Regulamin organizacyjny Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Dz.Urz.MEN.1990.1.4
Akt utracił mocZARZĄDZENIE NR 4
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 1 lutego 1990 r.
w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Edukacji Narodowej
ZAŁĄCZNIK
REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ
REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ
Rozdział 1
Przepisy wstępne
Przepisy wstępne
Rozdział 2
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
Rozdział 3
Zakresy działania departamentów
Zakresy działania departamentów
1. organizowania i współdziałania Ministra z naczelnymi, centralnymi i terenowymi organami władzy i administracji państwowej oraz partiami politycznymi, związkami zawodowymi i stowarzyszeniami,
2. programowania pracy Ministerstwa,
3. określania zadań dla departamentów wynikających z pozaresortowych aktów normatywnych, decyzji (uchwał, wniosków itp.) naczelnych organów władzy i administracji państwowej oraz poleceń Ministra, kontroli i nadzoru nad realizacją tych zadań; powoływania komisji (zespołów), delegowania przedstawicieli Ministerstwa do komisji (zespołów) tworzonych przez inne organy,
4. obsługi posiedzeń kolegium i Kierownictwa Ministerstwa oraz Międzyresortowego Kolegium Porozumiewawczego przy Ministrze;
5. przyjmowania skarg, wniosków i listów obywateli oraz nadzór nad ich załatwianiem; organizowania przyjęć obywateli przez członków Kierownictwa Ministerstwa,
6. koordynowania działalności kontrolnej resortu oraz organizowania, na polecenia Ministra kontroli doraźnych,
7. koordynowania prac Pełnomocników Ministra,
8. ewidencji i dekretowania poczty przychodzącej do Ministra oraz przekazywanie Ministrowi do podpisu wszystkich pism i aktów prawnych przygotowywanych przez poszczególne komórki organizacyjne,
9. obsługi administracyjnej Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego,
10. współpracy z prasą, radiem i telewizją,
11. koordynacji organizacji i obsługi merytorycznej udziału Ministra w naradach i spotkaniach,
12. obsługi biurowej członków Kierownictwa Ministerstwa,
13. wykładni przepisów niniejszego regulaminu.
1. obsługi prawnej Ministerstwa w zakresie określonym ustawą z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. Nr 19, poz. 145 i z 1989 r. Nr 33, poz. 175) z wyjątkiem wykładni przepisów prawnych należącej do zadań innych departamentów,
2. przedstawiania Ministrowi do podpisu, za pośrednictwem Gabinetu Ministra, projektów aktów prawnych kierowanych przez Ministra do uzgodnień zewnętrznych, aktów prawnych Ministra oraz aktów prawnych wydawanych w porozumieniu lub w uzgodnieniu z Ministrem,
3. kierowania aktów prawnych do Komisji Prawniczej w Urzędzie Rady Ministrów,
4. zatwierdzania fundacji oraz, we współpracy z właściwymi departamentami, nadzoru nad ich działalnością,
5. przygotowywania materiałów na posiedzenia Rady Ministrów, Prezydium Rządu i komitetów Rady Ministrów,
6. prowadzenia, we współpracy z właściwymi departamentami, spraw statutów jednostek organizacyjnych resortu.
1. projektowania zasad i trybu nadawania stopni naukowych i tytułów naukowych oraz kształcenia i doskonalenia kadr naukowych; realizacja wniosków o nadanie tytułów naukowych, prowadzenie centralnej ewidencji nadanych stopni naukowych,
2. powoływania (mianowania) na stanowiska profesorów i docentów oraz opiniowanie kandydatur na kierownicze stanowiska zastrzeżone do dyspozycji Ministra,
3. odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli, nauczycieli akademickich i urzędników państwowych, obsługi administracyjnej Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej dla Nauczycieli przy Ministrze, Komisji Dyscyplinarnej przy Radzie Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Komisji Dyscyplinarnej I instancji dla urzędników państwowych zatrudnionych w Ministerstwie,
4. polityki odznaczeniowej w resorcie oraz zasad i trybu przyznawania nagród dla nauczycieli oraz obsługi komisji opiniującej wnioski o odznaczenia i nagrody,
5. ustalania zasad zatrudniania i wynagradzania pracowników resortu oraz współpraca z centralami związków zawodowych działających w sferze edukacji narodowej w zakresie problematyki zatrudnienia, płac i spraw socjalnych,
6. prowadzenia spraw kadrowych pracowników Ministerstwa, organizowania działalności socjalno-bytowej dla pracowników oraz emerytów i rencistów Ministerstwa,
7. określania i ustalania równorzędności i wzajemnego uznawania we współpracy międzynarodowej świadectw, dyplomów i tytułów zawodowych oraz stopni i tytułów naukowych; wydawania zaświadczeń w tym zakresie oraz legalizacji takich dokumentów do obrotu zagranicznego,
8. opracowywania projektów aktów prawnych oraz wykładnia przepisów prawa z zakresu zatrudnienia, wynagrodzeń i działalności socjalnej w resorcie.
