Regulamin organizacyjny Ministerstwa Cyfryzacji.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MC.2024.2

Akt obowiązujący
Wersja od: 7 marca 2024 r.

ZARZĄDZENIE Nr 2
MINISTRA CYFRYZACJI 1
z dnia 8 stycznia 2024 r.
w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Cyfryzacji

§  1. 
Ministerstwu Cyfryzacji nadaje się regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Traci moc zarządzenie nr 4 Ministra Cyfryzacji z dnia 23 maja 2023 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Cyfryzacji (Dz. Urz. Min. Cyf. poz. 5 i 14)
§  3. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA CYFRYZACJI

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Regulamin organizacyjny Ministerstwa Cyfryzacji, zwany dalej "Regulaminem", określa zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych Ministerstwa Cyfryzacji, zwanego dalej "Ministerstwem" oraz jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Cyfryzacji, zwanego dalej "Ministrem".
§  2. 
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o Członkach Kierownictwa Ministerstwa należy przez to rozumieć: Ministra, Sekretarza Stanu, Dyrektora Generalnego Ministerstwa i Szefa Gabinetu Politycznego Ministra.
§  3. 
1. 
Minister kieruje Ministerstwem przy pomocy Sekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego Ministerstwa, Szefa Gabinetu Politycznego Ministra oraz dyrektorów komórek organizacyjnych.
2. 
Ministra w wykonywaniu określonych zadań wspierają Pełnomocnicy, którzy podlegają mu bezpośrednio.
3. 
Minister, w drodze zarządzenia, ustanawia Pełnomocnika, określając szczegółowy zakres jego zadań i uprawnień oraz wskazuje komórkę organizacyjną, która zapewnia jego obsługę.
§  4. 
1. 
Komórkami organizacyjnymi Ministerstwa są departamenty, w tym centra, i biura.
2. 
Komórkami organizacyjnymi kierują dyrektorzy. W komórce organizacyjnej mogą być ustanowieni zastępcy dyrektorów.
3. 
W skład komórek organizacyjnych mogą wchodzić wydziały, zespoły i samodzielne stanowiska pracy określone w wewnętrznych regulaminach organizacyjnych poszczególnych komórek organizacyjnych.
4. 
Wydziałami kierują naczelnicy wydziałów, zespołami kierują kierownicy zespołów.
5. 
W przypadku samodzielnego stanowiska pracy do kierowania nim może zostać wyznaczony koordynator.
§  5. 
1. 
Dyrektorzy komórek organizacyjnych ustalają, zgodnie z obowiązującym wykazem stanowisk urzędniczych, zakres obowiązków pracowników i organizują pracę w kierowanych komórkach organizacyjnych, zapewniając sprawne, terminowe i właściwe wykonywanie zadań wyznaczonych tym komórkom.
2. 
Do zadań dyrektora komórki organizacyjnej należy w szczególności:
1)
występowanie na zewnątrz w imieniu kierowanej komórki organizacyjnej w sprawach należących do zakresu jej zadań;
2)
zapewnienie wykonywania zadań ustalonych w Regulaminie oraz w innych przepisach, a także wyznaczonych na podstawie decyzji Ministra albo Dyrektora Generalnego Ministerstwa;
3)
podejmowanie decyzji lub innych rozstrzygnięć, w ramach udzielonych upoważnień;
4)
zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej, w szczególności przygotowywanie oświadczeń o stanie kontroli zarządczej, planów działalności i sprawozdań z ich wykonania w zakresie swojej właściwości;
5)
zapewnienie przestrzegania przez pracowników wytycznych w sprawie zasad służby cywilnej oraz zasad etyki korpusu służby cywilnej, dyscypliny i czasu pracy, przepisów regulaminu pracy, przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów o ochronie przeciwpożarowej, przepisów o ochronie informacji niejawnych, przepisów o ochronie danych osobowych, a także obowiązujących w Ministerstwie polityk, instrukcji bezpieczeństwa, kontroli dostępu i postępowania w sytuacjach kryzysowych;
6)
zapewnianie gospodarnego, celowego i prawidłowego wydatkowania środków budżetowych przy realizacji zadań;
7)
sporządzanie planów finansowych w zakresie zadań realizowanych przez komórkę organizacyjną oraz monitorowanie wydatkowania środków finansowych ujętych w planie wydatków rzeczowych;
8)
nadzór nad realizacją zawartych umów.
