Regulamin organizacyjny Głównego Urzędu Statystycznego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUS.1996.19.142

Akt utracił moc
Wersja od: 28 października 1996 r.

ZARZĄDZENIE Nr 68
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 21 października 1996 r.
w sprawie regulaminu organizacyjnego Głównego Urzędu Statystycznego

Na podstawie § 5 ust. 2 statutu Głównego Urzędu Statystycznego, stanowiącego załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie statutu Głównego Urzędu Statystycznego (Dz. U. Nr 71, poz. 341) zarządza się, co następuje:
§  1.
Głównemu Urzędowi Statystycznemu nadaje się regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO

I.

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§  1.
Główny Urząd Statystyczny, zwany dalej "GUS", działa na podstawie:
1)
ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439),
2)
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie nadania statutu Głównemu Urzędowi Statystycznemu (Dz. U. Nr 71, poz. 341),
3)
niniejszego regulaminu

oraz zgodnie z zarządzeniami, wytycznymi i poleceniami Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, zwanego dalej "Prezesem".

§  2.
1.
Zadania GUS wykonują komórki organizacyjne określone w § 18, zwane dalej "departamentami", oraz powołane przez Prezesa stałe i doraźne komisje oraz zespoły, a w szczególności:
1)
Komisja Programowo-Metodologiczna - w zakresie programowania badań statystycznych i prac metodologicznych,
2)
Komitet Redakcyjny - w zakresie działalności publikacyjnej.
2.
W swej działalności GUS wykorzystuje uchwały Rady Statystyki oraz opinie i wnioski Naukowej Rady Statystycznej.
§  3.
W wykonywaniu zadań statystyki publicznej uczestniczą urzędy statystyczne, zwane dalej "US", ośrodki informatyki statystycznej oraz Ośrodek Szkolenia Kadr Statystyki, Zakład Wydawnictw Statystycznych i Zakład Obsługi, w zakresie określonym szczegółowo w odrębnych przepisach.
§  4.
GUS współdziała z jednostkami zaplecza naukowo-badawczego, zwłaszcza włącza w wykonywanie zadań zaplecze naukowe, tj.:
1)
Zakład Badań Statystyczno-Ekonomicznych,
2)
Centralną Bibliotekę Statystyczną im. Stefana Szulca.
§  5.
Przy realizacji zadań GUS współdziała z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, innymi organami administracji rządowej i samorządowej oraz Narodowym Bankiem Polskim.

II.

TRYB PRACY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO

§  6.
Wykonaniem zadań służb statystyki publicznej kieruje Prezes, który w szczególności:
1)
akceptuje projekty programu badań statystycznych statystyki publicznej oraz plany: wydawniczy i opracowań,
2)
ustala zakres danych statystycznych niezbędnych do prowadzenia badań i formy ich przekazywania oraz nakłada obowiązki statystyczne,
3)
ustala kierunki prac w zakresie standardów klasyfikacyjnych,
4)
określa formy i terminy ogłaszania i rozpowszechniania oraz udostępniania wyników badań statystycznych,
5)
ustala zasady udostępniania danych statystycznych,
6)
zatwierdza projekt budżetu resortu,
7)
ustala zadania w zakresie statystyki międzynarodowej oraz plany rzeczowe i finansowe współpracy z zagranicą i integracji europejskiej,
8)
ustala zasady polityki i promocji kadr oraz podejmuje decyzje w sprawach pracowniczych osób na stanowiskach kierowniczych i innych, jeżeli odrębny przepis tak stanowi,
9)
akceptuje projekty ustaw, rozporządzeń i uchwał Rady Ministrów i jej organów oraz inne materiały kierowane przez GUS pod obrady Rady Ministrów i jej komitetów,
10)
podpisuje zarządzenia i obwieszczenia Prezesa oraz zarządzenia innych naczelnych i centralnych organów administracji państwowej - wydawane w porozumieniu lub uzgodnieniu z Prezesem GUS,
11)
podpisuje uwagi, opinie i wnioski zgłaszane w toku uzgodnień międzyresortowych do projektów aktów normatywnych i innych materiałów oraz pisma adresowane do naczelnych i centralnych organów władzy i administracji państwowej i wojewodów,
12)
wydaje wytyczne, polecenia i decyzje w sprawach bieżących.
§  7.
1.
Prezes kieruje pracami GUS przy pomocy wiceprezesów i dyrektorów departamentów.
2.
Wiceprezesi organizują i nadzorują wykonywanie zadań statystyki w zakresie spraw powierzonych ich kompetencji.
3.
Szczegółowy podział zadań w Kierownictwie GUS ustala odrębne zarządzenie.
§  8.
1.
W Głównym Urzędzie Statystycznym działa Kolegium GUS, zwane dalej "Kolegium", jako organ opiniodawczo-doradczy Prezesa GUS.
2.
W skład Kolegium wchodzą:
1)
Prezes jako przewodniczący,
2)
wiceprezesi,
3)
dyrektorzy wszystkich departamentów,
4)
dyrektorzy Urzędów Statystycznych w Warszawie, Białymstoku, Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Kielcach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Olsztynie, Poznaniu, Rzeszowie, Szczecinie i Wrocławiu,
5)
dyrektorzy jednostek podporządkowanych GUS.
3.
Kolegium w składzie podanym w ust. 2 zbiera się co najmniej dwa razy w roku, w szczególności dla przyjęcia projektu programu badań statystycznych i planu opracowań oraz projektu budżetu.
4.
Podstawową formą prac Kolegium są posiedzenia jego Prezydium w składzie: Prezes, wiceprezesi, dyrektorzy Gabinetu Prezesa oraz Departamentu Ekonomicznego, na których wyrażane są opinie w sprawach skierowanych do rozpatrzenia przez Prezesa.
5.
O terminie posiedzeń, których tematem są sprawy pracownicze, warunków pracy lub socjalno-bytowe zawiadamia się związki zawodowe.
6.
Opracowania przedstawiane Prezesowi oraz przeznaczone do rozpatrzenia na posiedzeniach Kolegium i Prezydium Kolegium powinny zawierać propozycje decyzji, a także informacje o sposobie realizacji poprzednich ustaleń na dany temat.
7.
Materiały przedstawiane na posiedzeniach Kolegium i Prezydium Kolegium powinny być uprzednio uzgodnione wewnątrz departamentu i z innymi departamentami zainteresowanymi. Stanowisko departamentu prezentuje na posiedzeniach dyrektor departamentu, informując o istniejących rozbieżnościach.
§  9.
1.
Przyjęty przez Radę Ministrów program badań statystycznych stanowi podstawę opracowania planu opracowań, który jest planem pracy resortu statystyki publicznej na dany rok.
2.
Projekty programu badań statystycznych i planu opracowań opracowuje Departament Programowania i Organizacji Badań według zasad i w terminach określonych odrębnie.
3.
Bieżącą kontrolę przebiegu prac ujętych w programie badań statystycznych i planie opracowań prowadzi Departament Programowania i Organizacji Badań.
§  10.
1.
Podstawowymi sposobami informowania o decyzjach Prezesa są:
1)
pisemne lub ustne wytyczne, polecenia i decyzje Prezesa w konkretnych sprawach, w tym na wpływającej do GUS korespondencji,
2)
zarządzenia i zarządzenia wewnętrzne Prezesa GUS,
3)
protokoły ustaleń Prezesa podjętych w rezultacie obrad Kolegium i Prezydium Kolegium,
4)
informacje o decyzjach podjętych na posiedzeniach Kierownictwa i naradach, przekazywane zainteresowanym na piśmie przez dyrektora Gabinetu Prezesa.
2.
Dyrektor departamentu organizuje we własnym zakresie przepływ informacji, o których mowa w ust. 1, zapewniając zapoznawanie pracowników z ich treścią oraz zapewnia terminowe i należyte jakościowo wykonanie poleceń i decyzji.
§  11.
1.
Pracownicy GUS na każdym stanowisku pracy obowiązani są do zapewnienia wiarygodności informacji statystycznych poprzez szczególną staranność w wykonywaniu pracy oraz rzetelność zawodową i zgodność działania z przepisami prawa.
2.
Do zadań każdego pracownika należy:
1)
inicjowanie oraz prawidłowe i terminowe wykonywanie przypisanych mu zadań,
2)
wykonywanie poleceń służbowych przełożonych,
3)
przestrzeganie ustalonego przez przełożonego trybu załatwiania spraw,
4)
przestrzeganie przepisów o tajemnicy statystycznej, państwowej i służbowej,
5)
właściwy stosunek do interesantów, współpracowników i przełożonych,
6)
podnoszenie kwalifikacji zawodowych (w tym szczególnie w zakresie metod prowadzenia badań i analiz jakości danych, zastosowań metody reprezentacyjnej i znajomości języków obcych),
7)
stosowanie nowoczesnych technik pracy,
8)
właściwe wykorzystywanie czasu pracy oraz przestrzeganie ustalonego porządku i dyscypliny pracy, przepisów bhp i przeciwpożarowych,
9)
dbanie o mienie.
3.
Pracownicy powinni posiadać znajomość przepisów prawnych i zasad zarządzania, prowadzenia i programowania badań oraz całokształtu spraw wchodzących do zakresu działania wydziału, w stopniu umożliwiającym wzajemne zastępowanie.
4.
Zakres zadań pracowników określa każdorazowo dyrektor wskazując stanowisko pracy lub określa zadania stanowisk prac, określonych w trybie § 21 ust. 4.
§  12.
1.
Pracami departamentu kieruje dyrektor, który jest odpowiedzialny za:
1)
organizowanie pracy departamentu,
2)
inicjowanie oraz jakość i terminową realizację zadań departamentu,
3)
zgodność działania departamentu z wytycznymi Prezesa i wiceprezesów,
4)
właściwą i racjonalną organizację toku prac departamentu,
5)
dobór, wykorzystanie i promocję pracowników,
6)
kształtowanie właściwych stosunków międzyludzkich,
7)
doskonalenie zawodowe pracowników,
8)
dyscyplinę i porządek pracy w departamencie,
9)
dokonywanie ocen pracowników,
10)
informowanie przełożonych o stanie załatwianych spraw i przedstawianie stosownych wniosków zapewniających prawidłową i terminową realizację zadań.
2.
Pracami wydziału kieruje naczelnik lub główny specjalista, do którego postanowienia ust. 1 stosuje się odpowiednio.
§  13.
1.
Projekty normatywnych aktów prawnych wydawanych przez Prezesa przygotowuje - na podstawie tez departamentu - i przedstawia do podpisu Prezesowi Biuro Prawne.
2.
Stanowisko GUS w sprawie projektów zarządzeń ministrów (kierowników urzędów centralnych) wprowadzających obowiązki sprawozdawcze przedstawia Prezesowi do podpisu Biuro Prawne na podstawie uwag i opinii zebranych od departamentów.
3.
Departamenty, do których skierowany został projekt normatywnego aktu prawnego ministra (kierownika urzędu centralnego) do uzgodnień w trybie roboczym albo przekazana została propozycja interpretacji przepisów zarządzeń dotyczących statystyki stanowisko do projektu konsultują z Biurem Prawnym, przed jego przekazaniem na zewnątrz.
§  14.
1.
Nadesłane do GUS normatywne akty prawne gromadzi i udostępnia zainteresowanym Biuro Prawne.
2.
Obowiązki nałożone na GUS aktami, o których mowa w ust. 1, przekazuje do realizacji według właściwości Gabinet Prezesa. Spory dotyczące wykonania obowiązków nałożonych na GUS rozstrzyga Prezes.
3.
Ustalone w trybie ust. 2 terminy wykonania zadań są wiążące dla departamentów.
§  15.
1.
Kontrolę wykonania zadań nałożonych na GUS aktami normatywnymi wyższego rzędu oraz wynikających z ustaleń protokółów posiedzeń Rady Ministrów i jej organów prowadzi Gabinet Prezesa w ramach Systemu Kontroli Poleceń (SKP).
2.
W ramach SKP prowadzi się także kontrolę wykonania zarządzeń, zarządzeń wewnętrznych i poleceń służbowych Prezesa, ustaleń z protokółów Kolegium i Prezydium Kolegium oraz zatwierdzonych przez Prezesa harmonogramów prac stałych.
§  16.
1.
Kontrolę wykonania zadań w departamentach organizuje dyrektor.
2.
Departamenty mają obowiązek niezwłocznego informowania Gabinetu Prezesa o załatwieniu spraw objętych systemem SKP. Brak informacji uznaje się za niewykonanie obowiązku w terminie.
3.
Gabinet Prezesa w ramach SKP przedstawia Prezesowi informacje o stanie realizacji obowiązków, a wiceprezesom - w sprawach przez nich nadzorowanych - co dwa tygodnie.
4.
W przypadku zagrożenia terminu realizacji obowiązku stosowne interwencje podejmuje nadzorujący wiceprezes i informuje o tym Prezesa wraz z propozycją załatwienia sprawy.
§  17.
1.
Departamenty wykonują, w terminach wskazanych przez Prezesa lub nadzorującego wiceprezesa, zadania przekazywane bieżąco oraz przygotowują projekty lub udzielają odpowiedzi na wystąpienia kierowane do GUS z zewnątrz bez uzasadnionej zwłoki, nie później niż w ciągu 14 dni.
2.
Organizacja i kontrola wykonania zadań, o których mowa w ust. 1, należy do dyrektorów departamentów.