1. opracowywania rozwiązań systemowych w zakresie:
2. ustalania potrzeb kadrowych szkolnictwa i organizowanie działań zapewniających dostosowanie rozmiarów kształcenia nauczycieli do tych potrzeb,
3. opracowywania zasad u zyskiwania przez nauczycieli stopni specjalizacji zawodowej,
4. opracowywania rozwiązań modelowych w zakresie organizacji i funkcjonowania bibliotek pedagogicznych,
5. wykonywania czynności nadzoru Ministra nad:
6. wykonywania zadań wynikających z uprawnień Ministra w odniesieniu do Kształcenia nauczycieli w szkołach wyższych,
7. współdziałania z Krajową Radą Postępu Pedagogicznego w zakresie inicjowania i organizowania ruchu nowatorstwa pedagogicznego wśród nauczycieli,
8. polityki wydawniczej MEN w zakresie wydawnictw pedagogicznych.
1. określania zasad i koordynacji realizacji polityki państwa w zakresie szkolnictwa wyższego,
2. projektowania perspektywicznych kierunków rozwoju szkolnictwa wyższego oraz inicjowania prac studialnych w tym zakresie,
3. współudziału w opracowywaniu projektów państwowych planów rozwojowych w części dotyczącej szkolnictwa wyższego,
4. inicjowania doskonalenia działalności dydaktycznej i inspirowania eksperymentów dydaktycznych,
5. współdziałania z Ministerstwem Pracy i Polityki Socjalnej w określeniu zapotrzebowania i zasad zatrudniania absolwentów szkół wyższych,
6. prowadzenia spraw w zakresie specjalizacji i doskonalenia zawodowego inżynierów, ekonomistów i lekarzy weterynarii,
7. koordynowania i prowadzenia spraw wynikających z nadzoru Ministra nad szkołami wyższymi,
8. prowadzenia spraw związanych z przyznaniem nagród Ministra nauczycielom akademickim z wyłączeniem nagród za osiągnięcia w dziedzinie nauki i postępu naukowo-technicznego,
9. koordynacji i współdziałania z organizacjami studenckimi i samorządami studenckimi,
10. współudziału w określaniu polityki wydawniczej w zakresie szkolnictwa wyższego,
11. koordynacji prac związanych z rekrutacją na studiów wyższe,
12. inicjowania i współudziału w kreowaniu nowych kierunków studiów i specjalności,
1. koordynacji określania zasad polityki państwa w dziedzinie zasad wychowania przedszkolnego, kształcenia ogólnego i kształcenia specjalnego,
2. koordynacji opracowywania programów nauczania dla placówek wychowania przedszkolnego i przedmiotów ogólnokształcących (bez kultury fizycznej i przysposobienia obronnego) we wszystkich typach szkół,
3. koordynacji opracowywania planów nauczania szkół ogólnokształcących i specjalnych,
4. inicjowania doskonalenia działalności dydaktycznej w odniesieniu do zasad, form i metod nauczania przedmiotów ogólnokształcących (bez kultury fizycznej i przysposobienia obronnego), inicjowania opracowywania podręczników i pomocy dydaktycznych do tych przedmiotów,
5. ustalania zasad:
6. koordynacji działalności szkół stowarzyszonych w UNESCO,
7. nadzoru nad szkołami mniejszości narodowych oraz niepaństwowymi przedszkolami i szkołami ogólnokształcącymi,
8. sprawowania nadzoru pedagogicznego nad wychowaniem przedszkolnym, kształceniem ogólnym i specjalnym w tym także realizowanym w szkołach polskich dla dzieci przebywających czasowo za granicą,
9. nadzoru nad realizacją orzeczeń sądów w sprawach nieletnich,
10. ustalania zasad przeprowadzania konkursów i olimpiad dla uczniów, współdziałanie w tym zakresie z organizacjami społecznymi,
