zasadach określonych w niniejszym zarządzeniu.
8.
Dane z istniejących kart inwentarzowych budynków lub z książek obiektu budowlanego (prowadzonych zgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 października 1998 r. - Dz. U. nr 135, poz. 882) wykorzystuje się do założenia ewidencji budynków i lokali.
§  2.
1.
Dane ewidencji gruntów wprowadza się do Systemu Informatycznego Lasów Państwowych przez przypisanie działek ewidencyjnych do wydzieleń leśnych w opisie taksacyjnym przyjętym z planu urządzenia lasu, a następnie aktualizuje się na bieżąco.
2.
Dokumenty stanowiące podstawę do założenia i prowadzenia rejestru gruntów oraz ewidencji budynków i lokali przechowuje się łącznie do czasu archiwowania.
3.
Dokumenty własności nieruchomości nie podlegają archiwowaniu i są przechowywane przez jednostkę prowadzącą ewidencję gruntów, budynków i lokali.
§  3.
1.
Traci moc Zarządzenie nr 47 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z dnia 31 grudnia 1993 r. w sprawie zasad ewidencji gruntów w Lasach Państwowych (DG-14-210/33/93).
2.
Uchylam Zarządzenie nr 23 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z dnia 19 sierpnia 1996 r. w sprawie obsługi geodezyjnej nadleśnictwa (znak: ZS-210/4/96).
3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2002 r., z zastrzeżeniem, że założona ewidencja budynków i lokali na zasadach określonych w niniejszym zarządzeniu zostanie dostosowana do zasad wymaganych w rozporządzeniu wymienionym w § 1, ust. 5, w terminie określonym w tym rozporządzeniu.

ZAŁĄCZNIK 

INSTRUKCJA

w sprawie sposobu ewidencjonowania gruntów, budynków i lokali w Lasach Państwowych z wykorzystaniem Systemu Informatycznego Lasów Państwowych

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1.
Instrukcja określa sposób zakładania i prowadzenia, wymaganej przepisami art. 4, ust. 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2000 r. nr 56, poz. 679 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o lasach, ewidencji lasów, gruntów i innych nieruchomości, zwanej dalej ewidencją gruntów, budynków i lokali, pozostających w zarządzie, trwałym zarządzie i użytkowaniu wieczystym jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, za pomocą Systemu Informatycznego Lasów Państwowych, zwanego dalej SILP.
§  2.
1.
Ewidencję gruntów stanowi komputerowy zbiór danych w SILP, wydruki rejestru gruntów i mapa ewidencyjna gruntów w postaci analogowej lub numerycznej.
2.
Rejestr i mapę gruntów zakłada się i prowadzi w celu:
1)
realizacji obowiązku prowadzenia ewidencji majątku Skarbu Państwa, pozostającego w zarządzie Lasów Państwowych i ustalania jego wartości;
2)
realizacji obowiązków sprawozdawczych z zakresu leśnictwa, wynikających z przepisów o statystyce państwowej i ewidencji majątku Skarbu Państwa.
3.
Ewidencję gruntów wykorzystuje się również do:
1)
doprowadzania do zgodności danych dotyczących grup i rodzajów użytków gruntowych, pozostających w zarządzie Lasów Państwowych, z odpowiednimi danymi w ewidencji gruntów i budynków, prowadzonej z urzędu przez starostę lub upoważniony przez niego organ (na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków), zwanej dalej powszechną ewidencją;
2)
dostarczenia do kolejnych planów urządzenia lasu kopii mapy gruntów i budynków, pozostających w zarządzie nadleśnictwa wraz z wypisem z rejestru gruntów. Mapy ewidencyjne w postaci cyfrowej powinny być przekazane w formacie przyjętym jako obowiązujący w standardzie leśnej mapy numerycznej.
4.
Prowadzenie ewidencji gruntów, o której mowa w ust 2, nie zwalnia z obowiązku zgłaszania do starosty (lub upoważnionej przez niego osoby) zmian powstałych w ewidencji gruntów i budynków i uzyskiwania potwierdzenia wprowadzenia zmian przez ten organ; tryb zgłaszania zmian do powszechnej ewidencji regulują przepisy ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 1989 r. nr 30, poz. 163 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków.
§  3.
1.
Dla każdego nadleśnictwa zakłada się odrębną ewidencję gruntów, którą prowadzi nadleśniczy lub upoważniona przez niego osoba.
2.
Ewidencję gruntów pozostających w zarządzie dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych (w tym gruntów oddanych zakładom utworzonym przez dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych) zakłada i prowadzi dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych lub upoważniona przez niego osoba.
3.
Ewidencję gruntów pozostających w zarządzie dyrektora generalnego Lasów Państwowych (w tym gruntów oddanych zakładom utworzonym przez dyrektora generalnego Lasów Państwowych) zakłada i prowadzi dyrektor generalny Lasów Państwowych lub upoważniona przez niego osoba.
4.
Załącznikami do rejestru gruntów są zbiory dokumentów uzasadniające wpisy do tego rejestru.
§  4.
Rejestr gruntów zakłada się i prowadzi z podziałem na obręby ewidencyjne, gminy, powiaty i województwa. Granice tych jednostek określają odrębne przepisy i przyjmuje się je z powszechnej ewidencji.
§  5.
Rejestr gruntów prowadzi się dla wszystkich gruntów pozostających w zarządzie Lasów Państwowych, w tym dla gruntów nie ujętych w planie urządzenia lasu, a pozostających w zarządzie.