III.

ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA

§  18.
W skład Głównego Urzędu Statystycznego wchodzą:
1)
Gabinet Prezesa (GP),
2)
Departament Programowania i Organizacji Badań (OB),
3)
Departament Standardów, Rejestrów i Informatyki (SRI),
4)
Departament Analiz i Opracowań Zbiorczych (AOZ),
5)
Departament Rachunków Narodowych i Finansów (RN),
6)
Departament Badań Demograficznych (BD),
7)
Departament Warunków Życia (WŻ),
8)
Departament Pracy (PR),
9)
Departament Przedsiębiorstw (DP),
10)
Departament Produkcji i Usług (PU),
11)
Departament Rolnictwa i Ochrony Środowiska (ROŚ),
12)
Departament Cen (DC),
13)
Departament Udostępniania Informacji i Wydawnictw (DIW),
14)
Departament Ekonomiczny (DE),
15)
Departament Współpracy z Zagranicą i Integracji Europejskiej (WZI),
16)
Biuro Prawne (BP),
17)
Biuro Spraw Obronnych (SO).
§  19.
1.
Departamenty wykonują zadania określone w regulaminie organizacyjnym oraz zlecone przez Prezesa lub wiceprezesów.
2.
Departament jest zobowiązany i właściwy do załatwiania wszelkich spraw wchodzących w zakres jego działania i w tym zakresie dyrektor departamentu pełni funkcje wiodące w stosunku do innych departamentów.
3.
Departamenty obowiązuje zasada wzajemnego współdziałania przy wykonywaniu zadań. W toku współpracy departamenty powinny okazywać sobie jak najdalej idącą pomoc oraz stosować w możliwie najszerszym zakresie praktykę bezpośredniego uzgadniania spraw, dokumentów i opracowań na wszystkich stanowiskach pracy.
§  20.
1.
Obowiązkiem każdego departamentu - w zakresie zadań przypisanych niniejszym regulaminem - jest realizacja ustawowych zadań statystyki publicznej, skonkretyzowanych w programie badań statystycznych oraz wykonywanie innych zadań wynikających z niniejszego regulaminu i innych uregulowań prawnych, a w szczególności:
1)
analizowanie zapotrzebowania na informacje statystyczne i projektowanie sposobu ich zaspokojenia,
2)
prowadzenie prac metodologicznych, przygotowywanie projektów zasad metodologicznych i organizacji badań z zakresu dziedzin statystyki objętych przedmiotem działania, współpraca w tym zakresie z jednostkami zaplecza naukowo-badawczego i z zagranicą,
3)
udział w pracach nad przygotowywaniem lub przygotowywanie standardów klasyfikacyjnych, klasyfikacji, nomenklatur oraz definicji pojęć podstawowych kategorii,
4)
przygotowywanie danych do kalkulacji i rozliczania kosztów badań,
5)
prowadzenie prac w zakresie dostosowania zakresu badań i opracowań do wymogów wynikających ze stowarzyszenia z Unią Europejską oraz potrzeb innych organizacji międzynarodowych, w tym opracowywanie danych i raportów,
6)
prowadzenie rozpoznania i projektowanie sposobów wykorzystania funkcjonujących systemów informacyjnych administracji publicznej jako administracyjnych źródeł danych statystycznych,
7)
udział w pracach nad systemem rachunków narodowych, w tym prowadzenie opracowań i analiz odcinkowych w zakresie dziedzin statystyki objętych przedmiotem działania,
8)
prowadzenie prac analitycznych w zakresie przedmiotu działania i współudział w analizach i opracowaniach innych departamentów,
9)
stosowanie w badaniach, opracowaniach i analizach statystycznych nowoczesnych metod i technik,
10)
projektowanie oraz merytoryczne przygotowywanie i prowadzenie szkoleń w przedmiocie prac departamentu,
11)
dbałość o rzetelność i wiarygodność informacji statystycznych,
12)
ochrona danych statystycznych i budowanie zaufania do statystyki publicznej,
13)
współudział w upowszechnianiu wyników prowadzonych badań i popularyzacji wiedzy o statystyce,
14)
udzielanie US konsultacji i pomocy merytorycznej oraz wykorzystywanie ich doświadczeń, wniosków i opinii,
15)
opiniowanie projektów aktów prawnych i skierowanych do GUS dokumentów rządowych,
16)
sporządzanie ocen, opinii i odpowiedzi w sprawach skierowanych do departamentu, a w szczególności dla potrzeb organów opiniodawczo-doradczych,
17)
wykonywanie innych poleceń Prezesa i wiceprezesów.
2.
Obowiązkiem każdego departamentu jest sprawna i terminowa realizacja zadań GUS, w zakresie objętym przedmiotem działania.
§  21.
1.
Zasadą jest podział departamentu na wydziały.
2.
W uzasadnionych wypadkach departament może mieć strukturę bezwydziałową.
3.
Dla wyodrębnionych tematycznie zadań dyrektorzy departamentów mogą tworzyć samodzielne stanowiska pracy, za zgodą nadzorującego wiceprezesa, po uzyskaniu akceptacji Prezesa.
4.
Dyrektor departamentu przygotowuje zakres zadań poszczególnych stanowisk pracy i przedkłada do akceptacji nadzorującemu członkowi Kierownictwa.

IV.

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES ZADAŃ DEPARTAMENTÓW

§  22.
Gabinet Prezesa (GP)
1.
Zadaniem Gabinetu Prezesa jest załatwianie spraw wynikających z toku prac Prezesa i współpracy GUS z organami państwowymi, rządowymi i samorządowymi, nie przekazanych do kompetencji innych komórek, organizowanie i kontrola wykonania decyzji i bieżących poleceń Prezesa, kontrola jednostek statystyki, projektowanie struktur organizacyjnych i trybu prac służb statystyki publicznej, realizacja polityki kadrowej, prowadzenie promocji kadr i załatwianie spraw pracowniczych, programowanie i organizacja szkolenia, programowanie i prowadzenie statystyki wyznań i narodowości oraz współdziałanie ze środkami masowego przekazu.
2.
W szczególności do zadań Gabinetu Prezesa należy:
1)
załatwianie spraw wynikających ze współpracy GUS z organami władzy i administracji, w tym współpracy z komisjami parlamentarnymi, nie objętych zakresem działania innego departamentu oraz zleconych bezpośrednio przez Prezesa, sporządzanie sprawozdań z działalności GUS dla komisji sejmowych i prowadzenie zbioru porozumień zawartych przez GUS, analizowanie ich wykonania i wnioskowanie zmian,
2)
przekazywanie departamentom i jednostkom podporządkowanym GUS zadań wynikających z aktów prawnych oraz innych dokumentów kierowanych przez Radę Ministrów i jej organy, bieżąca kontrola realizacji tych zadań oraz informowanie Prezesa i wiceprezesów o przypadkach zagrożenia terminów ich realizacji,
3)
opracowywanie planów pracy Kolegium i Prezydium Kolegium, obsługa posiedzeń, kontrola realizacji uchwał Kolegium i decyzji Prezesa podejmowanych na posiedzeniach tych organów, kontrola zadań wynikających z resortowych aktów normatywnych Prezesa; przygotowywanie okresowych informacji o przebiegu realizacji tych zadań,
4)
prowadzenie spraw reprezentacji krajowej Prezesa, organizowanie narad i konferencji zwoływanych przez Prezesa oraz koordynowanie zwoływania narad w GUS, obsługa sekretariatów Prezesa i wiceprezesów oraz organów doradczo-opiniodawczych i komisji, jeśli odrębny przepis tak stanowi,
5)
organizowanie i kontrola załatwiania skarg i wniosków, prowadzenie ich ewidencji, analizowanie i przedstawianie Prezesowi problemów wynikających z wnoszonych skarg i wniosków,
6)
prowadzenie kontroli realizacji zadań statutowych oraz działalności finansowo-gospodarczej jednostek organizacyjnych statystyki publicznej,
7)
programowanie i prowadzenie badań, prac metodologicznych oraz opracowywanie i publikowanie wyników badań i analiz statystycznych w zakresie wyznań i narodowości,
8)
organizacja współdziałania GUS-US,
9)
programowanie potrzeb kadrowych resortu oraz opracowywanie planu zatrudnienia dla jednostek organizacyjnych statystyki i jego okresowa aktualizacja,
10)
opracowywanie miesięcznej informacji w zakresie wykorzystania etatów w GUS oraz o stanie zatrudnienia w poszczególnych jednostkach resortu w okresach półrocznych i rocznych,
11)
pozyskiwanie i promocja kadr statystyki,
12)
prowadzenie ewidencji i załatwianie spraw pracowniczych pracowników GUS, Zakładu Obsługi i Centralnej Biblioteki Statystycznej oraz osób na stanowiskach dyrektorów i zastępców dyrektorów pozostałych jednostek resortu,
13)
koordynowanie szkolenia, dokształcania i doskonalenia zawodowego pracowników resortu statystyki, w tym opracowywanie resortowych planów szkolenia oraz organizowanie szkoleń nie zastrzeżonych do kompetencji innych departamentów i jednostek,
14)
organizowanie krajowych praktyk studenckich, uczniowskich i staży naukowych,
15)
kierowanie pracowników GUS na szkolenia organizowane przez inne jednostki,
16)
przygotowywanie założeń aplikacji administracyjnej w urzędach statystycznych oraz organizowanie aplikacji w GUS,
17)
projektowanie struktur organizacyjnych i trybu prac służb statystyki publicznej,
18)
obsługa informacyjna i konsultacyjna prasy, radia i telewizji, w tym:
a)
informowanie - we współpracy z departamentami - o działalności, programach i wynikach pracy GUS oraz zapewnienie dziennikarzom dostępu do informacji, którymi dysponuje GUS, w tym propagowanie i popularyzacja tematów nowych badań statystycznych,
b)
przedstawianie stanowiska GUS w ważnych sprawach należących do zakresu działania GUS, m.in. ogłaszanie oświadczeń za pośrednictwem rzecznika prasowego Prezesa GUS,
19)
analizowanie publikacji prasowych o tematyce związanej z zakresem działalności GUS oraz udzielanie odpowiedzi na krytykę i interwencje prasowe,
20)
kontrola wykorzystania w pracy GUS wniosków i skarg zawartych w publikacjach prasowych oraz informowanie prasy o stanowisku GUS wobec opinii, propozycji i postulatów przedstawianych w środkach masowego przekazu,
21)
inspirowanie prac służących prezentacji wyników badań statystycznych w prasie i innych środkach masowego przekazu oraz organizowanie kontaktów dziennikarzy ze specjalistami w GUS,
22)
prowadzenie sekretariatu i obsługa administracyjna Rady Statystyki.

