Regulamin Organizacyjny Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2001.10.110

Akt utracił moc
Wersja od: 2 kwietnia 2001 r.

ZARZĄDZENIE Nr 28
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 30 marca 2001 r.
w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych.

G-0130-01 p. 394

Na podstawie art. 33, ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. 00.56.679), § 13 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, stanowiącego załącznik do Zarządzenia nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r. w sprawie nadania Statutu Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe, w związku z § 6 tego Statutu, zarządzam, co następuje:

§  1.
Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych nadaję Regulamin Organizacyjny, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia, zwany dalej regulaminem.
§  2.
1.
Kierownicy komórek organizacyjnych Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych w terminie do końca kwietnia 2001 r.:
1)
dostosują organizację i funkcjonowanie komórek organizacyjnych, którymi kierują, do postanowień regulaminu;
2)
znowelizują, w ramach pkt. 1, zakresy czynności pracowników, należących do tych komórek organizacyjnych.
2.
Naczelnik Wydziału Kadr i Szkoleń Lasów Państwowych, w terminie do końca kwietnia 2001 r., doprowadzi do protokolarnego przekazania akt spraw w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych (DGLP) z komórek organizacyjnych, w których były one dotychczas prowadzone, do komórek organizacyjnych, w których powinny być prowadzone w świetle uregulowań regulaminu, z uwzględnieniem przepisów o przekazywaniu stanowisk, związanych z odpowiedzialnością majątkową.
3.
Odrębnym zarządzeniem dyrektora generalnego Lasów Państwowych wprowadzone będą:
1)
"Instrukcja działania Inspekcji Lasów Państwowych" oraz
2)
"Instrukcja działania Zespołów Ochrony Lasu".
§  3.
1.
Z dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia traci moc Zarządzenie nr 4 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z dnia 30 stycznia 1998 r. w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych (znaki: E-130-01 p. 156/98 z późn. zm.), z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Do czasu nowelizacji regulaminu, wprowadzonego w życie niniejszym zarządzeniem, zachowują moc niektóre z dotychczasowych uregulowań regulaminowych, wskazane w załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 2.04.2001 r.

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

REGULAMIN ORGANIZACYJNY DYREKCJI GENERALNEJ LASÓW PAŃSTWOWYCH

Spis treści

Rozdział I. Postanowienia ogólne

Rozdział II. Struktura organizacyjna Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych z uwzględnieniem innych struktur stanowiących aparat pomocniczy dyrektora generalnego w wykonywaniu jego zadań i obowiązków

Rozdział III. Upoważnienia do składania oświadczeń woli przez pracowników Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych

Rozdział IV. Tryb pracy z uwzględnieniem obiegu informacji w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych

Rozdział V. Podział zadań w obrębie Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych

V.1. Zadania kierowników komórek organizacyjnych w DGLP w ramach bieżącego kierowania podległymi zespołami pracowniczymi

V.2. Zadania komórek organizacyjnych w DGLP

V.2.1. Zadania wspólne komórek organizacyjnych w DGLP

V.2.2. Zadania szczególne komórek organizacyjnych w DGLP

Rozdział VI. Postanowienia końcowe

Rozdział  I.

Postanowienia ogólne

§  1.
Regulamin ustala:
1)
strukturę organizacyjną DGLP;
2)
uprawnienia do składania oświadczeń woli przez pracowników DGLP;
3)
tryb pracy DGLP, w tym przepływ i obieg informacji;
4)
zadania komórek organizacyjnych DGLP.
§  2.
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1)
komórce organizacyjnej DGLP - należy przez to rozumieć wydział, samodzielne stanowisko pracy wyszczególnione w strukturze organizacyjnej DGLP, z wyłączeniem regionów inspekcyjnych i innych zamiejscowych struktur organizacyjnych Inspekcji LP oraz zespołów ochrony lasu stanowiących części składowe odpowiednio Inspekcji LP i Wydziału Ochrony Lasu;
2)
okresowych naradach DGLP - należy przez to rozumieć narady kierowników komórek organizacyjnych DGLP w składzie wyznaczanym przez dyrektora generalnego LP;
3)
mieniu DGLP - należy przez to rozumieć mienie Skarbu Państwa, znajdujące się w bezpośrednim zarządzie dyrektora generalnego LP, obejmujące składniki majątkowe (przedmioty mienia) i związane z nimi prawa majątkowe, z których z mocy przepisów prawa lub pełnomocnictw dyrektor generalny LP może korzystać przy realizacji zadań mu przypisanych;
4)
przedmiocie mienia DGLP - należy przez to rozumieć materialny lub niematerialny składnik majątkowy Skarbu Państwa, znajdujący się w bezpośrednim zarządzie dyrektora generalnego Lasów Państwowych, ujmowany w urządzeniach księgowych DGLP jako majątek trwały nieruchomy, majątek trwały ruchomy, majątek finansowy, wartość niematerialna i prawna, środek pieniężny, inna ruchomość, wierzytelność itp. składnik aktywny bilansu DGLP albo też inny składnik majątkowy, ujmowany w ewidencji pozabilansowej DGLP;
5)
zarządzie mieniem DGLP - należy przez to rozumieć podejmowanie przez dyrektora generalnego LP decyzji i wykonywanie przez niego wszelkich czynności na mieniu DGLP (w tym na przedmiotach tego mienia) lub/oraz z użyciem tego mienia przy wykonywaniu przez dyrektora generalnego LP zadań i obowiązków ciążących na dyrektorze generalnym LP, a także - wykonywanie wszelkich czynności na mieniu lub/oraz z użyciem tego mienia przez pracowników DGLP, członków stałych i doraźnych zespołów zadaniowych działających w ramach DGLP, osoby upoważnione przez dyrektora generalnego LP oraz kontrahentów DGLP, z zastrzeżeniem, iż zakres czynności wykonywanych na tym mieniu lub z jego użyciem wynika z umocowań do działań zawartych w regulaminie, zarządzeń i decyzji dyrektora generalnego LP, ustanowionych przez niego pełnomocnictw i upoważnień, umów, porozumień itp. aktów, wiążących dyrektora generalnego LP z jego kontrahentami;
6)
zarządzie zwykłym mieniem DGLP - należy przez to rozumieć podejmowanie decyzji i wykonywanie wszelkich czynności na mieniu DGLP lub z jego użyciem przez osoby umocowane w ramach działalności uznawanej w doktrynie prawnej za działalność wiążącą się z tzw. normalnym korzystaniem z majątku i praw majątkowych do tego majątku przywiązanych (remontowanie majątku, utrzymywanie majątku w należytym stanie, wykorzystywanie mienia do bieżącej statutowej działalności DGLP);
7)
zarządzaniu mieniem DGLP - należy przez to rozumieć wszelkie czynności na mieniu DGLP lub z jego użyciem, wykonywane przez osoby uprawnione wprost lub pośrednio, tj. przez kształtowanie przez osoby uprawnione kadry pracowniczej, wybór kontrahentów DGLP oraz wpływanie przez osoby uprawnione na postępowanie i działanie tej kadry oraz kontrahentów (zarządzanie kadrami oraz wybór i kształtowanie warunków współpracy z kontrahentami), mieszczące się w zakresie pojęciowym działalności administracyjnej;
8)
działalności administracyjnej - należy przez to rozumieć czynności wykonywane przez dyrektora generalnego LP, pracowników DGLP, współpracowników DGLP i kontrahentów DGLP mające m.in. za przedmiot: współtworzenie i pomocniczość LP w zakresie polityki leśnej Państwa oraz podstaw prawnych działania LP, inwentaryzowanie, ustalanie i monitorowanie stanu ilościowego oraz jakościowego mienia DGLP, zarządzanie bazą danych DGLP, prowadzenie analiz strategicznych, prognozowanie i programowanie działalności LP, reglamentowanie działalności LP przez wydawanie zarządzeń, podejmowanie decyzji, wprowadzanie w LP wytycznych, zasad i instrukcji wewnętrznych, nadzorowanie urządzania lasu w nadleśnictwach, prowadzenie spraw związanych z budową planu finansowo-gospodarczego LP i DGLP, gospodarowanie zewnętrznymi i wewnątrzbranżowymi wierzytelnościami DGLP, kształtowanie warunków prowadzenia działalności statutowej DGLP, utrzymywanie DGLP jako zorganizowanej części mienia Skarbu Państwa w zdolności funkcjonowania i realizowania działalności statutowej DGLP, bieżące kierowanie DGLP, gospodarowanie strumieniami wydatkowymi funduszu leśnego, zarządzanie wpłatami jednostek nadzorowanych, przekazywanymi na utrzymanie DGLP i regionalnych dyrekcji LP, zarządzanie środkami budżetowymi (z budżetu Państwa oraz z budżetów instytucji pomocowych), prowadzenie spraw związanych ze wspólnymi przedsięwzięciami LP, finansowanymi ze środków innych niż środki funduszu leśnego, prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem nadwyżką finansową LP, nadzorowanie i koordynowanie działalności jednostek organizacyjnych LP, prowadzenie działalności kontrolingowej w DGLP, prowadzenie kontroli wewnętrznej DGLP oraz kontroli instytucjonalnej jednostek organizacyjnych LP, wykonywanie przypisanych dyrektorowi generalnemu LP oraz DGLP spraw dotyczących zadań administracji rządowej i samorządowej zlecanych LP;
9)
działalności dodatkowej w DGLP - należy przez to rozumieć czynności faktyczne, prowadzone w DGLP z wykorzystaniem mienia DGLP (w tym przedmiotów mienia DGLP), a polegające m.in. na: prowadzeniu w DGLP działalności produkcyjnej i usługowej na rzecz gospodarki leśnej w celach zarobkowych - siłami własnymi lub/oraz na zlecenie DGLP siłami innych osób oraz jednostek organizacyjnych, prowadzeniu w DGLP działalności finansowej operacyjnej i lokacyjnej, prowadzeniu w DGLP zakładowej działalności bytowej, finansowanej ze środków własnych DGLP;
10)
czynności prawnej w DGLP - należy przez to rozumieć taką czynność w ramach działalności administracyjnej DGLP, prowadzoną w dowolnej formie, jeśli formy szczególnej nie wymagają przepisy prawa, wykonywaną przez:

- dyrektora generalnego LP osobiście lub/oraz

- uprawnionych pracowników DGLP lub/oraz

- upoważnionych przez dyrektora generalnego LP kierowników i pracowników innych jednostek organizacyjnych LP lub/oraz

- umocowanych przez dyrektora generalnego LP osób fizycznych, adresowaną do:

