Regulamin organizacyjnego Wyższego Urzędu Górniczego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.WUG.2024.30

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 września 2024 r.

ZARZĄDZENIE Nr 19
PREZESA WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO
z dnia 24 lipca 2024 r.
w sprawie regulaminu organizacyjnego Wyższego Urzędu Górniczego

Na podstawie art. 39 ust. 6 i 8 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2024 r. poz. 1050) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Ustala się regulamin organizacyjny Wyższego Urzędu Górniczego, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Pozostają w mocy:
1)
upoważnienia do:
a)
dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w imieniu Wiceprezesa Wyższego Urzędu Górniczego albo Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego, udzielone na podstawie przepisów dotychczasowego regulaminu organizacyjnego Wyższego Urzędu Górniczego,
b)
nadawania wizy, o której mowa w art. 15 ust. 7 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1461), przy skierowaniu aktu prawnego do ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Wyższego Urzędu Górniczego,
c)
podpisywania Dziennika Urzędowego Wyższego Urzędu Górniczego;
2)
wyznaczenia do dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w imieniu dyrektora komórki organizacyjnej, dokonane na podstawie przepisów dotychczasowego regulaminu organizacyjnego Wyższego Urzędu Górniczego.
§  3. 
1. 
Dotychczasowe, określone poza regulaminem organizacyjnym Wyższego Urzędu Górniczego, zadania i kompetencje:
1)
Departamentu Infrastruktury Podstawowej Zakładów Górniczych oraz Departamentu Energomechanicznego, z wyjątkiem zadań i kompetencji dotyczących spraw informatycznych, przechodzą do właściwości Departamentu Energomechanicznego i Infrastruktury Podstawowej;
2)
Departamentu Energomechanicznego, dotyczące spraw informatycznych, przechodzą do właściwości Biura Administracyjno-Gospodarczego;
3)
Departamentu Górnictwa, z wyjątkiem zadań i kompetencji dotyczących górnictwa otworowego i wiertnictwa, przechodzą do właściwości Departamentu Górnictwa Podziemnego i Odkrywkowego;
4)
Departamentu Górnictwa, dotyczące górnictwa otworowego i wiertnictwa, przechodzą do właściwości Departamentu Ochrony Środowiska, Gospodarki Złożem i Wiertnictwa;
5)
Biura Komunikacji Społecznej przechodzą do właściwości Samodzielnego Wydziału Organizacyjnego - Gabinetu Prezesa;
6)
Samodzielnego Wydziału Organizacyjnego:
a)
dotyczące:
obiegu i archiwizowania dokumentów,
zamówień publicznych w zakresie biletów lotniczych i kolejowych, miejsc hotelowych, polis ubezpieczeniowych i wiz,
b)
wykonywane przez Sekretariat Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego

- przechodzą do właściwości Biura Administracyjno-Gospodarczego;

7)
Samodzielnego Wydziału Organizacyjnego, w zakresie innym, niż określony w pkt 6, przechodzą do właściwości Samodzielnego Wydziału Organizacyjnego - Gabinetu Prezesa.
2. 
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dotychczasowych, określonych poza regulaminem organizacyjnym Wyższego Urzędu Górniczego, obowiązków i uprawnień:
1)
dyrektorów:
a)
Departamentu Infrastruktury Podstawowej Zakładów Górniczych,
b)
Departamentu Energomechanicznego,
c)
Departamentu Górnictwa,
d)
Biura Komunikacji Społecznej oraz innych osób wykonujących obowiązki służbowe w tych komórkach organizacyjnych;
2)
naczelnika Samodzielnego Wydziału Organizacyjnego oraz innych osób wykonujących obowiązki służbowe w tym wydziale.
§  4. 
Traci moc zarządzenie nr 7 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 23 stycznia 2023 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Wyższego Urzędu Górniczego (Dz. Urz. WUG z 2023 r. poz. 37 i 86 oraz z 2024 r. poz. 4 i 21).
§  5. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 1 lipca 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ORGANIZACYJNY WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO

§  1. 
Regulamin organizacyjny Wyższego Urzędu Górniczego, zwanego dalej "WUG", określa tryb pracy WUG oraz zakres zadań komórek organizacyjnych, samodzielnego wydziału i samodzielnych stanowisk, wymienionych w § 2 ust. 1 i 2 statutu Wyższego Urzędu Górniczego, stanowiącego załącznik do zarządzenia Ministra Przemysłu z dnia 1 lipca 2024 r. w sprawie nadania statutu Wyższemu Urzędowi Górniczemu (Dz. Urz. Min. Przem. poz. 5), zwanych dalej "komórkami WUG", a także stanowisk oraz osób realizujących zadania określone w przepisach o ochronie danych osobowych, przepisach dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisach prawa prasowego albo przepisach o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
§  2. 
1. 
Osobami kierownictwa WUG są:
1)
Prezes WUG, zwany dalej "Prezesem";
2)
Wiceprezesi WUG, zwani dalej "Wiceprezesami";
3)
Dyrektor Generalny WUG, zwany dalej "Dyrektorem Generalnym".
2. 
Osobami kierownictwa komórek WUG, wymienionych w § 2 ust. 1 statutu Wyższego Urzędu Górniczego, stanowiącego załącznik do zarządzenia Ministra Przemysłu z dnia 1 lipca 2024 r. w sprawie nadania statutu Wyższemu Urzędowi Górniczemu, są:
1)
dyrektorzy komórek WUG;
2)
w przypadkach określonych w regulaminach organizacyjnych tych komórek - zastępcy dyrektorów komórek WUG.
3. 
Osobą kierownictwa Samodzielnego Wydziału Organizacyjnego - Gabinetu Prezesa, zwanego dalej "Gabinetem Prezesa", jest naczelnik wydziału.
§  3. 
1. 
Ustala się następujące symbole osób kierownictwa WUG:
1)
Prezes - P;
2)
Wiceprezesi - PVG i PVO;
3)
Dyrektor Generalny - PDG.
2. 
Ustala się następujące symbole komórek WUG:
1)
Departament Energomechaniczny i Infrastruktury Podstawowej - GEM;
2)
Departament Górnictwa Podziemnego i Odkrywkowego - GG;
3)
Departament Ochrony Środowiska, Gospodarki Złożem i Wiertnictwa - OSG;
4)
Departament Prawny - PR;
5)
Departament Warunków Pracy i Szkolenia - WPS;
6)
Biuro Administracyjno-Gospodarcze - BAG;
7)
Biuro - Archiwum Dokumentacji Mierniczo-Geologicznej - AD;
8)
Biuro Budżetowo-Finansowe, Kadr i Szkolenia - BBF;
9)
Gabinet Prezesa - GP;
10)
Samodzielne Stanowisko do spraw Audytu Wewnętrznego - AW;
11)
Samodzielne Stanowisko do spraw Kontroli - SK;
12)
Samodzielne Stanowisko do spraw Ochrony Informacji Niejawnych, Obronności i Zarządzania Kryzysowego - OIN.
3. 
Ustala się następujące stanowiska oraz osoby realizujące zadania określone w przepisach o ochronie danych osobowych, przepisach dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisach prawa prasowego albo przepisach o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, a także symbole tych stanowisk oraz osób:
1)
Inspektor Ochrony Danych - IOD;
2)
Służba Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Urzędach Górniczych - BHP;
3)
Rzecznik Prasowy Prezesa - RP;
4)
Koordynator do spraw Dostępności w WUG - KD.
§  4. 
1. 
Prezesowi podlegają bezpośrednio:
1)
Wiceprezesi;
2)
Dyrektor Generalny;
3)
Samodzielne Stanowisko do spraw Audytu Wewnętrznego;
4)
Samodzielne Stanowisko do spraw Ochrony Informacji Niejawnych, Obronności i Zarządzania Kryzysowego;
5)
Inspektor Ochrony Danych;
6)
Rzecznik Prasowy Prezesa;
7)
Koordynator do spraw Dostępności w WUG;
8)
doradcy Prezesa.
2. 
Prezes sprawuje bezpośredni nadzór merytoryczny nad:
1)
Departamentem Prawnym;
2)
Biurem Budżetowo-Finansowym, Kadr i Szkolenia - w zakresie spraw związanych z powołaniem i odwołaniem dyrektorów okręgowych urzędów górniczych, zwanych dalej "OUG" oraz ich zastępców;
3)
Gabinetem Prezesa;
4)
Samodzielnym Stanowiskiem do spraw Kontroli.
§  5. 
1. 
Powierza się obowiązki Prezesa w zakresie gospodarki finansowej:
1)
Dyrektorowi Generalnemu - w odniesieniu do samodzielnego zaciągania zobowiązań finansowych oraz przeznaczania środków finansowych na poszczególne wydatki, zgodnie z klasyfikacją budżetową;
2)
dyrektorom OUG - w odniesieniu do samodzielnego zaciągania zobowiązań finansowych oraz przeznaczania środków finansowych na poszczególne wydatki, zgodnie z klasyfikacją budżetową, przekazanych OUG na rachunek pomocniczy na nabywanie rzeczy i usług, zgodnie z procedurami określonymi w:
a)
wydanych przez Prezesa przepisach w sprawie dokonywania przez urzędy górnicze wydatków publicznych z tytułu umów nieobjętych przepisami o zamówieniach publicznych - do wysokości mniejszej jednorazowo niż 50 000 zł,
b)
wydanych przez Dyrektora Generalnego przepisach w sprawie szkoleń pracowników wykonujących obowiązki służbowe w urzędach górniczych.
2. 
Przepisy ust. 1 stanowią powierzenie określonych obowiązków w zakresie gospodarki finansowej w rozumieniu art. 53 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm. 1 ).
§  6. 
1. 
Wiceprezesi:
1)
sprawują bezpośredni nadzór nad dyrektorami OUG;
2)
nadzorują, koordynują i kontrolują działalność OUG w zakresie zadań organów nadzoru górniczego;
3)
sprawują bezpośredni nadzór merytoryczny nad:
a)
Departamentem Energomechanicznym i Infrastruktury Podstawowej,
b)
Departamentem Górnictwa Podziemnego i Odkrywkowego,
c)
Departamentem Ochrony Środowiska, Gospodarki Złożem i Wiertnictwa,
d)
Departamentem Warunków Pracy i Szkolenia,
e)
Biurem - Archiwum Dokumentacji Mierniczo-Geologicznej;
4)
sprawują nadzór nad pogotowiem technicznym WUG, wyznaczają inne osoby sprawujące nadzór nad pogotowiem technicznym WUG oraz zatwierdzają plan wykonywania czynności pogotowia technicznego WUG;
5)
wykonują czynności polecone przez Prezesa, w sprawach niewymienionych w pkt 1-4.
2. 
Prezes dokonuje rozdziału zadań pomiędzy Wiceprezesami, w tym określa kolejność zastępowania go przez Wiceprezesów.
3. 
Wiceprezes może upoważnić osoby kierownictwa komórek WUG, nad którymi sprawuje bezpośredni nadzór merytoryczny oraz innych pracowników wykonujących obowiązki służbowe w tych komórkach do dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w jego imieniu.
§  7. 
1. 
Zadania Dyrektora Generalnego określają:
1)
ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 409);
2)
ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2020 r. poz. 164).
2. 
Dyrektorowi Generalnemu podlegają bezpośrednio:
1)
Służba Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Urzędach Górniczych;
2)
Sekretariat Dyrektora Generalnego - w zakresie:
a)
nadzorowania i koordynowania realizacji w urzędach górniczych kontroli zarządczej,
b)
obsługi organizacyjnej oraz kancelaryjno-biurowej wykonywania zadań Dyrektora Generalnego,
c)
obsługi kancelaryjno-biurowej Służby Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Urzędach Górniczych.
3. 
Dyrektor Generalny sprawuje bezpośredni nadzór merytoryczny nad:
1)
Biurem Administracyjno-Gospodarczym;
2)
Biurem Budżetowo-Finansowym, Kadr i Szkolenia, z zastrzeżeniem § 4 ust. 2 pkt 2.
4. 
Dyrektor Generalny wykonuje czynności polecone przez Prezesa, w sprawach niewymienionych w ust. 1-3.
5. 
Dyrektor Generalny prowadzi ewidencję:
1)
dodatkowego zatrudnienia:
a)
członków korpusu służby cywilnej wykonujących obowiązki służbowe w WUG,
b)
urzędników państwowych wykonujących obowiązki służbowe w WUG,
c)
dyrektorów oraz zastępców dyrektorów OUG;
2)
podejmowania zajęć zarobkowych przez:
a)
osoby zajmujące w WUG wyższe stanowiska w służbie cywilnej,
b)
urzędników służby cywilnej wykonujących obowiązki służbowe w WUG,
c)
dyrektorów oraz zastępców dyrektorów OUG.
6. 
Dyrektor Generalny może upoważnić osoby kierownictwa komórek WUG, nad którymi sprawuje bezpośredni nadzór merytoryczny oraz innych pracowników wykonujących obowiązki służbowe w tych komórkach do dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w jego imieniu.
7. 
Dyrektor Generalny może upoważnić dyrektorów OUG do dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w jego imieniu, z wyłączeniem dokonywania wydatków publicznych o wysokości jednorazowo równej lub przekraczającej 50 000 zł.
§  8. 
Schemat organizacyjny WUG jest opracowywany przez Gabinet Prezesa w oparciu o przepisy niniejszego regulaminu oraz upowszechniany na stronie internetowej WUG i w Biuletynie Informacji Publicznej WUG.
§  9. 
1. 
Dyrektor komórki WUG kieruje tą komórką samodzielnie albo przy pomocy swojego zastępcy (zastępców).
2. 
Naczelnik Gabinetu Prezesa kieruje tą komórką samodzielnie.
3. 
W przypadku nieobsadzenia stanowiska dyrektora komórki WUG, Dyrektor Generalny, w uzgodnieniu z Prezesem, może wyznaczyć, do czasu obsadzenia tego stanowiska, zastępcę dyrektora tej komórki, a jeżeli nie istnieje w niej stanowisko zastępcy dyrektora - pracownika wykonującego obowiązki służbowe w tej komórce, do wykonywania określonych obowiązków i uprawnień dyrektora tej komórki.
4. 
W przypadku nieobsadzenia stanowiska naczelnika Gabinetu Prezesa, Dyrektor Generalny, w uzgodnieniu z Prezesem, może wyznaczyć, do czasu obsadzenia tego stanowiska, pracownika wykonującego obowiązki służbowe w tej komórce do wykonywania określonych obowiązków i uprawnień naczelnika tej komórki.
