Regulamin organizacyjny Krajowego Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZ.2006.1.1

Akt utracił moc
Wersja od: 26 stycznia 2006 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 5 stycznia 2006 r.
w sprawie regulaminu organizacyjnego Krajowego Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199 i Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się regulamin organizacyjny Krajowego Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 220, poz. 1901).

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY KRAJOWEGO BIURA DO SPRAW PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§  1.
1.
Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii działa na podstawie przepisów obowiązującego prawa i niniejszego regulaminu.
2.
Ilekroć w regulaminie jest mowa o "Biurze" rozumie się przez to Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii.
§  2.
Regulamin Organizacyjny Biura określa szczegółowy zakres zadań, strukturę organizacyjną i tryb pracy Biura.
§  3.
Sprawy o istotnym znaczeniu dla prawidłowego funkcjonowania Biura, nieuregulowane w obowiązujących przepisach prawa i niezastrzeżone do uregulowania dla innych podmiotów lub organów, regulowane są w Biurze w drodze zarządzeń wewnętrznych dyrektora Biura.

Rozdział  II

Kierownictwo i zasady organizacji pracy

§  4.
1.
Dyrektor Biura reprezentuje Biuro na zewnątrz, kieruje jego działalnością i ponosi jednoosobową odpowiedzialność za funkcjonowanie Biura.
2.
Do kompetencji dyrektora Biura należy zarządzanie Biurem, a w szczególności:
1)
wydawanie zarządzeń wewnętrznych w sprawach niezastrzeżonych dla innych podmiotów lub organów;
2)
powoływanie stałych lub doraźnych komisji w sprawach określonych obowiązującymi przepisami prawa i zespołów opiniodawczych, przy jednoczesnym określeniu ich nazwy, składu osobowego, celu, zakresu i trybu działania;
3)
udzielanie imiennych upoważnień lub pełnomocnictw zastępcy dyrektora Biura oraz innym pracownikom Biura w zakresie realizowanych przez nich zadań.
3.
Dyrektor Biura wykonuje czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do osób zatrudnionych w Biurze i określa zasady polityki kadrowej.
4.
W razie potrzeby oceny programów planowanych do realizacji i realizowanych przez Biuro lub zlecanych przez Biuro innym podmiotom, dyrektor Biura może powoływać w drodze zarządzenia wewnętrznego zespoły opiniodawczo-doradcze z udziałem ekspertów spoza Biura, reprezentujących dziedziny nauki odpowiednie do opiniowanych lub konsultowanych spraw.
5.
Do podpisu dyrektora Biura lub, upoważnionego przez dyrektora, zastępcy dyrektora lub głównego księgowego, są zastrzeżone:
1)
pisma kierowane na zewnątrz Biura;
2)
akty wewnętrzne.
§  5.
1.
Dyrektor kieruje Biurem przy pomocy zastępcy dyrektora oraz głównego księgowego.
2.
W czasie nieobecności dyrektora działalnością Biura kieruje zastępca dyrektora.
§  6.
1.
Zadania Biura są realizowane przez komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy.
2.
Realizacją zadań określonych w regulaminie dla poszczególnych komórek organizacyjnych kierują kierownicy komórek organizacyjnych.
3.
Zadania określone dla samodzielnych stanowisk pracy są realizowane samodzielnie przez pracowników zajmujących te stanowiska.
§  7.
1.
Zastępca dyrektora Biura sprawuje nadzór nad realizacją zadań komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy w zakresie określonym w regulaminie.
2.
Do zadań i obowiązków zastępcy dyrektora Biura należy:
1)
planowanie i organizowanie realizacji zadań nadzorowanych komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy, w tym rozstrzyganie o sposobie załatwiania spraw;
2)
przygotowywanie wyczerpujących danych w sprawach kierowanych do decyzji dyrektora oraz przedstawianie informacji o sposobie i stanie załatwionych spraw, a także o potrzebach i problemach w wykonywaniu zadań nadzorowanych komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy;
3)
zapewnienie podległym pracownikom właściwych warunków pracy;
4)
ostateczne przygotowywanie projektów pism, zarządzeń wewnętrznych i decyzji do podpisu dyrektora Biura, w części dotyczącej zakresu działalności nadzorowanych komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy;
5)
współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi w realizacji zadań Biura;
6)
występowanie z wnioskami w sprawach dotyczących stosunków pracy kierowników nadzorowanych komórek organizacyjnych i pracowników zajmujących samodzielne stanowiska pracy oraz opiniowanie wniosków kierowanych w tych sprawach do dyrektora Biura w odniesieniu do pracowników nadzorowanych komórek organizacyjnych i zajmujących samodzielne stanowiska pracy;
7)
wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Biura.
