Regulamin organizacyjny Krajowego Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MZ.2006.1.1
Akt utracił moc Wersja od: 26 stycznia 2006 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 5 stycznia 2006 r.
w sprawie regulaminu organizacyjnego Krajowego Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199 i Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Ustala się regulamin organizacyjny Krajowego Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.§ 2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 220, poz. 1901).
ZAŁĄCZNIK
REGULAMIN ORGANIZACYJNY KRAJOWEGO BIURA DO SPRAW PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII
REGULAMIN ORGANIZACYJNY KRAJOWEGO BIURA DO SPRAW PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII
Rozdział I
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
§ 1.
1.
Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii działa na podstawie przepisów obowiązującego prawa i niniejszego regulaminu.2.
Ilekroć w regulaminie jest mowa o "Biurze" rozumie się przez to Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii.§ 2.
Regulamin Organizacyjny Biura określa szczegółowy zakres zadań, strukturę organizacyjną i tryb pracy Biura.§ 3.
Sprawy o istotnym znaczeniu dla prawidłowego funkcjonowania Biura, nieuregulowane w obowiązujących przepisach prawa i niezastrzeżone do uregulowania dla innych podmiotów lub organów, regulowane są w Biurze w drodze zarządzeń wewnętrznych dyrektora Biura.Rozdział II
Kierownictwo i zasady organizacji pracy
Kierownictwo i zasady organizacji pracy
§ 4.
1.
Dyrektor Biura reprezentuje Biuro na zewnątrz, kieruje jego działalnością i ponosi jednoosobową odpowiedzialność za funkcjonowanie Biura.2.
Do kompetencji dyrektora Biura należy zarządzanie Biurem, a w szczególności: 1)
wydawanie zarządzeń wewnętrznych w sprawach niezastrzeżonych dla innych podmiotów lub organów; 2)
powoływanie stałych lub doraźnych komisji w sprawach określonych obowiązującymi przepisami prawa i zespołów opiniodawczych, przy jednoczesnym określeniu ich nazwy, składu osobowego, celu, zakresu i trybu działania; 3)
udzielanie imiennych upoważnień lub pełnomocnictw zastępcy dyrektora Biura oraz innym pracownikom Biura w zakresie realizowanych przez nich zadań.3.
Dyrektor Biura wykonuje czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do osób zatrudnionych w Biurze i określa zasady polityki kadrowej.4.
W razie potrzeby oceny programów planowanych do realizacji i realizowanych przez Biuro lub zlecanych przez Biuro innym podmiotom, dyrektor Biura może powoływać w drodze zarządzenia wewnętrznego zespoły opiniodawczo-doradcze z udziałem ekspertów spoza Biura, reprezentujących dziedziny nauki odpowiednie do opiniowanych lub konsultowanych spraw.5.
Do podpisu dyrektora Biura lub, upoważnionego przez dyrektora, zastępcy dyrektora lub głównego księgowego, są zastrzeżone: 1)
pisma kierowane na zewnątrz Biura; 2)
akty wewnętrzne.§ 5.
1.
Dyrektor kieruje Biurem przy pomocy zastępcy dyrektora oraz głównego księgowego.2.
W czasie nieobecności dyrektora działalnością Biura kieruje zastępca dyrektora.§ 6.
1.
Zadania Biura są realizowane przez komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy.2.
Realizacją zadań określonych w regulaminie dla poszczególnych komórek organizacyjnych kierują kierownicy komórek organizacyjnych.3.
Zadania określone dla samodzielnych stanowisk pracy są realizowane samodzielnie przez pracowników zajmujących te stanowiska.§ 7.
1.
Zastępca dyrektora Biura sprawuje nadzór nad realizacją zadań komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy w zakresie określonym w regulaminie.2.
