Regulamin organizacyjny Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MNiSW.2015.29
Akt utracił moc Wersja od: 21 maja 2015 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1
z dnia 21 maja 2015 r.
w sprawie Regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Ustala się Regulamin organizacyjny Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, stanowiący załącznik do zarządzenia.§ 2.
Traci moc zarządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie Regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. Urz. MNiSW poz. 25).§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.ZAŁĄCZNIK
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
MINISTERSTWA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
MINISTERSTWA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
§ 1.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwane dalej "Ministerstwem", utworzone na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 maja 2006 r. w sprawie utworzenia Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 76, poz. 533), zapewnia obsługę Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwanego dalej "Ministrem", kierującego działami administracji rządowej:1)
nauka - na zasadach określonych w szczególności w ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2014 r. poz. 1620 oraz z 2015 r. poz. 249);2)
szkolnictwo wyższe - na zasadach określonych w szczególności w ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.).§ 2.
Ilekroć w przepisach Regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwanego dalej "regulaminem", jest mowa o:1)
członku Kierownictwa Ministerstwa - należy przez to rozumieć Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego oraz Szefa Gabinetu Politycznego Ministra;2)
departamencie - należy przez to rozumieć departament lub biuro;3)
dyrektorze departamentu - należy przez to rozumieć dyrektora departamentu oraz Pełnomocnika do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych.§ 3.
1.
Ministerstwo działa pod bezpośrednim kierownictwem Ministra, zgodnie z jego zarządzeniami, decyzjami, wytycznymi i poleceniami.2.
Minister kieruje Ministerstwem przy pomocy Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego, Szefa Gabinetu Politycznego Ministra oraz dyrektorów departamentów.3.
Departamenty realizują ustalone dla nich zadania zgodnie z kierunkami określonymi przez Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu oraz Dyrektora Generalnego.§ 4.
Sekretarz Stanu, Podsekretarze Stanu oraz Szef Gabinetu Politycznego Ministra są odpowiedzialni za realizację zadań powierzonych przez Ministra i wykonują je we współdziałaniu z Dyrektorem Generalnym oraz przy pomocy dyrektorów departamentów.§ 5.
1.
Członkowie Kierownictwa Ministerstwa stanowią Kolegium Ministerstwa.2.
Minister zwołuje narady Kolegium Ministerstwa, określając ich termin i tematykę.3.
W naradach Kolegium Ministerstwa mogą brać udział inne osoby zaproszone przez Ministra.§ 6.
1.
Sekretarz Stanu, Podsekretarze Stanu i Dyrektor Generalny podpisują dokumenty zgodnie z zakresami czynności członków Kierownictwa Ministerstwa.2.
Dokumenty przedkładane do podpisu Ministra akceptuje właściwy członek Kierownictwa Ministerstwa oraz parafują lub akceptują w systemie EZD dyrektorzy departamentów biorących udział w ich opracowywaniu lub ich zastępcy.3.
Dokumenty przedkładane do podpisu Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu i Dyrektora Generalnego parafuje lub akceptuje w systemie EZD dyrektor departamentu lub jego zastępca oraz parafuje pracownik, który je opracował.4.
Projekty dokumentów dotyczących rozstrzygnięć prawnych lub finansowych wymagają uzgodnienia odpowiednio z Departamentem Legislacyjno-Prawnym lub Departamentem Budżetu i Finansów.§ 7.
1.
Minister może upoważnić dyrektora departamentu albo innego pracownika Ministerstwa do podejmowania rozstrzygnięć i decyzji w określonych sprawach, w tym do wydawania decyzji administracyjnych, a także powierzyć im nadzór nad realizacją niektórych zadań.2.
Minister może udzielić członkom Kierownictwa Ministerstwa, dyrektorom departamentów i pracownikom Ministerstwa pełnomocnictw do dokonywania czynności w zakresie właściwości Ministra.3.
Minister, na wniosek członka Kierownictwa Ministerstwa lub dyrektora departamentu, może udzielić osobie prawnej lub osobie fizycznej pełnomocnictwa do dokonywania określonych czynności cywilnoprawnych lub faktycznych w zakresie właściwości Ministra.§ 8.
W celu realizacji zadań Minister może powoływać zespoły zadaniowe złożone z pracowników Ministerstwa.§ 9.
1.
Dyrektor Generalny zapewnia funkcjonowanie i ciągłość pracy Ministerstwa oraz warunki jego działania, a także sprawuje bezpośredni nadzór nad prawidłowym wykonywaniem zadań przez departamenty. Dyrektor Generalny realizuje swoje zadania na podstawie art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1111 i 1199 oraz z 2015 r. poz. 211), z uwzględnieniem opinii i propozycji rozwiązań wyrażanych przez Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu.2.
Dyrektor Generalny wydaje zarządzenia w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1.3.
Dyrektor Generalny zatwierdza:1)
wnioski urlopowe dyrektorów departamentów i ich zastępców;2)
wnioski wyjazdowe na zagraniczne podróże służbowe finansowane z budżetu Ministerstwa.4.
Dyrektor Generalny może upoważnić dyrektora departamentu albo innego pracownika Ministerstwa do wykonywania w jego imieniu określonych czynności.Rozdział 2
Struktura organizacyjna Ministerstwa
Struktura organizacyjna Ministerstwa
§ 10.
1.
W skład Ministerstwa wchodzi Gabinet Polityczny Ministra (GPM) oraz:1)
Departament Budżetu i Finansów (DBF);2)
Departament Innowacji i Rozwoju (DIR);3)
Departament Legislacyjno-Prawny (DP);4)
Departament Nauki (DN);5)
Departament Szkolnictwa Wyższego i Kontroli (DSW);6)
Departament Współpracy Międzynarodowej (DWM);7)
Biuro Dyrektora Generalnego (BDG);8)
Biuro Ministra (BM).2.
Organizacja pracy i zadania Gabinetu Politycznego Ministra są określone przez Ministra w odrębnym trybie.§ 11.
1.
W skład departamentów mogą wchodzić wydziały, zespoły lub samodzielne stanowiska pracy.2.
Wydziałem kieruje naczelnik wydziału, a w przypadku nieobsadzenia tego stanowiska - pracownik departamentu wyznaczony przez dyrektora departamentu.3.
Zespołem kieruje pracownik departamentu wyznaczony przez dyrektora departamentu.4.
Departamenty działają na podstawie regulaminów wewnętrznych ustalonych przez Dyrektora Generalnego, określających:1)
ich strukturę organizacyjną i schemat organizacyjny;2)
szczegółowe zakresy zadań wydziałów, zespołów lub samodzielnych stanowisk pracy.§ 12.
1.
Departamentem kieruje dyrektor departamentu przy pomocy zastępcy (zastępców) dyrektora departamentu, naczelników wydziałów oraz pracowników departamentu wyznaczonych do kierowania zespołami.2.
W przypadku nieobecności dyrektora departamentu albo w przypadku nieobsadzenia tego stanowiska departamentem kieruje zastępca dyrektora departamentu. Jeżeli w departamencie jest więcej niż jeden zastępca dyrektora departamentu, departamentem kieruje zastępca dyrektora departamentu wskazany w regulaminie wewnętrznym departamentu albo wyznaczony przez Dyrektora Generalnego.3.