Zadania określone w pkt. 18-21 wykonuje, podległy bezpośrednio Prezesowi GUS, rzecznik prasowy poprzez przekazywanie prasie komunikatów, organizowanie konferencji prasowych, prezentowanie w środkach masowego przekazu działań GUS.

3.
Dyrektor Gabinetu Prezesa jest upoważniony do podejmowania decyzji w sprawach:
1)
formy i terminu przygotowania materiałów na posiedzenia Kolegium i Prezydium Kolegium,
2)
przekazywania zainteresowanym ustaleń Kierownictwa GUS i żądania materiałów i wyjaśnień do prowadzonego Systemu Kontroli Poleceń (SKP),
3)
zarządzania kontroli i wydawania zaleceń pokontrolnych,
4)
pracowniczych nie zastrzeżonych do kompetencji Prezesa GUS,
5)
zlecania zadań dotyczących szkolenia.
4.
Dyrektor Gabinetu w sprawach pracowniczych współdziała ze związkami zawodowymi w zakresie określonym ustawą o związkach zawodowych.
5.
W skład Gabinetu wchodzą:
1)
Wydział Prezydialny,
2)
Wydział Kadr,
3)
Wydział Szkolenia i Promocji Kadr,
4)
Wydział Kontroli,
5)
Stanowisko ds. Wyznań i Narodowości,
6)
Stanowisko ds. Systemów Wynagradzania,
7)
Biuro Prasowe.
§  23.
Departament Programowania i Organizacji Badań (OB)
1.
Zadaniem Departamentu Programowania i Organizacji Badań jest prowadzenie prac w zakresie opracowywania programu badań, planu opracowań, kalkulacji kosztów badań, organizacji i koordynacji badań, przygotowywania operatów do badań, przygotowywania wzorów formularzy i ankiet, współudział w ocenie jakości badań, organizowania i koordynacji sieci ankieterów statystycznych, rachmistrzów spisowych oraz rzeczoznawców i społecznych korespondentów statystycznych, a także koordynacja ich udziału w badaniach statystycznych.
2.
W szczególności do zadań Departamentu należy:
1)
opracowywanie, we współpracy z zainteresowanymi, projektu programu badań statystycznych statystyki publicznej, w tym organizowanie i koordynacja konsultacji tego projektu,
2)
opracowywanie rocznych planów realizacji badań (planów opracowań),
3)
organizowanie badań (na podstawie założeń departamentów), w tym:
a)
przygotowywanie projektów regulacji prawnych,
b)
opracowywanie harmonogramów realizacji badania oraz zlecanie zadań wykonawcom,
c)
określanie wielkości nakładów formularzy, druków i zasad ich dystrybucji;
d)
konsultowanie z urzędami statystycznymi założeń organizacyjnych badań statystycznych,
4)
koordynacja i kontrola przebiegu badań, ocena przyjętych rozwiązań organizacyjnych i wnioskowanie usprawnień,
5)
wypracowywanie metod kalkulacji kosztów badań statystycznych,
6)
kosztorysowanie i analiza kosztów badań statystycznych,
7)
wnioskowanie odnośnie zakresu i zasad aktualizacji rejestrów statystycznych (rolny, pozarolny, terytorialny),
8)
przygotowywanie operatów do badań statystycznych realizowanych metodą reprezentacyjną, prowadzenie prac nad metodą reprezentacyjną, opracowywanie schematów losowania prób do badań reprezentacyjnych i założeń do uogólniania i obliczania precyzji wyników,
9)
przygotowywanie zbioru jednostek do badania statystycznego,
10)
przygotowywanie narzędzi statystycznych do oceny jakości badań i współudział w ocenie jakości,
11)
organizowanie i koordynacja prac związanych z wykorzystaniem systemów informacyjnych administracji publicznej jako źródeł danych dla potrzeb statystyki,
12)
opracowywanie wzorów formularzy i ankiet,
13)
prowadzenie dokumentacji badań,
14)
organizowanie i koordynowanie prac związanych z działalnością sieci ankieterów statystycznych, rachmistrzów spisowych, rzeczoznawców i społecznych korespondentów statystycznych,
15)
organizowanie spisów powszechnych,
16)
projektowanie, organizowanie i prowadzenie instruktaży i szkoleń w sprawie organizacji badań,
17)
zbieranie, popularyzowanie i wykorzystywanie spostrzeżeń i nowatorskich rozwiązań organizacyjnych stosowanych przez urzędy statystyczne,
18)
prowadzenie sekretariatu i obsługa administracyjna Komisji Programowo-Metodologicznej.
3.
Dyrektor Departamentu jest upoważniony i zobowiązany do:
1)
wydawania wytycznych w sprawie opracowywania projektów programów badań, planów opracowań, organizacji badań statystycznych oraz wyceny badań,
2)
kierowania organizacją badań i kontroli realizacji poszczególnych etapów badań i informowania Prezesa i wiceprezesów o zagrożeniach.
4.
W skład Departamentu wchodzą:
1)
Wydział Koordynacji Planowania Badań,
2)
Wydział Programowania Badań i Kalkulacji Kosztów,
3)
Wydział Organizacji Badań,
4)
Wydział Operatów i Metody Reprezentacyjnej,
5)
Wydział Budowy Ankiet, Ankieterów i Korespondentów.
§  24.
Departament Standardów, Rejestrów i Informatyki (SRI)
1.
Zadaniem Departamentu Standardów, Rejestrów i Informatyki jest programowanie i planowanie rozwoju informatyki w statystyce oraz nadzór nad realizacją zadań w tym zakresie, planowanie, organizowanie i koordynowanie prac projektowo-programistycznych oraz przetwarzania systemów informatycznych, programowanie, planowanie i prowadzenie prac w zakresie standardów klasyfikacyjnych oraz krajowych rejestrów urzędowych.
2.
W szczególności do zadań Departamentu należy:
1)
określanie kierunków rozwoju infrastruktury sprzętowo-programowej, technologii i organizacji pracy systemu informatycznego statystyki oraz warunków organizacyjnych i ekonomicznych jego rozwoju,
2)
planowanie, rozdział i koordynacja realizacji zadań w zakresie rozwoju zastosowań informatyki w statystyce oraz odbiór ich wyników,
3)
standaryzacja metodyki i organizacji projektowania i weryfikacji systemów informatycznych, sprzętu, oprogramowania, rozwiązań technicznych i dokumentacji,
4)
programowanie i planowanie szkolenia informatycznego,
5)
planowanie zakupów inwestycyjnych i centralnego zaopatrzenia materiałowego w zakresie informatyki,
6)
ustalanie zasad i procedur pracy sieci rozległej i sieci lokalnych jednostek organizacyjnych statystyki,
7)
ustalanie wykonawców zadań administrowania siecią rozległą statystyki oraz siecią lokalną GUS i jej podsieciami departamentalnymi,
8)
programowanie rozwoju informatycznego systemu ochrony danych statystycznych oraz zadań jednostek organizacyjnych statystyki w tym zakresie,
9)
analiza wykorzystania bazy informatycznej statystyki,
10)
planowanie i organizowanie prac projektowo-programowych,
11)
planowanie i organizowanie procesu przetwarzania systemów informatycznych,
12)
współudział w kalkulacji kosztów badań w odniesieniu do prac informatycznych,
13)
programowanie, planowanie i prowadzenie prac nad rozwojem standardów klasyfikacyjnych, w tym klasyfikacji i nomenklatur oraz definicji podstawowych pojęć i wskaźników statystycznych oraz nadzór nad ich wdrażaniem do praktyki,
14)
utrzymywanie i aktualizacja obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, koordynowanie działalności w zakresie interpretacji i wydawania opinii,
15)
prowadzenie prac w zakresie rozwoju, utrzymania i budowy systemu definicji podstawowych pojęć i wskaźników statystycznych oraz systemu zarządzania standardami klasyfikacyjnymi,
16)
prowadzenie prac w zakresie rozwoju i utrzymania bazy precedensów klasyfikacyjnych,
17)
programowanie, planowanie i prowadzenie prac w zakresie rozwoju i utrzymania krajowych rejestrów urzędowych - podmiotów gospodarki narodowej i podziału terytorialnego,
18)
programowanie, planowanie i prowadzenie prac w zakresie rozwoju rejestrów statystycznych (rolny, pozarolny, terytorialny),
19)
współpraca z innymi organami rejestrowymi w zakresie doskonalenia współdziałania systemu rejestrów urzędowych oraz z organami administracji publicznej w zakresie integracji rejestrów w systemach informacyjnych administracji publicznej,
20)
określanie warunków organizacyjnych i ekonomicznych prowadzenia rejestrów, o którym mowa w pkt. 17,
21)
programowanie, planowanie i administrowanie przedsięwzięciami finansowymi z funduszu PHARE w ramach programu POLSTAT.
3.
Dyrektor Departamentu jest upoważniony i zobowiązany do:
1)
ustalania zadań jednostek organizacyjnych w zakresie rozwoju i funkcjonowania systemu informatycznego statystyki i krajowych rejestrów urzędowych oraz standardów informacyjnych,
2)
ustalania programu zakupów produktów i usług w zakresie rozwoju infrastruktury informatycznej oraz ocena jego realizacji,
3)
ustalania wykładni standardów klasyfikacyjnych i zapewnienia ich stosowania w statystyce.
4.
W skład Departamentu wchodzą:
1)
Wydział Klasyfikacji, Nomenklatur i Definicji Pojęć,
2)
Wydział Rejestrów,
3)
Wydział Rozwoju Informatyki,
4)
Wydział Organizacji Projektowania Systemów Informatycznych,
5)
Wydział Organizacji Przetwarzania.
§  25.
Departament Analiz i Opracowań Zbiorczych (AOZ)
1.
Zadaniem Departamentu Analiz i Opracowań Zbiorczych jest prowadzenie prac analitycznych, przygotowywanie zbiorczych informacji i analiz oraz opracowań i publikacji, charakteryzujących sytuację społeczno-gospodarczą w skali kraju i w układach przestrzennych oraz informacji, analiz i publikacji z zakresu statystyki międzynarodowej.
2.
W szczególności do zadań Departamentu należy:
1)
przygotowywanie analiz i informacji bieżących o sytuacji społeczno-gospodarczej kraju na podstawie danych statystycznych i opracowań cząstkowych departamentów,
2)
opracowywanie zbiorczych analiz makroekonomicznych średnio- i długookresowych,
3)
opracowywanie analiz, informacji i publikacji o charakterze zbiorczym w układach regionalnych, koordynacja prac jednostek statystyki w dziedzinie badań regionalnych oraz udział w pracach instytucji i organizacji odpowiedzialnych za projektowanie i realizację polityki regionalnej państwa,
