Regulamin organizacyjny Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.1990.1.4

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lutego 1990 r.

ZARZĄDZENIE NR 4
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 1 lutego 1990 r.
w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Edukacji Narodowej

Na podstawie § 6 ust. 2 załącznika do uchwały nr 161/87 Rady Ministrów z dnia 23 listopada 1987 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Edukacji Narodowej zarządza się, co następuje:
§  1.
Strukturę organizacyjną Ministerstwa Edukacji Narodowej zasady organizacji departamentów (jednostek równorzędnych) określa regulamin organizacyjny Ministerstwa Edukacji Narodowej stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Tracą moc:
1)
zarządzenie nr 5 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 grudnia 1987 r. w sprawie wprowadzenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Edukacji Narodowej (Dz. Urz. MEN z 1988 r. Nr 1, poz. 5 i Nr 5, poz. 30),
2)
decyzja nr 19 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 września 1988 r. w sprawie ustalenia zakresu i zasad współdziałania departamentów Ministerstwa Edukacji Narodowej w realizacji zadań w dziedzinie współpracy z zagranicą,
3)
pkt 2-10 decyzji nr 23 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 listopada 1988 r. w sprawie zmniejszenia zatrudnienia i zmian organizacyjnych w Ministerstwie Edukacji Narodowej,
4)
decyzja nr 24 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 listopada 1988 r. w sprawie wstępnych zmian w regulaminie organizacyjnym Ministerstwa Edukacji Narodowej.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ

Rozdział  1

Przepisy wstępne

§  1.
Do zakresu działań Ministerstwa Edukacji Narodowej należą zadania określone w:
1)
ustawie z dnia 23 października 1987 r. o utworzeniu urzędu Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 33, poz. 178),
2)
innych aktach prawnych, w których określone są zadania dla Ministra Edukacji Narodowej, a w szczególności w:
a)
ustawie z dnia 15 lipca 1983 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania (Dz. U. Nr 32, poz. 160; z 1971 r. Nr 12, poz. 115; z 1972 r. Nr 16, poz. 114; z 1975 r. Nr 45, poz. 234; z 1984 r. Nr 49, poz. 253 oraz z 1989 r. Nr 29, poz. 155 i Nr 35, poz. 192),
b)
ustawie z dnia 20 lipca 1983 r. o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego (Dz. U. z 1988 r. Nr 26, poz. 183 i z 1989 r. Nr 34, poz. 178),
c)
ustawie z dnia 4 maja 1982 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 1985 r. Nr 42, poz. 201, z 1987 r. Nr 22, poz. 128 oraz z 1989 r. Nr 4, poz. 24, Nr 6, poz. 33, Nr 20, poz. 104, Nr 29, poz. 154 i Nr 34, poz. 181),
d)
ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 3, poz. 19; Nr 25, poz. 178 i Nr 31, poz. 214, z 1983 r. Nr 5, poz. 33, z 1988 r. Nr 19, poz. 132 i z 1989 r. Nr 4, poz. 24),
e)
ustawie z dnia 31 marca 1965 r. o stopniach naukowych i tytułach naukowych (Dz. U. z 1985 r. Nr 42, poz. 202, z 1987 r. Nr 22, poz. 128 oraz z 1989 r. Nr 29, poz. 154 i Nr 34, poz. 183),
f)
ustawie z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. Nr 38, poz. 173 i z 1989 r. Nr 34, poz. 178),
g)
ustawie z dnia 26 lutego 1982 r. o planowaniu społeczno-gospodarczym (Dz. U. z 1987 r. Nr 4, poz. 26 i Nr 33, poz. 181, z 1988 r. Nr 20, poz. 134 i 41, poz. 327, z 1989 r. Nr 4, poz. 22),
h)
ustawie z dnia 3 grudnia 1984 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 56, poz. 283; z 1985 r. Nr 39, poz. 296; z 1986 r. Nr 42, poz. 202; z 1987 r. Nr 33, poz. 181 z 1988 r. Nr 19, poz. 131 i z 1989 r. Nr 6, poz. 32),
i)
ustawie z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz. U. z 1988 r. Nr 30, poz. 207, z 1989 r. Nr 20, poz. 104 i Nr 29, poz. 154).
§  2.
Ilekroć w regulaminie mówi się o:
1)
Ministrze (Ministerstwie, resorcie), należy przez to rozumieć Ministra (Ministerstwo, resort) Edukacji Narodowej,
2)
członku Kierownictwa Ministerstwa, należy przez to rozumieć Ministra, sekretarza stanu, podsekretarza stanu i dyrektora generalnego w Ministerstwie,
3)
departamencie, należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną wymienioną w § 4,
4)
jednostce resortu, należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną wymienioną w załączniku nr 1 do regulaminu.