5. 
Dyrektor komórki WUG wyznacza pracownika wykonującego obowiązki służbowe w tej komórce niebędącego zastępcą dyrektora tej komórki do dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w jego imieniu w czasie nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania obowiązków zarówno przez dyrektora, jak i przez zastępcę (zastępców) dyrektora tej komórki.
6. 
Naczelnik Gabinetu Prezesa wyznacza pracownika wykonującego obowiązki służbowe w tej komórce do dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w jego imieniu w czasie nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania obowiązków przez naczelnika tej komórki.
7. 
W przypadku braku możliwości wyznaczenia pracownika wykonującego obowiązki służbowe w komórce WUG przez dyrektora tej komórki w trybie, o którym mowa w ust. 5, Dyrektor Generalny wyznacza pracownika wykonującego obowiązki służbowe w tej komórce niebędącego zastępcą dyrektora tej komórki, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach - innego pracownika wykonującego obowiązki służbowe w WUG, do dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w imieniu dyrektora tej komórki w czasie nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania obowiązków zarówno przez dyrektora, jak i przez zastępcę dyrektora tej komórki.
8. 
W przypadku braku możliwości wyznaczenia pracownika wykonującego obowiązki służbowe w Gabinecie Prezesa przez naczelnika tej komórki w trybie, o którym mowa w ust. 6, Dyrektor Generalny wyznacza pracownika wykonującego obowiązki służbowe w tej komórce, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach - innego pracownika wykonującego obowiązki służbowe w WUG, do dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w imieniu naczelnika tej komórki w czasie nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania obowiązków przez naczelnika tej komórki.
§  10. 
1. 
Dyrektorzy komórek WUG oraz naczelnik Gabinetu Prezesa są odpowiedzialni za całokształt spraw tych komórek, w tym za sprawną organizację i dyscyplinę pracy.
2. 
Do obowiązków i uprawnień dyrektora komórki WUG oraz naczelnika Gabinetu Prezesa należą w szczególności:
1)
organizowanie pracy komórki WUG stosownie do wykonywanych zadań oraz wytyczanie kierunków pracy tej komórki;
2)
wprowadzanie nowoczesnych form, metod i technik pracy w komórce WUG;
3)
uczestniczenie w sprawowaniu kontroli zarządczej, w zakresie zadań realizowanych przez komórkę WUG;
4)
nadzorowanie prawidłowego i terminowego wykonywania obowiązków przez podległych pracowników, przestrzegania przepisów prawa, porządku i dyscypliny pracy oraz ochrony informacji niejawnych i ochrony danych osobowych;
5)
udzielanie, udostępnianie lub przekazywanie informacji oraz materiałów o charakterze jawnym;
6)
uzgadnianie stanowisk z innymi komórkami WUG w sprawach wymagających współpracy;
7)
reprezentowanie WUG w sprawach objętych zakresem zadań komórki WUG;
8)
załatwianie spraw osobowych w odniesieniu do podległych pracowników, niezastrzeżonych do zakresu zadań Dyrektora Generalnego albo Biura Budżetowo-Finansowego, Kadr i Szkolenia;
9)
wykonywanie zadań określonych w Planie Operacyjnym Funkcjonowania WUG, a także współpraca z Samodzielnym Stanowiskiem do spraw Ochrony Informacji Niejawnych, Obronności i Zarządzania Kryzysowego w zakresie wykonywania zadań obronnych oraz zadań w zakresie zarządzania kryzysowego.
3. 
Przepis ust. 2 pkt 8 stosuje się odpowiednio do:
1)
Prezesa - w odniesieniu do Inspektora Ochrony Danych oraz doradców Prezesa;
2)
Dyrektora Generalnego - w odniesieniu do Samodzielnego Stanowiska do spraw Audytu Wewnętrznego, Samodzielnego Stanowiska do spraw Kontroli, Samodzielnego Stanowiska do spraw Ochrony Informacji Niejawnych, Obronności i Zarządzania Kryzysowego oraz Służby Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Urzędach Górniczych.
4. 
Do obowiązków dyrektorów departamentów oraz naczelnika Gabinetu Prezesa należy udział w pracach zespołu redakcyjnego czasopisma Wyższego Urzędu Górniczego "Bezpieczeństwo Pracy i Ochrona Środowiska w Górnictwie", zwanego dalej "czasopismem WUG".
5. 
Do obowiązków dyrektorów departamentów, z wyjątkiem Departamentu Prawnego, należą:
1)
ewidencjonowanie czynności inspekcyjno-technicznych wykonywanych przez pracowników wykonujących obowiązki służbowe w departamencie;
2)
wykonywanie określonych czynności pogotowia technicznego WUG.
§  11. 
1. 
Dyrektor departamentu, dyrektor Biura - Archiwum Dokumentacji Mierniczo-Geologicznej oraz naczelnik Gabinetu Prezesa podlegają właściwej osobie kierownictwa WUG, a w zakresie spraw, o których mowa w art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej - Dyrektorowi Generalnemu.
2. 
Dyrektor Biura Administracyjno-Gospodarczego oraz dyrektor Biura Budżetowo-Finansowego, Kadr i Szkolenia podlegają Dyrektorowi Generalnemu.
§  12. 
1. 
Prezes podpisuje:
1)
akty normatywne o charakterze wewnętrznym;
2)
projekt i wykonanie budżetu w części budżetu państwa, której jest dysponentem;
3)
decyzje oraz postanowienia wydawane w pierwszej i drugiej instancji oraz w wyniku rozpoznania wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy;
4)
świadectwa stwierdzające kwalifikacje, o których mowa w art. 58 ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2023 r. poz. 633, 1688 i 2029 oraz z 2024 r. poz. 834), zwanej dalej "Pgg";
5)
opinie w sprawach przeznaczenia środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na finansowanie potrzeb górnictwa;
6)
świadectwa nadania materiałom wybuchowym przeznaczonym do użytku cywilnego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej numeru identyfikacyjnego materiału wybuchowego przeznaczonego do użytku cywilnego;
7)
akty powołania i odwołania dyrektorów OUG oraz ich zastępców;
8)
pełnomocnictwa oraz upoważnienia;
9)
pisma oraz inne dokumenty:
a)
ustalające zasadnicze kierunki działania urzędów górniczych,
b)
kierowane do osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, kierowników central organizacji politycznych, gospodarczych, związkowych i społecznych,
c)
kierowane do organów nadzoru górniczego za granicą,
d)
w sprawach wniosków legislacyjnych oraz w sprawach legislacyjnych prowadzonych na podstawie upoważnienia ministra sprawującego nadzór nad Prezesem;
10)
dokumenty związane z wykonywaniem:
a)
zadań w zakresie ochrony informacji niejawnych,
b)
zadań obronnych,
c)
zadań w zakresie zarządzania kryzysowego.
2. 
Podpisywanie przez Wiceprezesów, Dyrektora Generalnego, a także dyrektorów komórek WUG, ich zastępców oraz naczelnika Gabinetu Prezesa, z upoważnienia Prezesa, aktów, decyzji, postanowień, pism oraz innych dokumentów wymienionych w ust. 1 następuje z klauzulą "z upoważnienia Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego".
3. 
Wiceprezesi oraz Dyrektor Generalny, poza przypadkami określonymi w ust. 2, podpisują pisma oraz inne dokumenty związane z zakresem ich zadań.
4. 
Dyrektorzy komórek WUG oraz naczelnik Gabinetu Prezesa, poza przypadkami określonymi w ust. 2 oraz § 6 ust. 3 i § 7 ust. 6, podpisują pisma oraz inne dokumenty związane z zakresem zadań tych komórek, z wyjątkiem pism oraz innych dokumentów zastrzeżonych obowiązującymi przepisami dla Głównego Księgowego WUG.
5. 
Zastępcy dyrektorów komórek WUG, poza przypadkami określonymi w ust. 2 oraz § 6 ust. 3 i § 7 ust. 6, podpisują pisma oraz inne dokumenty związane z zakresem zadań tych komórek w czasie nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania obowiązków przez dyrektorów tych komórek oraz w przypadkach określonych w regulaminach organizacyjnych tych komórek.
6. 
Pracownicy wykonujący obowiązki służbowe w komórkach WUG, niebędący osobami kierownictwa tych komórek, podpisują pisma oraz inne dokumenty związane z zakresem zadań tych komórek w zakresie określonym w regulaminach organizacyjnych tych komórek.
7. 
Podpisywanie przez Wiceprezesów, w zastępstwie Prezesa, aktów normatywnych o charakterze wewnętrznym następuje z klauzulą "w zastępstwie Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego".
8. 
Prezes nadaje wizę, o której mowa w art. 15 ust. 7 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1461), przy skierowaniu aktu prawnego do ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym WUG. Prezes może upoważnić do nadawania tej wizy osobę kierownictwa komórki WUG lub innego pracownika wykonującego obowiązki służbowe w WUG.
9. 
Dzienniki Urzędowe WUG są podpisywane przez osobę kierownictwa komórki WUG lub innego pracownika wykonującego obowiązki służbowe w WUG, działających na podstawie upoważnienia udzielonego przez Prezesa.
§  13. 
Komórki WUG, przygotowujące projekt załatwienia sprawy, która dotyczy zakresów zadań także innych komórek WUG, są obowiązane uzgodnić ten projekt z tymi komórkami. Spory są rozstrzygane przez właściwą osobę kierownictwa