W przypadku nieobecności:1)
dyrektora departamentu i zastępcy (zastępców) dyrektora departamentu albo dyrektora departamentu, w którym stanowisko zastępcy dyrektora departamentu nie jest obsadzone - departamentem kieruje, za zgodą Dyrektora Generalnego, pracownik departamentu wyznaczony przez dyrektora departamentu;2)
zastępcy dyrektora departamentu, w którym stanowisko dyrektora departamentu nie jest obsadzone - departamentem kieruje, za zgodą Dyrektora Generalnego, pracownik departamentu wyznaczony przez zastępcę dyrektora departamentu.Rozdział 3
Zadania kadry kierowniczej i pracowników departamentu
Zadania kadry kierowniczej i pracowników departamentu
§ 13.
1.
Dyrektor departamentu:1)
nadzoruje pracę w departamencie i zapewnia właściwą realizację zadań departamentu;2)
reprezentuje departament w kontaktach z innymi departamentami oraz w kontaktach zewnętrznych;3)
udziela zainteresowanym organom, instytucjom i innym podmiotom wyjaśnień i opinii w sprawach prowadzonych przez departament, niezastrzeżonych dla członków Kierownictwa Ministerstwa;4)
reprezentuje Ministerstwo w sprawach wynikających z zakresu działania departamentu, niezastrzeżonych dla członków Kierownictwa Ministerstwa;5)
bierze udział w realizacji obowiązków wynikających z przepisów o dostępie do informacji publicznej, w szczególności koordynuje przygotowywanie informacji przeznaczonych do zamieszczenia w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej Ministerstwa;6)
wnioskuje w sprawach przyjmowania do pracy, przenoszenia, zwalniania, ustalania wysokości wynagrodzenia, awansowania, nagradzania oraz karania pracowników departamentu;7)
podejmuje działania na rzecz podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników departamentu;8)
dokonuje oceny bezpośrednio podległych mu pracowników departamentu;9)
zatwierdza wnioski urlopowe i wydaje polecenia odbycia krajowych podróży służbowych przez pracowników departamentu;10)
dba o przestrzeganie przez pracowników departamentu Kodeksu Etyki Służby Cywilnej;11)
organizuje i nadzoruje realizację zadań dotyczących bezpieczeństwa i obronności państwa oraz zarządzania kryzysowego w zakresie zadań departamentu;12)
nadzoruje przestrzeganie dyscypliny pracy w departamencie.2.
Dyrektor departamentu jest odpowiedzialny za:1)
prawidłową, efektywną i terminową realizację zadań departamentu określonych w regulaminie oraz zleconych przez Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu lub Dyrektora Generalnego;2)
zgodność działania departamentu z kierunkami określonymi przez Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu i Dyrektora Generalnego oraz obowiązującym prawem;3)
właściwą organizację pracy departamentu i efektywne wykorzystywanie czasu pracy przez pracowników departamentu;4)
ochronę danych osobowych oraz ochronę informacji niejawnych w departamencie;5)
zapewnienie dbałości o interes Skarbu Państwa w zakresie dochodów należnych Skarbowi Państwa i dokonywania wydatków ze środków publicznych oraz ścisłą współpracę w tym zakresie ze służbami finansowymi Ministerstwa;6)
przygotowanie i bieżącą aktualizację opisów stanowisk pracy w departamencie;7)
zapewnienie funkcjonowania kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem w departamencie;8)
zapewnienie właściwej organizacji i funkcjonowania kontroli wewnętrznej w departamencie.3.
Dyrektor departamentu podpisuje dokumenty w sprawach należących do właściwości departamentu, niezastrzeżonych do kompetencji członków Kierownictwa Ministerstwa, w szczególności:1)
dokumenty kierowane do nadzorującego zadania departamentu członka Kierownictwa Ministerstwa;2)
dokumenty kierowane do osób zajmujących stanowiska równorzędne w urzędach administracji rządowej;3)
wnioski w sprawach kadrowych pracowników departamentu;4)
umowy - w granicach umocowania udzielonego przez Ministra albo umocowanego Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu lub Dyrektora Generalnego;5)
wystąpienia do innych urzędów, instytucji, jednostek organizacyjnych oraz osób o udostępnienie dokumentów, danych, informacji i opinii niezbędnych do realizacji zadań departamentu.4.
Dyrektor departamentu może upoważnić pracownika departamentu do podejmowania rozstrzygnięć i decyzji oraz podpisywania dokumentów w określonym zakresie, z wyłączeniem wydawania decyzji administracyjnych.§ 14.
1.
Zastępca dyrektora departamentu:1)
nadzoruje pracę podległych mu wydziałów, zespołów lub samodzielnych stanowisk pracy oraz zapewnia terminową i właściwą realizację ich zadań określonych w regulaminie wewnętrznym departamentu;2)
podejmuje decyzje w sprawach wynikających z zakresu działania podległych mu wydziałów, zespołów lub samodzielnych stanowisk pracy oraz podpisuje dokumenty w tym zakresie niezastrzeżone do podpisu dla członków Kierownictwa Ministerstwa lub dyrektora departamentu;3)
parafuje lub akceptuje w systemie EZD dokumenty kierowane do podpisu dyrektora departamentu;4)
dokonuje oceny podległych mu pracowników;5)
udziela zainteresowanym organom, instytucjom i innym podmiotom wyjaśnień i opinii w sprawach prowadzonych przez podległe mu wydziały, zespoły oraz samodzielne stanowiska pracy, niezastrzeżonych dla członków Kierownictwa Ministerstwa i dyrektora departamentu;6)
reprezentuje Ministerstwo w sprawach wynikających z zakresu działania podległych mu wydziałów, zespołów i samodzielnych stanowisk pracy, niezastrzeżonych dla członków Kierownictwa Ministerstwa i dyrektora departamentu;7)
podejmuje działania na rzecz podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników podległych mu wydziałów i zespołów oraz zajmujących podległe mu samodzielne stanowiska pracy;8)
dba o przestrzeganie Kodeksu Etyki Służby Cywilnej przez pracowników podległych mu wydziałów i zespołów oraz zajmujących podległe mu samodzielne stanowiska pracy;9)
nadzoruje przestrzeganie dyscypliny pracy przez pracowników podległych mu wydziałów i zespołów oraz zajmujących podległe mu samodzielne stanowiska pracy;10)
wydaje pracownikom podległych mu wydziałów i zespołów oraz zajmujących podległe mu samodzielne stanowiska pracy dyspozycje i wytyczne niezbędne do prawidłowego wykonywania zadań;11)
przedstawia dyrektorowi departamentu opinie i wnioski w sprawach przyjmowania do pracy, przenoszenia, zwalniania, awansowania, nagradzania oraz karania pracowników podległych mu wydziałów i zespołów oraz zajmujących podległe mu samodzielne stanowiska pracy;12)
aprobuje wnioski urlopowe pracowników podległych mu wydziałów i zespołów oraz zajmujących podległe mu samodzielne stanowiska pracy;13)
wykonuje inne zadania zlecone przez dyrektora departamentu.2.
