Regulamin organizacyjny Wyższego Urzędu Górniczego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.WUG.2010.26.140

Akt utracił moc
Wersja od: 28 marca 2011 r.

ZARZĄDZENIE Nr 60
PREZESA WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO
z dnia 13 grudnia 2010 r.
w sprawie regulaminu organizacyjnego Wyższego Urzędu Górniczego

Na podstawie art. 39 ust. 6 i 8 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wyższemu Urzędowi Górniczemu nadaje się regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie nr 20 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 21 czerwca 2010 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Wyższego Urzędu Górniczego (Dz. Urz. WUG Nr 10, poz. 57, Nr 16, poz. 94 i Nr 17, poz. 101).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 42, poz. 337, Nr 98, poz. 817, Nr 157, poz. 1241 i Nr 161, poz. 1277 oraz z 2010 r. Nr 57, poz. 354.

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO

§ 1.
Regulamin organizacyjny Wyższego Urzędu Górniczego, zwany dalej "Regulaminem", określa tryb pracy Wyższego Urzędu Górniczego, zwanego dalej "WUG", oraz zakres zadań komórek wymienionych w § 2 ust. 1 i 2 statutu Wyższego Urzędu Górniczego, stanowiącego załącznik do zarządzenia Ministra Środowiska z dnia 25 października 2010 r. w sprawie nadania statutu Wyższemu Urzędowi Górniczemu, zwanego dalej "statutem WUG", a także stanowisk oraz osób realizujących zadania określone w przepisach o ochronie danych osobowych, zadania określone w przepisach dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, zadania określone w przepisach prawa prasowego oraz zadania związane z funkcjonowaniem w WUG systemu zarządzania jakością.
§  2.
WUG jest centralnym urzędem administracji rządowej obsługującym Prezesa WUG, zwanego dalej "Prezesem".
§  3.
WUG funkcjonuje na podstawie przepisów:
1)
ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2005 r. Nr 228, poz. 1947, z późn. zm.2)), zwanej dalej "Pgg";
2)
statutu WUG;
3)
wewnętrznych aktów prawnych wydanych przez Prezesa oraz Dyrektora Generalnego WUG, zwanego dalej "Dyrektorem Generalnym".
§  4.
1.
Osobami kierownictwa WUG są: Prezes, Wiceprezesi WUG, zwani dalej "Wiceprezesami", oraz Dyrektor Generalny.
2.
Osobami kierownictwa komórek wymienionych w § 2 ust. 1 i 2 statutu WUG, zwanych dalej "komórkami WUG", są:
1)
w przypadku departamentów i biur - dyrektorzy oraz, w przypadkach określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 3, zastępcy dyrektorów;
2)
w przypadku samodzielnych wydziałów - naczelnicy.
3.
Prezes ustala, w których departamentach i biurach istnieją stanowiska zastępcy (zastępców) dyrektora, oraz określa liczbę tych zastępców.
§  5.
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o "zdarzeniu", rozumie się przez to grożące niebezpieczeństwo lub wypadek zaistniały w zakładzie górniczym, o których mowa w art. 114 Pgg.
§  6.
1.
Ustala się następujące symbole osób kierownictwa WUG oraz komórek WUG:
1)
Prezes - P;
2)
Wiceprezesi - PV:
a)
Wiceprezes do spraw Ochrony Środowiska, Gospodarki Złożem oraz Warunków Pracy - PVO,
b)
Wiceprezes do spraw Górniczych oraz Energomechanicznych - PVG;
3)
Dyrektor Generalny - PDG;
4)
Gabinet Prezesa - GP;
5)
Departament Prawny - PR;
6)
Departament Górnictwa - GG;
7)
Departament Energomechaniczny - GEM;
8)
Departament Ochrony Środowiska i Gospodarki Złożem - OSG;
9)
Departament Warunków Pracy - OWP;
10)
Biuro Dyrektora Generalnego - BDG;
11)
Biuro Budżetowo-Finansowe - BBF;
12)
Samodzielny Wydział do spraw Kontroli - WK;
13)
Samodzielny Wydział - Archiwum Dokumentacji Mierniczo-Geologicznej - AD;
14)
Samodzielne Stanowisko do spraw Audytu Wewnętrznego - AW;
15)
Samodzielne Stanowisko do spraw Ochrony Informacji Niejawnych, Obronności i Zarządzania Kryzysowego - OIN.
2.
Ustala się następujące symbole stanowisk realizujących zadania określone w przepisach o ochronie danych osobowych, zadania określone w przepisach dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, zadania określone w przepisach prawa prasowego oraz zadania związane z funkcjonowaniem w WUG systemu zarządzania jakością:
1)
Administrator Bezpieczeństwa Informacji - ABI;
2)
służba bezpieczeństwa i higieny pracy w urzędach górniczych - BHP;
3)
Rzecznik Prasowy Prezesa - RP;
4)
Pełnomocnik do spraw Systemu Zarządzania Jakością w WUG - SZJ.
§  7.
1.
Prezesowi podlegają Wiceprezesi oraz Dyrektor Generalny.
2.
Prezes sprawuje bezpośredni nadzór merytoryczny nad:
1)
Gabinetem Prezesa;
2)
Departamentem Prawnym;
3)
Biurem Dyrektora Generalnego - w zakresie spraw związanych z nawiązaniem, trwaniem i rozwiązaniem stosunku pracy z pracownikami okręgowych urzędów górniczych, zwanych dalej "OUG", oraz Urzędu Górniczego do Badań Kontrolnych Urządzeń Energomechanicznych, zwanego dalej "UGBKUE";
4)
Samodzielnym Wydziałem do spraw Kontroli;
5)
Samodzielnym Stanowiskiem do spraw Audytu Wewnętrznego;
6)
Samodzielnym Stanowiskiem do spraw Ochrony Informacji Niejawnych, Obronności i Zarządzania Kryzysowego;
7)
Administratorem Bezpieczeństwa Informacji;
8)
służbą bezpieczeństwa i higieny pracy w urzędach górniczych;
9)
Rzecznikiem Prasowym Prezesa;
10)
radcami Prezesa i doradcami Prezesa.
3.
Prezes:
1)
jest zastępowany przez wyznaczonego przez niego Wiceprezesa;
2)
dokonuje rozdziału zadań pomiędzy Wiceprezesami.
§  8.
1.
Wiceprezesi:
1)
sprawują bezpośredni nadzór nad dyrektorami OUG oraz dyrektorem UGBKUE;
2)
nadzorują, koordynują i kontrolują działalność OUG oraz UGBKUE w zakresie zadań organów nadzoru górniczego, w szczególności w zakresie:
a)
bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach górniczych, w tym zwalczania zagrożeń naturalnych i technicznych oraz zwalczania czynników uciążliwych i szkodliwych dla zdrowia, a także bezpieczeństwa pożarowego,
b)
ratownictwa górniczego,
c)
gospodarki złożami kopalin w procesie ich wydobywania,
d)
ochrony środowiska, w tym zapobiegania szkodom wyrządzonym ruchem zakładu górniczego,
e)
budowy i likwidacji zakładów górniczych,
f)
administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego w górnictwie,
g)
planowania i zagospodarowania przestrzennego w odniesieniu do terenów górniczych,
h)
rekultywacji gruntów i zagospodarowania terenów po działalności górniczej,
i)
stosowania wyrobów w zakładach górniczych,
j)
działalności służb mierniczych i służb geologicznych w zakresie pomiarów i innych czynności wykonywanych na potrzeby zakładu górniczego;
3)
sprawują bezpośredni nadzór merytoryczny nad Departamentem Górnictwa, Departamentem Energomechanicznym, Departamentem Ochrony Środowiska i Gospodarki Złożem, Departamentem Warunków Pracy oraz Samodzielnym Wydziałem - Archiwum Dokumentacji Mierniczo-Geologicznej;
3a) 1
sprawują nadzór nad pogotowiem technicznym, wyznaczają inne osoby sprawujące nadzór nad pogotowiem technicznym oraz zatwierdzają plan wykonywania czynności pogotowia technicznego;
4) 2
wykonują czynności polecone przez Prezesa, w sprawach niewymienionych w pkt 1-3a.
2.
Wiceprezes może upoważnić dyrektorów departamentów, nad którymi sprawuje bezpośredni nadzór merytoryczny, oraz innych pracowników tych departamentów do dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w jego imieniu.
§  9.
1.
Zadania Dyrektora Generalnego określają:
1)
ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1706);
2)
ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.3));
3)
ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 673, z późn. zm.4)).
2.
Dyrektor Generalny sprawuje bezpośredni nadzór merytoryczny nad:
1)
Biurem Dyrektora Generalnego, z zastrzeżeniem § 7 ust. 2 pkt 3;
2)
Biurem Budżetowo-Finansowym;
3)
Pełnomocnikiem do spraw Systemu Zarządzania Jakością w WUG.
3.
Dyrektor Generalny wykonuje czynności polecone przez Prezesa, w sprawach niewymienionych w ust. 1 i 2.
4.
Dyrektor Generalny może upoważnić dyrektorów Biura Dyrektora Generalnego oraz Biura Budżetowo-Finansowego, a także innych pracowników tych komórek do dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w jego imieniu.
§  10.
Schemat organizacyjny WUG stanowi załącznik do Regulaminu.
§  11.
1.
Dyrektor komórki WUG kieruje komórką samodzielnie albo przy pomocy swojego zastępcy (zastępców).
2.
W przypadku nieobsadzenia stanowiska dyrektora komórki WUG, Dyrektor Generalny, w uzgodnieniu z Prezesem, upoważnia, do czasu obsadzenia tego stanowiska, zastępcę dyrektora tej komórki, a jeżeli nie istnieje w niej stanowisko zastępcy dyrektora - jej pracownika, do wykonywania określonych obowiązków i uprawnień dyrektora komórki.
3.
Dyrektor komórki WUG wyznacza pracownika komórki niebędącego zastępcą dyrektora komórki WUG do dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w jego imieniu w czasie nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania obowiązków zarówno przez dyrektora komórki WUG, jak i przez zastępcę (zastępców) dyrektora komórki WUG.
4.
Naczelnik komórki WUG wyznacza pracownika komórki do dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w jego imieniu w czasie nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania obowiązków przez naczelnika komórki WUG.
§  12.
1.
Dyrektor komórki WUG jest odpowiedzialny za całokształt spraw komórki, w tym za sprawną organizację i dyscyplinę pracy.
2.
Do obowiązków i uprawnień dyrektora komórki WUG należą w szczególności:
1)
organizowanie pracy komórki stosownie do wykonywanych zadań oraz wytyczanie kierunków pracy komórki;
2)
wprowadzanie nowoczesnych form, metod i technik pracy w komórce, w tym zarządzania jakością;
3)
uczestniczenie w sprawowaniu kontroli zarządczej, w zakresie zadań realizowanych przez komórkę;
4)
nadzorowanie prawidłowego i terminowego wykonywania obowiązków przez pracowników komórki, przestrzegania przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.5)), porządku i dyscypliny pracy oraz ochrony informacji niejawnych i ochrony danych osobowych;
5)
udzielanie lub udostępnianie informacji oraz materiałów o charakterze jawnym;
6)
uzgadnianie stanowisk z innymi komórkami WUG w sprawach wymagających współpracy;
7)
reprezentowanie WUG w sprawach objętych zakresem zadań komórki;
8)
załatwianie spraw osobowych w odniesieniu do pracowników komórki, niezastrzeżonych do zakresu zadań Dyrektora Generalnego albo Biura Dyrektora Generalnego;
9)
wykonywanie zadań określonych w Planie Operacyjnym Funkcjonowania WUG, a także współpraca z Samodzielnym Stanowiskiem do spraw Ochrony Informacji Niejawnych, Obronności i Zarządzania Kryzysowego w zakresie wykonywania zadań obronnych oraz zadań w zakresie zarządzania kryzysowego.