Do zadań i obowiązków zastępcy dyrektora Biura należy: 1)
planowanie i organizowanie realizacji zadań nadzorowanych komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy, w tym rozstrzyganie o sposobie załatwiania spraw; 2)
przygotowywanie wyczerpujących danych w sprawach kierowanych do decyzji dyrektora oraz przedstawianie informacji o sposobie i stanie załatwionych spraw, a także o potrzebach i problemach w wykonywaniu zadań nadzorowanych komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy; 3)
zapewnienie podległym pracownikom właściwych warunków pracy; 4)
ostateczne przygotowywanie projektów pism, zarządzeń wewnętrznych i decyzji do podpisu dyrektora Biura, w części dotyczącej zakresu działalności nadzorowanych komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy; 5)
współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi w realizacji zadań Biura; 6)
występowanie z wnioskami w sprawach dotyczących stosunków pracy kierowników nadzorowanych komórek organizacyjnych i pracowników zajmujących samodzielne stanowiska pracy oraz opiniowanie wniosków kierowanych w tych sprawach do dyrektora Biura w odniesieniu do pracowników nadzorowanych komórek organizacyjnych i zajmujących samodzielne stanowiska pracy; 7)
wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Biura.3.
Zastępca dyrektora podejmuje decyzje w zakresie powierzonych mu spraw, niezastrzeżonych do kompetencji dyrektora Biura.§ 8.
Do zadań i obowiązków głównego księgowego należy: 1)
prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami; 2)
prowadzenie gospodarki finansowej Biura zgodnie z obowiązującymi przepisami; 3)
wykonywanie dyspozycji środkami finansowymi; 4)
dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji finansowych z planem finansowym; 5)
dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów; 6)
opracowywanie sprawozdań finansowych z wykonania planu finansowego i ich analiza; 7)
analiza zasadności, celowości i poziomu wykorzystania środków budżetowych; 8)
dokonywanie wewnętrznej kontroli projektów w ramach powierzonych obowiązków; 9)
opracowywanie projektów wewnętrznych przepisów z zakresu prowadzenia rachunkowości, w szczególności zakładowego planu kont, obiegu dokumentów, zasad prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji; 10)
opracowywanie i koordynowanie przygotowywania projektów przepisów wewnętrznych dotyczących spraw pracowniczych i organizacyjnych; 11)
prowadzenie rejestru wydawanych zarządzeń wewnętrznych; 12)
występowanie z wnioskami do dyrektora Biura w sprawach dotyczących stosunków pracy kierowników nadzorowanych komórek organizacyjnych i pracowników zajmujących samodzielne stanowiska pracy oraz opiniowanie wniosków kierowanych w tych sprawach do dyrektora Biura w odniesieniu do pracowników nadzorowanych komórek organizacyjnych i zajmujących samodzielne stanowiska pracy; 13)
opiniowanie wniosków urlopowych pracowników nadzorowanych komórek organizacyjnych i zajmujących samodzielne stanowiska pracy; 14)
opracowywanie projektów zakresów czynności dla kierowników nadzorowanych komórek organizacyjnych i pracowników zajmujących samodzielne stanowiska pracy; 15)
prowadzenie ewidencji pełnomocnictw i upoważnień udzielanych przez dyrektora Biura; 16)
prowadzenie akt osobowych i dokumentacji związanej ze stosunkami pracy oraz prowadzenie spraw socjalnych; 17)
wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Biura.§ 9.
Do zadań i obowiązków kierownika komórki organizacyjnej należy w szczególności: 1)
planowanie oraz zapewnienie sprawnej i efektywnej realizacji zadań określonych dla komórki; 2)
rozstrzyganie o sposobie załatwiania spraw oraz sprawowanie nadzoru nad ich wykonywaniem; 3)
nadzór nad zgodnym z przepisami i terminowym wykonywaniem przez pracowników powierzonych im zadań i obowiązków; 4)
występowanie z wnioskami w sprawach dotyczących stosunków pracy pracowników komórki organizacyjnej; 5)
opracowywanie projektów zakresów czynności dla pracowników podległej komórki organizacyjnej; 6)
współuczestniczenie w realizacji zadań realizowanych przez komórkę organizacyjną; 7)
przygotowywanie sprawozdań i informacji dotyczących pracy komórki organizacyjnej w zakresie i terminach określonych przez dyrektora Biura; 8)
wykonywanie innych zadań zleconych przez przełożonego.§ 10.
W razie zmiany obsady personalnej na stanowiskach kierowniczych i stanowiskach pracy związanych z odpowiedzialnością materialną, obowiązuje zasada protokolarnego przekazywania spraw. W odniesieniu do pracowników zajmujących inne stanowiska pracy zasada protokolarnego przekazywania spraw obowiązuje wówczas, jeżeli to wynika z przepisów prawa lub może być stosowana, jeżeli bezpośredni przełożony uzna to za celowe.Rozdział III
Struktura organizacyjna Biura
Struktura organizacyjna Biura
§ 11.