Rozdział  2

Przepisy ogólne

§  3.
1.
Minister kieruje działalnością Ministerstwa i resortu bezpośrednio oraz przy pomocy sekretarza stanu, podsekretarzy stanu, dyrektorów generalnych i dyrektorów departamentów, którzy odpowiadają przed Ministrem za wykonanie powierzonych zadań.
2.
Nadzór nad realizacją określonych zadań Minister może zlecić wybranemu pracownikowi, który jest jego pełnomocnikiem.
3.
W czasie nieobecności Ministra obowiązki jego pełni sekretarz stanu albo wyznaczony przez Ministra członek Kierownictwa Ministerstwa.
§  4.
W skład Ministerstwa wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Gabinet Ministra (GM)
2)
Biuro Prawne (BP)
3)
Departament Kadr i Spraw Socjalnych (DKS)
4)
Departament Kształcenia i Doskonalenia Nauczycieli (DN)
5)
Departament Szkolnictwa Wyższego (DS)
6)
Departament Kształcenia Ogólnego (DKO)
7)
Departament Kształcenia Zawodowego (DKZ)
8)
Departament Opieki i Organizacji Wypoczynku (DOW)
9)
Departament Badań Naukowych (DB)
10)
10)Departament Współpracy z Gospodarką Narodową (DWG)
11)
Departament Spraw Obronnych (DO)
12)
Departament Współpracy z Zagranicą (DZ)
13)
Departament Ekonomiczny (DE)
14)
Samodzielny Wydział Wychowania (WW)
15)
Samodzielny Wydział ds. Edukacji Dzieci i Młodzieży na Wsi (WEW)
16)
Samodzielny Wydział Kształcenia Pozaszkolnego-Ustawicznego i Rzemieślniczego (WKU)
17)
Samodzielny Wydział ds. Informatyki (WI)
18)
Biuro Administracyjno-Gospodarcze (BA)
§  5.
1.
Do podstawowych zadań departamentów należy:
1)
realizacja zadań Ministerstwa i koordynowanie prac, dla których departament jest wiodącą komórką organizacyjną,
2)
opracowywanie analiz, opinii, informacji i innych materiałów dla potrzeb własnych, Kierownictwa Ministerstwa oraz naczelnych organów władzy i administracji państwowej,
3)
inicjowanie oraz opracowywanie i opiniowanie założeń projektów i projektów aktów prawnych, umów i porozumień oraz udział w ich opiniowaniu i uzgadnianiu,
4)
realizacja, nadzór i kontrola wykonania zadań wynikających z aktów normatywnych, umów i porozumień oraz decyzji, uchwał wystąpień, dezyderatów, protokołów ustaleń itp. naczelnych władz państwowych,
5)
współdziałanie z Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Międzyresortowym Kolegium Porozumiewawczym przy Ministrze, Komisjami (zespołami) powołanymi przez Ministra, a także ich obsługa administracyjna,
6)
załatwianie skarg, wniosków i listów oraz przyjmowanie obywateli w tych sprawach,
7)
realizacja zadań w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa, oraz innych zadań określonych w odrębnych przepisach,
8)
wykonywanie na wniosek Biura Prawnego, czynności nadzoru nad fundacjami, których cele statutowe mieszczą się w zakresie zadań departamentu, co do zgodności działania fundacji z celem ich ustanowienia.
2.
Departamenty realizują swoje zadania między innymi na podstawie planów pracy. Plan pracy zatwierdza właściwy członek Kierownictwa Ministerstwa. Kopie tych planów przekazywane są do Gabinetu Ministra.
§  6.
1.
Departamenty koordynują i prowadzą sprawy wynikające z nadzoru Ministra nad działalnością organów państwowych i jednostek resortu (w stosunku do przedsiębiorstw państwowych - jako organ założycielski); w szczególności kontrolują realizację zadań statutowych, przestrzeganie prawa i rozpatrują sprawozdania z działalności tych jednostek.
2.
Właściwość departamentów koordynujących sprawy, o których mowa w ust. 1, w stosunku do nadzorowanych organów państwowych i jednostek resortu określa załącznik nr 1 do regulaminu. Dyrektor Gabinetu Ministra aktualizuje załącznik stosownie do zachodzących zmian.
§  7.
1.
Przy wykonywaniu swoich zadań departamenty obowiązane są do ścisłego współdziałania w drodze uzgodnień, konsultacji, opiniowania, udostępniania materiałów i danych oraz prowadzenia wspólnych prac nad zadaniami.
2.
Jeżeli do wykonywania zadania konieczne jest współdziałanie kilku departamentów, departament wiodący wyznacza właściwy członek Kierownictwa Ministerstwa lub dyrektor Gabinetu Ministra.
§  8.
1.
Założenia projektów lub projekty aktów prawnych, umów i porozumień opracowuje departament rzeczowo właściwy we współpracy z zainteresowanymi departamentami oraz uzyskuje akceptację właściwego członka Kierownictwa Ministerstwa.
2.
Redagowanie projektów aktów normatywnych, umów i porozumień, ich uzgadnianie z innymi ministerstwami, urzędami centralnymi i organizacjami należy do obowiązków Biura Prawnego.
§  9.
Departamenty mogą występować do jednostek resortu, a także do innych ministerstw, urzędów centralnych i terenowych, instytucji i ekspertów o dostarczenie lub opracowanie materiałów, informacji, danych i opinii niezbędnych do wykonania zadań.
§  10.
1.
Departamentem kieruje dyrektor przy pomocy wicedyrektorów, naczelników wydziałów i innych pracowników departamentu. Dyrektor odpowiada za całokształt prowadzonych spraw.
2.
W czasie nieobecności dyrektora departamentu zastępuje go wyznaczony przez niego wicedyrektor departamentu, albo wyznaczony pracownik departamentu.
§  11.
Wicedyrektor departamentu realizuje zadania departamentu w określonym przez dyrektora zakresie i odpowiada przed nim za powierzone zadania.
§  12.
1.
Departamenty dzielą się na wydziały i stanowiska pracy.
2.
Wydział tworzy i likwiduje Minister. Wydziałem kieruje naczelnik wydziału albo wyznaczony przez dyrektora departamentu pracownik zajmujący stanowisko głównego specjalisty lub wyższe.
3.
Stanowiska pracy tworzą i likwidują dyrektorzy departamentów. Wieloosobowe stanowiska pracy mogą nosić nazwę zespołów. O utworzeniu lub likwidacji zespołu dyrektor departamentu zawiadamia dyrektora Gabinetu Ministra. Zespołem kieruje pracownik wyznaczony przez dyrektora departamentu.
4.
Strukturę organizacyjną departamentów określa załącznik nr 2 do regulaminu. Dyrektor Gabinetu Ministra aktualizuje załącznik stosownie do zachodzących zmian.
§  13.
1.
Minister podpisuje:
1)
rozporządzenia, zarządzenia i inne akty normatywne,
2)
pisma adresowane do: Prezydenta, Marszałka i wicemarszałków Sejmu i Senatu RP, Prezesa, Wiceprezesów i członków Rady Ministrów, ministrów stanu, Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Prezesa Polskiej Akademii Nauk, osób kierujących centralnymi organami partii politycznych oraz osób kierujących centralnymi organami kościołów i innych związków wyznaniowych.
3)
pisma kierujące akty prawne i inne dokumenty do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, Prezydium Rządu i Komitety Rady Ministrów,
4)
pisma adresowane do ministrów rządów innych państw,
5)
akty mianowania na stanowiska dyrektorów, wicedyrektorów departamentów, doradców ministra i naczelników wydziałów Ministerstwa, profesorów i docentów szkół wyższych i jednostek badawczo-rozwojowych resortu, akty powołania na stanowiska kierowników jednostek resortu a także akty dotyczące rozwiązania stosunku pracy z tymi osobami,
6)
wnioski o nadanie orderów i odznaczeń państwowych wyższych klas.
2.
W czasie nieobecności Ministra pisma i dokumenty podpisuje zastępujący członek Kierownictwa Ministerstwa, z tym, że do podpisywania w zastępstwie Ministra aktów normatywnych ogłaszanych w Dzienniku Ustaw i Monitorze Polskim wymagane jest odrębne upoważnienie.
3.
Członkowie kierownictwa Ministerstwa podpisują (we własnym imieniu lub w zastępstwie Ministra), według właściwości, pisma adresowane do: nie wymienionych w ust. 1 członków kierownictw Kancelarii Prezydenta, Sejmu i Senatu RP, ministerstw, Najwyższej Izby Kontroli i Polskiej Akademii Nauk; członków kierownictw urzędów centralnych organów administracji państwowej; przewodniczących rad narodowych stopnia wojewódzkiego, wojewodów i prezydentów miast stopnia wojewódzkiego, nie wymienionych w ust. 1 członków kierownictw partii politycznych; członków kierownictw naczelnych władz związków zawodowych i stowarzyszeń o zasięgu ogólnokrajowym; akty powołania (mianowania) na stanowiska nie zastrzeżone do podpisu Ministra oraz pisma i dokumenty zastrzeżone do ich podpisu z tytułu odrębnych ustaleń.
4.
Pisma i dokumenty nie zastrzeżone do podpisu członka kierownictwa Ministerstwa podpisuje właściwy dyrektor departamentu. Dyrektor może określić rodzaje pism i dokumentów, do podpisania których są upoważnieni wicedyrektorzy i inni pracownicy departamentu.
5.
Pisma i dokumenty przedstawiane do podpisu Ministra akceptuje właściwy członek Kierownictwa Ministerstwa. Postanowienie to stosuje się odpowiednio do pism i dokumentów przedstawianych do podpisu członka Kierownictwa Ministerstwa.
6.
Pisma okólne do terenowych organów administracji państwowej o właściwości szczególnej i kierowników jednostek resortu (pisma tej samej treści do większej grupy tych osób) podpisują dyrektorzy departamentów po uzgodnieniu z właściwym członkiem Kierownictwa Ministerstwa.
7.
Członkowie Kierownictwa Ministerstwa, dyrektorzy i wicedyrektorzy departamentów, doradcy Ministra i naczelnicy wydziałów są upoważnieni do wydawania decyzji administracyjnych i postanowień w ramach swoich zakresów zadań. Do wydawania zaświadczeń upoważnieni są pracownicy Ministerstwa załatwiający sprawy obywateli.
§  14.
1.
Jeżeli przepisy szczególne, plany (harmonogramy) pracy lub polecenia (zezwolenia) członków kierownictwa Ministerstwa nie stanowią inaczej, w pracach Ministerstwa obowiązuje przestrzeganie następujących terminów:
1)
dla załatwienia sprawy nie wymagającej uzgodnień (konsultacji) z innym departamentem - najwyżej 7 dni,
2)
dla załatwienia sprawy wymagającej uzgodnień (konsultacji) z innym departamentem - najwyżej 14 dni,
3)
dla załatwienia sprawy wymagającej uzgodnień (konsultacji) z innym urzędem (instytucją) lub jednostką resortu - najwyżej 21 dni; w przypadku niemożności dotrzymania terminu z przyczyn zewnętrznych, należy podjąć stosowną interwencję i zawiadomić o niedotrzymaniu terminu bezpośredniego przełożonego i osobę zainteresowaną,
4)
dla zaopiniowania sprawy przedłożonej przez inny departament - najwyżej 5 dni.
2.
Termin przedstawienia opinii do materiałów, które mają być przedmiotem obrad posiedzenia Rady Ministrów, Prezydium Rządu, Komitetów Rady Ministrów lub innych organów określa każdorazowo Gabinet Ministra lub Biuro Prawne.
3.
Przy załatwianiu spraw nie mogą być przekraczane terminy określone w:
1)
ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 1980 r. Nr 9, poz. 26 i Nr 27, poz. 111; z 1982 r. Nr 7, poz. 55 i Nr 45, poz. 289; z 1983 r. Nr 41, poz. 185; z 1984 r. Nr 34, poz. 183; z 1986 r. Nr 47, poz. 228 oraz z 1987 r. Nr 21, poz. 123 i Nr 33, poz. 186),
2)
ustawie z dnia 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich (Dz. U. Nr 21, poz. 123),
3)
uchwale Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej z dnia 17 lipca 1986 r. - Regulamin Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Mon. Pol. Nr 21, poz. 151, z 1987 r. Nr 29, poz. 225 i Nr 36, poz. 303 oraz z 1989 r. Nr 26, poz. 202),
4)
uchwale Nr 160 Rady Ministrów z dnia 23 listopada 1987 r. w sprawie regulaminu prac Rady Ministrów i Prezydium Rządu (Mon. Pol. Nr 38, poz. 331 i z 1988 r. Nr 32, poz. 289),
5)
innych przepisów szczególnych.

