Regulamin organizacyjny Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GDOŚ.2014.1

Akt utracił moc
Wersja od: 2 stycznia 2014 r.

ZARZĄDZENIE Nr 1
GENERALNEGO DYREKTORA OCHRONY ŚRODOWISKA
z dnia 2 stycznia 2014 r.
w sprawie regulaminu organizacyjnego Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska

Na podstawie art. 39 ust. 8 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392), zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się regulamin organizacyjny Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
1.
Dyrektorzy komórek organizacyjnych Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, określają w wewnętrznych regulaminach organizacyjnych, strukturę oraz podział zadań wewnątrz podległych sobie komórek.
2.
Wewnętrzne regulaminy organizacyjne, o których mowa w ust. 1, zatwierdza Dyrektor Generalny Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
§  3.
Traci moc zarządzenie Nr 10 Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 23 marca 2010 r. zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia Regulaminu Organizacyjnego Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska zmienione zarządzeniem Nr 31 Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 28 lipca 2011 r.
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ORGANIZACYJNY GENERALNEJ DYREKCJI OCHRONY ŚRODOWISKA

§  1.
Regulamin organizacyjny Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, zwany dalej "regulaminem", określa zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, zwanej dalej "Dyrekcją".
§  2.
1.
Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska, zwany dalej "Generalnym Dyrektorem", kieruje Dyrekcją i podejmuje samodzielne decyzje we wszystkich sprawach, w których występuje jako organ administracji rządowej.
2.
Do wyłącznych kompetencji Generalnego Dyrektora należy wydawanie zarządzeń w sprawach związanych z realizacją zadań Generalnego Dyrektora.
3.
Generalny Dyrektor kieruje Dyrekcją przy pomocy zastępcy Generalnego Dyrektora, który podejmuje decyzje z upoważnienia Generalnego Dyrektora.
4.
Generalny Dyrektor może upoważnić pracowników Dyrekcji do występowania w jego imieniu w określonych sprawach.
5.
Dyrektor generalny Dyrekcji wykonuje zadania określone w przepisach odrębnych, w szczególności na podstawie ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505, z późn. zm.).
§  3.
1.
Komórkami organizacyjnymi Dyrekcji są departamenty, biura, Samodzielne stanowisko do spraw Audytu Wewnętrznego, Samodzielne Stanowisko do spraw Ochrony Informacji Niejawnych oraz Zespół do spraw Budżetu i Finansów.
2.
Działalnością departamentu lub biura kieruje dyrektor, przy pomocy zastępców dyrektora oraz naczelników wydziałów, o ile regulamin i przepisy odrębne nie stanowią inaczej.
3.
Działalnością Zespołu Budżetu i Finansów kieruje dyrektor generalny Dyrekcji.
4.
W przypadku nieobsadzenia stanowiska dyrektora departamentu lub biura, jego funkcję pełni osoba wskazana przez dyrektora generalnego Dyrekcji, za zgodą Generalnego Dyrektora.
5.
Kierujący komórką organizacyjną odpowiada za:
1)
prawidłowe i zgodne z przepisami prawa wykonywanie zadań podległej komórki organizacyjnej, w tym przestrzeganie określonych przepisami prawa terminów załatwiania spraw;
2)
ustalanie i koordynowanie zadań komórki organizacyjnej;
3)
kontrolę i nadzór nad realizacją zadań komórki organizacyjnej;
4)
zapewnienie właściwego wykorzystania wiedzy i umiejętności pracowników oraz dbanie o ich rozwój zawodowy;
5)
nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników przepisów o ochronie informacji niejawnych i danych osobowych;
6)
reprezentowanie na zewnątrz Dyrekcji w sprawach należących do zakresu działania komórki organizacyjnej.
6.
Dla prowadzenia wyodrębnionej tematycznie grupy spraw w komórkach organizacyjnych mogą być tworzone:
1)
wydziały - kierowane przez naczelników;
2)
zespoły - kierowane przez kierujących zespołem;
3)
samodzielne stanowiska pracy - w których zatrudnionych jest jeden lub więcej pracowników.
7.
W każdej komórce organizacyjnej może zostać utworzony sekretariat, którego zadaniem jest prowadzenie bieżącej obsługi komórki.
§  4.