§  6. 
1. 
Dyrektora komórki organizacyjnej w czasie jego nieobecności zastępuje zastępca dyrektora komórki organizacyjnej, a jeżeli w komórce organizacyjnej utworzono więcej niż jedno stanowisko zastępcy dyrektora - wskazany przez dyrektora komórki organizacyjnej zastępca dyrektora.
2. 
W komórkach organizacyjnych, w których nie utworzono stanowiska zastępcy dyrektora komórki organizacyjnej lub w przypadku nieobecności w pracy zastępcy dyrektora, dyrektor komórki organizacyjnej wyznacza osobę zastępującą go w czasie nieobecności, zawiadamiając o tym nadzorującego albo wykonującego wobec komórki organizacyjnej czynności kierownictwa odpowiednio Ministra albo Sekretarza Stanu oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa.
3. 
W uzasadnionych przypadkach Dyrektor Generalny Ministerstwa może upoważnić do zastępowania dyrektora komórki organizacyjnej w czasie jego nieobecności osobę inną niż osoby wskazane w ust. 1 i 2.
§  7. 
1. 
Komórka organizacyjna w zakresie swojego działania:
1)
realizuje zadania Ministra i Dyrektora Generalnego Ministerstwa;
2)
współpracuje z innymi komórkami organizacyjnymi przy realizacji ich zadań, a także z komórką audytu wewnętrznego w związku z realizacją czynności audytowych;
3)
uczestniczy w opracowywaniu i wykonywaniu planu finansowego, w tym budżetu zadaniowego, przez przedkładanie propozycji celów, mierników, funkcji, zadań, podzadań i działań oraz monitoruje na podstawie mierników stopień realizacji celów;
4)
współpracuje z Departamentem Współpracy Międzynarodowej w zakresie spraw związanych ze sprawowaniem przez Rzeczpospolitą Polską Przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej w I połowie 2025 r. oraz w zakresie współpracy międzynarodowej, w szczególności na bieżąco przekazuje temu Departamentowi informacje o działaniach podejmowanych w ramach prowadzonej współpracy międzynarodowej;
5)
monitoruje zmiany w obszarze prawa krajowego i międzynarodowego, uczestniczy w pracach nad ich projektami, a także realizuje proces w zakresie zawierania i procedowania umów międzynarodowych oraz prowadzi sprawy dotyczące ich ratyfikowania, zatwierdzania, wypowiadania i ogłaszania;
6)
systematycznie analizuje dokumenty rządowe pozostające w jej właściwości pod względem ich obowiązywania, aktualności, celowości i skuteczności, a w przypadku powzięcia informacji o potrzebie opracowania:
a)
projektu dokumentu rządowego niebędącego aktem normatywnym - przygotowuje projekt dokumentu rządowego,
b)
projektu aktu normatywnego - przedstawia Departamentowi Prawnemu projekt aktu normatywnego wraz z jego szczegółowym merytorycznym uzasadnieniem oraz oceną skutków regulacji;
7)
współpracuje z Departamentem Prawnym w pracach legislacyjnych;
8)
prowadzi postępowania administracyjne;
9)
reprezentuje Ministra przed innymi organami;
10)
prowadzi analizy pozwalające na określenie strategicznych kierunków działania Ministerstwa;
11)
koordynuje przygotowanie i przekazywanie raportów z realizacji programów działań, planów i strategii do właściwych podmiotów i organów;
12)
współpracuje z Departamentem Zarządzania Danymi w udostępnianiu danych w portalu danych (dane.gov.pl) w ramach realizacji polityki otwierania danych.
2. 
Komórki organizacyjne, które realizują zadania związane z nadzorem Ministra nad jednostkami lub z podległością jednostek wobec Ministra, zapewniają funkcjonowanie systemu nadzoru nad tymi jednostkami, w szczególności monitorują realizację zadań i celów tych jednostek, jak również wykorzystanie zasobów, a także weryfikują informację sprawozdawczą.
3. 
Komórki organizacyjne są obowiązane do współdziałania ze sobą oraz z Gabinetem Politycznym Ministra w drodze uzgodnień i konsultacji, opiniowania, udostępniania materiałów i danych oraz prowadzenia wspólnych prac nad określonymi zagadnieniami.
§  8. 