Rozdział  3

Zakresy działania departamentów

§  15.
Do zadań Gabinetu Ministra należą sprawy dotyczące:

1. organizowania i współdziałania Ministra z naczelnymi, centralnymi i terenowymi organami władzy i administracji państwowej oraz partiami politycznymi, związkami zawodowymi i stowarzyszeniami,

2. programowania pracy Ministerstwa,

3. określania zadań dla departamentów wynikających z pozaresortowych aktów normatywnych, decyzji (uchwał, wniosków itp.) naczelnych organów władzy i administracji państwowej oraz poleceń Ministra, kontroli i nadzoru nad realizacją tych zadań; powoływania komisji (zespołów), delegowania przedstawicieli Ministerstwa do komisji (zespołów) tworzonych przez inne organy,

4. obsługi posiedzeń kolegium i Kierownictwa Ministerstwa oraz Międzyresortowego Kolegium Porozumiewawczego przy Ministrze;

5. przyjmowania skarg, wniosków i listów obywateli oraz nadzór nad ich załatwianiem; organizowania przyjęć obywateli przez członków Kierownictwa Ministerstwa,

6. koordynowania działalności kontrolnej resortu oraz organizowania, na polecenia Ministra kontroli doraźnych,

7. koordynowania prac Pełnomocników Ministra,

8. ewidencji i dekretowania poczty przychodzącej do Ministra oraz przekazywanie Ministrowi do podpisu wszystkich pism i aktów prawnych przygotowywanych przez poszczególne komórki organizacyjne,

9. obsługi administracyjnej Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego,

10. współpracy z prasą, radiem i telewizją,

11. koordynacji organizacji i obsługi merytorycznej udziału Ministra w naradach i spotkaniach,

12. obsługi biurowej członków Kierownictwa Ministerstwa,

13. wykładni przepisów niniejszego regulaminu.

§  16.
Do zakresu zadań Biura Prawnego należą sprawy dotyczące:

1. obsługi prawnej Ministerstwa w zakresie określonym ustawą z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. Nr 19, poz. 145 i z 1989 r. Nr 33, poz. 175) z wyjątkiem wykładni przepisów prawnych należącej do zadań innych departamentów,

2. przedstawiania Ministrowi do podpisu, za pośrednictwem Gabinetu Ministra, projektów aktów prawnych kierowanych przez Ministra do uzgodnień zewnętrznych, aktów prawnych Ministra oraz aktów prawnych wydawanych w porozumieniu lub w uzgodnieniu z Ministrem,

3. kierowania aktów prawnych do Komisji Prawniczej w Urzędzie Rady Ministrów,

4. zatwierdzania fundacji oraz, we współpracy z właściwymi departamentami, nadzoru nad ich działalnością,

5. przygotowywania materiałów na posiedzenia Rady Ministrów, Prezydium Rządu i komitetów Rady Ministrów,

6. prowadzenia, we współpracy z właściwymi departamentami, spraw statutów jednostek organizacyjnych resortu.

