Regulamin organizacyjny Departamentu Kadr i Szkolenia Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSWiA.1997.10.91

Akt utracił moc
Wersja od: 2 lutego 1998 r.

DECYZJA NR 330
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 16 października 1997 r.
w sprawie regulaminu organizacyjnego Departamentu Kadr i Szkolenia Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Na podstawie § 5 ust. 2 statutu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji stanowiącego załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 1996 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 157, poz. 799 i z 1997 r. Nr 73, poz. 456) postanawia się, co następuje:
§  1.
1.
Departamentowi Kadr i Szkolenia Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji nadaje się regulamin organizacyjny określający jego szczegółowy zakres zadań, tryb pracy i organizację wewnętrzną.
2.
Regulamin organizacyjny stanowi załącznik do decyzji.
§  2.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

Departamentu Kadr i Szkolenia Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
I.
ZADANIA DEPARTAMENTU
§  1.
Departament Kadr i Szkolenia Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji odpowiedzialny jest za prowadzenie spraw kadrowych i szkoleniowych komórek Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, za przygotowywanie i opiniowanie spraw kadrowych i etatowych pracowników, funkcjonariuszy i żołnierzy jednostek organizacyjnych oraz organów administracji rządowej nadzorowanych, podległych lub podporządkowanych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji, w stosunku do których uprawnienia personalne należą do kompetencji Ministra lub Dyrektora Generalnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz za prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy pracowników Ministerstwa.
§  2.
1.
Do zakresu działania Departamentu Kadr i Szkolenia w zakresie spraw kadrowych pracowników komórek organizacyjnych Ministerstwa należy praktyczna realizacja zadań będących w kompetencji Dyrektora Generalnego Ministerstwa jako kierownika Urzędu, a w szczególności:
1)
przygotowywanie danych do wypracowania założeń polityki kadrowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji i praktyczne wdrażanie podjętych w tym zakresie decyzji oraz wytycznych,
2)
typowanie kandydatów oraz przygotowywanie wniosków i nominacji na kierownicze stanowiska w Ministerstwie oraz odwołań z tych stanowisk i przedkładanie ich Dyrektorowi Generalnemu,
3)
przedstawianie propozycji wyróżniania i odznaczania kadry kierowniczej,
4)
obsługa kadrowa pracowników Ministerstwa, przyjmowanie do pracy, rozmieszczanie i rotacja kadr, awansowanie i przeszeregowywanie pracowników, nawiązywanie i rozwiązywanie stosunków pracy, prowadzenie akt osobowych,
5)
realizacja zadań wynikających z procesu tworzenia korpusu służby cywilnej, a w szczególności przy postępowaniu kwalifikacyjnym, sporządzaniu wniosków o mianowanie do służby cywilnej i o wyznaczeniu na stanowisko w tej służbie,
6)
współpraca z dyrektorami poszczególnych komórek w procesie opiniowania oraz prognozowania rozwoju pracowników,
7)
zastępstwo procesowe Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji przed Naczelnym Sądem Administracyjnym i Sądami powszechnymi w sprawach wynikających ze stosunku pracy,
8)
opiniowanie wniosków, podań, propozycji i próśb w sprawach kadrowych,
9)
opiniowanie propozycji zmian organizacyjno-etatowych kierowanych przez Biuro Dyrektora Generalnego,
10)
prowadzenie komputerowej ewidencji osobowej, etatowej, urlopów i zwolnień lekarskich i innych niezbędnych wykazów,
11)
prowadzenie spraw organizacyjno-mobilizacyjnych wynikających z obowiązujących w tym zakresie przepisów,
12)
wystawianie i okresowe przedłużanie dokumentów służbowych pracownikom i członkom ich rodzin oraz prowadzenie rejestru wymienionych dokumentów,
13)
zaopatrywanie komórek organizacyjnych Ministerstwa w pieczęcie i stemple oraz prowadzenie ich ewidencji,
14)
prowadzenie spraw awansowych i odznaczeń państwowych oraz resortowych,
15)
obsługa administracyjno-biurowa Komisji Dyscyplinarnej I Instancji przy MSWiA.
16) 1
rozpatrywanie spraw odszkodowawczych wynikających ze stosunku służby lub pracy,
17) 2
obsługa kadrowa i administracyjno-biurowa osób pozostających w rezerwie kadrowej
2.
W zakresie spraw kadrowych i etatowych pracowników, funkcjonariuszy i żołnierzy centralnych organów administracji rządowej nadzorowanych przez Ministra oraz innych organów i jednostek organizacyjnych nadzorowanych, podległych lub podporządkowanych Ministrowi:
1)
przygotowywanie wniosków i wystąpień do Prezesa Rady Ministrów w sprawie powołania i odwoływania kadry kierowniczej centralnych organów administracji rządowej nadzorowanych bądź podległych Ministrowi,
2)
przygotowywanie aktów nominacji i odwołań osób pozostających w kompetencji Ministra,
3)
przedstawianie propozycji wyróżniania i odznaczania kadry kierowniczej,
4)
prowadzenie ewidencji urlopów udzielonych wojewodom oraz prezesom Regionalnych Izb Obrachunkowych,
5)
przygotowywanie decyzji kadrowych wynikających ze szczegółowych postanowień zawartych w ustawach o centralnych organach administracji rządowej nadzorowanych przez Ministra,