W skład Dyrekcji wchodzą komórki organizacyjne:
1)
Departament Informacji o Środowisku (DIŚ);
2)
Departament Zarządzania Zasobami Przyrody (DZP);
3)
Departament Ocen Oddziaływania na Środowisko (DOOŚ);
4)
Departament Orzecznictwa Administracyjnego (DOA);
5)
Biuro Administracyjno-Kadrowe (BAK);
6)
Biuro Prawne (BP);
7)
Zespół do spraw Budżetu i Finansów (ZBF);
8)
Stanowisko do spraw Audytu Wewnętrznego (SAW);
9)
Stanowisko do spraw Informacji Niejawnych (SOIN).
§  5.
1.
Do zadań komórek organizacyjnych należy - w ramach zakresu ich działania - w szczególności:
1)
przygotowanie projektów stanowisk Rządu oraz udział w grupach roboczych i radach eksperckich, w szczególności Komisji Europejskiej oraz Rady Unii Europejskiej;
2)
przygotowanie projektów dokumentów pozostających w zakresie działania Generalnego Dyrektora: aktów normatywnych, oświadczeń woli, programów, sprawozdań, stanowisk, prognoz, informacji, ocen i analiz;
3)
podejmowanie inicjatyw, prowadzenie negocjacji i realizacja postanowień umów wielostronnych oraz zobowiązań wynikających z konwencji, protokołów, traktatów i porozumień wielostronnych;
4)
prowadzenie spraw z zakresu współpracy z samorządami;
5)
przedkładanie Generalnemu Dyrektorowi i zastępcy informacji lub opinii na temat prowadzonych spraw;
6)
przygotowanie projektów umów cywilnoprawnych;
7)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi, urzędami administracji publicznej, pozostałymi organami administracji publicznej oraz innymi organizacjami krajowymi i międzynarodowymi;
8)
udzielanie zainteresowanym podmiotom informacji oraz opinii;
9)
współudział w tworzeniu aktów prawnych oraz opiniowanie projektów aktów prawnych w ramach uzgodnień wewnątrzresortowych i międzyresortowych, w tym przekazywanie do Ministerstwa Środowiska informacji dotyczących notyfikacji aktów normatywnych transponujących dyrektywy prawa unijnego w ramach Systemu Notyfikacji Krajowych Środków Wykonawczych;
10)
przygotowywanie odpowiedzi na wystąpienia posłów i senatorów oraz skargi i wnioski;
11)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi w przygotowywaniu projektów decyzji i postanowień w sprawach, w których organem właściwym jest Generalny Dyrektor;
12)
przygotowywanie i wdrażanie projektów finansowanych ze środków zewnętrznych;
13)
przygotowanie założeń do planu finansowego Dyrekcji oraz realizacja budżetu komórki organizacyjnej;
14)
realizacja zadań z zakresu kontroli zarządczej;
15)
wykonywanie obowiązków wynikających z ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.);
16)
realizacja obowiązków wynikających z zamieszczania, aktualizowania i usuwania informacji ze strony Biuletynu Informacji Publicznej Dyrekcji;
17)
realizacja obowiązków z zakresu udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie;
18)
zapewnienie aktualizacji informacji zamieszczonych w serwisie intranetowym i internetowym Dyrekcji;
19)
współudział w realizacji zadań wynikających z powszechnego obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej;
20)
realizacja innych zadań nałożonych przez Generalnego Dyrektora oraz dyrektora generalnego Dyrekcji.
§  6.
1.
Każda komórka organizacyjna wykonuje zadania z powierzonego jej zakresu oraz koordynuje działania innych komórek organizacyjnych służące realizacji tych zadań.
2.
Komórki organizacyjne są zobowiązane do ścisłego współdziałania przy wykonywaniu zadań, w szczególności poprzez dokonywanie uzgodnień, przedstawianie opinii, udostępnianie materiałów i informacji oraz koordynowanie prac.
3.
Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi rozstrzyga Generalny Dyrektor.
4.
Procedurę przygotowania i uzgodnienia projektów aktów normatywnych reguluje odrębne zarządzenie Generalnego Dyrektora.
§  7.
1.
Dokumenty sporządzone w komórkach organizacyjnych, przedkładane do podpisu Generalnemu Dyrektorowi, zastępcy Generalnego Dyrektora i dyrektorowi generalnemu Dyrekcji, parafują dyrektorzy tych komórek lub ich zastępcy, a w przypadku ich nieobecności, upoważnione przez nich osoby.