- pracowników DGLP,

- dyrektorów RDLP i kierowników zakładów o zasięgu krajowym,

- kontrahentów DGLP (tj. kierowników zewnętrznych w stosunku do LP jednostek organizacyjnych osób fizycznych) zmierzające do powstania stosunku prawnego między prowadzącymi czynności prawne dyrektorem generalnym LP lub jego reprezentantami a ww. adresatami tych czynności, z mocy którego dyrektor generalny LP, jako podmiot uprawniony lub zobowiązany, zobowiązuje, poprzez oświadczenie woli, adresatów czynności prawnych lub zobowiązuje się względem tych adresatów do określonego zachowania i postępowania w zakresie swojej uprawnionej aktywności;

11)
oświadczeniu woli w DGLP - należy przez to rozumieć każde zachowanie wyrażone przez dyrektora generalnego LP (lub przez osoby działające w jego imieniu) w ramach prowadzonych czynności prawnych w DGLP, które w sposób dostateczny i zgodny z prawem ujawnia zamiar dyrektora generalnego LP (lub osób działających w jego imieniu);
12)
nadzorze DGLP - należy przez to rozumieć kontrolowanie funkcjonalne lub instytucjonalne jednostek organizacyjnych LP, a także, w granicach prawa, innych osób fizycznych i jednostek organizacyjnych oraz wiążące wpływanie, z uwzględnieniem ww. kontroli, na działalność tych jednostek organizacyjnych lub osób fizycznych;
13)
kompetencji pracownika DGLP - należy przez to rozumieć prawo pracownika DGLP do składania oświadczeń woli w procesie zarządu mieniem DGLP w przypisanym mu, z mocy niniejszego regulaminu, obszarze zadań, pod warunkiem legitymowania się umocowaniem ustawowym lub pełnomocnictwem, z zastrzeżeniem zachowania procedur, reguł i ograniczeń, wynikających z przepisów prawa, uregulowań niniejszego regulaminu lub/oraz zapisów w pełnomocnictwie;
14)
Systemie Informacyjnym w DGLP - należy przez to rozumieć szczegółowy sposób zorganizowania i realizowania w DGLP działalności administracyjnej dotyczącej zarządzania bazą danych, tj.: gromadzenia informacji, jej przetwarzania, ochrony przed i po przetworzeniu, udostępniania, przechowywania, a także archiwowania;
15)
SILP - należy przez to rozumieć System Informatyczny Lasów Państwowych, czyli oprogramowaną część Systemu Informacyjnego Lasów Państwowych, którego charakterystyka obejmuje zdefiniowanie i opisanie:

- systemu operacyjnego SILP,

- systemu bazodanowego SILP,

- źródeł zasilania SILP,

- sposobu gromadzenia, porządkowania i nawiązywania powiązań między informacjami źródłowymi (czyli tworzenia baz danych),

- programów informatycznych (rodzimych i współpracujących), obsługujących bazę danych,

- zestawień, analiz, raportów itp. dokumentów tworzonych przez SILP,

- sposobu ochrony danych,

- kompetencji pracowników w przedmiocie dostępu do SILP,

- platformę sprzętową SILP;

