Regulamin organizacyjny Leśnego Banku Genów Kostrzyca.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2003.5.58

Akt utracił moc
Wersja od: 12 maja 2003 r.

ZARZĄDZENIE Nr 58
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 12 maja 2003 r.
w sprawie regulaminu organizacyjnego Leśnego Banku Genów Kostrzyca.

OR-0151-7/2003

Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (jednolity tekst w Dz. U. Nr 56 z 2000 r., poz. 679 z późniejszymi zmianami) oraz § 6 i § 30 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, stanowiącego załącznik do Zarządzenia Nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r. w sprawie nadania Statutu Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe, zarządza się, co następuje:

§  1.
Leśnemu Bankowi Genów Kostrzyca nadaje się Regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Dyrektor Leśnego Banku Genów Kostrzyca do dnia 31 maja 2003 r.:
a)
dostosuje dotychczasową organizację i zakres działania podległych pracowników do postanowień niniejszego regulaminu,
b)
ustali szczegółowe zakresy czynności podległym pracownikom.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY LEŚNEGO BANKU GENÓW KOSTRZYCA

I.

Postanowienia ogólne

§  1.
Regulamin organizacyjny Leśnego Banku Genów Kostrzyca zwany dalej regulaminem, określa:

- postanowienia ogólne dot. zasad funkcjonowania Leśnego Banku Genów,

- strukturę organizacyjną Leśnego Banku Genów - załącznik 1.

- zakresy zadań komórek organizacyjnych LBG.

§  2.
Leśny Bank Genów zwany dalej "LBG", działa na podstawie Ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2000 r. Nr 56 poz. 679), na podstawie obowiązującej Ustawy o rachunkowości z dnia 29.09.1994 (Dz. U. z 2002 r. Nr 76 poz. 694) z późniejszymi zmianami, rozporządzenia RM z dnia 06.12.1994 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (Dz. U. Nr 134 poz. 692) oraz na podstawie aktów wykonawczych do Ustawy o lasach, a szczególności Statutu nadanego Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe Zarządzeniem Nr 50 Ministra Ochrony Środowiska Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r. i Zarządzenia Nr 42 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 29 grudnia 1995 r. w sprawie powołania Leśnego Banku Genów (znak: EO-0102-43/95), wraz ze zmianami zawartymi w:

- Zarządzeniu Nr 16 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 4 lipca 1996 r., zmieniającym Zarządzenie Nr 42 Dyrektora Generalnego LP w części ustalającej liczbę członków Rady Naukowej LBG,

- Zarządzeniu Nr 42 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 15 lipca 1998 r. (znak: ZG/ZW-0102-43/1/95/98) zmieniającym Zarządzenie Nr 42 Dyrektora Generalnego LP z dnia 29 grudnia 1995 r., w części określającej zakres zadań LBG,

- Zarządzeniu Nr 17 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 24.02.2003 r. w sprawie zasad funkcjonowania Leśnego Banku Genów Kostrzyca w Miłkowie, a także na podstawie Zarządzenia nr 28 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 17.03.2003 r. (OR-015-5/2003) w sprawie ustalenia wykazu innych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych o zasięgu regionalnym i krajowym oraz na podstawie regulaminu organizacyjnego LBG.

§  3.
1.
LBG jest jednostką organizacyjną o zasięgu krajowym, nie posiadającą osobowości prawnej, zarządzającą mieniem Skarbu Państwa w postaci gruntów leśnych i związanych z nimi nieruchomości, budynków i budowli oraz mienia ruchomego stanowiącego wyposażenie techniczne i środki obrotowe w tym należności i zobowiązania majątkowe i formalno-prawne, działającą na podstawie regulaminu nadanego przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, nadzorowaną przez Dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych we Wrocławiu w zakresie określonym Zarządzeniem Nr 17 z dnia 24.02.2003 r. i pełnomocnictwem Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych.
§  4.
1.
Na czele LBG stoi Dyrektor, którego powołuje i odwołuje Dyrektor Generalny Lasów Państwowych, po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej LBG.
2.
Dyrektor LBG kieruje jego pracą i odpowiada za swoją działalność wg zasady jednoosobowej odpowiedzialności, a także reprezentuje LBG na zewnątrz.
3.
Dyrektor wykonuje swoje funkcje przy pomocy Zastępcy Dyrektora i Głównego Księgowego.

Dyrektor Leśnego Banku Genów w szczególności:

1. W zakresie swojego działania reprezentuje Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych w stosunkach cywilnoprawnych oraz majątkowych i w jego imieniu składa oświadczenia woli w sprawach i w zakresie, który określa Zarządzenie Nr 17 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych w sprawie funkcjonowania Leśnego Banku Genów z dnia 24.02.2003 r.

2. Kształtuje podział zadań i kompetencji oraz ustala z przedstawicielami załogi, regulamin pracy.

3. Planuje i organizuje działalność LBG w zakresie gospodarki leśnej i poza gospodarką leśną oraz opracowuje plan gospodarczo finansowy i odpowiada za jego realizację.

4. Występuje w szczególnych przypadkach do Dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych we Wrocławiu o dokonanie zmian w planie gospodarczo-finansowym.

5. Organizuje działania w zakresie ochrony wartości materialnych i niematerialnych LBG oraz dochodzi naprawienia wyrządzonych szkód.

