Regulamin organizacyjny Biura Finansów Centralnego Biura Antykorupcyjnego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.CBA.2017.24

Akt utracił moc
Wersja od: 15 października 2018 r.

ZARZĄDZENIE Nr 24/17
SZEFA CENTRALNEGO BIURA ANTYKORUPCYJNEGO
z dnia 25 maja 2017 r.
w sprawie regulaminu organizacyjnego Biura Finansów Centralnego Biura Antykorupcyjnego

Na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 1310, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Biuru Finansów Centralnego Biura Antykorupcyjnego, zwanego dalej "CBA", nadaje się regulamin organizacyjny określający jego:
1)
strukturę organizacyjną;
2)
organizację kierowania i funkcje;
3)
zadania komórek organizacyjnych.
§  2. 
1. 
W skład Biura Finansów CBA, zwanego dalej "Biurem", wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Wydział Finansowo-Księgowy;
2)
Wydział Budżetu i Wydatków Osobowych, w którym wyodrębnia się:
a)
Zespół Budżetu,
b)
Zespół Wydatków Osobowych;
3)
Wydział Zamówień Publicznych;
4)
Zespół do spraw Podatkowych.
2. 
W skład Biura wchodzą ponadto:
1)
Samodzielne Stanowisko do spraw Obsługi Prawnej;
2)
Samodzielne Stanowisko do spraw Obsługi Sekretariatu.
§  3. 
1. 
Biurem kieruje Dyrektor Biura - Główny Księgowy, ponosząc odpowiedzialność za:
1)
zgodną z ustawą budżetową realizację przychodów i wydatków, a w szczególności za przestrzeganie dyscypliny finansów publicznych;
2)
prowadzenie księgowości budżetowej;
3)
prawidłowe stosowanie szczegółowych zasad dotyczących rozliczania kosztów finansowanych z funduszu operacyjnego, w których zakresie - ze względu na wyłączenie ich jawności - nie mogą być stosowane przepisy o finansach publicznych i rachunkowości;
4)
prawidłowe i terminowe wykonywanie zadań określonych w niniejszym regulaminie, w zakresach obowiązków i odpowiedzialności podległych mu funkcjonariuszy i pracowników oraz zadań zleconych przez Szefa CBA.
2. 
Dyrektor Biura kieruje Biurem przy pomocy kierowników komórek organizacyjnych, a w szczególności dokonuje podziału pracy i nadzoruje wykonanie poszczególnych zadań oraz ocenia pracę podległych pracowników i funkcjonariuszy.
3.  1
 W przypadku nieobecności dyrektora Biura, jego zadania wykonuje kierownik komórki organizacyjnej, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 2.
4. 
W przypadku jednoczesnej nieobecności osób, o których mowa ust. 3, zadania dyrektora Biura osoba przez niego wyznaczona.
§  4. 
1. 
Kierownik komórki organizacyjnej kieruje nią i jest odpowiedzialny za prawidłową realizację jej zadań.
2. 
W czasie nieobecności kierownika komórki organizacyjnej jego zadania wykonuje zastępca albo osoba wskazana przez dyrektora Biura.
3. 
Osoby zatrudnione w Zespole Podatkowym, a także na samodzielnych stanowiskach, o których mowa w § 2 ust. 2, są odpowiedzialne za prawidłową realizację powierzanych zadań.
§  5. 
1. 