§  17.
Do zadań Departamentu Kadr i Spraw Socjalnych należą sprawy dotyczące:

1. projektowania zasad i trybu nadawania stopni naukowych i tytułów naukowych oraz kształcenia i doskonalenia kadr naukowych; realizacja wniosków o nadanie tytułów naukowych, prowadzenie centralnej ewidencji nadanych stopni naukowych,

2. powoływania (mianowania) na stanowiska profesorów i docentów oraz opiniowanie kandydatur na kierownicze stanowiska zastrzeżone do dyspozycji Ministra,

3. odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli, nauczycieli akademickich i urzędników państwowych, obsługi administracyjnej Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej dla Nauczycieli przy Ministrze, Komisji Dyscyplinarnej przy Radzie Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Komisji Dyscyplinarnej I instancji dla urzędników państwowych zatrudnionych w Ministerstwie,

4. polityki odznaczeniowej w resorcie oraz zasad i trybu przyznawania nagród dla nauczycieli oraz obsługi komisji opiniującej wnioski o odznaczenia i nagrody,

5. ustalania zasad zatrudniania i wynagradzania pracowników resortu oraz współpraca z centralami związków zawodowych działających w sferze edukacji narodowej w zakresie problematyki zatrudnienia, płac i spraw socjalnych,

6. prowadzenia spraw kadrowych pracowników Ministerstwa, organizowania działalności socjalno-bytowej dla pracowników oraz emerytów i rencistów Ministerstwa,

7. określania i ustalania równorzędności i wzajemnego uznawania we współpracy międzynarodowej świadectw, dyplomów i tytułów zawodowych oraz stopni i tytułów naukowych; wydawania zaświadczeń w tym zakresie oraz legalizacji takich dokumentów do obrotu zagranicznego,

8. opracowywania projektów aktów prawnych oraz wykładnia przepisów prawa z zakresu zatrudnienia, wynagrodzeń i działalności socjalnej w resorcie.

§  18.
Do zadań Departamentu Kształcenia i Doskonalenia Nauczycieli należą sprawy dotyczące:

1. opracowywania rozwiązań systemowych w zakresie:

a)
kształcenia nauczycieli w wyższych szkołach pedagogicznych, uniwersytetach i zakładach kształcenia nauczycieli,
b)
przygotowywania do zawodu nauczycielskiego studentów wyższych szkół technicznych, ekonomicznych i rolniczych oraz szkół wyższych innych resortów,
c)
dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli,

2. ustalania potrzeb kadrowych szkolnictwa i organizowanie działań zapewniających dostosowanie rozmiarów kształcenia nauczycieli do tych potrzeb,

3. opracowywania zasad u zyskiwania przez nauczycieli stopni specjalizacji zawodowej,

4. opracowywania rozwiązań modelowych w zakresie organizacji i funkcjonowania bibliotek pedagogicznych,

5. wykonywania czynności nadzoru Ministra nad:

a)
terenowymi organami administracji oświatowej w zakresie kształcenia nauczycieli w zakładach kształcenia nauczycieli oraz funkcjonowania wojewódzkich ośrodków metodycznych i pedagogicznych bibliotek wojewódzkich,
b)
Centrum Doskonalenia Nauczycieli,

6. wykonywania zadań wynikających z uprawnień Ministra w odniesieniu do Kształcenia nauczycieli w szkołach wyższych,

7. współdziałania z Krajową Radą Postępu Pedagogicznego w zakresie inicjowania i organizowania ruchu nowatorstwa pedagogicznego wśród nauczycieli,

8. polityki wydawniczej MEN w zakresie wydawnictw pedagogicznych.

§  19.
Do zadań Departamentu Szkolnictwa Wyższego należą sprawy dotyczące:

1. określania zasad i koordynacji realizacji polityki państwa w zakresie szkolnictwa wyższego,

2. projektowania perspektywicznych kierunków rozwoju szkolnictwa wyższego oraz inicjowania prac studialnych w tym zakresie,

3. współudziału w opracowywaniu projektów państwowych planów rozwojowych w części dotyczącej szkolnictwa wyższego,

4. inicjowania doskonalenia działalności dydaktycznej i inspirowania eksperymentów dydaktycznych,

5. współdziałania z Ministerstwem Pracy i Polityki Socjalnej w określeniu zapotrzebowania i zasad zatrudniania absolwentów szkół wyższych,

6. prowadzenia spraw w zakresie specjalizacji i doskonalenia zawodowego inżynierów, ekonomistów i lekarzy weterynarii,

7. koordynowania i prowadzenia spraw wynikających z nadzoru Ministra nad szkołami wyższymi,

8. prowadzenia spraw związanych z przyznaniem nagród Ministra nauczycielom akademickim z wyłączeniem nagród za osiągnięcia w dziedzinie nauki i postępu naukowo-technicznego,

9. koordynacji i współdziałania z organizacjami studenckimi i samorządami studenckimi,

10. współudziału w określaniu polityki wydawniczej w zakresie szkolnictwa wyższego,

11. koordynacji prac związanych z rekrutacją na studiów wyższe,

12. inicjowania i współudziału w kreowaniu nowych kierunków studiów i specjalności,

§  20.
Do zadań Departamentu Kształcenia Ogólnego należą sprawy dotyczące:

1. koordynacji określania zasad polityki państwa w dziedzinie zasad wychowania przedszkolnego, kształcenia ogólnego i kształcenia specjalnego,

2. koordynacji opracowywania programów nauczania dla placówek wychowania przedszkolnego i przedmiotów ogólnokształcących (bez kultury fizycznej i przysposobienia obronnego) we wszystkich typach szkół,

3. koordynacji opracowywania planów nauczania szkół ogólnokształcących i specjalnych,

4. inicjowania doskonalenia działalności dydaktycznej w odniesieniu do zasad, form i metod nauczania przedmiotów ogólnokształcących (bez kultury fizycznej i przysposobienia obronnego), inicjowania opracowywania podręczników i pomocy dydaktycznych do tych przedmiotów,

5. ustalania zasad:

a)
organizacji i funkcjonowania nadzoru pedagogicznego,
b)
spełniania obowiązku szkolnego,
c)
oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
d)
przyjęć do przedszkoli, szkół ogólnokształcących i specjalnych,
e)
przeprowadzania egzaminów dojrzałości,
f)
funkcjonowania i organizacji placówek wychowania przedszkolnego szkół ogólnokształcących i specjalnych,
g)
pomocy i opieki dydaktycznej w stosunku do dzieci i młodzieży z odchyleniami i zaburzeniami rozwojowymi uczęszczającymi do placówek wychowania przedszkolnego i szkół ogólnokształcących,

6. koordynacji działalności szkół stowarzyszonych w UNESCO,

7. nadzoru nad szkołami mniejszości narodowych oraz niepaństwowymi przedszkolami i szkołami ogólnokształcącymi,

8. sprawowania nadzoru pedagogicznego nad wychowaniem przedszkolnym, kształceniem ogólnym i specjalnym w tym także realizowanym w szkołach polskich dla dzieci przebywających czasowo za granicą,

9. nadzoru nad realizacją orzeczeń sądów w sprawach nieletnich,

10. ustalania zasad przeprowadzania konkursów i olimpiad dla uczniów, współdziałanie w tym zakresie z organizacjami społecznymi,

§  21.
Do zadań Departamentu Kształcenia Zawodowego należą sprawy dotyczące:

1. określenia i realizacji polityki w zakresie kształcenia zawodowego,

2. współdziałania z Ministerstwem Pracy i Polityki Socjalnej w prognozowaniu na zapotrzebowania na kadry wykwalifikowane na poziomie zasadniczym i średnim oraz określenie zasad zatrudniania absolwentów szkół zawodowych,

3. określania w porozumieniu z organami wiodącymi klasyfikacji zawodów i specjalności szkolnictwa zawodowego,

4. inicjowania międzyresortowych prac w zakresie opracowywania i modernizacji planów i programów, podręczników oraz środków dydaktycznych przeznaczonych dla szkół zawodowych,

5. określania zasad kształcenia kadr wykwalifikowanych na poziomie zasadniczym i średnim, w tym również zasad wypełniania obowiązku dokształcania zawodowego,

6. ustalania zasad:

a)
organizacji i funkcjonowania szkół zawodowych i ośrodków dokształcania zawodowego,
b)
kończenia nauki w szkołach zawodowych i uzyskiwania kwalifikacji,
c)
organizacji praktycznego nauczania zawodu w szkołach zawodowych i zakładach pracy,
d)
organizacji oraz działalności warsztatów szkolnych,

7. wykonywania nadzoru pedagogicznego w zakresie kształcenia zawodowego,

8. koordynowania i prowadzenia spraw wynikających z nadzoru Ministra nad niepaństwowymi szkołami zawodowymi.