6. Wnioskuje do Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych w sprawach zmiany struktury organizacyjnej i dostosowania do niej struktury zatrudnienia.

7. Dyrektor zatrudnia, zwalnia, awansuje i karze pracowników Leśnego Banku Genów.

8. Organizuje współpracę LBG z jednostkami LP i innymi placówkami naukowo badawczymi w kraju i zagranicą.

§  5.
1.
Organem opiniodawczo-doradczym Dyrektora LBG jest Rada Naukowa, składająca się z siedmiu do dwunastu członków.
2.
Radę i jej Przewodniczącego powołuje Dyrektor Generalny Lasów Państwowych na okres 4 lat.
3.
Rada działa w oparciu o własny regulamin określający zasady jej funkcjonowania zatwierdzony przez Dyrektora Generalnego.

II.

Struktura organizacyjna LBG

§  6.
1.
Dyrektorowi LBG podlegają bezpośrednio:

- Zastępca Dyrektora

- Główny Księgowy

- Kancelaria i Kadry

- Stanowisko ds. Informacji Naukowo-Badawczej i Ekoedukacji

W strukturze organizacyjnej LBG wyróżnia się piony, w ramach których działają zespoły i samodzielne stanowiska:

Pion Dyrektora LBG - symbol D

Kancelaria i Kadry - symbol DK

Stanowisko ds. Informacji Naukowo Badawczej

i Ekoedukacji - symbol DI

Pion Zastępcy Dyrektora (Kierownika Zespołu ZP) - symbol Z

Zespół Pozyskania Leśnych Zasobów Genowych,

Organizacji Zbioru i Szkółkarstwa - symbol ZP

Zespół Zachowania i Ochrony Zasobów - symbol ZZ

Zespół Produkcji Grzybni - symbol ZG

Pion Głównego Księgowego - symbol F

Zespół Finansowo - Gospodarczy symbol FG

Stanowisko ds. Utrzymania

i Kontroli Systemów Informatycznych - symbol FS

Schemat organizacyjny LBG stanowi załącznik Nr 1 do Regulaminu Organizacyjnego.

§  7.
1.
Zastępca Dyrektora LBG będący kierownikiem Zespołu Pozyskania Leśnych Zasobów Genowych, Organizacji Zbioru i Szkółkarstwa, kieruje całokształtem spraw związanych z działalnością podporządkowanych mu komórek organizacyjnych i zatrudnionych w LBG usługodawców oraz jest odpowiedzialny przed Dyrektorem LBG za powierzony mu zakres działania. Do zadań szczególnych Zastępcy Dyrektora LBG należą następujące obowiązki:
1)
kierowanie podległym mu bezpośrednio Zespołem Zachowania i Ochrony Zasobów i Zespołem Produkcji Grzybni,
2)
zlecanie wykonania zadań podmiotom zewnętrznym,
3)
ustalanie kierunków działania podporządkowanego pionu, ze szczególnym uwzględnieniem optymalizacji zarządzania i gospodarowania w powierzonym mu zakresie,
4)
opracowywanie rocznych planów gromadzenia zasobów genowych w LBG,
5)
opracowywanie i realizacja planów kontroli zbioru i dokumentowania pochodzenia materiału genetycznego,
6)
organizowanie w zakresie swego działania, nadzoru merytorycznego nad pracą powierzonych mu komórek organizacyjnych i jednostek terenowych Lasów Państwowych w granicach wynikających z realizowanych w tych jednostkach zadań LBG,
7)
nadzorowanie pracy zakładów usług leśnych, wykonujących zadania zlecone przez LBG,
8)
nadzór nad technologicznie poprawnym, prawidłowym i terminowym wykonaniem zadań należących do zakresu działania podporządkowanych komórek organizacyjnych,
9)
ustalanie szczegółowych zadań i uprawnień podporządkowanym kierownikom komórek organizacyjnych,
10)
nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników pionu przepisów prawa pracy, zachowania tajemnicy państwowej i służbowej oraz wysuwanie wniosków w sprawach osobowych pracowników pionu,
11)
ustalanie przyczyn odstępstw w realizacji, zatwierdzonych przez Dyrektora LBG planów i programów i wskazywanie sposobów ich pełnej realizacji,
12)
koordynowanie działań związanych ze współpracą z jednostkami terenowymi LP i placówkami naukowo-badawczymi w zakresie realizacji zadań LBG przypisanych do obowiązków komórek organizacyjnych nadzorowanego pionu,
13)
inicjowanie działań zmierzających do stałego podnoszenia kwalifikacji pracowników kierowanego przez siebie pionu,
14)
współudział w opracowywaniu informacji i analiz z realizacji zadań LBG,
15)
uczestnictwo w procesie edukacji ekologicznej realizowanym w LBG,
16)
nadzór nad prawidłowym utrzymaniem Arboretum i spełnianiem wyznaczonych mu funkcji,
17)
opracowywanie projektów instrukcji technologicznych LBG i ich aktualizacji oraz nadzór nad przestrzeganiem zasad i reżymów technologicznych, właściwej eksploatacji urządzeń, bezpiecznych warunków pracy i przeprowadzanie związanych z tym szkoleń oraz stanowiskowego instruktażu.
§  8.
1.
Główny Księgowy będący kierownikiem Zespołu Finansowego, jest odpowiedzialny za prowadzenie księgowości i spraw finansowych w tym kasy na podstawie obowiązującej Ustawy o rachunkowości z dnia 29.09.1994 (Dz. U. z 2002 r. Nr 76 poz. 694) z późniejszymi zmianami, rozporządzenia RM z dnia 06.12.1994 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (Dz. U. Nr 134 poz. 692) oraz branżowego planu kont.
2.
Główny Księgowy kieruje podległym mu Zespołem Administracyjno Gospodarczym i Stanowiskiem ds. Utrzymania i Kontroli Systemów Informatycznych.
3.
Główny Księgowy zapewnia należyte prowadzenie:
1)
ewidencji majątkowej mienia zarządzanego majątku Skarbu Państwa; nieruchomości; środków trwałych i przedmiotów nietrwałych w użytkowaniu oraz innych składników majątkowych i wartości, które określa załącznik nr 2,
2)
ewidencji księgowej zdarzeń finansowo-gospodarczych wynikających z działalności LBG w tym ewidencji nasion przyjmowanych na przechowanie oraz związanych z tym rozrachunków między jednostkami organizacyjnymi a LBG wg schematu księgowań, które określają załączone schematy przebiegu księgowań i ewidencji zdarzeń finansowo-gospodarczych będących właściwością zadaniową LBG:

- zał. nr 3 - zasobów genowych,

- zał. nr 3a - depozytów genowych.

4.
Główny Księgowy zapewnia właściwe ustalanie wartości majątku mienia nabytego, powierzonego i zarządzanego mienia Skarbu Państwa na zasadach określonych postanowieniami Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 1994 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (Dz. U. Nr 134, poz. 692.).
5.
Główny Księgowy wykonuje swoje zadania i obowiązki przy pomocy podporządkowanych mu pracowników.
6.
Główny Księgowy potwierdza dokonanie kontroli wewnętrznej określonej operacji gospodarczej - podpisem złożonym na dokumentach dotyczących tej operacji.
7.
Główny Księgowy uprawniony jest do:
1)
określania zasad, według których mają być wykonane przez inne komórki organizacyjne LBG prace niezbędne dla zapewnienia prawidłowości gospodarki finansowej i sprawozdawczości finansowej i rzeczowej,
2)
nadzorowania prac związanych z opracowywaniem dokumentacji podstawowej i analitycznej oraz kontroli merytorycznej dokumentów z zakresu działania podporządkowanych komórek, przed ich ewidencją w elektronicznym banku danych,
3)
żądania od kierowników innych komórek organizacyjnych niezbędnych informacji, jak również udostępniania do wglądu dokumentów i wyliczeń stanowiących źródło tych informacji,
4)
wnioskowanie o usunięcie w oznaczonym terminie stwierdzonych nieprawidłowości,
5)
wnioskowanie do Dyrektora LBG o przeprowadzenie kontroli określonych zagadnień.
8.
W sprawach dotyczących czynności, obowiązków i uprawnień Głównego Księgowego, nie uregulowanych w niniejszym regulaminie, stosuje się postanowienia regulaminu kontroli wewnętrznej oraz przepisy powszechnie obowiązujące.
§  9.
1.
Kierownicy komórek organizacyjnych LBG kierują pracą podległych im pracowników i wykonują czynności przypisane im bezpośrednio. Za wykonanie zadań im powierzonych i obowiązków podległych im pracowników ponoszą odpowiedzialność przed swoim bezpośrednim przełożonym.
2.
Do zadań wspólnych kierowników komórek organizacyjnych należy w szczególności:
1)
opracowywanie szczegółowego zakresu czynności dla poszczególnych pracowników, który zatwierdza Dyrektor LBG,
2)
zapewnianie, poprzez właściwą organizację i podział pracy, równomiernego obciążenia pracowników oraz terminowego i zgodnego z obowiązującymi przepisami i wymaganiami technologicznymi wykonania przydzielonych zadań,
3)
zapewnianie przestrzegania dyscypliny pracy oraz przepisów o zabezpieczeniu tajemnicy państwowej i służbowej,
4)
współdziałanie z innymi komórkami w celu wykonywania z należytą starannością zadań przypisanych komórkom oraz prowadzenia związanej z tym dokumentacji,
5)
zapewnianie bezpiecznych warunków pracy, należytej obsługi eksploatowanych urządzeń, utrzymywania ich w czystości i sprawności eksploatacyjnej oraz dbałość o ład i porządek na nadzorowanych stanowiskach pracy, sprawność systemów zabezpieczeń i bezpieczeństwo powierzonego mienia,
6)
zgłaszanie bezpośredniemu przełożonemu wniosków w sprawie usprawniania organizacji i podziału pracy,
7)
podejmowanie działań zmierzających do podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników.
3.
Kierownicy komórek organizacyjnych uprawnieni są do:
1)
udostępniania jednostkom organizacyjnym LP i naukowo-badawczym danych liczbowych i wyników analiz laboratoryjnych oraz publikacji gromadzonych w ewidencji i dokumentacji LBG, każdy w zakresie swojego działania, z zachowaniem zasad tajemnicy państwowej i służbowej,
2)
samodzielnego, z zakresu swojego działania, prowadzenia korespondencji o charakterze informacyjno-wyjaśniającym oraz innej nie zastrzeżonej do wyłącznej kompetencji Dyrektora LBG lub jego Zastępcy.
3)
żądania od kierowników innych komórek organizacyjnych dostarczenia materiałów, opinii, danych liczbowych lub innych informacji, obejmujących zakres właściwości tych komórek, a niezbędnych do wykonywania zadań nadzorowanej komórki,
4)
informowania przełożonego o stwierdzonych uchybieniach i niedomaganiach w działalności komórki i jednostek terenowych LP w sprawach koordynowanych przez LBG z zakresu działania nadzorowanej komórki organizacyjnej,
5)
wnioskowania w stosunku do podległych pracowników w sprawach wynagradzania, premiowania i nagradzania, udzielania im urlopów wypoczynkowych oraz wyróżniania jednostek terenowych LP wzorowo realizujących zadania koordynowane przez LBG na ich terenie.
6)
Dla wykonania określonych zadań szczególnych z zakresu działalności LBG mogą być powoływane, zespoły zadaniowe, komisje lub grupy robocze.
7)
Zespoły zadaniowe, komisje lub grupy robocze, o których mowa w ust. 1. powołuje w trybie decyzji Dyrektor LBG, który określa ich skład osobowy, cel, zakres prac do wykonania i ostateczny termin realizacji.
8)
Udział w komisjach lub grupach roboczych pracowników z jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez RDLP wymaga zgody kierowników tych jednostek.
§  10.
Stanowisko pracy ds. Kadr

