Regulamin organizacyjny Wyższego Urzędu Górniczego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.WUG.2007.12.46

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lipca 2009 r.

ZARZĄDZENIE Nr 12
PREZESA WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO
z dnia 24 września 2007 r.
w sprawie regulaminu organizacyjnego Wyższego Urzędu Górniczego

Na podstawie art. 39 ust. 6 i 8 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wyższemu Urzędowi Górniczemu nadaje się regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie nr 1 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 8 lipca 2002 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Wyższego Urzędu Górniczego (Dz. Urz. WUG Nr 1, poz. 2, z późn. zm.2)).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 5 października 2007 r.

______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600.

2) Zmiany wymienionego zarządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. WUG z 2003 r. Nr 4, poz. 15, z 2004 r. Nr 5, poz. 24, z 2005 r. Nr 6, poz. 22, z 2006 r. Nr 10, poz. 51 oraz z 2007 r. Nr 1, poz. 1.

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§  1.
Regulamin organizacyjny Wyższego Urzędu Górniczego, zwany dalej "Regulaminem", określa zakres zadań komórek wymienionych w § 2 ust. 1 i 2 statutu Wyższego Urzędu Górniczego, stanowiącego załącznik do zarządzenia Ministra Środowiska z dnia 6 września 2007 r. w sprawie nadania statutu Wyższemu Urzędowi Górniczemu (M. P. Nr 62, poz. 710), zwanego dalej "statutem", a także stanowisk oraz osób realizujących zadania określone w odrębnych przepisach albo zadania związane z funkcjonowaniem w Wyższym Urzędzie Górniczym systemu zarządzania jakością.
§  2.
Wyższy Urząd Górniczy, zwany dalej "WUG", jest centralnym urzędem administracji rządowej obsługującym Prezesa WUG, zwanego dalej "Prezesem".
§  3.
1.
Osobami kierownictwa WUG są: Prezes, Wiceprezesi WUG, zwani dalej "Wiceprezesami", oraz dyrektor generalny WUG, zwany dalej "Dyrektorem Generalnym".
2.
Osobami kierownictwa komórek wymienionych w § 2 ust. 1 i 2 statutu, zwanych dalej "komórkami WUG", są:
1)
w przypadku departamentów i biur - dyrektorzy oraz, w przypadkach określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 3, zastępcy dyrektorów;
2)
w przypadku samodzielnych wydziałów - naczelnicy.
3.
Prezes ustala, w których departamentach i biurach istnieją stanowiska zastępcy (zastępców) dyrektora, oraz określa liczbę tych zastępców.
§  4.
WUG działa na podstawie przepisów:
1)
ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2005 r. Nr 228, poz. 1947, z późn. zm.3));
2)
zarządzenia Ministra Środowiska z dnia 6 września 2007 r. w sprawie nadania statutu Wyższemu Urzędowi Górniczemu;
3)
wewnętrznych aktów prawnych wydanych przez Prezesa oraz Dyrektora Generalnego.
§  5.
Ilekroć w przepisach Regulaminu jest mowa o "zdarzeniu", należy przez to rozumieć grożące niebezpieczeństwo lub wypadek zaistniały w zakładzie górniczym, o których mowa w art. 114 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze.
§  6.
1.
W ramach struktury organizacyjnej WUG są zatrudnieni:
1) 1
pracownicy inspekcyjno-techniczni, do których zalicza się pracowników posiadających wyższe wykształcenie i przygotowanie zawodowe niezbędne do wykonywania czynności inspekcyjno-technicznych w ramach zadań organów nadzoru górniczego oraz wyspecjalizowanego organu kontroli wyrobów, w szczególności w zakresie nadzoru i kontroli nad ruchem zakładu górniczego;
2) 2
radcy Prezesa i doradcy Prezesa;
3)
pracownicy merytoryczni, do których zalicza się osoby posiadające wyższe wykształcenie i przygotowanie zawodowe do wykonywania między innymi obsługi prawnej, finansowo-księgowej, informatycznej, logistycznej, archiwalnej, w zakresie spraw pracowniczych, normalizacyjnych oraz współpracy z zagranicą, wykonujące czynności kontrolne w stosunku do okręgowych urzędów górniczych i specjalistycznych urzędów górniczych;
4)
pracownicy administracyjni, wykonujący czynności administracyjno-biurowe niezbędne dla funkcjonowania WUG.
2.
Prezes i Wiceprezesi, dyrektorzy departamentów, nad którymi bezpośredni nadzór merytoryczny sprawują Wiceprezesi, oraz ich zastępcy są pracownikami inspekcyjno-technicznymi.
3.
Upoważnieni przez Prezesa pracownicy inspekcyjno-techniczni wykonują czynności w ramach zadań związanych ze sprawowaniem kontroli wyrobów wprowadzonych do obrotu, przeznaczonych do stosowania w zakładach górniczych, innych niż określone w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze, w zakresie spełniania przez te wyroby wymagań dotyczących oceny zgodności.
§  7.
1.
Ustala się następujące symbole osób kierownictwa WUG oraz komórek WUG:
1)
Prezes - P;
2)
Wiceprezesi - PV;
3)
Dyrektor Generalny - PDG;
4)
Departament Prawny - PR;
5)
Departament Górnictwa - GG;
6)
Departament Energomechaniczny - GEM;
7)
Departament Ochrony Środowiska i Gospodarki Złożem - OSG;
8)
Departament Warunków Pracy - OWP;
9)
Biuro Organizacyjne - BO;
10)
Biuro Kadr, Szkolenia i Spraw Obronnych - GK;
11)
Biuro Administracyjno-Budżetowe - GAB;
12)
Samodzielny Wydział do spraw Kontroli - WK;
13)
Samodzielny Wydział do spraw Audytu Wewnętrznego i Kontroli Finansowej - AW;
14)
Samodzielny Wydział - Archiwum Dokumentacji Mierniczo-Geologicznej - AD;
15)
Samodzielne Stanowisko do spraw Ochrony Informacji Niejawnych - OIN.
2.
Ustala się następujące symbole stanowisk oraz osób realizujących zadania określone w odrębnych przepisach albo zadania związane z funkcjonowaniem w WUG systemu zarządzania jakością:
1)
Administrator Bezpieczeństwa Informacji - ABI;
2)
służba bezpieczeństwa i higieny pracy w urzędach górniczych - BHP;
3)
Rzecznik Prasowy Prezesa - RP;
4)
Pełnomocnik do spraw Systemu Zarządzania Jakością w WUG - SZJ.
3.
Ustala się następujący symbol Zakładu Obsługi Gospodarczej - ZOG.
§  8.
1.
Prezesowi podlegają Wiceprezesi oraz Dyrektor Generalny.
2.
Prezes sprawuje bezpośredni nadzór merytoryczny nad:
1)
Departamentem Prawnym;
2)
Biurem Organizacyjnym;
3)
Samodzielnym Wydziałem do spraw Kontroli;
4)
Samodzielnym Stanowiskiem do spraw Ochrony Informacji Niejawnych;
5)
Administratorem Bezpieczeństwa Informacji;
6)
służbą bezpieczeństwa i higieny pracy w urzędach górniczych;
7)
Rzecznikiem Prasowym Prezesa;
8) 3
radcami Prezesa i doradcami Prezesa.
§  9.
1.
Wiceprezesi:
1)
sprawują bezpośredni nadzór nad dyrektorami okręgowych urzędów górniczych i specjalistycznych urzędów górniczych;
2)
nadzorują, koordynują i kontrolują działalność okręgowych urzędów górniczych i specjalistycznych urzędów górniczych w zakresie dotyczącym problemów:
a)
bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach górniczych, w tym zwalczania zagrożeń naturalnych i technicznych, oraz bezpieczeństwa pożarowego,
b)
ratownictwa górniczego,
c)
gospodarki złożami kopalin w procesie ich wydobywania,
d)
ochrony środowiska, w tym zapobiegania szkodom wyrządzonym ruchem zakładu górniczego,
e)
budowy i likwidacji zakładów górniczych,
f)
administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego w górnictwie,
g)
rekultywacji gruntów i zagospodarowania terenów po działalności górniczej,
h)
stosowania wyrobów w zakładach górniczych;
3)
sprawują bezpośredni nadzór merytoryczny nad Departamentem Górnictwa, Departamentem Energomechanicznym, Departamentem Ochrony Środowiska i Gospodarki Złożem, Departamentem Warunków Pracy oraz Samodzielnym Wydziałem - Archiwum Dokumentacji Mierniczo-Geologicznej;
4)
wykonują inne czynności polecone przez Prezesa.
2.
Prezes:
1)
jest zastępowany przez wyznaczonego przez niego Wiceprezesa;
2)
dokonuje rozdziału zadań pomiędzy Wiceprezesami.
3.
Wiceprezes może upoważnić dyrektorów departamentów, nad którymi sprawuje bezpośredni nadzór merytoryczny, oraz innych pracowników tych departamentów do dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w jego imieniu.
§  10.
1.
Zadania Dyrektora Generalnego określają przepisy:
1) 4
(uchylony);
2) 5
ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505);
3)
ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.4));
4)
ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 673, z późn. zm.5)).
2.
Dyrektor Generalny sprawuje bezpośredni nadzór merytoryczny nad Biurem Kadr, Szkolenia i Spraw Obronnych, Biurem Administracyjno-Budżetowym, Samodzielnym Wydziałem do spraw Audytu Wewnętrznego i Kontroli Finansowej oraz Pełnomocnikiem do spraw Systemu Zarządzania Jakością w WUG.
3.
Dyrektor Generalny wykonuje inne czynności polecone przez Prezesa.
4.
Dyrektor Generalny może upoważnić dyrektorów Biura Kadr, Szkolenia i Spraw Obronnych oraz Biura Administracyjno-Budżetowego, a także innych pracowników tych komórek do dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w jego imieniu.
§  11.
Schemat organizacyjny WUG stanowi załącznik do Regulaminu.
§  12.
1.
Dyrektor komórki WUG kieruje komórką samodzielnie albo przy pomocy swojego zastępcy (zastępców).
1a. 6
W przypadku nieobsadzenia stanowiska dyrektora komórki WUG, Dyrektor Generalny, w uzgodnieniu z Prezesem, upoważnia, do czasu obsadzenia tego stanowiska, zastępcę dyrektora tej komórki, a jeżeli nie istnieje w niej stanowisko zastępcy dyrektora - jej pracownika, do wykonywania określonych obowiązków i uprawnień dyrektora komórki.
2.
Dyrektor komórki WUG wyznacza pracownika komórki niebędącego zastępcą dyrektora komórki WUG do dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w jego imieniu w czasie nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania obowiązków zarówno przez dyrektora komórki WUG, jak i przez zastępcę (zastępców) dyrektora komórki WUG.
3.
Naczelnik komórki WUG wyznacza pracownika komórki do dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w jego imieniu w czasie nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania obowiązków przez naczelnika komórki WUG.
§  13.
1.
Dyrektor komórki WUG jest odpowiedzialny za całokształt spraw komórki, w tym za sprawną organizację i dyscyplinę pracy.
2.
Do obowiązków i uprawnień dyrektora komórki WUG, w zależności od zakresu zadań tej komórki, należą w szczególności:
1)
organizowanie pracy komórki stosownie do wykonywanych zadań oraz wytyczanie kierunków pracy komórki;
2)
