Regulamin organizacyjny Biura Finansów Centralnego Biura Antykorupcyjnego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.CBA.2016.34

Akt utracił moc
Wersja od: 1 grudnia 2016 r.

ZARZĄDZENIE Nr 31/16
SZEFA CENTRALNEGO BIURA ANTYKORUPCYJNEGO
z dnia 15 listopada 2016 r.
w sprawie regulaminu organizacyjnego Biura Finansów Centralnego Biura Antykorupcyjnego

Na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 1310) zarządza się, co następuje:
§  1.
Biuru Finansów Centralnego Biura Antykorupcyjnego, zwanego dalej "CBA", nadaje się regulamin organizacyjny określający jego:
1)
strukturę organizacyjną;
2)
organizację kierowania i funkcje;
3)
zadania komórek organizacyjnych.
§  2.
1.
W skład Biura Finansów CBA, zwanego dalej "Biurem", wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Wydział Finansowo-Księgowy;
2)
Wydział Budżetu;
3)
Wydział Zamówień Publicznych;
4)
Wydział Rozrachunkowo-Rozliczeniowy.
2.
W skład Biura wchodzą ponadto:
1)
Samodzielne Stanowisko do spraw Obsługi Prawnej;
2)
Samodzielne Stanowisko do spraw Obsługi Sekretariatu.
§  3.
1.
Biurem kieruje Dyrektor Biura - Główny Księgowy, ponosząc odpowiedzialność za:
1)
zgodną z ustawą budżetową realizację przychodów i wydatków, a w szczególności za przestrzeganie dyscypliny finansów publicznych;
2)
prowadzenie księgowości budżetowej;
3)
prawidłowe stosowanie szczegółowych zasad dotyczących rozliczania kosztów finansowanych z funduszu operacyjnego, w zakresie których - ze względu na wyłączenie ich jawności - nie mogą być stosowane przepisy o finansach publicznych i rachunkowości;
4)
prawidłowe i terminowe wykonywanie zadań określonych w niniejszym regulaminie, w zakresach obowiązków i odpowiedzialności podległych mu funkcjonariuszy i pracowników oraz zadań zleconych przez Szefa CBA.
2.
Dyrektor Biura kieruje Biurem przy pomocy kierowników komórek organizacyjnych, a w szczególności dokonuje podziału pracy i nadzoruje wykonanie poszczególnych zadań oraz ocenia pracę podległych pracowników i funkcjonariuszy.
3.
W przypadku nieobecności dyrektora Biura zastępuje go kierownik komórki organizacyjnej, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1.
4.
W przypadku jednoczesnej nieobecności osób, o których mowa ust. 3, dyrektora Biura zastępuje osoba przez niego wyznaczona.
§  4.
1.
Kierownicy komórek organizacyjnych kierują ich pracami i są odpowiedzialni za prawidłową realizację ich zadań.
2.
W czasie nieobecności kierownika komórki organizacyjnej jego zadania wykonuje zastępca albo osoba wskazana przez dyrektora Biura.
3.
Osoby na samodzielnych stanowiskach, o których mowa w § 2 ust. 2, są odpowiedzialne za prawidłową realizację powierzanych zadań.
§  5.
1.