1. określenia i realizacji polityki w zakresie kształcenia zawodowego,
2. współdziałania z Ministerstwem Pracy i Polityki Socjalnej w prognozowaniu na zapotrzebowania na kadry wykwalifikowane na poziomie zasadniczym i średnim oraz określenie zasad zatrudniania absolwentów szkół zawodowych,
3. określania w porozumieniu z organami wiodącymi klasyfikacji zawodów i specjalności szkolnictwa zawodowego,
4. inicjowania międzyresortowych prac w zakresie opracowywania i modernizacji planów i programów, podręczników oraz środków dydaktycznych przeznaczonych dla szkół zawodowych,
5. określania zasad kształcenia kadr wykwalifikowanych na poziomie zasadniczym i średnim, w tym również zasad wypełniania obowiązku dokształcania zawodowego,
6. ustalania zasad:
7. wykonywania nadzoru pedagogicznego w zakresie kształcenia zawodowego,
8. koordynowania i prowadzenia spraw wynikających z nadzoru Ministra nad niepaństwowymi szkołami zawodowymi.
1. określania założeń merytorycznych i organizacyjno-programowych działalności opiekuńczej,
2. określania zasad pomocy materialnej państwa dla dzieci i młodzieży szkolnej i akademickiej,
3. programowania i organizowania współpracy Ministerstwa ze społeczną służbą zdrowia w zakresie profilaktyki i ochrony zdrowia dzieci i młodzieży szkolnej i akademickiej,
4. przeciwdziałania zjawiskom patologii społecznej, ustalania zasad funkcjonowania ośrodków socjoterapii, ognisk wychowawczych, świetlic, klas i grup terapeutycznych,
5. wypracowywania założeń merytorycznych i zasad prawnych organizacji czasu wolnego dzieci i młodzieży szkolnej i akademickiej, organizacji i działalności zajęć pozalekcyjnych, placówek pozaszkolnych oraz domów wczasów dziecięcych, szkół w przyrodzie, schronisk młodzieżowych, centrów kultury i klubów studenckich,
6. opracowywania zasad przeglądów twórczości dzieci i młodzieży,
7. określania form i zasad organizacji wypoczynku letniego i zimowego dzieci i młodzieży, kolonii dla dzieci, kolonii zagranicznych oraz obozów językowych UNESCO,
8. ustalania kierunków rozwoju i założeń programowych przedmiotu ,,kultura fizyczna", funkcjonowania systemu szkolnictwa sportowego, wypracowywania założeń merytorycznych i zasad prawnych krajoznawstwa i turystyki,
9. wypracowywania założeń merytorycznych i zasad organizacyjno-programowych działalności kompensacyjno-korekcyjnej,
10. tworzenia warunków organizacyjno-finansowych do zagospodarowania czasu wolnego,
11. nadzoru pedagogicznego w zakresie problematyki działania departamentu oraz współdziałania z nadzorem pedagogicznym kuratoriów oświaty i wychowania w zakresie wymienionej problematyki.
1. organizacji badań (programowanie, systemy finansowania, podział środków, ocena rezultatów, współpraca naukowa z zagranicą),
2. informacji naukowej, w tym bibliotek naukowych oraz importu literatury naukowej,
3. wydawnictw naukowych i naukowo-dydaktycznych,
4. ochrony własności intelektualnej,
5. nagród za szczególne osiągnięcia w dziedzinie nauki i postępu naukowo-technicznego (nagrody MEN, nagrody Przewodniczącego Komitetu ds. Nauki i Postępu Technicznego, nagrody państwowe),
6. nadzoru nad resortowymi placówkami naukowo-badawczymi,
7. nadzoru nad projektami badawczymi realizowanymi przez szkoły wyższe i placówki badawcze podległe MEN w systemie tzw. grantów i innych dotacji przedmiotowych.