2.
Dyrektorzy departamentów i biur, ich zastępcy lub naczelnicy wydziałów, w zakresie udzielonych im upoważnień, podpisują, w imieniu Generalnego Dyrektora, wydawane przez niego decyzje administracyjne oraz inne dokumenty.
3.
Dokumenty inne, niż wymienione w ust. 1 i 2, podpisują dyrektorzy komórek organizacyjnych lub, w zakresie przez nich określonym, ich zastępcy.
4.
Pracownicy Dyrekcji w trakcie wykonywania zadań przestrzegają drogi służbowej, zgodnie z którą:

1) pracownik podlega bezpośredniemu przełożonemu, od którego otrzymuje polecenia służbowe i wobec którego odpowiada za całokształt powierzonych mu spraw;

2) pracownik, który otrzymał polecenie służbowe od przełożonego wyższego szczebla ma obowiązek powiadomić o tym bezpośredniego przełożonego.

§  8.
Do zakresu działania Departamentu Informacji o Środowisku (DIŚ) należy w szczególności:
1)
udostępnianie informacji, w tym informacji o środowisku i jego ochronie, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r. poz. 1235, z późn. zm.);
2)
prowadzenie postępowań administracyjnych oraz udział w postępowaniach przed Naczelnym Sądem Administracyjnym oraz wojewódzkimi sądami administracyjnymi w sprawach, w tym skarg rozpatrywanych w postępowaniu o udostępnienie informacji o środowisku i jego ochronie;
3)
administrowanie, prowadzenie, zarządzanie i rozwój systemów informatycznych:
a)
portalu mapowego - geoserwis.gdos.gov.pl,
b)
serwisu Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000 - natura 2000.gdos.gov.pl,
c)
systemu udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie oraz składania wniosków - "Wnioskomat",
d)
publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informację o środowisku i jego ochronie;
4)
administrowanie, prowadzenie, zarządzanie i rozwój baz danych, w tym:
a)
bazy Centralnego Rejestru Form Ochrony Przyrody,
b)
bazy obszarów Natura 2000 (w części systemu informatycznego (GIS),
c)
banku danych inwentaryzacji przyrodniczych - lokalizacji siedlisk i gatunków,
d)
systemu Wymiany Informacji o Różnorodności Biologicznej (CHM);
5)
inicjowanie, prowadzenie i koordynacja działań dotyczących wdrażania dyrektywy 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 marca 2007 r. ustanawiającej infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej (INSPIRE) (Dz. Urz. UE L 108 z 25.4.2007, str. 1, z późn. zm.) w Dyrekcji i regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska, w tym współpraca z innymi jednostkami w tym zakresie;
6)
prowadzenie strony i serwisów internetowych Dyrekcji, Biuletynu Informacji Publicznej, intranetu oraz innych spraw z zakresu mediów elektronicznych;
7)
planowanie i realizacja działań informacyjno-promocyjnych prowadzonych przez Dyrekcję i regionalne dyrekcje ochrony środowiska, w tym związanych z kreowaniem wizerunku Dyrekcji;
8)
współpraca oraz koordynowanie współpracy Dyrekcji z mediami;
9)
realizacja projektów mających na celu poprawę stanu środowiska i zrównoważone gospodarowanie jego zasobami;
10)
prowadzenie Sieci "Partnerstwo: Środowisko dla Rozwoju" oraz koordynacja prac grup roboczych funkcjonujących w jej ramach;
11)
realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz. U. Nr 178, poz. 1060), w tym prowadzenie rejestru organizacji zarejestrowanych w rejestrze EMAS.
§  9.