3.
Zastępca dyrektora podejmuje decyzje w zakresie powierzonych mu spraw, niezastrzeżonych do kompetencji dyrektora Biura.
§  8.
Do zadań i obowiązków głównego księgowego należy:
1)
prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami;
2)
prowadzenie gospodarki finansowej Biura zgodnie z obowiązującymi przepisami;
3)
wykonywanie dyspozycji środkami finansowymi;
4)
dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji finansowych z planem finansowym;
5)
dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów;
6)
opracowywanie sprawozdań finansowych z wykonania planu finansowego i ich analiza;
7)
analiza zasadności, celowości i poziomu wykorzystania środków budżetowych;
8)
dokonywanie wewnętrznej kontroli projektów w ramach powierzonych obowiązków;
9)
opracowywanie projektów wewnętrznych przepisów z zakresu prowadzenia rachunkowości, w szczególności zakładowego planu kont, obiegu dokumentów, zasad prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji;
10)
opracowywanie i koordynowanie przygotowywania projektów przepisów wewnętrznych dotyczących spraw pracowniczych i organizacyjnych;
11)
prowadzenie rejestru wydawanych zarządzeń wewnętrznych;
12)
występowanie z wnioskami do dyrektora Biura w sprawach dotyczących stosunków pracy kierowników nadzorowanych komórek organizacyjnych i pracowników zajmujących samodzielne stanowiska pracy oraz opiniowanie wniosków kierowanych w tych sprawach do dyrektora Biura w odniesieniu do pracowników nadzorowanych komórek organizacyjnych i zajmujących samodzielne stanowiska pracy;
13)
opiniowanie wniosków urlopowych pracowników nadzorowanych komórek organizacyjnych i zajmujących samodzielne stanowiska pracy;
14)
opracowywanie projektów zakresów czynności dla kierowników nadzorowanych komórek organizacyjnych i pracowników zajmujących samodzielne stanowiska pracy;
15)
prowadzenie ewidencji pełnomocnictw i upoważnień udzielanych przez dyrektora Biura;
16)
prowadzenie akt osobowych i dokumentacji związanej ze stosunkami pracy oraz prowadzenie spraw socjalnych;
17)
wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Biura.
§  9.
Do zadań i obowiązków kierownika komórki organizacyjnej należy w szczególności:
1)
planowanie oraz zapewnienie sprawnej i efektywnej realizacji zadań określonych dla komórki;
2)
rozstrzyganie o sposobie załatwiania spraw oraz sprawowanie nadzoru nad ich wykonywaniem;
3)
nadzór nad zgodnym z przepisami i terminowym wykonywaniem przez pracowników powierzonych im zadań i obowiązków;
4)
występowanie z wnioskami w sprawach dotyczących stosunków pracy pracowników komórki organizacyjnej;
5)
opracowywanie projektów zakresów czynności dla pracowników podległej komórki organizacyjnej;
6)
współuczestniczenie w realizacji zadań realizowanych przez komórkę organizacyjną;
7)
przygotowywanie sprawozdań i informacji dotyczących pracy komórki organizacyjnej w zakresie i terminach określonych przez dyrektora Biura;
8)
wykonywanie innych zadań zleconych przez przełożonego.
§  10.
W razie zmiany obsady personalnej na stanowiskach kierowniczych i stanowiskach pracy związanych z odpowiedzialnością materialną, obowiązuje zasada protokolarnego przekazywania spraw. W odniesieniu do pracowników zajmujących inne stanowiska pracy zasada protokolarnego przekazywania spraw obowiązuje wówczas, jeżeli to wynika z przepisów prawa lub może być stosowana, jeżeli bezpośredni przełożony uzna to za celowe.

Rozdział  III

Struktura organizacyjna Biura

§  11.
1.
