Rozliczanie wpływów zobowiązania pieniężnego oraz przekazywania wpływów na fundusz emerytalny rolników i na rzecz innych funduszy celowych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MF.1979.11.24

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1979 r.

INSTRUKCJA Nr 11/KS
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 31 sierpnia 1979 r.
w sprawie rozliczania wpływów zobowiązania pieniężnego oraz przekazywania wpływów na fundusz emerytalny rolników i na rzecz innych funduszy celowych.

Na podstawie art. 91 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 25 listopada 1970 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 29, poz. 244) ustala się, co następuje:
§  1.
1.
Wpływy zobowiązania pieniężnego w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 11 listopada 1965 r. o rozszerzeniu uprawnień gromadzkich rad narodowych w zakresie podatkowym oraz o usprawnieniu w gromadach wymiaru i poboru podatków i innych należności pieniężnych (Dz. U. Nr 46, poz. 288) i przepisów wykonawczych do tej ustawy, pobierane przez urzędy terenowych organów administracji państwowej stopnia podstawowego, zwane dalej urzędami gmin, rozlicza się okresowo między następujących wierzycieli:
1)
budżet,
2)
fundusz gminny,
3)
fundusz rozwoju rolnictwa,
4)
Państwowy Zakład Ubezpieczeń (PZU).
2.
Urząd gminy rozlicza między wierzycieli wpływy zobowiązania pieniężnego za pierwszy, drugi i trzeci kwartał oraz za październik i listopad, według stanu na 24 dzień miesiąca kończącego każdy z trzech pierwszych kwartałów oraz na 24 dzień października i 24 dzień listopada, w terminie do dnia 27 każdego z tych miesięcy. Rozliczenia rocznego łącznie z okresem przejściowym dokonuje się w terminie do dnia 25 stycznia następnego roku.
3.
Podstawą każdego rozliczenia jest suma wpływów zobowiązania pieniężnego, pobranych przez urząd gminy od początku roku do końca okresu rozliczeniowego. Kwoty rozliczonych wpływów zaokrągla się do pełnych złotych.
§  2.
1.
Kwotę należną każdemu wierzycielowi z łącznej sumy wpływów zobowiązania pieniężnego oblicza się według procentowego udziału przypisów netto należności danego wierzyciela w łącznej sumie wymiaru netto zobowiązania pieniężnego, przypisanego w bieżącym roku podatkowym. Procentowy udział przypisów netto należności każdego wierzyciela ustala się na podstawie rejestru przypisów i odpisów zobowiązania pieniężnego prowadzonego na formularzu wzór Min. Fin. Nr 3186. O kwoty odpisów z tytułu ulg oraz z tytułu umorzenia podatku gruntowego i opłat, wykazane w rubrykach 18-21 rejestru przypisów i odpisów, zmniejsza się przypisy netto należności budżetowych. Natomiast odpisów wykazanych w tym rejestrze w rubryce "Ogółem odpisy z zaległości" nie bierze się pod uwagę przy ustalaniu procentowego udziału przypisów netto należności poszczególnych wierzycieli.
2.
Do rozliczenia wpływów za I kwartał stosuje się udział procentowy przypisów netto należności każdego wierzyciela, ustalony według stanu na 24 dzień marca; kwoty w rejestrze przypisów i odpisów sumuje się i uzgadnia na ten dzień, niezależnie od uzgodnienia na koniec miesiąca. Do rozliczenia wpływów za II i III kwartał oraz za październik i listopad stosuje się procentowy udział przypisów netto należności każdego wierzyciela ustalony na koniec miesiąca poprzedzającego rozliczenie. Rocznego rozliczenia wpływów dokonuje się według procentowego udziału przypisów netto ustalonego za cały rok.
§  3.
1.