1. tworzenia, we współpracy z właściwymi departamentami, warunków prawnych, organizacyjnych i innych dla:
2. inicjowania, wspomagania i koordynacji współpracy szkół wyższych i placówek oświatowo-wychowawczych z gospodarką narodową w zakresie:
3. inicjowania i organizowania wspólnych przedsięwzięć gospodarczych, (konsorcjów uczelniano-przemysłowych, centrów badawczo-produkcyjnych, laboratoriów środowiskowych i innych) oraz organizowania form promocji ich wyników,
4. wypracowania modelowych rozwiązań współpracy edukacji narodowej z gospodarką - w oparciu o okresowe oceny efektywności podejmowanych działań na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków dla potrzeb resortu,
5. koordynacji działań szkół wyższych i jednostek badawczo-rozwojowych resortu w zakresie opracowania, produkcji i wykorzystania unikalnej aparatury naukowo-badawczej oraz współpracy z zagranicą do produkcji i wykorzystania tego sprzętu,
6. inicjowania i koordynacji działalności związanej z produkcją i dystrybucją pomocy dydaktycznych, sprzętu oraz mebli szkolnych a także podręczników, programów nauczania i materiałów pomocniczych dla ucznia i nauczyciela,
7. sprawowania funkcji organu założycielskiego wobec przedsiębiorstw państwowych resortu,
8. opiniowania działalności podmiotów gospodarczych prowadzących działalność gospodarczą w aspekcie możliwości pozyskania dodatkowych środków dla edukacji narodowej,
9. przedkładania wniosków i propozycji w sprawach doskonalenia form oraz rozszerzania zakresu współpracy resortu edukacji narodowej z gospodarką,
10. prowadzenia kontroli działalności gospodarczej fundacji.
1. określania polityki i kierunków współpracy z zagranicą w dziedzinie nauki, oświaty i szkolnictwa wyższego, wynikających z krajowych programów i planów badań naukowych oraz kształcenia i doskonalenia kadr,
2. umów i porozumień a także wieloletnich programów dotyczących współpracy z zagranicą w dziedzinie nauki i edukacji narodowej; udziału w prowadzeniu negocjacji oraz nadzoru nad ich realizacją,
3. kwalifikowania kandydatów i realizacji wyjazdów na długoterminowe zagraniczne staże naukowe, imprezy międzynarodowe, kursy językowe i inne oraz realizacji przyjazdów cudzoziemców do Polski; pozyskiwania stypendiów zagranicznych,
4. określania zasad polityki i organizacji kształcenia i doskonalenia kadr polskich za granicą i cudzoziemców w Polsce oraz wymiany kadr naukowych; kształcenia obywateli polskich w szkołach średnich za granicą,
5. określania zasad i wytycznych w sprawie zatrudniania polskich specjalistów i kadry naukowo-dydaktycznej za granicą,
6. współpracy z organizacjami międzynarodowymi zajmującymi się rozwojem nauki i edukacji; prowadzenia spraw związanych z przynależnością pracowników naukowych do organizacji międzynarodowych i zagranicznych towarzystw naukowych ,
7. programowania i koordynowania pracy na rzecz Polonii w zakresie edukacji; działalności na rzecz upowszechniania nauczania języka polskiego za granicą,
8. koordynowania i nadzoru nad bezpośrednią współpracą z zagranicą szkół wszystkich szczebli i innych placówek podległych ministrowi,
9. nadawania przez szkoły wyższe tytułów doktora honoris causa obywatelom innych państw,
10. zatrudniania w polskich szkołach wszystkich szczebli i innych placówkach oświatowo-wychowawczych obywateli innych państw,
11. współpracy z przedstawicielami dyplomatycznymi RP za granicą; organizowania opracowywania informacji i analiz funkcjonowania instytucji naukowych i edukacyjnych za granicą,
12. koordynacji działalności szkół polskich za granicą,
13. obsady - w porozumieniu z DKS - stanowisk w zakresie nauki, oświaty i szkolnictwa wyższego za granicą, w tym - w polskich przedstawicielstwach dyplomatycznych i organizacjach międzynarodowych,
14. koordynacji współpracy wielostronnej oraz prac związanych z udziałem Ministra w naradach ministrów oświaty, szkolnictwa wyższego i zawodowego,
15. opracowywania resortowego planu dewizowego oraz dokonywania podziału środków dewizowych przeznaczonych na współpracę z zagranicą,
16. obsługi paszportowo-wizowej oraz protokołu i recepcji dla Ministerstwa w zakresie współpracy z zagranicą.