Zastępca dyrektora departamentu jest odpowiedzialny za:1)
prawidłową, efektywną i terminową realizację zadań podległych mu wydziałów, zespołów oraz samodzielnych stanowisk pracy, określonych w regulaminie wewnętrznym departamentu oraz zleconych przez Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego Ministerstwa lub dyrektora departamentu;2)
zgodność działania podległych mu wydziałów, zespołów oraz samodzielnych stanowisk pracy z kierunkami określonymi przez Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego Ministerstwa lub dyrektora departamentu oraz obowiązującym prawem;3)
właściwą organizację pracy podległych mu wydziałów, zespołów oraz samodzielnych stanowisk pracy i efektywne wykorzystywanie czasu pracy przez pracowników podległych mu wydziałów i zespołów oraz zajmujących podległe mu samodzielne stanowiska pracy;4)
ochronę danych osobowych oraz ochronę informacji niejawnych w podległych mu wydziałach i zespołach oraz na podległych mu samodzielnych stanowiskach pracy;5)
zapewnienie dbałości o interes Skarbu Państwa w zakresie dochodów należnych Skarbowi Państwa i dokonywania wydatków ze środków publicznych oraz ścisłą współpracę w tym zakresie ze służbami finansowymi Ministerstwa;6)
przygotowanie i bieżącą aktualizację opisów stanowisk pracy w podległych mu wydziałach i zespołach oraz na podległych mu samodzielnych stanowiskach pracy;7)
zapewnienie funkcjonowania kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem w zakresie działania podległych mu wydziałów, zespołów oraz samodzielnych stanowisk pracy;8)
zapewnienie właściwej organizacji i funkcjonowania kontroli wewnętrznej w zakresie działania podległych mu wydziałów, zespołów oraz samodzielnych stanowisk pracy.§ 15.
Naczelnik wydziału albo pracownik departamentu wyznaczony przez dyrektora departamentu do kierowania zespołem działają zgodnie z zakresem powierzonych zadań, w szczególności:1)
odpowiadają za prawidłową, efektywną i terminową realizację zadań podległego wydziału albo zespołu;2)
parafują lub akceptują w systemie EZD dokumenty kierowane do podpisu członków Kierownictwa Ministerstwa, dyrektora departamentu lub zastępcy dyrektora departamentu;3)
wydają pracownikom podległego wydziału albo zespołu dyspozycje i wytyczne niezbędne do prawidłowego wykonywania zadań;4)
odpowiadają za wymianę informacji z pozostałymi wydziałami, zespołami lub samodzielnymi stanowiskami pracy w departamencie;5)
przedstawiają dyrektorowi departamentu opinie i wnioski w sprawach przyjmowania do pracy, przenoszenia, zwalniania, awansowania, nagradzania oraz karania pracowników podległego wydziału albo zespołu;6)
aprobują wnioski urlopowe pracowników podległego wydziału albo zespołu;7)
dokonują oceny pracowników podległego wydziału albo zespołu;8)
wykonują inne zadania zlecone przez dyrektora lub zastępcę dyrektora departamentu.§ 16.
Do obowiązków pracowników należy w szczególności:1)
rzetelne, sprawne, terminowe i efektywne wykonywanie powierzonych zadań, zgodnie z wymogami wiedzy fachowej i przepisami prawa;2)
znajomość przepisów prawnych niezbędnych do prawidłowego wykonywania zadań;3)
parafowanie opracowywanych projektów dokumentów;4)
przestrzeganie przepisów z zakresu ochrony informacji niejawnych oraz ochrony danych osobowych;5)
wykonywanie innych zadań zleconych przez przełożonych.§ 17.
Pracownicy Ministerstwa są zobowiązani do podejmowania działań mających na celu zapewnienie:1)
przestrzegania standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych, stanowiących załącznik do komunikatu Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF Nr 15, poz. 84);2)
zarządzania ryzykiem.§ 18.
Radcowie prawni zatrudnieni w departamentach innych niż Departament Legislacyjno-Prawny mogą, w zakresie swoich czynności, wykonywać zadania, o których mowa w § 26 pkt 5, 6 i 9.Rozdział 4
Zadania departamentów
Zadania departamentów
§ 19.
Do podstawowych zadań departamentów należy:1)
opracowywanie projektów założeń projektów ustaw i projektów aktów prawnych, polityk, programów, planów i innych dokumentów, przeprowadzanie uzgodnień wewnętrznych i zewnętrznych tych projektów oraz notyfikacja Komisji Europejskiej projektów aktów prawnych będących programami pomocowymi;2)
przygotowywanie analiz, opinii, informacji, wniosków i innych materiałów;3)
opiniowanie projektów aktów prawnych, w tym aktów prawa europejskiego, i innych dokumentów, przekazywanych w ramach uzgodnień wewnętrznych przez inne departamenty oraz w ramach uzgodnień międzyresortowych, a także projektów wnoszonych do rozpatrzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów i Radę Ministrów;4)
współpraca z organami opiniodawczymi i doradczymi działającymi przy Ministrze;5)
współpraca z naczelnymi i centralnymi urzędami obsługującymi organy administracji publicznej, z organami samorządu terytorialnego, związkami zawodowymi, stowarzyszeniami i innymi podmiotami;6)
realizowanie zadań wynikających z aktów prawnych, programów rządowych i innych dokumentów, a także z poleceń członków Kierownictwa Ministerstwa;7)
prowadzenie postępowań w sprawach wniesionych do Ministra, w tym rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnych;8)
załatwianie skarg i wniosków składanych do Ministra oraz przyjmowanie obywateli w tych sprawach;9)
gromadzenie, przetwarzanie i udostępnianie informacji, w tym w trybie przepisów o dostępie do informacji publicznej oraz współdziałanie w redagowaniu strony internetowej i intranetowej Ministerstwa;10)
prowadzenie spraw związanych ze współpracą z Sejmem i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej;11)
prowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych oraz nadzór nad realizacją umów dotyczących tych zamówień;12)
wdrożenie adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej oraz udział w przygotowywaniu planów działalności i sprawozdań z ich wykonania, o których mowa w art. 70 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.);13)
prowadzenie spraw z zakresu współpracy z zagranicą, w tym wynikających z członkostwa Polski w Unii Europejskiej;14)
wykonywanie obowiązków wynikających z przepisów o powszechnym obowiązku obrony oraz przepisów o zarządzaniu kryzysowym;15)
współpraca z Najwyższą Izbą Kontroli i innymi organami kontroli;16)
opiniowanie wystąpień pokontrolnych dotyczących zadań finansowanych ze środków finansowych na naukę i szkolnictwo wyższe;17)
przygotowywanie zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych;18)
nadzór nad realizacją zadań zleconych podmiotom zewnętrznym;19)
realizacja zaleceń z kontroli i audytu;20)
rozliczanie środków finansowych przyznanych przez Ministra, w tym przekazywanych w formie dotacji;21)
windykacja należności, w tym wydawanie decyzji, o których mowa w art. 169 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, w zakresie środków, o których mowa w art. 169 ust. 1, we współpracy z Departamentem Budżetu i Finansów oraz Departamentem Szkolnictwa Wyższego i Kontroli;22)
przygotowywanie oceny wpływu regulacji, w szczególności oceny funkcjonowania ustawy pod kątem realizacji zakładanych celów, doboru środków zmierzających do ich osiągnięcia i ewaluacji efektów jej wdrożenia;23)
uczestniczenie w kontrolach realizowanych przez Departament Szkolnictwa Wyższego i Kontroli oraz Biuro Dyrektora Generalnego;24)
realizacja zadań wynikających z Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji;25)
wykonywanie innych zadań zlecanych przez członków Kierownictwa Ministerstwa.§ 20.
Dyrektor Generalny, w porozumieniu z Ministrem - z własnej inicjatywy albo na wniosek innego członka Kierownictwa Ministerstwa - może ustalić dla departamentu dodatkowe zadania, niewymienione w regulaminie.§ 21.