planowanie, koordynowanie i przeprowadzanie kontroli działalności okręgowych urzędów górniczych i specjalistycznych urzędów górniczych;
3)
pełnienie dyżurów pogotowia technicznego;
4)
ustalanie zakresu zadań swego zastępcy (zastępców) oraz wydziałów, zespołów pracowników i wyodrębnionych stanowisk pracy w komórce;
5)
wprowadzanie nowoczesnych form, metod i technik pracy w komórce, w tym zarządzania jakością;
6)
nadzorowanie prawidłowego i terminowego wykonywania obowiązków przez pracowników komórki, przestrzegania przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.6)), porządku i dyscypliny pracy oraz ochrony informacji niejawnych i ochrony danych osobowych;
7)
ewidencjonowanie inspekcji i kontroli wykonywanych przez pracowników inspekcyjno-technicznych komórki;
8)
udzielanie i udostępnianie informacji statystycznych, informacji o środowisku, a także innych materiałów o charakterze jawnym;
9)
uzgadnianie stanowisk pomiędzy komórkami WUG w sprawach wymagających współpracy;
10)
reprezentowanie WUG w sprawach objętych zakresem działania komórki;
11)
załatwianie spraw osobowych, w szczególności:
a)
sporządzanie opisów stanowisk pracy w komórce,
b)
ustalanie zakresów czynności pracowników komórki, uwzględniających ich obowiązki, odpowiedzialność, uprawnienia i upoważnienia, dokonywanie oceny ich pracy oraz informowanie ich o wynikach tej oceny,
c)
wnioskowanie w odniesieniu do pracowników komórki w sprawach nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy, wynagrodzeń, awansowania, przyznawania odznaczeń państwowych, stopni górniczych i innych wyróżnień oraz stosowania środków odpowiedzialności służbowej,
d)
wnioskowanie w sprawie wysokości nagród dla pracowników komórki,
e)
opiniowanie wniosków zatrudnionych w komórce członków korpusu służby cywilnej o udzielenie pisemnej zgody na dodatkowe zatrudnienie oraz przyjmowanie zgłoszeń o wykonywaniu przez nich dodatkowych zajęć poza stosunkiem pracy, a także opiniowanie wniosków zatrudnionych w komórce urzędników służby cywilnej o udzielenie pisemnej zgody na podejmowanie zajęć zarobkowych,
f)
udzielanie pracownikom komórki urlopów oraz zwolnień z pracy na czas niezbędny dla załatwienia ważnych spraw osobistych i prowadzenie ewidencji tych zwolnień,
g)
dokonywanie analizy potrzeb szkoleniowych oraz badanie efektywności szkoleń.
3.
Obowiązki i uprawnienia zastępcy (zastępców) dyrektora komórki WUG są ustalane przez dyrektora komórki WUG.
4.
Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do:
1)
naczelnika Samodzielnego Wydziału do spraw Kontroli oraz naczelnika Samodzielnego Wydziału - Archiwum Dokumentacji Mierniczo-Geologicznej;
2)
Dyrektora Generalnego - w odniesieniu do Samodzielnego Wydziału do spraw Audytu Wewnętrznego i Kontroli Finansowej.
5.
Przepisy ust. 2 pkt 11 stosuje się odpowiednio do Dyrektora Generalnego - w odniesieniu do Samodzielnego Stanowiska do spraw Ochrony Informacji Niejawnych, służby bezpieczeństwa i higieny pracy w urzędach górniczych, Rzecznika Prasowego Prezesa oraz doradców Prezesa.
§  14. 7
Dyrektorzy i naczelnicy komórek WUG podlegają Prezesowi, a w zakresie spraw, o których mowa w art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej - Dyrektorowi Generalnemu.
§  15.
1.
Prezes podpisuje:
1)
zarządzenia oraz inne normatywne akty prawne;
2)
projekt i wykonanie budżetu w części budżetu państwa będącej w dyspozycji WUG;
3)
decyzje oraz postanowienia wydawane w pierwszej instancji, a także decyzje oraz postanowienia wydawane w wyniku rozpoznania wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy, na podstawie:
a)
ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze,
b) 8
ustawy z dnia 18 marca 2008 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 63, poz. 394),
c)
ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198, z późn. zm.7)),
d)
ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2087, z późn. zm.8)),
e)
innych ustaw;
4)
decyzje oraz postanowienia wydawane w drugiej instancji, w wyniku rozpoznania odwołań od decyzji oraz zażaleń na postanowienia dyrektorów okręgowych urzędów górniczych oraz specjalistycznych urzędów górniczych;
5)
świadectwa stwierdzające kwalifikacje:
a)
kierownika ruchu podziemnego zakładu górniczego,
b)
mierniczego górniczego i geologa górniczego,
c)
osoby kierownictwa oraz specjalisty, wykonujących czynności w zakresie ratownictwa górniczego, zatrudnionych w podmiotach zawodowo trudniących. się wykonywaniem czynności w zakresie ratownictwa górniczego;
6)
opinie przewidziane w art. 411 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2006 r. Nr 129, poz. 902, z późn. zm.9)), w sprawach przeznaczenia środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na finansowanie potrzeb górnictwa;
7)
dokumenty nadające uprawnienia rzeczoznawcy do spraw ruchu zakładu górniczego, obwieszczenia w sprawie rejestru rzeczoznawców do spraw ruchu zakładu górniczego oraz inne akty prawne dotyczące tego rejestru;
8)
świadectwa nadania materiałom wybuchowym przeznaczonym do użytku cywilnego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej numeru identyfikacyjnego materiału wybuchowego przeznaczonego do użytku cywilnego;
9)
akty powołania i odwołania dyrektorów okręgowych urzędów górniczych i specjalistycznych urzędów górniczych oraz ich zastępców;
10)
umowy o pracę i świadectwa pracy, w zakresie dotyczącym okręgowych i specjalistycznych urzędów górniczych;
11)
pełnomocnictwa do działania w imieniu Prezesa;
12)
pisma:
a)
do osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, kierowników central organizacji politycznych, związkowych i społecznych,
b)
w sprawach wniosków legislacyjnych,
c)
do organów nadzoru górniczego za granicą,
d)
ustalające zasadnicze kierunki działania urzędów górniczych;
13) 9
(uchylony).
2.
Prezes może upoważnić Wiceprezesa, Dyrektora Generalnego oraz dyrektora komórki WUG do podpisywania w jego imieniu aktów, decyzji, postanowień i pism wymienionych w ust. 1, które należy podpisywać z klauzulą "z upoważnienia Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego".
3.
Podpisywanie przez Wiceprezesów, w imieniu Prezesa, zarządzeń oraz innych normatywnych aktów prawnych, a także obwieszczeń w sprawie rejestru rzeczoznawców do spraw ruchu zakładu górniczego oraz innych aktów prawnych dotyczących tego rejestru, następuje z klauzulą "w zastępstwie Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego".
4.
Wiceprezesi oraz Dyrektor Generalny, poza przypadkami określonymi w ust. 2, podpisują pisma wynikające z zakresów ich działania.
5.
Dyrektorzy i naczelnicy komórek WUG podpisują pisma związane z zakresem zadań tych komórek, z wyjątkiem pism:
1)
wymienionych w ust. 1 i 4;
2)
zastrzeżonych obowiązującymi przepisami dla Głównego Księgowego WUG.
§  16.
1.
Dyrektorzy i naczelnicy komórek WUG przygotowujących projekty załatwienia spraw, w tym projekty aktów normatywnych oraz innych aktów prawnych, które nawet pośrednio dotyczą działalności innych komórek WUG, są obowiązani uzgodnić te projekty z dyrektorami i naczelnikami zainteresowanych komórek WUG.
2.
Projekty aktów normatywnych oraz innych aktów prawnych, opracowane w WUG, przed przedłożeniem Prezesowi do akceptacji, wymagają uzgodnienia z dyrektorem Departamentu Prawnego.
3.
Projekty aktów normatywnych oraz innych aktów prawnych Dyrektora Generalnego, przed przedłożeniem Dyrektorowi Generalnemu do podpisu, wymagają uzgodnienia z dyrektorem Departamentu Prawnego.
4.
Projekty aktów prawnych, o których mowa w ust. 3, Dyrektor Generalny przed podpisaniem uzgadnia z Wiceprezesami.
§  17.
Komórki WUG, stosownie do zakresu zadań określonych w rozdziale 2, są obowiązane do:
1)
kontroli okręgowych urzędów górniczych i specjalistycznych urzędów górniczych;
2)
udzielania okręgowym urzędom górniczym i specjalistycznym urzędom górniczym wytycznych, konsultacji i innej niezbędnej pomocy w ich działalności;
3)
uczestnictwa w działaniach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, w tym poprzez:
a)
udział w pracach grup roboczych Rady Unii Europejskiej i komitetów Komisji Europejskiej w ramach procesu decyzyjnego Unii Europejskiej,
b)
udział w opracowywaniu i opiniowaniu projektów wspólnotowych aktów prawnych i innych dokumentów wspólnotowych w ramach procesu decyzyjnego Unii Europejskiej,
c)
udział w Europejskim Systemie Wymiany Dokumentów - Polska (EWD-P);
4)
współpracy z komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Środowiska;
5)
współpracy z organami administracji rządowej i organami jednostek samorządu terytorialnego, innymi jednostkami kontroli oraz związkami zawodowymi i organizacjami pracodawców;
6)
współpracy z jednostkami naukowymi;
7)
reprezentowania Prezesa, w zakresie przez niego określonym, przed innymi organami i instytucjami;
8)
inicjowania i opracowywania projektów rozwiązań prawnych związanych z działalnością urzędów górniczych, a także uzgadniania tych projektów z zainteresowanymi komórkami WUG;
9) 10
opiniowania projektów aktów normatywnych, Polskich Norm oraz norm europejskich związanych z działalnością urzędów górniczych;
10)
opracowywania projektów aktów prawnych Prezesa oraz Dyrektora Generalnego, a także uzgadniania tych projektów z zainteresowanymi komórkami WUG, okręgowymi urzędami górniczymi i specjalistycznymi urzędami górniczymi;
11)
rozpatrywania spraw i przygotowywania projektów rozstrzygnięć administracyjnych Prezesa działającego jako organ pierwszej albo drugiej instancji;
12)
prowadzenia działalności informacyjnej, doskonalenia zawodowego oraz szkoleń pracowników urzędów górniczych, w tym w zakresie prawa krajowego i prawa wspólnotowego;
13)
udziału w opracowywaniu materiałów informacyjnych na temat działalności organów nadzoru górniczego, w tym związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej;
14)
opracowywania planów pracy i sprawozdań z ich wykonania oraz sporządzania koniecznych analiz i informacji w zakresie niezbędnym do realizacji nałożonych zadań;
15)
analizowania orzeczeń powypadkowych;
16)
załatwiania spraw wynikających ze skarg, wniosków i listów kierowanych do WUG;
17)
prowadzenia spraw związanych z dostępem do informacji publicznej;
18)
przygotowywania projektów umów cywilnoprawnych;
19)
prowadzenia spraw kancelaryjnych;
20)
załatwiania innych spraw poleconych przez Prezesa.