16)
systemie finansowym LP - należy przez to rozumieć szczegółowy sposób zorganizowania i realizowania w LP (w tym w DGLP) działalności administracyjnej, m.in. w zakresie: planowania finansowego, inwentaryzowania aktywów i pasywów bilansowych i wybranych pozabilansowych przedmiotów mienia, ochrony środków pieniężnych (prowadzenia gospodarki kasowej), gromadzenia źródłowych dokumentów księgowych, prowadzenia urządzeń księgowych (w tym ewidencjonowania na kontach zdarzeń finansowo-gospodarczych), przetwarzania danych zawartych w urządzeniach księgowych w postaci sprawozdań finansowych wewnętrznych i zewnętrznych, sporządzania dokumentacji płacowej, sporządzania dokumentacji rozliczeń publicznoprawnych, wyboru kontrahentów jednostek organizacyjnych LP (w tym DGLP), gospodarowania wierzytelnościami, zobowiązaniami, zapasami (gospodarka zaopatrzeniowo-magazynowa), nadwyżką finansową, innymi aktywami i pasywami, prowadzenia kontrolingu z wykorzystaniem danych ewidencji księgowej (rachunkowość zarządcza), prowadzenia rewizji księgowej, weryfikacji wyniku finansowego jednostek organizacyjnych LP.
§  3.
1.
Dyrekcja Generalna LP działa na podstawie ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, przepisów wykonawczych do tej ustawy, a także na podstawie niniejszego regulaminu.
2.
Podstawowym celem Dyrekcji Generalnej LP, jako zorganizowanej i funkcjonującej w sposób ujęty m.in. w niniejszym regulaminie części mienia (w tym przedmiotów mienia) Skarbu Państwa, jest stwarzanie możliwości realizowania przez dyrektora generalnego LP zadań, przypisanych mu z mocy prawa i w trybie nadzoru sprawowanego przez ministra właściwego w sprawach środowiska, m.in. poprzez:
1)
wykonywanie przez pracowników DGLP analiz i podejmowanie czynności faktycznych oraz prawnych o charakterze przeddecyzyjnym lub decyzyjnym - stosownie do posiadanych przez nich kompetencji (w tym opracowywanie przez nich projektów pism, zarządzeń, zasad, wytycznych, decyzji, prowadzenie czynności kontrolnych, sporządzanie analiz oceniających funkcjonowanie jednostek organizacyjnych LP, uczestniczenie w sprawach administracyjnych, sądowych, w naradach, spotkaniach, zespołach roboczych itp.);
2)
prowadzenie przez pracowników DGLP czynności mających za przedmiot zabezpieczenie logistyczne należytego funkcjonowania DGLP.
§  4.
1.
Zadania DGLP, jako ww. aparatu wykonawczego dyrektora generalnego, wynikają w szczególności z zadań bezpośrednich dyrektora generalnego, określonych w rozdziałach 6 i 6a ustawy o lasach, w §§ 4 do 11 Statutu LP.
2.
Zadania DGLP wynikają również z:
1)
innych przepisów prawa,
2)
zarządzeń i decyzji dyrektora generalnego LP,
3)
poleceń wydawanych przez ministra właściwego w sprawach środowiska,
4)
umów i porozumień zawieranych przez dyrektora generalnego LP,
5)
spraw wszczynanych przez kontrahentów LP (w tym przez kierowników innych resortów i urzędów centralnych).
§  5.
1.
W realizacji zadań DGLP, w Dyrekcji Generalnej LP jest prowadzona działalność administracyjna i dodatkowa.
2.
Do działalności administracyjnej w DGLP zalicza się, oprócz działalności skutkującej powstawaniem kosztów bieżących, działalność rozwojową: inwestycyjną i modernizacyjną, mającą na celu odtworzenie, stworzenie lub poprawienie jakości infrastruktury administracyjnej oraz bytowej w DGLP.
3.
Działalność dodatkowa w DGLP polegać może na:
1)
prowadzeniu w DGLP działalności produkcyjnej i usługowej na rzecz gospodarki leśnej w celach zarobkowych - siłami własnymi lub/oraz na zlecenie DGLP siłami innych osób oraz jednostek organizacyjnych, np. w zakresie usług internetowych, zbywania informacji tworzonych z użyciem bazy geometrycznej SILP funkcjonującej na poziomie DGLP itp.;
2)
prowadzeniu działalności operacyjnej i lokacyjnej, np. w zakresie:
a)
zbywania zbędnych materiałów i innego majątku obrotowego, a także trwałego, wartości niematerialnych i prawnych,
b)
odpłatnego przekazywania majątku do korzystania przez osoby fizyczne i jednostki zewnętrzne, jeśli przekazanie tego majątku do innej jednostki organizacyjnej LP nie jest uzasadnione,
c)
lokowania przejściowo wolnych środków pieniężnych, nie będących środkami funduszu leśnego,
d)
innych operacji finansowych, nie skutkujących przysporzeniem na dobro funduszu leśnego;
3)
prowadzenia działalności bytowej, np. w zakresie:
a)
prowadzenia mieszkań zakładowych,
b)
świadczeń pracowniczych w zakresie udostępniania do prywatnych celów pracowników DGLP telefonów służbowych DGLP,
c)
innych świadczeń pracowniczych, nie pokrywanych z funduszu świadczeń socjalnych lub nie wykreowanych w PUZP.
§  6.
W ramach generalnego podziału zadań i kompetencji pomiędzy jednostkami organizacyjnymi LP, o których mowa w art. 32.2 ustawy o lasach, zadania DGLP, z uwzględnieniem § 3, ust. 2, polegają w szczególności na:
1)
prowadzeniu analiz strategicznych, prognozowaniu i programowaniu działalności LP (w tym opracowywanie ogólnoleśnych programów rozwojowych, korekcyjnych i naprawczych, a także programów prewencyjnych na wypadek klęsk żywiołowych i nadzwyczajnych zagrożeń dla środowiska leśnego);
2)
współudziale w tworzeniu polityki leśnej państwa oraz podstaw prawnych działania LP;
3)
ustalaniu prawidłowości w kształtowaniu się zjawisk i procesów w leśnictwie, w przemyśle drzewnym i budowlanym, a także, na skalę potrzeb, w całej gospodarce - w Polsce i za granicą;
4)
inicjowaniu i nadzorowaniu prac badawczych, a także zapewnianiu wykorzystania ich wyników w działalności LP;
5)
opracowywaniu nowych i nowelizowaniu obowiązujących regulaminów, instrukcji, zasad, wytycznych, metod i szczegółowych sposobów prowadzenia gospodarki leśnej i innej statutowej działalności LP (w tym przez definiowanie aktami reglamentacji wewnętrznej systemu informacyjnego oraz systemu finansowego LP);
6)
prowadzeniu działalności w ramach ogólnoleśnych programów rozwojowych, korekcyjnych i naprawczych (w tym przede wszystkim realizowanie działalności koordynacyjnej oraz nadzorczej);
7)
występowaniu w roli koordynatora działań LP w sytuacjach klęsk żywiołowych i nadzwyczajnych zagrożeń dla środowiska leśnego w wypadku przekroczenia przez te zjawiska zasięgu jednej RDLP;
8)
wspomaganiu działań dyrektora RDLP związanych z klęskami żywiołowymi lub nadzwyczajnymi zagrożeniami środowiska leśnego o charakterze regionalnym na wniosek dyrektora RDLP;
9)
bieżącym analizowaniu kontrolingowym funkcjonowania i stanu LP jako całości, w tym w aspekcie:
a)
sytuacji finansowej,
b)
zagrożenia lasu ze strony czynników biotycznych, abiotycznych i szkodnictwa,
c)
bezpieczeństwa i higieny pracy,
d)
przygotowania LP do działań mobilizacyjnych na wypadek zagrożenia zewnętrznego oraz stanów wyjątkowych,
e)
wymaganej nowelizacji podstaw prawnych działania LP;
10)
nadzorowaniu planowania finansowo-gospodarczego w regionalnych dyrekcjach LP i zakładach o zasięgu krajowym;
11)
sporządzaniu planu finansowo-gospodarczego DGLP oraz planu finansowo-gospodarczego LP;
12)
gromadzeniu środków będących przychodem funduszu leśnego oraz wpłat na utrzymanie jednostek nadrzędnych, a następnie - stosownie do zapisów w planie finansowo-gospodarczym LP - podziale tych środków na:
a)
część służącą wyrównywaniu niedoborów środków pieniężnych w nadleśnictwach i regionalnych dyrekcjach LP,
b)
część zachowywaną m.in. na wypadek klęsk żywiołowych itp. nadzwyczajnych zagrożeń środowiska w lasach oraz na wypadek dekoniunktury na surowiec drzewny,
c)
część przeznaczaną na inwestycje i inne działania w ramach wspólnych przedsięwzięć jednostek organizacyjnych LP (w tym na planowanie urządzeniowe);
13)
zarządzaniu środkami, o których mowa w pkt 12;
14)
ustalaniu ponadplanowych przychodów funduszu leśnego i zarządzaniu rezerwami oraz ponadplanowymi środkami funduszu leśnego;
15)
występowaniu w roli dysponenta dotacji na zadania zlecone przez administrację rządową (w związku z art. 54 ustawy o lasach) - stosownie do decyzji dysponenta części budżetowej;
16)
dysponowaniu środkami (dotacjami i pożyczkami) z budżetów państwowych funduszy celowych, w tym przede wszystkim NFOŚiGW, a także środkami pomocy zagranicznej i środkami z budżetów innych donatorów - stosownie do umów, porozumień i zobowiązań ciążących na DGLP;
17)
usprawnianiu, rozwoju oraz utrzymaniu i konserwacji SILP;
18)
prowadzeniu nadzoru lub (w odniesieniu do mienia DGLP) rejestrami mienia (w tym przedmiotów mienia) Skarbu Państwa, mienia pozostającego w zarządzie LP, i wykonywaniu innych zadań związanych z gospodarowaniem nieruchomościami Skarbu Państwa;
19)
sprawowaniu nadzoru nad działalnością RDLP, nadleśnictw i zakładów;
20)
kształtowaniu pozytywnego wizerunku LP;
21)
sporządzaniu sprawozdań i innych dokumentów z zakresu merytorycznego działania DGLP i LP jako całości;
22)
współpracy z zagranicą;
23)
innych zadań, wynikających ze szczegółowej klasyfikacji działalności LP, a także poleceń i zleceń organów nadzorujących LP.
§  7.
1.
DGLP, z uwzględnieniem § 3, ust. 2, korzysta odpowiednio z praw majątkowych, związanych z przysługującą Skarbowi Państwa własnością do następującego majątku (przedmiotów mienia):
1)
inwestycji DGLP w toku i nakładów inwestycyjnych DGLP w obcych środkach trwałych;
2)
pozostających w zarządzie DGLP:
a)
nieruchomości,
b)
naniesień gruntowych,
c)
środków trwałych ruchomych,
d)
wierzytelności z tytułu zaliczek przekazanych na poczet działalności inwestycyjnej DGLP,
e)
przedstawicielstw ustawowych, pełnomocnictw i upoważnień,
f)
koncesji, licencji, zezwoleń,
g)
dzieł, utworów itp. opracowań, prac naukowo-badawczych, wynalazków, patentów i wzorów użytkowych,
h)
innych przedmiotów mienia, będących rezultatem działalności rozwojowej LP,
i)
dokumentacji działania (w tym dokumentacji filmowej i fonicznej) i organizacji DGLP i LP, akt spraw, urządzeń księgowych, księgozbiorów, zasobów archiwalnych oraz pozostałych elementów bazy danych,
j)
znaków i nazw firmowych,
k)
systemów operacyjnych, systemów bazodanowych, programów informatycznych,
l)
wierzytelności z tytułu zaliczek na wartości niematerialne i prawne,
ł)
udziałów i akcji w obcych jednostkach,
m)
papierów wartościowych,
n)
innych przedmiotów finansowego majątku trwałego,
o)
należności długoterminowych,
p)
materiałów w magazynie i w przerobie, produkcji nie zakończonej i wyrobów gotowych, towarów oraz zaliczek udzielonych na poczet zakupu zapasów,
r)
należności i roszczeń bieżących (w tym o charakterze wewnętrznym),
s)
środków pieniężnych,
t)
poniesionych nakładów, będących kosztami przyszłych okresów,
u)
nadwyżki finansowej,
w)
innych przedmiotów mienia.
2.
Działając, z zastrzeżeniem § 3, ust. 2, w imieniu Skarbu Państwa, Dyrekcja Generalna LP korzysta m.in. z następujących praw majątkowych:
1)
prawa do oddziaływania na sposób sprawowania zarządu mieniem (w tym przedmiotami mienia) Skarbu Państwa przez inne niż DGLP jednostki organizacyjne LP, w szczególności poprzez:
a)
tworzenie instrumentarium sposobu prowadzenia działalności w tych jednostkach organizacyjnych,
b)
opracowywanie ogólnoleśnych programów rozwojowych, korekcyjnych i naprawczych, a także programów prewencyjnych na wypadek klęsk żywiołowych i nadzwyczajnych zagrożeń dla środowiska leśnego,
c)
organizowanie, nadzorowanie na etapie Komisji Techniczno-Gospodarczych oraz badanie planów urządzenia lasu przed skierowaniem ich do zatwierdzenia przez ministra właściwego w sprawach środowiska,
d)
nadzorowanie planowania finansowo-gospodarczego w RDLP i reglamentowanie działalności LP w planach finansowo-gospodarczych Lasów Państwowych jako całości,
e)
reglamentowanie środków finansowych, zarządzanych na poziomie DGLP,
f)
opiniowanie zamierzeń i podejmowanie wymaganych przez przepisy prawa decyzji dotyczących spraw związanych z gospodarką nieruchomościami w jednostkach organizacyjnych LP,
g)
weryfikowanie wyniku finansowego RDLP,
h)
nadzorowanie i kontrolowanie działalności jednostek organizacyjnych LP,
i)
kreowanie nadleśnictw i zakładów o zasięgu krajowym, a także wnioskowanie do ministra właściwego w sprawach środowiska w sprawie zorganizowania lub skorygowania zorganizowania mienia Skarbu Państwa do postaci regionalnych dyrekcji LP,
j)
ustalanie ram organizacyjnych jednostek organizacyjnych LP (z wyjątkiem ram organizacyjnych zakładów);
2)
prawa do przejmowania w zarząd od nadleśnictw nieruchomości w sytuacji, o której mowa w art. 33, ust. 1b ustawy o lasach;
3)
prawa do pobierania pożytków z majątku i praw majątkowych w zarządzie DGLP;
4)
prawa do pobierania pożytków z działalności dodatkowej;
5)
prawa do obrotu przedmiotami mienia w zarządzie DGLP (sprzedaż, zamiana) oraz do ustanawiania na tych przedmiotach ograniczonych praw rzeczowych (najem, dzierżawa, użytkowanie) na rzecz jednostek zewnętrznych i osób fizycznych;
6)
prawa do przekazywania w użyczenie praw majątkowych i przedmiotów mienia w użyczenie, jeśli służy to celom i realizacji zadań DGLP;
7)
prawa do przekazywania majątku trwałego w zarządzie DGLP na rzecz jednostek użyteczności publicznej i jednostek oświatowych;
8)
prawa do nieodpłatnego przekazywania lasów i gruntów ARWSP oraz ABiEA;
9)
prawa do prowadzenia działalności inwestycyjnej w ramach tworzenia infrastruktury administracyjnej i bytowej DGLP;
10)
prawa do ponoszenia nakładów w obcych środkach trwałych w ramach tworzenia infrastruktury administracyjnej i bytowej DGLP;
11)
prawa do zaciągania i regulowania zobowiązań przy realizacji zadań DGLP;
12)
prawa do odpłatnego lub bezpłatnego korzystania z obcego majątku lub/oraz praw majątkowych;
13)
prawa do zarządzania funduszem leśnym i wpłatami na utrzymanie jednostek nadrzędnych, a także prawa do dysponowania dotacjami celowymi na zadania zlecone przez administrację rządową i innymi środkami pomocowymi;
14)
prawa do uzupełniania niedoborów środków pieniężnych w DGLP kredytami bankowymi i pożyczkami;
15)
prawa do używania majątku, z wyłączeniem lasów w rozumieniu ustawy o lasach, do tworzenia w imieniu Skarbu Państwa jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, a także do przystępowania do spółek prawa handlowego;
16)
prawa do dochodzenia mienia, ochrony mienia i żądania naprawienia szkód;
17)
prawa do memoriałowania przyszłego ubytku majątku na sfinansowanie wydatków w przyszłych okresach sprawozdawczości finansowej;
18)
prawa do memoriałowania przyszłego ubytku majątku na pokrycie przyszłego ubytku majątku w celu uregulowania zobowiązań publicznoprawnych w związku z dodatnią różnicą pomiędzy zobowiązaniami faktycznymi a wynikającymi z prawa podatkowego;
19)
prawa do memoriałowania przyszłego ubytku majątku na pokrycie niedoborów, szkód, wierzytelności nieściągalnych i przewidywanych strat;
20)
prawa do pobierania wpłat na poczet przyszłych przychodów;
21)
prawa do umarzania wierzytelności;
22)
prawa do pokrywania majątkiem (poprzez zaksięgowanie w zmniejszenie kapitału zasobowego) strat bilansowych;
23)
prawa do nieodpłatnego przekazywania mienia pomiędzy DGLP a jednostkami organizacyjnymi LP;
24)
prawa (będącego równocześnie obowiązkiem) do prowadzenia ewidencji księgowej zdarzeń finansowo-gospodarczych, prowadzenia rejestrów i ewidencji pozabilansowych, prowadzenia pełnej dokumentacji spraw i ich archiwowania;
25)
prawa do korzystania z mienia Skarbu Państwa przy prowadzeniu działalności socjalnej i bytowej, finansowanej z rachunku zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, oraz innej działalności bytowej w ciężar kosztów uzyskania przychodów.
3.
Szczegółowy katalog praw majątkowych i uprawnień pozamajątkowych, którymi, z uwzględnieniem § 3, ust. 2, może rozporządzać i z których może korzystać DGLP w wykonywaniu ciążących na niej zadań, a także ograniczenia i inne uwarunkowania w rozporządzaniu i korzystaniu z tych praw będą przedmiotem odrębnego opracowania; do tego czasu należy przyjmować, że szczegółowy zakres oraz szczegółowy sposób rozporządzania i korzystania z praw majątkowych i uprawnień pozamajątkowych przypadających DGLP wynika z:
a)
normy prawnej, na mocy której dyrektor generalny Lasów Państwowych jest w stosunkach cywilnoprawnych reprezentantem Skarbu Państwa w zakresie jego działania;
b)
normy prawnej, że kierownicy jednostek organizacyjnych prowadzą działalność na zasadzie samodzielności finansowej, przy pokrywaniu kosztów działalności z własnych przychodów;
c)
normy prawnej, iż dyrektor generalny LP jest dysponentem środków funduszu leśnego;
d)
w sprawach nie unormowanych w ustawie o lasach należy stosować uregulowania dotyczące zakresu i sposobu korzystania z uprawnień majątkowych przy gospodarowaniu nieruchomościami Skarbu Państwa, które zostały zawarte w ustawie o gospodarowaniu nieruchomościami, a także w innych przepisach prawa, obejmujących swoją jurysdykcją jednostki organizacyjne bez osobowości prawnej.