Do zakresu działania Departamentu Ocen Oddziaływania na Środowisko (DOOŚ) należy w szczególności:
1)
koordynacja spraw w zakresie funkcjonowania systemu ocen oddziaływania na środowisko;
2)
prowadzenie postępowań administracyjnych oraz udział w postępowaniach przed Naczelnym Sądem Administracyjnym oraz wojewódzkimi sądami administracyjnymi w sprawach związanych z ocenami oddziaływania przedsięwzięć na środowisko, działania na rzecz ujednolicenia orzecznictwa regionalnych dyrekcji ochrony środowiska w zakresie ocen oddziaływania na środowisko;
3)
prowadzenie spraw w zakresie uzgadniania i opiniowania w ramach strategicznych ocen oddziaływania na środowisko w przypadku dokumentów opracowanych i zmienianych przez naczelne lub centralne organy administracji rządowej oraz dokumentów obejmujących obszar więcej niż dwóch województw;
4)
wykonywanie działań, w trybie nadzoru, w zakresie poprawności postępowań w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach;
5)
prowadzenie postępowań w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w przypadku projektów polityk, strategii, planów, programów lub przedsięwzięć;
6)
prowadzenie i zarządzanie bazą danych o ocenach oddziaływania na środowisko oraz strategicznych ocenach oddziaływania na środowisko;
7)
udział w opiniowaniu dokumentacji przedsięwzięć i programów współfinansowanych ze środków unijnych w kontekście krajowych i unijnych przepisów dotyczących ocen oddziaływania na środowisko;
8)
obsługa Krajowej Komisji do spraw Ocen Oddziaływania na Środowisko.
§  10.
Do zakresu działania Departamentu Zarządzania Zasobami Przyrody (DZP) należy w szczególności:
1)
wdrażanie polityki ekologicznej państwa w zakresie ochrony przyrody i krajobrazu oraz krajowego Programu ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej;
2)
prowadzenie spraw dotyczących opracowywania i wdrażania polityki ochrony przyrody, w tym w zakresie chronionych obszarów i obiektów, siedlisk oraz gatunków chronionych, zadrzewień i krajobrazu, a także gatunków obcych i gatunków niebezpiecznych;
3)
prowadzenie postępowań administracyjnych w I instancji w sprawach dotyczących ochrony przyrody wynikających z ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013 r. poz. 627, z późn. zm.);
4)
koordynacja działań ex situ prowadzonych w zakresie ochrony gatunków;
5)
prowadzenie spraw dotyczących ogrodów botanicznych, ogrodów zoologicznych oraz ośrodków rehabilitacji zwierząt;
6)
przygotowanie wytycznych, poradników, stanowisk i interpretacji prawa w zakresie siedlisk oraz gatunków chronionych, zadrzewień i krajobrazu, a także gatunków obcych i gatunków niebezpiecznych oraz tworzenia i funkcjonowania chronionych obszarów i obiektów;
7)
prowadzenie spraw wynikających z dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/147/UE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa (Dz. Urz. UE L 20 z 26.1.2010, str. 7) i dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. o ochronie siedlisk przyrodniczych oraz dziko żyjącej fauny i flory (Dz. Urz. WE L 206 z 22.07.1992, str. 7; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 2, str. 102, z późn. zm.), w tym spraw związanych z zarządzaniem obszarami Natura 2000;
8)
prowadzenie i zarządzanie bazą danych obszarów Natura 2000, z wyłączeniem spraw, o których mowa w § 8 pkt 4 lit. b;
9)
inicjowanie i realizacja projektów z zakresu chronionych obszarów i obiektów, siedlisk oraz gatunków chronionych, zadrzewień i krajobrazu, a także gatunków obcych i gatunków niebezpiecznych.
§  11.
Do zakresu działania Departamentu Orzecznictwa Administracyjnego (DOA) należy w szczególności:
1)
prowadzenie postępowań administracyjnych w II instancji w sprawach dotyczących:
a)
ochrony przyrody na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody,
b)
ocen oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000 na podstawie z ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko,
c)
szkód w środowisku na podstawie ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz. U. Nr 75, poz. 493, z późn. zm.),
d)
uzgodnień decyzji nakazujących usunięcie drzew lub krzewów na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią wynikających z ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2012 r. poz. 145, z późn. zm.),
e)
gospodarowania odpadami na terenach zamkniętych, w tym wynikających z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21, z późn. zm.);
2)
prowadzenie postępowań w trybach nadzwyczajnych w sprawach z zakresu ustaw, o których mowa w pkt 1;
3)
udział w postępowaniach przed Naczelnym Sądem Administracyjnym oraz wojewódzkimi sądami administracyjnymi w sprawach dotyczących zakresu działania departamentu;
4)
prowadzenie spraw wynikających z art. 6 ust. 3 - 4 dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. o ochronie siedlisk przyrodniczych oraz dziko żyjącej fauny i flory;
5)
prowadzenie spraw wynikających z dyrektywy 2004/35/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie odpowiedzialności za środowisko w odniesieniu do zapobiegania i zaradzania szkodom wyrządzonym środowisku naturalnemu (Dz. U. WE L 143 z 30.4.2004, str. 56).
