Resortowa strategia antykorupcyjna Ministerstwa Spraw Zagranicznych na lata 2009-2010.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSZ.2009.6.90

Akt utracił moc
Wersja od: 6 grudnia 2009 r.

ZARZĄDZENIE Nr 26
MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH1
z dnia 6 grudnia 2009 r.
w sprawie resortowej strategii antykorupcyjnej Ministerstwa Spraw Zagranicznych na lata 2009 - 2010

Na podstawie art. 34 ust. I ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.2) w zw. z art. 47 ust. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.3) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Ustala się resortową strategię antykorupcyjną Ministerstwa Spraw Zagranicznych na lata 2009 - 2010 w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia, zwaną dalej "strategią".
2.
Celem strategii jest budowanie prawości oraz ograniczanie ryzyk korupcyjnych, zgodnie z zasadami dobrego zarządzania, w Ministerstwie Spraw Zagranicznych oraz jednostkach podległych i nadzorowanych przez Ministra Spraw Zagranicznych.
§  2.
1.
Za realizację zadań przewidzianych w strategii odpowiedzialni są dyrektorzy komórek organizacyjnych bądź inne osoby, określone w dokumencie w kolumnie "odpowiedzialni".
2.
Projekty procedur i aktów prawnych, opracowywanych w ramach strategii, podlegają uzgodnieniu z Pełnomocnikiem Ministra Spraw Zagranicznych do spraw reformy kontroli wewnętrznej, przeciwdziałania nadużyciom i procedur antykorupcyjnych.
3.
Pełnomocnik Ministra Spraw Zagranicznych do spraw reformy kontroli wewnętrznej, przeciwdziałania nadużyciom i procedur antykorupcyjnych monitoruje realizację strategii i przedkłada Ministrowi Sprawa Zagranicznych kwartalne informacje z jej realizacji.
4.
Dyrektor generalny służby zagranicznej nadzoruje wykonywanie zadań przewidzianych w strategii.
5.
W terminie do dnia 31 stycznia 2011 r. dyrektor generalny służby zagranicznej przedstawi Ministrowi Spraw Zagranicznych sprawozdanie z realizacji strategii.
§  3.
1.
Dyrektor komórki organizacyjnej właściwej w sprawach zarządzania informacją opublikuje strategię w Biuletynie Informacji Publicznej MSZ oraz wewnętrznym serwisie intranetowym Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz poinformuje o niej jednostki organizacyjne nie mające dostępu do serwisu intranetowego.
2.
Dyrektorzy komórek organizacyjnych wykonujących zadania w ramach strategii zapoznają pracowników z zadaniami wyznaczonymi dla komórki organizacyjnej.
§  4.
W terminie do dnia 30 października 2010 roku. Pełnomocnik Ministra Spraw Zagranicznych do spraw reformy kontroli wewnętrznej, przeciwdziałania nadużyciom i procedur antykorupcyjnych przygotuje projekt resortowej strategii antykorupcyjnej na lata 2010-2011.
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
______

1 Minister Spraw Zagranicznych kieruje działem administracji rządowej "sprawy zagraniczne" na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. Nr 216, poz. 1605).

2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. Nr 80, poz. 717,, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337 i Nr 98, poz. 817.

3 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1420, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i 1218, Nr 187, poz. 1381 i Nr 249, poz. 1832, z 2007 r. Nr 88, poz. 587, Nr 115, poz. 791, Nr 140, poz. 984 i Nr 82 poz. 560 oraz z 2008 r. Nr 180, poz. 1112, Nr 209, poz. 1317, Nr 216, poz. 1370, Nr 227, poz.1505 oraz z 2009 r. Nr 19, poz. 100, Nr 72, poz. 619, Nr 79, poz. 666 oraz Nr 62, poz. 504.

ZAŁĄCZNIK 

Resortowa strategia antykorupcyjna Ministerstwa Spraw Zagranicznych

na lata 2009 - 2010

Celem strategii jest budowanie prawości i ograniczanie ryzyk korupcyjnych zgodnie z zasadami dobrego zarządzania.