Rozdział  II.

Struktura organizacyjna Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych oraz innych struktur stanowiących aparat pomocniczy dyrektora generalnego w wykonywaniu jego zadań i obowiązków

§  8.
1.
Na czele DGLP stoi dyrektor generalny LP, który jest zwierzchnikiem wszystkich pracowników DGLP oraz organem wykonującym za Dyrekcję Generalną LP jako pracodawcę czynności wynikające z prawa pracy.
2.
Dyrektor generalny LP zadania mu przypisane wykonuje przy pomocy swojego zastępcy i kierowników komórek organizacyjnych DGLP, a także przy pomocy stałych zespołów doradczych oraz pełnomocników.
3.
Przy wykonywaniu swoich zadań dyrektor generalny na warunkach porozumienia może korzystać z zewnętrznych struktur organizacyjnych.
§  9.
1.
Dyrektorowi generalnemu LP (G) i jego zastępcy (Z) podlegają kierownicy następujących komórek organizacyjnych DGLP:
1)
Wydziału - Gabinetu Dyrektora Generalnego LP (GD),
2)
Wydziału Kadr i Szkoleń LP (KS),
3)
Inspekcji Lasów Państwowych (IL),
4)
Wydziału Legislacji i Obsługi Prawnej (P),
5)
Stanowiska Rzecznika Prasowego Lasów Państwowych (RZ),
6)
Wydziału Gospodarki Leśnej (GL),
7)
Wydziału Ochrony Lasu (OL),
8)
Wydziału Stanu Posiadania LP (SP),
9)
Wydziału Nadzoru Urządzeniowego LP (NU),
10)
Wydziału Ochrony Mienia i Obronności LP (OM),
11)
Stanowiska Głównego Łowczego LP (ZŁ),
12)
Wydziału Analiz, Planowania i Realizacji Budżetu LP (PA),
13)
Wydziału Księgowości LP (K),
14)
Wydziału Zamówień i Środków Pomocowych LP (ZP),
15)
Wydziału Budowy, Konserwacji i Rozwoju Systemu Informatycznego LP (SI),
16)
Wydziału ds. Systemu Informacji Przestrzennej LP (IP),
17)
Wydziału Wdrożeń, Rozwoju i Dyscypliny Kompetencyjnej LP (RW),
18)
Stanowiska ds. BHP w LP (BP),
19)
Wydziału Logistyki DGLP (L),
20)
Pionu Ochrony (T).
2.
Częścią składową Wydziału Ochrony Lasu są Zespoły Ochrony Lasu (ZOL).
3.
Inspekcja Lasów Państwowych składa się z:
a)
biura Inspekcji Lasów Państwowych,
b)
zespołu ds. monitoringu i kontrolingu gospodarowania wierzytelnościami i obrotu drewnem w Lasach Państwowych,
c)
zespołu inspektorów wizytatorów,
d)
samodzielnych placówek terenowych,
e)
regionów inspekcyjnych.
4.
W skład Gabinetu Dyrektora Generalnego LP wchodzi sekretariat dyrektora generalnego Lasów Państwowych i jego zastępcy, sprawujący obsługę asystencką dyrektora generalnego i jego zastępcy.
5.
W ramach Wydziału ds. Systemu Informacji Przestrzennej LP działa asystent dyrektora generalnego LP ds. wizualizacji prezentacji wystąpień.
§  10.
1.
Działalność dyrektora generalnego wspomagają następujące stałe zespoły doradcze:
1)
stały zespół doradczy dyrektora generalnego Lasów Państwowych ds. badania dziejów leśnictwa polskiego, popularyzacji wiedzy historycznej o leśnictwie oraz integracji społeczności leśnej, zwany dalej "Komisją Kombatancką" powołany na podstawie Decyzji nr 11 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z dnia 15.02.1999 r. (znak: G-0130-04) z późn. zm.;
2)
stały zespół doradczy dyrektora generalnego Lasów Państwowych - Klub Honorowych Członków Bractwa Leśnego, powołany Zarządzeniem nr 12 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z dnia 15.02.1999 r. (znak: G-0130-04/99), mający za zadanie przekazywanie rad dyrektorowi generalnemu LP dotyczących racjonalizacji gospodarki leśnej, rozwoju leśnictwa i krzewienia wiedzy leśnej w społeczeństwie;
3)
stały zespół doradczy dyrektora generalnego LP - Forum Ekologiczne, powołane Zarządzeniem nr 74 dyrektora generalnego LP z dnia 7.12.2000 r. (znak: GD-013/C/87/2000);
4)
stały zespół doradców terenowych dyrektora generalnego LP, powołany Decyzją nr 85 dyrektora generalnego LP z dnia 15.11.1998 r. (E-0130-01 p.250) z późn. zm., z zadaniem przekazywania dyrektorowi generalnemu LP opinii przeddecyzyjnych oraz ocennych w każdej sprawie mieszczącej się w zakresie działania Lasów Państwowych, ze szczególnym uwzględnieniem spraw mieszczących się w zakresie zadań Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych (DGLP);
5)
Kapituła Dorocznej Nagrody dyrektora generalnego LP im. Adama Loreta.
2.
Działalność dyrektora generalnego LP wspomagają również:
1)
pełnomocnik dyrektora generalnego LP ds. aktów reglamentacji wewnętrznej (pełnomocnictwo z dnia 22.02.1999 r.),
2)
pełnomocnik dyrektora generalnego LP ds. kontaktów parlamentarnych (pełnomocnictwo z dnia 13.01.1998 r.),
3)
pełnomocnik dyrektora generalnego LP ds. modelowania stochastycznego procesów i zjawisk występujących w leśnictwie polskim i jego otoczeniu.
3.
Na mocy porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem generalnym LP a dyrektorem Zespołu Szkół Leśnych w Tucholi (porozumienie GP/131/98 z 29.05.1998 r.) i Zarządzenia nr 25 dyrektora generalnego LP z dnia 20 maja 1998 r. (znak: ZG-711-27/98) rola Orkiestry Reprezentacyjnej LP przypada orkiestrze, działającej przy ww. szkole.
4.
Funkcjonowanie Kolegium Lasów Państwowych, rad naukowo-społecznych leśnych kompleksów promocyjnych oraz rad działających przy zakładach LP o zasięgu krajowym regulują odrębne akty reglamentacji wewnętrznej.
§  11.
1.
Poszczególnymi komórkami organizacyjnymi DGLP kierują:
1.Wydziałem Księgowości LPgłówny księgowy LP, wykonujący równocześnie zadania księgowości budżetowej związane z zarządzeniem dotacjami celowymi, przekazywanymi na zadania zlecone przez administrację rządową
2.Inspekcją Lasów Państwowychgłówny inspektor Lasów Państwowych
3.Wydziałem Ochrony Mienia i Obronności LPgłówny inspektor Straży Leśnej
4.Gabinetem Dyrektora Generalnego LPnaczelnik - szef Gabinetu
5.Pozostałymi wydziałaminaczelnik wydziału
2.
Stanowisko:
1)
Rzecznika Prasowego LP - zajmuje rzecznik prasowy LP,
2)
Głównego Łowczego LP - zajmuje główny specjalista służby leśnej, zwany głównym łowczym LP,
3)
ds. BHP w LP - zajmuje główny specjalista służby leśnej ds. BHP.
3.
Pionem Ochrony kieruje pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych.
4.
Regionami Inspekcyjnymi kierują wyznaczeni inspektorzy LP, zwani inspektorami regionalnymi. Na czele zespołu ds. monitoringu i kontrolingu gospodarowania wierzytelnościami i obrotu drewnem oraz na czele zespołu inspektorów wizytatorów stoją szefowie zespołów.
5.
Zespołami Ochrony Lasu kierują kierownicy tych zespołów.
§  12.
1.
W skład DGLP mogą wchodzić, tworzone na podstawie zarządzeń dyrektora generalnego LP, inne komórki organizacyjne.
2.
W zarządzeniach, o których mowa w ust. 1, dyrektor generalny LP określa cel i szczegółowy zakres działania danej komórki z uwzględnieniem: szczegółowej klasyfikacji działalności LP, sposobu księgowego ujmowania zdarzeń finansowo-gospodarczych związanych z działaniem tej komórki, systemu informacyjnego oraz finansowego obowiązującego w komórce, uprawnień do dysponowania rachunkiem bankowym, zakresu sprawozdawczości, rozrachunków i rozliczeń z DGLP.
§  13.
1.
Pracownik DGLP podlega tylko jednemu zwierzchnikowi, od którego otrzymuje polecenia służbowe i przed którym odpowiada za właściwe wykonanie powierzonych zadań.
2.
Wszyscy pracownicy przydzieleni do danej komórki organizacyjnej DGLP podlegają wyłącznie kierownikowi tej komórki.
3.
Na czas załatwienia określonej sprawy lub rozwiązania określonego problemu w DGLP mogą być tworzone zespoły zadaniowe.
4.
W skład zespołu zadaniowego mogą wchodzić - po zasięgnięciu opinii zainteresowanych kierowników komórek organizacyjnych DGLP - pracownicy różnych komórek organizacyjnych DGLP, a także pracownicy LP oraz osoby spoza LP.
5.
Przy powstawaniu zespołu zadaniowego, o którym mowa w ust. 3, wymagane jest ustalenie jego składu, celu działania i zakresu zadań do wykonania, terminu zakończenia pracy, sposobu prowadzenia działalności i rozliczenia zadania oraz (w formie pełnomocnictwa) zakresu kompetencji udzielonych przewodniczącemu zespołu.
6.
W wypadku, jeśli w skład zespołu mają wejść osoby spoza DGLP, wymaga to porozumienia się dyrektora generalnego LP z tymi osobami, jeśli działają one jako osoby fizyczne, lub z kierownikami jednostek organizacyjnych, w których osoby te są zatrudnione, m.in. na okoliczność ustalenia odpłatności za udział ww. osób w danym zespole zadaniowym.
7.
Powołanie zespołu zadaniowego następuje w trybie decyzji dyrektora generalnego LP.
8.
W przypadku czasowego wyznaczenia pracownika do pracy w innej komórce organizacyjnej, względnie do pracy w zespole zadaniowym - w zakresie wyznaczonych mu zadań, pozostaje on w zależności służbowej od kierownika komórki organizacyjnej, w której czasowo wykonuje zadania, lub od przewodniczącego zespołu zadaniowego.