1.
W skład Biura wchodzą następujące komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy: 1)
Dział do spraw Administracyjnych; 2)
Samodzielne stanowisko pracy Administratora Systemu i Sieci Teleinformatycznej; 3)
Radca Prawny; 4)
Samodzielne stanowisko pracy do spraw obsługi Rady do spraw Przeciwdziałania Narkomanii; 5)
Centrum Informacji o Narkotykach i Narkomanii; 6)
Dział Realizacji Zadań Profilaktyczno-Rehabilitacyjnych; 7)
Dział do spraw Edukacji Publicznej; 8)
Dział do spraw Szkoleń Certyfikowanych; 9)
Samodzielne stanowisko pracy do spraw Systemu Wczesnego Ostrzegania o Narkotykach; 10)
Dział Nadzoru nad Realizacją Zadań Zleconych; 11)
Dział Finansowo-Księgowy; 12)
Samodzielne stanowisko pracy do spraw Zamówień Publicznych.2.
Do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówienia publicznego lub realizacji innych zadań są powoływane zgodnie z odrębnymi przepisami: 1)
komisje przetargowe; 2)
komisje konkursowe.3.
Skład oraz regulamin funkcjonowania komisji, o których mowa w ust. 2, ustala dyrektor Biura.Rozdział IV
Szczegółowe zadania komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy
Szczegółowe zadania komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy
§ 12.
1.
Dział do spraw Administracyjnych zajmuje się sprawami administracyjno-gospodarczymi, w tym zapewnia obsługę sekretarsko-kancelaryjną Biura.2.
Do zadań Działu do spraw Administracyjnych należy w szczególności: 1)
administrowanie majątkowymi składnikami Biura; 2)
opracowanie planów potrzeb rzeczowych Biura w zakresie środków trwałych, wyposażenia, materiałów biurowych, środków czystości; 3)
dokumentowanie zakupów środków trwałych i wyposażenia materiałów biurowych, środków czystości i prasy oraz ich wydawanie pracownikom w poszczególnych komórkach organizacyjnych do użytkowania; 4)
prowadzenie sekretariatu Biura; 5)
zapewnienie obsługi kancelaryjnej dla poszczególnych komórek organizacyjnych Biura; 6)
kompletowanie i przechowywanie aktów prawnych i innych dokumentów dotyczących funkcjonowania Biura; 7)
prowadzenie archiwum Biura; 8)
nadzór, koordynacja i organizacja pracy pracowników ochrony biura, kierowcy samochodu służbowego oraz pracownikowi archiwum; 9)
wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Biura.3.
Dział do spraw Administracyjnych podlega dyrektorowi Biura.§ 13.
1.
Samodzielne stanowisko pracy Administratora Systemu i Sieci Teleinformatycznej zajmuje się sprawami związanymi z zapewnieniem bezpieczeństwa zasobów informacyjnych oraz bieżącą obsługą informatyczną Biura w zakresie realizowanych zadań.2.
Do zadań Samodzielnego stanowiska pracy Administratora Systemu i Sieci Teleinformatycznej należy: 1)
administrowanie systemem i siecią teleinformatyczną; 2)
przeciwdziałanie dostępowi osób niepowołanych do systemu teleinformatycznego; 3)
przeciwdziałanie nielegalnej modyfikacji i zniszczeniu danych objętych ochroną; 4)
nadzorowanie funkcjonowania mechanizmów uwierzytelniania użytkowników w systemie teleinformatycznym, w których przetwarzane są dane objęte ochroną oraz kontroli dostępu do danych; 5)
nadzór nad fizycznym zabezpieczeniem pomieszczeń, w których przetwarzane są dane objęte ochroną; 6)
podejmowanie odpowiednich działań w przypadku naruszenia zabezpieczeń systemu teleinformatycznego lub bezpieczeństwa danych; 7)
analizowanie sytuacji, okoliczności i przyczyn naruszenia bezpieczeństwa danych; 8)
opracowanie lub opiniowanie projektów instrukcji, regulaminów i zarządzeń dotyczących przetwarzania i przechowywania danych; 9)
inicjowanie i współtworzenie koncepcji systemu informatyzacji Biura; 10)
przedkładanie dyrektorowi Biura wniosków dotyczących aktualizacji koncepcji informatyzacji i narzędzi jej realizacji; 11)
sporządzanie planów i harmonogramów realizacji przyjętych kierunków zastosowań informatyki; 12)
wnioskowanie w sprawach wyposażania Biura w sprzęt komputerowy, oprogramowanie systemowe, narzędziowe i użytkowe zgodnie z przyjętą koncepcją i kierunkami zastosowań informatyki; 13)
opiniowanie i kontrola merytoryczna wszelkich zakupów dla potrzeb informatyzacji Biura; 14)
udzielanie pracownikom Biura instruktażu przy wdrażaniu programów użytkowych oraz systemu informacji; 15)
koordynowanie działań związanych z obsługą struktury internetowej Biura; 16)
wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Biura.3.