W skład Biura wchodzą następujące komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy:
1)
Dział do spraw Administracyjnych;
2)
Samodzielne stanowisko pracy Administratora Systemu i Sieci Teleinformatycznej;
3)
Radca Prawny;
4)
Samodzielne stanowisko pracy do spraw obsługi Rady do spraw Przeciwdziałania Narkomanii;
5)
Centrum Informacji o Narkotykach i Narkomanii;
6)
Dział Realizacji Zadań Profilaktyczno-Rehabilitacyjnych;
7)
Dział do spraw Edukacji Publicznej;
8)
Dział do spraw Szkoleń Certyfikowanych;
9)
Samodzielne stanowisko pracy do spraw Systemu Wczesnego Ostrzegania o Narkotykach;
10)
Dział Nadzoru nad Realizacją Zadań Zleconych;
11)
Dział Finansowo-Księgowy;
12)
Samodzielne stanowisko pracy do spraw Zamówień Publicznych.
2.
Do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówienia publicznego lub realizacji innych zadań są powoływane zgodnie z odrębnymi przepisami:
1)
komisje przetargowe;
2)
komisje konkursowe.
3.
Skład oraz regulamin funkcjonowania komisji, o których mowa w ust. 2, ustala dyrektor Biura.

Rozdział  IV

Szczegółowe zadania komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy

§  12.
1.
Dział do spraw Administracyjnych zajmuje się sprawami administracyjno-gospodarczymi, w tym zapewnia obsługę sekretarsko-kancelaryjną Biura.
2.
Do zadań Działu do spraw Administracyjnych należy w szczególności:
1)
administrowanie majątkowymi składnikami Biura;
2)
opracowanie planów potrzeb rzeczowych Biura w zakresie środków trwałych, wyposażenia, materiałów biurowych, środków czystości;
3)
dokumentowanie zakupów środków trwałych i wyposażenia materiałów biurowych, środków czystości i prasy oraz ich wydawanie pracownikom w poszczególnych komórkach organizacyjnych do użytkowania;
4)
prowadzenie sekretariatu Biura;
5)
zapewnienie obsługi kancelaryjnej dla poszczególnych komórek organizacyjnych Biura;
6)
kompletowanie i przechowywanie aktów prawnych i innych dokumentów dotyczących funkcjonowania Biura;
7)
prowadzenie archiwum Biura;
8)
nadzór, koordynacja i organizacja pracy pracowników ochrony biura, kierowcy samochodu służbowego oraz pracownikowi archiwum;
9)
wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Biura.
3.
Dział do spraw Administracyjnych podlega dyrektorowi Biura.
§  13.
1.
Samodzielne stanowisko pracy Administratora Systemu i Sieci Teleinformatycznej zajmuje się sprawami związanymi z zapewnieniem bezpieczeństwa zasobów informacyjnych oraz bieżącą obsługą informatyczną Biura w zakresie realizowanych zadań.
2.
Do zadań Samodzielnego stanowiska pracy Administratora Systemu i Sieci Teleinformatycznej należy:
1)
administrowanie systemem i siecią teleinformatyczną;
2)
przeciwdziałanie dostępowi osób niepowołanych do systemu teleinformatycznego;
3)
przeciwdziałanie nielegalnej modyfikacji i zniszczeniu danych objętych ochroną;
4)
nadzorowanie funkcjonowania mechanizmów uwierzytelniania użytkowników w systemie teleinformatycznym, w których przetwarzane są dane objęte ochroną oraz kontroli dostępu do danych;
5)
nadzór nad fizycznym zabezpieczeniem pomieszczeń, w których przetwarzane są dane objęte ochroną;
6)
podejmowanie odpowiednich działań w przypadku naruszenia zabezpieczeń systemu teleinformatycznego lub bezpieczeństwa danych;
7)
analizowanie sytuacji, okoliczności i przyczyn naruszenia bezpieczeństwa danych;
8)
opracowanie lub opiniowanie projektów instrukcji, regulaminów i zarządzeń dotyczących przetwarzania i przechowywania danych;
9)
inicjowanie i współtworzenie koncepcji systemu informatyzacji Biura;
10)
przedkładanie dyrektorowi Biura wniosków dotyczących aktualizacji koncepcji informatyzacji i narzędzi jej realizacji;
11)
sporządzanie planów i harmonogramów realizacji przyjętych kierunków zastosowań informatyki;
12)
wnioskowanie w sprawach wyposażania Biura w sprzęt komputerowy, oprogramowanie systemowe, narzędziowe i użytkowe zgodnie z przyjętą koncepcją i kierunkami zastosowań informatyki;
13)
opiniowanie i kontrola merytoryczna wszelkich zakupów dla potrzeb informatyzacji Biura;
14)
udzielanie pracownikom Biura instruktażu przy wdrażaniu programów użytkowych oraz systemu informacji;
15)
koordynowanie działań związanych z obsługą struktury internetowej Biura;
16)
wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Biura.
