Regulamin organizacyjny Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.UMiRM.2003.1.1

Akt utracił moc
Wersja od: 27 stycznia 2003 r.

Zarządzenie Nr 2
Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast
z dnia 27 stycznia 2003 r.
w sprawie regulaminu organizacyjnego Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.

Na podstawie art. 39 ust. 6 i 8 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 1999 r. Nr 82, poz. 929 ze zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się regulamin organizacyjny Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie Nr 4 Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast z dnia 22 kwietnia 2002 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast (Dz. Urz. UMiRM Nr 2, poz. 5).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia podpisania.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ORGANIZACYJNY URZĘDU MIESZKALNICTWA I ROZWOJU MIAST

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1.
1.
Regulamin organizacyjny Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, zwany dalej "Regulaminem", określa organizację wewnętrzną, zakresy zadań komórek organizacyjnych oraz tryb działania Urzędu.
2.
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1)
Prezesie - rozumie się przez to Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast,
2)
Kierownictwie Urzędu - rozumie się przez to Prezesa, Wiceprezesów i Dyrektora Generalnego Urzędu,
3)
Kolegium Urzędu - rozumie się przez to Prezesa, Wiceprezesów, Dyrektora Generalnego i dyrektorów departamentów,
4)
komórkach organizacyjnych lub departamentach - rozumie się przez to departamenty i biura Urzędu,
5)
dyrektorach, dyrektorach komórek organizacyjnych lub dyrektorach departamentów - rozumie się przez to dyrektorów departamentów i biur Urzędu oraz dyrektora Zakładu Obsługi.
§  2.
Do pracowników Urzędu mają zastosowanie przepisy:
1)
ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 1999 r. Nr 49, poz. 483 ze zm.),
2)
ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 86, poz. 953 ze zm.),
3)
Kodeksu pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.),
4)
Regulaminu pracy.

Rozdział  2

Organizacja Urzędu

§  3.
1.
W skład Urzędu wchodzi Zespół Doradców Prezesa oraz komórki organizacyjne i stanowiska pracy wymienione w statucie Urzędu.
2.
Ustala się następujące symbole literowe poszczególnych komórek i stanowisk pracy:
1)
Zespół Doradców Prezesa (DP),
2)
Departament Budżetowy (BU),
3)
Departament Infrastruktury Mieszkaniowej (IM),
4)
Departament Instrumentów Finansowania Mieszkalnictwa (FM),
5)
Departament Orzecznictwa (ORZ),
6)
Departament Regulacji Rynku Nieruchomości (RN),
7)
Departament Prawny (PR),
8)
Biuro do spraw Zrównoważonego Rozwoju Miast (ZR),
9)
Biuro Dyrektora Generalnego (BDG),
10)
Biuro Informacji i Promocji (BI),
11)
Biuro Spraw Obronnych (SO),
12)
Wydział Ochrony Informacji Niejawnych (IN),
13)
Stanowisko do spraw Audytu Wewnętrznego (AW).
3.
Organizację wewnętrzną oraz szczegółowy zakres zadań Wydziału Ochrony Informacji Niejawnych określa Regulamin Organizacyjny Wydziału Ochrony Informacji Niejawnych, zatwierdzany przez Prezesa.
4.
Zakres zadań stanowiska do spraw audytu wewnętrznego oraz organizację audytu wewnętrznego określa Regulamin Audytu Wewnętrznego, ustalany przez Dyrektora Generalnego.
§  4.
1.
Prezes kieruje pracami Urzędu bezpośrednio oraz przy pomocy Wiceprezesów, Dyrektora Generalnego i dyrektorów komórek organizacyjnych.
2.
Prezes sprawuje bezpośredni nadzór nad sprawami:
1)
zrównoważonego rozwoju miast,
2)
informacji i promocji,
3)
obronnymi,
4)
ochrony informacji niejawnych.
3.
Prezes bezpośrednio nadzoruje:
1)
Zespół Doradców Prezesa,
2)
Biuro do spraw Zrównoważonego Rozwoju Miast,
3)
Biuro Informacji i Promocji,
4)
Biuro Spraw Obronnych,
5)
Wydział Ochrony Informacji Niejawnych.
4.
W czasie nieobecności Prezesa zastępuje wyznaczony Wiceprezes.
§  5.
1.
Wiceprezesi, w imieniu Prezesa, kierują sprawami stosownie do zakresów czynności Wiceprezesów, ustalanych odrębnie przez Prezesa.
2.
Wiceprezesi nadzorują komórki organizacyjne Urzędu zgodnie z zakresami czynności, o których mowa w ust. 1.
§  6.
1.
Dyrektor Generalny zapewnia funkcjonowanie i ciągłość pracy Urzędu, warunki jego działania oraz organizację pracy, a w szczególności:
1)
sprawuje bezpośredni nadzór nad komórkami organizacyjnymi Urzędu w zakresie prawidłowego wykonywania przez nie zadań określonych przez Prezesa,
2)
nadzoruje organizacyjnie przebieg prac nad terminowym przygotowaniem projektu budżetu i układu wykonawczego w części dotyczącej Urzędu,
3)
występuje do Prezesa o nadanie regulaminu organizacyjnego Urzędu,
4)
zatwierdza wewnętrzne regulaminy organizacyjne komórek organizacyjnych Urzędu,
5)
ustala regulamin pracy Urzędu,
6)
gospodaruje mieniem Urzędu, w tym zleca usługi i dokonuje zakupów dla Urzędu,
7)
reprezentuje Skarb Państwa w odniesieniu do mienia Urzędu oraz zapewnia prowadzenie ewidencji mienia Skarbu Państwa będącego w posiadaniu Urzędu,
8)
prowadzi kontrolę wewnętrzną w Urzędzie,
9)
realizuje zadania w zakresie kontroli finansowej i audytu wewnętrznego w Urzędzie.
2.
Dyrektor Generalny dokonuje czynności z zakresu prawa pracy wobec członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w Urzędzie oraz realizuje politykę personalną w służbie cywilnej, a w szczególności:
1)
dokonuje czynności wynikających z nawiązania i trwania stosunku pracy z członkami korpusu służby cywilnej oraz czynności związanych z ustaniem stosunku pracy,
2)
dysponuje funduszem nagród w Urzędzie,
3)
administruje środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
4)
wykonuje zadania kierownika jednostki, wynikające z przepisów odrębnych,
5)
realizuje inne zadania z upoważnienia Prezesa.
3.
Dyrektor Generalny realizuje swoje zadania przy pomocy tych komórek organizacyjnych i stanowisk pracy, do których kompetencji należą sprawy zapewnienia organizacyjnych, finansowych, kadrowych i administracyjnych warunków dla prawidłowego funkcjonowania Urzędu.
§  7.
1.
W Urzędzie działa, jako jednostka wyodrębniona, gospodarstwo pomocnicze - Zakład Obsługi Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast (ZO), zwane dalej "Zakładem Obsługi".
2.
Zwierzchni nadzór nad Zakładem Obsługi sprawuje Dyrektor Generalny.
3.
Organizację wewnętrzną, szczegółowy zakres zadań oraz tryb pracy Zakładu Obsługi określa regulamin wewnętrzny Zakładu Obsługi, zatwierdzany przez Dyrektora Generalnego.