Rozdział  2

Zakresy zadań komórek WUG

§  18.
1. 11
Do zadań Departamentu Prawnego należą:
1)
inicjowanie oraz opracowywanie projektów aktów normatywnych oraz projektów innych rozwiązań prawnych w obszarze działań urzędów górniczych, w oparciu o rozpoznanie stanu i rozwoju prawa oraz praktyki jego stosowania;
2)
realizowanie zadań związanych z uzgadnianiem i opiniowaniem, z inicjatywy Prezesa, przez inne podmioty i instytucje projektów aktów normatywnych w obszarze działań urzędów górniczych, opracowanych w WUG na podstawie upoważnienia Ministra Środowiska;
3)
opracowywanie uwag i opinii do projektów aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych oraz koordynowanie prac komórek WUG w tym zakresie, w ramach międzyresortowego postępowania uzgadniającego i opiniodawczego, a także współpraca w tym zakresie z Departamentem Prawnym Ministerstwa Środowiska, komórkami prawnymi innych ministerstw i urzędów centralnych oraz Rządowym Centrum Legislacji;
4)
koordynowanie, z uwzględnieniem § 16 ust. 2 i 3, działalności komórek WUG w zakresie opracowywania projektów krajowych aktów normatywnych oraz innych aktów prawnych,
5)
koordynowanie udziału komórek WUG w opracowywaniu i opiniowaniu projektów wspólnotowych aktów prawnych i innych dokumentów wspólnotowych w ramach procesu decyzyjnego Unii Europejskiej;
6)
współpraca z ministerstwami i urzędami centralnymi w zakresie realizacji legislacyjnych i prawnych zadań związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, w tym opracowywanie sprawozdań dla Komisji Europejskiej dotyczących transpozycji wspólnotowych aktów prawnych, tabel zgodności dla poszczególnych dyrektyw oraz innych dokumentów związanych z obowiązkiem implementacji prawa wspólnotowego przez państwa członkowskie;
7)
udział w procedurze notyfikacji projektów aktów prawnych zawierających przepisy techniczne;
8)
koordynowanie wystąpień kierowanych do WUG w związku z realizowaną działalnością lobbingową;
9)
opiniowanie pod względem legislacyjnym i prawnym projektów aktów prawnych Prezesa oraz Dyrektora Generalnego;
10)
prowadzenie rejestru aktów prawnych Prezesa oraz Dyrektora Generalnego;
11)
redagowanie Dziennika Urzędowego WUG;
12)
udzielanie komórkom WUG pomocy prawnej przy rozpatrywaniu spraw z zakresu ich kompetencji, w tym opracowywanie projektów rozstrzygnięć administracyjnych w sprawach szczególnie skomplikowanych pod względem prawnym;
13)
nadzór nad funkcjonowaniem obsługi prawnej w okręgowych urzędach górniczych i specjalistycznych urzędach górniczych, w tym poprzez przeprowadzanie kontroli działalności tych urzędów;
14)
nadzór nad prowadzeniem postępowania mandatowego w okręgowych urzędach górniczych i specjalistycznych urzędach górniczych, w tym poprzez przeprowadzanie kontroli działalności tych urzędów;
15)
prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach dotyczących:
a)
odmowy dopuszczenia do egzaminu przeprowadzanego w celu stwierdzenia kwalifikacji przez Prezesa,
b)
uznawania kwalifikacji do wykonywania górniczych zawodów regulowanych;
16)
prowadzenie w postępowaniu odwoławczym spraw dotyczących:
a)
odmowy dopuszczenia do egzaminu przeprowadzanego w celu stwierdzenia kwalifikacji osób kierownictwa i dozoru ruchu zakładu górniczego,
b)
zakazu wykonywania określonych czynności w ruchu zakładu górniczego;
17)
opiniowanie projektów umów cywilnoprawnych;
18)
przygotowywanie odpowiedzi na skargi i pozwy wnoszone do sądów powszechnych i administracyjnych;
19)
występowanie w charakterze pełnomocnika Prezesa w postępowaniu sądowym, sądowo-administracyjnym, administracyjnym oraz przed innymi organami;
20)
monitorowanie prawa międzynarodowego, prawa wspólnotowego, orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) oraz innych dokumentów prawnych związanych z przemysłem wydobywczym i działalnością urzędów górniczych, a także sporządzanie okresowych analiz w tym zakresie;
21)
udział w systemie wymiany dokumentów ETS i Trybunału EFTA;
22)
współpraca z krajowymi koordynatorami do spraw uznawania kwalifikacji zawodowych;
23)
weryfikacja tłumaczeń tekstów związanych z prawną problematyką Unii Europejskiej;
24)-26) 12
(uchylone).
27) 13
(uchylony).
2.
W ramach organizacyjnych Departamentu Prawnego działają:
1)
Zespół do spraw Legislacji;
2)
Zespół do spraw Obsługi Prawnej;
3)
Zespół do spraw Prawa Europejskiego;
4) 14
(uchylony).
§  19.
1. 15
Departament Górnictwa koordynuje działalność oraz sprawuje nadzór i kontrolę nad wykonywaniem zadań przez okręgowe urzędy górnicze, a także wykonuje zadania Prezesa w zakresie nadzoru i kontroli nad ruchem zakładu górniczego, w odniesieniu do:
1)
rozpoznawania i zwalczania zagrożeń górniczych, w tym: tąpaniami i wstrząsami sejsmicznymi, zawałowego, metanowego, wybuchem pyłu węglowego, pożarowego, wodnego, wyrzutami gazów i skał, erupcyjnego, siarkowodorowego, osuwiskowego oraz obrywania się skał;
2)
prowadzenia robót górniczych, w tym: obudowy wyrobisk, drążenia wyrobisk, systemów i technologii eksploatacji, robót udostępniających i przygotowawczych, zwałowania skał nadkładu i odpadów, z uwzględnieniem występujących zagrożeń;
3)
prowadzenia określonych robót podziemnych z zastosowaniem techniki górniczej;
4)
bezzbiornikowego magazynowania substancji oraz składowania odpadów w górotworze, w tym w podziemnych wyrobiskach górniczych;
5)
przewietrzania i klimatyzacji wyrobisk górniczych;
6)
zadań, organizacji i wyposażenia służb ratownictwa górniczego;
7)
nabywania, przechowywania i używania środków strzałowych i sprzętu strzałowego, w tym badań geofizycznych z użyciem środków strzałowych;
8)
układów i instalacji przeróbczych, przygotowania kopaliny do transportu, transportu wewnątrzzakładowego i magazynowania oraz systemów kontrolno-pomiarowych w górnictwie otworowym;
9)
prowadzenia robót geologicznych i wiertniczych.
2.
Do zadań Departamentu Górnictwa należą również:
1)
współpraca i udział w posiedzeniach następujących komisji powołanych przez Prezesa:
a)
Komisji do spraw Atmosfery Kopalnianej i Zagrożeń Aerologicznych w Podziemnych Zakładach Górniczych,
b)
Komisji do spraw Tąpań, Obudowy i Kierowania Stropem w Podziemnych Zakładach Górniczych,
c) 16
Komisji do spraw Zagrożeń Wodnych i Gospodarki Odpadami;
2)
obsługa administracyjna powołanej przez Prezesa Komisji Bezpieczeństwa Pracy w Górnictwie;
3)
obsługa Komisji egzaminacyjnej dla stwierdzenia kwalifikacji osób kierownictwa oraz specjalistów wykonujących czynności w zakresie ratownictwa górniczego;
4)
prowadzenie rejestru osób, którym stwierdzono kwalifikacje osób kierownictwa oraz specjalistów wykonujących czynności w zakresie ratownictwa górniczego, zatrudnionych w podmiotach zawodowo trudniących się wykonywaniem czynności w zakresie ratownictwa górniczego;
5)
udział w badaniach mających na celu ustalenie stanów faktycznych i przyczyn zdarzeń;
6)
udział w nadzorowaniu akcji ratowniczych w razie grożącego niebezpieczeństwa lub zaistnienia wypadku w zakładzie górniczym;
7)
koordynowanie spraw związanych z technicznym aspektem likwidacji zakładów górniczych lub ich części oraz tworzeniem i funkcjonowaniem funduszu likwidacji zakładu górniczego;
8)
rozpatrywanie wniosków o udzielenie zezwoleń na odstępstwa od określonych wymagań przewidzianych w przepisach wydanych na podstawie art. 78 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze;
9)
opracowywanie wytycznych w zakresie nadzoru i kontroli nad ruchem zakładów górniczych z uwzględnieniem występujących zagrożeń, przy wykorzystaniu procedur zarządzania bezpieczeństwem;
10)
rozpatrywanie wniosków o dopuszczenie sprzętu strzałowego do stosowania w zakładach górniczych, w zakresie określonym przepisami wydanymi na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze;
11)
wykonywanie zadań związanych ze sprawowaniem kontroli wprowadzonych do obrotu materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego, w zakresie spełniania przez te wyroby wymagań dotyczących oceny zgodności;
12)
wykonywanie czynności związanych z nadawaniem materiałom wybuchowym przeznaczonym do użytku cywilnego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej numeru identyfikacyjnego materiału wybuchowego przeznaczonego do użytku cywilnego oraz prowadzeniem rejestru tych materiałów wybuchowych, w sposób określony w art. 4a ustawy z dnia 21 czerwca 2002 r. o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego (Dz. U. Nr 117, poz. 1007, z późn. zm.10)) oraz rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie numeru identyfikacyjnego materiału wybuchowego przeznaczonego do użytku cywilnego oraz rejestru materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego (Dz. U. Nr 262, poz. 2616);
13)
prowadzenie postępowań w sprawie uprawnień rzeczoznawcy do spraw ruchu zakładu górniczego, w odniesieniu do spraw związanych z zakresem zadań departamentu.
3. 17
W ramach organizacyjnych Departamentu Górnictwa działają:
1)
Zespół do spraw Zagrożenia Sejsmicznego i Tąpaniami;
2)
Zespół do spraw Zawałów, Obudowy i Kierowania Stropem;
3)
Zespół do spraw Przewietrzania, Klimatyzacji, Pożarów i Ratownictwa;
4)
Zespół do spraw Zagrożenia Metanowego, Wodnego oraz Wyrzutami Gazów i Skał;
5)
Zespół do spraw Likwidacji Zakładów Górniczych, Robót Strzałowych i Zagrożeń Wybuchem Pyłu Węglowego;
6)
Zespół do spraw Górnictwa Odkrywkowego;
7)
