Regulamin organizacyjny Departamentu Rejestrów Państwowych, Łączności i Informatyki Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSWiA.1998.8.94

Akt utracił moc
Wersja od: 29 lipca 1998 r.

DECYZJA Nr 268
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 29 lipca 1998 r.
w sprawie regulaminu organizacyjnego Departamentu Rejestrów Państwowych, Łączności i Informatyki Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Na podstawie § 5 ust. 2 statutu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, stanowiącego załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 1996 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 157, poz. 779, z 1997 r. Nr 73, poz. 456 i z 1998 r. Nr 37, poz. 206 oraz Nr 80, poz. 518), postanawia się, co następuje:
§  1.
1.
Departamentowi Rejestrów Państwowych, Łączności i Informatyki Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji nadaje się regulamin organizacyjny, określający jego szczegółowy zakres zadań, tryb pracy i organizację wewnętrzną.
2.
Regulamin organizacyjny stanowi załącznik do decyzji.
§  2.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania, z wyjątkiem § 1 ust. 2 załącznika, który wchodzi w życie w terminie określonym w odrębnej decyzji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie powołania państwowej jednostki budżetowej - Departament Rejestrów Państwowych, Łączności i Informatyki Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, będącej dysponentem środków budżetu państwa trzeciego stopnia.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ORGANIZACYJNY DEPARTAMENTU REJESTRÓW PAŃSTWOWYCH, ŁĄCZNOŚCI I INFORMATYKI MINISTERSTWA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI

I. 

ZADANIA DEPARTAMENTU

§  1.
1.
Departament Rejestrów Państwowych, Łączności i Informatyki Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, w celu zapewnienia funkcjonowania administracji rządowej, realizuje zadania w zakresie:
1)
koordynowanie działań dotyczących rejestrów państwowych w systemach informatycznych, których prowadzenie należy do zadań z zakresu administracji rządowej,
2)
rozwoju i eksploatacji rejestrów informatycznych w kompetencji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji,
3)
ochrony danych zawartych w rejestrach i zbiorach eksploatowanych w Departamencie Rejestrów Państwowych, Łączności i Informatyki,
4)
koordynowanie działań dotyczących rozwoju łączności i informatyki,
5)
wdrażania systemów informatycznych w komórkach organizacyjnych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz zapewnienie ich eksploatacji.
2.
Departament Rejestrów Państwowych, Łączności i Informatyki jest dysponentem środków budżetu państwa trzeciego stopnia w zakresie:

- wydatków rzeczowych i zakupów inwestycyjnych w dziedzinie informatyki i łączności,

- wydatków tego Departamentu przeznaczonych na podróże służbowe krajowe, usługi materialne i niematerialne, cele reprezentacyjne i szkolenie pracowników,

- prowadzenie działalności pozabudżetowej w formie środka specjalnego pod nazwą "Uboczna działalność gospodarcza Departamentu Rejestrów Państwowych, Łączności i Informatyki MSWiA",

w rozumieniu przepisów art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. Prawo budżetowe (Dz. U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344, z 1994 r. Nr 76, poz. 344, Nr 121, poz. 591 i Nr 133, poz. 685, z 1995 r. Nr 78, poz. 390, Nr 124, poz. 601 i Nr 132, poz. 640, z 1996 r. Nr 89, poz. 402, Nr 106, poz. 496, Nr 132, poz. 621 i Nr 139, poz. 647 oraz z 1997 r. Nr 54, poz. 348, Nr 79, poz. 484, Nr 121, poz. 770, Nr 123, poz. 775 i 778, Nr 133, poz. 883, Nr 137, poz. 926, Nr 141, poz. 943 i Nr 158, poz. 1042) oraz § 4 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 sierpnia 1991 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu wykonywania budżetu państwa (Dz. U. Nr 76, poz. 333 oraz z 1992 r. Nr 6, poz. 22 i Nr 80, poz. 411).

3.
Podmiotowym zakresem działania Departamentu Rejestrów Państwowych, Łączności i Informatyki są objęte:
1)
ministerstwa i urzędy centralne administracji rządowej,
2)
terenowe organy rządowej administracji ogólnej,
3)
terenowe organy rządowej administracji specjalnej,
4)
służby i inspekcje terenowe wykonujące zadania i kompetencje określone w ustawach,
5)
organy jednostek samorządu terytorialnego i związków komunalnych w zakresie wykonywanych przez nie zadań zleconych z zakresu administracji rządowej,
6)
organy gmin, państwowych osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych, którym wojewodowie lub kierownicy urzędów rejonowych powierzyli prowadzenie spraw z zakresu swoich właściwości,
7)
inne jednostki organizacyjne, w związku z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej,

- w zakresie uprawnień Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.

