Regulamin organizacyjny Departamentu Spraw Obywatelskich Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSWiA.1999.1.9

Akt utracił moc
Wersja od: 25 czerwca 1999 r.

DECYZJA NR 38
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 22 stycznia 1999 r.
w sprawie regulaminu organizacyjnego Departamentu Spraw Obywatelskich Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Na podstawie § 5 ust. 2 statutu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, stanowiącego załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 1996 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 157, poz. 799, z 1997 r. Nr 73, poz. 456 oraz z 1998 r. Nr 37, poz. 206, Nr 80, poz. 518 i Nr 153, poz. 993) postanawia się, co następuje:
§  1.
3.
Departamentowi Spraw Obywatelskich Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji nadaje się regulamin organizacyjny określający jego szczegółowy zakres zadań, tryb pracy i organizację wewnętrzną.
4.
Regulamin organizacyjny stanowi załącznik do decyzji.
§  2.
Traci moc Decyzja Nr 14 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 4 stycznia 1997 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Departamentu Spraw Obywatelskich Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. Urz. MSWiA Nr 1, poz. 13 oraz z 1998 r. Nr 1, poz. 6 i Nr 9, poz. 116).
§  3.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ORGANIZACYJNY DEPARTAMENTU SPRAW OBYWATELSKICH MINISTERSTWA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI

I.

ZADANIA DEPARTAMENTU.

§  1.
Departament Spraw Obywatelskich Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji odpowiedzialny jest - w zakresie powierzonym Ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych ustawami i przepisami wydanymi na ich podstawie - za wykonywanie zadań z dziedziny administracji spraw wewnętrznych oraz sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem zadań w tym zakresie przez organy administracji rządowej i samorząd terytorialny.
§  2. 1
Do zakresu działania Departamentu Spraw Obywatelskich należy w szczególności:
1)
w zakresie zadań wynikających z ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1992 r. Nr 4, poz. 16, Nr 40, poz. 174, Nr 54, poz. 254, z 1994 r. Nr 43, poz. 165, z 1996 r. Nr 7, poz. 44, Nr 10, poz. 56, Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 6, poz. 31, Nr 28, poz. 153, Nr 80, poz. 495, Nr 88, poz. 554, Nr 121, poz. 770 oraz z 1998 r. Nr 162, poz. 1114 i 1126) i przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie:
a)
nadzór nad przygotowaniem i przeprowadzeniem rejestracji przedpoborowych,
b)
nadzór nad przygotowaniem i przeprowadzeniem poboru,
c)
nadzór nad działalnością organów administracji publicznej w zakresie doręczania kart powołania i wezwań do wykonywania świadczeń na rzecz obrony Państwa,
d)
rozpatrywanie wniosków obywateli o udzielenie zgody na służbę w obcym wojsku,
2)
w zakresie spraw dotyczących obywatelstwa polskiego:
a)
opiniowanie wniosków do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o nadanie obywatelstwa polskiego oraz o wyrażenie zgody na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego,
b)
nadzór nad wydawaniem przez organy administracji publicznej poświadczeń posiadania bądź utraty obywatelstwa polskiego oraz nad wydawaniem decyzji o uznaniu za obywatela polskiego,
c)
rozpatrywanie wniosków cudzoziemców, którzy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie od 1 stycznia 1992 r. do 31 grudnia 1996 r., na podstawie uzyskanego przed przyjazdem zezwolenia na pobyt stały i przebywali na nim nieprzerwanie o uznanie za obywatela polskiego,
3)
w zakresie spraw dotyczących repatriacji:
a)
załatwianie spraw związanych z repatriacją osób narodowości polskiej lub pochodzenia polskiego, w tym udzielanie zgody w imieniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na wydanie wiz repatriacyjnych,
b)
przygotowywanie informacji dla Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej o stosowaniu ustawy z dnia 25 czerwca 1997 r. o cudzoziemcach (Dz. U. Nr 114, poz. 739 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668, Nr 162, poz. 1126) w zakresie repatriacji,
c)
obsługiwanie Międzyresortowego Zespołu do Spraw Repatriacji,
4)
sprawy mniejszości narodowych, nie zastrzeżone odrębnymi przepisami do kompetencji innych organów oraz obsługa Międzyresortowego Zespołu do Spraw Mniejszości Narodowych,
5)
sprawowanie zwierzchniego nadzoru nad postępowaniem mandatowym w sprawach o wykroczenia,
6)
sprawowanie nadzoru nad działalnością stowarzyszeń w zakresie określonym ustawą z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz. 104, z 1990 r. Nr 14, poz. 86, z 1996 r. Nr 27, poz. 118 oraz z 1998 r. Nr 106 poz. 668),
7)
wydawanie zezwoleń na przeprowadzanie zbiórek publicznych w zakresie określonym ustawą z dnia 15 marca 1933 r. o zbiórkach publicznych (Dz. U. Nr 22, poz. 162, z 1948 r. Nr 36, poz. 250, z 1971 r. Nr 12, poz. 115, z 1989 r. Nr 29, poz. 154, z 1990 r. Nr 34, poz. 198 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668),
8)
wydawanie zezwoleń na ustanawianie i używanie odznak honorowych przez organizacje społeczne oraz opiniowanie wniosków dotyczących odznak organizacyjnych i okolicznościowych, a także rozpatrywanie odwołań w sprawach odznak i mundurów w zakresie określonym ustawą z dnia 21 grudnia 1978 r. o odznakach i mundurach (Dz. U. Nr 31, poz. 130 oraz z 1998 r. Nr 162, poz. 1126),
9)
wydawanie zezwoleń na uprzywilejowanie w ruchu drogowym pojazdów samochodowych w zakresie określonym przepisami ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602, z 1997 r. Nr 123, poz. 779, Nr 160, poz. 1086 oraz z 1998 r. Nr 106 poz. 668 i Nr 133, poz. 872) i ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (Dz. U. Nr 123, poz. 779),
10)
sprawowanie nadzoru nad działalnością fundacji, dla których minister właściwy do spraw wewnętrznych został ustanowiony ministrem właściwym ze względu na ich działalność, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203).