Rozdział  3

Organy opiniodawczo-doradcze i pomocnicze

§  8.
1.
Organem doradczym Prezesa w sprawach gospodarki nieruchomościami jest Państwowa Rada Nieruchomości, powoływana na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 ze zm.).
2.
Prezes powołuje w drodze zarządzenia:
1)
Państwową Komisję Kwalifikacyjną, na podstawie art. 191 ust. 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami, do przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego poprzedzającego nadanie uprawnień i licencji zawodowych w zakresie rzeczoznawstwa majątkowego, pośrednictwa w obrocie nieruchomościami oraz zarządzania nieruchomościami,
2)
Komisję Odpowiedzialności Zawodowej, na podstawie art. 194 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego poprzedzającego orzekanie o zastosowaniu kar dyscyplinarnych wobec rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości.
§  9.
1.
W zależności od potrzeb Prezes zwołuje posiedzenia Kierownictwa lub Kolegium Urzędu, ustala ich porządek, osoby odpowiedzialne za referowanie poszczególnych punktów posiedzenia oraz uczestników posiedzenia.
2.
Informacje o ustaleniach podjętych na posiedzeniach, o których mowa w ust. 1, otrzymują ich uczestnicy oraz dyrektorzy komórek organizacyjnych Urzędu, z uwzględnieniem przepisów o ochronie informacji niejawnych.

Obsługę organizacyjną posiedzeń, o których mowa w ust. 1, zapewnia Biuro Dyrektora Generalnego.

§  10.
W zależności od potrzeb Prezes może tworzyć i znosić komisje, rady i zespoły, jako organy opiniodawczo-doradcze lub pomocnicze o charakterze stałym lub doraźnym, określając cel ich powołania, zakres zadań i tryb działania, nazwę, skład osobowy oraz zasady obsługi.

Rozdział  4

Organizacja wewnętrzna departamentów

§  11.
1.
Pracami departamentu kieruje dyrektor departamentu.
2.
Dyrektor departamentu jest odpowiedzialny za realizację zadań określonych dla departamentu oraz za właściwą organizację pracy w departamencie.
3.
Do obowiązków dyrektora departamentu należy w szczególności:
1)
sprecyzowanie zakresów zadań na poszczególnych stanowiskach pracy oraz określenie zakresów czynności pracowników departamentu,
2)
przydzielanie zadań pracownikom departamentu oraz zapewnienie zgodnego z przepisami i terminowego wykonywania tych zadań,
3)
zapewnienie realizacji wyznaczonych dla departamentu zadań związanych z ochroną informacji niejawnych oraz z obronnością i bezpieczeństwem państwa, określonych w odrębnych przepisach.
§  12.
1.
W departamencie może być utworzone stanowisko zastępcy dyrektora, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach - dwa stanowiska zastępców dyrektora departamentu.
2.
Zastępca dyrektora odpowiada za realizację zadań departamentu w czasie nieobecności dyrektora, z zastrzeżeniem § 15 ust. 2 Regulaminu.
3.
W przypadku, gdy w departamencie zostały utworzone dwa stanowiska zastępcy dyrektora, dyrektor ustala, który z zastępców zastępuje go w czasie jego nieobecności.
4.
W departamentach, w których nie zostało utworzone stanowisko zastępcy dyrektora, w czasie nieobecności dyrektora zastępuje wyznaczony przez niego pracownik.
5.
Dyrektorzy departamentów informują Dyrektora Generalnego o zastępstwach ustalonych zgodnie z ust. 3 i 4.
§  13.
1.
W strukturze organizacyjnej departamentu mogą być tworzone wydziały, zespoły lub samodzielne stanowiska pracy.
2.
Utworzenie wydziału wymaga zatrudnienia co najmniej pięciu pracowników, chyba że względy celowości przemawiają za utworzeniem wydziału o mniejszej obsadzie.
3.
Pracami wydziału kieruje naczelnik wydziału, odpowiedzialny za realizację zadań określonych dla wydziału.
4.
Naczelnika zastępuje w czasie jego nieobecności wyznaczony przez dyrektora pracownik wydziału.
5.
Jeżeli w strukturze organizacyjnej departamentu zostały utworzone zespoły dyrektor może powierzyć jednemu z pracowników zespołu koordynowanie prac tego zespołu, zawiadamiając o tym Dyrektora Generalnego.
§  14.
1.
W skład departamentów wchodzą sekretariaty.
2.
Do zakresów czynności pracowników sekretariatów należy sprawowanie obsługi kancelaryjnej departamentu, kontrola załatwiania spraw terminowych, prowadzenie zbiorów wydawnictw urzędowych, zbiorów zarządzeń Prezesa i Dyrektora Generalnego oraz wykonywanie innych czynności określonych w instrukcji kancelaryjnej Urzędu.
§  15.
1.
Dyrektorzy departamentów opracowują:
1)
wewnętrzne regulaminy organizacyjne departamentów,
2)
opisy stanowisk pracy pracowników departamentu.
2.
Dyrektorzy departamentów mogą w wewnętrznym regulaminie organizacyjnym departamentu upoważnić zastępcę dyrektora do załatwiania określonych w tym regulaminie spraw.
3.
Zatwierdzone wewnętrzne regulaminy organizacyjne przechowywane są w departamentach oraz w Biurze Dyrektora Generalnego.