3.
Zadania określone w ust. 2 mogą być powierzone do wykonywania osobie fizycznej w ramach stosunku pracy lub w ramach stosunku cywilnoprawnego z zachowaniem przepisów o zamówieniach publicznych w zakresie udzielania zamówień na usługi.
§  14.
1.
Do zadań Radcy Prawnego należy pomoc prawna, w tym zapewnienie ochrony prawnej interesów Biura, a w szczególności:
1)
opiniowanie, udział w opracowywaniu projektów umów i porozumień, a także uzgadnianie lub udział w uzgadnianiu tych projektów;
2)
opiniowanie przedkładanych mu projektów umów zawieranych przez Biuro;
3)
sporządzanie opinii prawnych w sprawach wątpliwych;
4)
udzielanie porad prawnych i dokonywanie wykładni przepisów prawa w zakresie stosowania określonych norm prawnych w działalności Biura;
5)
udzielanie informacji w zakresie obowiązywania aktów prawnych oraz porad prawnych i wyjaśnień odnośnie stosowania prawa;
6)
informowanie dyrektora o zauważonych uchybieniach w funkcjonowaniu Biura w zakresie przestrzegania prawa i skutkach tych uchybień;
7)
wykonywanie innych zadań w zakresie obsługi prawnej, wynikających z odrębnych przepisów.
2.
Zadania określone w ust. 1 mogą być powierzone do wykonywania osobie fizycznej spełniającej wymagania kwalifikacyjne określone w przepisach o radcach prawnych, w ramach stosunku pracy lub w ramach stosunku cywilnoprawnego z zachowaniem przepisów ustawy o zamówieniach publicznych w zakresie udzielania zamówień na usługi prawnicze.
§  15.
1.
Do zadań i obowiązków Samodzielnego stanowiska pracy do spraw obsługi Rady do spraw Przeciwdziałania Narkomanii, zwanej dalej "Radą", należy:
1)
organizowanie posiedzeń Rady;
2)
przygotowywanie materiałów na posiedzenia Rady;
3)
protokołowanie posiedzeń Rady;
4)
prowadzenie bieżącej korespondencji Rady;
5)
archiwizacja dokumentacji Rady;
6)
wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Biura.
2.
Samodzielne stanowisko pracy do spraw obsługi Rady do spraw Przeciwdziałania Narkomanii podlega dyrektorowi Biura.
§  16.
1.
Do zadań Centrum Informacji o Narkotykach i Narkomanii, zwanego dalej "Centrum", należy prowadzenie krajowego systemu informacji o narkotykach oraz monitorowanie działań podejmowanych na rzecz przeciwdziałania narkomanii na poziomie krajowym i międzynarodowym, poprzez:
1)
zbieranie, gromadzenie, wymianę informacji i dokumentacji w zakresie przeciwdziałania narkomanii objętych badaniami statystycznymi statystyki publicznej, opracowywanie i przetwarzanie zebranych danych;
2)
koordynowanie działań ekspertów wojewódzkich;
3)
gromadzenie, przechowywanie i udostępnianie danych na temat narkotyków i narkomanii;
4)
prowadzenie i inicjowanie badań dotyczących problemów narkotyków i narkomanii oraz opracowywanie i udostępnianie ich wyników, a także inicjowanie kierunków działania w tym zakresie;
5)
gromadzenie i udostępnianie publikacji na temat narkotyków i narkomanii;
6)
utrzymywanie i udostępnianie baz danych dotyczących narkomanii;
7)
formułowanie wniosków i rekomendowanie działań sprzyjających kształtowaniu strategii reagowania na problem narkomanii;
8)
pełnienie roli punktu obserwacyjnego (Focal Point) Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (European Monitoring Center for Drug and Drug Addiction - EMCDDA);
9)
udział w pracach sprawozdawczych na rzecz organizacji międzynarodowych;
10)
współpraca z Europejskim Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (European Monitoring Center for Drug and Drug Addiction - EMCDDA) oraz Europejską Siecią o Narkotykach i Narkomanii (Reitox);
11)
opracowywanie i publikowanie corocznego raportu o stanie realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Narkomanii;
12)
wykonywanie innych zadań zleconych przez zastępcę dyrektora.