Projekty aktów prawnych, założeń projektów ustaw, decyzji administracyjnych, programów, umów i porozumień oraz innych dokumentów, opracowują departamenty właściwe, uzyskując akceptację właściwych członków Kierownictwa Ministerstwa zgodnie z przepisami wewnętrznymi obowiązującymi w Ministerstwie.§ 22.
1.
Obsługę prac zespołów, komisji i innych organów kolegialnych działających przy Ministrze zapewniają departamenty wskazane w aktach powołujących te organy albo w regulaminie, albo wyznaczone przez Dyrektora Generalnego.2.
Sekretarzy zespołów, komisji i innych organów kolegialnych działających przy Ministrze wyznaczają dyrektorzy departamentów zapewniających obsługę prac tych organów, spośród pracowników departamentów, chyba że sekretarz zostanie wyznaczony w akcie powołującym zespół, komisję lub inny organ kolegialny.3.
Do obowiązków sekretarzy zespołów, komisji i innych organów kolegialnych działających przy Ministrze należy w szczególności:1)
organizowanie posiedzeń tych organów zgodnie z ustaleniami przekazanymi przez ich przewodniczących;2)
sporządzanie projektów protokołów z posiedzeń tych organów;3)
przekazywanie opinii i innych dokumentów przyjętych przez te organy Ministrowi, właściwym departamentom lub innym organom kolegialnym.Rozdział 5
Koordynacja realizacji zadań przez departamenty
Koordynacja realizacji zadań przez departamenty
§ 23.
1.
Departamentem właściwym do realizacji określonego zadania jest departament, któremu zadanie to zostało powierzone w regulaminie.2.
W przypadku zadania wykraczającego poza zakres działania jednego departamentu, właściwym do jego realizacji jest departament, do którego należy większość problemów lub istota zadania.3.
Spory kompetencyjne między departamentami rozstrzyga Dyrektor Generalny lub - na jego wniosek - właściwy członek Kierownictwa Ministerstwa.4.
Departament właściwy do realizacji określonego zadania jest koordynatorem prac wykonywanych przez departamenty współpracujące przy realizacji tego zadania.5.
Departamenty współpracujące przy realizacji określonego zadania uzgadniają z departamentem właściwym stanowisko, przekazują mu informacje oraz udostępniają dokumenty i dane.6.
W przypadku konieczności uzgodnienia stanowiska wyrażonego w treści dokumentu z innym departamentem, potwierdzenie uzgodnienia następuje przez parafowanie lub akceptację w systemie EZD projektu dokumentu przez dyrektora tego departamentu lub jego zastępcę.7.
Departamenty, wykonując powierzone im zadania, współpracują z:1)
Departamentem Budżetu i Finansów przy:a)
opracowywaniu planów finansowych,b)
przygotowywaniu projektów dokumentów wywołujących skutki finansowe;2)
Biurem Ministra przy:a)
przygotowywaniu dokumentów na posiedzenia komisji sejmowych i senackich oraz projektów odpowiedzi na interpelacje, zapytania poselskie, oświadczenia senatorskie oraz interwencje poselskie i senatorskie, a także dezyderaty,b)
opiniowaniu projektów aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych w ramach uzgodnień międzyresortowych oraz projektów wnoszonych do rozpatrzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów i Radę Ministrów,c)
przedkładaniu do podpisu Ministra dokumentów kierowanych do naczelnych i centralnych organów administracji publicznej;3)
Departamentem Legislacyjno-Prawnym przy opracowywaniu projektów:a)
założeń projektów ustaw, ustaw, rozporządzeń wydawanych przez Ministra, rozporządzeń i aktów wewnętrznych wydawanych przez Prezesa Rady Ministrów oraz Radę Ministrów, jeżeli ich opracowanie należy do właściwości Ministra oraz innych aktów prawnych, w szczególności obwieszczeń i komunikatów,b)
aktów wewnętrznych wydawanych przez Ministra i Dyrektora Generalnego;4)
Departamentem Nauki przy realizacji zadań związanych z:a)
nadzorem nad jednostkami nadzorowanymi przez Ministra, z wyłączeniem uczelni,b)
organizacją i funkcjonowaniem instytutów badawczych,c)
nadzorem nad Polską Akademią Nauk w zakresie określonym przepisami ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 96, poz. 619, z późn. zm.);5)
Departamentem Szkolnictwa Wyższego i Kontroli przy realizacji zadań związanych z:a)
nadzorem nad uczelniami,b)
organizacją i funkcjonowaniem uczelni,c)
rozpatrywaniem skarg i wniosków kierowanych do Ministra,d)
współpracą z Najwyższą Izbą Kontroli i innymi organami kontroli w zakresie kontroli prowadzonych w Ministerstwie,e)
postępowaniami wyjaśniającymi realizowanymi w związku z przekazywanymi przez organy kontroli skarbowej wynikami kontroli oraz notami sygnalizacyjnymi;6)
Departamentem Współpracy Międzynarodowej - przy realizacji zadań wynikających ze współpracy z zagranicą;7)
Departamentem Innowacji i Rozwoju przy realizacji zadań:a)
wynikających z członkostwa Polski w Unii Europejskiej,b)
związanych z rozwojem i utrzymaniem Zintegrowanego Systemu Informacji o Nauce i Szkolnictwie Wyższym "POL-on".8.
Niewłaściwie zadekretowane dokumenty dyrektor departamentu przekazuje do departamentu właściwego i powiadamia o tym dyrektora Biura Ministra.Rozdział 6
Zakresy działania departamentów
Zakresy działania departamentów
§ 24.