Zespół do spraw Górnictwa Otworowego i Wiertnictwa.
§  20.
1. 18
Departament Energomechaniczny koordynuje działalność oraz sprawuje nadzór i kontrolę nad wykonywaniem zadań przez okręgowe urzędy górnicze i specjalistyczne urzędy górnicze, a także wykonuje zadania Prezesa w zakresie nadzoru i kontroli nad ruchem zakładu górniczego, w odniesieniu do:
1)
maszyn, urządzeń i instalacji budowy normalnej i przeciwwybuchowej, stosowanych na powierzchni i w wyrobiskach podziemnych zakładów górniczych;
2)
maszyn, urządzeń i instalacji budowy normalnej i przeciwwybuchowej, stosowanych przy:
a)
wydobywaniu kopalin otworami wiertniczymi na lądzie i w granicach obszarów morskich Rzeczypospolitej Polskiej,
b)
bezzbiornikowym magazynowaniu substancji oraz składowaniu odpadów w górotworze, w tym w podziemnych wyrobiskach górniczych;
3)
maszyn do urabiania, odstawy, zwałowania, przeróbki i transportu kopaliny w odkrywkowych zakładach górniczych;
4)
specjalistycznych narzędzi, urządzeń i przyrządów, w tym przyrządów pomiarowych, stosowanych w górnictwie.
2.
Do zadań Departamentu Energomechanicznego należą również:
1)
współpraca i udział w posiedzeniach powołanej przez Prezesa Komisji do spraw Tąpań, Obudowy i Kierowania Stropem w Podziemnych Zakładach Górniczych;
2)
rozpoznawanie zagrożeń technicznych związanych z ruchem maszyn i urządzeń, w tym urządzeń elektrycznych i ciśnieniowych, wskazywanie środków zapobiegawczych i ochronnych;
3)
udział w badaniach mających na celu ustalenie stanów faktycznych i przyczyn zdarzeń;
4)
rozpatrywanie wniosków o udzielenie zezwoleń na odstępstwa od określonych wymagań przewidzianych w przepisach wydanych na podstawie art. 78 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze;
5)
opracowywanie wytycznych w zakresie nadzoru i kontroli nad ruchem zakładów górniczych, z uwzględnieniem procedur zarządzania bezpieczeństwem;
6)
rozpatrywanie wniosków o dopuszczenie wyrobów do stosowania w zakładach górniczych, z wyjątkiem wyrobów wymienionych w § 19 ust. 2 pkt 10, w zakresie określonym przepisami wydanymi na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze;
7)
wykonywanie zadań związanych ze sprawowaniem kontroli wyrobów wprowadzonych do obrotu, przeznaczonych do stosowania w zakładach górniczych, innych niż określone w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze oraz w § 19 ust. 2 pkt 11 i § 22 ust. 2 pkt 5, w zakresie spełniania przez te wyroby wymagań dotyczących oceny zgodności, w tym zadań określonych w ustawie z dnia 13 kwietnia 2007 r. o kompatybilności elektromagnetycznej (Dz. U. Nr 82, poz. 556);
8)
koordynowanie prowadzenia w WUG spraw dotyczących kontroli wyrobów wprowadzonych do obrotu, przeznaczonych do stosowania w zakładach górniczych, innych niż określone w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze, w zakresie spełniania przez te wyroby wymagań dotyczących oceny zgodności, a także współpraca w tej dziedzinie z właściwą komórką organizacyjną w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów;
9)
wykonywanie zadań związanych ze sprawowaniem kontroli wykonywania przepisów ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2441, z późn. zm.11)), w zakresie dotyczącym przyrządów pomiarowych stosowanych w zakładach górniczych;
10)
koordynowanie działań związanych z nadzorem i kontrolą w odniesieniu do likwidowanych szybów, górniczych wyciągów szybowych, układów i urządzeń głównego odwadniania oraz urządzeń głównego przewietrzania w likwidowanych zakładach górniczych;
11)
prowadzenie postępowań w sprawie uprawnień rzeczoznawcy do spraw ruchu zakładu górniczego, w odniesieniu do spraw związanych z zakresem zadań departamentu;
12)
prowadzenie rejestru rzeczoznawców do spraw ruchu zakładu górniczego;
13) 19
koordynowanie opiniowania projektów Polskich Norm i projektów norm europejskich związanych z działalnością urzędów górniczych;
14) 20
prowadzenie i aktualizowanie zbioru norm z zakresu górnictwa związanych z działalnością urzędów górniczych, w tym powoływanych w rozporządzeniach wydanych na podstawie ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze;
15) 21
współpraca z Polskim Komitetem Normalizacyjnym oraz Komitetami Technicznymi.
3.
W ramach organizacyjnych Departamentu Energomechanicznego działają:
1)
Zespół do spraw Telekomunikacji, Systemów Bezpieczeństwa oraz Urządzeń Budowy Przeciwwybuchowej;
2)
Zespół do spraw Urządzeń Elektrycznych oraz Kabli i Przewodów Oponowych;
3)
Zespół do spraw Maszyn i Urządzeń w Odkrywkowych i Otworowych Zakładach Górniczych, Obiektów Podstawowych, Maszyn i Urządzeń z Napędem Spalinowym, Urządzeń Dźwignicowych i Ciśnieniowych w Podziemnych Zakładach Górniczych;
4)
Zespół do spraw Transportu Pionowego;
5)
Zespół do spraw Transportu Poziomego i Pochyłego;
6)
Zespół do spraw Obudów Zmechanizowanych, Maszyn i Urządzeń w Podziemnych Zakładach Górniczych;
7)
Zespół do spraw Kontroli Wyrobów;
8) 22
Zespół do spraw Normalizacji.
§  21.
1. 23
Departament Ochrony Środowiska i Gospodarki Złożem koordynuje działalność oraz sprawuje nadzór i kontrolę nad wykonywaniem zadań przez okręgowe urzędy górnicze i specjalistyczne urzędy górnicze, a także wykonuje zadania Prezesa w zakresie nadzoru i kontroli nad ruchem zakładu górniczego, w odniesieniu do:
1)
ochrony środowiska, w tym zapobiegania szkodom wyrządzonym ruchem zakładu górniczego, a w szczególności:
a)
kontrolowania wykonywania przez przedsiębiorców obowiązków dotyczących ochrony środowiska, określonych w przepisach prawa ochrony środowiska oraz w decyzjach ustalających warunki użytkowania środowiska w związku z ruchem zakładów górniczych,
b)
postępowania z odpadami, gospodarki wodnej oraz gospodarki terenami zajętymi na działalność górniczą,
c)
składowania odpadów w górotworze, w tym w podziemnych wyrobiskach górniczych,
d)
współpracy z organami jednostek samorządu terytorialnego w zakresie ochrony środowiska,
e)
rekultywacji gruntów i zagospodarowania terenów po działalności górniczej;
2)
gospodarki złożami kopalin w procesie ich wydobywania, a w szczególności:
a)
realizacji wymagań w zakresie wykorzystania zasobów złóż kopaliny, określonych w koncesji i w projekcie zagospodarowania złoża,
b)
wykonywania robót geologicznych, opiniowania projektów zagospodarowania złoża,
c)
rozpoznawania i dokumentowania warunków geologicznych zalegania złoża oraz warunków określających stopień zagrożeń naturalnych,
d)
prawidłowej i racjonalnej gospodarki złożem w procesie wydobywania kopaliny oraz prowadzenia ewidencji zasobów złoża,
e)
rozpoznawania i zwalczania zagrożeń wodnych w zakładach górniczych,
f)
zabezpieczenia niewykorzystanych części złoża kopaliny w likwidowanych zakładach górniczych oraz sąsiednich złóż kopalin;
3)
miernictwa górniczego, a w szczególności:
a)
wykonywania prac geodezyjnych dla potrzeb zakładów górniczych,
b)
sporządzania i uzupełniania dokumentacji mierniczo-geologicznej,
c)
zabezpieczenia dokumentacji mierniczo-geologicznej zlikwidowanych zakładów górniczych i przekazywania jej do archiwum dokumentacji mierniczo-geologicznej,
d)
ochrony powierzchni, w tym obiektów budowlanych, oraz koordynacji prac profilaktyczno-naprawczych;
4)
administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego, a w szczególności:
a)
nadzoru nad projektowaniem, budową, utrzymaniem, remontem i rozbiórką obiektów budowlanych zakładu górniczego,
b)
opiniowania rozwiązań przyjętych w projekcie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,
c)
uzgadniania projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie zagospodarowania terenów górniczych,
d)
opiniowania projektów planów zagospodarowania przestrzennego województwa,
e)
uzgadniania decyzji w sprawach ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu dla inwestycji realizowanych na terenach górniczych,
f)
oceny stanu zagrożenia, badań przyczyn awarii i katastrof obiektów budowlanych zakładu górniczego.
2.
Do zadań Departamentu Ochrony Środowiska i Gospodarki Złożem należą również:
1)
prowadzenie postępowań w sprawach:
a)
uzgodnienia przez właściwe organy koncesyjne z Prezesem granic obszaru górniczego i terenu górniczego,
b)
stwierdzania kwalifikacji mierniczego górniczego i geologa górniczego;
2)
prowadzenie postępowań związanych z wydawaniem przez Prezesa, na wniosek Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, opinii w odniesieniu do projektów zadań proekologicznych w górnictwie;
3)
prowadzenie postępowań w sprawie uprawnień rzeczoznawcy do spraw ruchu zakładu górniczego, w odniesieniu do spraw związanych z zakresem zadań departamentu;
4)
współpraca i udział w posiedzeniach następujących komisji powołanych przez Prezesa:
a) 24
Komisji do spraw Zagrożeń Wodnych i Gospodarki Odpadami,
b)
Komisji do spraw Ochrony Powierzchni;
5)
prowadzenie:
a)
obsługi administracyjnej powołanej przez Prezesa Komisji do spraw Ochrony Powierzchni,
b)
obsługi Komisji egzaminacyjnej dla stwierdzenia kwalifikacji mierniczego górniczego i geologa górniczego,
c)
rejestru osób, którym stwierdzono kwalifikacje mierniczego górniczego lub geologa górniczego.
3.
W ramach organizacyjnych Departamentu Ochrony Środowiska i Gospodarki Złożem działają:
1)
Zespół do spraw Ochrony Środowiska;
2)
Zespół do spraw Gospodarki Złożem;
3)
Zespół do spraw Miernictwa Górniczego;
4)
