Regulamin organizacyjny Departamentu Budownictwa, Architektury, Geodezji i Kartografii Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSWiA.1999.1.8

Akt utracił moc
Wersja od: 22 stycznia 1999 r.

DECYZJA NR 37
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 22 stycznia 1999 r.
w sprawie regulaminu organizacyjnego Departamentu Budownictwa, Architektury, Geodezji i Kartografii Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Na podstawie § 5 ust. 2 statutu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, stanowiącego załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 1996 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 157, poz. 799, z 1997 r. Nr 73, poz. 456 oraz z 1998 r. Nr 37, poz. 206, Nr 80, poz. 518 i Nr 153, poz. 993) postanawia się, co następuje:
§  1.
1.
Departamentowi Budownictwa, Architektury, Geodezji i Kartografii Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji nadaje się regulamin organizacyjny określający jego szczegółowy zakres zadań, tryb pracy i organizację wewnętrzną.
2.
Regulamin organizacyjny stanowi załącznik do decyzji.
§  2.
Traci moc Decyzja Nr 387 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 grudnia 1997 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Departamentu Budownictwa, Architektury, Geodezji i Kartografii Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. Urz. MSWiA Nr 11, poz. 94 oraz z 1998 r. Nr 4, poz. 38).
§  3.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ORGANIZACYJNY DEPARTAMENTU BUDOWNICTWA, ARCHITEKTURY, GEODEZJI I KARTOGRAFII MINISTERSTWA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI

I.