II.

TRYB PRACY DEPARTAMENTU.

§  3.
Departament Spraw Obywatelskich działa w szczególności poprzez:
1)
wydawanie w imieniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji decyzji administracyjnych w I i II instancji,
2)
sprawowanie nadzoru nad działalnością organów administracji rządowej i organów samorządu terytorialnego oraz udzielanie tym organom fachowej pomocy w postaci prowadzonych szkoleń i instruktaży,
3)
opracowywanie i opiniowanie projektów aktów prawnych oraz dokonywanie interpretacji przepisów prawnych,
4)
współdziałanie z Kancelarią Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, naczelnymi organami administracji państwowej oraz urzędami centralnymi,
5)
współdziałanie z polskimi placówkami dyplomatycznymi i urzędami konsularnymi,
6)
reprezentowanie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w postępowaniu przed innymi organami, w szczególności przed Naczelnym Sądem Administracyjnym,
7)
rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków obywateli,
8)
przeprowadzanie kontroli działalności organów administracji, nad którą Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji sprawuje zwierzchni nadzór na mocy uprawnień ustawowych, w zakresie objętym niniejszym regulaminem.

III.

ORGANIZACJA DEPARTAMENTU

§  4. 2
W skład Departamentu Spraw Obywatelskich wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Kierownictwo Departamentu,
2)
Wydział I ds. Społecznych i Mniejszości Narodowych,
3)
Wydział II ds. Repatriacji,
4)
Wydział III ds. Powszechnego Obowiązku Obrony,
5)
Wydział IV ds. Obywatelstwa.
§  5.
Stan etatowy Departamentu określa etat wprowadzony odrębną decyzją organizacyjną Dyrektora Generalnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, w terminie 30 dni od podpisania niniejszej decyzji.
§  6.
Dyrektor Departamentu Spraw Obywatelskich MSWiA określi w terminie 2 miesięcy od dnia podpisania niniejszej decyzji, szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych Departamentu, o których mowa w § 4, oraz zakresy czynności dla poszczególnych stanowisk pracy.
1 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 decyzji nr 135 z dnia 25 czerwca 1999 r. (Dz.Urz.MSWiA.99.4.39) zmieniającej nin. decyzję z dniem 25 czerwca 1999 r.
2 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 decyzji nr 135 z dnia 25 czerwca 1999 r. (Dz.Urz.MSWiA.99.4.39) zmieniającej nin. decyzję z dniem 25 czerwca 1999 r.