Zespół do spraw Administracji Architektoniczno-Budowlanej i Nadzoru Budowlanego.
§  22.
1. 25
Departament Warunków Pracy koordynuje działalność oraz sprawuje nadzór i kontrolę nad wykonywaniem zadań przez okręgowe urzędy górnicze, a także wykonuje zadania Prezesa w zakresie nadzoru i kontroli nad ruchem zakładu górniczego, w odniesieniu do:
1)
zwalczania czynników szkodliwych i uciążliwych dla zdrowia w ruchu zakładów górniczych, w szczególności zapylenia powietrza, hałasu, wibracji i promieniowania jonizującego;
2)
dokonywania analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach górniczych;
3)
funkcjonowania systemów zarządzania bezpieczeństwem w zakładach górniczych, w szczególności oceny ryzyka zawodowego oraz dokumentu bezpieczeństwa;
4)
stwierdzania posiadania przez przedsiębiorców, z wyjątkiem przedsiębiorców wydobywających kopaliny pospolite w warunkach określonych w art. 16 ust. 2a ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze, lub jednostki organizacyjne trudniące się szkoleniem pracowników zakładu górniczego odpowiedniej kadry oraz niezbędnych środków umożliwiających właściwe przeszkolenie pracowników w zakresie znajomości przepisów regulujących bezpieczne wykonywanie pracy w zakładzie górniczym, a także nadzoru nad przedsiębiorcami oraz jednostkami organizacyjnymi w zakresie spełniania tych warunków;
5)
zatwierdzania programów przeszkolenia pracowników w zakresie znajomości przepisów regulujących bezpieczne wykonywanie pracy w zakładzie górniczym na stanowiskach w ruchu zakładu górniczego, innych niż stanowiska kierownictwa i dozoru ruchu, które mogą zajmować osoby o szczególnych kwalifikacjach zawodowych i warunkach zdrowotnych;
6)
działalności służb bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach górniczych.
2.
Do zadań Departamentu Warunków Pracy należą również:
1)
obsługa administracyjna powołanej przez Prezesa Komisji do spraw Szkoleń w Górnictwie;
2)
obsługa Komisji Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w urzędach górniczych;
3)
obsługa kancelaryjno-biurowa służby bezpieczeństwa i higieny pracy w urzędach górniczych;
4)
współpraca i udział w posiedzeniach powołanej przez Prezesa Komisji do spraw Szkoleń w Górnictwie;
5)
wykonywanie zadań związanych ze sprawowaniem kontroli wprowadzonych do obrotu środków ochrony indywidualnej oraz urządzeń używanych na zewnątrz pomieszczeń, emitujących hałas do środowiska, w zakresie spełniania przez te wyroby wymagań dotyczących oceny zgodności;
6)
analizowanie związków przyczynowych zdarzeń i chorób zawodowych z uwzględnieniem zachowań ludzkich;
7)
statystyczne opracowywanie danych o zdarzeniach w zakładach górniczych oraz o działalności represyjnej organów nadzoru górniczego;
8)
koordynowanie analizowania orzeczeń powypadkowych;
9)
redagowanie rocznego "Stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w górnictwie";
10) 26
wykonywanie zadań z zakresu psychologii pracy, w tym analizy przyczyn wypadków w aspekcie psychologicznym;
11)
prowadzenie ewidencji zakładów górniczych, przy uwzględnieniu ich zróżnicowania na wydobywające kopaliny podstawowe i pospolite;
12)
nadzór merytoryczny pracy służby dyspozytorskiej w WUG;
13)
opracowywanie planów dyżurów pogotowia technicznego w WUG.
3.
W ramach organizacyjnych Departamentu Warunków Pracy działają:
1)
Zespół do spraw Analiz i Zarządzania Bezpieczeństwem Pracy;
2)
Zespół do spraw Szkoleń i Kontroli Służb BHP;
3)
Zespół do spraw Czynników Szkodliwych dla Zdrowia;
4) 27
Zespół do spraw Statystyki.
§  23.
Do zadań Biura Organizacyjnego należą:
1)
obsługa organizacyjna wykonywania zadań osób kierownictwa WUG;
2)
koordynowanie pracy sekretariatów działających w ramach biura;
3)
koordynowanie opracowywania przez komórki WUG programów, planów pracy i sprawozdań oraz materiałów informacyjnych;
4)
przygotowywanie narad i konferencji;
5)
koordynowanie udziału pracowników urzędów górniczych w pracach grup roboczych Rady Unii Europejskiej i komitetów Komisji Europejskiej w ramach procesu decyzyjnego Unii Europejskiej;
6)
koordynowanie udziału komórek WUG w Europejskim Systemie Wymiany Dokumentów - Polska (EWD-P);
7)
współpraca z biurem TAIEX;
8) 28
prowadzenie obsługi merytorycznej i organizacyjnej podróży służbowych poza granicami kraju pracowników urzędów górniczych, w sposób określony w zarządzeniu nr 6 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 4 lutego 2008 r. w sprawie podróży służbowych poza granicami kraju pracowników urzędów górniczych (Dz. Urz. WUG Nr 3, poz. 29);
9)
koordynowanie współpracy z zagranicznymi organami nadzoru górniczego oraz instytucjami zajmującymi się problematyką górniczą;
10)
organizowanie pobytu i obsługa wizyt delegacji zagranicznych;
11)
planowanie i realizowanie budżetu WUG w części dotyczącej współpracy z zagranicą;
12)
redagowanie rocznego "Sprawozdania z działalności urzędów górniczych";
13)
obsługa kancelaryjno-biurowa Samodzielnego Wydziału do spraw Kontroli, Samodzielnego Wydziału do spraw Audytu Wewnętrznego i Kontroli Finansowej, Samodzielnego Stanowiska do spraw Ochrony Informacji Niejawnych oraz Rzecznika Prasowego Prezesa;
14) 29
(uchylony);
15)
prowadzenie spraw związanych z ochroną danych osobowych, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych do zakresu działania Administratora Bezpieczeństwa Informacji;
16)
koordynowanie spraw związanych z dostępem do informacji publicznej, w tym redagowanie Biuletynu Informacji Publicznej WUG;
17)
koordynowanie spraw związanych z redagowaniem serwisu internetowego WUG;
18)
prowadzenie rejestru pełnomocnictw oraz upoważnień do reprezentowania Prezesa;
19)
prowadzenie spraw związanych z prenumeratą czasopism dla WUG;
20)
prowadzenie spraw związanych z obsługą administracyjną wydawania miesięcznika Wyższego Urzędu Górniczego "Bezpieczeństwo Pracy i Ochrona Środowiska w Górnictwie", zwanego dalej "miesięcznikiem".
§  24.
1.
Do zadań Biura Kadr, Szkolenia i Spraw Obronnych należą:
1)
kreowanie polityki zatrudnienia w urzędach górniczych oraz opracowywanie, wdrażanie i monitorowanie stosowania narzędzi służących do zarządzania kadrami;
2)
przygotowywanie procedury naboru w WUG oraz koordynowanie i kontrolowanie prowadzonych naborów kandydatów do korpusu służby cywilnej w okręgowych i specjalistycznych urzędach górniczych, a także przygotowywanie i prowadzenie niezbędnej dokumentacji związanej z tym naborem;
3)
prowadzenie akt osobowych pracowników urzędów górniczych;
4)
współdziałanie ze służbą bezpieczeństwa i higieny pracy w urzędach górniczych w organizowaniu szkoleń wstępnych i okresowych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy dla poszczególnych grup i stanowisk pracy w urzędach górniczych;
5)
kierowanie pracowników WUG na wstępne, okresowe i kontrolne badania lekarskie;
6)
przygotowywanie i prowadzenie niezbędnej dokumentacji związanej z zarejestrowaniem i wyrejestrowaniem do ubezpieczeń społecznych pracowników urzędów górniczych;
7)
sporządzanie i kompletowanie dokumentów i pism związanych ze stosunkiem pracy oraz wydawanie zaświadczeń o zatrudnieniu;
8)
koordynowanie spraw związanych z organizowaniem:
a)
w WUG: praktyk studenckich, staży absolwenckich oraz przygotowania zawodowego,
b)
w okręgowych urzędach górniczych i specjalistycznych urzędach górniczych: staży absolwenckich oraz przygotowania zawodowego;
9)
prowadzenie rejestru delegacji krajowych;
10)
prowadzenie elektronicznej ewidencji czasu pracy dla pracowników WUG;
11)
przygotowywanie i realizowanie wniosków dotyczących uprawnień pracowniczych osób zatrudnionych w urzędach górniczych;
12)
przygotowywanie wniosków o odznaczenia państwowe, wyróżnienia i stopnie górnicze oraz prowadzenie ewidencji w tym zakresie;
13)
prowadzenie ewidencji dodatkowego zatrudnienia członków korpusu służby cywilnej, wykonywania przez nich dodatkowych zajęć poza stosunkiem pracy oraz podejmowania zajęć zarobkowych przez urzędników służby cywilnej;
14)
koordynowanie sporządzania opisów stanowisk pracy w urzędach górniczych oraz współudział w tworzeniu systemu wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej;
15) 30
koordynowanie systemu ocen członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach górniczych oraz osób zajmujących w tych urzędach wysokie stanowiska państwowe wymienione w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej;
16)
przeprowadzanie okresowych i bieżących analiz stanu zatrudnienia i systemu wynagrodzeń w urzędach górniczych;
17) 31
prowadzenie sprawozdawczości dla Głównego Urzędu Statystycznego, Szefa Służby Cywilnej oraz innej według potrzeb;
18)
koordynowanie i nadzorowanie zarządzania szkoleniami w urzędach górniczych, obejmujące:
a)
przygotowywanie, we współpracy z komórkami WUG, okręgowymi i specjalistycznymi urzędami górniczymi, rocznego planu szkoleń,
b)
gospodarowanie budżetem przeznaczonym na szkolenia w urzędach górniczych,
c)
organizowanie szkolenia teoretycznego w ramach służby przygotowawczej,
d)
dokonywanie analizy potrzeb szkoleniowych i badanie efektywności procesu szkoleniowego w WUG,
e) 32
nadzorowanie procesu realizacji szkoleń w urzędach górniczych oraz wykorzystywania środków finansowych przeznaczonych na szkolenia oraz przedstawianie informacji w tym zakresie Szefowi Służby Cywilnej;
19)
koordynowanie i nadzorowanie pracy okręgowych i specjalistycznych urzędów górniczych w sprawach związanych ze stosunkiem pracy;