Rozdział  5

Zakresy działania departamentów

§  16.
1.
Departamenty, każdy w zakresie swojego działania, realizują zadania wyznaczone dla Urzędu oraz koordynują prace, dla których są wiodącą komórką organizacyjną, a w szczególności:
1)
dokonują ocen i analiz stanu faktycznego, a także skuteczności prowadzonych działań oraz przygotowują odpowiednie materiały w tym zakresie,
2)
przygotowują propozycje rozwiązań systemowych, w tym legislacyjnych, oraz opinie do projektów aktów normatywnych przesyłanych Urzędowi do uzgodnienia,
3)
przygotowują materiały na posiedzenia Rady Ministrów i jej organów,
4)
przygotowują projekty odpowiedzi na dezyderaty, interpelacje i zapytania poselskie, interwencje poselskie i senatorskie oraz projekty stanowisk do dokumentów sejmowych i senackich,
5)
opracowują projekty odpowiedzi na wystąpienia Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka i innych rzeczników,
6)
realizują zadania z zakresu kontaktów zagranicznych oraz współdziałania z organizacjami międzynarodowymi w obszarze działania departamentu,
7)
realizują zadania z zakresu integracji europejskiej, w tym dotyczące pozyskiwania środków pomocowych,
8)
przygotowują materiały, informacje i wyjaśnienia niezbędne dla:
a)
Departamentu Budżetowego,
b)
Departamentu Prawnego, w tym do wydawania Dziennika Urzędowego Urzędu,
c)
Biura Dyrektora Generalnego,
d)
Biura Informacji i Promocji,
9)
wykonują zadania wynikające z zaleceń Najwyższej Izby Kontroli,
10)
rozpatrują i załatwiają wnioski, odwołania i skargi w sprawach indywidualnych,
11)
współpracują z odpowiednimi organizacjami i podmiotami uczestniczącymi w realizacji wyznaczonych im zadań.
2.
Przy wykonywaniu zadań departamenty zobowiązane są do ścisłego współdziałania w drodze dokonywania uzgodnień roboczych, opiniowania, udostępniania materiałów oraz prowadzenia wspólnych prac w celu zapewnienia właściwej i terminowej realizacji zadań.
§  17.
Zespół Doradców Prezesa (DP) wykonuje zadania wyznaczone przez Prezesa.
§  18.
1.
Departament Budżetowy (BU) pełni funkcje dysponenta głównego środków budżetowych, realizuje zadania Prezesa w zakresie projektowania i wykonywania budżetu państwa w części, której dysponentem jest Prezes, zwanego dalej "budżetem Urzędu", a także prowadzi rozliczenia z bankami z tytułu finansowania budownictwa mieszkaniowego.
2.
Do właściwości Departamentu należą w szczególności sprawy:
1)
projektowania założeń oraz projektu budżetu Urzędu, w tym ustalania wytycznych do sporządzania jednostkowych planów dochodów i wydatków komórek organizacyjnych Urzędu oraz Zakładu Obsługi,
2)
opracowywania układu wykonawczego i planu finansowego oraz przedstawiania Prezesowi propozycji zmian w tym planie,
3)
opracowywania planu rzeczowo-finansowego i jego aktualizacji,
4)
opracowywania wystąpień do Ministra Finansów o przeniesienie wydatków z rezerw celowych,
5)
sporządzania sprawozdań budżetowych, finansowych i analiz wykonania budżetu Urzędu,
6)
opracowywania projektów aktów normatywnych w zakresie dotacji celowych dla gmin na dofinansowanie wypłat dodatków mieszkaniowych oraz prowadzenia zbiorczych rozliczeń z tego tytułu, w tym opracowywania i przedkładania Prezesowi propozycji podziału tych dotacji na poszczególne województwa,
7)
pomocy państwa w spłacie kredytów mieszkaniowych udzielonych do dnia 31 maja 1992 r., w tym opracowywania projektów aktów normatywnych w zakresie wykupu odsetek od tych kredytów i umorzeń zadłużenia z tytułu przejściowego wykupienia odsetek,
8)
opracowywania projektów umów w sprawach rozliczeń finansowych z tytułu refundacji premii gwarancyjnych i przejściowego wykupienia odsetek, a także prowadzenia rozliczeń z bankami z ww. tytułów oraz rozliczeń z tytułu refundacji premii za systematyczne oszczędzanie na mieszkaniowych książeczkach oszczędnościowych,
9)
prowadzenia rozliczeń z Bankiem Gospodarstwa Krajowego z tytułu:
a)
dopłat ze środków budżetu państwa do oprocentowania kredytów udzielonych przez banki na usuwanie skutków powodzi oraz prowizji przysługującej BGK z tego tytułu,
b)
dopłat do oprocentowania kredytów mieszkaniowych o stałej stopie procentowej,
10)
realizacji umów o pożyczki na finansowanie budownictwa mieszkaniowego z Funduszu Hipotecznego,
11)
współdziałania z Departamentem Instrumentów Finansowania Mieszkalnictwa w zakresie planowania i przekazywania Bankowi Gospodarstwa Krajowego środków budżetowych na dofinansowanie działalności Krajowego Funduszu Mieszkaniowego, Funduszu Termomodernizacji oraz Funduszu Dopłat,
12)
wynikające z praw i obowiązków głównych księgowych części budżetowej, w tym prowadzenia ksiąg rachunkowych dysponenta głównego.
3.
Dyrektor Departamentu Budżetowego podpisuje sprawozdania budżetowe i finansowe (bilanse) jednostkowe dysponenta głównego środków budżetowych oraz sprawozdania łączne.
4.
W skład Departamentu wchodzą:
1)
Zespół głównego księgowego części budżetowej,
2)
Zespół do spraw rozliczeń z bankami,
3)
Samodzielne stanowisko do spraw budżetów wojewodów.
§  19.
1.
Departament Infrastruktury Mieszkaniowej (IM) realizuje zadania w zakresie gospodarki mieszkaniowej poprzez tworzenie warunków dla jej efektywnego funkcjonowania oraz właściwej eksploatacji istniejących zasobów mieszkaniowych, a także w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków oraz utrzymania czystości i porządku w gminach.
2.
W szczególności do właściwości Departamentu należą sprawy:
1)
opracowywania propozycji polityki mieszkaniowej Państwa w części dotyczącej istniejących zasobów mieszkaniowych oraz jej realizacji w tym zakresie,
2)
opracowywania i wdrażania systemów zarządzania istniejącymi zasobami mieszkaniowymi i ich eksploatacji,
3)
przygotowywania rządowych programów rozwoju infrastruktury komunalnej,
4)
zatwierdzania umów i statutów towarzystw budownictwa społecznego,
5)
analizy i oceny funkcjonowania przepisów, a także opracowywania projektów aktów normatywnych w zakresie:
a)
własności lokali,
b)
zasad najmu lokali mieszkalnych, w tym ochrony praw lokatorów,
c)
dodatków mieszkaniowych,
d)
spółdzielni mieszkaniowych,
e)
zasad przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe,
f)