3.
Do obowiązków dyrektorów: Gabinetu Prezesa, Departamentu Prawnego, Departamentu Górnictwa, Departamentu Energomechanicznego, Departamentu Ochrony Środowiska i Gospodarki Złożem oraz Departamentu Warunków Pracy, należy udział w pracach zespołu redakcyjnego miesięcznika Wyższego Urzędu Górniczego "Bezpieczeństwo Pracy i Ochrona Środowiska w Górnictwie", zwanego dalej "miesięcznikiem".
4.
Do obowiązków dyrektorów: Departamentu Górnictwa, Departamentu Energomechanicznego, Departamentu Ochrony Środowiska i Gospodarki Złożem oraz Departamentu Warunków Pracy, należą:
1)
planowanie nadzoru nad merytoryczną działalnością dyrektorów OUG oraz dyrektora UGBKUE;
2)
ewidencjonowanie czynności inspekcyjno-technicznych wykonywanych przez pracowników inspekcyjno-technicznych departamentu.
5. 3
Do obowiązków dyrektorów: Departamentu Górnictwa, Departamentu Energomechanicznego, Departamentu Ochrony Środowiska i Gospodarki Złożem oraz Departamentu Warunków Pracy, a także naczelnika Samodzielnego Wydziału do spraw Kontroli należy wykonywanie określonych czynności w zakresie pogotowia technicznego.
6.
Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do naczelnika Samodzielnego Wydziału do spraw Kontroli oraz naczelnika Samodzielnego Wydziału - Archiwum Dokumentacji Mierniczo-Geologicznej.
7.
Przepis ust. 2 pkt 8 stosuje się odpowiednio do:
1)
Prezesa - w odniesieniu do doradców Prezesa;
2)
Dyrektora Generalnego - w odniesieniu do Samodzielnego Stanowiska do spraw Audytu Wewnętrznego, Samodzielnego Stanowiska do spraw Ochrony Informacji Niejawnych, Obronności i Zarządzania Kryzysowego, służby bezpieczeństwa i higieny pracy w urzędach górniczych, radców Prezesa oraz Rzecznika Prasowego Prezesa - jeżeli nie posiada on statusu doradcy Prezesa.
8.
Przepis ust. 4 pkt 2 stosuje się odpowiednio do naczelnika Samodzielnego Wydziału do spraw Kontroli.
§  13.
Dyrektorzy i naczelnicy komórek WUG podlegają Prezesowi, a w zakresie spraw, o których mowa w art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej - Dyrektorowi Generalnemu.
§  14.
1.
Prezes podpisuje:
1)
zarządzenia oraz inne normatywne akty prawne;
2)
projekt i wykonanie budżetu w części budżetu państwa będącej w dyspozycji WUG;
3)
decyzje oraz postanowienia wydawane w pierwszej instancji, a także decyzje oraz postanowienia wydawane w wyniku rozpoznania wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy, na podstawie:
a)
ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego,
b)
Pgg,
c)
ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198, z późn. zm.6)),
d)
ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 935),
e)
ustawy z dnia 18 marca 2008 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 63, poz. 394),
f)
ustaw niewymienionych w lit. a-e;
4)
decyzje oraz postanowienia wydawane w drugiej instancji, w wyniku rozpoznania odwołań od decyzji wydanych przez dyrektorów OUG oraz dyrektora UGBKUE, a także zażaleń na postanowienia wydane przez te organy;
5)
świadectwa stwierdzające kwalifikacje:
a)
kierownika ruchu podziemnego zakładu górniczego,
b)
mierniczego górniczego i geologa górniczego,
c)
osoby kierownictwa oraz specjalisty, wykonujących czynności w zakresie ratownictwa górniczego, zatrudnionych w podmiotach zawodowo trudniących się wykonywaniem czynności w zakresie ratownictwa górniczego;
6)
opinie przewidziane w art. 411 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.7)), w sprawach przeznaczenia środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na finansowanie potrzeb górnictwa;
7)
dokumenty nadające uprawnienia rzeczoznawcy do spraw ruchu zakładu górniczego, obwieszczenia w sprawie rejestru rzeczoznawców do spraw ruchu zakładu górniczego oraz inne akty prawne dotyczące tego rejestru;
8)
świadectwa nadania materiałom wybuchowym przeznaczonym do użytku cywilnego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej numeru identyfikacyjnego materiału wybuchowego przeznaczonego do użytku cywilnego;
9)
akty powołania i odwołania dyrektorów OUG oraz dyrektora UGBKUE, a także ich zastępców;
10)
umowy o pracę oraz świadectwa pracy, w zakresie dotyczącym OUG oraz UGBKUE;
11)
pełnomocnictwa do działania w imieniu Prezesa;
12)
pisma:
a)
do osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, kierowników central organizacji politycznych, związkowych i społecznych,
b)
w sprawach wniosków legislacyjnych oraz w sprawach legislacyjnych prowadzonych na podstawie upoważnienia Ministra Środowiska,
c)
do organów nadzoru górniczego za granicą,
d)
ustalające zasadnicze kierunki działania urzędów górniczych;
13)
dokumenty związane z wykonywaniem zadań obronnych oraz zadań w zakresie zarządzania kryzysowego.
2.
Podpisywanie przez Wiceprezesów, Dyrektora Generalnego, a także dyrektorów komórek WUG, ich zastępców oraz naczelników komórek WUG, w imieniu Prezesa, aktów, decyzji, postanowień, pism oraz innych dokumentów wymienionych w ust. 1, następuje z klauzulą "z upoważnienia Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego".
3.
Podpisywanie przez Wiceprezesów, w imieniu Prezesa, zarządzeń oraz innych normatywnych aktów prawnych, a także obwieszczeń w sprawie rejestru rzeczoznawców do spraw ruchu zakładu górniczego oraz innych aktów prawnych dotyczących tego rejestru, następuje z klauzulą "w zastępstwie Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego".
4.
Wiceprezesi oraz Dyrektor Generalny, poza przypadkami określonymi w ust. 2, podpisują pisma oraz inne dokumenty związane z zakresem ich zadań.
5.
Dyrektorzy i naczelnicy komórek WUG, poza przypadkami określonymi w ust. 2, podpisują pisma oraz inne dokumenty związane z zakresem zadań tych komórek, z wyjątkiem pism oraz innych dokumentów:
1)
wymienionych w ust. 1 i 4;
2)
zastrzeżonych obowiązującymi przepisami dla Głównego Księgowego WUG.
6.
Zastępcy dyrektorów komórek WUG, poza przypadkami określonymi w ust. 2, podpisują pisma oraz inne dokumenty związane z zakresem zadań tych komórek w czasie nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania obowiązków przez dyrektorów tych komórek oraz w przypadkach określonych w regulaminach organizacyjnych tych komórek, ustalonych przez Dyrektora Generalnego na podstawie art. 25 ust. 4 pkt 1 lit. d ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej.
§  15.
1.
Dyrektorzy oraz naczelnicy komórek WUG przygotowujących projekty załatwienia spraw, które dotyczą zakresów zadań także innych komórek WUG, są obowiązani uzgodnić te projekty z dyrektorami oraz naczelnikami tych komórek; spory są rozstrzygane przez właściwą osobę kierownictwa WUG.
2.
Tryb uzgadniania wewnętrznych aktów prawnych określa zarządzenie nr 30 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 16 października 2009 r. w sprawie opracowywania, uzgadniania, ewidencjonowania oraz ogłaszania wewnętrznych aktów prawnych w Wyższym Urzędzie Górniczym (Dz. Urz. WUG Nr 13, poz. 79 oraz z 2010 r. Nr 10, poz. 59, Nr 19, poz. 109 i Nr 22, poz. 118).
§  16.
Komórki WUG, stosownie do swoich zakresów zadań, są obowiązane do:
1)
przeprowadzania albo udziału w przeprowadzaniu kontroli OUG oraz UGBKUE;
2)
nadzoru nad merytoryczną działalnością dyrektorów OUG oraz dyrektora UGBKUE;
3)
udzielania OUG oraz UGBKUE wytycznych, konsultacji oraz innej niezbędnej pomocy w ich działalności;
4)
uczestnictwa w działaniach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, w tym przez:
a)
udział w pracach grup roboczych Rady Unii Europejskiej oraz komitetów Komisji Europejskiej w ramach procesu decyzyjnego Unii Europejskiej,
b)
udział w opracowywaniu i opiniowaniu projektów aktów prawa Unii Europejskiej oraz innych dokumentów Unii Europejskiej w ramach procesu decyzyjnego Unii Europejskiej,
c)
udział w Europejskim Systemie Wymiany Dokumentów - Polska (EWD-P),
d)
współpracę z ministerstwami oraz urzędami centralnymi w zakresie realizacji zadań związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej,
e)
udział w działaniach przygotowujących WUG do sprawowania przez Rzeczpospolitą Polską Przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej;
5)
współpracy z urzędami organów administracji rządowej i organów jednostek samorządu terytorialnego, innymi jednostkami nadzoru i kontroli oraz związkami zawodowymi i organizacjami pracodawców;
6)
współpracy z jednostkami naukowymi oraz podmiotami i jednostkami funkcjonującymi w zakresie związanym z właściwością organów nadzoru górniczego oraz organów wyspecjalizowanych w rozumieniu przepisów o systemie oceny zgodności;
7)
reprezentowania Prezesa, w zakresie przez niego określonym, przed innymi organami i instytucjami;
8)
inicjowania i opracowywania projektów rozwiązań prawnych związanych z działalnością urzędów górniczych;
9)
opiniowania projektów aktów normatywnych, Polskich Norm oraz norm europejskich związanych z działalnością urzędów górniczych;
10)
przygotowywania założeń projektów aktów prawnych Prezesa oraz Dyrektora Generalnego;
11)
prowadzenia albo uczestnictwa w prowadzeniu postępowań administracyjnych w ramach właściwości Prezesa działającego jako organ pierwszej albo drugiej instancji;
12)
prowadzenia działalności informacyjnej, doskonalenia zawodowego oraz szkoleń pracowników urzędów górniczych;
13)
udziału w opracowywaniu materiałów informacyjnych na temat działalności organów nadzoru górniczego;
14)
udziału w prowadzeniu działalności wydawniczej mającej na celu promocję bezpieczeństwa i higieny pracy w górnictwie, przez:
a)
udział w opracowywaniu planów wydawniczych,
b)
opracowywanie albo pozyskiwanie materiałów do publikacji w wydawnictwach promujących bezpieczeństwo i higienę pracy w górnictwie,
c)
konsultację merytoryczną w ramach przygotowywania materiałów do publikacji w wydawnictwach promujących bezpieczeństwo i higienę pracy w górnictwie;
15)
opracowywania materiałów informacyjnych dla potrzeb bieżącej aktualizacji strony internetowej WUG oraz intranetu WUG;
16)
opracowywania planów pracy i sprawozdań z ich wykonania oraz sporządzania koniecznych analiz i informacji w zakresie niezbędnym do realizacji nałożonych zadań;
17)
weryfikowania tłumaczeń tekstów zamawianych przez WUG;
18)
analizowania orzeczeń powypadkowych;
19)
załatwiania spraw wynikających ze skarg, wniosków, interwencji i listów kierowanych do WUG;
20)
prowadzenia spraw związanych z dostępem do informacji publicznej;
21)
przygotowywania merytorycznych założeń projektów umów cywilnoprawnych;
22)
prowadzenia spraw kancelaryjnych;
23)
załatwiania spraw poleconych przez Prezesa, niewymienionych w pkt 1-22.