WUG.

§  14. 
1. 
Do zadań komórek WUG, w granicach ich właściwości, należą:
1)
nadzorowanie i koordynowanie działalności OUG;
2)
przeprowadzanie kontroli OUG;
3)
udzielanie OUG wytycznych, konsultacji oraz innej niezbędnej pomocy w ich działalności;
4)
uczestniczenie w działaniach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej;
5)
współpraca z innymi organami i urzędami, z instytucjami, jednostkami naukowymi i innymi jednostkami oraz ze związkami zawodowymi, organizacjami pracodawców i innymi podmiotami;
6)
reprezentowanie Prezesa, w zakresie przez niego określonym;
7)
inicjowanie oraz opracowywanie projektów rozwiązań prawnych związanych z działalnością urzędów górniczych;
8)
opiniowanie projektów aktów normatywnych, Polskich Norm oraz norm europejskich związanych z działalnością urzędów górniczych;
9)
analizowanie aktów prawnych należących do ich właściwości, pod względem aktualności, celowości i skuteczności;
10)
prowadzenie albo udział w prowadzeniu postępowań administracyjnych w ramach właściwości Prezesa oraz wykonywanie innych, określonych w przepisach ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572), zwanej dalej "Kpa", czynności w ramach właściwości Prezesa;
11)
prowadzenie albo udział w prowadzeniu postępowań w sprawach o wykroczenia w ramach właściwości Prezesa;
12)
prowadzenie działalności informacyjnej, doskonalenia zawodowego oraz szkoleń pracowników wykonujących obowiązki służbowe w urzędach górniczych;
13)
udział w prowadzeniu działalności promocyjnej i informacyjnej Prezesa w zakresie związanym z właściwością organów nadzoru górniczego, w tym:
a)
udział w opracowywaniu materiałów informacyjnych na temat działalności organów nadzoru górniczego,
b)
udział w prowadzeniu działalności wydawniczej mającej na celu promocję bezpieczeństwa i higieny pracy w górnictwie, przez:
opracowywanie albo pozyskiwanie materiałów do publikacji w wydawnictwach promujących bezpieczeństwo i higienę pracy w górnictwie,
konsultację merytoryczną w ramach przygotowywania do publikacji materiałów promujących bezpieczeństwo i higienę pracy w górnictwie,
c)
opracowywanie materiałów informacyjnych dla potrzeb aktualizacji oraz bieżące aktualizowanie strony internetowej WUG, Biuletynu Informacji Publicznej WUG oraz extranetu urzędów górniczych;
14)
udział w inicjowaniu prac naukowo-badawczych oraz inicjowaniu i podejmowaniu przedsięwzięć w zakresie poprawy bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia w górnictwie, wdrożenia postępu technicznego w dziedzinie górnictwa, racjonalnej gospodarki złożami kopalin oraz ograniczenia uciążliwości oddziaływania górnictwa na ludzi i środowisko;
15)
opracowywanie planów pracy i raportów z ich wykonania oraz sporządzanie koniecznych analiz i informacji w zakresie niezbędnym do realizacji nałożonych zadań;
16)
weryfikowanie tłumaczeń tekstów zamawianych przez WUG;
17)
załatwianie spraw wynikających ze skarg, wniosków i petycji kierowanych do WUG;
18)
rozpatrywanie spraw wynikających z interwencji i listów kierowanych do WUG, w szczególności interwencji i listów, których przedmiotem jest działalność przedsiębiorców oraz innych podmiotów lub jednostek, podlegająca nadzorowi i kontroli organów nadzoru górniczego;
19)
prowadzenie spraw związanych z dostępem do informacji publicznej;
20)
prowadzenie spraw związanych z ponownym wykorzystywaniem informacji sektora publicznego;
21)
przygotowywanie merytorycznych założeń projektów umów cywilnoprawnych;
22)
przygotowywanie materiałów na potrzeby statystyki, sprawozdawczości i kontroli;
23)
prowadzenie spraw kancelaryjnych;
24)
załatwianie spraw poleconych przez Prezesa, niewymienionych w pkt 1-23.
2. 
Komórki WUG uwzględniają problematykę osób ze szczególnymi potrzebami we wszystkich obszarach swojej działalności, wdrażają plan działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz udzielają niezbędnej pomocy merytorycznej i bieżącego wsparcia Koordynatorowi do spraw Dostępności w WUG.
3. 
W przypadkach wskazanych przez Prezesa lub właściwego Wiceprezesa, do zadań departamentów, w granicach ich właściwości, należy również ocena dokumentów powstałych w wyniku analizy stanów faktycznych i przyczyn zdarzeń zaistniałych w ruchu zakładów górniczych albo zakładów.
4. 
Do zadań departamentów, z wyjątkiem Departamentu Prawnego, w granicach ich właściwości, należą również:
1)
wykonywanie czynności związanych z dokonywaniem kompleksowego sprawdzenia i oceny stanu bezpieczeństwa powszechnego, związanego z ruchem zakładu górniczego, stanu bezpieczeństwa pracy w górnictwie, stanu rozpoznania i zwalczania zagrożeń w zakładach górniczych, stanu ratownictwa górniczego oraz innych zagadnień związanych z prowadzeniem ruchu zakładów górniczych, a także przedkładaniem właściwym organom informacji, opinii i wniosków w tej dziedzinie;
2)
udział w:
a)
badaniach mających na celu ustalenie stanów faktycznych i przyczyn zdarzeń zaistniałych w ruchu zakładów górniczych albo zakładów,
b)
nadzorze nad prowadzeniem akcji ratowniczych;
3)
współpraca z komitetami technicznymi, o których mowa w przepisach o normalizacji.
§  15. 
Zadania komórek WUG, poza niniejszym regulaminem, określają również:
1)
inne akty normatywne o charakterze wewnętrznym, wydawane przez:
a)
Prezesa, w szczególności dotyczące organów opiniodawczych i doradczych,
b)
Dyrektora Generalnego;
2)
dokumenty zatwierdzone przez:
a)
Prezesa, w szczególności dotyczące przyrządów kontrolno-pomiarowych zakupionych ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
b)
Dyrektora Generalnego.
§  16. 
Organizację wewnętrzną oraz podział zadań i kompetencji wewnątrz komórek WUG określają regulaminy organizacyjne tych komórek.
§  17. 
Do zadań Departamentu Energomechanicznego i Infrastruktury Podstawowej należą:
1)
nadzorowanie i koordynowanie działalności OUG oraz przeprowadzanie kontroli OUG, w odniesieniu do wyrobów stosowanych w ruchu zakładu górniczego albo zakładu, w tym:
a)
maszyn, urządzeń i instalacji,
b)
specjalistycznych narzędzi i przyrządów

- w zakładach górniczych albo zakładach, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych dla Departamentu Górnictwa Podziemnego i Odkrywkowego, Departamentu Ochrony Środowiska, Gospodarki Złożem i Wiertnictwa oraz Departamentu Warunków Pracy i Szkolenia;

2)
wykonywanie zadań Prezesa, w szczególności w zakresie nadzoru i kontroli nad ruchem i likwidacją zakładów górniczych albo zakładów, w odniesieniu do wyrobów stosowanych w ruchu zakładu górniczego albo zakładu, w tym:
a)
maszyn, urządzeń i instalacji,
b)
specjalistycznych narzędzi i przyrządów

- w zakładach górniczych albo zakładach, w tym prowadzenie w tym zakresie postępowań administracyjnych w pierwszej instancji, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych dla Departamentu Górnictwa Podziemnego i Odkrywkowego, Departamentu Ochrony Środowiska, Gospodarki Złożem i Wiertnictwa, Departamentu Prawnego oraz Departamentu Warunków Pracy i Szkolenia;

3)
wykonywanie zadań Prezesa, w szczególności w zakresie nadzoru i kontroli nad ruchem i likwidacją podziemnych zakładów górniczych, w odniesieniu do:
a)
górniczych wyciągów szybowych,
b)
urządzeń transportowych, których środki transportu poruszają się po torze o nachyleniu powyżej 45°, w wyrobiskach górniczych,
c)
centrali i dyspozytorni wraz z systemami łączności, bezpieczeństwa i alarmowania oraz magistralnymi sieciami telekomunikacyjnymi,
d)
stacji wentylatorów głównych,
e)
wyposażenia szybów i szybików,
f)
urządzeń, instalacji i sieci elektroenergetycznych wysokiego i średniego napięcia, zasilających obiekty, maszyny i urządzenia, o których mowa w lit. a-e

- w tym prowadzenie w tym zakresie postępowań administracyjnych w pierwszej instancji, w szczególności w sprawach pozwoleń na oddanie do ruchu w podziemnym zakładzie górniczym tych obiektów, maszyn, urządzeń, instalacji i sieci, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych dla Departamentu Górnictwa Podziemnego i Odkrywkowego oraz Departamentu Prawnego;

4)
wykonywanie zadań Prezesa, w szczególności w zakresie nadzoru i kontroli nad ruchem i likwidacją podziemnych zakładów górniczych, w odniesieniu do ochrony przeciwpożarowej:
a)
szybów i szybików,
b)
obiektów, maszyn, urządzeń, instalacji i sieci, o których mowa w pkt 3,
c)
obiektów budowlanych maszyn wyciągowych,
d)
szybowych wież wyciągowych,
e)
budynków nadszybi,
f)
obiektów budowlanych urządzeń, o których mowa w pkt 3 lit. b,
g)
wolnostojących budynków centrali, dyspozytorni, systemów oraz sieci, o których mowa w pkt 3 lit. c,
h)
obiektów budowlanych stacji wentylatorów głównych,
i)
obiektów budowlanych przeznaczonych dla urządzeń, instalacji i sieci elektroenergetycznych wysokiego i średniego napięcia, zasilających obiekty, maszyny i urządzenia, o których mowa w pkt 3 lit. a-e

- w tym prowadzenie w tym zakresie postępowań administracyjnych w pierwszej instancji, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych dla Departamentu Prawnego;