Dział
Zadanie
CelEtapy realizacji / miernikiOdpowiedzialni / współpracaTerminUwagi
Usprawnienie kontroli zarządczej w obszarach ryzyk korupcyjnych i niegospodarności
1. Identyfikacja zadań wrażliwych i ustanowienie środków zaradczych w rozumieniu "Standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych":
Ograniczenie ryzyka wystąpienia szkodliwych wpływów dla gospodarki finansowej i wizerunku jednostek resortu Spraw Zagranicznych, a także ograniczenie negatywnych skutków tych wpływów.Pełnomocnik MSZ ds. PA / współpraca BKAW dniu 31 października 2009 r. Minister Spraw Zagranicznych wydał Zarządzenie nr 23 w sprawie identyfikacji zadań wrażliwych w Ministerstwie Spraw Zagranicznych oraz wypracowania środków zaradczych
1.1. Przygotowanie i wdrożenie dodatkowych środków zaradczych, zgodnie z załącznikiem nr 2 do Zarządzenia MSZ nr 23 z dnia 31 października 2009 r.
Ograniczenie ryzyk określonych wyżej w jednostce budżetowej Ministerstwo Spraw Zagranicznych.Realizacja 31 zadań określonych w załączniku, wzmacniających lub ustanawiających procedury ograniczające ryzyka /

Miernik wykonania: stosunek zadań wykonanych w stosunku do wymaganych.

Komórki wiodące określone w załączniku.2009Identyfikację zadań wrażliwych oraz ustanowienie środków zaradczych przeprowadza się dla poszczególnych jednostek sektora finansów publicznych. Zarządzenie nr 23 MSZ dotyczy Ministerstwa Spraw Zagranicznych jako urzędu obsługującego ministra.
1.2. Identyfikacja zadań wrażliwych w Ministerstwie Spraw Zagranicznych po połączeniu z UKIE, określenie dodatkowych środków zaradczych
Ograniczenie ryzyk określonych wyżej w jednostce budżetowej Ministerstwo Spraw Zagranicznych, obsługującej dwa działy administracji rządowej.Identyfikacja zadań wrażliwych / 20%

Oszacowanie ryzyka / 20%

Określenie dodatkowych środków zaradczych w konsultacji z komórkami organizacyjnymi MSZ / 20%

Przygotowanie projektu Zarządzenia MSZ / 10%

Przeprowadzenie uzgodnień wewnątrzresortowych / 20%

Podpisanie Zarządzenia / 5%

Publikacja Zarządzenia / 5%

Pełnomocnik MSZ ds. PA i BKA we współpracy z komórkami organizacyjnymi MSZII - III kw. 2010Połączenie w nowym MSZ zadań dwóch działów administracji rządowej oraz organizacyjne połączenie z UKIE wymaga ponownej identyfikacji zadań wrażliwych, obejmujących dwa działy administracji rządowej, oraz oceny i aktualizacji środków zaradczych.

Przegląd powinien uwzględnić także wypełnienie obowiązków związanych z wydaniem aktów wykonawczych w kontekście art. 417 i 417(1) kodeksu cywilnego.

1.3. Przygotowanie i wdrożenie dodatkowych środków zaradczych w Ministerstwie Spraw Zagranicznych po połączeniu z UKIE
Ograniczenie ryzyk określonych wyżej w jednostce budżetowej Ministerstwo Spraw Zagranicznych, obsługującej dwa działy administracji rządowej.Realizacja zadań określonych w Zarządzeniu, o którym mowa wyżej, wzmacniających lub ustanawiających procedury ograniczające ryzyka /

Miernik wykonania: stosunek zadań wykonanych w stosunku do wymaganych.

Wiodące komórki organizacyjne MSZ wymieniona w Zarządzeniu we współpracy z Pełnomocnikiem MSZ ds. PAIV kw. 2010
1.4. Identyfikacja zadań wrażliwych oraz określenie dodatkowych środków zaradczych dla poszczególnych typów jednostek podległych i nadzorowanych:
1.4.1 - ambasad
1.4.2 - konsulatów generalnych
1.4.3 - instytutów polskich
1.4.4 - Zarządu Obsługi MSZ
Ograniczenie ryzyk określonych wyżej w poszczególnych typach jednostek organizacyjnych resortu.Identyfikacja zadań wrażliwych dla jednostek danego typu / 20%