§  12.
Do zakresu działania Biura Prawnego (BP) należy w szczególności:
1)
opiniowanie projektów aktów normatywnych pod względem zgodności z prawem oraz poprawności redakcji i techniki legislacyjnej (ocena formalnoprawna);
2)
udział w uzgadnianiu projektów aktów normatywnych przygotowanych w Dyrekcji;
3)
udział w uzgadnianiu projektów umów międzynarodowych przygotowanych w Dyrekcji;
4)
koordynowanie opiniowania przez inne komórki organizacyjne projektów aktów normatywnych przekazanych w ramach uzgodnień międzyresortowych;
5)
realizowanie zadań związanych z członkostwem Polski w Unii Europejskiej w zakresie:
a)
koordynowania i prowadzenia spraw związanych z przygotowywaniem stanowiska dotyczącego postępowań prowadzonych przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE),
b)
koordynowania i prowadzenia spraw związanych z przygotowywaniem stanowiska dotyczącego postępowań prowadzonych przed sądem Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA);
c)
koordynowania i prowadzenia spraw związanych z przygotowaniem stanowiska w zakresie systemu EU-PILOT;
6)
kontrola formalnoprawna projektów umów cywilnoprawnych, których stroną jest Skarb Państwa - Generalny Dyrektor albo Skarb Państwa -Dyrekcja, oraz porozumień z innymi jednostkami organizacyjnymi;
7)
interpretacja przepisów i wydawanie opinii prawnych;
8)
prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach egzekucji administracyjnej;
9)
zapewnienie zastępstwa procesowego Generalnego Dyrektora oraz dyrektora generalnego Dyrekcji w postępowaniach przed sądami i innymi organami, w sprawach nie zastrzeżonych do właściwości innych komórek;
10)
prowadzenie rejestru:
a)
skarg i wniosków,
b)
aktów o charakterze wewnętrznym wydawanych przez Generalnego Dyrektora oraz dyrektora generalnego Dyrekcji,
c)
pełnomocnictw i upoważnień udzielanych przez Generalnego Dyrektora i dyrektora generalnego Dyrekcji.
§  13.
Do zakresu działania Biura Administracyjno-Kadrowego (BAK) należy w szczególności obsługa finansowa, kadrowa i organizacyjna Dyrekcji, gospodarowanie mieniem urzędu, zadania związane z informatyzacją oraz prowadzeniem postępowań o udzielanie zamówień publicznych w Dyrekcji, w tym:
1)
koordynacja spraw z zakresu kontroli zarządczej w Dyrekcji;
2)
prowadzenie spraw z zakresu organizacji Dyrekcji, w szczególności udział w opracowywaniu oraz opiniowaniu projektów regulaminów, instrukcji, zarządzeń;
3)
koordynacja spraw z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi w Dyrekcji, w szczególności: opracowanie programu zarządzania zasobami ludzkimi, prowadzenie spraw związanych ze sporządzaniem i aktualizacją opisów stanowisk pracy, wartościowaniem stanowisk pracy, naborem, przeprowadzaniem ocen pracowniczych, podnoszeniem kwalifikacji pracowników oraz prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy oraz spraw związanych z Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych;
4)
przygotowanie projektu budżetu i układu wykonawczego do budżetu w części Dyrekcji oraz planowanie i nadzór nad realizacją budżetu Dyrekcji, w tym wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych, w szczególności: prowadzenie ewidencji księgowej w zakresie zdarzeń gospodarczych oraz prowadzenie sprawozdawczości finansowej i statystycznej zgodnie z przepisami, rejestracja i kontrola dokumentów finansowo-księgowych, rozliczanie delegacji krajowych i zagranicznych;
5)
prowadzenie spraw związanych z realizacją zamówień publicznych w Dyrekcji;
6)
nadzorowanie i gospodarowanie mieniem Dyrekcji w szczególności zlecanie usług i dokonywanie zakupów dla Dyrekcji oraz prowadzenie ewidencji majątku Dyrekcji i przeprowadzanie jego okresowych inwentaryzacji zgodnie z przepisami;
7)
obsługa kancelaryjna i prowadzenie archiwum Dyrekcji;
8)
realizacja zadań z zakresu informatyzacji Dyrekcji, w szczególności zapewnienie serwisu informatycznego i technicznego wsparcia użytkowników sprzętu komputerowego i oprogramowania, współpraca z komórkami merytorycznymi w przygotowaniu i wdrażaniu zadań i projektów wykorzystujących narzędzia informatyczne oraz ochrona systemów i sieci teleinformatycznych;
9)
przygotowanie wniosków o dofinansowanie i realizacja projektów w ramach Programu Operacyjnego Pomocy Technicznej w zakresie wynagrodzeń i podnoszenia kwalifikacji w Dyrekcji, w tym koordynacja wdrażania projektów w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska.