Oddzielnie rejestruje się grunty pozostające: w trwałym zarządzie, użytkowaniu wieczystym (nabytym) jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych prowadzących ewidencję (z podaniem danych ewidencyjnych, właściciela i podstawy użytkowania).

§  6.
1.
Podstawowym elementem rejestru gruntów jest działka, oznaczona numerem według przepisów Prawa geodezyjnego i kartograficznego, dla której w SILP podaje się następujące dane:
1)
adres administracyjny (położenie),
2)
numer działki,
3)
numer księgi wieczystej,
4)
numer w rejestrze dowodów wpisu,
5)
numer mapy ewidencyjnej i gospodarczej gruntów z podaniem nazwy obrębu leśnego,
6)
wartość gruntu (o ile została ustalona lub wprowadzono taki obowiązek),
7)
powierzchnię działki z dokładnością do 1 m2,
8)
uwagi (informacje dodatkowe) m.in. o:

- użytkowaniu, dzierżawie, najmie, użyczeniu,

- ustanowieniu służebności,

- wpisaniu do rejestru zabytków,

- przeznaczeniu działki na cele nierolnicze i nieleśne w planie zagospodarowania przestrzennego,

- wyłączeniu działki z produkcji na podstawie przepisów o ochronie gruntów rolnych i leśnych.

2.
Wzór rejestru gruntów stanowi załącznik nr 1.
3.
Nazwy użytków gruntowych należy podawać zgodnie z nazwami zawartymi w załączniku nr 6 do rozporządzenia, o którym mowa w § 2, ust. 4 (z wyłączeniem lasów), a w odniesieniu do lasów - nazwy zgodne z nazwami zawartymi w art. 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. nr 56, poz. 679 z 2000 r. z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o lasach.
4.
Podział gruntów Lasów Państwowych na rodzaje użytków, kategorie użytkowania oraz grupy rodzajów użytkowania należy przyjąć zgodnie z załącznikiem nr 2.
§  7.
Granice jednostek terytorialnego podziału państwa, jednostek ewidencyjnych, obrębów i działek oraz opis i kontury użytków gruntowych, w tym ekologicznych, opis i kontury klas gleboznawczych, usytuowanie budynków, stabilizowane (trwałe) punkty graniczne, numery ewidencyjne działek, numery ewidencyjne budynków, nazwy punktów załamania linii granicznych, nazwy ulic i oznaczenia dróg publicznych - umieszcza się na mapie ewidencyjnej.
§  8.
1.
Powierzchnia działki w rejestrze gruntów nadleśnictwa i jej granice na mapie powinny być zgodne z powierzchnią tej działki w powszechnej ewidencji gruntów.
2.
Działki określa się danymi z:
1)
powszechnej ewidencji gruntów, tj. numerem działki oraz nazwami i numerami kodu: obrębu ewidencyjnego, gminy, powiatu i województwa;
2)
opisu taksacyjnego przyjętego z planu urządzenia lasu, tj. numerem oddziału lub numerem oddziału oraz literami pododdziałów w wypadku, gdy w skład działki wchodzi część oddziału.
§  9.
1.
Mapami ewidencyjnymi gruntów są:

- kopie map ewidencyjnych w postaci analogowej lub numerycznej, uzyskane od organów prowadzących powszechną ewidencję gruntów;

- mapy ewidencyjne gruntów nadleśnictwa w postaci analogowej lub numerycznej, sporządzone jako pierworysy dla map gospodarczych planu urządzenia lasu.

