Regulamin organizacyjny Departamentu Wdrażania i Monitorowania Reformy Administracji Publicznej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSWiA.1998.8.100

Akt utracił moc
Wersja od: 29 lipca 1998 r.

DECYZJA Nr 276
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 29 lipca 1998 r.
w sprawie regulaminu organizacyjnego Departamentu Wdrażania i Monitorowania Reformy Administracji Publicznej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Na podstawie § 5 ust. 2 statutu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, stanowiącego załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 1996 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 157, poz. 799, z 1997 r. Nr 73, poz. 456 oraz z 1998 r. Nr 37, poz. 206 i Nr 80, poz. 518), postanawia się, co następuje:
§  1.
1.
Departamentowi Wdrażania i Monitorowania Reformy Administracji Publicznej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji nadaje się regulamin organizacyjny określający jego szczegółowy zakres zadań, tryb pracy i organizację wewnętrzną.
2.
Regulamin organizacyjny stanowi załącznik do decyzji.
§  2.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ORGANIZACYJNY DEPARTAMENTU WDRAŻANIA I MONITOROWANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ MINISTERSTWA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI

I. 

ZADANIA DEPARTAMENTU

§  1.
1.
Departament Wdrażania i Monitorowania Reformy Administracji Publicznej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji zapewnia realizację zadań związanych z planowaniem, nadzorowaniem i koordynowaniem działań dotyczących wdrażania reformy administracji publicznej, monitorowania jej skutków i inicjowania odpowiednich zmian.
2.
Podmiotowym zakresem działania Departamentu są objęte:
a)
ministerstwa i urzędy centralne administracji rządowej oraz ich struktury terenowe,
b)
organy samorządu terytorialnego i instytucje samorządowe,
c)
terenowe organy administracji rządowej,
d)
służby, inspekcje i straże wykonujące zadania i kompetencje wynikające z ustaw szczególnych,
e)
jednostki organizacyjne wykonujące zadania z zakresu użyteczności publicznej,

- w zakresie uprawnień Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.