zasad zbywania mieszkań będących własnością przedsiębiorstw państwowych, niektórych spółek, państwowych osób prawnych oraz niektórych mieszkań będących własnością Skarbu Państwa,
g)
zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz zbiorowego odprowadzania ścieków,
h)
utrzymania czystości i porządku w gminach,
i)
nieczystości ciekłych oraz gospodarowania odpadami komunalnymi,
6)
współdziałania z właściwymi jednostkami przy ustalaniu kryteriów opłat za usługi komunalne.
3.
W skład Departamentu wchodzą:
1)
Wydział do spraw utrzymania zasobów mieszkaniowych oraz towarzystw budownictwa społecznego,
2)
Wydział do spraw praw lokatorów,
3)
Wydział do spraw infrastruktury komunalnej.
§  20.
1.
Departament Instrumentów Finansowania Mieszkalnictwa (FM) realizuje zadania z zakresu polityki mieszkaniowej państwa poprzez tworzenie warunków dla rozwoju instrumentów finansowania mieszkalnictwa, w tym poprzez opracowywanie i wdrażanie programów państwowego wsparcia dla mieszkalnictwa.
2.
W szczególności do właściwości Departamentu należą sprawy:
1)
strategii i programów określających politykę mieszkaniową państwa,
2)
opracowywania koncepcji rozwiązań w zakresie finansowania budownictwa mieszkaniowego, remontów i modernizacji oraz infrastruktury technicznej towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu,
3)
analizy i oceny istniejących rozwiązań dotyczących finansowania mieszkalnictwa i ich efektów rzeczowych, oraz przygotowywania wniosków i propozycji w zakresie poprawy ich funkcjonowania,
4)
analizy i oceny funkcjonowania przepisów, a także opracowywania projektów aktów normatywnych w zakresie:
a)
zasad i warunków przyznawania premii gwarancyjnych od wkładów zgromadzonych na książeczkach mieszkaniowych,
b)
zasad i warunków udzielania kredytów i pożyczek ze środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego,
c)
zasad i warunków wspierania przedsięwzięć termomodernizacyjnych,
d)
zasad i warunków udzielania dopłat do oprocentowania kredytów mieszkaniowych o stałej stopie procentowej,
5)
koordynacji współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, w tym w zakresie opiniowania projektów planów finansowych Krajowego Funduszu Mieszkaniowego, Funduszu Termomodernizacji oraz Funduszu Dopłat,
6)
współdziałania z właściwymi jednostkami przy kształtowaniu instrumentów polityki ekonomicznej państwa oddziałujących na mieszkalnictwo oraz analizie i ocenie ich funkcjonowania, w tym systemu podatkowego.
3.
W skład Departamentu wchodzą:
1)
Zespół do spraw programów rządowych,
2)
Zespół do spraw otoczenia regulacyjnego,
3)
Zespół do spraw produktów finansowych,
4)
Zespół do spraw analizy rynku.
§  21.
1.
Departament Orzecznictwa (ORZ) realizuje zadania orzecznictwa administracyjnego w sprawach należących do kompetencji Prezesa, z wyłączeniem spraw realizowanych w zakresie orzecznictwa przez Departament Regulacji Rynku Nieruchomości.
2.
W szczególności do właściwości Departamentu należą sprawy:
1)
orzecznictwa dotyczącego:
a)
uwłaszczania gruntami osób prawnych, w tym drogami,
b)
ustawy o gospodarce nieruchomościami, w tym wywłaszczania pod autostrady płatne, z wyjątkiem nadawania uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości, pośrednictwa w obrocie nieruchomościami i zarządzania nieruchomościami oraz odpowiedzialności zawodowej w tym zakresie,
c)
rewindykacji mienia, w tym tzw. gruntów warszawskich,
d)
roszczeń odszkodowawczych,
e)
zagadnień lokalowych oraz rekompensat dla kandydatów do spółdzielni mieszkaniowych,
2)
przygotowywania odpowiedzi na skargi kierowane do Naczelnego Sądu Administracyjnego, dotyczące rozstrzygnięć, o których mowa w pkt 1,
3)
zastępowania Prezesa w postępowaniu sądowoadministracyjnym i przed sądami powszechnymi, dotyczącym spraw odszkodowawczych, o których mowa w art. 160 kpa, w zakresie określonym w pkt 1,
4)
zapewnienia stronom udziału w postępowaniu administracyjnym oraz udostępnienia akt sprawy i udzielania niezbędnych wyjaśnień,
5)
zwrotu akt do właściwych organów i urzędów - po ich wykorzystaniu oraz przekazywania do Archiwum Zakładowego Urzędu części archiwalnej akt organu centralnego - po zakończeniu postępowania.
3.
W skład Departamentu wchodzą:
1)
Zespół do spraw obsługi kancelaryjnej i archiwalnej orzecznictwa,
2)
Zespół do spraw uwłaszczania osób prawnych i regulacji stanów prawnych dróg,
3)
Zespół do spraw rewindykacji nieruchomości z wyłączeniem gruntów warszawskich,
4)
Zespół do spraw aktualnych regulacji stanów prawnych,
5)
Zespół do spraw gruntów warszawskich,
6)
Zespół do spraw cywilnych przed sądami.
§  22.
1.
Departament Regulacji Rynku Nieruchomości (RN) realizuje zadania w zakresie gospodarki nieruchomościami i tworzenia warunków rozwoju rynku nieruchomości oraz pracowniczych ogrodów działkowych.
2.
W szczególności do właściwości Departamentu należą sprawy:
1)
ustalania zasad gospodarowania nieruchomościami i tworzenia rynku nieruchomości,
2)
tworzenia warunków do przygotowywania zasobów nieruchomości na cele rozwojowe,
3)
monitorowania rynku nieruchomości,
4)
powszechnej taksacji nieruchomości i współdziałania w zakresie katastru nieruchomości,
5)
analizowania zasad gospodarki nieruchomościami w krajach Unii Europejskiej,
6)
uzgadniania programów nauczania realizowanych na studiach podyplomowych i kursach specjalistycznych w zakresie wyceny nieruchomości, pośrednictwa w obrocie nieruchomościami i zarządzania nieruchomościami oraz rejestracji tych studiów i kursów,
7)
ustalania zasad wyceny nieruchomości,
8)
ustalania zasad scaleń i podziałów nieruchomości,
9)
ustalania zasad realizacji ekwiwalentów za nieruchomości pozostawione poza granicami kraju,
10)
ustalania zasad wywłaszczania i zwrotów nieruchomości,
11)
nadawania uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości, pośrednictwa w obrocie nieruchomościami i zarządzania nieruchomościami, a także prowadzenia centralnych rejestrów osób posiadających te uprawnienia,
12)
odpowiedzialności zawodowej rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości,
13)
pracowniczych ogrodów działkowych,
14)
orzecznictwa administracyjnego dotyczącego:
a)
odmowy nadania uprawnień zawodowych rzeczoznawcy majątkowego, pośrednika w obrocie nieruchomościami oraz zarządcy nieruchomości,