20)
przeprowadzanie kontroli okręgowych i specjalistycznych urzędów górniczych w zakresie prawidłowego wykonywania zadań określonych prawem pracy;
21)
obsługa Komisji egzaminacyjnej dla stwierdzenia kwalifikacji kierownika ruchu podziemnych zakładów górniczych;
22)
prowadzenie rejestru osób, którym stwierdzono kwalifikacje kierownika ruchu podziemnego zakładu górniczego;
23)
obsługa administracyjna komisji dyscyplinarnej;
24)
sporządzanie dokumentacji organizacyjno-mobilizacyjnej oraz współdziałanie z Biurem Planowania Obronnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, z Wojewódzkim Inspektoratem Obrony Cywilnej i Wojskową Komendą Uzupełnień w Katowicach w zakresie spraw związanych z obronnością, zgodnie z aktami wykonawczymi do ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 241, poz. 2416, z późn. zm.12)), a także ustawą z dnia 29 sierpnia 2002 r. o stanie wojennym oraz o kompetencjach Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych i zasadach jego podległości konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 156, poz. 1301, z 2003 r. Nr 228, poz. 2261 oraz z 2004 r. Nr 107, poz. 1135);
25)
prowadzenie Kancelarii Tajnej WUG, zgodnie z ustawą z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 196, poz. 1631, z późn. zm.13)) oraz rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2005 r. w sprawie organizacji i funkcjonowania kancelarii tajnych (Dz. U. Nr 208, poz. 1741).
2. 33
Biuro Kadr, Szkolenia i Spraw Obronnych prowadzi sprawy dotyczące funkcjonowania Zakładu Obsługi Gospodarczej, określone w regulaminie organizacyjnym działającego przy Wyższym Urzędzie Górniczym Zakładu Obsługi Gospodarczej, stanowiącym załącznik do zarządzenia nr 1 Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 7 lutego 2008 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego działającego przy Wyższym Urzędzie Górniczym Zakładu Obsługi Gospodarczej (Dz. Urz. WUG Nr 4, poz. 30).
3.
W ramach organizacyjnych Biura Kadr, Szkolenia i Spraw Obronnych działają:
1)
Zespół do spraw Kadr i Szkolenia;
2)
Stanowisko do Spraw Obronnych;
3)
Stanowisko Kierownika Kancelarii Tajnej.
§  25. 34
1.
Do zadań Biura Administracyjno-Budżetowego należy całokształt spraw budżetowych, finansowo-księgowych, administracyjnych, gospodarczych, socjalnych, transportowych oraz informatycznych, związanych z działalnością urzędów górniczych, w szczególności:
1)
prowadzenie bieżącej ewidencji księgowej dochodów i wydatków budżetu WUG na kontach syntetycznych i analitycznych, w odniesieniu do wszystkich operacji gospodarczych poszczególnych jednostek, zgodnie z decyzją nr 41 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 15 lipca 2008 r. w sprawie prowadzenia gospodarki finansowej oraz rachunkowości w Wyższym Urzędzie Górniczym (Dz. Urz. WUG Nr 11, poz. 73 i Nr 16, poz. 99 oraz z 2009 r. Nr 1, poz. 3 i Nr 2, poz. 21);
2)
opracowywanie miesięcznych, kwartalnych i rocznych sprawozdań finansowych, zgodnych z ewidencją księgową, dla Ministra Finansów, Głównego Urzędu Statystycznego oraz Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów;
3)
prowadzenie ewidencji składników majątkowych będących w posiadaniu urzędów górniczych;
4)
przeprowadzanie inwentaryzacji składników majątkowych, zgodnie z Instrukcją Inwentaryzacyjną, stanowiącą załącznik do decyzji nr 17 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 29 maja 2003 r. w sprawie wprowadzenia w urzędach górniczych Instrukcji Inwentaryzacyjnej (Dz. Urz. WUG Nr 3, poz. 14);
5)
opracowywanie projektu dochodów i wydatków budżetu WUG na każdy rok budżetowy;
6)
przygotowywanie materiałów na posiedzenia komisji sejmowych i senackich w części dotyczącej zakresu działania biura;
7)
monitorowanie wykonywania dochodów i wydatków budżetu WUG;
8)
dokonywanie kontroli formalno-rachunkowej dokumentów finansowych;
9)dokonywanie gotówkowych i bezgotówkowych dyspozycji pieniężnych;
10)
windykacja należności płatniczych;
11)
prowadzenie kasy, zgodnie z instrukcją kasową, stanowiącą załącznik do zarządzenia nr 20 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 11 grudnia 2007 r. w sprawie istrukcji kasowej (Dz. Urz. WUG Nr 21, poz. 78 oraz z 2008 r. Nr 14, poz. 89);
12)
dokonywanie kontroli formalno-rachunkowej podróży służbowych pracowników;
13)
prowadzenie kart wynagrodzeń, kart zasiłkowych, naliczanie wynagrodzeń pracowników i sporządzanie list płac z tytułu wynagrodzeń i zasiłków oraz przygotowywanie wynagrodzeń bezosobowych;
14)
prowadzenie imiennej ewidencji wypłat wynagrodzeń z tytułu umów zlecenia i umów o dzieło dla celów podatkowych i ubezpieczeń społecznych;
15)
odprowadzanie należności publicznoprawnych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, urzędów skarbowych oraz Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
16)
sporządzanie deklaracji rozliczeniowych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, urzędów skarbowych oraz Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
17)
przygotowywanie i wypełnianie zaświadczeń dla celów emerytalnych;
18)
administrowanie budynkami i lokalami będącymi w zarządzie WUG;
19)
przekazywanie organowi podatkowemu właściwemu w sprawie opłaty skarbowej zbiorczej informacji o przypadkach nieuiszczenia należnej opłaty skarbowej, o której mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225, poz. 1635, z późn. zm.), w sprawach załatwianych w WUG;
20)
prowadzenie rejestru umów cywilnoprawnych zawieranych przez WUG;
21)
prowadzenie działalności inwestycyjnej oraz gospodarki remontowo-konserwacyjnej, zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655, z późn. zm.), zarządzeniem nr 16 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 11 października 2007 r. w sprawie udzielania zamówień publicznych przez urzędy górnicze (Dz. Urz. WUG Nr 17, poz. 66) oraz zarządzeniem nr 17 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 11 października 2007 r. w sprawie dokonywania przez urzędy górnicze wydatków publicznych nieobjętych przepisami o zamówieniach publicznych (Dz. Urz. WUG Nr 17, poz. 67 oraz z 2008 r. Nr 10, poz. 63);
22)
zaopatrzenie materiałowe urzędów górniczych, zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych, zarządzeniem nr 16 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 11 października 2007 r. w sprawie udzielania zamówień publicznych przez urzędy górnicze oraz zarządzeniem nr 17 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 11 października 2007 r. w sprawie dokonywania przez urzędy górnicze wydatków publicznych nieobjętych przepisami o zamówieniach publicznych;
23)
zaopatrzenie urzędów górniczych w środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze, a także prowadzenie dokumentacji z tym związanej, zgodnie z przepisami określającymi zasady gospodarowania środkami ochrony indywidualnej oraz odzieżą i obuwiem roboczym;
24)
obsługa kancelaryjno-biurowa Administratora Bezpieczeństwa Informacji;
25)
prowadzenie spraw związanych z umowami z tytułu usług z zakresu medycyny pracy;
26)
prowadzenie działalności socjalnej dla pracowników oraz byłych pracowników urzędów górniczych, a także gospodarowanie środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, zgodnie z ustawą z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335, z późn. zm.) oraz zarządzeniem nr 1 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 11 stycznia 2006 r. w sprawie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych pracowników Wyższego Urzędu Górniczego, okręgowych urzędów górniczych, Urzędu Górniczego do Badań Kontrolnych Urządzeń Energomechanicznych oraz działającego przy Wyższym Urzędzie Górniczym Zakładu Obsługi Gospodarczej (Dz. Urz. WUG Nr 5, poz. 36, z późn. zm.);
27)
prowadzenie Kancelarii Głównej WUG;
28)
prowadzenie archiwum zakładowego WUG;
29)
prowadzenie gospodarki środkami transportu, zaopatrzenie w części samochodowe, wykonywanie remontów bieżących oraz przeglądów samochodów znajdujących się w ewidencji WUG;
30)
wydawanie i rozpowszechnianie publikacji WUG, z wyjątkiem miesięcznika;
31)
nadzorowanie i koordynowanie pracy okręgowych urzędów górniczych i specjalistycznych urzędów górniczych w zakresie spraw finansowo-księgowych i gospodarki środkami transportu;
32)
przeprowadzanie kontroli okręgowych urzędów górniczych i specjalistycznych urzędów górniczych w zakresie spraw finansowo-księgowych, gospodarki środkami transportu i archiwizowania dokumentów;
33)
prowadzenie ewidencji umundurowania otrzymywanego przez pracowników urzędów górniczych, zgodnie z ustawą z dnia 14 lutego 2003 r. o stopniach górniczych, honorowych szpadach górniczych i mundurach górniczych (Dz. U. Nr 52, poz. 449);
34)
prowadzenie spraw związanych z komputeryzacją i informatyzacją urzędów górniczych, w tym:
a)
administrowanie systemami komputerowymi WUG,
b)
koordynowanie kierunków komputeryzacji urzędów górniczych z założeniami strategii informatyzacji administracji publicznej,
c)
planowanie, realizacja oraz nadzór nad komputeryzacją urzędów górniczych w ramach przyznanych środków budżetowych,
d)
planowanie oraz nadzór nad wytworzeniem i wdrożeniem specjalistycznego oprogramowania do użytku wewnętrznego urzędów górniczych,
e)
nadzór techniczny nad serwisem intranetowym oraz internetowym WUG.
2.