4)
opracowywanie analiz i informacji z zakresu porównań międzynarodowych,
5)
udział w przygotowaniu raportów krajowych oraz raportów organizacji międzynarodowych o polskiej gospodarce i koordynacja prac w tym zakresie,
6)
przygotowywanie ad hoc materiałów analitycznych o charakterze zbiorczym w ramach prac opiniodawczych dla Rady Ministrów, jej komitetów i innych odbiorców,
7)
opiniowanie projektów badań innych departamentów z punktu widzenia potrzeb rozwoju analiz oraz współdziałanie w zakresie zapewnienia spójności prezentacji wyników badań, analiz zbiorczych i cząstkowych,
8)
przygotowywanie opracowań i publikacji bieżących, m.in. "Wstępna informacja o gospodarce", "Informacja o sytuacji społeczno-gospodarczej kraju", "Kwartalnik Statystyki Międzynarodowej", "Poland Quarterly Statistics", "Informacja o sytuacji społeczno-gospodarczej województw", miesięcznika Biuletyn Statystyczny, kwartalnika CESTAT-u "Statistical Bulletin",
9)
przygotowywanie: Rocznika Statystycznego, Małego Rocznika Statystycznego, Rocznika Statystycznego Województw, Rocznika Statystyki Międzynarodowej,
10)
opracowywanie innych przeglądowych i okolicznościowych publikacji zbiorczych,
11)
współudział w tworzeniu i administrowaniu bazami danych (szeregów czasowych) dla potrzeb analiz makroekonomicznych,
12)
realizacja banku danych społeczno-gospodarczych "Polska" i jego bieżąca eksploatacja,
13)
kontrola spójności informacji statystycznych pod względem stosowanych definicji, klasyfikacji, grupowań, nomenklatur, systemów cen - w zakresie zbiorczych publikacji GUS.
3.
Dyrektor Departamentu upoważniony jest do:
1)
zlecania odcinkowych opracowań dla celów analiz i opracowań zbiorczych i egzekwowania ich realizacji,
2)
określania szczegółowych harmonogramów prac w zakresie analiz, opracowań i publikacji zbiorczych,
3)
wydawania wytycznych i zaleceń sposobu prezentacji danych statystycznych, stosownie do rozwiązań przyjmowanych w publikacjach zbiorczych.
4.
W skład Departamentu wchodzą:
1)
Wydział Analiz i Informacji Bieżących,
2)
Wydział Publikacji Zbiorczych,
3)
Wydział Statystyki Regionalnej,
4)
Wydział Statystyki Międzynarodowej.
§  26.
Departament Rachunków Narodowych i Finansów (RN)
1.
Zadaniem Departamentu Rachunków Narodowych i Finansów jest opracowywanie metodologii oraz prowadzenie i koordynacja opracowań i analiz w zakresie polskiego systemu rachunków narodowych, finansów publicznych, rynku pieniężnego i kapitałowego oraz przedstawianie ich wyników.
2.
W szczególności do zadań Departamentu należy:
1)
prowadzenie opracowań i analiz rocznych rachunków narodowych w układach: gospodarki narodowej ogółem, sektorów i podsektorów instytucjonalnych, rodzajów działalności oraz form własności, opracowywanie rachunków związanych z transakcjami wytwarzania, wymiany i wykorzystania wyrobów i usług, tworzenia, podziału i wykorzystania dochodu, transakcjami finansowo-kapitałowymi,
2)
ustalanie i upowszechnianie zasad metodologicznych systemu rachunków narodowych, opracowywanie polskiej terminologii, rozwiązań i opisów metodycznych oraz szczegółowych rozwiązań klasyfikacyjnych, inicjowanie badań statystycznych z dziedziny statystyki gospodarczej i społecznej dla potrzeb systemu rachunków narodowych oraz koordynowanie i opiniowanie badań i opracowań odcinkowych z dziedziny statystyki gospodarczej i społecznej pod kątem spójności z zasadami systemu rachunków narodowych,
3)
opracowywanie kompleksowych publikacji z zakresu rachunków narodowych i środków trwałych w gospodarce narodowej oraz współudział w publikacjach zbiorczych GUS w zakresie działania Departamentu,
4)
opracowywanie kwartalnych rachunków: produkcji, wykorzystania i kapitałowego, tj. produkcji globalnej, zużycia pośredniego i produktu krajowego brutto dla gospodarki narodowej ogółem i dla wybranych rodzajów działalności oraz spożycia i akumulacji.
3.
Departament inicjuje badania niezbędne dla rachunków narodowych oraz jest wiodący w zakresie ustalania definicji pojęć, zakresów merytorycznych oraz klasyfikacji stosowanych w opracowaniach rachunków narodowych i w tym zakresie prowadzi ścisłą współpracę z jednostkami organizacyjnymi statystyki oraz instytucjami zewnętrznymi, a w szczególności:
1)
opiniuje badania statystyczne pod kątem ich spójności z metodologią rachunków narodowych,
2)
opracowuje szczegółowe wytyczne dotyczące sekwencji rachunków narodowych,
3)
wspólnie z właściwymi departamentami opracowuje założenia metodologiczne, ustala zasady i prowadzi bilansowanie (arbitraż) danych w zakresie rachunków narodowych,
4)
współdziała w zakresie ustalania założeń metodologicznych rachunków satelitarnych opracowywanych przez departamenty,
5)
współpracuje z Urzędem Statystycznym w Katowicach w zakresie szacunków regionalnych PKB,
6)
współpracuje z Urzędem Statystycznym w Kielcach w zakresie szacunków szarej gospodarki,
7)
ogłasza informacje wstępne o wykonaniu i wykorzystaniu produktu krajowego brutto oraz udziela szczegółowych wyjaśnień metodologicznych w zakresie swojego działania odbiorcom zewnętrznym.
4.
Departament prowadzi opracowania i analizy finansów publicznych rynku pieniężnego i kapitałowego, w tym:
1)
sytuacji finansowej państwa (system budżetowy, zadłużenie) oraz gospodarki finansowej gmin,
2)
rynku pieniężnego i kredytowego (emisja pieniądza, podaż pieniądza, zadłużenie sektora niefinansowego, kursy walut i stopa procentowa),
3)
działalności kapitału zagranicznego,
4)
bilansu płatniczego państwa (z wyłączeniem analizy bieżących obrotów towarowych rejestrowanych na podstawie SAD).
5.
Dyrektor Departamentu jest upoważniony do:
1)
wydawania wytycznych w sprawie metodologii badań statystycznych dla potrzeb rachunków narodowych,
2)
zlecania odcinkowych opracowań rachunków narodowych i kontroli ich wykonania (w tym rachunków satelitarnych),
3)
zgłaszania postulatów do programu badań statystycznych dla zapewnienia spójności i kompletności opracowań rachunków narodowych.
6.
W skład Departamentu wchodzą:
1)
Wydział Zintegrowanych Rachunków Makroekonomicznych,
2)
Wydział Rachunków Sektora Przedsiębiorstw oraz Rachunków Wyrobów i Usług,
3)
Wydział Rachunków Sektora Gospodarstw Domowych,
4)
Wydział Rachunków Finansowych,
5)
Wydział Rachunków Kwartalnych,
6)
Wydział Majątku Narodowego,
7)
Stanowisko pracy ds. Koordynacji Opracowań i Analiz.
§  27.
Departament Badań Demograficznych (BD)
1.
Zadaniem Departamentu Badań Demograficznych jest programowanie i realizowanie badań, prowadzenie prac metodologicznych oraz opracowywanie i publikowanie wyników badań i analiz statystycznych dotyczących bieżącej sytuacji demograficznej, stanu zdrowia ludności oraz kształtowania się zjawisk i procesów demograficznych w powiązaniu z innymi procesami społecznymi.
2.
W szczególności do zadań Departamentu należy:
1)
prowadzenie ciągłych, pełnych badań, dotyczących zjawisk demograficznych z zakresu ruchu naturalnego (urodzenie, zgony, małżeństwa, rozwody),
2)
programowanie i prowadzenie badań statystycznych dotyczących migracji ludności, ze szczególnym uwzględnieniem migracji zagranicznych,
3)
programowanie i prowadzenie badań z zakresu stanu zdrowia ludności,
4)
prowadzenie bieżących szacunków (bilansów) ludności dla okresów kwartalnych, półrocznych i rocznych według podstawowych cech demograficznych,
5)
programowanie i prowadzenie badań ankietowych dotyczących demograficzno-społecznych i ekonomicznych uwarunkowań, kształtujących zmiany w urodzeniach, umieralności, stanie zdrowia ludności oraz powstawaniu i rozpadzie rodziny,
6)
przygotowywanie zakresu tematycznego spisów i mikrospisów ludności, sprawowanie merytorycznego nadzoru nad ich przeprowadzaniem oraz opracowywanie i analiza wyników tych badań,
7)
prowadzenie prac metodologicznych z zakresu badań określonych w punktach 1-6,
8)
prowadzenie w okresach międzyspisowych bieżących szacunków oraz krótkookresowych prognoz w zakresie podstawowych struktur społeczno-ekonomicznych ludności i gospodarstw domowych, aktualizujących wyniki spisów powszechnych ludności oraz mikrospisów,
9)
opracowywanie długookresowych prognoz i projekcji w zakresie stanu i struktury ludności, gospodarstw domowych i rodzin,
10)
prowadzenie studiów i analiz wyników badań zjawisk i procesów demograficznych w powiązaniu z innymi procesami społecznymi,
11)
przygotowywanie publikacji (w tym rocznika demograficznego) z wynikami badań bieżących, spisów ludności, prognoz demograficznych oraz wynikami badań specjalnych i prac studialnych,
12)
opracowywanie syntetycznych raportów o rozwoju ludności i procesach demograficzno-społecznych w nawiązaniu do efektów prowadzonej przez państwo określonej polityki demograficznej oraz wybranych aspektów polityki społecznej.
3.
W skład Departamentu wchodzą:
1)
Wydział Metodologii Badań,
2)
Wydział Statystyki Ludności,
3)
Wydział Badań i Spisów Ludności,
4)
Wydział Analiz i Prognoz Demograficznych.
§  28.
Departament Warunków Życia (WŻ)
1.
Zadaniem Departamentu Warunków Życia jest programowanie, realizacja, opracowanie i publikowanie wyników badań statystycznych w sektorze gospodarstw domowych oraz w działach gospodarki obejmujących usługi społeczne.
2.
W szczególności do zadań Departamentu należy:
1)
programowanie i prowadzenie badań statystycznych:
a)
w sektorze gospodarstw domowych w zakresie: budżetów rodzinnych, warunków życia ludności, budżetu czasu, koniunktury gospodarstw domowych,
b)