b)
odpowiedzialności zawodowej rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości,
15)
przygotowywania odpowiedzi na skargi kierowane do Naczelnego Sądu Administracyjnego, dotyczące decyzji, o których mowa w pkt 14, oraz zastępowania Prezesa w postępowaniu sądowoadministracyjnym, a także przed sądami powszechnymi,
16)
analizy i oceny funkcjonowania przepisów, a także opracowywania projektów aktów normatywnych dotyczących:
a)
gospodarki nieruchomościami,
b)
przekształcania prawa użytkowania wieczystego w prawo własności i o nabywaniu przez użytkowników wieczystych prawa własności nieruchomości,
c)
pracowniczych ogrodów działkowych,
17)
współpracy z organizacjami zawodowymi rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości,
18)
obsługi działalności:
a)
Państwowej Rady Nieruchomości,
b)
Państwowej Komisji Kwalifikacyjnej do spraw uprawnień i licencji zawodowych,
c)
Komisji Odpowiedzialności Zawodowej.
3.
W skład Departamentu wchodzą:
1)
Wydział do spraw działalności zawodowej w zakresie gospodarowania nieruchomościami,
2)
Wydział do spraw gospodarki nieruchomościami,
3)
Wydział do spraw monitorowania rynku nieruchomości,
4)
Samodzielne stanowisko do spraw rozliczeń finansowych.
§  23.
1.
Departament Prawny (PR) realizuje zadania w zakresie obsługi prawnej Urzędu oraz redagowania Dziennika Urzędowego Urzędu.
2.
W szczególności do właściwości Departamentu należą sprawy:
1)
opracowywania pod względem prawnym i legislacyjnym przygotowanych przez właściwe departamenty projektów aktów normatywnych oraz przedkładania ich do podpisu i ogłoszenia,
2)
przygotowywania, na podstawie opinii właściwych departamentów, stanowiska Urzędu do projektów normatywnych aktów prawnych,
3)
współdziałania z Rządowym Centrum Legislacji i Komisją Prawniczą w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów,
4)
opiniowania projektów umów i porozumień zawieranych przez Urząd,
5)
zastępowania Prezesa w postępowaniu przed sądami powszechnymi, z wyjątkiem spraw należących do właściwości innych departamentów,
6)
doradztwa prawnego,
7)
prowadzenia rejestrów i zbiorów niepublikowanych aktów normatywnych oraz przekazywania ich kopii właściwym departamentom,
8)
redagowania Dziennika Urzędowego Urzędu.
3.
W skład Departamentu wchodzą samodzielne stanowiska pracy.
§  24.
1.
Biuro do spraw Zrównoważonego Rozwoju Miast (ZR) koordynuje działania podejmowane przez Urząd w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz w zakresie programów rewitalizacji.
2.
W szczególności do właściwości Biura należą sprawy:
1)
koordynowania współpracy Urzędu z instytucjami krajowymi i organizacjami międzynarodowymi, działającymi w zakresie zrównoważonego rozwoju miast,
2)
współpracy z Programem ONZ do spraw Osiedli Ludzkich (UN-Habitat) i jego biurami w zakresie działań regionalnych,
3)
współdziałania z organizacjami krajowymi monitorującymi realizację Agendy Habitat i Agendy 21,
4)
koordynowania działań podejmowanych przez Urząd w zakresie integracji europejskiej oraz współpracy międzynarodowej, w tym współpracy z organizacjami międzynarodowymi,
5)
koordynowania działań związanych z opracowywaniem koncepcji w zakresie rewitalizacji, w tym z opracowywaniem projektów aktów normatywnych, określających prawne i finansowe ramy dla programów rewitalizacji, oraz współpracy z właściwymi jednostkami i organizacjami w tym zakresie.
3.
W skład Biura wchodzą samodzielne stanowiska pracy.
§  25.
1.
Biuro Dyrektora Generalnego (BDG):
1)
pełni funkcje dysponenta III stopnia środków budżetowych oraz realizuje zadania w zakresie planowania i wykonywania budżetu dysponenta III stopnia,
2)
prowadzi sprawy zatrudnieniowo-płacowe, podnoszenia kwalifikacji członków korpusu służby cywilnej, obsługi prezydialnej i organizacyjnej Kierownictwa Urzędu, organizacji pracy, kontroli oraz koordynuje załatwianie skarg, wniosków i innych wystąpień, spraw administracyjnych, gospodarczych, socjalnych i zamówień publicznych,
3)
koordynuje współpracę Urzędu z ministrem właściwym do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, a także z Kancelarią Prezesa Rady Ministrów i Parlamentem,
4)
we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi realizuje zadania z zakresu kontaktów zagranicznych w sferze działania Urzędu,
5)
realizuje zadania w zakresie obsługi informatycznej Urzędu oraz prowadzenia ewidencji ilościowo-wartościowej posiadanego sprzętu komputerowego i oprogramowania.
2.
W szczególności do właściwości Biura należą sprawy:
1)
opracowywania projektu budżetu w części dotyczącej funkcjonowania Urzędu,
2)
wykonywania dochodów i wydatków Urzędu, sporządzania w tym zakresie analiz i informacji oraz opracowywania wniosków o dokonanie zmian w budżecie,
3)
sporządzania sprawozdań budżetowych, finansowych i analiz wykonania budżetu dysponenta III stopnia,
4)
prowadzenia ewidencji wartościowej składników majątkowych Skarbu Państwa, będących w posiadaniu Urzędu, z zastrzeżeniem pkt 15,
5)
realizacji polityki personalnej, w tym gospodarowania funduszem wynagrodzeń,
6)
przygotowywania i realizacji programów szkoleń i rozwoju zawodowego członków korpusu służby cywilnej, w tym prowadzenia szkoleń w zakresie informatyki, oraz prowadzenia służby przygotowawczej,
7)
obsługi organizacyjno-prezydialnej Prezesa, Wiceprezesów i Dyrektora Generalnego,
8)
prowadzenia rejestru zarządzeń wewnętrznych Prezesa i Dyrektora Generalnego oraz imiennych upoważnień wydawanych przez Prezesa i Dyrektora Generalnego do załatwiania spraw w ich imieniu,
9)
przyjmowania i koordynowania rozpatrywania skarg i wniosków oraz innych wystąpień, a także prowadzenia ich rejestru,
10)
kontroli działalności komórek organizacyjnych Urzędu oraz kontroli zewnętrznej w zakresie kompetencji Prezesa, a także współpracy z Najwyższą Izbą Kontroli,
11)
koordynowania prowadzenia postępowań o udzielanie zamówień publicznych,
12)
nadzorowania przygotowywania materiałów dla Sejmu i Senatu, Rady Ministrów oraz ich organów, a także zapewnienia udziału przedstawicieli Urzędu w posiedzeniach komisji parlamentarnych,
13)