§  2.
Do zadań Departamentu Wdrażania i Monitorowania Reformy Administracji Publicznej należy w szczególności:
1)
opracowywanie i wdrażanie koncepcji i metod realizacji reformy administracji publicznej, w tym:
a)
prowadzenie spraw wynikających z nadzoru Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji nad realizacją i wdrażaniem przepisów wprowadzających ustawy o nowym podziale terytorialnym państwa i administracji rządowej w województwie oraz innych ustaw związanych z reformą administracji publicznej,
b)
koordynowanie przekazywania zadań publicznych wykonywanych przez miasta i miejskie strefy usług publicznych na podstawie ustawy o zmianie zakresu działania niektórych miast oraz o miejskich strefach usług publicznych,
c)
prowadzenie spraw związanych z przekazaniem zadań publicznych wykonywanych na mocy porozumień pomiędzy administracją rządową a samorządem terytorialnym,
d)
prowadzenie spraw związanych z nadzorem nad procedurami przekazywania mienia Skarbu Państwa właściwym jednostkom samorządu terytorialnego oraz przejęcia pracowników reorganizowanych urzędów i jednostek organizacyjnych wykonujących zadania administracji rządowej oraz pracowników biur sejmików samorządowych,
e)
prowadzenie spraw związanych z zakończeniem działalności sejmików samorządowych,
f)
koordynowanie prac związanych z realizacją rządowych programów wdrażania reformy ustrojowej państwa,
2)
podejmowanie działań na rzecz upowszechniania i promowania reformy administracji publicznej, w tym:
a)
prowadzenie działalności instruktażowo-szkoleniowej na temat reformy, w tym metod wdrażania i stosowania nowych regulacji prawnych,
b)
gromadzenie i analizowanie publikacji naukowych oraz informacji środków masowego przekazu na temat reformy i skutków jej obowiązywania,
c)
opracowanie i wydawanie "Biuletynu Informacyjnego" dotyczącego wdrożenia reformy administracji publicznej,
d)
zbieranie, rozpowszechnianie nowego orzecznictwa dotyczącego wykonywania kompetencji przez organy administracji publicznej,
e)
analizowanie i rozpowszechnianie doświadczeń ze współpracy zagranicznej samorządu województwa w zakresie wdrażania i monitorowania reformy administracji publicznej,
3)
monitorowanie zarządzania zadaniami publicznymi w nowym systemie organów administracji publicznej, w tym:
a)
analizowanie i ocena efektywności instytucji świadczących usługi z zakresu użyteczności publicznej w skali lokalnej, regionalnej i centralnej oraz form podejmowanej przez samorząd terytorialny działalności gospodarczej,
b)
analizowanie i ocena sprawności funkcjonowania nowego podziału kompetencyjnego pomiędzy samorządem terytorialnym a administracją rządową oraz pomiędzy jednostki samorządu terytorialnego lokalnego i regionalnego,
c)
badanie i analiza efektywności funkcjonowania struktur organizacyjnych administracji rządowej oraz służb, inspekcji i straży zespolonych w powiecie zgodnie z nowym podziałem kompetencji,
d)
przygotowywanie materiałów do oceny skutków finansowych, majątkowych i struktury zatrudnienia związanych z projektowanymi i dokonanymi zmianami w systemie organów administracji publicznej,
4)
sporządzanie dla potrzeb Rady Ministrów okresowych informacji na temat stanu prac nad wdrożeniem reformy administracji publicznej oraz informacji na temat działania nowego systemu administrowania zadaniami publicznymi,
5)
prowadzenie baz danych dotyczących wdrażania reformy administracji publicznej w zakresie:
a)
podejmowania różnych form współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie przejętych do realizacji zadań publicznych,
b)
powstających stowarzyszeń nowych jednostek samorządu terytorialnego,
c)
ewidencji mienia, struktury zatrudnienia w urzędach terenowej administracji rządowej oraz przejmowanych przez samorząd terytorialny jednostkach organizacyjnych,
6)
prowadzenie spraw z zakresu określenia zasad organizacji i funkcjonowania nowych urzędów zespolonej administracji rządowej w województwie oraz konstruowania statutów i regulaminów tych urzędów,
7)
uczestniczenie w pracach związanych z ustaleniem zasad organizacji urzędów administracji niezespolonej oraz służb, inspekcji i straży zespolonych w powiecie,
8)
prowadzenie spraw z zakresu określenia zasad i trybu współpracy administracji zespolonej i niezespolonej w województwie,
9)
przygotowywanie materiałów do oceny działalności regionalnych izb obrachunkowych w związku ze sprawowanym przez nie nadzorem nad rozpoczęciem działalności powiatów i samorządu województw,
10)
realizowanie zadań wynikających z nadzoru nad działalnością samorządu terytorialnego w pierwszym okresie funkcjonowania nowych jednostek w zakresie powierzonym Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji przez Prezesa Rady Ministrów, a polegających na:
a)
przygotowaniu materiałów stanowiących podstawę do uzgodnienia pierwszych statutów samorządu województwa,
b)
wykonywaniu czynności nadzorczych nad działalnością powiatów i samorządów województw, w tym przygotowaniu dokumentacji niezbędnej do podjęcia czynności lub rozstrzygnięć nadzorczych przez Prezesa Rady Ministrów,
11)
prowadzenie spraw z zakresu rozpoczęcia funkcjonowania miast na prawach powiatu oraz opiniowanie wniosków o nadanie i odebranie statusu miasta na prawach powiatu,
12)
prowadzenie spraw związanych z ustaleniem i stosowaniem instrukcji kancelaryjnej dla organów administracji publicznej oraz podejmowanie działań w celu ujednolicenia praktyki w tym zakresie,
13)
przygotowywanie materiałów będących podstawą do zatwierdzenia pierwszych statutów urzędów wojewódzkich - w zakresie powierzonym Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji przez Prezesa Rady Ministrów,
14)
ustalenie statutu wzorcowego powiatu,
15)
udzielanie pomocy fachowej w zakresie korzystania przez organy nadzoru nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego z nowych form i instrumentów nadzoru i kontroli,
16)
udzielanie pomocy prawnej w zakresie stosowania przepisów prawa materialnego, kompetencyjnych i proceduralnych związanych ze stanowieniem aktów prawa miejscowego wynikających ze zmiany właściwości organów administracji publicznej,
17)
przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do przeprowadzenia wyborów przedterminowych do rad powiatów i sejmików województw - w zakresie powierzonym Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji przez Prezesa Rady Ministrów,
18)
przyjmowanie wniosków, postulatów, skarg i interwencji dotyczących funkcjonowania nowych struktur administracji publicznej oraz ich rozpatrywanie w ramach kompetencji przysługującej Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji i Prezesa Rady Ministrów,
19)
ocenianie projektów aktów prawnych związanych z działalnością samorządu terytorialnego i administracji rządowej - pod kątem ich zgodności z założeniami reformy oraz regulacjami ustrojowymi, a także inicjowanie w tym zakresie stosownych zmian,
20)
przygotowywanie założeń oraz projektów aktów prawnych niezbędnych do wdrożenia lub korekty przeprowadzanych reform administracji i nowego podziału kompetencji pomiędzy organy administracji publicznej,
21)
przygotowywanie lub opiniowanie stanowisk rządowych do projektów aktów prawnych przygotowanych przez Parlament,
22)
inicjowanie zmian dotyczących funkcjonowania ciał opiniodawczo-doradczych funkcjonujących przy Prezesie Rady Ministrów i Radzie Ministrów,
23)
prowadzenie obsługi techniczno-organizacyjnej oraz uczestnictwo w pracach Międzyresortowego Zespołu ds. Wdrożenia Reformy Administracji Publicznej.