Rozdział  III.

Upoważnienia do składania oświadczeń woli przez pracowników Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych

§  14.
1.
Przy zawiązywaniu stosunków prawnych z jednostkami organizacyjnymi wchodzącymi w skład LP, a także z jednostkami i osobami fizycznymi spoza LP - uprawnienia do składania ostatecznych (rozstrzygających) oświadczeń woli, przy wykonywaniu zadań DGLP przy sprawowaniu zarządu mieniem DGLP - przypadają:
1)
dyrektorowi generalnemu LP, chyba że właściwość do składania oświadczeń woli w określonych sprawach jest przypisana z mocy aktów prawnych lub udzielonych przez dyrektora generalnego LP pełnomocnictw dyrektorom RDLP, nadleśniczym i kierownikom zakładów;
2)
zastępcy dyrektora generalnego LP - w zakresie wynikającym z niniejszego regulaminu, pod warunkiem potwierdzenia stosownym pełnomocnictwem;
3)
głównemu inspektorowi Straży Leśnej przy kierowaniu Strażą Leśną - w zakresie wynikającym z uzyskanego od dyrektora generalnego LP pełnomocnictwa, a także w zakresie pełnomocnictwa uzyskanego od dyrektorów RDLP w odniesieniu do możliwego oddziaływania na grupy interwencyjne w RDLP, o których mowa w art. 47, ust. 1b, pkt 2 ustawy o lasach.
2.
Przed złożeniem oświadczenia woli, powodującego lub mogącego spowodować skutki finansowe o wartości, przekraczającej kwotę, o której mowa w ust. 6, dyrektor generalny LP lub jego zastępca zasięgają opinii naczelnika Wydziału Analiz, Planowania i Realizacji Budżetu LP oraz głównego księgowego LP.
3.
Dyrektor generalny LP oraz zastępca dyrektora generalnego LP, z zastrzeżeniem ust. 1, pkt 2, mogą przekazywać na piśmie swoją właściwość do składania oświadczeń woli o charakterze ostatecznym (rozstrzygającym), o których mowa w ust. 1, podległym pracownikom.
4.
Każde pełnomocnictwo, ustanawiane w trybie ust. 3, powinno w szczególności precyzować:
a)
warunki uzgadniania i konsultowania oświadczeń woli z Wydziałem Analiz, Planowania i Realizacji Budżetu LP lub/oraz innymi komórkami organizacyjnymi DGLP;
b)
tryb zawiadamiania dyrektora generalnego LP lub jego zastępcy o złożonych oświadczeniach woli.
5.
Pełnomocnictwa, o których mowa w ust. 1, pkt 1 i 2 oraz w ust. 4, przekazuje się na bieżąco do Wydziału Kadr i Szkoleń.
6.
Kwotę, wymaganą zastosowania procedury, o której mowa w ust. 2, ustala w drodze decyzji i okresowo koryguje dyrektor generalny LP.
§  15.
Zastępca dyrektora generalnego LP w kontaktach zewnętrznych ma właściwość do składania oświadczeń woli w pełnym zakresie zadań i uprawnień dyrektora generalnego LP pod jego nieobecność w biurze DGLP, chyba że pełnomocnictwo do zastępowania dyrektora generalnego LP stanowi inaczej.
§  16.
1.
Kierownicy komórek organizacyjnych DGLP przy wykonywaniu przydzielonych im zadań mogą, bez posiadania stosownego pełnomocnictwa do oświadczeń woli o charakterze rozstrzygającym, składać w stosunkach zewnętrznych wstępne oświadczenia woli. W szczególności mogą podpisywać: protokoły i notatki ustaleniowe z narad i spotkań roboczych pod rygorem nieważności takich dokumentów przy braku ich zatwierdzenia przez dyrektora generalnego LP lub jego zastępcę. Kierownicy komórek organizacyjnych mogą też składać oświadczenia woli o charakterze rozstrzygającym, przekazując w ten sposób wytyczne i wskazówki realizacyjne, dotyczące ustaleń, podjętych lub zatwierdzonych przez dyrektora generalnego LP.
2.
Dyrektor generalny LP w stosunku do swojego zastępcy oraz dyrektor generalny LP i jego zastępca w stosunku do kierowników komórek organizacyjnych DGLP, a kierownicy komórek organizacyjnych DGLP w stosunku do pracowników DGLP przydzielonych do tych komórek oświadczają swoją wolę w formie polecenia ustnego, adnotacji na pismach korespondencyjnych lub w inny sposób, przyjęty przez dyrektora generalnego LP, jego zastępcę lub kierownika komórki organizacyjnej DGLP.
3.
Pracownik, który otrzyma polecenie od wyższego przełożonego, powinien je wykonać, powiadamiając o tym, w miarę możliwości jeszcze przed wykonaniem tego polecenia, swojego bezpośredniego przełożonego.
4.
W razie otrzymania przez pracownika polecenia sprzecznego, zdaniem pracownika, z przepisami prawa, w tym sprzecznego, zdaniem pracownika, z zakresem kompetencyjnym wydającego polecenie, pracownik może zwracać się o potwierdzenie tego polecenia na piśmie.
5.
Kierownicy komórek organizacyjnych DGLP, a także inni pracownicy DGLP mają właściwość do składania oświadczeń woli, kierowanych do pracowników innych komórek organizacyjnych, a także innych jednostek organizacyjnych LP, gdy w trakcie wykonywania czynności nadzorczych, a także w każdej innej okoliczności stwierdzą występowanie nie cierpiących zwłoki stanów zagrożenia zdrowia i życia ludzi przebywających na terenie działania jednostki organizacyjnej LP lub/oraz istotnego zagrożenia mienia Skarbu Państwa lub mienia innej własności. Oświadczenie takie wymaga kwitującego przyjęcia do akceptującej wiadomości przez dyrektora generalnego LP lub jego zastępcę tak szybko, jak to jest możliwe. Uchylenie oświadczenia przez dyrektora generalnego LP lub jego zastępcę wymaga formy pisemnej.
6.
Dyrektor generalny LP i jego zastępca, w zakresie przez nich określonym, mogą upoważniać kierownika komórki organizacyjnej DGLP do podpisywania pism korespondencyjnych.

Rozdział  IV.