Podstawowym zadaniem Stanowiska jest prowadzenie Sekretariatu, Kancelarii, Archiwum, Kancelarii tajnej i Kadr LBG.

Stanowisko, w sprawach kadrowych, podlega bezpośrednio Dyrektorowi LBG, przy czym całość spraw związanych z prowadzeniem sekretariatu i archiwum, realizuje w ramach zadań Zespołu Administracyjno-Gospodarczego i w tym zakresie wchodzi w jego skład.

Do zadań szczególnych Stanowiska należy:

1)
obsługa sekretariatu,
2)
prowadzenie spraw pracowniczych i przestrzegania dyscypliny pracy,
3)
ewidencjonowanie wydawanych aktów normatywnych Dyrektora LBG i otrzymywanych aktów normatywnych ogólnego znaczenia,
4)
ewidencjonowanie korespondencji przychodzącej i wychodzącej oraz redagowanie i edycja pism,
5)
ewidencjonowanie skarg i wniosków wpływających do LBG,
6)
prowadzenie spraw z zakresu działalności socjalno-bytowej,
7)
prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy w LBG,
8)
prowadzenie rejestru zwolnień lekarskich,
9)
nadzór nad spełnianiem przez komórki organizacyjne LBG wymogów instrukcji kancelaryjnej i prowadzenie archiwum akt,
10)
prowadzenie spraw związanych z obronnością i kancelarią tajną w LBG,
11)
prowadzenie książki kontroli LBG,
12)
prowadzenie księgi pamiątkowej LBG,
13)
udział w obsłudze sesji, seminariów, konferencji i narad organizowanych w LBG,
14)
nadzór nad przestrzeganiem w korespondencji LBG tajemnicy służbowej i państwowej.
§  11.
Stanowisko ds. Informacji Naukowo-Badawczej i Ekoedukacji
1.
Podstawowym zadaniem Stanowiska jest prowadzenie komputerowego banku informacji o gromadzonym materiale genetycznym, badaniach laboratoryjnych materiału genetycznego przechowywanego w LBG, pracach naukowo-badawczych i publikacjach dotyczących problematyki związanej z działalnością LBG oraz prowadzenie całokształtu spraw związanych z działalnością Ośrodka Leśnej Edukacji Ekologicznej, a w szczególności:
1)
prowadzenie komputerowego banku danych o leśnych zasobach genowych,
2)
uczestnictwo w pracach inwentaryzacyjnych składników majątkowych LBG oraz w pracach związanych z inwentaryzacją terenową ekosystemów leśnych,
3)
uczestnictwo w działaniach na rzecz zachowania ginących populacji i ich restytucji,
4)
uczestnictwo i nawiązywanie współpracy z innymi ośrodkami w kraju i za granicą w sposób ustalany przez Dyrektora LBG,
5)
propagacja idei ochrony przyrody i zachowania różnorodności biologicznej,
6)
prowadzenie rejestru zasobów bibliotecznych LBG i ich upowszechnianie, czuwanie nad zapewnieniem dopływu publikacji,
7)
prowadzenie wideoteki LBG, nadzór nad zakładową telewizją,
8)
organizowanie i udzielanie poradnictwa dla jednostek organizacyjnych LP z zakresu działania LBG,
9)
prowadzenie procesu edukacji ekologicznej w ramach działalności LBG,
10)
prowadzenie wewnętrznego krajowego rejestru Leśnego Materiału Podstawowego pozostającego w zarządzie PGL LP.
§  12.
Zespół Finansowo-Gospodarczy
1.
Podstawowym zadaniem Zespołu w zakresie finansów jest zapewnienie prawidłowego wykonywania zadań związanych z gospodarką finansową i należytym gospodarowaniem środkami finansowymi będącymi w dyspozycji LBG, a w szczególności prowadzenie całokształtu spraw dotyczących:
1)
finansowania działalności LBG, prowadzenia ewidencji majątkowej mienia, nieruchomości, środków trwałych i przedmiotów nietrwałych, udziałów i depozytów oraz innych wartości LBG, obsługi finansowo-księgowej i prowadzenia obowiązującej ewidencji księgowej dokumentującej działalność LBG, w tym ewidencji zasobów i depozytów nasiennych przyjmowanych na przechowanie w LBG oraz związanych z tym rozrachunków między jednostkami organizacyjnymi LP a LBG,
2)
gospodarowania funduszami specjalnymi tworzonymi w LBG,
3)
ubezpieczeń majątkowych, osobowych, zadań budżetowych i rozliczeń z jednostką nadrzędną i budżetem Państwa,
4)
prowadzenie rachunkowości, kalkulacji, sprawozdawczości finansowej i analiz
5)
opracowywanie wycinkowych i kompleksowych planów gospodarczych LBG,
6)
opracowywanie oraz przestrzeganie zasad prawidłowego obiegu dokumentacji, księgowości i kalkulacji kosztów,
7)
fakturowanie usług i dostaw LBG,
8)
windykacja należności i spłata zobowiązań wobec dostawców zewnętrznych i wewnętrznych,
9)
wycena i rozliczanie finansowe wyników inwentaryzacji składników majątkowych,
10)
wdrażanie kontroli wewnętrznej oraz bieżące egzekwowanie jej wyników,
11)
prowadzenie obsługi kasowej LBG.
2.
Do zadań Zespołu w zakresie spraw administracyjno gospodarczych i kadrowych należy:
1)
organizowanie i kontrola ochrony mienia LBG,
2)
prowadzenie całokształtu spraw związanych z utrzymaniem obiektów, urządzeń technicznych i środków transportowych,
3)
prowadzenie rejestru umów serwisowych urządzeń i systemów LBG, ich aktualizacja oraz egzekwowanie dotrzymywania warunków serwisu,
4)
prowadzenie całokształtu spraw związanych z zapewnieniem obsługi transportowej LBG i jego rozliczaniem,
5)
codzienna spedycja i odbiór korespondencji,
6)
prowadzenie całokształtu spraw związanych z zaopatrzeniem LBG w niezbędne materiały, przyrządy i wyposażenie,
7)
prowadzenie spraw dotyczących gospodarki lokalowej i mieszkaniowej oraz administrowanie nieruchomościami i wyposażeniem LBG, łącznie z opłatami czynszowymi i ubezpieczeniowymi itp.,
8)
prowadzenie całokształtu spraw związanych z zapewnieniem należytego bezpieczeństwa pożarowego i antywłamaniowego obiektów LBG,
9)
organizowanie różnych form opieki socjalnej w stosunku do pracowników LBG,
10)
organizowanie obsługi prawnej w przypadkach uzasadnionych,
11)
prowadzenie całokształtu spraw związanych z użytkowaniem i wynajmowaniem pokoi gościnnych LBG,
12)
obsługa środków łączności i sprzętu biurowego LBG,
13)
sprawowanie i koordynowanie wszelkich prac związanych z utrzymaniem małej architektury, zieleni oraz ładu i porządku w obiektach LBG i ich otoczeniu,
14)
obsługa kancelarii, narad, szkoleń, sesji i seminariów odbywanych w LBG.
§  13.
Stanowisko ds. Utrzymania i Kontroli Systemów Informatycznych
1)
sprawowanie ogólnej i szczegółowej konserwacji systemu informatycznego LBG oraz nadzór nad funkcjonowaniem sieci i sprzętu komputerowego, wdrażanie koniecznych aplikacji użytkowych obsługujących całokształt działalności LBG,
2)
bieżący nadzór nad prawidłowością działania wyposażenia informatycznego poszczególnych komórek organizacyjnych i stanowisk pracy,
3)
obsługa eksploatacyjna i organizowanie instruktaży przy stanowiskowych oraz serwisu technicznego gwarantującego niezawodność pracy zainstalowanych w LBG systemów i urządzeń informatycznych,
4)
zapewnienie bezpieczeństwa danych oraz jednolitość ich katalogowania,
5)
opracowanie planu ochrony systemów i danych informatycznych, zabezpieczenia przed niepożądaną penetracją w obrębie sieci i poza nią,
6)
dokumentowanie ważniejszych wydarzeń w działalności LBG (wideofilmowanie, fotografowanie),
7)
opracowywanie i aktualizowanie strony internetowej LBG.
§  14.
Zespół Pozyskania Leśnych Zasobów Genowych, Organizacji Zbioru i Szkółkarstwa

Do zadań Zespołu należy:

1)
opracowywanie i doskonalenie procedur przyjmowania i oceny wstępnej (przed przyjęciem do przechowania) Leśnego Materiału Rozmnożeniowego,
2)
przyjmowanie owoców, szyszek, nasion, pyłku i innych części roślin oraz pozyskiwanie z nich materiału genowego w procesie technologicznym z wykorzystaniem urządzeń technicznych LBG, jego przysposabianie do długookresowego przechowalnictwa w niskich temperaturach, oraz do rozmnożeń, a w szczególności przeprowadzanie wstępnej kontroli, doczyszczenie i sortowanie dostarczanego materiału genetycznego, poddanie go niezbędnym czynnościom mającym na celu:
a)
udokumentowanie pochodzenia, w tym adresu leśnego i współrzędnych geograficznych oraz wysokości npm,
b)
ilości i jakości dostarczanego materiału genowego, wstępnej oceny zdrowotności, stopnia dojrzałości i innych cech mogących mieć wpływ na skuteczność przechowywania zasobu,
c)
wystawianie dokumentów przychodowych i wprowadzanie danych do rejestru przychodów w systemie "Zasoby",
d)
precyzyjne oznakowanie i zaewidencjonowanie materiału genetycznego,
e)
przechowywanie wstępne przyjętego materiału genowego w kontrolowanych warunkach w sposób odpowiadający fizjologicznym wymaganiom gatunków,
3)
przeprowadzanie technologicznego procesu pozyskania zasobu genowego ze szczególną dbałością mającą na celu:
a)
zagwarantowanie najwyższej jakości i pełnej różnorodności genetycznej pozyskanego zasobu genowego,
b)
przysposobienie pozyskanego zasobu genowego do długookresowego przechowalnictwa w niskich temperaturach,
c)
współdziałanie z Zespołem Zachowania i Ochrony Zasobów celem zapewnienia najlepszych parametrów zasobu,
4)
formowanie zasobów i depozytów genowych, paczkowanie i właściwe oznakowanie oraz przekazanie pod nadzór i pieczę Zespołu Zachowania i Ochrony Zasobów,
5)
sporządzanie odpowiedniej dokumentacji materiału genetycznego w tym wymaganych specyfikacji manipulacyjnych i rozliczeń,
6)
przysposabianie w procesie stratyfikacyjnym nasion do siewu,
7)
przeprowadzanie w uzgodnionym zakresie separacji i stratyfikacji oraz termoterapii,
8)
uczestnictwo w pracach terenowych typowania powierzchni i obiektów do objęcia ochroną w zasobach LBG,
9)
uczestnictwo w pracach na rzecz zachowania leśnych zasobów genowych,
10)
uczestnictwo w propagowaniu ochrony różnorodności biologicznej lasów i podstaw edukacji ekologicznej w ramach programu edukacyjnego LBG,
11)
prowadzenie dokumentacji i ewidencji z zakresu działania zespołu,
12)
zakładanie, pielęgnacja i prowadzenie Arboretum oraz powierzchni zachowawczych LBG,
13)
dostarczanie danych do fakturowania usług zespołu.
§  15.
Zespół Zachowania i Ochrony Zasobów

Zadaniem Zespołu jest:

1. przechowywanie zasobów i depozytów genowych oraz krajowych rezerw nasiennych w chłodniach LBG i zapewnienie wysokich parametrów żywotności w całym okresie przechowalniczym w niskich temperaturach i w trakcie stratyfikacji, a w szczególności:

1) współudział w opracowywaniu i doskonaleniu technologii przechowywania długookresowego,

2) przeprowadzanie badań laboratoryjnych w trakcie procesu technologicznego pozyskiwania zasobów genowych,

3) wystawianie świadectw oceny nasion w oparciu o wyniki analiz i badań przeprowadzanych w LBG,

4) przyjmowanie do ochrony i sprawowanie pieczy kontrolnej nad zasobami i depozytami genowymi oraz krajowymi rezerwami nasiennymi w chłodniach LBG,

5) przeprowadzanie badań laboratoryjnych o charakterze usługowym i prognostycznym i wydawanie świadectw pochodzenia nasion lub świadectw oceny jakości próbek powierzanych do badań przez jednostki terenowe Lasów Państwowych,

2. wykonuje zadania Stacji Kontroli Jakości Nasion dla depozytów i zasobów gromadzonych w LBG,

3. wykonuje analizy w technice rentgenografii na potrzeby procesu technologicznego pozyskiwanych zasobów i depozytów genowych, dla potrzeb prognostycznych i ocen przedzbiorowych,

4. przekazuje wyniki swoich badań laboratoryjnych do komputerowego banku informacji,

5. Informuje o wszelkich zagrożeniach i objawach obniżania jakości chronionych zasobów i depozytów genowych,

6. dostarcza sukcesywnie informacji o usługach podlegających fakturowaniu,

§  16.
Zespół Produkcji Grzybni

Zadaniem Zespołu jest:

1. Produkcja biopreparatu mikoryzowego przeznaczonego do szczepienia sadzonek drzew leśnych.

2. Wykorzystanie do produkcji technologii opracowanej przez prof. St. Kowalskiego i mgr inż. K. Szablę.

3. Organizacja i wykonanie produkcji według planu Leśnej Mikoryzacji Sterowanej opracowanego przez DGLP.

4. Zachowanie tajemnicy technologii produkcji.

III.