II. 

TRYB PRACY

§  3.
Departament Wdrażania i Monitorowania Reformy Administracji Publicznej działa poprzez:
1)
przygotowywanie, we współpracy z Departamentem Prawnym MSWiA projektów aktów prawnych związanych z reformą administracji publicznej, w tym aktów wykonawczych do ustaw oraz projektów rozstrzygnięć nadzorczych dotyczących administracji publicznej w zakresie powierzonym Departamentowi,
2)
uczestniczenie w pracach legislacyjnych dotyczących aktów prawnych w zakresie administracji publicznej, a w szczególności w: konferencjach uzgodnieniowych, komisjach prawniczych, posiedzeniach komisji parlamentarnych,
3)
sporządzanie opinii do projektów prawnych w zakresie administracji publicznej, a także przygotowywanie projektów aktów prawnych związanych z reformą administracji publicznej,
4)
prowadzenie rejestrów, komputerowych baz danych oraz sporządzanie analiz i ocen związanych z zakresem działania Departamentu,
5)
przekazywanie podmiotom objętym zakresem działania Departamentu wytycznych, informacji, stanowisk i opinii dotyczących ich działania w nowym układzie kompetencyjnym,
6)
opracowanie i publikowanie dokumentacji porządkującej proces przekazywania zadań publicznych między organami administracji publicznej,
7)
organizowanie i obsługę merytoryczną szkoleń, narad, konferencji i posiedzeń tematycznie związanych z zakresem działania Departamentu, w tym merytoryczno-organizacyjną obsługę Międzyresortowego Zespołu d/s Wdrożenia Reformy Administracji Publicznej,
8)
obsługę kancelaryjną Sekretarza Międzyresortowego Zespołu d/s Wdrożenia Reformy Administracji Publicznej,
9)
opracowywanie okresowych analiz i ocen i raportów dotyczących realizacji planów wdrożenia reformy,
10)
udział w programach rządowych i resortowych związanych z działalnością Departamentu,
11)
współpraca z przedstawicielami Parlamentu, Prezydenta RP, władz lokalnych i organizacji samorządowych, ministerstwami i centralnymi urzędami administracji rządowej oraz terenowymi organami administracji rządowej w zakresie wdrożenia i monitorowania reformy administracji publicznej, a także osobami odpowiedzialnymi za tworzenie powiatów i województw,
12)
przyjmowanie, rejestrowanie i analizowanie napływającej do Departamentu korespondencji oraz udzielanie odpowiedzi,
13)
współpraca z Departamentem Administracji Publicznej MSWiA w zakresie realizacji zadań należących do właściwości Departamentu.

III. 

ORGANIZACJA DEPARTAMENTU

§  4.
W skład Departamentu Wdrażania i Monitorowania Reformy Administracji Publicznej wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Kierownictwo Departamentu,
2)
Wydział Analiz Prawnych,
3)
Wydział Organizacji i Informacji,
4)
Wydział Koordynacji Wdrażania i Monitorowania.
§  5.
Stan etatowy Departamentu zostanie określony decyzją organizacyjną Dyrektora Generalnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, w terminie 30 dni od dnia podpisania niniejszej decyzji.
§  6.
Dyrektor Departamentu Wdrażania i Monitorowania Reformy Administracji Publicznej MSWiA określi szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych Departamentu wymienionych w § 4 i zakresy obowiązków dla poszczególnych stanowisk pracy, w terminie 2 miesięcy od dnia podpisania niniejszej decyzji.