Zadania i kompetencje Biura Administracyjno-Budżetowego w zakresie podróży służbowych poza granicami kraju pracowników urzędów górniczych określają przepisy zarządzenia nr 6 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 4 lutego 2008 r. w sprawie podróży służbowych poza granicami kraju pracowników urzędów górniczych.
3.
Biuro Administracyjno-Budżetowe prowadzi sprawy dotyczące funkcjonowania Zakładu Obsługi Gospodarczej, określone w regulaminie organizacyjnym działającego przy Wyższym Urzędzie Górniczym Zakładu Obsługi Gospodarczej, stanowiącym załącznik do zarządzenia nr 1 Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 7 lutego 2008 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego działającego przy Wyższym Urzędzie Górniczym Zakładu Obsługi Gospodarczej.
4.
W ramach organizacyjnych Biura Administracyjno-Budżetowego działa Główny Księgowy WUG, do którego obowiązków należą:
1)
prowadzenie rachunkowości;
2)
wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
3)
dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych (parafowanie dokumentów księgowych);
4)
dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
5.
Zadania Biura Administracyjno-Budżetowego wykonują wchodzące w jego skład:
1)
Wydział Budżetowo-Księgowy - symbol BK, w którego ramach organizacyjnych działają:
a)
Zespół do spraw księgowości i realizacji budżetu,
b)
Zespół do spraw płac;
2)
Wydział Administracyjno-Gospodarczy i Transportu - symbol AG, w którego ramach organizacyjnych działają:
a)
Zespół do spraw administracyjno-gospodarczych i transportu,
b)
Zespół do spraw zamówień publicznych,
c)
Zespół do spraw kancelaryjnych;
3)
Wydział Komputeryzacji i Informatyzacji Urzędów Górniczych - symbol KI.
§  26.
1. 35
Samodzielny Wydział do spraw Kontroli planuje, organizuje, koordynuje oraz przeprowadza kompleksowe, problemowe, sprawdzające i doraźne kontrole działalności okręgowych urzędów górniczych i specjalistycznych urzędów górniczych oraz komórek WUG, działając w oparciu o procedury przeprowadzania kontroli w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Środowiska oraz komórkach organizacyjnych Ministerstwa Środowiska.
2.
Samodzielny Wydział do spraw Kontroli rozpatruje skargi i wnioski dotyczące działalności organów nadzoru górniczego oraz koordynuje ich rozpatrywanie przez inne komórki WUG, działając w sposób określony w dziale VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego oraz w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46).
3.
Samodzielny Wydział do spraw Kontroli prowadzi rejestr skarg i wniosków dotyczących działalności organów nadzoru górniczego oraz sporządza roczne sprawozdanie z ich rozpatrywania.
§  27.
Samodzielny Wydział do spraw Audytu Wewnętrznego i Kontroli Finansowej realizuje ogół zadań obejmujących:
1)
niezależne badanie systemów zarządzania i kontroli w WUG, okręgowych urzędach górniczych, specjalistycznych urzędach górniczych oraz Zakładzie Obsługi Gospodarczej, w tym procedur kontroli finansowej, w wyniku którego osoby kierownictwa WUG uzyskują obiektywną i niezależną ocenę adekwatności, efektywności i skuteczności tych systemów;
2)
ocenę zgodności prowadzonej działalności z przepisami prawa oraz obowiązującymi w WUG procedurami wewnętrznymi;
3)
ocenę efektywności i gospodarności podejmowanych działań w zakresie systemów zarządzania i kontroli;
4)
ocenę wiarygodności sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu;
5)
czynności doradcze, w tym składanie wniosków, mających na celu usprawnienie funkcjonowania urzędów górniczych, wykonywane na podstawie ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych oraz aktów wykonawczych do tej ustawy, a także zgodnie z instrukcją przeprowadzania audytu wewnętrznego, ustalaną w oparciu o przepisy tych aktów normatywnych oraz standardy audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych, określane i upowszechniane przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych na podstawie art. 63 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych;
6)
planowanie, organizowanie oraz przeprowadzanie, zgodnie z procedurami ustalonymi na podstawie art. 47 ust. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, kontroli finansowej operacji finansowych i gospodarczych, zrealizowanych w WUG, okręgowych urzędach górniczych, specjalistycznych urzędach górniczych oraz Zakładzie Obsługi Gospodarczej, pod względem legalności, gospodarności, celowości, rzetelności, a także dokładności, zupełności i kompletności dokumentowania i ewidencjonowania tych operacji.
§  28.
1.
Samodzielny Wydział - Archiwum Dokumentacji Mierniczo-Geologicznej, zwany dalej "Archiwum", realizuje zadania związane z wykonywaniem obowiązku gromadzenia, archiwizowania i udostępniania przez Prezesa dokumentacji mierniczo-geologicznej zlikwidowanych zakładów górniczych, o którym mowa w art. 107 ust. 8 pkt 4 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze, a w szczególności:
1)
przejmuje od przedsiębiorców lub ich następców prawnych dokumentację mierniczo-geologiczną zlikwidowanych zakładów górniczych;
2)
prowadzi archiwum dokumentacji mierniczo-geologicznej;
3)
sporządza i uzupełnia komputerową bazę danych systemu informacji o terenie po działalności górniczej, na postawie gromadzonej dokumentacji mierniczo-geologicznej;
4)
udostępnia właściwym organom i zainteresowanym podmiotom dokumentację i informację o środowisku na terenie po działalności górniczej.
2.
Do zadań Archiwum należą również:
1)
powiadamianie dyrektora właściwego miejscowo archiwum państwowego o przejęciu i zabezpieczeniu dokumentacji mierniczo-geologicznej zlikwidowanego zakładu górniczego;
2)
tworzenie i bieżące uzupełnianie komputerowej bazy danych, w zakresie określonym przepisami zarządzenia nr 10 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 30 listopada 2005 r. w sprawie postępowania z dokumentacją oraz działalności archiwalnej w urzędach górniczych (Dz. Urz. WUG Nr 12, poz. 47);
3)
prowadzenie obsługi kancelaryjno-biurowej spraw związanych z gromadzeniem, archiwizowaniem i udostępnianiem dokumentacji mierniczo-geologicznej zlikwidowanych zakładów górniczych.
3.
W sprawach dotyczących gromadzenia i archiwizowania dokumentacji mierniczo-geologicznej zlikwidowanych zakładów górniczych Archiwum:
1)
stosuje odpowiednio przepisy ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach;
2)
stosuje przepisy zarządzenia nr 2 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 17 marca 2006 r. w sprawie sposobu gromadzenia, archiwizowania oraz udostępniania dokumentacji mierniczo-geologicznej zlikwidowanych zakładów górniczych przez Archiwum Dokumentacji Mierniczo-Geologicznej (Dz. Urz. WUG Nr 8, poz. 45).
4. 36
Archiwum udostępnia informację o środowisku na terenach po działalności górniczej, działając w trybie określonym w przepisach ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 i Nr 227, poz. 1505), a także stosując wzory formularzy określone w przepisach wymienionych w ust. 3 pkt 2.
5.
W ramach organizacyjnych Archiwum działają stanowiska do spraw:
1)
skanowania i reprodukcji dokumentów;
2)
analizy dokumentów i sporządzania informacji;
3)
ewidencji dokumentów;
4)
obsługi stron.
§  29.
Samodzielne Stanowisko do spraw Ochrony Informacji Niejawnych wykonuje zadania określone w art. 18 ust. 4 ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych.
§  30.
1.
Do zadań Administratora Bezpieczeństwa Informacji należy nadzorowanie, na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, przestrzegania zasad ochrony przetwarzanych danych osobowych odpowiedniej do zagrożeń oraz kategorii danych objętych ochroną.
2.
Zadania Administratora Bezpieczeństwa Informacji wykonuje wyznaczony przez Prezesa pracownik WUG.
§  31.
Służba bezpieczeństwa i higieny pracy w urzędach górniczych:
1)
prowadzi sprawy związane z wykonywaniem zadań służby bezpieczeństwa i higieny pracy, określonych w art. 23711 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.14)) oraz rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 109, poz. 704 oraz z 2004 r. Nr 246, poz. 2468), z zastrzeżeniem § 24 ust. 1 pkt 5;
2)
organizuje, przy współdziałaniu z Biurem Kadr, Szkolenia i Spraw Obronnych, szkolenia wstępne i okresowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy dla poszczególnych grup i stanowisk pracy pracowników urzędów górniczych oraz Zakładu Obsługi Gospodarczej.
§  32.
Rzecznik Prasowy Prezesa wykonuje zadania określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji i zadań rzeczników prasowych w urzędach organów administracji rządowej (Dz. U. Nr 4, poz. 36).
§  33.
1.
Pełnomocnik do spraw Systemu Zarządzania Jakością w WUG, zwany dalej "Pełnomocnikiem", wykonuje zadania związane z funkcjonowaniem w WUG systemu zarządzania jakością, określone przez Dyrektora Generalnego.
2.
Pełnomocnik prowadzi działalność informacyjną i szkoleniową w zakresie systemu zarządzania jakością dla okręgowych urzędów górniczych i specjalistycznych urzędów górniczych.
3.
Zadania Pełnomocnika WUG wykonuje wyznaczony przez Dyrektora Generalnego pracownik WUG.
4.
Obsługa kancelaryjno-biurowa Pełnomocnika jest prowadzona przez sekretariat Dyrektora Generalnego.
§  34.
Do zadań Zakładu Obsługi Gospodarczej należy, w zakresie działalności wydawniczej, wydawanie i rozpowszechnianie miesięcznika.