2.
Jeżeli nie można uzyskać kopii map ewidencyjnych gruntów od organów prowadzących ewidencję powszechną, to należy odpowiednio wykorzystać mapy gospodarcze z planu urządzenia lasu.
§  10.
Dokumentami źródłowymi do prowadzenia rejestru gruntów są:

- dowody własności Skarbu Państwa i wypisy z ksiąg wieczystych;

- protokoły zdawczo-odbiorcze gruntów z dokumentacją geodezyjną wymaganą do wprowadzenia zmian w powszechnej ewidencji gruntów;

- wypisy z rejestru gruntów i wyrysy z map ewidencyjnych w postaci analogowej lub warstwy informacyjnej map numerycznych, prowadzonych w powszechnej ewidencji gruntów;

- decyzje i inne dokumenty objęte rejestrem dowodów wpisu (załącznik nr 3) i będące podstawą wprowadzenia do opisów taksacyjnych w SILP zmian poprzez protokoły zmian.

II. ZAŁOŻENIE I PROWADZENIE REJESTRU GRUNTÓW LASÓW PAŃSTWOWYCH

§  11.
1.
Podstawę do założenia rejestru gruntów stanowią:

- dotychczasowa księga ewidencji gruntów obrębu leśnego,

- dotychczasowe dowody wpisów do księgi ewidencji gruntów,

- dowody przejęcia i nabycia nieruchomości oraz protokoły zdawczo-odbiorcze,

- wypisy z powszechnej ewidencji gruntów.

2.
Przed przystąpieniem do dokonywania wpisów do rejestru gruntów należy skompletować i ocenić dokumenty wymienione w ust. 1.
3.
W trakcie przeprowadzania oceny i zakładania rejestru dowodów wpisu należy sporządzić wykaz rozbieżności działek i użytków gruntowych (wzór wykazu stanowi załącznik nr 4).
4.
W ramach prac wstępnych należy również uzupełnić istniejące pierworysy map gospodarczych o dane z ewidencji powszechnej (nanieść granice i numery działek ewidencyjnych).
§  12.
1.
Po zakończeniu prac wstępnych należy przystąpić do dokonywania wpisów do rejestru gruntów poszczególnych działek ewidencyjnych w kolejnych obrębach ewidencyjnych, zaczynając od wpisywania nazwy i kodu obrębu ewidencyjnego, gminy, powiatu i województwa, a następnie w każdej pozycji rejestrowej danych wymienionych w § 6.
2.
Po wprowadzeniu do SILP wszystkich działek należy przywiązać je do opisów taksacyjnych. Różnice w powierzchni wydzieleń należy wyrównać w ramach powierzchni działek.
3.
Prace te należy wykonywać zgodnie z instrukcją użytkownika dla podsystemu "LAS" w SILP.
4.
Po wykonaniu prac określonych w ust. 1 dokonuje się wydruku rejestru gruntów.
5.
Wydruki przechowuje się w segregatorach oddzielnych dla każdej gminy, zawierających skoroszyty dla każdego obrębu ewidencyjnego.

Skoroszyty zawierają:

- wydruki rejestru gruntów na dzień jego założenia,

- wydruki rejestru gruntów pozostających we współwłasności,

- wydruki rejestrów na dzień wprowadzenia zmian w rejestrach,

- mapy ewidencyjne tych gruntów.

Mapy ewidencyjne w postaci numerycznej przechowuje się na CD-R, archiwizowane według stanu na dzień aktualizacji, oraz w zasobach SIP Lasów Państwowych do użytku bieżącego.

6.
Wydruk rejestru gruntów powinien być zgodny ze stanem w powszechnej ewidencji gruntów na dzień dokonania wydruku. W wypadku niezgodności należy to wpisać do wykazu rozbieżności działek i użytków wg wzoru stanowiącego załącznik nr 4. Zgodność rejestru gruntów z powszechną ewidencją można sprawdzić przez porównanie z wydrukami rejestru gruntów w powszechnej ewidencji.

Rozbieżności powinny być sukcesywnie eliminowane (zgłaszanie zmian do powszechnej ewidencji gruntów regulują przepisy wymienione w § 2, ust. 4).