Do zadań Wydziału Finansowo-Księgowego należy prowadzenie obsługi finansowo-księgowej CBA, w tym:
1)
prowadzenie kasy głównej, kasy funduszu operacyjnego, kas walutowych i kasy podatkowej, w tym wypłacanie i rozliczanie delegacji oraz innych wydatków;
2)
rozliczanie krajowych i zagranicznych wyjazdów służbowych;
3)
prowadzenie i obsługa stanowiska rejestracji dokumentów niejawnych;
4)
transport wartości pieniężnych;
5)
prowadzenie rejestru faktur przychodzących;
6)
kontrola prawidłowości opisywania dokumentów finansowo-księgowych ze wszystkich jednostek organizacyjnych CBA zgodnie z przepisami wewnętrznymi;
7)
przygotowywanie przelewów w elektronicznym systemie bankowym i dokonywanie płatności dotyczących faktur i rachunków z jednostek organizacyjnych CBA;
8)
przekazywanie środków na konta delegatur CBA;
9)
rozliczenia z funkcjonariuszami i pracownikami z tytułu refundacji w związku ze służbą i pracą w CBA;
10)
wystawianie not obciążeniowych w zakresie określonym w przepisach wewnętrznych;
11)
wystawianie faktur VAT;
12)
prowadzenie rejestru VAT, w tym rejestru sprzedaży i rejestru zakupów;
13)
sporządzanie deklaracji VAT-7 i VAT-UE i przekazywanie do urzędu skarbowego;
14)
sporządzanie jednolitego pliku kontrolnego zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów;
15)
prowadzenie ksiąg rachunkowych poprzez księgowanie wszystkich zdarzeń gospodarczych dotyczących CBA;
16)
bieżąca kontrola zapisów księgowych;
17)
sporządzanie, na podstawie ewidencji księgowej, miesięcznych, kwartalnych i rocznych sprawozdań:
a)
finansowych: bilansu, Rachunku Zysków i Strat, Zestawienia Zmian w Funduszu Jednostki,
b)
budżetowych,
c)
do Głównego Urzędu Statystycznego;
18)
ewidencja finansowo-księgowa majątku trwałego CBA i rozliczanie kosztów inwestycji;
19)
ewidencja rozrachunków z kontrahentami oraz ich terminowe rozliczanie, w tym okresowe uzgadnianie sald;
20)
obsługa grupowego ubezpieczenia na życie pracowników i funkcjonariuszy CBA;
21)
prowadzenie szkoleń wewnętrznych oraz udzielanie instruktaży specjalistycznych funkcjonariuszom i pracownikom CBA;
22)
monitorowanie i analizowanie obowiązujących aktów prawnych związanych z rachunkowością;
23)
udział w przygotowywaniu pism i inicjowanie zmian w przepisach wewnętrznych CBA regulujących problematykę finansowo-księgową;
24)
przechowywanie oraz archiwizacja dowodów finansowo-księgowych;
25)
realizacja innych czynności zlecanych przez Szefa CBA, jego zastępców lub dyrektora Biura oraz wynikających ze zmian w przepisach prawa.
2. 
Do zadań Zespołu Budżetu w Wydziale Budżetu i Wydatków Osobowych należy:
1)
opracowywanie projektu budżetu w części dotyczącej CBA oraz planów finansowania zadań zgodnie z formularzami zawartymi w przepisach dotyczących szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej;
2)
opracowanie rocznego harmonogramu wydatków oraz na jego podstawie zapotrzebowań miesięcznych i okresowych;
3)
opracowanie planu zadań na poszczególne jednostki organizacyjne CBA;
4)
prowadzenie dziennego planu zapotrzebowań na środki i zarządzanie nim;
5)
wprowadzanie decyzji w sprawie zmian w budżecie państwa, otrzymanych rezerw celowych i ogólnych, współpraca z jednostkami organizacyjnymi CBA w zakresie dokonywania zmian w planie finansowym;
6)
bieżąca kontrola realizacji budżetu, sporządzanie decyzji Szefa CBA w sprawie blokady środków finansowych, zwalnianie niewykorzystanych środków;
7)
prowadzenie rejestru zawartych umów, porozumień, zapotrzebowań składanych przez jednostki organizacyjne CBA;
8)
zabezpieczanie w systemie informatycznym środków finansowych na podstawie umów, wniosków o udzielenie zamówienia publicznego, zapotrzebowań, porozumień, wniosków o zaliczkę, a także zatwierdzanie zleceń magazynowych;
9)
weryfikacja sprawozdań budżetowych, wprowadzanie do systemu elektronicznego i przekazywanie do Ministerstwa Finansów oraz sporządzanie sprawozdań opisowych z wykonania planu finansowego CBA;
10)
współpraca z Ministerstwem Finansów, Narodowym Bankiem Polskim, Głównym Urzędem Statystycznym oraz innymi instytucjami zewnętrznymi;
11)
obsługa zleceń finansowych w bankowym systemie informatycznym;
12)
wdrażanie budżetu zadaniowego;
13)
księgowanie na kontach pozabilansowych planu finansowego oraz zaangażowania wydatków budżetowych;
14)
rozliczanie projektów finansowanych ze środków zagranicznych, w tym środków z Unii Europejskiej, sporządzanie do Ministerstwa Finansów informacji miesięcznych na temat wydatkowania środków z pozyskanej rezerwy celowej;
15)
sporządzanie wniosków o zapewnienie finansowania i wniosków o uruchomienie rezerwy budżetowej, sporządzanie i przekazywanie sprawozdań kwartalnych z realizacji projektów unijnych;
16)
analizowanie zmian w przepisach prawnych w zakresie prawa finansów publicznych;
17)
udział w przygotowywaniu pism i przepisów wewnętrznych w zakresie realizowanych zadań;
18)
przechowywanie oraz archiwizacja dokumentacji Zespołu;
19)
realizacja innych czynności zlecanych przez Szefa CBA, jego zastępców lub dyrektora Biura oraz wynikających ze zmian w przepisach prawa.