§  22.
Do zadań Departamentu Opieki i Organizacji Wypoczynku należą sprawy dotyczące:

1. określania założeń merytorycznych i organizacyjno-programowych działalności opiekuńczej,

2. określania zasad pomocy materialnej państwa dla dzieci i młodzieży szkolnej i akademickiej,

3. programowania i organizowania współpracy Ministerstwa ze społeczną służbą zdrowia w zakresie profilaktyki i ochrony zdrowia dzieci i młodzieży szkolnej i akademickiej,

4. przeciwdziałania zjawiskom patologii społecznej, ustalania zasad funkcjonowania ośrodków socjoterapii, ognisk wychowawczych, świetlic, klas i grup terapeutycznych,

5. wypracowywania założeń merytorycznych i zasad prawnych organizacji czasu wolnego dzieci i młodzieży szkolnej i akademickiej, organizacji i działalności zajęć pozalekcyjnych, placówek pozaszkolnych oraz domów wczasów dziecięcych, szkół w przyrodzie, schronisk młodzieżowych, centrów kultury i klubów studenckich,

6. opracowywania zasad przeglądów twórczości dzieci i młodzieży,

7. określania form i zasad organizacji wypoczynku letniego i zimowego dzieci i młodzieży, kolonii dla dzieci, kolonii zagranicznych oraz obozów językowych UNESCO,

8. ustalania kierunków rozwoju i założeń programowych przedmiotu ,,kultura fizyczna", funkcjonowania systemu szkolnictwa sportowego, wypracowywania założeń merytorycznych i zasad prawnych krajoznawstwa i turystyki,

9. wypracowywania założeń merytorycznych i zasad organizacyjno-programowych działalności kompensacyjno-korekcyjnej,

10. tworzenia warunków organizacyjno-finansowych do zagospodarowania czasu wolnego,

11. nadzoru pedagogicznego w zakresie problematyki działania departamentu oraz współdziałania z nadzorem pedagogicznym kuratoriów oświaty i wychowania w zakresie wymienionej problematyki.

§  23.
Do zadań Departamentu Badań Naukowych należą sprawy dotyczące:

1. organizacji badań (programowanie, systemy finansowania, podział środków, ocena rezultatów, współpraca naukowa z zagranicą),

2. informacji naukowej, w tym bibliotek naukowych oraz importu literatury naukowej,

3. wydawnictw naukowych i naukowo-dydaktycznych,

4. ochrony własności intelektualnej,

5. nagród za szczególne osiągnięcia w dziedzinie nauki i postępu naukowo-technicznego (nagrody MEN, nagrody Przewodniczącego Komitetu ds. Nauki i Postępu Technicznego, nagrody państwowe),

6. nadzoru nad resortowymi placówkami naukowo-badawczymi,

7. nadzoru nad projektami badawczymi realizowanymi przez szkoły wyższe i placówki badawcze podległe MEN w systemie tzw. grantów i innych dotacji przedmiotowych.

§  24.
Do zakresu zadań Departamentu Współpracy z Gospodarką Narodową należą sprawy dotyczące:

1. tworzenia, we współpracy z właściwymi departamentami, warunków prawnych, organizacyjnych i innych dla:

a)
wspomagania mechanizmów ekonomiczno-finansowych pomocy świadczonej sferze edukacji narodowej przez jednostki gospodarki narodowej, fundacje, osoby fizyczne i prawne,
b)
racjonalnego wykorzystania środków uzyskiwanych z ww. pomocy,

2. inicjowania, wspomagania i koordynacji współpracy szkół wyższych i placówek oświatowo-wychowawczych z gospodarką narodową w zakresie:

a)
prac badawczo-rozwojowych i projektowo-wdrożeniowych,
b)
produkcji i wykorzystania aparatury, odczynników itp., w celu uzyskania dodatkowych środków dla edukacji narodowej,

3. inicjowania i organizowania wspólnych przedsięwzięć gospodarczych, (konsorcjów uczelniano-przemysłowych, centrów badawczo-produkcyjnych, laboratoriów środowiskowych i innych) oraz organizowania form promocji ich wyników,

4. wypracowania modelowych rozwiązań współpracy edukacji narodowej z gospodarką - w oparciu o okresowe oceny efektywności podejmowanych działań na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków dla potrzeb resortu,

5. koordynacji działań szkół wyższych i jednostek badawczo-rozwojowych resortu w zakresie opracowania, produkcji i wykorzystania unikalnej aparatury naukowo-badawczej oraz współpracy z zagranicą do produkcji i wykorzystania tego sprzętu,

6. inicjowania i koordynacji działalności związanej z produkcją i dystrybucją pomocy dydaktycznych, sprzętu oraz mebli szkolnych a także podręczników, programów nauczania i materiałów pomocniczych dla ucznia i nauczyciela,

7. sprawowania funkcji organu założycielskiego wobec przedsiębiorstw państwowych resortu,

8. opiniowania działalności podmiotów gospodarczych prowadzących działalność gospodarczą w aspekcie możliwości pozyskania dodatkowych środków dla edukacji narodowej,

9. przedkładania wniosków i propozycji w sprawach doskonalenia form oraz rozszerzania zakresu współpracy resortu edukacji narodowej z gospodarką,

10. prowadzenia kontroli działalności gospodarczej fundacji.