ZADANIA DEPARTAMENTU

§  1.
Departament realizuje zadania w zakresie techniki budownictwa, architektury, nadzoru budowlanego oraz wybranych elementów systemu zamówień publicznych na roboty budowlane i procesu inwestycyjnego w budownictwie, normalizacji, polityki badawczorozwojowej, a także zadania w zakresie geodezji i kartografii, gospodarowania nieruchomościami na potrzeby organów państwa. Zadania te Departament realizuje poprzez w szczególności opracowywanie projektów normatywnych aktów prawnych, ich interpretację i analizę skutków działania, inicjowanie i wprowadzanie stosownych zmian z uwzględnieniem dyrektyw Unii Europejskiej, oraz poprzez wydawanie decyzji administracyjnych, działania organizacyjne, promujące oraz popularyzujące.
§  2.
W szczególności Departament realizuje zadania:
1.
W dziedzinie architektury, przepisów budowlanych, nadzoru budowlanego, inwestycji Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz bezpieczeństwa i higieny pracy poprzez:
1)
monitorowanie, analizę i ocenę skutków działania oraz opracowywanie projektów stosownych nowelizacji ustawy Prawo budowlane i przepisów wykonawczych,
2)
opracowywanie projektów, monitorowanie oraz analizę i ocenę skuteczności działania ustawy i aktów wykonawczych dotyczących samorządów zawodowych architektów oraz inżynierów i techników budowlanych,
3)
prowadzenie spraw związanych z przygotowaniem, analizą i oceną skutków działania i nowelizacjami przepisów dotyczących zasad i trybu przeprowadzania konkursów na projekty architektoniczno-budowlane,
4)
tworzenie warunków prawno-organizacyjnych dla rozwoju i podnoszenia poziomu architektury i projektowania,
5)
analizę wniosków i przygotowywanie dla Ministra upoważnień do wyrażenia zgody na odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych,
6)
dostosowanie przepisów budowlanych do standardów prawnych Unii Europejskiej,
7)
udział w realizacji programów rządowych związanych z problematyką architektury i projektowania budowlanego,
8)
monitorowanie, analizę i ocenę skutków działania oraz stosowne nowelizacje przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy w budownictwie oraz wdrażanie wyników Strategicznego Programu Rządowego SPR-1 "Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia człowieka w środowisku pracy",
9)
wykonywanie czynności przewidzianych ustawą o zagospodarowaniu przestrzennym, związanych z programem inwestycji budowlanych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji,
10)
wykonywanie poleceń Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji związanych z bieżącym nadzorem nad działalnością Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, a w szczególności dokonywanie analiz i ocen w tym zakresie i przygotowywanie projektów decyzji Ministra,
11)
współdziałanie z Departamentem Nadzoru i Kontroli MSWiA przy wykonywaniu jego zadań w odniesieniu do działalności Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego.
2.
W dziedzinie techniki i normalizacji poprzez:
1)
monitorowanie, analizę i ocenę przepisów techniczno-budowlanych i dostosowanie ich do zmian warunków procesu inwestycyjno-budowlanego i postępu technicznego poprzez opracowywanie stosownych nowelizacji,
2)
realizację "Założeń polityki Państwa w zakresie racjonalizacji użytkowania energii",
3)
promowanie nowych technik i technologii zgodnych z celami polityki technicznej w budownictwie oraz wdrażanie systemów zapewnienia jakości,
4)
określanie właściwych jednostek organizacyjnych i osób fizycznych dla opiniowania rozwiązań technicznych, niesprawdzonych w krajowej praktyce,
5)
kształtowanie polityki normalizacyjnej w dziedzinie budownictwa we współpracy z Polskim Komitetem Normalizacyjnym,
6)
przygotowywanie okresowych nowelizacji rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie wprowadzenia obowiązku stosowania wybranych Polskich Norm w budownictwie,
7)
opiniowanie projektów norm i udział w pracach Normalizacyjnych Komisji Problemowych,
8)
kształtowanie polityki oraz monitorowanie, analizę i ocenę skutków działania przepisów Prawa budowlanego w zakresie dotyczącym dopuszczania wyrobów budowlanych do obrotu w zakresie aprobat technicznych,
9)
współpraca z Polskim Centrum Badań i Certyfikacji w kształtowaniu certyfikacji wyrobów budowlanych,
10)
wdrażanie dyrektyw Unii Europejskiej.
3.
W dziedzinie zamówień publicznych i procesu inwestycyjnego poprzez:
1)
ustalanie metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego na roboty budowlane objęte zamówieniami publicznymi, monitorowanie ich funkcjonowania i aktualizowanie,
2)
prowadzenie badań i analiz kształtowania się cen czynników produkcji budowlanej i cen jednostkowych robót budowlanych oraz wskaźników cenowo-kosztowych służących do sporządzania kosztorysu inwestorskiego,
3)
opracowywanie dla potrzeb sporządzania kosztorysu inwestorskiego kosztorysowych norm nakładów rzeczowych, cen jednostkowych robót budowlanych i cen czynników produkcji oraz wydawanie Katalogu Norm Kosztorysowych i Katalogu Cen,
4)
określanie zakresu i form dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót, niezbędnej dla określenia przedmiotu zamówienia publicznego na roboty budowlane,
5)
ustalanie szczegółowego zakresu i trybu przekazywania Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji informacji cenowych z postępowania o zamówienie publiczne,
6)
zbieranie, analizowanie i przetwarzanie informacji o cenach robót budowlanych niezbędnych dla opracowywania katalogów cenowych dla potrzeb kosztorysu inwestorskiego,
7)
określanie zasad opracowywania kosztorysowych norm nakładów rzeczowych obiektów i robót budowlanych oraz wskaźników cenowych dla potrzeb opracowywania kosztorysów ofertowych,
8)
opracowywanie klasyfikacji robót budowlanych służącej do określania wzorcowych opisów robót, zasad przedmiarowania robót oraz opracowywanie katalogów cen jednostkowych robót budowlanych, a także aktualizację tych opracowań,
9)
