Regulamin organizacyjny Departamentu Prawnego Centralnego Biura Antykorupcyjnego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.CBA.2009.1.3

Akt utracił moc
Wersja od: 28 lipca 2009 r.

ZARZĄDZENIE Nr 3/09
SZEFA CENTRALNEGO BIURA ANTYKORUPCYJNEGO
z dnia 27 lipca 2009 r.
w sprawie regulaminu organizacyjnego Departamentu Prawnego Centralnego Biura Antykorupcyjnego

Na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biura Antykorupcyjnym (Dz. U. Nr 104, poz. 708, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Departamentowi Prawnemu Centralnego Biura Antykorupcyjnego, zwanemu dalej "Departamentem", nadaje się regulamin organizacyjny określający jego:
1)
strukturę wewnętrzną;
2)
szczegółowy zakres zadań.
§  2.
1.
W skład Departamentu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Wydział Prawno-Legislacyjny;
2)
Wydział Obsługi Zobowiązań;
3)
Wydział Informacji Antykorupcyjnej;
4)
Zespół Radców Prawnych;
5)
Samodzielne stanowisko ds. obsługi sekretariatu.
2.
Dyrektor Departamentu kieruje Departamentem przy pomocy zastępcy dyrektora oraz kierowników komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, a w szczególności dokonuje podziału pracy i nadzoruje wykonanie poszczególnych zadań oraz ocenia pracę podległych funkcjonariuszy.
3.
Koordynację pomocy prawnej świadczonej przez Zespół Radców Prawnych wykonuje dyrektor Departamentu - radca prawny lub radca prawny wskazany przez Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego.
§  3.
Stan etatowy Departamentu określa etat wprowadzony odrębną decyzją Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego.
§  4.
Kierownicy komórek organizacyjnych, o których mowa w § 2 ust. 1, określają szczegółowy zakres działania poszczególnych stanowisk służby (pracy).
§  5.
1.
Departament jest jednostką organizacyjną Centralnego Biura Antykorupcyjnego, zwanego dalej "CBA", zapewniającą:
1)
zgodność przepisów prawnych wydawanych w CBA z obowiązującym systemem prawnym i zasadami techniki prawodawczej;
2)
działalność legislacyjną i obsługę prawną w CBA;
3)
działalność analityczną w CBA prowadzoną w zakresie funkcjonowania w obowiązującym systemie prawnym rozwiązań antykorupcyjnych;
4)
przygotowanie i realizację przedsięwzięć informacyjno-edukacyjnych CBA w zakresie problematyki antykorupcyjnej.
2.
Do zadań Wydziału Prawno-Legislacyjnego należy:
1)
opracowywanie pod względem legislacyjnym i przygotowywanie, w uzgodnieniu z właściwymi jednostkami organizacyjnymi CBA, projektów: aktów prawa wewnętrznego oraz aktów prawnych kierowanych do rozpatrzenia przez Prezesa Rady Ministrów lub Radę Ministrów, a także udział w ich uzgadnianiu;
2)
przygotowywanie, na podstawie opinii właściwych jednostek organizacyjnych CBA, stanowiska CBA do projektów aktów prawnych podlegających uzgodnieniom międzyministerialnym;
3)
udział w konferencjach międzyministerialnych dotyczących merytorycznego i prawnego uzgodnienia projektów aktów prawnych związanych z zakresem działania CBA;
4)
udział - za zgodą właściwych organów - w pracach ustawodawczych komisji Sejmu i Senatu;
5)
opiniowanie i udział w opracowywaniu projektów porozumień międzyministerialnych oraz umów i porozumień międzynarodowych;
6)
przygotowywanie do podpisu Szefa CBA projektów aktów prawnych uzgodnionych w CBA;
7)
prowadzenie prac nad porządkowaniem aktów prawnych Szefa CBA i innych przepisów prawa wewnętrznego obowiązującego w CBA;
8)
przygotowywanie do publikacji w Dzienniku Urzędowym CBA aktów prawnych z zakresu działania CBA;
9)
redakcja i dystrybucja Dziennika Urzędowego CBA oraz udostępnianie go zainteresowanym;
10)
prowadzenie i aktualizacja systemu informacji prawnej CBA;
11)
nadzór merytoryczny nad gromadzonymi w formie elektronicznej opiniami Departamentu;
12)
opracowywanie, na podstawie propozycji przedstawianych przez właściwe jednostki organizacyjne CBA, założeń nowelizacji przepisów prawa w celu wprowadzania nowych rozwiązań antykorupcyjnych;
13)
przygotowywanie projektów aktów prawnych zawierających rozwiązania antykorupcyjne, a także udział w ich uzgadnianiu;
14)
udział w pracach zespołów powoływanych przez Szefa CBA lub komisji międzyministerialnych i parlamentarnych nad projektami aktów prawnych dotyczących rozwiązań antykorupcyjnych;
15)
monitorowanie i analizowanie procesu stanowienia prawa oraz projektów ustaw i innych aktów prawnych w zakresie prewencji rozwiązań korupcjogennych;
16)
ustalenie wiążących dla jednostek organizacyjnych CBA wykładni przepisów prawnych wydawanych przez Szefa CBA oraz innych aktów prawa wewnętrznego;
17)
udzielanie jednostkom organizacyjnym CBA informacji w zakresie obowiązywania aktów prawnych Szefa CBA oraz przepisów powszechnie obowiązujących, a także wyjaśnień w zakresie stosowania prawa;
18)
udzielanie konsultacji i porad prawnych funkcjonariuszom i pracownikom jednostek organizacyjnych CBA w związku z ich czynnościami służbowymi;
19)