Do zadań Wydziału Finansowo-Księgowego należy prowadzenie obsługi finansowo-księgowej Centralnego Biura Antykorupcyjnego, w tym:
1)
prowadzenie kasy głównej, kasy funduszu operacyjnego, kas walutowych i kasy podatkowej, w tym wypłacanie i rozliczanie delegacji oraz innych wydatków;
2)
rozliczanie krajowych i zagranicznych wyjazdów służbowych;
3)
prowadzenie i obsługa stanowiska rejestracji dokumentów niejawnych;
4)
transport wartości pieniężnych;
5)
prowadzenie rejestru faktur przychodzących;
6)
kontrola prawidłowości opisywania dokumentów finansowo-księgowych ze wszystkich jednostek centrali oraz z delegatur zgodnie z przepisami wewnętrznymi;
7)
przygotowywanie przelewów w elektronicznym systemie bankowym i dokonywanie płatności dotyczących faktur i rachunków z jednostek centrali oraz z delegatur;
8)
przekazywanie środków na konta delegatur CBA;
9)
rozliczenia z funkcjonariuszami i pracownikami z tytułu refundacji w związku ze służbą i pracą w CBA;
10)
wystawianie not obciążeniowych w zakresie określonym w przepisach wewnętrznych;
11)
wystawianie faktur VAT;
12)
prowadzenie rejestru VAT w tym: rejestru sprzedaży i rejestru zakupów;
13)
sporządzanie deklaracji VAT-7 i VAT-UE i przekazywanie do Urzędu Skarbowego;
14)
sporządzanie jednolitego pliku kontrolnego zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów;
15)
prowadzenie ksiąg rachunkowych poprzez księgowanie wszystkich zdarzeń gospodarczych dotyczących Centralnego Biura Antykorupcyjnego w tym: faktur, rachunków, raportów kasowych kasy głównej i poszczególnych delegatur, kasy funduszu operacyjnego, kas walutowych i kasy podatkowej, not księgowych, dochodów, wyciągów bakowych i innych dokumentów finansowo-księgowych;
16)
bieżąca kontrola zapisów księgowych;
17)
sporządzanie na podstawie ewidencji księgowej miesięcznych, kwartalnych i rocznych sprawozdań:
a)
finansowych: bilansu, Rachunku Zysków i Strat, Zastawienia Zmian w Funduszu Jednostki,
b)
budżetowych,
c)
do Głównego Urzędu Statystycznego;
18)
ewidencja finansowo-księgowa majątku trwałego CBA i rozliczanie kosztów inwestycji;
19)
ewidencja rozrachunków z kontrahentami oraz ich terminowe rozliczanie, w tym okresowe uzgadnianie sald;
20)
udostępnianie dokumentacji finansowo-księgowej na potrzeby kontroli wewnętrznych i zewnętrznych, sporządzanie zestawień i udzielanie informacji oraz współpraca z kontrolującymi;
21)
prowadzenie szkoleń wewnętrznych oraz udzielanie instruktaży specjalistycznych funkcjonariuszom i pracownikom CBA;
22)
monitorowanie i analizowanie obowiązujących aktów prawnych związanych z rachunkowością;
23)
inicjowanie zmian w przepisach wewnętrznych CBA regulujących problematykę finansowo-księgową;
24)
przechowywanie i archiwizowanie dowodów finansowo-księgowych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami;
25)
realizacja innych zadań na polecenie Szefa CBA, jego zastępców lub dyrektora Biura.
2.
