Regulamin organizacyjny Departamentu do Spraw Migracji i Uchodźstwa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSWiA.1998.3.15

Akt utracił moc
Wersja od: 7 stycznia 1999 r.

DECYZJA Nr 66
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 27 lutego 1998 r.
w sprawie regulaminu organizacyjnego Departamentu do Spraw Migracji i Uchodźstwa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Na podstawie § 5 ust. 2 statutu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, stanowiącego załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 1996 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 157, poz. 799 i z 1997 r. Nr 73, poz. 456) postanawia się, co następuje:
§  1.
1.
Departamentowi do Spraw Migracji i Uchodźstwa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji nadaje się regulamin organizacyjny, określający jego szczegółowy zakres zadań, tryb pracy i organizację wewnętrzną.
2.
Regulamin organizacyjny stanowi załącznik do decyzji.
§  2.
Traci moc decyzja nr 7 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 4 stycznia 1997 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Departamentu do Spraw Migracji i Uchodźstwa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. Urz. MSWiA Nr 1, poz. 6).
§  3.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

Departamentu do Spraw Migracji i Uchodźstwa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
I.  
ZADANIA DEPARTAMENTU
§  1.
Departament do Spraw Migracji i Uchodźstwa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji - w zakresie określonym ustawami i przepisami wydanymi na ich podstawie oraz zgodnie z zawartymi umowami międzynarodowymi - odpowiedzialny jest za wykonywanie zadań związanych ze sprawami migracji, nadawania statusu uchodźcy i udzielania azylu, a także za sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem zadań w tym zakresie przez terenowe organy rządowej administracji ogólnej i samorząd terytorialny.
§  2. 1
 Do zakresu działania Departamentu do Spraw Migracji i Uchodźstwa należą w szczególności:
1)
sprawy związane z legalizacją pobytu cudzoziemców w Rzeczypospolitej Polskiej, w tym:
a)
sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem przez terenowe organy rządowej administracji ogólnej, to jest właściwych wojewodów, zadań związanych z legalizacją pobytu cudzoziemców, w szczególności nad wydawaniem w I instancji decyzji w sprawach wizowych, ewidencji zaproszeń oraz decyzji o odmowie wpisu do ewidencji zaproszeń, zezwoleń na zamieszkanie na czas oznaczony i kart czasowego pobytu, dokumentów podróży, tymczasowych dokumentów podróży, wydaleń oraz rozpatrywanie w imieniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, w II instancji, odwołań od wyżej wymienionych decyzji,
b)
udzielanie zgody w imieniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na wydawanie wiz pobytowych w przypadku, gdy zachodzą przesłanki z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 1997 r. o cudzoziemcach (Dz. U. Nr 114, poz. 739),
c)
wydawanie, w I instancji, decyzji w sprawach zezwoleń na osiedlenie się i kart stałego pobytu oraz wydawania dokumentów podróży dla cudzoziemców,
2)
sprawy związane z postępowaniem o nadanie statusu uchodźcy i udzielenie azylu oraz pobytem azylantów i uchodźców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym:
a)
przyjmowanie wniosków i wydawanie decyzji i postanowień w sprawach o nadanie statusu uchodźcy i udzielenie azylu,
b)
wydawanie wiz pobytowych cudzoziemcom, w sprawie których wydano postanowienie o wszczęciu postępowania o nadanie statusu uchodźcy,
c)
wydawanie tymczasowych zaświadczeń tożsamości cudzoziemca tym cudzoziemcom, w sprawie których postanowienie o wszczęciu postępowania o nadanie statusu uchodźcy wydał Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji,
d)
udzielanie zezwoleń na zamieszkanie na czas oznaczony i wydawanie kart czasowego pobytu oraz wydawanie i przedłużanie dokumentów podróży przewidzianych w Konwencji dotyczącej statusu uchodźców sporządzonej w Genewie dnia 28 lipca 1951 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 119, poz. 515 i 516) i Protokołu dotyczącego statusu uchodźców sporządzonego w Nowym Jorku dnia 31 stycznia 1967 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 119, poz. 517 i 518), cudzoziemcom którym nadano status uchodźcy,
e)