Tryb pracy z uwzględnieniem obiegu informacji w DGLP

§  17.
1.
W DGLP obowiązuje zasada, że do wykonania konkretnego zadania jest wyznaczona jedna komórka organizacyjna DGLP jako komórka wiodąca.
2.
Przy realizacji zadań poszczególne sprawy, które składają się na te zadania, wszczyna się przede wszystkim na podstawie:
1)
zadań stałych komórki organizacyjnej;
2)
katalogu spraw do załatwienia, wynikających z planu finansowo-gospodarczego DGLP i LP;
3)
pism bieżących, dekretowanych przez dyrektora generalnego LP lub jego zastępcę do danego kierownika komórki organizacyjnej DGLP;
4)
poleceń dyrektora generalnego LP lub jego zastępcy;
5)
ustaleń z narad i spotkań roboczych, zatwierdzonych przez dyrektora generalnego LP lub jego zastępcę.
3.
Kierownicy komórek organizacyjnych, a także, według własnego uznania, dyrektor generalny LP i jego zastępca, są obowiązani do prowadzenia zgodnie z instrukcją kancelaryjną dokumentacji poszczególnych spraw. W jednym segregatorze mogą być gromadzone dokumenty dwóch lub większej liczby spraw, składających się na jedno zadanie - z zastrzeżeniem, że tytuły tych spraw powinny być wyszczególnione na karcie tytułowej zadania. Karta ta powinna być umieszczana na początku każdego segregatora. Wzór karty tytułowej zadania podano w aneksie nr 1 do niniejszego regulaminu. Aneks nr 1 podaje także sposób prowadzenia karty dokumentów powstających w danej sprawie, a także sposób prowadzenia rejestru segregatorów. (Aneksu nie drukujemy - przyp. red.).
4.
W Gabinecie Dyrektora Generalnego LP jest prowadzony podręczny rejestr spraw w załatwianiu. W rejestrze tym umieszcza się codziennie sprawy, wskazane przez dyrektora generalnego LP podczas dekretowania korespondencji.
5.
Kierownicy komórek organizacyjnych DGLP nie mają obowiązku prowadzenia dzienników wpływów i rozchodów korespondencji i dokumentów. Dzienniki wpływów i rozchodów korespondencji prowadzą: Wydział Logistyki DGLP (centralny dziennik wpływów i rozchodów), a także wchodzące w skład Gabinetu Dyrektora Generalnego LP sekretariaty dyrektora generalnego LP i jego zastępcy.
6.
Rygory, o których mowa w ust. 3, nie dotyczą materiałów, które według oceny kierownika komórki organizacyjnej nie mają wartości dokumentacyjnej.
7.
W załatwianiu spraw wszyscy pracownicy DGLP są obowiązani do ochrony informacji niejawnych, stosownie do przepisów ogólnych i uregulowań wewnętrznych.
8.
Szczegółowy sposób obiegu informacji w DGLP, z uwzględnieniem instrukcji kancelaryjnej, instrukcji archiwowania akt, ustawy o rachunkowości, instrukcji kontroli i obiegu dowodów księgowych, przepisów o obrocie dokumentacji niejawnej, zostanie uregulowany odrębnym aktem reglamentacji wewnętrznej.
§  18.
1.
W załatwianiu spraw kierownicy wiodących w danej sprawie komórek organizacyjnych DGLP są obowiązani do prowadzenia konsultacji lub uzgodnień z kierownikami komórek organizacyjnych, z których właściwością łączy się przedmiot załatwianej sprawy - stosownie do decyzji własnej kierownika komórki wiodącej w danej sprawie.
2.
Przy wykonywaniu zadań dotyczących procesu inwestycyjnego w LP jest wymagane przeprowadzenie analizy ekonomicznej efektywności przedsięwzięcia. Analizę taką wykonuje lub opiniuje Wydział Wdrożeń, Rozwoju i Dyscypliny Kompetencyjnej LP.
3.
Spory kompetencyjne dotyczące właściwości kompetencyjnej w poszczególnych sprawach rozstrzyga dyrektor generalny LP lub jego zastępca.
4.
Projekt każdego dokumentu zewnętrznego, powstającego w toku załatwiania danej sprawy, przed przedłożeniem dyrektorowi generalnemu LP lub jego zastępcy do podpisu powinien zawierać parafy kierowników wiodącej komórki organizacyjnej, a także kierowników komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1.
5.
Przy przedstawianiu do podpisu dokumentów rodzących skutki finansowe lub mogących powodować skutki finansowe autorzy tych dokumentów są obowiązani do wskazywania pozycji planu finansowo-gospodarczego DGLP (a do czasu zatwierdzenia tego planu - sygnalizować umieszczenie danej pozycji wydatkowej w projekcie planu finansowo-gospodarczego DGLP).
6.
Pisma wychodzące z DGLP są podpisywane jednoosobowo przez dyrektora generalnego LP lub osoby składające oświadczenia woli w imieniu dyrektora generalnego LP na podstawie jego umocowań, chyba że przepisy szczególne wymagają złożenia podpisów przez dwie osoby reprezentujące DGLP.
§  19.
Zaopiniowaniu przez Wydział Legislacji i Obsługi Prawnej wymagają w szczególności projekty:
1)
zarządzeń i decyzji, chyba że w konkretnych sprawach dyrektor generalny postanowi inaczej;
2)
umów i rozwiązania umów długoterminowych lub nietypowych, a także - w każdym przypadku - umów powodujących skutki finansowe w kwocie równej lub przekraczającej wartość, o której mowa w § 14, ust. 6;
3)
pism rozwiązujących stosunek pracy bez wypowiedzenia;
4)
pism odmawiających uznanie roszczeń zgłoszonych pod adresem LP;
5)
decyzji administracyjnych;
6)
umów i rozwiązywania umów z kontrahentem zagranicznym;
7)
pism w kwestiach zawarcia ugody w sprawach majątkowych;
8)
w sprawach o umorzenie wierzytelności;
9)
zawiadomień organów ścigania;
10)
korespondencji kierowanej do organów orzekających;
11)
innych dokumentów w sprawach skomplikowanych z prawnego punktu widzenia;
12)
innych dokumentów stosownie do uznania przygotowującego projekt dokumentu.
§  20.
1.
We wszystkich komórkach organizacyjnych DGLP powinna być tworzona i przechowywana następująca dokumentacja:
1)
robocze materiały planistyczne do planu pracy komórki organizacyjnej oraz do planu finansowego DGLP;
2)
dokumentacja nadzoru funkcjonalnego, sprawowanego przez daną komórkę organizacyjną DGLP nad jednostkami organizacyjnymi LP;
3)
sprawozdania operacyjne w zakresie merytorycznej właściwości danej komórki organizacyjnej DGLP - z uwzględnieniem unormowań zawartych w aktach reglamentacji wewnętrznej dotyczącej sprawozdawczości wewnątrzbranżowej;
4)
materiały dotyczące opinii, ocen i wniosków odnoszących się do projektów oraz aktów prawnych mających związek z Lasami Państwowymi i leśnictwem.
2.
Dokumentacja, do której gromadzenia, przechowywania oraz archiwowania są zobowiązane poszczególne komórki organizacyjne DGLP, będzie przedmiotem nowelizacji niniejszego regulaminu. Do tego czasu należy kierować się uregulowaniami dotychczasowymi w tym zakresie.
3.
Komórki organizacyjne są obowiązane do przechowywania segregatorów z dokumentacją poszczególnych spraw przez okres dwóch lat, licząc od daty załatwienia tych spraw.
§  21.
1.
W komórkach organizacyjnych DGLP może być gromadzona dokumentacja inna niż właściwa danej komórce, jeśli jest to niezbędne do realizacji zadań przez daną komórkę organizacyjną DGLP.
2.
W wykonywaniu swoich zadań poszczególne komórki organizacyjne mają uprawnienie do odpowiedniego korzystania z dokumentacji gromadzonej w innych komórkach organizacyjnych Dyrekcji Generalnej LP.
3.
Określona dokumentacja, tworzona lub przychodząca na szczebel DGLP (zarządzenia, wytyczne, instrukcje, zasady, przepisy prawa powszechnie obowiązujące, a docelowo dokumentacja naukowo-badawcza, rejestry segregatorów, spisy dokumentów poszczególnych spraw) jest lub będzie utrwalana na elektronicznych nośnikach informacji w ramach wewnętrznej sieci informatycznej.
§  22.
1.
Dokumentację pracy DGLP stanowią:
1)
plan pracy i plan finansowy, stanowiące część składową planu finansowo-gospodarczego DGLP;
2)
listy obecności pracowników DGLP;
3)
rejestr delegacji służbowych - krajowych i zagranicznych;
4)
dokumentacja spraw, o której mowa w § 20;
5)
okresowe ewidencje wykorzystania czasu pracy;
6)
dziennik czynności dyrektora generalnego LP;
7)
relacje z działalności DGLP, utrwalane w kronice wydarzeń, przygotowywanej przez ORW w Bedoniu;
8)
sprawozdanie z realizacji planu finansowo-gospodarczego przez poszczególne komórki organizacyjne DGLP.
§  23.
1.
Bieżące kierowanie DGLP i jednostkami organizacyjnymi LP, operacyjne ustalanie szczegółowego sposobu realizacji zadań w LP, koordynowanie przedsięwzięć realizowanych w LP, nadzorowanie funkcjonowania jednostek organizacyjnych LP, pobieranie informacji cennych, będących elementem działalności kontrolingowej w LP, prezentowanie sprawozdawcze stanu zaawansowania poszczególnych przedsięwzięć, a także konsultowanie zadań, będących właściwością DGLP - może się odbywać w formie narad i spotkań roboczych.
2.
W DGLP, zasadniczo co tydzień, odbywają się narady dyrektora generalnego LP z kierownikami komórek organizacyjnych DGLP, z udziałem osób zaproszonych, zwane Kierownictwem DGLP.
3.
Dyrektor generalny LP zwołuje okresowo narady z dyrektorami RDLP lub/oraz ich zastępcami.
4.
Ponadto dyrektor generalny LP zwołuje:
1)
na wniosek naczelnika Wydziału Gospodarki Leśnej - coroczną Ogólnopolską Naradę Hodowlaną;
2)
na wniosek naczelnika Wydziału Ochrony Lasu - Wiosenną Naradę w Sprawie Przeciwpożarowej Ochrony Lasu;
3)
na wniosek naczelnika Wydziału Ochrony Lasu - Wiosenną Naradę Ochrony Lasu;
4)
na wniosek naczelników wydziałów Stanu Posiadania oraz Nadzoru Urządzeniowego - Okresową Naradę Specjalistów w Sprawie Stanu Posiadania i Urządzania Lasu;
5)
na wniosek naczelnika Wydziału Analiz, Planowania i Realizacji Budżetu LP - okresowe narady planistyczne i marketingowe;
6)
na wniosek pozostałych kierowników komórek organizacyjnych DGLP - narady robocze w miarę potrzeb, nie częściej jednak niż raz do roku.
5.
Raz do roku dyrektor generalny LP organizuje Naradę Generalną z udziałem możliwie najszerszych kręgów społeczności leśnej.
6.
Każda narada oraz każde spotkanie robocze powinno mieć ustalony i zatwierdzony przez dyrektora generalnego LP szczegółowy zakres tematyczny, z zastrzeżeniem, iż w odniesieniu do Kierownictw DGLP ich zakres tematyczny uwzględnia nie tylko sprawy wnoszone w ciągu tygodnia poprzedzającego naradę przez dyrektora generalnego LP, lecz także przez kierowników komórek organizacyjnych DGLP.
7.
Z narad i spotkań roboczych są sporządzane ustalenia, wymagające zatwierdzenia przez dyrektora generalnego LP.
§  24.
1.
W realizacji zadań, przypisanych poszczególnym komórkom organizacyjnych DGLP, kierownicy i pracownicy tych komórek mogą wykonywać określone czynności w ramach współpracy z zagranicą, w tym uczestniczyć w wyjazdach zagranicznych.
2.
Przy realizacji ww. współpracy dyrektor generalny Lasów Państwowych i działający w jego imieniu pracownicy DGLP są reprezentantami Skarbu Państwa w stosunkach cywilnoprawnych w zakresie odpowiadającym zadaniom dyrektora generalnego LP.
3.
Przy realizacji zadań Państwowego Gospodarstwa Leśnego LP jako całości lub zadań Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych - dyrektor generalny Lasów Państwowych może zwracać się do kierowników innych niż DGLP jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych o wyświadczenie wewnętrznej usługi administracyjnej tej jednostki na rzecz Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych przez oddelegowanie przez tę jednostkę jako pracodawcę wskazanych pracowników za granicę. Z mocy niniejszego regulaminu domniemuje się, że pracodawca, delegujący swoich pracowników w ramach ww. usługi wewnętrznej na rzecz Dyrekcji Generalnej, wskazuje Dyrekcję Generalną Lasów Państwowych jako na jednostkę pokrywającą wszelkie koszty delegacyjne i na płatnika tych kosztów na rzecz pracowników delegowanych przez tego pracodawcę.