Zadania określone w ust. 2 mogą być powierzone do wykonywania osobie fizycznej w ramach stosunku pracy lub w ramach stosunku cywilnoprawnego z zachowaniem przepisów o zamówieniach publicznych w zakresie udzielania zamówień na usługi.§ 14.
1.
Do zadań Radcy Prawnego należy pomoc prawna, w tym zapewnienie ochrony prawnej interesów Biura, a w szczególności: 1)
opiniowanie, udział w opracowywaniu projektów umów i porozumień, a także uzgadnianie lub udział w uzgadnianiu tych projektów; 2)
opiniowanie przedkładanych mu projektów umów zawieranych przez Biuro; 3)
sporządzanie opinii prawnych w sprawach wątpliwych; 4)
udzielanie porad prawnych i dokonywanie wykładni przepisów prawa w zakresie stosowania określonych norm prawnych w działalności Biura; 5)
udzielanie informacji w zakresie obowiązywania aktów prawnych oraz porad prawnych i wyjaśnień odnośnie stosowania prawa; 6)
informowanie dyrektora o zauważonych uchybieniach w funkcjonowaniu Biura w zakresie przestrzegania prawa i skutkach tych uchybień; 7)
wykonywanie innych zadań w zakresie obsługi prawnej, wynikających z odrębnych przepisów.2.
Zadania określone w ust. 1 mogą być powierzone do wykonywania osobie fizycznej spełniającej wymagania kwalifikacyjne określone w przepisach o radcach prawnych, w ramach stosunku pracy lub w ramach stosunku cywilnoprawnego z zachowaniem przepisów ustawy o zamówieniach publicznych w zakresie udzielania zamówień na usługi prawnicze.§ 15.
1.
Do zadań i obowiązków Samodzielnego stanowiska pracy do spraw obsługi Rady do spraw Przeciwdziałania Narkomanii, zwanej dalej "Radą", należy: 1)
organizowanie posiedzeń Rady; 2)
przygotowywanie materiałów na posiedzenia Rady; 3)
protokołowanie posiedzeń Rady; 4)
prowadzenie bieżącej korespondencji Rady; 5)
archiwizacja dokumentacji Rady; 6)
wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Biura.2.
Samodzielne stanowisko pracy do spraw obsługi Rady do spraw Przeciwdziałania Narkomanii podlega dyrektorowi Biura.§ 16.
1.
Do zadań Centrum Informacji o Narkotykach i Narkomanii, zwanego dalej "Centrum", należy prowadzenie krajowego systemu informacji o narkotykach oraz monitorowanie działań podejmowanych na rzecz przeciwdziałania narkomanii na poziomie krajowym i międzynarodowym, poprzez: 1)
zbieranie, gromadzenie, wymianę informacji i dokumentacji w zakresie przeciwdziałania narkomanii objętych badaniami statystycznymi statystyki publicznej, opracowywanie i przetwarzanie zebranych danych; 2)
koordynowanie działań ekspertów wojewódzkich; 3)
gromadzenie, przechowywanie i udostępnianie danych na temat narkotyków i narkomanii; 4)
prowadzenie i inicjowanie badań dotyczących problemów narkotyków i narkomanii oraz opracowywanie i udostępnianie ich wyników, a także inicjowanie kierunków działania w tym zakresie; 5)
gromadzenie i udostępnianie publikacji na temat narkotyków i narkomanii; 6)
utrzymywanie i udostępnianie baz danych dotyczących narkomanii; 7)
formułowanie wniosków i rekomendowanie działań sprzyjających kształtowaniu strategii reagowania na problem narkomanii; 8)
pełnienie roli punktu obserwacyjnego (Focal Point) Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (European Monitoring Center for Drug and Drug Addiction - EMCDDA); 9)
udział w pracach sprawozdawczych na rzecz organizacji międzynarodowych; 10)
współpraca z Europejskim Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (European Monitoring Center for Drug and Drug Addiction - EMCDDA) oraz Europejską Siecią o Narkotykach i Narkomanii (Reitox); 11)
opracowywanie i publikowanie corocznego raportu o stanie realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Narkomanii; 12)
wykonywanie innych zadań zleconych przez zastępcę dyrektora.2.
