Regulamin organizacyjny Departamentu Budownictwa, Architektury, Geodezji i Kartografii Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSWiA.1997.11.94

Akt utracił moc
Wersja od: 28 maja 1998 r.

DECYZJA Nr 387
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 17 grudnia 1997 r.
w sprawie regulaminu organizacyjnego Departamentu Budownictwa, Architektury, Geodezji i Kartografii Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Na podstawie § 5 ust. 2 statutu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji stanowiącego załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 1996 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 157, poz. 799 i z 1997 r., Nr 73, poz. 456) postanawia się, co następuje:
§  1.
1.
Departamentowi Budownictwa, Architektury, Geodezji i Kartografii Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji nadaje się regulamin organizacyjny określający jego szczegółowy zakres zadań, tryb pracy i organizację wewnętrzną.
2.
Regulamin organizacyjny stanowi załącznik do decyzji.
§  2.
Traci moc decyzja Nr 17 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 4 stycznia 1997 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Departamentu Budownictwa, Architektury, Geodezji i Kartografii Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. Urz. MSWiA Nr 1, poz. 16).
§  3.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

Departamentu Budownictwa, Architektury, Geodezji i Kartografii Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji

I.
ZADANIA DEPARTAMENTU
§  1.
Departament realizuje zadania w zakresie techniki budownictwa, rozwoju architektury, nadzoru budowlanego, racjonalizacji procesu budowlanego oraz systemu zamówień publicznych na roboty budowlane i procesu inwestycyjnego w budownictwie, normalizacji oraz polityki technicznej i badawczo-rozwojowej w budownictwie, a także zadania w zakresie geodezji i kartografii, poprzez opracowywanie normatywnych aktów prawnych, ich interpretację i analizę skutków działania, inicjowanie i wprowadzanie stosownych zmian z uwzględnieniem dyrektyw Unii Europejskiej oraz poprzez działania organizacyjne, promujące i popularyzujące.
§  2.
W szczególności Departament realizuje zadania:
1.
w dziedzinie architektury, przepisów budowlanych, nadzoru budowlanego, inwestycji MSWiA oraz bezpieczeństwa i higieny pracy poprzez:
1)
monitorowanie, analizę i ocenę skutków działania oraz opracowywanie projektów stosownych nowelizacji ustawy Prawo budowlane i przepisów wykonawczych,
2)
opracowywanie projektów, monitorowanie oraz analizę i ocenę skuteczności działania ustawy i aktów wykonawczych dotyczących samorządów zawodowych architektów oraz inżynierów i techników budowlanych,
3)
prowadzenie spraw związanych z przygotowaniem, analizą i oceną skutków działania i nowelizacjami przepisów dotyczących zasad i trybu przeprowadzania konkursów na projekty architektoniczno-budowlane,
4)
tworzenie warunków prawno-organizacyjnych dla rozwoju i podnoszenia poziomu architektury i projektowania,
5)
analizę wniosków i przygotowywanie dla Ministra upoważnień do wyrażania zgody na odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych,
6)
dostosowanie przepisów budowlanych do standardów prawnych Unii Europejskiej,
7)
udział w realizacji programów rządowych związanych z problematyką architektury i projektowania budowlanego,
8)
monitorowanie, analizę i ocenę skutków działania oraz stosowne nowelizacje przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy w budownictwie oraz wdrażanie wyników Strategicznego Programu Rządowego SPR-1 "Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia człowieka w środowisku pracy",
9)
wykonywanie czynności przewidzianych ustawą o zagospodarowaniu przestrzennym, związanych z programem inwestycji budowlanych Ministerstwa SWiA,
10)
wykonywanie poleceń Ministra SWiA związanych z bieżącym nadzorem nad działalnością Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, a w szczególności dokonywanie analiz i ocen w tym zakresie i przygotowywanie projektów decyzji Ministra,
11)
współdziałanie z Departamentem Nadzoru i Kontroli MSWiA przy wykonywaniu jego zadań w odniesieniu do działalności Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego,
2.