§  25.
Departament Spraw Obronnych wykonuje czynności związane z realizacją zadań Ministra w zakresie obronności państwa, organizacji zajęć wojskowych i szkolenia obronnego studentów oraz przysposobienia obronnego młodzieży szkolnej zgodnie z przepisami o powszechnym obowiązku obrony RP. Szczegółowy zakres zadań Departamentu określają odrębne przepisy.
§  26.
Do zadań Departamentu Współpracy z Zagranicą należą sprawy dotyczące:

1. określania polityki i kierunków współpracy z zagranicą w dziedzinie nauki, oświaty i szkolnictwa wyższego, wynikających z krajowych programów i planów badań naukowych oraz kształcenia i doskonalenia kadr,

2. umów i porozumień a także wieloletnich programów dotyczących współpracy z zagranicą w dziedzinie nauki i edukacji narodowej; udziału w prowadzeniu negocjacji oraz nadzoru nad ich realizacją,

3. kwalifikowania kandydatów i realizacji wyjazdów na długoterminowe zagraniczne staże naukowe, imprezy międzynarodowe, kursy językowe i inne oraz realizacji przyjazdów cudzoziemców do Polski; pozyskiwania stypendiów zagranicznych,

4. określania zasad polityki i organizacji kształcenia i doskonalenia kadr polskich za granicą i cudzoziemców w Polsce oraz wymiany kadr naukowych; kształcenia obywateli polskich w szkołach średnich za granicą,

5. określania zasad i wytycznych w sprawie zatrudniania polskich specjalistów i kadry naukowo-dydaktycznej za granicą,

6. współpracy z organizacjami międzynarodowymi zajmującymi się rozwojem nauki i edukacji; prowadzenia spraw związanych z przynależnością pracowników naukowych do organizacji międzynarodowych i zagranicznych towarzystw naukowych ,

7. programowania i koordynowania pracy na rzecz Polonii w zakresie edukacji; działalności na rzecz upowszechniania nauczania języka polskiego za granicą,

8. koordynowania i nadzoru nad bezpośrednią współpracą z zagranicą szkół wszystkich szczebli i innych placówek podległych ministrowi,

9. nadawania przez szkoły wyższe tytułów doktora honoris causa obywatelom innych państw,

10. zatrudniania w polskich szkołach wszystkich szczebli i innych placówkach oświatowo-wychowawczych obywateli innych państw,

11. współpracy z przedstawicielami dyplomatycznymi RP za granicą; organizowania opracowywania informacji i analiz funkcjonowania instytucji naukowych i edukacyjnych za granicą,

12. koordynacji działalności szkół polskich za granicą,

13. obsady - w porozumieniu z DKS - stanowisk w zakresie nauki, oświaty i szkolnictwa wyższego za granicą, w tym - w polskich przedstawicielstwach dyplomatycznych i organizacjach międzynarodowych,

14. koordynacji współpracy wielostronnej oraz prac związanych z udziałem Ministra w naradach ministrów oświaty, szkolnictwa wyższego i zawodowego,

15. opracowywania resortowego planu dewizowego oraz dokonywania podziału środków dewizowych przeznaczonych na współpracę z zagranicą,

16. obsługi paszportowo-wizowej oraz protokołu i recepcji dla Ministerstwa w zakresie współpracy z zagranicą.

§  27.
Do zadań Departamentu Ekonomicznego należą sprawy dotyczące:

1. koordynowania prac i opracowywania rocznych i wieloletnich planów rzeczowych w części dotyczącej sfery edukacji narodowej,

2. opracowywania zbiorczego budżetu, planów finansowych, zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń sfery edukacji narodowej oraz ich okresowych waloryzacji,

3. opracowywania projektów rozdziału limitów i środków finansowych w ramach resortu edukacji narodowej i na rzecz działów koordynowanych,

4. pełnienia funkcji głównego księgowego budżetu resortu,

5. sprawowania nadzoru systemowego i rachunkowego nad placówkami resortowymi i szkołami wyższymi,

6. prowadzenia sprawozdawczości finansowej oraz koordynowania prac związanych z opracowywaniem zbiorczych wyników badań statystycznych w resorcie,

7. opracowywania sprawozdań dotyczących realizacji zadań rzeczowych oraz analiz ekonomicznych z wykonania podstawowych zadań planowych, a także budżetu edukacji narodowej,

8. opracowywania zbiorczych, wieloletnich i rocznych planów inwestycyjno-remontowych resortu oraz dokonywania bieżących analiz i nadzoru nad realizacją tych planów,

9. inicjowania oraz koordynowania programowania i projektowania prac studialnych w zakresie obiektów szkolnych,

10. ustalania zasad i dokonywania podziału rezerw celowych na dofinansowanie inwestycji i remontów planu terenowego oświaty i wychowania,

11. gospodarowania środkami ze scentralizowanych odpisów amortyzacyjnych oraz dotacjami budżetowymi przeznaczonymi na zasilenie funduszu rozwoju szkół wyższych,

12. przeprowadzania kontroli działalności finansowej fundacji.

§  28.
Do zadań Samodzielnego Wydziału Wychowania należą sprawy dotyczące:

1. koordynowania zasad współpracy z organizacjami młodzieżowymi i innymi stowarzyszeniami działającymi w szkołach i placówkach oświatowo-wychowawczych oraz współdziałania z nimi w zakresie wychowania i edukacji kulturalnej dzieci i młodzieży,

2. określania zadań pedagoga szkolnego oraz tworzenia warunków do współdziałania rodziców ze szkołą i pozaszkolnym środowiskiem wychowującym,

3. określania zadań programowych poradnictwa wychowawczo-zawodowego oraz wypracowywania zasad współdziałania szkół z poradniami wychowawczo-zawodowymi, sprawowania nadzoru nad Centralnym Ośrodkiem Poradnictwa Wychowawczo-Zawodowego,

4. współdziałania w opracowywaniu programów pracy z dziećmi i młodzieżą szczególnie uzdolnioną,

5. określania założeń programowych realizacji ,,Programu Wychowania Estetycznego Młodego Pokolenia" i jego koordynacja w resorcie, w tym upowszechniania kultury w procesie dydaktycznym szkoły, współpracy z MKiS, PRiTV i innymi,

6. upowszechniania doświadczeń placówek oświatowo-wychowawczych oraz sprawowania nadzoru pedagogicznego w zakresie działalności wychowawczej,

§  29.
Do zadań Samodzielnego Wydziału ds. Edukacji Dzieci i Młodzieży na Wsi należą sprawy dotyczące:

1. koordynacji spraw dotyczących warunków życia i nauki dzieci i młodzieży wiejskiej,

2. sieci szkół wiejskich,

3. poprawy warunków życia i pracy nauczycieli wiejskich,

4. systemu preferencji w zatrudnieniu w celu pozyskiwania na wsi wysoko kwalifikowanej kadry pedagogicznej,

5. systemu doposażeń szkół wiejskich,

6. pomocy w zakresie budownictwa oświatowego i mieszkaniowego na wsi,

7. wypracowywania i upowszechniania form oświatowych wśród młodzieży nie uczącej się.