Do zakresu działania Departamentu Budżetu i Finansów (DBF) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:1)
opracowywania zbiorczego i szczegółowego projektu planu dochodów i wydatków budżetu państwa dla części 28 - Nauka, części 38 - Szkolnictwo wyższe i części 67 - Polska Akademia Nauk, a także dla Funduszu Nauki i Technologii Polskiej;2)
sporządzania planu finansowego Ministerstwa oraz harmonogramu dochodów i wydatków budżetu państwa dla części 28 - Nauka, części 38 - Szkolnictwo wyższe i części 67 - Polska Akademia Nauk, a także propozycji przeniesień wydatków w zakresie tych części budżetowych;3)
obsługi dysponenta części 28 - Nauka, części 38 - Szkolnictwo wyższe i części 67 - Polska Akademia Nauk budżetu państwa;4)
tworzenia budżetu w układzie zadaniowym we współpracy z innymi departamentami;5)
tworzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa we współpracy z innymi departamentami;6)
opracowywania zbiorczych informacji dla komisji sejmowych i senackich dotyczących projektu budżetu resortu i jego realizacji;7)
bieżącej realizacji i ewidencji uruchamiania środków budżetu resortu w zakresie części 28 - Nauka, części 38 - Szkolnictwo wyższe i części 67 - Polska Akademia Nauk budżetu państwa, a także Funduszu Nauki i Technologii Polskiej;8)
sporządzania sprawozdawczości jednostkowej i łącznej na podstawie sprawozdań przedkładanych przez jednostki podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane;9)
prowadzenia obsługi bankowej i operacji finansowych w zakresie środków budżetu państwa w części 28 - Nauka, części 38 - Szkolnictwo wyższe i części 67 - Polska Akademia Nauk;10)
prowadzenia obsługi finansowo-księgowej środków pochodzących z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych Narodowej Strategii Spójności 2007-2013 oraz perspektywy finansowej na lata 2014-2020, a także Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego;11)
Sektorowego Programu Operacyjnego - Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, 2004-2006;12)
prowadzenia ksiąg rachunkowych dla części 28 - Nauka, części 38 - Szkolnictwo wyższe i części 67 - Polska Akademia Nauk budżetu państwa oraz dla środków pozabudżetowych;13)
obsługi dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia w zakresie części 28 - Nauka i części 38 - Szkolnictwo wyższe, w tym opracowywanie projektów planów finansowych oraz prowadzenie ewidencji finansowo-księgowej;14)
prowadzenia dokumentacji płacowej pracowników Ministerstwa;15)
opracowywania projektów rocznych planów dotacji podmiotowych w obszarze:a)
działalności dydaktycznej,b)
zadań projakościowych: dotacji dla jednostek posiadających status Krajowego Naukowego Ośrodka Wiodącego, dotacji dla jednostek organizacyjnych uczelni posiadających ocenę wyróżniającą Polskiej Komisji Akredytacyjnej, dotacji związanych z kształceniem uczestników stacjonarnych studiów doktoranckich prowadzonych w uczelniach niepublicznych oraz dotacji na zwiększenie stypendiów doktoranckich dla 30% najlepszych doktorantów w uczelniach publicznych i niepublicznych;16)
planowania i rozliczania środków budżetowych na składki na ubezpieczenie zdrowotne studentów i doktorantów dla uczelni oraz jednostek naukowych prowadzących studia doktoranckie;17)
gromadzenia planów rzeczowo-finansowych uczelni publicznych nadzorowanych przez Ministra i uczelni niepublicznych oraz sprawozdań z wykonania tych planów, a także monitorowania wykorzystania środków z budżetu państwa w obszarze działalności dydaktycznej oraz pomocy materialnej dla studentów i doktorantów na podstawie tych dokumentów;18)
wynagrodzenia za pracę pracowników uczelni publicznych i współpracy w tym zakresie ze związkami zawodowymi, z wyłączeniem ustalania wynagrodzeń rektorów uczelni publicznych;19)
systemu pomocy materialnej dla studentów i doktorantów, w tym przyznawania stypendiów ministra za wybitne osiągnięcia;20)
zatwierdzania, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zasad przyznawania stypendiów naukowych i za wyniki w nauce, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) dla studentów;21)
kredytów i pożyczek studenckich, w tym zasilania Funduszu Pożyczek i Kredytów Studenckich;22)
przekazywania środków finansowych na funkcjonowanie Parlamentu Studentów Rzeczypospolitej Polskiej i Krajowej Reprezentacji Doktorantów;23)
infrastruktury i inwestycji uczelni publicznych nadzorowanych przez Ministra, w tym:a)
programów inwestycyjnych finansowanych ze środków budżetu państwa,b)
inwestycyjnych programów wieloletnich,c)
nieruchomości uczelni,d)
zapewnienia współfinansowania projektów inwestycyjnych realizowanych w ramach regionalnych programów operacyjnych i Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.§ 25.
Do zakresu działania Departamentu Innowacji i Rozwoju (DIR) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:1)
przygotowywanie dokumentów programowych i strategicznych w obszarze innowacyjności, nauki oraz szkolnictwa wyższego oraz aktualizacja Krajowego Programu Badań, Polskiej Mapy Drogowej Infrastruktury Badawczej i Krajowych Ram Kwalifikacji;2)
przygotowywania strategii działania oraz planu działalności Ministerstwa;3)
wdrażania perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020, w tym:a)
programu Horyzont 2020,b)
programu Erasmus+,c)
funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, we współdziałaniu z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju;4)
współpracy z Krajowym Punktem Kontaktowym Programu Ramowego Unii Europejskiej Horyzont 2020 oraz siecią regionalnych punktów kontaktowych;5)
rozwoju europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego oraz Procesu Bolońskiego;6)
prowadzenia prac statystycznych, analitycznych, metodologicznych i prognostycznych w obszarze nauki, szkolnictwa wyższego oraz innowacyjności, w tym współpraca z Głównym Urzędem Statystycznym;7)
koordynacji przygotowywania oceny wpływu regulacji w celu wypracowania propozycji usprawnień systemowych w obszarze nauki i szkolnictwa wyższego;8)
oceny efektów badań naukowych i prac rozwojowych finansowanych przez Ministra oraz wykorzystania środków finansowych na naukę;9)
wdrażania rozwiązań systemowych w obszarze ochrony zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych, w tym obsługa Krajowej Komisji Etycznej do Spraw Doświadczeń na Zwierzętach;10)
realizacji projektów systemowych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój;11)
realizacji projektu systemowego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka oraz projektów systemowych w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój;12)
koordynacji współpracy z organami i instytucjami Unii Europejskiej w zakresie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego oraz Europejskiej Przestrzeni Badawczej, w tym zapewnienie udziału przedstawicieli Ministra w posiedzeniach Rady Unii Europejskiej do Spraw Konkurencyjności, Rady Unii Europejskiej do Spraw Edukacji, Młodzieży i Kultury, a także grup roboczych, komitetów i Komitetu Stałych Przedstawicieli (COREPER), z zastrzeżeniem § 29 pkt 21;13)
koordynacji obiegu w Ministerstwie dokumentów Komisji Europejskiej, Rady Unii Europejskiej i Parlamentu Europejskiego oraz obsługi systemu Europejskiej Wymiany Dokumentów - Polska;14)
rozwoju infrastruktury informatycznej nauki i szkolnictwa wyższego, w tym koordynacji utrzymania i rozwoju Zintegrowanego Systemu Informacji o Nauce i Szkolnictwie Wyższym "POL-on";15)
prowadzenia monitoringu karier zawodowych absolwentów uczelni, w tym wymiana danych dotyczących tych osób z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych;16)
prowadzenia ogólnopolskiego repozytorium prac dyplomowych;17)
prac w ramach Polsko-Amerykańskiej Rady do Spraw Innowacji;18)
udziału Polski w:a)
programach badawczych Europejskiej Agencji Kosmicznej,b)
programie Copernicus;19)
udziału Ministra w pracach:a)
Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji,b)
Komitetu do Spraw Europejskich;20)
nadzoru nad:a)
Naukową i Akademicką Siecią Komputerową w Warszawie,b)
Ośrodkiem Przetwarzania Informacji - Państwowym Instytutem Badawczym w Warszawie- z zastrzeżeniem § 27 pkt 9.
§ 26.