infrastruktury społecznej obejmującej instytucje: edukacji, kultury, opieki zdrowotnej (ochrony zdrowia), opieki i pomocy społecznej, kultury fizycznej, turystyki, wypoczynku, rekreacji i sportu, organów administracji państwowej, samorządy, organizacje społeczne, fundacje i stowarzyszenia oraz organizacji zawodowych, związkowych i inne,
2)
prowadzenie rachunków: wartości globalnej, zużycia pośredniego i wartości dodanej brutto, dla wybranych rodzajów działalności (edukacja, ochrona zdrowia i pomoc socjalna, rekreacja, kultura i sport, działalność organizacji, gdzie indziej nie sklasyfikowanych) i udział w opracowaniu ich założeń metodologicznych,
3)
współudział w opracowywaniu metodologii rachunków satelitarnych dla wybranych działalności w zakresie usług społecznych i ich wdrażanie,
4)
prowadzenie prac metodologicznych nad doskonaleniem zintegrowanego systemu statystyki warunków życia ludności, zgodnego z zaleceniem i standardami Unii Europejskiej w zakresie:
a)
podstawowych kategorii, definicji i klasyfikacji stosowanych w badaniach sektora gospodarstw domowych,
b)
metod kojarzenia wyników badań reprezentacyjnych z rejestrami, badaniami pełnymi i spisowymi,
c)
projektowania operatów losowania i próbek do badań,
d)
ważenia, estymacji i oceny precyzji wyników badań,
e)
szacowania danych dla małych obszarów,
5)
prowadzenie prac metodologicznych w zakresie badań statystycznych warunków życia ludności i działalności infrastruktury społecznej w ujęciu regionalnym.
3.
W skład Departamentu wchodzą:
1)
Wydział Metodologii, Analiz i Opracowań Zbiorczych,
2)
Wydział Badań Budżetów Rodzinnych i Badań Monograficznych,
3)
Wydział Statystyki Edukacji, Kultury, Fundacji i Organizacji,
4)
Wydział Ochrony Zdrowia, Kultury Fizycznej i Turystyki,
5)
Wydział Ekonomiki Gospodarstw Domowych i Usług Społecznych.
§  29.
Departament Pracy (PR)
1.
Zadaniem Departamentu Pracy jest prowadzenie badań i analiz statystycznych dotyczących pracy i wynagrodzeń.
2.
W szczególności do zadań Departamentu należy:
1)
prowadzenie badań w zakresie:
a)
prognozowania podaży siły roboczej,
b)
aktywności ekonomicznej ludności,
c)
stanu i ruchu zatrudnionych,
d)
poziomu wykształcenia pracujących,
e)
struktury zawodowej pracujących,
f)
bezrobocia,
g)
kosztów pracy,
h)
wynagrodzeń i ich zróżnicowania,
i)
świadczeń społecznych,
j)
warunków pracy i świadczeń z tego tytułu oraz wypadków przy pracy,
k)
czasu pracy,
l)
strajków,
2)
opracowywanie bilansów siły roboczej,
3)
opracowywanie analiz statystycznych i publikacji w zakresie prowadzonych badań, określonych w pkt. 1, a w szczególności na temat:
a)
sytuacji na rynku pracy, ze szczególnym uwzględnieniem bieżącej obserwacji bezrobocia,
b)
wynagrodzeń pracowników najemnych w gospodarce narodowej, zwłaszcza zatrudnionych w jednostkach objętych odrębnymi regulacjami prawnymi.
3.
Do zadań Departamentu należy opracowywanie analiz m.in. w zakresie:
1)
zasobów siły roboczej i ich wykorzystania w skali kraju i województw oraz rozliczenia czynnych zawodowo, zatrudnienia, bezrobocia,
2)
kosztów pracy, w tym wynagrodzeń,
3)
przeciętnych poziomów i rozkładów wynagrodzeń,
4)
czasu pracy,
5)
wypadków przy pracy,
6)
osób pracujących w warunkach zagrażających zdrowiu, świadczeń w związku z pracą w tych warunkach oraz świadczeń związanych z wypadkami przy pracy.
4.
W skład Departamentu wchodzą:
1)
Wydział Analiz i Opracowań Zbiorczych,
2)
Wydział Badań Operatywnych,
3)
Wydział Wynagrodzeń i Warunków Pracy,
4)
Wydział Zasobów Pracy.
§  30.
Departament Przedsiębiorstw (DP)
1.
Zadaniem Departamentu Przedsiębiorstw jest realizacja badań statystycznych dotyczących przedsiębiorstw prowadzących działalność gospodarczą w dziedzinie produkcji wyrobów i świadczenia usług rynkowych poza rolnictwem, łowiectwem i leśnictwem oraz rybołówstwem i rybactwem, koordynacja podmiotowa i przedmiotowa prowadzonych badań z tego zakresu.
2.
Departament Przedsiębiorstw prowadzi badania:
1)
struktur organizacyjnych, prawnych i własnościowych przedsiębiorstw, w tym procesu prywatyzacji,
2)
rocznej i bieżącej działalności gospodarczej przedsiębiorstw,
3)
koniunktury gospodarczej.
3.
Departament Przedsiębiorstw zbiera i opracowuje na potrzeby innych departamentów podstawowe dane statystyczne dotyczące przedsiębiorstw poza rolnictwem, łowiectwem i leśnictwem oraz rybołówstwem i rybactwem, w zakresie struktury rodzajowej i przestrzennej, rachunku zysków i strat, bilansu finansowego, liczby pracujących, zatrudnionych i wynagrodzeń oraz inwestycji i środków trwałych w zakresie modułu wspólnego dla wszystkich przedsiębiorstw, bez specyficznych i szczegółowych badań działowych i dziedzinowych.
4.
W szczególności do zadań Departamentu należy:
1)
badanie zmian organizacyjnych, prawnych i własnościowych przedsiębiorstw na podstawie informacji zbieranych w systemie badań strukturalnych,
2)
badanie przebiegu prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych i komunalnych, jej form i efektów,
3)
badanie reprywatyzacji przedsiębiorstw państwowych,
4)
badanie zmian zachodzących w wewnętrznej strukturze rodzajowej działalności przedsiębiorstwa i rozmieszczenia terytorialnego tej działalności,
5)
opracowywanie wraz z zainteresowanymi departamentami metodologii, założeń i zakresu tematycznego rocznych badań działalności gospodarczej dużych i średnich przedsiębiorstw i realizacja tych badań w zakresie modułu wspólnego dla wszystkich przedsiębiorstw,
6)
opracowywanie metodologii założeń i zakresu tematycznego oraz prowadzenie rocznych badań działalności gospodarczej małych podmiotów, przy udziale zainteresowanych departamentów,
7)
prowadzenie badań sytuacji finansowej przedsiębiorstw, w tym instytucji finansowych i ubezpieczeniowych,
8)
badanie działalności inwestycyjnej oraz środków trwałych przedsiębiorstw na podstawie metodologii opracowanej przez Departament Rachunków Narodowych i Finansów,
9)
przygotowywanie koncepcji tworzenia baz danych o przedsiębiorstwach i administrowanie tymi bazami,
10)
przygotowywanie metodologii i prowadzenie badań koniunktury gospodarczej,
11)
analiza aktualnej i przewidywanej sytuacji gospodarczej przedsiębiorstw w oparciu o wyniki ankiet koniunktury,
12)
realizacja innych badań i analiz na temat funkcjonowania i oceny działalności przedsiębiorstw, wynikających z funkcji, jakie GUS pełni w krajowym statystycznym systemie informacyjnym.
5.
W skład Departamentu wchodzą:
1)
Wydział Badań Zmian Strukturalnych i Własnościowych,
2)
Wydział Badań Wyników Finansowych i Działalności Inwestycyjnej,
3)
Wydział Baz Danych i Koordynacji Badań,
4)
Wydział Ankiet Koniunktury.
§  31.
Departament Produkcji i Usług (PU)
1.
Zadaniem Departamentu Produkcji i Usług jest inicjowanie, przygotowywanie zasad metodologicznych, prowadzenie i przedstawianie wyników badań i analiz statystycznych dotyczących produkcji przemysłowej i budowlanej, efektów rzeczowych budownictwa, hurtowego i detalicznego obrotu towarowego na rynku krajowym, wymiany towarowej z zagranicą, usług i infrastruktury transportu, gospodarki magazynowej i łączności, działalności związanej z obsługą nieruchomości, wynajmem i działalnością związaną z prowadzeniem interesów, postępu naukowo-technicznego, zasobów mieszkaniowych i infrastruktury komunalnej, zużycia i bilansów nośników energii, surowców i materiałów.
2.
W szczególności do zadań Departamentu Produkcji i Usług należy:
1)
ustalanie wartości globalnej, zużycia pośredniego i wartości dodanej przemysłu, budownictwa, handlu, transportu, łączności oraz niefinansowych usług rynkowych,
2)
badanie wartości produkcji sprzedanej przemysłu i budownictwa,
3)
badanie ilości produkcji przemysłowej (wytworzonej i sprzedanej),
4)
opracowywanie i analiza reprezentacyjnych indeksów ilości produkcji,
5)
analiza koncentracji i rozmieszczenia produkcji,
6)
badanie produkcji budowlano-montażowej (system zleceniowy i gospodarczy),
7)
badanie rzeczowych efektów budownictwa, w tym budownictwa mieszkaniowego i użyteczności publicznej,
8)
badanie ruchu budowlanego, w tym w szczególności wydanych pozwoleń na budowę budynków mieszkalnych i produkcyjno-usługowych,
9)
ustalanie cykli realizacji budownictwa kubaturowego, w tym budownictwa mieszkaniowego,
10)
badanie i analiza postępu naukowo-technicznego, w tym w szczególności odnowienia produkcji i technologii, mechanizacji i automatyzacji produkcji, wynalazków i wzorów użytkowych, nakładów na prace naukowo-badawcze i rozwojowe oraz placówek prowadzących te prace, a także realizowanie rachunku satelitarnego z postępu naukowo-technicznego,
11)
analiza zmian strukturalnych w produkcji, w tym zmian w strukturze według rodzajów działalności i strukturze własnościowej oraz terytorialnym rozmieszczeniu produkcji,
12)
analiza form sprzedaży towarów i kanałów ich dystrybucji,
13)
badanie wahań sezonowych i rytmiczności obrotu towarowego na rynku krajowym i w wymianie z zagranicą,
14)
analiza wielkości i alokacji zapasów (u producentów i w handlu) w ujęciu ilościowym i wartościowym,
15)
ocena zaopatrzenia rynku krajowego w podstawowe towary i dobra,
16)
badanie realizacji obrotu towarowego w eksporcie i imporcie,
17)
badanie obrotu towarowego w ruchu przygranicznym,
18)
analiza porównawcza statystyki handlu zagranicznego ze statystykami innych krajów i organizacji międzynarodowych,
19)
badanie wolumenu obrotów handlu zagranicznego,
20)
analiza ekonomicznego rozdysponowania importu według kierunków wykorzystania,
21)