4.
Dyrektor generalny Lasów Państwowych - dla realizacji przypisanych mu zadań Państwowego Gospodarstwa Leśnego jako całości lub zadań Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych - może, poprzez zawarcie porozumienia z różnymi zewnętrznymi w stosunku do Lasów Państwowych podmiotami i jednostkami organizacyjnymi, korzystać z pomocy tych podmiotów i jednostek przy wykonywaniu współpracy z zagranicą; porozumienia te mogą w szczególności obejmować przyrzeczenie delegowania przez te podmioty i jednostki ich pracowników za granicę w ciężar kosztów tych podmiotów i jednostek. Koszty poniesione w związku z tym przez ww. jednostki i podmioty - na mocy powołanych porozumień - mogą być refundowane przez Dyrekcję Generalną Lasów Państwowych do wysokości kosztów ustalanych na podstawie przepisów regulujących wyjazdy zagraniczne pracowników.
5.
Jeśli przy realizacji zadań Lasów Państwowych jako całości lub zadań DGLP jest niezbędny wyjazd za granicę osoby fizycznej, nie będącej pracownikiem Lasów Państwowych, działającej na podstawie umowy o dzieło lub/oraz umowy zlecenia, osoba ta dokonuje tego wyjazdu własnym staraniem, na własne ryzyko i na własny koszt, który może podlegać refundacji po wystawieniu rachunku, o ile takie rozliczenie pobytów zagranicznych wynika z treści zawartej umowy o dzieło lub umowy zlecenia. Wysokość refundacji nie może być wyższa niż koszt wyjazdu za granicę, ustalony na podstawie przepisów, o których mowa w ust. 4.
§  25.
1.
Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych może podejmować współpracę z zagranicą, jeśli współpraca ta służy realizacji następujących zadań:
1)
pomocy Lasów Państwowych udzielanej właściwym organom administracji rządowej przy kształtowaniu polityki leśnej Państwa (np. rozpoznaniu rozwiązań w tym zakresie w innych krajach);
2)
pomocy Lasów Państwowych udzielanej organom administracji rządowej przy kształtowaniu podstaw prawnych działania leśnictwa lub/oraz Lasów Państwowych (np. analizie legislacji dotyczącej leśnictwa w innych krajach);
3)
rozpoznawaniu zmian w technice, technologii, organizacji i zarządzaniu w leśnictwie i "otoczeniu" leśnictwa;
4)
rozpoznawaniu trendów i prawidłowości w leśnictwie (z różnych punktów widzenia);
5)
doskonaleniu funkcjonowania Lasów Państwowych w zakresie:
a)
inwentaryzowania i monitorowania stanu ilościowego oraz jakościowego lasu oraz innych składników majątkowych i mienia wykorzystywanego przy sprawowaniu zarządu i zarządzaniu zasobami leśnymi (np. poprzez badanie sposobów wykonywania takiej inwentaryzacji i takiego monitoringu za granicą),
b)
prognozowania, programowania i analiz strategicznych w leśnictwie,
c)
systemów informacyjnych i informatycznych oraz zarządzania bazami danych w leśnictwie (np. poznawanie systemów informatycznych i informacyjnych w innych państwach),
d)
systemów organizacji i podziału kompetencji w leśnictwie,
e)
systemów finansowych w leśnictwie,
f)
gospodarowania zasobami ludzkimi w leśnictwie,
g)
procesów inwestycyjnych, zabezpieczania materiałowego leśnictwa, alokacji mienia i jego przedmiotów w obrębie struktur organizacyjnych leśnictwa,
h)
gospodarowania nieruchomościami i innym majątkiem trwałym w leśnictwie,
i)
pozyskiwania i ustalania warunków działania kontrahentów sektora leśnego,
j)
kształtowania warunków bytowych i socjalnych oraz warunków bhp w leśnictwie,
k)
gospodarowania wierzytelnościami i zobowiązaniami w leśnictwie,
l)
gospodarowania funduszami scentralizowanymi w leśnictwie,
ł)
gospodarowania nadwyżkami finansowymi w leśnictwie,
m)
podejmowania i prowadzenia wspólnych przedsięwzięć w leśnictwie,
n)
nadzorowania, koordynowania i reglamentowania działalności struktur organizacyjnych leśnictwa,
o)
działalności kontrolingowej w leśnictwie,
p)
działalności kontrolnej w leśnictwie,
r)
realizacji zadań wykonywanych przez struktury organizacyjne leśnictwa w ramach zleceń administracji rządowej i samorządowej,
s)
innej działalności administracyjnej i bytowej
t)
działalności podstawowej, ubocznej i dodatkowej.
§  26.
Współpraca z zagranicą w DGLP może przybierać następujące formy:
1)
wyjazdy zagraniczne na konsultacje, szkolenia, narady, staże, sympozja i konferencje;
2)
wymiana materiałów informacyjnych, filmów, przepisów prawa itp. dokumentacji;
3)
organizowanie w kraju szkoleń, narad, sympozjów, konferencji itp. spotkań z partnerami zagranicznymi;
4)
wymiana maszyn i urządzeń;
5)
spotkania w kraju i za granicą, mające za przedmiot uzgodnienie wspólnych działań Lasów Państwowych z partnerami zagranicznymi na terenach przygranicznych w zakresie ograniczania liczebności szkodliwych owadów lub sposobów profilaktyki i walki z pożarami lasów.
§  27.
Współpraca z zagranicą w DGLP odbywa się na podstawie:
1)
umów i porozumień zawartych na szczeblu Ministerstwa Środowiska, o ile w ich realizacji przewidziane jest angażowanie się Lasów Państwowych;
2)
umów dwustronnych i wielostronnych, zawieranych w imieniu całych Lasów Państwowych lub Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych przez dyrektora generalnego Lasów Państwowych lub osoby przez niego upoważnione (umocowane);
3)
zaproszeń lub informacji o sympozjach, konferencjach międzynarodowych, seminariach, szkoleniach, organizowanych przez poszczególne kraje, jednostki, organizacje czy instytucje krajowe lub międzynarodowe.
§  28.
1.
Umowa lub porozumienie w zakresie współpracy z zagranicą mogą być zawarte pod warunkiem uzyskania zgody:
a)
przez dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych lub kierownika zakładu o zasięgu krajowym od dyrektora generalnego Lasów Państwowych,
b)
przez nadleśniczego lub kierownika zakładu o zasięgu regionalnym od dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych.
2.
Umowy lub porozumienia dotyczące współpracy z zagranicą, zawarte przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia, zachowują moc.
§  29.
1.
Dyrektor generalny LP wyjeżdża za granicę na podstawie zgody Ministra Środowiska
2.
Dyrektor generalny LP wyraża zgodę na wyjazd za granicę dyrektorów RDLP i kierowników zakładów LP o zasięgu krajowym.
3.
Pracownicy Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych wyjeżdżają za granicę na podstawie poleceń wyjazdów zagranicznych, wystawianych przez dyrektora generalnego LP
4.
Zgoda, o której mowa w ust. 2, nie jest wymagana, jeśli dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych lub kierownik zakładu o zasięgu krajowym wyjeżdża za granicę w trybie, o którym mowa w § 24, ust. 3.
§  30.
1.
Współpraca z zagranicą, realizowana w wykonaniu zadań Lasów Państwowych jako całości lub zadań Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych jest pokrywana przez fundusz leśny. W szczególności fundusz leśny refunduje koszty wyjazdów zagranicznych pracowników regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych, nadleśnictw i innych jednostek organizacyjnych, o ile są oni delegowani w sytuacjach, o których mowa w § 24, ust. 3 niniejszego regulaminu. Środki funduszu leśnego służą też refundacji kosztów, o których mowa w § 24, ust. 4 i ust. 5 niniejszego regulaminu.
2.
Przy realizacji współpracy z zagranicą w formie wyjazdów zagranicznych w DGLP należy dążyć do stosowania zasady tzw. wymiany bezdewizowej, polegającej na tym, że strona polska, przyjmując partnerów zagranicznych, pokrywa koszty ich pobytu w Polsce (noclegi, wyżywienie, przejazdy wewnątrz kraju), w zamian za co partner zagraniczny rewanżuje się ekwiwalentnymi świadczeniami przy wyjeździe za granicę na rzecz realizacji zadań Lasów Państwowych jako całości lub zadań DGLP. W wymianie bezdewizowej strona "delegująca", stosownie do obowiązujących w tym zakresie przepisów i uregulowań w umowach i porozumieniach o współpracy, pokrywa koszty dojazdu uczestników wyjazdu do określonego miejsca lub/oraz powrotu z określonego miejsca za granicą.
§  31.
1.
Przy wyjazdach za granicę, w DGLP obowiązuje następująca dokumentacja:
1)
przed rozpoczęciem pobytu zagranicznego:
a)
ustalenie wyjazdu zagranicznego,
b)
wniosek delegowanego (delegowanych) w sprawie użycia prywatnego samochodu (samochodów) w celu odbycia podróży zagranicznej (na wniosku kierownik jednostki organizacyjnej powinien wyrazić swoją wolę, akceptując lub odnosząc się negatywnie do wniosku),
c)
instrukcja wyjazdowa,
d)
polecenie wyjazdu zagranicznego,
e)
wystąpienie dyrektora generalnego LP do właściwego kierownika jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych o delegowanie pracowników w trybie, o którym mowa w § 24, ust. 3,
f)
zlecenie polecenia wypłaty za granicą i dokumentacja z tym zleceniem związana,
g)
dokumentacja zakupu biletów na wyjazd za granicę,
h)
wniosek do instytucji bankowej o wypłatę środków dewizowych,
i)
dowód poboru i wpłaty do kasy zagranicznych środków płatniczych na pokrycie kosztów delegacji zagranicznej,
j)
dowody przekazania zagranicznych środków płatniczych delegowanemu lub reprezentantowi grupy wyjazdowej,
k)
dowody podziału zaliczki pomiędzy członków grupy wyjazdowej,
l)
porozumienie lub/oraz umowa - zlecenie (umowa o dzieło), o których mowa w § 24, ust. 4 i 5,
ł)
dokumentacja dodatkowych ubezpieczeń delegowanych,
m)
wniosek o założenie pozycji planowej na dany wyjazd zagraniczny,
n)
zgoda na wyjazd, o której mowa w § 29 (np. w formie dekretacji na wniosku w tym zakresie, umieszczonej odpowiednio przez Ministra Środowiska i dyrektora generalnego Lasów Państwowych);
2)
Po powrocie z wyjazdu zagranicznego:
a)
rozliczenie polecenia wyjazdu służbowego na dojazd do granicy kraju,
b)
rozliczenie środków dewizowych przyznanych na dany wyjazd zagraniczny,
c)
dokument przyjęcia do kasy zagranicznych środków płatniczych nadwyżki środków dewizowych, przyznanych na dany wyjazd zagraniczny, lub dokument przyjęcia do kasy ekwiwalentu ww. nadwyżki w krajowych środkach pieniężnych,
d)
oświadczenie - zobowiązanie osoby działającej w imieniu grupy wyjazdowej,
e)
dokument wypłaty środków pieniężnych jako niedoboru dewiz przyznanych na wyjazd zagraniczny,
f)
dokument (faktura, rachunek, nota), obciążający Dyrekcję Generalną Lasów Państwowych z tytułu administracyjnych usług wewnętrznych, o których mowa w § 24, ust. 3, lub usług i świadczeń, o których mowa w § 24, ust. 4 i 5,
g)
polecenie przelewu środków w realizacji zobowiązań z tytułu faktur (rachunków), o których mowa w lit. f,
h)
dokument odprowadzenia nadwyżki środków dewizowych, o której mowa w lit. c,
i)
sprawozdanie z wyjazdu zagranicznego.
2.
Instrukcja wyjazdowa powinna zawierać przywołanie symbolu oraz nazwy zadania, którego wykonaniu lub doskonaleniu w Lasach Państwowych ma służyć dany wyjazd zagraniczny.