W Ministerstwie działają na podstawie i w zakresie określonym odrębnymi przepisami:
1)
Pełnomocnik do spraw Ochrony Informacji Niejawnych;
2)
Inspektor Ochrony Danych;
3)
Kierownik komórki audytu wewnętrznego;
4)
Komitet Audytu;
5)
Pełnomocnik do spraw otwartości danych;
6)
koordynator do spraw dostępności.
§  9. 
1. 
Dokumenty sporządzane w komórkach organizacyjnych przedkładane do podpisu Ministrowi, Sekretarzowi Stanu lub Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa akceptuje dyrektor komórki organizacyjnej lub zastępca dyrektora komórki organizacyjnej, która sporządziła dokument.
2. 
Dyrektorzy komórek organizacyjnych oraz zastępcy dyrektorów komórek organizacyjnych podpisują:
1)
dokumenty inne niż wymienione w ust. 1;
2)
decyzje administracyjne przygotowywane w kierowanych komórkach organizacyjnych w zakresie udzielonych im upoważnień.
3. 
Dokumenty inne niż wymienione w ust. 1 związane z pracą wydziałów, zespołów lub samodzielnych stanowisk mogą podpisywać, na podstawie szczegółowego upoważnienia dyrektora komórki organizacyjnej, odpowiednio naczelnicy wydziałów, kierownicy zespołów, koordynatorzy lub osoby zajmujące samodzielne stanowiska pracy.
§  10. 
Pracownicy Ministerstwa mogą dokonywać określonych czynności cywilnoprawnych, administracyjnoprawnych i faktycznych na podstawie pełnomocnictwa lub upoważnienia udzielonego przez Ministra albo Dyrektora Generalnego Ministerstwa, odpowiednio w zakresie ich właściwości.
§  11. 
1. 
Komórką organizacyjną właściwą do realizacji określonego zadania jest komórka organizacyjna, do której zakresu zadań należy dana sprawa zgodnie z Regulaminem, albo - jeżeli nie można stwierdzić w sposób jednoznaczny właściwości komórki organizacyjnej - prowadząca sprawy tematycznie związane lub o zbliżonym charakterze.
2. 
W przypadku zadania wykraczającego poza zakres działania jednej komórki organizacyjnej właściwą do jego realizacji jest ta komórka organizacyjna, do której należy większość zagadnień lub istota zadania.
3. 
Jeżeli komórka organizacyjna nie uważa się za właściwą w sprawie przekazuje sprawę bezpośrednio komórce organizacyjnej, która jej zdaniem jest właściwa.
4. 
Spory kompetencyjne pomiędzy:
1)
komórkami organizacyjnymi - rozstrzyga Dyrektor Generalny Ministerstwa;
2)
komórkami organizacyjnymi, a jednostkami organizacyjnymi podległymi lub nadzorowanymi przez Ministra, a także pomiędzy tymi jednostkami - rozstrzyga Minister.
5. 
Jeżeli do wykonania określonego zadania konieczne jest współdziałanie kilku komórek organizacyjnych, członek Kierownictwa Ministerstwa może:
1)
zobowiązać dyrektorów komórek organizacyjnych do wyznaczenia z kierowanych przez nich komórek organizacyjnych pracowników, którzy będą współpracować przy realizacji danego zadania;
2)
wyznaczyć komórkę organizacyjną, która będzie pełnić funkcję koordynacyjną względem innych komórek organizacyjnych.
6. 
W realizacji zadania, o którym mowa w ust. 5, może uczestniczyć przedstawiciel jednostki organizacyjnej podległej lub nadzorowanej przez Ministra.

Rozdział  2

Zakresy zadań Gabinetu Politycznego Ministra i komórek organizacyjnych Ministerstwa

§  12. 
Gabinet Polityczny Ministra (GP) realizuje zadania w zakresie zapewnienia obsługi politycznej Ministra i Sekretarzy Stanu.
§  13. 