opracowywanie ogólnych warunków umów, wzorów umów, regulaminów oraz wzorców postępowania przy udzielaniu zamówienia o wykonanie robót budowlanych, monitorowanie tych instrumentów oraz ich aktualizowanie,
10)
współudział w określaniu zasad i form zabezpieczenia należytego wykonania umowy o roboty budowlane,
11)
współudział w opracowywaniu regulacji prawnych dotyczących specyfikacji istotnych warunków zamówienia na roboty budowlane, kryteriów oceny i wyboru ofert oraz wykazu twórczych prac projektowych,
12)
wydawanie opinii dla Urzędu Zamówień Publicznych dotyczących zasadności wniosku o odstąpienie od stosowania preferencji krajowych przy udzielaniu zamówienia na roboty budowlane,
13)
monitorowanie funkcjonowania systemu zamówień publicznych na roboty budowlane,
14)
ustalanie i aktualizowanie zasad i metod planowania i organizacji procesu inwestycyjnego dla obiektów budowlanych realizowanych ze środków publicznych,
15)
ustalanie i aktualizowanie zasad i metod szacowania kosztów inwestycji budowlanych realizowanych ze środków publicznych,
16)
wydawanie katalogów i wskaźników do szacowania kosztów inwestycji budowlanych,
17)
określanie rodzajów robót budowlanych zaliczanych do remontu lokalu mieszkalnego oraz do remontu budynku mieszkalnego dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych,
18)
współdziałanie z Głównym Urzędem Statystycznym przy ustalaniu zakresu badań statystycznych oraz nomenklatur, definicji, pojęć i systemów klasyfikacyjnych w budownictwie,
19)
nadzór nad przebiegiem inwestycji budowlanych w jednostkach resortu spraw wewnętrznych i administracji.
4.
W dziedzinie polityki badawczo-rozwojowej poprzez:
1)
określanie preferowanej tematyki prac badawczych w oparciu o założenia polityki budowlanej Państwa,
2)
wnioskowanie do Komitetu Badań Naukowych (KBN) o utworzenie strategicznych programów rządowych, projektów badawczych zamawianych oraz projektów celowych,
3)
współpracę z KBN w zakresie planów działalności statutowej jednostek badawczo-rozwojowych, programowanie działalności ogólnotechnicznej i wspomagającej badania oraz w zakresie wyposażenia technicznego tych jednostek,
4)
nadzór nad działalnością jednostek badawczo-rozwojowych,
5)
działania na rzecz upowszechniania i promocji osiągnięć naukowo-badawczych w budownictwie, w tym:
a)
współpraca z KBN w zakresie tworzenia rozwiązań systemowych zwiększających zainteresowanie przedsiębiorstw wdrażaniem innowacji,
b)
wspieranie rozwoju informacji naukowo-technicznej w budownictwie,
c)
organizację konkursów Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na wybitne osiągnięcia twórcze w budownictwie, architekturze, urbanistyce, geodezji i kartografii oraz najlepsze prace naukowe,
6)
działania na rzecz rozwoju współpracy z zagranicą w zakresie nauki i techniki oraz kształcenia zawodowego,
7)
opracowywanie rocznego projektu planu budżetu na sfinansowanie realizacji zadań związanych z upowszechnianiem rozwiązań technicznych w budownictwie,
8)
działalność na rzecz przygotowania zawodowego kadr dla budownictwa, przez zasadnicze i średnie szkoły o profilu budowlanym, w tym: prace nad programami nauczania przedmiotów zawodowych, poszerzenie wiedzy zawodowej nauczycieli, współpracę z Ministerstwem Edukacji Narodowej w zakresie dopuszczania do użytku szkolnego podręczników i środków dydaktycznych, organizację olimpiad, konkursów i turniejów o tematyce budowlanej.
5.
W dziedzinie geodezji i kartografii poprzez:
1)
kreowanie polityki w sprawach geodezji i kartografii,
2)
nadzór ogólny nad działalnością Głównego Geodety Kraju,
3)
koordynację prac legislacyjnych związanych z wydawaniem przepisów dotyczących geodezji i kartografii,
4)
współdziałanie z Ministrem Finansów i Ministrem Sprawiedliwości w sprawach katastru,
5)
działalność integracyjną z Unią Europejską w zakresie geodezji i kartografii.
6.
W zakresie wskazań lokalizacyjnych autostrad poprzez:
1)
koordynację postępowania lokalizacyjnego dla autostrad, zgodnie z ustawą z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych (Dz. U. Nr 127, poz. 627, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 133, poz. 885 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668),
2)
współpracę z organami administracji rządowej w zakresie postępowania lokalizacyjnego dla autostrad,
3)
opracowywanie projektów decyzji dotyczących wskazań lokalizacyjnych,
4)
opracowywanie informacji bieżących i okresowych o przebiegu i wynikach postępowań lokalizacyjnych.
7.
W zakresie gospodarowania nieruchomościami na potrzeby urzędów naczelnych i centralnych, organów Państwa, urzędów wojewódzkich oraz przedstawicielstw dyplomatycznych i konsularnych państw obcych poprzez:
1)
wydawanie decyzji oraz prowadzenie spraw w zakresie gospodarki gruntami stanowiącymi własność Skarbu Państwa na potrzeby statutowe: Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Trybunału Konstytucyjnego, Rzecznika Praw Obywatelskich, Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, Najwyższej Izby Kontroli, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Krajowego Biura Wyborczego oraz Państwowej Inspekcji Pracy, a także ministerstw, urzędów centralnych i urzędów wojewódzkich,
2)
przejęcie od likwidatorów oraz prowadzenie spraw dotyczących nieruchomości o nie wyjaśnionym stanie prawnym, o których mowa w § 1 pkt 3 i w § 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 1997 r. w sprawie zakończenia likwidacji ministerstw i urzędów znoszonych w ramach reformy centrum administracyjno-gospodarczego Rządu (Dz. U. Nr 63, poz. 397),
3)
sprzedawanie lub oddawanie w użytkowanie wieczyste, użytkowanie, dzierżawę lub najem nieruchomości Skarbu Państwa przedstawicielom dyplomatycznym lub urzędom konsularnym państw obcych oraz innym przedstawicielstwom i instytucjom zrównanym z nimi w zakresie przywilejów i immunitetów - na zasadzie wzajemności - zgodnie z art. 61 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. Nr 115, poz. 741).