Do zadań Wydziału Budżetu należy:
1)
opracowywanie projektu budżetu w części dotyczącej CBA oraz planów finansowania zadań zgodnie z formularzami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej;
2)
opracowanie rocznego harmonogramu wydatków oraz na jego podstawie zapotrzebowań miesięcznych i okresowych;
3)
prowadzenie dziennego planu zapotrzebowań na środki i zarządzanie nim;
4)
wprowadzanie decyzji Ministerstwa Finansów w sprawie zmian w budżecie państwa, otrzymanych rezerw celowych i ogólnych, współpraca z jednostkami organizacyjnymi CBA w zakresie dokonywania zmian w planie finansowym;
5)
bieżąca kontrola realizacji budżetu, sporządzanie decyzji Szefa CBA w sprawie blokady środków finansowych, zwalnianie niewykorzystanych środków;
6)
prowadzenie rejestru zawartych umów, porozumień, zapotrzebowań składanych przez jednostki organizacyjne CBA;
7)
zabezpieczanie środków finansowych w systemie informatycznym na podstawie umów, wniosków o udzielenie zamówienia publicznego, zapotrzebowań, porozumień, wniosków o zaliczkę, zatwierdzanie zleceń magazynowych;
8)
zabezpieczanie wniosków personalnych w paragrafach płacowych, zabezpieczanie zapotrzebowań na środki z tytułu umów zlecenia i o dzieło, przygotowywanie zestawień i rozliczanie funduszu nagród za zastępstwa;
9)
weryfikacja sprawozdań budżetowych, wprowadzanie do systemu elektronicznego i przekazywanie do Ministerstwa Finansów oraz sporządzanie sprawozdań opisowych z wykonania planu finansowego CBA;
10)
współpraca z Ministerstwem Finansów, Narodowym Bankiem Polskim, Głównym Urzędem Statystycznym oraz innymi instytucjami zewnętrznymi;
11)
obsługa zleceń finansowych w bankowym systemie informatycznym;
12)
wdrażanie budżetu zadaniowego, w szczególności: sporządzanie projektu budżetu zadaniowego, półrocznego i rocznego sprawozdania oraz sporządzanie opisowego sprawozdania z wykonania budżetu zadaniowego;
13)
zatwierdzanie zmian zadań jednostek organizacyjnych w planie zamówień publicznych w zakresie paragrafów budżetowych;
14)
księgowanie na kontach pozabilansowych planu finansowego oraz zaangażowania wydatków budżetowych;
15)
rozliczanie projektów finansowanych ze środków zagranicznych, w tym środków z Unii Europejskiej, sporządzanie do Ministerstwa Finansów informacji miesięcznych na temat wydatkowania środków z pozyskanej rezerwy celowej;
16)
sporządzanie wniosków o zapewnienie finansowania i wniosków o uruchomienie rezerwy budżetowej, sporządzanie i przekazywanie sprawozdań kwartalnych z realizacji projektów unijnych;
17)
analizowanie zmian w przepisach prawnych w zakresie prawa finansów publicznych;
18)
archiwizowanie dokumentacji przychodzącej i wytworzonej w Wydziale Budżetu;
19)
realizacja innych zadań na polecenie Szefa CBA, jego zastępców lub dyrektora Biura.
3.
Do zadań Wydziału Zamówień Publicznych należy:
1)
prowadzenie postępowań przetargowych;
2)
przekazywanie Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej oraz Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych ogłoszeń, a także publikacja wymaganych w tym zakresie ogloszeń i innych informacji;
3)
opiniowanie przekładanych Szefowi CBA projektów dokumentów, należących do zakresu właściwości Wydziału Zamówień Publicznych;
4)
analizowanie i weryfikacja wniosków o udzielenie zamówienia publicznego;
5)
ewidencjonowanie dokumentów dotyczących zamówień publicznych;
6)
udział w pracach komisji przetargowych;
7)
weryfikowanie zasadności wpływających odwołań i przygotowywanie odpowiedzi;
8)
udział w postępowaniach odwoławczych przed Krajową Izbą Odwoławczą;
9)
sporządzanie i aktualizacja "Planu zamówień publicznych" oraz informacji o stanie realizacji planu na podstawie przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych i przepisów wewnętrznych CBA;
10)
prowadzenie rejestru wszczętych zamówień publicznych;
11)
prowadzenie rejestru zamówień publicznych, których wartość nie przekracza kwot, o których mowa w art. 4 pkt 8 ustawy - Prawo zamówień publicznych;
12)
prowadzenie rejestru zamówień, o których mowa w art. 4 pkt 5 ustawy - Prawo zamówień publicznych;
13)
prowadzenie szkoleń wewnętrznych oraz udzielanie instruktaży specjalistycznych funkcjonariuszom i pracownikom CBA;
14)
monitorowanie i analizowanie obowiązujących aktów prawnych związanych z zamówieniami publicznymi;
15)
inicjowanie zmian w przepisach wewnętrznych CBA regulujących problematykę zamówień publicznych;
16)
prowadzenie i obsługa stanowiska rejestracji dokumentów niejawnych;
17)
realizacja innych zadań na polecenie Szefa CBA, jego zastępców lub dyrektora Biura.