określanie zasad organizacji pobytu azylantów i uchodźców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym zapewnianie - we współpracy z kierownictwem Centralnego Ośrodka Recepcyjnego dla Uchodźców - warunków pobytu uchodźców oraz cudzoziemców występujących o nadanie statusu uchodźcy, a także sprawowanie nadzoru nad działalnością wyżej wymienionej jednostki budżetowej,
f)
organizowanie dobrowolnej repatriacji, przesiedleń i łączenia rodzin uchodźców,
3)
sprawy związane z problematyką rejestracji i ewidencji, w tym:
a)
prowadzenie ewidencji przyjętych wniosków i wydanych decyzji,
b)
koordynowanie i nadzór produkcji i personalizacji kart stałego pobytu i kart czasowego pobytu w formie dokumentu identyfikacyjnego,
c)
rozbudowa i administrowanie systemem elektronicznej ewidencji danych o procedurach administracyjnych prowadzonych wobec cudzoziemców przez organy administracji państwowej w ramach systemu informatycznego "OBCY",
d)
prowadzenie archiwum akt cudzoziemców, w stosunku do których w imieniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji prowadzone są postępowania administracyjne w I i II instancji,
4)
sprawy związane z problematyką migracji, w tym:
a)
opracowywanie i opiniowanie aktów prawnych normujących zasady i warunki wjazdu, przejazdu, wyjazdu i pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
b)
opracowywanie i publikowanie prognoz i ekspertyz dotyczących zjawisk migracyjnych oraz danych statystycznych dotyczących zjawisk migracyjnych.
II.  
TRYB PRACY
§  3. 2
 Departament do Spraw Migracji i Uchodźstwa działa w szczególności poprzez:
1)
wydawanie w imieniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji postanowień i decyzji administracyjnych w I i II instancji,
2)
przygotowywanie informacji dla Sejmu o stosowaniu ustawy w zakresie realizacji zobowiązań Rzeczypospolitej Polskiej wynikających z Konwencji dotyczącej statusu uchodźców sporządzonej w Genewie dnia 28 lipca 1951 r. i Protokołu dotyczącego statusu uchodźców sporządzonego w Nowym Jorku dnia 31 stycznia 1967 r.,
3)
uczestnictwo w postępowaniu przed Naczelnym Sądem Administracyjnym,
4)
sprawowanie nadzoru nad działalnością terenowych organów rządowej administracji ogólnej, udzielanie tym organom instruktażu i pomocy oraz organizowanie szkoleń,
5)
współpracę z naczelnymi i centralnymi organarni administracji państwowej oraz organami samorządu terytorialnego, a także z organizacjami społecznymi, fundacjami, związkami wyznaniowymi, instytucjami naukowymi i badawczymi w zakresie wykonywanych zadań,
6)
współpracę z międzynarodowymi i narodowymi organizacjami zajmującymi się problematyką migracji i uchodźstwa,
7)
opracowywanie projektów aktów prawnych, opinii i analiz w zakresie problematyki objętej zadaniami Departamentu,
8)
obsługę Międzyresortowego Zespołu do Spraw Migracji,
9)
rozpatrywanie skarg i wniosków w zakresie działania Departamentu.
III.  
ORGANIZACJA DEPARTAMENTU
§  4.
W skład Departamentu do Spraw Migracji i Uchodźstwa wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Kierownictwo,
2)
Wydział do spraw uchodźców i azylantów,
3)
Wydział do spraw postępowań uchodźczych i azylowych,
4)
Wydział do spraw legalizacji pobytu,
5)
Wydział informatyki i ewidencji,
6)
Wydział do spraw migracji,
7) 3
 Samodzielne stanowisko.
§  5.
  4  Stan etatowy Departamentu określa etat wprowadzony odrębną decyzją organizacyjną Dyrektora Generalnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, w terminie 30 dni od dnia podpisania decyzji.
§  6.
  5  Dyrektor Departamentu określi szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych Departamentu wymienionych w § 4 i zakresy czynności dla poszczególnych stanowisk pracy, w terminie 2 miesięcy od dnia podpisania decyzji.
1 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 325 z dnia 18 września 1998 r. (Dz.Urz.MSWiA.98.9.117) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 września 1998 r.
2 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 325 z dnia 18 września 1998 r. (Dz.Urz.MSWiA.98.9.117) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 września 1998 r.
3 § 4 pkt 7 dodany przez § 1 pkt 1 decyzji nr 2 z dnia 7 stycznia 1999 r. (Dz.Urz.MSWiA.99.1.2) zmieniającej nin. decyzję z dniem 7 stycznia 1999 r.
4 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 decyzji nr 2 z dnia 7 stycznia 1999 r. (Dz.Urz.MSWiA.99.1.2) zmieniającej nin. decyzję z dniem 7 stycznia 1999 r.
5 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 3 decyzji nr 2 z dnia 7 stycznia 1999 r. (Dz.Urz.MSWiA.99.1.2) zmieniającej nin. decyzję z dniem 7 stycznia 1999 r.