II.

TRYB PRACY DEPARTAMENTU.

§  3.
Departament działa poprzez:
1)
organizowanie, koordynowanie i programowanie działań na rzecz budownictwa,
2)
opracowywanie i doskonalenie narzędzi realizacji polityki budowlanej państwa oraz innych polityk i programów związanych z budownictwem,
3)
monitorowanie, prowadzenie analiz i ocenę skutków działania oraz inicjowanie i projektowanie stosowanych nowelizacji ustaw i przepisów wykonawczych, w tym uwzględniających standardy Unii Europejskiej,
4)
udział w programach rządowych i resortowych związanych z działalnością Departamentu,
5)
realizowanie zadań wynikających z normatywnych aktów prawnych, w tym przygotowywanie decyzji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawach odstępstw od Polskich Norm oraz przepisów budowlanych,
6)
opracowywanie okresowych raportów i ocen dotyczących wdrażania dyrektyw Unii Europejskiej, działalności resortowych jednostek badawczo-rozwojowych oraz bezpieczeństwa pracy w budownictwie,
7)
inspirowanie i programowanie prac badawczo-rozwojowych oraz promowanie i upowszechnianie nowych rozwiązań służących rozwojowi budownictwa,
8)
nadzór ogólny nad działalnością centralnych organów administracji państwowej i jednostek badawczo-rozwojowych w zakresie właściwości Departamentu,
9)
planowanie wydatków budżetowych na finansowanie działań prowadzonych przez Departament na rzecz budownictwa, w tym ustalanie wielkości środków na działalność ogólno-techniczną jednostek badawczo-rozwojowych będących w dyspozycji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji,
10)
prowadzenie badań i analiz dla opracowania podstaw regulacji normatywnych procesu inwestycyjno-budowlanego,
11)
opracowywanie i publikowanie dokumentów (wytycznych, katalogów itp.) porządkujących proces zamówień publicznych na roboty budowlane,
12)
udzielanie opinii prawnych w zakresie właściwości Departamentu,
13)
opracowywanie materiałów związanych z działalnością Rady Ministrów i jej organów,
14)
opracowywanie materiałów dla Sejmu i Senatu w tym przygotowywanie projektów odpowiedzi na dezyderaty, interpelacje i zapytania posłów i senatorów oraz projektów stanowisk wobec komisji sejmowych i senackich,
15)
opracowywanie materiałów i projektów odpowiedzi dla Rzecznika Praw Obywatelskich,
16)
badanie realizacji przez terenowe organy rządowej administracji ogólnej aktów normatywnych w zakresie właściwości Departamentu oraz udzielanie im fachowej pomocy,
17)
opiniowanie i uzgadnianie projektów przepisów prawnych i decyzji wydawanych przez inne organy administracji państwowej oraz programów badawczych i dydaktycznych,
18)
organizowanie konkursów dla potrzeb nagród Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji,
19)
opiniowanie materiałów opracowanych przez inne organy i jednostki organizacyjne resortu spraw wewnętrznych i administracji,
20)
wykonywanie zadań wynikających z ustaleń i zaleceń organów kontroli,
21)
rozpatrywanie i załatwianie skarg, listów i wniosków obywateli oraz udzielanie odpowiedzi na zapytania zgłaszane przez urzędy i organizacje społeczne,
22)
prezentowanie dokumentów, opinii i ustaleń Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji na seminariach, sympozjach i konferencjach zawodowych,
23)
współpracę z organami administracji rządowej, organami samorządu terytorialnego, organizacjami społecznymi i zawodowymi w zakresie budownictwa,
24)
współpracę z Departamentem Nadzoru i Kontroli MSWiA, w zakresie właściwości Departamentu,
25)
reprezentowanie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w postępowaniu przed Naczelnym Sądem Administracyjnym.

III.

ORGANIZACJA DEPARTAMENTU

§  4.
W skład Departamentu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Kierownictwo Departamentu,
2)
Wydział Architektury i Prawa Budowlanego,
3)
Wydział Techniki Budowlanej i Normalizacji,
4)
Wydział Zamówień Publicznych i Procesu Inwestycyjnego,
5)
Wydział Polityki Badawczo-Rozwojowej,
6)
Wydział ds. Geodezji, Kartografii i Wskazań Lokalizacyjnych Autostrad,
7)
Wydział Gospodarowania Nieruchomości Organów Państwowych.
§  5.
Stan etatowy Departamentu określa etat wprowadzony odrębną decyzją organizacyjną Dyrektora Generalnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, w terminie 30 dni od podpisania niniejszej decyzji.
§  6.
Dyrektor Departamentu Budownictwa, Architektury, Geodezji i Kartografii MSWiA określi w terminie 2 miesięcy od dnia podpisania niniejszej decyzji, szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych Departamentu, o których mowa w § 4, oraz zakresy czynności dla poszczególnych stanowisk pracy.