Zasady funkcjonowania LBG

§  17.
1.
W LBG obowiązuje zasada szczeblowego podporządkowania stosownie, do której każdy pracownik LBG podlega tylko jednemu przełożonemu, od którego otrzymuje polecenia i przed którym odpowiada za ich wykonanie.
§  18.
1.
Dyrektora LBG w czasie jego nieobecności zastępuje Zastępca Dyrektora, którego zakres kompetencji w takim przypadku ustala Dyrektor. W razie jednoczesnej nieobecności Dyrektora i jego Zastępcy, Dyrektor wyznacza pracownika, zajmującego kierownicze stanowisko pracy w LBG. Zakres obowiązków i uprawnień tego pracownika określa Dyrektor LBG.
2.
Zastępcę Dyrektora, w czasie jego nieobecności, zastępuje wyznaczony, po uzgodnieniu z Dyrektorem, kierownik komórki organizacyjnej pionu.
§  19.
1.
Wszystkie pisma wychodzące na zewnątrz - podpisywane są jednoosobowo, z wyjątkiem:
1)
pism, które z mocy innych przepisów wymagają podpisów dwóch upoważnionych osób,
2)
korespondencji, z której wynikają zobowiązania majątkowe i która powinna być podpisana również przez Głównego Księgowego.
2.
Projekty pism wychodzących na zewnątrz oraz opracowań, a także wszelka korespondencja przedkładana do podpisu Dyrektorowi LBG oraz jego Zastępcy, parafowane są przez opracowującego oraz kierownika komórki organizacyjnej, w której zostały sporządzone. W przypadku opracowywania materiałów przez więcej niż jedną komórkę organizacyjną parafowane są one przez kierowników wszystkich komórek uczestniczących w przygotowaniu materiałów i projektów pism.
3.
Podpisu Dyrektora LBG wymagają:
1)
zarządzenia, decyzje, pisma okólne oraz polecenia służbowe i inne pisma w sprawach zasadniczego znaczenia o treści dyrektywnej lub zawierającej decyzje, a także zlecenia, zamówienia bądź inne dyspozycje mogące wywołać zobowiązania finansowe LBG,
2)
korespondencja kierowana do: jednostek nadrzędnych, równorzędnych, władz terenowych, organizacji politycznych i społecznych oraz jednostek LP,
3)
korespondencja dotycząca spraw osobowych oraz odwołań, skarg i wniosków skierowanych do LBG.
4.
Zastępca Dyrektora LBG podpisuje korespondencję dotyczącą spraw kierowanego przez siebie pionu oraz wykraczających poza zagadnienia pionu, w ramach upoważnienia udzielonego przez Dyrektora LBG.
5.
Kierownicy komórek organizacyjnych mogą podpisywać wyłącznie pisma kierowane do równorzędnych komórek organizacyjnych.
6.
Zasięgnięcia opinii prawnej wymagają sprawy:
1)
wydania aktu normatywnego o charakterze ogólnym,
2)
indywidualne, skomplikowane pod względem prawnym,
3)
zawarcia umowy długoterminowej, porozumień i innych zobowiązań finansowych,
4)
rozwiązywania z pracownikami umowy o pracę,
5)
odmowy uznania zgłoszonych roszczeń,
6)
związane z postępowaniem przed organami orzekającymi,
7)
zawarcia i rozwiązania umowy z kontrahentem zagranicznym,
8)
zawarcia ugody w sprawach majątkowych,
9)
umorzenia wierzytelności,
10)
zawiadomienia organu powołanego do ścigania przestępstw o stwierdzeniu przestępstwa ściganego z urzędu,
§  20.
1.
Właściwość komórek organizacyjnych do załatwiania spraw wynika z podziału czynności, określonego niniejszym regulaminem i ewentualnymi uprawnieniami otrzymanymi od bezpośredniego przełożonego bądź od Dyrektora LBG.
2.
Wszystkie komórki organizacyjne LBG zobowiązane są do współpracy między sobą i udzielania wzajemnej pomocy w razie potrzeby oraz do uzgadniania stanowisk przed podjęciem ostatecznej decyzji bądź przed przedstawieniem jej do akceptacji Dyrektora LBG lub jego Zastępcy. Współdziałanie poszczególnych komórek organizacyjnych polega na wzajemnym konsultowaniu, zgłaszaniu uwag, opiniowaniu oraz udzielaniu pomocy fachowej i technicznej, z własnej inicjatywy lub na wniosek danej komórki.
3.
Współpraca między komórkami organizacyjnymi winna być prowadzona przede wszystkim w drodze bezpośredniego kontaktu, bez zbędnej korespondencji.
4.
Komórki organizacyjne przyjmują i załatwiają sprawy należące do ich zakresu działania, a sprawy błędnie do nich skierowane przekazują natychmiast do właściwej komórki organizacyjnej, zawiadamiając o tym dysponującego rozdziałem spraw.