Centrum podlega zastępcy dyrektora.§ 17.
1.
Centrum przygotowuje coroczne plany pracy zatwierdzane przez dyrektora Biura.2.
Podstawą formułowania planów pracy są zadania określone w Krajowym Programie Przeciwdziałania Narkomanii dotyczącym badań i monitorowania problemu narkotyków i narkomanii.3.
W planie wydatków przeznaczonych na podstawie ustawy budżetowej na dany rok, w rozdziale 85153 - zwalczanie narkomanii, dyrektor Biura określa wielkość środków finansowych na realizację zadań wykonywanych przez Centrum.4.
Zadania realizowane przez Centrum mogą być dofinansowywane z bezzwrotnych środków zagranicznych przy zachowaniu przepisów dotyczących finansów publicznych.§ 18.
1.
Do zadań Działu Realizacji Zadań Profilaktyczno-Rehabilitacyjnych należy: 1)
udział w opracowywaniu projektu Krajowego Programu Przeciwdziałania Narkomanii oraz przygotowaniu sprawozdania z jego realizacji a także nadzór nad innymi sprawozdaniami merytorycznymi w częściach dotyczących profilaktyki narkomanii; 2)
współpraca z Działem do spraw Edukacji Publicznej w zakresie planowania i opiniowania materiałów edukacyjnych o charakterze profilaktycznym; 3)
prowadzenie negocjacji ze zleceniobiorcami w celu określenia warunków merytorycznych i finansowych zlecanych zadań; 4)
sprawowanie nadzoru merytorycznego nad wykonywaniem zadań zleconych do realizacji przez Biuro w zakresie profilaktyki narkomanii, rehabilitacji i reintegracji osób uzależnionych od narkotyków, w tym sporządzanie w szczególności kwartalnych i rocznych sprawozdań merytorycznych oraz prowadzenie kontroli merytorycznych z realizacji zadań zleconych w miejscu ich realizacji; 5)
reprezentowanie Biura na konferencjach i seminariach poświęconych przeciwdziałaniu narkomanii; 6)
sprawowanie nadzoru nad szkoleniami organizowanymi przez Biuro dotyczącymi profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, w szczególności adresowanymi do animatorów działań profilaktycznych; 7)
koordynacja realizacji projektów badawczych dotyczących psychospołecznych uwarunkowań narkomanii oraz skutecznych strategii profilaktycznych; 8)
inicjowanie i koordynowanie działań w zakresie opracowania oraz upowszechnienia standardów programów profilaktycznych, rehabilitacyjnych i reintegracyjnych; 9)
inicjowanie działań ukierunkowanych na podnoszenie jakości działań profilaktycznych, rehabilitacyjnych i reintegracyjnych, w tym w szczególności dotyczących upowszechnienia wiedzy na temat metod ewaluacji programów profilaktycznych, rehabilitacyjnych i reintegracyjnych oraz oceny jakości wybranych programów; 10)
koordynowanie programów badawczych dotyczących metodologicznych aspektów diagnozowania wybranych grup odbiorców w zakresie profilaktyki narkomanii oraz podejmowania działań na rzecz popularyzacji ich wyników; 11)
opiniowanie oraz opracowywanie projektów aktów prawnych dotyczących przeciwdziałania narkomanii; 12)
współpraca w redagowaniu strony internetowej Biura, w szczególności poprzez dostarczanie informacji o ważnych działaniach profilaktycznych, rehabilitacyjnych i reintegracyjnych; 13)
udzielanie wsparcia podmiotom prowadzącym działalność w zakresie profilaktyki, rehabilitacji i reintegracji osób zagrożonych uzależnieniem lub uzależnionych od narkotyków i prowadzenie konsultacji merytorycznych; 14)
współpraca i wymiana doświadczeń z międzynarodowymi i krajowymi organizacjami zajmującymi się problemem narkomanii; 15)
prowadzenie postępowania wyjaśniającego w sprawach skarg i wniosków dotyczących problematyki przeciwdziałania narkomanii, kierowanych do Biura lub do ministra właściwego do spraw zdrowia; 16)
wykonywanie innych zadań zleconych przez zastępcę dyrektora.2.