Urząd gminy rozlicza wpływy zobowiązania pieniężnego oddzielnie według poszczególnych podziałek klasyfikacji budżetowej, na które zaliczane są należności budżetowe wchodzące w skład tego zobowiązania. Na podstawie rozliczeń dokonanych w zakresie poszczególnych podziałek klasyfikacji budżetowej sporządza się zestawienie zbiorcze, w którym wykazuje się łączną sumę wpływów zobowiązania pieniężnego oraz łączne sumy wpływów należne poszczególnym wierzycielom.
2.
Jeżeli we wpływach budżetowych z tytułu zobowiązania pieniężnego ustalony został udział na rzecz innego budżetu, urząd gminy oblicza należny temu budżetowi udział z wpływów zobowiązania pieniężnego wydzielonych na rzecz budżetu jako wierzyciela (§ 1 ust. 1 pkt 1). Przy obliczaniu tego udziału należy uwzględnić również wpływy z tytułu podatku gruntowego (wymierzanego i zryczałtowanego) nie wchodzącego w skład zobowiązania pieniężnego, jeżeli we wpływach tych ustalony został udział na rzecz danego budżetu,
3.
Rozliczenia wpływów zobowiązania pieniężnego dokonuje się na formularzach wzór Min. Fin. Nr 7351, które wykorzystuje się dwustronnie; oddzielną stronę przeznacza się dla rozliczenia w zakresie każdej podziałki klasyfikacji budżetowej (zestawienia zbiorczego). Dla wszystkich okresów rozliczeniowych za dany rok stosuje się ten sam egzemplarz formularza, w którym wykazuje się kwoty narastające od początku roku. Rozliczenia podpisuje główny księgowy budżetu gminy (miasta, dzielnicy).
§  4.
1.
Wpływy na rzecz funduszu rozwoju rolnictwa, powstałe z wpłat zobowiązania pieniężnego właścicieli (posiadaczy) indywidualnych gospodarstw rolnych, oblicza się od łącznej kwoty wpływów zobowiązania pieniężnego z całej gminy (miasta) według zasad określonych w § 2. Jeżeli środki funduszu rozwoju rolnictwa powstałe z tych wpłat zostały rozdzielone przez terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego na podstawie przepisów uchwały Nr 7 Rady Ministrów z dnia 16 stycznia 1976 r. w sprawie Funduszu Rozwoju Rolnictwa (Monitor Polski Nr 5, poz. 21) między dwie lub więcej uspołecznionych jednostek gospodarki rolnej (spółdzielnię kółek rolniczych, rolniczą spółdzielnię produkcyjną, państwowe przedsiębiorstwo gospodarki rolnej), łączną kwotę wpływów obliczoną na rzecz funduszu rozwoju rolnictwa z całej gminy (miasta) dzieli się między te jednostki. Podziału dokonuje się w takim stosunku, w jakim przypisy netto podatku gruntowego, wymierzonego według stawek kwotowych podatnikom z terenów, które korzystają z usług produkcyjnych wykonywanych przez poszczególne jednostki gospodarki rolnej, pozostają do łącznej kwoty przypisów netto tego podatku z całej gminy (miasta), bądź w inny sposób - stosownie do zasad rozdziału środków funduszu rozwoju rolnictwa między uspołecznione jednostki gospodarki rolnej, ustalonych przez terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego.
2.
Jeżeli na terenie gminy (miasta) występuje więcej niż jedna rolnicza spółdzielnia produkcyjna, z wpływów zobowiązania pieniężnego pochodzących od każdej spółdzielni w pierwszej kolejności oblicza się kwotę należną funduszowi rozwoju rolnictwa, stosując odpowiednio zasady określone w § 2. Różnicę między łączną kwotą wpływów zobowiązania pieniężnego z całej gminy (miasta) a łączną kwotą wydzieloną na rzecz funduszu rozwoju rolnictwa rozlicza się następnie między pozostałych wierzycieli, tj. budżet, fundusz gminny i PZU.
3.