2.
Centrum podlega zastępcy dyrektora.
§  17.
1.
Centrum przygotowuje coroczne plany pracy zatwierdzane przez dyrektora Biura.
2.
Podstawą formułowania planów pracy są zadania określone w Krajowym Programie Przeciwdziałania Narkomanii dotyczącym badań i monitorowania problemu narkotyków i narkomanii.
3.
W planie wydatków przeznaczonych na podstawie ustawy budżetowej na dany rok, w rozdziale 85153 - zwalczanie narkomanii, dyrektor Biura określa wielkość środków finansowych na realizację zadań wykonywanych przez Centrum.
4.
Zadania realizowane przez Centrum mogą być dofinansowywane z bezzwrotnych środków zagranicznych przy zachowaniu przepisów dotyczących finansów publicznych.
§  18.
1.
Do zadań Działu Realizacji Zadań Profilaktyczno-Rehabilitacyjnych należy:
1)
udział w opracowywaniu projektu Krajowego Programu Przeciwdziałania Narkomanii oraz przygotowaniu sprawozdania z jego realizacji a także nadzór nad innymi sprawozdaniami merytorycznymi w częściach dotyczących profilaktyki narkomanii;
2)
współpraca z Działem do spraw Edukacji Publicznej w zakresie planowania i opiniowania materiałów edukacyjnych o charakterze profilaktycznym;
3)
prowadzenie negocjacji ze zleceniobiorcami w celu określenia warunków merytorycznych i finansowych zlecanych zadań;
4)
sprawowanie nadzoru merytorycznego nad wykonywaniem zadań zleconych do realizacji przez Biuro w zakresie profilaktyki narkomanii, rehabilitacji i reintegracji osób uzależnionych od narkotyków, w tym sporządzanie w szczególności kwartalnych i rocznych sprawozdań merytorycznych oraz prowadzenie kontroli merytorycznych z realizacji zadań zleconych w miejscu ich realizacji;
5)
reprezentowanie Biura na konferencjach i seminariach poświęconych przeciwdziałaniu narkomanii;
6)
sprawowanie nadzoru nad szkoleniami organizowanymi przez Biuro dotyczącymi profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, w szczególności adresowanymi do animatorów działań profilaktycznych;
7)
koordynacja realizacji projektów badawczych dotyczących psychospołecznych uwarunkowań narkomanii oraz skutecznych strategii profilaktycznych;
8)
inicjowanie i koordynowanie działań w zakresie opracowania oraz upowszechnienia standardów programów profilaktycznych, rehabilitacyjnych i reintegracyjnych;
9)
inicjowanie działań ukierunkowanych na podnoszenie jakości działań profilaktycznych, rehabilitacyjnych i reintegracyjnych, w tym w szczególności dotyczących upowszechnienia wiedzy na temat metod ewaluacji programów profilaktycznych, rehabilitacyjnych i reintegracyjnych oraz oceny jakości wybranych programów;
10)
koordynowanie programów badawczych dotyczących metodologicznych aspektów diagnozowania wybranych grup odbiorców w zakresie profilaktyki narkomanii oraz podejmowania działań na rzecz popularyzacji ich wyników;
11)
opiniowanie oraz opracowywanie projektów aktów prawnych dotyczących przeciwdziałania narkomanii;
12)
współpraca w redagowaniu strony internetowej Biura, w szczególności poprzez dostarczanie informacji o ważnych działaniach profilaktycznych, rehabilitacyjnych i reintegracyjnych;
13)
udzielanie wsparcia podmiotom prowadzącym działalność w zakresie profilaktyki, rehabilitacji i reintegracji osób zagrożonych uzależnieniem lub uzależnionych od narkotyków i prowadzenie konsultacji merytorycznych;
14)
współpraca i wymiana doświadczeń z międzynarodowymi i krajowymi organizacjami zajmującymi się problemem narkomanii;
15)
prowadzenie postępowania wyjaśniającego w sprawach skarg i wniosków dotyczących problematyki przeciwdziałania narkomanii, kierowanych do Biura lub do ministra właściwego do spraw zdrowia;
16)
wykonywanie innych zadań zleconych przez zastępcę dyrektora.