§  17.
Organizację wewnętrzną oraz podział zadań i kompetencji wewnątrz komórek WUG określają regulaminy organizacyjne tych komórek, ustalone przez Dyrektora Generalnego na podstawie art. 25 ust. 4 pkt 1 lit. d ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej.
§  18.
Do zadań Gabinetu Prezesa należą:
1)
obsługa organizacyjna wykonywania zadań Prezesa i Wiceprezesów;
2)
koordynowanie pracy sekretariatów Prezesa i Wiceprezesów;
3)
koordynowanie opracowywania przez komórki WUG programów, planów pracy i sprawozdań oraz materiałów informacyjnych;
4)
redagowanie, w zakresie określonym w zarządzeniu nr 54 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 10 grudnia 2010 r. w sprawie miesięcznika Wyższego Urzędu Górniczego "Bezpieczeństwo Pracy i Ochrona Środowiska w Górnictwie" (Dz. Urz. WUG Nr 25, poz. 130), wydawanie, rozpowszechnianie oraz przechowywanie miesięcznika;
5)
koordynowanie udziału komórek WUG w prowadzeniu działalności wydawniczej mającej na celu promocję bezpieczeństwa i higieny pracy w górnictwie, w szczególności przez:
a)
opracowywanie planów wydawniczych oraz obsługę organizacyjną realizacji tych planów,
b)
przygotowywanie do publikacji materiałów promujących bezpieczeństwo i higienę pracy w górnictwie;
6)
przygotowywanie narad i konferencji;
7)
koordynowanie udziału pracowników urzędów górniczych w pracach grup roboczych Rady Unii Europejskiej oraz komitetów Komisji Europejskiej w ramach procesu decyzyjnego Unii Europejskiej;
8)
koordynowanie udziału komórek WUG w Europejskim Systemie Wymiany Dokumentów - Polska (EWD-P);
9)
współpraca z biurem TAIEX;
10)
prowadzenie obsługi merytorycznej i organizacyjnej podróży służbowych poza granicami kraju pracowników urzędów górniczych, w sposób określony w zarządzeniu nr 49 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie podróży służbowych poza granicami kraju (Dz. Urz. WUG Nr 22, poz. 122);
11)
koordynowanie współpracy z zagranicznymi organami nadzoru górniczego oraz instytucjami zajmującymi się problematyką górniczą;
12)
organizowanie pobytu i obsługa wizyt delegacji zagranicznych;
13)
planowanie i realizowanie budżetu WUG w części dotyczącej współpracy z zagranicą;
14)
monitorowanie realizacji celów operacyjnych i zadań, służących realizacji strategii działania urzędów górniczych;
15)
redagowanie rocznego "Sprawozdania z działalności urzędów górniczych";
16)
obsługa kancelaryjno-biurowa Prezesa i Wiceprezesów, Samodzielnego Wydziału do spraw Kontroli, Samodzielnego Stanowiska do spraw Audytu Wewnętrznego, Samodzielnego Stanowiska do spraw Ochrony Informacji Niejawnych, Obronności i Zarządzania Kryzysowego, Rzecznika Prasowego Prezesa oraz radców i doradców Prezesa;
17)
prowadzenie spraw związanych z ochroną danych osobowych, niezastrzeżonych do zakresu zadań Administratora Bezpieczeństwa Informacji;
18)
koordynowanie spraw związanych z dostępem do informacji publicznej, w tym redagowanie Biuletynu Informacji Publicznej WUG;
19)
koordynowanie spraw związanych z redagowaniem strony internetowej WUG oraz intranetu WUG;
20)
obsługa strony internetowej WUG, intranetu WUG oraz Biuletynu Informacji Publicznej WUG;
21)
prowadzenie rejestru pełnomocnictw oraz upoważnień do reprezentowania Prezesa;
22)
prowadzenie spraw związanych z prenumeratą czasopism dla WUG.
§  19.
Do zadań Departamentu Prawnego należą:
1)
analizowanie stanu, rozwoju oraz praktyki stosowania prawa krajowego, prawa Unii Europejskiej oraz prawa międzynarodowego, w zakresie związanym z działalnością urzędów górniczych;
2)
inicjowanie prac oraz opracowywanie projektów rozwiązań prawnych, w tym projektów aktów normatywnych oraz innych aktów prawnych, w zakresie związanym z działalnością urzędów górniczych;
3)
realizowanie zadań związanych z uzgadnianiem i opiniowaniem, z inicjatywy Prezesa, przez inne podmioty i instytucje projektów aktów normatywnych, w zakresie związanym z działalnością urzędów górniczych, opracowanych w WUG na podstawie upoważnienia Ministra Środowiska;
4)
opracowywanie uwag i opinii do projektów aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych oraz koordynowanie prac komórek WUG w tym zakresie, w ramach międzyresortowego postępowania uzgadniającego i opiniodawczego oraz procedury notyfikacji projektów aktów prawnych zawierających przepisy techniczne, a także współpraca w tym zakresie z Departamentem Prawnym Ministerstwa Środowiska, komórkami prawnymi innych ministerstw i urzędów centralnych oraz Rządowym Centrum Legislacji;
5)
koordynowanie udziału komórek WUG w opracowywaniu i opiniowaniu projektów aktów prawa Unii Europejskiej oraz innych dokumentów Unii Europejskiej w ramach procesu decyzyjnego Unii Europejskiej;
6)
koordynowanie udziału komórek WUG w działaniach przygotowujących WUG do sprawowania przez Rzeczpospolitą Polską Przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej;
7)
koordynowanie wystąpień kierowanych do WUG w związku z realizowaną działalnością lobbingową;
8)
realizowanie zadań związanych z opracowywaniem i uzgadnianiem projektów aktów prawnych Prezesa oraz Dyrektora Generalnego, a także ewidencjonowaniem i ogłaszaniem aktów prawnych Prezesa oraz Dyrektora Generalnego, w zakresie określonym w zarządzeniu nr 30 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 16 października 2009 r. w sprawie opracowywania, uzgadniania, ewidencjonowania oraz ogłaszania wewnętrznych aktów prawnych w Wyższym Urzędzie Górniczym;
9)
opracowywanie projektów umów cywilnoprawnych oraz opiniowanie tych projektów - jeżeli zostały one opracowane poza WUG;
10)
rozpatrywanie wniosków o:
a)
stwierdzenie kwalifikacji kierownika ruchu podziemnego zakładu górniczego,
b)
uznanie kwalifikacji do wykonywania górniczych zawodów regulowanych;
11)
obsługa Komisji egzaminacyjnej dla stwierdzenia kwalifikacji kierownika ruchu podziemnych zakładów górniczych;
12)
prowadzenie rejestru osób, którym stwierdzono kwalifikacje kierownika ruchu podziemnego zakładu górniczego;
13)
prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie:
a)
odwołań od decyzji wydanych przez dyrektorów OUG oraz dyrektora UGBKUE,
b)
zażaleń na postanowienia wydane przez dyrektorów OUG oraz dyrektora UGBKUE,
c)
wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy, w której decyzja albo postanowienie zostały wydane przez Prezesa działającego jako organ pierwszej instancji,
d)
spraw określonych w art. 150 ust. 3 Pgg,
e)
wznowienia postępowania oraz stwierdzenia nieważności decyzji albo postanowienia - jeżeli organem właściwym do ich prowadzenia jest Prezes;
14)
przygotowywanie odpowiedzi na skargi oraz pozwy wnoszone do sądów powszechnych oraz sądów administracyjnych;
15)
reprezentowanie Prezesa oraz Dyrektora Generalnego w postępowaniach sądowych, postępowaniach sądowoadministracyjnych, postępowaniach administracyjnych oraz postępowaniach przed innymi organami;
16)
współpraca z krajowymi koordynatorami do spraw uznawania kwalifikacji zawodowych;
17)
opracowywanie oraz przedkładanie osobom kierownictwa WUG niezbędnych informacji, opinii oraz wyjaśnień prawnych, w zakresie związanym z działalnością urzędów górniczych;
18)
udzielanie komórkom WUG pomocy prawnej przy rozpatrywaniu spraw należących do ich zakresu zadań;
19)
prowadzenie działalności informacyjnej o charakterze prawnym na rzecz osób fizycznych oraz podmiotów i jednostek, w zakresie związanym z właściwością organów nadzoru górniczego;
20)
bieżąca aktualizacja informacji prawnych na stronie internetowej WUG.
§  20.
1.
Departament Górnictwa koordynuje działalność OUG oraz UGBKUE, sprawuje nadzór nad merytoryczną działalnością dyrektorów OUG oraz dyrektora UGBKUE, a także wykonuje zadania Prezesa w zakresie nadzoru i kontroli nad ruchem zakładu górniczego, w odniesieniu do:
1)
rozpoznawania i zwalczania zagrożeń górniczych, w tym: tąpaniami i wstrząsami sejsmicznymi, zawałowego, metanowego, wybuchem pyłu węglowego, pożarowego, wodnego, wyrzutami gazów i skał, erupcyjnego, siarkowodorowego, osuwiskowego oraz obrywania się skał;
2)
prowadzenia robót górniczych, w tym: obudowy wyrobisk, drążenia wyrobisk, systemów i technologii eksploatacji, robót udostępniających i przygotowawczych, zwałowania skał nadkładu i odpadów, z uwzględnieniem występujących zagrożeń;
3)
przewietrzania i klimatyzacji wyrobisk górniczych;
4)
ratownictwa górniczego;
5)
prowadzenia robót podziemnych z zastosowaniem techniki górniczej, określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 kwietnia 2002 r. w sprawie objęcia przepisami Prawa geologicznego i górniczego prowadzenia określonych robót podziemnych z zastosowaniem techniki górniczej (Dz. U. Nr 62, poz. 561, z późn. zm.8)), zwanych dalej "określonymi robotami podziemnymi", związanych z zakresem zadań departamentu;
6)
układów i instalacji przeróbczych, przygotowania kopaliny do transportu, transportu wewnątrzzakładowego i magazynowania oraz systemów kontrolno-pomiarowych w górnictwie otworowym;
7)
prowadzenia robót geologicznych i wiertniczych;
8)
bezzbiornikowego magazynowania substancji oraz składowania odpadów w górotworze, w tym w podziemnych wyrobiskach górniczych;
9)
nabywania, przechowywania i używania środków strzałowych i sprzętu strzałowego, w tym badań geofizycznych z użyciem środków strzałowych.
2.
Do zadań Departamentu Górnictwa należą również:
1)
obsługa prac oraz udział w posiedzeniach:
a)
Komisji do spraw Atmosfery Kopalnianej i Zagrożeń Aerologicznych w Podziemnych Zakładach Górniczych,
b)
Komisji do spraw Tąpań, Obudowy i Kierowania Stropem w Podziemnych Zakładach Górniczych,
c)
Komisji do spraw Zagrożeń Naturalnych w Podziemnych Zakładach Górniczych Wydobywających Rudy Miedzi;
2)
rozpatrywanie wniosków o stwierdzenie kwalifikacji osób kierownictwa oraz specjalistów wykonujących czynności w zakresie ratownictwa górniczego, zatrudnionych w podmiotach zawodowo trudniących się wykonywaniem czynności w zakresie ratownictwa górniczego;
3)
obsługa Komisji egzaminacyjnej dla stwierdzenia kwalifikacji osób kierownictwa oraz specjalistów wykonujących czynności w zakresie ratownictwa górniczego;
4)
prowadzenie rejestru osób, którym stwierdzono kwalifikacje osób kierownictwa oraz specjalistów wykonujących czynności w zakresie ratownictwa górniczego, zatrudnionych w podmiotach zawodowo trudniących się wykonywaniem czynności w zakresie ratownictwa górniczego;
5)
udział w nadzorowaniu akcji ratowniczych w przypadku zaistnienia zdarzeń;
6)
udział w badaniach mających na celu ustalenie stanów faktycznych i przyczyn zdarzeń;