5.
Kwestie wątpliwe i sporne w zakresie merytorycznej właściwości załatwiania określonych spraw rozstrzygają:
1)
w ramach komórki organizacyjnej - kierownik tej komórki,
2)
w ramach pionu - właściwy kierownik pionu,
3)
między pionami - Dyrektor LBG.
6.
W LBG obowiązuje zasada, że dla wykonania konkretnego zadania wyznaczana jest jedna komórka wiodąca.
§  21.
1.
System kontroli w LBG obejmuje:
1)
samokontrolę prawidłowości wykonania własnej pracy przez wszystkich pracowników,
2)
kontrolę funkcjonalną sprawowaną w ramach obowiązku nadzoru przez pracowników na kierowniczych stanowiskach pracy oraz przez podległe im komórki organizacyjne w zakresie ich właściwości,
3)
kontrolę instytucjonalną sprawowaną przez pracowników, którym przypisano obowiązki kontrolne,
4)
kontrolę wewnętrzną, sprawowaną przez Głównego Księgowego.
2.
Czynności związane ze sprawowaniem kontroli funkcjonalnej wykonują z urzędu Zastępca Dyrektora LBG, Główny Księgowy, kierownicy komórek organizacyjnych, jak również inni pracownicy, zobowiązani do jej sprawowania w zakresie powierzonych im obowiązków.
3.
Szczegółowy tryb i zasady wykonywania kontroli wewnętrznej w LBG określa regulamin kontroli wewnętrznej opracowany przez Głównego Księgowego i zatwierdzony przez Dyrektora LBG.
§  22.
1.
Zarządzenia, decyzje i pisma okólne Dyrektora LBG oraz zarządzenia jednostki nadrzędnej rejestrowane są w Kancelarii LBG.
2.
Wszystkie skargi i wnioski wpływające do LBG ewidencjonowane są w Kancelarii LBG.
§  23.
Wszyscy pracownicy LBG zobowiązani są, przy wykonywaniu swoich czynności, przestrzegać tajemnicy państwowej i służbowej oraz obowiązujących w tym przedmiocie przepisów, a także do nie podejmowania konkurencyjnej działalności i nie uczestniczenia w zdarzeniach noszących znamiona konkurencji w stosunku do działalności LBG.
§  24.
Pracownicy LBG są zobowiązani do szczegółowej znajomości przepisów prawnych z zakresu swego działania oraz dbałości o mienie LBG i współdziałania w celu podnoszenia prestiżu i dobrego imienia Leśnego Banku Genów i Lasów Państwowych.
§  25.
Na wszystkich komórkach organizacyjnych LBG - z uwzględnieniem swoistości kompetencyjnej - spoczywa obowiązek wykonywania następujących czynności wspólnych:
1)
śledzenie postępu w nauce, technice i technologii na wybranych wycinkach działalności Lasów Państwowych, związanych z zadaniami powierzonymi do wykonywania przez LBG,
2)
należycie staranne wykonywanie powierzonych komórce zadań, prowadzenie dokumentacji, oraz ewidencji w systemach stosowanych w LBG,
3)
należycie dbałe użytkowanie i konserwowanie powierzonego mienia oraz dbałość o prawidłowe funkcjonowanie systemów zabezpieczeń w użytkowanych pomieszczeniach i obiektach,
4)
sporządzanie sprawozdawczości statystycznej i informacji wewnętrznej ze swego zakresu działania,
5)
wystawianie dokumentów niezbędnych do fakturowania usług i dostaw LBG,
6)
ewidencjonowanie i katalogowanie oryginałów lub odpisów korespondencji wpływającej i wychodzącej z komórki organizacyjnej oraz prowadzenie i archiwowanie wszelkich informacji gromadzonych i przetwarzanych w elektronicznej technice obsługi wg jednolitych zasad przyjętych w LBG,
7)
dokonywanie corocznego przeglądu dokumentów przechowywanych w katalogach bieżących oraz ich archiwowanie w archiwum LBG,
8)
merytoryczna ocena żądania zapłaty, wystosowanego przez dostawców, kontrahentów zewnętrznych i jednostki organizacyjne Lasów Państwowych,
9)
współudział w propagacji ochrony różnorodności biologicznej lasów i podstaw edukacji ekologicznej oraz prowadzeniu szkoleń i doradztwa zawodowego,
10)
przeprowadzanie kontroli z zakresu działania komórki organizacyjnej oraz wykorzystywanie w pracy komórki - poleceń, zaleceń i uwag organów kontroli instytucjonalnej oraz opracowanych na podstawie protokołów tych organów - zarządzeń pokontrolnych Dyrektora LBG,
11)
merytoryczna ocena, w zakresie swego działania, wykonywania przez jednostki terenowe Lasów Państwowych zadań koordynowanych na ich terenie przez LBG,