2.
Dział Realizacji Zadań Profilaktyczno-Rehabilitacyjnych podlega zastępcy dyrektora.
§  19.
1.
Do zadań Działu do spraw Edukacji Publicznej należy:
1)
planowanie i koordynacja we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi i samodzielnymi stanowiskami pracy działań z zakresu edukacji publicznej, w tym wydawniczych, obejmujących problematykę określoną w Krajowym Programie Przeciwdziałania Narkomanii;
2)
przygotowanie, nadzór oraz koordynacja całości działań związanych z ogólnopolskimi kampaniami edukacyjnymi;
3)
zorganizowanie stałego systemu wymiany informacji pomiędzy mediami a Biurem;
4)
prowadzenie i aktualizacja rozdzielnika wydawnictw publikowanych przez Biuro, obejmującego w szczególności biblioteki pedagogiczne i uniwersyteckie, kuratorów wojewódzkich, organizacje pozarządowe i urzędy administracji publicznej, stacje sanitarno-epidemiologiczne;
5)
prowadzenie rejestru wydawanych materiałów informacyjno-edukacyjnych obejmującego:
a)
wpisywanie przychodów i rozchodów magazynu,
b)
drukowanie potwierdzeń odbioru,
c)
okresową inwentaryzację materiałów edukacyjno-informacyjnych;
6)
koordynacja dystrybucji materiałów wydawniczych - przygotowywanie rozdzielnika, transport do urzędu pocztowego;
7)
współudział w pracach graficznych na potrzeby konferencji organizowanych przez Biuro i potrzeby wydawnicze Biura;
8)
prowadzenie aktualizacji strony internetowej Biura, wprowadzanie nowych informacji we współpracy z innymi działami Biura;
9)
przygotowywanie sprawozdań merytorycznych z realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Narkomanii, a także innych, w tym rocznych i kwartalnych, w częściach dotyczących edukacji publicznej;
10)
reprezentowanie Biura na konferencjach i seminariach dotyczących przeciwdziałania narkomanii;
11)
przygotowywanie projektów umów dotyczących zadań zlecanych do realizacji w zakresie edukacji publicznej;
12)
sprawowanie nadzoru merytorycznego i finansowego nad działaniami zleconymi do realizacji przez Biuro w zakresie edukacji publicznej;
13)
sporządzanie analiz i sprawozdań finansowych z dokonanych wydatków na zadania zlecone z zakresu edukacji publicznej;
14)
wykonywanie innych zadań zleconych przez zastępcę dyrektora.
2.
Dział do spraw Edukacji Publicznej podlega zastępcy dyrektora.
§  20.
1.
Do zadań Działu do spraw Szkoleń Certyfikowanych należy:
1)
koordynacja prac nad wdrożeniem systemu szkoleń w dziedzinie terapii i rehabilitacji uzależnienia od narkotyków;
2)
bieżąca wymiana korespondencji z osobami i instytucjami zainteresowanymi systemem szkoleń i certyfikacji w dziedzinie rehabilitacji;
3)
przygotowywanie materiałów edukacyjnych i pomocniczych na potrzeby szkoleń;
4)
bieżąca aktualizacja wykazów certyfikowanych specjalistów oraz instruktorów terapii uzależnienia od narkotyków;
5)
przygotowywanie materiałów informacyjnych na temat systemu szkoleń i ich upowszechnianie;
6)
przygotowywanie sprawozdań merytorycznych z realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Narkomanii, a także innych, w tym rocznych i kwartalnych, w częściach dotyczących systemu szkoleń;
7)
wykonywanie innych zadań zleconych przez zastępcę dyrektora.
2.
Dział do spraw Szkoleń Certyfikowanych podlega zastępcy dyrektora.
§  21.
1.