§  30.
Do zadań Samodzielnego Wydziały Kształcenia Pozaszkolnego-Ustawicznego i Rzemieślniczego należą sprawy dotyczące:

1. inicjowania prac związanych z programowaniem, metodyką i efektywnością dokształcania i doskonalenia kadr,

2. współdziałania w zakresie oświaty pozaszkolnej prowadzonej przez organizacje społeczne i inne instytucje,

3. koordynowania spraw związanych z pracami prowadzonymi w zakresie oświaty dorosłych,

4. sprawowania nadzoru pedagogicznego nad organizatorami oświaty pozaszkolnej,

5. współdziałania w zakresie specjalizacji zawodowej techników,

6. prowadzenia spraw związanych z przyznawaniem tytułów kwalifikacyjnych,

7. kształcenia zawodowego młodzieży rzemieślniczej i sektora spółdzielczego,

a)
współdziałaniu w ustalaniu i doskonaleniu zasad organizacji funkcjonowania szkół zawodowych dla młodzieży i dorosłych, które kształcą kadry dla potrzeb rzemiosła i spółdzielczości,
b)
funkcjonowanie ośrodków dokształcania zawodowego, kształcących dla potrzeb rzemiosła i spółdzielczości,
c)
współdziałanie w określaniu zasad i warunków funkcjonowania niepaństwowych szkół o profilu kształcenia rzemieślniczego i spółdzielczego,
d)
współdziałanie z Ministerstwem Pracy i Polityki Socjalnej w określaniu zasad zatrudniania w zakładach rzemieślniczych i jednostkach spółdzielczych uczniów szkół zawodowych.
§  31.
Do zadań Samodzielnego Wydziału ds. Informatyki należą sprawy dotyczące:

1. realizacji polityki resortu w zakresie kształcenia informatycznego dzieci i młodzieży, rozwoju informatyki i jej zastosowań w dydaktyce, badaniach naukowych, zarządzaniu systemem edukacji,

2. planów finansowania informatyzacji resortu oraz ich realizacji,

3. koordynacji działalności właściwych jednostek resortu w zakresie zapewniania szkołom i uczelniom oprogramowania użytkowego i dydaktycznego,

4. sprawowania nadzoru pedagogicznego w zakresie kształcenia informatycznego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych oraz koordynacji realizacji zadań wynikających z programu edukacji informatycznej dzieci i młodzieży przez kuratoria oświaty i wychowania,

5. organizacji przygotowywania i aktualizacji planów wdrażania metod i narzędzi informatyki do procesów zarządzania w systemie edukacji.

§  32.
Do zadań Biura Administracyjno-Gospodarczego należą sprawy dotyczące:

1. opracowywania planu i realizacji budżetu centrali Ministerstwa, prowadzenia w tym zakresie rachunkowości i sprawozdawczości,

2. finansowania wybranych centralnych i resortowych zadań budżetowych oraz prowadzenia obsługi finansowo-kasowej centrali resortu i Gospodarstwa Pomocniczego Ministerstwa,

3. pełnienia funkcji głównego księgowego i dysponenta kredytów centrali Ministerstwa,

4. administracji majątkiem, konserwacji i remontów budynków i pomieszczeń Ministerstwa,

5. ochrony budynku i mienia Ministerstwa,

6. obsługi gospodarczej narad i konferencji organizowanych przez Ministerstwo,

7. zapewnienia technicznych warunków zachowania tajemnicy państwowej i służbowej w Ministerstwie,

8. prowadzenia kancelarii głównej, archiwum zakładowego, centrali telefonicznej i teleksowej Ministerstwa, maszynopisania,

9. zaopatrywania Ministerstwa w sprzęt, materiały, części zamienne do maszyn, urządzeń i pojazdów samochodowych, w wydawnictwa urzędowe oraz prowadzenia gospodarki transportowej i magazynowej,

10. prowadzenia administracji Dziennika Urzędowego Ministerstwa,

11. zapewnienia warunków socjalno-bytowych oraz ochrony przeciwpożarowej w obiektach i pomieszczeniach Ministerstwa,

12. prowadzenia spraw bhp w resorcie,

13. nadzoru nad działalności Gospodarstwa Pomocniczego oraz Zakładowych Domów Mieszkalnych Ministerstwa,

14. prowadzenia spraw administracyjno-gospodarczych w odniesieniu do jednostek resortu w zakresie:

a)
prawnych tytułów własności,
b)
gospodarki samochodowej,
c)
centralnego zamawiania pieczęci urzędowych i druków podlegających ścisłemu zarachowaniu,
d)
gospodarowania energią i opałem,
e)
posiadania i użytkowania materiałów wybuchowych oraz innych niebezpiecznych dla zdrowia i życia.

ZAŁĄCZNIK Nr 1

WŁAŚCIWOŚĆ PODMIOTOWA

departamentów w stosunku do organów państwowych i jednostek organizacyjnych nadzorowanych i podległych Ministrowi Edukacji Narodowej

Gabinet Ministra

1. Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych

Departament Kadr i Spraw Socjalnych

1. Dom Pracy Twórczej w Ustroniu

2. Zakład Usług Socjalnych Resortu Oświaty i Wychowania w Warszawie

Departament Kształcenia i Doskonalenia Nauczycieli

1. Centrum Doskonalenia Nauczycieli im. Władysława Spasowskiego w Warszawie

Departament Szkolnictwa Wyższego

1. Uniwersytet Warszawski

2. Uniwersytet Gdański

3. Uniwersytet Śląski w Katowicach

4. Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

5. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

6. Uniwersytet Łódzki

7. Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu

8. Uniwersytet Szczeciński

9. Uniwersytet M. Kopernika w Toruniu

10. Uniwersytet Wrocławski

11. Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie

12. Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie

13. Szkoła Główna Planowania i Statystyki w Warszawie

14. Akademia Ekonomiczna im. K. Adamieckiego w Katowicach

15. Akademia Ekonomiczna w Krakowie

16. Akademia Ekonomiczna w Poznaniu

17. Akademia Ekonomiczna im Oskara Langego we Wrocławiu

18. Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie

19. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy

20. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Częstochowie

21. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. J. Kochanowskiego w Kielcach

22. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

23. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Olsztynie

24. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Powstańców Śląskich w Opolu

25. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Rzeszowie

26. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Słupsku

27. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. T. Kotarbińskiego w Zielonej Górze

28. Politechnika Warszawska

29. Politechnika Białostocka

30. Politechnika Częstochowska

31. Politechnika Gdańska

32. Politechnika Śląska im. W. Pstrowskiego w Gliwicach

33. Politechnika Świętokrzyska w Kielcach

34. Politechnika Krakowska im. T. Kościuszki

35. Politechnika Lubelska

36. Politechnika Łódzka

37. Politechnika Poznańska

38. Politechnika Rzeszowska im. I. Łukasiewicza

39. Politechnika Szczecińska

40. Politechnika Wrocławska

41. Akademia Górniczo-Hutnicza im. St. Staszica w Krakowie

42. Wyższa Szkoła Inżynierska w Koszalinie

43. Wyższa Szkoła Inżynierska im. Gen. A. Zawadzkiego w Opolu

44. Wyższa Szkoła Inżynierska im. K. Pułaskiego w Radomiu

45. Wyższa Szkoła Inżynierska im. J. Gagarina w Zielonej Górze

46. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego - Akademia Rolnicza w Warszawie