§  14.
Do zakresu działania Zespołu do spraw Budżetu i Finansów (ZBF) należy w szczególności:
1)
prowadzenie rachunkowości w zakresie upoważnienia udzielonego przez Generalnego Dyrektora;
2)
wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi, w tym środkami z Unii Europejskiej;
3)
kontrola obsługi finansowo-księgowej programów finansowanych ze środków Unii Europejskiej regionalnych dyrekcji ochrony środowiska i Dyrekcji, zwanych dalej "jednostkami";
4)
dokonywanie kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym jednostek, w ramach planu kontroli;
5)
opracowywanie projektów planów dochodów i wydatków budżetowych oraz wydatków ze środków Unii Europejskiej, dochodów własnych oraz rocznych planów finansowych, w oparciu o jednostkowe plany rzeczowo-finansowe jednostek;
6)
kontrola realizacji dochodów i wydatków budżetowych, wydatków ze środków unijnych i dochodów własnych w oparciu o przyjęty roczny plan finansowy jednostek oraz sporządzanie analiz w tym zakresie;
7)
wykonywanie zadań w zakresie gospodarki finansowej jednostek oraz sporządzanie sprawozdawczości budżetowej, finansowej i statystycznej, w oparciu o jednostkowe sprawozdania jednostek.
§  15.
Do zakresu działania Stanowiska do spraw ochrony informacji niejawnych (SOIN) należy w szczególności:
1)
realizacja zadań związanych z ochroną informacji niejawnych wynikających z ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 182, poz. 1228, z późn. zm.);
2)
programowanie i przygotowywanie do realizacji pozamilitarnych zadań obronnych oraz tworzenie warunków do funkcjonowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym podczas podwyższania gotowości obronnej państwa w okresie zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, zgodnie z ustawą z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2012 r. poz. 461, z późn. zm.);
3)
prowadzenie zadań z zakresu zarządzania kryzysowego w GDOŚ zgodnie z ustawą z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. Nr 89, poz. 590, z późn. zm.);
4)
prowadzenie spraw związanych z obowiązkiem składania oświadczeń o stanie majątkowym przez pracowników GDOŚ, zgodnie z ustawą z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz.U z 2006 Nr 216, poz. 1584, z późn. zm.);
5)
koordynacja realizacji zadań z zakresu ochrony danych osobowych, zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn. zm.).
§  16.
Do zakresu działania Stanowiska do spraw audytu wewnętrznego (SAW) należy w szczególności:
1)
niezależna i obiektywna ocena kontroli zarządczej, w tym procesów zarządzania ryzykiem, kontroli, ładu organizacyjnego i przyczynianie się do poprawy ich działania;
2)
prowadzenie zadań zapewniających, stanowiących zespołów działań podejmowanych w celu dostarczenia niezależnej i obiektywnej oceny kontroli zarządczej, w tym procesów zarządzania ryzykiem, kontroli i ładu organizacyjnego;
3)
prowadzenie czynności doradczych, stanowiących działania inne niż zadania zapewniające, podejmowane przez audytora wewnętrznego z własnej inicjatywy lub na wniosek Generalnego Dyrektora, których celem jest usprawnienie funkcjonowania Dyrekcji;
4)
prowadzenie zadań zapewniających i czynności doradczych zleconych na polecenie Prezesa Rady Ministrów, przez Ministra Finansów albo przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej;
5)
przygotowanie, w porozumieniu z Generalnym Dyrektorem, do końca roku planu audytu wewnętrznego na rok następny;
6)
sporządzenie sprawozdania z wykonania planu audytu wewnętrznego za rok poprzedni, do końca stycznia każdego roku.