Do zadań Samodzielnego stanowiska pracy do spraw Systemu Wczesnego Ostrzegania o Narkotykach należy:
1)
uaktualnianie, we współpracy z innymi odpowiedzialnymi instytucjami, koncepcji Systemu Wczesnego Ostrzegania o nowych narkotykach oraz nadzór nad jego wdrażaniem;
2)
reprezentowanie Biura na konferencjach i seminariach dotyczących przeciwdziałania narkomanii;
3)
nadzór nad wdrażaniem Systemu Wczesnego Ostrzegania o nowych narkotykach;
4)
przygotowywanie sprawozdań merytorycznych z realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Narkomanii, a także innych, w tym rocznych i kwartalnych, w częściach dotyczących systemu ostrzegania o nowych narkotykach;
5)
wykonywanie innych zadań zleconych przez zastępcę dyrektora.
2.
Zadania określone w ust. 1 mogą być powierzone do wykonywania osobie fizycznej, spełniającej wymagania kwalifikacyjne, w ramach stosunku pracy lub w ramach stosunku cywilnoprawnego z zachowaniem przepisów o zamówieniach publicznych.
§  22.
1.
Dział Finansowo-Księgowy prowadzi rachunkowość oraz obsługę rozliczeń finansowych Biura.
2.
Do zakresu działania Działu Finansowo-Księgowego należy w szczególności:
1)
zarządzanie środkami finansowymi Biura, prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych;
2)
kontrola formalna i rachunkowa dokumentów źródłowych, przygotowywanie i przekazywanie ich do akceptacji przez osoby upoważnione;
3)
rejestracja należności i zobowiązań wynikających z akceptowanych dokumentów źródłowych;
4)
prowadzenie likwidatury w zakresie działalności Biura (rozliczanie rachunków, kosztów podróży służbowych, zaliczek);
5)
zakładanie rachunków bankowych i bieżąca kontrola sald;
6)
prowadzenie ewidencji, wystawianie i realizacja czeków gotówkowych i rozrachunkowych oraz innych dokumentów finansowych i przyjmowanie gotówki do kasy;
7)
prowadzenie kasy oraz dokonywanie, na podstawie zatwierdzonych dokumentów, wypłat gotówkowych i sporządzanie raportów kasowych;
8)
bieżące kontrolowanie i dekretowanie oraz księgowanie dokumentów źródłowych;
9)
sporządzanie zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej;
10)
analizowanie i uzgadnianie miesięcznych i rocznych obrotów i sald na kontach rozrachunkowych z bankami, kontrahentami i innymi jednostkami współdziałającymi z Biurem;
11)
opracowanie i aktualizacja zarządzeń wewnętrznych wprowadzających instrukcję obiegu dokumentów finansowo-księgowych, instrukcję inwentaryzacyjną, zakładowy plan kont;
12)
sporządzenie sprawozdań budżetowych, w tym bilansu;
13)
prowadzenie ewidencji majątku trwałego i wyposażenia;
14)
sporządzanie rozliczeń inwentaryzacji składników majątkowych Biura;
15)
naliczanie i odprowadzanie składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, Fundusz Pracy oraz prowadzenie dokumentacji z tym związanej;
16)
naliczanie i odprowadzanie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie;
17)
naliczanie i wypłata należności z tytułu stosunku pracy oraz z tytułu zawartych umów cywilnoprawnych;
18)
sporządzanie okresowych sprawozdań do Głównego Urzędu Statystycznego;
19)
wykonywanie innych zadań zleconych przez głównego księgowego.
2.
Dział Finansowo-Księgowy podlega głównemu księgowemu.
§  23.
1.
Do zadań Działu Nadzoru nad Realizacją Zadań Zleconych, zwanego dalej "Działem Nadzoru", należy sporządzanie umów na realizację zadań zleconych, prowadzenie bieżącego nadzoru nad prawidłową realizacją zadań pod kątem merytorycznym i finansowym, nadzór nad stroną formalno-prawną zawieranych umów oraz wykonywanie innych zadań zleconych przez głównego księgowego.
2.