IV.

Postanowienia końcowe

§  26.
Postępowanie w sprawach określonych jako tajne i poufne normują odrębne przepisy.
§  27.
Jednolite zasady postępowania przy wykonywaniu czynności kancelaryjnych, obieg akt oraz ich spływ do archiwum zakładowego, reguluje instrukcja kancelaryjna.
§  28.
1.
Czas pracy, porządek wewnętrzny oraz zasady dyscypliny pracy w LBG określa regulamin pracy LBG, opracowany przez Głównego Księgowego przy współudziale przedstawicieli pracowników i zatwierdzony przez Dyrektora LBG.
2.
Nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników LBG obowiązującego regulaminu pracy, o którym mowa w ust. 1, sprawuje Stanowisko pracy ds. Kadr.
§  29.
1.
W sprawach nie uregulowanych niniejszym regulaminem organizacyjnym mają zastosowanie ogólne przepisy prawa, w tym Kodeks pracy, Kodeks cywilny, Kodeks postępowania administracyjnego, a także zarządzenia i decyzje Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych oraz inne przepisy PGL-LP.
2.
Wszelkie kwestie wątpliwe i sporne dotyczące interpretacji postanowień regulaminu organizacyjnego rozstrzyga Dyrektor LBG w uzgodnieniu z Dyrektorem Generalnym Lasów Państwowych.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Załącznik 

Schemat Organizacyjny Leśnego Banku Genów