nadzorowania przygotowywania odpowiedzi na dezyderaty i opinie komisji sejmowych, interwencje poselskie i senatorskie oraz interpelacje i zapytania poselskie,
14)
organizacyjnego przygotowywania wyjazdów zagranicznych Kierownictwa i pracowników Urzędu oraz wizyt delegacji zagranicznych,
15)
administrowania siecią komputerową i stroną www oraz zapewnienia właściwego ich funkcjonowania,
16)
obsługi technicznej sprzętu komputerowego oraz nadzoru nad funkcjonowaniem oprogramowania wykorzystywanego w Urzędzie, w tym prowadzenie ewidencji ilościowo-wartościowej posiadanego sprzętu komputerowego i oprogramowania,
17)
tworzenia systemów informatycznych dla komórek organizacyjnych, opracowywania projektów technicznych i oprogramowania realizowanych systemów informatycznych oraz ich wdrożenia w poszczególnych komórkach organizacyjnych.
3.
Dyrektor Biura Dyrektora Generalnego podpisuje sprawozdania budżetowe i finansowe (bilanse) jednostkowe dysponenta III stopnia środków budżetowych.
4.
W skład Biura wchodzą:
1)
Zespół do spraw Finansów i Zamówień Publicznych,
2)
Zespół Kadr, Szkolenia i Organizacji,
3)
Zespół Parlamentarno-Rządowy,
4)
Zespół Kontroli, Skarg i Wniosków,
5)
Zespół Informatyki,
6)
Samodzielne stanowisko do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy.
§  26.
1.
Biuro Informacji i Promocji (BI) przygotowuje i realizuje politykę informacyjną Urzędu, wspomagającą jego działalność oraz kształtującą pozytywny wizerunek Urzędu, współpracuje z mediami oraz gromadzi, przetwarza i przekazuje informacje o pracy Urzędu.
2.
W szczególności do właściwości Biura należą sprawy:
1)
przygotowywania i opracowywania materiałów do wydawnictw propagujących politykę Rządu, w tym najnowsze rozwiązania legislacyjne w zakresie infrastruktury mieszkaniowej, rynku nieruchomości oraz finansowania mieszkalnictwa,
2)
opracowywania publikacji przeznaczonych dla prasy, przedstawiających działalność Urzędu,
3)
opracowywania i przekazywania prasie, radiu i telewizji materiałów informacyjnych, komunikatów i oświadczeń o decyzjach, programach i ważniejszych działaniach Urzędu,
4)
redagowania wywiadów i przygotowywania wystąpień Prezesa,
5)
organizowania konferencji prasowych Kierownictwa Urzędu i spotkań z dziennikarzami,
6)
redagowania i wydawania Biuletynu Informacyjnego Urzędu,
7)
przygotowywania i obsługi imprez, wystaw i targów promujących działalność Urzędu, w tym imprez objętych patronatem Prezesa,
8)
współpracy z organizacjami zawodowymi pracowników i pracodawców branży budowlanej, jednostkami badawczo-rozwojowymi, stowarzyszeniami i federacjami przy organizacji konkursów, konferencji i seminariów oraz popularyzacji imprez targowych i wystawienniczych w zakresie mieszkalnictwa,
9)
monitorowania środków masowego przekazu w zakresie związanym z działalnością Urzędu,
10)
udzielania odpowiedzi na krytykę prasową,
11)
współpracy z Centrum Informacyjnym Rządu,
12)
przygotowywania i aktualizacji materiałów zamieszczanych na stronie internetowej Urzędu,
13)
opracowywania materiałów informacyjnych w zakresie informacji publicznej w systemie infomatów,
14)
planowania i przygotowywania spotkań kierownictwa Urzędu.
3.
W skład Biura wchodzą samodzielne stanowiska pracy.
§  27.
1.
Biuro Spraw Obronnych (SO) realizuje zadania w zakresie planowania, koordynacji i realizacji prac dotyczących obronności i bezpieczeństwa państwa w zakresie należącym do kompetencji Prezesa.
2.
W szczególności do właściwości Biura należą sprawy:
1)
realizacji zadań związanych z planowaniem podwyższania gotowości obronnej Urzędu oraz przygotowania warunków jego funkcjonowania w czasie wojny,
2)
wykonywania zadań obrony cywilnej w Urzędzie,
3)
ustalania zasad funkcjonowania gospodarki komunalnej w warunkach specjalnych,
4)
ustalania zasad przygotowania i utrzymania budowli ochronnych w budynkach mieszkalnych i użyteczności publicznej oraz współdziałania w tym zakresie z właściwymi jednostkami,
5)
realizacji zadań gospodarczo-obronnych dotyczących przygotowywania programów mobilizacji gospodarki w zakresie inwestycji i zabezpieczenia potrzeb bytowych ludności,
6)
tworzenia i gospodarowania państwowymi rezerwami mobilizacyjnymi przeznaczonymi do zabezpieczenia funkcjonowania gospodarki komunalnej w warunkach specjalnych.
3.
Wydział Ochrony Informacji Niejawnych realizuje zadania w zakresie organizacji ochrony informacji niejawnych w Urzędzie oraz wykonuje funkcje kontrolne w stosunku do komórek organizacyjnych Urzędu w zakresie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych, a w szczególności:
1)
zapewnia ochronę informacji niejawnych,
2)
sprawuje nadzór i koordynuje ochronę systemów informatycznych przetwarzających informacje niejawne,
3)
ustala zasady ochrony fizycznej Urzędu we współpracy z właściwymi osobami,
4)
kontroluje ochronę informacji niejawnych oraz przestrzeganie przez poszczególne departamenty przepisów o ochronie tych informacji,
5)
dokonuje okresowej kontroli ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów niejawnych,
6)
nadzoruje pracę kancelarii tajnej,
7)
opracowuje plany ochrony Urzędu i nadzoruje ich realizację,
8)
prowadzi szkolenia pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych,
9)
przygotowuje materiały dla służb ochrony państwa oraz pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych, służące prowadzeniu postępowań sprawdzających pracowników Urzędu,
10)
współpracuje z właściwymi jednostkami i komórkami organizacyjnymi służb ochrony państwa,
11)
opracowuje plan postępowania z materiałami zawierającymi informacje niejawne stanowiące tajemnicę państwową w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego,
12)
przechowuje akta zakończonych postępowań sprawdzających, prowadzonych w odniesieniu do osób ubiegających się o stanowisko lub zlecenie pracy, z którymi łączy się dostęp do informacji niejawnych stanowiących tajemnicę służbową,
13)
prowadzi ewidencję osób, które uzyskały poświadczenie bezpieczeństwa, a także osób, które zajmują stanowiska lub wykonują prace, z którymi łączy się dostęp do informacji niejawnych oznaczanych klauzulami "zastrzeżone" i "poufne" lub stanowiących tajemnicę państwową, oraz ewidencję osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa.