obserwacja realizacji innych form nietowarowych w handlu zagranicznym,
22)
badanie przywozu i wywozu ładunków polskiego handlu zagranicznego według rodzajów transportu, grup ładunków, krajów pochodzenia i przeznaczenia towarów,
23)
badanie sieci komunikacyjnej: kolejowej, drogowej, autobusowej, lotniczej, rurociągowej, wodnej,
24)
badanie stanu i wykorzystania taboru, przewozu ładunków i pasażerów według rodzajów transportu, przeładunku ładunków i ruchu pasażerów w portach morskich i lotniczych,
25)
badanie długości dróg publicznych oraz nakładów na utrzymanie dróg i mostów,
26)
badanie środków i usług poczty i telekomunikacji,
27)
badanie obrotu nieruchomościami, bilansów zasobów mieszkaniowych oraz infrastruktury komunalnej i jej funkcjonowania,
28)
charakterystyka oraz analiza kierunków przeznaczenia i rozdysponowania niefinansowych usług rynkowych,
29)
opracowywanie bilansów paliw, energii i materiałów,
30)
badanie zużycia energii, paliw, surowców i materiałów,
31)
budowa i aktualizacja baz danych o wyrobach przemysłowych,
32)
analiza bieżącej sytuacji gospodarczej w przemyśle, budownictwie, transporcie, łączności i handlu,
33)
opracowywanie branżowych publikacji w zakresie działania Departamentu.
3.
Departament Produkcji i Usług opracowuje kompleksowe charakterystyki (rzeczowo-finansowe) procesów i zjawisk gospodarczych zachodzących w przemyśle, budownictwie oraz w sferze obrotu towarowego, transportu, łączności i niefinansowych usług rynkowych, a w szczególności:
1)
bieżące i okresowe analizy sytuacji gospodarczej (nakłady i wyniki, efektywność wykorzystania zasobów),
2)
rachunki produktowe i rachunki produkcji (przepływów produktów przemysłowych, zmian zapasów i zużycia pośredniego, w tym opracowywanie bilansów nośników energii, surowców i materiałów, podaż i dostawy towarów, wartość globalna, zużycie pośrednie, wartość dodana),
3)
analizy dziedzinowe (np. koncentracji i rozmieszczenia produkcji, zmian strukturalnych w produkcji, w tym zmian w strukturze według rodzajów działalności i w strukturze własnościowej oraz terytorialnym rozmieszczeniu produkcji, ruchu budowlanego i cykli realizacji budownictwa kubaturowego, w tym budownictwa mieszkaniowego, kształtowania się popytu i podaży towarów, wahań sezonowych i rytmiczności obrotu towarowego na rynku krajowym i w wymianie z zagranicą, analizy porównawczej statystyki handlu zagranicznego ze statystykami innych krajów i organizacji międzynarodowych).
4.
W skład Departamentu wchodzą:
1)
Wydział Opracowań Zbiorczych,
2)
Wydział Produktów Przemysłowych,
3)
Wydział Mierników Produkcji,
4)
Wydział Budownictwa,
5)
Wydział Transportu i Łączności,
6)
Wydział Handlu Detalicznego i Hurtowego,
7)
Wydział Handlu Zagranicznego,
8)
Wydział Gospodarki Komunalnej, Zasobów Mieszkaniowych i Usług,
9)
Wydział Bilansów Paliw, Surowców i Materiałów,
10)
Wydział Nauki i Techniki.
§  32.
Departament Rolnictwa i Ochrony Środowiska (ROŚ)
1.
Zadaniem Departamentu Rolnictwa i Ochrony Środowiska jest przygotowywanie zasad metodologicznych, inicjowanie, prowadzenie i przedstawianie wyników badań statystycznych i analiz statystycznych dotyczących rolnictwa, rybołówstwa i rybactwa, leśnictwa, ochrony środowiska, a także scalanie statystycznych informacji dotyczących gospodarki żywnościowej i wsi, statystyki wsi i otoczenia rolnictwa oraz gospodarki żywnościowej.
2.
W szczególności do zadań Departamentu należy:
1)
prowadzenie badań statystycznych w zakresie gospodarki ziemią, w tym przemian własnościowych i struktury użytkowania gruntów oraz ochrony gruntów rolnych i leśnych,
2)
ocena warunków produkcyjno-rynkowych gospodarstw rolnych, leśnych i rybackich, w tym ocena warunków agrometeorologicznych,
3)
ocena i analiza skupu produktów rolnych oraz środków produkcji i usług w rolnictwie,
4)
ocena areału, stanu i struktury upraw polowych, sadowniczych, warzywniczych, spod osłon, zasobów leśnych i zadrzewień leśnych, łąkowych i pastwiskowych oraz prognozowanie produkcji roślinnej, w tym leśnej, z wykorzystaniem badań reprezentacyjnych prowadzonych metodą wywiadów, pomiarów biometrycznych, ekspertyz rzeczoznawców terenowych różnych szczebli oraz nowoczesnych technik stosowanych w metodach obiektywnych,
5)
dokonywanie prognoz i szacunków wstępnych i wynikowych produkcji roślinnej,
6)
badanie stanu i struktury pogłowia zwierząt gospodarskich, w tym hodowlanych oraz ocena i prognozowanie produkcji zwierzęcej, w tym rybackiej, z uwzględnieniem wydajności, tendencji i zmienności sezonowej i terytorialnej,
7)
prowadzenie ocen aktualnej sytuacji w rolnictwie, leśnictwie, łowiectwie, rybołówstwie i rybactwie oraz w ochronie środowiska naturalnego,
8)
prowadzenie badań i ocena zasobów, zanieczyszczenia i ochrony wód, powietrza i powierzchni ziemi oraz zadrzewień, z wyodrębnieniem obszarów i obiektów o szczególnych walorach przyrodniczych i krajobrazowych oraz obszarów szczególnego zagrożenia oraz ekonomicznych aspektów ochrony środowiska,
9)
opracowywanie danych i prowadzenie ocen stanu i zagrożenia środowiska życia człowieka przy wykorzystaniu źródeł administracyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem państwowego monitoringu środowiska,
10)
prowadzenie rachunków syntetycznych mierników produkcji rolniczej i leśnej oraz opracowywanie i analiza bilansów produktów rolniczych,
11)
opracowywanie zbiorczych bilansów wytwarzanych produktów żywnościowych pochodzenia rolniczego,
12)
opracowywanie rachunków produktowych i rachunku produkcji globalnej, w tym szacunku zużycia pośredniego i wartości produkcji dodanej rolnictwa, leśnictwa i rybołówstwa,
13)
opracowywanie danych, analiz i ocen gospodarki żywnościowej i informacji o warunkach życia na wsi,
14)
prowadzenie badań dotyczących przemian agrarnych w rolnictwie i na wsi ze szczególnym uwzględnieniem czynnika ludzkiego, struktur własnościowych, wielkości gospodarstw, stanu, w tym odpływu ludności do miast, kwalifikacji zawodowych rolników, angażowania siły roboczej i pociągowej itp., prowadzenie od strony merytorycznej spisów rolnych i badań koniunktury w rolnictwie,
15)
współdziałanie w przygotowaniu i realizacji programów współpracy międzynarodowej, opracowywaniu ujednoliconej metodologii i standardów (definicji, klasyfikacji, kodów, wskaźników, indeksów itp.) oraz prowadzeniu międzynarodowych porównań i wymiany informacji statystycznej w zakresie działania Departamentu.
3.
W skład Departamentu wchodzą:
1)
Wydział Metodologii Badań,
2)
Wydział Gospodarki Ziemią i Produkcji Roślinnej,
3)
Wydział Produkcji Zwierzęcej i Koniunktury Produkcyjnej w Rolnictwie,
4)
Wydział Środków Produkcji,
5)
Wydział Bilansów i Rachunków Rolniczych,
6)
Wydział Statystyki Ochrony Środowiska i Leśnictwa.
§  33.
Departament Cen (DC)
1.
Zadaniem Departamentu Cen jest prowadzenie badań cen w gospodarce narodowej z uwzględnieniem funkcji indeksów cen w systemie zbiorczych rachunków gospodarki narodowej, oceny ich spójności metodologicznej i zakresowej oraz potrzeb poszczególnych sektorów gospodarki i działów statystyki; bilansowanie zmian cen i wykonywanie analiz i publikacji w dziedzinie cen.
2.
W szczególności do zadań Departamentu należy:
1)
prowadzenie badań statystycznych oraz obliczanie indeksów cen:
a)
producentów w rolnictwie,
b)
w leśnictwie,
c)
w rybołówstwie i rybactwie,
d)
producentów wyrobów i usług przemysłowych,
e)
producentów wybranych produktów spożywczych,
f)
producentów robót budowlano-montażowych,
g)
wybranych obiektów budowlanych,
h)
usług transportu, gospodarki magazynowej i łączności,
i)
w handlu zagranicznym,
j)
detalicznych towarów i usług konsumpcyjnych,
k)
detalicznych towarów i usług niekonsumpcyjnych,
l)
detalicznych wybranych towarów importowanych,
ł)
towarów i usług konsumpcyjnych według grup gospodarstw domowych,
2)
obliczanie cząstkowych wskaźników cen - deflatorów różnych kategorii ekonomicznych,
3)
prowadzenie prac w zakresie oceny spójności i bilansowania systemów indeksów cen w gospodarce narodowej,
4)
konsultowanie opracowywanych przez zainteresowane departamenty metodologii w zakresie wykorzystywania wskaźników cen do przeliczeń na porównywalne warunki różnych kategorii ekonomicznych,
5)
opracowywanie założeń do systemów mikrokomputerowego przetwarzania danych w zakresie cen w jednostkach statystyki oraz merytoryczny nadzór i eksploatacja baz danych o cenach producentów w przemyśle, budownictwie, transporcie, gospodarce magazynowej i łączności,
6)
prowadzenie prac projektowo-programowych i eksploatacja systemów baz danych o cenach detalicznych,
7)
prowadzenie prac projektowo-programowych w kierunku opracowania systemów komputerowego przetwarzania danych oraz utworzenia i eksploatacji baz danych w zakresie cen w rolnictwie, handlu zagranicznym, hurcie i in.,
8)
opracowywanie analiz i publikacji w zakresie cen, a w szczególności:
a)
procesów kształtowania się cen w poszczególnych obszarach gospodarki narodowej i związków przyczynowo-skutkowych,
b)
terytorialnego zróżnicowania cen,
c)
kształtowania się siły nabywczej przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia oraz emerytur i rent,
d)
wzajemnych relacji poszczególnych kategorii cen.
3.
W skład Departamentu wchodzą:
1)
Wydział Metodologii Badań i Analiz,
2)
Wydział Cen Producentów,
3)
Wydział Cen Konsumpcyjnych.
§  34.
Departament Udostępniania Informacji i Wydawnictw (DIW)
1.