1. koordynowania prac i opracowywania rocznych i wieloletnich planów rzeczowych w części dotyczącej sfery edukacji narodowej,
2. opracowywania zbiorczego budżetu, planów finansowych, zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń sfery edukacji narodowej oraz ich okresowych waloryzacji,
3. opracowywania projektów rozdziału limitów i środków finansowych w ramach resortu edukacji narodowej i na rzecz działów koordynowanych,
4. pełnienia funkcji głównego księgowego budżetu resortu,
5. sprawowania nadzoru systemowego i rachunkowego nad placówkami resortowymi i szkołami wyższymi,
6. prowadzenia sprawozdawczości finansowej oraz koordynowania prac związanych z opracowywaniem zbiorczych wyników badań statystycznych w resorcie,
7. opracowywania sprawozdań dotyczących realizacji zadań rzeczowych oraz analiz ekonomicznych z wykonania podstawowych zadań planowych, a także budżetu edukacji narodowej,
8. opracowywania zbiorczych, wieloletnich i rocznych planów inwestycyjno-remontowych resortu oraz dokonywania bieżących analiz i nadzoru nad realizacją tych planów,
9. inicjowania oraz koordynowania programowania i projektowania prac studialnych w zakresie obiektów szkolnych,
10. ustalania zasad i dokonywania podziału rezerw celowych na dofinansowanie inwestycji i remontów planu terenowego oświaty i wychowania,
11. gospodarowania środkami ze scentralizowanych odpisów amortyzacyjnych oraz dotacjami budżetowymi przeznaczonymi na zasilenie funduszu rozwoju szkół wyższych,
12. przeprowadzania kontroli działalności finansowej fundacji.
1. koordynowania zasad współpracy z organizacjami młodzieżowymi i innymi stowarzyszeniami działającymi w szkołach i placówkach oświatowo-wychowawczych oraz współdziałania z nimi w zakresie wychowania i edukacji kulturalnej dzieci i młodzieży,
2. określania zadań pedagoga szkolnego oraz tworzenia warunków do współdziałania rodziców ze szkołą i pozaszkolnym środowiskiem wychowującym,
3. określania zadań programowych poradnictwa wychowawczo-zawodowego oraz wypracowywania zasad współdziałania szkół z poradniami wychowawczo-zawodowymi, sprawowania nadzoru nad Centralnym Ośrodkiem Poradnictwa Wychowawczo-Zawodowego,
4. współdziałania w opracowywaniu programów pracy z dziećmi i młodzieżą szczególnie uzdolnioną,
5. określania założeń programowych realizacji ,,Programu Wychowania Estetycznego Młodego Pokolenia" i jego koordynacja w resorcie, w tym upowszechniania kultury w procesie dydaktycznym szkoły, współpracy z MKiS, PRiTV i innymi,
6. upowszechniania doświadczeń placówek oświatowo-wychowawczych oraz sprawowania nadzoru pedagogicznego w zakresie działalności wychowawczej,
1. koordynacji spraw dotyczących warunków życia i nauki dzieci i młodzieży wiejskiej,
2. sieci szkół wiejskich,
3. poprawy warunków życia i pracy nauczycieli wiejskich,
4. systemu preferencji w zatrudnieniu w celu pozyskiwania na wsi wysoko kwalifikowanej kadry pedagogicznej,
5. systemu doposażeń szkół wiejskich,
6. pomocy w zakresie budownictwa oświatowego i mieszkaniowego na wsi,
7. wypracowywania i upowszechniania form oświatowych wśród młodzieży nie uczącej się.