5)
wykonywanie zadań Prezesa w odniesieniu do:
a)
uprawnień rzeczoznawcy do spraw ruchu zakładu górniczego, w zakresie grup I-XI, w tym prowadzenie w tym zakresie postępowań administracyjnych w pierwszej instancji,
b)
prowadzenia wykazu osób, którym nadano uprawnienia rzeczoznawcy do spraw ruchu zakładu górniczego,
c)
dopuszczania wyrobów do stosowania w zakładach górniczych, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych dla Departamentu Górnictwa Podziemnego i Odkrywkowego;
6)
koordynowanie działalności innych komórek WUG, związanej z nadzorem i kontrolą nad ruchem i likwidacją podziemnych zakładów górniczych, w odniesieniu do:
a)
obiektów, maszyn, urządzeń, instalacji i sieci, o których mowa w pkt 3 oraz pozostałych maszyn, urządzeń i instalacji,
b)
specjalistycznych narzędzi i przyrządów;
7)
współpraca z właściwą komórką w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawach wykonywania w WUG zadań Prezesa jako organu wyspecjalizowanego w rozumieniu przepisów o systemie oceny zgodności albo organu nadzoru rynku w rozumieniu przepisów o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku, w odniesieniu do wyrobów wprowadzonych do obrotu, przeznaczonych do stosowania w zakładach górniczych, innych niż określone w przepisach wydanych na podstawie art. 113 ust. 15, art. 120 ust. 1 albo art. 120 ust. 2 Pgg;
8)
udział w spotkaniach grup współpracy administracyjnej i grup roboczych dla dyrektyw nowego podejścia oraz udzielanie informacji dotyczących stosowania maszyn i urządzeń w górnictwie, w ramach współpracy z innymi organami administracji rządowej, przedsiębiorcami górniczymi oraz producentami maszyn i urządzeń dla górnictwa;
9)
koordynowanie spraw związanych z normalizacją, w tym współpraca z Polskim Komitetem Normalizacyjnym.
§  18. 
Do zadań Departamentu Górnictwa Podziemnego i Odkrywkowego należą:
1)
nadzorowanie i koordynowanie działalności OUG oraz przeprowadzanie kontroli OUG, w odniesieniu do całokształtu zagadnień w zakresie nadzoru i kontroli nad ruchem i likwidacją podziemnych zakładów górniczych, odkrywkowych zakładów górniczych albo zakładów, z wyjątkiem zakładów wykonujących roboty geologiczne, o których mowa w art. 86 Pgg, w tym:
a)
analizy zjawisk dynamicznych wywołanych działalnością górniczą,
b)
ratownictwa górniczego,
c)
szybów i szybików,
d)
środków strzałowych i sprzętu strzałowego,
e)
sprzętu ochrony układu oddechowego typu ucieczkowego

- z wyjątkiem spraw zastrzeżonych dla Departamentu Energomechanicznego i Infrastruktury Podstawowej, Departamentu Ochrony Środowiska, Gospodarki Złożem i Wiertnictwa oraz Departamentu Warunków Pracy i Szkolenia;

2)
nadzorowanie i koordynowanie działalności OUG oraz przeprowadzanie kontroli OUG, w odniesieniu do całokształtu zagadnień w zakresie nadzoru i kontroli nad podmiotami zawodowo trudniącymi się ratownictwem górniczym, w zakresie przestrzegania przez nie przepisów dotyczących ratownictwa górniczego;
3)
wykonywanie zadań Prezesa, w odniesieniu do całokształtu zagadnień w zakresie nadzoru i kontroli nad ruchem i likwidacją podziemnych zakładów górniczych, odkrywkowych zakładów górniczych albo zakładów, z wyjątkiem zakładów wykonujących roboty geologiczne, o których mowa w art. 86 Pgg, w tym:
a)
analizy zjawisk dynamicznych wywołanych działalnością górniczą,
b)
ratownictwa górniczego,
c)
szybów i szybików,
d)
środków strzałowych i sprzętu strzałowego,
e)
sprzętu ochrony układu oddechowego typu ucieczkowego,
f)
kwalifikacji, o których mowa w art. 58 ust. 2 pkt 1, 2 i 5-7 Pgg

- w tym prowadzenie w tym zakresie postępowań administracyjnych w pierwszej instancji, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych dla Departamentu Energomechanicznego i Infrastruktury Podstawowej, Departamentu Ochrony Środowiska, Gospodarki Złożem i Wiertnictwa, Departamentu Prawnego, Departamentu Warunków Pracy i Szkolenia oraz, w zakresie likwidacji podziemnych zakładów górniczych, odkrywkowych zakładów górniczych albo zakładów, Biura - Archiwum Dokumentacji Mierniczo-Geologicznej;

4)
wykonywanie zadań Prezesa, w odniesieniu do całokształtu zagadnień w zakresie nadzoru i kontroli nad podmiotami zawodowo trudniącymi się ratownictwem górniczym, w zakresie przestrzegania przez nie przepisów dotyczących ratownictwa górniczego;
5)
wykonywanie zadań Prezesa w odniesieniu do uprawnień rzeczoznawcy do spraw ruchu zakładu górniczego, w zakresie grup XII-XVI oraz XVIII-XXI, w tym prowadzenie w tym zakresie postępowań administracyjnych w pierwszej instancji;
6)
koordynowanie działalności innych komórek WUG, związanej z nadzorem i kontrolą nad ruchem i likwidacją zakładów górniczych albo zakładów, w odniesieniu do tworzenia i funkcjonowania funduszu likwidacji zakładu górniczego.
§  19. 
Do zadań Departamentu Ochrony Środowiska, Gospodarki Złożem i Wiertnictwa należą:
1)
nadzorowanie i koordynowanie działalności OUG oraz przeprowadzanie kontroli OUG, w odniesieniu do:
a)
ochrony środowiska, w tym postępowania z odpadami, gospodarki wodnej oraz gospodarki terenami zajętymi pod działalność górniczą,
b)
gospodarki złożami kopalin w procesie ich wydobywania,
c)
rekultywacji gruntów po działalności górniczej,
d)
geologii górniczej oraz hydrogeologii, w tym rozpoznawania, zapobiegania i usuwania zagrożenia wodnego,
e)
miernictwa górniczego, ochrony powierzchni, monitoringu wpływów eksploatacji górniczej oraz zapobiegania szkodom,
f)
administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego, w tym projektowania i wykonywania robót budowlanych oraz utrzymania obiektów budowlanych na terenie zakładu górniczego albo zakładu, w zakresie właściwości rzeczowej dyrektorów OUG,
g)
planowania i zagospodarowania przestrzennego w odniesieniu do terenów górniczych,
h)
wydobywania kopalin otworami wiertniczymi,
i)
podziemnego bezzbiornikowego magazynowania substancji metodą otworową,
j)
podziemnego składowania odpadów metodą otworową,
k)
robót geologicznych, o których mowa w art. 86 Pgg;
2)
wykonywanie zadań Prezesa, w szczególności w zakresie nadzoru i kontroli nad ruchem i likwidacją zakładów górniczych albo zakładów, w odniesieniu do:
a)
ochrony środowiska, w tym postępowania z odpadami, gospodarki wodnej oraz gospodarki terenami zajętymi pod działalność górniczą,
b)
gospodarki złożami kopalin w procesie ich wydobywania,
c)
rekultywacji gruntów po działalności górniczej,
d)
geologii górniczej oraz hydrogeologii, w tym rozpoznawania, zapobiegania i usuwania zagrożenia wodnego,
e)
miernictwa górniczego, ochrony powierzchni, monitoringu wpływów eksploatacji górniczej oraz zapobiegania szkodom,
f)
administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego, w tym projektowania i wykonywania robót budowlanych oraz utrzymania obiektów budowlanych na terenie zakładu górniczego albo zakładu, w szczególności w odniesieniu do następujących obiektów budowlanych podziemnych zakładów górniczych:
obiektów budowlanych maszyn wyciągowych,
szybowych wież wyciągowych,
budynków nadszybi,
obiektów budowlanych urządzeń, o których mowa w § 17 pkt 3 lit. b,
wolnostojących budynków centrali, dyspozytorni, systemów oraz sieci, o których mowa w § 17 pkt 3 lit. c,
obiektów budowlanych stacji wentylatorów głównych,
obiektów budowlanych przeznaczonych dla urządzeń, instalacji i sieci elektroenergetycznych wysokiego i średniego napięcia, zasilających obiekty, maszyny i urządzenia, o których mowa w § 17 pkt 3 lit. a-e oraz § 18 pkt 3 lit. c,
g)
wpływu eksploatacji górniczej na szyby i szybiki oraz geodezyjnych pomiarów:
obiektów budowlanych, o których mowa w lit. f,
obudów i zbrojenia szybów i szybików,
geometrii górniczych wyciągów szybowych,
h)
poszukiwania, rozpoznawania lub wydobywania węglowodorów ze złóż w granicach obszarów morskich Rzeczypospolitej Polskiej,
i)
podziemnego składowania dwutlenku węgla