W ramach zadań nadzoru, o których mowa w ust. 1, dokonywane są niżej wymienione czynności:
1)
analiza wstępna sprawozdań merytorycznych w zakresie terminowości, kompletności oraz zgodności z warunkami umowy;
2)
szczegółowa analiza sprawozdań finansowych w zakresie terminowości, kompletności, rachunkowym, zgodności z planem wydatków określonym w umowie oraz sposobu gospodarowania środkami publicznymi i racjonalności ich wykorzystania;
3)
prowadzenie bieżącego nadzoru finansowego nad wykonaniem zadań zleconych;
4)
prowadzenie kompleksowych kontroli realizacji zadań zleconych w miejscu ich realizacji; kontrole prowadzone są według harmonogramu określanego przez głównego księgowego na każdy rok odrębnie do dnia 25 stycznia kolejnego roku budżetowego oraz doraźnie w przypadkach tego wymagających.
3.
Wyniki analizy merytorycznej i finansowej pracownicy Działu Nadzoru przekazują w ustalonych terminach w formie pisemnej kierownikowi Działu Realizacji Zadań Profilaktyczno-Rehabilitacyjnych, zastępcy dyrektora oraz głównemu księgowemu.
4.
Dział Nadzoru prowadzi bieżącą korespondencję z realizatorami zadań zleconych w zakresie powiadamiania o zaistniałych nieprawidłowościach, monitorowania w sprawach bezpośrednio dotyczących wykonywanych zadań, egzekwowania wyjaśnień i uzupełnień, dokonywania planowanych zmian merytorycznych i finansowych warunków zawartych umów.
5.
Dział Nadzoru sporządza okresowe zestawienia zawartych umów oraz przekazanych środków finansowych na ich realizację.
6.
Pracownicy Działu Nadzoru sporządzają i dostarczają do Działu Finansowo-Księgowego pisemne dyspozycje dotyczące przekazania środków finansowych na realizację zadań zleconych.
7.
Dział Nadzoru podlega głównemu księgowemu.
§  24.
1.
Samodzielne stanowisko pracy do spraw Zamówień Publicznych realizuje zadania związane z organizowaniem, przygotowywaniem i realizowaniem procedur udzielania zamówień publicznych w Biurze.
2.
Do zadań Samodzielnego stanowiska pracy do spraw Zamówień Publicznych, należy w szczególności:
1)
przyjmowanie wniosków dotyczących przewidywanych do realizacji w roku następnym zamówień publicznych, szacunkowe określanie ich wartości finansowej w cenach netto i brutto oraz opracowywanie projektu planu zamówień publicznych na następny rok kalendarzowy;
2)
przyjmowanie i rejestracja wniosków o wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego;
3)
przekazywanie dyrektorowi Biura zaopiniowanych wniosków o wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego;
4)
sporządzanie protokołów z postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, dla którego wartość przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 6.000 euro;
5)
sporządzanie rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach publicznych;
6)
sprawowanie nadzoru nad prowadzeniem i przechowywaniem w Biurze dokumentacji przetargowej;
7)
prowadzenie odpowiedniej ewidencji udzielanych w ciągu kolejnych 12 miesięcy zamówień publicznych;
8)
zgłaszanie do publikacji ogłoszeń i informacji z zachowaniem zasad i trybu, określonych w przepisach o zamówieniach publicznych;
9)
sporządzanie odpowiedniej do opisu przedmiotu zamówienia i jego wymagań technicznych bądź użytkowych, określonych przez użytkownika, wnioskodawcę udzielenia zamówienia lub powołaną w razie potrzeby Komisję, specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz związanej z tymi warunkami odpowiedniej dokumentacji całego postępowania;
10)
zapewnienie obsługi administracyjno-prawnej prowadzonego postępowania, w tym przygotowanie projektu umowy planowanej do zawarcia oraz wykonywanie czynności wynikających i związanych ze skorzystaniem przez wykonawców ze środków ochrony prawnej przysługujących im w razie naruszenia przez Biuro w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przepisów o zamówieniach publicznych;
11)
sprawowanie merytorycznego nadzoru nad realizacją umów zawartych w wyniku przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego;
12)
wykonywanie innych zadań zleconych przez głównego księgowego.
2.
Samodzielne stanowisko pracy do spraw Zamówień Publicznych podlega głównemu księgowemu.

Rozdział  V

Postanowienia końcowe

§  25.
Informacji dotyczących działalności Biura udzielają dyrektor Biura lub osoby przez niego upoważnione.
§  26.
Obieg dokumentów finansowo-księgowych w Biurze regulują przepisy odrębne.