Zadaniem Departamentu Udostępniania Informacji i Wydawnictw jest badanie rynku i analiza zapotrzebowania użytkowników na informacje statystyczne; opracowywanie projektów zasad polityki informacyjnej, ich realizacja oraz koordynacja działalności informacyjnej służb statystyki publicznej, programowanie i koordynowanie działalności wydawniczej resortu, obsługa informacyjna organów władzy, administracji, samorządu terytorialnego oraz organizacji międzynarodowych, udostępnianie i przekazywanie informacji statystycznych; promocja i rozpowszechnianie wynikowych informacji statystycznych oraz popularyzacja wiedzy o statystyce.
2.
W szczególności do zadań Departamentu należy:
1)
projektowanie rozwoju systemu informacji statystycznej oraz koordynacja realizacji zadań w tym zakresie,
2)
opracowywanie zasad udostępniania informacji statystycznych, określanie form i sposobu udostępniania informacji statystycznych, opracowywanie zasad odpłatności i cenników,
3)
koordynacja i kontrola działalności wydawniczej, w tym przygotowywanie projektu planu wydawniczego, opracowywanie standardów wydawniczych, współpraca z ISDS w zakresie ustalania międzynarodowych numerów wydawnictw seryjnych i jednorazowych,
4)
prowadzenie prac w zakresie ochrony danych statystycznych, wyrażanie opinii i udzielanie konsultacji w tym zakresie departamentom i jednostkom organizacyjnym statystyki oraz innym organom prowadzącym badania statystyczne,
5)
systematyzowanie i udostępnianie informacji o publikacjach, bazach i zbiorach danych,
6)
obsługa zamówień Kancelarii Prezydenta, Sejmu, Senatu, Rady Ministrów, wojewodów, samorządów terytorialnych oraz innych organów uprawnionych na podstawie programu badań statystycznych do uzyskania informacji,
7)
prowadzenie prac w zakresie popularyzacji statystyki, tworzenie pozytywnego wizerunku GUS i budowa zaufania do statystyki,
8)
przygotowywanie i organizowanie przekazywania danych statystycznych dla potrzeb stałych wydawnictw i doraźnych zapotrzebowań organizacji międzynarodowych (m.in. dla ONZ, MFW, BS, OECD, EUROSTAT-u) oraz prowadzenie rejestru danych statystycznych przekazywanych organizacjom międzynarodowym,
9)
współpraca z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej i innymi instytucjami rządowymi i NBP w zakresie opracowywania i udostępniania danych do międzynarodowych systemów informacji statystycznych,
10)
udostępnianie informacji statystycznych na odpłatne zamówienia, w tym obsługa bezpośrednia i korespondencyjna użytkowników informacji statystycznych, ustalanie zakresu zamówień oraz kalkulacja kosztów udostępniania informacji i przekazywanie zamówień do realizacji i kontrola ich wykonywania,
11)
ustalanie zasad tworzenia i zatwierdzanie rozdzielników dystrybucji bezpłatnej wydawnictw GUS,
12)
promocja i marketing wydawnictw i zasobów informacyjnych statystyki,
13)
analiza i dokonywanie ocen resortowych publikacji statystycznych oraz przedstawianie Prezesowi GUS wniosków z nich wynikających,
14)
prowadzenie prac w zakresie tworzenia systemu identyfikacji wizualnej resortu,
15)
prowadzenie katalogów i rejestrów zasobów informacyjnych GUS oraz współdziałanie w zakresie prowadzenia katalogów i rejestrów zasobów informacyjnych urzędów statystycznych i innych jednostek organizacyjnych statystyki,
16)
prowadzenie sekretariatu i obsługa administracyjna Komitetu Redakcyjnego,
17)
prowadzenie sekretariatów redakcji dodatku do "Rzeczypospolitej" - "Statystyka Polski", redakcji "Wiadomości Statystycznych", redakcji "Statistics in Transition" oraz "Biblioteki Wiadomości Statystycznych".
3.
Dyrektor Departamentu jest upoważniony do:
1)
wnioskowania w sprawach udostępniania danych statystycznych, wykraczających poza obowiązujące zasady, wielkości nakładów publikacji GUS, standardów wydawniczych,
2)
zlecania komórkom organizacyjnym przygotowania danych statystycznych (opinii o danych) przekazywanych za granicę,
3)
zlecania prowadzenia badań i analiz zapotrzebowania na informacje statystyczne.
4.
W skład Departamentu wchodzą:
1)
Wydział Upowszechniania Informacji,
2)
Wydział Koordynacji Wydawnictw,
3)
Wydział Zasobów Informacyjnych i Baz Publicznych,
4)
Centralne Informatorium Statystyczne (CIS).
§  35.
Departament Ekonomiczny (DE)
1.
Zadaniem Departamentu Ekonomicznego jest prowadzenie spraw budżetu oraz finansowania służb statystyki publicznej, analiza wykorzystania środków budżetowych i pozabudżetowych, rozliczenia z budżetem, bieżąca kontrola wykonania budżetu, planowanie, finansowanie i realizacja inwestycji i remontów oraz koordynacja inwestycji w terenie, prowadzenie zamówień publicznych oraz nadzór nad prawidłowością stosowania ustawy o zamówieniach publicznych w resorcie statystyki, analiza kosztów wynikowych badań i działań związanych z wykorzystaniem funduszy pomocowych oraz sprawy socjalne GUS.
2.
W szczególności do zadań Departamentu należy:
1)
opracowywanie projektu budżetu resortu w zakresie dochodów i wydatków budżetowych w powiązaniu z zadaniami rzeczowymi,
2)
opracowywanie planu rzeczowo-finansowego inwestycji GUS na podstawie zweryfikowanych i zbilansowanych potrzeb jednostek organizacyjnych statystyki w zakresie budownictwa i zakupów inwestycyjnych (na podstawie przydzielonego limitu wydatków budżetowych na inwestycje),
3)
przygotowanie dla potrzeb Rządu, Ministerstwa Finansów oraz Sejmowej Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów projektu budżetu GUS i informacji z wykonania budżetu,
4)
opracowywanie układu wykonawczego budżetu GUS w zakresie dochodów i wydatków dla Ministra Finansów,
5)
podział wynikający z ustawy budżetowej wielkości w zakresie dochodów i wydatków budżetowych na jednostki organizacyjne,
6)
weryfikacja planów finansowych dla gospodarstwa pomocniczego (Zakład Obsługi), zakładu budżetowego (Ośrodek Szkolenia Kadr Statystyki w Jachrance) i środka specjalnego w jednostkach organizacyjnych statystyki - obejmujących wielkości w zakresie przychodów i rozchodów, stanu, środków obrotowych oraz planowanych wpłat do budżetu,
7)
sporządzanie decyzji Prezesa GUS w zakresie przeniesień wydatków budżetowych (na podstawie dokonanych przesunięć wydatków w jednostkach organizacyjnych statystyki w ramach rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej),
8)
ustalanie jednolitych działań resortu w sprawach dotyczących zagadnień finansowo-księgowych,
9)
sporządzanie informacji wewnętrznych (analiz) z wykonania budżetu,
10)
przyjmowanie i sprawdzanie sprawozdań budżetowych (miesięcznych, półrocznych, rocznych) w zakresie dochodów i wydatków budżetowych oraz pozabudżetowych (półrocznych i rocznych) i sporządzanie na ich podstawie sprawozdań zbiorczych dla Ministerstwa Finansów i dla Najwyższej Izby Kontroli,
11)
przyjmowanie i analiza sprawozdań finansowych - bilansów rocznych pod względem merytorycznym i rachunkowym - jednostek GUS oraz sporządzenie bilansu zbiorczego dla Ministerstwa Finansów,
12)
przekazywanie środków finansowych jednostkom organizacyjnym statystyki publicznej,
13)
finansowanie i obsługa księgowo-kasowa Centrali GUS, CBS, Zakładu Obsługi w zakresie obrotu gotówkowego i pozagotówkowego,
14)
obsługa rachunków bankowych działalności budżetowej, pozabudżetowej oraz rachunków środków specjalnych,
15)
opracowywanie i ewidencja planu dochodów i wydatków obsługiwanych jednostek oraz zmian budżetowych dla poszczególnych rozdziałów,
16)
ewidencja i analiza prawidłowości realizacji wydatków budżetowych i ich zmian w powiązaniu z wykonaniem zadań rzeczowych obsługiwanych jednostek,
17)
finansowanie wydatków dewizowych, analiza i kontrola celowości wydatków,
18)
ewidencja i rozliczanie kosztów eksploatacyjnych na współużytkowników gmachu GUS,
19)
planowanie, nadzór i realizacja inwestycji, zakupów inwestycyjnych i remontów,
20)
wykonywanie kosztorysów oraz opracowywanie specyfikacji robót zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych,
21)
koordynacja działań w zakresie energetyki i eksploatacji urządzeń zasilających oraz w zakresie instalacji sanitarnych,
22)
dokonywanie okresowych ocen rzeczowej realizacji inwestycji oraz remontów obiektów jednostek organizacyjnych statystyki,
23)
ogólny nadzór nad prawidłowością stosowania ustawy o zamówieniach publicznych w jednostkach organizacyjnych statystyki, współpraca z Urzędem Zamówień Publicznych, Biurem Prawnym GUS i jednostkami organizacyjnymi statystyki,
24)
współpraca z Zespołem Realizacji Programu POLSTAT oraz jednostkami organizacyjnymi GUS zajmującymi się wykorzystaniem zagranicznych funduszy pomocowych i bieżące analizowanie podejmowanych przez te jednostki działań finansowych,
25)
organizowanie i przeprowadzanie kontroli w jednostkach organizacyjnych statystyki publicznej w zakresie bieżącej realizacji budżetu po stronie dochodów i wydatków budżetowych,
26)
określenie systemu ewidencji kosztów wynikowych badań statystycznych dla tematów i prac realizowanych w jednostkach organizacyjnych statystyki,
27)
analiza relacji szacunków kosztów z kosztami wynikowymi badań statystycznych prowadzonych przez GUS,
28)
planowanie działalności socjalnej, opracowywanie planu finansowego zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
29)
organizacja wypoczynku i rekreacji, imprez kulturalnych i okolicznościowych dla pracowników GUS i Zakładu Obsługi GUS oraz emerytów i ich rodzin,
30)
prowadzenie biblioteki zbiorów programów, dokumentacji programowej, eksploatacja resortowego komputerowego systemu finansowo-księgowego wraz z podsystemami oraz projektowanie i oprogramowywanie innych systemów z zakresu zadań Departamentu,