opracowywanie stanowisk i opinii w sprawach objętych interwencjami Rzecznika Praw Obywatelskich, interpelacjami parlamentarzystów oraz wystąpieniami innych organów administracji publicznej;
20)
opracowywanie opinii prawnych dotyczących realizacji zadań ustawowych oraz funkcjonowania CBA;
21)
wykonywanie innych zadań w zakresie obsługi prawnej CBA zleconych przez Szefa CBA.
3.
Do zadań Wydziału Obsługi Zobowiązań należy:
1)
ochrona prawna interesów CBA;
2)
opiniowanie projektów umów i porozumień cywilnoprawnych zawieranych przez CBA i jednostki organizacyjne CBA;
3)
udzielanie jednostkom organizacyjnym CBA informacji w zakresie obowiązywania aktów prawnych Szefa CBA oraz przepisów powszechnie obowiązujących, a także wyjaśnień w zakresie stosowania prawa;
4)
udzielanie konsultacji i porad prawnych funkcjonariuszom i pracownikom jednostek organizacyjnych CBA w związku z ich czynnościami służbowymi;
5)
bieżące doradztwo prawne Szefowi CBA;
6)
współpraca w realizacji zastępstwa procesowego CBA przed sądami powszechnymi i administracyjnymi oraz reprezentowanie CBA przed instytucjami administracji publicznej i organami wymiaru sprawiedliwości;
7)
współpraca z właściwymi jednostkami organizacyjnymi CBA przy egzekucji należności CBA, prowadzenie nadzoru prawnego nad egzekucją;
8)
uczestnictwo w prowadzonych przez CBA negocjacjach, których celem jest nawiązanie, zmiana lub rozwiązanie stosunku prawnego, w tym w szczególności umów długoterminowych, nietypowych lub dotyczących przedmiotów o znacznej wartości;
9)
przygotowywanie, na wniosek uprawnionych podmiotów, projektów pełnomocnictw i upoważnień wydawanych przez Szefa CBA;
10)
wykonywanie innych zadań w zakresie obsługi prawnej CBA, zleconych przez Szefa CBA.
4.
Do zadań Wydziału Informacji Antykorupcyjnej należy:
1)
prowadzenie i wspieranie działalności promującej postawę i kulturę antykorupcyjną w życiu publicznym i gospodarczym;
2)
przygotowywanie i koordynowanie współpracy z krajowymi i zagranicznymi instytucjami oraz organizacjami pozarządowymi zajmującymi się problematyką antykorupcyjną;
3)
formułowanie wniosków dotyczących edukacji antykorupcyjnej w administracji publicznej i szkolnictwie;
4)
prowadzenie badań nad instytucjonalnymi rozwiązaniami antykorupcyjnymi stosowanymi w Polsce i na świecie;
5)
upowszechnianie w drodze publikacji wyników badań nad problematyką antykorupcyjną;
6)
redagowanie i aktualizacja internetowego serwisu informacji antykorupcyjnej www.antykorupcja.edu.pl;
7)
informowanie Szefa CBA o stanie, kierunkach i tendencjach w europejskich i światowych rozwiązaniach antykorupcyjnych;
8)
opiniowanie programów szkoleń funkcjonariuszy i pracowników CBA;
9)
wykonywanie innych zadań w zakresie właściwości Wydziału, zleconych przez Szefa CBA.
5.
Do zadań Zespołu Radców Prawnych należy świadczenie pomocy prawnej, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 123, poz. 1059, z późn. zm.2)), zleconej przez Szefa CBA.
6.
Do zadań Samodzielnego stanowiska ds. obsługi sekretariatu należy:
1)
prowadzenie dzienników i książek ewidencji dokumentów jawnych przychodzących, wychodzących oraz wytwarzanych w Departamencie;
2)
prowadzenie ewidencji materiałów niejawnych przychodzących, wychodzących oraz wytwarzanych w jednostce;
3)
rejestracja i dystrybucja poczty przychodzącej i wychodzącej;
4)
prowadzenie elektronicznej ewidencji dokumentów jawnych przychodzących do oraz wychodzących z Departamentu;
5)
prowadzenie elektronicznej bazy opinii Departamentu.
§  6.
1.
Departament jest następcą prawnym Samodzielnego Wydziału Prawnego CBA.
2.
Użyte w obowiązujących przepisach wydanych przez Szefa CBA, w różnych rodzajach i przypadkach, wyrazy:
1)
"Samodzielny Wydział Prawny" - zastępuje się wyrazami "Departament Prawny";
2)
"Dyrektor Samodzielnego Wydziału Prawnego" - zastępuje się wyrazami "Dyrektor Departamentu Prawnego".
3.
Użyte w obowiązujących przepisach wydanych przez Szefa CBA, skróty:
1)
"SWP" - zastępuje się skrótem "DP";
2)
"Dyrektor SWP" - zastępuje się skrótem "Dyrektor DP".
§  7.
Traci moc zarządzenie nr 1/06 Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego z dnia 4 sierpnia 2006 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Samodzielnego Wydziału Prawnego Centralnego Biura Antykorupcyjnego (Dz. Urz. CBA z 2007 r. Nr 1, poz. 1).
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 28 lipca 2009 r.
______

1) Zmiany niniejszej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 158, poz. 1122 i Nr 218, poz. 1592, z 2008 r. Nr 117, poz. 1056 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 85, poz. 716.

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 78, poz. 717, Nr 126, poz. 1069, Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 124, poz. 1152, z 2004 r. Nr 34, poz. 303, Nr 62, poz. 577, Nr 202, poz. 2067, z 2005 r. Nr 163, poz. 1361, Nr 169, poz. 1417, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 206, poz. 1522, Nr 218, poz. 1592, z 2007 r. Nr 80, poz. 540, Nr 85, poz. 571, Nr 99, poz. 664 oraz z 2009 r. Nr 37, poz. 286.