Oszacowanie ryzyka / 20%

Określenie dodatkowych środków zaradczych / 20%

Przygotowanie projektu Zarządzenia MSZ w sprawie identyfikacji zadań wrażliwych oraz wypracowania środkach zaradczych dla poszczególnych typów jednostek / 10%

Przeprowadzenie uzgodnień wewnątrzresortowych / 15%

Podpisanie Zarządzenia / 5%

Publikacja Zarządzenia / 5%

Zaznajomienie z jego treścią personelu jednostek / 5%

Pełnomocnik MSZ ds. PA i BKA we współpracy z jednostkami organizacyjnymi poszczególnych typów oraz nadzorującymi je komórkami organizacyjnymi MSZI - II kw. 2010Przeprowadzenie identyfikacji zadań wrażliwych oraz ustanowienie środków zaradczych oddzielnie w każdej jednostce organizacyjnej resortu jest wysoce utrudnione, ze względu na szczupłą obsadę wielu z tych jednostek oraz brak wyspecjalizowanego personelu. Jednocześnie ze względu podobny charakter zadań wykonywanych w poszczególnych typach jednostek jest możliwe i celowe przeprowadzenie zbiorczej identyfikacji zadań wrażliwych oraz zaproponowanie wspólnych środków zaradczych.
1.5. Opracowanie dodatkowych środków zaradczych dla jednostek podległych i nadzorowanych przez Ministra Spraw Zagranicznych, określonych w pkt. 1.4
Ograniczenie ryzyk określonych wyżej w poszczególnych typach jednostek organizacyjnych resortu.Realizacja zadań określonych w Zarządzeniu, o którym mowa wyżej, wzmacniających lub ustanawiających procedury ograniczające ryzyko.

Miernik wykonania: stosunek zadań wykonanych w stosunku do wymaganych.

Pełnomocnik MSZ ds. PA i BKA we współpracy z jednostkami organizacyjnymi poszczególnych typów oraz nadzorującymi je komórkami organizacyjnymi MSZIII kw. 2010
1.6. Wdrożenie dodatkowych środków zaradczych w jednostkach podległych i nadzorowanych przez Ministra Spraw Zagranicznych, przygotowanych w ramach zadania 1.5
Ograniczenie ryzyk w poszczególnych jednostkach organizacyjnych.Zaznajomienie personelu jednostki z dodatkowymi środkami zaradczymi / 20% Wdrożenie środków do codziennej pracy jednostki / 60%

Sprawozdanie z wdrożenia środków zaradczych oraz ocena ich efektywności / 20%

Kierownicy poszczególnych jednostek organizacyjnych we współpracy z Pełnomocnikiem MSZ ds. PA oraz nadzorującymi komórkami organizacyjnymi MSZIV kw. 2010
1.7. Uwzględnienie w zadaniach 1.2 do 1.5 nowych standardów kontroli zarządczej, które zostaną wydane przez Ministerstwo Finansów na podstawie nowej ustawy o finansach publicznych.
Dostosowanie wykonywanych zadań do aktualnych standardów kontroli zarządczej.W razie potrzeby - aktualizacja zadań 1.2 do 1.5, etapów ich realizacji bądź stosowanej metodyki.Pełnomocnik MSZ ds. PA2010Po opublikowaniu standardów kontroli zarządczej przez Ministerstwo Finansów.
2. Wdrożenie systemu zarządzania ryzykiem w MSZ, którego elementem będzie zarządzanie ryzykiem korupcyjnym
Ustanowienie na potrzeby całej organizacji jednolitego systemu rozpoznawania i zarządzania ryzykiem, którego celem jest zabezpieczenie obszarów wrażliwych funkcjonowania organizacji oraz stworzenie sprawnego mechanizmu współpracy w tej dziedzinie kierowników komórek organizacyjnych resortu.Wyznaczenie komórki organizacyjnej odpowiedzialnej za organizację systemu zarządzania ryzykiem w MSZ / 10%

Wyznaczenie pracowników odpowiedzialnych za ten proces / 10%

Aktualizacja zarządzenia w sprawie zarządzania ryzykiem / 10% Przeprowadzenie szkoleń dla kadry kierowniczej / 20%

Wdrożenie cyklu zarządzania ryzykiem (analiza ryzyka, wypracowanie rekomendacji ograniczających ryzyko, wdrożenie rekomendacji, sprawozdanie) / 50%

Dyrektor Generalny Służby Zagranicznej we współpracy z Pełnomocnikiem MSZ ds. PA2010Wdrożenie systemu zarządzania ryzykiem jest niezbędne ze względu na wyższe wymagania i odpowiedzialność w zakresie kontroli zarządczej przewidziane w nowej ustawie o finansach publicznych oraz w celu właściwego przegotowania się do wyzwać, jaki stawia przed MSZ prezydencja Polski w UE.