Dział Realizacji Zadań Profilaktyczno-Rehabilitacyjnych podlega zastępcy dyrektora.§ 19.
1.
Do zadań Działu do spraw Edukacji Publicznej należy: 1)
planowanie i koordynacja we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi i samodzielnymi stanowiskami pracy działań z zakresu edukacji publicznej, w tym wydawniczych, obejmujących problematykę określoną w Krajowym Programie Przeciwdziałania Narkomanii; 2)
przygotowanie, nadzór oraz koordynacja całości działań związanych z ogólnopolskimi kampaniami edukacyjnymi; 3)
zorganizowanie stałego systemu wymiany informacji pomiędzy mediami a Biurem; 4)
prowadzenie i aktualizacja rozdzielnika wydawnictw publikowanych przez Biuro, obejmującego w szczególności biblioteki pedagogiczne i uniwersyteckie, kuratorów wojewódzkich, organizacje pozarządowe i urzędy administracji publicznej, stacje sanitarno-epidemiologiczne; 5)
prowadzenie rejestru wydawanych materiałów informacyjno-edukacyjnych obejmującego:a)
wpisywanie przychodów i rozchodów magazynu,b)
drukowanie potwierdzeń odbioru,c)
okresową inwentaryzację materiałów edukacyjno-informacyjnych; 6)
koordynacja dystrybucji materiałów wydawniczych - przygotowywanie rozdzielnika, transport do urzędu pocztowego; 7)
współudział w pracach graficznych na potrzeby konferencji organizowanych przez Biuro i potrzeby wydawnicze Biura; 8)
prowadzenie aktualizacji strony internetowej Biura, wprowadzanie nowych informacji we współpracy z innymi działami Biura; 9)
przygotowywanie sprawozdań merytorycznych z realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Narkomanii, a także innych, w tym rocznych i kwartalnych, w częściach dotyczących edukacji publicznej; 10)
reprezentowanie Biura na konferencjach i seminariach dotyczących przeciwdziałania narkomanii; 11)
przygotowywanie projektów umów dotyczących zadań zlecanych do realizacji w zakresie edukacji publicznej; 12)
sprawowanie nadzoru merytorycznego i finansowego nad działaniami zleconymi do realizacji przez Biuro w zakresie edukacji publicznej; 13)
sporządzanie analiz i sprawozdań finansowych z dokonanych wydatków na zadania zlecone z zakresu edukacji publicznej; 14)
wykonywanie innych zadań zleconych przez zastępcę dyrektora.2.
Dział do spraw Edukacji Publicznej podlega zastępcy dyrektora.§ 20.
1.
Do zadań Działu do spraw Szkoleń Certyfikowanych należy: 1)
koordynacja prac nad wdrożeniem systemu szkoleń w dziedzinie terapii i rehabilitacji uzależnienia od narkotyków; 2)
bieżąca wymiana korespondencji z osobami i instytucjami zainteresowanymi systemem szkoleń i certyfikacji w dziedzinie rehabilitacji; 3)
przygotowywanie materiałów edukacyjnych i pomocniczych na potrzeby szkoleń; 4)
bieżąca aktualizacja wykazów certyfikowanych specjalistów oraz instruktorów terapii uzależnienia od narkotyków; 5)
przygotowywanie materiałów informacyjnych na temat systemu szkoleń i ich upowszechnianie; 6)
przygotowywanie sprawozdań merytorycznych z realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Narkomanii, a także innych, w tym rocznych i kwartalnych, w częściach dotyczących systemu szkoleń; 7)
wykonywanie innych zadań zleconych przez zastępcę dyrektora.2.
Dział do spraw Szkoleń Certyfikowanych podlega zastępcy dyrektora.§ 21.
1.