§  13.
Po założeniu rejestru gruntów sporządza się skorowidz oddziałów i działek (według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do instrukcji).
§  14.
Po założeniu rejestru gruntów należy na bieżąco dokonywać jego aktualizacji (zmian) w szczególności z tytułu:
1)
nabycia oraz przyjęcia lasów, gruntów i innych nieruchomości (w tym zamiany);
2)
sprzedaży oraz przekazania (zarządu) lasów, gruntów i innych nieruchomości;
3)
zmiany lasu na uprawę rolną;
4)
zalesienia gruntów;
5)
zakończonych czynności prawnych, np.:

- rozgraniczenia, stabilizacji i pomiaru geodezyjnego,

- wydzielenia części nieruchomości,

- ustalenia tytułu własności,

- rozstrzygnięcia sporu,

- wymiany i scalenia gruntów,

- zniesienia współwłasności,

- zmiany w klasyfikacji, gruntów itp.;

6)
zmiany granic administracyjnych i granic obrębu ewidencyjnego;
7)
zmiany granic obrębu leśnego, nadleśnictwa lub regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych;
8)
zmiany podziału powierzchniowego, granic lub numeracji oddziałów i pododdziałów (dotyczy części oddziałów);
9)
wyjaśnienia rozbieżności i korekty błędów.

Zmiany te należy dokonywać przez wprowadzenie odpowiednich załączników i protokołów do opisów taksacyjnych w SILP oraz przez procedury aktualizacyjne na mapach numerycznych, przewidziane w standardzie leśnej mapy numerycznej.

§  15.
1.
Wszystkie dokumenty zmian w stanie posiadania gruntów powinny być gromadzone w skoroszytach i odnotowywane w skorowidzu zbioru dokumentów do rejestru według załącznika nr 5 do instrukcji, a mapy numeryczne - zapisywane po każdorazowej zmianie na CD-R.
2.
Dotychczasowe dokumenty dotyczące rejestru gruntów włącza się do zbioru dokumentów uzasadniających wpisy do rejestru gruntów.
§  16.
Ostatecznym dokumentem, na podstawie którego wprowadza się zmianę do rejestru gruntów w tzw. obrocie zewnętrznym, jest protokół przyjęcia - przekazania (zdawczo-odbiorczy), którego wzór stanowi załącznik nr 6 do instrukcji. Do protokołu załącza się mapę ewidencyjną gruntów w postaci analogowej lub wydruk fragmentu mapy numerycznej oraz dokumentację inwentaryzacji drzewostanów (opisy taksacyjne sporządzone na zał. 1s i 2s z SILP) w przypadku przyjmowania lasów.

Dokumentami nie wymagającymi spisania protokołu zdawczo-odbiorczego są akty notarialne, prawomocne orzeczenia sądowe, ostateczne decyzje administracyjne, umowy i ugody w postępowaniu sądowym i administracyjnym.

§  17.
Wprowadzenie zmiany do rejestru gruntów wymaga jednoczesnej aktualizacji mapy ewidencyjnej gruntów w postaci analogowej lub numerycznej.
§  18.
Zmiany rodzaju powierzchni w opisach taksacyjnych dokonuje się zgodnie z instrukcją użytkownika dla podsystemu "LAS" w SILP, w trybie § 12.
§  19.
Obowiązujący w Lasach Państwowych podział gruntów na rodzaje użytków, kategorie użytkowania i rodzaje powierzchni gruntowych przedstawia załącznik nr 2.
§  20.
Wydruki przechowuje się w segregatorach osobnych dla każdej gminy, zawierających skoroszyty dla każdego obrębu ewidencyjnego.

Skoroszyty zawierają:

- wydruki rejestru na dzień zakładania rejestru,

- wydruki rejestrów na dzień 1 stycznia każdego roku.

§  21.
Grunty rolne lub leśne przeznaczone na cele nierolnicze i nieleśne w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego ewidencjonuje się odpowiednio jako grunty rolne lub leśne do czasu ich wyłączenia z produkcji (na podstawie przepisów ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych - Dz. U. nr 16, poz. 78 z późn. zm.) i wprowadzenia zmian w powszechnej ewidencji gruntów.