4.
Podmiotowym zakresem działania Departamentu Rejestrów Państwowych, Łączności i Informatyki objęte są wszystkie organy i jednostki organizacyjne nadzorowane, podległe lub podporządkowane Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji.
§  2.
Do zadań Departamentu Rejestrów Państwowych, Łączności i Informatyki należy:
1)
prowadzenie prac nad programem rozwoju łączności i informatyki w administracji rządowej,
2)
organizowanie współdziałania jednostek administracji rządowej przy planowaniu i wdrażaniu systemów łączności i informatyki,
3)
koordynowanie realizacji zadań w dziedzinie łączności i informatyki wykonywanych przez jednostki organizacyjne nadzorowane, podległe i podporządkowane Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji,
4)
projektowanie systemów na potrzeby państwowych rejestrów informatycznych będących w kompetencji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji lub realizowanych na podstawie oddzielnych porozumień,
5)
eksploatacja i rozwój rejestrów państwowych będących w kompetencji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, a w szczególności:
a)
Centralnego Banku Danych Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL), zwanego dalej "rejestrem PESEL", oraz jego podsystemów tematycznych dla potrzeb organów administracji państwowej i samorządu terytorialnego,
b)
rejestru wydanych dowodów osobistych,
c)
rejestru wydanych paszportów,
d)
centralnej ewidencji pojazdów oraz właścicieli i posiadaczy pojazdów,
e)
centralnej ewidencji osób posiadających uprawnienia do kierowania pojazdami,
6)
integrowanie systemów informatycznych opartych o dane osobowe poprzez numery ewidencyjne,
7)
nadzorowanie aktualizacji rejestrów państwowych,
8)
przetwarzanie danych zawartych w rejestrach państwowych,
9)
koordynowanie prac w dziedzinie projektowania systemów wydawania dokumentów wymagających zabezpieczeń oraz inicjowanie, opiniowanie i nadzorowanie wdrażania projektów w tym zakresie, ze szczególnym uwzględnieniem technologii informatycznej i łączności,
10)
obsługa serwisowa systemu informatycznego w zakresie oprogramowania służącego do wydawania paszportów przez wojewodów, konsulów i Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji,
11)
określanie technicznych zasad wykonywania zadań w zakresie rejestrów państwowych przez terenowe organy administracji rządowej i nadzór nad ich realizacją,
12)
określanie standardów technicznych oraz zasad organizacji i utrzymania systemów łączności i informatyki dla potrzeb administracji rządowej oraz uzgadnianie form i metod współdziałania tych systemów,
13)
zapewnienie ochrony rejestrów eksploatowanych w Departamencie Rejestrów Państwowych, Łączności i Informatyki, a także zabezpieczenie danych w trakcie ich gromadzenia, przechowywania, opracowywania i przesyłania,
14)
wykonywanie zadań dysponenta systemu łączności rządowej będącego w kompetencji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji,
15)
określanie bezpieczeństwa systemów łączności i informatyki oraz współdziałanie z Urzędem Ochrony Państwa w zakresie określania zasad stosowania kryptograficznej ochrony wiadomości stanowiących tajemnicę państwową i służbową przekazywanych przez techniczne środki łączności dla potrzeb administracji rządowej,
16)
udział w pracach nad określaniem wymogów bezpieczeństwa systemów informatycznych i systemów łączności, w tym nad zapewnieniem funkcjonowania systemów w warunkach szczególnych zagrożeń,
17)
udostępnianie danych zawartych w rejestrach państwowych oraz podsystemach tematycznych rejestru PESEL na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
18)
współpraca w tworzeniu i rozwijaniu systemów informatycznych w zakresie eksploatacji baz danych przez terenowe (TBD), wojewódzkie (WBD) i lokalne (LBD) banki danych,
19)
ustalanie numerów ewidencyjnych PESEL oraz upowszechnianie tych numerów w systemach administracji publicznej,
20)
określanie zasad homologacji systemów informatycznych, w tym opracowanie protokołów wymiany danych pomiędzy tymi systemami,
21)
homologacje nowych i weryfikacje wdrożonych informatycznych systemów ewidencji ludności działających na szczeblu gminnym i wojewódzkim,
22)
obsługa zapytań adresowych, a także zleceń kierowanych z urzędów konsularnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz placówek państw obcych akredytowanych w Polsce i ich obywateli,
23)
eksploatowanie i rozwój rozległej sieci teletransmisji administracji rządowej (PESEL-NET),
24)
obsługa serwisowa systemów informatycznych oraz sieci lokalnych działających w komórkach organizacyjnych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji,
25)
realizowanie zadań dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia w zakresie określonym w § l ust. 2,
26)
określanie zasad wydawania jednostkom administracji rządowej świadectw homologacyjnych dla urządzeń telekomunikacyjnych,
27)
koordynowanie działalności obronnej w zakresie łączności i informatyki w resorcie spraw wewnętrznych i administracji,
28)
koordynowanie działań komórek organizacyjnych urzędów wojewódzkich odpowiedzialnych za sprawy informatyki i łączności w jednostkach organizacyjnych administracji rządowej na terenie województw,
29)
ustalanie, we współpracy z właściwą komórką organizacyjną Ministerstwa Łączności, zasad i trybu funkcjonowania publicznych systemów łączności oraz świadczenia przez nie usług na rzecz administracji rządowej,
30)
współpraca międzynarodowa w celu zapewnienia zgodności stosowanej infrastruktury środków łączności i informatyki w polskiej administracji rządowej z odpowiednią infrastrukturą w państwach Unii Europejskiej,
31)
inicjowanie, opracowywanie i opiniowanie projektów aktów prawnych w zakresie dotyczącym działalności Departamentu Rejestrów, Łączności i Informatyki.

