Regulamin organizacyjny Departamentu Prawno-Organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSWiA.1997.1.4

Akt utracił moc
Wersja od: 4 stycznia 1997 r.

DECYZJA Nr 5
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 4 stycznia 1997 r.
w sprawie regulaminu organizacyjnego Departamentu Prawno-Organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Na podstawie § 5 ust. 2 statutu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji stanowiącego załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 1996 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 157, poz. 799), postanawia się, co następuje:
§  1.
1.
Departamentowi Prawno-Organizacyjnemu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji nadaje się regulamin organizacyjny określający jego szczegółowy zakres zadań, tryb pracy i organizację wewnętrzną.
2.
Regulamin organizacyjny stanowi załącznik do decyzji.
§  2.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

Departamentu Prawno-Organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
I.  
ZADANIA I TRYB PRACY DEPARTAMENTU
§  1.
Departament Prawno-Organizacyjny Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji odpowiada za zgodność przepisów prawnych resortu spraw wewnętrznych i administracji z obowiązującym w Państwie systemem prawnym i zasadami techniki prawodawczej, współdziała - jako jednostka wiodąca - w kształtowaniu struktur organizacyjnych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, centralnych organów administracji rządowej, innych organów i jednostek organizacyjnych nadzorowanych, podległych lub podporządkowanych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji, zapewnia ochronę prawną interesów resortu oraz koordynuje obsługę prawną i działalność legislacyjną w resorcie.
§  2.
Do zadań Departamentu Prawno-Organizacyjnego należy w szczególności:
1.
Współudział w kształtowaniu prawa w zakresie dotyczącym resortu spraw wewnętrznych i administracji poprzez:
a)
opracowywanie pod względem legislacyjnym, przygotowanych przez właściwe komórki organizacyjne Ministerstwa oraz centralne organy administracji rządowej, inne organy i jednostki organizacyjne nadzorowane, podległe lub podporządkowane Ministrowi, projektów aktów prawnych kierowanych do rozpatrzenia przez Radę Ministrów oraz resortowych aktów prawnych, a także udział w ich uzgadnianiu,
b)
przygotowywanie, na podstawie opinii właściwych komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz centralnych organów administracji rządowej, innych organów i jednostek organizacyjnych nadzorowanych, podległych lub podporządkowanych Ministrowi, stanowiska Ministerstwa do pozaresortowych projektów aktów prawnych,
c)
udział w konferencjach międzyresortowych dotyczących merytorycznego i prawnego uzgodnienia projektów przepisów związanych z zakresem działania resortu spraw wewnętrznych i administracji,
d)
uczestniczenie - z upoważnienia Ministra - w pracach ustawodawczych komisji Sejmu i Senatu,
e)
opiniowanie i udział w opracowywaniu projektów umów i porozumień międzynarodowych,
f)
przedkładanie Ministrowi ostatecznych tekstów projektów aktów prawnych,
g)
przygotowywanie do publikacji w Dzienniku Ustaw i Monitorze Polskim aktów prawnych z zakresu działania Ministra.
2.
Współdziałanie w kształtowaniu struktur organizacyjnych w resorcie spraw wewnętrznych i administracji poprzez:
a)
prowadzenie prac nad doskonaleniem struktur jednostek organizacyjnych resortu spraw wewnętrznych i administracji,
b)
opracowywanie opinii dotyczących zmian w zakresie organizacji jednostek resortu spraw wewnętrznych i administracji,
c)
przygotowywanie, wspólnie z właściwymi jednostkami, projektów statutów, regulaminów działania i innych aktów prawnych dotyczących organizacji i zarządzania w resorcie,
d)
prowadzenie bieżącej analizy efektywności funkcjonowania struktur organizacyjnych resortu spraw wewnętrznych i administracji oraz przedkładanie Ministrowi odpowiednich wniosków w tym zakresie.
3.
Ochrona prawna interesów resortu spraw wewnętrznych i administracji oraz koordynacja obsługi prawnej poprzez:
a)
zastępstwo procesowe jednostek Ministerstwa przed Sądem Najwyższym, Naczelnym Sądem Administracyjnym, sądami powszechnymi, a także zastępstwo procesowe jednostek nadzorowanych, podległych lub podporządkowanych Ministrowi nie posiadających własnej obsługi prawnej,
b)
opiniowanie projektów umów zawieranych przez komórki organizacyjne Ministerstwa i jednostki organizacyjne resortu nie posiadające własnej obsługi prawnej,
c)
opracowywanie opinii prawnych i przekazywanie ich do wiadomości i stosowania w jednostkach resortu,
d)
ustalanie wiążącej dla centralnych organów administracji rządowej, innych organów i jednostek organizacyjnych nadzorowanych, podległych lub podporządkowanych Ministrowi wykładni przepisów prawnych Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz innych resortowych aktów prawnych,
e)
udzielanie jednostkom organizacyjnym Ministerstwa informacji w zakresie obowiązywania aktów prawnych Ministra oraz porad prawnych i wyjaśnień odnośnie stosowania prawa,
f)
udzielanie konsultacji pracownikom obsługi prawnej centralnych organów administracji rządowej, innych organów i jednostek organizacyjnych nadzorowanych, podległych lub podporządkowanych Ministrowi,
g)
wykonywanie innych zadań w zakresie obsługi prawnej, wynikających z odrębnych przepisów.
4.
Prowadzenie i aktualizacja rejestru przepisów prawnych dotyczących Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji poprzez:
a)
prowadzenie - wspólnie z zainteresowanymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, centralnymi organami administracji rządowej, innymi organami i jednostkami organizacyjnymi nadzorowanymi, podległymi i podporządkowanymi Ministrowi - prac nad porządkowaniem resortowych aktów prawnych i współdziałanie z Rejestrem Resortowych Aktów Prawnych Ministerstwa Sprawiedliwości,
b)
prowadzenie rejestrów i zbiorów nie publikowanych aktów prawnych,
c)
prowadzenie i aktualizacja rejestru resortowych przepisów prawnych,
d)
ewidencjonowanie aktów prawnych Ministra i gromadzenie ich zbiorów oraz zbiorów wpływających aktów prawnych wyższego rzędu i udostępnianie ich zainteresowanym,
e)
opracowywanie okresowych wykazów obowiązujących aktów prawnych Ministra.
5.
Redakcja i dystrybucja Dziennika Urzędowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
II.  
ORGANIZACJA DEPARTAMENTU
§  3.
W skład Departamentu Prawno-Organizacyjnego wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Kierownictwo Departamentu,
2)
Wydział Legislacyjny,
3)
Wydział Obsługi Prawnej,
4)
Wydział Organizacyjny,
5)
Wydział Ogólny.
§  4.
Stan etatowy Departamentu określa etat wprowadzony odrębną decyzją organizacyjną.
§  5.
Dyrektor Departamentu Prawno-Organizacyjnego określi szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych Departamentu i poszczególnych stanowisk pracy.