w dziedzinie techniki i normalizacji poprzez:
1)
monitorowanie, analizę i ocenę przepisów techniczno-budowlanych i dostosowywanie ich do zmian warunków procesu inwestycyjno-budowlanego i postępu technicznego poprzez opracowywanie stosownych nowelizacji,
2)
realizację "Założeń polityki Państwa w zakresie racjonalizacji użytkowania energii",
3)
promowanie nowych technik i technologii zgodnych z celami polityki technicznej w budownictwie oraz wdrażanie systemów zapewniania jakości,
4)
określanie właściwych jednostek organizacyjnych i osób fizycznych dla opiniowania rozwiązań technicznych, nie sprawdzonych w krajowej praktyce,
5)
kształtowanie polityki normalizacyjnej w dziedzinie budownictwa we współpracy z Polskim Komitetem Normalizacyjnym,
6)
przygotowywanie okresowych nowelizacji rozporządzenia Ministra SWiA w sprawie wprowadzenia obowiązku stosowania wybranych Polskich Norm w budownictwie,
7)
opiniowanie projektów norm i udział w pracach normalizacyjnych komisji problemowych,
8)
kształtowanie polityki oraz monitorowanie, analizę i ocenę skutków działania przepisów Prawa budowlanego w zakresie dotyczącym dopuszczania wyrobów budowlanych do obrotu i stosowania; przygotowywanie wniosków do nowelizacji przepisów w sprawie polityki w zakresie aprobat technicznych,
9)
współpracę z Polskim Centrum Badań i Certyfikacji w kształtowaniu certyfikacji wyrobów budowlanych,
10)
wdrażanie dyrektyw Unii Europejskiej,
3.
w dziedzinie zamówień publicznych i procesu inwestycyjnego poprzez:
1)
ustalanie metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego na roboty budowlane objęte zamówieniami publicznymi, monitorowanie ich funkcjonowania i aktualizowanie,
2)
prowadzenie badań i analiz kształtowania się cen czynników produkcji budowlanej i cen jednostkowych robót budowlanych oraz wskaźników cenowo-kosztowych służących do sporządzania kosztorysu inwestorskiego,
3)
opracowywanie dla potrzeb sporządzania kosztorysu inwestorskiego kosztorysowych norm nakładów rzeczowych, cen jednostkowych robót budowlanych i cen czynników produkcji oraz wydawanie Katalogów Norm Kosztorysowych i Katalogów Cen,
4)
określanie zakresu i form dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót, niezbędnej dla określenia przedmiotu zamówienia publicznego na roboty budowlane,
5)
ustalanie szczegółowego zakresu i trybu przekazywania Ministrowi SWiA informacji cenowych z postępowania o zamówienie publiczne,
6)
zbieranie, analizowanie i przetwarzanie informacji o cenach robót budowlanych niezbędnych dla opracowywania katalogów cenowych dla potrzeb kosztorysu inwestorskiego,
7)
określanie zasad opracowywania kosztorysowych norm nakładów rzeczowych obiektów i robót budowlanych oraz wskaźników cenowych dla potrzeb opracowywania kosztorysów ofertowych,
8)
opracowywanie klasyfikacji robót budowlanych służącej do określenia wzorcowych opisów robót, zasad przedmiarowania robót oraz opracowywanie katalogów cen jednostkowych robót budowlanych, a także aktualizację tych opracowań,
9)
opracowywanie ogólnych warunków umów, wzorów umów, regulaminów oraz wzorców postępowania przy udzielaniu zamówienia o wykonanie robót budowlanych, monitorowanie tych instrumentów oraz ich aktualizowanie,
10)
współudział w określaniu zasad i form zabezpieczenia należytego wykonania umowy o roboty budowlane,
11)
współudział w opracowywaniu regulacji prawnych dotyczących specyfikacji istotnych warunków zamówienia na roboty budowlane, kryteriów oceny i wyboru ofert oraz wykazu twórczych prac projektowych,
12)
wydawanie opinii dla Urzędu Zamówień Publicznych dotyczących zasadności wniosku o odstąpienie od stosowania preferencji krajowych przy udzielaniu zamówienia na roboty budowlane,
13)
monitorowanie funkcjonowania systemu zamówień publicznych na roboty budowlane,
14)
ustalanie i aktualizowanie zasad i metod planowania i organizacji procesu inwestycyjnego dla obiektów budowlanych realizowanych ze środków publicznych,
15)
ustalanie i aktualizowanie zasad i metod szacowania kosztów inwestycji budowlanych realizowanych ze środków publicznych,
16)
wydawanie katalogów i wskaźników do szacowania kosztów inwestycji budowlanych,
17)
określanie rodzajów robót budowlanych zaliczanych do remontu lokalu mieszkalnego oraz do remontu budynku mieszkalnego dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych,
18)
współdziałanie z Głównym Urzędem Statystycznym przy ustalaniu zakresu badań statystycznych oraz nomenklatur, definicji, pojęć i systemów klasyfikacyjnych w budownictwie,
19)
nadzór nad przebiegiem inwestycji budowlanych w jednostkach resortu SWiA,
4.