Zarządzanie ryzykiem obejmuje wszelkie ryzyka, na które narażona jest organizacja, a jego zakres znacznie wykracza poza ryza związane z korupcją, niegospodarnością czy konfliktem interesów.

Wzmocnienie kontroli funkcjonalnej w obszarze ryzyk korupcyjnych i konfliktu interesów
3. Przegląd dodatkowego zatrudnienia członków służby zagranicznej
3.1. - w centrali,
3.2. - w placówkach zagranicznych.
Sprawdzenie przestrzegania wymogów ustawowych dotyczących podejmowania dodatkowego zatrudnienia bądź dodatkowej działalności zarobkowej przez członków służby zagranicznej, w szczególności art. 36 ustawy o służbie zagranicznej.

Analiza ryzyk występujących w wykonywaniu dodatkowej działalności, w tym ryzyka konfliktu interesów.

Przygotowanie procedury przeprowadzenia przeglądu / 5%

Przygotowanie ankiety / 10%

Zatwierdzenie procedury przez DGSZ / 5%

Rozesłanie ankiety do członków służby zagranicznej / 10%

Zebranie ankiet / 10% Wprowadzenie danych z ankiet do zbioru elektronicznego / 10% Analiza danych / 15% Korespondencja wyjaśniająca w sprawach wątpliwych (niezłożenie ankiety, brak zgody, niejednoznaczne informacje) / 15% Przygotowanie raportu z propozycjami działań dla DGSZ i Ministra SZ / 10%

Realizacja zatwierdzonych wniosków z raportu / 10%

Dyrektor Biura Spraw Osobowych i Szkolenia we współpracy z Pełnomocnikiem MSZ ds. PAI - II kw. 2010W roku 2009 przeprowadzono przegląd dodatkowego zatrudnienia członków służby zagranicznej zatrudnionych w centrali. Przegląd wykazał niski stopień świadomości prawnej dotyczący konieczności uzyskania zgody na dodatkowe zatrudnienie.

Osoby nie posiadające zgód zobligowano do wystąpienia o nie, a ponadto dokonano weryfikacji wydanych wcześniej zgód zgodnie z przyjętymi zasadami ich wydawania (patrz niżej).

3.3. Aktualizacja zasad wydawania zgody na dodatkowe zatrudnienie.
Aktualizacja zasad w oparciu o wyniki przeprowadzonego przeglądu w celu ograniczenia ryzyk konfliktu interesów, legalizacji korzyści majątkowych, podważania prestiżu służby zagranicznej, kolizji z wykonywaniem obowiązków służbowych oraz podwójnego wynagradzania obowiązków.Ocena stosowania zasad przyjętych w roku 2009 / 20%