- w tym prowadzenie w tym zakresie postępowań administracyjnych w pierwszej instancji, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych dla Departamentu Prawnego;

3)
wykonywanie zadań Prezesa w odniesieniu do:
a)
kwalifikacji do wykonywania czynności mierniczego górniczego i geologa górniczego,
b)
uprawnień rzeczoznawcy do spraw ruchu zakładu górniczego, w zakresie grup XVII i XXII

- w tym prowadzenie w tym zakresie postępowań administracyjnych w pierwszej instancji;

4)
koordynowanie działalności innych komórek WUG, związanej z nadzorem i kontrolą nad ruchem i likwidacją zakładów górniczych albo zakładów prowadzących działalność polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu lub wydobywaniu węglowodorów ze złóż w granicach obszarów morskich Rzeczypospolitej Polskiej;
5)
udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie, w zakresie niezastrzeżonym dla Biura - Archiwum Dokumentacji Mierniczo-Geologicznej;
6)
prowadzenie postępowań związanych z wydawaniem opinii w sprawach przeznaczenia środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na finansowanie potrzeb górnictwa;
7)
gromadzenie i przekazywanie danych do Głównego Urzędu Statystycznego w ramach programu badań statystycznych statystyki publicznej.
§  20. 
Do zadań Departamentu Prawnego należą:
1)
analiza stanu, rozwoju i praktyki stosowania prawa krajowego, prawa Unii Europejskiej oraz prawa międzynarodowego, w zakresie związanym z działalnością urzędów górniczych;
2)
prowadzenie postępowań legislacyjnych dotyczących prawa krajowego, prawa Unii Europejskiej i prawa międzynarodowego, w szczególności inicjowanie i opracowywanie projektów aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych, uczestniczenie w konferencjach uzgodnieniowych, komisjach prawniczych, pracach komisji sejmowych i senackich, w zakresie związanym z działalnością organów nadzoru górniczego;
3)
uczestniczenie w postępowaniach legislacyjnych, prowadzonych przez inne organy, w szczególności opracowywanie uwag i opinii do projektów aktów normatywnych i innych dokumentów krajowych lub unijnych, a także koordynowanie prac komórek WUG w tym zakresie;
3a) 2
 prowadzenie spraw dotyczących aktów normatywnych o charakterze wewnętrznym, wydawanych przez Prezesa albo Dyrektora Generalnego;
4)
prowadzenie, w ramach właściwości Prezesa, postępowań administracyjnych:
a)
w pierwszej instancji w sprawach:
kar pieniężnych,
zakazów wykonywania czynności,
uznawania kwalifikacji do wykonywania górniczych zawodów regulowanych,
b)
w drugiej instancji,
c)
z wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy, w której decyzja albo postanowienie zostały wydane przez Prezesa działającego jako organ pierwszej instancji,
d)
w sprawie wznowienia postępowania oraz stwierdzenia nieważności decyzji albo postanowień;
5)
rozpatrywanie:
a)
ponagleń, o których mowa w przepisach Kpa,
b)
sprzeciwów od decyzji wydanych na podstawie art. 138 § 2 Kpa;
6)
przygotowywanie odpowiedzi na skargi oraz skargi kasacyjne wnoszone do sądów administracyjnych;
7)
prowadzenie postępowań w sprawach o wykroczenia w ramach właściwości Prezesa oraz wykonywanie czynności w postępowaniach w sprawach o wykroczenia, prowadzonych przez inne organy;
8)
przygotowywanie odpowiedzi na pozwy wnoszone do sądów powszechnych;
9)
reprezentowanie Prezesa oraz Dyrektora Generalnego w postępowaniach sądowych, postępowaniach sądowoadministracyjnych, postępowaniach administracyjnych oraz postępowaniach przed innymi organami;
10)
przeprowadzanie kontroli OUG w zakresie zagadnień związanych z prowadzonymi postępowaniami administracyjnymi oraz postępowaniami w sprawach o wykroczenia;
11)
koordynowanie oceny dokumentów powstałych w wyniku analizy stanów faktycznych i przyczyn zdarzeń zaistniałych w ruchu zakładów górniczych albo zakładów, z wyjątkiem zgonów naturalnych;
12)
opracowywanie projektów oraz prowadzenie rejestru pełnomocnictw oraz upoważnień podpisywanych przez:
a)
Prezesa, z wyjątkiem upoważnień:
o których mowa w przepisach o kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy,
do przeprowadzenia kontroli OUG oraz komórek WUG,
b)
Dyrektora Generalnego;
13)
opracowywanie projektów umów cywilnoprawnych oraz opiniowanie tych projektów - jeżeli zostały one opracowane poza WUG;
14)
udzielanie pomocy prawnej komórkom WUG;
15)
świadczenie kasie zapomogowo-pożyczkowej działającej w jednostce organizacyjnej, o której mowa w art. 167 ust. 5a Pgg, pomocy w zakresie prowadzenia obsługi prawnej;
16)
wykonywanie czynności związanych z realizacją polityki antykorupcyjnej;
17)
wykonywanie czynności doradczych w zakresie zasad etyki.
§  21. 
Do zadań Departamentu Warunków Pracy i Szkolenia należą:
1)
nadzorowanie i koordynowanie działalności OUG oraz przeprowadzanie kontroli OUG, w odniesieniu do:
a)
oceny ryzyka zawodowego oraz dokumentu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia,
b)
szkolenia osób wykonujących czynności w ruchu zakładów górniczych albo zakładów,
c)
działalności służb bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach górniczych albo zakładach,
d)
zwalczania czynników szkodliwych i uciążliwych dla zdrowia w ruchu zakładów górniczych albo zakładów,
e)
środków ochrony indywidualnej, z wyjątkiem sprzętu ochrony układu oddechowego typu ucieczkowego,
f)
odzieży roboczej;
2)
wykonywanie zadań Prezesa, w szczególności w zakresie nadzoru i kontroli nad ruchem i likwidacją zakładów górniczych albo zakładów, w odniesieniu do:
a)
oceny ryzyka zawodowego oraz dokumentu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia,
b)
szkolenia osób wykonujących czynności w ruchu zakładów górniczych albo zakładów,
c)
działalności służb bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach górniczych albo zakładach,
d)
zwalczania czynników szkodliwych i uciążliwych dla zdrowia w ruchu zakładów górniczych albo zakładów,
e)
środków ochrony indywidualnej, z wyjątkiem sprzętu ochrony układu oddechowego typu ucieczkowego,
f)
odzieży roboczej

- w tym prowadzenie w tym zakresie postępowań administracyjnych w pierwszej instancji, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych dla Departamentu Prawnego;