Rozdział  6

Tryb opracowywania, uzgadniania i wnoszenia projektów dokumentów rządowych oraz wewnętrznych aktów normatywnych

§  28.
1.
Projekty dokumentów rządowych są opracowywane i uzgadniane przez właściwe merytorycznie departamenty, stosownie do wymogów uchwały Nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221), zwanej dalej "uchwałą".
2.
W szczególności departamenty, o których mowa w ust. 1, są obowiązane do zachowania następującego trybu postępowania:
1)
zawiadomienia ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, zwanego dalej "ministrem właściwym", o przyczynach i potrzebie opracowania określonego dokumentu rządowego, z zachowaniem wymogów, o których mowa w § 7 ust. 3 uchwały,
2)
opracowania projektu aktu normatywnego wraz z uzasadnieniem odpowiadającym wymaganiom określonym w uchwale; uzasadnienie projektu ustawy powinno ponadto odpowiadać wymogom określonym w Konstytucji RP oraz Regulaminie Sejmu RP, a jeżeli projekt przewiduje wydanie aktów wykonawczych, należy dołączyć projekty takich aktów o podstawowym znaczeniu dla proponowanej regulacji,
3)
dołączenia do projektu aktu normatywnego wstępnej opinii o zgodności z prawem Unii Europejskiej,
4)
uzgodnienia projektu dokumentu rządowego z właściwymi merytorycznie departamentami, a następnie z Departamentem Prawnym pod względem prawnym i redakcyjnym; uzgodnienia powinny być potwierdzone parafami dyrektorów lub zastępców dyrektorów departamentów,
5)
przekazania, za pośrednictwem Biura Dyrektora Generalnego, projektu dokumentu rządowego ministrowi właściwemu w celu uzgodnienia projektu z właściwymi organami oraz przekazania Komitetowi Integracji Europejskiej w celu opracowania i przedstawienia Radzie Ministrów opinii co do zgodności tego projektu z prawem Unii Europejskiej,
6)
opracowania ostatecznego tekstu projektu dokumentu rządowego i przekazania go za pośrednictwem Departamentu Prawnego do komórki organizacyjnej ministra właściwego zajmującej się legislacją w celu skierowania projektu do rozpatrzenia przez Komisję Prawniczą,
7)
przekazania projektu, za pośrednictwem Biura Dyrektora Generalnego, ministrowi właściwemu w celu skierowania do rozpatrzenia przez stały Komitet Rady Ministrów oraz przez Radę Ministrów.
3.
Równocześnie z zawiadomieniem, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, występuje się do ministra właściwego o upoważnienie Prezesa do opracowania i uzgodnienia projektu dokumentu rządowego.
§  29.
1.
Projekty aktów normatywnych nadsyłane Urzędowi do uzgodnienia kierowane są do Departamentu Prawnego, który:
1)
dokonuje ich rejestracji,
2)
ustala departament wiodący w danej sprawie oraz departamenty z nim współdziałające,
3)
przekazuje projekt do departamentu wiodącego oraz departamentów współdziałających w celu przygotowania projektu stanowiska Prezesa w danej sprawie w określonym terminie, jednocześnie zawiadamiając o tym członków Kierownictwa Urzędu.
2.
Departament wiodący:
1)
dokonuje analizy przekazanego projektu aktu normatywnego,
2)
przygotowuje projekt stanowiska Prezesa w sprawie tego projektu, po uzyskaniu opinii departamentów współdziałających,
3)
uzgadnia przygotowany projekt stanowiska Prezesa z właściwym Wiceprezesem,
4)
przekazuje projekt stanowiska Prezesa uzgodniony w sposób opisany w pkt 2 i 3 do Departamentu Prawnego, w celu dokonania jego oceny pod względem prawnym i redakcyjnym.

Postanowienia § 16 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

3.
W zakresie projektów dokumentów rządowych nie będących aktami normatywnymi obowiązuje tryb określony w ust. 1 i 2, z tym że wskazane w tych ustępach zadania Departamentu Prawnego wykonuje Biuro Dyrektora Generalnego.
4.
W konferencjach dotyczących uzgodnienia projektu aktu normatywnego biorą udział osoby wyznaczone przez Prezesa lub Wiceprezesów na wniosek dyrektora Departamentu Prawnego.
§  30.
Tryb postępowania z rządowymi projektami ustaw dostosowujących prawo polskie do prawa Unii Europejskiej określają odpowiednie uchwały Komitetu Integracji Europejskiej.
§  31.
1.
Projekty zarządzeń wewnętrznych Prezesa są przygotowywane przez właściwe merytorycznie departamenty, uzgadniane z Departamentem Prawnym oraz akceptowane przez właściwego Wiceprezesa i Dyrektora Generalnego.
2.
Uzgodnione i zaakceptowane projekty zarządzeń wewnętrznych Prezesa kierowane są do podpisu za pośrednictwem Dyrektora Generalnego.
3.
Projekty zarządzeń wewnętrznych Dyrektora Generalnego są przygotowywane i uzgadniane przez Biuro Dyrektora Generalnego.
4.
Podpisane zarządzenia wewnętrzne są rejestrowane (oryginały), a kopie rozsyłane przez Biuro Dyrektora Generalnego.

Rozdział  7

Podpisywanie pism, wystąpień, decyzji, postanowień oraz umów i porozumień zawieranych przez Urząd

§  32.
1.
Prezes podpisuje:
1)
wewnętrzne akty normatywne,
2)
wystąpienia kierowane do:
a)
Prezydenta RP, Marszałków Sejmu i Senatu, Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Szefa Kancelarii Prezydenta RP oraz Szefów Kancelarii Sejmu i Senatu, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka i innych rzeczników,
b)
ministrów, wojewodów, przewodniczących władz naczelnych organizacji społecznych i politycznych, w tym związków zawodowych,
3)
odpowiedzi na rezolucje Sejmu i Senatu, dezyderaty komisji sejmowych i senackich oraz na wnioski, interpelacje i zapytania poselskie, a także interwencje senatorskie,
4)
materiały dla komisji sejmowych i senackich,
5)
wystąpienia o skierowanie projektów aktów normatywnych lub innych materiałów przygotowanych w Urzędzie na posiedzenia Rady Ministrów i jej organów,
6)
wystąpienia o nadanie odznaczeń państwowych,
7)
protokoły ustaleń Kierownictwa i Kolegium Urzędu,
8)
pisma zastrzeżone do podpisu Prezesa lub mające ze względu na swój charakter specjalne znaczenie.
2.
W czasie nieobecności Prezesa dokumenty i pisma, o których mowa w ust. 1, podpisuje Wiceprezes zastępujący Prezesa.
3.
Korespondencję do członków kierownictw ministerstw i urzędów centralnych nie wymienionych w ust. 1 oraz do wicewojewodów mogą podpisywać Wiceprezesi i Dyrektor Generalny, odpowiednio do podziału kompetencji i charakteru korespondencji.
4.
Decyzje administracyjne i postanowienia oraz inne dokumenty zawierające rozstrzygnięcia spraw mogą podpisywać z upoważnienia Prezesa Wiceprezesi, Dyrektor Generalny oraz pracownicy upoważnieni imiennie, stosownie do postanowień art. 268a k.p.a.
5.
W dokumentach przedstawionych do podpisu Prezesowi, Wiceprezesom i Dyrektorowi Generalnemu, w projektach aktów normatywnych, sprawozdaniach, analizach i innych materiałach o zasadniczym znaczeniu, powinna być zamieszczona adnotacja wymieniająca:
1)
nazwisko i stanowisko pracownika, który materiał opracował, wraz z datą,
2)
nazwiska osób, które materiał zaakceptowały bądź przyjęły za uzgodniony, wraz z datami.
6.
Dokumenty, które zawierają zagadnienia prawne, powinny być uzgadniane z Departamentem Prawnym, a dokumenty zawierające zobowiązania finansowe według właściwości z Departamentem Budżetowym lub Biurem Dyrektora Generalnego.
7.
Projekty umów i porozumień zawieranych przez Urząd wymagają uzgodnienia z Departamentem Prawnym oraz głównym księgowym Urzędu.
8.
Dyrektorzy departamentów podpisują pisma nie zastrzeżone do podpisu Prezesa, Wiceprezesów lub Dyrektora Generalnego, w szczególności kierowane do dyrektorów właściwych komórek organizacyjnych urzędów administracji publicznej.
9.
Dyrektorzy departamentów mogą w wewnętrznych regulaminach organizacyjnych określić rodzaje pism, do których podpisywania upoważnieni są zastępcy dyrektora, naczelnicy wydziałów lub inni pracownicy departamentu.
10.
Właściwi pracownicy są zobowiązani przekazywać do Biura Dyrektora Generalnego kopie:
1)
imiennych upoważnień udzielonych przez Prezesa lub Dyrektora Generalnego do prowadzenia w ich imieniu spraw lub załatwienia określonej sprawy,
2)
dokumentów wyznaczających lub delegujących przedstawicieli Urzędu do udziału w pracach komisji i zespołów o charakterze międzyresortowym oraz do organów innych instytucji i organizacji.