Do zadań Samodzielnego stanowiska pracy do spraw Systemu Wczesnego Ostrzegania o Narkotykach należy: 1)
uaktualnianie, we współpracy z innymi odpowiedzialnymi instytucjami, koncepcji Systemu Wczesnego Ostrzegania o nowych narkotykach oraz nadzór nad jego wdrażaniem; 2)
reprezentowanie Biura na konferencjach i seminariach dotyczących przeciwdziałania narkomanii; 3)
nadzór nad wdrażaniem Systemu Wczesnego Ostrzegania o nowych narkotykach; 4)
przygotowywanie sprawozdań merytorycznych z realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Narkomanii, a także innych, w tym rocznych i kwartalnych, w częściach dotyczących systemu ostrzegania o nowych narkotykach; 5)
wykonywanie innych zadań zleconych przez zastępcę dyrektora.2.
Zadania określone w ust. 1 mogą być powierzone do wykonywania osobie fizycznej, spełniającej wymagania kwalifikacyjne, w ramach stosunku pracy lub w ramach stosunku cywilnoprawnego z zachowaniem przepisów o zamówieniach publicznych.§ 22.
1.
Dział Finansowo-Księgowy prowadzi rachunkowość oraz obsługę rozliczeń finansowych Biura.2.
Do zakresu działania Działu Finansowo-Księgowego należy w szczególności: 1)
zarządzanie środkami finansowymi Biura, prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych; 2)
kontrola formalna i rachunkowa dokumentów źródłowych, przygotowywanie i przekazywanie ich do akceptacji przez osoby upoważnione; 3)
rejestracja należności i zobowiązań wynikających z akceptowanych dokumentów źródłowych; 4)
prowadzenie likwidatury w zakresie działalności Biura (rozliczanie rachunków, kosztów podróży służbowych, zaliczek); 5)
zakładanie rachunków bankowych i bieżąca kontrola sald; 6)
prowadzenie ewidencji, wystawianie i realizacja czeków gotówkowych i rozrachunkowych oraz innych dokumentów finansowych i przyjmowanie gotówki do kasy; 7)
prowadzenie kasy oraz dokonywanie, na podstawie zatwierdzonych dokumentów, wypłat gotówkowych i sporządzanie raportów kasowych; 8)
bieżące kontrolowanie i dekretowanie oraz księgowanie dokumentów źródłowych; 9)
sporządzanie zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej; 10)
analizowanie i uzgadnianie miesięcznych i rocznych obrotów i sald na kontach rozrachunkowych z bankami, kontrahentami i innymi jednostkami współdziałającymi z Biurem; 11)
opracowanie i aktualizacja zarządzeń wewnętrznych wprowadzających instrukcję obiegu dokumentów finansowo-księgowych, instrukcję inwentaryzacyjną, zakładowy plan kont; 12)
sporządzenie sprawozdań budżetowych, w tym bilansu; 13)
prowadzenie ewidencji majątku trwałego i wyposażenia; 14)
sporządzanie rozliczeń inwentaryzacji składników majątkowych Biura; 15)
naliczanie i odprowadzanie składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, Fundusz Pracy oraz prowadzenie dokumentacji z tym związanej; 16)
naliczanie i odprowadzanie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie; 17)
naliczanie i wypłata należności z tytułu stosunku pracy oraz z tytułu zawartych umów cywilnoprawnych; 18)
sporządzanie okresowych sprawozdań do Głównego Urzędu Statystycznego; 19)
wykonywanie innych zadań zleconych przez głównego księgowego.2.
Dział Finansowo-Księgowy podlega głównemu księgowemu.§ 23.
1.
Do zadań Działu Nadzoru nad Realizacją Zadań Zleconych, zwanego dalej "Działem Nadzoru", należy sporządzanie umów na realizację zadań zleconych, prowadzenie bieżącego nadzoru nad prawidłową realizacją zadań pod kątem merytorycznym i finansowym, nadzór nad stroną formalno-prawną zawieranych umów oraz wykonywanie innych zadań zleconych przez głównego księgowego.2.