7)
koordynowanie spraw związanych z technicznym aspektem likwidacji zakładów górniczych lub ich części, z wyjątkiem spraw określonych w § 21 ust. 2 pkt 10, oraz tworzeniem i funkcjonowaniem funduszu likwidacji zakładu górniczego;
8)
rozpatrywanie wniosków o udzielenie zezwoleń na odstępstwa od określonych wymagań przewidzianych w przepisach wydanych na podstawie art. 78 ust. 1 i 2 Pgg, związanych z zakresem zadań departamentu;
9)
rozpatrywanie wniosków o dopuszczenie sprzętu strzałowego do stosowania w zakładach górniczych, w zakresie określonym przepisami wydanymi na podstawie art. 111 ust. 8 Pgg;
10)
wykonywanie zadań związanych ze sprawowaniem kontroli wprowadzonych do obrotu materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego, w zakresie spełniania przez te wyroby wymagań dotyczących oceny zgodności;
11)
wykonywanie czynności związanych z nadawaniem materiałom wybuchowym przeznaczonym do użytku cywilnego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej numeru identyfikacyjnego materiału wybuchowego przeznaczonego do użytku cywilnego oraz prowadzeniem rejestru tych materiałów wybuchowych, w sposób określony w art. 4a ustawy z dnia 21 czerwca 2002 r. o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego (Dz. U. Nr 117, poz. 1007, z późn. zm.9)) oraz rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie numeru identyfikacyjnego materiału wybuchowego przeznaczonego do użytku cywilnego oraz rejestru materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego (Dz. U. Nr 262, poz. 2616);
12)
rozpatrywanie wniosków o nadanie uprawnień rzeczoznawcy do spraw ruchu zakładu górniczego, związanych z zakresem zadań departamentu;
13)
współpraca z Punktem Kontaktowym do spraw Produktów w Ministerstwie Gospodarki;
14)
prowadzenie ewidencji wykorzystania przyrządów kontrolno-pomiarowych zakupionych ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;
15)
rozpatrywanie skarg i wniosków, których przedmiotem jest działalność przedsiębiorców oraz innych podmiotów lub jednostek, podlegająca nadzorowi i kontroli organów nadzoru górniczego, związana z zakresem zadań departamentu.
§  21.
1.
Departament Energomechaniczny koordynuje działalność OUG oraz UGBKUE, sprawuje nadzór nad merytoryczną działalnością dyrektorów OUG oraz dyrektora UGBKUE, a także wykonuje zadania Prezesa w zakresie nadzoru i kontroli nad ruchem zakładu górniczego, w odniesieniu do:
1)
maszyn, urządzeń i instalacji, stosowanych na powierzchni oraz w wyrobiskach podziemnych zakładów górniczych;
2)
maszyn, urządzeń i instalacji, stosowanych podczas:
a)
wydobywania kopalin otworami wiertniczymi na lądzie oraz w granicach obszarów morskich Rzeczypospolitej Polskiej,
b)
bezzbiornikowego magazynowania substancji oraz składowania odpadów w górotworze, w tym w podziemnych wyrobiskach górniczych;
3)
maszyn do urabiania, odstawy, zwałowania, przeróbki i transportu kopaliny w odkrywkowych zakładach górniczych;
4)
specjalistycznych narzędzi, urządzeń i przyrządów, w tym przyrządów pomiarowych, stosowanych w górnictwie;
5)
prowadzenia określonych robót podziemnych, związanych z zakresem zadań departamentu.
2.
Do zadań Departamentu Energomechanicznego należą również:
1)
udział w posiedzeniach Komisji do spraw Tąpań, Obudowy i Kierowania Stropem w Podziemnych Zakładach Górniczych;
2)
rozpoznawanie zagrożeń technicznych związanych z ruchem maszyn i urządzeń oraz wskazywanie środków zapobiegawczych i ochronnych;
3)
udział w badaniach mających na celu ustalenie stanów faktycznych i przyczyn zdarzeń;
4)
rozpatrywanie wniosków o udzielenie zezwoleń na odstępstwa od określonych wymagań przewidzianych w przepisach wydanych na podstawie art. 78 ust. 1 Pgg, związanych z zakresem zadań departamentu;
5)
rozpatrywanie wniosków o dopuszczenie wyrobów do stosowania w zakładach górniczych, w zakresie określonym przepisami wydanymi na podstawie art. 111 ust. 8 Pgg, z wyjątkiem wyrobów wymienionych w § 20 ust. 2 pkt 9;
6)
wykonywanie zadań związanych ze sprawowaniem kontroli wyrobów wprowadzonych do obrotu, przeznaczonych do stosowania w zakładach górniczych, innych niż określone w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 Pgg oraz innych niż określone w § 20 ust. 2 pkt 10 i § 23 ust. 2 pkt 4, w zakresie spełniania przez te wyroby wymagań dotyczących oceny zgodności, w tym zadań określonych w ustawie z dnia 13 kwietnia 2007 r. o kompatybilności elektromagnetycznej (Dz. U. Nr 82, poz. 556 oraz z 2010 r. Nr 107, poz. 679);
7)
koordynowanie prowadzenia w WUG spraw dotyczących kontroli wyrobów wprowadzonych do obrotu, przeznaczonych do stosowania w zakładach górniczych, innych niż określone w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 Pgg, w zakresie spełniania przez te wyroby wymagań dotyczących oceny zgodności, a także współpraca w tej dziedzinie z właściwą komórką organizacyjną w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów;
8)
udział w spotkaniach grup współpracy administracyjnej i grup roboczych dla dyrektyw nowego podejścia oraz udzielanie informacji dotyczących stosowania maszyn i urządzeń w górnictwie, w ramach współpracy z innymi organami administracji rządowej, przedsiębiorcami górniczymi oraz producentami maszyn i urządzeń dla górnictwa;
9)
wykonywanie zadań związanych ze sprawowaniem kontroli wykonywania przepisów ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2441, z późn. zm.10)), w zakresie dotyczącym przyrządów pomiarowych stosowanych w zakładach górniczych;
10)
koordynowanie działań innych komórek WUG, związanych z nadzorem i kontrolą w odniesieniu do likwidacji górniczych wyciągów szybowych, układów i urządzeń głównego odwadniania oraz urządzeń głównego przewietrzania;
11)
rozpatrywanie wniosków o nadanie uprawnień rzeczoznawcy do spraw ruchu zakładu górniczego, związanych z zakresem zadań departamentu;
12)
prowadzenie rejestru rzeczoznawców do spraw ruchu zakładu górniczego;
13)
koordynowanie opiniowania projektów Polskich Norm i projektów norm europejskich związanych z działalnością urzędów górniczych;
14)
prowadzenie i aktualizowanie zbioru norm z zakresu górnictwa związanych z działalnością urzędów górniczych, w tym powoływanych w rozporządzeniach wydanych na podstawie Pgg;
15)
współpraca z Polskim Komitetem Normalizacyjnym oraz Komitetami Technicznymi;
16)
rozpatrywanie skarg i wniosków, których przedmiotem jest działalność przedsiębiorców oraz innych podmiotów lub jednostek, podlegająca nadzorowi i kontroli organów nadzoru górniczego, związana z zakresem zadań departamentu.
§  22.
1.
Departament Ochrony Środowiska i Gospodarki Złożem koordynuje działalność OUG oraz UGBKUE, sprawuje nadzór nad merytoryczną działalnością dyrektorów OUG oraz dyrektora UGBKUE, a także wykonuje zadania Prezesa w zakresie nadzoru i kontroli nad ruchem zakładu górniczego, w odniesieniu do:
1)
ochrony środowiska, w tym zapobiegania szkodom wyrządzonym ruchem zakładu górniczego, w szczególności:
a)
kontrolowania wykonywania przez przedsiębiorców obowiązków dotyczących ochrony środowiska, określonych w przepisach prawa ochrony środowiska oraz w decyzjach ustalających warunki użytkowania środowiska w związku z ruchem zakładów górniczych,
b)
postępowania z odpadami, gospodarki wodnej oraz gospodarki terenami zajętymi pod działalność górniczą,
c)
składowania odpadów w górotworze, w tym w podziemnych wyrobiskach górniczych,
d)
rekultywacji gruntów i zagospodarowania terenów po działalności górniczej;
2)
gospodarki złożami kopalin w procesie ich wydobywania, w szczególności:
a)
realizacji wymagań w zakresie wykorzystania zasobów złóż kopaliny, określonych w koncesji oraz w projekcie zagospodarowania złoża,
b)
wykonywania robót geologicznych,
c)
opiniowania projektów zagospodarowania złoża,
d)
rozpoznawania i dokumentowania warunków geologicznych zalegania złoża oraz warunków określających stopień (kategorię, klasę) zagrożeń naturalnych,
e)
prawidłowej i racjonalnej gospodarki złożem w procesie wydobywania kopaliny oraz prowadzenia ewidencji zasobów złoża,
f)
rozpoznawania i zwalczania zagrożeń wodnych w zakładach górniczych,
g)
zabezpieczenia niewykorzystanych części złoża kopaliny w likwidowanych zakładach górniczych oraz sąsiednich złóż kopalin;
3)
miernictwa górniczego, w szczególności:
a)
wykonywania prac geodezyjnych dla potrzeb zakładów górniczych,
b)
sporządzania i uzupełniania dokumentacji mierniczo-geologicznej,
c)
zabezpieczenia dokumentacji mierniczo-geologicznej zlikwidowanych zakładów górniczych i przekazywania jej do archiwum dokumentacji mierniczo-geologicznej,
d)
ochrony powierzchni oraz monitoringu wpływów eksploatacji górniczej;
4)
administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego, w szczególności:
a)
nadzoru nad projektowaniem, budową, utrzymaniem, remontem i rozbiórką obiektów budowlanych zakładu górniczego,
b)
oceny stanu zagrożenia, badań przyczyn awarii i katastrof obiektów budowlanych zakładu górniczego;
5)
planowania i zagospodarowania przestrzennego w odniesieniu do terenów górniczych, w szczególności:
a)
opiniowania rozwiązań przyjętych w projekcie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,
b)
uzgadniania projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie zagospodarowania terenów górniczych,
c)
uzgadniania projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla terenu górniczego,
d)
opiniowania projektów planów zagospodarowania przestrzennego województwa,
e)
uzgadniania decyzji w sprawach ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu dla inwestycji realizowanych na terenach górniczych;
6)
określonych robót podziemnych, związanych z zakresem zadań departamentu.
2.
Do zadań Departamentu Ochrony Środowiska i Gospodarki Złożem należą również:
1)
rozpatrywanie wniosków o:
a)
uzgodnienie granic obszaru górniczego i terenu górniczego, granic przestrzeni bezzbiornikowego magazynowania substancji lub składowania odpadów oraz granic przestrzeni objętej przewidywanymi szkodliwymi wpływami takiej działalności,
b)
stwierdzenie kwalifikacji mierniczego górniczego i geologa górniczego,
c)
udzielenie zezwoleń na odstępstwa od określonych wymagań przewidzianych w przepisach wydanych na podstawie art. 78 ust. 1 Pgg, związanych z zakresem zadań departamentu,
d)
nadanie uprawnień rzeczoznawcy do spraw ruchu zakładu górniczego, związanych z zakresem zadań departamentu;
2)
prowadzenie postępowań związanych z wydawaniem opinii przewidzianych w art. 411 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, w sprawach przeznaczenia środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na finansowanie potrzeb górnictwa;