31)
koordynowanie prac wdrożeniowych i nadzorowanie bieżącej eksploatacji systemu finansowo-księgowego w poszczególnych jednostkach organizacyjnych GUS.
3.
Dyrektor Departamentu jest upoważniony do:
1)
wydawania wytycznych w sprawie opracowywania projektów budżetu,
2)
projektowania podziału środków budżetowych dla podległych jednostek,
3)
przedkładania wniosków w sprawie przeniesień środków budżetowych w planach finansowych podległych jednostek,
4)
dokonywania w ramach posiadanych rezerw zwiększeń i przemieszczeń środków finansowych w planach finansowych podległych jednostek,
5)
wydawania wytycznych w zakresie ewidencji i gospodarki środkami rzeczowymi oraz zasad obiegu dokumentów finansowo-księgowych,
6)
zarządzania doraźnych kontroli budżetu i przedkładania Prezesowi Urzędu wniosków wynikających z przeprowadzonych kontroli,
7)
odraczania terminu płatności, rozkładania na raty i umarzania należności GUS,
8)
administrowania zakładowym funduszem świadczeń socjalnych,
9)
nadzorowania Zakładu Obsługi GUS.
4.
Dyrektor Departamentu Ekonomicznego w sprawach socjalnych współdziała ze związkami zawodowymi w zakresie określonym ustawą o związkach zawodowych.
5.
Wicedyrektor Departamentu pełni funkcję głównego księgowego budżetu resortu. Szczegółowe prawa i obowiązki głównego księgowego budżetu resortu i głównego księgowego GUS określają ogólnie obowiązujące przepisy.
6.
W skład Departamentu wchodzą:
1)
Wydział Budżetu Resortu,
2)
Wydział Finansowo-Księgowy,
3)
Wydział Techniczny,
4)
Wydział Nadzoru,
5)
Wydział Sprawozdawczości i Kosztów,
6)
Stanowisko ds. Socjalnych.
§  36.
Departament Współpracy z Zagranicą i Integracji Europejskiej (WZI)
1.
Zadaniem Departamentu Współpracy z Zagranicą i Integracji Europejskiej jest organizacja i obsługa współpracy i wymiany z zagranicą oraz prowadzenie i koordynacja prac w zakresie integracji europejskiej.
2.
W szczególności do zadań Departamentu należy:
1)
inicjowanie kierunków i form współpracy resortu statystyki z zagranicą,
2)
organizowanie upowszechniania zagranicznych doświadczeń,
3)
wspieranie prac departamentów oraz nadzór postępu prac w zakresie wdrażania programu dostosowawczego statystyki do wymogów Unii Europejskiej,
4)
prowadzenie spraw związanych ze stowarzyszeniem z UE,
5)
organizowanie lub współudział w organizowaniu międzynarodowych konferencji, seminariów i staży zagranicznych,
6)
prowadzenie w ramach współpracy dwustronnej i wielostronnej spraw wymiany z zagranicą osób i materiałów statystycznych,
7)
prowadzenie i załatwianie spraw związanych z wyjazdami za granicę pracowników jednostek organizacyjnych statystyki oraz wizytami cudzoziemców i delegacji zagranicznych,
8)
prowadzenie spraw wyjazdowych związanych ze szkoleniami zagranicznymi,
9)
tłumaczenia i organizowanie zlecania tłumaczeń,
10)
gromadzenie i przekazywanie departamentom i jednostkom organizacyjnym informacji i materiałów dotyczących integracji europejskiej.
3.
Dyrektor Departamentu upoważniony jest do podejmowania decyzji w sprawach:
1)
akceptacji merytorycznej rozliczeń wydatków zagranicznych,
2)
dysponowania limitem złotówkowym na podróże zagraniczne,
3)
opiniowania programów i preliminarzy na przyjazdy zagraniczne.
4.
Departament ma strukturę bezwydziałową.
§  37.
Biuro Prawne (BP)
1.
Zadaniem Biura Prawnego jest wykonywanie obsługi prawnej Głównego Urzędu Statystycznego.
2.
W szczególności do zadań Biura należy:
1)
opracowywanie - w porozumieniu z zainteresowanymi - projektów aktów prawnych wydawanych przez Prezesa GUS (zarządzenia i zarządzenia wewnętrzne), w tym projektów zarządzeń regulujących obowiązki sprawozdawcze,
2)
przygotowywanie projektów ustaw, rozporządzeń Rady Ministrów i innych aktów prawnych wyższego rzędu wydawanych z inicjatywy GUS, prowadzenie uzgodnień międzyresortowych oraz udział w pracach nad tymi projektami w toku prac rządowych i sejmowych,
3)
opiniowanie pod względem legislacyjnym oraz zbieranie stanowisk do projektów aktów prawnych opracowywanych przez inne organy, przedstawionych do uzgodnienia Prezesowi, opracowywanie projektów stanowiska GUS do tych aktów,
4)
opiniowanie opracowywanych w GUS projektów normatywnych aktów prawnych pod względem ich zgodności z prawem Unii Europejskiej, w tym wydawanie opinii wstępnych do projektów aktów wyższego rzędu inicjowanych przez GUS, prowadzenie zbiorów dyrektyw i rekomendacji UE dotyczących statystyki,
5)
przygotowywanie i przedstawianie Prezesowi stanowiska GUS do projektów aktów prawnych naczelnych, centralnych organów administracji państwowej i Narodowego Banku Polskiego, wprowadzających obowiązki sprawozdawcze,
6)
koordynowanie przygotowania materiałów GUS, kierowanych na posiedzenia Rady Ministrów i jej organów,
7)
zbieranie uwag i uzgadnianie oraz opracowywanie projektów stanowiska GUS do materiałów nadesłanych na posiedzenia Rady Ministrów i jej organów,
8)
udział w pracach komisji prawniczej URM,
9)
informowanie o zmianach w obowiązującym stanie prawnym, nowych przepisach oraz o nie publikowanych aktach normatywnych zewnętrznych, mających istotne znaczenie dla prac służb statystyki publicznej,
10)
udzielanie wyjaśnień, opinii oraz porad prawnych w zakresie stosowania prawa, w tym w szczególności ustawy o statystyce publicznej,
11)
występowanie w charakterze pełnomocnika GUS w postępowaniach sądowych i administracyjnych oraz przed innymi organami orzekającymi,
12)
opiniowanie umów międzynarodowych, w których stroną jest GUS i US-y,
13)
opiniowanie umów i porozumień, innych niż wymienione w pkt. 12, w których stroną jest GUS,
14)
przedstawianie Prezesowi GUS zadań wynikających, dla służb statystyki publicznej, z aktów prawnych wyższego rzędu,
15)
koordynowanie funkcjonowania obsługi prawnej służb statystyki publicznej oraz prowadzenie doskonalenia zawodowego radców prawnych,
16)
prowadzenie i aktualizacja rejestrów i zbiorów oryginałów aktów normatywnych Prezesa GUS,
17)
przygotowywanie obwieszczeń i komunikatów o podstawowych wielkościach i wskaźnikach ogłaszanych przez GUS w rządowych organach promulgacyjnych,
18)
nadzór prawny nad egzekucją należności GUS,
19)
dokonywanie ocen skuteczności funkcjonowania prawa w resorcie statystyki oraz opracowywanie wniosków wynikających z tych ocen,
20)
przygotowywanie i kierowanie aktów prawnych do ogłoszenia w Monitorze Polskim,
21)
redagowanie Dziennika Urzędowego GUS,
22)
udzielanie informacji o przepisach prawnych związkom zawodowym działającym w GUS, na ich wniosek,
23)
wykonywanie innych zadań wynikających z ustawy o radcach prawnych.
3.
Aprobata tekstów umów i porozumień, o których mowa w ust. 2 pkt 11 i 12, przed przedstawieniem ich do akceptacji Prezesowi GUS, należy do Biura Prawnego. W trakcie opracowywania tych aktów Biuro Prawne służy opinią i konsultacjami departamentom GUS i US-om zaangażowanym w pracach nad projektami.
4.
Biuro ma strukturę bezwydziałową.
§  38.
Biuro Spraw Obronnych (SO)
1.
Zadaniem Biura Spraw Obronnych jest:
1)
wykonywanie zadań w zakresie obronności państwa należących do Prezesa GUS, zgodnie z przepisami ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej i innych ustaw oraz wydanymi na ich podstawie aktami wykonawczymi właściwych organów, a w szczególności:
a)
określanie zadań dla komórek organizacyjnych statystyki publicznej, jak również ustalanie zasad wykonywania tych zadań,
b)
przygotowanie GUS i jednostek organizacyjnych statystyki do funkcjonowania w czasie zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
c)
wykonywanie zadań w dziedzinie obrony cywilnej,
d)
przygotowanie do szczególnej ochrony w czasie zagrożenia i wojny określonych obiektów jednostek organizacyjnych statystyki publicznej,
e)
prowadzenie szkolenia obronnego,
f)
organizowanie ochrony tajemnicy państwowej i służbowej,
g)
sprawowanie koordynacji wykonywania zadań obronnych w jednostkach organizacyjnych statystyki publicznej oraz organizowanie kontroli w tym zakresie,
2)
programowanie i prowadzenie badań statystycznych dotyczących problematyki obronnej, a w szczególności:
a)
gromadzenia rezerw państwowych mobilizacyjnych,
b)
przyjętych zamówień na sprzęt specjalny i zrealizowanych dostaw,
c)
wykorzystania parku maszynowego w produkcji specjalnej,
d)
zawartych umów i zrealizowanych transakcji w handlu zagranicznym sprzętem specjalnym,
3)
zbieranie uwag i prowadzenie uzgodnień w zakresie współpracy i wymiany informacji między Głównym Urzędem Statystycznym a Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Ministerstwem Obrony Narodowej,
4)
przygotowywanie materiałów do informacji i publikacji w zakresie bezpieczeństwa publicznego i obrony narodowej,
5)
inicjowanie i koordynowanie przedsięwzięć w zakresie bezpieczeństwa i poprawy warunków pracy oraz w zakresie przeciwpożarowego zabezpieczenia jednostek organizacyjnych statystyki publicznej, w tym prowadzenie szkoleń, wydawanie opinii, przygotowywanie wytycznych i poleceń,
6)
dokonywanie okresowych kontroli i oceny działalności jednostek statystyki w zakresie wykonywania obowiązków w dziedzinie bhp i zabezpieczenia przeciwpożarowego, przygotowywanie wniosków pokontrolnych.
2.
Dyrektor Biura przewodniczy Komisji do spraw Klasyfikacji i Zasad Kodowania Wyrobów Obronnych i Usług, jak również uczestniczy w realizacji zadań związanych z dostosowaniem Natowskiego Kodyfikacyjnego Systemu dla potrzeb sił zbrojnych i przemysłu obronnego.
3.
Biuro ma strukturę bezwydziałową.