4. 1
 Do zadań Wydziału Rozrachunkowo-Rozliczeniowego należy:
1)
obsługa rozrachunków i rozliczeń z obecnymi i byłymi funkcjonariuszami i pracownikami CBA oraz zleceniobiorcami;
2)
obsługa rozliczeń publiczno-prawnych;
3)
obsługa rozliczeń uposażeń, wynagrodzeń i innych świadczeń;
4)
sporządzanie i przekazywanie dokumentów rozliczeniowych do podmiotów uprawnionych;
5)
sporządzanie oraz przekazywanie do Urzędu Skarbowego deklaracji podatkowych oraz rozliczanie podatku dochodowego od osób fizycznych dotyczącego pracowników i funkcjonariuszy CBA;
6)
sporządzanie informacji o osiągniętych dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu dochodów osiągniętych w CBA;
7)
sporządzanie oraz przekazywanie deklaracji miesięcznych wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
8)
obsługa Szefa CBA, realizującego uprawnienia organów podatkowych, o których mowa w przepisach odrębnych;
9)
współpraca z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, właściwym Urzędem Skarbowym, bankiem obsługującym, Głównym Urzędem Statystycznym, Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
10)
obsługa Koleżeńskiej Kasy Oszczędnościowo-Pożyczkowej;
11)
sporządzanie list płac wynagrodzeń i innych świadczeń oraz przygotowywanie i realizacja przelewów;
12)
wystawianie zaświadczeń RP-7 o zatrudnieniu i wynagrodzeniu;
13)
obsługa grupowego ubezpieczenia na życie pracowników i funkcjonariuszy CBA;
14)
odpowiedzi na wezwania organów komorniczych i urzędów skarbowych, dokonywanie, weryfikacja i naliczanie potrąceń;
15)
sporządzanie sprawozdania RB-70 o zatrudnieniu i wynagrodzeniu i przekazywanie go do Głównego Urzędu Statystycznego i Najwyższej Izby Kontroli;
16)
naliczanie i przekazywanie składek społecznych na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, fundusz pracy, fundusz emerytur pomostowych oraz dokonywanie corocznej waloryzacji składki emerytalnej;
17)
analizowanie zmian w przepisach prawnych dotyczących zakresu zadań Wydziału;
18)
realizacja innych zadań na polecenie Szefa CBA, jego zastępców lub dyrektora Biura.
5.
Do zadań Samodzielnego Stanowiska do spraw Obsługi Prawnej należy świadczenie pomocy prawnej, o której mowa w ustawie z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 233), z zastrzeżeniem uprawnień w zakresie koordynacji pomocy prawnej w CBA, przysługujących dyrektorowi Biura Prawnego CBA będącego radcą prawnym albo radcy prawnemu wskazanemu przez Szefa CBA.
6.
Do zadań Samodzielnego Stanowiska do spraw Obsługi Sekretariatu należy prowadzenie obsługi kancelaryjnej w zakresie funkcjonowania Biura, w szczególności:
1)
obsługa kancelaryjno-biurowa dyrektora Biura;
2)
obsługa stanowiska rejestracji;
3)
archiwizacja dokumentów zgodnie z obowiązującą w tym zakresie instrukcją kancelaryjną;
4)
realizacja innych zadań na polecenie Szefa CBA, jego zastępców lub dyrektora Biura.
§  6.
Traci moc zarządzenie nr 21/14 Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego z dnia 18 grudnia 2014 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Biura Finansów Centralnego Biura Antykorupcyjnego (Dz. Urz. CBA poz. 25).
§  7.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 grudnia 2016 r.
1 § 5 ust. 4 zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 33/16 z dnia 25 listopada 2016 r. (Dz.Urz.CBA.2016.36) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 grudnia 2016 r.