Analiza danych zawartych w ankietach i wyjaśnieniach / 20%

Przygotowanie propozycji aktualizacji zasad dla DGSZ i Ministra SZ / 40%

Wdrożenie uaktualnionych zasad / 20%

Pełnomocnik MSZ ds. PA we współpracy z Dyrektorem Biura Spraw Osobowych i SzkoleniaI - II kw. 2010W wyniku przeglądu przeprowadzonego w roku 2009 opracowano zasady udzielania zgody na dodatkowe zatrudnienie, mające minimalizować występujące ryzyka. Zasady zostały wprowadzone do regulaminu pracy urzędu.
4. Analiza oświadczeń o stanie majątkowym członków służby zagranicznej
4.1. Przeprowadzenie analizy oświadczeń o stanie majątkowym złożonych w okresie styczeń - wrzesień 2009
Wypełnienie obowiązku nałożonego na DGSZ art. 10 ust. 4 ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne. Zapewnienie przestrzegania ograniczeń nałożonych ustawą na członków służby zagranicznej.Zgodnie z postanowieniami Zarządzenia nr 4 DGSZ z dnia 12 czerwca 2009 r. w sprawie powołania Zespołu do spraw analizy oświadczeń o stanie majątkowym.Zespół ds. analizy oświadczeń o stanie majątkowym we współpracy z Pełnomocnikiem MSZ ds. PA2009Zadanie w trakcie realizacji.
4.2. Opracowanie raportu w sprawach osobowych oraz propozycji rozwiązań systemowych
Przygotowanie propozycji wniosków personalnych wynikających z analizy oświadczeń. Przygotowanie propozycji rozwiązań systemowych zapewniających większą skuteczność przestrzegania przepisów ustawy oraz usprawniających proces analizy oświadczeń.Zgodnie z postanowieniami Zarządzenia nr 4 DGSZ z dnia 12 czerwca 2009 r. w sprawie powołania Zespołu do spraw analizy oświadczeń o stanie majątkowym.Zespół ds. analizy oświadczeń o stanie majątkowym we współpracy z Pełnomocnikiem MSZ ds. PA (rozwiązania systemowe) 2009Zadanie w trakcie realizacji.
4.3. Realizacja wniosków w sprawach osobowych
Realizacja przepisów ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne.W przypadku uzasadnionego podejrzenia łamania przepisów ustawy wszczęcie postępowań dyscyplinarnych lub wystąpienie do właściwych instytucji zewnętrznych (prokuratura, CBA, sądy rejestrowe).

Miernik wykonania: stosunek wystąpień zrealizowanych w stosunku do zaplanowanych.

Dyrektor Generalny Służby Zagranicznej2009 - I kw. 2010
4.4. Wdrożenie rozwiązań systemowych
Zapewnienie przestrzegania przepisów ustawy przez członków służby zagranicznej oraz usprawnienie procesu analizy oświadczeń.Etapy realizacji wynikać będą z zatwierdzonych propozycji przedstawionych w raporcie.

Miernik wykonania: stosunek zadań zrealizowanych w stosunku do zaplanowanych.

Dyrektor Generalny Służby Zagranicznej we współpracy z Pełnomocnikiem MSZ ds. PA2009 - I kw. 2010
4.5. Przeprowadzenie analizy oświadczeń złożonych w 2010 r. wg nowych założeń systemowych
Wypełnienie obowiązku nałożonego na DGSZ art. 10 ust. 4 ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne.

Zapewnienie przestrzegania ograniczeń nałożonych ustawą na członków służby zagranicznej.

Opracowanie projektu zarządzenia DGSZ w sprawie analizy oświadczeń majątkowych uwzględniającego nowe rozwiązania systemowe / 10%

Przeprowadzenie uzgodnień wewnątrzresortowych / 10%

Podpisanie zarządzenia / 5%

Opracowanie metodyki analizy oświadczeń /10%

Zatwierdzenie metodyki / 5%

Realizacja zarządzenia przez właściwy zespół lub komórkę (-ki) / 60%

Dyrektor Generalny Służby Zagranicznej we współpracy z Pełnomocnikiem MSZ ds. PA (zarządzenie, metodyka) II - IV kw. 2010W przypadku wejścia w życie nowych rozwiązań ustawowych należy uwzględnić je w zarządzeniu.
5. Zapewnienie adekwatnej kontroli instytucjonalnej i efektywnego audytu wewnętrznego po 1 stycznia 2010 r.
5.1. Przeprowadzenie oceny zasobów i struktur niezbędnych dla zapewnienia adekwatnej, instytucjonalnej kontroli wewnętrznej
Zapewnienie adekwatnej kontroli instytucjonalnej realizowanej przez komórkę kontroli wewnętrznej po połączeniu MSZ z UKIE.Przeprowadzenie oceny zasobów i struktur w kontekście zwiększonych zadań / 40%

Zaproponowanie rozwiązań organizacyjnych, etatowych, regulaminowych i budżetowych zapewniających adekwatną kontrolę instytucjonalną / 40%

Zatwierdzenie rozwiązań przez DGSZ i Ministra SZ 20%

Dyrektor Biura Kontroli i Audytu2009Zapewnienie adekwatnej kontroli wewnętrznej było przedmiotem zaleceń kontroli KPRM.
5.2. Przeprowadzenie oceny zasobów i struktur niezbędnych dla zapewnienia efektywnego audytu wewnętrznego
Zapewnienie efektywnego audytu wewnętrznego w kontekście zadań przewidzianych w nowej ustawie o finansach publicznych.Przeprowadzenie oceny zasobów i struktur w kontekście nowych zadań / 40%