II. 

TRYB PRACY DEPARTAMENTU

§  3.
Departament Rejestrów Państwowych, Łączności i Informatyki działa poprzez:
1)
współdziałanie z organami administracji rządowej i samorządowej w zakresie projektowania, wdrażania i eksploatacji rejestrów państwowych prowadzonych metodami informatycznymi,
2)
współpracę z właściwymi organami i jednostkami organizacyjnymi w zakresie aktualizacji rejestrów państwowych,
3)
nadzór nad ośrodkami informatyki prowadzącymi terenowe i wojewódzkie banki danych, w zakresie wykonywania przez nie zadań na rzecz Departamentu Rejestrów Państwowych, Łączności i Informatyki,
4)
współpracę z autorami homologowanego oprogramowania w zakresie ewidencji ludności, realizującego funkcję lokalnych, wojewódzkich i terenowych banków danych,
5)
gromadzenie i analizowanie informacji o wdrażanych i eksploatowanych systemach informatycznych i łączności oraz planowanych i podejmowanych działaniach w tym zakresie w jednostkach organizacyjnych administracji rządowej,
6)
reprezentowanie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawach związanych z łącznością i informatyką,
7)
opiniowanie projektów porozumień, umów oraz dokumentacji koncepcyjno-projektowych mających wpływ na organizację i funkcjonowanie systemów łączności w jednostkach organizacyjnych podległych, podporządkowanych i nadzorowanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji,
8)
opiniowanie istotnych warunków zamówienia w przypadku zamówień publicznych w dziedzinie rejestrów państwowych, informatyki i łączności oraz współdziałanie w tym zakresie z Urzędem Zamówień Publicznych,
9)
wydawanie świadectw homologacyjnych,
10)
określanie zasad gospodarowania i gospodarowanie częstotliwościami radiowymi przydzielonymi dla potrzeb resortu spraw wewnętrznych i administracji oraz jednostek organizacyjnych administracji rządowej,
11)
udział w tworzeniu programów doskonalenia zawodowego kadr informatyki i łączności w administracji rządowej oraz współpracę w utworzeniu korpusu służby cywilnej w kategorii S w zakresie kadr informatyki i łączności,
12)
współpracę z organizacjami pozarządowymi, przedstawicielami samorządu zawodowego i gospodarczego, w tym współudział w konferencjach, seminariach i targach,
13)
organizowanie konferencji uzgadniających w celu zapewnienia właściwej współpracy pomiędzy systemami informatycznymi w jednostkach organizacyjnych administracji rządowej,
14)
informowanie jednostek administracji rządowej o prowadzonych pracach, w tym promowanie nowoczesnych środków łączności i informatyki w celu podniesienia jakości pracy jednostek administracji rządowej,
15)
przedstawianie Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji okresowych opinii o funkcjonowaniu rejestrów państwowych oraz o stanie infrastruktury systemów łączności i informatyki oraz proponowanie działań zaradczych w przypadku istnienia zagrożeń dla prawidłowego wykonywania zadań,
16)
przedstawianie Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji opinii o stanie i potrzebach w zakresie dokumentów tożsamości wymagających zabezpieczeń oraz o systemach informatycznych z nimi związanych.

III. 

ORGANIZACJA DEPARTAMENTU

§  4.
W skład Departamentu Rejestrów Państwowych, Łączności i Informatyki wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Kierownictwo Departamentu,
2)
Stanowiska Samodzielne,
3)
Wydział I Koordynacji Systemów Informatycznych,
4)
Wydział II Koordynacji Systemów Łączności,
5)
Wydział III Projektowania Rejestrów Państwowych,
6)
Wydział IV Dokumentów,
7)
Wydział V Bezpieczeństwa Systemów i Spraw Obronnych,
8)
Wydział VI Administrowania Rejestrami Państwowymi,
9)
Wydział VII Udzielania Informacji Adresowych - Centralne Biuro Adresowe,
10)
Wydział VIII Aktualizacji Rejestrów Państwowych,
11)
Wydział IX Technologiczno-Systemowy,
12)
Wydział X Techniki Informatycznej,
13)
Wydział XI Finansowo-Księgowy,
14)
Wydział XII Administracyjno-Gospodarczy.
§  5.
Departament Rejestrów Państwowych, Łączności i Informatyki może w sposób stały wykonywać swoje zadania w Stacjach Terenowych działających poza siedzibą Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
§  6.
Stan etatowy Departamentu Rejestrów Państwowych, Łączności i Informatyki zostanie określony odrębną decyzją organizacyjną Dyrektora Generalnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, w terminie 30 dni od dnia podpisania decyzji.
§  7.
Dyrektor Departamentu Rejestrów Państwowych, Łączności i Informatyki określi szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych Departamentu wymienionych w § 4 i zakresy obowiązków dla poszczególnych stanowisk pracy, w terminie 2 miesięcy od dnia podpisania decyzji.