Do zakresu działania Departamentu Legislacyjno-Prawnego (DP) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:1)
opracowywania pod względem prawnym, legislacyjnym i redakcyjnym projektów:a)
założeń projektów ustaw, ustaw, rozporządzeń wydawanych przez Ministra, rozporządzeń i aktów wewnętrznych wydawanych przez Prezesa Rady Ministrów i Radę Ministrów, jeżeli ich opracowanie należy do właściwości Ministra oraz innych aktów prawnych, w szczególności obwieszczeń i komunikatów,b)
aktów wewnętrznych wydawanych przez Ministra i Dyrektora Generalnego;2)
współpracy z Rządowym Centrum Legislacji w zakresie uzgadniania projektów, o których mowa w pkt 1 lit. a oraz rozpatrywania projektów aktów prawnych przez komisję prawniczą;3)
monitorowania terminowości opracowywania projektów aktów prawnych pozostających we właściwości Ministra;4)
opracowywania tekstów jednolitych aktów normatywnych, o których mowa w art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172 i Nr 232, poz. 1378);5)
świadczenia pomocy prawnej, w tym:a)
opiniowanie wzorów decyzji administracyjnych i projektów decyzji administracyjnych, jeżeli jest to niezbędne ze względu na skomplikowany stan prawny, w którym ma być wydana decyzja,b)
sporządzanie opinii prawnych i projektów stanowisk na polecenie członków Kierownictwa Ministerstwa,c)
sporządzanie opinii prawnych i udzielanie porad prawnych departamentom w sprawach, w których powstają zagadnienia prawne budzące poważne wątpliwości,d)
opiniowanie pod względem formalno-prawnym projektów umów cywilnoprawnych i porozumień;6)
opiniowania projektów upoważnień udzielanych przez Ministra i pełnomocnictw udzielanych przez Ministra oraz umocowanych członków Kierownictwa Ministerstwa;7)
wykonywania, we współpracy z właściwymi departamentami, zastępstwa procesowego przed:a)
Trybunałem Konstytucyjnym,b)
Sądem Najwyższym,c)
Naczelnym Sądem Administracyjnym,d)
sądami administracyjnymi,e)
sądami powszechnymi,f)
Krajową Izbą Odwoławczą;8)
współpracy z Prokuratorią Generalną Skarbu Państwa w zakresie spraw należących do właściwości Ministra;9)
obsługi prawnej projektów systemowych realizowanych w ramach programów operacyjnych;10)
udzielania departamentom informacji o zmianach w obszarze prawa Unii Europejskiej pozostających w zakresie właściwości Ministra, przekazywanych za pośrednictwem systemu e-step;11)
koordynacji procesu opracowywania i uzgadniania projektów stanowisk w sprawach prowadzonych przez Komisję Europejską i w sprawach przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz Trybunałem Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA), a także analizy orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej pod kątem wprowadzania zmian do prawa polskiego w zakresie właściwości Ministra;12)
opracowywania informacji dla członków Kierownictwa Ministerstwa o skutkach prawnych dokumentów o charakterze programowym i strategicznym;13)
wydawania Dziennika Urzędowego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego;14)
obsługi administracyjnej rzecznika dyscyplinarnego Ministerstwa.§ 27.
Do zakresu działania Departamentu Nauki (DN) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:1)
finansowania:a)
działalności statutowej jednostek naukowych,b)
działalności upowszechniającej naukę podmiotów działających na rzecz nauki oraz wynikającej z potrzeb własnych ministrów kierujących działami administracji rządowej, kierowników centralnych organów administracji rządowej oraz Prezesa Polskiej Akademii Umiejętności, a także zadań wydawców czasopism, w tym uczelni oraz jednostek naukowych, mających na celu podniesienie poziomu naukowego oraz umiędzynarodowienia wydawanych czasopism naukowych,c)
inwestycji i utrzymania infrastruktury informatycznej nauki,d)
współpracy naukowej z zagranicą, w tym realizowanej w ramach programów badawczych Unii Europejskiej, z wyłączeniem Krajowego Punktu Kontaktowego oraz sieci punktów kontaktowych,e)
inwestycji w zakresie dużej i strategicznej infrastruktury badawczej i inwestycji budowlanych służących potrzebom badań naukowych lub prac rozwojowych realizowanych przez jednostki naukowe,f)
programów lub przedsięwzięć ustanawianych przez Ministra, w zakresie działania departamentu;2)
wyłaniania Krajowych Naukowych Ośrodków Wiodących;3)
szczegółowych parametrów i kryteriów kompleksowej oceny działalności jednostek naukowych oraz efektów badań naukowych i prac rozwojowych;4)
koordynacji realizacji i finansowania zadań wynikających z potrzeb własnych Ministra dotyczących działalności upowszechniającej naukę, we współpracy z właściwymi departamentami;5)
przyznawania kategorii naukowej jednostkom naukowym;6)
stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców;7)
przyznawania nagród Ministra za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne;8)
nadzoru Ministra nad Narodowym Centrum Nauki i Narodowym Centrum Badań i Rozwoju;9)
nadzoru Ministra nad Ośrodkiem Przetwarzania Informacji - Państwowym Instytutem Badawczym, Naukową i Akademicką Siecią Komputerową oraz Instytutem Zachodnim - Instytutem Naukowo-Badawczym im. Zygmunta Wojciechowskiego w Poznaniu w zakresie obejmującym:a)
łączenie, przekształcanie lub likwidację,b)
zatwierdzanie sprawozdań finansowych, w tym wybór biegłego rewidenta,c)
konkursy na stanowiska dyrektorów, ich powoływanie, odwoływanie, określanie wysokości wynagrodzenia i ocenę pracy,d)
powoływanie członków rad naukowych pochodzących spoza tych instytutów;10)
ogólnych zasad funkcjonowania oraz organizacji instytutów badawczych, w tym wyznaczanie przedstawicieli Ministra w komisjach przeprowadzających konkursy na dyrektorów instytutów;11)
nadzoru nad Polską Akademią Nauk w zakresie określonym przepisami ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk;12)
nadzoru nad wdrażanym przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju programem wieloletnim "Poprawa bezpieczeństwa i warunków pracy";13)
realizacji obowiązków Ministra wynikających z ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203, z późn. zm.) oraz z nadzoru nad fundacją Zakłady Kórnickie w Kórniku;14)
nadzoru nad działalnością Centrum Nauki Kopernik w zakresie określonym w umowie o utworzeniu wspólnej instytucji kultury;15)
obsługi prac Komitetu Ewaluacji Jednostek Naukowych;16)
prowadzenia spraw związanych z finansowaniem projektów badawczych nieprzekazanych do Narodowego Centrum Nauki oraz projektów rozwojowych i projektów celowych nieprzekazanych do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju;17)
zatwierdzania jednostek naukowych, o których mowa w art. 151 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. poz. 1650 oraz z 2014 r. poz. 463 i 1004);18)
etyki w nauce;19)
obsługi przedstawiciela Ministra w Komitecie do Spraw Umów Offsetowych, we współpracy z właściwymi departamentami oraz jednostkami podległymi Ministrowi lub przez niego nadzorowanymi.§ 28.
1.