Rozliczenia funduszu rozwoju rolnictwa dokonuje się na formularzu wzór Min. Fin. Nr 7355, oddzielnym dla każdego okresu rozliczeniowego. Na jednym formularzu oddzielnie rozlicza się fundusz rozwoju rolnictwa pochodzący z wpływów zobowiązania pieniężnego od właścicieli (posiadaczy) indywidualnych gospodarstw rolnych i oddzielnie od rolniczych spółdzielni produkcyjnych. Następnie sporządza się zestawienie zbiorcze tego funduszu, pochodzącego z wszystkich źródeł, według uspołecznionych jednostek gospodarki rolnej, którym środki funduszu zostały przydzielone (ust. 1 i 2). Zestawienie zbiorcze urząd gminy sporządza w 2 egzemplarzach. Jeden egzemplarz wraz z rozliczeniem szczegółowym funduszu rozwoju rolnictwa pozostaje w urzędzie gminy, a drugi przeznaczony jest dla banku spółdzielczego.
§  5.
Przy rozliczaniu wpływów zobowiązania pieniężnego w przypadkach wymienionych w § 4 ust. 2 przenosi się na formularz wzór Min. Fin. Nr 7351 kwotę wpływów ustaloną na rzecz funduszu rozwoju rolnictwa. Jeżeli stosunek procentowy tej kwoty w łącznej kwocie wpływów zobowiązania pieniężnego z całej gminy (miasta) jest inny, niż stosunek procentowy przypisów podatku gruntowego wymierzonego według stawek kwotowych w łącznej kwocie przypisów zobowiązania pieniężnego z całej gminy (miasta), dla podziału wpływów zobowiązania pieniężnego między pozostałych wierzycieli (bez funduszu rozwoju rolnictwa) należy ustalić udział procentowy przypisów należności każdego wierzyciela w łącznej kwocie przypisów zobowiązania pieniężnego, jednak bez przypisów podatku gruntowego wymierzonego według stawek kwotowych. Według ustalonego udziału procentowego przypisów oblicza się wpływy na rzecz każdego wierzyciela od kwoty wpływów zobowiązania pieniężnego zmniejszonej o kwotę wpływów wydzielonych na rzecz funduszu rozwoju rolnictwa.
§  6.
1.
Wydzielone z zobowiązania pieniężnego wpływy na rzecz poszczególnych wierzycieli oraz wpływy należne innemu budżetowi, urząd gminy przekazuje na odpowiednie rachunki bankowe wierzycieli w terminach ustalonych dla rozliczania wpływów (§ 1 ust. 2). Przelaniu podlegają kwoty wynikające z rozliczenia za pierwszy kwartał, a w następnych okresach rozliczeniowych - różnica między kwotą wynikającą z rozliczenia za dany okres a kwotą dotychczas przelaną.
2.
Wpływy na rzecz funduszu rozwoju rolnictwa przelewa się na rachunek właściwego banku spółdzielczego, wskazanego przez oddział wojewódzki Banku Gospodarki Żywnościowej. Do każdego polecenia przelewu dołącza się zestawienie zbiorcze rozliczonego funduszu (§ 4 ust. 3).
§  7.
1.
Składki na fundusz emerytalny rolników pobrane na rachunek podstawowy budżetu urząd gminy przekazuje z tego rachunku na rachunek bankowy właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) w terminach podanych w § 1 ust. 2. Równocześnie urząd gminy przesyła do oddziału ZUS deklarację na fundusz emerytalny rolników sporządzoną na formularzu wzór Min. Fin. Nr 7357.
2.
W deklaracji urząd gminy podaje narastającą kwotę pobranych wpływów z tytułu składek na fundusz emerytalny rolników za okres od początku roku na koniec okresu rozliczeniowego (§ 1 ust. 2), kwotę dotychczas przekazaną na rachunek bankowy oddziału ZUS oraz kwotę podlegającą przekazaniu za dany okres.
3.