Rozdział  8

Tryb udzielania zamówień publicznych

§  33.
1.
Przy udzielaniu zamówień publicznych obowiązuje następujący tryb postępowania:
1)
dyrektorzy departamentów występują z wnioskami o udzielenie zamówienia publicznego lub o wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego do Prezesa lub Dyrektora Generalnego stosownie do ich właściwości i przedmiotu zamówienia,
2)
do obowiązków dyrektorów departamentów przed przedłożeniem wniosku do zatwierdzenia należy:
a)
opracowanie opisu przedmiotu zamówienia,
b)
merytoryczne uzasadnienie celowości udzielenie zamówienia,
c)
oszacowanie wartości zamówienia,
d)
przeprowadzenie analizy rynku potencjalnych dostawców lub wykonawców,
e)
dokonanie oceny okoliczności występujących przy udzielaniu zamówienia z punktu widzenia wymogów ustawy dotyczących trybu udzielenia zamówienia,
f)
przygotowania propozycji wyboru trybu udzielenia zamówienia i uzasadnienie tej propozycji w przypadku trybu innego niż przetarg nieograniczony,
g)
uzyskanie opinii właściwego głównego księgowego, czy we właściwym budżecie zostały zarezerwowane odpowiednie środki finansowe na realizację zamówienia oraz czy - zgodnie z harmonogramem wydatków budżetowych - możliwa będzie wypłata środków w przewidywanym terminie realizacji zamówienia,
h)
uzyskanie opinii Biura Dyrektora Generalnego w sprawie poprawności formalnej wniosku, o którym mowa w pkt 1, i zgodności proponowanego trybu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z ustawą o zamówieniach publicznych,
i)
uzyskanie akceptacji właściwego członka Kierownictwa Urzędu,
j)
przygotowanie projektu specyfikacji istotnych warunków udzielenia zamówienia lub warunków udzielenia zamówienia oraz odpowiedniego projektu umowy.
2.
Decyzje w sprawie udzielenia zamówienia publicznego lub wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego podejmuje Prezes lub Dyrektor Generalny.
3.
Dyrektor Generalny jest właściwy w sprawach zamówień publicznych dotyczących usług, dostaw i robót budowlanych związanych z zapewnieniem funkcjonowania i ciągłości pracy Urzędu oraz z gospodarowaniem mieniem Urzędu.
4.
Prezes jest właściwy w sprawach zamówień publicznych dotyczących usług i dostaw nie wymienionych w ust. 3.
5.
Umowy w sprawach zamówień publicznych podpisują:
1)
Prezes,
2)
Dyrektor Generalny,
3)
inne osoby - na podstawie udzielonego pełnomocnictwa.
6.
Szczegółowe zasady i tryb postępowania w sprawach zamówień publicznych w Urzędzie określa Dyrektor Generalny stosownie do przepisów ustawy o finansach publicznych.

Rozdział  9

Zasady postępowania z korespondencją, dokumentami i aktami spraw

§  34.
1.
Czynności kancelaryjne w Urzędzie wykonują:
1)
kancelaria ogólna,
2)
kancelaria tajna,
3)
sekretariaty członków Kierownictwa,
4)
sekretariaty departamentów,
5)
poszczególne stanowiska pracy.
2.
Kancelaria ogólna przyjmuje, rozdziela oraz doręcza korespondencję stosownie do postanowień Instrukcji kancelaryjnej Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.
3.
Czynności kancelarii tajnej określa Instrukcja kancelaryjna kancelarii tajnej Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.
4.
Sekretariaty otrzymaną korespondencję:
1)
przyjmują i rejestrują w dziennikach korespondencyjnych lub w elektronicznych urządzeniach ewidencyjnych,
2)
przedstawiają przełożonym do wglądu i dekretacji,
3)
przekazują stosownie do dekretacji lub otrzymanych poleceń.
5.
Poszczególne stanowiska pracy wykonują czynności zgodnie z postanowieniami instrukcji, o których mowa w ust. 2 i 3.
§  35.
1.
Przy rejestracji korespondencji i jej rozsyłaniu obowiązuje zasada wpisywania do dziennika korespondencyjnego lub elektronicznych urządzeń ewidencyjnych znaków i dat wszystkich otrzymywanych dokumentów (pism) oraz znaków i dat dokumentów (pism) wysyłanych z departamentu, a także wszystkich adresatów zadekretowanego lub podpisanego dokumentu (pisma).
2.
Oznaczanie korespondencji, projektów dokumentów i pism numerem według haseł jednolitego rzeczowego wykazu akt Urzędu, a także zasady postępowania z aktami spraw regulują odrębnie:
1)
Instrukcja kancelaryjna Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast,
2)
Jednolity Rzeczowy Wykaz Akt Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast,
2)
Instrukcja o organizacji i zakresie działania Archiwum Zakładowego Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.
3.
Zasady postępowania z dokumentami zawierającymi informacje niejawne w Urzędzie Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast oraz wykaz rodzajów wiadomości niejawnych w Urzędzie ustalane są odrębnie.