Regulamin organizacyjny Departamentu Spraw Obywatelskich Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSWiA.1997.1.13

Akt utracił moc
Wersja od: 18 września 1998 r.

DECYZJA Nr 14
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 4 stycznia 1997 r.
w sprawie regulaminu organizacyjnego Departamentu Spraw Obywatelskich Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Na podstawie § 5 ust. 2 statutu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji stanowiącego załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 1996 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 157, poz. 799), postanawia się, co następuje:
§  1.
1.
Departamentowi Spraw Obywatelskich Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji nadaje się regulamin organizacyjny określający jego szczegółowy zakres zadań, formy działania i strukturę organizacyjną.
2.
Regulamin organizacyjny stanowi załącznik do decyzji.
§  2.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

Departamentu Spraw Obywatelskich Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
I.  
ZADANIA DEPARTAMENTU
§  1.
Departament Spraw Obywatelskich odpowiedzialny jest - w zakresie powierzonym Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji ustawami i przepisami wydanymi na ich podstawie - za wykonywanie zadań z dziedziny administracji spraw wewnętrznych oraz sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem zadań w tym zakresie przez terenowe organy rządowej administracji ogólnej i samorząd terytorialny.
§  2.
Do zakresu działania Departamentu Spraw Obywatelskich należą w szczególności:
1)
inicjowanie, prowadzenie i koordynowanie działań dotyczących organizacji ochrony tajemnicy państwowej i służbowej oraz czynności mających na celu jej przestrzeganie;
2)
w zakresie spraw paszportowych:
a)
realizacja zadań w zakresie wystawiania paszportów w kraju i za granicą,
b)
prowadzenie centralnego rejestru osób, których wyjazdy za granicę zostały zastrzeżone na podstawie ustawy o paszportach;
3)
w zakresie zadań wynikających z ustawy o powszechnym obowiązku obrony i przepisów wykonawczych:
a)
nadzór nad przygotowaniem i przeprowadzeniem rejestracji przedpoborowych,
b)
nadzór nad przygotowaniem i przeprowadzeniem poboru,
c)
nadzór nad działalnością terenowych organów rządowej administracji ogólnej oraz organów samorządu terytorialnego w zakresie doręczania kart powołania i wezwań do wykonywania świadczeń na rzecz obrony Państwa,
d)
rozpatrywanie wniosków obywateli o udzielenie zgody na służbę w obcym wojsku;
4)
w zakresie spraw dotyczących obywatelstwa polskiego:
a)
opiniowanie wniosków o zezwolenie na zmianę obywatelstwa polskiego,
b)
opracowywanie wniosków do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o nadanie obywatelstwa polskiego,
c)
sprawowanie nadzoru nad wydawaniem przez terenowe organy rządowej administracji ogólnej poświadczeń o posiadaniu bądź utracie obywatelstwa polskiego oraz nad wydawaniem decyzji o uznaniu za obywatela polskiego,
d) 1
 rozpatrywanie wniosków cudzoziemców, którzy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie od 1 stycznia 1992 r. do 31 grudnia 1996 r., na podstawie uzyskanego przed przyjazdem zezwolenia na pobyt stały i przebywali na nim nieprzerwanie, o uznanie za obywatela polskiego,
e) 2
 załatwianie spraw związanych z repatriacją osób narodowości polskiej lub pochodzenia polskiego, w tym udzielanie zgody w imieniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na wydanie wiz repatriacyjnych;
5)
w zakresie rejestracji stanu cywilnego - nadzór nad rejestracją stanu cywilnego;
6)
w zakresie ewidencji ludności i dokumentów stwierdzających tożsamość - sprawowanie nadzoru nad ewidencją ludności i wydawaniem dokumentów stwierdzających tożsamość;
7)
nadzór nad postępowaniem prowadzonym przez organy administracji rządowej i samorządowej, w zakresie problematyki zmian imion i nazwisk;
8)
sprawy mniejszości narodowych nie zastrzeżone odrębnymi przepisami do kompetencji innych organów;
9)
sprawowanie zwierzchniego nadzoru nad postępowaniem mandatowym w sprawach o wykroczenia poddane orzecznictwu kolegiów przy sądach rejonowych;
10)
nadzór nad działalnością terenowych organów rządowej administracji ogólnej oraz organów samorządu terytorialnego w zakresie stowarzyszeń, zgromadzeń i zbiórek publicznych;
11)
wydawanie zezwoleń na przeprowadzenie zbiórek publicznych o zasięgu ogólnokrajowym;
12)
wydawanie zezwoleń na ustanowienie i używanie odznak przez organizacje społeczne, w tym opiniowanie wniosków dotyczących odznak, na używanie których zezwolenia wydają właściwe naczelne lub centralne organy administracji państwowej,
13) 3
 wydawanie zezwoleń na używanie w ruchu drogowym pojazdów uprzywilejowanych w związku z ratowaniem życia lub zdrowia ludzkiego.
II.  
FORMY DZIAŁANIA
§  3.
Departament Spraw Obywatelskich działa w szczególności poprzez:
1)
wydawanie w imieniu Ministra Spraw Wewnętrznych decyzji administracyjnych w I i II instancji;
2)
sprawowanie nadzoru nad działalnością terenowych organów rządowej administracji ogólnej i organów samorządu terytorialnego oraz udzielanie tym organom fachowej pomocy w postaci prowadzonych szkoleń i instruktaży;
3)
opracowywanie i opiniowanie projektów aktów prawnych oraz dokonywanie interpretacji przepisów prawnych;
4)
współdziałanie z Kancelarią Prezydenta RP, naczelnymi organami administracji państwowej oraz urzędami centralnymi;
5)
współdziałanie z polskimi placówkami dyplomatycznymi i urzędami konsularnymi,
6)
reprezentowanie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w postępowaniu przed innymi organami, w szczególności przed Naczelnym Sądem Administracyjnym;
7)
rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków obywateli;
8)
przeprowadzanie kontroli działalności organów administracji, nad którą Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji sprawuje zwierzchni nadzór na mocy uprawnień ustawowych, w zakresie objętym niniejszym regulaminem;
9) 4
 przygotowywanie informacji dla Sejmu RP o stosowaniu ustawy z dnia 25 czerwca 1997 r. o cudzoziemcach w zakresie repatriacji;
10) 5
 obsługę Międzyresortowego Zespołu do Spraw Repatriacji.