III. PROWADZENIE (AKTUALIZACJA) MAP GRUNTÓW (W POSTACI ANALOGOWEJ LUB NUMERYCZNEJ)

§  22.
Wraz z aktualizacją rejestru gruntów należy aktualizować mapy ewidencyjne gruntów stanowiące załącznik do tych rejestrów.
§  23.
1.
Aktualizacja mapy ewidencyjnej gruntów z tytułu zmiany danych objętych ewidencją winna być dokonywana na podstawie dokumentacji wykonanej w ramach geodezyjnych pomiarów uzupełniających, zawierającej między innymi kopie dokumentów sporządzonych dla aktualizacji map gruntów.
2.
Aktualizacja map ewidencyjnych gruntów z tytułu zmian objętych rejestrem gruntów, wynikających z działalności gospodarczej i przypadków losowych winna być dokonywana na podstawie materiałów dokumentujących zaistniałe zmiany (pomiary wyłączeń lub szczegółów gospodarczych wykonywanych zgodnie z Instrukcją urządzania lasu).
§  24.
1.
Geodezyjne bazy danych będące podstawą map numerycznych powinny być corocznie archiwowane według stanu na 1 stycznia na nośnikach CD-R, uniemożliwiających ponowny zapis.
2.
Numeryczne mapy gruntów powinny być drukowane w skali nie mniejszej niż 1:5000 oddziałami lub arkuszami. W przypadku drukowania mapy gruntów oddziałami, należy je przechowywać w segregatorach według kolejności numeracji oddziałów. Przechowywane wydruki muszą mieć stan aktualny.
3.
Nowa sytuacja, wykazywana na mapach analogowych gruntów, winna być wykreślona tuszem; nieaktualną sytuację skreślać kreskami koloru czerwonego (dwiema o długości 2 mm, oddalonymi od siebie o 1 mm). Wszelkie zmiany wykreśla się liniami o grubości 0,25 mm.

IV. EWIDENCJA BUDYNKÓW I LOKALI

§  25.
1.
Ewidencję budynków i lokali zakłada i prowadzi:

- nadleśniczy lub upoważniona przez niego osoba dla budynków pozostających w zarządzie nadleśniczego,

- dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych lub upoważniona przez niego osoba dla budynków pozostających w jego zarządzie,

- dyrektor generalny Lasów Państwowych lub upoważniona przez niego osoba w odniesieniu do budynków pozostających w jego zarządzie.

2.
Ewidencjonuje się wszystkie budynki i lokale stanowiące odrębne nieruchomości kolejno na określonej działce ewidencyjnej, w obrębie ewidencyjnym, gminie, powiecie, województwie.
§  26.
1.
Do założenia ewidencji budynków wykorzystuje się istniejące kartoteki budynków lub książki obiektu budowlanego.
2.
Każdy budynek w ewidencji ma przypisane:
1)
kolejny numer inwentarzowy budynku w nadleśnictwie i jego adres pocztowy, a także do tego numeru budynku:

- numer(y) ewidencyjny(e) działki(ek), na której(ych) jest posadowiony budynek oraz nazwę obrębu ewidencyjnego i nazwę gminy, powiatu i województwa,

- oznaczenie księgi wieczystej,

- numer oddziału i pododdziału oraz nazwę obrębu leśnego;