Centrum Rozwoju Kompetencji Cyfrowych (CRKC) realizuje zadania w zakresie rozwoju społeczeństwa informacyjnego, w tym w zakresie:
1)
inicjowania, koordynowania, realizowania i monitorowania działań w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych;
2)
realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226 oraz z 2023 r. poz. 2005);
3)
realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o wsparciu rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli (Dz. U. poz. 1369);
4)
inicjowania i prowadzenia działań na rzecz dostępności cyfrowej wynikających z ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1440) oraz innych rządowych działań na rzecz dostępności cyfrowej;
5)
realizacji badań i analiz, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnienia kompetencji cyfrowych oraz określania wyzwań związanych z rozwojem technologii cyfrowych i koordynacji polityk publicznych w tym obszarze;
6)
promowania pozytywnych postaw w interakcjach osób fizycznych i prawnych w środowisku cyfrowym oraz walki z występującymi w nim negatywnymi zjawiskami, w tym dezinformacją oraz prowadzenia innych działań mających na celu zwiększanie poziomu kompetencji cyfrowych w społeczeństwie lub popularyzacji inicjatyw służących temu celowi;
7)
inicjowania, koordynowania i realizowania działań na rzecz zwiększania kompetencji sektora publicznego, w tym przez zachęcanie środowisk innowatorów, w tym młodzieży, do interakcji z sektorem publicznym;
8)
pełnienia w imieniu Ministra funkcji Instytucji Odpowiedzialnej za Reformę oraz Inwestycję w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
§  14. 
Departament Cyberbezpieczeństwa (DC) realizuje zadania w zakresie:
1)
funkcjonowania i rozwoju Krajowego Systemu Cyberbezpieczeństwa oraz koordynacji realizacji Strategii Cyberbezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej, w tym zapewnienia obsługi merytorycznej Pełnomocnika Rządu do Spraw Cyberbezpieczeństwa i Kolegium do Spraw Cyberbezpieczeństwa;
2)
opracowywania i aktualizacji rekomendacji i dobrych praktyk z obszaru cyberbezpieczeństwa oraz przygotowywania i prowadzenia działań na rzecz poszerzania wiedzy i budowania świadomości z zakresu cyberbezpieczeństwa;
3)
pełnienia w imieniu Ministra funkcji Instytucji Odpowiedzialnej za Subinwestycję C3.1.1.1 Cyberbezpieczeństwo - CyberPL w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności;
4)
programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027 (FERC), ujęte w Priorytecie II, w działaniu 2.2. mające na celu wzmocnienie Krajowego Systemu Cyberbezpieczeństwa;
5)
wynikającym z nadzoru Ministra nad Naukową i Akademicką Siecią Komputerową - Państwowym Instytutem Badawczym, z wyłączeniem spraw związanych z funkcjonowaniem rady naukowej;
6)
zarządzania kryzysowego i spraw obronnych będących we właściwości Ministra;
7)
funkcjonowania krajowego ośrodka koordynacji w dziedzinie cyberbezpieczeństwa;
8)
cyberbezpieczeństwa w Ministerstwie;
9)
budowy i rozwoju Krajowego Systemu Certyfikacji Cyberbezpieczeństwa;
10)
współpracy międzynarodowej w obszarze cyberbezpieczeństwa;
11)
ochrony informacji niejawnych;
11)
przechowywania oświadczeń majątkowych składanych przez osoby zatrudnione w Ministerstwie;
12)
zapewnienia zarządzania incydentami i reagowania na zagrożenia cyberbezpieczeństwa oraz wykonywania związanych z tym obowiązków oraz uprawnień Ministra i Ministerstwa jako podmiotów krajowego systemu cyberbezpieczeństwa we współpracy z Biurem Administracyjnym, Biurem Dyrektora Generalnego i Biurem Ministra.
§  15. 
Departament Badań i Innowacji (DBI) realizuje zadania w zakresie:
1)
monitorowania trendów i innowacji technologicznych w kraju i za granicą, w celu identyfikacji najlepszych praktyk i określenia kierunków rozwoju technologicznego;
2)
współpracy z przedsiębiorstwami, uniwersytetami i innymi instytucjami, w celu promocji polskich innowacji i technologii oraz stymulowania ich rozwoju;
3)
koordynowania prac badawczych ministerstwa, analizy wyników badań prowadzonych przez jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra oraz rekomendowania polityk publicznych na ich podstawie;
4)
współpracy przy opracowaniu regulacji dotyczących technologii i innowacji, w tym regulacji dotyczących prywatności, bezpieczeństwa i standardów technicznych;
5)
koordynowania działań związanych z rozwojem cyfrowego rynku w kraju i współpracy z innymi krajami, w celu promowania wspólnych standardów i regulacji;
6)
organizowania spotkań, seminariów i konferencji oraz kampanii informacyjnych dotyczących innowacji i technologii, w celu promowania wymiany wiedzy i doświadczeń między różnymi interesariuszami.