3)
obsługa prac oraz udział w posiedzeniach:
a)
Komisji do spraw Ochrony Powierzchni,
b)
Komisji do spraw Zagrożeń Wodnych;
4)
obsługa Komisji egzaminacyjnej dla stwierdzenia kwalifikacji mierniczego górniczego i geologa górniczego;
5)
prowadzenie rejestru osób, którym stwierdzono kwalifikacje mierniczego górniczego lub geologa górniczego;
6)
monitorowanie wykorzystywania w działalności inspekcyjno-technicznej OUG i komórek WUG przyrządów kontrolno-pomiarowych zakupionych ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz sporządzanie rocznych sprawozdań w tym zakresie;
7)
rozpatrywanie skarg i wniosków, których przedmiotem jest działalność przedsiębiorców oraz innych podmiotów lub jednostek, podlegająca nadzorowi i kontroli organów nadzoru górniczego, związana z zakresem zadań departamentu.
§  23.
1.
Departament Warunków Pracy koordynuje działalność OUG, sprawuje nadzór nad merytoryczną działalnością dyrektorów OUG, a także wykonuje zadania Prezesa w zakresie nadzoru i kontroli nad ruchem zakładu górniczego, w odniesieniu do:
1)
zwalczania czynników szkodliwych i uciążliwych dla zdrowia w ruchu zakładów górniczych, w szczególności zapylenia powietrza, hałasu, wibracji i promieniowania jonizującego;
2)
dokonywania analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach górniczych;
3)
funkcjonowania systemów zarządzania bezpieczeństwem w zakładach górniczych, w szczególności oceny ryzyka zawodowego oraz dokumentu bezpieczeństwa;
4)
stwierdzania posiadania przez przedsiębiorców, z wyjątkiem przedsiębiorców wydobywających kopaliny pospolite w warunkach określonych w art. 16 ust. 2a Pgg, lub jednostki organizacyjne trudniące się szkoleniem pracowników zakładu górniczego odpowiedniej kadry oraz niezbędnych środków umożliwiających właściwe przeszkolenie pracowników w zakresie znajomości przepisów regulujących bezpieczne wykonywanie pracy w zakładzie górniczym, a także nadzoru nad przedsiębiorcami oraz jednostkami organizacyjnymi w zakresie spełniania tych warunków;
5)
zatwierdzania programów przeszkolenia pracowników w zakresie znajomości przepisów regulujących bezpieczne wykonywanie pracy w zakładzie górniczym na stanowiskach w ruchu zakładu górniczego, innych niż stanowiska kierownictwa i dozoru ruchu, które mogą zajmować osoby o szczególnych kwalifikacjach zawodowych i warunkach zdrowotnych;
6)
działalności służb bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach górniczych.
2.
Do zadań Departamentu Warunków Pracy należą również:
1)
obsługa prac Komisji Bezpieczeństwa Pracy w Górnictwie;
2)
obsługa prac Komisji Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w urzędach górniczych;
3)
obsługa kancelaryjno-biurowa służby bezpieczeństwa i higieny pracy w urzędach górniczych;
4)
wykonywanie zadań związanych ze sprawowaniem kontroli wprowadzonych do obrotu środków ochrony indywidualnej oraz urządzeń używanych na zewnątrz pomieszczeń, emitujących hałas do środowiska, w zakresie spełniania przez te wyroby wymagań dotyczących oceny zgodności;
5)
udział w badaniach mających na celu ustalenie stanów faktycznych i przyczyn zdarzeń;
6)
analizowanie związków przyczynowych zdarzeń i wypadków z uwzględnieniem zachowań ludzkich;
7)
analizowanie przyczyn chorób zawodowych i zgonów naturalnych;
8)
statystyczne opracowywanie danych o:
a)
zdarzeniach w zakładach górniczych,
b)
działalności represyjnej organów nadzoru górniczego,
c)
czynnościach inspekcyjno-technicznych wykonywanych przez pracowników urzędów górniczych;
9)
koordynowanie analizowania orzeczeń powypadkowych;
10)
redagowanie rocznego "Stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w górnictwie";
11)
wykonywanie zadań z zakresu psychologii pracy, w tym analizy przyczyn wypadków w aspekcie psychologicznym;
12)
prowadzenie ewidencji zakładów górniczych, przy uwzględnieniu ich zróżnicowania na wydobywające kopaliny podstawowe i pospolite, w tym prowadzenie ewidencji zatrudnienia i wydobycia;
13)
redagowanie działu "Statystyki" na stronie internetowej WUG;
14)
opracowywanie planów dyżurów pogotowia technicznego w WUG;
15)
pełnienie służby dyspozytorskiej w WUG;
16)
rozpatrywanie skarg i wniosków, których przedmiotem jest działalność przedsiębiorców oraz innych podmiotów lub jednostek, podlegająca nadzorowi i kontroli organów nadzoru górniczego, związana z zakresem zadań departamentu.
§  24.
Do zadań Biura Dyrektora Generalnego należy całokształt spraw kadrowych, administracyjnych, gospodarczych, transportowych oraz informatycznych, związanych z działalnością urzędów górniczych, w szczególności:
1)
prowadzenie spraw związanych z nawiązaniem, trwaniem i rozwiązaniem stosunku pracy, przygotowywanie i realizowanie wniosków dotyczących uprawnień pracowniczych, prowadzenie akt osobowych pracowników, prowadzenie i aktualizowanie bazy danych kadrowych, informowanie i dokonywanie wstępnych ustaleń dotyczących uprawnień emerytalnych i przekazywanie pracownikom informacji o tych uprawnieniach oraz przygotowywanie dokumentacji w sprawach nabycia prawa do emerytury lub renty z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych;
2)
realizacja polityki zatrudnienia w urzędach górniczych oraz wdrażanie i monitorowanie stosowania narzędzi służących do zarządzania kadrami;
3)
opracowywanie projektu programu zarządzania zasobami ludzkimi w WUG;
4)
koordynowanie naborów w WUG oraz monitorowanie prowadzonych naborów kandydatów do korpusu służby cywilnej w OUG oraz UGBKUE;
5)
współdziałanie ze służbą bezpieczeństwa i higieny pracy w urzędach górniczych w organizowaniu szkoleń wstępnych i okresowych w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy dla poszczególnych grup i stanowisk pracy w urzędach górniczych;
6)
kierowanie pracowników WUG na wstępne, okresowe i kontrolne badania lekarskie;
7)
realizowanie obowiązków pracodawcy dotyczących ubezpieczeń społecznych pracowników urzędów górniczych;
8)
prowadzenie spraw związanych z organizowaniem w WUG praktyk studenckich, staży absolwenckich oraz przygotowania zawodowego;
9)
prowadzenie rejestru delegacji krajowych pracowników WUG;
10)
prowadzenie ewidencji czasu pracy dla pracowników WUG;
11)
przygotowywanie i realizowanie wniosków dotyczących uprawnień pracowniczych osób zatrudnionych w urzędach górniczych;
12)
prowadzenie spraw dotyczących odznaczeń państwowych, odznak, wyróżnień oraz stopni górniczych, w tym sporządzanie wniosków, dyplomów oraz legitymacji;
13)
prowadzenie ewidencji dodatkowego zatrudnienia członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w WUG, wykonywania przez nich dodatkowych czynności lub zajęć poza stosunkiem pracy, a także podejmowania zajęć zarobkowych przez zatrudnionych w WUG pracowników służby cywilnej zajmujących wyższe stanowiska w służbie cywilnej oraz zatrudnionych w WUG urzędników służby cywilnej;
14)
koordynowanie sporządzania opisów stanowisk pracy w urzędach górniczych;
15)
monitorowanie sporządzania ocen oraz indywidualnych programów rozwoju zawodowego członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach górniczych;
16)
przeprowadzanie okresowych i bieżących analiz stanu zatrudnienia i systemu wynagrodzeń w urzędach górniczych;
17)
przygotowywanie materiałów na potrzeby statystyki, sprawozdawczości i kontroli, związanych z zakresem zadań biura;
18)
zarządzanie szkoleniami w urzędach górniczych, w szczególności:
a)
opracowywanie, we współpracy z komórkami WUG, OUG oraz UGBKUE, rocznego planu szkoleń oraz monitorowanie stopnia jego realizacji,
b)
gospodarowanie budżetem przeznaczonym na szkolenia w urzędach górniczych,
c)
organizowanie szkolenia teoretycznego w ramach służby przygotowawczej;
19)
monitorowanie funkcjonowania OUG oraz UGBKUE w sprawach związanych ze stosunkiem pracy;
20)
obsługa kancelaryjno-biurowa Dyrektora Generalnego, Administratora Bezpieczeństwa Informacji oraz Pełnomocnika do spraw Systemu Zarządzania Jakością w WUG;
21)
obsługa organizacyjna Dyrektora Generalnego w zakresie spraw dyscyplinarnych oraz obsługa administracyjna Komisji dyscyplinarnej dla WUG;
22)
przygotowywanie korespondencji związanej z realizacją przepisów ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2007 r. Nr 63, poz. 425, z późn. zm.11));
23)
prowadzenie wewnętrznego rejestru oświadczeń lustracyjnych złożonych przez pracowników WUG, zobowiązanych do tego ustawą z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów, i przekazywanych do Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu;
24)
prowadzenie w dziennikach ewidencji wytworzonych dokumentów lub innych niż dokument materiałów, zawierających informacje niejawne oznaczone klauzulą "zastrzeżone", rejestru oświadczeń o stanie majątkowym pracowników WUG;
25)
prowadzenie rejestru pełnomocnictw oraz upoważnień do reprezentowania Dyrektora Generalnego;
26)
administrowanie budynkami i lokalami będącymi w trwałym zarządzie WUG;
27)
obsługa gospodarcza budynków będących w zarządzie WUG, usytuowanych w Katowicach, łącznie z lokalami użytkowymi, w szczególności garażami, warsztatem samochodowym, myjnią oraz budynkami mieszkalnymi, polegająca na konserwacji oraz drobnych remontach pomieszczeń;
28)
prowadzenie działalności inwestycyjnej oraz gospodarki remontowo-konserwacyjnej, zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759, Nr 161, poz. 1078 i Nr 182, poz. 1228), zarządzeniem nr 50 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 8 grudnia 2010 r. w sprawie udzielania zamówień publicznych przez urzędy górnicze (Dz. Urz. WUG Nr 23, poz. 126) oraz zarządzeniem nr 51 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 8 grudnia 2010 r. w sprawie dokonywania przez urzędy górnicze wydatków publicznych nieobjętych przepisami o zamówieniach publicznych (Dz. Urz. WUG Nr 23, poz. 127);
29)
zaopatrzenie materiałowe urzędów górniczych, zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych, zarządzeniem nr 50 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 8 grudnia 2010 r. w sprawie udzielania zamówień publicznych przez urzędy górnicze oraz zarządzeniem nr 51 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 8 grudnia 2010 r. w sprawie dokonywania przez urzędy górnicze wydatków publicznych nieobjętych przepisami o zamówieniach publicznych;
30)
zaopatrzenie osób kierownictwa urzędów górniczych oraz członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach górniczych w środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze, a także prowadzenie dokumentacji z tym związanej, zgodnie z przepisami określającymi zasady gospodarowania środkami ochrony indywidualnej oraz odzieżą i obuwiem roboczym;