W ramach zadań nadzoru, o których mowa w ust. 1, dokonywane są niżej wymienione czynności: 1)
analiza wstępna sprawozdań merytorycznych w zakresie terminowości, kompletności oraz zgodności z warunkami umowy; 2)
szczegółowa analiza sprawozdań finansowych w zakresie terminowości, kompletności, rachunkowym, zgodności z planem wydatków określonym w umowie oraz sposobu gospodarowania środkami publicznymi i racjonalności ich wykorzystania; 3)
prowadzenie bieżącego nadzoru finansowego nad wykonaniem zadań zleconych; 4)
prowadzenie kompleksowych kontroli realizacji zadań zleconych w miejscu ich realizacji; kontrole prowadzone są według harmonogramu określanego przez głównego księgowego na każdy rok odrębnie do dnia 25 stycznia kolejnego roku budżetowego oraz doraźnie w przypadkach tego wymagających.3.
Wyniki analizy merytorycznej i finansowej pracownicy Działu Nadzoru przekazują w ustalonych terminach w formie pisemnej kierownikowi Działu Realizacji Zadań Profilaktyczno-Rehabilitacyjnych, zastępcy dyrektora oraz głównemu księgowemu.4.
Dział Nadzoru prowadzi bieżącą korespondencję z realizatorami zadań zleconych w zakresie powiadamiania o zaistniałych nieprawidłowościach, monitorowania w sprawach bezpośrednio dotyczących wykonywanych zadań, egzekwowania wyjaśnień i uzupełnień, dokonywania planowanych zmian merytorycznych i finansowych warunków zawartych umów.5.
Dział Nadzoru sporządza okresowe zestawienia zawartych umów oraz przekazanych środków finansowych na ich realizację.6.
Pracownicy Działu Nadzoru sporządzają i dostarczają do Działu Finansowo-Księgowego pisemne dyspozycje dotyczące przekazania środków finansowych na realizację zadań zleconych.7.
Dział Nadzoru podlega głównemu księgowemu.§ 24.
1.
Samodzielne stanowisko pracy do spraw Zamówień Publicznych realizuje zadania związane z organizowaniem, przygotowywaniem i realizowaniem procedur udzielania zamówień publicznych w Biurze.2.
Do zadań Samodzielnego stanowiska pracy do spraw Zamówień Publicznych, należy w szczególności: 1)
przyjmowanie wniosków dotyczących przewidywanych do realizacji w roku następnym zamówień publicznych, szacunkowe określanie ich wartości finansowej w cenach netto i brutto oraz opracowywanie projektu planu zamówień publicznych na następny rok kalendarzowy; 2)
przyjmowanie i rejestracja wniosków o wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego; 3)
przekazywanie dyrektorowi Biura zaopiniowanych wniosków o wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego; 4)
sporządzanie protokołów z postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, dla którego wartość przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 6.000 euro; 5)
sporządzanie rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach publicznych; 6)
sprawowanie nadzoru nad prowadzeniem i przechowywaniem w Biurze dokumentacji przetargowej; 7)
prowadzenie odpowiedniej ewidencji udzielanych w ciągu kolejnych 12 miesięcy zamówień publicznych; 8)
zgłaszanie do publikacji ogłoszeń i informacji z zachowaniem zasad i trybu, określonych w przepisach o zamówieniach publicznych; 9)
sporządzanie odpowiedniej do opisu przedmiotu zamówienia i jego wymagań technicznych bądź użytkowych, określonych przez użytkownika, wnioskodawcę udzielenia zamówienia lub powołaną w razie potrzeby Komisję, specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz związanej z tymi warunkami odpowiedniej dokumentacji całego postępowania; 10)
zapewnienie obsługi administracyjno-prawnej prowadzonego postępowania, w tym przygotowanie projektu umowy planowanej do zawarcia oraz wykonywanie czynności wynikających i związanych ze skorzystaniem przez wykonawców ze środków ochrony prawnej przysługujących im w razie naruszenia przez Biuro w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przepisów o zamówieniach publicznych; 11)
sprawowanie merytorycznego nadzoru nad realizacją umów zawartych w wyniku przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego; 12)
wykonywanie innych zadań zleconych przez głównego księgowego.2.
Samodzielne stanowisko pracy do spraw Zamówień Publicznych podlega głównemu księgowemu.Rozdział V
Postanowienia końcowe
Postanowienia końcowe
§ 25.
Informacji dotyczących działalności Biura udzielają dyrektor Biura lub osoby przez niego upoważnione.§ 26.
Obieg dokumentów finansowo-księgowych w Biurze regulują przepisy odrębne.