§  15a.  2
 Departament GovTech Polska (DGT) realizuje zadania w zakresie:
1)
koordynacji prac Zespołu do spraw Programu GovTech Polska oraz wspierania go w wykonywaniu zadań określonych w zarządzeniu nr 55 Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 kwietnia 2018 r. w sprawie Zespołu do spraw Programu GovTech Polska (M.P. z 2020 r. poz. 807 oraz z 2024 r. poz. 136);
2)
nawiązywania i utrzymywania relacji z krajowymi i zagranicznymi podmiotami działającymi w obszarze GovTech;
3)
wyznaczania kierunków rozwoju ekosystemu innowacji w sektorze publicznym we współpracy z Departamentem Badań i Innowacji oraz Departamentem Projektów i Strategii;
4)
podnoszenia zdolności administracji publicznej do współpracy z podmiotami opracowującymi nowoczesne rozwiązania techniczne oraz wsparcie i aktywizacja tych podmiotów we współpracy z Departamentem Badań i Innowacji oraz Departamentem Projektów i Strategii;
5)
angażowania podmiotów publicznych, prywatnych oraz osób fizycznych w proces popularyzacji standardów, narzędzi i innych rozwiązań realizowanych przez Departament we współpracy z Centrum Rozwoju Kompetencji Cyfrowych.
§  16. 
Departament Prawny (DP) realizuje zadania w zakresie:
1)
zapewnienia obsługi prawnej i legislacyjnej Ministra, w tym w zakresie wynikającym z Regulaminu pracy Rady Ministrów;
2)
zapewnienia zastępstwa prawnego Ministra;
3)
sporządzania opinii i analiz na potrzeby Ministra, w szczególności dotyczących stosowania przepisów z zakresu działu administracji rządowej informatyzacja;
4)
obsługi prawnej i legislacyjnej innych podmiotów, w zakresie określonym przez Ministra;
5)
redakcji Dziennika Urzędowego Ministra Cyfryzacji.
§  17. 
Departament Projektów i Strategii (DPiS) realizuje zadania w zakresie:
1)
prowadzenia spraw związanych z funkcjonowaniem Rady Portfela, monitorowania portfela projektów Ministra, w tym jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra oraz aktualizacji i wsparcia wdrożenia metodyki;
2)
kreowania polityki w obszarze budowy i rozwoju e-administracji oraz koordynowania polityki w obszarze transformacji cyfrowej państwa, w tym w szczególności przez tworzenie i monitorowanie wdrażania dokumentów strategicznych i planów działania, z uwzględnieniem realizacji celów polityki europejskiej;
3)
realizowania zadań z zakresu kształtowania Architektury Informacyjnej Państwa oraz prowadzenia spraw związanych z zapewnieniem interoperacyjności systemów teleinformatycznych podmiotów publicznych;
4)
koordynowania i realizowania działań Ministra w zakresie Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w ramach Komponentu C, z wyjątkiem działań kontrolnych dotyczących tego Planu;
5)
koordynowania współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego w dziedzinie informatyzacji państwa;
6)
prowadzenia spraw związanych z funkcjonowaniem Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz monitorowania portfela projektów Komitetu;
7)
pełnienia funkcji Instytucji Kluczowej w obszarze cyfryzacji, w tym rozliczania projektów;
8)
realizowania zadań w zakresie nadzoru Ministra nad Centrum Projektów Polska Cyfrowa.
§  18. 
Departament Telekomunikacji (DT) realizuje zadania w zakresie:
1)
prowadzenia spraw dotyczących rozwoju i regulacji rynku telekomunikacyjnego, w tym spraw związanych z międzynarodową polityką telekomunikacyjną, z wyłączeniem spraw dotyczących cyberbezpieczeństwa;
2)
ochrony praw i prywatności użytkowników usług telekomunikacyjnych;
3)
koordynowania działań związanych z realizacją Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej;
4)
prowadzenia spraw związanych z sieciami szerokopasmowymi, w tym realizacji Narodowego Planu Szerokopasmowego oraz koordynacji budowy sieci szerokopasmowych w Rzeczpospolitej Polskiej;
5)
sprawowania przez Ministra funkcji Instytucji Otoczenia Umowy Partnerstwa w zakresie 1. osi priorytetowej PO PC oraz podobnej funkcji w zakresie I priorytetu FERC;
6)
realizacji projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej, a także ze środków pochodzących ze wsparcia krajowego dotyczących wspierania budowy sieci szerokopasmowych;
7)
prowadzenia spraw związanych z nadzorem Ministra nad Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz Instytutem Łączności - Państwowym Instytutem Badawczym;
8)
pełnienia w imieniu Ministra funkcji Instytucji Odpowiedzialnej za Reformę oraz Inwestycję w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
§  19. 