31)
prowadzenie spraw związanych z umowami z tytułu usług z zakresu medycyny pracy;
32)
prowadzenie Kancelarii Głównej WUG;
33)
prowadzenie archiwum zakładowego WUG;
34)
utrzymywanie i obsługa środków transportu w WUG, prowadzenie gospodarki tymi środkami, zaopatrzenie w części samochodowe, wykonywanie remontów bieżących oraz przeglądów samochodów znajdujących się w ewidencji WUG;
35)
prowadzenie powielarni dokumentów;
36)
prowadzenie centrali telefonicznej;
37)
prowadzenie wymiennikowni ciepła;
38)
wydawanie, rozpowszechnianie oraz przechowywanie publikacji WUG, z wyjątkiem miesięcznika;
39)
nadzorowanie oraz koordynowanie pracy OUG oraz UGBKUE w zakresie gospodarki środkami transportu oraz archiwizowania dokumentów;
40)
prowadzenie ewidencji umundurowania otrzymywanego przez pracowników urzędów górniczych, zgodnie z ustawą z dnia 14 lutego 2003 r. o stopniach górniczych, honorowych szpadach górniczych i mundurach górniczych (Dz. U. Nr 52, poz. 449);
41)
prowadzenie spraw związanych z komputeryzacją i informatyzacją urzędów górniczych, w tym:
a)
administrowanie systemami komputerowymi WUG,
b)
koordynowanie kierunków komputeryzacji urzędów górniczych z założeniami strategii informatyzacji administracji publicznej,
c)
planowanie, realizacja oraz nadzór nad komputeryzacją urzędów górniczych w ramach przyznanych środków budżetowych,
d)
planowanie oraz nadzór nad wytworzeniem i wdrożeniem specjalistycznego oprogramowania do użytku wewnętrznego urzędów górniczych,
e)
nadzór techniczny nad stroną internetową WUG, intranetem WUG oraz Biuletynem Informacji Publicznej WUG.
§  25.
1.
Do zadań Biura Budżetowo-Finansowego należy całokształt spraw budżetowych, finansowo-księgowych oraz socjalnych, związanych z działalnością urzędów górniczych, w szczególności:
1)
prowadzenie bieżącej ewidencji księgowej dochodów i wydatków budżetu WUG na kontach syntetycznych i analitycznych, w odniesieniu do wszystkich operacji gospodarczych poszczególnych jednostek, zgodnie z zarządzeniem nr 61 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 13 grudnia 2010 r. w sprawie prowadzenia gospodarki finansowej oraz rachunkowości w Wyższym Urzędzie Górniczym (Dz. Urz. WUG Nr 26, poz. 141);
2)
opracowywanie miesięcznych, kwartalnych i rocznych sprawozdań finansowych, zgodnych z ewidencją księgową, dla Ministra Finansów, Głównego Urzędu Statystycznego oraz Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów;
3)
prowadzenie ewidencji składników majątkowych będących w posiadaniu urzędów górniczych;
4)
przeprowadzanie inwentaryzacji składników majątkowych, zgodnie z instrukcją inwentaryzacyjną, stanowiącą załącznik do zarządzenia nr 25 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 1 września 2009 r. w sprawie instrukcji inwentaryzacyjnej (Dz. Urz. WUG Nr 10, poz. 68 oraz z 2010 r. Nr 22, poz. 121);
5)
opracowywanie projektu dochodów i wydatków budżetu WUG na każdy rok budżetowy;
6)
przygotowywanie materiałów na posiedzenia komisji sejmowych i senackich w części dotyczącej zakresu działania biura;
7)
monitorowanie wykonywania dochodów i wydatków budżetu WUG;
8)
dokonywanie kontroli formalno-rachunkowej dokumentów finansowych;
9)
dokonywanie gotówkowych i bezgotówkowych dyspozycji pieniężnych;
10)
windykacja należności płatniczych;
11)
prowadzenie kasy, zgodnie z instrukcją kasową, stanowiącą załącznik do zarządzenia nr 15 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 3 marca 2010 r. w sprawie instrukcji kasowej (Dz. Urz. WUG Nr 4, poz. 30 i Nr 26, poz. 142);
12)
dokonywanie kontroli formalno-rachunkowej podróży służbowych pracowników urzędów górniczych;
13)
prowadzenie kart wynagrodzeń, kart zasiłkowych, naliczanie wynagrodzeń pracowników urzędów górniczych i sporządzanie list płac z tytułu wynagrodzeń i zasiłków oraz przygotowywanie wynagrodzeń bezosobowych;
14)
prowadzenie imiennej ewidencji wypłat wynagrodzeń z tytułu umów zlecenia oraz umów o dzieło, do celów podatkowych i ubezpieczeń społecznych;
15)
odprowadzanie należności publicznoprawnych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, urzędów skarbowych oraz Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
16)
sporządzanie deklaracji rozliczeniowych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, urzędów skarbowych oraz Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
17)
przygotowywanie i wypełnianie zaświadczeń dla celów emerytalnych;
18)
przekazywanie organowi podatkowemu właściwemu w sprawie opłaty skarbowej zbiorczej informacji o przypadkach nieuiszczenia należnej opłaty skarbowej, o której mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225, poz. 1635, z późn. zm.12)), w sprawach załatwianych w WUG;
19)
weryfikowanie pod względem finansowym projektów umów cywilnoprawnych zawieranych przez WUG oraz prowadzenie rejestru tych umów;
20)
prowadzenie działalności socjalnej dla pracowników oraz byłych pracowników urzędów górniczych, a także gospodarowanie środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, zgodnie z ustawą z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335, z późn. zm.13)) oraz zarządzeniem nr 53 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych pracowników urzędów górniczych (Dz. Urz. WUG Nr 24, poz. 129);
21)
zaopatrzenie pracowników urzędów górniczych, niebędących osobami kierownictwa urzędów górniczych albo członkami korpusu służby cywilnej, w środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze, a także prowadzenie dokumentacji z tym związanej, zgodnie z przepisami określającymi zasady gospodarowania środkami ochrony indywidualnej oraz odzieżą i obuwiem roboczym;
22)
nadzorowanie oraz koordynowanie pracy OUG oraz UGBKUE w zakresie spraw finansowo-księgowych.
2.
Zadania i kompetencje Biura Budżetowo-Finansowego w zakresie podróży służbowych poza granicami kraju pracowników urzędów górniczych określają przepisy zarządzenia nr 49 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie podróży służbowych poza granicami kraju.
3.
W ramach organizacyjnych Biura Budżetowo-Finansowego działa Główny Księgowy WUG, którego zakres obowiązków i odpowiedzialności określa art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
§  26.
1.
Samodzielny Wydział do spraw Kontroli planuje, organizuje, koordynuje oraz przeprowadza kontrole OUG, UGBKUE oraz komórek WUG, działając w trybie określonym w zarządzeniu nr 8 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 13 stycznia 2010 r. w sprawie kontroli urzędów górniczych (Dz. Urz. WUG Nr 2, poz. 18 i Nr 25, poz. 134) oraz w oparciu o "Wytyczne w sprawie kontroli w administracji rządowej".
2.
Samodzielny Wydział do spraw Kontroli:
1)
rozpatruje skargi i wnioski dotyczące zadań lub działalności organów nadzoru górniczego oraz pracowników urzędów górniczych, działając w sposób określony w dziale VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego oraz w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46);
2)
prowadzi rejestr skarg i wniosków dotyczących zadań lub działalności organów nadzoru górniczego oraz pracowników urzędów górniczych, a także sporządza roczne sprawozdanie z ich rozpatrywania;
3)
koordynuje rozpatrywanie przez inne komórki WUG skarg i wniosków, których przedmiotem jest działalność przedsiębiorców oraz innych podmiotów lub jednostek, podlegająca nadzorowi i kontroli organów nadzoru górniczego, związana z zakresem zadań tych komórek, a w uzasadnionych przypadkach rozpatruje te skargi i wnioski;
4)
prowadzi ewidencję skarg i wniosków, których przedmiotem jest działalność przedsiębiorców oraz innych podmiotów lub jednostek, podlegająca nadzorowi i kontroli organów nadzoru górniczego, rozpatrywanych przez komórki WUG;
5)
dokonuje analizy działalności inspekcyjno-technicznej organów nadzoru górniczego.
§  27.
1.
Samodzielny Wydział - Archiwum Dokumentacji Mierniczo-Geologicznej, zwany dalej "Archiwum", realizuje zadania związane z gromadzeniem, archiwizowaniem oraz udostępnianiem dokumentacji mierniczo-geologicznej zlikwidowanych zakładów górniczych, w sposób określony w ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227, z późn. zm.14)) oraz zarządzeniu nr 56 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 10 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu gromadzenia, archiwizowania oraz udostępniania dokumentacji mierniczo-geologicznej zlikwidowanych zakładów górniczych (Dz. Urz. WUG Nr 25, poz. 132), w szczególności:
1)
przejmuje od przedsiębiorców lub ich następców prawnych dokumentację mierniczo-geologiczną zlikwidowanych zakładów górniczych;
2)
prowadzi archiwum dokumentacji mierniczo-geologicznej;
3)
sporządza i uzupełnia komputerową bazę danych systemu informacji o terenie po działalności górniczej, na postawie gromadzonej dokumentacji mierniczo-geologicznej;
4)
udostępnia właściwym organom i zainteresowanym podmiotom dokumentację mierniczo-geologiczną zlikwidowanych zakładów górniczych.
2.
Do zadań Archiwum należą również:
1)
powiadamianie dyrektora właściwego miejscowo archiwum państwowego o przejęciu i zabezpieczeniu dokumentacji mierniczo-geologicznej zlikwidowanego zakładu górniczego;
2)
tworzenie i bieżące uzupełnianie komputerowej bazy danych, w zakresie określonym zarządzeniem nr 10 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 30 listopada 2005 r. w sprawie postępowania z dokumentacją oraz działalności archiwalnej w urzędach górniczych (Dz. Urz. WUG Nr 12, poz. 47).
3.
Archiwum realizuje również zadania w zakresie gromadzenia, archiwizowania oraz udostępniania dokumentacji zawierającej informacje o środowisku i jego ochronie, innej niż dokumentacja mierniczo-geologiczna, działając w sposób określony ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, a także stosując przepisy zarządzenia nr 56 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 10 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu gromadzenia, archiwizowania oraz udostępniania dokumentacji mierniczo-geologicznej zlikwidowanych zakładów górniczych.
§  28.
Do zadań Samodzielnego Stanowiska do spraw Audytu Wewnętrznego należy prowadzenie audytu wewnętrznego w WUG, OUG oraz UGBKUE przez:
1)
systematyczną ocenę kontroli zarządczej w WUG, OUG oraz UGBKUE, w szczególności w zakresie jej adekwatności, skuteczności i efektywności,
2)
czynności doradcze na rzecz Prezesa oraz Dyrektora Generalnego