w dziedzinie polityki badawczo-rozwojowej poprzez:
1)
określanie preferowanej tematyki prac badawczych w oparciu o założenia polityki budowlanej Państwa,
2)
wnioskowanie do Komitetu Badań Naukowych (KBN) o utworzenie strategicznych programów rządowych, projektów badawczych zamawianych oraz projektów celowych,
3)
współpracę z KBN w zakresie planów działalności statutowej jednostek badawczo-rozwojowych, programowanie działalności ogólnotechnicznej i wspomagającej badania oraz w zakresie wyposażenia technicznego tych jednostek,
4)
nadzór nad działalnością jednostek badawczo-rozwojowych,
5)
działania na rzecz upowszechniania i promocji osiągnięć naukowo-badawczych w budownictwie, w tym:
a)
współpracę z KBN w zakresie tworzenia rozwiązań systemowych zwiększających zainteresowanie przedsiębiorstw wdrażaniem innowacji,
b)
wspieranie rozwoju informacji naukowo-technicznej w budownictwie,
c)
organizację konkursów Ministra SWiA na wybitne osiągnięcia twórcze w budownictwie, architekturze, urbanistyce, geodezji i kartografii oraz najlepsze prace naukowe,
6)
działania na rzecz rozwoju współpracy z zagranicą w zakresie nauki i techniki oraz kształcenia zawodowego,
7)
opracowywanie rocznego projektu planu budżetu na sfinansowanie realizacji zadań związanych z upowszechnianiem rozwiązań technicznych w budownictwie,
8)
działalność na rzecz przygotowania zawodowego kadr dla budownictwa przez zasadnicze i średnie szkoły o profilu budowlanych, w tym: prace nad programami nauczania przedmiotów zawodowych, poszerzanie wiedzy zawodowej nauczycieli, współpracę z Ministerstwem Edukacji Narodowej w zakresie dopuszczania do użytku szkolnego podręczników i środków dydaktycznych, organizację olimpiad, konkursów i turniejów o tematyce budowlanej,
5.
w dziedzinie geodezji i kartografii poprzez:
1)
kreowanie polityki w sprawach geodezji i kartografii,
2)
nadzór ogólny nad działalnością Głównego Geodety Kraju,
3)
koordynację prac legislacyjnych związanych z wydawaniem przepisów dotyczących geodezji i kartografii,
4)
współdziałanie z Ministrem Finansów i Ministrem Sprawiedliwości w sprawach katastru,
5)
działalność integracyjną z Unią Europejską w zakresie geodezji i kartografii,
6.
w zakresie wskazań lokalizacyjnych autostrad poprzez:
1)
koordynację postępowania lokalizacyjnego dla autostrad, zgodnie z ustawą z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych,
2)
współpracę z organami administracji rządowej w zakresie postępowania lokalizacyjnego dla autostrad,
3)
opracowywanie projektów decyzji dotyczących wskazań lokalizacyjnych,
4)
opracowywanie informacji bieżących i okresowych o przebiegu i wynikach postępowań lokalizacyjnych.
II.
TRYB PRACY DEPARTAMENTU
§  3.