Departament Transformacji Cyfrowej (DTC) realizuje zadania w zakresie:
1)
nadzoru nad instytucją gospodarki budżetowej Centralny Ośrodek Informatyki, w tym rozliczania zadań powierzonych tej jednostce przez Ministra Cyfryzacji, w szczególności w obszarze rozwoju i utrzymania systemów teleinformatycznych;
2)
wsparcia w realizacji projektów informatycznych oraz koordynacji współpracy komórek organizacyjnych Ministerstwa Cyfryzacji z Centralnym Ośrodkiem Informatyki;
3)
wykonywania zadań dysponenta Funduszu CEPiK oraz nadzoru nad realizacją projektu "Modernizacja CEPiK";
4)
nadzoru nad kwalifikowanymi dostawcami usług zaufania, krajowym schematem identyfikacji elektronicznej oraz Infrastrukturą Klucza Publicznego (PKI);
5)
wydawania decyzji administracyjnych dotyczących rejestrów i ewidencji.
§  20. 
Departament Zarządzania Danymi (DZD) realizuje zadania w zakresie:
1)
kreowania i realizacji polityki otwartości danych i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego oraz wymiany danych na potrzeby rozwoju nowoczesnych technologii i społeczeństwa informacyjnego;
2)
realizacji zadań Ministra Cyfryzacji wynikających z ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz. U. z 2023 r. poz. 1524.);
3)
kształtowania polityki państwa w zakresie ochrony danych osobowych;
4)
koordynowania działań związanych z funkcjonowaniem i rozwojem portalu danych (dane.gov.pl) oraz Krajowego Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury (kronika.gov.pl);
5)
prowadzenia projektów dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej dotyczących cyfrowej dostępności i ponownego wykorzystywania informacji oraz wsparcia rozwoju kompetencji cyfrowych w obszarze danych;
6)
wdrażania i monitorowania realizacji Programu Otwierania Danych na lata 2021-2027;
7)
zapewnienia obsługi merytorycznej i organizacyjnej Pełnomocnika do spraw otwartości danych.
§  21. 
Departament Współpracy Międzynarodowej (DWM) realizuje zadania w zakresie:
1)
realizacji i koordynacji zadań Ministra w obszarze dwustronnej i wielostronnej współpracy międzynarodowej, w tym spraw wynikających z członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej i innych organizacjach międzynarodowych;
2)
kształtowania i realizacji krajowej oraz międzynarodowej debaty dotyczącej zarządzania przestrzenią cyfrową, w tym prowadzenia spraw legislacyjnych i organizacji wydarzeń, a także działań komunikacyjnych w związku z udziałem Rzeczpospolitej Polski w globalnych i regionalnych inicjatywach cyfrowych;
3)
koordynowanie udziału Ministra - niezastrzeżonego dla innych komórek organizacyjnych Ministerstwa - w pracach krajowych gremiów odpowiedzialnych za politykę międzynarodową, w tym Komitetu do Spraw Europejskich i Międzyresortowego Zespołu do spraw Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju;
4)
prowadzenia, we współpracy z i Gabinetem Politycznym Ministra i Biurem Ministra, spraw związanych z obsługą aktywności międzynarodowej Ministerstwa, w tym patronatów i uczestnictwa w wydarzeniach międzynarodowych oraz prowadzenia harmonogramu tych wydarzeń;
5)
koordynacji i prowadzenia spraw związanych ze sprawowaniem przez Rzeczpospolitą Polską Przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej w I połowie 2025 r.;
6)
koordynacji wyjazdów zagranicznych, oficjalnych wizyt zagranicznych gości podejmowanych w Polsce i spotkań dotyczących współpracy międzynarodowej Członków Kierownictwa Ministerstwa;
7)
koordynacji, we współpracy z Biurem Komunikacji, udziału Ministerstwa w zagranicznych konferencjach, kongresach, targach i podobnych wydarzeniach.
§  22. 