6)
przygotowywanie decyzji administracyjnych w sprawie odwołań od decyzji kadrowych rozpatrywanych przez Ministra,
7)
zastępstwo procesowe Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji przed Naczelnym Sądem Administracyjnym i sądami powszechnymi w sprawach wynikających ze stosunku pracy,
8)
przygotowywanie wniosków, propozycji i decyzji kadrowych wynikających z ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych w stosunku do kadry zawodowej jednostek wojskowych podporządkowanych Ministrowi,
9)
obsługa kadrowa funkcjonariuszy skierowanych do pracy w MSWiA oraz żołnierzy, w stosunku do których uprawnienia personalne należą do kompetencji Ministra,
10)
obsługa kadrowa kierowników (i ich zastępców) centralnych organów administracji rządowej nadzorowanych przez Ministra oraz Dyrektorów Generalnych Urzędów Wojewódzkich, kierowników innych organów i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi,
11)
obsługa administracyjno-biurowa Komisji Dyscyplinarnej II Instancji przy MSWiA,
12)
prowadzenie spraw etatowych jednostek wojskowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji.
3.
W zakresie spraw szkoleniowych pracowników komórek organizacyjnych Ministerstwa:
1)
analiza potrzeb szkoleniowych pracowników poszczególnych komórek,
2)
sporządzanie rocznego planu szkolenia,
3)
dysponowanie funduszem szkoleniowym,
4)
identyfikacja, selekcja i pozyskiwanie najbardziej wartościowych kursów i materiałów szkoleniowych,
5)
kierowanie pracowników na studia i inne formy kształcenia i doskonalenia zawodowego,
6)
organizowanie aplikacji administracyjnej oraz różnego rodzaju seminariów i szkoleń wynikających z planu szkolenia.
4.
W zakresie innych spraw szkoleniowych:
1)
koordynowanie i merytoryczny nadzór nad terenowymi ośrodkami doskonalenia administracji publicznej,
2)
współdziałanie z Ministrem Edukacji Narodowej w zakresie opracowywania programów dydaktycznych i ich wdrażanie dla zawodu technik administracji i technik prac biurowych,
3)
współdziałanie z Urzędem Służby Cywilnej w zakresie organizacji szkoleń,
4)
pozyskiwanie z funduszy pomocowych dotacji na różnego rodzaju szkolenia.
5.
W zakresie spraw wynikających z nadzoru Ministra nad resortowym szkolnictwem wyższym i jednostkami badawczo-rozwojowymi - prowadzenie Sekretariatu Rady Szkolnictwa Wyższego i Nauki, w tym koordynowanie prac związanych z:
1)
ustaleniem perspektywicznych i okresowych planów działalności szkół wyższych,
2)
ustalaniem ramowych planów programów nauczania i regulaminów studiów,
3)
ustalaniem planów badań naukowych oraz zasad organizacji i finansowania tych badań,
4)
nadawaniem statutów wyższym uczelniom,
5)
współpraca wyższych uczelni i jednostek badawczo-rozwojowych z zagranicą,
6)
innymi zadaniami określonymi w ustawie o wyższym szkolnictwie wojskowym oraz w ustawie o jednostkach badawczo-rozwojowych.
6.
W zakresie zapewnienia pracownikom Ministerstwa bezpiecznych i higienicznych warunków pracy:
1)
sporządzanie i przedstawianie Dyrektorowi Generalnemu, raz w roku, okresowej analizy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy,
2)
przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania zasad i przepisów dot. bezpieczeństwa i higieny pracy,
3)
udział w dochodzeniach powypadkowych oraz w opracowaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności wypadków przy pracy,
4)
organizowanie szkoleń w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienie właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników,
5)
inicjowanie i rozwijanie na terenie Ministerstwa różnych form popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii.
7.
W okresie innych spraw:
1)
przygotowanie projektów aktów normatywnych dotyczących działalności kadrowej i szkoleniowej,
2)
opiniowanie projektów aktów przekazywanych do Departamentu przez jednostki organizacyjne resortu,
3)
organizowanie wykupu uprawnień do ulgowych przejazdów PKP dla pracowników, funkcjonariuszy i żołnierzy resortu spraw wewnętrznych i administracji.
II.
ORGANIZACJA DEPARTAMENTU
§  3.
W skład Departamentu Kadr i Szkolenia wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Kierownictwo Departamentu
2)
Samodzielny Zespół Radców Prawnych
3)
Samodzielny Zespół ds. BHP
3a) 3
Samodzielny Zespół Rezerwy Kadrowej
4)
Wydział I - Kadr
5)
Wydział II - Ogólno-Organizacyjny
6)
Wydział III - Szkolenia.
§  4.
Stan etatowy Departamentu Kadr i Szkolenia określa etat wprowadzony odrębną decyzją organizacyjną.
§  5.
Dyrektor Departamentu Kadr i Szkolenia określi szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych Departamentu i poszczególnych stanowisk pracy.
1 § 2 ust. 1 pkt 16 dodany przez § 1 pkt 1 decyzji nr 34 z dnia 2 lutego 1998 r. (Dz.Urz.MSWiA.98.1.7) zmieniającej nin. decyzję z dniem 2 lutego 1998 r.
2 § 2 ust. 1 pkt 17 dodany przez § 1 pkt 1 decyzji nr 34 z dnia 2 lutego 1998 r. (Dz.Urz.MSWiA.98.1.7) zmieniającej nin. decyzję z dniem 2 lutego 1998 r.
3 § 3 pkt 3a dodany przez § 1 pkt 2 decyzji nr 34 z dnia 2 lutego 1998 r. (Dz.Urz.MSWiA.98.1.7) zmieniającej nin. decyzję z dniem 2 lutego 1998 r.