2)
numer porządkowy, którym został oznaczony budynek w trybie przepisów o numeracji nieruchomości;
3)
oznaczenie funkcji podstawowej budynku;
4)
wartość budynku (o ile została ustalona lub wprowadzono taki obowiązek);
5)
wartość inwentarzową i rok przeszacowania;
6)
rok zakończenia budowy lub ostatniej modernizacji;
7)
pole powierzchni zabudowy w m2;
8)
liczbę kondygnacji nadziemnych oraz liczbę pełnych kondygnacji podziemnych;
9)
informację o materiale, z którego zbudowane są zewnętrzne ściany budynku (mur, drewno, inne materiały);
10)
liczbę i numery lokali stanowiących odrębne nieruchomości lokalowe;
11)
liczbę i numery lokali innych niż wymienione w punkcie 10;
12)
łączne, wyrażone w m2, pole powierzchni użytkowej:
a)
wszystkich lokali w budynku,
b)
pomieszczeń przynależnych do lokali;
13)
numer rejestru zabytków prowadzonego przez właściwy organ na podstawie przepisów o ochronie dóbr kultury;
14)
datę ostatniej weryfikacji danych;
15)
rodzaj wykorzystania budynku (np. umowa najmu, dzierżawy, budynek funkcyjny itp.);
16)
inne informacje o budynku, ustalane przez dyrektora generalnego Lasów Państwowych.
3.
Przez powierzchnię zabudowy rozumie się pole powierzchni figury geometrycznej określonej przez kontur budynku, którym jest rzut na płaszczyznę poziomą zewnętrznych płaszczyzn ścian zewnętrznych kondygnacji przyziemnej budynku, a w budynkach posadowionych na filarach - kondygnacji opartej na tych filarach.
4.
Powierzchnię użytkową lokalu ustala się zgodnie z zasadami określonymi w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 1994 r. o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 1998 r. nr 120, poz. 787 z późn. zm.).
5.
Ze względu na podstawową funkcję użytkową budynki dzieli się na następujące rodzaje (zgodnie z zasadami Klasyfikacji Środków Trwałych wprowadzonej na podstawie przepisów o statystyce publicznej):
1)
budynki mieszkalne,
2)
budynki przemysłowe,
3)
budynki transportu i łączności,
4)
budynki handlowo-usługowe,
5)
zbiorniki, silosy i budynki magazynowe,
6)
budynki biurowe,
7)
budynki szpitali i zakładów opieki medycznej,
8)
budynki oświaty, nauki i kultury oraz budynki sportowe,
9)
budynki produkcyjne, usługowe i gospodarcze dla rolnictwa,
10)
inne budynki niemieszkalne.
6.
Informacje, wymienione w ust. 2, zostaną uzupełnione przez prowadzącego ewidencję o inne informacje wynikające z rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków, od dnia wprowadzenia obowiązku ewidencjonowania budynków w powszechnej ewidencji gruntów i budynków.
§  27.
1.
Danymi ewidencyjnymi lokalu są:
1)
numer lokalu, stanowiący część składową identyfikatora lokalu;
2)
oznaczenie funkcji użytkowej lokalu (mieszkalny lub niemieszkalny);
3)
liczba izb wchodzących w skład lokalu oraz liczba i rodzaj pomieszczeń przynależnych do lokalu;
4)
pole powierzchni użytkowej lokalu w m2 oraz pole powierzchni pomieszczeń przynależnych do lokalu;
5)
inne informacje o lokalu, ustalane przez dyrektora generalnego Lasów Państwowych.
2.
W odniesieniu do lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość, oprócz danych wymienionych w ust. 1, ewidencjonuje się:
1)
oznaczenie księgi wieczystej;
2)
oznaczenie dokumentów określających inne prawa poza prawem własności;
3)
numer ewidencyjny jednostki rejestrowej lokali, do której przyporządkowany został lokal;
4)
wartość lokalu.
§  28.
1.
Nie zgłasza się do powszechnej ewidencji budynków oraz lokali w tych budynkach, których budowa, w świetle przepisów prawa budowlanego, nie wymaga pozwolenia lub zgłoszenia; pozostałe budynki i lokale zgłasza się - po wprowadzeniu takiego obowiązku przez organ prowadzący ewidencję gruntów i budynków.
2.
Z danych ewidencyjnych każdego budynku i lokalu sporządza się wydruk według daty założenia ewidencji i uzupełnia po weryfikacji danych (wewnętrznej). Wydruk zawiera kolejne informacje w punktach, o których mowa w § 26, w układzie określonym w rozporządzeniu (w załączniku nr 4, tabelach 19 i 20) wymienionym w § 2.

Wydruki umieszcza się w odrębnym skoroszycie, w segregatorze, o którym mowa w § 20.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Załącznik  Nr 1

REJESTR GRUNTÓW

Załącznik  Nr 2 1

Podział gruntów Lasów Państwowych na rodzaje użytków, kategorie użytkowania oraz grupy rodzajów powierzchni

Załącznik  Nr 3

SKOROWIDZ ZBIORU DOKUMENTÓW

(Rejestr dowodów wpisu)

grafika

Załącznik  Nr 4

WYKAZ ROZBIEŻNOŚCI DZIAŁEK I UŻYTKÓW

Załącznik  Nr 5

SKOROWIDZ ODDZIAŁÓW I DZIAŁEK

Załącznik  Nr 6

PROTOKÓŁ NR ....

Zdawczo-odbiorczy

grafika

1 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 29 z dnia 21 maja 2010 r. (B.I.LP.10.7.72) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 maja 2010 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.