- w sposób określony ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 1 lutego 2010 r. w sprawie przeprowadzania i dokumentowania audytu wewnętrznego (Dz. U. Nr 21, poz. 108), a także standardami audytu wewnętrznego dla jednostek sektora finansów publicznych, określanymi i ogłaszanymi przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych na podstawie art. 273 ust. 1 tej ustawy.

§  29.
Do zadań Samodzielnego Stanowiska do spraw Ochrony Informacji Niejawnych, Obronności i Zarządzania Kryzysowego należą:
1)
wykonywanie zadań określonych w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 182, poz. 1228);
2)
prowadzenie Kancelarii Tajnej WUG, zgodnie z ustawą z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych oraz rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2005 r. w sprawie organizacji i funkcjonowania kancelarii tajnych (Dz. U. Nr 208, poz. 1741);
3)
podejmowanie działań służących wykonywaniu przez Prezesa zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, określonych przez ministra właściwego do spraw środowiska, sporządzanie dokumentacji związanej z realizacją zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, określonych w ustawie z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 241, poz. 2416, z późn. zm.15)) oraz aktach wydanych na jej podstawie, a także współdziałanie w tym zakresie z właściwymi komórkami w Ministerstwie Obrony Narodowej oraz Ministerstwie Środowiska;
4)
sporządzanie dokumentacji związanej z realizacją zadań określonych w ustawie z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. Nr 89, poz. 590, z późn. zm.16)) oraz aktach wydanych na jej podstawie, a także współdziałanie w tym zakresie z Rządowym Centrum Bezpieczeństwa oraz właściwą komórką w Ministerstwie Środowiska.
§  30.
1.
Do zadań Administratora Bezpieczeństwa Informacji należy nadzorowanie, na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn. zm.17)), przestrzegania zasad ochrony przetwarzanych danych osobowych odpowiedniej do zagrożeń oraz kategorii danych objętych ochroną.
2.
Zadania Administratora Bezpieczeństwa Informacji wykonuje wyznaczony przez Prezesa pracownik WUG.
§  31.
Służba bezpieczeństwa i higieny pracy w urzędach górniczych:
1)
prowadzi sprawy związane z wykonywaniem zadań służby bezpieczeństwa i higieny pracy, określonych w art. 23711 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.18)) oraz rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 109, poz. 704 oraz z 2004 r. Nr 246, poz. 2468), z zastrzeżeniem § 24 pkt 6;
2)
organizuje, współdziałając z Biurem Dyrektora Generalnego, szkolenia wstępne i okresowe w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy dla poszczególnych grup i stanowisk pracy pracowników urzędów górniczych.
§  32.
Rzecznik Prasowy Prezesa wykonuje zadania określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji i zadań rzeczników prasowych w urzędach organów administracji rządowej (Dz. U. Nr 4, poz. 36).
§  33.
1.
Pełnomocnik do spraw Systemu Zarządzania Jakością w WUG, zwany dalej "Pełnomocnikiem", wykonuje zadania związane z funkcjonowaniem w WUG systemu zarządzania jakością, określone przez Dyrektora Generalnego.
2.
Pełnomocnik prowadzi działalność informacyjną i szkoleniową w zakresie systemu zarządzania jakością dla OUG oraz UGBKUE.
3.
Zadania Pełnomocnika wykonuje wyznaczony przez Dyrektora Generalnego pracownik WUG.