Do zakresu działania Departamentu Szkolnictwa Wyższego i Kontroli (DSW) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:1)
zgodności działania organów uczelni oraz założyciela uczelni niepublicznej z przepisami prawa i statutem oraz z treścią udzielonego pozwolenia na utworzenie uczelni niepublicznej;2)
spełniania przez uczelnie warunków do prowadzenia studiów, w szczególności nadawanie, zawieszanie, cofanie i wygaszanie uprawnień do prowadzenia studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu kształcenia;3)
oceny zgodności z prawem uchwał senatu uczelni dotyczących:a)
przyjęcia lub zmiany statutu,b)
uruchomienia lub zniesienia kierunku studiów,c)
utworzenia zamiejscowej jednostki organizacyjnej,d)
nadania regulaminu studiów lub regulaminu studiów doktoranckich,e)
zasad i trybu przyjmowania na studia i studia doktoranckie;4)
ustalania wysokości wynagrodzeń rektorów uczelni publicznych;5)
tworzenia, przekształcania i likwidowania uczelni lub związków uczelni oraz tworzenia jednostek zamiejscowych za granicą;6)
wydawania decyzji stwierdzających spełnianie warunków do prowadzenia kształcenia w uczelniach prowadzonych przez kościoły i związki wyznaniowe;7)
prowadzenia rejestru uczelni niepublicznych i ich związków;8)
prowadzenia rejestru związków uczelni publicznych;9)
wydawania odpisów, wyciągów i zaświadczeń dotyczących uczelni oraz związków uczelni;10)
toku studiów i studiów doktoranckich oraz dokumentowania ich przebiegu, w tym systemu akumulacji i transferu punktów ECTS;11)
tytułów zawodowych, dyplomów ukończenia studiów i suplementów do dyplomów oraz świadectw ukończenia studiów podyplomowych;12)
stopni naukowych i tytułu naukowego oraz stopni i tytułu w zakresie sztuki, w tym współpraca z Centralną Komisją do Spraw Stopni i Tytułów;13)
rozpatrywania wniosków uczelni o zwiększenie ogólnej liczby osób, które uczelnia publiczna może przyjąć na studia stacjonarne na dany rok akademicki, powyżej 2% liczby studentów przyjętych na studia stacjonarne na poprzedni rok akademicki;14)
wydawania zgody na prowadzenie studiów podyplomowych;15)
powoływania Polskiej Komisji Akredytacyjnej;16)
współpracy z Polską Komisją Akredytacyjną;17)
włączania kolegiów nauczycielskich i nauczycielskich kolegiów języków obcych, działających na podstawie przepisów o systemie oświaty, do systemu szkolnictwa wyższego;18)
praw i obowiązków studentów i doktorantów, z wyłączeniem spraw związanych z pomocą materialną;19)
pragmatyki zawodowej nauczycieli akademickich;20)
nagród dla nauczycieli akademickich za wybitne osiągnięcia naukowe, dydaktyczne lub organizacyjne;21)
odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli akademickich, doktorantów i studentów;22)
powoływania i obsługi prac komisji dyscyplinarnej przy Ministrze i rzeczników dyscyplinarnych Ministra oraz obsługi prac komisji dyscyplinarnej przy Radzie Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego;23)
realizacji zadań Ministra wynikających z ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2013 r. poz. 1388) w odniesieniu do rektorów i prorektorów uczelni publicznych, członków Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, członków Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów oraz członków Polskiej Komisji Akredytacyjnej;24)
współpracy z Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;25)
współpracy z Krajową Reprezentacją Doktorantów i Parlamentem Studentów Rzeczypospolitej Polskiej oraz nadzoru nad nimi;26)
analizy sytuacji w szkolnictwie wyższym, w szczególności w oparciu o dane z Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym;27)
zatwierdzania, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zasad przyznawania stypendiów naukowych i za wyniki w nauce, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, z wyłączeniem stypendiów dla studentów;28)
obsługi prac Konwentu Rzeczników przy Ministrze;29)
kontroli resortowej;30)
współpracy z Najwyższą Izbą Kontroli i innymi organami kontroli w zakresie kontroli prowadzonych w Ministerstwie;31)
koordynacji i współuczestniczenia w postępowaniach wyjaśniających realizowanych w związku z przekazywanymi przez organy kontroli skarbowej wynikami kontroli oraz notami sygnalizacyjnymi;32)
koordynacji rozpatrywania skarg i wniosków kierowanych do Ministra, w tym dokonywanie corocznych ocen przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków w Ministerstwie oraz w jednostkach podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych.2.
W strukturze Departamentu Szkolnictwa Wyższego i Kontroli funkcjonuje wyodrębnione Samodzielne Stanowisko do Spraw Audytu Wewnętrznego, którego zasady funkcjonowania określają przepisy o finansach publicznych oraz regulamin audytu wewnętrznego zatwierdzony przez Ministra.§ 29.
Do zakresu działania Departamentu Współpracy Międzynarodowej (DWM) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:1)
projektowania i podejmowania działań na rzecz rozwoju i utrzymania dwustronnej i wielostronnej współpracy z zagranicą w obszarach nauki i szkolnictwa wyższego;2)
przygotowania, negocjowania i realizacji umów i porozumień międzynarodowych oraz programów lub protokołów wykonawczych w zakresie nauki i szkolnictwa wyższego;3)
współpracy z zagranicą prowadzonej przez uczelnie i jednostki naukowe;4)
koordynacji udziału resortu w pracach:a)
Zespołu do Spraw Migracji,b)
Rady Programowej Współpracy Rozwojowej,c)
Międzyresortowego Zespołu do Spraw Polonii i Polaków za Granicą,d)
Zespołu do Spraw Zwalczania i Zapobiegania Handlowi Ludźmi,e)
Zespołu do Spraw Promocji Rzeczypospolitej Polskiej;5)
przygotowania, realizacji i oceny rezultatów planów działań dotyczących umiędzynarodowienia polskiej nauki i szkolnictwa wyższego;6)
promocji polskiej nauki i szkolnictwa wyższego za granicą, w szczególności w ramach kampanii Ready Study/ Research Go! Poland;7)
warunków kierowania osób za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych;8)
form i warunków podejmowania i odbywania w Polsce studiów, studiów doktoranckich i innych form kształcenia oraz uczestniczenia w badaniach naukowych i pracach rozwojowych przez cudzoziemców, zasad odpłatności z tego tytułu, a także warunków przyznawania stypendiów i świadczeń dla tych cudzoziemców;9)
współpracy z rektorami i Biurem Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej w sprawach określonych w art. 43 ust. 6a i 6b ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym;10)
realizacji projektów pomocy rozwojowej (programy stypendialne dla cudzoziemców);11)
realizacji zadań wynikających z Rządowego Programu Współpracy z Polonią i Polakami za Granicą (stypendia dla osób polskiego pochodzenia);12)
poświadczania znajomości języka polskiego jako języka obcego, w tym współpraca z Państwową Komisją Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego;13)
kierowania nauczycieli akademickich - specjalistów w dziedzinie języka polskiego i literatury polskiej do zagranicznych ośrodków akademickich w charakterze lektorów języka polskiego;14)
wyposażania zagranicznych ośrodków akademickich w podręczniki i pomoce dydaktyczne do nauki języka i literatury polskiej w ramach promocji języka polskiego;15)
organizacji wakacyjnych kursów języka polskiego i kultury polskiej dla studentów lektoratów i wydziałów polonistyki w zagranicznych ośrodkach akademickich;16)
przekazywania oraz rozliczania środków finansowych przeznaczonych na wypłaty świadczeń stypendialnych oraz ryczałtów dla nauczycieli akademickich - specjalistów w dziedzinie języka polskiego i literatury polskiej, we współpracy z Departamentem Budżetu i Finansów;17)
uznawania wykształcenia, zgodnie z właściwością Ministra;18)
uczestnictwa Polski w międzynarodowych gremiach zajmujących się uznawalnością wykształcenia, w szczególności w Komitecie Konwencji Lizbońskiej oraz sieci ENIC i NARIC;19)
wdrażania i funkcjonowania unijnego systemu uznawania kwalifikacji zawodowych;20)
pełnienia funkcji ośrodka informacji w sprawach związanych z uznawaniem kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej;21)
udziału w posiedzeniach grup Komisji Europejskiej i Rady Unii Europejskiej dotyczących systemu uznawania kwalifikacji zawodowych w Unii Europejskiej;22)
współpracy z Europejską Fundacją Szkoleń w Turynie;23)
legalizacji dyplomów ukończenia studiów, zaświadczeń o ukończeniu studiów, świadectw ukończenia studiów podyplomowych oraz dyplomów doktorskich i habilitacyjnych, a także ich duplikatów;24)
przyjmowania delegacji zagranicznych w Ministerstwie, a także realizowania zadań w zakresie protokołu dyplomatycznego i udzielania informacji w sprawach paszportowo-wizowych, we współpracy z właściwymi departamentami;25)
nadzoru nad:a)
Instytutem Zachodnim - Instytutem Naukowo-Badawczym im. Zygmunta Wojciechowskiego w Poznaniu, z zastrzeżeniem § 27 pkt 9,b)
Biurem Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej.§ 30.