Biuro Administracyjne (BA) realizuje zadania w zakresie:
1)
obsługi administracyjnej, technicznej i logistycznej Ministerstwa oraz prowadzenia inwestycji budowlanych i remontów;
2)
prowadzenia archiwum zakładowego;
3)
realizacji zadań z zakresu bezpieczeństwa fizycznego i ochrony przeciwpożarowej obiektu oraz tworzenia procedur ewakuacyjnych;
4)
wewnętrznych usług telekomunikacyjnych i informatycznych, w tym wyposażania pracowników w sprzęt informatyczny i telekomunikacyjny wraz z niezbędnym przeszkoleniem - we współpracy z Departamentem Cyberbezpieczeństwa, w zakresie zapewnienia właściwych standardów bezpieczeństwa teleinformatycznego i cyberbezpieczeństwa;
5)
prowadzenia postępowań o udzielenie zamówień publicznych oraz koordynacji spraw związanych z zamówieniami realizowanymi przez centralnego zamawiającego dla jednostek administracji rządowej;
6)
zapewnienia właściwych narzędzi i warunków pracy pracownikom;
7)
gospodarowania majątkiem, w tym prowadzenie ewidencji składników majątkowych;
8)
prowadzenia spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy;
9)
zapewnienia transportu osób i mienia.
§  23. 
1. 
Biuro Dyrektora Generalnego (BDG) realizuje zadania w zakresie:
1)
organizacji pracy Ministerstwa;
2)
prowadzenia kancelarii ogólnej;
3)
realizacji polityki kadrowej, w tym prowadzenia spraw wynikających z nawiązania, trwania, zmian i ustania stosunku pracy członków korpusu służby cywilnej, pozostałych grup pracowniczych oraz kierowników organów oraz jednostek podległych Ministrowi lub nadzorowanych przez Ministra;
4)
koordynowania procesu wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej w Ministerstwie;
5)
realizacji polityki rekrutacyjnej i szkoleniowej;
6)
koordynacji opracowywania projektów wewnętrznych aktów prawnych, w tym regulaminów organizacyjnych;
7)
prowadzenia komunikacji wewnętrznej we współpracy z komórkami organizacyjnymi;
8)
zapewnienia ochrony danych osobowych w Ministerstwie;
9)
wdrażania polityki antykorupcyjnej i przeciwdziałania konfliktowi interesów w Ministerstwie;
10)
prowadzenia spraw związanych z przyznawaniem świadczeń socjalnych pracownikom, w tym gospodarowanie środkami zakładowego funduszu socjalnego;
11)
organizowania praktyk studenckich, praktyk absolwenckich, staży i wolontariatu;
12)
prowadzenia innych spraw pozostających w zakresie właściwości Dyrektora Generalnego Ministerstwa.
§  24. 
1. 
Biuro Budżetowo-Finansowe (BBF) realizuje zadania w zakresie:
1)
wykonywania funkcji dysponenta części budżetowej 27 - informatyzacja i prowadzenia ksiąg rachunkowych tego dysponenta oraz realizacji procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania, w tym środków europejskich w ramach realizowanych programów/projektów;
2)
opracowywania, analizowania, opiniowania planu finansowego, zmian planu finansowego dysponenta oraz jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra;
3)
planowania i gospodarowania środkami na wynagrodzenia osobowe pracowników Ministerstwa oraz naliczania wynagrodzeń;
4)
obsługi finansowo-księgowej i sprawozdawczości w zakresie budżetu w części 27 - informatyzacja, budżetu dysponenta trzeciego stopnia w Ministerstwie, Funduszu Celowego - Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, Funduszu Szerokopasmowego oraz Funduszu Cyberbezpieczeństwa;
5)
wsparcie finansowo-księgowe w ramach realizacji Inwestycji ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności.
2. 
Główny księgowy Dysponenta Głównego nadzoruje i zapewnia poprawność i rzetelność prowadzenia rachunkowości budżetu w części 27 - informatyzacja oraz Funduszach Celowych obsługiwanych przez Ministra, tj. Funduszu Celowego - Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, Funduszu Szerokopasmowego oraz Funduszu Cyberbezpieczeństwa zgodnie z ustawą o finansach publicznych oraz ustawą o rachunkowości.
3. 
Główny Księgowy Ministerstwa zapewnia poprawność i rzetelność prowadzenia rachunkowości Ministerstwa zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.) oraz ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120, z późn. zm.).
§  25. 