Zaproponowanie rozwiązań organizacyjnych, etatowych, regulaminowych i budżetowych zapewniających efektywny audyt wewnętrzny / 40%

Zatwierdzenie rozwiązań przez DGSZ i Ministra SZ / 20%

Zastępca Dyrektora Biura Kontroli i Audytu - kierownik audytu wewnętrznego.2009Nowa ustawa o finansach publicznych zwiększa zadania komórek audytu wewnętrznego oraz stawia przez ministrem dodatkowe zadania w zakresie kontroli zarządczej
5.3. Wdrożenie zatwierdzonych rozwiązań do nowego regulaminu organizacyjnego oraz nowej struktury etatowej MSZ
Zapewnienie adekwatnej kontroli instytucjonalnej i efektywnego audytu wewnętrznego po 1 stycznia 2010 r.Wdrożenie rozwiązań do statutu i regulaminu organizacyjnego urzędu / 30%

Wdrożenie rozwiązań do regulaminów komórek organizacyjnych / 30%

Wdrożenie rozwiązań etatowych / 20%

Wdrożenie rozwiązań budżetowych / 20%

DGSZ we współpracy z dyrektorami komórek kontroli wewnętrznej i audytu.2009 / 2010
6. Usprawnienie monitoringu i realizacji zaleceń pokontrolnych NIK, innych kontroli zewnętrznych, kontroli wewnętrznej i audytu wewnętrznego.
Zapewnienie efektywnej realizacji zaleceń pokontrolnych.

Obniżanie ryzyk korupcji, niegospodarności i niezgodności z prawem.

Usprawnianie kontroli zarządczej w MSZ.

Dokonanie przeglądu obowiązujących procedur / 30%

Zaproponowanie usprawnień / 30%

Przeprowadzenie uzgodnień wewnątrzresortowych / 10%

Przedstawienie projektów zarządzeń do podpisu DGSZ lub Ministra SZ / 10%

Wdrożenie usprawnień / 20%

Dyrektor Biura Kontroli i Audytu oraz kierownik audytu wewnętrznego we współpracy z Pełnomocnikiem MSZ ds. PA2010
Legislacja
7. Wdrożenie ratyfikowanych konwencji antykorupcyjnych do nowej ustawy o służbie zagranicznej, ewentualnie do innych ustaw regulujących działanie służby zagranicznej
Wdrożenie ratyfikowanych konwencji antykorupcyjnych w zakresie:

- polityki antykorupcyjnej i jej organów w służbie zagranicznej,

- ochrony osób zgłaszających uzasadnione podejrzenia korupcyjne w interesie publicznym,

- kodeksu postępowania członków służby zagranicznej, regulującego m.in. kwestie konfliktu interesów.

Zgodnie z tokiem prac legislacyjnych.Pełnomocnik MSZ ds. PA we współpracy z Dyrektorem BPZPW toku prac legislacyjnych
8. Wprowadzenie rozwiązań horyzontalnych zarządzeniami Ministra SZ do czasu nadania im rangi ustawowej
8.1. Wprowadzenie Kodeksu postępowania służby zagranicznej
Uregulowanie w sposób przejrzysty i instruktażowy sposobu postępowania w relacjach z osobami i instytucjami zewnętrznymi (państwa obce, przedsiębiorcy, organizacje pozarządowe, interesanci itp.) w celu zapobiegania konfliktowi interesów.Przygotowanie projektu kodeksu postępowania / 30%

Przeprowadzenie uzgodnień wewnątrzresortowych / 20%

Przedłożenie kodeksu do zatwierdzenia Ministrowi SZ / 10%

Przeprowadzenie kampanii informacyjnej oraz szkoleń / 40%

Pełnomocnik MSZ ds. PA we współpracy z komórkami organizacyjnymi i placówkami zagranicznymi.2010Wdrożenie art. 8 Konwencji Narodów Zjednoczonych przeciwko korupcji.
8.2. Wprowadzenie instrukcji antykorupcyjnej
Uregulowanie w sposób przejrzysty i instruktażowy (algorytm działania) sposobu reakcji na propozycje lub zjawiska korupcyjne oraz wprowadzenie mechanizmów ochrony osób zgłaszających uzasadnione podejrzenia w interesie publicznym.Przygotowanie projektu instrukcji / 30%