Do zakresu działania Biura Dyrektora Generalnego (BDG) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:1)
opracowywania założeń i realizacji polityki kadrowej w Ministerstwie oraz bieżącej obsługi kadrowej pracowników Ministerstwa;2)
organizacji Ministerstwa, w tym koordynacja prac związanych z opracowywaniem zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa, projektu regulaminu oraz projektów regulaminów wewnętrznych departamentów;3)
prowadzenia rejestru upoważnień i pełnomocnictw udzielanych przez Ministra i Dyrektora Generalnego;4)
planowania i koordynacji prac związanych z udzielaniem zamówień publicznych;5)
koordynacji dostępu do informacji publicznej na pisemny wniosek;6)
nadzoru nad realizacją przepisów o ochronie danych osobowych, w tym zgłaszania zbiorów danych do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych oraz wydawania upoważnień w tym zakresie dla pracowników Ministerstwa;7)
wewnętrznej kontroli instytucjonalnej;8)
kontrolowania warunków pracy, przestrzegania przepisów przeciwpożarowych oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;9)
projektowania oraz organizowania działań socjalnych;10)
administrowania nieruchomością pozostającą w dyspozycji Ministerstwa;11)
planowania i realizacji zaopatrzenia w materiały i sprzęt biurowy i techniczny oraz artykuły gospodarcze, a także zapewnienia zakupów inwestycyjnych;12)
obsługi administracyjnej Ministerstwa, w tym obsługi poligraficznej oraz transportowej;13)
planowania budżetu Ministerstwa w zakresie wydatków na:a)
podnoszenie kwalifikacji zawodowych,b)
wynagrodzenia,c)
remonty,d)
opłaty za media,e)
materiały i sprzęt biurowy i techniczny oraz artykuły gospodarcze, a także zakupy inwestycyjne;14)
planowania i koordynacji realizacji zadań wynikających z przepisów o zarządzaniu kryzysowym;15)
planowania i koordynacji realizacji zadań wynikających z przepisów o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej;16)
informatyzacji Ministerstwa w zakresie:a)
zakupu sprzętu komputerowego i oprogramowania oraz wyposażania stanowisk pracy w infrastrukturę informatyczną,b)
zapewnienia serwisu sprzętu komputerowego i sieciowego oraz prawidłowego funkcjonowania baz danych w Ministerstwie, a także sprawowania nadzoru nad usługami podmiotów zewnętrznych zapewniających kompleksowy serwis sprzętu komputerowego i sieciowego oraz oprogramowania,c)
opracowywania założeń i standardów bezpieczeństwa sieci teleinformatycznej Ministerstwa oraz monitorowania poziomu bezpieczeństwa tej sieci i eliminowania powstających zagrożeń;17)
potwierdzania uprawnień uczelni do zakupu sprzętu komputerowego na preferencyjnych warunkach;18)
prowadzenia archiwum zakładowego Ministerstwa;19)
prowadzenia strony intranetowej Ministerstwa.§ 31.
1.
Do zakresu działania Biura Ministra (BM) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:1)
koordynacji współpracy Ministra i Ministerstwa z Sejmem i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej, Radą Ministrów oraz innymi organami państwowymi, a także organami samorządu terytorialnego, stowarzyszeniami i innymi podmiotami, o ile sprawy te nie są objęte zakresem działania innych departamentów;2)
koordynacji i kontroli realizacji poleceń Ministra;3)
ewidencjonowania i zarządzania korespondencją Ministra;4)
prowadzenia wykazu prac legislacyjnych Ministra oraz koordynacji przygotowywania propozycji do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów oraz wykazu prac Rady Ministrów dotyczących innych dokumentów rządowych;5)
monitorowania realizacji ustaleń przyjętych przez Stały Komitet Rady Ministrów i Radę Ministrów;6)
rejestracji i monitorowania przebiegu opiniowania projektów aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych w ramach uzgodnień międzyresortowych oraz projektów wnoszonych do rozpatrzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów i Radę Ministrów;7)
organizowania narad Kolegium Ministerstwa;8)
obsługi sekretariatów członków Kierownictwa Ministerstwa;9)
koordynacji udzielania patronatów Ministra;10)
projektowania zasad obiegu dokumentów w Ministerstwie;11)
współpracy z rzecznikiem prasowym Ministra w zakresie realizacji polityki informacyjnej;12)
obsługi prac:a)
Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego,b)
Rzecznika Praw Absolwenta,c)
Rady Młodych Naukowców,d)
Komitetu Polityki Naukowej,e)
Zespołu Odwoławczego;13)
obsługi wyjazdów zagranicznych;14)
planowania i koordynacji realizacji zadań wynikających z przepisów o ochronie informacji niejawnych w Ministerstwie, a także współpracy Ministerstwa w tym zakresie z właściwymi organami lub podmiotami;15)
zapewnienia ochrony informacji niejawnych w Ministerstwie, w tym:a)
prowadzenie kancelarii tajnej,b)
opracowywanie i aktualizowanie dokumentów wymaganych przepisami o ochronie informacji niejawnych,c)
wykonywanie czynności w zakresie prowadzenia postępowań sprawdzających,d)
prowadzenie szkoleń,e)
kontrola przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych;16)
ochrony siedziby Ministerstwa;17)
wniosków o nadanie orderów i odznaczeń państwowych pracownikom jednostek nadzorowanych przez Ministra;18)
kształtowania wizerunku Ministerstwa, w tym przygotowanie materiałów oraz wydawnictw informacyjnych i promocyjnych dotyczących Ministerstwa;19)
wydawania biuletynu ministra właściwego do spraw nauki i szkolnictwa wyższego;20)
komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej Ministerstwa, w tym prowadzenie strony internetowej oraz Biuletynu Informacji Publicznej;21)
promocji i popularyzacji nauki oraz szkolnictwa wyższego;22)
monitorowania obecności problematyki nauki i szkolnictwa wyższego w środkach masowego przekazu;23)
zlecania organizacjom pozarządowym i innym podmiotom zadań publicznych w zakresie organizowania i animowania działań na rzecz środowiska akademickiego w trybie otwartego konkursu ofert;24)
prowadzenia rejestru wystąpień kierowanych do Ministra w trybie przepisów o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa;25)
sporządzania rocznej informacji o działaniach podejmowanych wobec Ministra przez podmioty wykonujące zawodową działalność lobbingową;26)
prowadzenia Kancelarii Ogólnej w Ministerstwie.2.
W strukturze Biura Ministra działa Pełnomocnik do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych, który wykonuje zadania określone w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz nadzoruje ochronę informacji niejawnych w Ministerstwie.1 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działami administracji rządowej - nauka i szkolnictwo wyższe, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. poz. 1259).