3. 
Do zadań Zespołu Wydatków Osobowych w Wydziale Budżetu i Wydatków Osobowych należy:
1)
opracowywanie projektu budżetu w części dotyczącej uposażeń, wynagrodzeń, pochodnych oraz innych dodatków wypłacanych w CBA zgodnie z formularzami zawartymi w przepisach dotyczących szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej;
2)
opracowanie planu zadań w części dotyczącej uposażeń, wynagrodzeń, pochodnych oraz innych dodatków dla funkcjonariuszy i pracowników CBA;
3)
prowadzenie bieżącej kontroli realizacji budżetu w zakresie uposażeń, wynagrodzeń, pochodnych od nich oraz innych świadczeń wypłacanych w CBA, a także sporządzanie w tym zakresie raportów;
4)
zabezpieczanie wniosków personalnych w paragrafach płacowych, zabezpieczanie zapotrzebowań na środki z tytułu umów zlecenia i o dzieło, przygotowywanie zestawień i rozliczanie funduszu nagród za zastępstwa;
5)
prowadzenie miesięcznych kart uposażeń i wynagrodzeń oraz kompletowanie dokumentów źródłowych stanowiących podstawę ich naliczania;
6)
obsługa rozliczeń uposażeń, wynagrodzeń i innych świadczeń;
7)
sporządzanie list płac oraz przygotowywanie i realizacja przelewów w bankowym systemie informatycznym;
8)
obsługa rozrachunków i rozliczeń z byłymi funkcjonariuszami i pracownikami CBA oraz zleceniobiorcami;
9)
bieżąca współpraca z instytucjami zewnętrznymi: Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Głównym Urzędem Statystycznym, Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, właściwym miejscowo urzędem skarbowym oraz bankiem obsługującym;
10)
obsługa rozliczeń publiczno-prawnych;
11)
sporządzanie i przekazywanie dokumentów rozliczeniowych do podmiotów uprawnionych, w tym:
a)
deklaracji podatkowych do urzędu skarbowego,
b)
składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, fundusz pracy, fundusz emerytur pomostowych oraz dokonywanie corocznej waloryzacji składki emerytalnej,
c)
deklaracji miesięcznych wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
d)
sprawozdań RB-70 o zatrudnieniu i wynagrodzeniu do Głównego Urzędu Statystycznego i Najwyższej Izby Kontroli;
12)
obsługa Koleżeńskiej Kasy Oszczędnościowo-Pożyczkowej;
13)
wystawianie zaświadczeń RP-7 o zatrudnieniu i wynagrodzeniu;
14)
korespondencja z organami prowadzącymi egzekucję, weryfikacja, naliczanie i dokonywanie potrąceń;
14)
udział w przygotowywaniu pism i inicjowanie przepisów wewnętrznych w zakresie realizowanych zadań;
15)
przechowywanie oraz archiwizacja dokumentacji płacowej;
16)
realizacja innych czynności zlecanych przez Szefa CBA, jego zastępców lub dyrektora Biura oraz wynikających ze zmian w przepisach prawa.
4. 
Do zadań Wydziału Zamówień Publicznych należy:
1)
prowadzenie postępowań przetargowych;
2)
przekazywanie Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej oraz Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych ogłoszeń, a także publikacja wymaganych w tym zakresie ogłoszeń i innych informacji;
3)
opiniowanie przekładanych Szefowi CBA projektów dokumentów, należących do zakresu właściwości Wydziału;
4)
analizowanie i weryfikacja wniosków o udzielenie zamówienia publicznego;
5)
ewidencjonowanie dokumentów dotyczących zamówień publicznych;
6)
udział w pracach komisji przetargowych;
7)
weryfikowanie zasadności wpływających odwołań i przygotowywanie odpowiedzi;
8)
udział w postępowaniach odwoławczych przed Krajową Izbą Odwoławczą;
9)
sporządzanie i aktualizacja Planu zamówień publicznych oraz informacji o stanie realizacji planu;
10)
prowadzenie rejestru wszczętych zamówień publicznych;
11)
prowadzenie rejestru zamówień publicznych, których wartość nie przekracza kwot, o których mowa w art. 4 pkt 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164, z późn. zm.);
12)
prowadzenie rejestru zamówień, o których mowa w art. 4 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych;
13)
prowadzenie szkoleń wewnętrznych oraz udzielanie instruktaży specjalistycznych funkcjonariuszom i pracownikom CBA;
14)
prowadzenie i obsługa stanowiska rejestracji dokumentów niejawnych dotyczących właściwości Wydziału;
15)
monitorowanie i analizowanie obowiązujących aktów prawnych związanych z zamówieniami publicznymi;
16)
udział w przygotowywaniu pism i inicjowanie zmian w przepisach wewnętrznych CBA regulujących problematykę zamówień publicznych;
17)
przechowywanie oraz archiwizacja dokumentacji Wydziału;
18)
realizacja innych czynności zlecanych przez Szefa CBA, jego zastępców lub dyrektora Biura oraz wynikających ze zmian w bieżących przepisach.