Symbol i nazwę zadania przywołuje się w instrukcji wyjazdowej zgodnie z unormowaniami zawartymi w zarządzeniu dyrektora generalnego Lasów Państwowych, normującemu klasyfikację działalności Lasów Państwowych.

W instrukcji wyjazdowej podaje się ponadto:

a)
szczegółowy cel wyjazdu,
b)
zakres upoważnień przysługujących delegowanym,
c)
wskazanie składu grupy wyjazdowej i osoby występującej w jej imieniu,
d)
inne dyspozycje szczegółowe oraz uwagi (w tym określenie środka transportu do odbycia podróży, zgoda pracodawcy na zwrot kosztów przewozu samolotem bagażu osobistego o wadze przekraczający limit).

W wypadku wyjazdów grupowych, finansowanych przez fundusz leśny, instrukcję wyjazdową sporządza dyrektor generalny Lasów Państwowych.

3.
Rozliczenie delegowanych z wydatkowania środków pobranych na wyjazd zagraniczny powinno być dokonane w ciągu 14 dni od daty powrotu z zagranicy. W wypadku wyjazdu grupowego w wersji poboru środków pieniężnych na wyjazd członków grupy przez osobę, o której mowa w ust. 3, lit. c, osoba ta składa rozliczenie w imieniu wszystkich uczestników, dołączając doń pokwitowanie wydania zaliczek poszczególnym delegowanym. Do rozliczenia dołącza się dowody wydatkowania środków pieniężnych, w szczególności:
a)
bilety i inne dowody odbycia podróży środkiem transportu określonym przez pracodawcę,
b)
druki - oświadczenia o przysługującym zwrocie środków pieniężnych z tytułu użycia samochodów prywatnych w podróży zagranicznej (na drukach tych kwota należności w złotych polskich powinna być przeliczona na walutę, w której pobrano zaliczkę na pokrycie kosztów podróży samochodem prywatnym),
c)
rachunki hotelowe,
d)
dowody wydatkowania środków za granicą na leczenie i zakup lekarstw,
e)
zaświadczenia o pobycie delegowanego za granicą w szpitalu lub innym zakładzie leczniczym,
f)
inne dowody poniesionych wydatków,
g)
oświadczenia o wydatkach nie udokumentowanych i przyczynach braku udokumentowania tych wydatków.

Przy poborze przez osobę działającą w imieniu grupy wyjazdowej niedoboru środków pieniężnych, przyznanych przed wyjazdem w formie zaliczki, składa ona oświadczenie, w którym zobowiązuje się przekazać te środki poszczególnym członkom grupy wyjazdowej w przysługujących im kwotach.

4.
Sprawozdanie z wyjazdu zagranicznego sporządza delegowany, a w wypadku wyjazdu grupowego - osoba wskazana w instrukcji wyjazdowej lub w umowach i porozumieniach, o których mowa w § 24, ust. 4 i ust. 5.

Sprawozdanie składa się w ciągu 14 dni od daty powrotu z zagranicy.

§  32.
Dyrektor generalny LP jest obowiązany do pobierania od dyrektorów RDLP, w terminie do końca marca roku następnego za rok poprzedni, informacji o realizacji współpracy z zagranicą w jednostkach skupionych w poszczególnych regionalnych dyrekcjach LP.
§  33.
1.
Dyrektora generalnego LP w czasie jego nieobecności w biurze DGLP zastępuje zastępca dyrektora generalnego LP. W razie jednoczesnej nieobecności w biurze DGLP dyrektora generalnego LP i jego zastępcy - dyrektora generalnego LP zastępuje inny, wyznaczony przez niego pracownik DGLP. Dyrektor generalny określa temu pracownikowi zakres jego obowiązków i uprawnień w czasie sprawowania zastępstwa.
2.
Kierownika komórki organizacyjnej w czasie jego nieobecności w biurze DGLP zastępuje pracownik przez niego wyznaczony. Kierownik komórki organizacyjnej składa w sekretariacie DGLP meldunek o planowanej nieobecności w biurze DGLP, podając swojego zastępcę.
3.
W ramach ustanawiania zastępstwa kasjerki DGLP obowiązuje sporządzenie protokołu przekazania-przejęcia kasy.
§  34.
1.
Z czynności związanych z przekazaniem-przejęciem stanowiska pracy w DGLP należy sporządzić protokół, podpisany przez zdającego i przejmującego to stanowisko oraz przez właściwego przełożonego.
2.
Integralną częścią tego protokołu powinien być wykaz spraw prowadzonych przez dane stanowisko pracy.
3.
Przy przekazywaniu stanowiska pracy związanego z odpowiedzialnością materialną lub/oraz prowadzeniem księgowości załączniki do ujęcia w ww. protokole zdawczo-odbiorczym ustala przełożony służbowy.
4.
Przed rozwiązaniem stosunku pracy z pracownikiem DGLP jest on zobowiązany do przedłożenia w Wydziale Kadr i Szkoleń LP karty obiegowej. Karty obiegowe wydaje do wypełnienia oraz przechowuje po wypełnieniu Wydział Kadr i Szkoleń LP.
§  35.
1.
Podstawowym instrumentem rozpowszechniania bieżącej informacji w Lasach Państwowych i o Lasach Państwowych, w trybie innym niż przekaz korespondencyjny prowadzony z zachowaniem drogi służbowej, jest "Biuletyn Informacyjny LP".
2.
"Biuletyn Informacyjny LP" ukazuje się raz na miesiąc, z możliwością wydań specjalnych.
3.
Ustalenie szczegółowej zawartości tematycznej "Biuletynu Informacyjnego LP" jest właściwością dyrektora Centrum Informacyjnego LP.
4.
Stałymi pozycjami "Biuletynu Informacyjnego LP" są:
1)
akty prawne i administracyjne Ministra Środowiska;
2)
zarządzenia i decyzje dyrektora generalnego LP, z wyłączeniem zarządzeń i decyzji o znaczeniu lokalnym dla DGLP;
3)
ustalenia z narad i spotkań roboczych;
4)
informacje o zmianach kadrowych w LP;
5)
wykaz lokali oraz gruntów z budynkami mieszkalnymi w budowie, przeznaczonych do sprzedaży;
6)
okresowe odniesienie się dyrektora generalnego LP do spraw podnoszonych w ramach internetowego klubu dyskusyjnego.
5.
Rozdzielnik "Biuletynu Informacyjnego LP" ustala dyrektor CILP.
§  36.
1.
Uzupełnieniem wiedzy o zdarzeniach i działaniach Lasów Państwowych są:
1)
kronika wydarzeń, przygotowywana co dwa miesiące przez ORW Bedoń, i jej monotematyczne wydania specjalne;
2)
informacje i meldunki składane przez dyrektora generalnego LP, jego zastępcę i innych jego przedstawicieli na naradach, spotkaniach roboczych itp. imprezach;
3)
medialne przekazy dyrektora generalnego przekazywane do uczestników narad, spotkań roboczych oraz okazjonalnych;
4)
witryna internetowa Lasów Państwowych, znajdująca się pod merytoryczną opieką CILP, a w zarządzie Wydziału Budowy, Konserwacji i Rozwoju Systemu Informatycznego LP;
5)
internetowy klub dyskusyjny, którego monitorowanie z zadaniem sporządzania okresowych raportów w sprawach wymagających skomentowania lub odniesienia się przez dyrektora generalnego Lasów Państwowych jest obowiązkiem rzecznika prasowego LP;
6)
artykuły, relacje, wywiady i inne materiały, zamieszczane w prasie leśnej (w tym w "Echach Leśnych" i "Głosie Lasu").
2.
Syntetycznymi źródłami informacji rocznej o działaniu Lasów Państwowych są:
1)
"Sprawozdanie finansowo-gospodarcze Lasów Państwowych",
2)
"Raport o stanie lasów",
3)
"Raport o Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe".
§  37.
1.
Pracownicy DGLP są obowiązani do korzystania w toku wykonywania swoich zadań z informacji specjalistycznych, zawartych w SILP, funkcjonującym na poziomie DGLP.
2.
Dostęp do informacji zawartej w SILP na poziomie DGLP, możliwość korzystania przez pracowników DGLP z poszczególnych aplikacji, a także zakres modyfikacji SILP na poziomie DGLP - określają odrębne decyzje dyrektora generalnego LP.
§  38.
Szczegółową organizację procesu pracy w DGLP ustala regulamin pracy DGLP.

Rozdział  V.

Podział zadań w obrębie Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych.

V.1. Zadania kierowników komórek organizacyjnych w DGLP w ramach bieżącego kierowania podległymi zespołami pracowniczymi
§  39.
Do zadań kierowników komórek organizacyjnych w DGLP, zadań wykonywanych w ramach bieżącego kierowania podległymi zespołami pracowniczymi, należy:
1)
ustalanie podległym pracownikom szczegółowego zakresu czynności i uprawnień obowiązujących po zatwierdzeniu przez dyrektora generalnego LP;
2)
organizowanie pracy podległym pracownikom, w tym z uwzględnieniem technicznego wyposażenia stanowisk pracy;
3)
opracowywanie analitycznego, szczegółowego planu zadań i harmonogramu ich wykonywania;
4)
przydział zadań podległym pracownikom wraz z udzielaniem im wskazówek realizacyjnych;
5)
ocena projektów pism i innych opracowań przygotowanych przez podległych pracowników;
6)
egzekwowanie od pracowników rzetelnego, merytorycznego wykonawstwa zadań;
7)
podejmowanie działań, które okażą się możliwe i niezbędne dla zapewnienia przestrzegania przez pracowników dyscypliny pracy oraz przestrzegania przez nich ochrony informacji niejawnych;
8)
ocena pracy podległych pracowników;
9)
przedkładanie dyrektorowi generalnemu LP wniosków w sprawach kadrowych i płacowych;
10)
przedkładanie dyrektorowi generalnemu LP wniosków w sprawach podnoszenia kwalifikacji zawodowych podległych pracowników;
11)
uczestniczenie lub prowadzenie spotkań w ramach wizyt kontrahentów DGLP lub w związku z przekazywaniem przez dyrektora generalnego LP wytycznych realizacyjnych w konkretnych sprawach;
12)
uczestniczenie w Kierownictwach DGLP;
13)
uczestniczenie w innych naradach i spotkaniach centralnych.

V.2. Zadania komórek organizacyjnych w DGLP

V.2.1. Zadania wspólne komórek organizacyjnych w DGLP

§  40.
Zadania wspólne komórek organizacyjnych w DGLP wyszczególniono w aneksie nr 2 do niniejszego regulaminu. (Aneksu nie drukujemy - przyp. red.).

V.2.2. Zadania szczególne komórek organizacyjnych w DGLP

§  41.
Zadania szczególne komórek organizacyjnych w DGLP będą przedmiotem nowelizacji niniejszego regulaminu. Do tego czasu należy kierować się dotychczasowymi uregulowaniami organizacyjnymi lub specyfikacją zadań poszczególnych komórek organizacyjnych w decyzjach dyrektora generalnego LP wydanych w związku z planowaniem czasu i kosztów realizacji poszczególnych przedsięwzięć w ramach planu finansowo-gospodarczego 2001.

Rozdział  VI.

Postanowienia końcowe

§  42.
W sprawach nie uregulowanych niniejszym regulaminem organizacyjnym mają zastosowanie przepisy zawarte w Statucie Lasów Państwowych i inne właściwe przepisy.