Biuro Komunikacji (BK) realizuje zadania w zakresie:
1)
obsługi informacyjnej i prasowej Ministra oraz Sekretarzy Stanu;
2)
współpracy z Centrum Informacyjnym Rządu i komórkami komunikacji społecznej ministerstw oraz innych urzędów;
3)
prowadzenia strony internetowej Ministerstwa (gov.pl/cyfryzacja), profili Ministerstwa na portalach społecznościowych oraz innych narzędzi dwustronnej komunikacji;
4)
działań komunikacyjnych i promocji polityki cyfrowej;
5)
działań edukacyjno-informacyjnych dotyczących wykorzystywania technologii cyfrowych, w tym bezpieczeństwa cyfrowego;
6)
koordynacji udziału Ministerstwa w krajowych konferencjach, kongresach, targach

i podobnych wydarzeniach.

§  26. 
1. 
Biuro Ministra (BM) realizuje zadania w zakresie:
1)
obsługi parlamentarnej Ministra i Sekretarzy Stanu, w tym udzielania odpowiedzi na wystąpienia posłów i senatorów, komisji sejmowych i senackich, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w sprawach parlamentarnych, a także Rzecznika Praw Obywatelskich oraz innych podmiotów o podobnym charakterze;
2)
zapewnienia obsługi członków Kierownictwa Ministerstwa, w szczególności w zakresie obsługi sekretarskiej, organizacji wizyt i spotkań na szczeblu krajowym, obsługi krajowych wyjazdów służbowych oraz uczestnictwa w posiedzeniach podmiotów zewnętrznych i organów;
3)
obsługi interesariuszy Ministerstwa w zakresie skarg, wniosków, petycji, wniosków o dostęp do informacji publicznej, wniosków o ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego, wniosków dotyczących realizacji praw związanych z przetwarzaniem danych osobowych;
4)
organizacji i obsługi posiedzeń Rady do Spraw Cyfryzacji;
5)
prowadzenia rejestru i zbioru upoważnień i pełnomocnictw wydawanych przez Ministra i Sekretarzy Stanu;
6)
prowadzenia we współpracy z Biurem Komunikacji spraw związanych z udzielaniem przez Ministra patronatów honorowych oraz przyjmowaniem udziału w komitetach honorowych;
5)
prowadzenia kontroli, w tym działań kontrolnych w zakresie dotyczącym Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w ramach Komponentu C, współpracy z organami upoważnionymi do przeprowadzania kontroli w Ministerstwie oraz prowadzenia spraw wynikających ze sprawowania przez Ministra nadzoru nad fundacjami, a także koordynowania działań z zakresu kontroli zarządczej prowadzonej przez Ministra, jak również realizowania zadań związanych z prowadzeniem spraw z zakresu audytu wewnętrznego;
6)
koordynacji realizacji spraw wynikających z nadzoru Ministra nad Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Instytutem Łączności - Państwowym Instytutem Badawczym, Naukową i Akademicką Siecią Komputerową - Państwowym Instytutem Badawczym i Centralnym Ośrodkiem Informatyki oraz podległości wobec Ministra Centrum Projektów Polska Cyfrowa;
7)
analizy oświadczeń majątkowych składanych przez osoby zatrudnione w Ministerstwie;
8)
prowadzenia spraw dotyczących bezpieczeństwa informacji w Ministerstwie, w tym dotyczących Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji (SZBI) i ochrony danych osobowych, z wyłączeniem spraw należących do właściwości Departamentu Cyberbezpieczeństwa.
2. 
Zadania w zakresie dotyczących zapewnienia zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami prawa, o których mowa w art. 39 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), realizuje w Ministerstwie znajdujący się organizacyjnie w Biurze Ministra, a podległy w zakresie swoich obowiązków Ministrowi, Inspektor Ochrony Danych.

Rozdział  3

Jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane

§  27. 
Zakres zadań i tryb pracy jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra określają w szczególności odpowiednio:
1)
ustawa z dnia 29 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
2)
ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2022 r. poz. 498 oraz z 2023 r. poz. 1672);
3)
akty normatywne o utworzeniu tych jednostek;
4)
nadane tym jednostkom statuty i regulaminy.
§  28. 
Wewnętrzne regulaminy organizacyjne jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi są zatwierdzane przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa.
1 Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 2720).
2 Załącznik § 15a dodany przez § 1 zarządzenia nr 9 z dnia 11 marca 2024 r. (Dz.Urz.MC.2024.9) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 marca 2024 r.