5. 
Do zadań Zespołu do spraw Podatkowych należy:
1)
sporządzanie i wysyłanie informacji rocznych o dochodach PIT-11, PIT-40 oraz PIT-8C do podatnika i urzędów skarbowych;
2)
przyjmowanie zeznań podatkowych PIT-37, PIT-36;
3)
analiza złożonych zeznań podatkowych funkcjonariuszy CBA i ich ewidencja w systemie POLTAX, POLTAX-2B;
4)
księgowanie przypisów i odpisów na karcie kontowej podatnika;
5)
przygotowanie wykazu nadpłat wynikających z zeznań podatkowych;
6)
dokonywanie czynności sprawdzających zeznań podatkowych z dokumentami źródłowymi;
7)
prowadzenie postępowań karno-skarbowych i wystawianie mandatów;
8)
sporządzanie wykazu OPP i przekazanie do urzędów skarbowych;
9)
analiza wniosków VZM i ich ewidencja w programie POLTAX, POLTAX 2B, EWIDENCJE oraz wystąpienie o zasilenie rachunku bankowego do właściwego urzędu skarbowego;
10)
wystawianie zaświadczeń o specjalnym trybie rozliczenia się funkcjonariuszy do urzędów skarbowych i innych instytucji;
11)
rejestracja aktualizacji danych osobowych na podstawie informacji ZAP-3 i PIT-2;
12)
współpraca z komórkami organizacyjnymi CBA oraz sporządzanie wykazu dochodów podatników we wskazanym zakresie;
13)
udzielanie informacji w zakresie ustaw o PIT, PCC, SD, PPE;
14)
aktualizacja corocznej informacji dotyczącej sposobu rozliczania i składania zeznań podatkowych przez funkcjonariuszy CBA;
15)
wprowadzanie danych i sporządzanie listy wypłat dla osób ubiegających się o zwrot utraconego zarobku w związku ze stawiennictwem w charakterze świadka;
16)
udział w przygotowywaniu pism i inicjowanie przepisów wewnętrznych w zakresie realizowanych zadań;
17)
przechowywanie oraz bieżąca archiwizacja dokumentacji Zespołu;
18)
realizacja innych czynności zlecanych przez Szefa CBA, jego zastępców lub dyrektora Biura oraz wynikających ze zmian w bieżących przepisach.
6. 
Do zadań Samodzielnego Stanowiska do spraw Obsługi Prawnej należy świadczenie pomocy prawnej, o której mowa w ustawie z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 233, 1579 i 2261), z zastrzeżeniem uprawnień w zakresie koordynacji pomocy prawnej w CBA, przysługujących dyrektorowi Biura Prawnego CBA będącego radcą prawnym albo radcy prawnemu wskazanemu przez Szefa CBA.
7. 
Do zadań Samodzielnego Stanowiska do spraw Obsługi Sekretariatu należy obsługa kancelaryjna Biura, w szczególności:
1)
obsługa kancelaryjno-biurowa dyrektora Biura;
2)
obsługa stanowiska rejestracji;
3)
zabezpieczenie i przechowywanie dokumentacji oraz bieżąca archiwizacja;
4)
realizacja innych zadań na polecenie Szefa CBA, jego zastępców lub dyrektora Biura.
§  6. 
Traci moc zarządzenie nr 31/16 Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego z dnia 15 listopada 2016 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Biura Finansów Centralnego Biura Antykorupcyjnego (Dz. Urz. CBA poz. 34 i 36).
§  7. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2017 r.
1 § 3 ust. 3 zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 16/18 z dnia 7 września 2018 r. (Dz.Urz.CBA.2018.16) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 października 2018 r.