Podana w deklaracji, sporządzonej przez urząd gminy według stanu na dzień 24 marca, kwota pobranych wpływów podlega przypisaniu na koncie urzędu gminy w oddziale ZUS, jako należność. Za następne okresy przypisaniu podlega różnica między wykazaną w deklaracji za dany okres kwotą pobranych wpływów a kwotą dotychczas przypisaną na koncie urzędu gminy w oddziale ZUS.
§  8.
Jeżeli jednostka organizacyjna PZU, bank spółdzielczy lub oddział ZUS stwierdzi, że w terminach określonych w § 1 ust. 2 urząd gminy nie przekazał należnych kwot z tytułu rozliczenia wpływów lub dokumentów rozliczeniowych, o których mowa w § 6 ust. 2 i § 7 ust. 1, zawiadamia o tym właściwy urząd terenowego organu administracji państwowej stopnia wojewódzkiego. Urząd ten po otrzymaniu zawiadomienia bezzwłocznie podejmuje środki zmierzające do wykonania obowiązków ciążących na urzędzie gminy oraz do zapobieżenia zaniedbaniom na tym odcinku w przyszłości.
§  9.
Wpływy z tytułu podatków i opłat, stanowiące dochody funduszy celowych a pobrane na rachunek podstawowy budżetu (np. stanowiące dochody funduszu miejskiego wpływy podatku od lokali oraz wpływy podatków obrotowego i dochodowego od nowo założonych drobnych zakładów rzemieślniczych w ciągu trzech lat po zakończeniu okresu zwolnienia ich od tych podatków), urząd gminy przekazuje z tego rachunku na właściwe rachunki bankowe w terminach określonych w § 1 ust. 2.
§  10.
1.
Jeżeli w 1979 r. w rejestrze przypisów i odpisów zobowiązania pieniężnego, prowadzonym na formularzach wzór Min. Fin. Nr 3186 pochodzących z nakładu sprzed 1979 r., a dostosowanych przez urząd gminy do aktualnych potrzeb, odpisy z tytułu ulg oraz z tytułu umorzenia podatku gruntowego i opłat wpisywane są do innych rubryk niż rubryki 18-21, dla celów, o których mowa w § 2 ust. 1, zmniejsza się przypisy netto należności budżetowych o kwoty odpisów z tytułu tych ulg i umorzeń, wykazane w odpowiednich rubrykach rejestru przypisów i odpisów zobowiązania pieniężnego.
2.
Urzędy gmin, które dokonały nadpłaty na rzecz funduszu emerytalnego rolników za 1978 r., w deklaracjach na ten fundusz (§ 7) za poszczególne okresy rozliczeniowe 1979 r. podają:
1)
kwotę pobraną od dnia 1 stycznia 1979 r.,
2)
kwotę nadpłaty dokonanej na rzecz funduszu emerytalnego rolników za 1978 r.,
3)
różnicę między kwotą podaną w pkt 1 i 2,
4)
kwotę dotychczas przekazaną na rachunek bankowy oddziału ZUS z wpływów pobranych w 1979 r.,
5)
kwotę do przekazania za dany okres (różnica między kwotą podaną w pkt 3 i 4).

W ewidencji księgowej oddziału ZUS na koncie urzędu gminy podlega przypisaniu: za I kwartał 1979 r. kwota podana w pkt 3, a za następne okresy - różnica między kwotą podaną w pkt 3 a kwotą dotychczas przypisaną.

§  11.
Traci moc instrukcja Nr 8/KS Ministerstwa Finansów z dnia 1 marca 1973 r. w sprawie rozliczania wpływów zobowiązania pieniężnego (Dz. Urz. Min. Fin. z 1973 r. Nr 4, poz. 10, z 1976 r. Nr 1, poz. 1 i z 1977 r. Nr 18, poz. 42).
§  12.
Instrukcję stosuje się do rozliczeń wpływów zobowiązania pieniężnego, do wpływów z tytułu składek na fundusz emerytalny rolników oraz do wpływów na rzecz innych funduszy celowych za okres od dnia 1 stycznia 1979 r.