Rozdział  3 37

(uchylony).

§  35-38.
(uchylony).

Rozdział  4 38

(uchylony).

§  39-46.
(uchylony).

______

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 133, poz. 934, Nr 170, poz. 1217, Nr 190, poz. 1399 i Nr 249, poz. 1834 oraz z 2007 r. Nr 21, poz. 125 i Nr 82, poz. 556.

4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1420, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i 1218, Nr 187, poz. 1381 i Nr 249, poz. 1832 oraz z 2007 r. Nr 82, poz. 560, Nr 88, poz. 587, Nr 115, poz. 791 i Nr 140, poz. 984.

5) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600 oraz z 2007 r. Nr 64, poz. 426.

6) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 49, poz. 509, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 169, poz. 1387, z 2003 r. Nr 130, poz. 1188 i Nr 170, poz. 1660, z 2004 r. Nr 162, poz. 1692 oraz z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 78, poz. 682 i Nr 181, poz. 1524.

7) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2004 r. Nr 240, poz. 2047 oraz z 2005 r. Nr 64, poz. 565 i Nr 132, poz. 1110.

8) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 64, poz. 565 i Nr 267, poz. 2258, z 2006 r. Nr 170, poz. 1217, Nr 235, poz. 1700 i Nr 249, poz. 1832 i 1834 oraz z 2007 r. Nr 21, poz. 124.

9) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 169, poz. 1199, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1832 oraz r. 2007 r. Nr 21, poz. 124, Nr 75, poz. 493, Nr 88, poz. 587, Nr 124, poz. 859, Nr 147, poz. 1033, Nr 176, poz. 1238 i Nr 181, poz. 1286.

10) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 238, poz. 2019, z 2004 r. Nr 222, poz. 2249, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711 oraz z 2007 r. Nr 176, poz. 1238.

11) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 163, poz. 1362 i Nr 180, poz. 1494, z 2006 r. Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1834 oraz z 2007 r. Nr 176, poz. 1238.

12) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. 2 2004 r. Nr 277, poz. 2742, z 2005 r. Nr 180, poz. 1496, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711 i Nr 220, poz. 1600 oraz z 2007 r. Nr 107, poz. 732.

13) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 149, poz. 1078, Nr 218, poz. 1592 i Nr 220, poz. 1600.

14) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 113, poz. 717, z 1999 r. Nr 99, poz. 1152, z 2000 r. Nr 19, poz. 239, Nr 43, poz. 489, Nr 107, poz. 1127 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 28, poz. 301, Nr 52, poz. 538, Nr 99, poz. 1075, Nr 111, poz. 1194, Nr 123, poz. 1354, Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1805, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 135, poz. 1146, Nr 196, poz. 1660, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679, z 2003 r. Nr 166, poz. 1608 i Nr 213, poz. 2081, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001, Nr 120, poz. 1252 i Nr 240, poz. 2047, z 2005 r. Nr 10, poz. 71, Nr 68, poz. 610, Nr 86, poz. 732 i Nr 167, poz. 1398, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 133, poz. 935, Nr 217, poz. 1587 i Nr 221, poz. 1615 oraz z 2007 r. Nr 64, poz. 426, Nr 89, poz. 589, Nr 176, poz. 1239 i Nr 181, poz. 1288.

Załącznik 

SCHEMAT ORGANIZACYJNY WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO

1 Załącznik § 6 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 8 z dnia 15 kwietnia 2009 r. (Dz.Urz.WUG.09.5.36) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 kwietnia 2009 r.
2 Załącznik § 6 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 4 z dnia 30 stycznia 2009 r. (Dz.Urz.WUG.09.2.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 stycznia 2009 r.
3 Załącznik § 8 ust. 2 pkt 8 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 4 z dnia 30 stycznia 2009 r. (Dz.Urz.WUG.09.2.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 stycznia 2009 r.
4 Załącznik § 10 ust. 1 pkt 1 uchylony przez § 1 pkt 3 lit. a) zarządzenia nr 4 z dnia 30 stycznia 2009 r. (Dz.Urz.WUG.09.2.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 24 marca 2009 r.
5 Załącznik § 10 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. b) zarządzenia nr 4 z dnia 30 stycznia 2009 r. (Dz.Urz.WUG.09.2.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 24 marca 2009 r.
6 Załącznik § 12 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 8 z dnia 15 kwietnia 2009 r. (Dz.Urz.WUG.09.5.36) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 kwietnia 2009 r.
7 Załącznik § 14 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 4 z dnia 30 stycznia 2009 r. (Dz.Urz.WUG.09.2.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 24 marca 2009 r.
8 Załącznik § 15 ust. 1 pkt 3 lit. b) zmieniona przez § 1 pkt 5 lit. a) zarządzenia nr 4 z dnia 30 stycznia 2009 r. (Dz.Urz.WUG.09.2.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 stycznia 2009 r.
9 Załącznik § 15 ust. 1 pkt 13 uchylony przez § 1 pkt 5 lit. b) zarządzenia nr 4 z dnia 30 stycznia 2009 r. (Dz.Urz.WUG.09.2.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 stycznia 2009 r.
10 Załącznik § 17 pkt 9 zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia nr 4 z dnia 30 stycznia 2009 r. (Dz.Urz.WUG.09.2.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 stycznia 2009 r.
11 Załącznik § 18 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia nr 4 z dnia 30 stycznia 2009 r. (Dz.Urz.WUG.09.2.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 stycznia 2009 r.
12 Załącznik § 18 ust. 1 pkt 24-26 uchylone przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia nr 15 z dnia 17 czerwca 2009 r. (Dz.Urz.WUG.09.7.43) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 2009 r.
13 Załącznik § 18 ust. 1 pkt 27 uchylony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 8 z dnia 15 kwietnia 2009 r. (Dz.Urz.WUG.09.5.36) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 czerwca 2009 r.
14 Załącznik § 18 ust. 2 pkt 4 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia nr 15 z dnia 17 czerwca 2009 r. (Dz.Urz.WUG.09.7.43) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 2009 r.
15 Załącznik § 19 ust. 1 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 8 z dnia 15 kwietnia 2009 r. (Dz.Urz.WUG.09.5.36) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 kwietnia 2009 r.
16 Załącznik § 19 ust. 2 pkt 1 lit. c) zmieniona przez § 1 pkt 8 lit. a) zarządzenia nr 4 z dnia 30 stycznia 2009 r. (Dz.Urz.WUG.09.2.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 stycznia 2009 r.
17 Załącznik § 19 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 8 lit. b) zarządzenia nr 4 z dnia 30 stycznia 2009 r. (Dz.Urz.WUG.09.2.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 stycznia 2009 r.
18 Załącznik § 20 ust. 1 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 8 z dnia 15 kwietnia 2009 r. (Dz.Urz.WUG.09.5.36) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 kwietnia 2009 r.
19 Załącznik § 20 ust. 2 pkt 13 dodany przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia nr 15 z dnia 17 czerwca 2009 r. (Dz.Urz.WUG.09.7.43) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 2009 r.
20 Załącznik § 20 ust. 2 pkt 14 dodany przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia nr 15 z dnia 17 czerwca 2009 r. (Dz.Urz.WUG.09.7.43) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 2009 r.
21 Załącznik § 20 ust. 2 pkt 15 dodany przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia nr 15 z dnia 17 czerwca 2009 r. (Dz.Urz.WUG.09.7.43) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 2009 r.
22 Załącznik § 20 ust. 3 pkt 8 dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia nr 15 z dnia 17 czerwca 2009 r. (Dz.Urz.WUG.09.7.43) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 2009 r.
23 Załącznik § 21 ust. 1 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 6 zarządzenia nr 8 z dnia 15 kwietnia 2009 r. (Dz.Urz.WUG.09.5.36) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 kwietnia 2009 r.
24 Załącznik § 21 ust. 2 pkt 4 lit. a) zmieniona przez § 1 pkt 9 zarządzenia nr 4 z dnia 30 stycznia 2009 r. (Dz.Urz.WUG.09.2.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 stycznia 2009 r.
25 Załącznik § 22 ust. 1 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 7 zarządzenia nr 8 z dnia 15 kwietnia 2009 r. (Dz.Urz.WUG.09.5.36) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 kwietnia 2009 r.
26 Załącznik § 22 ust. 2 pkt 10 zmieniony przez § 1 pkt 10 lit. a) zarządzenia nr 4 z dnia 30 stycznia 2009 r. (Dz.Urz.WUG.09.2.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 stycznia 2009 r.
27 Załącznik § 22 ust. 3 pkt 4 dodany przez § 1 pkt 10 lit. b) zarządzenia nr 4 z dnia 30 stycznia 2009 r. (Dz.Urz.WUG.09.2.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 stycznia 2009 r.
28 Załącznik § 23 pkt 8 zmieniony przez § 1 pkt 11 lit. a) zarządzenia nr 4 z dnia 30 stycznia 2009 r. (Dz.Urz.WUG.09.2.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 stycznia 2009 r.
29 Załącznik § 23 pkt 14 uchylony przez § 1 pkt 11 lit. b) zarządzenia nr 4 z dnia 30 stycznia 2009 r. (Dz.Urz.WUG.09.2.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 stycznia 2009 r.
30 Załącznik § 24 ust. 1 pkt 15 zmieniony przez § 1 pkt 12 lit. a) tiret pierwsze zarządzenia nr 4 z dnia 30 stycznia 2009 r. (Dz.Urz.WUG.09.2.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 24 marca 2009 r.
31 Załącznik § 24 ust. 1 pkt 17 zmieniony przez § 1 pkt 12 lit. a) tiret drugie zarządzenia nr 4 z dnia 30 stycznia 2009 r. (Dz.Urz.WUG.09.2.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 24 marca 2009 r.
32 Załącznik § 24 ust. 1 pkt 18 lit. e) zmieniona przez § 1 pkt 12 lit. a) tiret drugie zarządzenia nr 4 z dnia 30 stycznia 2009 r. (Dz.Urz.WUG.09.2.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 24 marca 2009 r.
33 Załącznik § 24 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 12 lit. b) zarządzenia nr 4 z dnia 30 stycznia 2009 r. (Dz.Urz.WUG.09.2.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 stycznia 2009 r.
34 Załącznik § 25 zmieniony przez § 1 pkt 13 zarządzenia nr 4 z dnia 30 stycznia 2009 r. (Dz.Urz.WUG.09.2.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 stycznia 2009 r.
35 Załącznik § 26 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 14 zarządzenia nr 4 z dnia 30 stycznia 2009 r. (Dz.Urz.WUG.09.2.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 stycznia 2009 r.
36 Załącznik § 28 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 15 zarządzenia nr 4 z dnia 30 stycznia 2009 r. (Dz.Urz.WUG.09.2.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 stycznia 2009 r.
37 Załącznik rozdział 3 uchylony przez § 1 pkt 8 zarządzenia nr 8 z dnia 15 kwietnia 2009 r. (Dz.Urz.WUG.09.5.36) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 kwietnia 2009 r.
38 Załącznik rozdział 4 uchylony przez § 1 pkt 8 zarządzenia nr 8 z dnia 15 kwietnia 2009 r. (Dz.Urz.WUG.09.5.36) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 kwietnia 2009 r.