3)
prowadzenie spraw z zakresu:
a)
planowania działalności w urzędach górniczych,
b)
zarządzania ryzykiem w urzędach górniczych, w zakresie niezastrzeżonym dla Biura Administracyjno-Gospodarczego;
4)
koordynowanie oceny dokumentów powstałych w wyniku analizy stanów faktycznych i przyczyn zgonów naturalnych zaistniałych w ruchu zakładów górniczych albo zakładów;
5)
przechowywanie oraz dokonywanie innych czynności określonych w przepisach instrukcji kancelaryjnej dla komórki merytorycznej wobec dokumentów powstałych w wyniku analizy stanów faktycznych i przyczyn zdarzeń zaistniałych w ruchu zakładów górniczych albo zakładów:
a)
po zakończeniu oceny tych dokumentów,
b)
w przypadku braku dokonywania oceny tych dokumentów,
c)
po zakończeniu tej analizy - jeżeli była ona dokonywana na podstawie art. 174 ust. 2 Pgg;
6)
analizowanie przyczyn:
a)
chorób zawodowych związanych z wykonywaniem czynności w ruchu zakładów górniczych albo zakładów,
b)
zgonów naturalnych zaistniałych w ruchu zakładów górniczych albo zakładów;
7)
statystyczne opracowywanie danych o:
a)
zdarzeniach zaistniałych w ruchu zakładów górniczych albo zakładów,
b)
działalności represyjnej organów nadzoru górniczego,
c)
czynnościach inspekcyjno-technicznych pracowników wykonujących obowiązki służbowe w urzędach górniczych, w tym na potrzeby analizy działalności inspekcyjno-technicznej organów nadzoru górniczego;
8)
prowadzenie ewidencji zakładów górniczych, w tym ewidencji zatrudnienia i wydobycia;
9)
redagowanie działu "Statystyki" na stronie internetowej WUG;
10)
redagowanie rocznej "Oceny stanu bezpieczeństwa pracy, ratownictwa górniczego oraz bezpieczeństwa powszechnego w związku z działalnością górniczo-geologiczną";
11)
opracowywanie planów wykonywania czynności pogotowia technicznego WUG;
12)
pełnienie służby dyspozytorskiej w WUG;
13)
obsługa centrali telefonicznej.
§  22. 
1. 
Do zadań Biura Administracyjno-Gospodarczego należą:
1)
całokształt spraw administracyjnych, gospodarczych, transportowych, informatycznych oraz dotyczących obiegu i archiwizowania dokumentów, związanych z działalnością urzędów górniczych;
2)
nadzorowanie i koordynowanie realizacji w urzędach górniczych kontroli zarządczej;
3)
obsługa:
a)
zamówień publicznych,
b)
wydatków publicznych nieobjętych przepisami o zamówieniach publicznych;
4)
wydawanie pracownikom wykonującym obowiązki służbowe w WUG środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, a także prowadzenie dokumentacji z tym związanej, zgodnie z przepisami określającymi zasady gospodarowania środkami ochrony indywidualnej oraz odzieżą i obuwiem roboczym;
5)
prowadzenie spraw związanych z umowami o świadczenie usług z zakresu medycyny pracy;
6)
obsługa, w ramach zawartych umów, krajowych podróży służbowych pracowników wykonujących obowiązki służbowe w urzędach górniczych;
7)
prowadzenie ewidencji umundurowania otrzymywanego przez pracowników wykonujących obowiązki służbowe w urzędach górniczych, zgodnie z przepisami o stopniach górniczych, honorowych szpadach górniczych i mundurach górniczych;
8)
nadzór techniczny nad stroną internetową WUG, Biuletynem Informacji Publicznej WUG oraz extranetem urzędów górniczych;
9)
prowadzenie Kancelarii Głównej WUG;
10)
prowadzenie archiwum zakładowego WUG;
11)
nadzorowanie i koordynowanie działalności OUG oraz przeprowadzanie kontroli OUG w zakresie:
a)
wydatków publicznych,
b)
gospodarki środkami transportu,
c)
spraw informatycznych,
d)
obiegu i archiwizowania dokumentów,
e)
zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
12)
obsługa organizacyjna oraz kancelaryjno-biurowa wykonywania zadań Dyrektora Generalnego;
13)
obsługa kancelaryjno-biurowa:
a)
Służby Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Urzędach Górniczych,
b)
Koordynatora do spraw Dostępności w WUG.
2. 
W ramach organizacyjnych Biura Administracyjno-Gospodarczego funkcjonuje, jako wyodrębniona struktura, Sekretariat Dyrektora Generalnego.
§  23. 
Do zadań Biura - Archiwum Dokumentacji Mierniczo-Geologicznej należą:
1)
gromadzenie, archiwizowanie i udostępnianie dokumentacji mierniczo-geologicznej zlikwidowanych zakładów górniczych oraz dokumentów zawierających informację o środowisku i jego ochronie, innych niż dokumentacja mierniczo-geologiczna zlikwidowanych zakładów górniczych;
2)
powiadamianie właściwych organów o przejęciu i zabezpieczeniu dokumentacji mierniczo-geologicznej zlikwidowanego zakładu górniczego;
3)
udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie, w oparciu o dokumentację zgromadzoną przez biuro;
4)
skanowanie i przetwarzanie map górniczych w celu poszerzenia numerycznego zasobu informacji o terenach pogórniczych.
§  24. 
1. 
Do zadań Biura Budżetowo-Finansowego, Kadr i Szkolenia należą:
1)
całokształt spraw budżetowych, w części budżetu państwa, której dysponentem jest Prezes, związanych z działalnością urzędów górniczych, z wyjątkiem współpracy z zagranicą;
2)
całokształt spraw finansowo-księgowych w zakresie dochodów i wydatków oraz spraw socjalnych, w tym sporządzanie sprawozdawczości budżetowej i statystycznej;
3)
koordynowanie przeprowadzania w urzędach górniczych inwentaryzacji składników majątkowych jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 167 ust. 5a Pgg;
4)
przekazywanie organowi podatkowemu właściwemu w sprawie opłaty skarbowej zbiorczej informacji o przypadkach nieuiszczenia należnej opłaty skarbowej, w sprawach załatwianych w WUG;
5)
weryfikowanie pod względem finansowym projektów umów cywilnoprawnych zawieranych przez jednostkę organizacyjną, o której mowa w art. 167 ust. 5a Pgg oraz prowadzenie rejestru tych umów;
6)
obsługa Prezesa w zakresie realizacji obowiązków organu upoważnionego do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego, określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 26 stycznia 2016 r. w sprawie postępowania w zakresie formularzy mandatu karnego, mandatów karnych generowanych przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego, grzywien nakładanych w drodze mandatu karnego oraz podmiotów nabywających odpłatnie formularze mandatu karnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1349);
7)
obsługa kasowa jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 167 ust. 5a Pgg, w zakresie dotyczącym WUG;
8)
świadczenie kasie zapomogowo-pożyczkowej działającej w jednostce organizacyjnej, o której mowa w art. 167 ust. 5a Pgg, pomocy w zakresie prowadzenia rachunkowości oraz obsługi kasowej;
9)
realizowanie polityki kadrowej, w tym:
a)
prowadzenie spraw związanych z organizowaniem naborów,
b)
prowadzenie spraw związanych z nawiązywaniem, trwaniem i ustaniem stosunku pracy w urzędach górniczych,
c)
prowadzenie spraw związanych z organizowaniem praktyk, staży oraz innych podobnych form wykonywania czynności na rzecz WUG;
10)
zarządzanie szkoleniami w urzędach górniczych, w tym realizowanie polityki szkoleniowej w służbie cywilnej;
11)
współdziałanie ze Służbą Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Urzędach Górniczych w organizowaniu szkoleń wstępnych i okresowych w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy dla poszczególnych grup i stanowisk pracy w urzędach górniczych;
12)
realizowanie obowiązków pracodawcy dotyczących ubezpieczeń społecznych pracowników wykonujących obowiązki służbowe w urzędach górniczych;
13)
prowadzenie spraw dotyczących:
a)
odznaczeń państwowych,
b)
odznak, z wyjątkiem Odznaki Honorowej Zasłużonego dla Bezpieczeństwa w Górnictwie,
c)
wyróżnień, z wyjątkiem honorowego wyróżnienia "Zasłużony dla Nadzoru Górniczego",
d)
stopni górniczych

- w tym sporządzanie wniosków, dyplomów oraz legitymacji;

