Regulamin organizacyjny Departamentu Spraw Obywatelskich Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MSW.1993.2.36
Akt utracił moc Wersja od: 9 października 1995 r.
ZARZĄDZENIE Nr 36
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 19 lutego 1993 r.
w sprawie regulaminu organizacyjnego Departamentu Spraw Obywatelskich Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
Na podstawie § 4 ust. 1 pkt 4 i ust. 2 statutu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych stanowiącego załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 lipca 1990 r. w sprawie nadania statutu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 49, poz. 288 i Nr 85, poz. 501, z 1991 r. Nr 83, poz. 375, z 1992 r. Nr 10, poz. 38 i Nr 40, poz. 168 oraz z 1993 r. Nr 11, poz. 51), zarządza się, co następuje:
§ 1.
Departamentowi Spraw Obywatelskich Ministerstwa Spraw Wewnętrznych nadaje się regulamin organizacyjny określający jego wewnętrzną strukturę i szczegółowy zakres działania, stanowiący załącznik do zarządzenia.§ 2.
Traci moc zarządzenie Nr 75 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 27 lipca 1990 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Departamentu Społeczno-Administracyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, zmienione zarządzeniem Nr 16 z dnia 13 lutego 1991 r. i zarządzeniem Nr 65 z dnia 9 czerwca 1992 r.§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.ZAŁĄCZNIK
REGULAMIN ORGANIZACYJNY DEPARTAMENTU SPRAW OBYWATELSKICH MINISTERSTWA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
REGULAMIN ORGANIZACYJNY DEPARTAMENTU SPRAW OBYWATELSKICH MINISTERSTWA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
I.
ZADANIA DEPARTAMENTU
ZADANIA DEPARTAMENTU
§ 1.
Departament Spraw Obywatelskich Ministerstwa Spraw Wewnętrznych - w zakresie powierzonym odrębnymi ustawami i przepisami wydanymi na ich podstawie - odpowiedzialny jest za bezpośrednie wykonywanie zadań z dziedziny administracji spraw wewnętrznych oraz sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem zadań w tym zakresie przez terenowe organy rządowej administracji ogólnej i samorząd terytorialny.§ 2.
Do zakresu działania Departamentu Spraw Obywatelskich należą w szczególności: 1)
w zakresie rejestracji stanu cywilnego:a)
nadzór nad rejestracją stanu cywilnego,b)
opiniowanie umów dwustronnych zawieranych przez Polskę z innymi państwami o obrocie w sprawach cywilnych, rodzinnych i karnych oraz konwencji konsularnych,c)
współpraca z Ministerstwem Spraw Zagranicznych w zakresie opracowywania i wykładni przepisów dla potrzeb polskich placówek konsularnych,d)
ustalanie zasad i trybu przekazywania przez USC ogniwom ewidencji ludności danych osobowych o obywatelach, zmieniający ich stan cywilny w celu tworzenia TBD,e)
nadzór nad tworzeniem rejestracji stanu cywilnego w formie zinformatyzowanej,f)
współdziałanie z GUS w zakresie opracowania przepisów dot. statystyki urodzeń, małżeństw i zgonów, 2)
w zakresie ewidencji ludności i dokumentów stwierdzających tożsamość:a)
sprawowanie nadzoru nad ewidencją ludności i wydawaniem dokumentów stwierdzających tożsamość,b)
współpraca z Departamentem Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności MSW w zakresie nadawania i upowszechniania numeru ewidencyjnego w ramach wdrażania systemu PESEL oraz w zakresie opracowywania wzorów dokumentów stwierdzających tożsamość, głównie poprzez opracowywanie projektów aktów normatywnych,c) 1
oznaczanie literowe serii blankietów dowodów osobistych i tymczasowych dowodów osobistych w porozumieniu z Biurem Administracyjno-Gospodarczym Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i prowadzenie rejestrów dowodów osobistych i tymczasowych dowodów osobistych wydanych dla urzędów wojewódzkich,d)
opracowywanie szczegółowych zasad sporządzania spisów wyborców dla wyborów do Sejmu i Senatu oraz organów samorządu terytorialnego. 3)
w zakresie problematyki zmiany imion i nazwisk:a)
sprawowanie nadzoru nad postępowaniem prowadzonym przez rejonowe i wojewódzkie organy administracji rządowej,b)
wydawanie decyzji administracyjnych w II instancji,c)
nadzorowanie wykonania konwencji międzynarodowych dot. zmiany imion i nazwisk mniejszości narodowych,d)
współpraca z Komisją Kultury Języka Polskiego PAN, 4)
w zakresie spraw dotyczących obywatelstwa polskiego:a)
opiniowanie wniosków o zezwolenie na zmianę obywatelstwa polskiego jak również w sprawach dot. repatriacji,b)
opracowywanie wniosków do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o nadanie obywatelstwa polskiego,c)
