Składanie i analiza oświadczeń o stanie majątkowym.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUM.2023.22

Akt obowiązujący
Wersja od: 19 września 2023 r.

ZARZĄDZENIE Nr 7
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU MIAR
z dnia 19 września 2023 r.
w sprawie składania i analizy oświadczeń o stanie majątkowym

Na podstawie art. 2 pkt 1 lit. c w związku z art. 10 ust. 1 i ust. 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1090), art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2022 r. poz. 2063) i art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 1 kwietnia 2011 r. - Prawo probiercze (Dz. U. z 2023 r. poz. 536), zarządza się, co następuje:
§  1. 
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
oświadczeniu - rozumie się przez to oświadczenie o stanie majątkowym, o którym mowa w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, którego wzór określa rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie określenia wzoru formularzy oświadczeń o prowadzeniu działalności gospodarczej i o stanie majątkowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1825);
2)
Urzędzie - należy przez to rozumieć Główny Urząd Miar.
§  2. 
1. 
Obowiązek złożenia oświadczenia dotyczy:
1)
dyrektora okręgowego urzędu miar;
2)
dyrektora okręgowego urzędu probierczego;
3)
osób czasowo pełniących obowiązki dyrektora okręgowego urzędu miar lub dyrektora okręgowego urzędu probierczego.
2. 
Obowiązek złożenia oświadczenia dotyczy także osób, o których mowa w ust. 1, przebywających na urlopach bezpłatnych, wychowawczych, macierzyńskich, ojcowskich oraz rodzicielskich.
3. 
Osoba zajmująca stanowisko wskazane w ust. 1, wypełniając odręcznie albo elektronicznie formularz oświadczenia:
1)
na pierwszej stronie, w górnym prawym rogu zamieszcza dopisek podając okoliczność jego złożenia;
2)
odnosi się do wszystkich jego punktów;
3)
punkty dotyczące pożyczek i kredytów, zobowiązań finansowych, posiadanych nieruchomości przedsiębiorstw i udziałów, wypełnia zgodnie ze wskazówkami formularza;
4)
w punktach dotyczących sytuacji finansowo-majątkowej, w przypadku braku szczegółowych informacji, podaje dane szacunkowe.
4. 
Oświadczenie wypełnione odręcznie albo wydrukowane oświadczenie wypełnione elektronicznie należy parafować na każdej stronie w dolnym prawym rogu i czytelnie podpisać na ostatniej stronie.
5. 
Jeżeli oświadczenie zawiera zbyt mało miejsca na wpisanie danych, należy je podać na osobnej karcie formatu A4, którą należy dołączyć do oświadczenia i parafować w dolnym prawym rogu.
6. 
Informację o osobach zobowiązanych do złożenia oświadczenia komórka organizacyjna Urzędu właściwa do spraw kadrowych przekazuje Prezesowi Urzędu oraz pracownikom Urzędu, o których mowa w § 3 ust. 1:
1)
w terminie do dnia 10 stycznia każdego roku - w przypadku oświadczeń składanych co roku do dnia 31 marca, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego;
2)
niezwłocznie po wystąpieniu okoliczności powodujących obowiązek złożenia oświadczenia.
§  3. 
1. 
Prezes Urzędu może upoważnić pracowników Urzędu do wykonywania, w jego imieniu, czynności związanych z przyjmowaniem i analizą oświadczeń, zwanych dalej "osobami upoważnionymi".
2. 
Osobą upoważnioną może być osoba posiadająca upoważnienie Prezesa Urzędu do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli "zastrzeżone" lub poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do informacji niejawnych.
3. 
Osoba upoważniona odbiera osobiście z Kancelarii ogólnej złożone oświadczenia majątkowe i potwierdza ten fakt w systemie Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją.
4. 
Osoba upoważniona dokonuje analizy oświadczenia w zakresie:
1)
wywiązania się z obowiązku złożenia oświadczenia;
2)
terminowości złożenia oświadczenia;
3)
zgodności złożenia oświadczenia na obowiązującym formularzu;
4)
kompletności danych zawartych w formularzu;
5)
zamieszczenia podpisu osoby składającej oświadczenie;
6)
zamieszczenia informacji o naruszeniu zakazów, o których mowa w art. 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej;
7)
porównania treści analizowanego oświadczenia z treścią uprzednio złożonych oświadczeń.
5. 
W przypadku stwierdzenia braków formalnych oświadczenia osoba upoważniona wzywa osobę, która złożyła oświadczenie, do uzupełnienie braków formalnych oświadczenia.
6. 
W przypadku powzięcia wątpliwości co do treści złożonego oświadczenia, Prezes Urzędu, za pośrednictwem osoby upoważnionej, zwraca się w formie pisemnej do osoby, która złożyła oświadczenie, o przedstawienie pisemnych wyjaśnień.
7. 
Oświadczenia przechowywane są w Kancelarii niejawnej Urzędu.
8. 
W terminie do dnia 10 kwietnia każdego roku, osoby upoważnione przekazują Prezesowi Urzędu informację o osobach, które nie dopełniły obowiązku złożenia oświadczenia, ze wskazaniem imienia i nazwiska, zajmowanego stanowiska oraz Urzędu, w którym zatrudnione są osoby, które nie złożyły oświadczenia.
§  4. 
Osoby upoważnione składają Prezesowi Urzędu raz w roku, w terminie do dnia 30 czerwca, raport w sprawie oświadczeń o stanie majątkowym, za okres od dnia złożenia poprzedniego raportu, zawierający:
1)
informację o liczbie osób, o których mowa w § 2 ust. 1, z podziałem na te, które złożyły oświadczenia i te, które nie złożyły oświadczenia;
2)
wykaz osób, które nie złożyły oświadczenia, uwzględniający: imię i nazwisko, zajmowane stanowisko oraz nazwę urzędu, w którym zatrudniona jest dana osoba;
3)
informację o liczbie osób zobowiązanych do złożenia oświadczenia, z podziałem na oświadczenia składane:
a)
co roku do dnia 31 marca, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego,
b)
przed objęciem stanowiska,
c)
w dniu opuszczenia stanowiska;
4)
wykaz osób, które złożyły oświadczenie po terminie, uwzględniający: imię i nazwisko, zajmowane stanowisko oraz nazwę urzędu, w którym zatrudniona jest dana osoba;
5)
wykaz osób, które poinformowały w oświadczeniu o naruszeniu zakazów, o którym mowa w art. 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, uwzględniający: imię i nazwisko, zajmowane stanowisko oraz nazwę urzędu, w którym zatrudniona jest dana osoba;
6)
wykaz osób, u których stwierdzono znaczną zwyżkę stanu majątkowego w świetle danych zawartych w porównanych dwóch ostatnio złożonych oświadczeniach, uwzględniający: imię i nazwisko, zajmowane stanowisko oraz nazwę urzędu, w którym zatrudniona jest dana osoba;
7)
informację statystyczną o brakach formalnych i niezgodnościach stwierdzonych w wyniku analizy formalnej oświadczeń;
8)
wnioski i rekomendacje po przeprowadzonej analizie formalnej oświadczeń;
9)
informację o wynikach porównania treści analizowanych oświadczeń odpowiednio z treścią uprzednio złożonych oświadczeń;
10)
inne informacje, o ile Prezes Urzędu ich zażąda.
§  5. 
Traci moc zarządzenie nr 2 Prezesa Głównego Urzędu Miar z dnia 26 czerwca 2020 r. w sprawie składania i analizy oświadczeń o stanie majątkowym.
§  6. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu podpisania.