______

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 133, poz. 934, Nr 170, poz. 1217, Nr 190, poz. 1399 i Nr 249, poz. 1834, z 2007 r. Nr 21, poz. 125 i Nr 82, poz. 556, z 2008 r. Nr 138, poz. 865, Nr 154, poz. 958, Nr 199, poz. 1227 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278 i Nr 76, poz. 489.

3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835, Nr 152, poz. 1020 i Nr 238, poz. 1578.

4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 64, poz. 426, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 39, poz. 307 i Nr 166, poz. 1317 oraz z 2010 r. Nr 40, poz. 230, Nr 47, poz. 278 i Nr 182, poz. 1228.

5) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 49, poz. 509, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 169, poz. 1387, z 2003 r. Nr 130, poz. 1188 i Nr 170, poz. 1660, z 2004 r. Nr 162, poz. 1692, z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 78, poz. 682 i Nr 181, poz. 1524, z 2008 r. Nr 229, poz. 1539, z 2009 r. Nr 195, poz. 1501 i Nr 216, poz. 1676 oraz z 2010 r. Nr 40, poz. 230, Nr 167, poz. 1131 i Nr 182, poz. 1228.

6) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2004 r. Nr 240, poz. 2047, z 2005 r. Nr 64, poz. 565 i Nr 132, poz. 1110 oraz z 2010 r. Nr 182, poz. 1228.

7) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 111, poz. 708, Nr 138, poz. 865, Nr 154, poz. 958, Nr 171, poz. 1056, Nr 199, poz. 1227, Nr 223, poz. 1464 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 19, poz. 100, Nr 20, poz. 106, Nr 79, poz. 666, Nr 130, poz. 1070 i Nr 215, poz. 1664 oraz z 2010 r. Nr 21, poz. 104, Nr 28, poz. 145, Nr 40, poz. 227, Nr 76, poz. 489, Nr 119, poz. 804, Nr 152, poz. 1018 i 1019, Nr 182, poz. 1228 i Nr 229, poz. 1498.

8) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 47, poz. 450, z 2006 r. Nr 147, poz. 1065, z 2007 r. Nr 243, poz. 1781 oraz z 2009 r. Nr 8, poz. 40.

9) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 238, poz. 2019, z 2004 r. Nr 222, poz. 2249, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, z 2007 r. Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 214, poz. 1347, z 2009 r. Nr 125, poz. 1036 i Nr 168, poz. 1323 oraz z 2010 r. Nr 155, poz. 1039.

10) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 163, poz. 1362 i Nr 180, poz. 1494, z 2006 r. Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1834, z 2007 r. Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 91, poz. 740 oraz z 2010 r. Nr 66, poz. 421 i Nr 107, poz. 679.

11) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 83, poz. 561, Nr 85, poz. 571, Nr 115, poz. 789, Nr 165, poz. 1171 i Nr 176, poz. 1242, z 2009 r. Nr 178, poz. 1375 oraz z 2010 r. Nr 79, poz. 522, Nr 96, poz. 620, Nr 127, poz. 857, Nr 155, poz. 1036 i Nr 182, poz. 1228.

12) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 64, poz. 427, Nr 124, poz. 859, Nr 127, poz. 880 i Nr 128, poz. 883, z 2008 r. Nr 44, poz. 262, Nr 63, poz. 394, Nr 182, poz. 1121, Nr 195, poz. 1198, Nr 216, poz. 1367 i Nr 220, poz. 1414, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 22, poz. 120, Nr 57, poz. 466 i Nr 72, poz. 619 oraz z 2010 r. Nr 8, poz. 51, Nr 81, poz. 531, Nr 107, poz. 679 i Nr 167, poz. 1131.

13) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 118, poz. 561, Nr 139, poz. 647 i Nr 147, poz. 686, z 1997 r. Nr 82, poz. 518 i Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 75, poz. 486 i Nr 113, poz. 717, z 2002 r. Nr 135, poz. 1146, z 2003 r. Nr 213, poz. 2081, z 2005 r. Nr 249, poz. 2104, z 2007 r. Nr 69, poz. 467 i Nr 89, poz. 589, z 2008 r. Nr 86, poz. 522 i Nr 237, poz. 1654 i 1656 oraz z 2009 r. Nr 157, poz. 1241.

14) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 42, poz. 340, Nr 84, poz. 700 i Nr 157, poz. 1241 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 145, Nr 106, poz. 675, Nr 119, poz. 804, Nr 143, poz. 963 i Nr 182, poz. 1228.

15) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 277, poz. 2742, z 2005 r. Nr 180, poz. 1496, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711 i Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 107, poz. 732 i Nr 176, poz. 1242, z 2008 r. Nr 171, poz. 1056, Nr 180, poz. 1109, Nr 206, poz. 1288, Nr 208, poz. 1308 i Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 22, poz. 120, Nr 97, poz. 801, Nr 161, poz. 1278, Nr 190, poz. 1474 i Nr 219, poz. 1706 oraz z 2010 r. Nr 107, poz. 679, Nr 113, poz. 745, Nr 127, poz. 857, Nr 182, poz. 1228 i Nr 217, poz. 1427.

16) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 11, poz. 59, Nr 65, poz. 553, Nr 85, poz. 716 i Nr 131, poz. 1076.

17) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2004 r. Nr 25, poz. 219 i Nr 33, poz. 285, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, z 2007 r. Nr 165, poz. 1170 i Nr 176, poz. 1238 oraz z 2010 r. Nr 41, poz. 233, Nr 182, poz. 1228 i Nr 229, poz. 1497.

18) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 113, poz. 717, z 1999 r. Nr 99, poz. 1152, z 2000 r. Nr 19, poz. 239, Nr 43, poz. 489, Nr 107, poz. 1127 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 28, poz. 301, Nr 52, poz. 538, Nr 99, poz. 1075, Nr 111, poz. 1194, Nr 123, poz. 1354, Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1805, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 135, poz. 1146, Nr 196, poz. 1660, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679, z 2003 r. Nr 166, poz. 1608 i Nr 213, poz. 2081, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001, Nr 120, poz. 1252 i Nr 240, poz. 2407, z 2005 r. Nr 10, poz. 71, Nr 68, poz. 610, Nr 86, poz. 732 i Nr 167, poz. 1398, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 133, poz. 935, Nr 217, poz. 1587 i Nr 221, poz. 1615, z 2007 r. Nr 64, poz. 426, Nr 89, poz. 589, Nr 176, poz. 1239, Nr 181, poz. 1288 i Nr 225, poz. 1672, z 2008 r. Nr 93, poz. 586, Nr 116, poz. 740, Nr 223, poz. 1460 i Nr 237, poz. 1654, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 56, poz. 458, Nr 58, poz. 485, Nr 98, poz. 817, Nr 99, poz. 825, Nr 115, poz. 958, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1704 oraz z 2010 r. Nr 105, poz. 655, Nr 135, poz. 912, Nr 182, poz. 1228 i Nr 224, poz. 1459.

ZAŁĄCZNIK 

SCHEMAT ORGANIZACYJNY WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO

1 Załącznik § 8 ust. 1 pkt 3a dodany przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia nr 4 z dnia 4 marca 2011 r. (Dz.Urz.WUG.11.2.20) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 marca 2011 r.
2 Załącznik § 8 ust. 1 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia nr 4 z dnia 4 marca 2011 r. (Dz.Urz.WUG.11.2.20) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 marca 2011 r.
3 Załącznik § 12 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 4 z dnia 4 marca 2011 r. (Dz.Urz.WUG.11.2.20) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 marca 2011 r.