sprawowanie nadzoru nad wydawaniem przez terenowe organy rządowej administracji ogólnej poświadczeń o posiadaniu bądź utracie obywatelstwa polskiego oraz nad wydawaniem decyzji o uznaniu za obywatela polskiego,d)
współpraca w zakresie powyższych spraw z Ministerstwem Spraw Zagranicznych i Kancelarią Prezydenta RP, 5)
w sprawach wykroczeń - sprawowanie nadzoru nad postępowaniem mandatowym prowadzonym przez Policję i inne właściwe organy w sprawach o wykroczenia, 6)
w zakresie spraw paszportowych:a)
podejmowanie w I i II instancji decyzji w ramach uprawnień przysługujących Ministrowi Spraw Wewnętrznych,b)
realizacja zadań w zakresie wystawiania paszportów w kraju i za granicą,c)
współdziałanie z Ministerstwem Spraw Zagranicznych oraz polskimi placówkami dyplomatycznymi i konsularnymi za granicą w zakresie problematyki paszportowej dotyczącej obywateli polskich przebywających za granicą,d)
opracowywanie i opiniowanie projektów aktów prawnych w tym umów międzynarodowych,e)
prowadzenie centralnego rejestru osób, których wyjazdy za granicę zostały zastrzeżone na podstawie ustawy o paszportach, 7)
w zakresie zadań wynikających z ustawy o powszechnym obowiązku obrony i przepisów wykonawczych:a)
nadzór nad przygotowaniem i przeprowadzeniem rejestracji przedpoborowych;b)
nadzór nad przygotowaniem i przeprowadzeniem poborów:– coroczne opracowywanie projektów zarządzeń Ministra Spraw Wewnętrznych i Obrony Narodowej w sprawie poboru,
– kontrola działalności komisji lekarskich i poborowych I i II instancji,
– przygotowywanie projektów decyzji Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawach odroczeń zasadniczej służby wojskowej i skierowań do służby zastępczej,
c)
nadzór nad działalnością terenowych organów rządowej administracji ogólnej oraz samorządu terytorialnego w zakresie doręczania kart powołania i wezwań do wykonywania świadczeń na rzecz obrony Państwa, 8)
sprawowanie ogólnego nadzoru nad działalnością terenowych organów rządowej administracji ogólnej i organów samorządu terytorialnego, w zakresie stowarzyszeń, zgromadzeń i zbiórek, 9)
wydawanie zezwoleń na przeprowadzenie zbiórek publicznych o zasięgu ogólnokrajowym, 10)
wydawanie zezwoleń na ustanowienie i używanie odznak przez organizacje stołeczne, w tym opiniowanie wniosków dotyczących odznak, na używanie których zezwolenia wydają właściwe naczelne lub centralne organy administracji państwowej.§ 3.
Departament Spraw Obywatelskich działa w szczególności poprzez: 1)
wydawanie w imieniu Ministra Spraw Wewnętrznych decyzji administracyjnych w I i II instancji, 2)
sprawowanie nadzoru nad działalnością terenowych organów rządowej administracji ogólnej i organów samorządu terytorialnego oraz udzielanie tym organom fachowej pomocy w postaci przeprowadzonych szkoleń i instruktaży, 3)
opracowywanie i opiniowanie projektów aktów prawnych oraz dokonywanie wykładni przepisów prawnych, 4)
współdziałanie z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, w sprawach z zakresu działania Departamentu Spraw Obywatelskich, 5)
udział w postępowaniu przed Naczelnym Sądem Administracyjnym i Sądem Najwyższym, 6)
rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków obywateli w sprawach należących do zakresu działania Departamentu, 7)
przeprowadzanie kontroli działalności organów administracji państwowej, nad którą Minister Spraw Wewnętrznych sprawuje zwierzchni nadzór na mocy uprawnień ustawowych w zakresie objętym niniejszym regulaminem.II.
ORGANIZACJA DEPARTAMENTU
ORGANIZACJA DEPARTAMENTU
§ 4.
W skład Departamentu Spraw Obywatelskich wchodzą następujące komórki organizacyjne: 1)
Kierownictwo Departamentu, 2)
Wydział I (ogólny), 3)
Wydział II (paszportowy), 4)
Wydział III (wojskowy), 5)
Wydział IV (do spraw obywatelskich), 6) 2
Samodzielny zespół do spraw społecznych.§ 5.
Stan etatowy Departamentu określa etat wprowadzony odrębnym zarządzeniem organizacyjnym.§ 6.
Dyrektor Departamentu Spraw Obywatelskich w terminie trzymiesięcznym od daty wejścia w życie niniejszego regulaminu, określi szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych Departamentu i poszczególnych stanowisk pracy.1 § 2 pkt 2 lit. c) zmieniona przez § 1 zarządzenia nr 54 z dnia 9 października 1995 r. (Dz.Urz.MSWiA.95.4.51) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 9 października 1995 r.
2 § 4 pkt 6 dodany przez § 1 zarządzenia nr 10 z dnia 7 marca 1994 r. (Dz.Urz.MSWiA.94.1.8) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 marca 1994 r.