14)
obsługa organizacyjna Dyrektora Generalnego w zakresie spraw dyscyplinarnych oraz obsługa administracyjna Komisji dyscyplinarnej dla WUG;
15)
całokształt spraw związanych z wynagrodzeniami oraz innymi świadczeniami o charakterze pieniężnym, w tym sporządzanie dokumentów wymaganych przez przepisy dotyczące ubezpieczeń społecznych, przepisy podatkowe, a także przepisy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;
16)
przygotowywanie oraz wypełnianie zaświadczeń dla celów emerytalnych dla pracowników i byłych pracowników wykonujących obowiązki służbowe w urzędach górniczych;
17)
nadzorowanie i koordynowanie działalności OUG oraz przeprowadzanie kontroli OUG w sprawach:
a)
finansowo-księgowych,
b)
kadrowych,
c)
szkoleń pracowników wykonujących obowiązki służbowe w OUG.
2. 
W ramach organizacyjnych Biura Budżetowo-Finansowego, Kadr i Szkolenia funkcjonuje Główny Księgowy WUG, którego zakres obowiązków i odpowiedzialności określa art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
§  25. 
1. 
Do zadań Gabinetu Prezesa należą:
1)
obsługa organizacyjna oraz kancelaryjno-biurowa wykonywania zadań Prezesa i Wiceprezesów;
2)
organizowanie spotkań i kontaktów osób kierownictwa WUG;
3)
zapewnianie wymiany informacji pomiędzy osobami kierownictwa WUG a innymi organami administracji publicznej;
4)
zapewnianie koordynowania przez osoby kierownictwa WUG działalności urzędów górniczych;
5)
koordynowanie współpracy organów nadzoru górniczego z jednostkami krajowymi;
6)
koordynowanie i obsługa, a w przypadkach wskazanych przez Prezesa - prowadzenie, spraw dotyczących współpracy z zagranicą i instytucjami Unii Europejskiej, w tym obsługa, we współpracy z Biurem Administracyjno-Gospodarczym oraz Biurem Budżetowo-Finansowym, Kadr i Szkolenia, podróży służbowych poza granicami kraju odbywanych przez pracowników wykonujących obowiązki służbowe w urzędach górniczych;
7)
prowadzenie spraw związanych z:
a)
udzielaniem przez Prezesa patronatów honorowych,
b)
udziałem Prezesa w komitetach honorowych lub organizacyjnych obchodów świąt narodowych, świąt państwowych oraz świąt branżowych;
8)
przygotowywanie i obsługa narad osób kierownictwa WUG z dyrektorami komórek WUG oraz dyrektorami OUG, w zakresie niezastrzeżonym do właściwości innych komórek WUG;
9)
przygotowywanie, w języku polskim i angielskim, oficjalnych wystąpień osób kierownictwa WUG;
10)
planowanie, koordynowanie oraz obsługa redakcyjna i organizacyjna działalności promocyjnej i informacyjnej Prezesa w zakresie związanym z zadaniami organów nadzoru górniczego, w szczególności:
a)
planowanie, organizowanie oraz obsługa konferencji, konkursów i innych wydarzeń, w tym wydarzeń okolicznościowych nadzoru górniczego, w zakresie niezastrzeżonym do właściwości innych komórek WUG,
b)
tworzenie oraz redagowanie materiałów promocyjnych, informacyjnych i instruktażowo-szkoleniowych, w zakresie niezastrzeżonym do właściwości innych komórek WUG,
c)
sprawowanie, w zakresie niezastrzeżonym do właściwości innych komórek WUG, opieki redakcyjnej nad publikacjami WUG, w szczególności nad czasopismem WUG oraz rocznym "Sprawozdaniem z działalności urzędów górniczych", w tym ich redakcja językowa, graficzna i techniczna oraz przechowywanie i dystrybucja,
d)
merytoryczny udział w procesie planowania, udzielania oraz odbioru przedmiotu zamówień publicznych w zakresie:
świadczenia usług redakcyjnych, fotograficznych, graficznych, drukarskich oraz audiowizualnych,
dostawy materiałów promocyjnych i identyfikacyjnych urzędów górniczych,
e)
przechowywanie oraz dystrybuowanie materiałów promocyjnych i identyfikacyjnych WUG;
11)
współtworzenie zasobów internetowych WUG oraz zarządzanie informacjami w tych zasobach, w zakresie określonym w "Polityce zarządzania informacjami w zasobach internetowych Wyższego Urzędu Górniczego", w szczególności:
a)
sprawowanie opieki redakcyjnej nad stroną internetową WUG, Biuletynem Informacji Publicznej WUG, kanałami internetowymi WUG oraz extranetem urzędów górniczych,
b)
tworzenie, w języku polskim i angielskim, treści zamieszczanych na stronie internetowej WUG,
c)
współudział w planowaniu i zamawianiu usług w zakresie tworzenia, utrzymania oraz przebudowy zasobów internetowych WUG;
12)
koordynowanie spraw związanych z ponownym wykorzystywaniem informacji sektora publicznego;
13) 3
 (uchylony);
14)
prowadzenie spraw związanych z prenumeratą czasopism dla urzędów górniczych, z wyjątkiem czynności zastrzeżonych dla Biura Administracyjno-Gospodarczego;
15)
prowadzenie spraw dotyczących:
a)
Odznaki Honorowej Zasłużonego dla Bezpieczeństwa w Górnictwie,
b)
honorowego wyróżnienia "Zasłużony dla Nadzoru Górniczego";
16)
koordynowanie i obsługa wykonywania na rzecz jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 167 ust. 5a Pgg, usług w zakresie tłumaczeń;
17)
pozyskiwanie, gromadzenie, opracowywanie, przechowywanie i udostępnianie zbiorów Izby Tradycji Nadzoru Górniczego imienia Jana Szczerbińskiego, w zakresie niezastrzeżonym do właściwości innych komórek WUG;
18)
obsługa kancelaryjno-biurowa:
a)
Samodzielnego Stanowiska do spraw Audytu Wewnętrznego,
b)
Samodzielnego Stanowiska do spraw Kontroli,
c)
Samodzielnego Stanowiska do spraw Ochrony Informacji Niejawnych, Obronności i Zarządzania Kryzysowego,
d)
Inspektora Ochrony Danych,
e)
Rzecznika Prasowego Prezesa,
f)
doradców Prezesa.
2. 
W ramach organizacyjnych Gabinetu Prezesa funkcjonuje Rzecznik Prasowy Prezesa, wyznaczony przez Prezesa.
§  26. 
Do zadań Samodzielnego Stanowiska do spraw Audytu Wewnętrznego należy planowanie, przeprowadzanie i dokumentowanie audytu wewnętrznego w WUG.
§  27. 
Do zadań Samodzielnego Stanowiska do spraw Kontroli należą:
1)
planowanie, organizowanie, koordynowanie oraz przeprowadzanie kontroli OUG i komórek WUG;
2)
koordynowanie rozpatrywania skarg i wniosków oraz rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących zadań lub działalności organów nadzoru górniczego, lub pracowników wykonujących obowiązki służbowe w urzędach górniczych, prowadzenie rejestru tych skarg i wniosków, a także sporządzanie rocznych sprawozdań z ich rozpatrywania;
3)
dokonywanie okresowo ocen przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków przez OUG;
4)
koordynowanie rozpatrywania spraw oraz rozpatrywanie spraw wynikających z interwencji i listów, których przedmiotem jest działalność przedsiębiorców oraz innych podmiotów lub jednostek, podlegająca nadzorowi i kontroli organów nadzoru górniczego, a także prowadzenie ewidencji tych interwencji i listów;
5)
koordynowanie rozpatrywania oraz rozpatrywanie petycji, a także wykonywanie, w zakresie określonym w przepisach o petycjach, czynności o charakterze ewidencyjnym oraz informacyjnym;
6)
dokonywanie analiz działalności inspekcyjno-technicznej organów nadzoru górniczego, z zastrzeżeniem § 21 pkt 7 lit. c.
§  28. 
Do zadań Samodzielnego Stanowiska do spraw Ochrony Informacji Niejawnych, Obronności i Zarządzania Kryzysowego należą:
1)
wykonywanie zadań:
a)
pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych,
b)
zastępcy pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych;
2)
kierowanie Kancelarią Tajną WUG;
3)
podejmowanie działań służących wykonywaniu przez Prezesa zadań w ramach obowiązku obrony Ojczyzny, określonych przez ministra sprawującego nadzór nad Prezesem oraz sporządzanie dokumentacji związanej z realizacją zadań w ramach tego obowiązku, określonych w przepisach o obronie Ojczyzny;
4)
prowadzenie spraw dotyczących wyłączenia pracowników wykonujących obowiązki służbowe w urzędach górniczych od obowiązku pełnienia służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;
5)
sporządzanie dokumentacji związanej z realizacją zadań określonych w przepisach o zarządzaniu kryzysowym;
6)
współdziałanie w zakresie spraw określonych w pkt 3-5 z właściwymi komórkami w innych urzędach oraz innymi organami i instytucjami;
7)
prowadzenie spraw związanych z oświadczeniami o stanie majątkowym pracowników wykonujących obowiązki służbowe w urzędach górniczych.
§  29. 
Inspektor Ochrony Danych wykonuje zadania inspektora ochrony danych, określone w przepisach o ochronie danych osobowych, w WUG oraz OUG.
§  30. 
Do zadań Służby Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Urzędach Górniczych należą:
1)
prowadzenie spraw służby bezpieczeństwa i higieny pracy, określonych w przepisach prawa pracy;
2)
kierowanie pracowników wykonujących obowiązki służbowe w urzędach górniczych na wstępne, okresowe i kontrolne badania lekarskie;
3)
organizowanie, we współdziałaniu z Biurem Budżetowo-Finansowym, Kadr i Szkolenia, szkoleń wstępnych i okresowych w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy dla poszczególnych grup i stanowisk pracy w urzędach górniczych.
§  31. 
Do zadań Rzecznika Prasowego Prezesa należy wykonywanie czynności rzecznika prasowego określonych w przepisach prawa prasowego.
§  32. 
Koordynator do spraw Dostępności w WUG, wyznaczony przez Prezesa:
1)
wykonuje w WUG zadania koordynatora do spraw dostępności, o których mowa w przepisach o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
2)
przedstawia Prezesowi bieżące informacje o podejmowanych działaniach w zakresie wykonywanych zadań.
1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 1273, 1407, 1429, 1641, 1693 i 1872 oraz z 2024 r. poz. 858 i 1089.
2 § 20 pkt 3a dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 40 z dnia 29 sierpnia 2024 r. (Dz.Urz.WUG.2024.64) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 2024 r.
3 § 25 ust. 1 pkt 13 uchylony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 40 z dnia 29 sierpnia 2024 r. (Dz.Urz.WUG.2024.64) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 2024 r.