III. 

STRUKTURA ORGANIZACYJNA DEPARTAMENTU

§  4.
 W skład Departamentu Spraw Obywatelskich wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Kierownictwo Departamentu,
2)
Wydział ds. tajemnicy państwowej i służbowej,
3)
Wydział paszportowy,
4)
Wydział wojskowy,
5)
Wydział ds. obywatelskich,
6)
Wydział ds. społecznych i mniejszości narodowych.
§  5.
Stan etatowy Departamentu określa etat wprowadzony odrębną decyzją organizacyjną.
§  6.
Dyrektor Departamentu Spraw Obywatelskich określi szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych Departamentu i poszczególnych stanowisk pracy.
1 § 2 pkt 4 lit. d) dodana przez § 1 pkt 1 decyzji Nr 33 z dnia 2 lutego 1998 r. (Dz.Urz.MSWiA.98.1.6) zmieniającej nin. decyzję z dniem 2 lutego 1998 r.
2 § 2 pkt 4 lit. e) dodana przez § 1 pkt 1 decyzji Nr 324 z dnia 18 września 1998 r. (Dz.Urz.MSWiA.98.9.116) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 września 1998 r.
3 § 2 pkt 13 dodany przez § 1 pkt 2 decyzji Nr 33 z dnia 2 lutego 1998 r. (Dz.Urz.MSWiA.98.1.6) zmieniającej nin. decyzję z dniem 2 lutego 1998 r.
4 § 3 pkt 9 dodany przez § 1 pkt 2 decyzji Nr 324 z dnia 18 września 1998 r. (Dz.Urz.MSWiA.98.9.116) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 września 1998 r.
5 § 3 pkt 10 dodany przez § 1 pkt 2 decyzji Nr 324 z dnia 18 września 1998 r. (Dz.Urz.MSWiA.98.9.116) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 września 1998 r.