Departament działa poprzez:
1)
organizowanie, koordynowanie i programowanie działań na rzecz budownictwa,
2)
opracowywanie i doskonalenie narzędzi realizacji polityki budowlanej państwa oraz innych polityk i programów związanych z budownictwem,
3)
monitorowanie, prowadzenie analiz i ocenę skutków działania oraz wprowadzanie stosownych nowelizacji ustaw i przepisów wykonawczych, w tym uwzględniających standardy Unii Europejskiej,
4)
udział w programach rządowych i resortowych związanych z działalnością Departamentu,
5)
realizowanie zadań wynikających z normatywnych aktów prawnych, w tym przygotowywanie decyzji Ministra SWiA w sprawach odstępstw od Polskich Norm oraz przepisów budowlanych,
6)
opracowywanie okresowych raportów i ocen dotyczących wdrażania dyrektyw Unii Europejskiej, działalności resortowych jednostek badawczo-rozwojowych oraz bezpieczeństwa pracy w budownictwie,
7)
inspirowanie i programowanie prac badawczo-rozwojowych oraz promowanie i upowszechnianie nowych rozwiązań służących rozwojowi budownictwa,
8)
nadzór ogólny nad działalnością centralnych organów administracji państwowej i jednostek badawczo-rozwojowych w zakresie właściwości Departamentu,
9)
planowanie wydatków budżetowych na finansowanie działań prowadzonych przez Departament na rzecz budownictwa, w tym ustalanie wielkości środków na działalność ogólnotechniczną jednostek badawczo-rozwojowych będących w dyspozycji Ministra SWiA,
10)
prowadzenie badań i analiz dla opracowania podstaw regulacji normatywnych procesu inwestycyjno-budowlanego,
11)
opracowywanie i publikowanie dokumentów (wytycznych, katalogów itp.) porządkujących proces zamówień publicznych na roboty budowlane,
12)
udzielanie opinii prawnych w zakresie właściwości Departamentu,
13)
opracowywanie materiałów związanych z działalnością Rady Ministrów i jej organów,
14)
opracowywanie materiałów dla Sejmu i Senatu, m.in. przygotowywanie projektów odpowiedzi na dezyderaty, interpelacje i zapytania posłów i senatorów oraz projektów stanowisk wobec komisji sejmowych i senackich,
15)
opracowywanie materiałów i projektów odpowiedzi dla Rzecznika Praw Obywatelskich,
16)
badanie realizacji przez terenowe organy rządowej administracji ogólnej aktów normatywnych w zakresie właściwości Departamentu oraz udzielanie im fachowej pomocy,
17)
opiniowanie i uzgadnianie przepisów prawnych i decyzji wydawanych przez inne organy administracji państwowej oraz programów badawczych i dydaktycznych,
18)
organizowanie konkursów dla potrzeb nagród Ministra SWiA,
19)
opiniowanie materiałów opracowanych przez inne jednostki organizacyjne Ministerstwa SWiA,
20)
wykonywanie zadań wynikających z ustaleń i zaleceń organów kontroli,
21)
rozpatrywanie i załatwianie skarg, listów i wniosków obywateli oraz udzielanie odpowiedzi na zapytania zgłaszane przez urzędy i organizacje społeczne,
22)
prezentowanie dokumentów, opinii i ustaleń Ministerstwa SWiA na seminariach, sympozjach i konferencjach zawodowych,
23)
współpracę z organami administracji państwowej, organami samorządu terytorialnego, organizacjami społecznymi i zawodowymi w zakresie budownictwa,
24)
współpracę z Departamentem Nadzoru i Kontroli MSWiA.
III.
ORGANIZACJA DEPARTAMENTU
§  4.
W skład Departamentu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Kierownictwo Departamentu.
2)
Wydział Architektury i Prawa Budowlanego,
3) 1
Wydział Techniki Budowlanej i Normalizacji
4)
Wydział Zamówień Publicznych i Procesu Inwestycyjnego,
5)
Wydział Polityki Badawczo-Rozwojowej,
6) 2
Wydział ds. Geodezji, Kartografii i Wskazań Lokalizacyjnych Autostrad.
§  5.
Stan etatowy Departamentu określa etat wprowadzony odrębną decyzją organizacyjną Dyrektora Generalnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
§  6.
Dyrektor Departamentu Budownictwa, Architektury, Geodezji i Kartografii określi szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych Departamentu i poszczególnych stanowisk pracy.
1 § 4 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 decyzji nr 175 z dnia 28 maja 1998 r. (Dz.Urz.MSWiA.98.4.38) zmieniającej nin. decyzję z dniem 28 maja 1998 r.
2 § 4 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 2 decyzji nr 175 z dnia 28 maja 1998 r. (Dz.Urz.MSWiA.98.4.38) zmieniającej nin. decyzję z dniem 28 maja 1998 r.