1. inicjowania prac związanych z programowaniem, metodyką i efektywnością dokształcania i doskonalenia kadr,
2. współdziałania w zakresie oświaty pozaszkolnej prowadzonej przez organizacje społeczne i inne instytucje,
3. koordynowania spraw związanych z pracami prowadzonymi w zakresie oświaty dorosłych,
4. sprawowania nadzoru pedagogicznego nad organizatorami oświaty pozaszkolnej,
5. współdziałania w zakresie specjalizacji zawodowej techników,
6. prowadzenia spraw związanych z przyznawaniem tytułów kwalifikacyjnych,
7. kształcenia zawodowego młodzieży rzemieślniczej i sektora spółdzielczego,
1. realizacji polityki resortu w zakresie kształcenia informatycznego dzieci i młodzieży, rozwoju informatyki i jej zastosowań w dydaktyce, badaniach naukowych, zarządzaniu systemem edukacji,
2. planów finansowania informatyzacji resortu oraz ich realizacji,
3. koordynacji działalności właściwych jednostek resortu w zakresie zapewniania szkołom i uczelniom oprogramowania użytkowego i dydaktycznego,
4. sprawowania nadzoru pedagogicznego w zakresie kształcenia informatycznego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych oraz koordynacji realizacji zadań wynikających z programu edukacji informatycznej dzieci i młodzieży przez kuratoria oświaty i wychowania,
5. organizacji przygotowywania i aktualizacji planów wdrażania metod i narzędzi informatyki do procesów zarządzania w systemie edukacji.
1. opracowywania planu i realizacji budżetu centrali Ministerstwa, prowadzenia w tym zakresie rachunkowości i sprawozdawczości,
2. finansowania wybranych centralnych i resortowych zadań budżetowych oraz prowadzenia obsługi finansowo-kasowej centrali resortu i Gospodarstwa Pomocniczego Ministerstwa,
3. pełnienia funkcji głównego księgowego i dysponenta kredytów centrali Ministerstwa,
4. administracji majątkiem, konserwacji i remontów budynków i pomieszczeń Ministerstwa,
5. ochrony budynku i mienia Ministerstwa,
6. obsługi gospodarczej narad i konferencji organizowanych przez Ministerstwo,
7. zapewnienia technicznych warunków zachowania tajemnicy państwowej i służbowej w Ministerstwie,
8. prowadzenia kancelarii głównej, archiwum zakładowego, centrali telefonicznej i teleksowej Ministerstwa, maszynopisania,
9. zaopatrywania Ministerstwa w sprzęt, materiały, części zamienne do maszyn, urządzeń i pojazdów samochodowych, w wydawnictwa urzędowe oraz prowadzenia gospodarki transportowej i magazynowej,
10. prowadzenia administracji Dziennika Urzędowego Ministerstwa,
11. zapewnienia warunków socjalno-bytowych oraz ochrony przeciwpożarowej w obiektach i pomieszczeniach Ministerstwa,
12. prowadzenia spraw bhp w resorcie,
13. nadzoru nad działalności Gospodarstwa Pomocniczego oraz Zakładowych Domów Mieszkalnych Ministerstwa,
14. prowadzenia spraw administracyjno-gospodarczych w odniesieniu do jednostek resortu w zakresie:
ZAŁĄCZNIK Nr 1
WŁAŚCIWOŚĆ PODMIOTOWA
WŁAŚCIWOŚĆ PODMIOTOWA
Gabinet Ministra
1. Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych
Departament Kadr i Spraw Socjalnych
1. Dom Pracy Twórczej w Ustroniu
2. Zakład Usług Socjalnych Resortu Oświaty i Wychowania w Warszawie
Departament Kształcenia i Doskonalenia Nauczycieli
1. Centrum Doskonalenia Nauczycieli im. Władysława Spasowskiego w Warszawie
Departament Szkolnictwa Wyższego
1. Uniwersytet Warszawski
2. Uniwersytet Gdański
3. Uniwersytet Śląski w Katowicach
4. Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
5. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
6. Uniwersytet Łódzki
7. Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu
8. Uniwersytet Szczeciński
9. Uniwersytet M. Kopernika w Toruniu
10. Uniwersytet Wrocławski
11. Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie
12. Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie
13. Szkoła Główna Planowania i Statystyki w Warszawie
14. Akademia Ekonomiczna im. K. Adamieckiego w Katowicach
15. Akademia Ekonomiczna w Krakowie
16. Akademia Ekonomiczna w Poznaniu
17. Akademia Ekonomiczna im Oskara Langego we Wrocławiu
18. Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie
19. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy
20. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Częstochowie
21. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. J. Kochanowskiego w Kielcach
22. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
23. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Olsztynie
24. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Powstańców Śląskich w Opolu
25. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Rzeszowie
26. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Słupsku
27. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. T. Kotarbińskiego w Zielonej Górze
28. Politechnika Warszawska
29. Politechnika Białostocka
30. Politechnika Częstochowska
31. Politechnika Gdańska
32. Politechnika Śląska im. W. Pstrowskiego w Gliwicach
33. Politechnika Świętokrzyska w Kielcach
34. Politechnika Krakowska im. T. Kościuszki
35. Politechnika Lubelska
36. Politechnika Łódzka
37. Politechnika Poznańska
38. Politechnika Rzeszowska im. I. Łukasiewicza
39. Politechnika Szczecińska
40. Politechnika Wrocławska
41. Akademia Górniczo-Hutnicza im. St. Staszica w Krakowie
42. Wyższa Szkoła Inżynierska w Koszalinie
43. Wyższa Szkoła Inżynierska im. Gen. A. Zawadzkiego w Opolu
44. Wyższa Szkoła Inżynierska im. K. Pułaskiego w Radomiu
45. Wyższa Szkoła Inżynierska im. J. Gagarina w Zielonej Górze
46. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego - Akademia Rolnicza w Warszawie
47. Akademia Techniczno-Rolnicza im. J. i J. Śniadeckich w Bydgoszczy
48. Akademia Rolnicza im. H. Kołłątaja w Krakowie
49. Akademia Rolnicza w Lublinie
50. Akademia Rolniczo-Techniczna im. M. Oczapowskiego w Olsztynie
51. Akademia Rolnicza w Poznaniu
52. Akademia Rolnicza w Szczecinie
53. Akademia Rolnicza we Wrocławiu
54. Wyższa Szkoła Rolniczo-Pedagogiczna im. G. Dymitrowa w Siedlcach
Departament Opieki i Organizacji Wypoczynku
1. Stołówki i Bufety Studenckie w Warszawie
2. Zarząd Osiedla Mieszkaniowego ,,Przyjaźń" w Warszawie
Departament Badań Naukowych
1. Instytut Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego w Warszawie
2. Instytut Badań Pedagogicznych w Warszawie
3. Instytut Kształcenia Zawodowego w Warszawie
4. Instytut Programów Szkolnych w Warszawie
Departament Współpracy z Gospodarką Narodową
1. Państwowe Wydawnictwo Naukowe w Warszawie
2. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne w Warszawie
3. Instytut Wydawniczy ,,Nasza Księgarnia" w Warszawie
4. Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Pomocy Naukowych i Sprzętu Szkolnego w Warszawie
5. Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Aparatury Badawczej i Dydaktycznej ,,COBRABiD" w Warszawie
6. Drukarnia Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie
7. Drukarnia Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu
8. Drukarnia Oświatowa im. St. Staszica w Łodzi
9. Zakład Graficzny Wydawnictw Naukowych w Łodzi
10. Zakłady Graficzne im. Komisji Edukacji Narodowej w Bydgoszczy
11. Fabryka Pomocy Naukowych w Bytomiu
12. Fabryka Pomocy Naukowych w Częstochowie
13. Fabryka Pomocy Naukowych w Kartuzach
14. Fabryka Pomocy Naukowych w Kętach
15. Fabryka Pomocy Naukowych w Koszalinie
16. Fabryka Pomocy Naukowych w Nysie
17. Fabryka Pomocy Naukowych w Olsztynie
18. Fabryka Pomocy Naukowych w Poznaniu
19. Fabryka Pomocy Naukowych w Warszawie
20. Przedsiębiorstwo Opracowań, Produkcji i Kompletacji Laboratoriów ,,LABOR" w Warszawie
21. Przedsiębiorstwo Techniczno-Handlowe ,,KABIDEZ" w Warszawie
22. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Białymstoku
23. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Bydgoszczy
24. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Bytomiu
25. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Gdańsku
26. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Kielcach
27. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Koszalinie
28. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Krakowie
29. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Lublinie
30. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Łodzi
31. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Olsztynie
32. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Opolu
33. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Poznaniu
34. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Rzeszowie
35. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Szczecinie
36. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Toruniu
37. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Warszawie
38. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" we Wrocławiu
39. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Zielonej Górze
40. Centralny Ośrodek Filmów Dydaktycznych w Warszawie
41. Przedsiębiorstwo Remontowo-Budowlane Szkół Wyższych ,,SZKOLBUD" w Warszawie
Departament Współpracy z Zagranicą
1. Zespół Szkół Ogólnokształcących dla Dzieci Obywateli Polskich Przebywających Czasowo za Granicą w Warszawie
2. Biuro Kształcenia Zagranicznego w Warszawie
Departament Ekonomiczny
1. Biuro Projektów Szkół Wyższych ,,BEPRON" w Warszawie
2. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Gliwicach
3. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Krakowie
4. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Lublinie
5. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Łodzi
6. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Olsztynie
7. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Poznaniu
8. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Szczecinie
9. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych we Wrocławiu
Samodzielny Wydział Wychowania
1. Centralny Ośrodek Metodyczny Poradnictwa Wychowawczo-Zawodowego w Warszawie
Samodzielny Wydział ds. Informatyki
1. Ośrodek Informatyki i Informacji w Warszawie
2. Środowiskowe Centrum Obliczeniowe ,,CYFRONET" w Krakowie
ZAŁĄCZNIK Nr 2
STRUKTURA ORGANIZACYJNA DEPARTAMENTÓW MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ
STRUKTURA ORGANIZACYJNA DEPARTAMENTÓW MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ
1. Wydział Prezydialny
2. Wydział Skarg, Wniosków i Kontroli
3. Rzecznik Prasowy
4. Biuro Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego
5. Zespół ds. Innowacji
6. Pełnomocnik ds. kontaktów z organizacjami młodzieżowymi i studenckimi
7. Pełnomocnik ds. organizowania Muzeum Edukacji Narodowej
Biuro Prawne
- struktura bezwydziałowa
Departament Kadr i Spraw Socjalnych
1. Wydział Kadr Naukowych
2. Wydział Zatrudnienia i Płac
3. Wydział Spraw Pracowniczych
4. Zespół Polityki Socjalnej
Departament Kształcenia i Doskonalenia Nauczycieli
- struktura bezwydziałowa
Departament Szkolnictwa Wyższego
1. Wydział Uniwersytetów, Wyższych Szkół Ekonomicznych i Pedagogicznych
2. Wydział Wyższych Szkół Technicznych
3. Wydział Wyższych Szkół Rolniczych
Departament Kształcenia Ogólnego
1. Wydział Przedmiotów Humanistycznych i Artystycznych
2. Wydział Przedmiotów Matematyczno-Przyrodniczych
3. Wydział Szkół Specjalnych
4. Wydział Organizacji i Zarządzania
Departament Kształcenia Zawodowego
1. Wydział Szkół Zawodowych
2. Wydział Praktycznej Nauki Zawodu
3. Wydział Współdziałania Międzyresortowego
4. Wydział Nadzoru
Departament Opieki i Organizacji Wypoczynku
1. Wydział Opieki i Spraw Socjalnych
2. Wydział Organizacji Czasu Wolnego
3. Zespół Kultury Fizycznej i Turystyki
Departament Badań Naukowych
1. Wydział Analiz, Programowania i Finansowania Badań
2. Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych
3. Wydział Nauk Ścisłych, Technicznych i Nauk o Ziemi
4. Wydział Nauk Biologicznych i Rolniczych
5. Wydział Wydawnictw, Bibliotek i Informacji Naukowej
Departament Współpracy z Gospodarką Narodową
- struktura bezwydziałowa
Departament Spraw Obronnych
Strukturę organizacyjną Departamentu określają odrębne przepisy
Departament Współpracy z Zagranicą
1. Wydział Współpracy z Krajami Socjalistycznymi
2. Wydział Współpracy z Krajami Kapitalistycznymi
3. Wydział Współpracy z Organizacjami Międzynarodowymi oraz Współpracy Wielostronnej
4. Wydział Analiz, Programowania i Finansowania
5. Zespół Paszportowo-Wizowy i Protokołu
Departament Ekonomiczny
1. Wydział Planowania i Statystyki
2. Wydział Finansowania
3. Wydział Inwestycji i Remontów
4. Zespól Planowania Zatrudnienia i Wynagrodzeń
Samodzielny Wydział Wychowania
Samodzielny Wydział ds. Edukacji Dzieci i Młodzieży na Wsi
Samodzielny Wydział Kształcenia Pozaszkolnego-Ustawicznego i Rzemieślniczego
Samodzielny Wydział ds. Informatyki
Biuro Administracyjno-Gospodarcze
1. Wydział Finansowo-Księgowy
2. Wydział Administracyjny
3. Gospodarstwa Pomocnicze