Przeprowadzenie uzgodnień wewnątrzresortowych / 20%

Przedłożenie instrukcji do zatwierdzenia Ministrowi SZ / 10%

Przeprowadzenie kampanii informacyjnej oraz szkoleń / 40%

Pełnomocnik MSZ ds. PA we współpracy z dyrektorem BKA2010Wdrożenie art. 9 Cywilnoprawnej konwencji o korupcji oraz art. 33 Konwencji Narodów Zjednoczonych przeciwko korupcji.
Edukacja i etyka
9. Opracowanie lub aktualizacja i wdrożenie pakietów szkoleniowych z zakresu zapobiegania konfliktowi interesów i korupcji dla:
9.1. osób wyjeżdżających na placówki,
9.2. kadry kierowniczej komórek organizacyjnych MSZ w zakresie zamówień publicznych,
9.3. aplikantów,
9.4. pracowników centrali w zakresie nowych rozwiązań (kodeks postępowania oraz instrukcja antykorupcyjna).
9.5. pracowników dyplomacji ekonomicznej i pomocy rozwojowej w zakresie konwencji antykorupcyjnej OECD.
Zapewnienie wiedzy z zakresu zapobiegania konfliktowi interesów i korupcji oraz nowych rozwiązań antykorupcyjnych w resorcie.Analiza aktualności funkcjonujących programów szkoleniowych / 20%

Przygotowanie nowych lub zakutalizowanych programów szkoleniowych / 20%

Dobranie trenerów, ew. podpisanie umów / 20%

Zaplanowanie i wdrożenie programów szkoleniowych / 20%

Przeprowadzenie oceny ich efektywności / 20%

Biuro Spraw Osobowych i Szkolenia we współpracy z Pełnomocnikiem MSZ ds. PA20109.5 - wdrożenie rekomendacji Grupy Roboczej ds. Przekupstwa OECD.
10. Powołanie Pełnomocników ds. etyki.
Zapewnienie fachowej pomocy członkom służby zagranicznej w zakresie zapobiegania konfliktowi interesów, w szczególności w zakresie przestrzegania kodeksu postępowania.Dokonanie wyboru kandydatów na pełnomocników / 20%

Przeszkolenie kandydatów w obszarze ich przyszłej działalności / 40%

Formalne powołanie pełnomocników / 10% Przeprowadzenie kampanii informacyjnej / 30%

Dyrektor Generalny Służby Zagranicznej we współpracy z Pełnomocnikiem MSZ ds. PA2010Dotychczasowi Pełnomocnicy ds. etyki zrezygnowali w roku 2009.
Współpraca zewnętrzna
11.1. Udział w opracowaniu i realizacji trzeciego etapu rządowej strategii antykorupcyjnej
Zapewnienie wsparcia merytorycznego w tworzeniu strategii. Uwzględnienie zadań specyficznych dla służby zagranicznej.Harmonogram i plan działania opracuje MSWiAPełnomocnik MSZ ds. PAZgodnie z zewnętrznym harmonogramem pracW roku 2009 kończy się drugi etap wdrażania rządowej strategii antykorupcyjnej.

Opracowanie trzeciego etapu powierzono zespołowi w MSWiA.

11.2. Udział w opracowaniu i realizacji parasolowego programu antykorupcyjnego w ramach Partnerstwa Wschodniego
Wzmocnienie i wsparcie dla działań antykorupcyjnych prowadzonych w krajach partnerskich.Harmonogram i plan działania opracuje Komisja Europejska oraz dedykowany panel tematyczny.Pełnomocnik MSZ ds. Partnerstwa Wschodniego we współpracy z Pełnomocnikiem MSZ ds. PAZgodnie z zewnętrznym harmonogramem pracW październiku 2009 platforma tematyczna Partnerstwa Wschodniego zaaprobowała politycznie koncepcję programu przedstawioną przez Polskę. Komisja Europejska ma przedstawić propozycje w sprawie ram organizacyjnych i finansowych programu.