47. Akademia Techniczno-Rolnicza im. J. i J. Śniadeckich w Bydgoszczy

48. Akademia Rolnicza im. H. Kołłątaja w Krakowie

49. Akademia Rolnicza w Lublinie

50. Akademia Rolniczo-Techniczna im. M. Oczapowskiego w Olsztynie

51. Akademia Rolnicza w Poznaniu

52. Akademia Rolnicza w Szczecinie

53. Akademia Rolnicza we Wrocławiu

54. Wyższa Szkoła Rolniczo-Pedagogiczna im. G. Dymitrowa w Siedlcach

Departament Opieki i Organizacji Wypoczynku

1. Stołówki i Bufety Studenckie w Warszawie

2. Zarząd Osiedla Mieszkaniowego ,,Przyjaźń" w Warszawie

Departament Badań Naukowych

1. Instytut Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego w Warszawie

2. Instytut Badań Pedagogicznych w Warszawie

3. Instytut Kształcenia Zawodowego w Warszawie

4. Instytut Programów Szkolnych w Warszawie

Departament Współpracy z Gospodarką Narodową

1. Państwowe Wydawnictwo Naukowe w Warszawie

2. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne w Warszawie

3. Instytut Wydawniczy ,,Nasza Księgarnia" w Warszawie

4. Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Pomocy Naukowych i Sprzętu Szkolnego w Warszawie

5. Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Aparatury Badawczej i Dydaktycznej ,,COBRABiD" w Warszawie

6. Drukarnia Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie

7. Drukarnia Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu

8. Drukarnia Oświatowa im. St. Staszica w Łodzi

9. Zakład Graficzny Wydawnictw Naukowych w Łodzi

10. Zakłady Graficzne im. Komisji Edukacji Narodowej w Bydgoszczy

11. Fabryka Pomocy Naukowych w Bytomiu

12. Fabryka Pomocy Naukowych w Częstochowie

13. Fabryka Pomocy Naukowych w Kartuzach

14. Fabryka Pomocy Naukowych w Kętach

15. Fabryka Pomocy Naukowych w Koszalinie

16. Fabryka Pomocy Naukowych w Nysie

17. Fabryka Pomocy Naukowych w Olsztynie

18. Fabryka Pomocy Naukowych w Poznaniu

19. Fabryka Pomocy Naukowych w Warszawie

20. Przedsiębiorstwo Opracowań, Produkcji i Kompletacji Laboratoriów ,,LABOR" w Warszawie

21. Przedsiębiorstwo Techniczno-Handlowe ,,KABIDEZ" w Warszawie

22. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Białymstoku

23. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Bydgoszczy

24. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Bytomiu

25. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Gdańsku

26. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Kielcach

27. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Koszalinie

28. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Krakowie

29. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Lublinie

30. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Łodzi

31. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Olsztynie

32. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Opolu

33. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Poznaniu

34. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Rzeszowie

35. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Szczecinie

36. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Toruniu

37. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Warszawie

38. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" we Wrocławiu

39. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Zielonej Górze

40. Centralny Ośrodek Filmów Dydaktycznych w Warszawie

41. Przedsiębiorstwo Remontowo-Budowlane Szkół Wyższych ,,SZKOLBUD" w Warszawie

Departament Współpracy z Zagranicą

1. Zespół Szkół Ogólnokształcących dla Dzieci Obywateli Polskich Przebywających Czasowo za Granicą w Warszawie

2. Biuro Kształcenia Zagranicznego w Warszawie

Departament Ekonomiczny

1. Biuro Projektów Szkół Wyższych ,,BEPRON" w Warszawie

2. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Gliwicach

3. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Krakowie

4. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Lublinie

5. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Łodzi

6. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Olsztynie

7. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Poznaniu

8. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Szczecinie

9. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych we Wrocławiu

Samodzielny Wydział Wychowania

1. Centralny Ośrodek Metodyczny Poradnictwa Wychowawczo-Zawodowego w Warszawie

Samodzielny Wydział ds. Informatyki

1. Ośrodek Informatyki i Informacji w Warszawie

2. Środowiskowe Centrum Obliczeniowe ,,CYFRONET" w Krakowie

ZAŁĄCZNIK Nr 2

STRUKTURA ORGANIZACYJNA DEPARTAMENTÓW MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ

Gabinet Ministra

1. Wydział Prezydialny

2. Wydział Skarg, Wniosków i Kontroli

3. Rzecznik Prasowy

4. Biuro Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego

5. Zespół ds. Innowacji

6. Pełnomocnik ds. kontaktów z organizacjami młodzieżowymi i studenckimi

7. Pełnomocnik ds. organizowania Muzeum Edukacji Narodowej

Biuro Prawne

- struktura bezwydziałowa

Departament Kadr i Spraw Socjalnych

1. Wydział Kadr Naukowych

2. Wydział Zatrudnienia i Płac

3. Wydział Spraw Pracowniczych

4. Zespół Polityki Socjalnej

Departament Kształcenia i Doskonalenia Nauczycieli

- struktura bezwydziałowa

Departament Szkolnictwa Wyższego

1. Wydział Uniwersytetów, Wyższych Szkół Ekonomicznych i Pedagogicznych

2. Wydział Wyższych Szkół Technicznych

3. Wydział Wyższych Szkół Rolniczych

Departament Kształcenia Ogólnego

1. Wydział Przedmiotów Humanistycznych i Artystycznych

2. Wydział Przedmiotów Matematyczno-Przyrodniczych

3. Wydział Szkół Specjalnych

4. Wydział Organizacji i Zarządzania

Departament Kształcenia Zawodowego

1. Wydział Szkół Zawodowych

2. Wydział Praktycznej Nauki Zawodu

3. Wydział Współdziałania Międzyresortowego

4. Wydział Nadzoru

Departament Opieki i Organizacji Wypoczynku

1. Wydział Opieki i Spraw Socjalnych

2. Wydział Organizacji Czasu Wolnego

3. Zespół Kultury Fizycznej i Turystyki

Departament Badań Naukowych

1. Wydział Analiz, Programowania i Finansowania Badań

2. Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych

3. Wydział Nauk Ścisłych, Technicznych i Nauk o Ziemi

4. Wydział Nauk Biologicznych i Rolniczych

5. Wydział Wydawnictw, Bibliotek i Informacji Naukowej

Departament Współpracy z Gospodarką Narodową

- struktura bezwydziałowa

Departament Spraw Obronnych

Strukturę organizacyjną Departamentu określają odrębne przepisy

Departament Współpracy z Zagranicą

1. Wydział Współpracy z Krajami Socjalistycznymi

2. Wydział Współpracy z Krajami Kapitalistycznymi

3. Wydział Współpracy z Organizacjami Międzynarodowymi oraz Współpracy Wielostronnej

4. Wydział Analiz, Programowania i Finansowania

5. Zespół Paszportowo-Wizowy i Protokołu

Departament Ekonomiczny

1. Wydział Planowania i Statystyki

2. Wydział Finansowania

3. Wydział Inwestycji i Remontów

4. Zespól Planowania Zatrudnienia i Wynagrodzeń

Samodzielny Wydział Wychowania

Samodzielny Wydział ds. Edukacji Dzieci i Młodzieży na Wsi

Samodzielny Wydział Kształcenia Pozaszkolnego-Ustawicznego i Rzemieślniczego

Samodzielny Wydział ds. Informatyki

Biuro Administracyjno-Gospodarcze

1. Wydział Finansowo-Księgowy

2. Wydział Administracyjny

3. Gospodarstwa Pomocnicze